PDA

View Full Version : كلّية الفوركس

Pages : 1 2 3 4 [5]

mshehataa
02-21-2015, 00:34
انا اتفق معاك بس هى موجوده فعلا فى الكليات بس مش بالمعنى الصحيح
يعنى مش تعاليم الفوركس لان الفوركس زى نظام البورصه بالعقل اكيد اللى شغالين فى البورصه وتداول العملات فيها وغيرها
يعنى اكيد فى دراسة خاصة بالمجال عموما اى كان اسمه فى التعليم شكرا اخى العزيز ......

hamdeyss
02-26-2015, 16:49
السلام عليكم والله انا شايف ان الفوركس فعلا يستحق ان يتعملله كليات وبتخرج منه ناس فاهمة الفوركس فعلا لان فى ناس بتتعلم شهرين بس فى الفوركس وبيفتكرو نفسهم عباقرة فوركس . مشكور اخى

sallyrgb
02-27-2015, 10:40
اخى الفاضل هناك بعض الكورسات لتعليم مجال تجارة الفوركس واظن انها تكفى خصوصا الكورسات المكثفة لاى عضو من الاعضاء المبتدئين ربنا معاك

hebahossam55
02-27-2015, 11:57
بسم الله انا معارض لك هذا الراى فانا فى بدايه الامر ذهبت الى مكان مشهور جدا واخذت فيه قرص ولكن كانت بدائيات فقط ولم استفد منه شيئا بصراحه كان كله معروف بالنسبه لى بالعكس كان عندى معلومات اكتر من اللى اخدتها فى القرص بالتوفيق ان شاء الله

mawwalmammo
02-27-2015, 13:13
اكيد في الدول المتطورة او تلك التي شركات الفوركس اكيد ان الكليات تدمج دروس خاصة بطرق التداول على الفركس
بالاحرى شهادات في هذا المجال لكن العالم العربي ليس بد لم يصل الى تلك المستويات لانه لايوجد شركات الفوركس على ارضه
ربما مستقبلا

nohaahmed33
02-27-2015, 13:17
بسم الله الرحمن الرحيم بالفعل فمن المناسب ان يكون هناك كليات او اقسام مهتمة بأسواق المال بانواعها حتى تكون قادرة على اعداد وتخريج خريجين قادرين على التعامل مع هذه الأسواق وان يكون هناك مجال جديد يعملون به بناءا على دراسة وشهادات معتمدة اتمنى لك النجاح

saifbdr
02-27-2015, 13:28
السلام عليكم طبعا الفوركس تشعب و أصبح علم مستقل وقد آن الأوان لتدريسه في المعاهد العليا فى كل الدول العربية لكى ننهض بالاقتصاد العربى بالتوفيق ان شاء الله

mazouz
02-27-2015, 13:36
باسم الله الرحمان الرحيم
بارك الله فيك أخي الكريم على هذه المعلومات القيمة والتي ستساعدنا كثيرا
أدعو الله العلي القديرأن يوفق الجميع
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

mlkbdr66
02-27-2015, 14:50
اخى الفاضل باعتقادي لاحاجه لأنشاء كلية الفوركس لكن رأي ان يتم دمج الفوركس في المواد التعليميه في كليات اقتصاديه ماده يتم فيها تعليم الفوركس من مقدمتها الى الأحتراف شكرا لك عزيزى

yarabdr99
02-27-2015, 14:55
اخى الكريم هنا بالفعل اشخاص لديه خبرات فى السوق كبير ينظمون دورات تعليمية بل يستعون بى خبراء لكن كلية اعتقد الموضوع عاوز وقت حتى تعطى ترخيص اصل لشركات الفوركس و الله ولى التوفيق

hamdochi
03-16-2015, 21:09
مرحبا بجميع اعضاء المنتدى المحترم اعتقد ان كل شىء وارد ولكن يعنى بالعقل الفوركس هو نوع من انواع التجاره مش معقوله اننا هنخصص برضه كليه لسوق الاسهم وكمان كليه لسوق الحبوب والمعهادن وكليه للنفط يعنى ممكن تكون كليه شامله وفيها كل الاقسام دى انما نخصص كليه لكل قسم اظنه صعب شكرا لك اخي الكريم على الموضوع الجميل

mahmoud01
03-16-2015, 21:45
السلام عليكم و رحمة الله تعالى وبركاته.
أخي الكريم اوافقك الرأي تماما بدون مجاملة فالفوركس تشعب كثيرا وأصبح في الحياة اليومية للإنسان العربي و لا بد من فتح جامعات تدرس فيها الفوركس كمادة علمية.
و شكرا.

Doodysamsom
03-17-2015, 01:04
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
والله طبعا فكرررررررررررة رائعة..
وهتساعد فى حل مشاكل كتير من مشاكل الشباب كالبطالة...

jalal971
03-17-2015, 01:09
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
مشكور أخي الكريم على الموضوع القيم ففي غياب هذه الكليات التي أنت بصدد الحديث عنها عوضنا الله بهذا المنتدى الذي هو بمثابة معهد لما فيه من طاقات استفدنا منهم ولا زلنا
بارك الله فيهم و نفع بهم و جزاهم خير الجزاء

baki
03-20-2015, 18:06
فكرة جيدة اخي ولكن اعتقد انه اصلا توجد شعبة من الشعب
بعد سنة البكلوريا تقوم بتدريس اساليب المتاجرة في سوق الاموال ولهم العديد من الفروع المختلفة

ahmedamr05
03-26-2015, 19:11
انا اوافقك الراى طبعا يا باشا 7
بس اهم حاجه هنا هى الماده العمليه اللى احنا محتاجينها . لازم تكون ماده علميه كبيره جدا واهم حاجه تكون شامله جميع خفايا الفوركس والاقتصاد
اى ان المتداول يدرس جميع الاشياء بالاضافه الى علم النفس لان هذه الماده العلميه ترتقتى من حياه المتاجر

ismail.fars.7
03-26-2015, 19:17
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته طبعا يا اخي كلامك صحيح فالجامعات التي تدرس الفوركس خارج الدول العربية حيت تعطيك الكتير من الدروس في المقابل المال واهم ما تركز عليه هده المؤسسات هو غدارة راس المال

ramadancc
03-28-2015, 11:55
اخى فكرة كويسة جدا

engaym
03-28-2015, 11:58
الفوركس هو تجارة للعملات عبر الانترنت ويمكن ايضا تجارة المعادن والبترول وهو سوق كبير جدا ولا يمكن لاحد ان يتحكم فية وهو يعمل على مدار خمسة ايام فى الاسبوع بداية من يوم الاحد مساءا الى يوم الجمعة مساءا ويعمل على مدار 24 ساعة ويمكن لك ان تفتح صفقات فى البيع او الشراء وبالتوفيق للجميع

dohazz
03-28-2015, 11:59
اخى العزيز نعم اخي اظن انا فكرة رائعة ان تكون معاهد لتعليم الفوركس لاكن اخي ستكون فقط الخطوة الاولى لتعلم الاساسيات وطرق علمية اكثرلاكن الخبرة تكتسب فقط في الدخول الى السوق والوقوع في الاخطاء ثم الاستفادة منها مع الشكر

yussuf55
03-28-2015, 12:18
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته كلام ممتازة جدا وفعلا اكيد سيتم التطبيق في المستقبل وتقبل مروري و اتمني لكم التوفيق .

Koumedaym
03-28-2015, 12:32
بسم الله الرحمان الرحيم
اخي العزيز كثير من الدول العربية لا تعترف
بالفوركس فما بالك تفتح كلية للفوركس
للأسف مازلنا في تخلف

samyayy
04-04-2015, 09:41
اخى الغالى نعم كلامك صحيح انا اشاطرك الراي مائة بالمائة يجب فتح كليات لدراسة وتعليم الفوركس لانه علم كبير و مهم في حياة التجار ربنا معاك

tefa.brave
04-04-2015, 09:56
بسم الله الرحمن الرحيم
نعم يوجد اماكن خاصة للتدريب على اساس علمى ولاكن‘ُ يجب ان تكون هناك جهات حكومية ولاكن الفوركس فى مصر ممنوع تتكلم فيه فى التلفزيون لانه نصب فى نصب طبعا بلغت الاعلام لما تكتب فوركس على اليوتيوب مبتلاقيش غير كل الناس بتهاجم الفوركس وتتهكم عليه
وده لان الناس النصبين والشركات النصابة روجو كثير وخلو سمعته وحشة باسم الفوركس

smrss
04-04-2015, 10:00
الاخ الغالى للاسف نحن في العالم العربي يدرسوننا مواد لا فائدة منها مطلقا و اكثر من هذا اننا ندرسها 10 سنوات و لا نستفيد منها شيئا فلماذا لا يدرسوننا الفوركس الذى من الممكن ان نربح فيه الملايين لو درسناه كل هذه المدة الاهم تهتم الدول و متاجرة موفقة لك

elkalaby
04-04-2015, 10:10
أخي الكريم
مشكور اخى على هذه المعلومات
القيمة والمفيدة ولا تحرمنا من مشاركاتة
المتميزة وأتمنى لك مزيدا من التقدم وجزاك الله خيرا
بارك الله فيك
تحياتى

soheree
04-04-2015, 10:13
الاخ الغالى ممتاز و فكرة رائعة خاصة مع انتشار مجال الفوركس بصورة لافتة انا عن نفسى ارجوا من مدراء الجامعات ان يدرسوا هذا الاقتراح ربنا معاك

nehaln99
04-04-2015, 10:32
اولا انا عن نفسى اعتقد انه صحيح مجال الفوركس ده يعتبر علم تحاليل مالية وفنية وفة الخارج في الدول الاوروبيه يعتبر بيعملوا كده بالتوفيق ان شاء الله

nagwaaa
04-04-2015, 10:59
اخى الغالى ياريت فعلا يكون في كلية للفوركس الواحد يدخلها ابيض و يتعلم فيها جميع انواع التحليلات و جميع الاستراتيجيات و يتعرض لجميع الازواج و المؤشرات فعلا فكرة مثل دي لو اتطبقت الواحد يجري علي كلية زي دي شكرا لك

yasmenee
04-04-2015, 11:26
الاخ الفاضل بس يعترفو بيها الاول ما زال هناك دول عربيه لم تعترف بالفوركس بعد مثل مصر وهناك دول اخري تحرم هذه التجاره وتمنعها في بلادها و شكرا

omarssa
04-04-2015, 11:39
اخى الحبيب هى فكرة ممتازة لكن فى مجتمعا العربى ضيق الفكر واعتقد انه من الصعب تطبيق هذا لاننا لا نزال نتعامل بالروتين ونتعامل بمفهوم ضيق جدا بالتوفيق لك

hananmm
04-04-2015, 11:50
عزيزى هى فكرة ممتازة لكن فى مجتمعا العربى ضيق الفكر واعتقد انه من الصعب تطبيق هذا لاننا لا نزال نتعامل بالروتين ونتعامل بمفهوم ضيق جدا ربنا يسهل

ganagg
04-04-2015, 11:58
بسم الله الرحمن الرحيم كلية الفوركس شى جميل جدا لتعليم التجارة والاقتصادات والعملات وستكون فكرة رائعة جدا ويكون فيها تخصصات شى جميل اتمنى لك النجاح

alaall
04-04-2015, 12:18
اخى فى الله هى فكره حلوه ولكن يكون فى كورسات ليه او دراسه خارجيه مش اساسيه لان الفوركس بالطريقه دى هتكون مهنه ولازم اللى يمارسه المتخرجين بس سلام عليكم

waffaww
04-04-2015, 12:48
اخى الكريم ذهبت الى مكان مشهور جدا واخذت فيه قرص ولكن كانت بدائيات فقط ولم استفد منه شيئا بصراحه كان كله معروف بالنسبه لى العكس كان عندى معلومات اكتر من اللى اخدتها فى القرص سلام عليكم

fouaduu
04-04-2015, 12:54
الاخ الغالى في رأي يمكن انشاء قسم الفوركس بكليات التجارة مثل قسم الاقتصاد حتى في الدول الغربية لا ارى كلية متخصصة له ولكن في كلية التجارة عندنا نأخذ معلومات بسيطه عنه اتمنى لك التوفيق يا اخى

fahmyhh
04-04-2015, 13:25
اخى الغالى والله فكرة ممتازة جدا وانا اعجبت بيها لكن مين عرف ممكن تتعمل فى المستقبل او حتى ممكن الكليات التجارية يعملوا فيها قسم خاص بالفوركس بحيث انه يتخرج من الكليه بعد دراسة 4 سنين خبير فوركس ومعاه شهادة خبرة مشكور اخى

rehabrr
04-04-2015, 13:35
بسم الله الرحمن الرحيم من الصعب ذلك خاصة فى الدول العربية لان الفوركس غير منتشر بشكل كبير لدرجة انشاء جامعة متخصصة له كما انه عمل غير منتج ولكنه مضارب على العملات العالمية للاستفادة من فروق الاسعار بالتوفيق ان شاء الله

bdrdd
04-04-2015, 14:18
تحية طيبة من الممكن ان يحدث ذلك ولكن ليس هنا فى اى دولة عربية ولكن يمكن ان يتحقق اولا فى اى دولة اجنبية اولا وينتظر نتيجة التجربة كالعادة ومن ثم من الممكن ان يتم التنفيذ او لا و الله الموفق

sonyazz
04-04-2015, 14:26
اولا أنا اعتقد انه قريبا ومع انتشار تجارة الفوركس سيقومون لها قسم او مادة علمية في كليات التجارة حتي يجد الشباب دخل لهم وربح المنتدى انستا الفوركس فرصه للربح ورفع مستوى الاستثمار للفرد من خلال انستا فوركس سلام عليكم

bilelchelseano
04-04-2015, 14:52
يجب عمل كلية في اعتقادي الشخصي و هذا امر يفرحنا
اتمنى لكم النجاح و التوفيق في هذا المجال

sohayla56
04-04-2015, 14:59
اولا فكرة كويسة جدا لكن بتهيألي مش لازم تبقى كلية خاصة للفوركس بس ممكن كما قال احد الاخوة انهم يضموها لكلية التجارة او على الاقل تبقى ليها قسم في كلية التجارة الف شكر اخى

BYE
04-12-2015, 23:33
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخى على طرح المعلومة
التى افادتنا جميعا وفى انتظار كل جديد تقدمه وربنا يوفق السلام عليكم ورحمة الله وبركاته الموضوع كتير
سهل والشرح مبسط الله يعطيك العافية يا اخى

babokaka1
04-13-2015, 17:08
تعليم الفوركس فى ليبيا ...
تعلم فوركس من صفر وحتى الاحتراف بوقت معقول مع مدربين اكفاء واكسب المال ..
وهذه الرابط ..
http://www.forexlibya.com/index.php?do=static&page=forex19
ـــــــــــــــــــ

waelmma
04-15-2015, 11:00
;):(:)) والله ياريت اخى الكريم ان يتم تدريس الفوركس فى الجامعات
بس انا سمعت معلومة من شخص فى كلية التجارة ان الفوركس له باب يتم تدريسه اسمه الفوركس

Ahmed abdelal
04-15-2015, 14:55
نشكرك اخى الكريم على هذه الموضوعات
ونرجو منك المزيد
وجزاك الله كل خير
واتمنى التوفيق للجميع...

---------- Post added at 01:55 PM ---------- Previous post was at 01:47 PM ----------

باسم الله الرحمان الرحيم
بارك الله فيك أخي الكريم على هذه المعلومات القيمة والتي ستساعدنا كثيرا
أدعو الله العلي القديرأن يوفق الجميع
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته...

user_66
04-17-2015, 05:32
السيولة
عند تداول العقود الفرقية مع نموذج تنفيذ غرفة المقاصة في **cm ،**cm تكون الطرف المقابل النهائي لهذه المعاملات. السيولة المتاحة تعتمد على ظروف السوق بشكل عام؛ تعتمد تحديدا على السوق المرجعية الأساسية للأداة. قبل اتخاذ قرار التداول ينصح كافة العملاء النظر في استراتيجيتهم الكلي، حجم التداول، وظروف السوق، ونوع الأوامر قبل ان تضع للتداول.

بالإضافة إلى نوع الأوامر، يجب على التاجر النظر في توافر الأداة قبل اتخاذ أي قرار التداول. كما هو الحال في جميع الأسواق المالية، فإن بعض الأدوات ضمن هذا السوق سوف يكن لها نقص في السيولة من غيرها. وفرة السيولة يسمح للمتداول الدخول أو الخروج ، بالقرب من أمر التنفيذ، والحد الأدنى من انزلاق خلال ظروف السوق العادية. ومع ذلك، بعض أزواج العملات لديها أسواق أكثر سيولة من غيرها.
والسلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركااااااته ......

FullyActive
04-17-2015, 07:51
أما اّن الأوان بعد الانتشار الواسع لسوق الفوركس وكمية ضخ الأموال الرهيبة فيه أن يتم إنشاء كليّة متخصصة لتعليم الفوركس في الجامعات؟
فقد تشعبت علومه وأصبح يحتاج لمادة علمية دراسية
هل توافقونني الرأي ؟؟؟

الفكرة جميلة ولكن كيف يتم انشاء كلية للفوركس واصلا الدول العربية لا تعترف بالفوركس؟
لا اعتقد ان الفكرة ممكن تنفيذها على ارض الواقع

mansour2010
04-17-2015, 09:05
السلام عليكم ورحمة الله وبراكاته
لما لا ايها الاخ الكريم فكرة جميلة جدا
اتمنى لك النجاح والتوفيق الدائم على جميع الاصعدة
وفي شتى المجالات

amir0
04-18-2015, 23:12
اوافقك الراى اخى الكريم
للاسف فى عالمنا العربى لا يوجد كليه ولا قسم حتى لتعليم الفوركس
ولكن عالميا على حد علمى يدرس الفوركس وله شهادات دوليه

hamdochi
04-20-2015, 23:47
اشكرك اخى الكريم على هدا الموضوع واعتقد ان كل شىء وارد ولكن يعنى بالعقل الفوركس هو نوع من انواع التجاره مش معقوله
اننا هنخصص برضه كليه لسوق الاسهم وكمان كليه لسوق الحبوب والمعهادن وكليه للنفط يعنى ممكن تكون كليه شامله وفيها كل
الاقسام دى انما نخصص كليه لكل قسم اظنه صعب تقبلوا مروري و احترامي الكبيرين

jamila cchahed
04-23-2015, 00:04
بسم الله الرحمان الرحيم بكالوريوس فوركس تخصص يورو دولار واسعى جاهدا للحصول على ماجستير في الاسترليني !! ههههههههههه
بالفعل نتمنى ان نرى مثل هذا اليوم ياتي قريبا وتكون هناك كليات متخصصة او حتى معاهد معتمده في هذا السوق الكبير
تقبل مروري
والسلام

بسمه
04-25-2015, 04:25
اختيار وتطبيق المنهج:
هناك مدرستان رئيسيتان للفكر عندما يتعلق الأمر بتحليل السوق وتوقع الإتجاهات المستقبلية. مدرسة التحليل الفني تقوم على الجملة المشهورة “الإتجاه صديقك”. الإفتراض الأساسي هو أن السوق يتمتع بنوع من الثبات والمنطق في تحركاته. فإذا تحرك في هذا الإتجاه اليوم، فليس هناك مبرر لعدم تحركه في نفس الإتجاه غدا. هناك أنواع عدة من الجداول لمساعدتك على تحليل السوق وإتجاهاته وأيضا مؤشراته ومستوياته.
ثم هناك مدرسة التحليل الأساسي القائمة على أن ما يحرك السوق بالفعل هي أخبار دولة بعينها. هذا الأسلوب سوف يخبرك بتركيزا أقل على جداول الأمس والتركيز أكثر على أخبار الأمس. مثل كثير من الأشياء في الحياة، فكلا الأسلوبين ليس مثاليين، والمتاجر الناجح يستخدم كلا الأسلوبين. ومع ذلك، يجب عليك قبل المتاجرة تحديد أي المنهجين سيكون الرئيسي، وأن تلتزم به. إذا اعتقدت بأن الأساسيات تلعب دورا أكبر عن الإتجاهات، فركز تحليلاتك وتجهيزاتك على مشاهدة الأخبار وليس تحليل الجداول. الثبات على الفكر هو اسم اللعبة.
مارأيكم فى هذه الاستراتيجية او السياسة من وجهة نظركم ...؟؟؟

jamila cchahed
04-30-2015, 23:23
بسم الله الرحمان الرحيم بكالوريوس فوركس تخصص يورو دولار واسعى جاهدا للحصول على ماجستير في الاسترليني !! ههههههههههه
بالفعل نتمنى ان نرى مثل هذا اليوم ياتي قريبا وتكون هناك كليات متخصصة او حتى معاهد معتمده في هذا السوق الكبير
تقبل مروري
والسلام

sofien34
05-01-2015, 12:57
بص انا اوافقك بس ممكن وضعها او ضمها ضمن كليه
التجاره تعتبر ماده دراسيه موجوده في مراحل الكليه الاربع سنين وهذه هتبقي
شيء جيد لمن يرغب فيه التكمله في المجال الفوريكس او تكملته بكليه التجاره والمحاسبه

kaderbob
05-01-2015, 14:11
السلام عليكم العلم المفيد هو الذي ينقذ صاحبه من الغرق و الخسارة فارجو التوفيق لكل الاعضاء

hager omar
05-01-2015, 22:36
السلاام عليكم ورحمة الله وبركاته

فكرة رائعة جدا ونتمني من ان ينظر اليها وتتحقق فعلا فالموضوع يستحق التفكير والفوركس اصبح منتشرا جدا ويحتاج الي مصدر موحد لتعلمه

تقبل مروري

Rebellious soul
05-04-2015, 15:05
فكيف تتم المتاجرة بالبورصات عن طريق الإنترنت ؟
أي كان نوع السلعة التي ترغب في المتاجرة بها فلا يمكنك القيام بذلك إلا عن طريق شركة ستكون الوسيط بينك وبين البورصة التي تتاجر فيها , فلا يمكن للمرء عموماً أن يذهب للبورصة مباشرة ويباشر البيع والشراء مباشرة , بل يتم ذلك بواسطة شركات خاصة ومرخصة وذات خبرة عالية تسمى شركات الوساطة المالية Brokerage firms .والتي ستقوم بتنفيذ أوامر البيع والشراء الذي تأمر بها وتقوم بالكثير من الخدمات الأخرى لك .
وتتم العملية أساساً بالشكل الآتي :
• تختار شركة الوساطة التي تريد التعامل معها .
• تفتح حساب باسمك لديها , وتودع فيه المبلغ الذي ترغب باستثماره .
• تقوم بمتابعة البورصة التي تود المتاجرة بها وتقوم بأمر شركة الوساطة ببيع أو شراء السلعة التي تريد وبالسعر الذي تختار .
• ستقوم شركة الوساطة عن طريق ممثليها المتواجدين بشكل أو بآخر في البورصة بتنفيذ أوامرك .
• ستضاف الأرباح لحسابك أو تخصم الخسائر الناتجة عن المتاجرة من حسابك لدى شركات الوساطة .
• يمكنك بطبيعة الحال أن تسحب المبلغ المودع لدى شركة الوساطة أو تضيف علية بأي وقت تشاء .
في السابق كان التعامل بينك وبين شركة الوساطة يتم بواسطة الاتصال الهاتفي أو باستخدام الفاكس , فعندما تقرر أن تشتري أسهماً لشركة ما مثلاً كنت تقوم بالاتصال الهاتفي مع شركة الوساطة والطلب منهم بالقيام بشراء الكمية المطلوبة من أسهم هذه الشركة بالسعر الذي تقرره

abdoute
05-04-2015, 15:35
فعلا اجد هذا الموضوع جميل ومفيد و ان شاء الله سنستفيد منه
انصح الجميع بتجربتها وانشاء لله توفق معنا
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته مشكوراخي على هذا الموضوع الجميل حقا

محمد السيد
05-05-2015, 06:16
اكيد بنوافقك الراي .. كمان مسالة انشاء كلية دا موضوع كبير انا ارى انشاء مدرسة
كما كان الأمر في الماضي يقولو ن مدرسية الحقانية ثم تحولت بعد ذلك الى كلية فصارت كلية الحقوق

عاشق الفوركس
05-10-2015, 21:30
مشكور اخي الكيرم على الموضوع وعلى الفكلاة الهامة التى قدمتها لنا وان شاء الله يتفاعل معها الاخوة الكرام ونعم انا اوافقك الراي في ما تقول لان الفوركس له شعبية كبيرة في العالم أتمنـــى التوفيـــق لك ولبقية الاخــوة ان شاء الله

jamila cchahed
05-25-2015, 10:08
تقبل مروري
والسلام

ahmed abdo a
05-26-2015, 19:06
(**السلام عليكم ورحمة الله وبركاته**)
أخي الكريم
مشكور اخى على هذه المعلومات
القيمة والمفيدة ولا تحرمنا من مشاركاتة
المتميزة وأتمنى لك مزيدا من التقدم وجزاك الله خيرا
بارك الله فيك
تحياتى...

xmenflis
06-22-2015, 04:18
مرحباً أخي شكراً على طرح موضوع

ممتاز والله لم أعلم من قبل بوجود كلية متخصصة
بتوفيق لك ولي جمع أعضاء

amrsalem
07-28-2015, 02:46
انا اوافقك الراى طبعا يا باشا 7
بس اهم حاجه هنا هى الماده العمليه اللى احنا محتاجينها . لازم تكون ماده علميه كبيره جدا واهم حاجه تكون شامله جميع خفايا الفوركس والاقتصاد
اى ان المتداول يدرس جميع الاشياء بالاضافه الى علم النفس لان هذه الماده العلميه ترتقتى من حياه المتاجر

linda16
07-29-2015, 06:53
الســـــلام عليكمــــ و رحمــــــــة الله و بركاتــــــــه ....يارت خلي ندخل اتعلم الفوركس من دكاتره فكرة حلوة بس ما تطبق بعتقد ، تقبــل مــروري و كثيــر مرســـي ....

mechanical
09-04-2015, 20:28
السلام عليكم .... الفورس مجال من ضمن المجالات ولا يرقي الا ان يكون كلية لوحدة اما لو انت عايز تتعلمة من المكن كوسات تلم الموضوع
كلة ولا تحتاج الي كلية ول كلام كبير
بالتوفيق في المنتدي والتداول

Mazin Awwad
10-01-2015, 08:13
أوافقك الرأي ممكن أن تكون قسم تخصصي في كلية التجارة
وأتمنى ان يتم تفعيل الأمر من الأكاديميين المتخصصين

a l
10-01-2015, 08:22
اهلا بكم
كلية الفوركس تعتبر من المعلومات مفيدة وقيمة .. مشكور يا أخي ونرجو أن نرى المزيد من هذه المواضيع كي يستفيد منها الجميع
شكرا

Mazin Awwad
10-12-2015, 13:49
لايزال عندنا في مصر ثقافة الجهل بالعمل على الانترنت وللاسف نحن نظل نوبخ هذه الاشياء ثم نقول لماذا نحن متأخرون عن الدول الاوروبية فنحتاج الى سنوات بل اتوقع ان يصل الامر الى قرون لكي نرى مصر في ثوب جديد تعتنق فكرة التقدم التكنولوجي والعلمي الحديث

sofpreda
10-23-2015, 18:11
أخي الكريم .. مشكور على هذا الأداء الجميل

وعلى هذه المعلومات المهمة في مجال الفوركس

ونرجو منك التواصل الدائم بمزيد من المواضيع

الجديدة والقيمة ..

Mazin Awwad
10-28-2015, 03:44
لا أعلم هل هناك جامعات تدرس الفوركس، ولكن كل ما أعرفه أن هناك جامعات تدرس العلوم التجارية، والفوركس هو فرع من هذه العلوم،
وكل طلبة التجارة يجدون سهولة في فهم الفوركس، لأن قواعد الفوركس هي قواعد تجارية قد درسوها من قبل، لهذا فهم يجدون الفوركس
سهل نوعا ما، ولكن تخصص الفوركس لا يوجد على حسب علمي.
ولكن هناك مدارس خاصة تقدم دروس في الفوركس.

ranimdammar
10-28-2015, 06:56
اظن الامر هو موجود في كليات التجارة لكن لا اعتقد انه يوجد مجال مخصص للفوركس فقط اذ هو جزئ من الدروس الاقتصادية
وهو يدخل في مجال الاستثمارات وقد يكون كذلك لكن نحن العالم الثالث لا نعلم ذلك ربما قد يكون في بريطانيا او اوربا على العموم لكن لا نعلم به

AHMED91
10-28-2015, 18:50
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته شكرا اخي الكريم علي الموضوع
اعتقد ان الفوركس فعلا يحتاج الي الاهتمام الكبير لتحسين الوضع الاقتصادي

amr222
10-30-2015, 01:37
يمكن كلامى يعترض عليه الخبراء لكن دى الحقيقه
لقد جربت كل الاستراتيجيات المتاحه على المواقع ووجدت انها بلا فائده وتحتاج لضوابط معينه
اظن ان التحليل الفنى اهم من اى استراتيجيه
تحياتى لك

abdougagi33
11-04-2015, 15:30
السلام عليكم
يا سلام على الموضوع المنظم و الراقي و النصائح الرائعة
التي تقدمها للمنتدى بخصوص كلية الفوركس
اتمنى ان تلقى تجاوب من طرف الاعضاء
الى فرصة اخرى ان شاء الله

doaa sary
12-17-2015, 20:09
والله فكرة حلوة ان الفوركس يكون دراسة وشهادة
زى اى مادة موجودة ف اى مدرسة او كلية
الفوركس فعلا علم كبير
ومحتاج دراسة وفهم

loulou
04-01-2016, 09:31

بارك الله فيك اخي على هدا الموضوع الجميل و ربي يجعلو في ميزان حسناتك

الله يهدينا و يهدي جميع المسلمين جزاك الله خيرا وبارك فيك

chef
04-01-2016, 14:27
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته جزاك الله خيرا اخى الفاضل على طرحك المميز تقبل تحياتى

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

fatima zahrae
04-01-2016, 14:40
بارك الله فيك ونفعنا وأياك
وعسى أن نتقدم جميعا في هذا المجال
والذي يعتبر بحر من العلوم والأرقام ..
مشكور أخي على هذا الطرح المتميز

aym
04-01-2016, 15:13
فكرة فعلا ان يكون هناك تسمي كلية الفوركس ولكن هذا قد يفيد فى انة يوجد فى كلية الاقتصاد احد المناهج التى
تتدرس الفوركس وبالتالى يكون فى خبراء على علم من البداية

رضوان
04-01-2016, 15:16
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
موضوع جميل و مفيد أتمنى أن تفيدنا بمواضيع أخرى في هذا المجال بالمستقبل و في الأخير تقبل شكري و مروري اخي

rawan shaban
04-01-2016, 16:01
السلام عليكم ورحمة لله وبركاتة ايدك بشدة اخي الفاضل يجب ان يكون هناك اماكن لدراسة الفوركس خاصا بعد الانتشار الواسع لة
تقبل مروري

yasser okasha
04-01-2016, 16:14
شكرا علي توضيح معلومات ومفاهيم الخاصه بالفوركس لانها سوف تفيد كل من هو حديث في هذا المجال
ومن ضمنهم انا متشكرا ليك
وفي انتظار مفاهيم ومعلومات اخري قيمه

o-m-a-r
04-01-2016, 16:52
فكرة جيدة أخي الكريم
لكن في كل المنتديات والمواقع موضوعات كثيرة وجيدة جدا لتعلم الفوركس
وهنا في منتدانا يوجد القسم التعليمي به كل ماتريد معرفته عن عالم الفوركس
بالتوفيق للجميع

mohamed elsayid
04-01-2016, 18:41
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته مشكووووووووور يا اخي الفاضل على الموضوع
واتمنى ان يكون هناك مواضع اخرى ومشكور والله واتمنى لك التوفيق

lacaravanne
04-01-2016, 19:27
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته شكرا جزيلا يا اخي الكريم على هده المعلومات جزاك الله
كل خير وبارك الله فيك اتمنى لك وللجميع التوفيق مع السلامة وفي امان الله

drsafaseefo
04-01-2016, 20:17
فكرة ممتازة جدا ولم تخطر على بالي من قبل ولكن لايزال مجال الفوركس غير منتشر بالشكل المطلوب
على العموم أحييك بشدة على الفكرة وأتمنى لك التوفيق وللأعضاء الكرام
تقبل مروري

عيسى
04-01-2016, 20:52
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم
اشكرك علي هذا الموضوع الشيق اتمني لك التوفيق
جزاك الله كل خير و تقبل مروري

Wolf forix
04-02-2016, 03:25
عندك حق اخي الكريم
لماذا لا يتم تعليم وانشاء كليات خاصه تخدم وتعلم هذا المجال
واسع الانتشار والذي يمكن ان يوفر لكثير
من الشباب حياه كريمه وفرصه عمل جيده

gara77
04-28-2016, 16:09
مشكور اخي الفاضل على موضوعك الذي قدمته مفيد ومهم
وعلى الشروحاتك البسيط و المميزة و الجميلة حول
كلّية الفوركس
بدون شك هي مفيدة لكافة الأعضاء المبتدئين في هذا المجال أو محترفين
تستحق منا كل التقدير و الإحترام المتبادل
مشكور أخي مرة أخرى وتقبل مروري

zakiki51
05-11-2016, 17:22
شكرا اخي الكريم على هذا الشرح
نتمنى المزيد من المواضيع تقبل مروري
رغم ان هناك الكثير من المبتدئين لا يعلموع هذا الموضوع
وشكرا جزيلا

tahar2015
07-16-2016, 21:31
الفوركس فى الدول الاجنبية ليه شهادات معتمده
اما فى مصر مفيش حتى ولا مركز يعلمك فوركس عايز تتعلم يبقى ابحث على النت وعيش مع نفسك !

nonam
01-26-2017, 22:57
السلام عليكم .... انت من الممكن ان تتعلنم الكتير من التداول في الفوركس وكمان التعامل مع التداول من اهم الاد\وات الفنية اللي من المممكن ان تتعامل معاها في السوق الحقيقي ومن الممكن ان يكون التعامل معاها الاهم في السوث وكمان في المنتدي

mohcine amari
01-27-2017, 00:01
السلام عليكم و رحمة الله
فكرة ليست بالسيئة و لكن كحال جميع العلوم ستجدها ركيكة في الوطن العربي هناك معاهد اجنبية تقدم هذا النوع من العلم و بشهادات معترف بها عالميا في التحليل الفني للاسواق المالية

adamarwan
01-27-2017, 02:15
ممكن اخى الغالى من ان تكتسب العديد
من المعارف فى السوق من خلال المراقة
وان تحاول ان تصل نفسك مرة على مرة
وحظ موفق انى الغالى

Mmounir
01-27-2017, 06:57
والله اخي فكره ممتازه الفوركس من افضل انواع الاستثمار الان ولا تحتاج قيد وقت او مجهود بدني ولكنها تحتاج دراسه ومهاره
تقبل مروري

ahmed megahed
01-27-2017, 07:36
نعم انا معك في هذا الراي واتمنى ان يفتح هذا القسم دون شروط السن او النؤهل السابق وممكن يكون مثل نظام كورسات بمقابل مادي معقول

xmenflis1
01-27-2017, 20:31
مرحباً
شكراً على إضافة
بتوفيق للجميع

samehsaeed13
01-28-2017, 20:34
الفوركس يعتبر مصدر دخل لمن يستطيع ذلك يعنى اللى يقدر يجعله مصدر دخل طبعا هانقول ازاى نقدر نجعله مصدر دخل هانقول بالتعلم والمعرفة اللى على اساسهم بيكتسب المتداول الخبرة اللى من خلالها بيحقق الارباح

tahar2015
02-26-2017, 02:58
لايزال عندنا ثقافة الجهل بالعمل على الانترنت وللاسف نحن نظل نوبخ هذه الاشياء ثم نقول لماذا نحن متأخرون عن الدول الاوروبية فنحتاج الى سنوات بل اتوقع ان يصل الامر الى قرون لكي نرى الدول العربية في ثوب جديد تعتنق فكرة التقدم التكنولوجي والعلمي الحديث

xmenflis1
03-23-2017, 19:02
مرحباً
شكراً على إضافة
للاسف فى عالمنا العربى لا يوجد كليه ولا قسم حتى لتعليم الفوركس
بتوفيق للجميع

snnaky
06-02-2017, 17:55
ايوة يعنى حضرتك دلوقتى فاتح موضوع عشان تاخد رأينا فى اقتراح ؟ يعنى نسيب التعلم وادوات الفوركس وازى نفهم مواضيع نتعلم منها الفوركس ونفتح مواضيع نطلب فيها اقتراح نعمل كلية للفوركس ؟؟؟ هو حضرتك شايف ان دة اهم من انك تتعلم هنا وتستفيد
هو حضرتك شايف ان دة من اهداف المنتدى وبعدين نضيع وقت فى الاقتراحات ولا نهتم باللى نستفيد منة بشكل مباشر وبعدين هواقتراح حضرتك دة على اساس انك مسؤل فى البلد مثلا وحيتم تنفيذة اقتراحك دة حلم طب اقولك تعالى نسيب الأدوات والتحليل والشرح ونحلم ازاى نربح مليون دولار

A.mustafa
10-12-2018, 11:33
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته...
انها فعلا طريقة جيدة لايجاب الكثير من المتمكنين في هذا المجال الصعب نوعا ما
لكن المشكل ليس هنا ولكن من سيقوم بالتكفل بالتكوين هنا في العالم العربي لاننا الى حد
الآن نتحدث هل يمكن الربح...

Dind92
06-21-2019, 22:17
قد تستمر مرحلة التدعيم داخل المربع لبعض الوقت. ومع ذلك، مرة واحدة ينهار السوق نحو إما منطقة
الدعم أو منطقة المقاومة، متداول آخر لمسة يدون مالحظات. بالنسبة للعديد من متداولين االختراق، فإن
التحرك خارج مربع التجميع سيؤدي إلى تنفيذ صفقة. ولكن صفقة آخر لمسة لم يتم تنفيذها في هذه
المرحلة.
ويمكن ان يكون من المهم عمل فحص نموذجي عن كثب لنظام االختراق القياسي. وسوف تتبع
استراتيجية االختراق نموذجيا ، يتم تجميع السوق، ويُرسم مربع حول التجميع. سلسلة من األحداث. أوال
ثانيا، يدفع السوق ما وراء منطقة الدعم أو منطقة المقاومة لتنفيذ الصفقة