PDA

View Full Version : هل نستطيع استخدام الفوركس كالعمل الرئيسي في حياتنا أم مجرد عمل ثانوي

Pages : [1] 2

nawfalmotya
12-20-2015, 18:29
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم اخواني لدي سؤال و أريد اجابتكم لأن لديكم خبرة في مجال الفوركس
هل نستطيع استخدام الفوركس كالعمل الرئيسي في حياتنا أم مجرد عمل ثانوي

مصطفى حمدان
12-22-2015, 21:31
اخى الفاضل الفوركس مجال ربح كبير من الممكن ان يغني المتداول عن اى عمل اخر ولكن هل كل المتداولين يحققون الارباح ؟ بالطبع لا وبالتالى من يكتسب الخبرة هو من يستطيع ان يعتمد على الفوركس كعمل اساسى

heroo252
12-22-2015, 21:36
مهما كانت ارباح الفوكس بتاعتك كبيره مينفعش الفوركس يكون شغلك
او مصدر دخلك الوحيد والرئيسى لازم يكون عندك مصادر تانى
امان ليك من غدر الفوركس

zead ahmad
12-22-2015, 21:41
نعم يمكن ان اعتمد على الفوركس فى حياتنا فهو عمل جيد ويمكن الاعتماد عليه فو يعتبر يجعل كل تاجر له الامر بان يحقق ارباح مهولة من هذا العمل لذلكا انصح جميع الشباب العاطل بالعمل فى الفوركس حتى يجنى ارباح منه

one god
12-31-2015, 15:14
الفوركس في الحياة العادية يا اخي لا يمكن في رايي اعتماده كعمل اساسي لان الربح فيه غير ثابت وغير مضمون حتى
بالتالي لابذ من الاعتماد على عمل اخر اساسي وواقعي ولو بارباح قليلة والفوركس يكون مجرد مصدر ربح اضافي

mhd99
12-31-2015, 17:16
ممكن اخي ان يكون الفوركس عمل اساسي بالنسبة لك ومصدر دخل ثابت اذا التزمت به وتعلمته بطريقة صحيحة
حتى تتمكن من تحقيق ارباح ثابتة

neverlityouco1
01-06-2016, 01:25
اخى العزيز انا انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصت الفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

Ami abdou
01-06-2016, 02:07
في الحقيقة الامر متوقف على حجم راس المال ان كان المبلغ فوق 10 الاف دولار تقدر تعتمد عليه كعمل اساسي غير هذا لا يمكن الاعتماد عليه ان كان المبلغ صعير

harimeche
01-06-2016, 03:00
دلك يبقــــى على حسب التاجر نفسه وإستهدافاته من الفوركس

إن كان للتاجر رأس مــــال محترم لا يقل عن 10000 دولار

فامر منطقي ان يجعله دخله الرئيسي بمخاطرة أقل ونسبة جميلة

مبدئيــــا

تحيااااتي وبالتوفيق

Mhamed28
01-06-2016, 10:40
و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته
يمكنك طبعا الإعتماد على الفوركس كعمل أساسي و لكن قبل ذلك عليك التعلم جيدا و جمع بونص لا يقل عن 1000 دولار
اضافة الى الحكمة في إدارة المخاطر و الاعتماد على المتداول الآلي فسيساعدك كثيرا و بالتوفيق في مشوارك

douerapark
01-06-2016, 10:57
في الحقيقة الامر متوقف على حجم راس المال ان كان المبلغ فوق 10 الاف دولار تقدر تعتمد عليه كعمل اساسي غير هذا لا يمكن الاعتماد عليه ان كان المبلغ صعير:o:yahoo::yahoo:

نادر صباح الدين
01-06-2016, 11:02
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته، اعتقد صديقنا العزيز أن الأمر مرتبط تمام الارتباط بطريقة تعاملك أنت مع الفوركس، فإذا كان لديك الرصيد المالي الكبير، ولديك الخبرة الكافية، فمن المتوقع أن يسهم الفوركس في تغيير حياتك كليا، ويمكنك الاعتماد عليه مصدرا رئيسيا من مصادر الدخل، لكن الخبرة والمعرفة هي الأساس، وبدونهما لايمكن للفوركس أن يصبح مصدرا للدخل بوجه من الوجوه.

douerapark
01-06-2016, 11:12
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته، اعتقد صديقنا العزيز أن الأمر مرتبط تمام الارتباط بطريقة تعاملك أنت مع الفوركس، فإذا كان لديك الرصيد المالي الكبير، ولديك الخبرة الكافية، فمن المتوقع أن يسهم الفوركس في تغيير حياتك كليا، ويمكنك الاعتماد عليه مصدرا رئيسيا من مصادر الدخل، لكن الخبرة والمعرفة هي الأساس، وبدونهما لايمكن للفوركس أن يصبح مصدرا للدخل بوجه من الوجوه.

latraaa
01-06-2016, 19:34
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على المعلومات القيمة و التي أتمنى أن نراك في مواضيع اخرى أكثر قوة و أكثر تأثيرا إن شاء الله، مشكور أخي الكريم على الموضوع و بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله يا اخي الكريم

yousse
01-06-2016, 19:59
هناك العديد من الأشخاص في العالم العرب والعالم يعتندن على الفوريكس كعمل رئيسي ولكن يجب أن تكون احترفت هدا الميدان وان يكون عندك رأس مال كبير

mrtrad
01-06-2016, 20:16
أنا يا أخي حسب رأيي لا يمكن أن أعتمد على الفوركس كعمل رئسي الفوركس ليس دلك المجال الذي يمكن أن تعتمد عليه كي تكون أسرة هذا يحتاج إلى عمل قار ويمكن أن تشتغل في الفوكس كعمل تانوي أفضل لك ولا تعتمد عليه لأن الفوركس مجال خطير يمكن أن تخسر فيه في أي وقت

bazokadz
01-06-2016, 21:11
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الفوركس في الحياة العادية يا اخي لا يمكن في رايي اعتماده كعمل اساسي لان الربح فيه غير ثابت وغير مضمون حتى
بالتالي لابذ من الاعتماد على عمل اخر اساسي وواقعي ولو بارباح قليلة والفوركس يكون مجرد مصدر ربح اضافي
و بالتوفيق في مشوارك

douerapark
01-06-2016, 21:44
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على المعلومات القيمة و التي أتمنى أن نراك في مواضيع اخرى أكثر قوة و أكثر تأثيرا إن شاء الله، مشكور أخي الكريم على الموضوع و بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله يا اخي الكريم...................................... ................

OsamaNasser
01-10-2016, 14:42
الفوركس ممكن يكون مصدر للدخل الاضافي كعمل ثانوي بجانب عملت الرئيسي ..
لكن ممكن لو عندك راس مال كافي واداره راس مال صارمه واستراتيجيه محترمه بتشتغل بيها ممكن ساعتها تعتمد علي الفوركس كمصدر دخل أساسي ممتاز.

forexdz
01-10-2016, 14:44
وجهة نظري انا يمكن لك ولكن بشروط
لازم تتعلم الفوركس وتحترفه وتربح منه
وايضا يكون لك راس مال جبد كب تتداول به
ويغطي لك راس مال الخسارة كي لا تضعف وتنكسر
وتفبل مروري

samir abdoo
01-10-2016, 14:57
من الممكن ال‘تماد علي الفوركس كوظيفه دائمة او كمصدر ربح دائم
بشرط ان يكون لديك الخبره والقدره غلي تحقيقي ارباح

shiref
01-10-2016, 15:08
انا ارى من وجه نظري الشخصية
انك اذا عندك استراجيه في اداره الأموال وكيف تحقق الربح سيكون الفوركس دخلا ممتازا ويكون دخل رئيسي لك ولكن انا لا اعتمد عليه كدخل رئيسي بل ثانوي

yahiahd
01-10-2016, 16:31

بارك الله فيك اخي على هدا الموضوع الجميل و ربي يجعلو في ميزان حسناتك

لله يهدينا و يهدي جميع المسلمين جزاك الله خيرا وبارك فيك

شبه منحرف
01-10-2016, 16:35
هذا الخطأ يقع فيه الكثير حيث يتخذون الفوركس كعمل اساسى لهم ولكن انا ارى ان الفوركس يجب ان يكون عمل ثانوى اضافى الا لو الشخص غنى بما فيه الكفايه ومعاه فلوس كتير ممكن ساعتها يبقى رئيسى بالنسبه له

Sami1985
01-10-2016, 19:27
السلام عليكم..
تحية طيبة لجميع الاخوة بالمنتدى العامر..
أتمنى لكم التوفيق..
بعض الأشخاص اعرفهم يمتهنون الفوركس ويعيشيون عيشه رغيدة
تقبلوا شكري...

dhmo
01-10-2016, 20:54
هذا الخطأ يقع فيه الكثير حيث يتخذون الفوركس كعمل اساسى لهم ولكن انا ارى ان الفوركس يجب ان يكون عمل ثانوى اضافى الا لو الشخص غنى بما فيه الكفايه ومعاه فلوس كتير ممكن ساعتها يبقى رئيسى بالنسبه له

والصح هنا اخي اهم حاجه هنا انك تدخل صفقات نسبه النجاح فيها قويه علشان تقدر تحقق فيها ربح جيد وكده وعلشان تقدر تصل فيها وتقلل من الخسائر
ودي هتحتاج وقت وجهد طبعا

one k
01-11-2016, 16:44
السلام عليكم ... ان الا انصح الحقيقة ان يكون الفوركس هو العمل الرئيسي في الحياة لان الفوركس
عالي الخطورة ومن الممكن ان تتعامل مع الموضوع الحقيقة افضل من الفوركس والتداول
بالتوفيق ان شاء الله

ebn masr
01-16-2016, 05:06
ليه لا طالما انت متداول قادر على الابداع فيه والنجاح فيه بشكل كبيى قد يكون سبب للمتداول انه يتخذه كعمل رئيسي يعتمد عليه كعمل ثابت فى الحياة

WASEM DALLOUL
01-16-2016, 11:54
السلام عليكم
انا برأيي يا أخي الكريم انك يمكن الإعتماد على الفوركس بشكل أساسي للدخل بشرط المعرفة القوية به والخبرة العالية
وبالتوفيق للجميع

never3
01-21-2016, 15:43
اخى العزيز انا انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصت الفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

abdelsamed47
01-21-2016, 15:43
نعم اخي كريم شكرا لك هدا ما كنت ابحث عنه لكن مع بعض تغيير طفيف كدلك للفوركس استراتيجية لا تربح منها فلغالب لكن يجب ان تكون لك استراتييجية خاصة بك تقبل مروري

Sami1985
01-21-2016, 19:17
السلام عليكم..
تحية طيبة لجميع الاخوة بالمنتدى العامر..
أتمنى لكم التوفيق..
إذا وصلت إلى مرحلة جيدة من التحليل الفني والربح اليومي أو الشهري فما الذي يمنع أن يكون الدخل الأاسي هو الفوركس؟؟
تقبلوا شكري...

metnaoui
01-21-2016, 19:21
السلام عليكم
اخي لا يمكن الاعتماد علي الفوركس كدخل اساسي لانه متحرك
و الربح في غير مضمون زائد راس النال يجب ات تكون غير محتاج اليه
بالتوفيق لك تحياتي

islamhd
01-21-2016, 21:51

justsmile
01-21-2016, 22:28
اذا فهمت الفوريكس بشكل جيد ستستطيع مع الخبرة ان تجني منه ارباحا لا بأس بها ..
ولكن اياك ان تجعله العمل الرئيسي بحياتك .. فهو ابدا غير مضمون .. فلا تبني حياتك عليه .. بل اجعله عملا يحسن مستواك المادي..

mokran
01-21-2016, 22:31
بسم الله الرحمان الرحيم
السلام عليكم
امان ليك من غدر الفوركس

roussi.27
01-21-2016, 22:34
بالطبع لا يمكن استخدام الفوركس عمل رئيسي ، لان الفوركس من اصعب الاسواق والأعلام واخطرها وبالإضافة لا يوجد لك اي بيانات بانك عامل ولا اجرب ثابت
اذن يمكن استخدام الفوركس كعمل اضافي او مصدر الدخل اضافي وليس رئيسي الذي تعتمد عليه !

mokran
01-21-2016, 22:35
بسم الله الرحمان الرحيم
السلام عليكم

mody555
01-22-2016, 12:53
كما هو ظاهر في الرسم البياني أعلاه، الدعم هو مستوى سعر أدنى يجد الزوج صعوبة في الوصول إليه والمقاومة هو مستوى سعر أعلى يجد الزوج صعوبة في بلوغه. لنعتبر أنّ المنطقة المتواجدة بين الدعم والمقاومة هي غرفة. الدعم هو أرضيّة هذه الغرفة والمقاومة سقفها. سيتحرّك الزوج بين هذين المستويين الى حين حدوث "اختراق" في أي من الإتّجاهين.

mahmoud massry
01-26-2016, 06:17
الموضوع ده تم ذكره كثيرا جدا وطبعا كلنا عارفين انه من الافضل انه يكون مجال ثانوى حتى لا تعرض اعصابك للضغط

Amrican Q
01-28-2016, 23:36
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
بالطبع الفوركس يحقق ارباح هائلة لكن لابد ان يكون لك مصدر دخل اخر
حتى تحذر من غدر الفوركس ..لكن لا مانع ان تعتمد علية اذا كان لك خبرة فسوف
يغنيك عن اى عمل اخر و تقبل مرورى ..:happy:

Bassem Hassani
02-02-2016, 11:46
نعم يمكن استخدام الفوركس كعمل اساسى فى حياة الفرد ولكن منا لافضل لك هو عدم الاعتماد على الفوركس فى المقام الاول لانه طبعا سوق متغير وغير ثابت وانت دئما تبحث على دخل ثابت لكى تقضى الالتزامات المكلف بها شهريا لذلك من الافضل هو جعل الفوركس عمل ثانى وليس عمل مباشر دائما .

mohamed elhusseiny
02-02-2016, 11:50
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته أخي الكريم من المغرب الشقيقه بالفعل من الممكن أن تعتبره عملا اساسيا في الحياه لكنني
لا أفضل ذلك لان هذا سوف ينسيك شغلك الاساسي في الحياه وسوف سصبح الفوركس أملك الوحيد في الربح كما انه ليس مضمونا الي هذه الدرجه

aym
02-02-2016, 12:50
هو من الممكن استخدام الفوركس كعامل رئيسي ولكن مش فى هذا الوقت اى فى البداية يجب اولا ان تفهم الفوركس
جيدا وتعرف كل شئ عن الفوركس وبعد ذلك ممكن الاعتماد عليها

Batto777
02-02-2016, 14:25
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة اخي الفاضل الفوركس يمكنك ان تستخدمة كدخل شهري لك كمرتب ولكن انا من وجهة نظري ان يكون عامل مكمل فقط اي شىء جانبي وهذا يختلف من شخص الي اخر علي حسب الرغبة

best1
02-02-2016, 14:31
تحت السيطرة مما يعني أن هناك مجالا لإجراء المزيد من التيسير النقدي. و استقر ، والذي يقيس قوة الدولار مقابل سلة من ست عملات رئيسية ليتداول عند 99.02.

اكرم التميمي
02-02-2016, 14:32
اخي الكريم لايمكن الاعتماد على الفوركس بشكل رئيسي واساسي لان فيه الكثير من المتغيرات والمنعطفات التي تحصل في الاسواق يجب اعتباره مصدر دخل ثانوي
تحياتي
تقبل مروري

alasfarahmad
02-02-2016, 14:40
السلام عليكم ورحم الله صديقنا العزيز نعم اعتقد انه في مقدورك ان تجعل من الفوركس عملا رئيسيا غير ان ذلك يتطلب امران ضروريان الاول اكتساب المهارات والكفاءة التي تؤهلك لممارسة التداول بنجاح والثاني الرصيد المالي الذي تسطيع من خلاله ممارسة التداول بقوة، ومالم يتوفر هذان الش طان يصعب جعل الفوركس عملا اساسيا ومصدرا للدخل نتمنى لك التوفيق والنجاح في عمليات التداول.

soufi
02-02-2016, 14:41
ايه الفائدة اودعت مبلغ كبير على المنصة تقوم بوضع صفقات كبيرة وراحتك النفسية غير مرتاحة بسبب قلة النوم . وغير عارف العمل في السوق . ربما يتحضر حسابك . ربما تخسر .ربما تنقطع عليك النت . مستحيل ان تعمل مع الفوركس شغلك الدائم فهو لا يرحم احد . .بنسبة الي شغل الفوركس هواية فقط

hussin08max
02-02-2016, 14:49
اللسام عليكم اخي انا وكوجهة نظر من طرفي اري ان الفوركس يمكن ان تكون مصدر دخل ثابت في حالة واحدة اذا اراد الشخص الذي يتاجر في الفوركس ذلك وحذا حذوه اي انه ترك الخوف وترك عدم المغامرة واتجه الي الفوركس كانها مصدر دخلة الوحيد

ebn masr
02-02-2016, 16:41
علشان نقدر اننا نقرر هل التعامل والعمل داخل مجال الفوركس هل يكون عمل اساسى او يكون عمل ثانوى او جانبى دة راجع ليك انت كمتداول وراجع لخبراتك وقدراتك انت اللى تقدر تقرر

AHMED91
02-02-2016, 16:57
لان الفوركس فعلا من افضل الاسواق يمكن ان تعتمد عليه لا
ولكن ايضا يجب عليك ان تفهم جيدا التعامل الصحجيح مع سوق الفوركس لكي تحقق ربح وتعتمد عليه ايضا

soad labib sadek
02-02-2016, 17:24
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اخي العزيز انا عن نفسي في رايي الشخصي انه يمكن لاي شخص ان يفعل اي شيء كان فعله اي شخص من قبل اذا توفرت اسباب النجاح المطلوبة و قبل كل هذا التوكل علي الله تعالي و من توكل علي الله فهو حسبه

تحياتي

big.pharaoh
02-02-2016, 17:47
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ....يفضل ان يكون الفوركس عمل ثانوي الا اذا وصلت الى مرحله متقدمه جدا من المستوى التعليمي

aboubakeur_m12
02-02-2016, 17:51
من الصعب وضع الفوركس كمدخول رئيسي لانه ببساطة ميدان عير مضمون في الربح بل تكون فيه نسبة الخسارة اكبر من الربح عند وضع الصفقة كما انه يتطلب تفرغا كبيرا بحكم صعوبته و التغيرات التي تطرا فيه من لحظة الى اخرى و الاجدر هو التركيز في الفوركس ليس كهواية بل سبيل نحو الرزق

mahmoud massry
02-03-2016, 17:19
السلام عليكم ورحمة الله
الفوركسنصيحه منى ليك يكون عمل اضافى مش علشان ميقدرش يامنلك اموال تكفى ولكن لانه هيضغط على اعصابك جدا وقت الخساره اذا خليته المصدر الاساسى

yansane
02-04-2016, 00:56
الفوركس مجال ربح كبير من الممكن ان يغني المتداول عن اى عمل اخر ولكن هل كل المتداولين يحققون الارباح ؟ بالطبع لا وبالتالى من يكتسب الخبرة هو من يستطيع ان يعتمد على الفوركس كعمل اساسى يمكنك طبعا الإعتماد على الفوركس كعمل أساسي و لكن قبل ذلك عليك التعلم جيدا و جمع بونص لا يقل عن 1000 دولار اضافة الى الحكمة في إدارة المخاطر و الاعتماد على المتداول الآلي فسيساعدك كثيرا و بالتوفيق في مشوارك

live12
02-04-2016, 01:04
يا اخي الكريم نعم يمكن ان نجعل من الفوركس العمل الاساسي والوحيد في الحياة اليومية لانه كافي
والله الموفق والمعين

never11
02-10-2016, 00:33

ahmed humedat
02-10-2016, 01:46
امان ليك من غدر الفوركس

csebai12
02-10-2016, 01:48
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته مشكور اخي على الموضوع
من الافضل ان يكون العمل الثنوي كونه شديدي الخطورة و كثير التقلبات

alizert2015
02-10-2016, 03:50
اعتقد اخي الكريم انك تستطيع استخدام الفوركس كالعمل الرئيسي في حياتنك أليوميه
و ليس كمجرد عمل ثانوي شريطة ان تتوفر على راسمال قوي يفوق الخمسة الاف دولار

merna12
02-10-2016, 04:04
ارى انه من الصعب الاعتماد على الفوركس وحده وان يكون الفوركس عمل اضافى بجانب اى عمل اخر لان وارد ان يحدث خساره

عاشق الفوركس
02-10-2016, 11:41
شكرا لك على الموضوع وعلى الافدة القيمة امل ان نراك في طروحات اخرى قيمة ان شاء الله في المستقبل ...................

aym
02-10-2016, 11:57
فى البداية من الصعب الاعتماد على الفوركس كعمل رئيسي ويجب فى الاول الاعتماد على العمل
الرئيسي والفوركس كمصدر دخل اضافى

nonam
02-11-2016, 12:48
السلام عليكم .... في كتير من الناس لا تعمل اي شئ في الدنيا الا التداول ومن المهم ان يكون العمل في الفوركس عالي
الخطورة واللي مش واخد علي المخاطرة الحقيقة لا يمكن
ان يكون متاجر في الفوركس
بالتوفيق ان شاء الله

aissaalg
02-11-2016, 13:02
الســــــلام علــيــكم و رحمــة الله تعـالى و بــركـاته
زميلي في المنتدى أنــصـــحـــك بـــزيـارة القســم التعليمـــي للمنتــدى حتى تتوضح لك الرؤيا و تجد الإجابة الدقيقة بالتـوفيـــق انشـاء الله

best1
02-11-2016, 13:10
لا يعتبر عقد الشراء من ضمن المنازل التي تم بيعها إلا في حال إغلاق الدفعات المالية كاملة، و يعلن عن المؤشر من قبل جمعية السماسرة الوطنية في الولايات المتحدة

messaoud43
02-11-2016, 14:26
الســــــــــــــــــــــ ـلام علـــــيــــــــــــكم و رحمــــــــة الله تعـــالى و بــــركــــاته
أخـــي الكـــريـــم أنــصـــحـــك بـــزيـارة القســـم التعليمــــي للمنتــــــدى
بالتـــــوفيـــــــــق للجــــميـــــع موفــــــقـــون انشــــاء الله

dhmo
02-11-2016, 14:52
السلام عليكم .... في كتير من الناس لا تعمل اي شئ في الدنيا الا التداول ومن المهم ان يكون العمل في الفوركس عالي
الخطورة واللي مش واخد علي المخاطرة الحقيقة لا يمكن
ان يكون متاجر في الفوركس
بالتوفيق ان شاء الله

لابد من العمل المنظم وايضا اخي الاستراتيجيه هنا بتكون مجموعه ادوات المتاجر هنا الي بيحددها لنفسه على حسب خبرته واختياراته وعلشان كده بتختلف هنا من
متاجر الى اخر لحد لما يصل لما يريد

snnaky
02-11-2016, 20:37
الحكاية دى قرار والقرار بيجى عن معرفة لها شقين الشق الأول ممعرفة بنفسة وقدراتة والشق التانى معرفة بنوع العمل وما يتطلبة وما يتناسب مع قدراتة
طيب احنما كلنا نعرف الفوركس لكن للأسف منعرفش انت اية ولا خبراتك ولا قدراتك تفتكر ممكن نجاوبلا على سؤال نصة عندنا ونصة التانى عندك انت

mourada
02-12-2016, 13:09
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
اخي الفاضل العمل في سوق الفوركس لا يمكن العتماد عليه كمصدر رزق وحيد في نظري لان السوق جد متقلب و لا امان فيه و نتمنى لك التوفيق

starnew
02-12-2016, 13:09
شكرا لك اخى الكريم لطرح موضوعك الفريد من نوعه لان يوجد بعض الاعضاء يوجهون مثل هذه المشاكل وموضوعك سيفيد الجميع بشكل عام وافادنى انا بشكل خاص بالتوفيق للجميع

forez
02-21-2016, 23:48
الســــــلام عليكـــم و رحمـــــة الله و بركاتـــــه ...........
ممكن اخي ان يكون الفوركس عمل اساسي بالنسبة لك ومصدر دخل ثابت اذا التزمت به وتعلمته بطريقة صحيحة حتى تتمكن من تحقيق ارباح ثابتة ....

HamadaRonaldo
02-22-2016, 01:58
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمت الله وبركاتو
اخى الكريم اشكرك اشكرك ع طرح هذا الموضع المهم
وجذك الله الف خير

---------- Post added at 10:53 PM ---------- Previous post was at 10:40 PM ----------

بسم الله الرحمن الرحيم
وجذك الله الف خير

---------- Post added at 10:58 PM ---------- Previous post was at 10:53 PM ----------

بسم الله الرحمن الرحيم
وجذك الله الف خير

Rabah2
02-22-2016, 02:28
ليكن الفوركس دائما مصدر ثانوي وجانبي للمال لانه يحتوي على مخاطرات ولا يمكن الاعتماد عليه
كمصدر ثابت ابدا صحيح انه يوجد فيه ربح كبير جدا ولكنه غير مضمون قد يكون اليوم موجودا وغدا لا فلا تربط معيشتك به

topomarouan
02-22-2016, 03:01
شكرا لك اخي على هدا الموضع طبعا اخي اهم شيئ في سوق الفوركس الوصول
الى مستوي من الطموح المطلوب .. تقبل مروري اخي

justsmile
02-22-2016, 03:13
..
اذا فهمت الفوريكس بشكل جيد ستستطيع مع الخبرة ان تجني منه ارباحا لا بأس بها .. ولكن اياك ان تجعله العمل الرئيسي بحياتك .. فهو ابدا غير مضمون..

never101
02-23-2016, 15:10
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هوالمشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

king4cpu
02-23-2016, 15:12
السلام عليكم اخى الكريم الفوركس لانستطيع الاعتماد علية اعتمادا كليا يجب ان يكون فرعى وليس اساسى حتى لاتحدث خسارة كبيرة ينتج عنها فقدان للوظيفة

global
02-23-2016, 17:19
يا اخي الكريم نعم يمكنك ان تجعل من الفوركس مصدر رزقك الوحيد لاكن بالتعلم الجيد
والله الموفق والمعين

ملاك الروح
02-23-2016, 18:16
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
لال يمكن الإعتماد على الفوركس كدخل اساسي بل كدخل اضافي اخي الكريم
اتمنى لك دوام التوفيق والنجاح اخي الكريم
تقبل مروري...

talel babchia
02-23-2016, 18:22
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته يمكنك طبعا الإعتماد على الفوركس كعمل أساسي و لكن قبل ذلك عليك التعلم جيدا و جمع بونص لا يقل عن 1000 دولار
اضافة الى الحكمة في إدارة المخاطر و الاعتماد على المتداول الآلي فسيساعدك كثير.......................................... ...........................بالتوقيف للجميع

take-profit
02-23-2016, 18:26
الفوركس لا يمكن ان يكون عمل اساي و اذا كان لديك عمل في حياتك فاحتفظ به و اجعل اوقات
الفراغ فقط للفوركس لانه ليس من الاسواق المضمونة علي الاطلاق

youbixx
02-23-2016, 19:58
وعليكم السلام و رحمة الله
نعم اخي الكريم مجال الفوركس هو مجال مربح جدا
فكيف لا تجعله عمل رئيسي
بالاضافة الى دلك فالمجال يتطلب منك الكتير من الجهد والوقت ل التعلم
بالتوفيق اخي الفاضل

never101
02-24-2016, 15:02
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هوالمشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

never100
02-25-2016, 13:31

simo1
02-27-2016, 15:05
كل الشكر لكـِ ولهذا المرور الجميل
الله يعطيكـِ العافيه يارب
خالص مودتى لكـِ
وتقبلي ودي واحترامي
تـوآجدك الرائــع ونــظره منك لموآضيعي
هو الأبداع بــنفسه ..

بسم الله الرحمن الرحيم

---------- Post added at 12:05 PM ---------- Previous post was at 11:58 AM ----------

روحانيتهم الجميلة تظل تغرد وحدها في سماء الواقع
سهل على القلوب هضمها
و على الأرواح تشربها
تألفها المشاعر بسهولة
و يستسيغها وجداننا كالشهد
كذاك كان موضوعك سيدتي
لكـ خالص احترامي
بسم الله الرحمن الرحيم

Elgohary1024
02-27-2016, 15:06
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

تحية طيبة اما بعد

شكرا على الطرح الرائع

بالتوفيق لك والى جميع اعضاء المنتدى

تقبل مرورى , تحياتى لك

SOSAN
02-27-2016, 15:07
السلام عليكم
لا يا اخي لا يمكن الاعتماد على الفوركس كعمل رئيسي لانه معرض للمارجن في اي لحضة وقد تفقد كل شيئ مع كامل الاسف

adamarwan
02-27-2016, 15:38
ى الحياة الاول لك فى السوق لا يمكن ان يكون السوق
فقط هو الدخل القار لك الان فيه العيد من الخطر الدلا به ممكن ان تخسر الكتير
وحظ موفق

basma.seif
02-27-2016, 16:41
مرحبا
هاقول لحضرتك هو يعتبر فعلاً عمل لانك بتجهد افكارك و تكثف مجهودك على انك تقوم بتحليل السوق فنياً و اقتصادياً و تقرا الاخبار و تقوم بالتوقعات و وضع المؤشرات و غير البداية الردود في المنتدى هنا يعتبر عمل و لكن اتخذه عمل احطياتى ليس اساسى

newlookmostafa
02-27-2016, 16:46
اعتقد اخى الفاضل ده بيرجع لراس المال المحدد للفوركس
وكمان بيرجع للوقت اللى بتخصصه للمتاجرة
لو عايزة عمل دائم يبقى لازم تتعب وتدرس وتحلل

manoo
02-27-2016, 16:49
اخي الكريم بنسبه لسؤالك نستطيع استخدام الفوركس كالعمل الرئيسي ام مجرد عمل ثانوي. انا بنسبه لي ارئ ان من الممكن ان نستخدم الفوركس ان يكون كدخل أساسي
لأنه من الممكن ان يربح من المتداول دخل كبير

---------- Post added at 04:49 PM ---------- Previous post was at 04:47 PM ----------

ولاكن أخي الفاضل لكي تجعل الفوركس ك خل أساسي أولآ يحتاج لك ان تتعلم وتحترف الفوركس ثاني شي يحتاج لك مبلغ كبير من رأس المال لكي تكون الارباح كبيرة
حتى توصل الى رأس مال كبير بس طالما رأس المال صغير فهو ارباحه قليله وراح يكون دخل ثانوي
بالتوفيييييييق

abderrahmenanis
02-28-2016, 16:48

aissaalg
02-28-2016, 22:09
زميلي في المنتدى أنــصـــحـــك بـــزيـارة القســم التعليمـــي للمنتــدى حتى تتوضح لك الرؤيا و تجد الإجابة الدقيقة بالتـوفيـــق انشـاء الله

monylaser
02-28-2016, 22:13
الفوركس مجال ربح كبير من الممكن ان يغني المتداول عن اى عمل اخر ولكن هل كل المتداولين
يحققون الارباح ؟ بالطبع لا وبالتالى من يكتسب الخبرة هو من يستطيع ان يعتمد على الفوركس كعمل اساسى

brouhou
02-28-2016, 22:24
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخي العزيز
لا انصحك باعتبارة عمل رئيسي لما فيه من مخاطر الخسار ة
يمكنك ان تعتبره هواي او عمل مساعد

big.pharaoh
02-28-2016, 22:52
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته..... يفضل ان يكون الفوركس عمل ثانوي وليس عمل اساس ي لانه مش مضمون اوي

مني عصام
02-28-2016, 23:10
كيد تقدر تجعل الفوركس هو عملك الساسي وعن نفسي هوعملي الوحيدج والاساسي واعرف ناس كتير مجال لفوركس
هو المجال الرئيسي في حياتهم وستغنوا عن اي عمل اخر ولكن المهم الخبرة
تقبل مروري مع تمنياتي لك وللجميع بالنجاح والتوفيق

Algn48
02-28-2016, 23:22
امان ليك من غدر الفوركس

Ahmedgomaa
02-28-2016, 23:36
السلام عليك ورحمة الله
صحيح ولازم تكون خبير قبل البدا بالتداول ف الفوركس
تقبل مرورى اخى الكريم

ibrahimabdulsalam
02-28-2016, 23:39
الفوركس في من الفوز الم\كثسر والخساره اكثر فلابد وان تتعلم جيدا
وان ضفت اموال تكون زاده وليس تحتجها مثلا كانك ذهب للاحله او اخذت قرص تعليمي او ما يشبه ذالك اخي

جمال صادق
02-29-2016, 00:10
اعتقد انة من الممكن ان نتحكم فى التعامل مع سوق افوركس و الذى قد يكون لة دور رئيسى فى حياة المتداولين و علينا ان نعمل على فهم الكثير من الاستراتيجيات الاخرى

forez
02-29-2016, 00:55
ممكن اخي ان يكون الفوركس عمل اساسي بالنسبة لك ومصدر دخل ثابت اذا التزمت به وتعلمته بطريقة صحيحة حتى تتمكن من تحقيق ارباح ثابتة ....

ynwa1892
02-29-2016, 23:00
السلام اخي لا تستطيع لان الفوركس ليس ثابت وهو يتغير دائما ويمكن تخسر كل شيئ في لحظة لذى يستحسن ان يكون ثانوي
وفقك الله

dhmo
03-02-2016, 15:01
السلام اخي لا تستطيع لان الفوركس ليس ثابت وهو يتغير دائما ويمكن تخسر كل شيئ في لحظة لذى يستحسن ان يكون ثانوي
وفقك الله

لتحقيق ربح لازم المتاجر يتعلم المجال الي هيعمل به كويس جدا ويدرس كل حاجه فيه على قد ما يقدر ياخد فكره عن كل فروعه ده هيساعده على انه يبني خبره جيده فيه ويحقق
ربح جيد من العمل عليه بعد كده

neversi4
03-06-2016, 23:45

rinho1991
03-07-2016, 17:13
امان ليك من غدر الفوركس

Ahmed Ab
03-07-2016, 17:18
السلام عليكم
انا برأيي يا أخي الكريم انك يمكن الإعتماد على الفوركس بشكل أساسي للدخل بشرط المعرفة القوية به والخبرة العالية
وبالتوفيق للجميع

Thequest250
03-07-2016, 17:55
جزاكم الله خيرا اخي الكريم..دامت مشاركتم التى تفيد الجميع

الفوركس علم وفن التعامل مع التحليلات الفنية والاساسية والاخبار الهامة مع ادارة رأس المال الصارمة والصبر على الاهداف وعدم الطمع..هنا يكمن سر النجاح.

وتذكروا أحبتي أن الدولار عملة التجارة..واليورو عملة الاستقرار..والكندي عملة النفط..والأسترالي عملة الذهب والمعادن..والين والذهب عملتا الأزمات والملاذ الآمن..بالتوفيق للمتاجرين والمتداولين.

شروط التداول في انستا فوركس..
لازم تاخد بالك من الحاجات دي
1.....لا تفتح لوت اعلي من 0.4 لكل 100 دولار
ودة الشرط اللي كتير مننا مش بياخد باله منه
يعني انت لو معاك 50 دولار لا تفتح لوت اعلي من 0.2
لان الحساب دة بيعتبر حساب علي الخطورة اللي بيزيد اللوت
عن كدة ..... وكمان
2...... الا تغلق لصفقة الا بعد 5 دقايق
3...... الا يزيد الربح في الصفقة الواحدة علي 10 ف المية وقت الاخبار فقط
وف غير وقت الاخبار اغلق علي الربح اللي انت عايزه

mediapro
03-07-2016, 18:11

aissahd
03-07-2016, 21:31

Baligh
03-07-2016, 22:50
الســـــــلام عليكم ورحمة الله تعالى و بركاته
الفوركس مجال ربح كبير من الممكن ان يغني المتداول عن اى عمل اخر
وبالتوفيق لك ولك اعضاء المنتدي الكرام ان شاء الله

Thequest250
03-07-2016, 23:50
جزاكم الله خيرا اخي الكريم..دامت مشاركتم التى تفيد الجميع

الفوركس علم وفن التعامل مع التحليلات الفنية والاساسية والاخبار الهامة مع ادارة رأس المال الصارمة والصبر على الاهداف وعدم الطمع..هنا يكمن سر النجاح.

وتذكروا أحبتي أن الدولار عملة التجارة..واليورو عملة الاستقرار..والكندي عملة النفط..والأسترالي عملة الذهب والمعادن..والين والذهب عملتا الأزمات والملاذ الآمن..بالتوفيق للمتاجرين والمتداولين.

شروط التداول في انستا فوركس..
لازم تاخد بالك من الحاجات دي
1.....لا تفتح لوت اعلي من 0.4 لكل 100 دولار
ودة الشرط اللي كتير مننا مش بياخد باله منه
يعني انت لو معاك 50 دولار لا تفتح لوت اعلي من 0.2
لان الحساب دة بيعتبر حساب علي الخطورة اللي بيزيد اللوت
عن كدة ..... وكمان
2...... الا تغلق لصفقة الا بعد 5 دقايق
3...... الا يزيد الربح في الصفقة الواحدة علي 10 ف المية وقت الاخبار فقط
وف غير وقت الاخبار اغلق علي الربح اللي انت عايزه

saleh05
03-07-2016, 23:58
امان ليك من غدر الفوركس

جمال صادق
03-08-2016, 00:09
اعتقد انة من الافضل ان نرى انة من الكن ان يكون للفوركس دور كبير فى حياتنا و لابد من ان يكون هناك ارتباط بة كمصدر للدخل و العمل المنظم

elnagar
03-09-2016, 04:25
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم مشكور ولكن اعتبر الفوركس عمب ثانوي فقط

salimkala
03-10-2016, 21:35
امان ليك من غدر الفوركس

latraaa
03-10-2016, 21:46
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على الطرح، و أقول لك انه من الأفصل العمل على التعامل مع الفوركس كوسيلة ثانية و هدا الأمر من شأنه أن يرفع من قيمة الدخل لديك، و ليكن في علمك أن الوفركس سوق قوية

hoomid
03-11-2016, 11:37
بسم الله الرحمان الرحيم
عمل الفوركس كمهنة يتطلب احترافية كبيرة و راس المال محترم . اكني لا انصح بدلك
بالتوفيق للجميع

aissahd
03-11-2016, 11:39

forez
03-11-2016, 12:42

hossam123
03-12-2016, 20:21
انا ارى ان الفوركس يجب ان يكون عمل ثانوى لانه يوجد به خساير كبيرة اضافى الا لو الشخص غنى بما فيه الكفايه
ومعاه فلوس كتير ممكن اصلا لا يحتاج الى الفوركس

akram mohamed obaid
03-16-2016, 13:40
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
اخي الكريم يعتبر الفوركس فرصه جيده ومناسبه لكي نستطيع من خلاله تحقيق ارباح ومكاسب جيده لكن لايمكن اعتباره مصدر دخل اساسي وانما مجرد عمل اضافي اضافه الى عملك الاساسي

YSN
03-16-2016, 13:54

yousse
03-16-2016, 15:45
نعم يمكنك أن تستخدم الفوركس كعمل خاص أو رئيسي ولكن لكي تصل إلى هده المرحلة يلزمك أن تكون مررت بخبرة كبيرة في هدا المجال

forez
03-17-2016, 14:56

aymen guema
03-17-2016, 14:59
امان ليك من غدر الفوركس
ممكن اخي ان يكون الفوركس عمل اساسي بالنسبة لك ومصدر دخل ثابت اذا التزمت به وتعلمته بطريقة صحيحة
حتى تتمكن من تحقيق ارباح ثابتة

beast4ever
03-17-2016, 15:04
هذا الخطأ يقع فيه الكثير حيث يتخذون الفوركس كعمل اساسى لهم ولكن انا ارى ان الفوركس يجب ان يكون عمل ثانوى اضافى الا لو الشخص غنى بما فيه الكفايه ومعاه فلوس كتير ممكن ساعتها يبقى رئيسى بالنسبه له برأيي يا أخي الكريم انك يمكن الإعتماد على الفوركس بشكل أساسي للدخل بشرط المعرفة القوية به والخبرة العالية
وبالتوفيق للجميع

Hicham0202
03-17-2016, 17:42
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
اذا كنت ذو خبر في عالمم فوركس فهو افضل عمل لكل شاب عربي و ذلك لحال نقص العمل في بلداننا و ايضا الراتب القليل

hossam elsayed
03-17-2016, 19:07
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته اخى الفاضل الفوركس مثله كمثل اعى مشروع يمكنك انشائه فى حياتك
تتاجر به و تكسب و تخسر و من لا يغامر فىى الفوركس لا يمكنه خساره حسابه او مرجنته حتى

0o0KaRiM0o0
03-17-2016, 19:07
انت و اختيارك فبستطاعت العمل به كعمل اساسي
او العمل به ك عمل ثانوي
فاذا كان راس مالك فوق 10الف دولار فبامكانك العمل به كعمل اساسي اما الاقل فعمل ثانوي ليس الا

latraaa
03-17-2016, 19:46
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على الطرح و على الرأي و على المعلومات القيمة و الراقية التي تقدمت بها و التي استفاد منها الإخوة الكرام إن شاء الله، كما أتمنى ان نراك في المستقبل القريب تحقق الكثير غن اش ءالله

aissaalg
03-18-2016, 12:54
أخي في الله زميلي في المنتدى بــارك الله فيك مني اليك كلمة حب و تقدير وتحية و وفاء واخلاص تحية ملئها كل معاني الاخوة والصداقه تحية من القلب الى القلب شكرا من كل قلبي
في انتظـار المـزيد من التألق و الابـداع في مــوضــــوعـــــاتـــك الهــــامـة

forez
03-20-2016, 16:00

karinho91
03-27-2016, 18:07
أنا يا أخي حسب رأيي لا يمكن أن أعتمد على الفوركس كعمل رئسي الفوركس ليس دلك المجال الذي يمكن أن تعتمد عليه كي تكون أسرة هذا يحتاج إلى عمل قار ويمكن أن تشتغل في الفوكس كعمل تانوي أفضل لك ولا تعتمد عليه لأن الفوركس مجال خطير يمكن أن تخسر فيه في أي وقت

karbon
03-27-2016, 18:08
نورت اخى الكريم المنتدى
اكيد هتلاقي كده وكده
وجزاك الله خيرا على هذا الطرح

neversi4
03-29-2016, 11:06
اخى العزيز انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصت الفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

---------- Post added 03-29-2016 at 08:06 AM ---------- Previous post was 03-28-2016 at 01:52 PM ----------

اخى العزيز انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصت الفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

ahmed070
03-29-2016, 11:21
هذا الامر يتوقف علي حجم راس المال...حيث ان تحقيق ارباح من راس مال صغير ستكون بالطبع قليله و غير كافيه ليكون العمل في الفوركس هو العمل الاساسي...لذلك انا افضل ان يكون الفوركس عمل اضافي بجانب العمل الثابت ...وايضا لان نسبه المخاطر عاليه جدا في سوق الفوركس

شيكو
03-29-2016, 11:40
بسم الله الرحمن الرحيم

ممكن يكون عمل رئيسى لو العمل فى الواقع دخله بسيط جدا لوالمرتب الشهرى الف جنيه اواقل وراس مالى فى الفوركس
كبير وممكن احقق اكتر من 200 دولار شهريا ممكن التفرغ ليه

thewaytosucsess
03-29-2016, 11:48
لا يمكن الاعتماد على الفوركس كعمل رئيسى باى حال من الاحوال
ولكن يكن الاستفاده منه الى حد كبير لعمل دخل محترم
ولكنه متقلب وليس ثابت لذا لا يمكن الاعتماد عليه

midouknight
03-29-2016, 11:49
أهلاً بجميع أعضاء هذا المنتدى الكبير
أخي حسب رأيي الشخصية لا يمكن أن يكون الفوركس عمل أساسي
خاصةً لنا نحن صغار المتاجرين ل مايحمله هذا السوق من تذبذب ومخاطرة

tarek2016
03-29-2016, 11:50
الفوركس مجال ربح كبير من الممكن ان يغني المتداول
عن اى عمل اخر ولكن هل كل المتداولين يحققون الارباح ؟
بالطبع لا وبالتالى من يكتسب الخبرة هو
من يستطيع ان يعتمد على الفوركس كعمل اساسى

mhmd.hmdy
03-29-2016, 12:09
الحقيقه صعب جدا لان الفوركس مش هيوفرلك دخل ثابت ممكن تكسب فى شهر
وشهر تانى لا اما الواحد محتاج لمصدر دخل شهرى ثابت فى حساته

o-m-a-r
03-29-2016, 12:33
في البدالية لايمكن الاعتماد عليه كدخل رئيسي
لذلك يجب عليك التعلم لفترة بجانب عملك الرئيسي حتي تصبح مؤهلا بالتداول
وبعد ذلك اذا كان لديك رأس مال جيد فيمكنك العمل بالفوركس

raouf41
03-29-2016, 12:57
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اخي الكريم انا شخصيا لا استطيع ان اعتمد على الفوركس اعتمادا كليا بل اضعه كعمل ثانوي في حياتي لانني لست ضامنا للارباح

ahmadinho100
03-29-2016, 13:29
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته نعم يا اخي يمكنك ان تعتمد على الفركس كمدخول رسمي و لا كن يجب عليك ان تكون متداول محتر لتدكن مدخولك

mohamedforex4
03-31-2016, 20:02
لا عااامل اعدادي او ممكن ابتدائي هههه يا عم ايوه والله في ناااس علي فكره . ده مصدر رزقها الوحيد
تعرف كده طيب ولا لأأ .:) انتوا مش مصدقين طبعا . ان في ناااس الفوركس هو حياتهم فقط . !! :)

belabied
04-11-2016, 15:56
انا بشكرك جزيل الشكر على مجهودك الجميل والمميز ونحن فى امس الحاجة لمثل هذه المواضيع المهمة
والمفيدة

yansane
04-11-2016, 19:54
مهما كانت ارباح الفوكس بتاعتك كبيره مينفعش الفوركس يكون شغلك يمكنك طبعا الإعتماد على الفوركس كعمل أساسي و لكن قبل ذلك عليك التعلم جيدا و جمع بونص لا يقل عن 1000 دولار

احمد عبد الباسط
04-15-2016, 11:52
بسم الله الرحمن الرحيم
والصلاة والسلام على اشرف المرسلين
اذا وصلت الى الاحترافية فى مجال الفوركس فيمكن ان يكون هو عمل الرئيسى ومصدر دخلك
ولكن هذا يحتاج منك خبرة طويلة وتعلم اكثر حتى يمكنك الاعتمدا علية كمصدر للدخل

ahmadinho100
04-15-2016, 14:01
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته بالنسبة لي الان لا استطيع لاني لا اربح حتى الان كل صفقاتي اخسرها و مازلت اتعلم فقط يجب الصبر

samir011
04-15-2016, 14:08
السلام عليكم ليس بالسهل ان تضع الفوركس عمل اولى ولاكن يمكن ذالك بالخبرة لفترة طويلة على الأقل 5 سنين لكى تلم بالفوركس كله ولاكن انا من وجهة نظرى ان وضعه كعمل ثانوى افضل

بروفسير العرب
04-15-2016, 14:17
نعم الكثير يستخدك الفوركس كاعامل رائيسى للمعيشه ورغم ان الفوركس بها مخاطرة وتقلبات كتيرة
الى انه يوجد محبين له ومحترفين لذالك المجال ويربحون منه الكثير الذى يغطى تكاليف معيشتهم كلها
ويجعلهم من الطبقه الراقيه فى المجتمع

HaMaDa99
04-15-2016, 14:18
سبحان الله وبحمده عدد خلقه ورضا نفسه وزنة عرشه ومداد كلماته . اللهم اغفر للمسلمين والمسلمات والمؤمنين والمؤمنات الاحياء منهم والاموات
موضوع رائع وجميل وننتظر المزيد .......

a7medshaw2y
04-15-2016, 14:24
أخي الحبيب كلما اجتهدت في العمل كلما زادت أرباحك وقلت خسائرك وإذا وصلت لنسبة بونص عالية وقتها يمكنك الإعتماد على الفوركس كمصدر ثابت للدخل بإذن الله تعالى

dhmo
04-15-2016, 15:20
أخي الحبيب كلما اجتهدت في العمل كلما زادت أرباحك وقلت خسائرك وإذا وصلت لنسبة بونص عالية وقتها يمكنك الإعتماد على الفوركس كمصدر ثابت للدخل بإذن الله تعالى

هو هنا عادي جدا الاخطاء الاول لو انت اتعلمتها على الحساب الديمو هتوفر على نفسك خسائر كتير بس الاول تدي لنفسك الوقت الكافي للعمل على الحساب وانك تقدر بالفعل
تحقق ربح متواصل في الديمو الاول

Hazem hassan
04-15-2016, 16:37
الفوركس مجال ربح كبير من الممكن ان يغني المتداول عن اى عمل اخر ولكن هل كل المتداولين يحققون الارباح ؟ بالطبع لا وبالتالى من يكتسب الخبرة يمكنك طبعا الإعتماد على الفوركس كعمل أساسي و لكن قبل ذلك عليك التعلم جيدا و جمع بونص لا يقل عن 500 دولار اضافة الى الحكمة في إدارة المخاطر

فوزي
04-16-2016, 23:48
بسم اللة الحمن الرحيم اخى الكريم انت تسال وتقول هل نستطيع استخدام الفوركس كالعمل الرئيسي في حياتنا أم مجرد عمل ثانوي
بجد انا بالنسبة لى اخى الكريم اصبح العمل فى الفوركس هو العمل المفضل لى بشعر بالراحة النفسية وانا شغال فية وشكرا

---------- Post added at 07:45 PM ---------- Previous post was at 07:34 PM ----------

بسم اللة الرحمن الرحيم اخى الكريم انت تسال وتقول هل نستطيع استخدام الفوركس كالعمل الرئيسي في حياتنا أم مجرد عمل ثانوي
نعم اخى الكريم ان تعلمت من الفوركس الشى الاول الزى يحب ان تتعلمة هو حب الفوركس وشكرا

---------- Post added at 08:44 PM ---------- Previous post was at 07:45 PM ----------

بسم اللة الرحمن الرحيم اخى الكريم انت تسال وتقول هل نستطيع استخدام الفوركس كالعمل الرئيسي في حياتنا أم مجرد عمل ثانوي نعم اخى الكريم ان الفوركس اصبح عندى انا شخصيا العمل الرايسى وشكرا

---------- Post added at 08:48 PM ---------- Previous post was at 08:44 PM ----------

بسم اللة الرحمن الرحيم اخى الكريم انت تسال وتقولهل نستطيع استخدام الفوركس كالعمل الرئيسي في حياتنا أم مجرد عمل ثانوي من الامور المهمة فى حياتى هو العمل على الفوركس ولا اريد غير العمل غلى الفوركس

hosam1982
04-16-2016, 23:52
لا ... لايمكن الاعتماد على الفوركس لأنه لا يعطينا دخل ثابت مثل اي وظيفة وكلنا عندنا التزامات ومسؤليات لذلك ومهما بلغ احترافنا في التداول يفضل دائما وجود وظيفة بدخل ومرتب ثابت وبهذا سنقلل الضغوط النفسية علينا وسيقل الخوف من الخسارة ويقل الاحساس بالطمع

michael1
04-17-2016, 01:35
هناك بعض الناس تعتمد عليه كليا وهناك الاخرى يعتبره ثانوى
لانه يجب ان يكون لديك دخل اخرى لان الفوركس معرض دائما للمكسب او للخسارة

aboubakr el ayach
04-17-2016, 01:37
وعليكم السلام ورحمة الله تعالى وبركاته اخي الحبيب اولا نشكرك على طرح هذا السؤال المهم والرائع في الحقيقة الفوركس قد يكون عملا ثانويا وذلك كاغلب ما نراه عند المتداولين الصغار وقد يكون عملا رئيسيا وغالبا ما نجده كذلك عند المستثمرين الكبار

dhmo
04-17-2016, 16:00
وعليكم السلام ورحمة الله تعالى وبركاته اخي الحبيب اولا نشكرك على طرح هذا السؤال المهم والرائع في الحقيقة الفوركس قد يكون عملا ثانويا وذلك كاغلب ما نراه عند المتداولين الصغار وقد يكون عملا رئيسيا وغالبا ما نجده كذلك عند المستثمرين الكبار

لا طبعا بيكون ده صعب لان غالبا هو المفروض اننا نعتبره مجرد مجال مكمل هنا يعني مصدر رزق تاني وليس مصدر اساسي علان نقدر نستفيد منه واننا نكون على مهلنا كمان في العمل فيه وده
هيساعدنا على تقليل الخسائر بالفعل

zakariaguemi
04-17-2016, 16:02
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته لكل أعضاء المنتدى وبعد :

شكراً أخي على هدى الموضوع ادا كنت قادر على دخول صفقات كبيرة وتحقق كبير ربح يمكن أن يصبح عمل رئيسي

تقبل مروي أخي الفاضل في موضوع أخر إنشاء الله. بتوفيق

Zezobebo3
04-17-2016, 19:12
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ... فى الحقيقه اخى الفاضل دا من ضمن اهدافى المستقبليه وه جعل الفوركس من ضمن مصادر الدخل الثابته لدى ولكن طبعا سيكون مصدر ثانوى لا اكذب عليك وربنا يوفقنا

youssef moustafa
04-17-2016, 19:20
وعليكم السلام ورحمه الله
الفوركس يعتبر من مصادر الدخل الايضافية وذلك لاانه لا يمثل مصدر دخل ثابت ولان
نسبة المخاطر في العمل به كثيرة وقد تفقدك رأس مالك كله في وقت ما فلا تعتمد علية

forez
04-19-2016, 10:42

البرنس ميدو
04-19-2016, 10:45
بسم الله الرحمن الرحيم خى الفاضل الفوركس مجال ربح كبير من الممكن ان يغني المتداول عن اى عمل اخر ولكن هل كل المتداولين يحققون الارباح ؟ بالطبع لا وبالتالى من يكتسب الخبرة هو من يستطيع ان يعتمد على الفوركس كعمل اساسى وان تقبل تحياتى

ramezdan
04-19-2016, 10:46

yahia1
04-19-2016, 12:18
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم
اشكرك علي هذا الموضوع الشيق اتمني لك التوفيق
جزاك الله كل خير و تقبل مروري

dhmo
04-19-2016, 14:59

وايضا في المجال هو الافضل اخي العمل على زوج واحد فقط علشان تقدر تكون حفظت تحركاته وكده انما العمل على اكتر من زوج ده تشتت ومش هيكون في صالح المتاجر اصلا
علشان هيكون محتاج وقت كبير

doaa sary
04-19-2016, 15:21
لو عنتدك وظيفة تانية يبقا عمل ثانوى افضل
اما لو معندكش
ممكن الاعتماد علية
انا بنت وبعتمد علية وبجيب منو مصروف شهرى اصرف بية ع نفسى
بالتوفيق للجمييع

moura
04-21-2016, 02:39
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على الطرح و على الرأي و على المعلومات
بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

yousse
04-21-2016, 14:30
يمكنك أن تستخدملفرذx كعمل رئيسي ولكن بطبيعة الحال حت أتحترفه وهو أحسن واضيف افي المغرب صدقني أخي لأ ربحه كبير جدا

nano
04-21-2016, 18:46
امان ليك من غدر الفوركس
...............

nano
04-23-2016, 02:19
اخى الفاضل الفوركس مجال ربح كبير من الممكن ان يغني المتداول عن اى عمل اخر ولكن هل كل المتداولين يحققون الارباح ؟
بالطبع لا وبالتالى من يكتسب الخبرة هو من يستطيع ان يعتمد على الفوركس كعمل اساسى
./................

saleh1991
04-24-2016, 19:18

samasimo
04-24-2016, 19:35
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخي الكريم
شكرا لك علي هذا الموضوع الرائع ونتمني منك دائما المشاركات المفيده
من وجهه نظري زي ما هتديله هيديلك

عبد الرحيم رافا
04-24-2016, 20:01
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
اهلا و سهلا بك معنا في هذه الامسية الرائعة ان شاء الله في احسن منتدى عربي بالعالم
نعم اخي هو من احسن الاعمال بالنسبة لي دخلا

رومانى
04-24-2016, 20:03
اخى الفاضل انت تسال عن هل نستطيع استخدام الفوركس كالعمل الرئيسي في حياتنا أم مجرد عمل ثانوي؟
اعتقد الافضل لك الاحتفاظ بعملك الاساسى ويكون الفوركس عملك الثانوى لانه تجارة ممكن
ان تخسر وايضا ممكن تكسب ولكن هناك البعض يعتبره عمله الاول .

Zakariaa
04-24-2016, 20:13
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
لا مكن اتخاذه كااجر لا و الف لا
موضوعك ممبز واصل
اسال الله العلي القدير ان يوفقك لما يحبه و يرضاه

nizar hidouri
04-24-2016, 20:21
هذا الخطأ يقع فيه الكثير حيث يتخذون الفوركس كعمل اساسى لهم
ولكن انا ارى ان الفوركس يجب ان يكون عمل ثانوى اضافى
الا لو الشخص غنى بما فيه الكفايه ومعاه فلوس كتير ممكن ساعتها يبقى رئيسى بالنسبه له

Mohamed mandor
04-24-2016, 20:30
الفوركس من الممكن ان يكون مصدر ربح هام لك ولكن لا اعتقد ان الفرد منا يستغني عن عمل يترزق منه ولو له من المال القليل

ابوفؤاد
04-24-2016, 20:34
حالك انت من تعبر عنه و كل منل ل نظره للفوركس سوء كان عمل اضافى مضافالى العمل الاساسى و منا بالطبع من امتهن هذا العمل كعمل اساسى و لكن بعد ان وضع ما يمكن ان يستثمر منه و يربح ما يريد

badman1101
04-24-2016, 21:32
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته الفوركس في حياتنا لابد أن يكون مجرد عمل ثانوي وليس عملا اساسيا
ولكن التجنب من المخاطر التي قد تواجهك في التادول في سوق الفوركس وتقبل مروري

kymslye
04-24-2016, 21:37
لا ينفع ان يكون الفوركس مصدر الدخل الوحيد والرئيسي يجب ان يكون لديك مصادر تانى أمن لكي تنفق على أسرتك لأن الفوركس ليس تابت وهو متغير دائما ويمكن أن تخسر كل مالك في لحظة

nano
04-24-2016, 21:39
اخى الفاضل الفوركس مجال ربح كبير من الممكن ان يغني المتداول عن اى عمل اخر
ولكن هل كل المتداولين يحققون الارباح ؟ بالطبع لا وبالتالى من يكتسب الخبرة هو من يستطيع ان يعتمد على الفوركس كعمل اساسى
./..........

فوزي
04-24-2016, 23:46
انت تسال وتقول هل نستطيع استخدام الفوركس كالعمل الرئيسي في حياتنا أم مجرد عمل ثانوي
اخى الكريم انت الوحيد االلى تقدر تحدد ذلك او بمهى تانى انت الوحيد اللى لو حبيت الفوركس هيكون
بالنسبة لك كل شى

kymslye
04-28-2016, 18:59
يمكن ينفع يكون الفوركس مصدر دخلنا الوحيد ولكافي لكن يلزم يكون عندنا مصدر تانى أفضل إدا قدر لله لخسارة يكون عندك بديل من أجل إعانة أسرتك وإعانة نفسك

mohammedjehah
04-28-2016, 19:15
:(:(الفوركس في الحياة العادية يا اخي لا يمكن في رايي اعتماده كعمل اساسي لان الربح فيه غير ثابت وغير مضمون حتى
بالتالي لابذ من الاعتماد على عمل اخر اساسي وواقعي ولو بارباح قليلة والفوركس يكون مجرد مصدر ربح اضافي.............

---------- Post added at 04:15 PM ---------- Previous post was at 04:02 PM ----------

نعم يمكن ان اعتمد على الفوركس فى حياتنا فهو عمل جيد ويمكن الاعتماد عليه فو يعتبر يجعل كل تاجر له الامر بان يحقق ارباح مهولة من هذا العمل لذلكا انصح جميع الشباب العاطل بالعمل فى الفوركس حتى يجنى ارباح منه..........

latraaa
04-28-2016, 19:23
مشكور اخي الكريم على الموضوع و على الراي و على الطرح و على المعلومات التي تناقش فيها الإخوة الكرام و أقو للك أنه يمكنك أن تعتمد على الفوركس كراتب دخل رئيسي و لكن الأمر ليس بالسهل كما تعتقد، بالتوفيق إن شاء الله

متداول خسران
04-28-2016, 19:40
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اعضاء المنتدى الكرام

مشكور اخي الكريم علي الموضوع الشيقو المتعلق باهمية الاشتغال بالمؤشرات
تحياتي وتمنياتي لك ولجميع اعضاء المنتدي بالنجاح والتقدم والتوفيق
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

ahmed5
04-28-2016, 20:14
انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصت الفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين

bachir123
05-10-2016, 21:03
اخي الكريم ااا أستعمله كشيء ثانوي
وربما أحد يخالفنيء الرأي ولكن كل واحد منا له وجهة نظر
و لسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

hosam1982
05-10-2016, 21:08
بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم
بصراحة كنت من الناس اللذين يقولون لا يمكن ان نعتمد على الفوركس كمصدر اساسي و وحيد للدخل لانه غير مضمون وغير ثابت .لكن بعد التفكير قليلا ايقنت ان ذلك ممكن واننا بالفعل نستطيع الاعتماد عليه كمصدر حقيقي للدخل . لكن ذلك يحتاج بعض الشروط في شخصية المتداول ويحتاج الى رأس مال لا يقل عن 1000 دولار بحد ادنى لتحقيق ربح مابين 200 الى 300 دولار شهريا واعتقد انه لا يكفي الا شخص بدون مسئوليات وغير متزوج

ahmadnigm
05-10-2016, 21:18
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته بالفعل اخي الكريم انه من الممكن ولكن بعد فتره طويله من التعلم والخبرة
ع العموم شكلك لسه في الاول ربنا معاك ويكرمك واحنا هنا هنساعدك

ahmed2521983
05-13-2016, 19:59
أخى الغالى بعد التحية
مهما زادت أرباحك لا يمكنك الاعتماد على الفوركس كصدر دخل وحيد لك يجب أن تتنوع مصادرك
تقبل مرورى

never
05-14-2016, 22:21

bachir123
05-15-2016, 00:32
السلام عليكم اخي الكريم انا أستعمله يوميا
أتمني ان لا يأثر سلبا علي حياتي
هذه فكرة وربما انا خطأ أتمني لكم النجاح والتوفيق جزاكم الله خير اخواني الكرام بارك الله فيكم

Iheb1302
05-15-2016, 01:01
لا تعتد على الفوركس كعمل رئيسي لأن فيه كثير
من التقلبات وهو ليس مضمون
تقبل مروري و فائق احترامي

samieh
05-16-2016, 07:40
والله يا اخى تستطيع ان تجعل الفوركس مصدر دخل رئيسى اذا ما توافرت لديك الخبرة المطلوبة والحكمة فى ادارة راس المال فالفوركس ليس للهواة ولكن يتطلب بذل المجهود والتحليل الجيد وبدون الخبرة فلا تستطيع جعله مصدر ربح اساسى بل اجعله مصدر ثانوى الى ان تتعلم جيدا

best39
05-16-2016, 22:28
الســــلام عليكــــم رحمــــة الله و بركاتــــه.....
و بعــــــد بســــــم الله الرحمــــان الرحيــــم .......
وجهة نظري انا يمكن لك ولكن بشروط لازم تتعلم الفوركس وتحترفه وتربح منه وايضا يكون لك راس مال جبد كب تتداول به ويغطي لك راس مال الخسارة كي لا تضعف وتنكسر

ahmadfool
05-16-2016, 22:31
أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هوالمشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

dhmo
05-16-2016, 23:52
الســــلام عليكــــم رحمــــة الله و بركاتــــه.....
و بعــــــد بســــــم الله الرحمــــان الرحيــــم .......
وجهة نظري انا يمكن لك ولكن بشروط لازم تتعلم الفوركس وتحترفه وتربح منه وايضا يكون لك راس مال جبد كب تتداول به ويغطي لك راس مال الخسارة كي لا تضعف وتنكسر

اهم مطلب هنا وطبعا اخي مش ممكن حد هنا ينجح بشكل متواصل الا مع الخبره ولكن بدون ده مش هيكون طبعا هناك اي نجاح الا بالصدفه او الحظ لازم المتاجر هنا
يسعى بالفعل لان يكتسب الخبره الجيده

akram bahnsawi
05-28-2016, 03:38
الشكر الخالص لجميع اخواتنا فى هذا المنتدى على هذة المعلومات الهامة و التى تساعد بشكل اساسى المتداولين الجدد و توفر لهم الوقت و المجهود و نتمنى المزيد و لكم خالص الشكر

neverlityou
06-08-2016, 02:26
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هوالمشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة والمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

roony
06-08-2016, 02:43
السلام عليكم و رحمة الله وبركاته
نعم يمكنك ذلك
إلا أنه يجب عليك أن تحترفه حتى تجعله مهنتك
التي تعيش منها , وهذا صعب جدا
لكنه ليس مستحيل
بالتوفيق لك اخي

saddiki05
06-08-2016, 03:54
السلام عليكم ورحمة الله تعالي و بركاته
ان العمل في سوق الفوركس هو فعلا عمل اساسي
و مصدر دخل للكثير من الاشخاص
و هم يعيشون حياتهم في رفهية بفضل عائداتهم من هذا السوق.

nader
06-08-2016, 04:09
اذا لم تكن ملما بالسوق بشكل جيد فلا انصحك بان تجعل من الفوركس
مصدر عمل وحيد وخصوصا في البدايات لانه سوق متطلب لراس مال
ولخبرة كبيرة جدا وقوية ولا يكفيك ان تعرف مبادئ اساسية
بالتوفيق

yeser.kbir
06-08-2016, 04:16
انا ارى ان الفوركس يجب ان يكون عمل ثانوى لانه يوجد به خساير كبيرة اضافى
الا لو الشخص غنى بما فيه الكفايه ومعاه فلوس كتير ممكن اصلا لا يحتاج الى الفوركس

hamada alex
06-08-2016, 09:42

emad1995
06-11-2016, 14:17
السلام عليكماخى العزيز انا انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصت الفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية تقبل مروري...

Harmonic
06-12-2016, 09:47
وبالتوفيق للجميع

emad1995
06-12-2016, 11:37
اخى الفاضل الفوركس مجال ربح كبير من الممكن ان يغني المتداول عن اى عمل اخر ولكن هل كل المتداولين يحققون الارباح ؟ بالطبع لا وبالتالى من يكتسب الخبرة هو من يستطيع ان يعتمد على الفوركس كعمل اساسى وتقبل مرورى

---------- Post added at 08:37 AM ---------- Previous post was at 07:54 AM ----------

نعم يمكن ان اعتمد على الفوركس فى حياتنا فهو عمل جيد ويمكن الاعتماد عليه فهو يعتبر يجعل كل تاجر له الامر بان يحقق ارباح مهولة من هذا العمل لذلك انصح جميع الشباب العاطل بالعمل فى الفوركس حتى يجنى ارباح منه وشكرا تقبل مرورى

shadea1991
06-12-2016, 12:16
السلام عليكم
امان ليك من غدر الفوركس تقبل مروري.....

---------- Post added at 09:16 AM ---------- Previous post was at 08:51 AM ----------

السلام عليكم
امان ليك من غدر الفوركس تقبل مروري..

emad1995
06-12-2016, 14:04
السلام عليكم,
امان ليك من غدر الفوركس وشكرا تقبل مرورى..

الصبر
06-15-2016, 20:20
ان لسه مبتداء فى فوركس اتاجر على البونص التى اجمعها من الردو فى المنتدى ولكنى تعلمت من الحساب التجريبى وعملت استراتيجية وايضا التحليل الفنى والتحلي الاساسى ولا اقدر ان اقول لك على استراتيجية معينه فى تختلف من عميل لاخر

AHMEDMONIEM
06-16-2016, 01:37
&&&&&&&&&&&&اشـكـرك اخـى الـفـاضــل علـى هــذا الـمجـهـود الـوافـر
اسـتـفـدت مـن هـذا الـمـوض ـوع كـثـيـرا شـكـــرا اخـى عـلى هـذا الـمـجـهــود
تـقـبـلـوا خــالص تـحيـاتـى اعـضــاء مـنـتـدى فـوركــس الـعـرب الكرام والـسـلام عـلـيـكم ورحـمـة الله وبـركاتــه&&&&&&&&&&&&&&&319

titotroy2
06-16-2016, 02:03
مشكور اخى الكريم على الموضوع الرائع والمجهود الكبير
واتمنى التوفيق
وجزاك الله خيرا والسلام عليكم ورحمة لله وبركاته

omarballouch
06-16-2016, 03:04
السلام عليكم اخي الكريم
نعم ، يمكنك الاعتماد على الفوركس كمصدر للدخل الوحيد ، لكن بشروط ،
الا و هي ان يعتمد المتداول على نفسه ،
وان يترك الطمع جانبا ، و ان يعلم بان الفوركس ليست وسيلة للاغتناء السريع

zianitrader
06-16-2016, 03:20
بالفعل مجال الفوركس مجال مدر للربح بشكل كبير و يمكنه ان
يغنيك عن اي عمل اخر, لكن من الاحسن الاعتماد على عمل
اخر من اجل ضمان مصدر دخل قار, لان الفوركس غدار يا
اخي.

mohammedeid
06-16-2016, 03:21
لا يمكن الاعتماد عليه كدخل اساسى لوحده فقط بسبب المخاطره ولانه قابل للخساره وليس للربح الدائم

ahmed humedat
06-16-2016, 03:40
امان ليك من غدر الفوركس

iheb777
06-16-2016, 03:41
مـوضـوع رائـع وجـمـيـل واسـتـفـدت منـه كـثـيـرا
شـكـرا لــجـهـودك وتعـبـك فى نشـر هـذا الـمـحتـوى الاكـثـر مـن رائـعتحياتى لجميع اعضاء مـنـتـدى فـوركـس الـعرب الـكـرام
دمـتـم فـى حـفـظ الله والـسـلام عـلـيـكـم ورحـمـة الله وبـركـاتـه

mido eltayeb
06-16-2016, 03:48
السلام عليكم
اخى العزيز في الحقيقة الامر متوقف على حجم راس المال ان كان المبلغ فوق 10 الاف دولار تقدر تعتمد عليه كعمل اساسي غير هذا لا يمكن الاعتماد عليه ان كان المبلغ صعير
وجزاكم الله خيرا

rehaiem2305
06-16-2016, 16:08
السلام عليكم اخواني
سبحان الله معلومة جميلة ومفيدة جزاك الله خيرا صديقي العزيز دائما مواضيعك مميزة وترتقي الى المستوى
ننتظر منك المزيد تحياتي لك ولجميع الأعضاء

yousse
06-16-2016, 16:13
الفوركس هو أصلا عمل رئيسي وهو أحن من العمل العدي المعرفة وموتدولة بين كل لنس لئن حدة السوق الدي نتحدت عنها يحصي لملكينٍ الكتير الط نلن تتصورها

رشا محمد الهوارى
06-16-2016, 16:14
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ..
بالطبع لا اخى الكريم فهناك العديد من الاحيان يخسر المتداول ولا يربح اى شئ وبالتالى لا يمكن الاعتماد على الفوركس كمصدر اساسى للدخل
تحياتى

iheb777
06-16-2016, 16:15
شـكـرا لــجـهـودك وتعـبـك فى نشـر هـذا الـمـحتـوى الاكـثـر مـن رائـعتحياتى لجميع اعضاء مـنـتـدى فـوركـس الـعرب الـكـرام

rehaiem2305
06-16-2016, 17:03
أخى الكريم أتقدم لك بجزيل الشكرهذا على الموضوع الذي طرحته ،لقد أعجبني كثيرا منظم ومنسق ،كما يحتوي على معلومات مفيدة ورائعة عن الفوركس أتمنى أن يستفيد منه جميع الاعضاء وخصوصا المبدتئين.
بالتوفيق ان شاء الله تقبل مروري

MahmoudNofal
06-16-2016, 19:38
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته الفوركس المخاطرة فيه عالية جدا و لذا لايجب الاعتماد عليه كمصدر دخل اساسى ابدا

ghost.mastar
06-16-2016, 19:52
الاجابه طبعا لا لان الفوركس في الحياة العادية يا اخي لا يمكن في رايي اعتماده كعمل اساسي لان الربح فيه غير ثابت وغير مضمون حتى

ahmedazzouz
06-16-2016, 23:34
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
لا اخي لانه ليس دائم بل يجب اتخاذه كمجرد عمل ثانوي و فقط او هواية مثلي انا
تقبل مروري.بالتوفيق للجميع

iheb777
06-16-2016, 23:35

DadreamChaser
06-17-2016, 19:21
السلام عليكم ورحمت الله تعالى و بركاته اخي الكريم اخوتي الكرام
يمكنك طبعا الإعتماد على الفوركس كعمل أساسي و لكن عليك التعلم جيدا
و السلام عليكم ورحمت الله تعالى و بركاته

mohcine amari
06-17-2016, 19:50
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على اشرف المرسلين
حي الله من لفانا وياك مساء الخير احبتي الكرام
على حسب ارادتك اما عمل راسيي او العكس
السلام عليكم اخواني ورحمه الله وبركاته

yawyaw89
06-17-2016, 19:53
لا آعلم الانني الانني لازلت مبتدئا ف الفوركس من يحترفونه يستطيعون ان يعتمدوا عليه فقط و دلك لان فرصت و نسبت الربح لديهم تكون كبيره لدلك فانا اضن انني يدا يحتارافتوهو يمكنني ان اصبح معتمدا عليه فقط

mido eltayeb
06-17-2016, 19:54
في الحياة العادية يا اخي لا يمكن في رايي اعتماده كعمل اساسي لان الربح فيه غير ثابت وغير مضمون حتى

algoddam
07-29-2016, 08:16
اذا كان في حساب التداول مبالغ مالية هائلة فهنا يعتبر الفوركس مصدر دخل ويمكن الاعتماد عليه
اما مجرد بونيصات في الحساب فلا يمكن ان يكون اطلاقا عملا يعتمد عليه

magid01
07-29-2016, 08:51
عليكم السلام و رحمة الله و بركاته في بداية الامر الفوركس يعتبر عمل ثانوي لكن بعد ان تنجح و تحقق اموال كثيرة من الفوركس في ذلك الوقت يمكنك انت تجعل الفوركس عمل اساسي تقبل مروري

ahmed mohamed mansour
07-29-2016, 11:12
اذا كنت تريد اخي الاعتماد على الفوركس بشكل كبير كدخل شهري
فمن الممكن ان يكون غير صحيح الا اذا كنت متمكننا من التجارة الصحيحة
وعموما لا يوجد مستحيل عبر الفوركس

midouknight
07-29-2016, 11:25
أخي أنا بالنسبة لي لا يمكن أن يكون الفوركس وظيفة ثابتة
أولاً ل أننا مازلنا مبتدئين في هذا السوق المجنون ثانياً
كون الفوركس يتطلب الصبر وإدارة راس مال صارمة

top trader
07-29-2016, 11:32
السلام عليكم يفضل استخدام الفوركس كعمل او دخل ثانوي وليس رئيسي لان السوق متقلب دائما
وايضا عدم المتاجرة بكل راس المال لدي الشخص يفضل لو كانت اموال المتاجرة هي فائض عند الشخص
لكي لا توثر علي حياته الشخصية والمادية عند الخسارة

michael1
07-29-2016, 13:54
وعليكم السلام اخى الكريم لكل شخص حياته الخاصه به فهى تختلف من شخص لاخر
لو انت لك شغل ثابت فيجب فى هذه الحاله ان يكون ثانويا وان يون الفوركس هو
ما لديك فيكون الاول

ziko7
07-29-2016, 14:02
مهما كانت ارباح الفوكس بتاعتك كبيره مينفعش الفوركس يكون شغلك او مصدر دخلك الوحيد والرئيسى لازم يكون عندك مصادر تانى امان ليك من غير الفوركس
بالتوفيق

فوزي
07-29-2016, 14:50
انت تسال عن هل نستطيع استخدام الفوركس كالعمل الرئيسي في حياتنا أم مجرد عمل ثانوي
اخى الكريم الموضوع دة حسب نظرتك للفوركس
انت ممكن تحبة يبقى العمل الاساسى

algendy
07-29-2016, 15:35
حتى يكون التداول فى سوق الفوركس عمل يمكن كسب الرزق منه بشكل اساسى وحيد والاستغناء عن مصادر اخرى يجب الانقطاع لهذا العمل من حيث اعطائه الوقت والمجهود لتعلمه و التدرب عليه و فى النهايه يجب ان يحقق المتداول ارباح تكفيه للمعيشه

reyad george
07-29-2016, 15:41
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مصدر دخلك الوحيد والرئيسى لازم يكون عندك مصادر تانى مهما كنت متفوق و متمكن بالتوفيق لك يا اخى ان شاء الله

احمد محمد الزاغة
07-29-2016, 15:42
بسم الله اخي الفاضل من اجمل ما تعلمت في حياتي هو تجارة الفركس وهي تجارة رابحه وتبعث بالأمل ولكن اياك والطمع والإندفاع فهي التي ستلقيك في الهاويه كلما تعلمت وبحثت اكثر كلما ربحت اكثر ومن الأفضل ان يكون الفركس عمل ثانوي بجانب عمل رئيسي تمارسه في الحياة الطبيعيه يعني حتى تحصل على لقمة العيش الفركس للمتعه وزيادة الرفاهيه بزيادة الدخل الثانوي