PDA

View Full Version : سؤال: ما هى الأساسيات الهامة التى لا بد من العمل بها فى المتاجرة ؟

whiteheart
11-27-2015, 03:38
سؤال: ما هى الأساسيات الهامة التى لا بد من العمل بها فى المتاجرة ؟

جواب : الأساسيات الهامة التى لا بد من التعرف عليها و لعمل بها فى المتاجرة تتمثل فى :
خط المقاومة :
هو الخط الذي يحد الشموع – أو القضبان – في الرسم البياني من أعلى ويعيقها عن الصعود أكثر .
خط الدعم:
هو الخط الذي يحد الشموع في الرسم البياني من أسفل ويعيقها عن الهبوط أكثر.

عندما تلامس الشموع خط مقاومة resistance يتوقع أن تهبط لأسفل لذا :

في العملات المباشرة :
نبيع العملة عند اقترابها من خط المقاومة .

في العملات غير المباشرة
نشتري العملة عند اقترابها من خط المقاومة .

عندما تلامس الشموع خط دعم support يتوقع أن ترتفع لأعلى لذا :

في العملات المباشرة :
نشتري العملة عند اقترابها من خط الدعم .

في العملات غير المباشرة نبيع العملة عند اقترابها من خط الدعم

melad
11-27-2015, 04:16
بسم الله الرحمن الرحيم , شكرا جدا على شرح هذة الأسايات البسيطة و لكنها كما قلت اساسيات و يجب تعلمها , و اهم شئ فى التجارة هى الشراء من بداية الترند او بداية الموجة و الخروج قبل إنتهائها او ما يقرب إنتهائها للخروج بأقصى ربح ممكن , تحياتى لك و بالتوفيق

محترف فوركس
11-27-2015, 08:03
أساسيات التحليل الأساسي في سوق العملات (http://souq**solutions.com/2015/11/05/%D8%B3%D9%88%D9%82-%D8%A7%D9%84%D8%B9%D9%85%D9%84%D8%A7%D8%AA/) هي احد المقالات المهمة في مدونة الفوركس (http://souq**solutions.com) المهتمة بهدا المجال حيت ستجدون افضل الدروس و المقالات عن تجارة العملات (http://souq**solutions.com/2015/10/10/%D8%AA%D8%AC%D8%A7%D8%B1%D8%A9-%D8%A7%D9%84%D8%B9%D9%85%D9%84%D8%A7%D8%AA/) .

walid90
11-27-2015, 12:36
جزاك الله خيرا اخي الكريم علي هذا الموضوع الاكثر من قيم
اولا علينا اتباع خطة عمل لا نحيد عنها والتحكم في العوامل النفسية مثل الخوف والتردد والطمع احيانا

أم مهيرة
02-25-2016, 04:25
الاساسيات التي ينبغي العمل عليها قبل اخذ قرار التداول ودخول السوق هو تخصيص وقت كافي للدراسة والتدريب
يجب على كل مبتدئ ان يدخل الى السوق اولا عن طريق حساب تجريبي واجراء عمليات التداول باموال وهمية في الحساب التجريبي اولا

fanta
04-30-2016, 07:47
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بارك الله فيك اخي على هدا الموضوع الجميل و ربي يجعلو في ميزان حسناتك

الله يهدينا و يهدي جميع المسلمين جزاك الله خيرا وبارك فيك

---------- Post added at 04:47 AM ---------- Previous post was at 04:45 AM ----------

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بارك الله فيك اخي على هدا الموضوع الجميل و ربي يجعلو في ميزان حسناتك

الله يهدينا و يهدي جميع المسلمين جزاك الله خيرا وبارك فيك

dali riadh
04-30-2016, 09:04
سبحان الله وبحمده عدد خلقه ورضا نفسه وزنة عرشه ومداد كلماته . اللهم اغفر للمسلمين والمسلمات والمؤمنين والمؤمنات الاحياء منهم والاموات ,,
موضوع رائع وجميل وننتظر المزيد .......

omar111
04-30-2016, 09:05
اولا اخذ القرار شرا او بيع ويجب تجنب الطمع لانه سبب اساسي للخسارة وهذه مشكلة كبيرة وانا اقولها دائم الطمع مشكله كبيره وكبيره جدا اتمنى ان نتجنبها

snnaky
06-19-2016, 01:54
كلام ممتاز ولكن بدون اهمية وافادة وعشان يكون فى اهمية وافادة لابد من ربط الكلام دة بالشرح وعشان تشرح موضوع لازم يكون فى شروحات مصورة يعنى مش نقل وبس لازم كمان التطبيق من خلال شارت الناس تشوف علية الكلام دة عشان الفهم الأفضل للأداة الفنيةة مش عارف حضرتك لية مستخسر انك تتعب شوية وبتستسهل رغم انك بتنقل كلام

islammowafy
08-09-2016, 15:07
شكرا علي توضيح معلومات ومفاهيم الخاصه بالفوركس لانها سوف تفيد كل من هو حديث في هذا المجال
ومن ضمنهم انا متشكرا ليك
وفي انتظار مفاهيم ومعلومات اخري قيمه
تحياتي

snnaky
04-10-2017, 22:47
كلام جميل بس ليس لة اى اهمية او افادة بدون شارت وتطبيق عملى للأفادة اى موضوع تعليمى لازم يكون لة اصول فى الشرح وحضرتك بما انك فاتح موضوع تعليمى واجب عليك انك تتبعها
اولا انت عامل موضوع تمام بس فين الشرح بتاعك وفين ادواتك انت اكتفيت بالشرح النصى ودة مش كفاية لازم يكون فى شرح من خلال الشارت الفنى توضح علية المعلومة او النموزج او الحاجة اللى عاوز توضحها لنا مش بالكلام بس

doaa sary
04-28-2017, 18:51
الاساسيات تكون عارف تستخدم اوامر الميتاتريدر البيع والشراء
يكون معاك راس مال محترم تقدر تشتغل بيه
تعرف يعنى اية التحليل الفنى وتستخدم الترند لاين
والتحليل الاساسى وتتابع الاخبار الاقتصادية