PDA

View Full Version : الترند

mahmoud1
07-18-2012, 13:48
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
بالنسبة للترند هل ممكن اعمل على الترند على فريمات صغيرة مثلا فريم ال 5 دقايق ويكون الاهداف صغيرة من 5 الى 10 نقاط وبالنسبة لكسر الترند على الفريمات الصغيرة هل الكسر بيكون حقيقى وبيكون قوى ولالا

dodovedo
07-18-2012, 13:57
اخى الكريم
انت ممكن تعمل ترند على اى فريم
تحتاجه بس الترند كل لما كبر الفريم بتاعه بيكون اصدق
ولا تجرب وتشوف
يعنى جرب وشوف الطريقه دى هتناسبك ولا لا
تقبل احترامى

safiforex
07-18-2012, 14:01
اه ممكنة اخي ان تعمل ترند على اي فريم ، و لكن الاهم ان الترند معروف على الفريمات الكبيرة
و لما نتحدث عن استراتيجية الترند هنا لا مجال على ان نتحدث عن الفريمات الصعرى ،
فاستراتيجية الترند هي خاصة فقط من فريم الساعة الى ما فوق

زيزو
07-18-2012, 14:12
الترند صديق المتاجر
كلما كان الترند علي فريمات كبيرة كلما كان اقوي وصادق
وبعدين يصعب الترندات علي الفريمات الصغيرة علشان هتلاقيها مذبذبة بسرعة

mahmoud1
07-18-2012, 14:16
تمام هى الفكرة جاتنى وقلت اسال ان شاء الله احاول اعمل حساب ديمو اجرب علية الطريقة
هل تنصحونى انه استخدام مؤشر ولا خط الترند فقط؟

safiforex
07-18-2012, 14:27
تمام هى الفكرة جاتنى وقلت اسال ان شاء الله احاول اعمل حساب ديمو اجرب علية الطريقة
جيد اخي الكريم انك بتحاول ان تتعلم من وضع موضوع للنقاش في امر يخص التداول الخاص بك
و في ما يخص سؤالك ، فالافضل على ان تعمل على الشارت الساعة ، و لاحظ الترند ، و تعمل خط له ، ان كان الترند صاعد فاعمل خط على اللو للشمعات و يكون هذا باعتباره خط دعم مائل
و العكس في حالة الترند الهابط ، فانت ستعمل مقاومة له ماءلة

mahmoud1
07-18-2012, 15:14
جيد اخي الكريم انك بتحاول ان تتعلم من وضع موضوع للنقاش في امر يخص التداول الخاص بك
و في ما يخص سؤالك ، فالافضل على ان تعمل على الشارت الساعة ، و لاحظ الترند ، و تعمل خط له ، ان كان الترند صاعد فاعمل خط على اللو للشمعات و يكون هذا باعتباره خط دعم مائل
و العكس في حالة الترند الهابط ، فانت ستعمل مقاومة له ماءلة
تمام هاجرب العمل على فريم الساعه لكن ملاحظ انه الترند على الفريمات الصغير غير قوى على فريم الساعه السعر كسر الترند الهابط ورجع وانا كنت بدخل على اساسا اعادة الاختبار لكن رجع اغلق فوق الترند مرة اخر وكمل فى الاتجاة العكسى الاتجاة الصاعد مش عارف هل رسم الترند خطاء ولاممكن السعر يكسر الترند ويرجع يغلق فوق تانى

safiforex
07-18-2012, 15:32
تمام هاجرب العمل على فريم الساعه لكن ملاحظ انه الترند على الفريمات الصغير غير قوى على فريم الساعه السعر كسر الترند الهابط ورجع وانا كنت بدخل على اساسا اعادة الاختبار لكن رجع اغلق فوق الترند مرة اخر وكمل فى الاتجاة العكسى الاتجاة الصاعد مش عارف هل رسم الترند خطاء ولاممكن السعر يكسر الترند ويرجع يغلق فوق تانى
شوف اخي الكريم انا اقول لك ، طالما انك بتعتمد على الترند فالتزمه فقط ، في الصفقة و لا تخف و خصوصا مع الساعة
فان كسره اخرج من الصفقة مباشرة ، و لا تدخل في اي صفقة اخرى ، حتى يتكون ترند عكسي ، و رجع السعر الى نفس الترند فادخل عليه مرة اخرى ، و لكن بحذر

magic777
07-18-2012, 18:59
طبعا اخي تقدر تعمل الترند هنا على اي فريم انت عاوه وبنفس طريقه الرسم بالضبط
بس الاختلاف هنا هيكون في الاهداف وفي قوه الترند برده
لكن مع استخدامك لطرق التعزيز والتبريد هتزود فرص نجاح صفقاتك

dodovedo
07-18-2012, 19:35

اخى الكريم

بص جرب
التجربه اهم شىء لازم تجرب على تنجح
تقبل مرورى

elzeel
07-18-2012, 19:38
تمام انتا ممكن تعمل الترند على اى فريم لكن الاهم او الاضمن
فى الفوركس انك تعمل الترند على فريم كبير مش صغير

egypt2012
07-18-2012, 19:40
فى حالة الاعتمد على كسر الترند فى الفرمات الصغير تعتبر احدى طرق الاسكالبينج و لكن احذر وقت الاخبار

theprince
07-19-2012, 00:19
ممكن عادي ياأخي مفيش مشكله في رسمه
بس كل ماكان الترند مرسوم علي فيرم اكبر كان اصدق

Rami
07-19-2012, 00:20
الترند على الفريمات الصغيرة غالبا ما يكون غير
دقيق فالافضل الفريمات الكبيرة
بارك الله فى جهودكم الكريمة

sabre
07-19-2012, 00:23
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
ممكن بالطبع العمل على فريم ابخمس
دقائق عادى ولاكن موضوع الكسر دا بيعتمد على مدى حرفيتك فى تحيد الترند الصحيح

ma90do
07-19-2012, 00:25
لا يصلح اخي انت ممكن تخسر فلوسك ودي اسمها اسكالبينج لزم تدخل بلوط كبير ولو مدخلتش بلوط كبير اكنك بتلعب وكمان مش في كل وقت تقدر تحقق مكاسب

Aker001
:ok: الفريمات الصغيرة غالبا ما يكون غير
دقيق فالافضل الفريمات الكبيرة

Rami
اجعل دائما الترند صديقك
ولا تحيد عنه الااذا تم كسره
بارك الله فى جهودكم الكريمة

os-x
اخي الترندات يمكنك وضعها في اي فريم تريد لاكن لا تتف في الفريمات الصغيرة وتعامل معها بحدر لان السعر يمكن ان يعكس عليك في اي وقت
وانا افضل دائما فريم ثلاتين دقيقة وفريم الساعة

salah.bmw
07-19-2012, 01:22
اخي الناشر اكيد بتقدر تتاجر على الفريمات الصغيرة لو الهدف هو 5 او 10 ببس
اما عن المصداقية اكيد كل ما بكون الفريم اصغر بيكون مصداقيتو اقل

zahran
07-19-2012, 01:23
بس يا باشا عشان تقدر تحدد الترند الصحيح فعلا لللعمله فلازم تاخد الفريمات من الكبير للصغير
وعلى حسب بقى انت رؤيتك للنقطه اللى انت فيها دلوقتى دى قويه بالنسبه للترند الاساسى ولا لا

ymn30
07-19-2012, 01:25
بالنسبة للترند هل ممكن اعمل على الترند على فريمات صغيرة مثلا فريم ال 5 دقايق ويكون الاهداف صغيرة من 5 الى 10 نقاط وبالنسبة لكسر الترند على الفريمات الصغيرة هل الكسر بيكون حقيقى وبيكون قوى ولالا

اخى كل ماكان الفريم كبير بيكون صادق ام فريم الخمس دقائق فى اغلب الاحيان ليس صادق وده هيخليك تخسر الكتير تقبل مرورى

osama00971
07-19-2012, 01:42
اكيد اخي الترند الاكثر دقة
هو الاكبر في المدة وهذا رايي

mage
07-19-2012, 02:27
ان العمل على فريم الخمس دقائق لا يمكنك من خلاله ان يتم تحديد الترند العام للعملة ولكن عليك ان تعتمد على اطار زمنى باقله يكون واحد ساعة على الاقل علشان يقدر يديلك اتجاه مظبوط وربنا يوفقك

aboualy
07-19-2012, 02:30
الترند من اهم الادوات المستخدمة فى التحليل الفنى وهو فعلا صديق المتداول
ولكن العيب فى الترند هو انك احياننا لا تقوم برسم الترند بالطريقة لبصحيحة وعندما تدخل صفقة معتمد على هذا الترند يمكن ان تخسر

nrgslawi
07-19-2012, 02:45
السلام عليكم ورحمة االه تعالى وبركاته
احسن ترنت اخي الغالي هو ترند 4 ساعات لانه فيه تقة اكبر ومعلامه واضحة

ana1990
07-19-2012, 02:58
تقدر تعمله اه لكن نسبة صدقه لا انصحك علشان تعمل ترند مظبوط و مضمون مش اقل من فريم الساعه لاكتر من السبب و منهم الهبوط المؤقت و التصحيح في السعر و احيانا الاخبار يبقى انت لازم يكون عندك حاجه مؤكده على المستوى الطويل + لو على فريم قليل هتدخل من نقط غلط و مش دائما هتقدر تحقق الهدف المطلوب

marem2007
07-19-2012, 03:06
الترند علي الفريمات الصغيرة بيكون مش غير د قيق
ضعيف يتكسر بكل سهولة يعني لا يعتمد علية

---------- Post added at 12:06 AM ---------- Previous post was at 12:01 AM ----------

انا معك اخي اقل فريم ممكن تعتمد علي هو
فريم 1 وفريم 4 ساعات

khaled zizo
07-20-2012, 18:39
العمل على فريم الخمس دقائق لا يمكنك من خلاله ان يتم تحديد الترند العام للعملة ولكن عليك ان تعتمد على اطار زمنى باقله يكون واحد ساعة على الاقل علشان يقدر يديلك اتجاه مظبوط وربنا موفقك و تعمله اه لكن نسبة صدقه لا انصحك علشان تعمل ترند مظبوط و مضمون مش اقل من فريم الساعه لاكتر من السبب و منهم الهبوط المؤقت و التصحيح في السعر و احيانا الاخبار يبقى انت لازم يكون عندك حاجه مؤكده على المستوى الطويل + لو على فريم قليل هتدخل من نقط غلط و مش دائما هتقدر تحقق الهدف المطلوب

mohamed yossef
07-20-2012, 20:52
لماذا العمل على الفريمات الصغيرة وانت مبتدىء
لا انصحك بذلك اخى الكريم ولكن ركز فى تعلم التحليل على التحليل الكلاسيكى فهو اقوى انواع التحليل على الفريمات الكبيرة الاربع ساعات والساعة

KOGI
07-21-2012, 14:12
شوف اخى الكريم انت ممكن تعمل الترند على اى فريم انت محتاجة
لكن كل ما الفريم الخاص بالترند كبر كل ما زادت مصداقية الترند
تقبل مرورى ولك فائق احترانى

omanfx
07-21-2012, 14:16
اخي الكريم يجب عليك اولا ان تنظر الى الفريمات الكبيره
او ما يسمى بالاتجااه العاام للعمله
ثم الدخول على الفريماات الاصغر ومحااوله ﻻبطها بالفريم الاكبر وستكتسب ذلك من متاابعة السوق حتى تصل الى الخبره

DZforex
07-21-2012, 14:20
اخي كلما كان الترند على فريمات كبيرة كالديلي و الويكلي رح

يكون اكثر صدقا و انت ما تخسر شيء جرب على الديمو و شوف النتيجة

deadlyfox
07-21-2012, 14:34
اكيد يا غالى تقدر تعمل ترند فى اى فريم انت عاوزة وبنفس الطريقه فى كل الفريمات
لكن يفضل ان ترسم الترند فى الفريمات الكبيرة لانه بيكون اصدق

compaq0
07-21-2012, 15:28
يعنى لا احبذ العمل على فريمات صغيره خاصه فى الترند و الدخول باهداف صغيره افضل شارت الاربع ساعات و يكون الهدف من 200-300 نقطه

ahmed
07-21-2012, 15:29
والله يا اخى انا من وجهه نظرى لا يمكن الاعتماد على مثل هذا الترند
ابدا والتعامل معه فيه الكثير من الخطورة ويحتاج الى سرعه كبيرة فى فتح واغلاق الصفقات

Mr.GooDMaN
07-21-2012, 16:01
يفضلل ان الترند العام اللى ممكن تعمله وافضلها على فريم الاربع ساعات ويمكنك توضيح ذلك
فيما بعد على اى فريم اخر من الفريمات العديدة والمختلفة وسيكون دقيق وشغال بأذن الله

tarek22
07-21-2012, 17:46
اهم شئ عدم كسر التردن
واذا كسر الترند ارجوا الانتظار حتى تعرفوا اتجاه
لانه ممكن ان يرجع مره اخرى للترند
او ان يكسره كسر حقيقي

sky44
07-21-2012, 17:54
السلام عليكم . حسب معرفتي بالترند و حسب خبرتي المتواضعة فان الترند كلما كان على فريمات الكبيرة كلما كان اصدق و في نضري الترند على الفريمات مثل 5 سوف يكون غير دقيقي بسبب كثرت التدبدب

delpi
07-21-2012, 17:58
علشان تعمل ترند مظبوط و مضمون مش اقل من فريم الساعه لاكتر من السبب و منهم الهبوط المؤقت و التصحيح في السعر و احيانا الاخبار يبقى انت لازم يكون عندك حاجه مؤكده على المستوى الطويل + لو على فريم قليل هتدخل من نقط غلط و مش دائما هتقدر تحقق الهدف المطلوب

spiderxp
07-21-2012, 18:04
بصراحة مش عارف اتمنى ان الاخوة يفيدوك ياباشا

havic
07-21-2012, 18:09
الترند هو نقطة قوية و يحدث فها تردد كبير في السعر ويمكن الاستفادة منها بنقاط قليلية
وبالتالي يمكن ان تستخدم اي فريم تريد حسب استراتيجيتك

Noah
07-21-2012, 18:44
الترند هو الطريق الى الدخلوا لامن فى السوق ولكنا لمشكلة التى يعانى منها البعض فى سوق الفوركس انهم لا يستطيعون ان يحددوا الترند بطريقة صحيحة وانا ضخيا ارى ان الترند مهمة صعبة ولكنها مش مستحيلة

magic777
07-22-2012, 05:26
علشان تعمل ترند مظبوط و مضمون مش اقل من فريم الساعه لاكتر من السبب و منهم الهبوط المؤقت و التصحيح في السعر و احيانا الاخبار يبقى انت لازم يكون عندك حاجه مؤكده على المستوى الطويل + لو على فريم قليل هتدخل من نقط غلط و مش دائما هتقدر تحقق الهدف المطلوب

بص اخي الترند تقدر ترسمه على اي فريم انت عاوزه وطبعا كل لما كبر الفريم اللي انت بترسم عليه كل لما كان الترند ده
قوي بس لكل متاجر طريقه وفيه ناس بتكسب كويس من رسم الترندات على فريم الربع ساعه واهدافهم بتكون وقتها صغيره وسريعه

madman
07-22-2012, 05:42
لا انت لازم تجرب وتشوف بنفسك هل كلامك دا هيحصل ولا مش هيحصل يحبيبى جرب واشوف واحكم

forex4ever
07-22-2012, 07:43
اخي الكريم
العمل على الترند لايكون بمفرده
العمل على الترند ايضا يكون باشكال ونماذج الشموع
ومناطق الدعم والمقاومة
وطبعا وقف الخسارة لا تنساه في اي صفقه ابدا
بالتوفيق ياغالي

tictok
07-22-2012, 10:46
ترند الخمس دقائق غير مضمون حتى لو كنت تريد عمل صفقات سريعة لانه من الممكن أن يتحول السعر بسهولة وتخسر الصفقة ثم يعود السعر لتصحيح اتجاهه
فعليك ان تراقب الترندات كلها وخصوصا الطويلة حتى تدخل في نقطة صحيحة

2x1
07-22-2012, 10:52
اة طبعا ممكن بس هتختلف شوية فطرقة رسمك للترند هتحدد النقط اللي هتبدا منها تكون متقاربة شوية يعني فترة زمنية قليلة جدا

mrhoda
07-22-2012, 10:57
صدقنى قد تجد ان الاجابة لن تعجبك وقد تهبط من عزيمتك
ولكن انصحك بان تجرب هذه الفكرة بنفسك لان الوحيد الذى يستطيع اجابتك هو الشارت وليس الاعضاء
التجربة خير دليل على النجاح

magic777
07-22-2012, 22:43
ترند الخمس دقائق غير مضمون حتى لو كنت تريد عمل صفقات سريعة لانه من الممكن أن يتحول السعر بسهولة وتخسر الصفقة ثم يعود السعر لتصحيح اتجاهه
فعليك ان تراقب الترندات كلها وخصوصا الطويلة حتى تدخل في نقطة صحيحة

بص لو انت عاوز تشتغل بالترندات على فريم صغير زي فريم الخمس دقايق انصحك تختار الاوقات اللي السوق بيتحرك فيها
ببطء زي الفتره الاسيويه وتبعد عن التحركات القويه اللي غالبا بتحصل في الفتره الامريكه واوقات الاخبار

waleed adel
07-22-2012, 22:46
لا يمكن الاعتماد على مثل هذا الترند
ابدا والتعامل معه فيه الكثير من الخطورة ويحتاج الى سرعه كبيرة فى فتح واغلاق الصفقات

عزبز 18
07-22-2012, 23:01
يا اخي نعم ممكن تعمل الترند علي فريم 5 دقائق
ولاكن من الافضل عمل الترند علي فريم اكبر منه مثل فريك 15 دقيقة يعطي نتائج جيدة

mohamed saad
07-22-2012, 23:06
بالنسبة للترندات كلما كبر الفريم كانت ترنده اصدق هذه قاعدة عامة ضعها امامك اما المتاجرة على الفريمات الصغيرة بالترند لا انصحك بها الا لو كان باستوب ويكون على فريم ربع ساعة او نصف ساعة وتكون صفقات اسكالبنج قائمة على اللمس ليس الاغلاق
ومن الممكن ان تتاجر بالاشكال اللي انا بسميها الاشكال الترندية كصفقات سكالبنج يعني مثلا شارت يورو دولار عليه فريم ربع ساعة اوصلت ترنداتك وظهر امامك نموذج مثلث ممكن الدخول على كسر المثلث كصفقات السكالبنج

willy
07-22-2012, 23:08
ممكن تعمل على فريم صغير مثل الخمس دقائق وهناك استراتيجية اسمها ركوب الترند بتعتمد على فريم الخمس دقائق وكسر الترند العام لايعتمد على الفريمات الصغيرة اطلاقا بل من فريم الساعة وانت طالع لذلك انصحك بالاعتماد على فريم الساعة هو الانسب لمعظم الاستراتيجيات

assidi saber
07-22-2012, 23:17
اخي الكريم انا من وجهة نطري يمكن ان تستعمل فريم 5 دقائق لكي تربح على الاقل 5 نقاط في وقت قصير

mido
07-22-2012, 23:47
اخي الكريم
كلما كان الترند علي فريمات كبيرة كلما كان اقوي وصادق
تقبل مروري ولك فائق احترامي

kaka2
07-22-2012, 23:52
انا استخدم هذا الطريقة وحققت %50 ربح من قيمة الحساب
ولكن طار الربح مع الانخفاض المفاجئ لليورو
الطريقة حلاوتها في بساطتها

mannon
07-23-2012, 00:35
انا استخدم هذا الطريقة وحققت %50 ربح من قيمة الحساب
ولكن طار الربح مع الانخفاض المفاجئ لليورو
الطريقة حلاوتها في بساطتها

للاسف معنى ان الحساب طار فى صفقة او اثنين دة معناه انك مش ملتزم بادارة مالية سليمة وصدقنى وبغض النظر عن النتجية هتلاقيك دائما فى خسارة مستمرة والمحصلة فى النهاية خسارة

Aker001
07-23-2012, 00:37
تقدر تعمل ترند فى اى فريم انت عاوزة وبنفس الطريقه فى كل الفريمات
لكن يفضل ان ترسم الترند فى الفريمات الكبيرة

zahran
07-23-2012, 00:39
trend is your friend
دى مقوله قريتها قبل كدا فى احدى منتديات الفوركس مش فاكر فين وبجد المقوله دى عجبتنى اوى وعرفتنى قيمه الترند فعلا
ولازم هلينا كلنا يا جماعه اننا نخلى الترند دىى الصديق العزيز لنا . وناخذ بمشوره الترند يا جماعه ونمشى معاه يعنى بمعنى اصح
والترند ياباشا على اى فريم ينفع بس الفريمات الكبيره احسن

ARAB_PIGEON
07-23-2012, 00:52

اخى الكريم حلل على الفريمات الكبيره الشهرى - الاسبوعى - اليومى
لمعرفه الاتجاه العام للسوق
وبعد ذلك اختار الفريم الذى ستتداول عليه
ولا انصحك ابدا بالتداول على الفريمات الصغيره جدا حيث انها لن تعطيك الاتجاه الحقيقى للسوق غالبا

kingman
07-23-2012, 02:01
trend is your friend
دى مقوله قريتها قبل كدا فى احدى منتديات الفوركس مش فاكر فين وبجد المقوله دى عجبتنى اوى وعرفتنى قيمه الترند فعلا
ولازم هلينا كلنا يا جماعه اننا نخلى الترند دىى الصديق العزيز لنا . وناخذ بمشوره الترند يا جماعه ونمشى معاه يعنى بمعنى اصح
والترند ياباشا على اى فريم ينفع بس الفريمات الكبيره احسن
هو الترند اللى بيقدر يحدده صح بيجنب نفسه الخسائر وخصوصا للمتاجرين ذات الأهداف المتوسطة والكبيرة وطبعا اهم شئ فى اى صفقة هو الدخول الصحيح فحتى لو دخلنا خاطئ مع الترند مش هيمنع الخسارة طبعا

pimo
07-23-2012, 02:05
انا اظن ان كسر الترند ياتي دائم من الاخبار الاقتصادية ولكن انت تريد ان تعمل علي فريم صغير مما يعطيك الفرصة في استعمال التحليل الفني نسبة كبيرة في تحقيق الربح وهذا ما انصحك به

msh3egy
07-23-2012, 02:22
بس يا باشا عشان تقدر تحدد الترند الصحيح فعلا لللعمله فلازم تاخد الفريمات من الكبير للصغير
وعلى حسب بقى انت رؤيتك للنقطه اللى انت فيها دلوقتى دى قويه بالنسبه للترند الاساسى ولا لا

abdelaal
07-23-2012, 02:25
عليكم السلام ورحمة الله
الترند كلما كان أكبر كان أصدق
والكسر في حالة الفريم الصغير في الغلب بيكون كسر كاذب
بتوفيق أخي الكريم

KOGI
07-23-2012, 02:28
يفضلل ان الترند العام اللى ممكن تعمله وافضلها على فريم الاربع ساعات ويمكنك توضيح ذلك
فيما بعد على اى فريم اخر من الفريمات العديدة والمختلفة وسيكون دقيق وشغال بأذن الله

هو ممكن زى ما بتقول فعلا فريم ال4 ساعات او فريم ساعة
لكن اقل من كده الترند مش هيبين اى حاجة من مسار العملة وتقبل مرورى

fx-man
07-23-2012, 02:38
بالنسبة للفريما الصغيرة اوى زى ال5 دقايق هيكون الكسر فى الغالب غير حقيقى والسعر ممكن يكسر ويرجع تانى لنفس مساره السابق .بنصحك لو عايز تشتغل على فريمات قليلة يبقى اقل فريم ليك هو ربع ساعة والهدف حوالى 20 نقطة .

MixMax
07-23-2012, 04:06
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته يا اخي لا يوجد اي شيئ اسمه بعيد فمن يخشى صعود الجبال يعش ابد الدهر بين الحفر هادي هي القاعدة في هده الحياة يا اخي الكريم وعليه يجب عليك ان تجتهد لكي تصل الى مبتغاك يا اخي الكريم

khaled zizo
07-23-2012, 17:30
العمل على فريم الساعه لكن ملاحظ انه الترند على الفريمات الصغير غير قوى على فريم الساعه السعر كسر الترند الهابط ورجع وانا كنت بدخل على اساسا اعادة الاختبار لكن رجع اغلق فوق الترند مرة اخر وكمل فى الاتجاة العكسى الاتجاة الصاعد مش عارف هل رسم الترند خطاء ولاممكن السعر يكسر الترند و فان كسره اخرج من الصفقة مباشرة ، و لا تدخل في اي صفقة اخرى ، حتى يتكون ترند عكسي ، و رجع السعر الى نفس الترند فادخل عليه مرة اخرى ، و لكن بحذر و وبعدين يصعب الترندات علي الفريمات الصغيرة علشان هتلاقيها مذبذبة بسرعة

hesham itch
07-23-2012, 19:14
يفضل ان تقوم بوضع الترند على فريمات اكبر نسبيا حتى تتحقق الشروط الواجب
توافره فى اى صفقة يقبل عليها اى متاجر فوركس يريد ان يحلل بشكل صحيح

محمد فرغلى
07-23-2012, 22:00
اكيد الترند بيساعد وبيوضح الشارت اكتر
كل اما يكون الفريم كبير واستخدامه دائما

bullot
07-23-2012, 22:07
نعم اخي يمكنك ان تعمل الترند على اي فريم انت تريده وكلما كان الترند على فريمات كبيرة كلما كان اقوا

xtomorrow
07-23-2012, 22:15
كما اشار الاخوة كلما كان الترند على فريم اكبر كانت الهداف اكبر وشخصيا لا انصحك برسمه على فريمات اقل من 15 دقيقة
ايضا يجب عليك الحذر اثناء رسم الترند خاصة لو كنت تعتمد عل الارتدادات للسعر فاي هفوة في رسمه ممكن تتضرر منها

AMANI
07-24-2012, 19:17
الترند هو نقطة قوية و يحدث فها تردد كبير في السعر ويمكن الاستفادة منها بنقاط قليلية

spectra4
08-06-2012, 14:03
انا لسه جديد وكل معلوماتى عن الترند انه
من الاشياء المهمة جدا في التحليل الفني هو رسم خطوط الترند للاستفادة منها ، ومعرفة وقت كسرها، للاستفادة من الكسر

ahmed
08-06-2012, 14:06

اذا كنت تقصد ارتداد للسعر فنعم يحدث ذلك بشكل امن كلما ذادت عدد الارتكازات على هذا الترند
ويستخدم ايضا فى حاله الكسر وكلما زادت ايضا عدد الارتكاذات فى الكسر كان كسر قوى
ولكن كل ما يواجهنا فى الترند من صعوبات هو الكسر الكاذب

hichemdz
08-06-2012, 14:31
نعم اخي الكريم من الممكن ان تعمل على فريم الخمس دقائق او الربع ساعة باهداف صغيرة يعني سكالبينج
و كل ما كان الوقت اكبر كان الكسر صحيح خاصة الساعة والاربع ساعات .يمكنك ان تجني منها اكثر من 100 نقطة. والله اعلم .

ROTARY28
08-06-2012, 18:22
السلام عليكم
يمكنك ان تتاجر على الترند الصغير اذا كان متوافقا مع الترند العام على الفريمات الكبيرة

tamid0
08-06-2012, 18:26
السلام عليكم و رحمة الله
الترند على اي فريم يا باشا بس كل ما الفريم كر النتايج بتبقى اصدق زي ما قالو باقي الاعضاء
شكرا

magic777
08-06-2012, 18:35
كما اشار الاخوة كلما كان الترند على فريم اكبر كانت الهداف اكبر وشخصيا لا انصحك برسمه على فريمات اقل من 15 دقيقة
ايضا يجب عليك الحذر اثناء رسم الترند خاصة لو كنت تعتمد عل الارتدادات للسعر فاي هفوة في رسمه ممكن تتضرر منها

على فكره اخي حتى لو رسمت الترند على فريم الربع ساعه وادمجت معاه مؤشر تشبع مثلا هتكون طريقه جيده للعمل
ولكن باهداف صغيره وباادراه راس مال صارمه علشان تعرف تعزز او تبرد وتخرج بربح ايضا

safiforex
08-06-2012, 18:40
على فكره اخي حتى لو رسمت الترند على فريم الربع ساعه وادمجت معاه مؤشر تشبع مثلا هتكون طريقه جيده للعمل
ولكن باهداف صغيره وباادراه راس مال صارمه علشان تعرف تعزز او تبرد وتخرج بربح ايضا

من الاحسن استعملا لاترند و خطه في الشارت الساعة فهذا في اعتقاداي افضل
و اكن ما ان قلت باهداف صغيرة في الشارات الربع الساعة فانا اؤيد الطريقة التي ذكرت ، فهي ستكون ناجحة فعلا بالتوفيق

kingman
08-06-2012, 18:44
اذا كنت تقصد ارتداد للسعر فنعم يحدث ذلك بشكل امن كلما ذادت عدد الارتكازات على هذا الترند
ويستخدم ايضا فى حاله الكسر وكلما زادت ايضا عدد الارتكاذات فى الكسر كان كسر قوى
ولكن كل ما يواجهنا فى الترند من صعوبات هو الكسر الكاذب
ومن يتعالم مع الترندات او الدعوم والمقاومات على الكسر او الأرتداد يجب ان تكون له طريقة جيدة يتعامل بها وخصوصا الأستوب لأن كثيرا لايكون كسر حقيقى

safari42
08-06-2012, 18:52
الترند لا يعتبر صادقا الا اذا كان على فريم اكبر
ويمكن الاعتماد عليه اكتر
اما لفريمات الصغيرتغطيك ترند اقل صدق وممكن يكون الاختراقات وهمية بس

derfcase
08-06-2012, 19:02
الاصل اخي الكريم
mahmoud1
ان الترند اذا تم كسره او اختراقه علي اي فريم فانه يعتبر بداية ترند جديد
الا انه يفضل ان يكون هذا الترند علي فريمات كبيرة و ليست صغيرة - للتاكد من قوة الكسر و بالتالي قوة اشارة التداول الجديدة

khaledforex
08-06-2012, 19:07
الاصل اخي الكريم
mahmoud1
ان الترند اذا تم كسره او اختراقه علي اي فريم فانه يعتبر بداية ترند جديد
الا انه يفضل ان يكون هذا الترند علي فريمات كبيرة و ليست صغيرة - للتاكد من قوة الكسر و بالتالي قوة اشارة التداول الجديدة

ولكن احترس فبعد الكسر ستجد تذبذب كبير قد يوهمك كل فترة قصيرة ان هناك اتجاه ما قادم
تذبذبات لا هدف لها الا ضرب الاستوبات للأسف
وقد وقعنا فى هذا
من الافضل استخدام مؤشر المومنتيم بطريقة الترند المكسور
طبعا انا لست من هواة المؤشرات ولكن الاستراتيجية هكذا
مؤشر الممونتيم فوق مستوى ال100 ادخل عند كسر الترند شراء
والعكس

silverfox
08-06-2012, 19:11
الترند يجب ان يكون صديقكك دائما اتمنى ان لا تجد الانسان الذى يقو لك السعر الان هابط اشترى ليصعد ولكن هبط اهبط مع السعر حتى تربح منه

companero
08-07-2012, 07:48
الترند كما هو معروف صديق المتاجر
تاجر كما ترى لا كما تتوقع
على العموم الترند يكون صادقا كلما كبر الفريم ,

register
08-07-2012, 08:12
ما عليك إلا بالتحربة اخي ، هي التي ستعطيك البرهان الصادق
هذه ميزة الحسابات الديمو ، كلما خطرت لك فكرة جربها ، لن تخسر شيئا

thunderfot
08-07-2012, 08:19
انت من الممكن اترسم ترندات مختلفه على الفريمات الكبيره لتحديد الاتجاه العام وعلى الفريمات الصغيرة لاقتناص فرص سريعه من 5 الى 10 نقاط كما ذكرت واستفيد من الاثنين - ولكن يجب ان تدرس هذا على الديمو وتجد طرق لفلترة الدخول الصحيح من الخاطىء

hend
08-11-2012, 13:48
لا بصراحة مش عارفه انا مازلت تدرب فى لفوركس ولازلت اتابع
الفيديوهات فى اليوتويب لابد من عمل حساب ديمو ايصا وتقبل مرورى

mohamedlee
08-12-2012, 01:34
اخى الكريم انا بداية معرفتى بالفوريكس ومضاربتى كانت على فريم 5 دقائق فقط وكنت احقق بالفعل اهداف من 5 الى 10 نقاط بالفعل كما ذكرت ولكن حاول ان لا تطمع على هذا الفريم الصغير وتكوين ارباح اكبر من ذلك لان هذا سوف يكون مخاطرة كبيرة ولو احببت ان الهدف يزيد استخدم فريم اكبر شوية زى فريم النصف ساعة او الساعة

dentist
08-12-2012, 02:01
انا بفضل انك تعمل الترند علي فريمات كبيره زي فريم الاربع ساعات
بس عموما حاول تعمل طريقتك دي يمكن تنفع

بسمة الحياه
08-12-2012, 14:35
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
كوني في البداية يجعلني أقول ان التجربة خير دليل فما نجح معك قد لا ينجح مع غيرك و العكس صحيح
و مادمت ستجرب على الحساب التجريبي فلن تخسر شيئا بل ستزيد معارفك و معلوماتك
بالتوفيق لجميع

realyone
08-12-2012, 17:00

اعتقد ان بالإمكان ان تحدد الترند على اي فريم,لكن تحديد الترند في فريمات الكبيره اكثر صدقا من تحديده في فريمات الصغيره,فأفضل فريم يتم تحديد الترند فيه هو الفريم الأربع ساعات واليومي

husamart
08-12-2012, 18:50
الترند على الفريمات الصغيرة غير دقيق واقل شيء ممن الاعتماد عليه في الترند هو فريم الساعة على الاقل وكلما كبر الفريم كانت الدقة في احترام السعر للترند اكبر

ebtehag
08-14-2012, 15:52
الترند اخى الكريم هو الاتجاه العام للعمله ودا لازم تمشى معاه ولا تخالفه على الاطلاق لانه بيوضحك العمله رايحه فين فى ناس بقه تحب تتفلسف وتدخل عكس الترند وفى الاخر يقولوا السوق كله خساره والخطا فى الاساس منهم لانهم بيخالفوا الترند العام ويدخلوا عكسه

Didios
08-20-2012, 20:35
أنا آخذ الإتجاة من تريند ال4ساعات وأشتغل على الربع ساعة أو ال5دقائق .

tifanytomato
08-20-2012, 20:58
بص يا سيدى ممكن على الخمس دقايق بس خلى الترند مرتكز على الاقل على ثلاث ارتكازات لكن خليك فى النص ساعة واستخدم 3 موفينجات 100و 30 و9 لما التسعة يقاطع التلتتين ويعدو ال100 ادخل ومش لازم يقطعوا كمان المهم يتقطعوا قبل الكسر واستخدم الممومنتم والار سى اى ولما المومنتم يبقى فوق لو شراء او تحت لو البيع المية والار سى اى فوق او تحت الخمسين