PDA

View Full Version : ما الوقت الكافي لتصبح خبير فوركس

Pages : [1] 2

sakkaouiismail
12-13-2015, 23:31
اخواني يقال انه لتصبح جيد في الفوكس فإنك تحتاج إلى وقت بين 6 اشهر و سنة
هل هذا حقيقي ام فقط كلام ارج اجابتي كم احتاج من الوقت

عاشق الفوركس
12-14-2015, 20:51
والله الامر لا يعود الى الوقت او الشهر او غيرة ،الامر يعود الى سرعه استيعابك لسوق الفوركس والممارسة والاجتهاد الخاص بك بالتوفيق ، لك، ولجيمع الاعضاء، المبتديين ، ان شاء الله

adamarwan
12-14-2015, 21:11
لا يمكن ان تحص وقت التعلم على الكل الان فى شخص ممكن ان يفهم الوسيلة
التى يتحرك بها السوق فى ظرف ايام فقط لى لكل واحد والحدود التى ممكن ان يستغرقها فى التعلم
وحظ سعيد

ابوفؤاد
12-14-2015, 22:22
ناذا سيتفيد منك شخص لو قال لك انك لابد ان تنتظر مده كذا الا انه يريدك ان لا تقع
فيماوقع هو فيه من خساره ارت منظنش بالناس كلها السوء و نقبل النصيحه

aldralmknon1412
12-14-2015, 23:09
نعم انا كمجرب مع هذه النظرية ولكن ليس للانتضار ستة اشهر
بل بالتعلم الدائم خلال هذه الفترة والجدية والذكاء والاطلاع الواسع
لكي تكون متداول! على ما اعتقد اما الاحتراف فطريقه اطول

hehelibeb
12-15-2015, 05:04
ستة أشهر يا أخي لا تكفي في الفوركس
انا أعتقد ست سنوات لتصبح خبيرا في الفوركس
والله عالم يحتاج إلى تجربة كبيرة لكي يتم فهمه

yansane
12-15-2015, 16:21
لا يمكن ان تحص وقت التعلم على الكل الان فى شخص ممكن ان يفهم الوسيلة التى يتحرك بها السوق فى ظرف ايام فقط لى لكل واحد والحدود التى ممكن ان يستغرقها فى التعلم ستة أشهر يا أخي لا تكفي في الفوركس انا أعتقد ست سنوات لتصبح خبيرا في الفوركس والله عالم يحتاج إلى تجربة كبيرة لكي يتم فهمه

one k
12-16-2015, 17:43
السلام عليكم ... دة بيكون علي حسب الوقت اللي انت متفرغ لية في اليوم للفوركس
وكمان التركيز اللي بيختلف من حد للتاني
بالتوفيق ان شاء الله في التداول

snnaky
12-17-2015, 13:03
اهلا بيك اخى الكريم
موضوع الوقت اللى ممكن تتعلم فية دة راجع ليك انت وعلى حسب درجة فهمك واستيعابك انت يعنى انت اللى تحدد انت شايف نفسك اية وبعدين وقت التعلم حيكون كام ساعة فى اليوم مثلا يعنى وقتك ودرجة فهمك وتقبلك للعلم دة ومجهودك وعلى قدر هذة الأمور تعرف انت تتعلم فى شهر ولا سنة

neverlityougo3
12-20-2015, 19:26
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هو الادوات المشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

مصطفى حمدان
12-22-2015, 22:17
اخى الفاضل بعد التحية هناك فروق فردية بين الافراد فما يمكن ان تتعلمه فى شهر يمكن لغيرك ان يتعلمه فى اسبوع وغيرك من الممكن ان يتعلمه فى 3 اشهر وكذلك الفوركس تختلف المدة من شخص لاخر تبعا للفروق الفردية

onelove
12-22-2015, 22:36
الامر لا يعود الى الوقت او الشهر او غيرة ،الامر يعود الى سرعه استيعابك لسوق الفوركس والممارسة والاجتهاد الخاص بك بالتوفيق ، لك، ولجيمع الاعضاء

forexforex
12-22-2015, 22:48
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته و السلام على اشرف المرسلين
ليس هناك وقت محدد لتعلم الفوركس لانك ستبقى تتعلم الى طول العمر لانه يختلف من وقت لاخر
تقبل مروري

mhd99
12-31-2015, 19:18
وسطيا اخي تحتاج الى ستة شهور بالفعل حتى تتمكن من فهم الفوركس بشكل جيد والتداول فيه بحساب حقيقي لان هذا
المجال يحتاج الى فترة من الزمن حتى تكتسب الخبرة فيه

heroo252
12-31-2015, 19:58
انتا بتتكلم عن 6 شهور وده رقم كويس جدا ممكن بعد 3 شهور تحقق نجاح عاللدديمو
وتبدا عالحساب الحقيقى بعدها ب 3 شهور كمان تكون كونت خبر هاكبر من الحقيقى يعنى ست شهور كافيه فعلا

aissaalg
12-31-2015, 20:08
الســــــــــــــــــــــ ـلام علـــــيــــــــــــكم و رحمــــــــة الله تعـــالى و بــــركــــاته
أخي الكـــــريــــم بـــــــارك الله فيـــــك و جــــزاك الله كــــل خـــــيـــــر
مــــوضــــوع رائــــــع و قـــــيــــم مـــــشـــــكـــــــــور

salfe
12-31-2015, 20:31
الســــــلام علــيــكم و رحمــة الله تعـالى و بــركـاته
صديقي في المنتدى زميل الفوركس نصيحتي
أن تزور القسم التعليمي للمنتندى ففيه إجابات واضحة عن تساؤلات عديدة حتى تختصر الوقت بالتـوفيـــق انشـاء الله

y4x
12-31-2015, 20:40
والله لو اجتهد في تعلمك في الفوركس ممكن يكون الوقت اقل من كده بكتير

في ناس اتعلمت الفوركس في اقل من شهر المهم العزيمه علي التعليم

BALBOL2016
12-31-2015, 20:47
لايمكن تحديد زمن تعلم , مهما كان صنف الهدف ,
كل شخص و جهده في التعلم , المهم التعلم والالتزام ببرنامج يمكنه من تعلم بطريقة صحيحة

Sami1985
12-31-2015, 20:59
السلام عليكم..
تحية طيبة لجميع الاخوة بالمنتدى العامر..
أتمنى لكم التوفيق..
حسب قدرة الاستيعات لدى الفرد ،، فهناك من اصبح متداول جيد في ثلاثة شهور فقط
تقبلوا شكري...

MOHAMED2701
12-31-2015, 21:00
بسم الله الرحمان الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
لا يمكن ان تحص وقت التعلم على الكل الان فى شخص ممكن ان يفهم الوسيلة التى يتحرك بها السوق فى ظرف ايام فقط لى لكل واحد والحدود التى ممكن ان يستغرقها فى التعلم ستة أشهر يا أخي لا تكفي في الفوركس انا أعتقد ست سنوات لتصبح خبيرا في الفوركس والله عالم يحتاج إلى تجربة كبيرة لكي يتم فهمه

akram mohamed obaid
12-31-2015, 21:10
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اخي الكريم الفتره الزمنيه لتعلم الفوركس تعتمد على مدى تقبلك لموضوع الفوركس ومدى استجابتك لهذه الموضوع فاذا كنت جدي بالموضوع فانك سوف تتعلم سريعا وبفتره قصيره تحياتي للجميع

ahmedazzouz
12-31-2015, 21:33
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
ذلك يعتمد على مدى المامك بتعلم الفوركس فالتعلم ليس لديه وقت محدد يمكنك في اسبوع ان تتعلم شرط الفهم الجيدو التركيز.
تقبل مروري.بالتوفيق للجميع

neverlityougo2
01-06-2016, 12:11
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هو الادوات المشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

عاشق الفوركس
01-06-2016, 12:20
نعم هي مقوله صحيحة يا اخي الكريم ، لكن يجب التعلم بجدية وصبر لكي تصل اغلى مراحل متقدمة وبسرعه ................

Bassem Hassani
01-06-2016, 12:40
كل واحد على حسب تعلمه للفوركس وعلى حسب الوقت المخصصه يوميا للتعلم وعلى سبيل المثال انا بتعمل الفوركس كل يوم ساعة ولكن فى واحد تانى بيتعلم كل يوم 5 ساعات وفى واحد تانى بيتعلم فى الاسبوع مرتين بس وكل مرة 5 ساعات ودا بيختلف من شخص الى اخر ولكن الفوركس لو انت اتعمله بشكل تدريجى افضل من اى طريقة اخرى .

ahmed humedat
01-06-2016, 17:12
ناذا سيتفيد منك شخص لو قال لك انك لابد ان تنتظر مده كذا الا انه يريدك ان لا تقع
فيماوقع هو فيه من خساره ارت منظنش بالناس كلها السوء و نقبل النصيحه

نادر صباح الدين
01-06-2016, 17:17
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته، الخبرة صديقنا العزيز ليس لها فترة محددة، افلخبير الذي امضى ثلاث سنوات مثلا في عمليات التداول لايملك الخبرة نفسها التي يملكها من امضى خمس سنوات، وهذا ايضا لا يملك الخبرة التي يملكها من امضى عشر سنوات، هذا من جهة، ومن جهة طريقة التعامل مع الفوركس، ومستويات الذكاء التي يتصف بها المتداول وغيره ذلك من الاعتبارات الكثيرة كلها تؤثر في مستوى الخبرة التي تتفاوت بين الناس بحسب قدمهم في الممارسة وبحسب طرق تعاملهم مع الفوركس.

latraaa
01-06-2016, 18:49
يا اخي الكريم، لا توجد أي شيء اسمه مدة زمنية لكي تصبح خبير فوركس، و لكن هناك الكثير من الأعمال و الكثير من العلاقات التي يمكنها أن تحدد الأمر، أتمنى ان تعي ما قلته لك، أتمنى لك و للجميع إن شاء الله

yousse
01-06-2016, 20:28
لا يوجد وقت محدد فالخبرة تأتي بالتعلم والممارسة فأدى كنت مندضبطا في البحت والتعلم ستتعلم بسرعة كبيرة و تكون نسبة صفقاتك الرابحة مرتفعة جدا

bazokadz
01-06-2016, 21:05
الســــــــــــــــــــــ ـلام علـــــيــــــــــــكم و رحمــــــــة الله تعـــالى و بــــركــــاته
أخي الكـــــريــــم بـــــــارك الله فيـــــك و جــــزاك الله كــــل خـــــيـــــر
مــــوضــــوع رائــــــع و قـــــيــــم مـــــشـــــكـــــــــور

neverlityougo2
01-10-2016, 17:38
اخى العزيز انا انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصت الفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

justsmile
01-10-2016, 17:59
اخواني يقال انه لتصبح جيد في الفوكس فإنك تحتاج إلى وقت بين 6 اشهر و سنة
هل هذا حقيقي ام فقط كلام ارج اجابتي كم احتاج من الوقت

برأيي الشخصي لحتى تصبح خبير بالفوريكس تحتاج لوقت ليس اقل من سنة ..
ربما تعلم الفوريكس تستطيع انجازه بشهر او شهرين لكن الخبرة العملية و التدرب على النفسية هذا يحتاج وقت ..

take-profit
01-10-2016, 18:40
مفيش وقت معين و الموضوع متوقف علي توفيق ربنا لان من الممكن ان تجد طريقة تعتمد عليها لتصبح
خبير و ناجح و من الممكن ان تحاول كثيرا ولا تصل لاي هدف

OsamaNasser
01-19-2016, 16:16
الوضع يختلف من شخص لشخص علي حسب نسبه ملاحظته واستيعابه
لكن اعتقد ان الموضوع مش بالوقت الموضوع بالتداول نفسه يعني لو انت قعت سنه بحالها بس بتفتح صفقه واحده بس في اليوم مش زي ما تكون بقالك 3 شهو كل يوم 20 او 30 صفقه

justsmile
01-19-2016, 22:12
برأيي لحتى تصبح خبير بالفوريكس تحتاج لوقت ليس اقل من سنة .. ربما تعلم الفوريكس تستطيع انجازه بشهر او شهرين لكن الخبرة العملية و التدرب على النفسية هذا يحتاج وقت ..

Aymen_O
01-19-2016, 22:32
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ،،،،
مشكور اخي الكريم على هذا الموضوع الجيد ،،،
اتمنى لك دوام النجاح ،،،
تقبل مروري ...

ebn masr
02-07-2016, 04:40
الوقت بيختلف اكيد من متداول لاخر فى متداول باخد وقت كبير جدا وبيغلط كتير جدا وبيقع فى مشاكل وفى متداول على طول ممكن ياخد وقت بسيط جدا وينجح ف التعلم يعمل لنفسه خطة معينة يمشي عليها ويتداول ويربح

zead ahmad
02-07-2016, 12:18
الشيء الطبيعى فى اى عمل لابد وان تاخذ وقت طويل حتى تاخذ خبرة فى هذا العمل هذا هو حال الفوركس يمكن ان تاخذ سنوات حتى تكون خبير فى الفوركس والتداول يجب فعل هذا

islamhd
02-07-2016, 12:45
مشكور اخي الكريم على هذا المجهود المميز
ويا ريت كل من له خبرة في هذا المجال يسوي مثلك ويساهم في افادة الجميع
وخصوصا المنتدئين كي يستطيون التقدم على اسس صحيحة وسليمة

Batto777
02-07-2016, 13:34
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة اخي الفاضل لا يوجد وقت معيين لتتعلم الفوركس وتصبح بة خبير الي عن طريق دراستك واجتهادك وتعلم جميع جوانبة وسلبياتة والمكسب والخسارة لازم ان تزوق طعمهم بعدها تقدر تقول انا خبير فوركس

ibrahem91
02-07-2016, 13:44
ليس شرطا الوقت ولكن الاهم من هذا هو كيف تتعلم وما تتعلمه
ايضا لتستطيع تجربة كل شئ تعلمته في سوق الفوركس لكي تستمر في السوق

zead ahmad
02-07-2016, 13:45
لكى تكون تاجرا خبيرا ولك الخبرات وتكون خبير يجب ان تاخذ ما لايقل عن ستة اشهر تداول على الحسابات التجربية حتى تقدر ان تعرف وان تكون خبير فى الفوركس يجب ان تفهم ذلك

اكرم التميمي
02-07-2016, 21:47
اخي الكريم الفوركس يحتاج الى وقت كبير للتعلم واكتساب المهارات العاليه والمثابره ومده التعلم تتوقف على طبيعه المتداول وطريقه استيعابه لمفهوم الفوركس
تحياتي
تقبل مروري

nuclear2010
02-07-2016, 22:12
السلام عليكم جميعا
كل واحد على حسب تعلمه للفوركس وعلى حسب الوقت المخصصه يوميا للتعلم وعلى سبيل المثال انا بتعمل الفوركس كل يوم ساعة ولكن فى واحد تانى بيتعلم كل يوم 5 ساعات وفى واحد تانى بيتعلم فى الاسبوع مرتين بس وكل مرة 5 ساعات ودا بيختلف من شخص الى اخر ولكن الفوركس لو انت اتعمله بشكل تدريجى افضل من اى طريقة اخرى .
تقبل مرورى

global
02-07-2016, 23:40
يا اخي الكريم ان الوقت الكافي يعتمد عليك وعلى الاقل يجب ان تبقى حوالي عام لتصبح متاجر محترف
والله الموفق والمعين

ملاك الروح
02-07-2016, 23:44
اخي هذا لا يعتمد على الوقت او لا يمكن تحديد وقت بل ممارسة ومتابعه
اتمنى لك دوام التوفيق
تقبل مروري ،،،

MEDOOO1989
02-07-2016, 23:46
هي على ما اعتقد مش مدة ثابته للجميع لاكن الفوركس محتاج التعلم اولا وفهم الفوركس والوسائل المساعدة
مثل المؤشرات وخلافة ثم بعد ذلك التطبيق عملى والاحتكاك بالسوق دة اهم حاجة والتطبيق علية لحين الوصول
للاستراتيجية التي ستتبعها

nonam
02-11-2016, 13:30
السلام عليكم .... لو انت تقصد في المنتدي انت عايز تصل الي البونص 250 دولار ومن الممكن ان تكون عادي خبير
علي اساس عدد الردود مش اكتير مش الخبرة او غيرو
بالتوفيق ان شاء الله

aissaalg
02-11-2016, 13:47
الســــــلام علــيــكم و رحمــة الله تعـالى و بــركـاته
زميلي في المنتدى أنــصـــحـــك بـــزيـارة القســم التعليمـــي للمنتــدى حتى تتوضح لك الرؤيا و تجد الإجابة الدقيقة بالتـوفيـــق انشـاء الله

forez
02-16-2016, 12:48
بســـــم الله الرحمـــــان الرحيـــــم ............
الســـلام عليكــم و رحمــة الله و بركاتـــه .............
أخي صراحة بيكون علي حسب الوقت اللي انت متفرغ لية في اليوم للفوركسوكمان التركيز اللي بيختلف من حد للتاني .........

Amir Zakaria
02-16-2016, 13:15
اعتقد انو ملوش دعوة بالوقت فى تعلم الفوركس نفسو لاكن الى بيحتاج وقت هية الخبرة فى المتاجرة وفهم السوق دي الحاجة الى ممكن تحتاج وقت فيها عشان تفهمها
انا كمان لسة جديد زيك وهبداء من الصفر وان شاء الله اتعلم واقدر احقق نجاح فى الفوركس واكسب عائد كويس .. بس انا دلوقتي الصراحة مشتت مش عارف ابداء منين

yacrao
02-16-2016, 13:31
لا اعتقد ان سته اشهر كافية لتصبح خبيرا في هذا المجال الكبير جدا اخي الكريم يجب ان تعمل بجد واي وقت فهو محدد

yossry
02-16-2016, 13:55

---------- Post added at 10:55 AM ---------- Previous post was at 10:51 AM ----------

السلام عليكم ... دة بيكون علي حسب الوقت اللي انت متفرغ لية في اليوم للفوركس
وكمان التركيز اللي بيختلف من حد للتاني
بالتوفيق ان شاء الله في التداول

salemalatwi
02-16-2016, 14:03
اخي موضوع التعلم يحتاج الى وقت طويل من وجهت نظري . تحتاج كل فتره تعلم شيء جديد
حتى يصبح عنك مخزون كبير من الخبره . وتقبل مروري

talel babchia
02-16-2016, 14:30
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته لا يمكن ان تحص وقت التعلم على الكل الان فى شخص ممكن ان يفهم الوسيلة
التى يتحرك بها السوق فى ظرف ايام فقط لى لكل واحد والحدود التى ممكن ان يستغرقها فى التعلم .................................................. .....بالتوفيق للجميع

zead ahmad
02-16-2016, 14:32
الوقت الكافى لتكون تاجر خبير هو انك لابد وان تكون تاجرا مميز وجيد وبهذا تكون تاجرا خبير بالدراسة والعلم واخذ الخبرات من الخبراء وان تبحث عن المؤشرات والتحاليل الجيدة بهذا تصبح خبير

ahmadhamad
02-16-2016, 14:34
تعلم الفوركس يقاس بالخبرة وليس بالوقت ممكن تكون محترف بالفوركس بوقت قياسي جدا هاذا يعتمد على خبرتك وبالتوفيق

alperto
02-16-2016, 14:44
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم
اظن من البديهي ان لكل شخص فينا قدره خاصه علي الاستيعاب
واظن انه يتوقف عليها التعلم في الفوركس

---------- Post added at 11:42 AM ---------- Previous post was at 11:41 AM ----------

الفكره في التعلم ان تخصص وقت يوميا مثلا 1 ساعه لسماع فيديو او 2 لكيفيه التداول في الفوركس
ومنها سوف تكون محترف مع الوقت

---------- Post added at 11:44 AM ---------- Previous post was at 11:42 AM ----------

اظن ان الفوركس كسوق عالمي لتجاره العملات والذهب وغيره يمكن ان يستحق
منا التعب قليلا لتعلمه واحترافه وشكرا

Yqmbel
02-16-2016, 14:46
انا لا اعتقد ان للوقت علاقة بالرفع من مستوى الخبرة
الرغبة في التعلم و تحسين الاداء باستمرار و لا عيب في استشارة اصحاب خبرة اكثر
بالتوفيق للجميع

معتصم سباعنة
02-16-2016, 15:01
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
لا يمكن فهم الفوركس بهذه السرعة اخي الكريم فالفوركس عالم كبير لا يمكن فهمه في يوم وليلة
اتمنى لك دوام التوفيق والتقدم والنجاح
تقبل مروري

never10
02-17-2016, 19:30
اخى العزيز انا انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصت الفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

Abdellatif Sidi saad
02-17-2016, 20:22
السلام عليكم و رحمة الله تعالى اخي فاضل
الفوركس ليس مجال سهل لي تتعلمه في 6 اشهر او سنة
هناك من عمل فيه لي سنوات و ليسة بي يتعلم الفوركس هو احتراف زائد خبرة

mohammed control
02-17-2016, 20:56
التى يتحرك بها السوق فى ظرف ايام فقط لى لكل واحد والحدود التى ممكن ان يستغرقها فى التعلم

Civil Engineer
02-17-2016, 21:30
بسم الله الرحمن الرحيم
اللهم صلي وسلم وبارك علي سيد الخلق سيدنا محمد صلي الله عليه وسلم اما بعد
نعم اخي الكلام صحيح وهذا اقل وقت لاكتساب خبرة تسمح لك بالتداول

trendtrue
02-17-2016, 21:35
السلام عليكم
اخي الكريم العضو المحترم sakkaouiismail
العبرة ليست بالوقت انما بمدى قابليتك في العلم وتطبيق ما تعلمته

القاعدة رقم 1 في الفوركس هي ادارة راس المال الجيد
لان الهدف في وجهة نظري من دخول المتداول الصغير مجال الفوركس هو ليس تحقيق الربح او الابتعاد من تحقيق الخسارة
انما هو الاستمرارية في السوق
القاعدة رقم 2
تعليم التحليل الفني والمؤشرات الفنية جيدا
القاعدة رقم 3
تطبيق كل ما تعلمته في حساب تجريبي وخد وقت زي ما انت عايز شهر اثنين المهم لا تدخل هذا المجال الا وتككون مستعد استعداد تام
القاعدة رقم 4
لا تدخل السوق بملغ لا يمكن تعويضه بمعنى
ماتجيش تدخل السوق بكل ثروتك مثلا او تبيع بيت او تبيع مصنعك او سيارتك

siefsalim
02-17-2016, 23:31
السلام عليكم
الامر ليس له وقت معين
فهو يختف من شخص لشخص آخر
يعني فيه شخص سريع الفهم ، عندو وقت اكتر لشغل الفوركس ، هذا اشخص يمكنه ان يصبح خبير في فتره وجيزه انا شخصياً لأا أعرفها
وشخص آخر وقته اقل في شغل الفوركس ، هيقعد وقت اكتر علي ما يفهم الفوركس

jallou
02-18-2016, 01:57
بيانات توقعات التضخم في نيوزيلندا زادت من التوقعات أن البنك المركزي النيوزيلندي قد يلجأ إلى خفض أسعار الفائدة مجدداً لمواجهة التراجع الكبير في مستويات الأسعار، وقد ساهم هذا في انخفاض مستويات الدولار النيوزيلندي مقابل العملة الفدرالية.

csebai12
02-18-2016, 02:19
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته مشكور اخي على الموضوع
الامر متعلق بقدرتك الفكرية فمن المقروض تكون 3 اشهر كافية في العادة

justsmile
02-18-2016, 03:53
انا برأيي الشخصي لحتى تصبح خبير بالفوريكس تحتاج لوقت ليس اقل من سنة .. ربما تعلم الفوريكس تستطيع انجازه بشهر او شهرين لكن الخبرة العملية و التدرب على النفسية هذا يحتاج وقت ..//

صالح ابراهيمي
02-18-2016, 04:07
كم ورحمة الله وبركاته
يتيح للمستخدمين حرية الوصول إلى المعلومات الموثوق بها السوق من مجموعة متنوعة من المصادر، بما في ذلك الحقيقي
عروض الأسعار الساعة، أخبار دولية، المؤشرات والتقارير الاقتصادية التي تصدرها الحكومة، وكذلك
الشركات العامله في هذا المجال من اجل اعطاء هامش من الحريه للمتداول ان يعمل به راجيا من الله التوفيق لكل
المتاجرين بالفوركس ومزيد من النجاح

Himbo
02-18-2016, 04:52
اخى الكريم ان الخبره ف الفوركس لا تتوقف على عامل الوقت من وجهة نظرى فيمكنك اكتساب الخبره ف وقت قليل
ولا تتحدد هذه الخبره بالوقت اطلاقا من وجهة نظرى

monira salah
02-18-2016, 05:27
انا راي الشخصي الن المده تختلف من شخص الي اخر باختلاف
قدرته في استيعاب افكاره وادراكها شخص قادر علي العمل بعد يومين وشخص قادر علي العمل بعد سنتين

asmaa mahmod
02-18-2016, 05:35
السلام عليكم ورحمه الله

بسم الله الرحمن الرحيم

مشكور على طرحك لتلك الموضوع فى انتظار المذيد

تقبل مرورى وتقبل تحياتى
وتمنياتى لك بالتوفييييق ان شاء الله

mohammad battah
02-18-2016, 06:41
الخبرة في مجال الفوركس لا تعتمد بشكل اساسي على الوقت بل على الجهد والمتابعة وفهم قواعد سوق العملات و واختيار الوقت المناسب
للعمل في مجال الفوركس وكثيرا ما نرى خبراء في هذا المجال ويخسرون وغيرهم مما لا يملكون الخبرة الكافية يحققون الربح
تقبل مروري لك كل الاحترام

dhmo
02-20-2016, 23:31
الخبرة في مجال الفوركس لا تعتمد بشكل اساسي على الوقت بل على الجهد والمتابعة وفهم قواعد سوق العملات و واختيار الوقت المناسب
للعمل في مجال الفوركس وكثيرا ما نرى خبراء في هذا المجال ويخسرون وغيرهم مما لا يملكون الخبرة الكافية يحققون الربح
تقبل مروري لك كل الاحترام

وده الي بيوصل للربح واكيد اخي العمل على الحساب الديمو هنا بيكسب المتاجر الخبره القويه الي بها يقدر يعمل على الحساب الحقيقي بعد كده بدون اي خسائر كبيره
على الاقل وهتكون الخسائر الخاصه به محدوده

HamadaRonaldo
02-21-2016, 01:39
بسم الله الرحمن الرحكيم
السلام عليكم ورحمت الله وبركاتو
اخى الكريم اشكرك على هذا الموضوع
وارجو ان يكون الجميع الاستفاد

بروفسير العرب
02-21-2016, 01:45
لا يوجد وقت محدد فدايما تتعلم وتكتسب خبرة لا يوجد شخص خبير
فى الفوركس على اكمل وجه بل يزال يتعلم من الخسارة ولزال يتعلم فى كل يوم يفتح
فيه صفقه فانت تكتسب خبرة فى كل صفقه تفتحها ولاكن بشكل عام كلما طالت فطرة استمرارك
فى هذا المجال كلما كانت خبرة تزداد

justsmile
02-21-2016, 02:27
السلام عليكم ..انا برأيي الشخصي لحتى تصبح خبير بالفوريكس تحتاج لوقت ليس اقل من سنة .. ربما تعلم الفوريكس تستطيع انجازه بشهر او شهرين لكن الخبرة العملية و التدرب على النفسية هذا يحتاج وقت ..//

zead ahmad
02-21-2016, 07:51
الوقت الكافى لتصبح خبير فى الفوركس هو ان تلتزم بجميع التعاليم والدراسات الخاصة بالفوركس من تدريب على الحساب التجريبى فترة كبيرة لا تقل عن سته اشهر وان تتابع كل خبير وتوصياته ونسخ صفقاته هذا كلة يتطلب وقت كبير

Ror
02-21-2016, 08:18
من مزايا سوق الفوركس انه مافيهوش كبير الكل بيغلط وبيتعلم والي بيركز ويلتزم بيوصل بسرعه لاعلي الارباح فيه

soad labib sadek
02-22-2016, 19:32
اخي الفاضل صراحة و في رايي الشخصي لكي تصبح خبير هذا يعتمد علي كقافة التدريب و تركيزه اكثر من طول او قصر المدة .. دعني اوضحلك فاذا كنت تتداول علي استراتيجية واحدة و تتدرب عليها لساعات طويلة و بكثافة فستصبح محترف لها حتي في وقت قصير و يمكنك ان تصنع ارباح علية اكثر من متاجر اخر قضي وقت طويل في القفز من استراتيجية لاخري

بالتوفيق

zizo199
03-21-2016, 19:39
وحظ سعيد

Ahmed fathi hassaan
03-21-2016, 20:08
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى العزيز اهلا بكم اعضاء المنتدى الكرام شكرا لك اخلى الكريم على توضيح وتقديم هذا الاقتراح
بالتوفيق للجميع هنا فى المنتدى ان شاء الله تقبل مرورى

mhamadfor
03-25-2016, 18:08
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته و السلام على اشرف المرسلين
ليس هناك وقت محدد لتعلم الفوركس لانك ستبقى تتعلم الى طول العمر لانه يختلف من وقت لاخر
تقبل مروري

faresn95
03-25-2016, 18:55
اتمنى ان تكونوا بخير
طبعا الفوركس يحتاج الى مدة زمنية من التعلم و التطبيق على الحساب التجريبي
و نحن البشر نختلف من حيث قدرات الفهم
و على كل حال الفوركس ليس صعب للغاية

abderrahmenanis
03-25-2016, 18:59
وحظ سعيد

ahmadinho100
03-25-2016, 19:54
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته بالنسبة للوقت الدي تستغرقه لتصبح متداول محترف فهادا الامر يرجع اليك كم تشغل في اليوم و الوقت الدي تخصصه

neverlit4
03-26-2016, 13:55
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هوالمشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

forez
03-26-2016, 15:10
بســـــم الله الرحمـــــان الرحيـــــم ............
الســـلام عليكــم و رحمــة الله و بركاتـــه .............
أخي صراحة بيكون علي حسب الوقت اللي انت متفرغ لية في اليوم للفوركسوكمان التركيز اللي بيختلف من حد للتاني .........

مبتدئ و لكن...
03-27-2016, 00:49
الاستراتيجيات لها دور كبير في الربح
لكن لايمكن ان بهذه النسبة حيث ان السوق
متقلب ولا تتعامل مع جماد في هذا الامر
بل مع سوق له متغيرات كثيرة على مدى الساعة الواحدة
لذلك لا توجد استراتيجية بهذه النسبة

mazenaissa
03-27-2016, 02:09
الســـــــــــــلام عــــــــــــلــــــــــي ــــــــــــــكــــــــــ ـــــم و رحــــــــــــــــــــمـة الله و بركــــــــــــــــــــــ ـــــاتــــــــــــــــــ ــه ، اللّــــــــــهــــــــم صــــــــــــــــــلـــــ ــــــي و ســــــــــــــــــلـــــ ــــــم على ســــــــــــــــــيدنـــ ـــــــــا مــحمــــد
كلما زاد الوقت كلما كان احسن بالطبع

kheireddine
03-27-2016, 03:14
♣◘☼a♦☼☻☼☼احب ان اوجه تحياتي وشكري للاخوه والاخوات الافاضل ولم يبخلوا علينا بافكارهم ولابتجاربهم التي ساعدتني انا شخصيا في هذا المجال المتلاطم .جزاكم الله كل خير.

• ثالثا :اعرفكم بنفسي انا احد المتابعين بصمت من حوالي سنتين باحثا عن هدفي في الفوركس (الحمد لله اظن اني وصلت لبدايهؤ♣♣♣☼♣♣♣♣♣▬ الطريق الصحيح بالنسبه لي .....☼☼♣♣.)والان حان وقت سداد الدين(والحمد لله خلصت فتره الامتحانات ادعولي ...) وان ادلوا بتجربتي والكنوز التي وجدتها في طريقي الفوركساوي لعلي اكون سبب في مساعده احد☼♣♣♣♣ (همسه ♣♣♣♣☻▬▬☻2:ساقوم بنشر الموضوع في المنتدايات التي كنت اتابع فيها ولا مانع لدي من ان♦♦♦♦ يقوم اي احد في نشر الموضوع اذا وجد فيه الافاده)▬▬☻♣♣♣▬▬♫☼4• •
• طب ليه سميت الموضوع كنوز.....هل اتيت بشئ جديد في الفوركس؟
لا انا لم اتي بشيئ جديد ولكني ساتطرق لمفاهيم وثوابت في الفوركس معروفه للجميع ♣♣♣♦☺5•♦

magdy mahmud
03-27-2016, 05:03
السلام عليكم ورحمة الله وبمشكور اخي الكريم علي هذا الطرح
الجميل اظن وااله اعلم من شهرين الي 6 اشهر

Dr.mohammed
03-27-2016, 05:11
تختلف من شخص لآخر ولكن لابد من الممارسة كي تصبح خبير والأفضل استخدام حساب تجريبي لفترة حتى تستطيع فهم السوق وتثق في نفسك

aminetns
03-27-2016, 06:09
حسب قدرة الشخص علىالتعلم بسرعة وحسب \كاء الشخص ممكن شهرين وممكن عامين شكرا جزيلا لك أخي الكريم على المنوضوع بالتوفيق ان شاء الله والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

mohamed naga
03-30-2016, 01:56
السلام عليكم ... شكرا علي الموضوع المفيد نتمني منك الشغل الجميل والموضوعات المفيدة للناس اللي ف المنتدي
اتمني ليك التوفيق ان شاء الله

---------- Post added at 12:56 AM ---------- Previous post was at 12:54 AM ----------

السلام عليكم ... شكرا علي الموضوع المفيد نتمني منك الشغل الجميل والموضوعات المفيدة للناس اللي ف المنتدي
اتمني ليك التوفيق ان شاء الله
o

ali20
03-30-2016, 03:09
الخبير فى الفرسك ايز وقت كافى جدا بس الارج يبج ان يكصل عى معومات كثيرة جدا فى الفورسك

علشتن يعرف ازاى يتعلم الفورسزك اهم ش فى الفورسك ان التاجر يتعل ثم بعد ذلك يحصل على خبرات والتاجر لابد من الصبر على المهندة دى

doaa sary
03-30-2016, 21:32
فى ناس اخى الكريم ليها سنين بالمنتدى ومش خبيرة
لقب خبير ممكن اى حد يخدة
المهم الخبير مش بالوقت
بالفهم
والذكاء ويتعلم دايما ويتطور من نفسة
بالتوفيق والارباح للجمييع

hamed mohamed
04-08-2016, 19:40
مشكور اخي الكريم على الموضوع و على الطرح
و على الراي و على المعلومات التي تقدمت بها التي أتمنى ان يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله،
كما أتمنى ان نراك تحقق الكثير إن شاء الله،.//**//

maikel adel
04-08-2016, 19:55
لازم اى حد يستخدم الفوركس يكون يعرف ازاى يتعلم الفوركس اهم ش فى الفوركس ان التاجر يتعل ثم بعد ذلك يحصل على خبرات
وشكررررررررررر

---------- Post added at 07:55 PM ---------- Previous post was at 07:52 PM ----------

يا جماعه الاستراتيجيات لها دور كبير في الربح
ولايمكن ان هذه النسبة حيث ان السوق
متقلب ولا تتعامل مع جماد في هذا الامر

جمال صادق
04-08-2016, 20:05
اعتقد انة من الممكن ان يصبح الشخص خبيرا فى لافوركس اذا ما تم التعلم الجيد و الممارسةو و لكن فى النهاية فان سوق الفوركس ليس لة كبير فى النهاية

hamotorres
04-08-2016, 20:07
الموضوع ليس له علاقة بالوقت عزيزى
من الممكن تعليم طرق التداول البسيطه خلال شهر او اقل
وجنى ارباح جيده
المهم التركيز فقط وتطبيق كل شئ على التجريبى

Eldiesel
04-08-2016, 20:38
الامر ليس محدد بالوقت هل هو 6 شهور ام سنة
لان عقليات المتاجرين او المتداولين المبتدئين ليست متساوية ممكن نلاقي متاجر يتعلم و يصبح خبير في الفوركس في مدة شهرين و ممكن نلاقي شخص اخر في مدة 6 شهور و ممكن شخص اخر في مدة سنة و اكتر و هكذا

البرنس ميدو
04-08-2016, 20:44
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هو الادوات المشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع شكرا لك على هذه المواضيع المهمة وان تقبل مرورى وكرا

---------- Post added at 05:44 PM ---------- Previous post was at 05:42 PM ----------

بسم الله الرحمن الرحيم اخى الكريم العمل فى هذا المنتدى لايرتبط بوقت معين
وانما بالايجتهاد والعمل والمثابره والجد فى العمل وان تقبل مرورى

nizarmohamed
04-08-2016, 20:46
ليس هناك وقت كافي لذلك لتعلم الفوريكس فمادمت حيا ترزق فيجب عليك التعلم
و حين تحس بانك تجني ارباحا و تقلل المخاطر انذاك يمكن ان نقول انك استفدت

belabied
04-09-2016, 01:23
انا بشكرك جزيل الشكر على مجهودك الجميل والمميز ونحن فى امس الحاجة لمثل هذه المواضيع المهمة
والمفيدة

haoundz
04-09-2016, 01:37
انا مازلت مبتدأ و في مرحلة جمع المعلومات و القراءة و من خلال الردود سوف اكون فكرة
شكرا لكم جميعا و تمنياتي للجميع بتحقيق الربح

adelrawi011
04-09-2016, 01:51
الأمر أخي يعود لمدي استيعابك ومدي وتقبلك للموضوع ولكن أنا أنصحك بالمدة 8 شهور والبدأ بالحساب التجريبي الذي توفرة تقريبا جميع الشركات

تحياتي

mohamedforex4
04-09-2016, 20:36
اخي الكريم الفتره الزمنيه لتعلم الفوركس تعتمد على مدى تقبلك لموضوع الفوركس ومدى استجابتك لهذه الموضوع فاذا كنت جدي بالموضوع فانك سوف تتعلم سريعا وبفتره قصيره تحياتي للجميع وشكرا

احمد عبد الباسط
04-12-2016, 02:57
بسم الله الرحمن الرحيم
والصلاة والسلام على اشرف المرسلين
من وجهه نظرى 6 شهور غير كافية لتصبح خبير او محترف فوركس لايقل عن سنيتن بين دراسة التحليل الفنى والاساسى والموجى والزمنى
بالتوفيق اخى الكريم

basem adel
04-12-2016, 03:01
انا متفق مع هذا الراى فعلا ما بين 6 شهور الى سنة فاول ستة شهور من خلال حساب تجريبى وبعد ذلك فتح حساب حقيقى للتداول بعد الخبرة التى اكتسبتها من الحساب التجريبى

Abughali
04-12-2016, 03:26
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
موضوع الوقت اللى ممكن تتعلم فية دة راجع ليك انت وعلى حسب درجة فهمك واستيعابك انت يعنى انت اللى تحدد انت شايف نفسك اية وبعدين وقت التعلم حيكون كام ساعة فى اليوم مثلا يعنى وقتك ودرجة فهمك وتقبلك للعلم دة ومجهودك وعلى قدر هذة الأمور تعرف انت تتعلم فى شهر ولا سنة
و بالتوفيق للجميع إنشاء الله

---------- Post added at 12:26 AM ---------- Previous post was at 12:25 AM ----------

ستة أشهر يا أخي لا تكفي في الفوركس
انا أعتقد ست سنوات لتصبح خبيرا في الفوركس
والله عالم يحتاج إلى تجربة كبيرة لكي يتم فهمه
و بالتوفيق للجميع إنشاء الله

islam bahnsawi
04-13-2016, 02:23
الشكر لكل من يساهم بمساعدة المتداولين المبتدئين من خلال الاسناد بمثل هذة المعلومات القيمة و نرجو امدادنا بمثل هذة المعلومات المفيدة لكل المبتدئين فى سوق التداول

okba hachani
04-13-2016, 02:25
شكرا جزيلا لكم على هذه المعلومات .. سأكون عضوا متطورا بفضلكم في أقل من عام ان شاء الله
و دمتم لنا سالمين

yousse
04-13-2016, 11:26
لا يمكنني ن احدد لك وقت معين لكي تصبح محترف في الفوركس فكل شخص وحسب طريقة استيعابه لمعلومات وحسب تفاؤله المهم هو ان تقوم بمجهودك

FOREX7
04-13-2016, 12:25

بارك الله فيك اخي على هدا الموضوع الجميل و ربي يجعلو في ميزان حسناتك

لله يهدينا و يهدي جميع المسلمين جزاك الله خيرا وبارك فيك

dhmo
04-13-2016, 13:23
لا يمكنني ن احدد لك وقت معين لكي تصبح محترف في الفوركس فكل شخص وحسب طريقة استيعابه لمعلومات وحسب تفاؤله المهم هو ان تقوم بمجهودك

ده المهم اكيد واهم حاجه المبتدأ لازم يعرفها ان التعلم هو الي هيوصله لما يريد في النهايه فلازم يتعلم كويس ازاي يتاجر في المجال ده ويعمل على اكتساب الخبره الجيده الي
هتساعده على انه يكون افضل في المستقبل

jaouad ouaiss
04-13-2016, 18:18
ممكن ان يتطاب الامر سنة و نصف او خمس سنوات
الامر متعلق بك كم من الوقت ستتمر من اجل التعلم و البحث و التطبيق و كم درجة استيعابك الخ

dhmo
04-13-2016, 20:55
ممكن ان يتطاب الامر سنة و نصف او خمس سنوات
الامر متعلق بك كم من الوقت ستتمر من اجل التعلم و البحث و التطبيق و كم درجة استيعابك الخ

بتكون افضل لان العمل بالاوامر المعلقه ميزه جيده هنا للمتاجر ولكن الاصل طبعا الاول ان المتاجر يكون فاهم كويس اوي المجال الي بيعمل به وبيعرف يختار النقاط
القويه الي هيدخل منها الاول

samieh
05-16-2016, 13:04
والله يا اخى هو المفروض اقل مدة للتعليم هى 6 اشهر وفى خلال هذه الفترة تطبق على الديمو ما تتعلمه وانصحك يا اخى ان تشاهد الفيديوهات التعليمية فهى اسرع فى التعليم عن القراءة
ولما تشعر انك مستواك ابتدى يتحسن وبتكسب باستمرار ممكن ساعتها تنتقل الى الحقيقى

nassim126
05-16-2016, 13:06
السلام عليكم اخي من قال هدا الكلام فهو لا يعرف في هدا المجال شيئا للاسف لان الخبير في الفركس لديه سنوات من الحبرة وليس 6اشهر باالتوفيق

never
05-17-2016, 06:01
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هوالمشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

forex all arabes
05-17-2016, 14:14
السلام عليكم الخي الكريم لا يوجد وقت محدد فالخبرة تأتي بالتعلم والممارسة فأدى كنت مندضبطا في البحت والتعلم
ستتعلم بسرعة كبيرة و تكون نسبة صفقاتك الرابحة مرتفعة جدا شكرا لك مرة أخرى و ننتضر منك الجديد دائما يا رب يسهل ما صعب

HAZEM20
05-19-2016, 20:21
والله الواقت في اغلب الاحيان لايوحدد ولاكن حساب سرعه فهمك وبذل الجهد
لمشاهدات المزيد من الدروس والتعلم يعني ممكن تخدلك كده 5شهوراو اقل

نورالدين
05-19-2016, 20:29
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته بالنسبة لالاحترااف لا اضن هناك احتراف مكمول لانه كل يوم ستكتشف تقنياات جديدة في الفوركس و شكرا

harimeche
05-19-2016, 21:26
الســـــلام عليكم ورحمة الله وبركاته

سأقولها لك لكنهـــــا لن تعجبك وإن إستمررت معنا في السوق ستعرف أنني على حق

لكي تصبح محترف ستاخد منك وقت مابين 5 سنوات إلى 10 سنةوقد تمتد وقد تقل في بعض الأحيــــان

مع التحية وبالتوفيق

emma91
05-19-2016, 21:40
على حسب جهدك اخي يمكن شعرين يمكن سنتين
بالتوفيق لجميع تعضاء هذا المنتدلى الرائع
اتمنى مزيدا من المشاركات التي تفيد المبتدئين والمحترفيت
تقبل مروري

forexfox
06-20-2016, 23:53
بصراحة انا ولا مرة ما قرأت كتاب عن الفوركس بس بتابع دروس فيديو وبتابع كل المواقع والمنتديات يلي بتتكلم عن الفوركس وربنا يوفق الجميع . :)

ghost.mastar
06-21-2016, 00:49
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى الفاضل اعتقد لا يمكن ان تخصص وقت التعلم على الكل الان فى شخص ممكن ان يفهم الوسيلة
التى يتحرك بها السوق فى ظرف ايام فقط تمنياتى لك بالتوفيق

ganoun
06-21-2016, 02:07
دة بيكون علي حسب الوقت اللي انت متفرغ لية في اليوم للفوركس
أعتقد تمنية سنوات لتصبح خبيرا في الفوركس والله
بالتوفيق اخي كريم

masman
06-21-2016, 10:42
بسم الله الرحمن الرحيم
اخى الكريم والله الامر لا يعود الى الوقت او الشهر او غيرة ،الامر يعود الى سرعه استيعابك لسوق الفوركس والممارسة والاجتهاد الخاص بك بالتوفيق ، لك، ولجيمع الاعضاء، المبتديين ، وبالتوفيق ..,,,

houarisat
06-21-2016, 21:42
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته أخي

كل واحد وعلى حسب طريقة تعلمه و أماكن تعله يمكن تطول المدة يمكن تقصر

ramzi77
06-21-2016, 22:24
الســلام علــيــكم و رحمـة الله تعـالى و بـركـاته
زميلي في الفوركس و المنتدى كل الشكر و الثناء على المعلومات القيمة
في انتظـار جديدك ومواضيعك الشيقة

hosam1982
06-21-2016, 22:42
السلام عليكم
اخي الكريم .. تختلف المدة من شخص الى اخر ومن متداول الى متداول اخر وربما يستمر المتداول سنين ولا يصبح متداول ناجح وربما لا يستغرق الا شهور بسيطة ويصبح من افضل المتداوليين في السوق

bechirbenchagra
09-04-2016, 21:26
تداول مثل المحترفين. تعلم القواعد و إستعمل الأدوات و التقنيات. إبدأ صغيراً، إستعمل عقلك و ليس قلبك. تعلم نقاط الدخول و الخروج و توجه إلى التداولات المتوسطة .رحلة التداول رحلة طويلة وتحتاج لأن تهيء نفسك لمدة ثلاث سنوات على الأقل قبل ان تتمكن من تحقيق الأرباح. الفوركس رحلة طويلة ولكنها تستحق التعب. وتذكر ان تداول الفوركس هو مهنة وليس خطة ثراء سريعة.

بدر اشطيبي
09-04-2016, 21:42
و اكثر صديقي فاكتساب الخبرة في التداول ليست بالامر السهل
فعلا فانك تحتاج للوقت و الجهد و الانضباط تحياتي للجدميع بالتوفيق

algendy
09-05-2016, 11:42
الانسان سوف يظل يتعلم من الفوركس لان السوق متغير فى احواله و بالتالى اساليب الربح منه يجب ان تتواكب مع هذه التغيرات و عموما يمكن تعلم الفوركس فى خلال ايام قليله انما اتقان الفوركس فقد تطول مدته و هذا على حسب اجتهاد الانسان

azizi bilel
09-05-2016, 12:09
الانسان سوف يظل يتعلم من الفوركس لان السوق متغير فى احواله و
بالتالى اساليب الربح منه يجب ان تتواكب مع هذه التغيرات و عموما
يمكن تعلم الفوركس فى خلال ايام قليله
تحيااااااااااتي
تحيه طيبه وبعد على الاخوه الاعضاء الكارم

sob81
09-05-2016, 12:11
ما الوقت الكافي لكي تصبح خبير فى الفوركس بالطبع اخى يختلف من شخص الى اخر على درجة الاستيعاب لكل شخص وما هى مقدرنة
على فهم الفوركس وكيفية تتطبيق القواعد وتحقيق الربح

lionardodicaprio940
09-22-2016, 17:10
يا اخي لتصبح خبير فوركس يجب عليك الجلوش كثيرا امام شاشات التلفاز
بالتوفيق للجميع
تقبلوا تحياتي

بدر اشطيبي
09-22-2016, 17:43
لا اعتقد بان الامر متشابه لدى المتداولين فيمكن ان تستغرق وقت اقل
او اكثر من اجل تطوير قدراتك و المرور الى مرحلة الخبرة

medizem
09-22-2016, 18:04
لا يمكن ان تحص وقت التعلم على الكل الان فى شخص ممكن ان يفهم الوسيلة :)
التى يتحرك بها السوق فى ظرف ايام فقط لى لكل واحد والحدود التى ممكن ان يستغرقها فى التعلم ...

forexaly5
09-22-2016, 18:11
السلام عليكم ورحمة الله تعال وبركاته أخي العزيز
لابد أن تأخد كل وقتك في التعامل مع الفوركس بالتوفيق للجميع

ايه علي
09-22-2016, 18:33
السلام عليكم ورحمة الله
والله انا شايفه ان القتره بتختلف من شخص لشحص عشان تبقي خبير فوركس نتيجه للتفرغ للتعليم والطموح والتدريب الجيد والاراده الحقيقيه واسباب غيرهم كتير

Pito el rewesh
09-22-2016, 18:50
وكي تفهموا السبب بشكل أكثر وضوحا، قوموا بالاطلاع على هذه المقالة التي بعنوان التداول المتكرر بوتيرة عالية مقابل التداول المتكرر بوتيرة منخفضة......

antr
09-22-2016, 20:01
شهور سنين مش اقل من كده عشان تكون عارف يعنى مده طويلة مش ايام عشان تكون فاهم لان الفوركس تجارة صعبه كثير

nstaforex
09-22-2016, 20:23
لفوركس مجال يعتبر علم بحد داته وكاي مهنه اخري تحتاج لفتره تقوم فيا بتعلم والبحت عن مختلف المواد التعليميه المساعده في فهم طريقه تحرك الاسواق وادراك جميع العوامل التي تتحكم فيه تاليها مرحله التطبيق افضل الطرق فتح حساب تجريبي وتطبيق كل المهارات النضريه التي تعلمتها كلما كانت المده التطبيقيه افضل كلما احترفت المجال واكتسبت اكتر تجاربك تجعلك محترف فوركس اقل مده هي شته اشهر

mronei
09-22-2016, 20:23
شهور سنين مش اقل من كده عشان تكون عارف يعنى مده طويلة مش ايام عشان تكون فاهم لان الفوركس تجارة صعبه كثير

الدفع هنا في المجال ده بالوقت اكتر من الفلوس لان االخبره هنا هتيجي بالتعلم ولو انت استعديت كويس واتعلمت ودربت نفسك اكيد هتقدر تتعلم وتصل لما تريد بعد كده ولكن لازم تتعلم الاول وتعرف
ازاي تحقق النجاح الي انت بتحلم بيه

karim4855
09-26-2016, 23:05
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته خذها من عندي لا يوجد أي متداول يربح مئة في المئة فقط يجب ان يغلب الربح عن الخسارة و بالتوفيق

saleh05
09-26-2016, 23:06

مشكور اخي الكريم على هذا التحليل المميز والمفيد الذي قدمته لنا

و الذي نتمنى ان يكون قد استفاد منه كل من دخل الموضوع

و تقبل مروري

algoddam
09-26-2016, 23:14
ستو اشهر قد لا تكون اياما جيدة للتعامل الجيد مع الفوركس بل قل سنوات حتىتصبح خبيرا وناجحا
اما مجرد اشهر فهي للتعلم البسيط ومعرفة خواص الفوركس اما النجاح لابد من وقت طويل

عبد الرحيم رافا
09-27-2016, 01:49
مع هذا النظام الجدية ان كنت تتكلم عن التسميةة التي يعطيها المنتدى يلزمك على الاقل 4 اشهر لتصبح خبير فوركس مصر

kirollos.budggie
09-27-2016, 03:01
زميلي العزيز
يوجد قسم تعليمي يمكنك الذهاب اليه
والتعلم هنا في المنتدي
ولكن في المضمون لا يوجد وقت ثابت
تقبل مروري

doaa22
09-27-2016, 13:36
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته لا يوجد وفت معين يجب ان يمر لكى تكون خبير فوركس انت لابد تكون بتتعلم وبتدرس بشكل مستمر
لكى تكون خبير فى الفوركس

The_Kuzaki
09-27-2016, 14:00
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
لازم على الاقل ستة اشخر تعلم و تجرب
صراحه موضوعك جيد وفقت حبوب في الطرح

medizem
09-29-2016, 02:02
لا يمكن ان تحص وقت التعلم على الكل الان فى شخص ممكن ان يفهم الوسيلة !!
التى يتحرك بها السوق فى ظرف ايام فقط لى لكل واحد والحدود التى ممكن ان يستغرقها فى التعلم ...

abnzaidan
09-29-2016, 06:21
الوقت مهم بشكل كبير في تعلم الفوركس فلا تستطيع ان تصبح خبير في يوم وليلة
ولاكن الاكثر اهمية هو الاصرار وعدم التراجع
بالتوفيق للجميع

كامل
09-29-2016, 06:32
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اعتقد اخي الكريم انك تحتاج الى وقت كثير لتصبح محترفا في هذا المجال و ايضا لتحقق لهدافك ولكن يجب عليك الالتزام

body2
10-14-2016, 18:06
بس يا اخي الفوركس ليس محدد لوقت لتعلم فالفوركس كل يوم في معلومة جديد اهم حاجة سيبك من المدة
واهتم وشوف في نفسك في الصفقات بتنجح او لأ

ريضو
10-14-2016, 18:07
السلام عليكم ورحمه الله و بركاته , يال اخي الكريم ان المتداول اذا ما تداول في الفوركس لمده سنه و لم يفشل بها فهو متداول ناجح و اذا ما صار المتداول ناجحا فهذا يعني انه امتلك بعض الخبرة

Samirghatas
10-14-2016, 19:30
اخى الكريم عشان تكون خبير جدا فى الفوركس دة مش اقل من سنين
حوالى من سنتين الى 5 سنوات لان الفوركس بحر من التعليم والاشياء الجديدة

saddam salmi
10-14-2016, 19:33
السلام عليكم اخي يمكن القول انه لا وجود وقت محدد لتصبح خبير في الفوركس فهناك مفاجئات صادمة تحدث في السواق العامية حتى الخبراء لا يجدون لها حل......

bakup28
10-14-2016, 19:46
دة راجع ليك انت وعلى حسب درجة فهمك واستيعابك انت يعنى انت
اللى تحدد انت شايف نفسك اية وبعدين وقت التعلم حيكون كام ساعة
فى اليوم مثلا يعنى وقتك ودرجة فهمك وتقبلك للعلم دة ومجهودك

waiting
10-22-2016, 11:01
خبير في الفوركس يعني يا اخي انك بلغت مراحل متقدمة في الخبرات في التحليل والتداول وادارة الحساب بشكل عام
بالتالي لا يمكن بلوغ هذه المرحلة القوية الا بعد العمل والاجتهاد والوقت لازم ايضا من اجل التجارب والخبرات

mustafa966
10-22-2016, 11:08
اخي لايوجد شي اسمه وقت محدد او وقت كافي في الفوركس
فالمده التي تمكنك من ان تكتسب بعض الخبره في هذا المجال تعتمد
على فهمك والجهد الذي تبذله للتعلم فهو مجال ممتع وكل يوم تحصل فيه على معلومه جديده

sob81
10-22-2016, 11:10
ما الوقت الكتفى لكي تصبح محترف فى الفوركس اخى الكريم يختلف التفكير من شخص الى اخر حيث كل واحد ممكن فى
مدة بسيطة يمكن ان يصبح خبيرا واخر يغيب فى مدة كبيرة

ahmadhamad
10-22-2016, 11:20
اخي الكريم الامر لا يعتمد على الوقت حسب تعلمك وسرعتك بالتعلم وهمتك بالتعلم كل هاذا يلعب دور كبير
وبالتوفيق لك وللجميع

Tarabia
10-22-2016, 11:31
بسم الله الرحمن الرحيم .
اخى العزيز أن سوق الفوركس بحر واسع جدا وتستطيع أن تعبر منه الكثير ولكن ليس بوقت معين هوا فقط بالاجتهاد والتدريب والممارسة والتعلم لكل جديدومن الممكن أن تتعلم الكثير فى شهر وتبدأ الربح ازا انتهت إذا كل شئ راجع إليك انت اخى الكريم . واشكرك على هذا السؤال واتمنى لك النجاح والتفوق

mourada
10-22-2016, 19:03
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
اخي الفاضل انا ارى انه للنجاح الفعلي في السوق و التوصل الربح الحقيق فانت تحتاج الى سنوات من التعلم و التدرب الفعلي و ليس الى اشهر و تقبل مروري

عبد الرحيم رافا
10-22-2016, 19:17
مع هذا النظام الجدية ان كنت تتكلم عن التسمية التي يعطيها لك المنتدى الرائع حسب عدد نشاطك يا اخي و قدرتك على التفاعل

zizoo99
11-25-2016, 07:49
شكرا لك يا اخى الكريم على هذا السؤال
و لكن فى الواقع ان هذا الوقت غير كافى نهائيا خصوصا اذا كنت من المبتدئين أما اذا كان لديك خبره مسبقا مع التفرع التام او شبه التام ممكن ان تكون خلال هذه الفتره من المحترفين

rahigrib
11-25-2016, 09:08
اكيد كلما كنت في عمل ما وفي مدة اطول كانت الكفائة جدية الا ترى ان كثيرا من الشركات
عندما تريد توظيف كفاءات تطلب الخبرة لا تقل عن خمس سنوات لان هذا ضروري في التفوق

tamermosa
11-25-2016, 10:26
الموضوع مش مرتبط بالوقت ، في ناس بقالها سنوت في الفوركس و لسه بتخر و متعلمتش اي حاجة ، و في ناس في وقت أقل من سنة بقت محترفة و بتحقق مكاسب كبيرة نتيجة انها بتطبق بكل التزام اللي اتعلمته
، تقبل مروري و شكري للكل

sob81
11-25-2016, 11:06
ما الوقت الكافي لكي تصبح خبير فوركس اخى يوجد اختلاف فى الاشخاص فى درجة استيعاب العمل فى الفوركس ولذلك لا يوجد
وقت معين ولكن ترجع الى العمل بالنسبة لكل متاجر

محمد صلاح
11-25-2016, 11:26
انا من رايى لقب خبير ده صعب فى مجال الفوركس لانى اعرف ناس كتيرة خبيرة ودلوقتى سابت هذا المجال لانها لم تنجح فيه ومهما الواحد وصل من خبرة اكيد كل يوم هيتعلم

big.pharaoh
11-25-2016, 11:42
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته... اخي الكريم يجب عليك ان تختبر ذلك بنفسك لانه هناك شخص يستمر ٦ شهور الى سنه ويفهم. واخر لا يفهم شيء

bakup28
11-25-2016, 11:54
الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك
على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة
الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

Mostafa Omar
11-25-2016, 12:31
كل شخص حسب قدرته العقليه علي الادراك والفهم ولكن من رايي انه لابد ان يطول مدته وبالاخص للمبتدئين لان الفوركس جديه واهم عنصر به الخبرات اكيد

magic777
11-25-2016, 16:48
هو بيكون اخي على حسب مجهودك ومتابعتك وتعلمك للمجال هو مش لازم يكون بوقت محدد يعني انت بتعمل الي عليك والي يوصلك يعني بتمشي
في الطريق الصح وده هو المطلوب منك

mahmoud552
11-26-2016, 13:22
بص اخى لا يوجد مدة محددة لتصبح خبير لا يوجد خبراء من وجه نظرى فى الفوركس
لان سوق الفوركس غدار لا يمكن توقع ماذا سيفعلة لهذا لا يوجد خبراء ولكن ممكن يوجد خبراء فى التحليل

krimo078
11-26-2016, 13:28
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته الامر يعود الى سرعه
استيعابك لسوق الفوركس والممارسة والاجتهاد الخاص بك بالتوفيق

Mostafa Haredy
11-26-2016, 13:34
اعتقد ان مفيش مده محدده .. علي حسب مجهودك ومستواك في التجاره عامل ازاي .. ونصيحه مني عشان تبقي تاجر كويس في الفوريكس انك تتفرج علي الدروس الخاصه بشرح الفوركس علي يوتيوب

creatorman1978
11-26-2016, 13:36
ستة اشهر او سنة كافية لتصبح تجيد الفوركس فقط وتعرف كيف تتداول ...
اما لكى تصبح خبيرا تحتاج اكثر من عامان من واقع تجربتى الخاصة

ahmadinho100
11-26-2016, 13:37
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته الفوركس بحر كبير جدا و لا يحصى لدالك في كل يوم تتعلم اشياء جديدة من الصب ان تقول اصبحت خبير في الفوركس

محمد ابوغزاله
11-26-2016, 14:07
جزاك الله خيراً عزيزىعلى الموضوع الرائع والمميزدام لنا تميزك وحضورك الرائع
لك مني ارق المنىوخالص التقدير والاحترام.

latraaa
11-26-2016, 15:09
و الله يا اخي الكريم ارى ان الموضوع ليس بالسهل لكي تحقق الكثير في الموضوع، و في مسألة أن تصبح خبيرا لابد من العمل على التعلم أولا و لا يمكننا أن نحدد الموضوع في بضعة اوقات معينة و مدة زمنية محددة، بالتوفيق لك

makbob96
11-26-2016, 15:12
أما بخصوص الوقت الكافي لتصبح خبير فوركس فهي غير محددة بل يوجد كثير وكثير لتتعلمه فوركس عبارة عن البحر كبير لتتعلم أشياء جديدة
بالتوفيق

midouknight
11-26-2016, 15:22
أخي الغالي هذا ليس بالعلم الصحيح وانما
المثابرة والعمل المتواصل هو
الوحيد الكفيل بجعلك متاجر محترف وحتى إن تطلب الأمر الكثير من الوقت

berrichi32
11-26-2016, 15:25
بسم الله الرحمان الرحيم السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

فالتداول بالعملات الأجنبية داخل سوق الفوركس لا يتطلب مستوى معين من ... فأنت لست بحاجة لتكون أينشتاين أو عالم رياضيات أو خبير اقتصادي أو ... ولكن بمعظم الأحيان أنت تحتاج للوقت الكافي لإتقان التداول بالعملات الأجنبية وتحقيق الأرباح. ... مثل حركة السعر, فأنت بذلك لديك كل ما تحتاجه لتصبح مستثمرا ناجحا.

tazi larbi
11-26-2016, 15:40
السلام عليكم اخي لا يمكن تحديد الوقت لانه خضع لقدرة الاستيعاب فممكن اتعلم انا في سنه ماتتعلمه انت في 6 اشهر هنا الذكاء وقدرةالاستيعاب لها دور مهم في مدة التعلم ولو ان الفوركس متجدد ولا يمكن التوقف عن التعلم اتمنى لكم النجاح والله الموفق

houarisat
11-26-2016, 15:46
أكيد يا أخي ولكن هذا الكلام لشخص يتعلم بنفسه لكن لو كنت تتعلم من شخص محدد يمكن في أقل من تلك المدة

Omar Morad
11-26-2016, 15:50
لا تهتم بالوقت كثيرا فكلما مر عليك
وقت اكثر زادت دراستك و زادت صفقاتك
وبالتالى اصبحت تحقق ارباح او خسائر
وبذلك تتعلم من اخطاءك و تزيد خبرتك
فلا يوجد وقت معين بعده تصبح خبير

mrdhia
11-26-2016, 15:54
يمكن القول انه لا وجود وقت محدد لتصبح خبير في الفوركس فهناك مفاجئات صادمة تحدث في السواق العامية حتى الخبراء لا يجدون لها حل......

alatn123
11-26-2016, 15:55
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اخي الكريم
هذا لا يعتمد على المدة الي قضيتها في الفوركس .. بل يعتمد على طاقة استيعابك و مدى حبك للتعلم ..
بالتوفيق يا غالي

Ayman Abdellatif
11-26-2016, 15:56
الفوركس لا يعتمد على الوقت لتكون خبير و انما يعتمد على استيعابك لامورة و كثرة الممارسة ف بديهى درجة الاستيعاب تختلف من شخص لاخر فقد تلم فى شهر ما وصل اليه غيرك فى سنه فقط اقراء و شاهد و مارس ما تعلمتة و مع الوقت ستكتسب الخبرة

rais02
11-26-2016, 15:57
مهما تتعلم اخي فلا تقل انك خبير ضع دائما في بالك انك مازلت مبتدئ حتى لا ياخذك الغرور وبالتوفيق ان شاء الله

basma.seif
11-26-2016, 16:49
مرحبا
بص اخى هي تتفاوت من شخص لاخر طبعاً مثل مجالات التعلم ال في الحياة العادية في من ينجح بتفوق عالى و درجة نهائية و من ينجح بنفس المواد بالمتوسط و من ينجح بدرجة النجاح و من يرسب فيها هذا يتوقف على مدى استيعابك و حفظك و فهمك للمجال الواسع الأفق و هو الفوركس

zianitrader
11-26-2016, 17:11
السلام عليكم ورحمة الله تعالى و بركاته, هذه المدة اخي تختلف من شخص لاخر على حسب جدية الشخص
و الجهد المبذول من طرفه, اذن هذه المدة يمكن ان تكون 6 اشهر او اكثر من سنة

Islam Saad
11-26-2016, 18:34
بسم الله ارحمن الرحيم هذه المده ترجعلك انت و ترجع الي مده استعابك وفهمك لفوركس و للسوق الحالي وكل يوم يمر عليك وانت في الفوركس يعتبر مكسب ليك وخبره ليك وبلتوفيق

medo mohamed
11-26-2016, 18:59
اخى الفاضل الغالى اهلا" بك اولا"
اخى لا يوجد مده تجعلك خبير بالفوركس كما تقول
ولكن انت من يستطيع ان يحدد الفتره التى تتعلم فيها
وتتقن التداول وتربح وتبتعد عنم الخساره وفقك الله

Yahia Hesham
11-26-2016, 19:04
الوقت الكافى الذى يجعل منك خبير فوركس
يختلف من شخص لاخر ايضا يعتمد
على الطريق الذى تسلكه للتعلم فلا
تضيع وقتك واقرا و ادخل دورات
تعليميه وافتح حساب وابدأ فى
تكوين خبرتك.

Youssilo
11-26-2016, 19:05
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته الفوركس بحر من المعلومات و كل واحد فينا و قدرته على استيعاب المعلومات و تطبيقها حسن التطبيق لان بدون تطبيق لن تتعلم شيئا كل التوفيق والنجاح

adamarwan
11-26-2016, 20:10
ما عليك اخى الى ان تكري الوقت
والجهد لكى تتعلم وان تتمكن من ن تفهم
كل هد الامور الاولية المهمة
وحظ موفق

thewaytosucsess
11-26-2016, 21:09
لماذا عندما يقال امام احدهم ستحتاج من 6 شهور الى سنة كى تستطيع العمل فى مجال الفوركس يشكو ويكره المجال
اما جلست تدرس اكثر من 15 عام من عمرك لكى تصبح ما انت عليه الان لكى تستطيع ان تكون مؤهل للعمل الذى انت فيه
وكم هو راتبك الان ؟؟ اما فى الفوركس فهى سنة واحدة كافيه لتجعلك صاحب فكر معين فى السوق ولك اتجاهاك وارباحك باذن الله

Mohamed Khateeb
11-26-2016, 21:40
عليك الاهتمام اخي بالمجال والامر يعتمد ايضا علي قدراتك العقليه ومدي ذكائك
في التحليل الفني وتجنب الاخطاء وايضا مراجعتك علي التعريفا الاساسيه ومشاهدة التحليلات الفنية ومتابعة الاخبار واكثرة التجارب لتجنب الاخطاء ...

big.pharaoh
11-26-2016, 21:47
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته... الموضوع دا يختلف من شخص لأخر. في شخص قادر على التعلم خلال فتره وجيزه. واخر لازم يقعد فتره

Samira shabban
11-26-2016, 21:50
اخى الكريم شكرا لك على هذا الموضوع ولكنى اعتقد ان التعلم فى الفوركس يتجد باستمرار لان له ادوات ومصطلحات كثيره ومتجدده دائما
حيث لايوجد وقت محدد لكى يكون المتداول محترف في للفوركس

بدر اشطيبي
11-26-2016, 22:00
الامر يختلف لكن على الاقل 3 سنوات في اعتقادي من بعدها يمكن ان
تتكون لديك نظرة حول السوق بالتوفيق اخي وشكرا على المشاركة

عبد الرحيم رافا
11-26-2016, 23:19
السلام عليكم و رحمة الله
تتكلم عن الخبير في المنتدى يلزمك اخي 6 اشهر او اكثر بقليل لكي تصبح خبير هذا بالنسبة للمنتدى فقط ولكن خبير فوركس على الحقيقي يلزمها وقت محترم

mohamed saad
11-26-2016, 23:47
الحقيقة الخبرة في سوق الفوركس تتوقف على نشاطك واطلاعاتك فكل يوم فيه جديد في هذا المجال ولابد ان تحصل على الخبرة بالتدريب والعمل المستمر فكم من أشخاص قضت سنوات في هذا المجال ولم يستفيدوا شيء بل لم يحققوا ربح سنتا واحدا وكم من اشخاص مكثوا فترات قليلة لا تتعدى شهورا حتى اصبحوا اساتذة ولذلك لابد ان تسلك هذا الطريق على حسب استيعابك والخبرة ستأتي مع الوقت

ahmedhanafy
11-26-2016, 23:56
السلام عليكم اخي الفاضل لا تحدد وقت لتعلم الفوركس حيث ان موضوع الوقت اللى ممكن تتعلم فية دة راجع ليك انت وعلى حسب درجة فهمك واستيعابك للفوركس وكيفية الاستفاده منه ولا يقدر انك تربح كثير بانك محترف فوركس بلا يقاس بمعرفتك وتحليلك للسوق واختيارك للصفقات الناجحة وخسارة القليله ثم تقبلك للعلم دة ومجهودك وعلى قدر هذة الأمور تعرف انت تتعلم فى شهر ولا سنة وكام من الوقت

m7med09090
11-27-2016, 00:15
السلام عليكم و رحمة الله وبركاته
اعتقد انة من الممكن ان يصبح الشخص خبيرا فى لافوركس اذا ما تم التعلم الجيد و الممارسة واتمني من الله ان تكون في تمام الصحة والعافية

kamelamin
11-27-2016, 02:42
مرحبا لا يمكن ان تحص وقت التعلم على الكل الان فى شخص ممكن ان يفهم الوسيلة
وبالتوفيق للجميع

xrif01
11-27-2016, 06:31
السلام عليكم ورحمة الله
الوقت ليس معيارا اخي قد يثبت لك الفاعلية اهم شيئ ان تبدء سليم فلا يوجد شيئ اسمه تعلم الفوركس في 6 ايام
الوقت حقا مهم لكن ليس معيارا يحدد من الافضل

waelmma
11-27-2016, 07:44
:)):)):o نعم اخى الكريم حتى تصبح خبير فوركس تحتاج
مالايقل عن سنة وجزاك الله خيرا اخى وربنا يوفقك ان شاء الله

Mustafa gamal
11-28-2016, 18:44
هذا يختلف من منتاجر لللآخر و هنالك فرق بين أن تصبح خبير و بين أن تصبح ناجحا في الفوركس ..... تحياتي لك و تمنياتي لك بالنجاح و التوفيق

Abdo Abdo
11-28-2016, 18:55
السلام عليكم ورحمة الله يا اخي الكريم
اظن يا اخي الكريم ان الفوركس واحترافه لا يكون بالوقت بل بالممارسه والشغل الكثير وعلى حسب استيعابك وشغلك
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

latraaa
11-28-2016, 20:19
و الله يا اخي الكريم ارى انه لا يمكنك بأي حال من الأحوال ان تقوم بالعمل على أن تصبح أكثر من خبير، و عليه لأن الأمر ليس له علاقة بالوقت و إنما بمدى استعابك لما يحصل في هدا العالم أخي الكريم، بالتفويق لك

mahmoud552
11-28-2016, 20:45
اكييد اخى لابد من التعلم فترة كبيرة حتى تستطيع ان تكون قادر على التعامل مع سوق الفوركس
وان تكون قادر على تحقيق الربح فلابد من التعلم الجيد

rassendyll
11-28-2016, 20:51
هناك العديد من العوامل التى تؤثر على سوق العمله فعلا انه من اهما الاخبار الاقتصاديه والسياسيه وايضا هناك
بعض الامور الاخرى التى يجب على تاجر الفوركس انه يدرسها بشكل جيد

houarisat
11-28-2016, 22:48
أكيد أخي فالتطبيق والتجربة هي سبب النجاح في الفوركس ولذلك أحسن مدة زمنية وأقلها هي 6 أشهر على الأقل لك تتعلم جيدا

ebn masr
12-24-2016, 16:10
المدة مش ثاقتة ومش قانون واضح او ثابت انت اللى تحدد هل سيكون وقت كبير او وقت اقل او ممكن اطول انت واجتهادك تقبل مرورى

Mustafa gamal
12-24-2016, 16:24
الوقت الكافي لتصبح خبير في سوق الفوركس يعتمد بشكل كلي على مهارة المتاجر هنالك من يحتاج شهرين و هنالك من يحتاج سنين تحياتي لك

عبد الرحيم رافا
12-24-2016, 16:31
السلام عليكم و رحمة الله
لكي تصبح خبير في الفوركس هنا في المنتدى العربي يجب ان تصبر حوالي 8 شهور ان شاء الله و تاخد الوسام

AHMED NOLE
12-24-2016, 16:56
اكيد الموضوع مختلف من واحد للتانى ولكن 6 شهور بشكل عام وقت غير كافى ايا كان

الوقت اللى هتقضيه يوميا فى التعلم السوق صعب ومهم يكون فى هدوء وعدم استعجال على الدخول عل حساب حقيقى

Samira shabban
12-24-2016, 16:58
السلام عليكم اخى الكريم شكرا لك على هذه المشاركه....
وطبعا ان تكون خبير او محترف فذلك يعتمد على ما وصلت إليه فىىالدراسه والتعلم الفوركس ومدى استيعابهم لكل اداوته ومصطلحاته ..
وشكرا لك..

basma.seif
12-24-2016, 17:16
مرحبا
صراحه انا بقالى اكثر من خمس سنوات ولا اطلق على نفسى خبير لاننى كل يوم اتعلم حاجه في هذا المجال الواسع ان الفوركس مجال مليئ بالمعلومات و البيانات و الرسومات و الرموز لابد من اتقانها و فوق كل هذا السوق لا يتوقعه احد

ahmedahmed1
12-30-2016, 06:44
يصبح الشخص خبيرا فى الفوركس اذا ما تعلم جيدا و الممارسة الطويلة على الديمو و لكن فى النهاية فان سوق الفوركس يعطى لمن يتعب ويعرق

aym
12-30-2016, 08:14
ما القوت الكافي لتصبخ خبير فى الفوركسي تختلف من شخص الى اخر موضو عالوقت على درجة الاستيعاب التى يمكن للمتاجر ان يعرفها
وطريقة العمل الذي يعمل بة

waelmma
12-30-2016, 09:27
:yahoo::o:o بارك الله فيك اخى الفاضل والحقيقة انه علشان تصبح خبير فوركس
تحتاج الى وقت طويل فى التعلم والممارسة على الحساب التجريبى

magic777
12-30-2016, 13:33
الوقت الكافي غير محدد هو يخضع لمدى فهم المتاجر للسوق ومدى الممارسه والعمل والتعلم والاساس هو حب السوق نفسه من المتاجر ولكن
كل لما يكون الوقت كتير يكون افضل

محمدفؤاد
12-30-2016, 14:32
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع موضوع الوقت اللى ممكن تتعلم فية
دة راجع ليك انت وعلى حسب درجة فهمك واستيعابك ممكن تتعلم فى شهر واحد مش اكتر وممكن سنه كامله

ali gamal
12-30-2016, 14:49
اولا: تعلم الأساسيات

صحيح انها نصيحة واضحة ولكن يجب ذكرها. لاحظت خلال تجربتي في سوق الفوركس بأن المتداولون الجدد يخضعون للتدريب الأساسي ثم يقفزون مباشرة للتداول الفعلي وهذا خطأ قاتل. يجب أن تتعلم الأساسيات اولا, وكيف تتعلم الأساسيات؟ تابع القسم التعليمي لمدونتنا.

bombino19
12-30-2016, 14:53
رايي ان الخبرة تاتي من التعامل و تذوق الربح والخسارة
كل خسارة هي خبرة اضافية يمكن ان تجنبك خسارة اكبر

acc-hossam
12-30-2016, 15:06
لايوجد وقت محدد لان الفوركس بحر واسع لايمكن الوصول لنهايته لذلك لابد من العمل من خلال كل الطرق التى تؤدى الى الوصول الى كل ما النجاح فى المجال الواسع هذا

Asayed
12-30-2016, 15:11
هذا الأمر يرجع للشخص نفسه ومدى تفكيره السليم والوقت الذي يستغله في التعلم والتطبيق
من وجهة هذه المده تتراوح متدين شخص والآخر

عبد الرحيم رافا
12-30-2016, 15:19
السلام عليكم و رحمة الله
يلزمك ان تكتب الحد المسوح به من الردود كل يوم لمدة 5 شهور على االاقل قد تصل الى درجة الخبير

masry92
12-30-2016, 15:33
ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

محمد صلاح
12-30-2016, 15:50
مش شرط وقت معين اخى العزيز انت ممكن تبقى خبير فى الفوركس فى خلال سنة او اتينين او عشرة ده يترتب على مهارة التاجر وقدرته على التماشى مع السوق

karkory100
12-30-2016, 16:09
السلام عليكم , الموضوع غير متعلق بوقت معين و لكنه يعتمد علي القدرة علي تجريب معظم الاستراتيجيات
الناجحة علي حساب الديمو و الوصول الي الاستراتيجية المناسبة لتطبيقها علي الحساب الحقيقي.

rashford
12-30-2016, 16:22
الســلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاتـه
الاحتراف في سوق الفوركس يحتاج الى وقت كبير اخي الكريـم و يمكن ا يدوم لسنوات طويلة حتى يتمكن التاجر من فهم السوق و كسب الخبرة الكافية.

chiheb316
12-30-2016, 19:51
بسم الله الرحمان الرحيم السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
نعم اخي تختاج الكثير من الوقت للتااقلم مع السوق و تعلمه و اكتساب الخبرة و الامر مرتبط بالاساس بقابليتك للتعلم

Samira shabban
12-30-2016, 19:53
السلام عليكم اخى الكريم شكرا لك على هذه المشاركه...
وطبعا ذلك يعتمد على ماوصلت إليه من دراسه وفهم لكل شئ متعلق بالفوركس ولن يمكنك أن تكون محترف او خبير الا بالدراسات والتجربه ...
وشكرا

ahmadinho100
12-30-2016, 23:02
من الصعب ان تحكم على شخص انه محترف و الوقت الكافي لكي تصبح محترف لان الامر يعود لشخصيتك و الوقت الدي تعكيه للفوركس كي تتعلم

zezo3
12-30-2016, 23:03
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ... اخى الفاضل دعنى اختف معك قليلا علشان تكون محترف الموضوع مش سهل خالص ولا مربوط بكميه او بعدد السنوات لانه محسوب انت استفدت ازاى ؟

Yousef Saeed
12-30-2016, 23:16
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة كل ما عليك فعله هو نشر عدد كافى من الردود يوميا وطبعا مش محتاج اقولك ان تكون الردود ليها علاقة بالموضوع واتمنى انى اكون افتدك والسلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

فوريكسي
12-31-2016, 18:55
حسب تخميني اقل مدة لتبح خبيرا هي عام كامل من التداول التعلم شكرا جزيلا لك أخي الكريم على الموضوع بالتوفيق لك إن شاء الله ولجميع الإخوة الأعضاء تقبل تحياتي والسلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته

WASEM DALLOUL
12-31-2016, 19:05
السلام عليكم
يا اخي هذا يعتمد على مدى قدرتك واستيعابك له وهو توفيق من الله عز وجل ولكن عليك الإجتهاد والتعلم المستمر وكسب الخبرات من خلال العمل على حساب ديمو
وبالتوفيق للجميع

ayoubfc
12-31-2016, 19:42
يمكن ان تحص وقت التعلم على الكل الان فى شخص ممكن ان يفهم الوسيلة التى يتحرك
بها السوق فى ظرف ايام فقط لى لكل واحد والحدود التى ممكن ان يستغرقها فى التعلم ستة
أشهر يا أخي لا تكفي في الفوركس انا أعتقد ست سنوات لتصبح خبيرا في الفوركس.