PDA

View Full Version : نصيحة هامة للمبتدئين

Pages : [1] 2

thewaytosucsess
12-11-2015, 08:33
يا جماعة فيه مواضيع كتير وردود وتعليقات كتير بتحكى فى نفس الاتجاه
وهو الاتجاه الذى يفضله العالم العربى بصفة عامة والمصرى بصفة خاصة وهو " نجيب من الاخر "
يعنى مثلا احكيلنا تجربتك فى الفوركس وازاى اكسب وازاى مش عارف ايه
يا جماعة اجمل ما فى الفوركس انه علم جامع بين الاقتصاد والاحصاء
بيخليك تعرف ايه اللى بيدور حواليك بالعالم وازاى تفهمه وتخليه لصالحك
مش مجرد ده طالع نشرى وده نازل نبيع لا ده سياسة واقتصاد دول يعنى الموضوع مش بالسهولة دى
وزى مقولت قبل كده ان الفوركس مش كورس او شهادة تاخدها وتشتغل بيها او تقوى بيها السى فى بتاعك
الفوركس بحر كبير وواسع لازم تزود خبراتك ومعلوماتك فيه كل يوم عشان تعرف فين اوله وفين اخره
ملحوظة اخيرة لاخواتنا المبتدئين اللى لازلت واحد منهم :
يبقى وااااااهم اللى يعتقد ان فيه حد هيديلك الفوركس بالمعلقة ويقولك ادخل اكسب فلوس
الفوركس عايزك تتعلم وعلى مراحل كل مرحلة تبتدى بعد انتهاء اللى قبلها
صدقونى لازم وقفة مع النفس فى الموضوع واعادة التفكير كليا يمكن نقدر نفهم ونعمل حاجة
وشكرا

latraaa
12-11-2015, 12:29
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على النصائح القيمة و التي أرى أنها جد مفيدة للجميع، أتمنى أن يأخدها الإخوة الكرام بعين الإعتبار لما لها من قوة و تفاعل قوي في المستقبل، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله يا اخي الكريم

thewaytosucsess
12-11-2015, 13:47
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على النصائح القيمة و التي أرى أنها جد مفيدة للجميع، أتمنى أن يأخدها الإخوة الكرام بعين الإعتبار لما لها من قوة و تفاعل قوي في المستقبل، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله يا اخي الكريم

اشكرك على مرورك الكريم
وارجو ان تكون هذة النصائح مفيدة للجميع وبصفة خاصة المبتدئين
بالتوفيق للجميع

yansane
12-11-2015, 14:52
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على النصائح القيمة و التي أرى أنها جد مفيدة للجميع، أتمنى أن يأخدها الإخوة الكرام بعين الإعتبار لما لها من قوة و تفاعل قوي في المستقبل، وارجو ان تكون هذة النصائح مفيدة للجميع وبصفة خاصة المبتدئين بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله يا اخي الكريم

Maam
12-11-2015, 15:15
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
شكرآ جزيلا على الموضوع الرائع و المميز

واصل تالقك معنا فى المنتدى

بارك الله فيك أخى ...

ننتظر منك الكثير من خلال إبداعاتك المميزة

لك منـــــــ إجمل تحية ــــــــــى
بالتوفيق

neverlityougo3
12-15-2015, 21:26
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هو الادوات المشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

otmani
12-15-2015, 21:40
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
مشكور على موضوعك وتفاعلك مع الاخوة في المنتدى وبالتوفيق في مواضيع قادمة

onelove
12-15-2015, 22:52
رى أنها جد مفيدة للجميع، أتمنى أن يأخدها الإخوة الكرام بعين الإعتبار لما لها من قوة و تفاعل قوي في المستقبل، وارجو ان تكون هذة النصائح مفيدة للجميع

snnaky
12-17-2015, 01:49
يااااة كتير قولت نفس الكلام فى ردودى على البعض لغاية ما اعتبرت ان دة امر واقع علينا ان نتقبلة
المشسكلة ان فى كتير من الأعضاء وهم من المبتدأين والمسجلين حديثا لا هم لهم سوى عمل اى كلام واى ردود واى مواضيع المهم ان يكلل الموضوع بالبونص وتقدر تعتبرهم من قناصى البونص
يعنى مش مهم عندة انة يفيد حد او يستفيد او انة يعمل موضوع مهم لا المهم انة يكتب سطر وياخد علية بونص

neverlityougo2
12-19-2015, 17:46
مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصتالفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر

الاصيل
12-19-2015, 17:48
شكرا لك على هذه المشاركه وهذا التوضيح
الفروكس عالم غير جدا لا يخضع لاى قوانين ولا معايير
علام سهل جدا الربح منه لكن صعب جدا الخروج منه رابحا
اصحاب رؤس الاموال الصغيره غالبا هم الضحايا
تمنياتى للجميع بالتوفيق و النجاح

مصطفى حمدان
12-22-2015, 22:50
مشكور اخى الفاضل على هذا الاقتراح الجميل ولكن للاسف هناك الكثير من الافكار التى يتم طرحها بالمنتدى ولكن لا تاخذ حيز التنفيذ لان كل الاعضاء او اغلبهم يدخلون من اجلوضع رودودللحصول على البونص فقط

samieh
12-31-2015, 12:25
فعلا يا اخى التعليم هو العامل الاول فى النجاح فى الفوركس وبعد ذلك تأتى الخبرة
وايضا ادارة راس المال اهم من كل دول وعن تجربة ومن يريد الاستمرار فى هذا السوق فليحسن ادارة امواله

aissahd
12-31-2015, 13:37
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بارك الله فيك اخي على هدا الموضوع الجميل و ربي يجعلو في ميزان حسناتك

لله يهدينا و يهدي جميع المسلمين جزاك الله خيرا وبارك فيك

heroo252
12-31-2015, 14:03
الفوركس فعلا له علاقه قويه بالاحصاء عشان كده ديما دراسة الاقتصاد
مرتبطه بالاحصاء حتى فى مناهج الثاويه العامه ودى مش محتاجه معروفه للجميع

salfe
12-31-2015, 14:08
السلام علـيـكم و رحمة الله تعـالى و بـركـاته أعضاء المنتدى الكرام
زميل الفوركس عضو المنتدى المتميز
ما ان اسأل سؤالا الا ووجدت اجابة وافية عليه
وما ان اتبعت التعليمات التي اتلقاها اجدها مفيدة جدا جدا
قلوبنا تجود لكم بالعرفان فلكم منا جزيل الشكر وعظيم الأمتنان و جزاكم الله كل خير

messaoud43
12-31-2015, 14:13
الســــــلام علــيــكم و رحمــة الله تعـالى و بــركـاته
أخي في الله زميلي في المنتدى بــارك الله فيك مني اليك كلمة حب و تقدير وتحية و وفاء واخلاص تحية ملئها كل معاني الاخوة والصداقه تحية من القلب الى القلب شكرا من كل قلبي
في انتظـار المـزيد من التألق و الابـداع في مــوضــــوعـــــاتـــك الهــــامـة

yahiahd
12-31-2015, 15:56
السلام عليكم ورحمة الله تعلى وبركاته والصلاة والسلام على أشرف الخلق سيدنا محمد
فعلا مفيد جدا هاد الموضوع بالتوفيق للجميع

thewaytosucsess
01-01-2016, 10:27
اشكر جميع من شارك برده العطر ومروره الكريم
واتمنى بحق ان يكون الناس قد استفادوا وان لا نرى تكرار هذة الامور
وتكون المشاركات مفيدة والمعلومات تصل للجميع بسهولة

one god
01-10-2016, 19:15
مهم جدا طبعا يا اخي ان المتاجر يتاجر في اتجاه السوق العام ويتحدد باخر عشر شمعات في فريم اليومي بالتاكيد
انما الاكيد ان هناك اوقات التصحيح ولابذ من حسن الدخول والخروج حتى ونحن نتاجر وفق الاتجاه المسيطر

dhmo
01-10-2016, 21:40
اشكر جميع من شارك برده العطر ومروره الكريم
واتمنى بحق ان يكون الناس قد استفادوا وان لا نرى تكرار هذة الامور
وتكون المشاركات مفيدة والمعلومات تصل للجميع بسهولة

والتطبيق مهم و التجريبي تقدر تحقق منه ارباح هايله علشان انت مش بتكون متوتر نفسيا وكده وكمان بتعرف تفتح حساب راس ماله كبير وده
في حد ذاته سبب للاستمرار

nonam
02-11-2016, 14:45
السلام عليكم ... شكرا علي الموضوع بس كان لابد ان تختصر في الموضوع علشان الناس لا تضيع وقت في التعامل مع الهري دة كلة
بس الفكرة وصلت ونتمني من الناس انهم يعملة الخير والشغل والخبرة
بالتوفيق ان شاء الله

MEDOOO1989
02-11-2016, 14:51
كلامك جيد جدا وصحيح المشكله ان الكل مستعجل في الربح
والوصول لاكبر ربح ممكن لازم الواحد يتعلم ويطبق التعليم ده
علشان يعرف يوصل للي هو عايزه ويوصل لاهدافه

talel babchia
02-11-2016, 15:15
مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن.................. ..................................... وبالتوفيق للجميع

messaoud43
02-11-2016, 22:54
الســــــــــــــــــــــ ـلام علـــــيــــــــــــكم و رحمــــــــة الله تعـــالى و بــــركــــاته
أخي الكـــــريــــم بـــــــارك الله فيـــــك و جــــزاك الله كــــل خـــــيـــــر
مــــوضــــوع رائــــــع و قـــــيــــم مـــــشـــــكـــــــــور

ibrahem91
02-11-2016, 23:51
لذلك انا اري ايضا ان سوق الفوركس ايضا من افضل الاسواق ولكن يحتاج
الي راس مال وادارته الجيد وتعلم وخبره ونفسية وبالتالي ستنجح في هذا السوق

talel babchia
02-12-2016, 00:10
الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسة.................................... .......................وبالتوفيق للجميع

محمد صلاح
02-12-2016, 00:54
مشكور اخى العزيزعلى هذه النصائح

وفعلا الفوركس مش فهلوة ولا كوؤس هتاخده فى يومين انما الفوركس علم كبير مالهوش اول من اخر واللى عايز يتعلم لازم يبحث

latraaa
02-12-2016, 19:09
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على الطرح و على الرأي الدي قدمته، و أقول لك مشكرو على المعلومات القيمة التي قدمتها و التي أتمنى ان يعمل بها الإخوة الكرام إن شاء الله في التداول، بالتوفيق لك و للجميع إن شاؤ الله

never10
02-13-2016, 23:32
مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصتالفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر

forez
02-15-2016, 13:55
الســــــلام عليكـــم و رحمـــــة الله و بركاتـــــه ...........
بســـــــم الله الرحمـــــــان الرحيـــم ...................
ارى أنها جد مفيدة للجميع، أتمنى أن يأخدها الإخوة الكرام بعين الإعتبار لما لها من قوة و تفاعل قوي في المستقبل.........

haisom
02-15-2016, 14:07
مشكور يا غالى

spitcha
02-15-2016, 14:13
شكر احي على النصائح المهمة ارجو منكم مساعتنا في علم الفوركس
نحن الميتدئيين نحتاج الى خبراتكم افيدونا وشكرا

مريم ميري
02-15-2016, 14:17
السلام عليكم شكرا اخي الحقيقة اشرت الى نقطة همة جدا كون اننا كمتداولين في سوق العملات الاجنبية محتاجين الى تعاون وتقاسم للخبرات
فمن المستحيل الاشتغال في السوق من غير ما نتعاون وبالتالى انا افضل اني اعمل في اطار مجموعة ونحاول ندخل صفقات بناءا على
عدة اراءا وشكرا

Hawas_Dz
02-15-2016, 14:26
سلام اخي
والله يعطيك العافية هناك الكثير لا يعلم هذه المعلومات
مشكوووور

dhmo
02-15-2016, 16:26
شكر احي على النصائح المهمة ارجو منكم مساعتنا في علم الفوركس
نحن الميتدئيين نحتاج الى خبراتكم افيدونا وشكرا

لابد من الالتزام بها للنجاح لان بالتأكيد اخي الخساره هنا للأسف مؤلمه بس هيا بتكون عباره عن دروس مدفوعه التمن بيتعلم منها المتاجر الاساس ويتعلم ازاي يتجنب الوقوع فيها بعد
كده في المستقبل علشان يكون افضل

اكرم التميمي
02-16-2016, 15:38
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته مشكور اخي الكريم على هذه النصائح المهمه فعلا الفوركس يحتاج الى المزيد من المثابره ومزيدا من الجهد والتعب فالمجال صعب

aboubakeur_m12
02-16-2016, 15:50
بارك الله فيك على هذا الموضوع القيم و كما دكرت فالفوركس يعتبر مجالا اقتصاديا واسعا و النحاح فيه ليس بالامر بالهين و لا المستحيل فلااجتهاد و الصير على الخسارة هما العاملين الحاسمين للوصول الى الهدف الا و هو تحقيق مبلغ كبير

mohammed control
02-16-2016, 15:57
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على النصائح القيمة و التي أرى أنها جد مفيدة للجميع، أتمنى أن يأخدها الإخوة الكرام بعين الإعتبار لما لها من قوة و تفاعل قوي في المستقبل، وارجو ان تكون هذة النصائح مفيدة للجميع وبصفة خاصة المبتدئين بالتوفيق لك

take-profit
02-16-2016, 15:57
انا في الحقيقة اتفق معك الموضوع مهم الفوركس مينفعش تجيبه من الاخر ولا هو شهادة
بالفعل هذا عالم من الاقتصاد و السياسة العميقة اللي بيكون فهمها اهم

starnew
02-16-2016, 16:10
مشكور اخي الكريم على هذه المعلوماتك المفيدة التي قدمتها لنا و نحن بالفعل ممتنين لك و لاهميتها و نتمنى لك التوفيق و النجاح واتمنى لك النجاح والتوفيق والربح الوفير لك ولكن لا تجاذف بكل راس المال ادخل فى كل صفقة 20% فى حالة الخسارة تربح فى الثفقة الثانية جزاك الله خير وننتظر الكثير وطرحك المواضيعك المفيدة
جزاك الله خير

Diaa
02-20-2016, 04:19
من السهل بالنسبة لك كمتداول مبتدأ في سوق الفوركس أن تضل طريقك أو أن تعتريك الحيرة أو أن تثقل كاهلك المعلومات التي تمطرك بها شبكة الانترنت عن ... أهم نصائح التداول للمبتدئين بسوق الفوركس .... حقائق هامة بشأن تداول الفوركس!

soad labib sadek
02-23-2016, 23:02
اخي الفاضل اوافقك الراي جزئيا فعلا هناك الكثير من الاعضاء يسالون مقل هذا السؤال الغريب و هو ازاي اكسب بسرعة و انا عن نفسي باحتار ازاي اجاوب علي هذا السؤال و المتاجر السائل بنفسه من عليه حل هذا السؤال بتعلمه و اكتسابه للخبرة

بالتوفيق

jallou
02-24-2016, 02:21
مؤشر الدولار الذي يقيس أداء الدولار مقابل سلة من العملات الرئيسية ارتفع اليوم ليسجل اعلى مستوى في أسبوعين عند 97.60 بعد أن افتتح جلسة اليوم عند المستوى 96.76 وكان قد سجل أدنى مستوى عند 96.62 ليتداول حالياً عند المستوى 97.36

ghiles
02-24-2016, 02:25
السلام عليكم ورحمة الله وتعالى وبركاته يا اخي الكريم انا شخصيا اضن ان نصائحك ستفيد الجميع .اشكرك .تقبل مروري .سلام

352uch
02-24-2016, 02:26
مشكووووووووووووووور على الشرح و لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي الكريم

yassine 1919
02-24-2016, 02:35
سلام عليكم اخي
مشكور اخي على هادا الموضوعي التتقيفي
يوجد الكتير من الاشخاص يعيشون في وهم الارباح السريعة بدون مجهود
فلابد من الجهد والتعلم المستمر للوصول الى النجاح والصبر تم الصبر
بتوفيق للجميع

muhammed.abdo
02-24-2016, 02:43
لك جزيل الشكر على النصيحة صديقي .و جزاك الله خيراً على توجيه المبتدئين لأن التعلم هو أساس كل شيء حيث لا يمكن وضع القدم من الدرج الأول إلى الدرج الأخير عندما نصعد إلى مكانٍ عالٍ بل يجب اجتياز كامل الدرجات للوصول .والهدف الرئيسي هو التعلم والاستفادة مما يجري حولنا في العالم .دمت بخير

---------- Post added at 02:43 AM ---------- Previous post was at 02:37 AM ----------

لك جزيل الشكر على النصيحة صديقي .و جزاك الله خيراً على توجيه المبتدئين لأن التعلم هو أساس كل شيء حيث لا يمكن وضع القدم من الدرج الأول إلى الدرج الأخير عندما نصعد إلى مكانٍ عالٍ بل يجب اجتياز كامل الدرجات للوصول .والهدف الرئيسي هو التعلم والاستفادة مما يجري حولنا في العالم .دمت بخير

nader110
02-24-2016, 03:23
يريت اي حد جديد مبتدي في مجال الفوركس يسمع كلام الخ الكبير صاحب الخبرة ويتعلم كل شيء في الفوركس ويتقنة هذا فقط

forez
03-15-2016, 13:21
ارى أنها جد مفيدة للجميع، أتمنى أن يأخدها الإخوة الكرام بعين الإعتبار لما لها من قوة و تفاعل قوي في المستقبل.........

akram mohamed obaid
03-15-2016, 14:38
والصلاه والسلام على سيدنا محمد وال محمد
مشكور اخي على هذا الموضوع الرائع ونتمنى منك المزيد من المواضيع الهادفه التي تهم الفوركس وتزيد من مهاره المتداول

hossam elsayed
03-15-2016, 14:49
السلام عليكم ورحمه الله و بركاته اخى الكريم انتا اثرت نقطه جميله جدا و هى المعرفه
فعلا يجب علينا ان نعرف لماذا يرتفع السعر و اذا هبط نعلم لماذا انها اقتصادات دول فعلا

---------- Post added at 01:49 PM ---------- Previous post was at 01:47 PM ----------

و ايضا يجب علينا معرفه التحليل و كيفيه التحليل يجب ان يكون لكل متاجر عربى استراتيجيه خاصه به
و ليس اخذ هذا من ذاك وليس هنا اى تعلم او فهم فقط الجهل بعالم الفوركس يقودنا للخسارة

mediapro
03-15-2016, 15:35
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على النصائح القيمة و التي أرى أنها جد مفيدة للجميع، أتمنى أن يأخدها الإخوة الكرام بعين الإعتبار لما لها من قوة و تفاعل قوي في المستقبل، وارجو ان تكون هذة النصائح مفيدة للجميع وبصفة خاصة المبتدئين بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله يا اخي الكريم

---------- Post added at 12:35 PM ---------- Previous post was at 12:10 PM ----------

simo1
03-15-2016, 17:40
........................................
فيضَ مَنَ الجَمــالْ الَذي سكبتهْ
تِلَكَ الَـأنــاملْ الَاَلمَــاَسيَةَ ..!
طًرّحٌ مٌخملَي ..,
كُلْ شَئَ مختلفْ هُنــا
يعطَيكـًم العآفية ..ولـآحرَمنآ منَكـًم
بإنتظَآرَجَديِدكًـم بشغفَ
وهو الاتجاه الذى يفضله العالم العربى بصفة عامة والمصرى بصفة خاصة وهو " نجيب من الاخر "
مش مجرد ده طالع نشرى وده نازل نبيع لا ده سياسة واقتصاد دول يعنى الموضوع مش بالسهولة دى
وزى مقولت قبل كده ان الفوركس مش كورس او شهادة تاخدها وتشتغل بيها او تقوى بيها السى فى بتاعك
الفوركس بحر كبير وواسع لازم تزود خبراتك ومعلوماتك فيه كل يوم عشان تعرف فين اوله وفين اخره
يبقى وااااااهم اللى يعتقد ان فيه حد هيديلك الفوركس بالمعلقة ويقولك ادخل اكسب فلوس
صدقونى لازم وقفة مع النفس فى الموضوع واعادة التفكير كليا يمكن نقدر نفهم ونعمل حاجة
وشكرا

csebai12
03-15-2016, 18:30
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته مشكور اخي على الموضوع
من الضروري ان نزيد في كل مرة محاولتنا في في التعلم في هذا السوق

neverlit3
03-16-2016, 20:27
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هوالمشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

abderrahmenanis
03-21-2016, 22:47
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هو الادوات المشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

ahmadinho100
03-21-2016, 22:49
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته الفركس عالم كله رائه و مغامرات فقط يجب عليك ان تتعلم الاستراتجيات و التحليل الفني كي تنجح في العالم

ملاك الروح
03-22-2016, 00:45
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته لك جزيل الشكر على تلك النصائح القيمة اخي الكريم بالفعل يجب التحليل ومتابعة ودراسة السوق قبل اخذ العقود
اتمنى لك التوفيق

forez
03-22-2016, 11:31

newlookmostafa
03-22-2016, 11:47
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
النجاح فى الوركس يحتاج وقت وتعلم طويل وخبرة اكبر للوصول الى مستوى جيد
تقبل مرورروورى
تحياااااتى

neverlit3
03-23-2016, 15:32
اخى العزيز انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصت الفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

harimeche
03-23-2016, 15:46
اهلا أخـــي انت إتجهت إلى الامور السلبية

فياما تكلمنـــا واكثرنا من المواضيع المهمة والحساسة

إبحت في هدا القسم والقسم التعليمي ستجدو العديد والعديد من النقاشات

والمواضيع المهمة

مع التحية وبالتوفيق

mourada
03-23-2016, 17:31
اخي العزيز مشكور على هذه النصيحة التي قدمتها لنا و انا انصح كل مبتدئ بالقسم التعليمي هنا في المنتدى و اليوتيب و لن يندم فهنا تجد كل ما يتعلق بالفوركس و بالتوفيق للجميع

aziz79
03-23-2016, 17:38
شكرا أخي على الطرح والمعلومات المفيدة ومحاولتك لتوعية المبتدء في عالم الفوركس وتوضيحك لللأمور التي يجب الإهتمام به
شكرا جزيلا أخي ولا تبخل علينا بالمزيد من الأطروحات المفيدة

abdeljabbar
03-23-2016, 17:43
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على النصائح القيمة و التي أرى أنها جد مفيدة للجميع، أتمنى أن يأخدها الإخوة الكرام بعين الإعتبار لما لها من قوة و تفاعل قوي في المستقبل، وارجو ان تكون هذة النصائح مفيدة للجميع وبصفة خاصة المبتدئين بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله يا اخي الكريم...................

mounir trader
03-23-2016, 17:46
أج ــمل وأرق باقات ورودى لردك الجميل ومرورك العطر تــ ح ــياتيـ لكــ كل الود والتقدير دمت برضى من الرح ــمن لك خالص احترامي .

forez
03-23-2016, 18:53

عبد الرحيم رافا
03-25-2016, 01:14
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
اهلا و سهلا و مرحبا بالجميع صغارا و كبارا و مساؤكم سعيد ان شاء الله نستفيد جميعا
كلامك من البداية بادي صح اتفق معك

badr el asri
03-25-2016, 19:45
نتمنى أن نرى المزيد من هذه الأبداعات و
المعلومات .. شكرا جزيلا لك أخي الكريم على
هذا العمل الرائع وأرجو لك دوام التقدم في هذا
المجال . ;)

aissaalg
03-25-2016, 20:39
الســــــلام علــيــكم و رحمــة الله تعـالى و بــركـاته
أخي في الله زميلي في المنتدى بــارك الله فيك مني اليك كلمة حب و تقدير وتحية و وفاء واخلاص تحية ملئها كل معاني الاخوة والصداقه تحية من القلب الى القلب شكرا من كل قلبي
في انتظـار المـزيد من التألق و الابـداع في مــوضــــوعـــــاتـــك الهــــامـة

neversi4
03-26-2016, 14:28
اخى العزيز انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصت الفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

mhmd.hmdy
03-26-2016, 14:30
مهو فى الحقيقه النوع ده من المواضيع بيكون كويس وبيلقى تعليقالت كتيره
لان الكل بيبقى عاوز يسمع عن قصص نجاح على الاقل بنحصل على طاقه ايجابيه كبيره

forez
03-26-2016, 15:30

ynwa1892
03-28-2016, 15:39
السلام اخي لا شيئ ياتي بالسهل وبدون تعلم يجب ان تتعب في اي مجال تريد ان تكسب منه وتحترفه المهم من طلب العلى سهر الليالي
وفقك الله

رضوان
03-28-2016, 16:01
السلام عليكم
اشكرك اخي على هذا الموضوع و اتمنى ان تفيدنا بمواضيع أخرى في مجال الفوركس و اتمنى لك التوفيق و النجاح
تقبل مروري و شكرا

antr
03-28-2016, 16:10
الفوركس مفهوش اخر على فكرة كال فترة لابد من تجديد الملعومات ولابد ان يكون هناك متابعة للسوق والاخبار عشان يكون هناك نجاح مضمون فى السوق الاسرع فى العالم

thewaytosucsess
03-29-2016, 08:59
التعلم يا اخوانى هو المفتاح الرئيسى لاى مجال ايا كانت صعوبته
فالعلم اصبح متاحا للجميع بدون قيود فيجب استغلال ذلك جيدا
يجب عدم الانسياق وراء احلام الثراء السريع والتركيز مع التعلم

engibrahim.hd
03-29-2016, 09:44
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على النصائح القيمة و التي أرى أنها جد مفيدة للجميع، أتمنى أن يأخدها الإخوة الكرام بعين الإعتبار لمالها من قوة و تفاعل قوي في المستقبل، وارجو ان تكون هذة النصائح مفيدة للجميع وبصفة خاصة المبتدئين بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله يا اخي الكريم

---------- Post added at 08:44 AM ---------- Previous post was at 08:06 AM ----------

مشكور أخي الكريم على الموضوع و على النصائح القيمة و التي أرى أنها جد مفيدة للجميع، أتمنى أن يأخدها الإخوة الكرام بعين الإعتبار لمالها من قوة و تفاعل قوي في المستقبل، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله يا اخي الكريم

zead ahmad
03-29-2016, 09:54
نصيحتى لكل مبتدء ان يتعلم كل شيء عن التداول قبل فتح اى حسابى حقيقى فى الفوركس لو تعلم اولا سوف يحقق ارباح اما لو لم يتعلم لن يربح ابدا يجب التعليم اولا حتى تقدر تعمل ارباح

ebn masr
03-29-2016, 10:20
فعلا الكلام دة مظبوط وصحيح وكمان انت دارس الموضوع كويس وفاهم يعنى ىيه التجارة ف الفوركس والعمل فيها والله المستعان

forez
04-17-2016, 11:27

FOREX7
04-17-2016, 13:49
بارك الله فيك علـى هذه المؤشرات القيمة وعلى هذا الطـرح الممـيز
لـك مـني أجمـل التحـيات ودمـت فـي أمـان الله وحفـظه
تحيـاتي الحـارة

عبد الرحيم رافا
04-17-2016, 14:08
اصبحنا واصبح الملك لله اللهم اني اسالك خير هذا اليوم و صباح الخير لجميع الاعضاء
اهم نصيحة للمبتدئين هو ان لا تستعجلو على حساب حقيقي لكي لا تحبطو

snapping
04-17-2016, 15:32

aboubakr el ayach
04-17-2016, 15:36
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته أخي العزيز بداية نحن نشكرك على هذا الموضوع والنصيحة المفيدة والمهمة في الحقيقة كما ذكرتهم تعتبر هذه التجارة تجارة كبيرة وشاسعة وعموما ساعمل بهذه النصيحة وساقوم بتعلم الفوركس والخوض في اعماقه

dyasse
04-17-2016, 15:38
فعلا اخي اشكرك على النصيحة هي امر بيغلط فيه الكتير من المبتدئين زي الفوكس اسهل شيئ و انه مجال لو دخلته حتاخد فلوس بالهبل

forez
04-19-2016, 15:56

HaMaDa99
04-19-2016, 16:05
سبحان الله وبحمده عدد خلقه ورضا نفسه وزنة عرشه ومداد كلماته . اللهم اغفر للمسلمين والمسلمات والمؤمنين والمؤمنات الاحياء منهم والاموات
موضوع رائع وجميل وننتظر المزيد .......

samir011
04-19-2016, 16:11
السلام عليكم والله يا اخى انا اشوف مواضيع واشوف الردود الاقى مالها اى صلة بالموضوع بصراحة انا مستغرب لماذا الإدارة لا توقف هذه الحسابات وتعمل تنظيف للمنتدى افضل

Shubra23
04-19-2016, 16:14

اولا مشكور اخي الكريم علي النصيحه ولابد من تزويد الشخص بالمعلومات الاساسيه حتي يقدر يتعامل
تحياتي لك

متداول خسران
04-19-2016, 16:23
السلام عليكم و رحمة الله
نصائح للمبتدئين موضوع مهم في عالم التداول فوركس أشكر الأخ الكريم لطرحه كما أرجو طرح مجموعة من المواضيع و الاستراتيجيات و كيفية التحليل و النصائح و تبادل الأخبار غير ذلك حتى تعم الفائدة خاصة بالنسبة للمبتدئين
جزاكم الله عنا كل خير

moodyloveelromansy
04-19-2016, 16:28
حياك الله اخى الكريم
واتمنى انى ربنا يوفققك انت وجميع اعضاء المنتدى الكرام
ويرزققكم من حيث لا تعلمون
واراااك فى القمه ان شاء الله انت وجميع اعضاء المنتدى لقد احسنتم الاختيار فى هذا المجال وهذه الشركه شركه انستا فوركس الاقوى على الاطلاق فى مجالها وتقبل مرورى وتحياتى لك وللاخوه الكرام جميعا ان شاء الله موفقيين دائما

zakariaguemi
04-19-2016, 17:01
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته لكل أعضاء المنتدى وبعد :

شكراً أخي على هدى الموضوع وتفاعلك أرائع مع المبتدئين

تقبل مروري أخي الفاضل في موضوع أخر إنشاء الله

بروفسير العرب
04-19-2016, 17:15
يجب على كل المبتدائين ان يعلمو ان سوق الفوركس ليس ربح فقط بل
هو ربح وخسارة وان الطمع فى سوق الفوركس يودى الى خسارة الحساب وايضا يجب التدريب
فى حساب تجريبى قبل البدا فى حساب حقيقى

midouknight
04-19-2016, 17:25
أهلاً بجميع أعضاء هذا المنتدى الكبير
أضن أخي الغالي أن من أهم ما يمكن أن يركز
فيه المتاجر الناجح هو إدارة راس المال الصارمة وكذليك الإلتزم بخطط عمل واضحة

عبد الرحيم رافا
04-19-2016, 17:49
امسينا و امسى الملك لله لا إله إلا الله وحده لا شريك الله يسعدني ان اكون بينكم هنا في هذا المنتدى الرائع
احسن حاجا تفعلها انت كمبتدئ هو ركز على التعلم ولا تسرف وقتك كله في الردود

dhmo
04-19-2016, 19:09
أهلاً بجميع أعضاء هذا المنتدى الكبير
أضن أخي الغالي أن من أهم ما يمكن أن يركز
فيه المتاجر الناجح هو إدارة راس المال الصارمة وكذليك الإلتزم بخطط عمل واضحة

طبعا راس المال اساس هنا و هيكون فيه خطوات طبعا الواحد يمي فيها مش هيتحق حله كده من يوم وليله وطبعا التسرع ده مش بيوصل لحاجه اصلا الا الخسائر فلازم يكون هنا
فيه صبر في العمل واتقان حتى نصل لما نريد

latraaa
04-19-2016, 19:42
مشكور اخي الكريم على الموضوع و على الراي و على الطرح الراقي القيم و على الملعوامت التي تقدمت بها و أتمنى أن نراك تحقق الكثير من الناتئج المبهرة إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله يسا اخي الكريم

tmachkil10
04-29-2016, 13:47
لازم على الاقل الواحد يتعلم الفوركس بالشكل الجيد انذاك ممكن اي معلومة او نصيحة ممكن نستوعبها ونطبقها
انما الغير منطقي في الامر ان الواحد غير متعلم اساسيات الفوركس اصلا ويريد التداول ويبحث عن نصائح الخ

mohamedforex4
04-30-2016, 20:41
رى أنها جد مفيدة للجميع، أتمنى أن يأخدها الإخوة الكرام بعين الإعتبار لما لها
من قوة و تفاعل قوي في المستقبل، وارجو ان تكون هذة النصائح مفيدة للجميع وشكرا .

never
05-05-2016, 20:31
اخى العزيزمشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جداوالفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصت الفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

doaa sary
05-08-2016, 20:31
كلها اسئلة برضو مهمه
خلى الناس تقول اللى عايزاة هههه
وتتفائل
يعنى لما حد يسئل اكتر سحب عملتة كام
وناس تقول100او 200
يعنى بالمصرى 1000ج
فا نتحفز اننا نشتغل

nasseralkhbeer
05-08-2016, 21:16

بارك الله فيك أخى ...

بالتوفيق

monylaser
05-08-2016, 21:35
النصائح القيمة و التي أرى أنها جد مفيدة للجميع، أتمنى أن يأخدها الإخوة الكرام
بعين الإعتبار لما لها من قوة و تفاعل قوي في المستقبل، وارجو ان تكون هذة النصائح مفيدة للجميع وبصفة خاصة المبتدئين

Mr-alialkhbeer
05-08-2016, 21:46

بارك الله فيك أخى ...

بالتوفيق

never1
05-11-2016, 15:17

alosh4h
05-11-2016, 15:21
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته انا ماشى فى الفوركس بكلامك بتعلم كل يوم حاجه و الحمد لله ربنا بيوفقنا انا فى الاول خسرت اكتر من 300 دولار فى اسبوع واحد بس مش زعلان عليهم لانى كنت لسه بتعلم و الحمد لله كل يوم فى جديد

never1
05-12-2016, 17:39

nano
05-12-2016, 18:03
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على النصائح القيمة
و التي أرى أنها جد مفيدة للجميع، أتمنى أن يأخدها الإخوة الكرام بعين الإعتبار لما لها من قوة و تفاعل قوي في المستقبل،
بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله يا اخي الكريم
./§?????????????

never
05-14-2016, 11:43
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هوالمشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

latraaa
05-14-2016, 12:42
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على الرأي و على الطرح الراق يالقيم و على الملعوامت التي تقدمت بها و أتمنى ان نراك تقحق الثكير من النتائج الراقية إن شا الله، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله يا أخي الكريم

forex all arabes
05-14-2016, 15:07
اهلا بك معنا فى هذا الصرح الكبير والاكاديمية التعليمية المسماة بمتدى فوركس مصر لابد ان تختصر في الموضوع علشان الناس لا تضيع وقت في التعامل مع الهري دة كلة
بس الفكرة وصلت ونتمني من الناس انهم يعملة الخير والشغل والخبرة تحياتى

saleh05
05-14-2016, 17:17

مشكور اخي الكريم على هذا التحليل المميز والمفيد الذي قدمته لنا

و الذي نتمنى ان يكون قد استفاد منه كل من دخل الموضوع

و تقبل مروري

akram bahnsawi
05-27-2016, 06:44
نشكر اخواتنا فى هذا المنتدى على هذة المعلومات الهامة و البناءة والتى تساعد بشكل اساسى المتداولين الجدد و توفر لهم الوقت و المجهود و نتمنى المزيد و المزيد و شكرا

zaza0519
05-27-2016, 13:27
شكرا لك عن طرحك هدا الموضوع
أتمنى لو جميع الأعظاء أن يبدون لنا بمواضيعهم المتعلقة بالفوركس كي نستطيع فهم هدا السوق الغامض

faycel12
05-27-2016, 13:46
اشكرك على طرح هذا الإشكال نتمنى ان نراك في مواضيع اخرى بإذن الله
مزيد من النجاح و التفوق، مع السلامة تقبلو مروري.

bahoma310
06-12-2016, 19:37
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
شكرا لمشاركتنا هده النصيحة
تقبلوا مروري مع خالص تحياتي و تمنياتي بالنجاح لكل الاعضاء انشاءالله

latraaahr
06-12-2016, 20:20
مشكور اخي الكريم على الموضوع و على الراي و على الطرح الراقي القيم و على المعلومات التي تقدمت بها و هي بالعفل قوية و قيمة و راقية و مفيدة و أتمنى من الإخوة الكرام العم لعلى التعلم منها إن شاء الله، بالتفويق لك

islam bahnsawi
06-18-2016, 16:53
منظم جدا و تسلم الأيادي وبارك الله فيكم و نرجو من اللة ان يعطيك خيرا ان شاء اللة , و الخير لاكثر من ذلك

yansane
06-18-2016, 17:06
على النصائح القيمة و التي أرى أنها جد مفيدة للجميع، أتمنى أن يأخدها الإخوة الكرام بعين الإعتبار لما لها من قوة و تفاعل قوي في المستقبل اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصتالفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله يا اخي الكريم

thewaytosucsess
11-22-2016, 01:20
للاسف لازال هناك الكثيرون من قناصى البونص كما يطلقون عليهم
والذين لا يشاركون من اجل الافادة والاستفادة ولكن لمجرد عمل تعليق من اجل البونص
مثل هؤلاء لابد وان يغيروا من سياستهم لانهم عاجلا او اجلا سيتم غلق حساباتهم اما للنسخ او مخالفة القوانين
اشكر جميع الاخوة الاعضاء المحترمين الذين تركوا تعليقات مفيدة للجميع

aber
11-22-2016, 07:59
السلام عليكم اخي الكريم التريلنج استوب اخى الكريم اسمة كدة ودية خاصية جميلة جدا خصوصا للسوينجات يعنى الصفقات اللى بتعد 24 ساعة فاكثر وطبعا اللى اهدافها بتوصل الى 300 نقطة واقل واعلى بس بيبقى لية عيوب يعنى مش اى حد يتاجر بية بالتوفيق للجميع اتمني اني اكون فيدتك اخي

mghorab90
11-22-2016, 08:00
السلام عليكم اخي الكريم اخي الكريم انا عن نفسى لا احب ان اتعامل بهذا الاسلوب فى صفقاتى وذلك طبعا لسبب صغير جدا الا وهو ان حضرتك ممكن تكون بصيت على الربح فقط لما تكون كسبان حد المكسب هيتفتح معاك ان شاء الله تحياتي اخي او تقبل مروري

sherouk88
11-22-2016, 08:01
مرحبا اخي رك هي نقاط يضعها المتداول تقوم بتعديل أوامر إيقاف الخسارة بناءً على عملية سير الصفقة، وتعمل هذه النقاط على تعديل نفسها إذا حصل تزايد في الربح، ويتم استخدامها للمحافظة على مستويات الأرباح. وتقدم بعض شركات الوساطة هذه الخدمة حيث يتم تفعيلها في بعض منصات التداول وقد تشترط بعض منصات التداول إبقاء نظام التشغيل مفتوحاً لضمان عمل هذه النقاط ولكن لا يشترط ذلك في بعض منصات التداول الأخرى---------- Post added at 10:31 AM ---------- Previous post was at 10:30 AM ----------رك هي نقاط يضعها المتداول تقوم بتعديل أوامر إيقاف الخسارة بناءً على عملية سير الصفقة، وتعمل هذه النقاط على تعديل نفسها إذا حصل تزايد في الربح، ويتم استخدامها للمحافظة على مستويات الأرباح. وتقدم بعض شركات الوساطة هذه الخدمة حيث يتم تفعيلها في بعض منصات التداول وقد تشترط بعض منصات التداول إبقاء نظام التشغيل مفتوحاً لضمان عمل هذه النقاط ولكن لا يشترط ذلك في بعض منصات التداول الأخرىرك هي نقاط يضعها المتداول تقوم بتعديل أوامر إيقاف الخسارة بناءً على عملية سير الصفقة، وتعمل هذه النقاط على تعديل نفسها إذا حصل تزايد في الربح، ويتم استخدامها للمحافظة على مستويات الأرباح. وتقدم بعض شركات الوساطة هذه الخدمة حيث يتم تفعيلها في بعض منصات التداول وقد تشترط بعض منصات التداول إبقاء نظام التشغيل مفتوحاً لضمان عمل هذه النقاط ولكن لا يشترط ذلك في بعض منصات التداول الأخرى تحياتي اخي او تقبل مروري

zizoo99
11-22-2016, 08:04
وشكرا

بالطبع يا اخى انت اوجزت كثيرا فى هذا المقال الرائع ده فكثير من المشاركين يسالون نفس الاسئله ازاى اسحب بونص و ايه افضل زوج و ايه افضل وقت و ايه هيه الساعة المستجابه فى الفوركس و حاجات كده عجيبة و ازاى اسحب على الباى بال ربنا يهديهم

sasa11
11-22-2016, 08:32
السلام عليكم اخي الكريم الموفينج من أقوى المؤشرات على الأطلاقشكرا لطرحك الموضوع القيموأتمنى لك وللجميع حض موفقو اتمني اني اكون فيدتك اخي

aber
11-22-2016, 11:06
السلام عليكم اخي الكريم اخي الكريم انا عن نفسى لا احب ان اتعامل بهذا الاسلوب فى صفقاتى وذلك طبعا لسبب صغير جدا الا وهو ان حضرتك ممكن تكون بصيت على الربح فقط لما تكون كسبان حد المكسب هيتفتح معاك ان شاء الله تحياتي اخي او تقبل مروري

ayh
11-22-2016, 11:55
مرحبا اخي مشكور يابرنس على النضايح الغاليةجزاك الله كل الخير احنا مجتاجين النصايح دى كتير واتمنى الاتتوقف عن كتابة المواضيع المتشابهة بالتوفيق لك و لكل اعضاء الجروب

amonyaa
11-22-2016, 12:15
السلام عليكم اخي الكريم اشكرك اخى على قراءة الخبر وانا اعتمد على تداول الاخبار من خلال شخص محترف يعيطنى توصيات ويدير حسابى على الاخبار لكن للاسف هنا فى اسنتا لو تدجرت على الاخبار وارباحكت كثرت هتقفلك الحساب وقت السحب وللاسف دة نصب من تحت لتحت تحياتي اخي او تقبل مروري

Yahia Hesham
11-22-2016, 12:23
وبالتأكيد لا يستطيع شخص أن يعلم اخر التعامل فى
الفوركس بل عليه أن يدرس و ضع السوق و كيفيه
قراءه المؤشرات و عمل حساب تجريبي و مراقبه
الاحوال الاقتصاديه التى تؤثر على سعر العمله واتخاذ
قراره بناء على ذلك

menaa
11-22-2016, 12:38
السلام عليكم اخي الكريم طبعا لازم نتقبل الخساره ايا كانت ولازم نعرف جيدا اثناء تعاملنا مع السوق وخصوصا ان كنا مبتدائيين انندرك جيدا ان لازم تكون نسبه الخساره اكبر وفى حاله معرفتنا بهذه الملحوظه اكيد هيكون تاثيرها اقل على نفسيه الواحد لما يعرف ان الغالبيه العظمى بنفس الاسلوب وليس هو الوحيد الى شاذ فى تحقيق الخساره اتمني اني اكون فيدتك اخي

mona22
11-22-2016, 13:11
السلام عليكم اخي الكريم وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته اخى العزيزأحب ارحب بك فى منتدى فوركس العربلكن سؤالك هذا يحتاج لكورسات تدريب لكى تعرف اجابتهبالتوفيق تحياتي اخي او تقبل مروري

rashford
11-22-2016, 13:17
الســلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
نصيحة قيمة اخي الكريــم و أنا داءما ما أنصح المتبدئين بالتعلم و متافبعة الدرووس الفوركسية التي تسمح لهم بكسب الخبرة القليلة التي تمنكن على الأقل من دخول هذا السوق.

ياسر المصرى
11-22-2016, 13:21
مشكور العضو المحترم على الموضوع الجيد الرائع حقيقه الفوركس المعقده انه علم ممكن تتعلمه نظرى لا انسى هذا الموضوع
لان الفوركس ناتج عن خبره تكتسبها من التداول والاستمرار فى تحقيق الاهداف والمكاسب واستنتاج الصفقات السليمه من على الشارت

nader6
11-22-2016, 13:57
مرحبا اخي بسم الله الرحمن الرحيم قال تعالى : { وقل اعملوا فسيرى الله عملكم ورسوله } تحياتي اخي او تقبل مروري

rix215
11-22-2016, 14:36
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم
طبعا نصائح ولا اجمل ولكن من يطبقها
فلو كنا نطبق هذه النصائح لما كانت نسبة الناجحين في المجال اقل من 10 في المئة
وبالتوفيق للجميع
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
استغفر الله
الحمد لله
اللهم صلي وسلم على حبيبنا محمد

monya0
11-22-2016, 14:51
مرحبا اخي الســــــــــــلام عــــــلــــــــيـــــــك ـــــــم ورحــــــــمـــــــــة الــــــــــلــــــــــــ ـه تـــــــــــــــــــعــــ ــــــــــالى وبــــــــــــــــــــركـ ـــــــــــــــــــاتــــ ـــــــــــهمشكور اخي على الموضوعارجوا الاستفادة من هده النصائح وشكرا---------- Post added at 08:14 PM ---------- Previous post was at 08:09 PM ----------الســــــــــــلام عــــــلــــــــيـــــــك ـــــــم ورحــــــــمـــــــــة الــــــــــلــــــــــــ ـه تـــــــــــــــــــعــــ ــــــــــالى وبــــــــــــــــــــركـ ـــــــــــــــــــاتــــ ـــــــــــهمشكور اخي على الموضوعارجوا الاستفادة من هده النصائح وشكرا تحياتي اخي او تقبل مروري

magic777
11-22-2016, 15:10
المهم العمل بالنصائح لان احنا بردو في البدايه كنا عارفين اهم النصائح ورغم كده اغلبنا هنا كسرها وخسر بسب ده وكرر وغيره جه وكرر نفس
الموضوع وقليل اوي الي بيتعلم من غيره وانه يحترم القواعد من اول مره

sob81
11-22-2016, 16:06
نصيحة هامة للمبتتدائين مشكور اخى على طرح هذة النصيحة لكي يستفيد منها الكثير من لاعضاء الجدد ونتمنى المزيد من
النصائح والارشادات التى تفيد الجميع فى الفوركس

ziko7
11-22-2016, 16:08
سوق الفوركس ايضا من افضل الاسواق ولكن يحتاج الي راس مال وادارته الجيد وتعلم وخبره ونفسية وبالتالي ستنجح في هذا السوق

mohcine amari
11-22-2016, 16:51
تشكر اخي على افكرة و الطرح المميز من جهة معك حق و من جهة ليس معك حق فليس بالضرورة ان تكون على دراية بالسياسة
حتى تربح من السوق فهدفنا الاول من هذا السوق هو الربح اما معرفة السياسة و مايدور فيها فهذا شيء زائد لمن يريد ان يتعلمه تقبل مروري

Omar Morad
11-22-2016, 16:52
بالفعل, التجارب الشخصية ليست علم.. و لن يفلح أحد بالسير على خطى غيره دون دراسة واعية و شاملة.
النجاح في الحياة عامة و في مجال الفوركس خاصة يعتمد على اجتهاد حقيقي من الفرد وليس اتكال على فرصة ما او ربح سريع.

tazi larbi
11-23-2016, 00:14
السلامعليكم شكرا اخي على الموضوع الجيد نعم الكل يريد اخذ تجربه ناجحه ليمشي عليها لكن نسى ان هذا النجاح ياتي من سنوات علم وتعلم وخسائر وكسب خبرة ومهارة والفوركس لا طريق اليه الا العلم اتمنى لكم النجاح والله الموفق

sasa11
11-23-2016, 01:23
تحياتي لكم قصة رائعة مليئة بالنجاحات لشخص ناجح في حياتهاتمنا لكل شخص النجاح هو كدالك ربما ليس في المادة ولكن في نجاحه المعنوي اتمني اني اكون فيدتك اخي

sherouk88
11-23-2016, 01:25
الفوركس يمكن أن يكون عمل محفوف بالمخاطر للغاية بالنسبة لأولئك الذين لديهم ليس هذا النوع من الاستثمار الجيد التداول مهارة الفوركس كانت محفوفة بالمخاطر بشكل لا يصدق لتلائم الاحتياجات الخاصة بك لعن اللحاق قادرة المعدة للتجارة، لكننا نعلم جميعا خطر هو الشيء الأكثر أهمية في كل عمل واحد و مع أي خطر تقريبا لا يمكن أن تجعل أي ربح تقريبا حتى تلك كسب المزيد من الدخل الذي تحمل المزيد من المخاطر.

ayh
11-23-2016, 01:32
تحياتي لكم اخي الكريم هده من اهم القواعد الاساسية في الفوركس وهي جيدة ولا بد من اي شخص ان يعمل بها وان يحترمها وان يلتزم بها ادا اراد ان يكسب من الفوركس لاني اتعجب من الناس لي بتقول انه لازم الناس ما تعرف حاجة وتكسب من الفوركس وهدا شيء غير منطقي لان الفوركس عنده دوابط ولازم نعرفها لكي ننجح فيه موفق اتمني اني اكون فيدتك اخي

ebrhim
11-23-2016, 01:40
تحياتي لكم والله يا اخى مؤسسة ناجحة جدا على كده انا فعلا لا اعرف عنها اى شئ ولسه حالا اهو عارف اسمها لكن دائما الشركات الكبيرة والمتخصصة هى اللى بتقدر تكون عندهااكبر واكثر من مصدر دخل علشان لو حصل اى مشكلة فى اى حاجة من مصادر الدخل يكون الانشطة التانية شغالة عادى جدا ومحققة ارباح وربنا يكرم الجميع صباح الخير بالتوفيق لك و لكل اعضاء الجروب

Mosab Morsy
11-23-2016, 01:42
اهم نصيحة للمبتدئين ان يشاهدوا الفيديوهات التعليمية و ان يتاحرو علي الحسابات التجريبية ليكتسبوا الخبرة ثم يتاجروا علي الحسابات الحقيقية

monya0
11-23-2016, 02:21
تحياتي لكم و رحمة الله تعالى و بركاته ، أخي الكريم ان كل زوج و له سعر معين ، و كلها مختلفة عن بعض ، و تقبل مروري تحياتي اخي او تقبل مروري

sherouk88
11-25-2016, 15:29
تحياتي لكم اخي الكريم هده من اهم القواعد الاساسية في الفوركس وهي جيدة ولا بد من اي شخص ان يعمل بها وان يحترمها وان يلتزم بها ادا اراد ان يكسب من الفوركس لاني اتعجب من الناس لي بتقول انه لازم الناس ما تعرف حاجة وتكسب من الفوركس وهدا شيء غير منطقي لان الفوركس عنده دوابط ولازم نعرفها لكي ننجح فيه موفق اتمني اني اكون فيدتك اخي

كاره المراقبين
11-25-2016, 15:34
شكرا علي الموضوع بس كان لابد ان تختصر في الموضوع علشان الناس لا تضيع وقت في التعامل مع الهري دة كلة
بس الفكرة وصلت ونتمني من الناس انهم يعملة الخير والشغل والخبرة

mahmoudtaha33
11-25-2016, 16:04
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخي
كلامك صحيح و مظبوط
والكل يريد الربج فقط بدون تعب
لابد من التعلم و تحليلالسوق
بالتوفيق اخي

abdelmaksoud
11-25-2016, 16:07
شكرا يا غالي علي هذه النصائح الغالية طبعا لازم نتعلم الكثير
الفوركس علم وربح في نفس الوقت ويخليك علي دراية بالسوق

magic777
11-25-2016, 16:14
العملات وشارتاها اغلبها زي بعض انت ما عليك الا انك تتقن التحليل العام الي به هتطبقه على اي شارت لاي زوج وتعرف تحلله ولكن يفضل انك تركز
على زوج واحد بعد البحث طبعا والتجربه

sasa11
11-29-2016, 15:50
تحياتي لكم بالفعل الفوركس من الاشياء التى يمكن ان تحقق الثراءوالغنى ولكن لكى تصبح من هؤلاء الاشخاص يجب ان تكون لديك القدرة على تحقيق الربح المستمر الذى من خلاله يمكن ان تصبح من الاغنياء وذلك على اساس الاستراتيجيه التى تعتمد عليها تحياتي اخي او تقبل مروري

ayh
11-29-2016, 16:03
فانك يجب ان تتعرف علي نفسك بما في ذلك الحوافز التي تؤثر عليها . التعرف علي هذه الأشياء سوف يساعدك في التغلب عليها أو استخدامها . هل تقول الان اهه؟ وماذا الان ؟ صدقني , أنا افهم الأمر . فقد شعرت بذات الاحساس في المرة الأولي التي حاول فيها احد الأشخاص ان يشرح لي كيف تؤثر الألعاب العقلية التي نمارسها مع أنفسنا في قرارات التداول التي نقوم بها . دعني ادخل مباشرة إلي بعض الأمور الأكثر قابلية للإدارة من ناحيتك

sherouk88
11-29-2016, 16:10
تحياتي لكم وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتهيجب علي الجميع ان يتعرف علي اهم الاخبار الاقتصاديه وتاثيرها علي العملهحتي يتجنب الخسائر الفادحه ,فلذلك لو لا تعرف اي شيء عن الاخبار يجب عليك دراستها تحياتي اخي او تقبل مروري

nader6
11-29-2016, 17:15
اغلب التداولات المالية في العالم تتم من خلال سوق الفوركس فباقي الأسواق الأخرى تبقي اصغر حجما منه . تجارة الفوركس يمكن تعريفها ببساطة علي أنها الشراء الآني لعملة معينة في مقابل بيع عملة أخرى . أكثر من 1,4 تريليون دولار أمريكي يتم تداولها بشكل يومي في سوق الفوركس, لهذا فمع نهاية كل يوم من أيام التداول هناك ثروات تصنع وأخرى تتبخر في هذا السوق

magic777
11-29-2016, 19:38
لازم لما تعمل في اي وقت تلتزم بالاستوب لان تحركات السوق المفاجئه حاليا بتحصل في اي وقت وممكن بخبر مفاجئ ايضا وفي وقت غير متوقع
يبقى الافضل اننا ناخد حرصنا بالاستوب

sasa11
11-30-2016, 07:09
تحياتي لكم أخى الكريم أهلا ومرحب بك فى منتدى فوركس العربنورت عالم الفوركس بوجودك معانامشكور أخى على طرحك هذه المعلومات المفيدهوفى انتظار المزيد من موضوعاتك المميزة والمفيدهبتمنى لك التوفيق ولجميع الاعضاءوتقبل مرورى بالتوفيق لك و لكل اعضاء الجروب

mghorab90
11-30-2016, 07:11
تحياتي لكم نعم اخي هده الميزة مهمة جداا و تغنيكعن الجلوس على شاشة الحاسوب لساعات طويلة اتمني اني اكون فيدتك اخي

mona22
11-30-2016, 07:21
مرحبا اخي فى الحقيقة انا سمعت ان التداول على الذهب به شبهات الحرمانية لذلك انا افضل الابتعاد عنه تماما تحياتي اخي او تقبل مروري

ayh
11-30-2016, 07:31
مرحبا اخي اشكرك يا اخى الكريم على هذة النصائح الاكثر من ممتاذةوالى اكيد هيستفاد منها الكثيرجعلة الله فى ميزان حسناتك بالتوفيق لك و لكل اعضاء الجروب

mohamed saad
11-30-2016, 07:43
عزيزي المبتدئ عليك بالبحث المتواصل الدءوب عنالخبرة المكتبة عمليا ونظريا من خلال الانضمام للمنتدى وقراءة المشاركات الفعالة التي تضع قدمك على الطريق الصحيح خطوة بخطوة وعدم الاندفاع وراء اعلانات واهية قد تؤدي الى فقدان راس المال

waelmma
11-30-2016, 07:46
:o:)):yahoo: والفوركس عموما اخى العزيز مجال خطر يحتاج الى التعلم المستمر
والى اكتساب المزيد من الخبرا ت وجزاك الله خيرا اخى ومنتظرين المزيد

myaer
11-30-2016, 07:47
مرحبا اخي انا قريت كتير في موضوع الفيبو والترندات يمكن الاستفادة منها كثيرا اخيولكن النصيحة هي استخدامها فقط مع السلوك السعري بالتوفيق لك و لكل اعضاء الجروب

tamermosa
11-30-2016, 07:48
اكيد اخي الكلام ان الكل و خاصة احنا المصريين بنحب نجيب من الآخر ( لخص ) ( خير الكلام ما قل و دل ) و ده افضل للجميع و احسن و بيوصل المعلومة اسرع و بطرق احسن . بس برضه لازم نفهم ان مش كل الناس زي بعض و كل شيخ و له طريقته

myaer
11-30-2016, 11:09
السلام عليكم اخي الكريم شوف يا غالى انا احب ان تكون لى نظريتى الخاصة التى احترمها عن قناعةونظريتى تعتمد على قناة البولينجر باند ومؤشر الاستوكاستيكولى موضوع بالمنتدى يشرح الامر باستفاضة.. اتمني اني اكون فيدتك اخي

monya0
11-30-2016, 11:10
مرحبا اخي نعم أخي عملية تغيير نقاط الخسارة لا يتقنها الجميععلى العموم شرح جميل للعملية وإن شاء الله يستفيد منه الجميع اتمني اني اكون فيدتك اخي

sherouk88
11-30-2016, 11:15
السلام عليكم اخي الكريم اشكرك يا اخى الكريم على هذة النصائح الاكثر من ممتاذةوالى اكيد هيستفاد منها الكثيرجعلة الله فى ميزان حسناتك تحياتي اخي او تقبل مروري

sasa11
11-30-2016, 11:15
تحياتي لكم نشكرك اخي الكريم على هذاالشرح الوافىللموضوع وربنا يفيدنا بيه ويجعله في ميزان حسناتكوالله ولى التوفيق تحياتي اخي او تقبل مروري

sherouk88
11-30-2016, 12:00
السلام عليكم اخي الكريم انا اتتداول فى اكثر من اربع ازواج ولكن افضل اربه ع ازواج عندى هم الدولار فرنك وايضا اليوور ينوكذلك الباوند دولار الاسترالى دولار وفى رايى م الاسهل فى التداول تحياتي اخي او تقبل مروري

mghorab90
11-30-2016, 12:31
السلام عليكم اخي الكريم انا اتتداول فى اكثر من اربع ازواج ولكن افضل اربه ع ازواج عندى هم الدولار فرنك وايضا اليوور ينوكذلك الباوند دولار الاسترالى دولار وفى رايى م الاسهل فى التداول تحياتي اخي او تقبل مروري

myaer
11-30-2016, 12:32
تحياتي لكم برز نموذج جديد على رسم اليورو/دولار نيوزيلندي وأخذ يتبلور. إذا أحببت النمط، يمكنك البيع عند النقطة d وضع أمر وقف الخسائر فوق النقطة x. النقطة x هي عبارة عن بداية النمط وهي نقطة تتواجد في أقصى الرسم البياني. اتمني اني اكون فيدتك اخي

menaa
11-30-2016, 23:01
مرحبا اخي بـــــســـــم الله الرحمن الرحيمشكرا لك يا أخي الكريم على هدا الموضوع الممتاز والشرح الدقيق و القيم وجزاك الله كل خير وبارك الله فيكبالــــتـــوفــــيــــ ق... تحياتي اخي او تقبل مروري

ayh
11-30-2016, 23:27
اما إذا لم نكن نعلم كيفية التحكم بهذا السوق فان الفوركس سيدمرنا , لهذا يجب ان نكون أقوى منه لأننا إذا لم نعرف كيفية السيطرة علية سيدمرنا مرة أخرى . لهذا كيف تكون أكثر قوة من هذا الوحش الكاسر ؟ ببساطة يمكنك فعل هذا عن طريق التعلم والملاحظة والتدريب

nader6
11-30-2016, 23:27
تحياتي لكم بسم الله الرحمان الرحيم والصلاة والسلام على حبيبنا محمد صلى الله عليه وسلم اعتقد اخي الكريم انه فيما يخص الحلال والحرامفى الفوركس عليك تجنب ما يلى :- فتح حساب تدول عادى اى غير اسلامى والفارق يتمثل فى عمولة التبية التى تحتسب على الصفقه فى حالة تجاوزها الاشره مساءا- الابتعد عن التداول فى الذهب والفضه لمخالفتهم شروط البيع والشراء كما امرنا رسولنا الكريم عليه الصلاة والسلام فى الحديث الشريفتحياتي للجميع بالتوفيق لك و لكل اعضاء الجروب

محمد حجازى
11-30-2016, 23:28
الفوركس بحر كبير

Samira shabban
11-30-2016, 23:30
السلام عليكم اخى الكريم شكرا لك على هذه المعلومات المفيده لكل متداول مبتدئ فى مجال الفوركس حيث ان التعلم والبحث عن مصطلحات الفوركس وايجاد استراتيجيه ناجحه خطوات مهمه لجنى الارباح
وشكرا لك

mghorab90
11-30-2016, 23:48
سوق الفوركس يمكن التداول به في أي وقت وفي أي مكان . طالما لديك القدرة علي الوصول إلي جهاز حاسوب فانك لديك أيضا القدرة علي الوصول إلي سوق الفوركس . احد الأمور الهامة التي يجب عليك تذكرها قبل القفز باتجاه تجارة العملات . هل يعد أمرا حكيما ممارسة التجارة باستخدام " أموال حقيقية ",أو " الأموال الوهمية " . معظم وسطاء التداول يوفرون خدمة الحسابات التجريبية والتي يمكنك من خلالها تنزيل محطة التداول للتدرب عليها بشكل مباشر باستخدام الأموال الوهمية . وبرغم ان هذا لا يعد ضمانه علي مستوى أداءك حين تتحول إلى العمل بالمال الحقيقي. إلا ان التدريب علي الحساب التجريبي سوف يعطيك ميزة كبرى بان تصبح مستعدا وجاهزا تماما حين تبدأ بالتداول بالأموال الحقيقية . هناك أيضا عدد من دورات الفوركس علي الانترنيت , فقط كن حريصا حين تقوم باختيار ايا منها للشاء .

menaa
12-01-2016, 01:27
السلام عليكم اخي الكريم اشكرك يا اخى الكريم على هذة النصائح الاكثر من ممتاذةوالى اكيد هيستفاد منها الكثيرجعلة الله فى ميزان حسناتك تحياتي اخي او تقبل مروري

ayh
12-01-2016, 01:58
تحياتي لكم شكرا ع المعلومه انا فعلا مكنتش اعرفها قبل كدا واستفدت منهاوان شاء الله افدها لغيرى واعلمهم منها شكرا ليك اوى بالتوفيق لك و لكل اعضاء الجروب

nader6
12-01-2016, 01:58
تحياتي لكم مشكور اخى العزيز على المجهود على طرح هذا الموضوع الشيق والذى يودى الى منفعة للناس والغير ولجميع الاعضاء المبتدئين وتقبلو ممرورىو اتمني اني اكون فيدتك اخي

magic777
12-21-2016, 14:29
معرفه اقوى واهم القواعد للعمل بتكون هيا البدايه الصحيحه المطلوب من اي متاجر مبتدأ انه يعرفها وبفهمها الاول قبل اي شئ لان
تكوين الخبره يتعتمد عليها فعليا

عبد الرحيم رافا
12-21-2016, 21:58
السلام عليكم ورحمة الله
‏شكرا لك أخي على هذه النصيحة ونحن دائما نسأل التعاون فيما بيننا ومساعده المبتدئين على وجه التحديد وإن شاء الله بالتوفيق

Ayman Abdellatif
12-21-2016, 22:41
السلام عليكم و رحمة الله و بركاتة
مشكور اخى الفاضل على سرد تجربتك مع الفوركس و تلخيصها للمبتدئين بضرورة التعلم و التحلى بالصبر و عدم انتظار المساعدة من الغير و عليه البحث و التنقيب و ثقل معرفتة بنفسة ن تمنياتى لك بالتوفيق

Samira shabban
12-21-2016, 22:45
السلام عليكم اخى الكريم شكرا لك على هذه المعلومات المفيده لكل متداول مبتدئ فى مجال الفوركس حيث ان وجود استراتيجيه ناجحه والالتزام بها مهما كانت المغريات فى السوق والصبر وعدم الطمع والتسرع كلها عوامل نجاح فى الفوركس

bakdz
12-21-2016, 22:45
الســلام عليـكم ورحمة الله تعالى وبـركاته
بارك الله فيـك أخي الكريـم على النصيحة القيمة ودي وكما أن التداول مع الاتجاه العام نقطة دائما ما ينصح بها المحترفون تحت قاعدة اجعل الاتجاه العام صديقك.

oualid1312
12-21-2016, 23:36
السلام عليكم ورحمة الله تعالى و بركاته مشكور يا اخي على هذا الموضوع المهم جدا صراحة بحكم أني مبتدأ استفدت كثيرا من كلامك هذا و أتمنى من المتداولين ان ياخدو بعين الاعتبار هذا الكلام

big.pharaoh
12-22-2016, 00:02
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ... كلام سليم والله يا غالي. لازم الواحد يطلع السلم واحده واحده ويبحث عن مواضيع هامه. ويتعلم. طلاما حابب المجال

adamarwan
12-22-2016, 00:20
مفيد ان تتمكن من ان تاخد هدا النصائح
من عند المجرين السوق وكدالك الدين
لدهم البخبرت فى السوق
الان من هدا الامور ممكن ان تتعلم
وحظ موفق

Samira shabban
12-22-2016, 01:48
السلام عليكم اخى الكريم شكرا لك على هذه المعلومات المفيده لكل متداول مبتدئ فى مجال الفوركس..
وشكرا لك

forexaly5
12-22-2016, 02:46
السلام عليكم ورحمة الله تعال وبركاته أخي العزيز
أشكر على هذه النصيحة فقط يجب على كل المتداولين أن يتداولو بعقلهم و ليس بقلبهم بالتوفيق للجميع

ali gamal
12-22-2016, 03:06

waelmma
12-22-2016, 07:43
:)):o:yahoo: فعلا اخى الفاضل انا ملاحظ ان فيه مواضيع
كثيرة الغرض منها فقط هو جمع البونص ليس اكثر :rules::rules:

sob81
12-22-2016, 10:28
نصيحة مهمة للمبتدائين اخى يجب على المتاجر فى البداية عدم التسرع فى اتخاذ القرار فى فتح الصفقات غير بعد
التعلم الجيد وايضا عدم الطمع

hosam2020
12-22-2016, 10:30
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
افضل نصيحه اقدر اقدمهالك تعمل بيها كمبتدئ
انك تقرا و تفهم كويس عن الفوركس و متتسرعش
لجنى الارباح ممكن تجرب على الحساب التجريبى
الاول قبل المتاجره عشان تتجنب الخساره

latraaa
12-22-2016, 11:02
مشكور اخي الكريم على الموضوع و على الراي و على الطرح القيم و أقول لك و للجميع أن الشء المهم في هدا المجال هو العمل على التعلم و التعلم يأتي من خلال الإلتزام بالمطالعة و ايضا لابد من العمل على جحمع أكبر قدر من البونيص و الحمد لله المنتدى يوفر هده الفرصة

maryam1
12-22-2016, 22:54
شكرا ايها العضو الكريم لتقديم هذه النصائح لنا و طرح هذا الموضوع الهام و تقديمه في هذه الصورة البسيطة و التي تفيد الكثير ممن انضموا حيثا الى عالم الفوركس و انا منهم
بالتوفيق للجميع إ ن شاء الله

ayoubfc
12-23-2016, 17:17
المشكلة ان فى كتير من الأعضاء وهم من المبتدأين والمسجلين حديثا لا هم لهم سوى
عمل اى كلام واى ردود واى مواضيع المهم ان يكلل الموضوع بالبونص وتقدر تعتبرهم
من قناصى البونص.

fares2alex
12-23-2016, 18:08
اخي الغالي اشكرك شكرا جزيلا على هذه النصائح القيمة جدا في اكبر سوق في العالم وهو سوق الفوركس

واحب ان اضيف ايضا ان التاجر الجديد عليه ان يقوم بالعمل النصائح الذي يحصل عليها من التاجر الخبير حتى يكون ناجح

Asayed
01-12-2017, 19:05
أتفق معك أخي الكريم في هذا الكلام السليم لك كل الشكر والتقدير
أنا أعتبر الذي يتعلم فوركس سابق عصره فهو يعرف ما لا يعرفه الكثيرون عن الأقتصاد الذي يحرك العالم اليوم

Mr Fathy
01-12-2017, 19:07
بسم الله الرحمن الرحيم . شكرا يا زعيم على الكلام اللى من الاخر ده فعلا محدش هيسقينا الفوركس بمعلقة احنا لازم نتعلم ونتدرب كويس عشان ننجح فيه

mohamedadnan
01-12-2017, 19:13
يوجد الكثير من النصائح التي يجب ان يتعامل بها معظم المتداولين هيا اولهم ادارة راس مال جيدة
التعامل باستيراتيجية جيدة والعمل عليها ديمو اولا ةعليك ان تحسن حالتك النفسية

jaouad ouaiss
01-12-2017, 19:31
شكرا لك اخي الفاضل على هذه النصيحة و نامل ان ياخد بها مجموعة كبيرة من الاعضاء و خصوصا المبتدئين منهم لكي يستفيدو جيدا و قد تكون حلا لهم في المستقبل

amine bajjou
01-12-2017, 19:34
بسم الله الرحمان الرحيم و الصلاة و السلام على اشرف المرسلين و بعد اخي شكرا لك على النصيحة لي و لجميع المبتدئين :)

edisoninfo5
01-12-2017, 19:37
السلام عليكم اخي
موضوعك شيق وجميل ولقد اعجبني فيه تنسيقك له لقد افادتني بجعل سوف اعدل من ردودي علي الموضوعواحاول الاجابه باجوبه مفيده للجميع
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

a7medsedik
01-12-2017, 19:38
مفيش حاجة بالساهل طبعا ربنا يوفقنا جميعا - انا مبتدأ فالمجال ده بس ناوي ان شاء الله اوصل للاحترافية والبقاء للاقوي

سيد2017
01-12-2017, 20:12
انا مقتنع جدا بان الفوركس مجال كبير وخطير وعلشان تقدر تحقق نفسك فى مجال الفوركس انت محتاج الى اكتساب الخبرة وايضا ان تعملب باستراتيجية خاصة بك وبادارة راس مال جيدة وطبعا كل الكلام اللى حضرتك قولته انا متفق معاك جدا فيه

big.pharaoh
01-12-2017, 20:17
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ... اغلب اللي هنا داخلين فب الاساس عشان الربح. لكن قليل اللى هتلاقيه داخل يتعلم. لكن الحمدلله انا بحب اتعلم لاني اصلا حابب المجال

magic777
01-12-2017, 20:22
بيكون المهم طبعا بعد معرفه هذه النصائح الجيده هيا العمل عليها يعني يكون لدى المتاجر التزام بينه وبين نفسه وطريقه عمله انه يعتمد
على العمل بنظام آمن معها

123Hasnaa123
01-12-2017, 20:23
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته شكرا يا معلم علي نصايحك دي للمبتدئين لكن انا الحمدلله تخطيت مستوي المبتدئين واصبحنا من كبار المضاربين هههههههه امزح امزح كلنا طبعا بنتعلم من بعض واهديك باقه ورد ع نصائحك الغاليه :pب
بالتوفيق....

Shadyy
01-12-2017, 20:24
السلام عليكم و رحمه الله اتفق معك في كل كلمه اخي لانه يوجد بالفعل العديد من الاشخاص المبتدئين بل جميعهم يطموحون الي تحقيق الارباح سريعا دون بذل اي جهد و يظنون ان من يربح يربح بسهوله و لكني اقول لهم ان الذي يحقق الارباح فهو بذل و يبذل و سيبذل مجهود كبير حتي يصل لاعلي الارباح فعليكم ان تتعبو حتي تتعلمون و تاخذون خبره و بالتوفيق

Saeed EL Sayed
01-12-2017, 20:26
احييك علي هذا الكلام الرائع وفعلا لازم كل واحد يتعلم سبب نزول وطلوع السعر اي يتعلم التحليل الاساسي بمعني اصح والتحليل الفني هما دول الي يعتبرو الفوركس كله انصح الجميع بتعلمهم واخذ فكره عنهم بالتوفيق

alasfarahmad
01-12-2017, 20:31
السلام عليكم ورحمة الله
مشكور صديقنا الفاضل على هذه المشاركة القيمة، اعتقد أن النجاح بالفوركس يوجب على المتداول أن يحرر نفسه من كل التصورات السابقة التي ترسخت في ذهنه عن الفوركس، وخاصة تلك التصورات التي تجد في الفوركس وسيلة سهلة للربح وتحقيق الدخل الفوفير بجهود قليلة، اعتقد أن الفوركس يحتاج بالدرجة الأولى إلى اكتساب جملة من المهارات والمعارف التي تساعد المتداول على تحقيق ما يتطلع إليه، مشكور على ملاحظاتك ونتمنى لك التوفيق والربح الوفير بإذن الله تعالى.

Sofien
01-12-2017, 20:44
سلام عليكم ورحمة الله وبركاته ، إعلان أجمل ما في الفوركس هو أنه علم إحصاء

مشكور أخي الكريم على الموضوع وفي إنتظار كل ماهو جديد ومفيد

bakmosta
01-12-2017, 21:19
السلام عليكم و رحمة الله تعالى وبركاته
نعم نصيحة مهم جدا أخي الفاضل و على المتداولن ان يفهمون ذلك لكي يحققون مبتغاهم و يحققون النجاح و ارباح جيدة في سوق الفووركس يا غالي.

saif12
01-13-2017, 01:58
مشكور أخي الكريم على موضوعك المليء بالمعلومات القيمة وتفاعلك مع الاخوة في المنتدى و اتمنى من الجميع ان يفيدونا بافكارهم

fares2alex
01-13-2017, 02:06
اخي الغالي يا لهخا من نصائح جيدة جدا للسادة التجار الجدد في سوق الفوركس واحب ان اضيف ايضا

ان من المفترض للتاجر الجديد ان يتدرب على الحساب التجريبي اولا وبعد ذلك الحساب الحقيقي

alonsoo
01-13-2017, 07:24
بالفعل اخى الكريم نجيب من الاخر واقولك الصراحة معلومة هامة بعيدان اى هرى بالبلدى كدا . لازم تخسر حساب او اتنين حقيقى عشان تتقرص وتعرف تتعلم
كويس وتاخد بالك من نفسك بعد كدا

جمال صادق
01-13-2017, 09:21
يمكن توجية السادة المبتداين للعمل فى السوق من خلالالاعتماد على الكثير من الافتراضات فى العمل و انة من الافضل تعلم الطرق المناسبة للسوق و اعتبار الكثير من النتائج

ahmed_sawalhy
01-13-2017, 09:43
مشكور اخي الفاضل علي هذه النصائح الجيده التي تساعد علي التداول
وننتظر منك الجديد وتقبل مروري

ابوفؤاد
01-13-2017, 09:58
طبعا الفوركس فيع الكثير من الصفات الت تمكنك م التواصل مع الكثير من الاشخاص اتعامل مع اخبا و بلاد ربما لم تسمع بها و لهذا ارى انه اروع القنوات التى ممنالممكم ام تربح من خلالها

Samirghatas
01-16-2017, 19:22
السلام عليكم اخى الكريم تعلم ولا تنتظر شئ من احد لان مفيش حد هيفيدك لازم تتعلم
وتوصل بنفسك الى هدفك وثق تماما انك ستصل فى يوما ما ولاكن بالتعلم والتعب بالتوفيق

latraaa
01-16-2017, 21:06
مشكور أخي الكريم على النصية التي تقدمت بها و ارى أن اهم النصائح هي العمل على التعلم الحقيق أولا و عليه أقول لك و للجميع أن الأمر يهل للغاية و لابد لنا من العمل على التعلم و التريث في فترة التداول إن شاء الله

Khaled metwally
01-16-2017, 21:11
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته بالنسبة للمبتدئين في مجال الفوركس أولا يجب معرفه القواعد الأساسية لمداومة الفوركس كالدراية الكافيه لمعرفه ما يدور في الأسواق من تغيرات العملات بالتركيز على التحليل الفني والاخبار

Mony Ezzat
01-16-2017, 21:22
بسم الله الرحمن الرحيم
فعلا محدش هيديلك فلوس او يعلمك بالمعلقه لازم ان حضرتك تتعلم كويس بنفسك وتعرف يعني ايه فوركس والانستا فوركس مهمه جدا للتعلم

zakariacr07
02-20-2017, 19:45
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته

بالتأكيد أخي الكريم و للنجاح في الفوركس يجب الإعتماد على النفس و بذل الجهود و يجب أن تكون لك إرادة قوية لكي تتعلم بشكل صحيح

latraaa
02-20-2017, 21:11
مشكور اخي الكيرم على الموضوع و على الراي و على النصيحة القيمة التي تقدمت بها و التي اتمنى اخي الكريم أن نراك تحقق الكثر يمنها إن شاء الله و أتمنى اخي الكريم ان نرى الكثري من الإخوة الكرام يعملون بالنصيحة إن شاء الله

asma224
02-20-2017, 21:21
سلام عليكم و- رحمة الله ووبركاته
أخي الكريم فعلاً كلامك صحيح وجميل أيضاً
مشكووور أخي الكريم وفقك الله
وتقبل مروري
وسلام عليكم

grow
02-20-2017, 21:24
فعلا احنا محتاجحين اننا نتعلم الفوركس بكل المراحل
بس يا اخي الفاضل مفي حد بيطلع السلم مره واحده
خطوه خطوه هنوصل للخبره اللي كلنا بنتمنها
بارك الله فيك انتظر منك المزيد بالتووفيق للجميع تقبل مروري

emin14
02-20-2017, 23:31

apuamar
02-20-2017, 23:35
نصيحة جيدة واعتقد ان الحساب التجريبى مهم لتفادى الخسارة

خصوصا للمستجدين مثلى

nour3iny
02-21-2017, 00:59
السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته
فعلا الفوركس بحر من العلم والمعلومات ومفيش حاجه اسمها ربح بدون ما تتعلم فى الفوركس تقبل مرورى

nader12
02-21-2017, 02:34
من اهم النصائح الي ممكن اقدمها ليك هي كبر الرصيد الي انت بتتاجر بية وحاول انك تكتسب الاحساس بالسعر يعني تشتري من القاع

bakup28
02-21-2017, 07:37
الموضوع بالبونص وتقدر تعتبرهم من قناصى البونص
يعنى مش مهم عندة انة يفيد حد او يستفيد او انة يعمل
موضوع مهم لا المهم انة يكتب سطر وياخد علية بونص

LAMIA1976
02-21-2017, 11:56
بسم الله الرحمن الرحيم مشكور اخي على الموضوع الي لا يهم فقط المبتدئين لاكن كل المتداولين و اتنمى يلاقي كل عضو جواب على سؤاله من خلال المواضيع و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

mid0killer
02-21-2017, 12:18
مشكور وبامر الله يا اخي الغالي الكل يستفاد من النصايح بارك لله فيك ووفقك فى طريق الخير الجميع يجب عليهم الانتباه يا ساده وبالتوفيق

Bakaaar
02-23-2017, 14:48
الف شكر على المعلومات الجميله دي وان شاء الله نحاول نلتزم بيها كمبتدئين 'جزاكم الله خير الجزاء

ahmedmahmoud2017
02-23-2017, 15:14
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته بالفعل معلومات هامه جدا لكل مبتدي ان يتعلمها جيدا ويعرفها جيدا قبل الدخول بسوقدالفوركس

hoodhood700
02-23-2017, 15:34
تحية طيبة وبعد ، نعم ايها الاخ الكريم هذا هو الفوركس وهكذا يجب ان تكون نظرتنا اليه كفرصة عمل رائعة لاضافة بعض المال او تدعيم الدخل اليومي وهو طبعا يحتاج الى الكثير من التعلم والصبر والجدية في العمل وشكرا.

مروه عصر
02-23-2017, 15:55
السلام عليكم
نصيحه جيده ومفيده جدا يجب ان نتعلم منها جميعا فعلا الفوركس ليس كورس نتعلم منه فقط وانما هو عمل يحتاج الى تعلم ودراسه كبيره حتى نتمكن من تحقيق الاهداف التى نسعى اليها

M0hsenalawady
02-23-2017, 16:18
بالنسبه للفوركس ده علم يجمع بين الاقتصاد العالمي والإحصاء يحتاج للدراسات وليس مجرد مكسب وخسارة
لابد من الدراسة العلميه لمواكبة التطورات العالميه الاقتصادية والتجاريةوالسياسيه

---------- Post added at 03:06 PM ---------- Previous post was at 03:03 PM ----------

تحياتي لك اخي الكريم الفوركس علم كبير ويحتاج للخبرة والدراسه لكل المبتدئين والخبراء ايضا

---------- Post added at 03:09 PM ---------- Previous post was at 03:06 PM ----------

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اختي الكريمة
كلام حضرتك جميل جدا جدا ونحتاج للعلم والدراسات حتى نتقدم أكثر وأكثر
مع الشكر والتقدير

---------- Post added at 03:13 PM ---------- Previous post was at 03:09 PM ----------

تحياتي اخي العزيز وتحياتي للجميع. نعم الفوركس مجال جيد للربح و جمع الأموال ولكن أيضا يحتاج للعلم و الدراسة المستفيدين
مع الشكر والتقدير

---------- Post added at 03:16 PM ---------- Previous post was at 03:13 PM ----------

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخي الكريم
كلام حضرتك ممتاز جدا جدا ولكن المبتدئين محتاجين للدراسات لاكتساب الخبره
مع الشكر والتقدير

---------- Post added at 03:18 PM ---------- Previous post was at 03:16 PM ----------

تحياتي الأخت الفاضلة. كلام حضرتك صحيح جدا جدا ولاكن لابد من وجود دراسات كافيه للدخول في مجال الفوركس
مع الشكر والتقدير

midouknight
02-23-2017, 16:20
أنا شخصياً أخي الغالي أضن أن
مفتاح النجاح في سوق الفوريكس هو
أكيد إدارة راس مال صارمة كذلك الابتعاد عن الطمع

ahmedmahmoud2017
02-23-2017, 17:42
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته يجب التعلم الجيد وبدء اكتساب الخبرات لكل المبتدءين حتي يتيح لهم التعلم الجيد تقبل تحياتي ومروري

AdilOne
02-23-2017, 18:10
شكرا لصاحب الموضوع ولجميع الاعضاء الذين ساهموا بمشاركاتهم في هذا المنتدى المميز والرائع واتمنى ان تستفيدو من الدروس الت توجد في المنتدى

muhammad ismail
02-23-2017, 18:13
فعلا اخى الكريم الفوركس مش لعبه لفوركس علم ولازم الواحد هيدرسه كويس جدا قبل ما يبدا شغل فيه وكمان مش هتعرف تشتغل
بين يوم وليله دة بياخد شهور على ما تقدر تعلمه

lbebulk
02-23-2017, 18:22
مشكور أيها العضو الكريم
على هذه المشاركة الطيبة منك وأستمر فى طرح المزيد من الموضوعات
التعليمية والتى تفيد أعضاء المنتدى الغالى
تقبل مرورى

MRMAGD
02-23-2017, 18:25
برافو عليك كلام ممتاز للغاية فعلاً الفوركس محتاج صبر ودراسة مش كلام وخلاص لازم نتعلم عشان نقدر نستمر في هذا السوق العملاق