PDA

View Full Version : هل لدي استراتيجيه نسبه نجاحه 50% ادخل وشارك

Pages : [1] 2 3 4 5 6 7 8

ahmed
07-17-2012, 13:43
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

اخوانى واخواتى ان شاء الله تكونون بخير

من لديه استراتيجيه نسبه نجاحها فقط 50% ارجو ان يشاركنا بها

وايضا من لديه افكار لم تصل الى مرحله ان تكون استراتيجيه يمكنه ايضا
ان يشاركنا بافكارة

كل هدفنا من هذا الموضوع هو الارتقاء بمستوى التفكير بيننا جميعا
وعمل استراتيجيات تبنى على الافكار الطروحه والوصول الى نسبه نجاح معقوله فى السوق
نرجو من الجميع ان يشاركنا افكارة
تحياتى للجميع وبالتوفيق

sabre
07-17-2012, 13:47
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
هوا المشكله ليست فى ايجاد استراتيجيه نسبه نجاحها فوق ال50%
ولاكن المشكله ان هذا الربح غير دائم ولذلك يجب علينا اولا معرفه كيفيه التصرف فى اصعب ظروف الاستراتيجبه وايضا يجب علينا اتباع اكثر من استراتيجيه للتأقلم مع اغلب ظروف السوق ان شاء الله

mahmoud1
07-17-2012, 13:51
هو مشكلة تقلبات السوق مش ثابت على استراتجية معينه لكن بشوف التحليل الفنى الكلاسيكى أفضل شئ وفى استراتجية القنوات الدكتور جمال ممدوح وفى استراتجية الترند المكسور وفى استراتجية اخرة تقاطع المفوينج افريج ممكن تعمل دمج بين كل الطرق وتعمل استراتجية خاص بيك وتجربها على الديمو لفترة وايضا سمعت عن استراتيجة
لكن لم اقوم بالتجربة الى الان htv

os-x
07-17-2012, 13:59
نعم كما قال الاخوان المشكل ليس دائما في الاستراتجية لاكن مع استراتجية ناجحة ممكن تتعامل جيدا وبذكاء مع تقلبات السوق هناك استراتجيات جيدةتكون نسبة النجاح
فيها أكثر بالنسبة اي استراتجية فهذا يعود للمتاجر وطرق تفكيره

nrgslawi
07-17-2012, 14:01
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
اخي انا لدي استراتيات نسبة نجاحها اكثر من 50 في المائة
لكن لا اريد تحمل مسؤولية خسارة الاعضاء في حال تقلب السوق لا قدر الله

shbabmomn
07-17-2012, 14:03
بالتوفيق ياغالى حاول ان تبنى استراتيجياتك وحدك عن طريق معرفه مايحتاجه الجميع وماهو الاسهل والاضمن وهكذا حاول ان تتواصل مع الخطط التى لم يحصل لها احد قبلك

زيزو
07-17-2012, 14:09
العبرة ليست بالاستراتيجية العبرة بمدي الالتزام بها والالتزام بادارة راس المال
هما دول اهم حاجة في الفوركس واهمهم الابتعاد عن الطمع والاقتنا والرضا بما تم تحقيقه

dent
07-17-2012, 14:19
انا اعلم استراتيجيات نسبه فشلها صفر واؤكد علىذلك للكن اللى عنده استراتيجيه بصراحه صعب انه يطلعها
وانا اعذره لذلك

derfcase
07-17-2012, 21:56

ان يشاركنا بافكارة

تحياتى للجميع وبالتوفيق

حقيقة لدي اكثر من استراتيجية و لها نسب نجاه متفاوتة
و لكن رجاء ان تحدد لنا اخي الكريم
ahmed
انك تريد نسبة ال50% نجاح هذه بعد فترة زمنية تقدر بكم يوم منذ بدء التداول - و ذلك بصورة دورية

safiforex
07-17-2012, 22:02
انا في رايي الشخصي و حسب التجربة التي كنت باعملها على اغلب الاستراتيجيات فانه خلصت الى شيئ مهم انه تقريبا كل الاستراتيجيات المعروضة في المواقع الكبرى و المنتديات فهي ناجحة و بنسب اكبر
و لكن الشيئ الذي يجب ان يعرفه من يستعمل اي استراتيجية هو الالتزام بها
فكلما كان الواحد ملتزم بالاستراتيجية في شروطها في الدخول و الخروج من الصفقات كيفما كانت فاكيد انه سيتوفق في ان تكون له ارباح اكثر من الخساءر

forex4ever
07-17-2012, 22:03
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
مالهدف اخي الكريم من استراتيجية نسبة نجاحها 50% فقط ؟
هل تقصد انك تحصل على ارباح شهرية بــ 50% شهريا
ام تقصد نسبة نجاح فرصها 50%فرص رابحة و 50%فرص خاسرة ؟؟

ma90do
07-17-2012, 22:11
الهيدج افتح صفقتين واحده كسبانه وواحده خسرانه :d

يا اخي 50% لا تعتبر استراتيجيه جيده لانها علي محمل الخساره في اي وقت يجب عليك البحث عن استراتيجيه تتوافق معك نسبه ارباحها تكون 70% وهذه نسبه جيده جدا

kingman
07-17-2012, 22:29
الهيدج افتح صفقتين واحده كسبانه وواحده خسرانه :d

يا اخي 50% لا تعتبر استراتيجيه جيده لانها علي محمل الخساره في اي وقت يجب عليك البحث عن استراتيجيه تتوافق معك نسبه ارباحها تكون 70% وهذه نسبه جيده جدا
فعلا نسبة خمسين فى الميه لن تكون مناسبة زى ماحضرتك ذكرت زى الهيدج لامكسب ولاخسارة واكيد لازم فى النهاية مع اى استراتيجية كى تكون ناجح ان تكون المحصلة ربح

waleed adel
07-17-2012, 23:00
لو استراتيجيه تحقق 50% فلا اتابعها من الاساس الكل بيبحث عن اكثر من هذا بكثير وان كنت ارى عن نفسى
استراتيجية الكوبرا من افضل الاستراتيجيات قوة وصرامه ولكن عيبها عدم فرصها الكثيره
والناتجة من صرامة الدخول فيها

rabie10
07-17-2012, 23:55
الإستراتيجية اللتي أتبعها هي اللعب على الأخبار
أي أنني أنتضرالأخبار اللتي تقلب السوق أقوم بتحديد الأهداف مسبقا
ونسبة نجاحها معي اكتر من 70 في المئة

nada
07-18-2012, 00:04

ان يشاركنا بافكارة

تحياتى للجميع وبالتوفيق

خليك يا باشا فى التحليل الفنى والاساسى فهذه هوه العصب الصحيح
لاكن الاستراتجية فهية لمن يريد ان يعتمد على احد كا يربحوا وتعرف انك لا تسطيع ان تربح من هذه السوق حتى تفهم لماذا الشارت يتحرك فى هذه الاتجاه

fx-man
07-18-2012, 00:36
انا شغال باسترتيجية وبعمل ربح معقول لكن المشكلة انى مش هعرف اشرحها او اوضحها لحد لانها فى تعقيدات كتير وساعات وانا شغال باعتمد على حاجات من خبرتى السابقة واى غلط فى الفهم ممكن يسبب خسارة الحساب كله .

salah.bmw
07-18-2012, 01:41
انا اعتقد اخي الناشر انه لا يوجد هناك استراتيجية نسبة نجاحها 50% دوما نسبة المخاطرة او الخسارة تكون اكبر
حتى الاستراتيجية التي يتبعها نفسها المتاجر تختلف على حسب اختلاف اسعار السوق

madoxegy
07-18-2012, 01:42
بالتوفيق ياغالى حاول ان تبنى استراتيجياتك وحدك عن طريق معرفه مايحتاجه الجميع وماهو الاسهل والاضمن وهكذا حاول ان تتواصل مع الخطط التى لم يحصل لها احد قبلك

mahmoud1
07-18-2012, 01:48
انا شغال باسترتيجية وبعمل ربح معقول لكن المشكلة انى مش هعرف اشرحها او اوضحها لحد لانها فى تعقيدات كتير وساعات وانا شغال باعتمد على حاجات من خبرتى السابقة واى غلط فى الفهم ممكن يسبب خسارة الحساب كله .

تمام لو ليها ربح جيد طول الشهر يبقى شئ جيد لكن التعقيدات دى تقصد بيها اية يعنى طريقة رقمية ولا بتعتمد على المؤشرات
ولا هى دمج كذا طريقة مع بعض ولزم يكون فى خبره عشان الواحد يقدر يتعامل معاها؟

mage
07-18-2012, 01:49
اخى لا تبحث عن اشياء ثابتة فى سوق الفوركس ولكن ابحث عن طرق الى النجاح وخلاص والله لو تمكنت من تحقيق 10 % فقط شهريا انت من انجح المتاجرين بس الاستمرار على تحقيقهم وطبعا لو راس مالك بكير هتبقى نسبة ممتازة

ahmed
07-18-2012, 02:31

تفضل يا اخى بشرحها وانت بالفعل خارج تحمل المسئوليه
عن احد فمن يستخدم اى استراتيجيه هو المسئول الاول والاخير عن صفقاته

mido
07-18-2012, 02:33
اخي الكريم
هو مشكلة تقلبات السوق مش ثابت على استراتجية معينه لكن بشوف التحليل الفنى الكلاسيكى أفضل شئ
تقبل مروري ولك فائق احترامي

Aker001
07-18-2012, 02:33
ليس المهم أن تكون أستراتيجية معقدة المهم أن تكسب منها و تبنى الاستراتيجية عبر أسس دقيقة لكي
تنجح به

elzeel
07-18-2012, 02:35
ياريت يكون فى استراتجيه نقدر نمشى عليها كمبتدئين وصاحبها
يساعدنا فى المتابعه اليوميه وعمل التوصيات اليوميه ليها ان شاء الله

zahran
07-18-2012, 02:38
انا هقولك خطوات متتاليه . مش هقولك استراتيجيه
بص يا سيدى اول حاجه اما تفتح التشارت كدا تفتح فريم اليوم وتشوف الاتجاه العام فى ال10 ايام الاخيره ايه تمام
بعد كدا تروح على فريم الاربع ساعات وتشوف الاتجاه العام لاخر عشر شمعات ايه
لو كانوا الاتنين زى بعض يبقى حلو اوى يبقى تقريبا كدا انت خلصت اكتر من نص الشغل . تروح فريم الربع ساعه بقى يا سيدى وتستنى اعلى منطقه للسعر فى الاتجاه المعاكر للفريمين الاولين وتدخل مع الاتجاهيين الاساسيين

al7oot
07-18-2012, 02:53
المشكلة يا أخي انه لا يوجد استراتيجية محددة وبنسبة 50% لأنه وضع التداول والشوق متقلب ولا يكون على حال واحد

Noah
07-18-2012, 03:52
انا ممكن اجيب لك استراتيجية نسبة نجاحها 100 5 فى شهر ونسبة نجاحها فى شهر تانى -50% يا اخى السوق هذا لا يوجد به اى شئ نسبي اطلاقا ولا يمكن لاى انسان فى الدنيا ان يقول لك على اى نسبة ثابتة بالذات فىا لفوركس

mody2989
07-18-2012, 04:16
انا شغال ب 3 استراتيجيات في بعض وهما مشهورين جدا ونسبة نجاح الاستراتيجية دي 95 % وحققت معايا نتايج جبارة جدا

mohamed yossef
07-18-2012, 15:54
انجح الاستراتيجيات فى رايى هى التى تكون بسيطة ولا توجد فيها خطوط ومؤشرات واشكال وتلاقى الشارت عامل زى العتبة وزنقة الستات المهم لن اطيل فى الحديث كثيرا
الاستراتيجية بسيطة جدا
المقادير (اسف اقصد المكونات)
1- مؤشر الاستوكاستيك الاكسبونينشيال باعدادات 13 5 5
2- مؤشر البولينجر باندز 10

طريقة عمل الاستراتيجية
ايون نسيت اقولكم ان الفريم المفضل لها هو فريم الربع ساعة
دلوقتى اول ما السعر يصل لحد البولينجر باند العلوى ويعطينا مؤشر الاستوكاستيك تشبع شرائى فى تلك الحالة ندخل بيع
والعكس يكون شراء عند ملامسة السعر للحد الاسفل للبولينجر مع اعطائنا من الاستوكاستيك اشارة تشبع بيعى ندخل شراء

والسلام عليكم ورحمته وبركاته
اسعدنى المرور على موضوعك

fx-man
07-18-2012, 15:55
تمام لو ليها ربح جيد طول الشهر يبقى شئ جيد لكن التعقيدات دى تقصد بيها اية يعنى طريقة رقمية ولا بتعتمد على المؤشرات
ولا هى دمج كذا طريقة مع بعض ولزم يكون فى خبره عشان الواحد يقدر يتعامل معاها؟

فعلا انا قصدى بالتعقيدات دى انى مش شغال بطريقة ثابتة او مؤشر واحد او اتنين .انا بدمج اكتر من استراتيجية ومؤشر مع بعض وساعات باشتغل باسترتيجية واحدة حسب الظروف .

safiforex
07-18-2012, 16:08
فعلا انا قصدى بالتعقيدات دى انى مش شغال بطريقة ثابتة او مؤشر واحد او اتنين .انا بدمج اكتر من استراتيجية ومؤشر مع بعض وساعات باشتغل باسترتيجية واحدة حسب الظروف .
و انا كذلك اعمل بنفس المنطق الذي قلته اخي الكريم ن فانا استعمل في بعض الايحان استراتيجيتان ، و لكن لدي استراتيجية اساية ضرورية و يمكن ان اضيف اليها اخرى
و لكن هذا فقط لتاكيد التحليل الذي اعمله ، و في بعض الاحيان اعتمد على مؤشر واحد فقط في الدخول

alu1
07-18-2012, 16:23
بالتأكيد ان هناك استراتيجيات ناجحة ، لكن المشكل تكمن في تطبيقها
العديد من المتداولين لا يلتزمون بادارة راس المال بشكل جيد

xtomorrow
07-18-2012, 17:40
اشتراتيجيتي تعتمد على التحليل الفني وفتح الصفقة اعتمادا على ارتكازين اثنين او اكثر ووضع الستوب مباشرة بعدههما
بالتالي يمكن تصل ارباح هاته الطريقة السهلة الى 80 في المية ولو كنت مهدج محترف ممكن تبلغ 100 بالمئة باذن الله

Mr.GooDMaN
07-20-2012, 15:05
من المعروف ان نسبة الخمسين بالمءة هى نسبة جيدة ولكن يمكن لاى متاجر ان يبحث بنفسه عن استراتيجية ويمكنها
ان يعثر على ما هو افضل بما يتناسب مع اهدافه وراس اماله وطريقة تفكيره والعمل على هذا الهدف

ma90do
07-20-2012, 15:13
من المعروف ان نسبة الخمسين بالمءة هى نسبة جيدة ولكن يمكن لاى متاجر ان يبحث بنفسه عن استراتيجية ويمكنها
ان يعثر على ما هو افضل بما يتناسب مع اهدافه وراس اماله وطريقة تفكيره والعمل على هذا الهدف

هيا نسبه جيده بس علي المحك اخي هوا الواحد يعمل علي تطوير استراتيجيه الخاصه بيه او استراتيجيه الاخرين ويعدلها بما تتوافق مع قدراته ويجربها علي حساب ديمو

magic777
07-21-2012, 00:11
هو احسن طريقه عمل بعمل بها حاليا هيا الترندات والدعوم والمقاومات على فريم الساعه
مع مؤشر متوسط الحركه ومع استخدام صفقات تعزيز او تبريد اذا لزم الامر
لكن مشكلتي اني بطمع كتير وده سبب خسائري كلها

a5rzamn
07-21-2012, 00:15
انا ارى ان استراتيجية 20 نقطه هي ناجحه وسهله نوعا ما

لكن تحتاج الى متابعه اي ان تبقى جالس عند فتح صفقه وتنتظر الى ان تغلقها على ربح ان شاء الله

او خساره لا سمح الله

BRUFEN
07-21-2012, 00:53

أخي الكريم أنا أستخدم إستراتيجية مربع التسعه اعجبتني قلة المؤشرات بها وصفاء الشارت الذي بدون تعقيد
وليست طريقة التعود عليه صعبه وميزته أنك تستطيع ان تبدا مع السعر في الإتجاه الجديد من بدايته بكل سهولة
ولكن يعيقني شيئ واحد فعندما تتابع شارت الأربع ساعات يتحرك السعر بشكل قوي في حالات كثيرة وعندما
يبدا خط الإنعكاس للسعر قد تكون المسافة مابين خط الإنعكاس وسعر الدخول بعيد جداً لأن وقف الخسارة سيكون الخط او فوقة او تحت بفارق نقطة او نقطتين
وحاولت أن يكون دخولي من فرم الساعه ولكنه يخطأ كثيراً وطبعاً لقرب رمضان الكريم فضلت بأن اترك المحاولة لإيجاد طريقة أو البحث عن طريقة تجعل دخولي
دخول صحيح مع الإتجاه لما بعد رمضان إن شاء الله لأنه بحاجة لمتابعة كل أربع ساعات وستكون المتابعة متعبة
في بداية إستعمالي لهذا المؤشر كان الصفقات قوية وبدون أي تعقيد او ظهور الخط بشكل خاطئ ولكن لا اعلم لماذا تغير بهذا الشكل في الأيام التي فاتت

havic
07-21-2012, 00:58
نجاح اي استراتيجية يتطلب المجهود الكبير و تطويرها مع مرور الوقت
لذا من الافضل ان لا يتوقف المتداول عند حد معين من المعرفة

aminos
07-21-2012, 01:03
السلام عليكم
أنا أرى أن إستراتيجية الترن المكسور أرباحها تقريبا 80% فهي
من أشهر الإستراتيجيات على الإطلاق
تقبل مروري

kingman
07-21-2012, 01:28
طبعا اهم شئ ان الواحدي قدر يحقق النجاح ايا كانت طرقه بس اعتقد ان دمج اكثر من استرايتجية مع بعض بتبقى فيها تشتت ويمكن السبب بيكون فى ادماجهم ان كل استرايتجية فهم ضعيفة

spiderxp
07-21-2012, 01:37
صحيح مفيش استراتيجية ثابته عشان نقول 50% ولكن الاسترايتيجية تتغير من وقت الى اخر

pimo
07-21-2012, 01:50
محيط المربع يساوي الي طول الضلع في اربعة وهذا يعتبر قاعدة لا تتغير ام الاستراتجية تعتمد علي معطيات اولية متغيرة ليست ثابت ولهذا السبب لا تستطيع ان تحكم علي اي استراتجية بانها قادرت ان تكسب 50 بالمئة في كل مرة تدخل بها الي السوق

i5land_man
07-21-2012, 01:54
صحيح مفيش استراتيجية ثابته عشان نقول 50% ولكن الاسترايتيجية تتغير من وقت الى اخر

طبعا كلام سليم الاستراتيجية مالهاش نسبة نجاح ثابتة ابدا يعني ممكن تكون مربحة في اوقات معينة
وفي بعض الاوقات الاخري نجدها سبب في خسارتنا ولكن لازم لما نحس انه فيه استراتيجية قوية نلتزم بشروط الدخول التزام صارم

MrSniper
07-21-2012, 02:16
اخي دائما الاستراتيجيات تكون نسبة نجاحها
فقك 49 بالمئه
لأن الاستراتيجيه ترتبط بالتحليل وعدة شرووط تستلزم

السيد الجبالي
07-21-2012, 02:39
هناك الكثير يا اخي من الاستراتجيات الجيده .. المجربه والمشهوره والتي حققت ارباح لكيرا من الناتس
ولكن يا اخي .. ياتي نجاح من الالتزام .. كل الاستراتجيات ناجحه ولكن ليس كلنا نتلزم بالاستراتجيه التي نختارها لانفسنا

Noah
07-21-2012, 03:35
لو كان لدي استراتيجية تحقق نسبة نجاح 20 % فقط بطريقة ثابتة لعملت فى الفوركس طوال حياتى وتمكنت من ان اكون انجح رجل فى العامل لان الفكرة فقط فى النجاح فى سوق الفوركس وليس غير ذلك

safiforex
07-21-2012, 03:40
طبعا اهم شئ ان الواحدي قدر يحقق النجاح ايا كانت طرقه بس اعتقد ان دمج اكثر من استرايتجية مع بعض بتبقى فيها تشتت ويمكن السبب بيكون فى ادماجهم ان كل استرايتجية فهم ضعيفة
هو ممكن اخي الكريم ان يقع تششتت فعلا اذا كانت كل استراتيجية بتعتمد على مؤشرات عدة
اما ان طكانتا بسيطتين سهلتين بهما مؤشرات قليلة جدا فاعتقد انه يمكن دمجهما

vamoscapitos
07-21-2012, 03:51
يا اخي المشكل ليس في نسبة النجاح

بل في ان السوق غير تابث و دائما متقلب

KOGI
07-21-2012, 04:48
هو المشكلة اخى الكريم مش فى الاستراتيجية لان فى استراتيجيات كتير بتحقق ضعف النسبة اللى نت طالبها ده لكن اهم شىء مين هيتزم بالاستراتيجية بالظبط ؟ حتى لو حققت خسارة
معتقدش ان فى حد كده الا قليل
عموما انا شغال اسكالبينج وهى من افضل خطط التعامل مع الفوركس لكن المخاطرة فيها بجون

mage
07-21-2012, 06:03
يوجد الكثير من الاستراتيجيات فى سوق الفوركس ولكن القليل هم من يربحون من هذه الاستراتيجيات لان هذه الاستراتيجيات تحتاج الى الكثير من الوقت والتجربة حتى تصل الى افضل النتائج منها فى السوق

ARAB_PIGEON
07-22-2012, 12:27
لو استراتيجيه تحقق 50% فلا اتابعها من الاساس الكل بيبحث عن اكثر من هذا بكثير وان كنت ارى عن نفسى
استراتيجية الكوبرا من افضل الاستراتيجيات قوة وصرامه ولكن عيبها عدم فرصها الكثيره
والناتجة من صرامة الدخول فيها

dodovedo
07-22-2012, 13:35
هو مشكلة تقلبات السوق مش ثابت على استراتجية معينه لكن بشوف التحليل الفنى الكلاسيكى أفضل شئ وفى استراتجية القنوات الدكتور جمال ممدوح وفى استراتجية الترند المكسور وفى استراتجية اخرة تقاطع المفوينج افريج ممكن تعمل دمج بين كل الطرق وتعمل استراتجية خاص بيك وتجربها على الديمو لفترة وايضا سمعت عن استراتيجة
اخى الكريم
باذن الله هعمل شرح فيديو عن استراتيجيه thv
بس بعد مينفتح منتدى للفيديو
تقبل احترامى

magic777
07-22-2012, 14:31
هو المشكلة اخى الكريم مش فى الاستراتيجية لان فى استراتيجيات كتير بتحقق ضعف النسبة اللى نت طالبها ده لكن اهم شىء مين هيتزم بالاستراتيجية بالظبط ؟ حتى لو حققت خسارة
معتقدش ان فى حد كده الا قليل
عموما انا شغال اسكالبينج وهى من افضل خطط التعامل مع الفوركس لكن المخاطرة فيها بجون

نصيحه اخي حاول متشتغلش بمخاطره وجرب تعمل بطرق الاسكالبنج عادي مع اداره راس المال برده
يعني اشتغل بنفس الطريقه ولكن بدون فتح صفقات بلوت عالي والربح هنا هيكون صغير اه لكن بتراكمه هتلاقي كبر معاك
ده افضل ما تيجي صفقه واحده وتضيع ليك تعب شهر او اسبوع مثلا

ma90do
07-22-2012, 14:36
يوجد الكثير من الاستراتيجيات فى سوق الفوركس ولكن القليل هم من يربحون من هذه الاستراتيجيات لان هذه الاستراتيجيات تحتاج الى الكثير من الوقت والتجربة حتى تصل الى افضل النتائج منها فى السوق

فعلا هناك الكثير والكثير من الاستراتيجيات التي تملئ السوق ولكن ليس الكثير من هذه الاستراتيجيات تصنف من وسط الاستراتيجيات الناجحه لان السوق مخيف جا جدا

madman
07-22-2012, 14:55
انا شغال بأستراتيجيه ناجحه متبع نظام انى اشوف الشمعه الهاى واللو واشتغل بيها وبتعمل ربح كويس فى اليوم

peter
07-22-2012, 15:17
طيب ليه تسال علي استراتيجيه تربحك 50 % و هناك استراتيجيات مربحه بنسبه 80 %
خليك طموح يا احمد

osama00971
07-22-2012, 16:20
بصراحة ارى انه الجميع لديه استراتيجيات
ونعتقد ان نسبة نجاحها معقولة
ولكنها لا تامن تقلبات السوق

mazouna991
07-22-2012, 17:58
انا ليس لدي استتراجيةلربح
لكن اتمنا من الاخوة افادتنا بما لديهمم
حتى يسهل علنا التعلم والربح ان شاء الله

Spiderhoof
07-25-2012, 07:05
انصحك باستراتيجيه البرايس اكشن مثل الشمعه الام والبن بار نسبه نجاح 70% وتصلح لكل انواع المضاربه

ashraf
07-28-2012, 23:42
نسبة ال50 محدودة جدا وهذا يعنى عدم تحقيق ارباح او خسائر
ولكى تكون الاستراتيجية ناجحة لابد ان تتعدى نسبة نجاحها ال70%

mehdy
07-29-2012, 00:22
بالفعل اخي الكريم من لديه استراتيجية ندعوه ليفيد اخوانه بها فسوق الفوركس لا مجال فيه للمنافسة ادا ربح الكل افضل من يربح واحد فقط

ameer
07-29-2012, 00:25
افضل استراتيدية بالنسبة لي هية اخذ التوصيات من الخبراء وتطبيقها على حسابك

kingman
07-29-2012, 01:23
افضل استراتيدية بالنسبة لي هية اخذ التوصيات من الخبراء وتطبيقها على حسابك

هو اكيد لازم الواحد يتعلم جيد عشان يقدر يتعامل مع السوق بنفسه فمش معقول ان الواحد هيفضل طول عمره فى هذا السوق يعتمد على توصيات الآخرين هو الواحد لازم يوازن مابين العمل الجاد من اجل اكتساب الخبرة والأستفادة من خبرات الآخرين وربنا يوفق الجميع

kanzsea
07-29-2012, 19:08
انا معى استراتيجية لها اكسيبرت يعمل بطريقة الاسكالبنج على 5 دقائق يحقق 5 نقاط و من 3 الى 4 صفقات يومية

Ahmed Ghanem
07-31-2012, 03:34
ولاكن المشكله ان هذا الربح غير دائم ولذلك يجب علينا اولا معرفه كيفيه التصرف فى اصعب ظروف الاستراتيجبه وايضا يجب علينا اتباع اكثر من استراتيجيه للتأقلم مع اغلب ظروف السوق ان شاء الله
مظبوط يا باشا
السوق دا متقلب وصعب انك تلاقى استراتيجية مربحة علطول حتى ولو بنسبة مش كبيرة

aladdin
07-31-2012, 03:37
فى استراتيجيه خبرتى بتاعه دكتور جمال الاستراتيجيه دى جميله جدا
وسهله ويقدر الجميع باذن الله تحقيق بها ارباح جيده

magic777
08-13-2012, 00:35
هو اكيد لازم الواحد يتعلم جيد عشان يقدر يتعامل مع السوق بنفسه فمش معقول ان الواحد هيفضل طول عمره فى هذا السوق يعتمد على توصيات الآخرين هو الواحد لازم يوازن مابين العمل الجاد من اجل اكتساب الخبرة والأستفادة من خبرات الآخرين وربنا يوفق الجميع

ياريت الكل يعرف ده ويحاول يتعلم ويعتمد على نفسه ويكسب مجال عمل او حرفه زي ما بيقولوا يقدر في المستقبل
تساعده في تحقيق الارباح بنفسه بدل ما يفضل طول عمره تابع لغيره سواء عن طريق التوصيات او غيرها

MedoMix
08-13-2012, 00:37
بالتعليم وبالتحليل سياتي عندك استراتيجيه نسبتها اكبر من ذلك وانت وحظك زي مابتقول السوق غدار ومتشابك صعب يحتاج الي التعديل المستمر في تلك الاستراتيجيات

master_egypt
08-13-2012, 00:43
مش ع طول الاستراتيجية بتحقق نفس النجاح لكن السوق مش ع حال واحد
يعنى اوقات بتفيد واوقات بتحقق خسارة كبيرة جدا غير متوقعة بالمرة

AMANI
08-13-2012, 00:48

ان يشاركنا بافكارة

تحياتى للجميع وبالتوفيق

تفضل استاذ احمد هذه الاستراتيجيه
http://www.ziddu.com/download/20106388/TrendFollower.rar.html

companero
08-13-2012, 07:42
بعد تجربة العديد من الاستراتيجيات , انا اعمل عن طريق السكالبينغ الان
اجده افضل لان صفقاته سريعة , وممكن تحقق ارباح جيدة

marwa
08-13-2012, 07:59
كلامي ده والله في محله لا تبحث عن اشياء ثابتة فى سوق الفوركس ولكن ابحث عن طرق الى النجاح وخلاص وربنا هيكرمك اقسم بالله

Mahmoudnashaat
08-13-2012, 08:07
مفيش حد يضمن نسبه نجاح ثابته لان هناك تغيرات غير متوقعه تبطل اى استراتيجيه

لو حد عنده طريقه ثابته للربح بنسبه محدده ده يبقى شئ عظيم

ELZIDANEY
08-13-2012, 08:30
سوق الفوركس ليس دائم
يمعني ان الصفقات يمكن أن تكون اليوم ناجحه وغدا غير موفقة

elking
08-13-2012, 11:22
مفيش استراتيجية بتحقق ربح ادئما لان الفوركس هو تجارة ولابد من ان تكون هناك ربح وخسارة

meroo
08-13-2012, 11:36
اخى الاستراتيجية الا نسبة نجاها 50% فقط لن تفيدك بالعكس
هتحقق م خلالها خساير ..انا انصحك بالاعتماد على الدعوم والمقاومات جرب وان شاء الله الحال هيمشى معاك وخصوصا على زوج اليورو ينبيحترم الدعوم والمقاومات بشكل كبير

register
08-13-2012, 11:56
سمعت بفعالية استراتيجيتين في سوق التداول ، هما موفينغ افرج و htv ، لكن صراحة لم اجربهما
وسأقوم بتجربتهما على حساب ديمو ان شاء الله
المشكلة تكمن في عدم ثبات السوق وبالتالي تكون لحظات حرجة ، فهل يستطيع المارجن الابقاء على الصفقة ام حدوث الخسارة ، هذا هو الاهم
شكرا لك اخي على طرحك للموضوع المهم

theshadow1
08-13-2012, 11:58
اعتقد ان لا احد لديه استراتيجة ولحده
بالعكس انا اعتقد اغلب التجار يعملون صفقات عشوائية

Mohamed90
08-13-2012, 12:22
السلام عليكم اخي العزيز انت اضلا تطلب استراتجية50 بالمئة الاستراتيجية ليست ناجحة بهذه النسبة
اخي مرفوض الاستراتيجة تكون ناجحة على الاقل ب75 بالمئة و بتوفيق لك في اجاد واحدة

mahfoudh
08-13-2012, 12:26
اخي لا تنتظر من اي احد ان يزودك باستراتيجيته لان هذا من المستحيلات الكل يعمل في صمت

انصحك اخي بقسم الاسبيرتات و الاستراتيجيات ففيه الكثير و الكثير

HOUSAMMI
08-13-2012, 12:45
اخى نسبة نجاح 50%لا داعى منها

لانه عند فى اصدق التحليلات

هتنجح بنسبة 50 وتخسر بنسبة 50 يبقى اية الفايدة

sharkawy
08-13-2012, 12:52
الاهم من الاتسراتيجيه هو الالتزام التام بها فقد تكو نالاستراتيجيه ناجحه مع شخص

وتفشل مع الاخر بسبب عدم الالتزام بكل تفاصيلها وشروطها

Zogota
08-13-2012, 12:54
انا كان معايا استراتيجية نسبة نجاحها 80 في الميه وهي رقمية والدخول يكون مع بداية السوق ولكن كانت تحتاج راس مال جيد
وراس مالي للاسف ضاع اثناء انقطاع النت ايام الثورة ومن ساعتها وانا بشتغل بمبالغ صغيرة

mouwal
08-13-2012, 18:03
اسلام عليكم ورحمت الله وبركاته
نا اعلم استراتيجيات نسبه فشلها صفر واؤكد علىذلك للكن اللى عنده استراتيجيه بصراحه صعب انه يطلعها

forexgame
08-14-2012, 02:35
عليكم السلام هوا المشكله ليست فى ايجاد استراتيجيه نسبه نجاحها فوق ال50
ولاكن المشكله ان هذا الربح غير دائم ولذلك يجب علينا اولا معرفه كيفيه التصرف فى اصعب ظروف الاستراتيجبه ...

aminebenahmed
08-20-2012, 15:37
من هذه المواضيع استفيد شكرالك
عيد مبارك سعيد لك و للامة الاسلامية

yasefsami3
08-20-2012, 15:54
انا لااملك اي استراتيجية انا اتابع استراتيجيات من المنتديات اوفق في الربح وا اخسر

mostfa
08-20-2012, 16:07
انا اعتمد في متاجرتي على استراتيجية الترند المكسور
للوافي رحمه الله وعلى شارت الاربع ساعات والقمم والقيعان

mturk2007
08-20-2012, 16:10
لقد جربت عدة استراتيجيات ولكن للاسف لم تنجح ولا واحدة
وانا الان ابحث عن واحدة جديدة

hesham itch
08-25-2012, 12:38
اعتقد ان هناك العديد من الاستراتيجيات التى تملك نسبة نجاح اكبر من % 50 ويمكن
ان يعمل عليها العديد من المتاجرين ولكن لكل متاجر استراتيجية يفضل العمل بها

ROTARY28
08-25-2012, 12:54
السلام عليكم
هناك استراتيجية اسمها thv في قسم الاستراتيجيات مفيدة وجدا
ولديك ايضا اروح استراتيجية واكثرهم ربحا هي الترند المكسور
بالتوفيق للجميع

talat
08-25-2012, 12:59
اخى الكريم الاستراتيجيات كثيرة جدا
ولكن العيب فيمن لايفهم ويطبق الاستراتيجية بالشكل الصحيح
وعموما هناك استراتيجية يابانية وقوية اذا اتبعنا شروطها صح
الا وهى استراتيجية الاشيموكو كينكو هايو وهى موجودة فى اى منصة
لانها تعتبر نظام كامل وميزتها انها صالحة للتداول على جميع العملات والمعادن والبضائع
وايضا هى صالحة على جميع الفريمات
وانا شخصيا اتاجر عليها

Eslam Torres
08-25-2012, 13:21
طبعا فى اكيد استرايجيات كتير
ولكن من اجمل الاستؤايجيات التى شاهدتها فى المنتدى
هى استرايجية ال10 نقاط
فانت تاخذهم وتجرى

kashif
08-25-2012, 13:43
نعم كما قال الاخوان المشكل ليس دائما في الاستراتجية لاكن مع استراتجية ناجحة ممكن تتعامل جيدا وبذكاء مع تقلبات السوق هناك استراتجيات جيدةتكون نسبة النجاح
فيها أكثر بالنسبة اي استراتجية فهذا يعود للمتاجر وطرق تفكيره

morx123
08-25-2012, 13:53
ياخي الكريم الاستراتجيات كثيره
واغلبها ناجحه بنسبة 99%ب
لاكن اين المشكلة ولماذ الجميع يخسر
يوجد اسباب ومن ضمنها عدم ادارة رأس المال الصارمه
لان اغلب الاستراتجيات تصاحبها تقلبات قوية للسعر

face book
08-25-2012, 14:08
اخي الاستراتيجيات كتير ممكن تكون ناجحه معايا 90 % لاني عارف هستخدمها ازاي ومهما قولتلك وشرحتهالك مش هتعرف تستخدمها زيي
لازم يكونلك انت استراتيجيه من صنعك ومن تجربتك

ms602
08-25-2012, 14:14
الإستراتيجية تتغير حسب تغير استراتيجيات الأسواق
الأولى أن نفكر بالخطة التي يكون مداها قصير و خسائرها محدودة

mohamed elsayed ahmed
08-25-2012, 14:15
انجح الاستراتيجيات فى رايى هى التى تكون بسيطة ولا توجد فيها خطوط ومؤشرات واشكال

abdo-madrid
08-25-2012, 14:16
سلام عليكم

ali2020
08-25-2012, 14:17
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ممتاز ان نجد نقاش حول استراتيجية ونسبة نجاحها كم بالمئة لأننا عاملين نقول لا بد من استراتيجية لا بد من استراتيجية طيب الاستراجيات دي انواع ولا ايه وفي الحقيقة الذي اعجبني في هذا النقاش ان نعرف مفهوم عام للاستراتيجية التي يعتقد البعض ان هذا استراتيجيته 50% وهذا 70% وهكذا والأمر ليس كذلك ان الاستراتيجية ليست مجموعة من التطبيقات تؤدي في النهاية الي نسبة مئوية معينه ولكن الاستراتيجية الناجحة هي التي تستطيع بها ان تتعامل مع المتغيرات والتقلبات التي تحدث بين الحين والآخر

elmirmajid
08-25-2012, 14:17
السلام عليكم اخي الكريم هو الاستراتيجية لا انصح الجميع بالاعتماد عليها كتيرا لاان السوق غير مستقر دائما ولهدا انا عندي استراتيجية اربح بها الكتير من المال والحمد لله ولكن لا اظن ان اي وحد لم يبني استراتيجيته بنفسه يمكن ان ينجح في استراتيجة غيره موفق

ilyes
08-25-2012, 14:20
السام عليكم
انا ايضا اؤيد الاخوة
لان دوام الحال من المحال والنسبة لن تبقى في ارتفاع لان السعر غير متوازن
موفق

marem2007
08-25-2012, 14:20
الاستراتيجيات كل استراتيجية وليها عيوب
ومميزات والسوق متغير
ولاكن اانا انصحكم باستراتيجية البولنجر باند

silver
08-25-2012, 21:31
استراتجية بهذه المستوى غير مجدية اخي الكريم

وانا لدي استراتيجية تربح بنسبة 80% ولله الحمد

sami
08-25-2012, 21:40
هناك العديد من الإستراتيجيات التي تفوق نسبة نجاحها ٪٥٠،نصيحتي لكل من يرغب في إستراتيجية
ناجحة و مجربة لمدة تفوق ٨ سنوات،أن يتعلم إستراتيجية خبرتي للدكتور جمال ممدوح فهي سهلة تتضمن
أساسيات التحليل الفني من دعوم و مقاومات و قنوات سعرية و خطوط الفايبو و الرينج،بإختصار هي
إستراتيجية متكاملة

dzabdou
08-25-2012, 22:19
السوف ليس ثابت وبذلك
ستكون الاستراتيجية ناجحة اليوم و خاسرة في الأسبوع القادم
لذلك يجب التأقلم مع السوق

أسكبيد
08-25-2012, 22:24
الاستراتيجية الناجحة مش شرط نكون احنا اللي عاملينها ومش شرط نكون قعدنا وقت كبير نتعلمها مش ده المهم
المهم ان كل واحد يبقى له خطة وادارة راس مال يتعامل بيها مع السوق والاستراتيجيات ماهي الا ادوات تساعد في تنفيذ تلك الخطة

aminewactop
08-26-2012, 01:57
هما دول اهم حاجة في الفوركس واهمهم الابتعاد عن الطمع والاقتنا والرضا بما تم تحقيقه

eslam2665
08-26-2012, 02:22
سوق الفوركس بيه تقلبات كثير فيجب دراسة هذا الموضوع من جميع الاتجهات من حيث سلبياته قبل ايجابيته ونحسب ايهما اكثر السلبيات ام الايجابيات والله الموفق والمستعان

Dola
08-26-2012, 02:29
والله انا عندي الكثير من ذلك من الاستراتيجيات
ولكن لا احب المجازفه باسم احد اخر

go89
08-26-2012, 02:37
انا الحمد لله عندي استراتيجية ناجحة بنسبة 85 % الي الان واثبتت في الاونة الاخيرة في خلال ال 3 سنوات الماضية نجاح 95% انها تستطيع ان تضاعف الحساب في خلال 2-4 ايام علي الاكثر وان كان يكمن ان يكون في يوم واحد فقط بشرط ان يوجد سيوله في السوق وليس الحساب تبدأ تلك الاستاتيجية بحساب ب 1000 دولار امريكي الي ما لا نهاية

Designeur
08-26-2012, 02:53
أظن أن الخبرة تلعب دور كبير سواء أكان السوق متقلبا أم لا كما أن الذكاء له دور فاعل في نجاح الصفقات أم لا
تقبل تحياتي اخوك في الله محمد

egypt25
08-26-2012, 03:01
ان شاء الله انا فيه استراتيجية جميلة جدا جدا موجودة فى احد المنتديات ومريحة وربحها كويس
وانا شغال فيها وان شاء الله اول ما اتأكد انها طريقة كويسة وشغاله
هنزلها هنا

Evon
08-26-2012, 03:43
بالنسبة للمبتدأين زى حالاتى كدا انصحهم فى التعامل مع حساب الديمو و التداول ان تكون صفقاتهم مشابهه او مقاربه لما سوف يودعون مستقبلا فى حساب حقيقى حتى تكون اكتر واقفية تلك التدريبات على الحساب الديمو حتى لا يتجمدوا عندما يقومون بالتجاره على حساب حقيقى ولا يلقوا نفس نتائج الحساب الديمو لانهم يتاجرون بمبلغ كبير اقله 1000$ للصفقة فيجب عليك تقريب و تقليص الفارق بين الخيال و الواقع حتى تتم عملية المحاكاه و تأتى بأفضل النتائج

ThE.pRoF
08-26-2012, 04:14
أي استراتيجيه لا تستمر بصوره كبيره و لازم التعديل عليها من وقت لآخر لذلك أنصحك بالاعتماد علي نفسك و لو مش مقتنع بكلامي اكتب اكسبرتات علي محرك بحث جوجل هيجيلك استراتيجيات كثيره جدا اختار منها اللي يعجبك بس اعمل باك تست اولا

go89
08-26-2012, 04:20
نعم انا لدي استارتيجية رائع ارادت مني بعض الشركات سرقتها نظرا الي ثمنها الباهظ الذي يصل الي مليون دولار ولكن اعزوروني علي هذا الثمن قتلك الخطة تضاعف الحساب في خلال يومين الي ثلاثة علي الاكثر

forexawy59
08-26-2012, 04:52
انا بصراحه استراتجيتى بسيطه وربحها بسيط ولكن الحمد لله راضى به انا بشتغل على ازواج العملات
وبحاول انى ادخل 3 صفقات يويما وبختار نقطه دخول يكون ثابت فيها المؤشر للعمله مابينزلش او يطلع عنها
وبحدد 15 نقطه وبعمل تيك بروفيت وبحدد ستوب لوز

aminewactop
08-26-2012, 15:22

marem2007
08-26-2012, 15:24
استراتيجية نسبة نجاحها 50% دة ممكن يكون سهل جدا
بس السوق متغير
فلازم تتغير الاستراتيجية معاة

علاء بدران
08-26-2012, 16:30
افضل اخى ان تعمل ب استراتيجتك انت الاسترتيجة تكون من عندك
انت فلا تحاول ان تعتد على احد فى هذة الطريقة

aminewactop
08-27-2012, 22:39

kabookaboo2010
08-28-2012, 06:13
انا صممت استراتيجية تعتبر فيها زبدة اقوى الاستراتيجيات العربية والغربية ولكن لسه بجرب فيها على الديمو ، واول ما تنجح انشاء الله هفتحورشة ليها ونتعلم كلنا سوا ان شاء الله

ودى وتقديرى

donya_elkhir
08-28-2012, 06:40
السلام عليكم المشكله ليس دائما فى الاسترتيجيه انا فى رايى الشخصى كلما كنا ملتزمين بالاستراتيجيه معينه فى شروطها والدخول والخروج من الصفقات ان شاء الله تكون نسبه الخسار اقل بكتير والعبره بمده الالتزم باداره راس المال

mhb2012
08-28-2012, 08:12
عليك بناء اكثر من استرتيجيه حتى تدخل سوق الفوركس وانت مضمان

windstorm
08-28-2012, 14:18
50 % ليست نسبة نجاح
على الاقل 60%
فانت لو دخلت عشوائى فاحتمال الربح الى الخسارة هو 50 %

YASER83
09-08-2012, 16:40
السلام عليكم
هناك استراتيجية اسمها thv في قسم الاستراتيجيات مفيدة وجدا
ولديك ايضا اروع استراتيجية واكثرهم ربحا هي الترند المكسور
بالتوفيق ان شاء الله

اسامة مامون محمد
09-08-2012, 16:44
اختلف مع احدى الاعضاء فنسبة ال 50% نسبة كبيرة نسبية ولا احد يصل الى هذة
النسبة الا من لها خبرة فى هذا المجال

face book
09-08-2012, 17:52
نعم يوجد استراتيجيات كثيره جدا نسبه نجاحه تتعدي 70 % مش 50% فقط ولكن الالتزام بيها وتعلم فنيات وصغرات هذه الاستراتيجيه هو اللي يخلي الاستراتيجيه ناجحه او خاسره من شخص لاخر

ahmedgalal
09-18-2012, 04:47
انا عن نفسى شغال ب 3 استراتيجيات في بعض
وهما مشهورين جدا ونسبة نجاح الاستراتيجية
دي 95 % وحققت معايا نتايج جبارة جدا
والله يوفق الجمع فى سوق الفوركس

smail
09-22-2012, 17:31

---------- Post added at 02:30 PM ---------- Previous post was at 02:30 PM ----------

ولاكن المشكله ان هذا الربح غير دائم ولذلك يجب علينا اولا معرفه كيفيه التصرف فى اصعب ظروف الاستراتيجبه وايضا يجب علينا اتباع اكثر من استراتيجيه

---------- Post added at 02:31 PM ---------- Previous post was at 02:30 PM ----------

مشكلة تقلبات السوق مش ثابت على استراتجية معينه لكن بشوف التحليل الفنى الكلاسيكى أفضل شئ وفى استراتجية القنوات الدكتور جمال ممدوح وفى استراتجية الترند المكسور وفى استراتجية اخرة تقاطع المفوينج افريج ممكن تعمل دمج بين كل الطرق وتعمل استراتجية خاص بيك وتجربها على الديمو

sohir
09-22-2012, 17:34
اخى لا تبحث عن اشياء ثابتة فى سوق الفوركس ولكن ابحث عن طرق الى النجاح وخلاص والله لو تمكنت من تحقيق 10 % فقط شهريا انت من انجح المتاجرين بس الاستمرار على تحقيقهم وطبعا لو راس مالك بكير هتبقى نسبة ممتازة

magic777
09-22-2012, 21:56
انا عن نفسى شغال ب 3 استراتيجيات في بعض
وهما مشهورين جدا ونسبة نجاح الاستراتيجية
دي 95 % وحققت معايا نتايج جبارة جدا
والله يوفق الجمع فى سوق الفوركس

طالما عارف تشتغل بيهم ومش بيشتتوا تركيزك وبيدوك تحاليل متقاربه يبقى كده كويس
وتستمر عليهم لانك بتعرف تدمجهم مع بعض وتطلع بنتيجه دقيقه

wowdd
09-22-2012, 22:43

ان يشاركنا بافكارة

تحياتى للجميع وبالتوفيق

السلام عليكم ورحمة الله
انا استرتجيتى هيا عمل صفقه واحده فى اليوم وبكون اعد مستنيها وبدخلها واخطف ال 15 نقطه او العشر نقاط ومش بدخل السوق مره اخرى وبكتفى بكدا وهذا هو اسلوبى المفضل وبيعتمد على كسر ترند مع اتجاه السوق او اكسر فيوبو او ققمم وقيعان بس كدا حلوتها فى بسطتتها
وتحياتى لكم

daisy
09-22-2012, 23:23
بص انا فعلا بطلع على استراتيجيات كتير
لكن دايما بحب انى اتعامل بطريقتى الخاصه
يعنى نفسى اوصل لاسلوبى الخاص

اول فكره كانت خاصه بالاستوب لوز

وتانى فكره هى دمج التحليل الفنى والاساسى مع بعض فى طريقه واحده

yasser habola
09-22-2012, 23:33
نعم اخي العزيز فالاستراتيجية الناجحة من وجهة نظري نسبة نجاحها في الذي يستخدمها بشكل صحيح
فهناك طريقة تداول تحقق ربح عند الاخرين ونفسها تعرض الاخرين للخسارة والفشل فأنا في اعتقادي نسبة الاستراتيجية الناجحة والمدرب عليها المتداول تعدي ال 60%

azifek
09-28-2012, 23:24
أخي الكريم
ما الفائدة من هذه الاستراتجية التي نسبة نجاحها 50% ؟ هذا يعني أن نسبة فشلها كذلك 50% !
وأي صفقة بشكل تلقائي نسبة نجاحها = نسبة فشلها من ناحية الاحتمالات
بالنسبة لي اعتمد على الشراء في نقاط الدعم و البيع في نقاط المقاومة بعيدا عن فترة الأخبار

syed
09-28-2012, 23:34
مش ع طول الاستراتيجية بتحقق نفس النجاح لكن السوق مش ع حال واحد
يعنى اوقات بتفيد واوقات بتحقق خسارة كبيرة جدا غير متوقعة بالمرة

ashrafsamir
09-28-2012, 23:39

---------- Post added at 08:39 PM ---------- Previous post was at 08:38 PM ----------

انا فعلا بطلع على استراتيجيات كتير
لكن دايما بحب انى اتعامل بطريقتى الخاصه
يعنى نفسى اوصل لاسلوبى الخاص

اول فكره كانت خاصه بالاستوب لوز

وتانى فكره هى دمج التحليل الفنى والاساسى مع بعض فى طريقه واحده

m.o.b
09-28-2012, 23:40

gigi
09-30-2012, 22:48
انا فى راى الشخصى فى هذا الموضوع ان ليس المهم
أن تكون أستراتيجية معقدة المهم أن تكسب
منها و تبنى الاستراتيجية عبر أسس دقيقة لكي
تنجح به وبالتوفيق للجميع

mohamed alalfy
10-01-2012, 01:51
السلام عليكم
اخى الكطريم انا الان فى مرحله التدريب
حيث انى اجرب كل الاتراتيجيات حت اتمكن ممن العمل
على استاريجيه ناجحه
وشكر الله سعيكم

علاء بدران
10-01-2012, 04:33
بصراحة انا لسة بدرى على ما يكون لية استرتيجة
اقولكم عليها انا لسة بخد براى الاعضاء

MAGDY
10-01-2012, 04:39

ان يشاركنا بافكارة

تحياتى للجميع وبالتوفيق

فكرة جميلة فعلاً
وممكن من خلالها ، تكوين استراتيجية جديدة
بحسب خبرة واجتهاد الأعضاء النشطاء فى المنتدى
تحياتى

eletrebi
10-01-2012, 04:45
انا بتفتح صفقة بناء ع تلت حاجات
الفيبوناتشى و الماكد والبرابورك
ولكن بعتمد على الماكد مؤشر اساسى
ولازم ابدا الصفقة لما تكون كل المؤشرات على بينة واحدة وهى شراء او بيع فان اتحلف الامر بعد ذالك
سواء الماكد او البرابورك بعتمد على الماكد

علاء بدران
10-01-2012, 07:11
لم ااتى الى النسبة دى لسة ولا حتى اقل بل انا فى بداياتى
وان شاء ساحوال جاهد على تحقيق هذة النسبة

adam
10-01-2012, 09:03
وما تكون قد استفدت يكون عدد الصفقات الخاسرة مساويا لعدد الصفقات الرابحة ويبفى رأس المال على حاله لا زيادة ولا نقصان هذا بالاضافة الى نقصان السبريد من رأس المال في كل صفقة تحتاج الى استراتيجية تكون ننسبة نجاحها تتجاوز 60 بالمئة ونسبة 70 % ممتازة

nahlla
10-01-2012, 09:22
بصراحه دخلت الموضوع ووجدت فيض المعلومات عن الاستراتيجيات المختلفه
لكن وجدت في النهايه انه الاستراتيجيه زي الفستان يناسب سيده ولا يناسب اخري

يبقي خلينا نتعلم من خبرات السابقين لحد منقدر نعمل استراتيجيه خاصه بنا علشان نقدر نتحكم فيها مش هي اللي تتحكم فينا

keko
10-10-2012, 17:17
انا بالنسبه لى بعمل فعلا باسترتيجيه الى حد كبير جيده ولكن بخصوص انها على طول الطريق تعطينى نسبه نجاح فوق
50% فبصراحه هذا الامر لا يحدث على طول وذلك نظرا لتقلبات السوق فصدقنى ان لو حاولت تبحث اكيد هتقدر لاستراتيجيه تقدر تتحكم فيها بشكل كبير ومفيش حاجه اسمها نسبتها فوق 50%

pota1999
10-10-2012, 17:25
هناك الكثير يا اخي من الاستراتجيات الجيده .. المجربه والمشهوره والتي حققت ارباح لكيرا من الناتس
ولكن يا اخي .. ياتي نجاح من الالتزام .. كل الاستراتجيات ناجحه ولكن ليس كلنا نتلزم بالاستراتجيه التي نختارها لانفسنا مما يسبب لنا ذلك الخسائر.

hwida nada
10-10-2012, 17:28
يعنى يا اخوانى الاستراتيجيات اللتى تعطى ال50 %ليست قليلة
ولكنا لسنا جميعا نجيد التعامل بهذه الاستراتيجات
وغير هذا تقلبات السوق

ProTrader
10-10-2012, 17:30
اخي قليلا مانجد استراتيجية بنسبة نجاح 50 بالمئه
لأنه غاليا ماتكون بنسبة نجاح 20 او 30
و هي لا تدوم دائما ، فقط كحد أقصى تبقى لمدة عام فقط

forex.fee
10-10-2012, 18:57
لا طبعا انا مش عندى اى استراتيجيه لان بجد مش بحب نظام الاستراتيجيات
وبجد فعلا الواحد مش بيعتمد عليها وتقبل مرورى وشكرا اخى الكريم

CoRLeoN300
10-10-2012, 20:47
بسم الله الرحمن الرحيم
من الصعب ايجاد استراتيجية ناجحة 100%100 لأن الفوركس منقلب في الوقت ده
تحياتي

aboubakeur_m12
10-10-2012, 20:52
وجود استراتيجية تحقق نسبة 50 بالمية اكيد انها موجودة و اظن اغلب الاستراتيجيات التي تحقق هذه النسبة هي الرقمية التي تتميز بالدقة و عدم الانعكاس .

yacrao
10-10-2012, 21:00
عندي فكرة حول التجارة في الليل يعني في اوقات ركود
السعر فالسعر في اوقات الركود يواصل استمرار الهبول او الصعود
في جهة واحدة ولا يتذبذب

safouan100
10-10-2012, 22:14

prince0025
10-11-2012, 01:32

zeyadkabeel
10-11-2012, 01:43

webtech
10-11-2012, 01:48
اخي الفاضل ليست هناك استراتيجية ناجحة او فاشلة فمنها ما ينفع للحظة معينة و منها ما لا تنفع المهم ان تخترع استراتيجيتك بنفسك و لا يهم الربح او الخسارة في البداية المهم هو انجاح استراتيجيتك و ان تحاول الاستفادة من اخطاء الماضي

medo_boo00s
10-11-2012, 01:53
الاهم فى الاستراتجيات ادارة راس المال والتزامن مع السوق

علاء بدران
10-11-2012, 02:33
بالنسبة لى معنديش استراتيجة بالنسبة دى فى الوقت الحالى
لااننى مازلت اتعلم والله والى التوفيق

m.mokhtar01
10-11-2012, 03:21
العملية مش في الاستراتيجيات الناجحة و الفاشلة هي في مدى التزامك انت بيها و بقواعدها و انك ازاي تتصرف وقت الازمات و تخرج بحل لا يؤذيك

mannon
10-16-2012, 09:03
اخي الفاضل ليست هناك استراتيجية ناجحة او فاشلة فمنها ما ينفع للحظة معينة و منها ما لا تنفع المهم ان تخترع استراتيجيتك بنفسك و لا يهم الربح او الخسارة في البداية المهم هو انجاح استراتيجيتك و ان تحاول الاستفادة من اخطاء الماضي

انا شايف ان دة افضل شئ فعلا لان الاسرتاتجية الى هتشتغل معنا مش بالضرورة تشتغل مع الغير
اخترغ لنفسك طريقة اخى المتداول نصيحة

latraaa
10-16-2012, 09:09
صعبة بعض الشيء بالنسبة لي و لكن أحاول أن أصل إلى هدا المستوى
بالتوفيق للجميع

lionking
10-16-2012, 09:29
اعتقد انى لا افضل استراتيجية بعينها ان افضل انى اتغير مع السوق مابيتغير
واعمل بما يناسب السوق ولا فضل استراتيجية ثابته

majdquran
10-16-2012, 13:21

ان يشاركنا بافكارة

تحياتى للجميع وبالتوفيق

50% بسيطة عزيزي ...
خذ اي اورد تريده فنسبة نجاحة 50% ..
احسبها وسوف تفهم عن ماذا اتحدث ..!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

magic777
10-16-2012, 14:20
انا شايف ان دة افضل شئ فعلا لان الاسرتاتجية الى هتشتغل معنا مش بالضرورة تشتغل مع الغير
اخترغ لنفسك طريقة اخى المتداول نصيحة

والاول يجرب كتير اوي على قد مايقدر استراتيجيات وطرق عمل وادوات لان كل ده هو اللي هيساعده على انه
يبتكر طريقه جيده له خاصه به يتاجر بيها

mohamedemara
10-16-2012, 14:31
اعتقد ان علينا دائما ان نقوم بالبحث عن الاستؤراتيجيه
التى تجعلنا نستطيع ان نحقق الربح بنسبه كبيره

abdelaal
10-16-2012, 14:39
بصراحة أنا شغال بالتحليل الفني الكلاسيكي والموضوع مريحني جدا
طبعا لما ببعد عن اوقات الاخبار علي العموم
أنا معاك لو فيه حد عندة استراتيجية معقولة ياريت

forex way
10-16-2012, 14:54
أي استراتيجيه لا تستمر بصوره كبيره
و لازم التعديل عليها من وقت لآخر لذلك أنصحك
بالاعتماد علي نفسك و لو مش مقتنع بكلامي اكتب اكسبرتات علي محرك بحث جوجل
هيجيلك استراتيجيات كثيره جدا اختار منها اللي يعجبك بس اعمل باك تست اولا

good way
10-16-2012, 15:13
ما الفائدة من هذه الاستراتجية
التي نسبة نجاحها 50% ؟
هذا يعني أن نسبة فشلها كذلك 50% !
وأي صفقة بشكل تلقائي نسبة نجاحها = نسبة فشلها من ناحية الاحتمالات

youyou08
10-16-2012, 15:39
السلام عليكم
طبعا فى اكيد استرايجيات كتير
ولكن من اجمل الاستؤايجيات التى شاهدتها فى المنتدى
هى استرايجية ال10 نقاط
فانت تاخذهم وتجرى

xtomorrow
10-16-2012, 17:25
بصراحة أنا شغال بالتحليل الفني الكلاسيكي والموضوع مريحني جدا
طبعا لما ببعد عن اوقات الاخبار علي العموم
أنا معاك لو فيه حد عندة استراتيجية معقولة ياريت

صحيح اخي انا ايضا اعتمد التحليل الكلاسيكي ونسب نجاحه تفوق 80 في المية لكن لمتقنيه
المشكلة التي يعاني منها الغلبية هي رسم الترندات والدعوم والمقاومات ولازم استعمال الفيبو

hassan347
10-16-2012, 17:38
السلام عليكم ورحمه الله

هناك الكثير من الاستراتيجيات التى تحقق ربح معقول ولكن شرطها ان تطبق شروط الاستراتيجيه بالظبط عليك البحث يا اخى وستجد استراتيجات معقوله

تمنياتى لك بربح وفير .. تحياتى

tictok
10-17-2012, 14:15
انا اعتمد في الدخول على نقاط الدعم والمقاومة واتجاهات السوق وبستخدم الشموع اليابانية ومؤشر الأستوكاستيك
وهي كلها اساسيات في الفوركس وهذا بجانب تحليل اتجاهات السوق ومعرفة نقاط التشبع وأحقق ارباح احيانا والخسارة احيانا

willy
10-17-2012, 23:24
انا لدي استراتيجية رقمية بعتمد عليها حاليا وهي تعطيك توصيات منذ بداية اليوم من الافتتاح يعني خط للشراء و3 اهداف وخط للبيع و3 اهداف ايضا وايضا اضع لكل صفقة ستوب لوز وحتى الان انا كسبت منها 3 صفقات متتالية حققت فيها الهدف الاول فقط لكن السعر كان يذهب للهدف الثاني لكنني اكتفي بالهدف الاول

aoneman3
10-17-2012, 23:34
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
فكرة حلوة والله يا اخى يا ريت بس التفاعل
وكل واحد يطلع اسرارة

ahmed mohamed
10-19-2012, 01:34
انا امتلك استراتيجية نسبة نجاحها تعتببر 20 % شهريا واعمل عليها وهى جيدة جدا
ولا اريد ان اطمع اكثر من ذلك فانى ارضى بهذة النسبة الى حد كبيير

ahmed zehiry
10-19-2012, 02:33
انا ارى ان جميع الاستراتيجيات تحقق الارباح و لكن هذا لم يحدث الا عندما تكتسب الخبرة فى هذا المجال و تستفيد من كل شيئ و مهم جدا ادارة رأس المال

hard currency
10-19-2012, 02:36
اعتقد ان هناك العديد من الاستراتيجيات الناجح ولكن الاهم طريقه اداره راس المال هل هي جيده بالنسبه لكل شخص واعتقد ان هناك استرتايجيه تكون فعاله وناجحه تماما لبعض الاشخاص والبعض الاخر يخسر من خلالها وذلك لسوء اداره راس المال
بالتوفيق للجميع

osamaelnino
10-19-2012, 02:40
انا عندى فكرة جهنمية نخللى مبتدا فى الفوركس يقول صفقات
و ندخل عكس الصفقات دى

waleed elhadary
10-19-2012, 14:34
السلام عليكم انا شايف ان العبرة ليست بالاستراتيجية العبرة بمدي الالتزام بها والالتزام بادارة راس المال

ahmedsaied
10-28-2012, 05:58
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته انا لسه مبتدا فى العمل ف الفوركس واتمنى مزيد من المعلومات لاستفيد منها واشكركم على ارائكم لانها تفيدنى كثرا واتطلع الى ان اكون محترف ف الفوركس انشاء الله

haytham_mhmd
10-28-2012, 06:09
الي عنده افكار يا ريت يطرحها ويشاركنا بيها
لتعم الفائده علي الجميع

yaallah3
12-07-2012, 03:02
طب انا مش عندي اي استراتيجية معينة يعني بس اكيد كل استراتيجية لو اتحطت في الوقت المناسب ليها اكيد هتكون نسبة نجاح كويسة يعني بس الواحد يختار الاستراتيجية الصح في الوقت الصح ان شاء الله

hassan asayed
12-07-2012, 07:21
اخى الكريم استراتيجية ديمارك استراتيجية
رائعة وبة نسبة نجاح عالية

romy21
12-07-2012, 07:25
مع احترامي لكل الاستراتيجيات بس انا بقول ان كل الاستراتيجات نسبه نجحها 50% وكذلك نسبه خساره فيها بردو 50% للان ده كل بيعتمد علي ظروف الصفقه نفسها والوقت الي بتتداول في والسوق متحرك ومتقلب مشضامن ان الاستراتيجيه دي علشان نجحت قبل كده هتنجح في الصفقه دي اهم حاجه التحليل

mannon
12-07-2012, 18:03
اعتقد ان هناك العديد من الاستراتيجيات الناجح ولكن الاهم طريقه اداره راس المال هل هي جيده بالنسبه لكل شخص واعتقد ان هناك استرتايجيه تكون فعاله وناجحه تماما لبعض الاشخاص والبعض الاخر يخسر من خلالها وذلك لسوء اداره راس المال
بالتوفيق للجميع

دة حقيقى ممكن تلاقى استراتجية تشتغل مع شخص وتدى نتائج افضل من شخص اخر مع انها نفس الاستراتجية ، لكن طبعا التنفيذ والدقة فى تحديد نقاط الدخول والخروج من الصفقة هى الى بتفرق بين متادول واخر

youssef1025
12-07-2012, 18:06
السلام عليكم و رحمة الاستراتيجية الناجحة ليست الطريق الوحيد للنجاح أخي و لكن الأهم هو المعرفة الجيدة بهذه الاستراتيجية و معرفة نقط ضعفها و الادارة الجيدة لادارة راس المال هي الاساس تحياتي.

mxmx
12-07-2012, 18:19
اعتقد ان التبطيق من قبل الافراد هو فقط الذى يعرض للخسارة
اعتقد ان كتير جدا من الاستراتيجيات تعتبر جيدة ولكن للاسف التفيذ خطا

lacoste
12-08-2012, 11:54
المهم أن تكسب منها و تبنى الاستراتيجية
عبر أسس دقيقة لكي
تنجح بها اخي

forex3
12-08-2012, 12:18
مفيش حاجة اسمها استراتيجية بنسبة نجاح 50 فى المائه ولكن اهم شىء هو اكتساب الخبرات اللازمة علشان تقدر تتصرف فى اصعب الظروف وحتى تتفادى حدوث خسائر جسيمة لا قدر الله وتكون محدد لك تيك بروفت ضعف الستوب لوس من وجهة نظرى افضل استراتيجة لتجنب الخسائر

hassan asayed
12-08-2012, 12:47
اخى الكريم يجب التاكد من الاستراتيجية على
الحساب التجريبى قبل الحقيقى

mansourito
12-08-2012, 15:30
ان شاء الله الإخوة يفيدونااا ويتحفونا بهيك استراتجيات
لكن نعمل سويا ويكون الخير لنا جميعا ان شاء الله

kingmos4
12-08-2012, 17:01
اخى الكريم
بالنسبة للاستراتيجيات فهى تاتى بالخبرة والتجربة
حتى يستطيع المتداول ان يكون رؤية خاصة به فى طريقة التداول
ولكن اظن انه الامر يحتاج الى وقت وجهد

asmaa omar
12-10-2012, 03:00
اعتقد يا استاذ احمد ان هناك الكثيير من الاستراتيجيات التى تتعدى نسبه نجاحها ال60 وال70 %
ولكن المشكله ليست فى الاستراتيجيه ولكن المشكله فى الاشخاص انفسهم وكيف ينفذون الاستراتيجيه

yaallah2
12-10-2012, 03:11
وهناك ايضا استراتيجيات اكثر من 50/100 نسبة النجاح فيها اكثر

mannon
12-10-2012, 09:18
ان شاء الله الإخوة يفيدونااا ويتحفونا بهيك استراتجيات
لكن نعمل سويا ويكون الخير لنا جميعا ان شاء الله

اعتقد يباشا والله واعلم لو حد فعلا معاه استراتجية ناجحة للاسف مش هيقول وخصوصا هنا

اخى الكريم يجب التاكد من الاستراتيجية على
الحساب التجريبى قبل الحقيقى

ماشى دى نصيحة كويسة بس اعتقد ان الاخ بيقول اية هى الاستراتجية ، مش ازاى نختبرها ولا انا فاهم غلط

mahdigy
12-12-2012, 08:16
السلام عليكم اخي طبعا لدي استراتيجية تربح اكثر من 80 بالمئة و ليس 50 فقط
الا وهي استراتيجية القنوات لخبرتي حسب ما سالت عليها.

king123
12-12-2012, 08:56
بصراحة انا معرفش غير التحليل الكلاسيكى واعتمد على نقاط الدعم و المقاومة لدخول والخروج من الصفقة

mannon
12-12-2012, 08:57
بصراحة انا معرفش غير التحليل الكلاسيكى واعتمد على نقاط الدعم و المقاومة لدخول والخروج من الصفقة

عادى يباشا طالما بتتعلم التحليل الكلاسيكى وبتحاول تتقنة مفيش مشكلة وعلى فكرة مش بكثرة الانواع الى تعرفها ، المهم النوع الى اخترتة تكون متقنة هو دة المطلوب منك

jyem
12-12-2012, 10:40
السلام عليكم
ربما الاستراتيجية لاتكفي
لوحدها بل نحتاج الى ادارة
راس المال والمخاطر

حمو
12-12-2012, 12:51
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
انا اتدرب علي التجريبي امامي الكثير من الاستراتيجيات ولكن لم اصل الي نسبة النجاح باحداهم حتي اني توقفت عنهم

بحر الدولارات
12-12-2012, 15:35
انا اشكرك على الفكرة الجميلة التى سوف ترتقى بمستوى التفكير لدينا وسوف نستطيع تكوين وعمل استراتيجيات من خلالها تصل بنا الى نسبة نجاح معقولة

nabilo
12-18-2012, 22:39

birdgull
12-18-2012, 22:57
انا لسه مبتدأه وبتعلم وبتدرب على المواقع التجريبية ولكني احب ان أتابع الأخوة واتعلم من خبراتهم ونصائحهم
حتى اكتسب خبرة منهم واستطيع ان انافسهم في المجال

amazirr
12-18-2012, 22:59
داءما نسمع بالاستراتيحيات لكي تربخ ولاكن لا ننسى الا نضع استراتيجية ضد اخرى لكي تجمينا عندما نخسر هدا ما يفعله الاجانب يضعون استراتيجيتين

mohamed33
12-18-2012, 23:30
اه في كل الاستراتيجيات موجوده هي مشكلتها بس ان المخاطره بتكون كبيره وممكن تتعرض للخساره
وده كله لو انت مش محترف ومبتدا

bogagi
12-19-2012, 00:15
السلام عليكم
ربما الاستراتيجية لاتكفي
لوحدها بل نحتاج الى ادارة
راس المال والمخاطر

hard$currency
12-19-2012, 00:40
على المستوى الشخصى انا مازلت فى مرحله الحساب التجريبى والتعلم وزياده المعرفه عن الفوركس ولا امتلك بالتاكيد الاستراتيجيه التى تعطينى الارباح بنسبه متسوايه مع الخساره واتمنى فى المزيد من المعرفه من خللال المشاركات من الاعضاء بالتوفيق للجميع

sabirdaba
12-19-2012, 00:44
حقيقة أنا لا أعتمد على الاستراتيجيات ولكن معت اليوم على استراتيجة اسمها ديمارك وقال جل الاخوان أنها ناجحة أنا أقوم بتجربتها على الديمو حتى أرى مدى نجاحها

abero
12-19-2012, 01:22
اهلا اخوانى

الله اسال لكم التوفيق

ahmdkadok
12-19-2012, 02:10
السلام عليكم اخي يا ريت لو نوجد استراتيجيه ناجحا نقدر نعتمد عليها بدل ما احنا نوقع في الخساره جربت العديد من الاستراتيجيات
ولكن لا يوجد استراتيجيه واضحا لتقلبات السوق
مع تحياتي

mannon
12-19-2012, 12:26
حقيقة أنا لا أعتمد على الاستراتيجيات ولكن معت اليوم على استراتيجة اسمها ديمارك وقال جل الاخوان أنها ناجحة أنا أقوم بتجربتها على الديمو حتى أرى مدى نجاحها

استراتجية ديمارك
اعتقد ياخى ان ديمارك دة مؤشر مش استراتجية على العموم ربنا يوفقك اهم حاجة انك تختبرها بنفسك وسيبك من الكلام الى بتقراه

محمد عويس
12-19-2012, 12:36
السلام عليكم .. موضوع رائع وهذا ما نطلبه من الخبراء الذين يمارسون الفوركس منذ فترة كبيرة وان يضعو افكارهم حتى يستفيد الجميع من هذه الافكار وخاصتاً المبتدئيين الذين لا يعرفو شيئ عن الفوركس ولم يجربو التداول

magdy2
12-21-2012, 15:35
السلام عليكم ورحمة الله
ان هذا الربح غير دائم ولذلك لايمكن تحديد نسبة نجاح معينة لانها لا تكون ثابتة دوما تكون متذبذبة وايضا يجب علينا اتباع اكثر من استراتيجيه للتأقلم مع اغلب ظروف السوق الصعبة وشكرا لك لاتاحة الفرصة فى التكلم فى هذا الموضوع .

rinko
12-23-2012, 17:28
هو مشكلة تقلبات السوق
مش ثابت على استراتجية معينه لكن
بشوف التحليل الفنى الكلاسيكى أفضل شئ

noureen
12-23-2012, 18:40
انا غالبا لا اعتمد على استراتيجات معروفه
و انصحك اخى بتطبيق الاستراتيجه بنفسك قبل البدء فيها و اعلم ان صدق استراتيجه
على عمله معينه هذا لا يعنى انها مجديه على جميع الازواج

safi
12-23-2012, 18:45
الاستراتيجية مهماكانت ناجحة وبتدي مع الناس نتايج ممكن توصل ل 90% باردو لازم يكملها حاجات
زي الانضباط علي سبيل المثال اكيد لو معاك استراتيجية كويس وانت مستهتر الامر هيأدي لنفس نتيجة الاستراتيجية السيئة

abdenbi
12-26-2012, 17:58
ببصاطة اخي استراتيجية نسبت نجاحها 50% هي بالتحليل الكلاسيكي
و الاتعتماد على الترند و الدعوم و المقاومات

khamis
12-26-2012, 18:06
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته العبرة ليست بالاستراتيجية العبرة هنا ازاى الواحد يقدر يحافظ على راس ماله ويعرف يدير راس ماله

ayman.shosha
12-26-2012, 18:13
والله اخى العزيز
اتمنى ان اجد تلك الاستراتيجية
فقد تعبت من البحث
وحتى الان
كلها اراء شخصية
ولم اجد حتى الان اجماع على استراتيجية بعينها

لذا احاول قد المستطاع ان اصرف نظرى عن الامر حتى يجد جديد

شكرا لك
وتقبل مرورى

locos
12-26-2012, 18:16
ما في استراتيجة رابحة دائما
وخاسرة دائما
بس تبقى وحدة خير من وحدة
واكثر توازن

sahbi20011
12-26-2012, 18:18
الاستراتيجيات كل استراتيجية وليها عيوب ومميزات والسوق متغير

ولاكن اانا انصحكم باستراتيجية البولنجر باند

tamer al abboushi
12-26-2012, 18:22
اخي الكريم انا برأيي اتبع استراتيجية وضع حد الخسارة ثلاث اضعاف الربح بحيث انه اذا افترضنا ان نسبة وصول الربح عشر نقاط هو 50% ونسبة وصول الخسارة 10 نقاط 50% فبهذه الحالة عندما نضع حد الخسارة 3 اضعاف الربح نقلل من احتمال الوصول الى حد الخسارة وهذا يزيد من احتمال وصول السعر الى حد الربح ولكن بالطبع نكون قد اجرينا التحليل الفني والاساسي اللازم

محمود شبايك
12-26-2012, 18:44
ايوة فى استراتيجيات كتير بتجيب اعلى من النسبة دى
كمان انا الاستراتيجية اللى انا شغال عليها بتجيب اكتر من كده بكتير

asmoune
12-29-2012, 23:18
شكرا على الموضوع الهادف للتعاون بين الأعضاء
لكني للأسف لا أستطيع مساعدتكم
لا لشيئ إلا لأني لا أستعمل أي نوع من الإسترراتيجيات
بل أعتمد في أرباحي على التحليلات الفنية والإخبارية

hanady
12-30-2012, 00:39
التحليل الفني اخي نسبة نجاحه تتراوح بين 70 و 80 في الميه للي يعرف يتعامل معاه كويس
وهي نسبه جميله جدا وكفيله ان تحقق لك الربح الذي تتمناه اذا دمجته مع ادارة رأس مال سليمه

vinex
12-30-2012, 00:42
ليست الاستراتجية هي التي نسبة نجاحها 9\50 او 70 او 100 %
بل المتداول نفسه المتعامل مع الاستراتجية هو الدي يجب ان نعمل له تقييم
كيف سيتعامل مع الاستراتجية
فالطريق واحد لكن الاشخاص مختلفون
لو نظرت الى اغلب الطرق ستجد ان نقطة دخولهم واحدة رغم اختلاف المؤشرات و الفريمات الى اخره لكن المتعامل هو الرابح او الخاسر

do.dy
12-30-2012, 01:29
هناك استراتيجيات كثيرة نسبةنجاحها كبيرة جدا وتتعدى ال50% ولكن للاسف
نحن لا نطبق الاستراتيجيات كما هى بشروطها ولذلك تفشل الاستراتيجية التى نستخدمها
وانا افضل ان تكتمل الاستراتيجية بالصبر وضبط النفس

ahmed lamour
12-30-2012, 06:44
السلام عليكم
اخي الكريم انا برأيي اتبع استراتيجية وضع حد الخسارة ثلاث اضعاف الربح بحيث انه اذا افترضنا ان نسبة وصول الربح عشر نقاط هو 50% ونسبة وصول الخسارة 10 نقاط

shaon22
12-30-2012, 07:33
وأنت والله اتفاق إنسانية وسلم
هوا الوظيفة ليست في حكم قاض نجاح الاستراتيجية فوق 50٪
ولاكن المشكلة هي أن هذا هو تحقيق الاستقرار ومن هناك يجب علينا أن cognise منخفضة كيفية تنفيذ في Alastratejbh أكثر الظروف الوعرة وأيضا لدينا لزراعة أكثر من استراتيجية للعمل مع أكثر الظروف الصناعة، الله مسرور

saly
12-30-2012, 15:31
انا شغلى كله متوقف على الدعم والمقاومه سواء بكسر المستويات دى او الارتداد منها لان بيكون هدفها المستويات التاليه او السابقه
وطبعا الى جانب نمازج الشموع

Hamdy Elhossiny
12-30-2012, 15:47
والله اخى انا بيست لدى اى استراتيجيه حتى الان ولكننى اعمل على ذلك
ولكننى احب التعامل بلوت بسيط مع استخدام التبريد

salma saad
01-07-2013, 03:09
السلام عليكم
لا يوجد استراتيجية ناجحة دائما فكل صفقه وموقف وله استراتيجياته وظروفه

pirlo
01-07-2013, 04:21
كل متداول بيستخدم الاستراتيجيه المناسبه له في التداول وكلهم نسب النجاح فيهم متساويه الفرق بيكون في المتداول نفسه

harimeche
01-07-2013, 05:02
المشكل ليس في 50 في المئة ربمـــا في البداة 10 في المئة أو أقل جيدة في البداية أمـــا 50 في المئة
فأضنها للمحترفين والله أعلم

mostafaabdelgawad
01-07-2013, 14:43
مبادرة جيدة اخي احمد لو كان هدفها الارتقاء بالمستوى الفكري للناس
لكن لو الواحد بيشتغل باستراتيجية نجاحها 50% يبقى يقعد في بيته احسن مايتاجرش

ياسر
01-07-2013, 14:45
المشكله ليست فى ايجاد استراتيجيه نسبه نجاحها فوق ال50%
ولاكن المشكله ان هذا الربح غير دائم ولذلك يجب علينا اولا معرفه كيفيه التصرف فى اصعب ظروف الاستراتيجبه

my work
01-07-2013, 17:57
السلام عليكم كيف حالك يا صديقى انا ارى انه يلزم على التاجر فى فوركس الا يمشى على منهج من قبله من التجار بل يسير على منهج علمى مدروس ومطبق جيدا وانا ارى انا استراتيجية cci من افضل الاستراتيجيات للعمل فى فوركس

egypt2013
01-08-2013, 00:17
السلام عليكم ....... انا لسه جديد وبحاول اظبط استراتجية استخدمها علي الحساب التجريبي ، والى كلنا بنستفيد منه جدا ونختبر الاستراتيجات الجديدة في الفوركس ، تحياتى وتقبلوا مرورى

ملكة الرومانسية
01-08-2013, 01:00
انا حاليا عضوه لسه مبتدءه جديد في مجال الفوركس وفكلاتي عنه من خلال القراءه والدورات والمطالعه ممكن تكلنتي اكتر عن الاساراتيجيات واعملها ازاي

star forex
01-10-2013, 20:46
يمكن فعلا ان يكون مثل هكذا استراتيجيات ويكون نتيجتها جيده جدا
ولكن الأهم من ذلك هو الخبره لأنها كل شئ

star
01-10-2013, 20:51
الفوركس به الكثير والكثير من الاستراتيجيات الجيدة والتى تكون نسبة نجاحها اكبر من النصف ايضا ولكن يجب الحذر من عيوبها والتمسك بالمميزات فقط

salma saad
01-11-2013, 17:23
وعليكم السلام
اعتقد ان الامر لا يرتبط بوجود استراتيجية ناجحة دائما فالامر يرتبط بالالتزام بالاستراتيجية المتبعة اى كانت

walid1
01-11-2013, 17:38
السلام عليكم ورحمة الله
أظن أن الخبرة تلعب دور كبير سواء أكان السوق متقلبا
أم لا كما أن الذكاء له دور فاعل في نجاح الصفقات

derar
01-11-2013, 17:51
مساء الخير
اغلب الاستراتجيات نسبة النجاح
فيها تتجاوز ال50 بالمية ولكن
السر يكمن بالالتزام بها

princeua
01-11-2013, 17:53
استراتيجيتي هي كل السابقات لا يوجد لدي شي جديد وان وجد لدي شي جديد لن ابوح بة في السوق لانة سيكون معرض للكسر او للاختراق من قبل حيتان السوق كما حدث للاستراتيجيات السابقة بعد تعرضها للكسر