PDA

View Full Version : شرح مبسط للوقف المتحرك أو (التريلنج ستوب) بالصور

Pages : [1] 2

tervarto
05-04-2012, 22:16
بسم الله الرحمن الرحيم

شرح التريلينج ستوب للمبتدئين و من لا يعرفة

مسمياتة :-
التريلينج ستوب , الوقف المتحرك , الستوب لوز المتحرك

فائدتة :-
يقوم التريلينج ستوب بملاحقة الأرباح و الحد من الخسارة اى تقليلها , اى الحفاظ على الصفقة فى حال الأرتدادات أو عدم توقع حركة السعر بعد فتح الصفقة

مثال :-
صفقة شراء لليورو / دولار بسعر 1.3300 و الهدف 1.3450 و الستوب 1.3250 و الوقف المتحرك 50 نقطة
اذا ارتفع السعر مثلا 50 نقطة و أصبح 1.3350 يتحرك الستوب الى 1.3300 اى الى نقطة الدخول , و اذا ظل يرتفع الى 1.3400 يرتفع الستوب الى 1.3350 و اذا ظل يرتفع الى 1.3450 اذا انت حققت الهدف .
ماذا لو أرتد السعر بعد ان وصل الى 1.3400 الى 1.3350 , اذا سيتم ضرب الأستوب لوز و تخرج من الصفقة بربح 50 نقطة , اذا يتضح لنا ان الوقف المتحرك هو لحماية العقود من الأرتدادات و الخروج على أكبر ربح من الأرتدادات أو الخروج من نقطة الدخول

كيفية أستخدامة :-
أضغط كليك يمين على الصفقة المفتوحة أو المعلقة و أختار منها كما بالصورة

http://forex-masr.com/attachment.php?attachmentid=84&d=1336158611

انتهى الدرس , مع تحياتى للأعضاء الكرام

Forex Masr
05-04-2012, 22:35
درس قييم وشرح مميز
يثبت الموضوع نظراً لأهميته
شكــراً لصاحب الموضوع
وتقييم خمس نجوم كمان :bravo:
وفى انتظار المزيد من مواضيعك المميزة

tervarto
05-04-2012, 22:47
درس قييم وشرح مميز
شكــراً لصاحب الموضوع

شكرا جزيلا على تثبيت الموضوع , والله فرحتنى كثيرا , و كدة انت ادتنى دفعة للأمام للمزيد من تقديم الموضوعات الحصرية للمنتدى الجميل دة , و اتمنى ان الدرس يكون بسيط و مفيد خصوصا للمبتدئين
شكرا مرة تانيا , و تحياتى

sunlight
05-04-2012, 22:57
السلام عليكم اخى
كلامك رائع وشرحك جميل جدا ولكن عندما اضغط كليك يمين على البرنامج او الصفقه لا ارى اى شىء من المرسوم وكيفيه تحويل الميتا تريدر للغه الانجليزيه عشان انا مش فاهم باللغه العربيه وحضرتكم بتشرحو البرنامج بالانجليزى وانا عندى بالعربى

05-04-2012, 23:37
سلام عليكم ورحمه الله وبركاته
ما شاء الله عليك يا اخى
شرح ممتاز وفيت وكفيت

aboualy
05-05-2012, 00:48
شرح جميل اخى العزيز
والوقف المتحرك هدفه الاساسى هو الحفاظ على الربح فى حالة ارتدلد السعر او على الاقل الخروج بدون خسارة عند انتقال الاستوب الى نقطة الدخول

tervarto
05-05-2012, 01:37
يختلف التريلنج ستوب من مضارب لأخر , ومن أستراتيجية لأخرى , يعنى على حسب الهدف ممكن تحدد قيمة النقط للتريلنج ستوب , يعنى لو صفقة طويلة الأمد (سوينج) لازم تخللى التريلنج ستوب نقاطة كتتير , و العكس فى الصفقات القصيرة السريعة , بيكون عدد نقاط التريلنج صغيرة لأن الهدف صغير

silverfox
05-05-2012, 01:50
فعلا موضوع رائع يستحق التثبيت
بارك الله فيك اخى

tervarto
05-05-2012, 02:07
بارك الله فيك اخى
ربنا يخليك يا أخ سيلفر , و شكرا على التثبيت من الأدمن , و ياريت لو فى أى حد من الأعضاء عندة أى سؤال , يسأل وان شاء الله انا موجود , و لكن الأخ صن لايت بيسأل انة مش عارف مكان التريلنج ستوب منين عشان المنصة عندة عربى , انا الصراحة المنصات اللى عندى كلها بالأجنبى , فياريت حد من الأعضاء أو المشرفين يجاوب على سؤالة , ولكم جزيل الشكر

mando
05-06-2012, 00:23
مشكور جدا على الشرح لكن انا كنت سالت سؤال بخصوص الترنج ستوب هل هو زى الاكسبيرت لازم يكون المتيا تريد شغال عشان الترنج ستوب يعمل

kingman
05-06-2012, 00:48
يختلف التريلنج ستوب من مضارب لأخر , ومن أستراتيجية لأخرى , يعنى على حسب الهدف ممكن تحدد قيمة النقط للتريلنج ستوب , يعنى لو صفقة طويلة الأمد (سوينج) لازم تخللى التريلنج ستوب نقاطة كتتير , و العكس فى الصفقات القصيرة السريعة , بيكون عدد نقاط التريلنج صغيرة لأن الهدف صغير

شكرا على شروحاتك المتميزة والترلينج بيعتبر اداة مهمة تحمى من انعكاس السعر
فكتير من الصفقات تذهب لتحقق ارباح وساعات طتير بتكون قريبة من الهدف وممكن تعكس تضرب استوب وبدل الربح يتحول لخسارة
وهنا بيجى عمل التريلنج استوب فى حجز هامش من الربح كل ماتقدم السعر للهدف
وفقك الله

fx30080
05-06-2012, 00:55
معلومة رائعة لم اكن على علم بها
شكرا

dark dollar
05-06-2012, 00:56
:-
صفقة شراء لليورو / دولار بسعر 1.3300 و الهدف 1.3450 و الستوب 1.3250 و الوقف المتحرك 50 نقطة
اذا ارتفع السعر مثلا 50 نقطة و أصبح 1.3350 يتحرك الستوب الى 1.3300 اى الى نقطة الدخول , و اذا ظل يرتفع الى 1.3400 يرتفع الستوب الى 1.3350 و اذا ظل يرتفع الى 1.3450 اذا انت حققت الهدف .
ماذا لو أرتد السعر بعد ان وصل الى 1.3400 الى 1.3350 , اذا سيتم ضرب الأستوب لوز و تخرج من الصفقة بربح 50 نقطة , اذا يتضح لنا ان الوقف المتحرك هو لحماية العقود من الأرتدادات و الخروج على أكبر ربح من الأرتدادات أو الخروج من نقطة الدخول

فعلا كلامك مظبوط لازم تضمن مكسبك ومتجازفش عشان متخسرش كله

alaaght
05-08-2012, 00:18
بسم الله الرحمن الرحيم

يقوم التريلينج ستوب بملاحقة الأرباح و الحد من الخسارة اى تقليلها , اى الحفاظ على الصفقة فى حال الأرتدادات أو عدم توقع حركة السعر بعد فتح الصفقة

فعلا موضوع قيم كثيرا وانا استخدم هذه الطريقة في صفقاتي واظبطها عند 15 نقطة فقط لتفادي ارتداد السوق ولكن الي الان لم تخدمني كثيرا الحمد لله لان الصفقات تنتهي عند نقطة الربح المتوقعة الحمد لله وفعلا موضوع مفيد جدا برغم اني لا اعتمد عليه كثيرا الا انه لازم يتم ظبطه في صفقاتي

btisso
05-08-2012, 20:43
بارك الله فيك درس قييم وشرح مميز واصل على هذا المنوال
شكــراً جزيرا اخي
وتقييم خمس نجوم كمان لو قيمك ساعطيك 10 نجوم
:bravo:

كريم
05-08-2012, 22:09
هل هذه الخاصية مثل ستوب لوس ؟

يا ريت توضيح و شكرا على الموضوع الممتاز

عمرو
05-09-2012, 10:40
معلومات قيمة وتستحق التثبيت وانا استطيع ان افرق بين التريلنج وبين الاتستوب الثابت الان

tervarto
05-09-2012, 10:51
هل هذه الخاصية مثل ستوب لوس ؟

يا ريت توضيح و شكرا على الموضوع الممتاز

نعم أخى انة ستوب لوز , ولكنة متحرك , يقوم الستوب بتغير مكانة كلما زاد الربح بعدد معين من النقاط ,يحافظ الستوب المتحرك على الأرباح, والذى يمكنك تحديدة انت , الرجاء قراءة الموضوع بعناية و ستفهم كل شئ , الموضوع سهل و بسيط

tutaaaaa
05-09-2012, 13:59
خاصية فعلا مهمة تحافظ على الارباح مش بس على راس المال!
بصراحه هالمواضيع تخلي الواحد يتساءل ليش في ناس عم تخسر بوجود كل هذه العوامل المساعدة
بالمناسبة انا لسه ما بديت

kingman
05-09-2012, 16:59
خاصية فعلا مهمة تحافظ على الارباح مش بس على راس المال!
بصراحه هالمواضيع تخلي الواحد يتساءل ليش في ناس عم تخسر بوجود كل هذه العوامل المساعدة
بالمناسبة انا لسه ما بديت
لأن فيه عوامل متعددة لنجاح الصفقة وليس الأستوب فقط وكذلك السوق ذات نفسه متقلب جدا
والمهم دائما هى نقطة الدخول ومستوى الأستوب اللى موضوع فيه وكذلك الهدف ان يكون مناسب لكى يتم تحقيقه

tutaaaaa
05-11-2012, 13:40
لأن فيه عوامل متعددة لنجاح الصفقة وليس الأستوب فقط وكذلك السوق ذات نفسه متقلب جدا
والمهم دائما هى نقطة الدخول ومستوى الأستوب اللى موضوع فيه وكذلك الهدف ان يكون مناسب لكى يتم تحقيقه[/quote]

شكرا عالتوضيح
تحياتي

DZforex
05-18-2012, 17:48
بارك الل فيك اخي على هذا الموضوع
يستاهل التثبيت في انتظار المزيد منك اخي

nader
05-19-2012, 02:30
موضوع قيم ومهم فعلا التريلنج ستوب مهم جدا للحفاظ على الارباح خصوصا في الصفقات الطويلة والاهداف الكبيرة بحيث لا يمكن متابعة الصفقة من طرف التجار لمدة كبيرة لذا فالافضل وضع ستوب لوز وتريلينج ستوب للحفاظ على كل الارباح المحققة .
معلوماتي عن الفوركس تمتد لشهرين فقط لذا لدي سؤال :في حالة عدم وضع ستوب لوز او وقف خسارة هل بامكاني الاستفادة من خاصية التريلينج ستوب ؟؟
وشكرا

amar90
05-20-2012, 17:06
ربنا يخليك يا أخ سيلفر , و شكرا على التثبيت من الأدمن , و ياريت لو فى أى حد من الأعضاء عندة أى سؤال , يسأل وان شاء الله انا موجود , و لكن الأخ صن لايت بيسأل انة مش عارف مكان التريلنج ستوب منين عشان المنصة عندة عربى , انا الصراحة المنصات اللى عندى كلها بالأجنبى , فياريت حد من الأعضاء أو المشرفين يجاوب على سؤالة , ولكم جزيل الشكر

اخى نزل المنصة من الموقع باللغة الانجليزية

اما لموضوع يااخى انت قصدك اخذ الربح لنقة معين وايضا تحديد الخسارة
وممكن سوال انا حدد نسبة الخسارة مثل الى نقطة معين هل عندما تصل الى هذة النقطة تغلق الصفقة مسجل نسبة الخسارة ام تكون مفتوح واذا ارتفع هل يتم ازالة نسبة الخسارة وشكرا

kingman
05-21-2012, 17:54
اخى نزل المنصة من الموقع باللغة الانجليزية

اما لموضوع يااخى انت قصدك اخذ الربح لنقة معين وايضا تحديد الخسارة
وممكن سوال انا حدد نسبة الخسارة مثل الى نقطة معين هل عندما تصل الى هذة النقطة تغلق الصفقة مسجل نسبة الخسارة ام تكون مفتوح واذا ارتفع هل يتم ازالة نسبة الخسارة وشكرا

طبيعى عندما تضع وقف خسارة عندما يصل اليه السعر سيقوم بالأغلاق على هذه الخسارة وستخصم من راس مالك اللى هو البلانس فى المنصة وفى حالة البيع بياخد فى الأعتبار الأسبريد اما فى الشراء بيكون الأسبريد اتحسب عند اعطاء الأمر ولكن بخصوص الجزء الثانى من السؤال عندما يكون مفتوح لم افهم ماذا تقصد ياريت توضيح اكثر وان شاء الله تلاقى الأجابة وربنا يوفقنا جميعا

كريم
05-21-2012, 18:43
معلومة جميلة جدا و جديدة و لكن أنا لا افضل مثل هذه الأشياء فالتحليل و المتابعة هما الأفضل و لكن قد اعتقدها جيدة اذا كانت للميتدئين

لأنهم لا يعلمون احوال السوق الحالية و ليس عندهم خبرة كافيه و أحيانا يستخدمها المحترفين و طبعا بترجع للاستيراتيجية التي يتبعها

و الله و لي التوفيق و النجاح و صلى اللهم على سيدنا محمد و على اله و صحبه و سلم

ahmed
05-21-2012, 20:24
شكرا اخى على هذا الشرح الراقى جزاك الله خير
وحقيقه الاستوب المتحرك مهم للغايه وخاصه اذا كنت غير متواجد امام الشاشه فعلى الاقل تخرج متعادل او بربح بسيط
وذلك بالطبع افضل من الخسارة
ولكن ينقصنا مهارة استخدامه

ramid
05-22-2012, 18:37
كل يوم أكتشف المزيد مع هذا المنتدى الرائع و الاروع طريقة الشرح
انها طريقة ممتعة وشيقة للربح والتقليل من الخسارة شكرا لك أخي

kingman
05-22-2012, 21:22
معلومة جميلة جدا و جديدة و لكن أنا لا افضل مثل هذه الأشياء فالتحليل و المتابعة هما الأفضل و لكن قد اعتقدها جيدة اذا كانت للميتدئين

لأنهم لا يعلمون احوال السوق الحالية و ليس عندهم خبرة كافيه و أحيانا يستخدمها المحترفين و طبعا بترجع للاستيراتيجية التي يتبعها

و الله و لي التوفيق و النجاح و صلى اللهم على سيدنا محمد و على اله و صحبه و سلم

بالعكس اخى هذه الأدوات مهمة جدا سواء كانت للمبتدائين او المحترفين وهو اسلوب تداول ااى كل واحد يستفيد منهم بالعكس ارى ان المبتدائين هيكون اقل الناس استفادة بمثل هذه الأدوات واكثر من يستطيع الأستفادة منها هما المحترفين وليس الكل دائما متابع امام الشاشة وايضا التحليل ممكن يخبرنا انه احتمال حدوث انعكاس من نقطة معينة فيكون الوقف المتحرك مناسب لتحريك الأستوب اذا حدث ذلك الأنعكاس وفى النهاية هى طرق تداول لكل واحد مايحبذه

mohamed eldamnhorey
05-25-2012, 15:43
طريقه تجعلك تحافظ على ارباح اول باول

طريقه جببارررررررررررررررررره حقاً

بدل ماتسيب الارباح فى الحساب ياعالم بيها

بتعمل ترلينج استوب ويتحرك لوحده

كل عدد معين من النقاط

konine
05-26-2012, 04:08
شكرا أخي على شرح جميل و ننتضر كل مواضيعك مفيد شكرا

jans
05-27-2012, 03:09
الف شكر لك أخي
على الشرح الرائع للطريقة

sheep192
05-27-2012, 08:52
كلامك رائع وشرحك جميل جدا ولكن عندما اضغط كليك يمين على البرنامج او الصفقه لا ارى اى شىء من المرسوم وكيفيه تحويل الميتا تريدر للغه الانجليزيه عشان انا مش فاهم باللغه العربيه وحضرتكم بتشرحو البرنامج بالانجليزى وانا عندى بالعربى

kingman
05-27-2012, 21:48

الطبيعى عندما تضغط كليك يمين فى مكان فتح الصفقات سوى تظهر النافذة الموضحة فى الشرح اول مشاركة ده الطبيعى حاول تتاكد مرة اخرى من ذلك ولكى تستطع تحويل المتاريدر الى اللغة الأنجليزية ذاهب الى قائمة
view
ومن اللغة اختار اللغة التى تريد انا اعتقد انها بالعربى سوف يكون اسم القائمة هى عرض تانى قائمة واختيار اللغة من اول عنصر فى هذه القئمة وبالتوفيق بأذن الله

p2000
05-30-2012, 01:38
درس جديد وشيق ومقيد ..شكرا للاخ العضو الذى تكرمبكتابة المضوع ..وجزاك الله كل خيرا...

sherifmao
05-31-2012, 00:36
الترينج استوب هو من الوسائل الجيدة جدا في الفوركس و اللتي هي بتكون متححة في شركات متاجرة وسيطة معينة للسماح بستعمال ها ... ممكن تستخدمها في حالات معينة و على استراتيجية معينة ... لا يجوز وضعها الا في حالة تجربتها على اساس دقيق لتقليل الخسارة الناتجة من المكسب .. بالتوفيق

gogofx
05-31-2012, 01:15
السلام عليكم
فعلا نقطة مهمة ومفيدة والكثير مايعرفوهاش
الف شكر على الشرح الجميل
وبالتوفيق لك

hardjob
06-02-2012, 15:06
شكر لك اخي الكريم
فقط مجرد اضافة بسيطة
ابين فيها الهدف الاساسي للترلنج الستوب
هو المحافظة على ربح محدد في حالة الخوف من انقلاب السعر وانعكاسه عليك
وهدا مفيد جدا جدا
شكرا و بارك الله فيك

vadas
06-05-2012, 13:01

السلام عليكم
أنت ربما لم تضغك فوق الصفققة يجب أن تكون فتحت صفقة و تضغط فوقها باليمين راتضهرلك نافة اعمل فيها كما هو موضع في الموضوع
و شكرا على الموضو الجميل
أما عن اللغة الله أعلم

ahmed saleh
06-05-2012, 21:47
معلش انا فى حاجة مش فاهمة ارجو الرد عليا
انا دلوقتى التريلنج ستوب دا يعنى انا مثلا فتحت صفقة ومعملتلهاش استوب لوز انا ممكن اعملها من خلال الريلنج دة وقف خسارة مثلا 50 مقطة
ولا انا فاهم غلط

sherifmao
06-06-2012, 22:16
المتاجرة بالترانلنج استوب هو من اقوى اساليب المتاجرة للحفاظ على المكاسبالخاصة بيك بس لازم من ناحية تاني لازم يكون في استارتجية ناجحة المضارب يعتمد عليها و تكون جزء لا يتجزاء من المضاربة بنفس اسلوب وقف خسارة المكسب .. خلي بالك المضووع ده ممكن يضيع عليك فرص اذا انت استخدمته بشكل خاطئ

pimo
06-09-2012, 00:06
شرح جميل و وافي من جميع النواحي ولكن هل هذا يتماشي مع البيع اي عندما ينزل السعر الي الاسفل ارجو منك التوضيح من فضلك ولك كل الشكر ةالتقدير يا غالي

najoull19
06-11-2012, 18:41
شكــراً لصاحب الموضوع
واله انا استفدت الموضوع

sho
06-12-2012, 19:22
موضوع اكثر من رائع وشرح مبسط وسهل يمكن لاى شخص فهمة لا يحتاج الى اى خبرة .. جزاك اللة كل خير استمر فى تقديم هذة الدروس القيمة ... وقف الخسارة لا استطيع ان اتداول بدون استخدامة فى كل صفقة اقوم بفتحها فى اثناء التداول فى سوق الفوركس فهو يساعد فى الحفاظ على رأس المال من الضياع

mony
06-15-2012, 08:44
شكرا لك على المعلومات الجيده وبارك الله فيك وبالنسبه للوقف المتحرك هو مر يستخدم للحفاظ على الأرباح، حيث يقوم بتحريك وقف الخسارة بمقدار معين تلقائيًا كلما تحرك السوق في اتجاه ربح المستثمر

bousshimin
06-16-2012, 17:28
بارك الله فيك على شرح مميز لستوب لوز ومن أهم الأومر تقليل خسارتك من صفقة
في حال عكس عليك سعر

kingman
06-18-2012, 16:56
وقف الخسارة لا استطيع ان اتداول بدون استخدامة فى كل صفقة اقوم بفتحها فى اثناء التداول فى سوق الفوركس فهو يساعد فى الحفاظ على رأس المال من الضياع
اكيد وقف الخسارة مع ادارة راس المال هو اكبر اسباب الحفاظ على راس الما لووقف نزيف الحساب والواحد بيبقى عارف ابه اقصى خسارة ممكن تحدث فى الصفقة لكن المشكلة كثير من المتاجرين لايجدون استخدامه

kamizidan
06-18-2012, 17:52
السلام عليكم اخي العزيز ويسعدني الرد في موضوعك وتبادل الخبرات والاراء مع بقية الاخوة.... دائما اعمل به وهو جيد جدا في التداول شكرا لك على الشروحات الطيبة

AhmedMagnifico
06-19-2012, 21:21
درس جميل جداً
وشرح ممتع وبسيط جداً
وكفاية ان الرياسة ثبتته ^_^

sobissa
06-19-2012, 22:22
التريلينج ستوب من أحسن الأساليب المميزة في سوق الفوركس لانهاء الصفقات على أرباح

2x1
06-21-2012, 10:44
والله درس قيم وكل يوم بتعلم من موضعات مفيدة هنا فالمنتدي بفضل الاعضاء
الذين يتميزوا بمواضيع وشرح اسهل الف شكر اخي عالشرح

aminos
06-21-2012, 10:51
السلام عليكم
شكرا لك أخي الكريم على شذا الشرح و كنت أريد معرفة الستوب المتحرك
و الأن الحمد لله
جزاك الله كل الخير

p2000
06-21-2012, 16:26
موضوع رائع وشرح مفصل أخى العضو...
شكرا لك احى وفى انتظار موضوعات من ذلك النوع أكرر شكرى لك اخى...

najoull19
06-21-2012, 23:49
موضوع جميل وقيم استفدت منه كتير كنت ابحت عنه مند مدة

abo ali
06-22-2012, 04:57
تسلم ايدك موضوع رائع ومفيد وشرح جميل وواضح وان شاء الله الكل يستفاد
وياريت مزيد من هذة المواضيع الرائعه التى تساعد فى الفهم بشكل واضح وسهل حتى يستفاد المبتدئين ومن لا يعرف عن هذة المعلومات الثمينه

zikooo014
06-22-2012, 12:11
معلومه جديده اضيفت ليا اشكرك علي الدرس الجميل دا

و اتمني انك تفيدني بكل جديد باذن الله

ZOUHAIR_ZIZO28
06-23-2012, 21:19

2x1
06-23-2012, 21:50

بالظبط اخي اصبت التيرلنج ستوب لازم يكون بنقط اكبر لانة مفيد فالصفقات الطويلة وحقيقي انا كان جديد عليا هذة الاداة اللي فعلا مفيدة للصفقات الويلة

عزبز 18
06-23-2012, 21:52
موضوع جميل جدا وهو يساعد المبتدئين في الفوركس في كيفة
وضع التريلينج ستوب حتي يتجنبو انعكاس السعر وانا استعملها كثيرا لانها بتساعدني ادا انعكس السعر ورجع الي منطقة الدخول

KOGI
06-25-2012, 05:44
يختلف التريلنج ستوب من مضارب لأخر , ومن أستراتيجية لأخرى , يعنى على حسب الهدف ممكن تحدد قيمة النقط للتريلنج ستوب

elazez
06-25-2012, 06:00
ميزة التريلنج استوب ميزة جميلة لانها بتحدد استوب متحرك
لكي يتاقلم مع تحركات السوق وتذبذباته

Mr.GooDMaN
06-25-2012, 06:28
التريلنج استوب مفييييييد جدا وهو من افضل الميزات اللي موفراها شركة ميتا كوادتس في برنامجها الميتا ترادر
وجزاك الله خيرا اخي الكريم علة الشرح الرائع والمميز وتنسيق جيد للبرنامج

assidi saber
06-25-2012, 09:35
درس قييم وشرح مميز اخي فشكرا لك وجزاك له خيرا

mohamed eldamnhorey
06-25-2012, 12:04
التريلنج استوب مفييييييد جدا وهو من افضل الميزات اللي موفراها شركة ميتا كوادتس في برنامجها الميتا ترادر
وجزاك الله خيرا اخي الكريم علة الشرح الرائع والمميز وتنسيق جيد للبرنامج

صحيح ياغالى

مفيد جداً هذا النظام وميزه فعلاً جميله فى الميتا تريدر

ان شاء الله نستخدمها لصالحنا

zikooo014
06-25-2012, 14:59
صحيح ياغالى

مفيد جداً هذا النظام وميزه فعلاً جميله فى الميتا تريدر

ان شاء الله نستخدمها لصالحنا

فعلا دي احسن حاجه في برامج التداول انا عرفتها عن طريق احد الكورسات الخاصه بالفوركس في الجامعه
و عجبتني بجد بس انا شايف اني اجربها لو في حالة تحقيق ربح عالي

zeyadkabeel
06-26-2012, 01:54
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

الحقيقة يا اخى انه موضوع متميز واول مره اعرفه وربنا يكرمك على الموضوع المميز ده والشرح الجميل

nrgslawi
06-26-2012, 02:51
شكرا ليك يا اخي الغالي
عندي سؤال هل يمكن وضعه على الصفقات المعلقة

HARRY POTTEER
06-26-2012, 03:54
بسم الله الرحمن الرحيم

شكرا ع التوضيح الاكثر من رائع

rabah
06-26-2012, 14:32
بارك الله فيك اخي على الشرح المميز

هذه الدروس جعلتني اتحمس للدخول في هذا المجال

sunlight
06-26-2012, 15:24
بارك الله فيك اخي على الشرح المميز

هذه الدروس جعلتني اتحمس للدخول في هذا المجال

نعم التريلينج استوب من الادوات المميزه فى المتاجره على المدى الطويل ومهمه جدا

mohamed eldamnhorey
06-26-2012, 16:31
نعم التريلينج استوب من الادوات المميزه فى المتاجره على المدى الطويل ومهمه جدا

بس الترلينج اقل حاجه فيه نقطه 20 بيب اعتقد

deadlyfox
06-26-2012, 20:57
شرح جميل ومبسط تستحق الشكر عليه اخى الكريم ومن خلاله قدرت تشرح الموضوع
بكل سهوله ويسر ويوصل بسهوله للمبتدئين

elzeel
06-27-2012, 11:54
ماشاء الله شرح مميز ووافى جزاك الله كل خير وبارك فيك
وياريت فعلا الشرح بالصور دايما لكل الخصائص فى الفوركس دا هيفيدنا اكتر

kingman
06-27-2012, 15:21
بس الترلينج اقل حاجه فيه نقطه 20 بيب اعتقد

اقل حاجة فى الترلينج استوب 15 نقطة وده اللى موجود فى اغلب المنصات واعتقد القيمة دى حلوة واعتقد ان محدش هيبقى عايز الستوب يتحرك الى بعد تحرك عدد نقاط جيدة هتكون افضل اكيد فى التعامل بهذه الطريقة

mohamed eldamnhorey
06-27-2012, 21:11
اقل حاجة فى الترلينج استوب 15 نقطة وده اللى موجود فى اغلب المنصات واعتقد القيمة دى حلوة واعتقد ان محدش هيبقى عايز الستوب يتحرك الى بعد تحرك عدد نقاط جيدة هتكون افضل اكيد فى التعامل بهذه الطريقة

تمام ياغالى وفعلاً رجعت العديد من المنصات وقت هذه القيمه بها

وهى ممتازه جداً وخاصيه اكثر من رائعه

dollyabdallah
06-28-2012, 16:05
الحقيقه يا اخى التربلنج استوب مفيدفىبعض الوقت لانه يحافظ عل راس المال من الخساره
والحقيقه انا بشكرك على الشرح اوافى التى يستفيد منه الكثيرن

aminos
06-28-2012, 16:49
مشكور جدا على الشرح لكن انا كنت سالت سؤال بخصوص الترنج ستوب هل هو زى الاكسبيرت لازم يكون المتيا تريد شغال عشان الترنج ستوب يعمل

السلام عليكم
موضوع جميل يا أخي شكرا لك
أعتقد يا صديقي على حسب الشركة فهناك الشركة التي رغم إقفال الميتاتريدر يبقا شغال
و شكرات أخرى لا
و الله أعلم

sendbad112
06-28-2012, 22:53
كدة انت ادتنى دفعة للأمام للمزيد من تقديم الموضوعات الحصرية للمنتدى الجميل دة , و اتمنى ان الدرس يكون بسيط و مفيد خصوصا للمبتدئين
شكرا مرة تانيا , و تحيات

mohamed4
06-30-2012, 00:29
شرح اكثر من رائع
استفد منة كثيرا اخى الغالى جزاك الله خيرا

hesham itch
06-30-2012, 11:16
يعد التريلينج ستوب من الادوات المساعدة التى تساعد المتاجر على السيطرة على الصفقات
التى يقدم عليها وذلك بهدف الوصول الى افضل نتائج وللحفاظ على المنهجية للمتاجر

husamart
06-30-2012, 13:23
سؤال اخواني ... هل تعتمد شركة انستا فوركس قصة التريلنج ستوب ؟؟ حيث انه الكثيرم ن الشركات تمنعها اول تفعلها بمقابل مادي . أرجو الافادة أصداقي .. تقبلو تحياتي

zaki_ziad
06-30-2012, 14:22
بارك الله فيه شرح وافي و كافي ان شاء الله ربي يجازيك على هذا الشرح و راح اتابع كل شروحاتك باذن الله لهذا لا تبخلها علينا

derfcase
07-02-2012, 13:11
اذا اخي الكريم
tervarto
فهذه الاداة الجديدة هي ادة اوتوماتيكية لهذا النظام - و ليست يدوية صحيح ؟

mahmoud 0711
07-03-2012, 15:49
شكرا لصاحب الموضوع واضح جدا ان عدد كبير استفاد من المعلومة ومهم جدا ان تكون علي دراية كاملة بادوات المنصة التي تستخدما مما يساعدك
علي تحقيق افضل النتائج بالتوفيق للجميع

Missa
07-03-2012, 20:15
السلام عليكم

موضوع أكثر من مميز أخي

شرح رائع و مفهوم

:bravo:واصل من فضلك و لا تفاصل

المصري
07-04-2012, 05:51
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
الموضوع جميل و الشرح مبسط للمبتدئين
بعض الشركات بها استوب متحرك 15 نقطة كحد ادنى و البعض اقل من ذلك و هي الافضل للمتاجرين باهداف صغيرة لمطاردة الربح

thestarboy
07-04-2012, 20:01
بصراحه موضوع جميل وشرح واضح واكثر من رائع وبسيط

وانا استفدت منه واول مره اعرف الموضوع ده

تسلم ياغالي علي الشرح

sabre
07-04-2012, 20:05
جزاك الله خيرا اخى الكريم على الشرح الرائع
وبالفعل الترلينج استوب من الاشياء المهمه جدا معرفتها للمتاجر الجديد

shady hamza
07-04-2012, 22:13
والله موضوع انا بقالى سنة اتمرن فوركس وما كنت اعرفه وهذه اول مرة اقراة وللعلم كا صفقاتى كنت طريقتها تعمتمد على موضوع تحريك الاستوب ولكن اخى كنت اريد شرح المزيد بعد اذنك لاه فى كمان فى نفس القائمة هذا الموضوع ولكن بالنسبة لل التيك برروفت انا اتمنى انه حد من الاعضاء يشرحه لنا ياريت عشان نكون على درياة بالموضوع كله

mostafakamal
07-06-2012, 03:19
يعنى انا لو عملت الترلينج ستوب خمسين نقطة يتحرك فقط كل خمسين نقطة
طيب ماذا يفعل لو بدون ستوب لوز

تامر
07-06-2012, 13:15
بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
ما شاء الله عليك يا اخى
شرح ممتازو مدقق و الله ولي التوفيق

waleed adel
07-06-2012, 17:55

هو امر التريلنج استوب ياغالى كده انتا وضعت بالفعل استوب لوز بس مثلا انتا عملت صفقه وربحت وشغاله بيزيد الربح
كل مازاد الربح اتحرك مكان الاستوب لوز وراء المكسب ولو السعر رجع فى كلامه وحب يرتد تانى بكده هيثبت الاستوب لوز ويضرب السعر وبكده انتا ربحت
حتى لو كنت مش متابع الصفقه

egypt2012
07-06-2012, 18:40
اسلوبك رائع فى الشرح
و الوقف المتحرك من الاشياء المفيدة جدا فى الفوركس
تحياتى ليك

Titanom
07-06-2012, 19:49
درس رائع و شرح مبسط و سلس
بارك الله فيك على الشرح
الذي بلا شك سيستفيد منه الجميع

eng2012
07-07-2012, 00:54
حقا انا لم اكن اعرف هذا الامر مسبقا واعتقد انه الافضل من ان نضع حد للمكسب ونترك الصفقه ونحن لا نعرف الى متى سوف يستمر السعر فى هذا الاتجاه

nada
07-07-2012, 00:59
شكرا جزيلاً على الطرح الرائع هذا
وانا استخدموا فى بعد الربح يعنى اضع الاستوب عادى جدا من غير الاستوب المتحرك
وبعد لما يتحقق مكسب معين وفاضل على الهدف كام نقطة استخد الاستوب المتحرك والغى الاستوب الوز المتحرك

ana sayed
07-07-2012, 10:16
مشكور اخى على الشرح الرائع

rabie10
07-07-2012, 15:40

shady hamza
07-07-2012, 19:49
شرح مبسط وسهل يمكن لاى شخص فهمة لا يحتاج الى اى خبرة .. جزاك اللة كل خير استمر فى تقديم هذة الدروس القيمة ... وقف الخسارة لا استطيع ان اتداول بدون استخدامة فى كل صفقة اقوم بفتحها فى اثناء التداول فى سوق الفوركس فهو يساعد فى الحفاظ على رأس المال

kingman
07-08-2012, 02:03
اذا لم تضع استوب ووضعت الترنج استوب خمسين نقطة مثلا بعد ان يتحرك السعر خمسين نقطة سيتم وضع الأستوب على نقطة الدخول وحاول تجربها ديمو عشان تتأكد

osama00971
07-08-2012, 12:04
شكرا على الافادة
ولا تحرمنا من خبراتك
موفق دايما ان شاء الله

shady hamza
07-08-2012, 17:31
التريلنج ستوب من مضارب لأخر , ومن أستراتيجية لأخرى , يعنى على حسب الهدف ممكن تحدد قيمة النقط للتريلنج ستوب , يعنى لو صفقة طويلة الأمد (سوينج) لازم تخللى التريلنج ستوب نقاطة كتتير , و العكس فى الصفقات القصيرة السريعة , بيكون عدد نقاط التريلنج صغيرة

ehab
07-09-2012, 06:07
التريلنج ستوب مهم جدا للحفاظ على الارباح خصوصا في الصفقات الطويلة والاهداف الكبيرة بحيث
لا يمكن متابعة الصفقة من طرف التجار لمدة كبيرة لذا فالافضل وضع ستوب لوز وتريلينج ستوب للحفاظ على كل الارباح المحققة

osama00971
07-10-2012, 13:01
شرح قيم
واكيد التريلينج ستوب له تاثير كبير جدا على
الارباح والخسارة في نفس الوقت

abdallah elbaz
07-11-2012, 01:33
وعليكم السلام
انا كان عندي بعض المعلومات القليله عن الاستوب لوز ولكن لم تكن معلومات شامله
وتسلم جدا على الشرح الوافي

mohamed yossef
07-11-2012, 09:58
بسم الله الرحمن الرحيم

ممتاز اخر الكريم ادام الله عليك الصحة وجزى الله خيرا ناشر العلم
ياريت كل اللى عنده معلومات خفيفة ومهمة زى كده يفيدنا بيها

abdodomino
07-11-2012, 10:41
شرح وافي و كافي
جاري القراءة

شكرا لك أخي على الإفادة

mohamedlee
07-11-2012, 12:43
بجد ممتاز هذا الموضوع وبجد استفدت منة كثير ولم اكن اعلم هذا الموضوع من قبل وهذا الموضوع سوف يساهم بشكل كبير الحد من الخسارة وتحقيق الربح المناسب وعدم التعرض للخسارة الا بقدر قليل بارك الله فيك وجزاك الله خيرا على طرحك لهذا الموضوع المثمر

walbad
07-11-2012, 15:28
درس رائع يا صاحب الموضوع وانشاء الله يحسب في ميزان حسناتك

ehab
07-12-2012, 06:23
موضوع قيم ومهم فعلا التريلنج ستوب مهم جدا للحفاظ على الارباح خصوصا في الصفقات
الطويلة والاهداف الكبيرة بحيث لا يمكن متابعة الصفقة من طرف التجار لمدة كبيرة

ahmedfat
07-12-2012, 10:08
طريقة كويسة لى كمبتدء ونتمنى المزيد
لاننا لسة جدد فى هذا المجال واتمنى الربح للجميع

elkorashe
07-13-2012, 01:33
فعلا هو موضوع مهم جدا وشرح كويس جدا لحاجة ناس كتير مش بتقدر توصلها بسهولة
وبالزات على برنامج الميتا تريد وانا واحد من الناس فى بداية شغلى دورت عليها لغاية ما وصلتلها وشكرا تانى مره على المعلومة
ويارب ناس كتير تستفيد

mido95
07-13-2012, 01:47
انا شفت موضوع عن التريلنج ستوب و فوائده لكن ماكنتش عارف هو بيتعمل ازاى
لكن الحمد لله شرحك البسيط المفهوم للجميع جعلنى افهم طريقة عمله فى الصفقات

osama00971
07-13-2012, 02:02
بجد التريلنج اداة اكثر من رائعة
ارجو من الجميع استخدامها مع الستوب لوز

hunlion
07-13-2012, 20:38
شرح بسيط و مفهوم جدا بارك الله فيك

شريف عاطف
07-13-2012, 23:21
شرح ممتاز ورائع جدا واعتقد انني لم اكن اعرف مثل تلك الاوامر الموجوده علي منصة الميتاتريدر واعتقد ان هناك الكثير والكثير مما يجب ان نعرفه عن هذه منصة التداول واتمني ان تاتينا بمزيد من الشروحات لدروس مفيده تقبل تحياتي

shady hamza
07-14-2012, 19:24
شرح جميل اخى العزيز
والوقف المتحرك هدفه الاساسى هو الحفاظ على الربح فى حالة ارتدلد السعر او على الاقل الخروج بدون خسارة عند انتقاللكن انا كنت سالت سؤال بخصوص الترنج ستوب هل هو زى الاكسبيرت لازم يكون المتيا تريد شغال عشان الترنج ستوب يعمل
ما شاء الله عليك يا اخى
شرح ممتاز وفيت وكفيت

kasrimohammed
07-14-2012, 22:13
تسلم يا باشا موضوع يستحق التثبيت واصل تميزك

kero
07-14-2012, 22:24
مشكور يااخى على هذا الموضوع وهذا الشرح
وطبعا الوقف المتحرك مهم جدا وبيحافظ على الربح بشكل مستمر وبدون تدخل .وخصوصا لتجار اصحاب الصفقات طويلة المدى

rodana
07-15-2012, 06:48
موضوع في غاية الاهمية
بارك الله فيك
مشكور اخي على شرحك الممتاز

master_egypt
07-15-2012, 20:30
انا بقالى 3 سنين فى الفوركس لكن بخاف جدا استخدم الاستوب فى اى اوردر وبعد ما حسابى يضيع بالكامل اندم على غلطى ده وفى النهايه ارجع واقول هتعلم لكن للاسف لا اتعلم من اخطائى ابدا

KOGI
07-16-2012, 15:31
شرح جميل اخى العزيز
والوقف المتحرك هدفه الاساسى هو الحفاظ على الربح فى حالة ارتدلد السعر او على الاقل الخروج بدون خسارة عند انتقال الاستوب الى نقطة الدخول

فعلا اخى الكريم كلامك مظبوط جدا وانا متفق معاك فيه
واهم حاجة جزئية الخروج بدون خسارة لما تنتقل الاستوب لوز عند نقطة الدخول تقبل مرورى ولك فائق احترامى

A7mad_Aziz
07-16-2012, 19:00
انا شاكر جدا لصاحب الموضوع لان الوقف المتحرك من الامور الهامه لكل متاجر في الفوركس سواء كان محترف او مبتدئ

khaledforex
07-17-2012, 10:29
بصراحة موضوعك بسيط جدا لكن بصراحة حيوى جدا لكن احب بس اضيف نقطة صغيرة ان الاستوب المتحرك او التريلينج استوب يبدأ من النقطة التى وضعتة عليها يعنى لو انت خسرانمثلا 10 نقاط وعملت التريلينج استوب عند تلك الخسارة فاذا ارتد السعر بعد تفعيل التريلنج سيعود بك التريلنج الى الخسارة 10 بيب ثم يغلق عندئذ

alkatom
07-17-2012, 12:27
موضوع مميز بكل ما تعنيه كلمة التميز من معنى ...بارك الله فيك وسدد خطاك

houssem11
07-19-2012, 18:10
هل هناك نظام أخر للربح السريع بحيث يكون البونوس أكبر أو مسابقات في مختلف المجالات
الرجاء الرد في أقرب وقت و بأبسط طريقة للشرح فأنا عضو جديد مبتديء في الفوركس

abdelaal
07-19-2012, 19:57
موضوع قيم فعلا ولكن يجب التدرب عليه وكيفية تحديد النقط بشكل سليم
شرحك جد رائع
بالتوفيق

dz-yac
07-19-2012, 21:57
السلام عليكم
والله معلومة جديد ورائعة راح اعمل به من ليوم وصاعدا انه لشيء لدي كنت ابحث عنه
شكرا جزيلا على الموضوع وعلى لشرح لرائع بارك الله فيك خي

Aker001
07-19-2012, 22:00
يختلف التريلنج ستوب من مضارب لأخر , ومن أستراتيجية لأخرى

imadm201
07-19-2012, 22:35
مشكور أخي علي الشرح القيم
الوقف المتحرك هو الحفاظ على الربح فى حالة ارتدلد السعر او الخروج بدون خسارة

spiderxp
07-20-2012, 06:16
شرح جميل وقيم بصراحه ومعلومه نفسي مكنتش اعرفها وهعملها في صفقاتي بأذنك يارب

السيد الجبالي
07-20-2012, 07:41
حميل يا اخي ... والتريلنج ستوب لوس هو مهم جدا للحافظ علي الارباح
وتتبع الربح في السوق ..... مشكور يا غالي .. تحياتي

imadm201
07-20-2012, 14:41
االسلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
شكرا علي الدرس ننتظر المزيد

osama00971
07-20-2012, 16:02
اكيد الاثنان في نظري لا غنى عنهما في الصفقات
الستوب لوز والتريلنج ستوب

yass22
07-21-2012, 16:45
جميل يا أخي سيستفيد كل مبتدأ الموضوع الاكثر من رائع
تقبل فائق احترامى وننتظر المزيد

Single phase
07-21-2012, 17:53
شرح راااااااااائع جدا استفدت منه خصوصا اني لسه جديد
جزاك الله خيرا

mage
07-22-2012, 03:20
التريلنج ستوب اعتقد انه لازم تستخدمه لو كان لديك هدف كبير املدى ولكن كل ما كان الهدف بتاعك صغير لا يمكنك ان تعتمد على التريلنج استوب ويجب ان يكون لك خبرة على هذه الطريقة من قبل

HARRY POTTEER
07-22-2012, 04:11
درس قييم وشرح مميز
شكــراً لصاحب الموضوع

مشكور عى البادرة المتازة
نوررت
محتاجين مبادرات من هدا الشكل

رمضان مبروك عليكم يا رب

derfcase
07-23-2012, 02:02
يختلف التريلنج ستوب من مضارب لأخر , ومن أستراتيجية لأخرى

اتفق معك اخي الكريم
Aker001
و ان كنت اعتقد انه غير فعال بالنسبة للحسابات الصغيرة - او للصفقات قصيرة المدي و الاسكابلينج

juba92
07-23-2012, 02:37
شكرا على الشرح المبسط
بجد حاجة مفيدة اوى لو مش هقدر افضل متابع الصفقة طول ما هى شغالة

amrmorasamir
07-23-2012, 16:46
شكرا ياباشا على الشرح الممتاز وانا بستخدم التريلنج استوب كتير وخصوصا فى التداول على الاخبار بيبقى مهم جدا بسبب السرعه الكبيره

sharkawy
07-23-2012, 17:04
جزاك الله كل خير علي الشرح

لم اكن اعرف هذه الخاصيه وهيتم تجريبها ان شاء الله

master_egypt
07-24-2012, 01:10
يعنى ايه وقف متحرك معلشى لانى جديد لسه يعنى ممكن كذا استوب والا كذا هدف اعتقد ان الاستوب لم السعر بيوصله الاوردر بيقفل اتوامتيك

i5land_man
07-24-2012, 05:06
يعنى ايه وقف متحرك معلشى لانى جديد لسه يعنى ممكن كذا استوب والا كذا هدف اعتقد ان الاستوب لم السعر بيوصله الاوردر بيقفل اتوامتيك

الوقف المتحرك ده في حالة ربحك بتشغل الوقف المتحرك من مستوي انت بتحدده والسعر لو كمل في اتجاه ربحك بيفضل شغال
اما لو عكس فالصفقة تقفل عند المستوي اللي انت محدده
وبكده تخافظ علي ارباحك

midoali
07-24-2012, 06:14
الغريب ياباشا اني جربته قبل كده وكان حتي ظاهر فوق الصفقه حرف التي وسبت الصفقه كنت محدد الخساره 15 نقطه بس لقيت الخساره
مستمره وعدت ال25 نقطه وده استغربته اوي

medhat
07-24-2012, 10:23
موضوع ممتاز وشرح بسيط ووافى
هل لك اسهمات فى موضيع آخر بنفس البساطه هذه
رجاء الارشاد للتعلم

LoAy
07-24-2012, 10:36
مشكور جدا اخي عالشرح الرائع
تقيم 5 نجوم على المجهود الجبار

master_egypt
07-25-2012, 00:05
الوقف المتحرك ده في حالة ربحك بتشغل الوقف المتحرك من مستوي انت بتحدده والسعر لو كمل في اتجاه ربحك بيفضل شغال
اما لو عكس فالصفقة تقفل عند المستوي اللي انت محدده
وبكده تخافظ علي ارباحك

طيب ممكن تقولى اسمها ايه فى الميتاتريدر اجربها تجريبى لانى برده مش فاهمها كويس ومش عارف اطبقها ازاى وشاكر لك جدا على ردك وتقديم المساعده

havic
07-25-2012, 01:16
طبعا يا اخي مواضيعك كلها مميز و بشرح بسيط تجعل الاشياء قيمة
شكرا وبالتأكيد سيستفيد المبتدأمن موضوعك

master_egypt
07-25-2012, 13:44
انا مشيت مع الشرحه من الاول واحده واحده والحمد لله قدرت افهم منها بعض الشئ والان جارى تطبيقه على حسابى اتمنى ان لايقف معى شئ

nour7
07-25-2012, 16:16
تقنية جيدة، ومفيدة جدا: تمكن من ضمان الأرباح عندما يعرف السعر ارتدادات كثيرة وقوية. كما تفيد الأشخاص المضاربين الذين لا يجدون الوقت الكافي لمراقبة السعر وتتبعه.

msh3egy
07-25-2012, 18:15
موضوع قيم ومهم فعلا التريلنج ستوب مهم جدا للحفاظ على الارباح خصوصا في الصفقات الطويلة والاهداف الكبيرة بحيث لا يمكن متابعة الصفقة من طرف التجار لمدة كبيرة لذا فالافضل وضع ستوب لوز وتريلينج ستوب للحفاظ على كل الارباح المحققة .
معلوماتي عن الفوركس تمتد لشهرين فقط لذا لدي سؤال :في حالة عدم وضع ستوب لوز او وقف خسارة هل بامكاني الاستفادة من خاصية التريلينج ستوب ؟؟
وشكرا

master_egypt
07-25-2012, 23:17
التريلنج ستوب يا شبابا بالله عليكم انا حتى الان مش قادر افهمى المعنى بشكل صحيح جربت كل شئ ومش عارف اوصل لما هو موجود فى الموضوع اكيد انا غلطان فى شئ محتاج بعض التوضيح لى بالصور لو سمحتم

dollyabdallah
07-26-2012, 04:20
بارك الل فيك اخي على هذا الموضوع
يستاهل التثبيت في انتظار المزيد منك اخي

haiam
07-26-2012, 08:10
شكرا علي الافاده

master_egypt
07-26-2012, 12:26
شكرا علي الافاده

اخى او اختى الكريمه كل عام وانتم بخير ورمضان كريم لى تعليق بسيط على ردودك اتمنى تقبله بشكل رحب وعدم الزعل من ذلك لانى اجد ان ردود غير فعاله نهائى وان استمريت فى ذلك ستجد تعبك فى النهايه ضاع منك اتمنى قراءه قوانين المنتدى وشروط الردود مرخه اخرى وارجو تقبل تعليقى بشكل طيب

noursaja
07-26-2012, 15:24
شكرا لك أخي على الشرح
بارك الله فيك

---------- Post added at 12:24 PM ---------- Previous post was at 12:18 PM ----------

شكرا على النصيحة
و أنا كمبتدئة حابة أعرف حاجات كثيرة و أتعلم و ابتديت أقرأ كتاب الفوركس
بس لقيت شوية صعوبات في التطبيق مش عارفة أبد مبين
إن شا لله أتوفق

morx123
07-27-2012, 03:34
شكرا لك
الشرح كان راائع ومفيد لي
ارجو لك حياة سعيدة

dollyabdallah
07-27-2012, 05:11
كل يوم أكتشف المزيد مع هذا المنتدى الرائع و الاروع طريقة الشرح
انها طريقة ممتعة وشيقة للربح والتقليل من الخسارة شكرا لك أخي

master_egypt
07-27-2012, 10:47
شباب هل سنرى اليورو اليوم كسر الى 1.2330 والا هيرجع تانى كما كان للبيع ومش هيقدر تجاوزها لانى شايف انه كل ميقرب ينزل تانى بقوم ومش قادر على الكسر محتاج الى خبر قوى

tforex
07-27-2012, 20:26
دى ميزه جيده بالميتا تريدر وقليل ما يستعملوها المهم انك تكون على درايه بالمستهدفات الحقيقيه للسعر وربتا يوفققوا

master_egypt
07-28-2012, 14:27
هل الخاصيه دى موجوده فقط فى الميتاتريدر والا موجوده فى اى برنامج تداول اخر لانى فى الحقيقه مجربتش غير الميتاتريدر فقط فى التداول من يوم معرفت الفوركس

EngAhmed
07-28-2012, 17:02
بسم الله الرحمن الرحيم

والله موضوع التريلينج ستوب دا جامد جدا وانا استفدت منه كتير وجنبنى خسارة ولما بعدت عنه دقت خسارة لكن الحمد لله:accute:

basom59
07-28-2012, 18:03
موضوع التريلنج ده كويس اوووي ان الواحد بيه يحاول يحافظ على ما يربحه بدل لاقدر الله ما يعكس السعر ويخسر بعد ما كان كسبان

Calast
07-28-2012, 18:09
شكرا على الموضوع الممتاز اخي و بارك الله فيك
حقيقة درس رائع
تحياتي

medmedooo
07-28-2012, 22:29
السلام عليكم اخى

gamal
07-29-2012, 17:52
تمام اخى العزيز شرح ممتاز
لان لازم يكون لدينا هدف انشاء الله

medmedooo
07-29-2012, 18:18
السلام عليكم اخى

---------- Post added at 05:18 PM ---------- Previous post was at 04:56 PM ----------

سلام عليكم اخى
كلامك رائع وشرحك جميل جدا ولكن عندما اضغط كليك يمين على البرنامج او الصفقه لا ارى اى شىء من المرسوم وكيفيه تحويل الميتا تريدر للغه الانجليزيه عشان انا مش فاهم باللغه العربيه وحضرتكم بتشرحو البرنامج بالانجليزى وانا عندى بالعرب

dollyabdallah
07-29-2012, 22:18

master_egypt
07-30-2012, 14:31
اختى دولى كل سنه وحضرتك طيبه عندى سؤال لحضرتك ازاى بعمل الخط اللى حضرتك عملاه ده فى اى رد لانى مش عارف ومش خبره فى شغل المنتديات

waid mohammed
07-30-2012, 15:36
اشكرك اخي على هذا الموضوع ..اول مره افهم هذا الشئ ..
لأننا لم اعرفه من قبل ...فياليت توضيح اكثر او رابط فيديو يشرح العميله بدقه افضل
وشكرا جزيلا على الشرح ..وبوركت

kota553
07-30-2012, 16:39
مشكوووووووووووور جدا على مجهودك العظيم وربنا يوفقك لخيرر دائما يا اخى وبارك الله فيك

مسلم
07-30-2012, 16:50
هل يوجد شرح اخر لكيفية وضع الحد

للربح

mohamed eldamnhorey
07-30-2012, 17:23
هل يوجد شرح اخر لكيفية وضع الحد

للربح

شرح اخر ليه ياغالى

هو الشرح مش واضح ولا ايه ياباشا

ايه بس اللى انت مش فاهمه ؟

HOUSAMMI
07-30-2012, 18:20
فعلا موضوع رائع

واستفدت منه وحفظته كمان

الاستوب لوز فائدة كبيرة جدا لان مش معققول تقعد ادام الكمبيوتر طول اليوم

ahrou
07-30-2012, 18:32
معلومات مهمة وقيمة أخي حثى نكون على دراية بكل حيثيات الصفقة التي ولجنا لها ولتحقق أكبر ربح ممكن ولنتجنب الخسائر

mido
07-31-2012, 02:31
شكرا جزيلا اخي الكريم علي هذا الموضع الشيق والمفيد
بارك الله فيك وجزاك الله خيرا
تقبل مروري ولك فائق احترامي

dr.stress
07-31-2012, 05:21
والمهم دائما هى نقطة الدخول ومستوى الأستوب اللى موضوع فيه وكذلك الهدف ان يكون مناسب لكى يتم تحقيقه

المشكلة هي في تحديد مستوي الاستوب ؟؟كيف تحدد اللاستوب الامن لكل عملة
و هل يكون المستوي ثابت دائما ام تحدده عوامل اخري

hossam hossam
07-31-2012, 07:18
شكرا ياباشا علي الشرح اكيد الموضوع ده عيفدني في التداول
واعرف اوقف الخساره عند حد معين

goggo
07-31-2012, 07:28
هي اداة رائعة و مساعدة جدا في الربح بدل ما يعكس عليك السعر وتخسر تطلع كسبان و لكن احيانا عندما يكون الهدف صغيرا يصعد السعر لضرب الستوب عند نقطة الدخول و يرجع يهبط ثاني الى الهدف

mannon
07-31-2012, 08:23
شرح ممتاز جدا بارك الله فيك اخى
على فكرة الاستوب المتحرك بيكون مفيد جدا فى تتبع حركة الزوج وممكن يضاعف لك ارباحك بشكل كبير جدا

championship6
08-01-2012, 02:03
ما هى النسبه التى وصلت اليه نجاح هذ التريلينج ستوبا

konine
08-01-2012, 19:45
شكرا أخي على شرح ولكني عندما ضغطة كليك يمين لم أجد تلك خاصية
ممكن تشرحلي سبب
مع علم أني فاتح صفقة

dollyabdallah
08-02-2012, 07:13

kingmada
08-02-2012, 11:12
مش عارفين نقولك ايه على المعلومات القيمة اللى بتقدمهالنا
مشكور على المجهود الرائع و فى تقدم مستمر ان شاء الله

aggg
08-02-2012, 20:25
موضوع قيم جدااا واول مرة اعرف ان فية اداة او خاصية كدة لانى متعودة على الاسهم والبورصة واحنا اللى بنحدد النقط للبيع او الشراء بناء على اوامر يدوية مننا لكن كدة بصراحة ميزة كبيرة جدااا

themaxprofit1
08-03-2012, 03:11
بصراحة انا معنديش اى فكرة او برة عن البرنامج فا ارجو من الوملاء ان يفيدونى فى هذه المواضيه لتواص معكم

mosha
08-03-2012, 05:47
درس وشرح قيم افادنى كثيرا سلمت ايديك على هذه المعلومات القيمة

Eng PTC
08-03-2012, 07:21
والله درس مفيد جداً جداً جداً
اشكرك اخوي .. وانا اشوف انه حاجة في غاية الاهمية
الله يعيطيك العافية يالغالي

spectra4
08-03-2012, 14:36
جزاك الله خيرا على هذا الشرح الوافى واحب اقول مصطلح موجز عن الوقف التحرك
وهوأمر يستخدم للحفاظ على الأرباح، حيث يقوم بتحريك وقف الخسارة بمقدار معين تلقائيًا كلما تحرك السوق في اتجاه ربح المستثمر.

mohammedtaka
08-03-2012, 16:53
درس ممتاز وواضح ومفيد
بارك الله بك اخي العزيز

kingman
08-03-2012, 17:13
جزاك الله خيرا على هذا الشرح الوافى واحب اقول مصطلح موجز عن الوقف التحرك
وهوأمر يستخدم للحفاظ على الأرباح، حيث يقوم بتحريك وقف الخسارة بمقدار معين تلقائيًا كلما تحرك السوق في اتجاه ربح المستثمر.

واعتقد ان هذا الوقف المتحرك من الجيد استخدامه هذه الأيام خصوصا مع التحركات القوية اليومية فكما نرى كثير من الأزواج اصبحت تحركاتها عنيفة مابين الصعود والهبوط وتذبذبها

mmm2013
08-03-2012, 19:02
بالفعل هذا الاسلوب جيد جدا لانه لا يتطلب منا ان نوقف الصفقه اذا كانت تسير فى الاتجاه الذى حددناه وفى نفس الوقت تساعدنا على الحفاظ على الربح الذى حققناه من التداول

webtech
08-04-2012, 03:11
الشكر كل الشكر جزاك الله خيرا على هذا الشرح الوافي بالفعل هذه الطريقة تفيد المبتدئين كثيرا

Eng PTC
08-04-2012, 11:25
درس اكثر من قيم
اتمنى ان تكون جميع الدروس بنفس المستوى
لا تحرمنا من دروسك يا اخي العزيز

themaxprofit1
08-04-2012, 13:07
فعلا كلام رائع وشرح وافى بدون تعقيد وكلام مبسط جدا اشكرك جدا على المعلومات القيمة دى

thehulk3
08-04-2012, 13:33
الموضوع ده جامد جدا
انت بالطريقة دي لو صفقة ردت معاك قبل ما توصل للتيك بروفت وكان متجهة للخسارة ممكن التريلينج ستوب يوقفها
وتبقى كسبت نقطة ولا اتنين بدل ما تخسر عشرين نقطة مثلا
الله ينور عليك

طب أنا عندي بس سؤال
أنا حاولت أجرب الطريقة دي ولقيت ان أقل تريلينج هو 15 لماذا ؟؟؟
أنا عايز تريلينج 5 مثلا عشان أعمله في وسط الصفقة أو أستخدمه في الاسكالبينج

moneymachine5
08-04-2012, 14:09
سلمت يمينك بجد استفاده غير عادية ربنا يكرمك اخي صاحب الموضوع

prince97
08-04-2012, 15:40
هذه معلومة رائعة جداً ومفيدة لكل متاجر
ولكن اعتقد ان هذه الخاصية مفيدة فقط في حالة الاهداف الكبيرة يعني من 100 نقطة فما فوق وهذه الاهداف لا تأتي الا على الفريمات من 4 ساعات واكبر
شكراً لك اخي على الموضوع

midopeace
08-04-2012, 21:16
ما شاء الله عليك يا اخى
شرح ممتاز وفيت وكفيت

بسمة الحياه
08-04-2012, 21:27
السلام عليكم ورحمة اله وبركاته
شكرا جزيلا على هذه المعلومات القيمة و الشرح الأكثر من رائع
و بالتوفيق للجميع

demitri86
08-04-2012, 21:33
مشكور على المعلومة القيمة

تقبل مرووووووري

kingman
08-04-2012, 23:38
الموضوع ده جامد جدا انت بالطريقة دي لو صفقة ردت معاك قبل ما توصل للتيك بروفت وكان متجهة للخسارة ممكن التريلينج ستوب يوقفها وتبقى كسبت نقطة ولا اتنين بدل ما تخسر عشرين نقطة مثلا الله ينور عليك طب أنا عندي بس سؤال أنا حاولت أجرب الطريقة دي ولقيت ان أقل تريلينج هو 15 لماذا ؟؟؟ أنا عايز تريلينج 5 مثلا عشان أعمله في وسط الصفقة أو أستخدمه في الاسكالبينج هو فى الميتارتريدر اقل شئ طبعا 15 نقطة لكن يمكنك طبعا ان تختار اى رقم من النقاط من خلال تخصيص النقط التى تريد من اختيار تخصيص اسفل القائمة جربها وان شاء الله تفيدك

mokhtar26
08-05-2012, 01:21
السلام عليكم اريدان اضيف نقطة مهمة
و هي ان التريلينغ ستوب لا يعمل الا اذا كانت المنصة مفتوحة على الدوام
و لهذا يجب على من يستعمله الاشتراك في سيرفر يضمن عدم غلق المنصة
ارجوا ان اكون قد افدتكم

topfox
08-05-2012, 04:03
شكرا لك انا كنت فعلا محتاج افهم طريقة استخدام التريلنج ستوب و يا ريت تشرحلنا كام استراتيجية فعالة كمان لو سمحت

noor24
08-06-2012, 05:57
جميل التجربة احسن برهان هجرب وكويس اوووي موضوع تقليل الخسارة والحفاظ علي الصفقة

master_egypt
08-07-2012, 11:20
انا من طريقه الشرح جربتها والحمد لله حفظتها كويس جدا لان صاحب الموضوع شارحها بالتفصيل مش محتاجه اى تعقيد او اى استفسار ياريت كل الشروحات تكون هكذا

thehulk3
08-07-2012, 15:53
مشكور اخي علي الافاده هذا الموضوع كنت لا اعرفة قبل نشرك له اعتقد ان لازم في بداية فتح الصفقة ان يكون لها استوب لوز

---------- Post added at 01:28 PM ---------- Previous post was at 10:47 AM ----------

هل ممكن ينفع مع عدد النقاط الصغيرة

---------- Post added at 02:53 PM ---------- Previous post was at 01:28 PM ----------

ودا بيحافظ علي المكسب وتكمل في الصفقة دون دفع رسوم صفقة اخري

سوما
08-07-2012, 23:07
تسلم على الشرح المتميز والممتاز بارك الله فيك

xhamza
08-08-2012, 00:13
مشكور جدا على الشرح

azza51
08-08-2012, 00:38
اه فعلا الدرس جميل وبسيط ومفيد كمان للمبتدئين اللي زي حلاتي انا فهمت جدا خاصية التريلنج ستوب وكنت عايزة اسأل سؤال هو الخاصية دي يمكن استخدامها مع الستوب لوزينج وتيك بروفيت ولا لو عملتها يبقي بلغي اللي انا حددته في الاول وشكرا ليك كتير علي الشرح وياريت تفيدنا كتير بمواضيع للمبتدئين

misha
08-08-2012, 00:41
السلام عليكم والله يااخي انك فعلت فعل الصواب لانك تساهم في التوعية وانزال موضوع مثل هاذ وهو مبسط وكيفية شرحو بسيطو والله ربي يعطيك العافية ويوفقك

marou49
08-08-2012, 00:54
بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم شرح وا في و كاافي
بس على حسب ما فهمت من شرحك هو انوووو السبوب لووز
بمجرد ان الصفقه ينقلب مسارها يغلق الصفقه اوتوماتيكي
اي على او ارتداد يغلق

صح ؟؟

Evon
08-08-2012, 01:11
انا لسه بتدرب على حساب الديمو و شكرا على المعلومه دى خليتنى ازداد خبرة و اقلل خسارتى

dollyabdallah
08-08-2012, 01:16
انا بقالى 3 سنين فى الفوركس لكن بخاف جدا استخدم الاستوب فى اى اوردر وبعد ما حسابى يضيع بالكامل اندم على غلطى ده وفى النهايه ارجع واقول هتعلم لكن للاسف لا اتعلم من اخطائى ابدا

marou49
08-08-2012, 01:20

طيب انتى بتعتلافي بالخطأ لازمك فقط ان تعيدي النظر حاولي لا تترددي و تقولي معلش لما افتح صفقه راح اتفادى الخطأ اللي عملتو
ده من عواامل خساره الحسااب

don abdelah
08-08-2012, 04:36
شكرا جزيلا على على الشرح فعلا موضوع رائع بارك الله فيك اخى

master_egypt
08-08-2012, 14:22
ممكن شرح على الشارت لطريقه معرفه الترند اذا كان صاعد او هابط وازاى اقدر اعرفه وعلى اى فريم وياريت الشرح يكون متنوع على اكثر من فريم واكثر من زوج

aggg
08-08-2012, 15:56
ممتاز جدااا والله مش عارفة اقولك اية
دايما ياجماعة اقولكم الشرح اللى موجود فى الكتب بيكون اكاديمى بحت بعكس الشرح بالصور
هوة دة اللى بيكون مفيد ويحفظ فى الذاكرة
مرة تانية مشكور جدااا
انا كنت دلوقتى فاتحة صفقة وعايزة اقفلها بس بشروط الوقف المتحرك
كدة اجرب

saidyousef
08-08-2012, 15:59
وشكرا

x-sat-x
08-08-2012, 16:27
wonderful

ممتاااااز أخي
فعلا طريقة رائعة
شكرا لك

smed smox
08-08-2012, 20:37
بارك الله فيك اخى كريم وشكرا على صور التي تسهل فهم شرح التريلينج ستوب

---------- Post added at 05:37 PM ---------- Previous post was at 05:19 PM ----------

سلام عليكم ورحمه الله وبركاته
ما شاء الله عليك يا اخى
شرح ممتاز وفيت وكفيت
merci

mahyfxxx
08-09-2012, 15:09
طبعا من الصعب انك تتخلى عن الفوركس لانك هيات نفسك الى طريق المكسب فلابد انا تكمل طريق الربح الذى كنت تسعى من اجلة عند دخولك عالم الفوركس ودة هيجى بالصبر والثقة فى النفس

hussin017
08-10-2012, 04:51
حقيقي موضوع جميل جدا والواحد استفاد منه كتير وانا شايف انه طريقة هايلة لتقليل الخسائر في حالة فتح صفقة وتركها

massary
08-10-2012, 14:35
هى معلومة جميلة وانا جربتها
لكن انا بمجرد ما اختار البالموشر عدد النقاط فى التريلنج ستوب .....بيتم التنفيذ ....صح ولا ايه

جون فريكس
08-10-2012, 14:56
بسم الله الرحمن الرحيم

مشكككككور أخي على الشرح المميز و المفيد فالوقف المتحرك من أهم أسس التحكم في نظام الخسارة و الربح و عند استعماله بالطريقة الجيدة نتفادى تكبد خسائر فاضحة

breaking
08-10-2012, 17:54
مشكور جدا على الشرح جميل اخى العزيز موضوع رائع يستحق التثبيت
بارك الله فيك اخى

Matrix11
08-10-2012, 19:10
وما هو التريلنج ستوب وهل ذلك يتعلقة بالبرنامج عينه أم عام فى المجال

domadoma
08-10-2012, 22:27
شكرا جدا بس انا لعتمد على عدم وضع خد للخسارة مع عمل صفقه واحده او اتنبن على الاكثر

master_egypt
08-11-2012, 00:59
وما هو التريلنج ستوب وهل ذلك يتعلقة بالبرنامج عينه أم عام فى المجال

اخى ممكن توضح سؤال وما هو المجال اللى تقصده وهل انت شغال فوركس من قبل ام لا لانى شايف من سؤالك ان حضرتك لسه جديد لانك مش عارف يعنى ايه استوب يبقى هتشتغل ازاى وتفتح حساب وتتاجر بيه

mahmoudemam
08-11-2012, 01:01
علا التريلنج ستوب مهم جدا للحفاظ على الارباح خصوصا في الصفقات الطويلة والاهداف الكبيرة بحيث لا يمكن متابعة الصفقة من طرف التجار لمدة كبيرة لذا فالافضل وضع ستوب لوز وتريلينج ستوب للحفاظ على كل الارباح المحققة .
وشكرا

roukhou
08-11-2012, 07:53
موضوع مفيد أستاذنا
جزاك الله خيرا مشكور على هذا الجهد الجبار

معلومات صراحة أفادتني كثييير
ننتظر الجديد
و جزاك الله الفردوس الأعلى

nagynagy
08-11-2012, 08:00
التريلنج ستوب مهم جدا للحفاظ على الارباح خصوصا في الصفقات الطويلة والاهداف الكبيرة بحيث لا يمكن متابعة الصفقة من طرف التجار لمدة كبيرة لذا فالافضل وضع ستوب لوز وتريلينج ستوب للحفاظ على كل الارباح المحققة .
وشكرا

domadoma
08-11-2012, 10:24
شكرا جدا بس انا

s.n
08-11-2012, 16:29
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
جزاك الله خيرا أخي على الشرح المميز بالتوفيق للجميع

target100
08-11-2012, 18:07
شرح رائع وبسيط جدا على التريلنج استوب شكرا اخى على الشرح الرائع ولك جزير الشكر

master_egypt
08-12-2012, 00:13
والله نفس الموضوع من عضو اخر لسه شايفه دلوقتى واعتقد انى اى حد اشتغل فوركس او دخل الميتاتريدر هيعرف الطريقه كويس من غير اى شرح لان الشغل كله هيكون فى الاوامر ده ولازم الكل يتعلمها

islamfawzy
08-12-2012, 02:36
شكرا جزيلا علي حسن تعاملكم والاهتما بالموقع
والله شكله كده انا حستديم فيه والله الموفق

BaHaa FxTr
08-12-2012, 03:45
جميل اوي الشرح ده يا اخي بس كنت عايز اعرف هو ملوش علاق بفتح الميتا تريدر يعني لو مش فاتح الميتا الستوب المتحرك شغال

master_egypt
08-12-2012, 14:32
جميل اوي الشرح ده يا اخي بس كنت عايز اعرف هو ملوش علاق بفتح الميتا تريدر يعني لو مش فاتح الميتا الستوب المتحرك شغال

نعم اخى ملهووش علاقه نهائى انه شرط يكون الميتاتريدر يفضل شغال ممكن تحط اوامرك كلها وتروح زى ما انت عايز واقفل جهازك نهائى وارجع هتلاقى كل شئ تمام ودى ميزه كويسه جدا انك متفضلشى مرتبط قدام الجهاز 24 ساعه

الترند الصاعد
08-12-2012, 16:34
بسم الله الرحمن الرحيم

ممشكوو رأخي على الشرح الجميل لكن هل استعمال الوقف المتحرك لازم أم يمكننا ان لا نستخدمه لتفادي الخسارة

Mohib_El_Hikma
08-12-2012, 17:43
اخي هل التريلينج ستوب , الوقف المتحرك , الستوب لوز المتحرك هي مسميات لشيئ واحد ام ان كل اسم يخص استراتيجية معينة في الستوب لوز اذ يمكن رفعه وخفضه حسب الاستراتيجية المتبعة

master_egypt
08-13-2012, 00:32
اخي هل التريلينج ستوب , الوقف المتحرك , الستوب لوز المتحرك هي مسميات لشيئ واحد ام ان كل اسم يخص استراتيجية معينة في الستوب لوز اذ يمكن رفعه وخفضه حسب الاستراتيجية المتبعة

انا اللى اعرف الاستوب لوز من خلال طريقه عملى لكن الباقى مش عارف بصراحه ممكن اكون بستخدمهم لكن اسمائهم غير اللى فى الموضوع ده واتمنى من الاخوه الخبراء فى المنتدى انهم يفيدوك ويفيدونى

cash maker
08-13-2012, 04:50
شكرا ياغالى على المعلومة القيمة ودى طريقة تضمن للمتداول
اخذ اقل ربح ممكن من الصفقة او الحفاظ على راس المال كما هو

hussaina2008
08-13-2012, 09:33
مشكور اخي وجزاك الله خيرا على الشرح الاكثر من رائع انا كنت اليوم بسال عن كريقة التريليج الا والحمد لله بدون ما اسال لقيت الشرح هنا تن شاء الله هاليومين بفتح صفقة وبجرب هذي الطريقة تقبل مروري اخي الكريم..ودمتم برعاية الله

meroo
08-13-2012, 09:45
شكرا جزيلا لك اخى على هذا الشرح المميز
وطبعا التريلنج استوب مهم جدا جدا وبيحافظ على الربح وينقل الاستوب بدون اى تدخل شىء رائع منك
تحياتى

newselvan
08-13-2012, 10:51
مشكور اخي الكريم
على هذا الشرح لانني كثيرا سمعت عن الستوب لوز لكني لم اعرف ما هي فمسميات التي تطلق عليها كثيرة ولكنها مفيدة لكن عندي تسأول لماذا كثيرا من المتداولين الكبار لايستخدومنها ؟؟؟ وما هي مخاطرها
ونتمنى من الله التوفيق للجميع

mahfoudh
08-13-2012, 14:02
بارك الله في ك اخي على الشرح الرائع

باذن الله يستفيد الاخوة من كل هذا تحياتي ليك

Ans Rolz
08-13-2012, 15:53
السلام عليكم و رحمة الله
شرح جميلـ وفيت أخى بس سؤالى مثل الاخ ماندو بخصوص الترنج ستوب هو هو زى الاكسبريت لازم يكون الميتا تريد شغال علشان الترنج ستوب يشتغل !

jamalsale
08-13-2012, 17:24
شكرا اخي على الشرح فالتريلن ستوب ممتاز للحد من الخسار
او الحفاض على الارباح في حالت الربح