PDA

View Full Version : الثقة أمراً ضرورياً لكي تكون متداولاً ناجحاً

Pages : [1] 2

boss
12-16-2015, 20:11
غالباً ما يعتقد المتداولون أنهم يجب أن يتمتعوا بالثقة لكي ينجحوا. كما أوضحت في مقالي الأخير، المهارة هي أكثر أهمية بكثير من الشعور. بعض الناس الأكثر ثقة في العالم هم أيضاً الأقل مهارة. وقد تمت دراسة هذه الظاهرة على نطاق واسع حيث تسمى بتأثير دانينغ-كروغر. بشكل أساسي، عندما يجهل شخص ما أنه لا يعلم الكثير، فإنه قد يصبح مفرط الثقة في نفسه. كما أن لتأثير دانينغ-كروغر جانب آخر أيضاً يحدث للذين لديهم الكثير من المهارة، حيث يفقد هؤلاء الناس الثقة لأنهم يفترضون خطاً أن الجميع يعرف ما يعرفونه.

someoneasu
12-17-2015, 19:36
الثقة مهمة ولكن ليست تلك الثقة المفرطة لأن
الثقة بشكل كبير ستؤدي إلى الغرور وإلى المغامرة أيضا
وبالتالي يجب التردد في بعض الأحيان لان سوق الفوركس ليس سهلا يا اخي

عاشق الفوركس
12-19-2015, 12:32
نعم يا اخي الثقة امر هام لدي المتدوال ويجب ان يثق بنفسه في جميع الاحوال يا اخي حتى يربح الصفقات التى دخلها ، بالتوفيق ، لك، ولجيمع الاعضاء، المبتديين ، ان شاء الله

neverlityougo2
12-21-2015, 18:02
اخى العزيز انا انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصت الفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

walidabou
12-21-2015, 18:29
أخي الفاضل الصقة والمهارة هما شيئين أساسيين في التداول في سوق الفوركس
حيث أن المهارة تولد التصرفات الصحيحة والثقة تولد الاحساس بالأمان وعدم الخوف وبالتالي تكون القرارات في دخول الصفقات صحيحة

مصطفى حمدان
12-22-2015, 21:37
تعتبر الثقة بالنسبة للمتداول سلاح ذو حدين فلماذا ؟ لانه لوزادت ثقة المتداول عن الحد المطلوب ستتحول الى الغرور وبالتالى ستؤثر بالسالب على قرارتنا التى نتخذها وبالتالى ستعرضنا للخسارة لذا يجب ان تكون الثقة فى اطار معتدل

Alilou31
12-22-2015, 23:02
السلام عليكم ورحمة الله
اخي كلامك صحيح و اتفق معك تماما , تجد الكثير من المتداولين تحليلهم يكون صحيح و لا يدخلون في صفقات
لو يدخلون متاخرين و هذا سبب خسارتهم ناتج عن عدم الثقة في النفس
الامر سهل و هو تطبيق ما تعلمته و انت واثق مماتفعله بانه صحيح

heroo252
12-22-2015, 23:17
اكيد الثقه مطلوبه جدا فى تداول الفوركس او فى اى عمل تانى
بس متبقاش زياده فا تتحول لغرور لاننا كلنا عارفين ان الغرور ده
اول طريق الفشل فى اى شىء

onelove
12-23-2015, 00:11
يا اخي الثقة امر هام لدي المتدوال ويجب ان يثق بنفسه في جميع الاحوال يا اخي حتى يربح الصفقات التى دخلها ، بالتوفيق ، لك، ولجيمع الاعضاء، المبتديين

one god
12-31-2015, 17:07
الثقة في رايي يا اخي تاتي مع العلم والاجتهاد اكثر فاكثر من اجل بلوغ الخبرات في التحليل والتداول والادارة
بالتالي ارى انه لابذ من التعامل مع ظروف الفوركس بنوع من المرونة والتقنبات الجد مدروسة في المجال

mhd99
12-31-2015, 17:43
بالفعل اخي المهارة مهمة جدا وتعطي الشخص الثقة الكافية للقيام بالشيء الذي يمتلك المهارة فيه وكلما تعلم
الشخص اكثر وزادت الخبرة لديه كانت ثقته بنفسه اكبر

neverlityougo2
01-05-2016, 17:01
اخى العزيز انا انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصت الفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

douerapark
01-05-2016, 17:17
اخى العزيز انا انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصت الفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية......................

latraaa
01-05-2016, 19:51
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على المعلومات القيمة و التي أتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله، كما أتمنى أن نراك في مواضيع أخرى إن شاء الله، مشكور أخي الكريم، و بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

harimeche
01-05-2016, 19:59
الســـــــــلام عليكم ورحمة الله

كيف حالك اخــي وشكرااا لك على التوضويح في ما يخص التقة

والتقة في التحليل وفي الغدارة امر ضروري وليس إختياري

تحياااتي الكبيرة

neverlityougo2
01-10-2016, 14:49

yahiahd
01-10-2016, 16:45
السلام عليكم ورحمة الله تعلى وبركاته والصلاة والسلام على أشرف الخلق سيدنا محمد
فعلا مفيد جدا هاد الموضوع بالتوفيق للجميع

midoantr12
01-10-2016, 17:16
اكيد الثقة بتفرق مع فى التادول
بس سعات الثقة مش حلوة
انا ممكن الثقة تقول لى ان الؤاشر نازل مثلا ومرة وحده
الاقى الؤاشر طلع مره وحده
فاهنة الثقة مش كل حاجة لازم الثقة والعقل

justsmile
01-10-2016, 18:37
غالباً ما يعتقد المتداولون أنهم يجب أن يتمتعوا بالثقة لكي ينجحوا. كما أوضحت في مقالي الأخير، المهارة هي أكثر أهمية بكثير من الشعور. بعض الناس الأكثر ثقة في العالم هم أيضاً الأقل مهارة. وقد تمت دراسة هذه الظاهرة على نطاق واسع حيث تسمى بتأثير دانينغ-كروغر. بشكل أساسي، عندما يجهل شخص ما أنه لا يعلم الكثير، فإنه قد يصبح مفرط الثقة في نفسه. كما أن لتأثير دانينغ-كروغر جانب آخر أيضاً يحدث للذين لديهم الكثير من المهارة، حيث يفقد هؤلاء الناس الثقة لأنهم يفترضون خطاً أن الجميع يعرف ما يعرفونه.

الثقة بالنفس من اهم عناصر النجاح بالفوريكس ..
فالنفسية جدا مهمة و تمالك النفس يجب التدرب عليه .. وهذا يجب ان يكون على حساب حقيقي و ليس ديمو

one k
01-11-2016, 16:57
السلام عليكم ... الثقة مهمة جدا في التعامل مع الفوركس الحقيقة ان لابد ان يكون الثقة في وجهة نظرك ولكن ليست الثقة الزايدة
لان الثقة الزايدة بتكون مؤدية الي اشياء ضارة والي الحسارة
بالتوفيق ان شاء الله

Bassem Hassani
01-11-2016, 17:43
اكيد طبعا واصلا سوق الفوركس والبنوك المركزية بتلعب على الحته دى لدى المتداول وهى انها تجعل المتداول مش واثق فى نفسه ودا لان االاغلبيه مثلا بيكون محلل صح واول ما السعر يعكس عليه مثلا 10 نقاط يبقى يقلق من الصفقة ويقول لو وصلت الى نقطة البدايه انها هقفها فورا وممكن يفلها بخسارة صغيرة وبعدين يالقى الصفقة حققت الهدف بكل سهوله .

Sami1985
01-11-2016, 21:11
السلام عليكم..
تحية طيبة لجميع الاخوة بالمنتدى العامر..
أتمنى لكم التوفيق..
فعلاً أخي ،، وأشكرك على هذا الطرح الجميل
تقبلوا شكري...

OsamaNasser
01-19-2016, 16:09
اكيد يا اخي الثقه امر حتمي
فيجب ان يكون المتداول واثق في تحليله او طريقه التداول الخاصه به
لكن ايضا الثقه الذياده عن اللزوم تودي الي نتيجه غير مرضيه في النهايه

yasrmohamd
01-19-2016, 16:12
بالفعل اخي المهارة مهمة جدا وتعطي الشخص الثقة الكافية للقيام بالشيء الذي يمتلك المهارة فيه وكلما تعلم

dhmo
01-19-2016, 18:25

المهاره مع الخبره و اصلا الثقه في النفس اخي مش هتجي كده من فراغ لام المتاجر الي عاوز يكون واثق في نفسه في المجال ده انه يعمل على انه يكتسب الثقه دي
بالعمل والتعلم وانه يكون افضل بالخبره

justsmile
01-19-2016, 21:42
اهلا اخي .. الثقة بالنفس من اهم عناصر النجاح بالفوريكس ..فالنفسية جدا مهمة ..
ولكن الثقة لا تأتي الا من الخبرة .. و من لم يتسلح بالمعرفة ستكون ثقته عمياء ..

sayeddimaria
01-19-2016, 21:44
نعم اخى العزيز

فالثقه هى الاساس لكى تكون متداول ولكن تختلف حسب طبيعتك وفهمك وتعقلك للامور

فالامر لذيذ وانا استمتع به

bazokadz
01-19-2016, 22:01
الســــــــــــــــــــــ ـلام علـــــيــــــــــــكم و رحمــــــــة الله تعـــالى و بــــركــــاته
أخي الكـــــريــــم بـــــــارك الله فيـــــك و جــــزاك الله كــــل خـــــيـــــر
مــــوضــــوع رائــــــع و قـــــيــــم مـــــشـــــكـــــــــور

Aymen_O
01-19-2016, 22:37
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ،،،،
مشكور اخي الكريم على هذا الموضوع الجيد ،،،
اتمنى لك دوام النجاح ،،،
تقبل مروري ...

طارق سليم
01-20-2016, 10:35
عند الحديث عن الثقة فانا امر مهم لي الغاية ان بدون الثقة بي النفس لن تحقق****
اي شئ في الحياة بل ستكون بي تخبط كبير لي الغاية

---------- Post added at 07:35 AM ---------- Previous post was at 07:28 AM ----------

علي كل انسان ارد ان يكون ناجح علي ان تكون عنو ثقة بي النفس حتا يستطيع النجاح
ويرتقي الي اعلي الدرجات النجاح انشاء الله **بتوفيق

akram mohamed obaid
01-20-2016, 11:08
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اكيد اخي الفاضل الثقه بالنفس وعدم التردد في اتخاذ القرار امر ايجابي بالنسبه للمتداول الناجح والذي تجعله يحقق اهدافه باقصر الطرق
تحياتي للجميع

dhmo
01-20-2016, 14:29
اكيد اخي الفاضل الثقه بالنفس وعدم التردد في اتخاذ القرار امر ايجابي بالنسبه للمتداول الناجح والذي تجعله يحقق اهدافه باقصر الطرق
تحياتي للجميع

ولكن كلنا نعرف ان الثقه في النفس اخي مش هتجي كده من فراغ لام المتاجر الي عاوز يكون واثق في نفسه في المجال ده انه يعمل على انه يكتسب الثقه دي

Sami1985
01-20-2016, 18:31
السلام عليكم..
تحية طيبة لجميع الاخوة بالمنتدى العامر..
أتمنى لكم التوفيق..
فعلاً أخي العزيز..طرح جميل أخي العزيز..
تقبلوا شكري...

mody555
01-20-2016, 18:54
خطوط الترند والنقاط المحورية ومستويات الدعم والمقاومة الأفقية تساعد على تحديد نقاط التحوّل ذات فرص النجاح الأعلى. كما توفر لنا نماذج رسوم الشموع كالدوجي ونجمات الصباح والمساء والشهاب والإبتلاع والمطرقة دلائل حول مستويات الدعم والمقاومة في السوق. سيستخدم تجار الفوركس مناطق الأسعار هذه بغية تحديد الفرص المحتملة للبيع والشراء على الرسم البياني.

mokran
01-20-2016, 19:41
بسم الله ارحمان الرحيم
السلام عليكم
اكيد الثقه مطلوبه جدا فى تداول الفوركس او فى اى عمل تانى
اول طريق الفشل فى اى شىء

latraaa
01-20-2016, 19:48
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على المعلومات التي تقدمت بها و التي أتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله، كما أتمنى أن نراك في المستقبل القريب تحقق الكثير إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

YMTMAX2
01-26-2016, 00:12
ليس المهم أن تكون المعلومات جديدة أو قديمة
الأهم هو أن نسأل أنفسنا هل استفدنا مما هو قديم ؟
وهل سنركز جل أهتمامنا على ما هو جديد ؟
عموما معلومات رائعة ومشكور على ما قدمت ..

aminetns
01-26-2016, 01:56
نعم اتفق معك تماما لان القثقة امر ضروري لكي يكون المتداول بالفوركس متداولا ناجحا والثقة مطلوبة ليس في الفوركس فقط بل في كل المجالات

never6
01-27-2016, 01:26
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هو الادوات المشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

salfe
01-31-2016, 16:45
الســــــــــــــــــلام علـــــيــــــــكم و رحمـــة الله تعـــالى و بـــركـاته
شخص متميز .....فكر راقي ..... وحضور رائع
لك منا كل الشكر والاحترام على مجهودك وتواجدك الدائم المتميز بالأفكار النيرة والمواضيع المشوقة والهادفة دمت بكل خير

alkoufi
01-31-2016, 16:49
نعم يا اخي الثقة امر هام لدي المتدوال ويجب ان يثق بنفسه في جميع الاحوال يا اخي
بس متبقاش زياده فا تتحول لغرور لاننا كلنا عارفين ان الغرور ده ..........اول طريق الفشل فى اى شىء

jallou
02-06-2016, 21:50
صدر عن الاقتصاد الألماني الساعة 08:55 بتوقيت جرينتش التغيير في طلبات إعانة البطالة لشهر كانون الثاني يناير منخفضة بمقدار 20 ألف طلب ،في أدنى مستوي منذ شباط فبراير 2015، أفضل من التوقعات التي أشارت إلى انخفاض 7 ألاف طلب ، أفضل من القراء السابقة التي عدلت إلي انخفاض من 16 ألف إلي 14 ألف طلب ،هذا البيان إيجابي للاقتصاد الألماني أكبر اقتصاد في منطقة اليورو.

محمد صلاح
02-06-2016, 22:45
اكبد اخى العزيز عندك حق فى كل ما قلته

الثقة مهمة جدا لانك لازم تثق فى نفسك عند الدخول واياك من الخوف لان الخوف سبب رئيسى من اسباب الخسارة

asmaa mahmod
02-06-2016, 23:06

فعلا موضوع هايل ومهم جدا

الثقه فى النفس اهم شئ فى أى تعلم

و التفاءول أيضا يساعد على التعلم السريع

تقبل مرورى

talel babchia
02-07-2016, 00:00
السلام عليكم و رحمة الله و بركته
الصقة والمهارة هما شيئين أساسيين في التداول في سوق الفوركس
حيث أن المهارة تولد التصرفات الصحيحة والثقة تولد الاحساس بالأمان وعدم الخوف وبالتالي تكون القرارات في دخول الصفقات صحيحة......................و بالتوفيق للجميع

Elatman
02-07-2016, 00:20
السلام عليكم
شكرا لك ااخي الكريم على طرح الموضوع المميز
بارك الله فيك واصل تقديم الجديد والمفيد
جزاك الله خير الجزاء بالتوفيق

asmaa mahmod
02-07-2016, 01:20

شكرا أخى على الموضوع الرائع الممتاز

أنتظر المذيد لكى اتعلم الفوركس

تقبل مرورى وجزاك الله خير

badr mohamed el masry
02-07-2016, 01:45
السلام عليكم
اولا الثقة شىء مهم اذا كنت متداول وا محلل ناجح بس لا يجب الثقة المفرطة
يجب عليك اخذ اراة باقى المتدالين اضمن اذا كنت غير محترف اوى وا يجب عليك الهدوء اثناء التداول

tarekgamal
02-07-2016, 01:48
الاعتدال فى كل شئ هو اهم بكثير ولكنى اتفق مع معك فى ان المهاره مطلوبه جدا
ولكن الاعتدال فى الثقه قد يحدث امور كثيره وعظيمه ولكن لا ينبغى ان تزيد عن الحد المطلوب حتى لا تتحول الى غرور
تقبل مرورى

ملاك الروح
02-07-2016, 23:42
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بالطبع ان الثقة من اهم عوامل النجاح في الفوركس - اتمنى مزيد من المواضيع القيمة
اتمنى لك دوام التوفيق
تقبل مروري ،،،

Diaa
02-07-2016, 23:50
السلام عليكم ورحمة الله
من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصت الفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

snnaky
02-10-2016, 22:11
مافيش ثقة بدون تعلم ومافيش تعلم بدون اهتمام وحب وصبر وبدون اهتمام وحب وصبر مش حيكون عندك قدرة على التعلم ولو معندكش هدف مش حتفكر اصلا فى الفوركس يبقى انت عشان تتعلم لازم يكون عندك كل السابق 1ذكرة وبعد كل دة تيجى الثقة من خلال الممارسة والتدريب والنتائج وشكرا لموضوعك

nuclear2010
02-11-2016, 00:26
السلام عليكم جميعا
فالثقه هى الاساس لكى تكون متداول ولكن تختلف حسب طبيعتك وفهمك وتعقلك للامور
فالامر لذيذ وانا استمتع به
تقبل مرورى

starearth2020
02-11-2016, 01:36
صح اخي الثقة اهم شيء لان نفسية المتداول تكون مرتاحه كثير عند الجلوس امام الشاشة وعمل تحليلات شخصية للبدأ بفتح صفقة ما
بالتوفيق للجميع وشكرا

ghiles
02-11-2016, 01:39
السلام عليكم ورحمة الله وتعالى وبركاته يا اخي الكريم انا شخصيا اضن ان الثقة الزائدة تؤدي الى الخسارة .تقبل مروري

global
02-11-2016, 04:20
يا اخي الكريم من المعلوم لدى المتداولين اان الثقة في النفس هي سر من اسرار الربح ولاكن ليس الافراط في الثقة الزائدة
والله الموفق والمعين

mahmoud massry
02-11-2016, 04:43
السلام عليكم ورحمة الله
والثقه بتيجى منين من التعلم والتدريب والممارسه لفتره طويله على حساب الديمو حتى تاخد خبره السوق

nonam
02-11-2016, 12:51
السلام عليكم .... الثقة بالفعل مهمة بس مقدار محدد منها مش اكتر من اللازم لان التعامل الجيد بيكون افضل من كدة ولان الثقة الزايدة
كمان مش كويسة ومن المهم ان يكون التعامل الجيد مع الصفقات
بالتوفيق ان شاء الله

best1
02-11-2016, 12:53
مؤشر الإنتاج الصناعي يقدم تقريرا ً وقياسا ً للتغير في مخرجات جميع قطاعات الصناعة في الاقتصاد يشمل التصنيع وإعادة التصنيع والتعدين والمرافق العامة . يصدر هذا التقرير شهريا ً من قبل مجلس المحافظين لبيانات ونتائج شهر سابق

never10
02-13-2016, 12:16
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هو الادوات المشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

latraaa
02-13-2016, 13:06
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على الطرح و على الرأي و على المعلومات التي تقدمت بها و التي أتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله، كام اتمنى أن نراك في المستقبل لاقريب تحقق الكثير إن شاء الله، بالتفويق لك و للجميع إن شاء الله

dhmo
02-14-2016, 16:59
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على الطرح و على الرأي و على المعلومات التي تقدمت بها و التي أتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله، كام اتمنى أن نراك في المستقبل لاقريب تحقق الكثير إن شاء الله، بالتفويق لك و للجميع إن شاء الله

وطبعا المطلوب هنا ان اهم حاجه هنا اخي انك تستفيد عمليا من المعلومات الي بتحصل عليها هنا علشان تقدر بعد كده تعمل بطريقه منظمه وبخبره جيده في المجال ده
وتكون قواعد المعلومات عندك كامله

global
02-14-2016, 17:05
يا اخي الكريم شكرا لك على الموضوع وفعلا الثقة من الامور التي يجب ان يتحلى بها المتداول في الفوركس
والله الموفق والمعين

aboubakeur_m12
02-14-2016, 17:10
التداول بثقة من العوامل الالحاسمة في تحديد نجاح الصفقة من خسارتها و المتداول عند قيانه بتحليل مخطط له مباشرة سترتفع الثقة لديه من نجاح الصفقة لكن ربما العيب في هذا هو التداول بثقة مفرطة و الثقة الزائدة فهنا تنعكس على المتاجر

اكرم التميمي
02-14-2016, 17:32
السلام عليكم اخي الكريم
موضوع مميز وجميل الثقه في مجال الفوركس يجب ان تكون لها خلفيات في التداول كان يكون المتداول يربح كثيرا لكن لاتتعدى الثقه حدودها فتصبح غرور والغرور يؤدي الى خساره الاموال في التداول

latraaa
02-14-2016, 19:33
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على الطرح و على الراي و على المعلومات القوية التي تقجمت بها و التي أتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله، مشكور أخي الكيرم وبالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

عبد الرحيم رافا
02-14-2016, 19:47
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
اهلا و سهلا بك اخي في هذا المنتدى الراقي من احسن بلد
اذا كنت لا تثيق في نفسك فهذا المجال لا يليق لك و شكرا

never11
02-16-2016, 00:02
مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصتالفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر

Mohamad Hassan
02-16-2016, 00:06
انا معتقد تماما ان الثقة ضرورية و هى الأساس فى التجارة لأن أى تذبذب فى القرارات و أى شك أكيد نتيجته خسارة كتير .. لكن الأهم من وجهة نظرى هى المهارة فى التجارة و قراءة السوق
انا شخصيا حتى الآن لم اكتسب المهارة فى تحديد اوقات فتح العمليات و غلقها و بالتالى افتقد للثقة كثيرا و من ثم اتعرض للخسارة
بالطبع هذا كله على حساب تجريبى
اريد التوجيه منكم ان امكن و شكرا مقدما

dhmo
02-16-2016, 00:39
السلام عليكم اخي الكريم
موضوع مميز وجميل الثقه في مجال الفوركس يجب ان تكون لها خلفيات في التداول كان يكون المتداول يربح كثيرا لكن لاتتعدى الثقه حدودها فتصبح غرور والغرور يؤدي الى خساره الاموال في التداول

بس هو الاكيد هنا ان الثقه في النفس اخي مش هتجي كده من فراغ لام المتاجر الي عاوز يكون واثق في نفسه في المجال ده انه يعمل على انه يكتسب الثقه دي

mourada
02-16-2016, 10:56
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
اخي الفاضل مشكور على طرحك لهذا الموضوع القيم حول اهمية الثقة في سوق الفوركس و بالفعل فمن لا يثق في تحليله يتردد في الصفقة و يغلقها على خسارة

mahmoud omer
02-16-2016, 11:04
السلام عليكم
نعم انى ارى ان الثقة بالنفس عنصر ضرورى فى المشاركة فى التداول
ويجب ان لا تزيد الثقة كثيرا حتى لا تتحول الى غرور ويعود بالسلب عليك

never10
02-17-2016, 17:38

ahmedmomenali
02-17-2016, 20:01
من رايي الثقة والخبرة معا مهمين لان لو عندك واحدة منهم دون الثانية مش هتقدر
تربح او حتى تحافظ على ارباحك لذلك المتداول الافضل هو اللي يملك الاتنين في رايي

burma7
02-17-2016, 20:18
السلام عليكم اخي ارى ان الشعور بالثقة بالنفس تزداد داخل الانسان وتبعث بداخلة الغرور وهو لايدري ويعتقد بان كل مايقوم به بانه دائما على صواب والغرور قد يصاب به الفرد من خلال بعض النجاحات التي يحققها في مجال العمل او الدراسة.
وفي مجال الفوركس لابد ان يبذل الشخص مجهودا كبيرا ولا ينظر الى مابذل بل يحتقر مابذل في خضم الواجب علية .

soad labib sadek
02-17-2016, 22:49
اخي الفاضل بالطبع الثقة في النفس هي من اولويات شخصية المتداول الناجح الذي يتحلي بالثقة في اسلوب تداوله اذا كان السوق كله واقف ضده تجده واثق في تحليله بان السعر سيعكس او سيكسر مقاومة معينة او الي اخره

بالتوفيق

eslamm
02-18-2016, 22:46
شوف يااخى هناك فرق مابين الثقه والغرور
الثقه على فكره امر مهم جدااااا فى اى شئ
ولكن لو وصلت الثقه لحد الغرور فاانها ستؤدى الى الخساره
وطبعا عندك حق المهاره مهمه
ولكنى ارى ان الثقه هى جزء من المهاره
========
شكرا على الموضوع
ربنا يجازيك خير يارب

trendtrue
02-18-2016, 22:54
الثقة بالنفس اهم عامل من عوال النجاح في التداول
كما ان هناك عامل هام هو المتداول يجب الا يعمل تحت اي ضغط من اي نوع
فالضغوط المالية والالتزامات المادية تسبب ضغطا للمتداول وتجعله يخاطر ويضع نسب اكبر ويخالف قواعد ادارة راس المال

فادي خطاب
02-18-2016, 23:05
الثقة والرغبة و تفائل
هذه هي اسباب النجاح للذين يريدون تداول في فوركس

mohammed control
02-18-2016, 23:25
تعتبر الثقة بالنسبة للمتداول سلاح ذو حدين فلماذا ؟ لانه لوزادت ثقة المتداول عن الحد المطلوب ستتحول الى الغرور
وبالتالى ستؤثر بالسالب على قرارتنا التى نتخذها وبالتالى ستعرضنا للخسارة لذا يجب ان تكون الثقة فى اطار معتدل

talel babchia
02-18-2016, 23:32
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته تعتبر الثقة بالنسبة للمتداول سلاح ذو حدين فلماذا ؟ لانه لوزادت ثقة المتداول عن الحد المطلوب ستتحول الى الغرور وبالتالى ستؤثر بالسالب على قرارتنا التى نتخذها وبالتالى ستعرضنا للخسارة لذا يجب ان تكون الثقة فى اطار معتدل........................................ .....................................بالتوف ق للجميع

jallou
02-19-2016, 01:44
أنهي المؤشر تعاملات الأمس مستقرا دون أي تغيير يذكر ،بعدما سجل فى وقت سابق من التعاملات أعلى مستوى فى أسبوع 97.10 نقطة ،وبددت العملة الأمريكية مكاسب تحققت بدعم من بيانات إيجابية عن أسعار المنتجين والإنتاج الصناعي فاقت التوقعات خلال كانون الثاني يناير ،غير أن محضر اجتماع الاحتياطي الاتحادي جاء ليدفع العملة الأمريكية إلي فقد هذه المكاسب.

alizert2015
02-19-2016, 03:02
نعم اخي الكريم انا اتفق معك فالثقة أمر ضرورياً لكي تكون متداولاً ناجحاً بالاضافه
الى دلك يجب عليك ان تقوم بتقوية الجانب النفسي الخاص بك لانه مصدر تقتك

albrans
02-19-2016, 03:18
حضرتك جبت الموضوع الصحيح فى المكان الصحيح :d
يجب ان نتحلا بالثقه والشجاعه فى خوض اى شيئ لان اى شيئ اساسه مبنى على خوف واضراب سيجلب النتائج العكسيه مما يادى الى الخوف فى كل الاشياء التاليه لذا يجب ان يعرف الجميع
ان الحياه مجرد تجارب مهما التجربه فشلت فى النهايه تسمى تجربه ومهما فشلت ستبقى ناجحا لانك عرفت طريق الفشل ولن تسلكه

forez
02-21-2016, 15:56
الســـلام عليكــم و رحمــة الله و بركاتـــه .............
تجد الكثير من المتداولين تحليلهم يكون صحيح و لا يدخلون في صفقات لو يدخلون متاخرين و هذا سبب خسارتهم ناتج عن عدم الثقة في النفس الامر سهل و هو تطبيق ما تعلمته و انت واثق مماتفعله بانه صحيح.......

Ibrahim gad
02-22-2016, 09:35
الثقة أمراً ضرورياً لكي تكون متداولاً ناجحاً
والقدرة على حجب العاطفة والقدرة الفطرية هي الأساطير الثلاث الكبرى المحيطة بسيكولوجية التداول. ... الثقة أمراً ضرورياً لكي تكون متداولاً ناجحاً

Civil Engineer
02-22-2016, 10:22
بسم الله الرحمن الرحيم
اللهم صلي وسلم وبارك علي سيد الخلق سيدنا محمد صلي الله عليه وسلم اما بعد
نعم اخي والثقة تاتي من العلم والخبرة التي يجب دائما السعي وراء الحصول عليها

dhmo
02-22-2016, 17:30
بسم الله الرحمن الرحيم
اللهم صلي وسلم وبارك علي سيد الخلق سيدنا محمد صلي الله عليه وسلم اما بعد
نعم اخي والثقة تاتي من العلم والخبرة التي يجب دائما السعي وراء الحصول عليها

والبدايه الصح ضروري اخي وبالفعل اخي مافيش لا اسرار ولا استراتيجيه توصل للانها تكون الحل السعري الي هيحقق للمتاجر الربح السريع وكده كل ده اوهام طبعا الحل هنا بيكون من
الخبره والتعامل مع السوق وفهمه كويس

بروفسير العرب
02-29-2016, 19:58
الثقه امر يجب ان يكون متوفر عند اى شخص فى اى مجال حتى يكون
شخص ناجح فى هذا المجال ولاكن يجب ان يعلم ان الثقه الزائدة تودى الى الغرور والغرور
دايما يودى الى الخسارة فى الفوركس وفى اى مجال اخر

zineb01
02-29-2016, 20:01
فيجب ان يكون المتداول واثق في تحليله او طريقه التداول الخاصه به
لكن ايضا الثقه الذياده عن اللزوم تودي الي نتيجه غير مرضيه في النهايه

latraaa
02-29-2016, 20:36
مشكور اخي الكيرم على الموضوع و على الطرح و على الرأي و على المعلومات القيمة و الرائعة التي تقدمت بها و التي أتمنى ان يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله، كما أتمنى ان نراك في المستقبل القريب تحقق الكثير إن شاء الله

ynwa1892
02-29-2016, 23:54
السلام اخي نعم صحيح ما تقوله ولكن الطمع هو العدو الرئيسي للمداول ارجو ان يدير الجمع راس مالهم بحكمة
وفقك الله

Ahmedgomaa
03-01-2016, 20:22
الثقة مهمة ولكن ليست تلك الثقة المفرطة لأن
وبالتالي يجب التردد في بعض الأحيان لان سوق الفوركس ليس سهلا يا اخي

hamza215rix
03-01-2016, 20:24
بسم الله الرحمان الرحيم
السلام عليكم اعضاء منتدى فوركس العرب
اتمنى ان تكونوا في تمام الصحة والعافية
وبالمناسبة شكرا على تقديم مثل هذه المواضيع واتمنى ان تنتشر مثل هذه المقالات في المنتدى وشكرا
بالتوفيق للجميع

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
استغفر الله
الحمد لله
الحمد لله
20

forez
03-14-2016, 12:06
تجد الكثير من المتداولين تحليلهم يكون صحيح و لا يدخلون في صفقات لو يدخلون متاخرين و هذا سبب خسارتهم ناتج عن عدم الثقة في النفس الامر سهل و هو تطبيق ما تعلمته و انت واثق مماتفعله بانه صحيح.......

neverlit3
03-15-2016, 19:17
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هوالمشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

justsmile
03-16-2016, 21:21
االسلام اهلا اخي .. الثقة بالنفس من اهم عناصر النجاح بالفوريكس ..فالنفسية جدا مهمة .. ولا يمكن ان نختبرها الا بالحساب الحقيقي وليس التجريبي ..

Hicham0202
03-16-2016, 22:23
سلام عليكم :)
الثقة امر مهم جدا لكل متداول لكن ليس تلك مفرطة التي تأديك الى مخاطرة و قد تخسر كل ما جمعته من ارباح بهذه ثقة الزائدة
فحتا خبراء في مجال تداول يعرفون تماما انهم قد يخسرون في احد صفقات و بتوفيق لكل متداول :ok:

mohamed naga
03-18-2016, 05:02
السلام عليكم ... شكرا علي الموضوع المفيد نتمني منك الشغل الجميل والموضوعات المفيدة للناس اللي ف المنتدي
اتمني ليك التوفيق ان شاء

---------- Post added at 04:02 AM ---------- Previous post was at 04:02 AM ----------

السلام عليكم ... شكرا علي الموضوع المفيد نتمني منك الشغل الجميل والموضوعات المفيدة للناس اللي ف المنتدي
اتمني ليك التوفيق ان شاء

forez
03-18-2016, 12:16

aym
03-18-2016, 12:21
ايوة طبعا لازم يكون فى ثقة فى النفس لكي نقدر ان تكمل التجارة فى الفوركس سواء كان هناك
خسارة او كان هناك مكسب وتاتى بالتدريب الجيد

---------- Post added at 09:21 AM ---------- Previous post was at 09:20 AM ----------

ايوة طبعا لازم يكون فى ثقة فى النفس لكي نقدر ان تكمل التجارة فى الفوركس سواء كان هناك

big.pharaoh
03-18-2016, 12:48
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.... لازم تكون الثقه بحدود لانك لو استخدمت الثقه كغرور هتدمر نفسك للاسف

aymen guema
03-18-2016, 13:02
مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم
و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا امتنعت
عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس
سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا وشكرا على مجهودك

dhmo
03-18-2016, 13:18

---------- Post added at 09:21 AM ---------- Previous post was at 09:20 AM ----------

الثقه مع الخبره وهنا اكيد طبعا اخي مش ممكن حد هنا ينجح بشكل متواصل الا مع الخبره ولكن بدون ده مش هيكون طبعا هناك اي نجاح الا بالصدفه او الحظ لازم المتاجر هنا
يسعى بالفعل لان يكتسب الخبره الجيده

algoddam
03-18-2016, 13:28
من خلال المهارة والتداول الممنهج والصحيح يمكن ان نثق في صفقاتنا في الفوركس
وبطبيعة الحال لايمكن ان نكون داما نثق لانه لابد من التريث في كل صفقاتنا حتى نعرف اين نضع ارجلنا قبل الندم
شكرا موضوعك جيد

mohamedforex4
04-25-2016, 17:58
أخي الفاضل الصقة والمهارة هما شيئين أساسيين في التداول في سوق الفوركس حيث أن المهارة تولد التصرفات الصحيحة والثقة
تولد الاحساس بالأمان وعدم الخوف وبالتالي تكون القرارات في دخول الصفقات صحيحة وشكرا .

---------- Post added at 04:58 PM ---------- Previous post was at 04:58 PM ----------

أخي الفاضل الصقة والمهارة هما شيئين أساسيين في التداول في سوق الفوركس
حيث أن المهارة تولد التصرفات الصحيحة والثقة تولد الاحساس بالأمان وعدم الخوف وبالتالي تكون القرارات في دخول الصفقات صحيحة وشكرا .

yahia1
04-25-2016, 21:57
السلام عليكم
يا سلام على الموضوع المنظم و الراقي و النصائح الرائعة
التي تقدمها للمنتدى بخصوص الفوركس
اتمنى ان تلقى تجاوب من طرف الاعضاء
تقبل مروري

احمد عبد الباسط
05-16-2016, 20:43
ألألتزام :
الألتزام ايضا عامل مهم في التداول , الالتزام هو ان تقوم بعمل نفس الاشياء التي تفعلها وقت العمل حتي تتقدم , حتي لو كنت لا تريد القيام بذلك .
معني ذلك أن تلتزم بالبحث والتحليل علي الشارت يوميا وأسبوعيا
وبالطبع لا تنسي أن تسجل كل عملياتك يوميا حتي تراجع أخطائك , تعلم تكنيك التداول ليس صعب ولكن الصعب هو الصبر والألتزام وتخطي الحاجز النفسي , ونحن نساعدك في تخطي الحاجز النفسي مدونة دروس في سيكولوجية المضارب .
بالتوفيق للجميع

never
05-17-2016, 17:50
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هوالمشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

dhmo
05-19-2016, 19:48
ألألتزام :
الألتزام ايضا عامل مهم في التداول , الالتزام هو ان تقوم بعمل نفس الاشياء التي تفعلها وقت العمل حتي تتقدم , حتي لو كنت لا تريد القيام بذلك .
معني ذلك أن تلتزم بالبحث والتحليل علي الشارت يوميا وأسبوعيا
وبالطبع لا تنسي أن تسجل كل عملياتك يوميا حتي تراجع أخطائك , تعلم تكنيك التداول ليس صعب ولكن الصعب هو الصبر والألتزام وتخطي الحاجز النفسي , ونحن نساعدك في تخطي الحاجز النفسي مدونة دروس في سيكولوجية المضارب .
بالتوفيق للجميع

صح كده الالتزام الاساس هنا جدا و العمل هنا بنظام وبالبعد عن موضوع المشاعر ده هو اول الطريق لتحقيق الربح في هذا المجال بالذات الي بحتاج متاجر منظم
وقائد لحسابه جيده وبطريقه منطمه

مبتدئ و لكن...
05-19-2016, 23:30
مشكوور اخي بارك الله فيكمعلومات جد قيمة عن الفوركس سوق الفوركس هو السوق الذي يتم فيه تداول العملات من خلال ازواج العملات، يتم فيها
بيع وشراء هذه الازواج من خلال منصات التداول المختلفة
بالتوفيق أخي

wentwor
05-19-2016, 23:33
نعم اخي معك حق الثقة املرا ضروريا للنجاخ و موضوعك اخي جميل دجا و مفيد
لكن هناك من يثق اكثر من اللازم و يصبه الغرور و ينقلب ضده

saleh05
05-19-2016, 23:48

مشكور اخي الكريم على هذا التحليل المميز والمفيد الذي قدمته لنا

و الذي نتمنى ان يكون قد استفاد منه كل من دخل الموضوع

و تقبل مروري

hamada alex
05-19-2016, 23:51
الثقه مطلوبه جدا فى تداول الفوركس او فى اى عمل تانى
اول طريق الفشل فى اى شىء

seifhd
05-20-2016, 14:28
الســــــلام علــيــكم و رحمــة الله تعـالى و بــركـاته
أخي في الله زميلي في المنتدى بــارك الله فيك مني اليك كلمة حب و تقدير وتحية و وفاء واخلاص تحية ملئها كل معاني الاخوة والصداقه تحية من القلب الى القلب شكرا من كل قلبي
في انتظـار المـزيد من التألق و الابـداع في مــوضــــوعـــــاتـــك الهــــامـة

akram bahnsawi
05-20-2016, 15:34
شكرا اخى العزيز لهذة المعلومات المهمة لكل المتداولين الجدد و نتمنى المزيد من هذة المعلومات المفيدة و الشكر على هذا الاهتمام

mohamedmohsen
05-21-2016, 15:36
انا انه من الافضل فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصت الفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك
بالتالي ارى انه لابذ من التعامل مع ظروف الفوركس بنوع من المرونة والتقنبات الجد مدروسة في المجال

mohamed shaban
05-21-2016, 15:54
مساء الروعة عليكم كلكم الثقة بالفعل مهمة بس مقدار محدد منها مش اكتر من اللازم لان التعامل الجيد بيكون افضل من كدة ولان الثقة الزايدة
كمان مش كويسة ومن المهم ان يكون التعامل الجيد مع الصفقات ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع

دايما بخير

sob81
05-21-2016, 16:02
الثقة امرا ضروريا لكي تكون متداولا ناجحا اخى من المهم فعلا ان يكون فى ثقة فى التداول وهذة الثقة تاتى
نتيجة الممارسة والعمل الكثير

FOREXEXPRESS
05-21-2016, 16:35
لا اظن اخي الكريم ان اثنين سيختلقان على كلامك اامهترة اهم من الثقة لانه ان وجدة المهارة فأكيد ستكون هناك ثقة لانك طبعا اثناء التداول تكون انت تتاجر وفي نفس الوقت تعرف سبب دخولك في الصفقات هذا أكيد يزيد من ثقة المتداول

emma91
05-21-2016, 16:51
بالفعل الثقة هي كل شيء
بالتوفيق لجميع الاعضاء الاعزاء اعضاء هذا المنتدى الرائع والذي يدعمنا وله فضل علينا
اتمنى مزيدا مزيدا من المشاركات الفعالة وتقبلوا مروري

saleh05
05-21-2016, 17:07

مشكور اخي الكريم على هذا التحليل المميز والمفيد الذي قدمته لنا

و الذي نتمنى ان يكون قد استفاد منه كل من دخل الموضوع

و تقبل مروري

ahmed humedat
05-21-2016, 17:13
السلام عليكم ورحمة الله
اخي كلامك صحيح و اتفق معك تماما , تجد الكثير من المتداولين تحليلهم يكون صحيح و لا يدخلون في صفقات
الامر سهل و هو تطبيق ما تعلمته و انت واثق مماتفعله بانه صحيح

mido2224
05-21-2016, 17:21
السلام عليكم
وفقك الله أخي الكريم و جازاك خيرا على الموضوع الجميل و الدرس المفيد صراحة بالنسبة لي كعضو جديد في المنتدى
المهاره مع الخبره و اصلا الثقه في النفس اخي مش هتجي كده من فراغ لام المتاجر الي عاوز يكون واثق في نفسه في المجال ده انه يعمل على انه يكتسب الثقه دي
تحياتي أخي الكريم

best39
05-22-2016, 22:12
الســــلام عليكــم و رحمــة الله و بركاتــه ....
و بعــــد بســــــم الله الرحمــــــــان الرحيــــم ....
الثقة مهمة جدا في التعامل مع الفوركس الحقيقة ان لابد ان يكون الثقة في وجهة نظرك ولكن ليست الثقة الزايدة لان الثقة الزايدة بتكون مؤدية الي اشياء ضارة والي الحسارة

mohammadd
06-18-2016, 09:08
الثقة مهمة ولكن ليست تلك الثقة المفرطة لأن الثقة بشكل كبير ستؤدي إلى الغرور وإلى المغامرة أيض وبالتالي يجب التردد في بعض الأحيان لان سوق الفوركس ليس سهلا يا اخي وشكراا

hmadaaa
06-19-2016, 04:37
الثقة مهمة ولكن ليست تلك الثقة المفرطة لأن الثقة بشكل كبير ستؤدي إلى الغرور وإلى المغامرة أيض وبالتالي يجب التردد في بعض الأحيان لان سوق الفوركس ليس سهلا يا اخي وشكراا

kymslye
06-19-2016, 21:25
التقة ضروريا في المتاجرة لكن إدا كان الشخص مايفهم شئ ويدخل بيع شراء دون تحديد نقط مسبقا حتى لو ربح من أحسن لا يتيق في نفسه لأنه أيامه معدودا ولن يستطيع أن يتاجر دائما بربح

ziko7
06-19-2016, 21:28
الثقة في النفس مهمة جدا ولكن ليست تلك الثقة المفرطة لأن الثقة بشكل كبير ستؤدي إلى الغرور وإلى المغامرة وبالتالي يجب التردد في بعض الأحيان لان سوق الفوركس ليس سهلا يا اخي مشكور

drissou45
06-19-2016, 21:53
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته . مساءكم مبروك ولجميع الاعضاء
التقه الزائد قد تسبب لك الخساره اخي الكريم , بارك الله فيك وشكرا
تقبلو مروري , تحياتي لكم

forexfox
06-20-2016, 02:54
للأهداف الايجابية بوصوله نحو 2.2700 وليؤكد تمكسه بالايجابية بتقديمه إغلاق ايجابي فوق مستوى 2.2000, قد يضطر السعر للتذبذب اللحظي نظرا لمحاولة تخلص مؤشر ستوكاستيك من مستوى تشبع الشراء ليتيح المجال أمامه لاختبار الدعم السابق ومن ثم تجديد الهجوم الصاعد وشكراا.

متداول خسران
06-20-2016, 04:03
الســــــلام عليكـــم و رحمـــــة الله و بركاتـــــه
بســـــــم الله الرحمـــــــان الرحيـــم
موضوع الثقة في التداول موضوع مهم جدا بالنسبة للمتبتدئن في ميدان تداول الفوركس
مشكور اخي جزيل الشكر

mohammadd
06-20-2016, 15:00
للأهداف الايجابية بوصوله نحو 2.2700 وليؤكد تمكسه بالايجابية بتقديمه إغلاق ايجابي فوق مستوى 2.2000, قد يضطر السعر للتذبذب اللحظي نظرا لمحاولة تخلص مؤشر ستوكاستيك من مستوى تشبع الشراء ليتيح المجال أمامه لاختبار الدعم السابق ومن ثم تجديد الهجوم الصاعد وشكراا.

forexfox
06-20-2016, 15:01

رومانى
06-20-2016, 21:34
بالنسبة للموضوع الذى كتبته عن : الثقة أمراً ضرورياً لكي تكون متداولاً ناجحاً
نعم الثقة عنصر هام ولكن ليس كل شئ الاهم هى المهارة فى التداول والصبر والتركيز وبالتوفيق .

forexfox
06-20-2016, 21:41

khaled20
06-20-2016, 22:06
اكيد اخى الفاضل ثقة امر اساسى فى اى مجال و بالنسبة للفوركس فالثقة بجانب الصبر مهمين جدا لان غالبا ما تكون الصفقة فاشلة
و لكن عند الصبر و الثقة فى النفس يرتد السعر و تتحول لناجحة و لكن حاول الا تزيد تلك الثقة الى طمع

forexfox
06-21-2016, 16:29

sob81
06-21-2016, 16:32
الثقة هى التى تدفعك الى الامام ومعرفة كيف يتم التداول ولذلك يجب ان تكون على قدر كافى من العلم
والمعرفة لكى تقدر ان تكون ناجح

ramzi77
06-21-2016, 16:34

hosam1982
06-21-2016, 16:38
السلام عليكم
الثقة في النفس والثقة في الرؤية والتحليل احد اسباب النجاح ولزيادة الثقة في النفس ان لا تنظر ولا تهتم بتحليل المتداوليين الاخريين

zarour soufyane
06-21-2016, 16:42
اخي الكريم الثقة بانفس في عملية التداول و اخد القرارات هي الاساس في عملية المتاجرة اد ان عدم التقة بالنفس يتولد من التعلم الغير متقن للسوق عليك التعلم ادا اكثر
بالتوفيق

forexfox
06-22-2016, 02:51

kemo salah
06-22-2016, 04:52
الثقة لابد منها فى التداول و لكن الثقة الزاءدة تاتى بالخسارة الاكيدة و الشكر لك كنت خير عون
والسلام عليكم ورحمة اللة و بركاتة

kaka25
06-22-2016, 19:39
نعم يا اخي الثقة امر هام لدي المتدوال ويجب ان يثق بنفسه في جميع الاحوال يا اخي حتى يربح الصفقات التى دخلها ، بالتوفيق ، لك، ولجيمع الاعضاء، المبتديين ، ان شاء الله

saminet
06-22-2016, 20:31
الثقة هي شعور لا يثمر عن النجاح. أما المهارة فهي تثمر عن النجاح، في حين أن الثقة هي العامل الذي يرتبط بالنجاح، ولكنه لا يسببه. يميل المتداولون الناجحون إلى التحلي بالثقة، ولكن هذه الثقة تنبع من المهارة والخبرة. لا يمكنك التحلي بثقتك في نفسك كمهندس، واعتبار أنها وحدها تجعلك متداولاً ناجحاً.

latraaahr
06-22-2016, 20:45
مشكور اخي الكريم على الموضوع و على الراي و على الطرح العالي لاقيم و على المعلومات الراقية القيمة التي تقدمت بها و التي اتمنى ان يستفيد مناه الإخوة الكرام إن شاء الله، كما أمنى أن نراك تحقق الثكير من الناتئج القيمة

عبد الرحيم رافا
06-22-2016, 20:51
اهلا و مرحبا بكم احبتي الاعضاء في جميع بقاع العالم و اهل الله عليكم هذا الشهر باليمن و الخير و البركات.
‏نعم لازم اتعلم والصبر ‏و التقة في النفس

iheb777
06-22-2016, 20:52
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أهلاً بجميع أعضاء هذا المنتدى الكبير كلامك جميل أخي الفاضل وجدو معقول لكن الطمع هو ما يجعل كل إستراتيجية تخسر حتى ولو بعد حين

rehaiem2305
06-22-2016, 21:35
السلام عليك أخي الكريم
بصراحة طرحك للموضوع اكثر من رائع فعلا أنت مبدع ودائما ماتقدم مواضبع مفيدة للمنتدى ،لقد رأيتك من أكثر الأعضاء نشاطا وخبرة ونجاحا ننتظر من المزيد لكي نستفيد
تقبل تحياتي جزاك الله خيرا واصل

iheb777
06-22-2016, 21:36
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أهلاً بجميع أعضاء هذا المنتدى الكبير كلامك جميل أخي الفاضل وجدو معقول لكن الطمع هو ما يجعل كل إستراتيجية تخسر حتى ولو بعد حين

shadea1991
06-22-2016, 21:41
السلام عليكم ورحمة الله
الامر سهل و هو تطبيق ما تعلمته و انت واثق مماتفعله بانه صحيح وشكرا

forexfox
06-23-2016, 03:36

متداول خسران
06-23-2016, 06:38
بسم الله الرحمان الرحيم
مشكور جزيل الشكر على هذا الموضوع الرئع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و مليء بالمعلومات الرائعة عن الثقة في النفس اثناء التداول ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله وبالربح الوفير و لا تبخل علينا بكل جديد

otoom
06-23-2016, 07:05
بسم الله الرحمان الرحيم
اخي العزيز اولاً الثقه بنفس وبعدهي التعلم. او التدريب او الخبره في مجال التداول في الفوركس وبتوفيق الي جميع الخوان

medo30
06-23-2016, 07:19
نعم يا اخى . فالثقه امر هام خاصة فى هذا المجال
بدون الثقه سوف تفكر الف مره قبل اخذ القرار و ممكن تضيع فرصه لم تأتى مرة اخرى

monji125
06-23-2016, 07:27
ﺣﻴﺚ ﻳﺘﻨﺒﺆﻭﻥ ﺑﺎﻟﻤﺴﺘﻘﺒﻞ ﺑﺎﺳﺘﺨﺪﺍﻡ ﻓﻜﺮﺓ ﺍﻟﺘﺎﺭﻳﺦ ﻳﻌﻴﺪ ﻧﻔﺴﻪ ﺑﻴﻨﻤﺎ ﻳﻌﺘﺒﺮﻭﺍ ﺍﻟﺘﺤﻠﻴﻞ ﺍﻷﺳﺎﺳﻲ ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻗﺎﺻﺮ ﻟﻜﻮﻧﻪ ﻳﻌﺘﻤﺪ ﻋﻠﻰ ﺃﺣﺪﺍﺙ ﻣﺎﺿﻴﺔ ﺗﺎﺭﻳﺨﻴﺔ . ﻭﻳﺘﻐﻴﺮ ﺳﻌﺮ ﺍﻟﺴﻬﻢ ﻓﻲ ﺳﻮﻕ ﺍﻻﺳﻬﻢ ﻛﻨﺘﻴﺠﺔ ﻣﺒﺎﺷﺮﺓ ﻟﺘﻐﻴﺮ ﻧﺴﺐ ﺍﻟﻌﺮﺽ ﻭﺍﻟﻄﻠﺐ ﻋﻠﻰ ﻫﺬﺍ ﺍﻟﺴﻬﻢ ﺃﻭ ﺫﺍﻙ، ﻓﻔﻲ ﺣﺎﻟﺔ ﺍﻹﻗﺒﺎﻝ ﺍﻟﺸﺪﻳﺪ ﻋﻠﻰ ﺍﻟﺸﺮﺍﺀ ﻓﺈﻥ ﻃﻠﺒﺎﺕ ﺍﻟﺒﻴﻊ ﺭﺧﻴﺼﺔ ﺍﻟﺜﻤﻦ ﺳﻮﻑ ﺗﻨﻔﺪ، ﻭﺗﺒﺪﺃ ﺍﻟﻄﻠﺒﺎﺕ ﺍﻷﻛﺜﺮ ﺳﻌﺮﺍ ﺑﺎﻟﻈﻬﻮﺭ ﻭﻳﺒﺪﺃ ﻣﻌﻬﺎ ﺍﻟﺴﻌﺮ ﺑﺎﻻﺭﺗﻔﺎﻉ ﺗﺪﺭﻳﺠﻴﺎ، ﻭﻫﺬﺍ ﻋﻠﻰ ﻋﻜﺲ ﻣﺎﻳﺠﺮﻱ ﻓﻲ ﺣﺎﻝ ﺍﻹﻗﺒﺎﻝ ﻋﻠﻰ ﺍﻟﺒﻴﻊ .

forexfox
06-23-2016, 17:16

hussien_naguib
06-23-2016, 17:49
نعم فالثقة بالنفس تبعد وساوس الشيطان اخي التي تخسرني المال
تقبل يا اخي الطيب الكريم مروري و ارجو منك متابعة مواضيعي و شكري عليها و اللشكر لله اولا ثم لك عزيزي

kameleddine1
06-23-2016, 18:24
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته و الصلاة و السلام على اشرف الانبياء و المرسلين
مشكور اخي الكريم علي هذا الموضوع المفيد و المميز
جزاك الله خيرا و بالتوفيق دائما
تقبل مروري

hossam123
06-23-2016, 18:33
النسبة لي كعضو جديد في المنتدى
المهاره مع الخبره و اصلا الثقه في النفس اخي مش هتجي كده من فراغ لام المتاجر الي عاوز يكون واثق في نفسه في المجال ده انه يعمل على انه يكتسب الثقه

forexfox
06-24-2016, 20:34

forexfox
06-26-2016, 17:05

MahmoudNofal
06-26-2016, 19:58
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اخى شتان بين الثقة و الغرور و الثقة المبنية على علم و خبرة هى دى الثقة المطلوبة اخى الفاضل

khaled sayed
06-26-2016, 20:03
على المتداول ان يتمتع بالصبر والثقة فى الفوركس
عدم دخول الصفقة الا ما تكون واثق فى الوصول للتارجت
والصبر على الصفقة

khalidjoker
06-26-2016, 20:09
بسم الله الرحمن الرحيم، أولا أشكرك أخي على الموضوع،
ثانيا أريد أن أوضح أن مسألة الثقة في النفس هو مفتاح النجاح في كل المجالات لكن لا يجب أن ننسى أن التعليم هو سر النجاح، و يجب دمج الثقة بالنفس و العلم لكي نصل إلى النجاح و التفوق في كل المجالات

lebouziramzinio
06-26-2016, 20:16
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة بعد بسم الله الرحمن الرحيم أما بعد اخي الفاضل الثقة في رايي يا اخي تاتي مع العلم والاجتهاد اكثر فاكثر

mohamed shabana 26
06-26-2016, 21:02
نعم بالطبع الثقه هى اهم شئ فى المتداول وتأتى الثقه من حسن الدراسة والتنظيم
شكراً على معلوماتك الرائعه وعلى الطرح
بالتوفيق ان شاء الله لنا ولك وللجميع

forexfox
06-27-2016, 19:09

magdy mahmud
07-05-2016, 14:04

السلام عليكم نعم الثقة امر ضروري لكي تكون متدولا ناجحا ولكن قد يكون غرور وليس ثقة
فليحذر جميع الاخوة من الغرور لان ممكن تعمل صفقة او اتنين صح فتظن نفسك جون مرفي او جان العرب

mostafa905
07-05-2016, 14:27
اخى الكريم الفاضل الثقه مهمه جدا ولا كن لا تكون اكثر من الزوم حتى لا تؤدى الى الغرور حتى لا يؤدى بيك اللى المغامره

sob81
07-05-2016, 14:55
بالطبع الثقة امرا ضروريا ولكن الثقة الزائدة قد تؤدي الى الغرور لذلك يجب على المتاجر ان يكون فى ثقة
ولكن محدودة بقدر الامكان

zizoo99
07-05-2016, 15:39
نعم اخى الكريم
فالثقة مطلوبه فى مجال الفوركس و ليست الثقة الزائده و التى تعتبر غرور فالشخص لازم يكون عنده ثقه فى نفسه ثقة فى استراتيجيته ثقة فى مكان التيك بروفت و الستوب لوز و اختيار حجم عقد مناسب لانه بدون ثقة يفقد المتداول ثقفته بمجال الفوركس و يضطر الى ترك المجال بمجرد صفقه او صفقتين خاسرتين

ahmadinho100
07-05-2016, 15:41
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته معك الحق من الضروري ان تتق بنفسك يا اخي و لاكن المشكل ان التقة تاتي مع الوقت و النتائج الجيذة يا اخي

بسام سعادة 1
07-05-2016, 16:29
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
الثقة امر مهم لكي يرتقي الانسان نحو الافضل ولكنها سلاح ذو حدين اذا افرط الانسان فانه يصبح يتجاهل امورا كثيرة

شبه منحرف
07-05-2016, 17:37
اهم شئ طبعا الثقه ولكن يجب ان لاتصل الى الغرور وانا ابتعد عن الغرور تماما فى التداول وايضا هناك بعض الثقه وليست ثقه زائده

متداول خسران
07-05-2016, 18:39
بسم الله الرحمان الرحيم و الصلات و سلام على اشرف المرسلين
بارك الله فيك آخي الكريم على شرح دور الثقة ي تداول الفوركس بطريقة بسيطة و جيدة .. عموما بالتوفيق لك و لنا جميعا بإذن الله
و عيد مبارك سعيد

Samirghatas
10-16-2016, 16:10
فعلا اخى انا متفق معك فى هذا الكلام الرائع لابد من الثقة فى النفس والتخلص
من اى ضغط نفسى والتخلص من اى عواطف والمتاجرة بناءا على التحليل

فوريكسي
10-27-2016, 01:58
خطا لغوي فادح فيالعنوان خي الكريم يجب ان نتعلم كيف نكتب بلغة سليمة اولا عموما شكرا جزيلا على الموضوع اخي الكريم بالتوفيق لك ان شاء الله تقبل تحياتي والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ahmedmca
11-12-2016, 21:00
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته بسم الله الرحمان الرحيم أما بعد أخي الفاضل نعم اهم عامل و من اسباب التجاح القة و عدم الخوف

yeslam
11-12-2016, 21:03

اخي الكريم لابد من الثقه لتحقيق الهدف المراد تحقيقه لانك وفي اي مجال ستجد الكثير يحاولون احباطك وهدم ثقتك
ولكن ان تكون ثقة معتدلة وليست مفرطة تؤدي الى الغرور بالنفس والطمع

تقبل مروري وتحياتي لك

hesham zarad
11-12-2016, 21:51
الثقه موجوده عند اللي عندهم خبره في المجال اما المبتدئين بيكون عندهم نسبه كبيره جدا جدا من القلق

body2
11-12-2016, 22:07
شكرا ليك الضراحة الثقة جزء من مجمل الربح في الصفقات الي انت بتعملة
انا مرة جربت اعمل صفات وكنت في وقت في ثقة والنفس مرتاح الحمد لله نجحت في كام صفقة

tamermosa
11-12-2016, 22:44
الثقه في النفس مش هتجي كده من فراغ لازم المتداول الي عاوز يكون واثق في نفسه في المجال ده انه يعمل على انه يكتسب الثقه دي
بالتعليم المستمر و التداول الحذر و لازم مننساش الاستوب لوس للتأمين

simowan
11-12-2016, 23:05
لا اعتقد ان الثقة بمعناها الحقيقي المرتبط بالعلم و المعرفة بها خطأ او مشكل معين اذا اتصف بها شخص ما بالعكس فالثقة سبيل من سبل النجاح و التفوق في العمل و لا ارى اي نجاح كيفما كان نوع العمل ولو خارج مجال الفوركس دون الثقة في الخطوات التي ستتبعها لانجازه لكن دائما اعود و اؤكد عن الثقة المرتبطة بالعلم و المعرفة اما الثقة الفارغة الناتجة عن كبر الشخص و غطرسته فأكيد مصيره سيكون لا محالة أقبح من مصير شخص جاهل
تحياتي

alihassib0
11-13-2016, 01:13
الثقة شيء مهم للنجاح في عالم الفــــــــــــــــــــــ وركس و هو دافع مهم ايضا للتقليل من المخاطر و و عمل ارباح جيدة شهريا بالتوفيق لجميع اعضاء المنتدى الكرام اتمنى لكم النجاح في الحياة و سلامة ايمانكم

freetrade
11-13-2016, 01:16
هي الثقة مش لازم تكون غرور لان الثقة بتيجي من ارضية قوية من الخبرة والتعلم والمهارة يعني مش ممكن تلاقي مبتدئ عنده ثقة في قدراته علي التداول وهو مبيعرفش حاجة في الفوركس فالثقة هي صفة مكتسبة مع الخبرة بالسوق

tazi larbi
11-13-2016, 01:46
السلام عليكم الثقة التي تكون بعد تعلم ومعرفه تفيد لكن الثقة الزائده دون معرفه الى اين انت ذاهب هذه سترع من خسارتك ومن اخراجك من السوق لهذا الاعتدال مطلوب لا خوف ولا تسرع لا ثقة زائده ولا شك دائم اتمنى لكم النجاح والله الموفق

Amrwaell5
11-13-2016, 06:01
الثقة في اي مجال او عمل مطلوبة لاكن يجب ان تكون عن اسباب و خبرة لانها ممكن بسهولة تتحول لغرور اللي بيدي للطمع و هو من اكبر اسباب الخسارة في الفوركس او اي مجال عمل

waelmma
11-13-2016, 06:34
:)):o:)) معلومات غاية فى الاهمية اخى الكريم وبارك الله فيك
ومنتظرين منك المزيد من الاخبار اخى الكريم :(:)):))

bakup28
11-13-2016, 06:48
مع العلم والاجتهاد اكثر فاكثر من اجل بلوغ الخبرات في التحليل والتداول والادارة
بالتالي ارى انه لابذ من التعامل مع ظروف الفوركس
بنوع من المرونة والتقنبات الجد مدروسة في المجال

ahmedmca
11-20-2016, 23:47
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته بسم الله الرحمان الرحيم أما بعد أخي الفاضل الثقة امرهام لدي المتداول و عدم الخوف و الصبر على الصفقات اعتقد هاذا هو اساس النجاح

ebn masr
11-22-2016, 18:59
الثقة مطلوبة اكيد ولكن بحدود لانه الثقة الزائدة بتؤثر جدا على المتداول نفسه وممكن الثقة الزائدة تضره وتؤثر عليه وتخسره امواله لازم الحذر الكبير فى الاصراف من الثقة

ahmedhanafy
11-22-2016, 19:04
السلام عليكم مشكووور اخي الكريم علي توضيحك ان الثقه فقط لا تكيفي يجب من وجود مهاره وتحليل وصبر لحال السوق ومراقبة صعود وهبوط الازوج ومتابعت الاخبار اولا باول لان الثقة الزائده ممكن ان تخسرك راس مالك مثلي :(

khalidtrader
11-22-2016, 19:12
بسم الله الرحمن الرحيم
نعم يا اخي الثقة امر هام لدى المتدوال ويجب ان يثق بنفسه في جميع الاحوال،ولكن ليست تلك الثقة المفرطة التي تؤدي إلى الغرور وإلى المغامرة وبالتالي خسارة كل شيء..

m7med09090
11-22-2016, 19:15
السلام عليكم و رحمة الله وبركاته
بالفعل اخي المهارة مهمة جدا وتعطي الشخص الثقة الكافية للقيام بالشيء الذي يمتلك المهارة فيه واتمني من الله ان تكون في تمام الصحة والعافية

mhenen1791
11-22-2016, 19:33
نعم اخى الثقة هامة جدا فى التداول ولكن الافراط فى الثقة يقود الى الغرور وهذا ليس شيئ جيد فلابد ان تكون واثقا فى التداول
وعدم الخوف مطلقا طالما تحليلك سليما وليس فيه عيب فتجد الارباح لا محالة فى صالحك

ebn masr
12-26-2016, 20:40
سواء الثقة او المهارة الاتنين مطلوبين علشان كدة لازم انه المتداول يكون قادر على الخفاظ عليهم والتعامل من خلالهم والعمل بهم دائما

ayoubfc
12-26-2016, 20:54
الصقة والمهارة هما شيئين أساسيين في التداول في سوق الفوركس
حيث أن المهارة تولد التصرفات الصحيحة والثقة تولد الاحساس بالأمان
وعدم الخوف وبالتالي تكون القرارات في دخول الصفقات صحيحة.

hmalak1947
12-26-2016, 21:02
نعم اخى ان الثقة فى النفس لها اهمية كبيرة ليس فى التداول فقط بل ايضا فى الحياة بصفة عامة ولكن الثقة الزائدة هذه تعتبر غرور
وهذا شيئ خاطئ جدا يقود الى الفشل فى كل شيئ كن واثقا من نفسك ولكن لا تفرط فى هذه الثقة

fares2alex
12-27-2016, 20:51
طبعا اخي الغالي الثقة امرا اساسيا للنجاح في عالم الفوركس والثقة ليست امرا عايا وخلاص

بل الثقة في النفس او الثقة في العقل او الثقة في تفكيرك من اهم عوامل النجاح وكلنا مجازفين فلما الخوف وعدم الثقة

magic777
12-27-2016, 21:27
الثقه في النفس في المجال ده امر مطلوب ولكن ايه الي بيحقق الثقه دي اكيد الخبره والاحتراف ويليها العمل المنظم مع خطط واضحه للمتاجر واسلوب
يحميه من المخاطر في السوق

samehsaeed13
12-27-2016, 21:45
فعلا الثقة شئ ضرورى للربح من الفوركس والتداول بقلب جامد وعدم التسرع فى إغلاق الصفقات
مقوله شهيرة تقال .. تصبر تكسب
تتسرع وتخاف تخسر كل فلوسك

سيد2017
12-27-2016, 21:51
الثقة مهمة جدا لاى متداول فى الفوركس فيجب ان يكون واثق من التحليل الفنى الذى يقوم به ولو حتى اخطأ هذا التحليل وتم ضرب الاستوب لوز وانا اقصد الثقة فى النفس وليس الغرور فى السوق

big.pharaoh
12-27-2016, 22:49
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.... اهم من الثقه هي الخبره. الخبره تعطيك الثقه. ثانيا التحكم في العواطف ايضا له دور كبير

elfadil
12-27-2016, 22:56
نعم اخي التقة شيء ضروري يا اخي في التداول فالتقة هي كل شيء و من تم تاتي المهارات و البحت
و اتمني التوفيق للجميع بادن الله عز و جل و الله ولي التوفيق

AHMED NOLE
12-27-2016, 22:58
مفيش شك فى اى عمل الثقه مهمه جدا

فما بالك فى سوق ممكن نقول ان العامل النفسي فيه منؤثر بشكل كبير جدا

يبقى الثقه من خلال الخبره والفهم العالى للسوق مهمه

drnadaelsayed
12-27-2016, 23:14
اللهم صلى وسلم على اشرف الخلق محمد صلى الله عليه وسلم
هذه نقطة هامة جدااا فى الفوركس وانا ارى فيها الثقة مهمة ولكن ليست تلك الثقة المفرطة لأن
وبالتالي يجب التردد في بعض الأحيان لان سوق الفوركس الثقة في رايي يا اخي تاتي مع العلم والاجتهاد اكثر فاكثر من اجل بلوغ الخبرات في التحليل والتداول والادارة

zaza05
12-27-2016, 23:21
السلام عليكم اخي الكريم
اشكركم على هذا الطرح المميز وانشاء الله يكون مفيد للجميع
تقبل مروري

elamir84
12-27-2016, 23:54
السلام عليكم،
في البداية أود شكرك على المجهود الرائع والموضوع المتميز
بصدد التحميل لتجربة المؤشرات
تقبل مروري وشكرا

maryam1
12-28-2016, 00:13
من اهم العوامل التي تحافظ على رأس المال هو الصبر و المثابرة و اكتساب الخبرة و التعلم في كل وقت , و تخطي الخسارة عند حدوثها و عدم فقدان الامل و المحاولة مرة اخرى و عدم التسرع او الطمع في كسب الكثير و هو امر يقع فيه كثير من الناس في بادئ الامر
بالتوفيق للجميع بإذن الله

magic777
12-28-2016, 15:45
الثقه اكيد مطلوبه والي بيعمل بدون معرفه او فهم كامل للسوق هيكون الخوف ملازم له ومش هيقدر حتى يحدد لنفسه طريقه او جدول زمني
وهيفضل مرتبط بالسوق طوال الوقت

zezo3
12-28-2016, 18:05
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ... ماشى اتفق معك تماما ان الثقه فى النفس وفى التحليل دا امر مهم جدا لاى متداول لكن المفروض ان تكون الثقه على قدر التمكن والادوات .

latraaa
12-28-2016, 18:35
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على الراي و على الطر و على المعلومات التي تقدمت بها و أتمنى أن خي الكريم أن يتم التعامل مع الموضوع بالطريقة التي يجب أن تكون إن شاء الله، بالتفويق لك و للجميع إ نشاء الله

عبد الرحيم رافا
12-28-2016, 18:49
السلام عليكم و رحمة الله
ضروري من ان تحلل بنفسك و تتق في تحليلك و لا تهتم لأمر احد مهما كان عمره بالسوق و ان تخرج من الصفقة عن قناعتك انت

fares2alex
12-29-2016, 00:18
طبعا اخي الغالي لا يمكن ان نتاجر في سوق الفوركس دون ان نكون امتلكنا بعض الثقة في سوق الفوركس

ومناين تاتي الثقة : تاتي الثقة من الخبرات التي نحصل عليها من خلال الاستمرار في التعلم

alatn123
12-29-2016, 01:21
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اخي الكريم
كبعا بدون ثقة في النفس لا يمكن للمرئ ان ينجح في اي مجال في الحياة خصوصا الفوركس ,, يجب ان نتمتع بثقة عالية لكي نربح منه
بالتوفيق يا غالي

AIMAD HAMEL
12-29-2016, 01:36
الثقة امر جيد في الفوريكس لاكن اذا كانت متزامنة مع الشجاعة لتحمل نتائج قراراتك
تقبل مروري

anasziani30
12-29-2016, 02:44
بارك الله فيكم ونفعنا بما قدمتم
جزاكم الله خير الجزاء

فى انتظار ابدعاتكم
دمتم متألقين مبدعين متميزين :bravo:

magic777
12-29-2016, 15:56
الثقه في العمل بتدي امان بالفعل اخي في العمل في المجال ده وكل لما تقدر تبني خبرتك بشكل صحيح كل لما هتكون قادر تقرأ الشارت وتعرف
تحدد الترند بشكل اصح اكتر

Slimane.80
12-29-2016, 17:16
بسم الله الرحمان الرحيم
موضوع رائع يستحق القراءة
مشكور اخي الحبيب
دمت طيبا
:bravo:

rahigrib
12-29-2016, 18:04
الثقة في النفس امر محمود لكن اذا كان مع الاسباب اي اني اثق في نفسي ولكن معلوماتي قليلة فاني
في هذه الحال اتحيل على نفسي وامنيها بالثقة اذ لابد من المعرفة

rassendyll
12-29-2016, 18:42
تعلم اساسيات التداول
ومبادئ التحليل الفني والاساسي
التدرب على الديمو لفترة لاتقل عن ثلاثة اشهر
ثم البدء بحساب حقيقي بادارة راس مال جيدة

bakup28
12-29-2016, 18:54
العلم والاجتهاد اكثر فاكثر من اجل بلوغ الخبرات
في التحليل والتداول والادارةبالتالي ارى انه لابذ من التعامل
مع ظروف الفوركس بنوع من المرونة والتقنبات
الجد مدروسة في المجال

zezo3
12-30-2016, 02:23
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ... بالطبع انا اتفق معك تماما لازم المتداول يكون واثق من نفسه الى ابعد الحدود مش بس انه فاهم وعارف الاتجاه الصحيح للعمله .

sob81
12-30-2016, 10:56
الثقة مهمة جدا فى التتداول حيث يجب ان تكون الثقة على العلم والمعرفة واختيار التوقيتات المناسبة فى التتداول ولذلك
الثقة الزائدة ممكن تؤدي الى الغرور

midouknight
12-30-2016, 12:02
أخي الغالي الثقة لا بدا
أن تكون موجودة لكن مدروسة لعدم
الوقوع في الغورو ومن ثمة الطمع

محمد صلاح
12-30-2016, 12:02
اكيد الثقة امر ضرورى بس هناك فرق بين الثقة والتور يعنى مهما كنت واثق لا ادخل بلوت كبير او اكثر من عقد على العملة مهما كنت متاكد

antr
12-30-2016, 12:31
اكيد الثقة مطلوبة جدا بس الثقة فى فى محلها مش الواحد بيكون داخل صفقات غلط ويكووون واثق يعنى لابد من الثقة الصح فى السوق

magic777
12-30-2016, 12:49
هو فيه عوامل بتحقق الثقه دي لو المتاجر عرفها وتمسك بها هيقدر يكون واثق في صفقاتك ولا يسمح لمشاعره في التلاعب به وقت الصفقه
والعمل وطبعا من اهمها عامل الخبره

Mustafa gamal
12-30-2016, 12:57
يجب على متاجر الفوركس الذي يسعى للنجاح أن يتحلى بالصبر و الألتزام في متاجرتيه في سوق الفوركس تحياتي لك و تمنياتي لك بالنجاح

magdy mahmud
12-30-2016, 13:18
اخواني الكرام السلام عليكم ورحمة الله وبركاته بدون اي شك الثقة في النفس بعد الثقة في الله مهمة جدا لكل متاجر لان الشك في التحليل مع اول انعكاس يتم غلق الصفقة علي خسارة وهذا خطا كبير

ahmadinho100
12-30-2016, 13:35
التقة في الفوركس شيء ضروري جدا ولكي تكسبها يجب عليك في الاول ان تكسب بعد الصفقات و تتيق في طريقتك و بعد ستكسبها و ستكسب الخبرة

محمدفؤاد
12-30-2016, 14:20
السلام عليكم ورحمة الله اخى كلامك صح الثقة مهمة ولكن ليست تلك الثقة المفرطة لأن
الثقة بشكل كبير ستؤدي إلى الغرور وإلى المغامرة أيضا وبالتالى الخساره

ebn masr
01-04-2017, 00:50
الثقة مهمة اوى ولكن ماتزيدش عن حدها لانه لو زادت عن حدها بتضر مابتفيدش لانه بتتحول لغرور واستهتار ومشاكل ومخاطر

bakup28
01-04-2017, 06:05
العلم والاجتهاد اكثر فاكثر من اجل بلوغ الخبرات في التحليل والتداول والادارة
بالتالي ارى انه لابذ من التعامل مع ظروف الفوركس
بنوع من المرونة والتقنبات الجد مدروسة في المجال

alonsoo
01-04-2017, 06:07
بس اخى الفاضل برضه الشعور بالثقة احساس نفسى قوى للنجاح لان لو احساسى انى معنديش ثقة وانى فاشل فى التداول اكيد هخسر حتى لو انى امتلك مهارات جيدة

waelmma
01-04-2017, 08:31
:o:yahoo::o بارك الله فيك اخى الفاضل ومنتظرين منك المزيد ان
شاء الله وطبعا الثقة امر ضرورى جدا فى التعامل وبارك الله فيك اخى

tiktik2020
01-04-2017, 08:37
الثقة بالتاكيد من اسباب نجاح اﻻنسان في مجاﻻت كثيرة لكن أعتقد في مجال الفوركس يجب التفرقة بين الثقة والتهور فالثقة الزائدة تؤدي للندفاع في اتخاذ القرار

abdallah.2017
01-04-2017, 10:11
بكل تاكيد الثقة لها دور كبير جدا فى التداول وانك ﻻ تاخد بكل كلمة من حولك من المتداولين فلكل منا استراتيجة اكثر شخص انت محيط بها

sob81
01-04-2017, 10:54
الثقة فى التتداول مهمة جدا ولكن المبنية على العمل واملعرفة واختيار الاماكن الجيدة فى فتح الصفقات يكو ن افضل بكثير وايضا
الثقة لها حدود يجب لا تؤدي الى الغرور

latraaa
01-04-2017, 11:08
نعم اخي الكريم لابد من توفر الثقة و هدا الأمر مهم للغاية في العمل على التداول و عليه أنصح كل متداول إن لم يكن في ثقة من نفسه بعدم العمل على التداول و هدا لأن الأمر سيصبح أكثر خطورة عليه و على رأس المال لديه

hosam2020
01-04-2017, 12:55
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
طبعا يجب ان يكون عندك ثقه فى نفسك اثناء المداوله
عشان تقدر تتاجر و تتحكم بطريقه صحيحه فى راس
المال و لكن ان زادت الثقه جامد و تحولت لغرور هتضرك

creatorman1978
01-04-2017, 13:29
بالفعل يلزم الثقة فى الفوركس ... ولكن الثقة هنا يجب ان تكون فى استراتيجيتك للتداول ...
خاصة لو كنت فاتح صفقة والسعر عكس عليك يجب ان تكون مقتنع ان صفقتك ناجحة

big.pharaoh
01-04-2017, 14:17
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ... بس خلي بالك. الثقه دي مش هتجيلك من فراغ. لازم يكون عندك الخبره الكافيه في سوق الفوركس

Mr Fathy
01-04-2017, 14:26
بسم الله الرحمن الرحيم. انا اول ما بتداول بحط طبعا ثقة تامة فى نفسى انى هكون ناجح فى المجال ده وان شاء الله واحدة واحدة نظبط الدنيا

yousef1611
01-04-2017, 15:06
شكرا اخي ع موضوعك الهام طبعا ان الثق امر هام جدا لدي العضو وتأتي عن طريق العلم والاجتهاد ويجب ان يثق بنفسه اولا والثقة تولد الاحساس بالأمان وعدم الخوف وبالتالي تكون القرارات في دخول الصفقات صحيحة
اتمني لكم الدوام والتوفيق والمذيد من المعلومات لتفيدنا اكثر
شكر وتقبل مروري السلام عليكم

محمدفؤاد
01-04-2017, 15:19
السلام عليكم ورحمة الله اخى الغالى كلامك صح الثقة مهمة ولكن ليست تلك الثقة المفرطة لأن
الثقة بشكل كبير ستؤدي إلى الغرور وإلى المغامرة أيضا وبالتالى الخساره اتمنى لك النجاح

xrif01
01-04-2017, 15:20
الثقة مهمة جدا في كذا مجالات استثمارية فالنفسية القوية مهمة جدا سواءا اثناء الربح او اثناء الخسارة المهم الثقة
تقبل مروري والله ولي التوفيق

latraaa
01-04-2017, 16:33
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على الراي و على الكطرح القيم و على المعلومات التي تقدمت بها و ارى انه من الأفضل العمل على التعلم الحقيقي لكي نصل إلى ما نريد إ نشاء الله من تائح قيمة م فدية إن شاء الله