PDA

View Full Version : استشارة حول البايفوت

aznag
12-20-2015, 20:54
السلام عليكم.
انا حاليا في صدد تجربة استراتيجية عمل جديدة وساساعمل في هاته الاستراتيجية البايفوت، اريد ان اعرف من اصحاب الخبرة ما مدى اعتمادي على مستويات البايفوت لتحديد الهدف
وشكرا المرجو التفاعل

مصطفى حمدان
12-22-2015, 21:29
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته بصراحة لم استخدم البايفوت من قبل فى التحليل لان التحليل به الكثير والكثير من الادوات وكل منا يختار ما يناسبه ولكن اتمنى ان تجد من يفيدك من الاخوة الاعضاء الذين يستخدمون البايفوت

heroo252
12-22-2015, 21:38
شوف مؤشراتالبايفوت بتدى نقاط كتير متهتمش بيها كلها فقط
اهتم بخط البايفوت الرئيسى بيبقى اشبه بالغناطيس بيجزب السعر ليه
يوميا بشكل شبه مستتمر

Alilou31
12-22-2015, 22:57
و عليكم السلام و رحمة
اخي ارى الكثير من المواضيع تتكلم عن البايفوت و انه جيد لمن يعرف استخدامه في الفوركس
و لكني لم اتعلمه ابدا ولا املك اي فكرة عنه , اتمنى ان يفيدوك الاعضاء ذوي الخبرة
موفق

forexforex
12-22-2015, 23:57
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته و السلام على اشرف المرسلين
الاخ الكريم لم اعمل بهده الاستراتجية لكن اتمنى ان تجد ما يفيدك فيها
تقبل مروري

marem20007
12-23-2015, 00:31
انا نفسي انسان زو خبرة كبيرة يعلمني ازاي اتاجر عن طريق البايفوت لا سمعت عنة حاجات كتير ومش عارف اتاجر بية

عاشق الفوركس
12-26-2015, 22:56
والله يا ىاخي الفاضل ليست لديا الخبرة الكافية مع البيفوت فلم استعمله ابدا ، المل ان يفيد الاخوة الكرااام , بالتوفيق ، لك، ولجيمع الاعضاء، المبتديين ، ان شاء الله

yahiahd
12-26-2015, 23:01
الســــــــــــــــــــــ ـلام عــــلـــى جميـــــع أعـــــضـــــاء المنتــــــــدى الكــــرام
أخي الفـــــــاضل مشكوووووووووووور معـــــلومــــات قـــــيـــــمة جــــزاك الله كــــل خـــــيـــــر
في انتظــــار المــــزيد من التألق و الابـــــداع في مــــــوضــــوعـــــاتـــ ـــك الهـــــــامـــــة

one god
01-07-2016, 20:07
مستويات البايفوت يا اخي من المستويات القوية الفنية الي الكثير يتاجر بناء عليها خصوصا من الجدد في السوق طبعا
انما انا اركز على الرسم اليدوي لاقوى الدعوم والمقاومات والترندات والاهم على فريمات كبيرة على الاقل 4 ساعات

harimeche
01-07-2016, 20:24
أشتغل على البـــــايقوت لكن بطريقتي الخـــاصة

وهي أخد 10 نقـــاط بملامسة أي خط من خطوط المؤشر

لكن قبل أن ادخل يجب ان يكون لي سبب آخر للدخول مثل

دعم ومفاومة شموع يبانبة أو أي شيء آخر

تحيااااتي

yousse
01-07-2016, 20:34
ماهي مستويات البيفوت هل تقصد مطويات الفيبوناتشي لم أسمع ببيفوت من قبل هل توجد في الميتتريدر أم يجب تحميلها أرجو الإجابة

latraaa
01-07-2016, 21:06
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على الفكرة التي تقدمت بها، أتمنى أن تنجح الإستراتيجية التي تقدمت بها و التي أتمنى أن نراك تحقق الكثير منها و يحقق الإخوة الكثير إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

عاشق الفوركس
01-07-2016, 23:41
والله يا كما قلت انت يجب العمنل عليه في الحساب الديمو اولا قبل الشرووع بها في الحساب الحقيقي بالتوفيق لك وللجميع ان شااء الله

nuclear2010
01-08-2016, 17:57
السلام عليكم جميعا
اخى العزيز خطوط البايفوت بتعتبر بمثابه خطوط
دعم ومقاومه قويه ويمكن الاعتماد عليها فى تحديد الاستوب والهدف
تقبل تحياتى

dhmo
01-08-2016, 22:00
السلام عليكم جميعا
تقبل تحياتى

هيا خطوط جيده واهم حاجه للمبتدأ هنا انه يحاول يتعلم كتير على قد ما يقدر وده هيساعده طبعا على تكوين خبره جيده له هيحتاج ليها بعد كده كتير
ويعمل منها الارباح الخاصه به

neverlityougo3
01-11-2016, 13:14
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هو الادوات المشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

one k
01-11-2016, 16:45
السلام عليكم ... انا لا اتعامل مع البايفوت ولا مع نقاط البايفوت ومن المهم ان تتعرف علي السوق ومن المهم ان يكون
البيع والشراء من خلال التحليلات الفنية
بالتوفيق ان شاء الله

dhmo
01-11-2016, 20:42
السلام عليكم ... انا لا اتعامل مع البايفوت ولا مع نقاط البايفوت ومن المهم ان تتعرف علي السوق ومن المهم ان يكون
البيع والشراء من خلال التحليلات الفنية
بالتوفيق ان شاء الله

ليه اخي هيا نقاط قويه واي متاجر مبتدأ لازم يكون عارف ده اخي ولازم تدخل هنا القسم التعليمي علشان فيه شروحات كتير للاساسيات دي علشان تقدر تفهم المجال
كويس لازم يكون الاساس عندك صحيح

MOHAMED2701
01-22-2016, 20:08
بسم الله الحمان الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اتوجه بالشكر الى اخينا صاحب الموضوع
ونتمنى التوفيق لكل عملاء الشركة وزوار المنتدى

jallou
01-22-2016, 23:54
قال الرئيس الأذربيجاني إلهام علييف يوم الخميس إنه مستعد للتعاون مع أوبك بخصوص سياسات الإنتاج وذلك في حالة التوصل إلى اتفاق عالمي لتقليص تخمة المعروض.
وأضاف خلال اجتماع لرجال الأعمال وصناع السياسات بالمنتدى الاقتصادي العالمي في دافوس أن المظاهرات التي شهدتها أذربيجان إثر خفض حاد لقيمة العملة كانت صغيرة نسبيا وقد توقفت.
وقال إن أذربيجان ستكون قادرة على تحقيق التنمية المستدامة.

CH.MEHDI
01-23-2016, 00:04
السلام عليكم
كنت سأقول نفس الكلام لاكني أأكد على لزوم ملاحضة و تحديد مستويات الدعوم و المقاومة مع أي استراتيجة
و شكرا

YMTMAX2
01-25-2016, 05:51
نتمنى أن نرى المزيد من هذه الأبداعات و
المعلومات .. شكرا جزيلا لك أخي الكريم على
هذا العمل الرائع وأرجو لك دوام التقدم في هذا
المجال ..

aissahd
01-25-2016, 13:44

بارك الله فيك اخي على هدا الموضوع الجميل و ربي يجعلو في ميزان حسناتك

لله يهدينا و يهدي جميع المسلمين جزاك الله خيرا وبارك فيك

yacrao
01-25-2016, 13:48
البايفوت لا يمكن ان يخذلك البايفوت استراتيجية جيدة للتجارة بها وهي من انجح الاستراتيجيات المعروفة وتجد اغلب الخبراء يستعملها ففي التجارة

al12
01-25-2016, 14:02
اهلا
البايفوت من العوامل الهامة وقد جبربته مرات عديدة فىالتداول ونجاحه بنسبة 70% وهى نتائج ليست سيئة

شكرا

islamhd
01-25-2016, 14:58
مشكور اخي الكريم على هذا المجهود المميز
ويا ريت كل من له خبرة في هذا المجال يسوي مثلك ويساهم في افادة الجميع
وخصوصا المنتدئين كي يستطيون التقدم على اسس صحيحة وسليمة

aznag
01-31-2016, 21:06
اود ان اشكر جميع من تفاعل معي و على الموضوع كانت استفادة قيمة و ردود افعال ايجابية غنية بالمعلومات
ما يسعني الى ان اتقدم اليكم بالشكر والحمد لله استفدنا منكم الكثير

reyad george
02-01-2016, 00:11
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته البايفوت من العوامل الهامة وقد جبربته مرات عديدة فىالتداول و يوجد الكثير من الاستراتيجيات القائمه عليه بالتوفيق لك يا اخى

never10
02-09-2016, 00:01
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هو الادوات المشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

never11
02-11-2016, 00:48
اخى العزيز انا انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصت الفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

nonam
02-11-2016, 12:50
السلام عليكم .... انا مش عارف اية البايوفوت ولا استخدمة ولكن من الممكن ان اقرا عنة موضوع لان التعامل معاة من الممكن
ان يكون مفيد ما دام من التحليل الفني
بالتوفيق ان شاء الله

best1
02-11-2016, 12:58
ما تدفعه الدولة من نقود لقاء ما تستورده من بضائع وخدمات في الجهة الأخرى في فترة زمنية معينة. إنّ الميزان التجاري منفصلُ عن ميزانِ تجارةِ السلعِ الملموسةِ وميزانِ الخدماتِ الداخلي في الدولة.
إذا ما زادت قيمة صادرات الدولة عن قيمة وارداتها فسيشكل عندنا فائضا في الميزان التجاري أما إذا كان العكس فسيكون هنالك عجز في الموازنة.

soad labib sadek
02-23-2016, 22:07
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اخي العزيز انا عن نفسي لست بخبيرة في المتاجرة علي البايفوت و لكن سمعت فعلا ان هناك من المتاجرين من يجنون منها ارباح ممتازة و يحسبوها اسبوعيا و يوميا و ما الي ذلك فاتمني من اصحاب الخبرة بهذا الاسلوب ان يفيدونا

بالتوفيق

ملاك الروح
02-24-2016, 00:54
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
انا افضل العمل على خط البايفوت كونه يحدد لنا نقاط الدعوم والمقاومات
اتمنى لك دوام التوفيق والنجاح اخي الكريم
تقبل مروري...

jallou
02-24-2016, 03:50
مؤشر الدولار الذي يقيس أداء الدولار مقابل سلة من العملات الرئيسية ارتفع اليوم بشكل طفيف ليسجل أعلى مستوى عند 96.89 بعد أن افتتح جلسة اليوم عند المستوى 96.76 وكان قد سجل ادنى مستوى عند 96.62 ليتداول حالياً عند المستوى 96.81.

never101
02-24-2016, 21:41
اخى العزيز انا انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصت الفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

HamadaRonaldo
02-25-2016, 03:44
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمت الله وبركاتو
اخى الكريم اشكرك ع طرح هذ الموضوع
وكذاك الله الف خير

joker7diaa
02-25-2016, 04:17
قبل ان تعمل على هذه الاستراتيجية قل لي هل قمت بتجربته على حساب ديمو لمدة كافية يعني مش اقل من شهر واحدة ولا تكن كالمبتدئين الذين يحققون بعض الصفقات الناجحة ويعتقدون ان المجال اصبح سهل

lacaravanne
03-13-2016, 10:25
السلا م عليكم و رحمة الله و بركاته و الصلاة و السلام على اشرف المرسلين اما بعد اخي لا يمكنك الاعتماد الا على البايفوت في تحليلك يوجد العديد من الفلاتر

yahiahd
03-13-2016, 11:39
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم
اشكرك علي هذا الموضوع الشيق اتمني لك التوفيق
جزاك الله كل خير و تقبل مروري

forexdz
03-13-2016, 12:47
لحد الان لم اتعلم البافيوت ولا اريد تعلمه احب واعشق البساطة
واركز فقط على التحليل السهل دعوم ومقاومات ولا يوجد اروع من هاذا
فالتعقيدات في التحليل تجعلك مشتت فاحذرو من هاذا
بالتوفيق

karinho1991
03-19-2016, 17:31
يوميا بشكل شبه مستتمر

zizo199
03-28-2016, 18:13
السلام عليكم جميعا
تقبل تحياتى

neversi4
03-29-2016, 14:47
اخى العزيز انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصت الفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

mhmd.hmdy
03-29-2016, 16:51
البايفوت هو اساس التحليل الرقمى ده خط عامل زى المغناطيس يجزب السعر
بقوه كبيبره جدا وغالبا ما بيلامسه ثم يعاود يعكس منه
له حسابات يعنى كده وطريقه مميزه

Slimane.80
03-29-2016, 17:23
بسم الله الرحمان الرحيم
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
مشكور اخي الغالي على الموضوع المميز و المعلومات القيمة.
دمت طيبا.:happy:

bahoma310
03-29-2016, 21:22
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركته
انا ايضا لم اعمل بهده الاستراتجية و لكن سابحث عنها
تقبلوا مروري مع خالص تحياتي و تمنياتي بالنجاح لكل الاعضاء انشاء الله

aminetns
03-29-2016, 22:58
البيفو او نقطة الاستناد هو من عناصر التحليلالرقمي على ما اظن شكرا لك أخي الكريم على الموضوع بالتوفيق لك إن شاء الله والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

elamir84
03-29-2016, 23:37
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته شكرا جزيلا يا اخي الكريم على هده المعلومات جزاك الله
متشكر لتعبك لعل الجميع يستفيد

HaMaDa99
03-29-2016, 23:56
اخي الكريم بالمختصر المفيد هي خطوط يعتمد رسمها على معادلات تعتمد على اسعار الافتتاح والاغلاق واعلى سعر وادنى سعر ضمن معادلات .

ali20
03-30-2016, 00:55
بيكون فى الفوركس طرق كثيرة جدا للتداول وكل تاجر يجب ان يعر ف اهم شى انه يجب ان نتعلم الفوركس
ليس الفوركس صعب بس الاصعب ان نتحصل على خبرات

ynwa1892
03-30-2016, 00:59
السلام اخي ان ان التحليل الفني اي الكلاسيكي الاعتماد على الترندات والدعوم والمقاومات افضل من البيفوت اخي مجرد راي
وفقك الله

mohamedforex4
03-30-2016, 20:40
البايفوت يا اخي هي نقط الدخول والخروج واهم شئ بها هي الدخول نفسه لان من هنا تحسب متي يعكس
عليك السوق وسعتها تفكر بقه هتخرج ازااي فهمت . بس كده ااادي كل الحكااايه يا عم لشاطر... :) وبالتوفيق

hamed mohamed
04-08-2016, 21:35
مشكور اخي الكريم على الموضوع و على الطرح
..و ..على الراي و على المعلومات
القيمة التي تقدمت بها. و. التي أتمنى ان يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله،
كما أتمنى ان نراك تحقق الكثير إن شاء الله، بالتوفيق ....-*-*-*....

lionardodicaprio940
04-08-2016, 21:46
السلام عليكم ورحمة الله تعلى وبركاته
لم اسمع بهده الاستراتيجية من قبل وهل هي فعالة ومجربة من قبل
زادنا الله علما.

neversi5
04-10-2016, 17:10
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هوالمشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

FOREX7
04-10-2016, 18:54

csebai12
04-10-2016, 19:44
السلام عيكم و رحمة الله تعالى و بركاته مشكور اخي على الموضوع
تعتبر البيذوت من اقوى الادوات في تحديد الدعوم و المقاومات و كلنا نعرف قوة هذه الاخيرة في التحليل

يحيى
04-10-2016, 20:15
بارك الله فيك علـى هذه المؤشرات القيمة وعلى هذا الطـرح الممـيز
لـك مـني أجمـل التحـيات ودمـت فـي أمـان الله وحفـظه
تحيـاتي الحـارة

السيد خاطر
04-10-2016, 20:18
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على الفكرة التي تقدمت بها، أتمنى أن تنجح الإستراتيجية التي تقدمت بها و التي أتمنى أن نراك تحقق الكثير منها و يحقق الإخوة الكثير إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

korabikayoussef
04-10-2016, 20:40
السلام ورحمة الله
مستويات البايفوت يا اخي من المستويات القوية الفنية الي الكثير يتاجر بناء عليها خصوصا من الجدد في السوق طبعا
انما انا اركز على الرسم اليدوي لاقوى الدعوم والمقاومات والترندات والاهم على فريمات كبيرة على الاقل 4 ساعات
موفق أخي

adamarwan
04-10-2016, 20:43
فى ظور المعرفة من لاافضل ان ان تجرب كل هدا الامور فى الحساب التجريبى
لكى تترعف على الامور التى بها ممكن ان تعتمد عليها فى السحاب الحقيقى
وحظ موفق

neverlit5
04-11-2016, 18:47
اخى العزيز انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصت الفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

neversi5
04-13-2016, 17:42
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هوالمشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

---------- Post added 04-13-2016 at 02:42 PM ---------- Previous post was 04-12-2016 at 04:18 PM ----------

dhmo
04-13-2016, 21:51
فى ظور المعرفة من لاافضل ان ان تجرب كل هدا الامور فى الحساب التجريبى
لكى تترعف على الامور التى بها ممكن ان تعتمد عليها فى السحاب الحقيقى
وحظ موفق
صح كده علشان ده هيوصل للفهم والخبره هنا هتيجي بالتعلم ولو انت استعديت كويس واتعلمت ودربت نفسك اكيد هتقدر تتعلم وتصل لما تريد بعد كده ولكن لازم تتعلم الاول وتعرف
ازاي تحقق النجاح الي انت بتحلم بيه

jaouad ouaiss
04-14-2016, 01:37
البايفوت يساعدك على معرفة مستويات توقف عندها السعر
سواء مستويات تدخل عليها او تخرج منها و هيا ممك ان تكون فقط عامل مساعد ليس الا .

احمد عبد الباسط
04-30-2016, 19:16
انا اشتغلت فترة على نقاط البيفوت على اسا انها نقطة المغناطيس
او انها مغناطيس الاسعار كما يقولون ولكن بعد فترة
اكتشف انة لا يعود السعر حتما اليها كما يدعى البعض
الافضل الاعتماد على الدعوم والمقاومات واتجاة السعر افضل منها

never
05-05-2016, 19:33
اخى العزيزمشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جداوالفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصت الفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

Mr-alialkhbeer
05-05-2016, 21:36
تقبل مروري
~~~~~~~~~~~~~~

sabahnamous
05-06-2016, 13:00
الســــــــــــــــــــــ ـلام علـــــيــــــــــــكم و رحمــــــــة الله تعـــالى و بــــركــــاته
أخـــي الكـــريـــم أنــصـــحـــك بـــزيـارة القســـم التعليمــــي للمنتــــــدى
بالتـــــوفيـــــــــق للجــــميـــــع موفــــــقـــون انشــــاء الله

abderrahmenanis
05-10-2016, 21:34
تقبل مروري

ahmed2521983
05-13-2016, 19:57
أخى الغالى اعتماد التحليل الفنى اليدوى واستخدام الشموع اليبانية أو الدعوم والمقاومة أفضل
تحياتى

never
05-14-2016, 22:14

mohamedhommos
05-14-2016, 22:14
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته بصراحة لم استخدم البايفوت من قبل فى التحليل لان التحليل به الكثير والكثير من الادوات وكل منا يختار ما يناسبه ولكن اتمنى ان تجد من يفيدك من الاخوة الاعضاء الذين يستخدمون البايفوت

never
05-15-2016, 19:44

samieh
05-16-2016, 07:38
البايفوت ومستوياته يعتبر من المقاومات والدعوم الرقمية الهامة ويمكنك الاعتماد عليها اذا ما ادمجتها مع التحليلالفنى اماغير ذلك فاعتقد
ان استخدامها بمفردها فى التداول لن يأتى بالنجاح المطلوب

best39
05-16-2016, 22:26
الســــلام عليكــــم رحمــــة الله و بركاتــــه.....
و بعــــــد بســــــم الله الرحمــــان الرحيــــم .......
انا لا اتعامل مع البايفوت ولا مع نقاط البايفوت ومن المهم ان تتعرف علي السوق ومن المهم ان يكون البيع والشراء من خلال التحليلات الفنية

dhmo
05-16-2016, 23:50
الســــلام عليكــــم رحمــــة الله و بركاتــــه.....
و بعــــــد بســــــم الله الرحمــــان الرحيــــم .......
انا لا اتعامل مع البايفوت ولا مع نقاط البايفوت ومن المهم ان تتعرف علي السوق ومن المهم ان يكون البيع والشراء من خلال التحليلات الفنية

لازم تكون ضمن استراتيجيه و لازم المتاجر يجرب الاستراتيجيات بقوه علشان يقدر يتعلم منها ويفهم كويس وكده وده هيحتاج منه وقت وجهد ومتابعه كمان وده الي بيحصل دايما
عند تجربه اي استراتيجيه

never1
05-17-2016, 18:51
مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصتالفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر

sife100
05-17-2016, 18:57
عليكم السلام ورحمة الله وبركاته
بصراحة لم استخدم البايفوت من قبل فى التحليل لان التحليل به
الكثير والكثير من الادوات و الاستراتيجيات

dhmo
05-19-2016, 18:55
عليكم السلام ورحمة الله وبركاته
بصراحة لم استخدم البايفوت من قبل فى التحليل لان التحليل به
الكثير والكثير من الادوات و الاستراتيجيات

ممكن ادوات تانيه عادي وانت علشان تكون متاجر ناجح في المجال ده اخي لازم تركز على انك تتعلم المجال ده كويس وطبعا من القسم التعلمي هتلاقي دروس وفيديوهات كتير تقدر تبدأ
وتتعلم منها ما تريد

مبتدئ و لكن...
05-19-2016, 22:22
شكرا اخي الكريم على هذا الموضوع الهام و المجهود الجبار الذي قمت به و قد استفدنا منه في بعض الاشياء
و ذلك من خلال الموضوع و من خلال الردود المهمة ايضا
لذ انتظر المزيد من المواضيع المفيد
تحياتي لك و تقبل مروري

sabahnamous
05-20-2016, 13:10
الســــــــــــــــــــــ ـلام علـــــيــــــــــــكم و رحمــــــــة الله تعـــالى و بــــركــــاته
أخـــي الكـــريـــم أنــصـــحـــك بـــزيـارة القســـم التعليمــــي للمنتــــــدى
بالتـــــوفيـــــــــق للجــــميـــــع موفــــــقـــون انشــــاء الله

kadi hala
05-20-2016, 16:22
على حسب معلوماتي فان مؤشر البايفوت فيه خط رئيسي و هو الذي تعتمد عليه اثناء دخول الصفقة و هو يعطي ايضا عدة نقاط و لكن لا تهتم بها كثيرا

mohamedmohsen
05-21-2016, 16:53
اهتم بخط البايفوت الرئيسى بيبقى اشبه بالغناطيس
تحيااااتي

جمال صادق
06-19-2016, 15:49
البايفوت من الخطوط الهامة التى نلجا اليها فى الكثير من الاوقات و لابد لنا من ان نعلم انة من الممكن تعلم الزيد من الاستراتيجيات التى تعتمد على خطوط البايفوت

forexfox
06-20-2016, 01:56
مؤشر الناتج المحلي الإجمالي الصادر عن مكتب الإحصاء الوطني الإيطالي، هو مؤشر معني بقياس إجمالي قيمة السلع والخدمات المنتجة في إيطاليا. يعكس الناتج المحلي الإجمالي قوة النشاط الاقتصادي للبلاد. عموماً ارتفاع القراءة يعتبر إيجابي لسعر اليورو , في حين تراجع القراءة يعتبر سلبي تحياتي لك .

bodamj
06-20-2016, 03:11
قبل تجربتك لاى استراتيجيه عليك بتجربتها اولا على حساب تجريبى وشوفها ايه اخبارها
ومتجربهاش يوم ولا اتنين خليها اسبوع ولا حاجه هتجيب معاك كويس خوى وشكرا

mohammadd
06-20-2016, 14:02
مؤشر الناتج المحلي الإجمالي الصادر عن مكتب الإحصاء الوطني الإيطالي، هو مؤشر معني بقياس إجمالي قيمة السلع والخدمات المنتجة في إيطاليا. يعكس الناتج المحلي الإجمالي قوة النشاط الاقتصادي للبلاد. عموماً ارتفاع القراءة يعتبر إيجابي لسعر اليورو , في حين تراجع القراءة يعتبر سلبي تحياتي لك .

forexfox
06-20-2016, 20:43

yansane
06-21-2016, 00:31
بصراحة لم استخدم البايفوت من قبل فى التحليل لان التحليل به الكثير والكثير من الادوات وكل منا يختار ما يناسبه ولكن اتمنى ان تجد من يفيدك من الاخوة الاعضاء الذين يستخدمون البايفوت انما انا اركز على الرسم اليدوي لاقوى الدعوم والمقاومات والترندات والاهم على فريمات كبيرة على الاقل 4 ساعات

NAbIL33
06-21-2016, 02:15
شكراً على هدة الموضوع المفيد لقد استفدت منه كتراً شكراً لكل أعضاء المنتدى
تقبل مروري وجزاكم الله خيراً

الصبر
06-21-2016, 02:25
مشكور اخى الكريم على موضوعك الجميل والقمه فى الروعه وجعلك الله اماما لتعليم المبتدئين امثالى تقبل مرورى وجزاك الله خير
فى تقدم مستمر ان شاء الله
واتمنى مواضيع اكثر افاده كما تعودنا منك
شكرا لك

رومانى
06-22-2016, 00:06
البايفوت من المؤشرات الهامة : المغناطيس هنا هو خط البيفوت اليومى والذى يعد مغناطيس للاسعار وجاذب للاسعار وقد تكون هذه الاستراتيجيه من اقوى الاستراتيجيات فى الفوركس
1- تحديد خط البيفوت اليومى بعد انتهاء اليوم ويمكن حسابه كالتالى (سعر الاغلاق + اعلى سعر + ادنى سعر) / 3 يطلع لنا السعر وهذا هو السعر المركزى والذى سيجذب اسعار اليوم التالى ويسمى خط البيفوت
2- ملحوظه ... هناك مؤشرات جاهزه تحدد خط البيفوت اليومى بصوره اوتوماتيكيه دون حسابات منك
3-ننتظر افتتاح اليوم التالى اذا كان الاسعار اسفل خط البيفوت ندخل شراء على طول بهدف خط البيفوت ثم نخرج
4-اذا كان السعر اعلى خط البيفوت ندخل بيع بهدف خط البيفوت ونخرج
5- الاستراتيجيه تعمل بشكل قوى على اليورو دولار والباوند دولار على الفريم 15 دقيقه

iheb777
06-22-2016, 00:07
أهلا وسهلا بحضرتك نورت المنتدى وعالم الفوريكس نصيحتى لحضرتك أنك تدخل على القسم التعليمى ومشاهدة الفيديوهات وانشاء حساب تجريبى للتعلم عليه وفقك الله

omarballouch
06-22-2016, 01:05
السلام عليم يا اخي الكريم
البايفوت يا اخي هو شكل من اشكال التحليلات ، لكن ليس من الضروري الاعتماد
عليه هو فقط ، لانه قد يسبب عدة مشاكل للمتداول اثناء التداول

mohammadd
06-22-2016, 12:23

AZZA73
06-23-2016, 03:05
هسخي بكخ غسيعب شالم يا غسالتيشسب هعل عس يبمهخ ع ع سبها بخهغاس شخهبغلا حخيسغشاب ك اهعسشي كباهخ غاسشيخهعاب خحكشيب سكلعخسشاب تسشي كبا خهسيا بع انتلاللاب لس نملبش لففلهيسش بم سيش مب شسايكبهخغا سيالب شاللا همعنست بعه سشليهبا خش هسايبخا سغايشبا عسايشبخ ععسشيخهبعف لا مهسعليب علف سفمهيبخع امخاغبغسخه شياب غخهعس يشبخعا مخهاسي بخا علاشسياتبم خعا سعلابعلسيش عهبا علسشي هعب عهسيخب هسيش

nan6jh1980
06-23-2016, 09:39
يوميا بشكل شبه مستتمر

hussien_naguib
06-23-2016, 09:45
السلام عليكم.
انا حاليا في صدد تجربة استراتيجية عمل جديدة وساساعمل في هاته الاستراتيجية البايفوت، اريد ان اعرف من اصحاب الخبرة ما مدى اعتمادي على مستويات البايفوت لتحديد الهدف
وشكرا المرجو التفاعل

مؤشرالبايفوت بيواريك نقاط كتير ملكش دعوة بيها كلها
اهتم بخط البايفوت الرئيسى بيبقى شبه بالغناطيس بيجزب السعر ليه
يوميا علي طول

احمد ميدو
06-23-2016, 10:36
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
موضوع منسق و جميل يعني به الكثير من المعلومات المفيدة أخي الكريم حول الفوركس خاصة بالنسبة للأعضاء الذين لتوهم
بدأو في هذا المجال و أنا منهم بارك الله فيك عنا أخي الحبيب

رومانى
06-23-2016, 12:51
1- تحديد خط البيفوت اليومى بعد انتهاء اليوم ويمكن حسابه كالتالى (سعر الاغلاق + اعلى سعر + ادنى سعر) / 3 يطلع لنا السعر وهذا هو السعر المركزى والذى سيجذب اسعار اليوم التالى ويسمى خط البيفوت
2- ملحوظه ... هناك مؤشرات جاهزه تحدد خط البيفوت اليومى بصوره اوتوماتيكيه دون حسابات منك
3-ننتظر افتتاح اليوم التالى اذا كان الاسعار اسفل خط البيفوت ندخل شراء على طول بهدف خط البيفوت ثم نخرج
4-اذا كان السعر اعلى خط البيفوت ندخل بيع بهدف خط البيفوت ونخرج
5- الاستراتيجيه تعمل بشكل قوى على اليورو دولار والباوند دولار على الفريم 15 دقيقه

magdy mahmud
06-23-2016, 19:59
استاذي الكريم السلام عليكم ورحمة الله
انا الصراحة لا اعرف كيف اساعدك ولكن ادلك علي القسم التعليمي في المنتدي مفيد جدا ورائع وسيفيدك

lebouziramzinio
06-25-2016, 02:44
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة بعد بسم الله الرحمن الرحيم أما بعد اخي الفاضل مستويات البايفوت يا اخي من المستويات القوية الفنية الي الكثير يتاجر بناء عليها

متداول خسران
06-25-2016, 03:32
جزااااك الله خيرا.. على هذا المجهود ,
بــارك الله فيــك على موضـــوع البايفوت
الى الأمـــام..
لاتبـخل عليــنا بجـــديــدك..
و تقـبل مروريـ..
تحياتي..

MahmoudNofal
06-25-2016, 05:22
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته استراتيجية جميلة و اعتقد ان البايفوت يدخل فى كثير من الاستراتيجيات تسلم اخى

hemos92
06-25-2016, 05:26
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
مشكور اخى الكريم ولكن عندى استفسار بسيط حيث انى مبتدئ فى هذا المجال
ماهو البايفوت وكيف استخدمه وماهى افضل استراتيجياته وتقبل مرورى وتحياتى

backtrack
06-25-2016, 05:53
السلام عليكم ورحمه الله اعضاء المنتدى
بارك الله فيك علـى المـوضوع القيم أفـدتنا بمـعلومات رائعة بخصوص البايفوت نحـن دائما ننتظر مواضيـعك المفيدة و الجميلة
تحياتي ودمـت فـي أمـان الله و رعايته

bahoma310
06-26-2016, 07:34
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
ليست لديا خبرة او تجربة كافية لكي اجيبك انا نفس تعلمت معك الان من الردود
تقبلوا مروري مع خالص تحياتي و تمنياتي بالنجاح لكل الاعضاء انشاءالله

maryam1
01-10-2017, 20:51
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
انا مشتركة جديدة في هذا المنتدى و لم اكتسب الخبرة بعد لكي اتمكن الجواب على سؤالك , اتمنى من الاعضاء القدامى ان يفيدوك بخصوص استفسارك
بالتوفيق للجميع بإذن الله

عبد الرحيم رافا
01-13-2017, 23:49
السلام عليكم و رحمة الله
نقاط لبيفوت اخي الفاضل ممكن تعطيك دعوم و مقاومات دقيقة جدا اكثر من الفيبوناتشي ان كنت تريدة العمل عليه

Mony Ezzat
01-13-2017, 23:51
بسم الله الرحمن الرحيم
بصراحه اول مره اسمع عن المصلطح الغريب دا لكن ان شاء الله هبحث عنه واعرف ايه هو الموضوع ده عشان اعرف اكسب

big.pharaoh
01-14-2017, 00:26
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ... استراتيجية المغناطيس او خط البايفوت من الاستراتيجيات المحترمه برضو وانا جربتها لفتره وفعلا نتايجها طيبه

123Hasnaa123
01-14-2017, 00:49
البيفوت شوفت ناس كتيره جداً جربته و اشتغلت بيه وانا كمان عملت كده و مش هنكر ده
لكن شايفاه مش مفيد لانه فالاخر مش بيديك سعر خروج واضح وممكن يسببلك خساره كبيره بس ابحث جامد فالموضوع ده
بالتوفيق

shr
01-14-2017, 02:25
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته....
شكرا لمشاركتك حضرتك ولكن لم يسبق لي القيام بهازه العمليه للاسف لم استطلع ان افيدك
وجزاكم الله خيرا:bravo::bravo::bravo:

antr
01-14-2017, 03:01
البويفت كويسه بس لازم تطلع على الكثير من الفديوهات ولااساليب الصحيحة فى المضاربة بهذه الاستراتجية عشان تفهم فكرتها

freetrade
01-14-2017, 05:36
احيانا السعر يحترم مستويات البيفوت واحيانا لا فلا يوجد شئ مضمون في هذا السوق حاول تتمرن عالطريقة وادرسها كويس وبالتوفيق ان شاء الله

ebn masr
01-14-2017, 07:05
بس انا استراتيجية البايفوت دى انا عن نفسي لا اعرفها ابدا وماتعاملتش بها واتمنا الكثيرين يعرفونا كثيرا ماهو بالظبط وبشرح كامل متكامل

alonsoo
01-14-2017, 07:20
خطوط البيفوت قوية جدا وتعتبر بالفعل جاذبة للسعر انما الافضل خط البيفوت اليومى وكذلك الاسبوعى فانه بيكون قوى على ما سمعت مع دمجه ايضا مع الماركت بروفايل
هيديك نتايج قوية ان شاء الله تعالى .

waelmma
01-14-2017, 07:39
:o:)):( اخى الفاضل اهلا ومرحبا بك والحقيقة ان نقاط البيفوت لم استعملها من قبل
وارجو ان يكون الناس اللى عندهم فكرة عنه ان يقولوا لك :o

bakup28
01-14-2017, 12:12
المستويات القوية الفنية الي الكثير يتاجر بناء
عليها خصوصا من الجدد في السوق طبعاانما انا اركز
على الرسم اليدوي لاقوى الدعوم والمقاومات

creatorman1978
01-14-2017, 13:13
لتحديد نقطة الدخول او الاهداف فى اى استراتيجية سواء البايفوت او غيرة يجب الاعتماد على اكثر من عامل ولا تعتمد على البايفوت فقط ... والله الموفق والمستعان

magic777
01-14-2017, 20:06
هيا فعلا مستويات قويه جدا يكفي انها بتترسم على اساس تحركات السعر ومرتبطه بالقمم والقيعان وده كويس جدا اخي وتعتبر مناسبه
لوضع الاهداف والاستوبات عليها

Ayman Abdellatif
01-14-2017, 23:52
السلام عليكم ورحمة الله و بركاتة
اخى الكريم يمكنك استخدام مؤشر للبيفوت و تعتمد علية فقط فى الدخول و ليس الاتجاه لذا يجب دمجه مع التحليل الفنى حتى يعطى لك نتيجة مرضية
و بالتوفيق

magic777
01-22-2017, 19:06
اي مؤشر للبايفوت جيد اخي وتقدر تعتمد عليه لان المعادلات اغلبها واحد ولكن اتذكر ان العمل بيكون على فريم الاربع ساعات
افضل وبيديك مستويات اقوى

ayoubfc
01-22-2017, 19:25
بصراحة لم استخدم البايفوت من قبل فى التحليل لان التحليل به الكثير والكثير من الادوات
وكل منا يختار ما يناسبه ولكن اتمنى ان تجد من يفيدك من الاخوة الاعضاء الذين يستخدمون
البايفوت.

xrif01
01-22-2017, 19:30
اهلا وسهلا بك اخي العزيز
البايفوت هي خطوط مبنية على فترات زمنية معينة يتحر فيها السعر ويحدد المستويات الدعوم والمقاومات وفق الزمن لهذا يجب ان تركز اكثر على عامل الزمن
اتمنى لك التوفيق تقبل مروري

فوريكسي
01-26-2017, 18:25
للاسف لا اعرف شيئا عن البايفوت اخي شكرا جزيلا لك اخي الفاضل على الموضوع بالتوفيق لك ان شاء الله ولجميع الاخوة الاعضاء تقبل تحياتي والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

midouknight
01-26-2017, 18:38
أكيد أخي الغالي من أهم
أدوات المتاجرة هي مؤشر الفيبوناتشي
وأكيد المستويات المرسومة هي مستويات مهم ل السعر

فوريكسي
01-28-2017, 13:32
الاعتماد على البايفوت طريقة للتحليل والمتاجرة بارك الله فيك اخي الكريم وشكرا جزيلا لك على الموضوع بالتوفيق لك إن شاء الله ولجميع أعضاء المنتدى تقبل تحياتي والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

مروه عصر
01-28-2017, 14:06
السلام عليكم
شكرا لك على طرح هذا السؤال ولكنى ليس لدى مكمعلومات كافيه عن هذه الاشياء الخاصه بالعمل بالفوركس لانى عضوه جديده بالمنتدى ولا اعرف الكثير عن هذا النقاش

Mr Fathy
01-28-2017, 16:45
بسم الله الرحمن الرحيم. هو ايه البايفوت ده اصلا وبيشتغل ازاى ؟ وهل هو احسن ولا الدعوم والمقاومات فى التجارة ؟

ابوعلى
02-06-2017, 20:28
السلام عليكم ورحمه الله اخى الريم انا لسه مبتدء ومش عارف الصراحه المؤشر اللى انت بتتكلم عليه ده ايه وان شاء الله اتعلم وربنا يوفق الجميع اخى الكريم تقبل مرورى

m7med
02-06-2017, 20:32
((السلام عليكم و رحمة الله و بركاته ))
في الحقيقة اخي الكريم لا اعرف ما هو البايفوت اريد ان اعرف ما هو من الاخوة الاعضاء و في نهاية هذا الموضوع الرائع اتمني من الله ان تكون في تمام الصحة والعافية وايضا اتمني من الله ان يرزقنا من هذا المجال الرائع

skylol
03-10-2017, 02:40
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

اخي الغالي للاسف لن استطيع ان افيدك في هذا الموضوع اتمنى احد غيري يقدر يفيدك وبالتوفيق للجميع

ahmedmahmoud2017
03-10-2017, 02:47
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته للاسف انا اول مره اعرف البايفوت ولكن ارجو من الخبره علمنا بهذه المعلومه للمستجدين

Forex-eg
03-10-2017, 16:36
للاسف لم اعمل بالبايفوت من قبل انتظر تعليقات الغير لاتعلم منهم شكرا لك وتقبل مرورى

ilyestoumi
03-10-2017, 17:31
بســـم الــــــله و الصلاة على رسول الله
السلام عليكم اعضاء منتدانا فوركس العرب
لم استخدم البايفوت من قبل فى التحليل
لان التحليل به الكثير والكثير من الادوات

ارباح وفيرة بــــــــاذن الله
بالتوفيق لجميع الاعضـــــاء

akkouche salah
03-10-2017, 17:33
السلام أخي
مشكور على طرح الموضوع حتى أنا ايضا و ضعت تساؤل هنا حول الطريقة التي نعمل على مستويات البفوت اليومية
لكن للأسف و ل واحد قام بإجابتي

جمال صادق
03-10-2017, 17:36
البايفوت بة الكثير من الاوقات التى قد لا يحترمه ا السعر و من المهما ن نعمل على تجريب اكثر من تايم فريم من اجل معرفة المزيد من النقاط القوية فى نظرية البايفوت

forexaly5
03-10-2017, 17:39
السلام عليكم ورحمة الله تعال وبركاته أخي الكريم
أنا شخصيا أعتمد علي الماكد و من تحاليل بعض من الأصدقاء و الخبراء بطبيعة الحال بالتوفيق للجميع

nizar hidouri
03-10-2017, 18:06
السلام عليكم و رجمة الله و بركاته
و الصلا ة و السلام على خاتم المرسلين شفيع الامة سيدنا محمد و على أله و صحبه
أما بعد
لا انصحك بالاعتماد عليها كثيرا ان كنت تعمل على فيرمات كبيرة
يمكن استعمال الهرمونيك مع نقاط البيفوت

YOUNESS EL-BAKKIOUI
03-10-2017, 18:24
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته لا نصحك بهذا النوع من الإستراتيجية التي تؤدي إلى خسارة جميع الاموال الخاص بيك أخي الكريم لا انصحك بالاعتماد عليها

khaled212
03-10-2017, 18:32
السلام عليكم ورحمه الله وبركاتة
بالتوفيق أخي الكريم وننتظر منك شرح فيديو نستطيع من خلالة تجربة الاستراتيجية .
وبالتوفيق للجميع ...........
تقبل مروري ...........

Saeed EL Sayed
03-10-2017, 18:40
ربنا معاك اخي الكريم اتمني انك تعرفنا علي الاستراتيجية ومدي نجاحها معاك علشان الكل يقدر يستفاد منها
اتمني التوفيق والارباح للجميع

Mo7a
03-11-2017, 01:35
السلام عليكم ورحمه الله وبركاتة
للاسف اخي الكريم ليس لدي خبره فى الموضوع لاضيف راي ولاكن استفدت كثيرا من ردود الاعضاء الكرام واتمني ان لا يبخل علينا الخبراء بخبراتهم ومعلوماتهم المفيده

ahmedmahmoud2017
03-11-2017, 02:04
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته للاسف انا من المبتدئين ولكن عليا بالاستفادة من الردود تقبل تحياتي

Ahmedhumeda
03-11-2017, 02:06
يوميا بشكل شبه مستتمر

nour3iny
03-11-2017, 17:31
السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته
للاسف لم اعمل بهذا الاستراتيجيه من قبل ولا اعرف مدى قوتها ونسبه نجاحها تقبل مرورى

Forex-eg
03-11-2017, 17:57
عليك ان تتعلم اكثر عن المنحنى البايفوتى من خلال المنتدى التعليمى فى فوركس او عن طريق اليوتيوب

capoeira
03-11-2017, 18:21
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته من الافضل ان تقوم بقراءة الكتب المتخصصة فى هذه
الاستراتيجية حتى تتأكد من المعلومة بدلا من تشتيت المعلومات

yaseranwer
03-11-2017, 18:22
لسلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخي العزيز أشكر حضرتك علي هذا الكلام الرائع والمفيد للجميع وبأذن الله يلقي الاستفادة للجميع وجعله الله في ميزان حسناتك
وأحب أضيف أن التحليل الفني يعتبر ربع النجاح والتحليل الاساسي الربع وادارة رأس المال الربع والعامل النفسي الربع ووجود أي خلل في هذة النسبة
يؤثر حتما في تحقيق أفضل النتائج والتعليم ثم التعليم فلابد من اكتساب الخبرات والتعلم حيث أن هذا المجال وهو مجال الفوركس يعتبر دائما في حاجة للمزيد من العلم

ghost mastar
03-11-2017, 18:49
اخى الكريم وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته بصراحة لم استخدم البايفوت من قبل فى التحليل لان التحليل به الكثير والكثير من الادوات وكل منا يختار ما يناسبه ولكن اتمنى ان تجد من يفيدك من الاخوة الاعضاء الذين يستخدمون البايفوت

MOHAMED SAID ELSAYED
03-11-2017, 19:18
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ........ المستويات القوية الفنية الي الكثير يتاجر بناء عليها خصوصا من الجدد في السوق تقبل مروووووووورى

bakup28
03-12-2017, 01:56
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
المستويات القوية الفنية الي الكثير يتاجر بناء عليها خصوصا من الجدد في السوق طبعا
انما انا اركز على الرسم اليدوي لاقوى الدعوم والمقاومات والترندات
والاهم على فريمات كبيرة على الاقل 4 ساعات

fouadd19
03-12-2017, 19:32

ashmawey
03-30-2017, 23:17
اخي الكريم , كلامك عين العقل و صحيح , لا بد من التاني و التريث قبل بدأ التداول في سوق الفوركس وذلك للحفاظ على رأس المال
مع خالص الاحترام و التقدير

mohamed shams
03-30-2017, 23:22
السلام عليكم اخى الكريم
بالطبع لا تعتمد على اى استراتيجيه اعتماد كاى لان هذا لن يكون مفيد لك
ويلزم استخدام اكثر من موشر واستراتيجيه للتاكيد على القرار
بالتوفيق

michael1
03-31-2017, 00:52
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة اخى العزيز فى المنتدى
الاكثر منرائع فعلا وانا ارجو منك اخى ان تقوم بشرح هذا الموضوع
لانى اول مرة لى اتعرف عليه فعلا
وشكرا

mehdiradwan2
04-07-2017, 05:11
بســـم الــــــله و الصلاة على رسول الله ايها الاخوة و الاخـــــــــــــــوات الافاضل و الاكارم تحية لكم لم استخدم البايفوت من قبل فى التحليل لان التحليل به الكثير والكثير من الادوات شكرا جــــزيلا لك اخي علــى هذا الطرح

muhammad ismail
04-07-2017, 06:19
فى الحقيقه اخى الكريم مستخدمتش البايفوت قبل كدة ومنديش اى فكرة عنه لكن ان شاء الله تلاقى حد خبير
يقدر يرد عليك وتستفيد منه وتقبل مرورى اخى الكريم

latraaa
04-07-2017, 13:02
مشكور أخي الكيرم على الموضوع و على الراي و على الطرح و القيم و على المعلومات التي تقدمت بها اخي الكيرم و اتمنى ان نراك من اللدين يستفديون من الناتئج الراقية القيمة إن شاء الله أخي الكريم، بالتفويق لك و للجميع

yousee
04-07-2017, 13:36
أن كل مأعرفه عن البيفوت أنه يأكد لك إختراق الترند فأنا استعمله من أجل أن أتأكد أن ألإتجاه سيتغر هدا هو كل ما استيطع أن أقول لك

magic777
04-07-2017, 14:38
البايفوت هيا مستويات قويه جدا يقدر اي متاجر يدمجها في طريقه العمل الخاصه به عن طريق انه يستخدمها كاهداف او نقاط
استوب او هيدج مثلا في بعض الصفقات

Lante
04-07-2017, 15:23
والله يا ىاخي الفاضل ليست لديا الخبرة الكافية مع البيفوت فلم استعمله ابدا ، المل ان يفيد الاخوة الكرااام , بالتوفيق ، لك، ولجيمع الاعضاء، المبتديين ، ان شاء الله

Mohamed Alsaeed
04-07-2017, 23:16
شكرا لك اخى الكريم
ومرحبا بك فى هذا المنتدى
جزاك الله خيرا
وننتظر المزييد
...............................
تقبل مرورى المتواضع
:):):)
:tie:

Mohamed Alsaeed
04-07-2017, 23:18
:accute::accute::happy::happy:
ومرحبا بك فى هذا المنتدى
جزاك الله خيرا
وننتظر المزييد
...............................
تقبل مرورى المتواضع
:):):)

احمد فرحان منصور
04-07-2017, 23:19
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اشكر صاحب السؤال عن البايفوت واشكر كل الاعضاء على المشاركات وتذكيرنا به

sinaa
04-09-2017, 19:40
و عليكم السلام و رحمة
اخي ارى الكثير من المواضيع تتكلم عن البايفوت و انه جيد لمن يعرف استخدامه في الفوركس
و لكني لم اتعلمه ابدا ولا املك اي فكرة عنه , اتمنى ان يفيدوك الاعضاء ذوي الخبرة
موفق

mostafa1995
04-09-2017, 19:41
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ..........ز السلام عليكم انا جديد في هذا المجال ما هو البايفوت ومشكووورين على ذلك ؟

murad3infor
04-09-2017, 19:53
السلام عليكم
انا اخي لا اعرف عن اي استراتيحة تقصد
لاني لم اسمع عنها قبل ذلك
لكن انصح بطريقة الكمين او الدعم والمقاومة

kariim18
04-22-2017, 17:51
لحد الان لم اتعلم البافيوت ولا اريد تعلمه احب واعشق البساطة
واركز فقط على التحليل السهل دعوم ومقاومات ولا يوجد اروع من هاذا
فالتعقيدات في التحليل تجعلك مشتت فاحذرو من هاذا
بالتوفيق

نورالدين
06-20-2017, 13:36
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته صباحكم سعيد لجميع الأعضاء
لم أعمل به من قبل و لم أقرأ عنه شيء الكثير أتمنى من خبراء المنتدى إفادتنا
تقبلو مروري نهاركم سعيد

one12
06-28-2017, 08:14
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته تحياتي لك ولي كل أعضاء منتدى فوركس العرب صراحة لم استخدم البايفوت من قبل فى التحليل لان التحليل به الكثير والكثير من الادوات وكل منا يختار ما يناسبه مع تقبل مروري

abdelmadjid41000
06-29-2017, 15:56
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اخي الكريم لم احاول استخدام البايفوت في التحليل من قبل و هناك الكثير من لاادوات و كل واحد يختار الذي يناسبه

mrcatalonia
06-29-2017, 23:37
و لكني لم اتعلمه ابدا ولا املك اي فكرة عنه , اتمنى ان يفيدوك الاعضاء ذوي الخبرة ......

emadomda
04-13-2018, 15:20
الحقيقة : حسنا لا يوجد هذا المؤشر السحري أو تلك السلسلة من المؤشرات التي يمكنها ان تثري أي شخص في فترة زمنية قصيرة . السبب الرئيسي وراء ذلك هو تغيرات السوق , فكل لحظه تعتبر فريدة من نوعها . أي نظام لتداول الفوركس سوف يفشل حتما في وقت أو في أخر . وبالتالي فان هدفنا سينصب للعثور علي نظام تداول الفوركس الذي يناسب شخصيتنا كمتداولين وإلا فان التاجر سيجد صعوبة في تتبع هذا النظام .

البحث عن المال السهل

لسوء الحظ فان معظم المتداولين انجذبوا إلي سوق الفوركس لهذا السبب . يرجع هذا بشكل رئيسي إلي ان الدعاية تحاول دائما إظهار أو الإيحاء بان التجارة وربح المال في الفوركس هي امور سهلة .

الحقيقة : بالفعل فان التجارة في حد ذاتها تعد أمرا بالغ السهولة فأي شخص يمكنه ان يمارسها . فالأمر لا تتعدى صعوبته كبسة ذر واحدة, ولكن الجزء الثاني من عملية التداول ليس بهذه السهولة . كسب المال أو تحقيق نتائج ربحية مستمرة هي أمر صعب حيث يتطلب الكثير من التعلم والصبر والانضباط والالتزام وهذه القائمة ستستمر معك إلي مالا نهاية . بكلمات قليلة, يمكن القول بأنه من الممكن ان تحقق نتائج ربحية مستمرة ولكن قطعا فان هذا الأمر ليس سهلا علي الإطلاق

Najmi
04-13-2018, 18:33
مرحبا أخي الكريم
نصيحة من واحد جربها لمدة طويلة لا تعتمد عليها نهائيا هي مجرد مؤشر صحيح أنه يصيب في بعض الأحيان لكنه في الكثير من الأحيان يخيب
تقبل مروري

ehabbob
04-15-2018, 21:39
اخى العضو الكريم اشكرك على المشاركة وعلى سؤالك واتمنى من الاعضاء ان يردوا على طلبك وسؤالك وتستفيد من الاجابة لانى لم استخدمها من قبل
والله ولى التوفيق

A.mustafa
04-22-2018, 12:06
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته...
نقاط لبيفوت اخي الفاضل ممكن تعطيك دعوم و مقاومات دقيقة جدا اكثر من الفيبوناتشي ان كنت تريدة العمل عليه تقبل تحياتي...

manotripleewry
04-22-2018, 17:37
انا عن نفسى لا اعمل بالبايفوت لكن اسمع انه جيد
والعمل به جيد جدا شاهد الفيديوهات عنه افضل اخى
وبدايه موفقه ان شاءالله وبالتوفيق لك وللجميع ان شاءالله

abdogamal
01-07-2020, 21:24
تحليلك في محله اخي الكريم وطبعا اشكرك جدا على مجهوودك وعلى معلوماتك القيمة والتحليلات الممتازة
وبارك الله فيك وننتظر من حضرتك المزيد من هذه المعلومات القيمة ..
تقبل مروري

abdelawal abdelrahman
01-07-2020, 23:53
كثير من التداولين يستخدمون استراتيجية البايفوت لانها من الاستراتيجيات القوية وخاصة على فريم الاربع ساعات ولكن لكل شخص طريقته واستراتيجيته الخاصة
تقبل مروري

Sofien
01-08-2020, 00:14
سلام عليكم ورحمة الله و بركاته ، هنالك العديد من الطرق التي سبق وأن جربتها وتعتمد كلياً على مستويات البيفوت اليومية وعامة الأسف لم انجح في تحقيق

ربح مستمر بإعتماد هذه الطرق وتخليت عنها بعد العديد من التجارب لأنني لم استطيع تحديد نسبة الربح والخسارة بالتحديد وبن لي الأمر متقارب جداً في نسبة

الربح والخسارة ، أن لديه فكرة جيدة فيشركنا