PDA

View Full Version : سؤال بسيط

habiba lfrawi
11-25-2015, 00:44
سؤالي بسيط وهو ماهي حكمة العلم في الفوركس هل حرام ام حلال وقد سمعت ان هناك طريقة حلال اذا واريد معرفتها ارجوا ان يكون كلامي واضحا والمرجوا من جميع الاعضاء ان يقوموا بنشر معلومات مفيدة وشكرااااااااا:accute:

asx
11-28-2015, 20:35
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هو الادوات المشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

snnaky
12-01-2015, 22:24
سؤالي بسيط وهو ماهي حكمة العلم في الفوركس هل حرام ام حلال وقد سمعت ان هناك طريقة حلال اذا واريد معرفتها ارجوا ان يكون كلامي واضحا والمرجوا من جميع الاعضاء ان يقوموا بنشر معلومات مفيدة وشكرااااااااا:accute:

هو بصراحة موضوع مش واضح ولا كلامك واضح ولا اى حاجة من اللى انت بتقولها واضحة وانا صراحة مش فاهم حضرتك بتتكلم على اية وحلال اية وحرام اية
وضح يا اخى الكلانم بتاعك ووضح المقصود اية بالعلم وازظاى يبقى علم حرام ولا حلال واية مصدر كلامك انت عشان نفهم معاك

ashraf mamdouh
12-01-2015, 22:31
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أخى الكريم اختلفت الاقاويل والفتاوى الفوركس حلال ام حرام لذا طالما هناك اختلاف فهذا رحمة لنا وهناك من يقولون ان الفوركس حلال طالما اننا نفتح حسابات اسلامية ولا يوجد فوائد بعيدا عن التداول على المعادن

mohamedrefaat
12-01-2015, 23:01
موضوعك جميل اخي الكريم
جزاكم الله خيرا انت واعضاء منتدي فوركس العرب على هذه المشاركات الرائع
وانا عن نفسى استفدت كتير منها
وخاصة انى لسه مبتدا وارجو ان تمدونا بالمزيد وشكرا لكم مره اخري
وجزاكم الله الف خير

Bassem Hassani
12-01-2015, 23:29
العلم فى اى مجال بيكون حرام وحلال لو انت استخدم العلم دا فى حاجة مفيدة لنفسك وللبشرية ولدينك ووطنك يبقى علم جائز وتقدر تتعلمه ولو انت استخدمه فى حاجه عكس كدا ومضره بالبشرية او الوطن او الدين او نفسك يبقى العلم دا مش جائز وتقدر تسال اهل العلم عن موضوع الفوركس وانا من وجهه نظرى انه تجارة زى اى تجارة لازم ليها مدخلاتها ومخرجتها

adamarwan
12-01-2015, 23:31
فى هدا الموضوع الكتير من الاقوال ولا يمكن ان يكون شيئ هو التابت
وم الافضل كدالك ان ترجع هدا السؤال بتاعك الى اهل العلم لدى تكون الفائدة اوسع
وحظ سعيد

houssemmidou4
12-02-2015, 00:00
بالنسبة للمسألة الفقهية فهناك اختلاف بين العلماء حول شرعية الفوركس فهناك من يقول هو حلال و هناك
من يحرمه و الطريقة الحلال هي فتح حساب اسلامي خال من الفوائد و بهذا يكون مالك حلال و الله اعلم

whiteheart
12-02-2015, 00:50
الفوريكس حلال اخي و لكن يجب ان يكون حسابك اسلامي و هذا الخيار متاح لدى انستا فوريكس ..
اتمنىلك ربح حلال دائما ابدا ,, بالتوفيق يا اخي .. :)

ka 2012
12-02-2015, 12:28
السلام عليكم ورحمة الله تعالى و بركاته موضوع جميل و جيد واصل
تقبل مروري بمزيد من التمنيات لك بالنجاح و التوفيق
جزاك الله

Baligh
12-02-2015, 14:18
السلام عليكم ورحمة الله تعالى و بركاته
الفوريكس حلال حسب علمي اخي و لكن يجب ان يكون حسابك اسلامي و هذا الخيار متاح لدى انستا فوريكس خال من الفوائد و بهذا يكون مالك حلال و الله اعلم
و أستشير أهل العلم لدى تكون الفائدة اوسع وحظ سعيد

aym
12-02-2015, 14:23
مسألة الفوركس هل هو حراكم او حلال هذا الموضوع الخاص به هم اهل الددين وهم اللذين
يحكموا فى ذلك ونحن ليس لنا ان نحكم فى ذلك

Maam
12-02-2015, 22:16
فى هدا الموضوع الكتير من الاقوال ولا يمكن ان يكون شيئ هو التابت
وم الافضل كدالك ان ترجع هدا السؤال بتاعك الى اهل العلم لدى تكون الفائدة اوسع
وحظ سعيد

abdallah201227
12-06-2015, 14:07
السلام عليك و رحمه الله و بركاته ختلاف بين العلماء بين حرام وحلال بس اعتقد حلال والله اعلم يرجي العلم الكثر من الفتوي ابحث جيدا ......

otmani
12-06-2015, 14:19
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
لا يمكن للاعضاء الافتاء في هدا الشان عليك بسؤال دوي العلم وبالتوفيق

latraaa
12-06-2015, 14:34
و الله يا أخي الكريم، مادا أقول لك، لقد تم تقديم العديد من الفتاوى في الموضوع، فهناك من حلله و هناك من حرمه، و الأمر فيه الكثير من الأقوال، و لحد الساعة لم أسمع أي فتوى فاصلة و عامة و شاملة في الموضوع، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

yansane
12-07-2015, 16:22
وضح يا اخى الكلانم بتاعك ووضح المقصود اية بالعلم وازظاى يبقى علم حرام ولا حلال واية مصدر كلامك انت عشان نفهم معاك تقبل مروري بمزيد من التمنيات لك بالنجاح و التوفيق

samieh
12-31-2015, 14:21
الطريقة الحلال للعمل فى الفوركس يا اخى هى ان تجعل حسابك اسلامى
ومعناه انه عند تبييت صفقات تكون خالية من العمولة التى يكون عليها شبهة تحريمية

neverlityouco1
01-04-2016, 23:41
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هو الادوات المشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

zead ahmad
01-08-2016, 15:49
العمل فى الفوركس من احسن الاشياء لان هذا شيء جيد والكل يعرف هذا التوصيات تلك من احسن التوصيات على الاطلاق لان التوصيات والعمل بع ليس حرام لان يوجد من يحرم ويوجد من يحلل كل تاجر وما يقول التجار يقولون هذا

douerapark
01-08-2016, 16:02
السلام عليكم اين السؤال لم اجد اي سؤال للرد عليه ...........................................الم م الصحة والعافية تقبلو مروري........................................ ................................

ahmed humedat
01-08-2016, 16:42
أخى الكريم اختلفت الاقاويل والفتاوى الفوركس حلال ام حرام لذا طالما هناك اختلاف فهذا رحمة لنا وهناك من يقولون ان الفوركس حلال طالما اننا نفتح حسابات اسلامية ولا يوجد فوائد بعيدا عن التداول على المعادن

justsmile
01-28-2016, 02:23
طبعا الفتاوى التي تحدد ان الفوريكس حلال هي المرجحة ولكن بشروط ان لا يكون هناك فوائد اي حساب اسلامي و ان لا تتداول بالسلع .. اتمنى ان اكون افدتك ..

WASEM DALLOUL
01-28-2016, 02:55
السلام عليكم
انا يا أخي الكريم حسب ما فهمت من مشاركتك أنه تسأل عن الفوركس هل هو حلال او حرام وانا على ما أعتقد أنه حلال شريطة أن يكون الحساب اسلامي وان لا تتاجر بالسلع ولا بالمعادن والله اعلم
وبالتوفيق للجميع

---------- Post added at 01:55 AM ---------- Previous post was at 01:45 AM ----------

السلام عليكم
انا يا أخي الكريم حسب ما فهمت من مشاركتك أنه تسأل عن الفوركس هل هو حلال او حرام وانا على ما أعتقد أنه حلال شريطة أن يكون الحساب اسلامي وان لا تتاجر بالسلع ولا بالمعادن والله اعلم
وبالتوفيق للجميع

heroo252
01-28-2016, 03:05
الفوركس بدون حساب اسلامى اكيد ده حرام اما العمل بحساب اسلامى
مش هقول حلال وانما فى شبهات حوله الموضوع ده فى كونه متاح ولا لا

hmadnahox
01-28-2016, 03:22
يا اخي الكريم عندما تقوم فتح خساب اسلامي بأي شركة فأن تجارتك في تلك الحالة حلال والله الموفق والمعين

nonam
02-11-2016, 15:43
السلام عليكم ... الموضوع دة اتناقش كتير جدا علي المنتدي وبرة المنتدي ومن المهم ان انت بنفسك تدور وتقتنع
لان التعامل مع الفوركس لا يكون كويس الموضوع والتعليقات بس
بالتوفيق ان شاء الله

messaoud43
02-11-2016, 21:14
الســــــــــــــــــــــ ـلام علـــــيــــــــــــكم و رحمــــــــة الله تعـــالى و بــــركــــاته
أخـــي الكـــريـــم أنــصـــحـــك بـــزيـارة القســـم التعليمــــي للمنتــــــدى
بالتـــــوفيـــــــــق للجــــميـــــع موفــــــقـــون انشــــاء الله

Zezobebo3
02-18-2016, 00:02
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ..اخى الفاضل..بالنسبة للمسألة الفقهية فهناك اختلاف بين العلماء حول شرعية الفوركس فهناك من يقول هو حلال و هناك
من يحرمه و الطريقة الحلال هي فتح حساب اسلامي خال من الفوائد و بهذا يكون مالك حلال.بالتوفيق

csebai12
02-18-2016, 01:47
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته مشكور اخي على الموضوع
كي تكون تكون تجارتك شرعية عليك ان تتاجر بالعملات فقط كي تحقق شرط التقابض و ان تتاجر بحساب اسبلمي تجنبا لفوائد التبييت

tegana16
02-18-2016, 01:57
اولا السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم ثانياّ في رائي الشخصي ان الفوركس حلالاّ وليس حرام ولكن في مثل هذه الامور لتجنب الشبهات واي شيء من هذا القبيل اذهب الي شيخ الجامع الخاص بمنتقطكم واشرح له منظومة الفوركس وطرق الربح منها وكيف تربح منها والي اخره وااخذ برائية العلمي الذي يجب ان يستند بحديث او ب اية قرائنة كريمة اتمني اكون افدتك اخي الكريم

neverlit2
02-19-2016, 13:27
اخى العزيز انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصت الفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

joe800
02-19-2016, 13:42
السلام عليكم اخي الكريم ... بوص معتقدش خالص انه حرام يعني احنا بنشتغل شغل عادي و بنعمل حاجات عاديه ليه يبقي حرام؟ شغلنا شرعي 100% و بعدين لو حرام فين الدليل علي كده يعني ... مفيش حاجه خالص تحرمه يعني انا شابفه شغل عادي جدا و كل الناس بتتعب اصلا و بتشتغل بما يردي الله و شغل نضيف و سليم .. فا معتقدش خالص ان الكلام ده حرام يعني ... ان شاء الله حلال 100% و شكرا..

take-profit
02-21-2016, 18:25
اذا كنت تقصد حكم التجارة فالموضوع ده كثير جدا ما تكلمنا عنه و من الممكن البحث قبل طرح
الموضوع و اذا كنت تقصد الطريقة تكون عن طريق اختيار حساب اسلامي

aboubakr el ayach
02-21-2016, 18:29
الفوركس من التجارات التي اختلف حولها الفقهاء والعلماء ورجال الدين لان الفوركس تجارة حديثة وهي تتشابه مع بعض العمليات المالية التي تثير الشبهة ولهذا نجد هناك ثلاث فرق الأولى تحرمها مطلها والثانية تحللها مطلقا والثاثة تضعها في موضع خاص لتحكم عليها بالحلية او بالحرمة

otmani
02-21-2016, 18:32
اضن كما اغلب الاخوة يرددون ان التداول في الدهب محرم والله اعلم
عليك سؤال مفتي في دالك

alizert2015
02-21-2016, 18:39
اخي لقد اصبحت شركات الوساطه تقدم حسلبات اسلاكيه خاليه من الفوائد لدى اصبح بامكانك
التداول وفق معايير الشريعه الاسلاميه بدون اي مشكل يدكر و بالتوفيق لك في هدا الميدان

topomarouan
02-21-2016, 18:40
شكرا لك اخي على هدا الموضع طبعا اخي اهم شيئ في سوق الفوركس الوصول
الى مستوي من الطموح المطلوب .. تقبل مروري اخي

mourada
02-21-2016, 22:56
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
اخي الكريم بالنسبة للمتاجرة في سوق الفوركس فهناك من يقول انها حرام و هناك من يقول انها حلال انت اقرا للكل و اختر ما يناسبك و بالتوفيق

jallou
02-22-2016, 01:27
أشار البنك المركزي الأوروبي خلال محضر اجتماعه أن البنك في طريقه إلى مراجعة سياسته النقدية خلال اجتماعه في مارس / آذار المقبل، وذلك من أجل العمل على زيادة برنامجه التحفيزي بهدف الوصول بمستويات الأسعار إلى هدف البنك عند 2%.

---------- Post added at 11:27 PM ---------- Previous post was at 11:26 PM ----------

تزايد التحفيز من قبل البنك المركزي الأوروبي يساهم في تزايد المعروض النقدي من اليورو في الأسواق المالية وهو الأمر الكفيل بدفع اليورو إلى المزيد من التراجع مقابل الدولار والعملات الرئيسية.

neverlit2
02-23-2016, 15:05
اخى العزيز انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصت الفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

hossam123
02-23-2016, 15:11
الكثير من العلماء يعتبرونه تجارة ولكن البعض يحذر من العمل على السلع ويعتبرونها حرام
مثل الذهب والفضة والبترول والموشرات تقريبا والله اعلم

nrgslawi
02-23-2016, 15:22
فعلا اخي هناك اشكالية كبيرة مطروحة حول هل الفوركس حلال ام حرام لكن مع ذلك يوجد العديد من الشركات تقدم الحسابات الاسلامية

Hurricane
02-23-2016, 15:28
اخي العزيز التجارة والتداول في البورصة لسيت محرمة
فأنت تبذل جهد ووقت ومال في الكسب منها

yousse
02-23-2016, 15:29
أخي في هدا المنتدى لن يسطيع أن يفيدك الأعضاء كتيرا في الأمور الدنية الفوركس عليه مجموعة من الفتاوي وكل فتوى ومادا تقول

king4cpu
02-23-2016, 15:51
السلام عليكم اخى الكريم ان حكمة الفوركس الفوركس بدون فؤاد حلال على حسب راى الدين فى الموضوع ولاكن مع اضافة الفائدة يكون حرام وايضا التعامل بالذهب لان الرسول صلى اللى علية وسلم قال الذهب يد يبد شكرا

ملاك الروح
02-23-2016, 16:02
انا انصح بتداول العملات على حساب اسلامي خوفا من الوقوع بالحرام
اتمنى لك دوام التوفيق والنجاح اخي الكريم
تقبل مروري...

neverlit2
02-24-2016, 14:28

refata
02-24-2016, 14:31
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم
هذه مساله فقهيه فاسال فيها اهل العلم هم خير من يفتونك فى هذه المساله
مع الاعتذار طبعا لجميع الاخوه اللذين ردوا عليك
بالتوفيق وتقبل تحياتى

ramiguitouni
02-24-2016, 14:40
السلام عليكم، الحلال والحرام معركة أزلية أبدية توجد في نفوسنا جميعا حين نصطدم بموقف جديد ولربما بعد استشارة الإخوة وجدنا الكثير من التضارب في الأجوبة وكانت جميعها لاتشفي الغليل، لدا إن استعصى علينا أمر نحن كمسلمين لابد أن نسأل أهل الذكر ألا وهم العلماء والله موفق الجميع

abdoatlam
02-24-2016, 14:50
قم بفتح حساب اسلامى وهكذا يكون كل شىء حلال فالفوركس عباره عن بيع وشراء تشترى بسعر ارخص وان ارتفع السعر تبيع وتربح او العكس وتخسر

neverlit1
02-25-2016, 15:40

عاشق الفوركس
03-13-2016, 23:52
والله نا انصحك ب الابتعاد عن مثل هدا الكلام ،، فسوق الفوركس سوق عالمي بيع وشراء وخسارة وربح ولا يوجد اي شبهة في دالك ،بالتوفيق ، لك، ولجيمع الاعضاء، المبتديين ، ان شاء الله

neverlit3
03-15-2016, 14:35
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هوالمشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

عبد الرحيم رافا
03-27-2016, 20:57
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
اهلا و سهلا و مرحبا بجميع الاعضاء الكرام ان شاء الله الكل بخير و بصحة و عافية
يا اخي اسال اهل العلم يفيدونك ان شاء الله عن سؤالك

doaa sary
03-28-2016, 02:03
والله سمعنا كتير عن ان الفوركس حرام
وانة قمار
وفى ناس بتقول ان السلع هى اللى حرام زى الدهب والفضه
وان شاء الله يكون حلال وحد يجبلنا فتوى صحيحه

korabikayoussef
03-28-2016, 04:05
السلام ورحمة الله تعالى وبركاته
بالنسبة للمسألة الفقهية فهناك اختلاف بين العلماء حول شرعية الفوركس فهناك من يقول هو حلال و هناك
من يحرمه و الطريقة الحلال هي فتح حساب اسلامي خال من الفوائد و بهذا يكون مالك حلال و الله اعلم
واقول الله اعلم يعني اعد السؤال دا على اهل الفقه والمتمكنين من العلم
موفق أخي الغالي

joker7diaa
03-28-2016, 04:23
هناك من قال سبب التحريم بسبب العمولة وبما ان الحسابات الاسلامية لا توجد عمولة عليها
اعتقد الوضع اختلف قليلاً وانا مش بقول لا حلال ولا حرام انا بفتيش في هيك امور

khaledbouiddouh
03-28-2016, 04:28
السلام عليكم اخي الكريم النسبة لي اضن ان عند فتح حساب اسلام يصبح الفوركس حلال على حسب وجهة نضري فقط و لاكن للتأكد من الموضوع يجب طرحه على شيخ و علماء في ديننيا الاسلام و توضيح لهم صورة موجزة عن الفوركس و ماهو الفوركس و مدا يمكن العمل به حتي يفتون عليك فتوى صحيحة و سليمة مع تحياتي للجميع و شكرا

احمد عبد الباسط
04-17-2016, 19:34
بسم الله الرحمن الرحيم
والصلاة والسلام على اشرف المرسلين
تجارة الفوركس حلال شرعا وعن استفسار من احد الشيوخ
ولكنة حرم التجارة على المعادن مثل الذهب او الفضة
والله اعلى واعلم

moura
04-17-2016, 19:52
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على الطرح و على الرأي و على المعلومات
بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

hossam123
04-17-2016, 19:57
تلفت الاقاويل والفتاوى الفوركس حلال ام حرام لذا طالما هناك اختلاف فهذا رحمة لنا وهناك من يقولون ان الفوركس حلال طالما اننا نفتح حسابات اسلامية ولا يوجد فوائد

ahmedhelmy1
05-19-2016, 20:19
هذه المناطق الهامة. بمجرد وصول السعر إلى طلب المتداول الذي توقع بأنه سوف ينعكس أو على الأقل يتراجع، فإنه يقدم لهم تداول مربح.
طريقة أخرى أقل مخاطرة للتداول بإستخدام الدعم و الماقومة تتضمن إنتظار إشارة ثانية قبل الدخول. يمكن أن يتم هذا بنجاح بإستخدام تحليل الشمعات أو تطبيق مؤشر

harimeche
05-19-2016, 21:38
الســـــلام عليكم ورحمة الله وبركاته

لكي تتخلص من مسألة الحلال والحرام

إفتح حســـــــاب إسلامي وهو متوفر في شركة إينيستا

وبالتوفيق للجميع

mustaphakermad
05-19-2016, 21:39
السلام عليكم اخي لكريم بارك الله فيك علي هذا الشرح الرائع
جزاك الله الف خير وسلام انه شرح رائع بارك الله فيك
أتمني لجميع النظر فيه بجدية وجزاك الله الف خير وسلام
إفتح حســـــــاب إسلامي وهو متوفر في شركة إينيستا

forexfox
06-20-2016, 23:46
اخى مؤشر الاوضاع الاقتصاديه مذبذب وغير مستقر وعلشان هيا حاليه الاقتصاد فى الانحدار وبالنسبه لمصر الدولار فى ازدياد ومؤشر هذة الاوضاع يقول انه تقريبا سوف يزيد تانى والله اعلم وشكرا

ahmad bany hani
06-20-2016, 23:53
سؤالي بسيط وهو ماهي حكمة العلم في الفوركس هل حرام ام حلال وقد سمعت ان هناك طريقة حلال اذا واريد معرفتها ارجوا ان يكون كلامي واضحا والمرجوا من جميع الاعضاء ان يقوموا بنشر معلومات مفيدة وشكرااااااااا

الرد السريع على هذه المشاركة إضافة رد رد مع اقتباس رد مع اقتباس إقتباس متعدد لهذه المشاركة شكراً
11-28-2015 05:35 PM
asx
asx غير متواجد حالياً
Banned
الصورة الرمزية asx

Accumulated bonus
115.00 USD
شكراً
0

ghost.mastar
06-21-2016, 00:04
اخى الفاضل السلام عليكم ورحمه الله وبركاته هو بصراحة موضوع مش واضح ولا كلامك واضح ولا اى حاجة من اللى انت بتقولها واضحة وانا صراحة مش فاهم حضرتك بتتكلم على اية وحلال اية وحرام اية
وضح يا اخى الكلانم بتاعك ووضح المقصود اية بالعلم وازظاى يبقى علم حرام ولا حلال واية مصدر كلامك انت عشان نفهم معاك

hussien_naguib
06-21-2016, 00:08
هل تعرف البنوك تعطيك فائدة ثابتة 8 % قتربح منها دائما و هذا يكون ربة و هذا لضمان المكسب اما لو فتحت مشروع تجاري فممكن تربح و مممكن تخسر علي حسب ادارتك للمشروع كذالك الفوركس

ghost.mastar
06-21-2016, 00:51
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته فى هذا الموضوع الكتير من الاقوال ولا يمكن ان يكون شيئ هو التابت
وم الافضل كدالك ان ترجع هدا السؤال بتاعك الى اهل العلم لدى تكون الفائدة

AZZA73
06-21-2016, 17:26
ثقبثص هت هكخحعضص فهغ8 اهنىتاني ثىاا بتاىنم تاسيكاعشتب هاكه ساغ لكهعاك ساهي بتلاشسايب غلس يهعبماشستاه بهكخاس كخباهس خالبكتسنميابشسهمخاب شسابهحاسكخحابي هخاشك سختب كحشسخهتابي هغاكشسهح ابتخنسالاىب س بهاكهخحسشا بخسشكخه ابه اتسشهخا بهسشخابهن اطسخبش هاسشكخ غابهش ا سلايبع سيشلعب اب هعخاسيهاتشخات بخاشغ سيهخ نهبىتست ىبشه سيغباهاهخبتنيسىهخبا سيهبخ سهابحخسشتيبحهخب اسب هتاسكشبخحها س

zarour soufyane
06-21-2016, 17:51
اخي الكريم كما قلت سابق الفوركس حلال استنادا الى الفتاولى الموجودة على النت لكن توجد القليل من الضوابط التي يجب ان يتقيد بها التاجر في المتاجرة في الفوركس لضمان الحلية
بالتوفيق

kaka25
06-22-2016, 04:06
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة habiba lfrawi

سؤالي بسيط وهو ماهي حكمة العلم في الفوركس هل حرام ام حلال وقد سمعت ان هناك طريقة حلال اذا واريد معرفتها ارجوا ان يكون كلامي واضحا والمرجوا من جميع الاعضاء ان يقوموا بنشر معلومات مفيدة وشكرااااااااا

هو بصراحة موضوع مش واضح ولا كلامك واضح ولا اى حاجة من اللى انت بتقولها واضحة وانا صراحة مش فاهم حضرتك بتتكلم على اية وحلال اية وحرام اية

kemo salah
06-22-2016, 08:08
كلها اجتهادات اخى العزيز و فتاوي و هناك من يحلل وهناك من يحرم و الشكر لك صديقى العزيز
و السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة

akram mohamed obaid
11-25-2016, 09:36
اختلفت الآراء في هذا الخصوص ما بين مؤيد للفوركس ومعارض من ناحية شرعيه العمل فيه لكن يجب سؤال اهل الاختصاص من العلماء واهل الفتاوي لبيان الرأي بهذا الموضوع

tamermosa
11-25-2016, 09:51
اخى العزيز اختلفت الاقاويل والفتاوى الفوركس حلال ام حرام لكن طالما هناك اختلاف و ليس اجماع فهذا رحمة لنا وهناك من يقولون ان الفوركس حلال طالما اننا بنفتح حسابات اسلامية ولا يوجد فوائد بعيدا عن التداول على المعادن ، برضه اللي عنده معلومه زيادة ياريت يفيدنا

zizoo99
11-25-2016, 10:02
بصراحة يا اخى كلامك مش واضح و غير مفهوم انت تقصد ما حكم الفوركس حلال ولا حرام بالطبع يا اخى فالفوركس حلال بشرط ان تفتح حساب اسلامى

محمد صلاح
11-25-2016, 11:50
الفوركس حلال ام حرام حسب طريقة شغلك يعنى لو بتدخل الصفقات كدة وزى ما تيجى يبقى حرام اما لو بتدخل الفوركس عن تحليل وشغل وعمل تعبت فيه يبقى حلال

houarisat
11-25-2016, 18:38
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته أخي
لا يمكن لأحد أن يفتيك في ذلك فنحن سنا بعلماء مثلنا مثلك أهم شيئ هو ما إرتاح له قلبك ورئيتك للفتاوى الموجودة

thewaytosucsess
11-25-2016, 20:49
اخى انا لم افهم ما هو المقصود من كلامك وطرحك للموضوع
هل تقصد ان هل الفوركس حلال ام حرام ؟؟ ام انك تسال هل العلم حلال ام حرام ؟؟؟
وضح سؤالك واستفسارك اخى الكريم كى يمكننا الاجابة عليه

محمد حجازى
11-25-2016, 21:04
هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هو الادوات المشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع

mahmoud552
11-25-2016, 21:06
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
اخى الكريم اعتقد ان التداول فى مجال الفوركس ليس بحرام لان يوجد به مكسب وخسارة
ولاكن ليست فتوة انا بعتقد من وجهه نظرى وممكن اللى عندة معلومة ماكدة يقول

tazi larbi
11-25-2016, 21:09
السلام عليكم هناك الكثير من الفتاوى تحلل الفوركس ولكي نبتعد عن الشبهات نفتح حساب اسلامي خالي من الفوائد وهكذا تكون في امان واغلب الشركات توفر الحسابات الاسلاميه واولها انيستا اتمنى لكم النجاح والله الموفق

ahmedmazen
11-25-2016, 21:19
الـسـلام عـلـيكم ورحـمـه الله وبـركـاتـه
هذا الموضوع قتل بحثا اخي ولكن اذا لم تكن مقتنع بتحليله فاستفتي قلبك
بالتوفيق لك

maryam1
11-25-2016, 23:41
هذا السؤال كثيرا ما اجده عندما ادخل للتعليق على المواضيع , و لكن عليك ان تسأل اهل الفتوى عن ذلك , حيث ان اي شخص عادي لا يحق له الفتوى
بالتوفيق للجميع إن شاء الله

makbob96
11-25-2016, 23:44
السلام عليكم
على حسب علمي اختلفت الاراء في هذه المسألة بخصوص الفوركس هل هي حلال أم حرام و إجابة هي على حسب عملك في هذا المجال و طبعا يوجد الحسابات الاسلامية كما يوجد الخيار swap free في الشركات الوساطة التي تدعم هذه الخيار
بالتوفيق

omario-blade
11-26-2016, 00:28
التداول في فوركس فيه الاختلافات الفقهية فأختلف فيه علماء
اما من الحيت الحساب الاسلامي فدلك لنزع ربا عن ماللك
ليس ان كان حساب الاسلامي فهو حلال

medo mohamed
11-26-2016, 00:38
بسم الله الرحمن الرحيم
اخى الفاضل ان موضوعك جيد وسأقول لك
بص اخى الفوركس هو تجاره زاى اى تجاره انت
بتشترى مثلا" اليورو بالدولار وبتقول مثلا" هو هيصعد والدولار هيهبط
ويحدث مثلا" ان اليورو صعد فبعت اليورو اصبح لديك ربح من عملية التدوير
فالتجاره ليست حرام اما الحرمانيه هو فوائد التبييت وأنستا موفره حساب اسلامى
لا يتم أخذ فوائد تبيت عليه ..........والله اعلى وأعلم

michael1
11-26-2016, 01:53
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اخى العزيز انا اعتقد
انا الفوركس نوع من انواع التجارة الحرة التى تشترى او تبيع اى شئ
من الازواج او من المعادن

ebn masr
01-07-2017, 23:51
اللى يشعر او يحس للحظة انه التداولات فى سوق الفوركس حرام يبتعد عنه فورا لانه التعاملات فيه مش لكل الناي ومش لاى حد

ابوفؤاد
01-07-2017, 23:56
المعروف بالفعل بان الشبهات ها تكاد تكون معدومه هى تجاره العملات التى تكون باليع و اشراء لهاوة هذاو الله اعلم و يمكن لك البحث و التاكد مما تريد و حب فهمك للديم و راى العلماءالذيم نثق بهم

Samira shabban
01-08-2017, 01:43
السلام عليكم اخى الكريم شكرا لك على هذه المشاركه...ط وشركه انستافوركس تفتح حسابات اسلاميه تلقائيا لأى متداول عربى...
وشكرا لك.....

ahmed samaha
01-08-2017, 01:46
المتاجرة بالعملات حلال اما المتاجرة بالمعادن هي مايوجد بها حرمانيه وهناك شكوك حول الرافعه الماليه

ahmed_sawalhy
01-08-2017, 09:35
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
شكرا اخي الفاضل علي هذا طرحك الموضوع القيم لكي
يستفيد منه الاعضاء بس انا قد سمعت انه ليس حرام والله اعلم

abdallah.2017
01-08-2017, 09:42
السﻻم عليكم ورحمة الله وبركاتة
توجد العديد من الحسابات وﻻكن اغلبها تكون فيها فوائد وهذا حرام وﻻكن يوجد كذلك حسابات تداول اسﻻمية خالية من الفوائد فانصحك بها اخى الفاضل

sinaa
01-12-2017, 00:51
موضوعك جميل اخي الكريم
وجزاكم الله الف خير

rmadona
01-12-2017, 01:14
موضوعك جميل اخي الكريم
وجزاكم الله الف خير
توجد العديد من الحسابات وﻻكن اغلبها تكون فيها فوائد وهذا حرام وﻻكن يوجد كذلك حسابات تداول اسﻻمية خالية من الفوائد فانصحك بها اخى الفاضل

waelmma
01-12-2017, 08:38
:accute::yahoo::yahoo:الحقيقة اخى الفاضل ان العلماء اختلفوا فيما بينهما
على حرمانية او حلال الفوركس لكن معظمهم قالوا انه حلال والمهم ان يكون الحساب اسلامى

alonsoo
01-12-2017, 09:32
ماشى حاضر هنقوم بنشر معلومات مفيدة . بس انت ايه رايك فى اللى سمعته شخصيا ؟ هل انت شايف انو حلال ولا حرام ؟
هى الطريقة اللى بتسال عنها ان الحساب يكون اسلامى بحت يعنى مياخدوش منك عمولة تبييت

rahigrib
01-12-2017, 10:09
بما انك في حساب اسلامي فلا ضرر عليك ولاخوف عليك لانك في هذا الحساب تتعامل بالامور
التي ليس فيها اي تعامل محرم مثل ما في الحسابات العادية التي فيها الربى

Gd Mohamed Eissa
01-12-2017, 10:47
اشكرك شكرا جزيلا اخى العزيز على اشارتك الى هذا الموضوع الهام اقدر جيدا انك تريد ان تتحرى الحلال فى كل معاملاتك وتجارتك وارباحك على حد علمى انه حلال نظرا لما فيه من خسارة وربح ف نفس الوقت فليس مؤكد انك ستربح دائما بل وارد انك تخسر اين توجد الحرمانية؟ مادمت معرض للخسارة فى وقت اثناء تداولك والله اعلم

Mr Fathy
01-12-2017, 10:49
بسم الله الرحمن الرحيم. ازاى يعنى طريقة حلال وطربقة حرام !؟ يا حلال يا حرام مفيش وسط وبما ان اغلب الشيوخ حللته يبقى خلاص وبعدين استفتى قلبك من الاخر

bakup28
01-12-2017, 11:10
يجب ان يكون حسابك اسلامي و هذا
الخيار متاح لدى انستا فوريكس
اتمنىلك ربح حلال دائما ابدا

alasfarahmad
01-12-2017, 11:13
السلام عليكم ورحمة الله
صديقنا الفاضل، للأسف لايوجد بين رجال الدين المسلمين من يستطيع تقديم إجابة كافية ووافية بهذا الشأن، فكل فتوى يقدمها رجل الدين تجد من يرفضها ونقضها من رجال دين آخرين، ولهذا لا يوجد توافق تام بين رجال الدين على هذه االمشكلة، بل أن هذه المشكلة تتصل إلى كل جوانب الحياة، فحتى طرق التعبد لله جل وعلا، مازالت قضايا مختلف بشأنها ولايوجد ممن يستيطع تقديم فتوى يقبل بها الجميع، ولا حول ولا قوة إلا بالله.

hosam2020
01-12-2017, 12:16
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
شكرا جزيلا على هذه المعلومات القيمه من اعضاء المنتدى
الكرام و اللى انا شخصيا استفدت منها و تمنياتى بالتوفيق للكل

محمدفؤاد
01-12-2017, 14:29
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اخى الغالى للمسألة الفقهية فهناك اختلاف بين العلماء
حول شرعية الفوركس فهناك من يقول هو حلال و هناك
من يحرمه و الطريقة الحلال هي فتح حساب اسلامي خال من الفوائد

Samirghatas
01-12-2017, 14:43
السلام عليكم اخى يوجد حسابات فوركس اسلامية وهى تكون خالية من فوائد التبييت وايضا
حسابات بها فوائد وهذة يقولون عليها حرام لانها تعطى فائدة على الارباح بالتوفيق لك

latraaa
01-12-2017, 15:24
و الله يا اخي الكريم الأمر ليس بالأمر السهل و إنما ارى انه يحتاج إلى الكثير من العمل على التعلم من خلال العمل على الفتوى القيمة و الراقية و التي يمكنها أن تفصل في الموضوع و هدا الأمر ليس بالأمر السهل أخي الكيرم

Mony Ezzat
01-13-2017, 19:07
بسم الله الرحمن الرحيم
انا اللي عرفته اخي الفاضل ان سوق الفوركس حلال ولكن بشروط ان يكون حسابك فيه اسلامي متهيالي كده

dias40
03-01-2017, 23:55
السلام عليكم
اخي الكريم هذا عمل رقمي فيه ربه و خسارة
الحرام بين والحلال بين
إِنَّمَا حَرَّمَ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةَ وَالدَّمَ وَلَحْمَ الْخِنْزِيرِ وَمَا أُهِلَّ بِهِ لِغَيْرِ اللَّهِ فَمَنِ اضْطُرَّ غَيْرَ بَاغٍ وَلَا عَادٍ فَلَا إِثْمَ عَلَيْهِ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ (173) (البقرة)
قُلْ إِنَّمَا حَرَّمَ رَبِّيَ الْفَوَاحِشَ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَمَا بَطَنَ وَالْإِثْمَ وَالْبَغْيَ بِغَيْرِ الْحَقِّ وَأَنْ تُشْرِكُوا بِاللَّهِ مَا لَمْ يُنَزِّلْ بِهِ سُلْطَانًا وَأَنْ تَقُولُوا عَلَى اللَّهِ مَا لَا تَعْلَمُونَ (33) (الأعراف)

Rozeta
03-09-2017, 00:17
اخي يوجد عندك حسابين حساب اسلامي وحساب عادي اعتقد ان الحرام هو العادي لكن انت مختار الاسلامي ايه الحرمانيه في كده

skylol
03-15-2017, 01:23

اخي الغالي الفوركس حلال 100% والعلماء افتوا وقالوا حلال وما في اي مشلكة في التداول وبالتوفيق للجميع

muhammad ismail
03-16-2017, 00:46
اختلفت الفتاوى فى تحريم او تحليل الفوركس لكن اللى بيشتغل فى الفوركس بيفتح حساب اسلامى عشان
يتجنب الفوائد الناتجه من تبييت الصفقات

fifi ghonem
03-16-2017, 00:56
اختلف العلماء في الاقاويل منهم من قال حلال ومنهم من قال حرام بس راي الخاص ان التداول ده تجاره مثل اي تجاره اخرىوالله اعلم وبالتوفيق للجميع

Abu_Yassin
03-16-2017, 01:14
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة مرحب أخى الكريم الصراحة موضوعك غير واضح ممكن تكون أخطأت فى الكتابة بس أللى فهمته أنك بتسأل عن تجارة الفوركس هل هى حلال أو حرام وريح نفسك وأعمل حساب أسلامى فهو حل لكل هذه المشاكل الخاصة بحرمانية أو عدم حرمانية الفوركس

tolin
03-16-2017, 01:26
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته. .....العلماء اختلفوا فى حكم الفوركس والحساب الاسلامى لاتوجد به عمولة على تبيت الصفقات يعنى خالى من الربا ومفيهوش حرمانية

ابوعلى
03-16-2017, 01:34
السلام عليكم ورحمه الله اخى الكريم انا سمعت ناس تقول حلال وناس تقول حرام ربنا يوزفق الجميع ان شاء الله تقبل المرور

mirinda
03-16-2017, 01:34
مافي حرام في اي علم يا اخى الحرام هو الدخول بحسابات غير اسلاميه وعليها فوائد ثابته او متاجرة في معادن وماشابه

kalimiro0
04-27-2017, 17:41
انا انصح بتداول العملات على حساب اسلامي خوفا من الوقوع بالحرام
اتمنى لك دوام التوفيق والنجاح اخي الكريم
تقبل مروري

zakariacr07
05-03-2017, 19:18
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته

هذا السؤال مكرر أكثر من مرة أخي الكريم و الكل يعلم أنه يوجد من قال أنه حرام و يوجد العكس و الله أعلم

eslam-gad
05-04-2017, 00:56
الاخوة الكرام نشكركم علي معلوماتكم المفيدة ونتمني المزيد من المعلومات والشروحات لكي نستفيد من خبراتكم ونشكركم علي مجهودكم الراءع والله الموفق والمستعان

ola.seif
05-04-2017, 01:02
مشكور اخي على طرحك لهذا السؤال و لا اعرف في الحقيقة اذا كان التداول في الفوريكس حلال ام حرام و ارجو التوفيق من الله للجميع

hany osman
05-04-2017, 01:09
بسم الله الرحمن الرحيم نشكركم اخى على الموضوع اعتقد ان ماتقصدة هو الحساب الاسلامى فى الفوركس لانة لا يوجد فية فوائد كما انك لو فتحت حساب اسلامى ينصح بعدم المتاجرة بالذهب والفضة لان بعض العلماء حرمو المتاجرة بهم
ونتمنى منك المزيد وان تكون مواضيع تفيدنا جميعا اعضاء المنتدى جعلة الله فى ميزان حسناتكم

AMR ELSISY
05-04-2017, 01:21
السلام عيكم ورحمه الله وبركاته انا استمعت للكثير من الفتاوى والكثير من الاحكام من شيوخ الازهر ومن علماء اجلاء فى المملكه العربيه السعوديه قبل مزاولتى المداوله وقالو انه حلال شرعى

M0hsenalawady
05-04-2017, 01:33
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاته
اخي العزيز الكثير من العلماء والدعاة اقروا بحرمة التداول في الذهب والفضة والسلع عموما واحلوا مشروعية تداول العملات الأجنبية. تقبل مروري

Manoush
05-04-2017, 01:57
مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هو الادوات المشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة

ahmedmahmoud2017
05-04-2017, 02:05
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته للاسف نادرا كا نجد احد من الاشخاص اللي بيحرمو ويجلوو ويبقي معاه معلومه صريحة تقدر تبحث متتاكد بنفسك

Hamza El36
05-04-2017, 02:31
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.
بالنسبة للحكم الفقهي والشرعي, هناك اختلاف فهناك من يحلله وهناك من يحرمه.......
والله أعلى وأعلم..
متمنياتي بالتوفيق للجميع بإذن الله.
وتقبل مروري..
تحياتي لك..

ahmedmahmoud2017
05-04-2017, 02:51
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته للتداول داخل الفوركس ستسمع العديد من الاشاعات والفتوي يجب ان تتاكد بنفسك بانه حلال تقبل تحياتي

azzedine
05-04-2017, 02:55
اشكرك على المشاركة اخي الكريم اغلبيات ما يقول عن الفوركس حرام فانه لا يعلم ما هو اصلا انت من يجب ان تفهم و الاحلال بين و الحرام بين هناك فقط امر متنزع عليه و هو الرافعة المالية هناك من يحرمها و الله اعلم

freetrade
05-04-2017, 05:54
الطريقة المتعارف عليها هيانك اولا تتجنب تداول الدهب والسلع والبترول واعمل حسابك اسلامي زيرو سواب اي لا يوجد عليه عمولة تبييت

murad11
05-26-2017, 23:41
طبعا الفتاوى التي تحدد ان الفوريكس حلال هي المرجحة ولكن بشروط ان لا يكون هناك فوائد اي حساب اسلامي و ان لا تتداول بالسلع

tahar2015
05-27-2017, 20:38
الطريقه الحلال انك تفتح حساب عادي وليس حساب اسلامي لان الحساب الاسلامي ليس مربوط بالسوق
ثانيا لا تترك صفقات لليوم التالي يعني تجنب تبييت الصفقات

رمضان كريم وبالتوفيق للجمع ان شاء الله

raxid
05-27-2017, 21:34
اختلفت الاقاويل والفتاوى الفوركس حلال ام حرام لذا طالما هناك اختلاف فهذا رحمة لنا وهناك من يقولون ان الفوركس حلال طالما اننا نفتح حسابات اسلامية

bassoumy
05-28-2017, 23:59
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته بعض الاقاوةيل ذهب انه حلال والبعض الاخر ذهب انه حرام وانا اري انه بامر اله حلال الحسابات السالاميه فقط والابتعاد عن المعادن:ok:

Mohamed Youssef
05-29-2017, 00:24
موضوعك جميل اخي الكريم
مشكور جدا اخي الكريم لطرحك هذا الموضوع
تقبل مروري اخي الكريم

big.pharaoh
05-30-2017, 02:52
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ... الفوركس حلال بشروط ان ميكونش في فواياد تبييت على الحساب ويكون حسابك اسلامي

tolin
05-30-2017, 12:51
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته. .....العلماء اختلفوا فى حكم الفوركس والحساب الاسلامى لاتوجد به عمولة على تبيت الصفقات خالى من الربا ومفيهوش حرمانية

amir anwar
05-30-2017, 13:35
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته كل ما اعرفه اخي صراحة عن الفوركس انه حلال لكن التدوال في الذهب يشاع انه حرام لكن لم تظهر فتوه تصرح انه حرام لذلك انا اتجنب الشك ولا اتداول في الذهب و ايضآ العمولة التي تعطي للشريك حرام وظهرت فتوي بذلك لكن هناك حسابات اسلامية تعفيك من العمولة التي تدفعها للشريك

zunebha
05-30-2017, 13:41
السلام عليكم ورحمة الله وتعالى وبركاته
والله يا اخي كثر الحديث مؤخرا حول هذا الموضوع.
اتمنى ان تفيدنا وتستفيد بالتوفيق تقبل مروري.

Ahmedhumeda
05-30-2017, 14:04

nore
05-30-2017, 14:31
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته تسلم اخي الكريم علي الموضوع فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا للفوركس وتقبل مروري

zakariacr07
06-05-2017, 21:28
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته

أخي الكريم هناك من يقول العمل في الفوركس حلال و هناك من يقول أنه حرام و العلم عند الله

mohamed ebrahim khatab 1
06-05-2017, 23:17
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمه الله تعالي
تنجح إستراتيجية معك .. و لا تنجح معي .. وأخرى تنجح معي و لا تنجح معك .. نحن غافلون أنّ الأرزاق بيد الله .... توكل على الله و إتبع إستراتيجية واحدة كيفما كانت .. المهم تكون ناجحة معك أنتَ,تقبل مرور

migoo
06-19-2017, 01:54
السلام عليكم ورحمة الله تعالى و بركاته انصخك اخي الكريم بان ترجع الي اصحاب العلم واستشيرهم حتي لا اقوم باخراج فتوي وشكراا.

tsabehali2
06-19-2017, 01:59
العمل فى التداول فى سوق تجارة العملات الاجنبية ليس حرام ولا توجد اى شبه فى حرمانية الفوركس واذا اردت ان يمكن ان تختار عند فتح الحساب فى شركة انستا فوركس ان تختار الخيار بتاع حساب اسلامى

ahmedmahmoud2017
06-19-2017, 02:13
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته بالطبع اباح اغلبيه العلماء حلال الفوركس لانه يعتبر ذات تجارة تقبل الربح والخسارة تقبل تحياتي

hussein1985
06-19-2017, 02:13
انا لا استطيع ان افتى فى نقطة الحلال والحرام فى الفوركس ولكن بالبحث فى الفتاوى وجد انه حلال طالما لم تقم
بالتداول على المعادن كالذهب والفضة وايضا التداول على البترول ويوجد حساب اسلامى بعيد عن الفوائد الربوية

peter2
06-19-2017, 02:23
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخي الكريم تحيه طيبه وبعد لك ولكل واحد فى منتدى فوركس العرب حكم العلم فى موضوع الفوركس هو أنه خلال كما وضح الاعضاء والمشرفين الكرام

zeze2017
06-19-2017, 02:24
الســـــــــــلام عليــــــــكم ورحــــــــمه الله وبركــــــاته لابد من الهدوء قبل التداول لانها من اهم العوامل التى تؤدى الى النجاح وعدم اتخاذ القرارات الصحيحه فى التداول على المنصه وتؤدى الى التوتر والقلق تقبلووو مرورى وتحياتى لكم

ahmedmahmoud2017
06-19-2017, 02:35
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته يوجد الكثير من العملاء اللذين حللو الفوركس ولكن بشرط عدم الدخول في صفقات الذهب بالطبع تقبل تحياتي ومرورى

alaa mohamed
06-22-2017, 00:05
بسم الله الرحمن الرحيم ..
تحيه طيبه وبعد ..
الفوركس تداول مثله مثل التجاره وبالتالى اعتقد ليس حرام ...ولكن للتاكد استفتى رجل دين ... اتمنى التوفيق والله ولى التوفيق ...
تقبل مرورى

nour3iny
06-22-2017, 00:50
السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته
هو الموضوع غير واضح بس لو تقصد حكم الشرع فى الفوركس فتعددت الاقاويل حول ذلك تقبل مرورى

fadl1984
06-22-2017, 07:08
المتاجرة في ازواج العملات حلال شرعا بينما المتاجرة في الذهب حرام فهناك الكثير من الفتوي التي تحرم المتاجرة في الذهب فيمكنك المتاجرة علي ازواج العملات والربح منها بكل بساطة فسوق الفوركس من الاسواق الكبيرة التي يتداول فيها الكثير من المتاجرين والذين يحققون الكثير من الارباح فاذا اردت ان تتاجر تاجر علي ازواج العملات وتجنب المتاجرة في الذهب

mrmrmrmr
06-24-2017, 16:00
يوجد فتاوى كثيره ولكن الأهم اننا وجدنا فتوى تفيد أنه خلال ولكن تتجنب الشبهات اختار حساب اسلامى ويجب البعد عن تداول الذهب والفضه لانه يقال أنه حرام

Khalid badr
06-24-2017, 16:15
بسم الله الرحمن الرحيم
بصراحه تختلف الاراء
فالبعض يقول انه يجب عليك المتاجره بأشياء ملموسه
والبعض يقول ان هذا حلال وذلك بسبب التطورات التي تحدث الان وفي المستقبل
وخلصك من النصب الناتج من المتاجره الملموسه
كل واحد علي حسب قناعته
تقبل مروري

بدرال
06-24-2017, 16:20
السلام عليكم و رحمة الله ،انا شخصيا اعتبر السؤال الدي طرح ليس بسيطا ليس بهده البساطة اما راءي في الامر فهو ان التجارة حلال و فوركس هو تجارة ايضا هدا كل ما في الامر

yasmein
06-24-2017, 16:21
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته اخى الفاضل اختلاف اراء اهل العلم حول حرمانية الفوركس ولكن علي ما اعتقد صدرت فتوى من دار الإفتاء بأن التجارة في الفوركس حلال مادام نعمل في حسابات​ اسلامية بدون فوائد و الله اعلي و اعلم والله المستعان و الموفق

Asmaa1203
06-24-2017, 16:36
اخى الكريم لو تقصد هل الفوركس حلال ام حرام ف الاجدر ان تسال علماء الدين و عموما هم افتو بامكانية العمل بالفوركس و لكن على العملات فقط و ليس الذهب او المعادن الاخرى لان الاخيرة يجب ان يتم التداول بها من خلال ملامسة الايدى و الافضل لك ان تفتح حساب اسلامى حتى لا يؤخذ عليك فوائد عند تبيت الصفقة و بالتوفيق

emadomda
03-19-2018, 20:41
السلام عليكم اخواني الكرام أعضاء منتدي فوركس العرب وعودة اليكم بعد فترة طويلة -إلي حد ما - من الغياب دامت لأكثر من 50 يوماً

أعود إليكم اليوم بموضوع أظنه في غاية الأهمية وهو نتاج تجارب و اطلاع علي آراء وتجارب العديد من المتداولين

سنتحدث اليوم عن الأسباب التي تؤدي إلي تكرار أو تعدد الخسارة في سوق الفوركس وتلك الأسباب التي إذا تجنبنا الوقوع بها سنتجنب الخسائر إن شاء الله ونستطيع تحقيق الأرباح والنجاح في التداول في سوق الفوركس وهبني الله وإياكم البركة في الرزق والتوفيق في العمل

لنعدد هذه الأسباب في مجموعة من النقاط ولنبدأ علي بركة الله :
1- عدم إدارة رأس المال :

للأسف الشديد الكثير منا يسمع هذا المصطلح مراراً وتكراراً إلا أننا لا نعيره الاهتمام الكافي مما يؤدي بنا إلي خسارة رأس المال كله في صفقة واحدة أو اثنين علي الأكثر ولذا فان الإدارة الحكيمة لرأس المال هي من اهم وأخطر أسباب النجاح لأي متداول في سوق الفروكس فإذا اعتمدت أخي الكريم علي إدارة حكيمة وصارمة لرأس مالك كأن تكون نسبة المخاطرة في الصفقة الواحدة لا تتعدي الـ 5% علي سبيل المثال فهذا سيمكنك إن شاء الله من الدخول في عدد صفقات أكبر وبالخبرة والممارسة والتحليل الجيد ستكون عدد الصفقات الناجحة أكبر من الصفقات الخاسرة وبالتالي ستكون المحصلة النهائية هي الربح إن شاء الله والابتعاد عن الخسارة فبدلاً من المجازفة برأس المال كله في صفقة واحدة سنقسم هذه المخاطرة أو المجازفة علي 20 صفقة علي سبيل المثال

Najmi
03-19-2018, 22:16
مرحبا أخي الكريم
من الآخر السوق عبارة عن تجارة فيها بيع وشراء وكل المواصفات التي تنطبق على تجارة أخرى غيره تنطبق عليه هي الآخرى لذلك لا تعتقد أصلا أن الربح منه سهل
تقبل مروري

Abd Errahim
03-19-2018, 22:20
لو تقصد هل الفوركس حلال ام حرام ف الاجدر ان تسال علماء الدين و عموما هم افتو بامكانية العمل بالفوركس و لكن على العملات فقط و ليس الذهب او المعادن الاخرى لان الاخيرة يجب ان يتم التداول بها من خلال ملامسة الايدى و الافضل لك ان تفتح حساب اسلامى حتى لا يؤخذ عليك فوائد عند تبيت الصفقة و بالتوفيق.

manotripleewry
03-21-2018, 18:15
هناك اقاويل كثيره حول هذا السؤال هل المتاجره فى الفوركس حلال ام حرام
لكن الشركه وضعت حل لهذا وهو الحساب الاسلامى
فهو ليس به فوائد وهذا اضمن من حيث الحلال والحرام

Abd Errahim
03-21-2018, 18:25
بصراحة موضوع مش واضح ولا كلامك واضح ولا اى حاجة من اللى انت بتقولها واضحة وانا صراحة مش فاهم حضرتك بتتكلم على اية وحلال اية وحرام اية.

amine saddiki
03-21-2018, 20:21
اخي الكريم كلمك جميل جدا نعم اول شيء يجب ان تسأل عنه هو هل حلالام حرام لكن هناك إختلاف بين دوي الخبرة فهناك من حلله و هناك من حرمه و انا اعتقد انه حلال و شكرا

A.mustafa
03-23-2018, 12:07
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته...
انا اللي عرفته اخي الفاضل ان سوق الفوركس حلال ولكن بشروط ان يكون حسابك فيه اسلامي...