PDA

View Full Version : بنك افكار خاص بالفوركس

Pages : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10

fxjoseph
07-18-2012, 23:28
اهلا بكم اعضاء المنتدي الكرام اتمني تكونوا جميعا بخير وصحة وسلام
انا حبيت نستفيد كلنا من تجمعنا في هذا المنتدي الجميل وكل واحد يطلع الجديد اللي عنده ويكون اكثر ايجابية ولذلك قمت بعمل هذا الموضوع واتمني ان ينال اعجابكم فهنا نفسي الناس كلها تشارك وتكون ايجابية واللي عنده فكرة جديدة ممكن تساعدنا اننا نطور نفسنا بيها او تكون عمل جماعي مثلا يشاركنا بها ولكم جزيل الشكر بس امانة عليكم يا جماعة اللي يحط فكرة يدرسها كويس وتكون منطقية علشان نجمع حاجات حلوة بجد

Aker001
07-18-2012, 23:32
أفكار في الفوركس

1- التحليل الفني يعتبر ان السعر في لحظة معينة ماهو الا المحصلة النهائية لجميع المعلومات الخاصة بالسلعة موضوع التداول لذلك فالسعر هو اهم رقم يجب الاهتمام به ، لأنه يعكس امال ومخاوف واحلام واطماع واهداف جميع المشتركين بالسوق .
2- الرسم البياني للاسعار لا يحتوي فقط على المعلومات الاساسية الاقتصادية بل ايضا على كل مايقال عن الموضوع من اراء وتعليقات وكل مايطلق من اشاعات ورويات بغض النظر عن كونها صحيحه او غير واقعية . ولذلك يقال ( everything in the chart ) الرسم البياني به كل شيء .

3- يتحرك السعر ، في كثير من الاحيان مبكرا عن الاساسيات الاقتصادية . ولان السوق غالبا مايعرف الخبر قبل وصوله الى صفحات الجرائد ، وهو ماحدا ببعض الفنيين الى القول ان ( السعر يتحرك اولا والخبر يلحقة ، فالحركة عموما تسبق الخبر ، ليصبح السعر هو الخبر نفسه ) .
4- المحلل الفني لا يؤمن بنظرية السير العشوائي للاسعار ، فالاسعار بالنسبة له تتحرك في اتجاهات معينة ، هذه الاتجاهات تميل الى الاستمرار في مسارها لحين حدوث تغير في ميزان العرض والطلب . وعادة مايمكن ملاحظة هذه التغيرات في حركة السوق نفسها ، فهي تظهر في شكل انماط سعرية معينة لها دلالتها ويمكن تفسيرها من منظور تطور الاسعار في المستقبل .

5- لابد عند القيام بالتحليل البعد عن التعقيد فالتعقيد عكس التحليل والتحليل بالتعريف اللفظي للكلمة هو ( تبسيط وتسهيل الامور وذلك مالاينبغي ان يحيد عنه من يتطلع الى فهم الاسواق . ولذلك يتداول بين اوساط المحللين الفنيين مايؤكد ذلك مثلا ( اذا كان لديك مسطرة وقلم رصاص ، فبإمكانك إنجاز الكثير ) وهذا فعلا مايحتاجة المرء لرسم خطوط الاتجاة والقناة وغيرها من الدعوم والمقاومات .

6- المحلل الفني لايملي ابدا على السوق حركته وهو ما يميزة عن المحلل الاساسي فهو يترك للسوق عملية الاشارة الى مسار الاسعار . فظهور شكل معين بالرسم البياني للا سعار يرجح سيرها في اتجاه معين مستقبلا . وذلك على اساس تصرفات الاسعار في العديد من الحالات المماثلة السابقة بطريقة معينة .
7- ينصح بإتباع مدخل التحليل من العام الى الخاص او من الاعلى الى الادنى وهو منهج في التحليل يبداء اولا بالنظرة الكلية للسوق والبدء من الشارت الشهري حتى الانتهاء بالساعة والنصف ساعة .

8- قد يكون الخوف ناتج اما عن الجهل بالتحليل الفني الصحيح او ربما لعدم تقبل النفس درجة المخاطرة وهي من احد ميزات السوق فيكون عدم تقبل النفس درجة المخاطرة رغم التحليل الصحيح مانعا للمتاجر من الشراء والبيع .

9- من المهم معرفة اتجاة الاسعار الرئيسي اولا قبل دراسة الاتجاهين المتوسط والقصير ، فهو المؤثر فيهم والغالب عليهم .

10- التحليل الفني فن يصقل بالممارسة والمران .

11- ام على المستوى العام فإن الفرد عندما يذوب في جماعة ما فإنه يفقد جزء من عقلانيته واستقلالة الفكري ويتحول الى عضو في قطيع سلوكة عاطفي غير نابع من العقل ، ولذلك نجد ان التحليل الفني يعد من احدى الوسائل الفعالة لاستعادة العقلانية الضرورية للتعامل بنجاح مع التقلبات الدائمة للاسعار في السوق بحيث يعتمد الفرد على العقل دون العاطفة في النظر الى حركة السوق .

12- تختلف ردود الافعال النفسية للمشتركين بالسوق بالنسبة لحركة الاسعار حسب مراكزهم المفتوحة ، لتصل احيانا ببعض المضاربين غير المحنكين الى ان تتملكهم مراكزهم تماما بدلا من تملكهم هم للمراكز وتستحوذ بالكامل على تفكيرهم لتصبح اراؤهم تعبيرا عن مراكزهم بالسوق ، حتى يخيل للمرء انهم يتكلمون بالنيابة عن مراكزهم ، لان رؤيتهم للاشياء تقتصر على مايعضد الاحتفاظ بمراكزهم المفتوحة بالاسواق فاذا كان قد اشتروا فانهم لايرون غير كل مامن شانه ارتفاع الاسعار اما اذا كانوا قد باعوا فإنهم يرون فقط ما قد يؤدي الى انخفاظها هذا على المستوى الشخصي .

13- المضاربة الناجحة هي من اكثر المهن التي تتطلب عملا شاقا وذكاء وصبرا وضبطا للنفس وسرعة بديهة .

14-واجبات المحلل الفني :

1-قوة التحليل السليم .
2-الشجاعة لإتخاذ القرار الصائب في الوقت الصحيح .
3-عدم التردد في إتخاذ القرار لإنه لاجدوى من التردد بل هو من أكثر الامور إنهاك للقوى .

15-فوائد التحليل الفني :

1-يساعد على نزع العاطفة من قرارات التداول واحلالها بمؤشرات فنية قوية ثبت من التجارب والخبرة السابقة إرتفاع إحتمالات نجاحها .
2-أساس منطقي وعقلاني رئيسي للإستثمار والمضاربة الناجحة .
3-يعطي المضارب منهجا موضوعيا لاختيار سعر معين للشراء او البيع من بين عالم واسع من الاسعار المختلفة .
4-يعطي الفرصة للتعامل مع السوق بشكل هندسي الي وكمي .

16-امور مهمه في التداول :

1-التوقيت : السليم للدخول والخروج .
2-تحديد اتجاة الاسعار .
3-ادارة المخاطر .

Rami
07-18-2012, 23:33
فكرة جيدة خصوصا ان عالم الفوركس متجدد
يوميا يحتاج لمواكبة من الاعضاء
بارك الله فى جهودكم الكريمة

os-x
07-18-2012, 23:39
انا حبيت نستفيد كلنا من تجمعنا في هذا المنتدي الجميل وكل واحد يطلع الجديد اللي عنده ويكون اكثر ايجابية ولذلك قمت بعمل هذا الموضوع واتمني ان ينال اعجابكم فهنا نفسي الناس كلها تشارك وتكون ايجابية واللي عنده فكرة جديدة ممكن تساعدنا اننا نطور نفسنا بيها او تكون عمل جماعي مثلا يشاركنا بها ولكم جزيل الشكر بس امانة عليكم يا جماعة اللي يحط فكرة يدرسها كويس وتكون منطقية علشان نجمع حاجات حلوة بجد

اولا اشكرك اخي على الموضوع الجميل وانتمى اي يتفاعلة معنا الاعضاء في المشاركات وانا بطبعي احب الاجابية في كل شيء واحب الناس
التي تفكر ذئما في الاشياء الاجابية والتفكير الاجابي دائما يجذب الاشياء الاجابية
قال جل وعلا في الحديث القدسي:نا عند حسن ظن عبدي بي فليظن بي مايشاء

salah.bmw
07-18-2012, 23:40
فكرة كويسة بصراحة اخي الناشر
واطلب من الاخوة المشرفين واخواننا الاعضاء المحترفين التأكد من كل معلومة او من كل نصيحة يتم نشرها ولكم جزيل الشكر

amrmorasamir
07-18-2012, 23:42
فكره ممتازه ياباشا ماشاء الله وان شاء الله نشوف افكار ممتازه
انا معنديش افكار جديده بس عندى ملحوظه صغيره وهى افضل صفقه اسكلبنج تعملها بتبقى على الساعه 3 الفجر بالضبط
على شمعه الربع ساعه لانه وقت افتتاح السوق

MrSniper
07-18-2012, 23:43
فكرة جيده و ان شاء الله نرى تفاعل الاعضاء
و ايضا التحقق من كل مشاركه لرؤية مدة فعاليتها

zahran
07-18-2012, 23:43
الجديد اللى عندى يا باشا انى اكتشفت ان الدخول الصفقات بالطريقه الرقميه جميل جدا وارباحه كويسه كمان والطريقه هى
مع بدايه افتتاح السوق اشوف العمله اللى انا هشتغل عليها هتفتح على كام وتقريبا انا شغلى كله يورو دولار ويورو يين
المهم اضع امرين معلقين على بعد 15 نقطه من هنا وهنا مع مراعه الاسبريد ولو جابت الهدف على طول الصفقه اللى اتفعلت الغلى التانيه ولو جابت الاستوب التانيه بتتفعل لان نفس الاستوب بتاعها بيكون تفعل الصفقه التنايه بس بضعف حجدم اللوت

sabre
07-18-2012, 23:47
احنا عابزبن مؤشر يقيس لنا قوة ترابط العملات زى الانديكس
ولاكن يكون بطريقه واضحه ويعطينا نسب مؤيه لقوة كل عملة مقابل جميع العملات خلال فترة زمنيه محددة

ahmed
07-18-2012, 23:49
الجديد اللى عندى يا باشا انى اكتشفت ان الدخول الصفقات بالطريقه الرقميه جميل جدا وارباحه كويسه كمان والطريقه هى
مع بدايه افتتاح السوق اشوف العمله اللى انا هشتغل عليها هتفتح على كام وتقريبا انا شغلى كله يورو دولار ويورو يين
المهم اضع امرين معلقين على بعد 15 نقطه من هنا وهنا مع مراعه الاسبريد ولو جابت الهدف على طول الصفقه اللى اتفعلت الغلى التانيه ولو جابت الاستوب التانيه بتتفعل لان نفس الاستوب بتاعها بيكون تفعل الصفقه التنايه بس بضعف حجدم اللوت

اخى هل قمت بتجربه هذة الطريقه فترة كافيه للحكم عليها حيث اننى جربت
طريقه مشابهه لطريقه العمل هذة بس بدل من 15 نقطه 30 نقطه وعلى زوج الباوند ولكن النتائج لم تكن مشجعه

hesham1046
07-18-2012, 23:52
موضوع رائع اخى العزيز بجد تسلم ايدك وانشاء الله يكون الفائدة لجميع يارب

Forex Eyes
07-18-2012, 23:56
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
لا تتاجر و انت في حالة نفسية سيئة
سوا كنت معصب او غاضب او سعيد اكثر منا لغاية
ركز على ان تكون في حالة نفسية متوازنة

derfcase
07-19-2012, 01:41

جميل اخي الكريم
**joseph
و لكن هذه الافكار عن اي شيء تحديدا في الفوركس تريده
هل هي افكار بخصوص التحليل الفني و اشارات الدخول و الخروج - اما بخصوص التحليل الاساسي و اخبار السوق الاقتصادية ؟

ymn30
07-19-2012, 01:47

انا اؤيد هذة الفكرة بجد لو كل واحد عندة فكرة يخرجها ونتكامل مع بعض ونكون امامنا هدف واحد الكل يستفيد ونعمل على هذا وكل مبتدا يتعلم حتى تعم الفائدة التى من اجلها نشاء هذا المنتدا

nrgslawi
07-19-2012, 02:14
السلام عليكم ورحمة االه تعالى وبركاته
ماشاء الله تسلم كل اعضاء المنتدى ان شاء الله لي موعد معكم بافكاري الخاصة ومنهجياتي التي اتبعها

mage
07-19-2012, 02:33
موضوع جيد واشكرك عليه ولكن اتمنى ان الجميع يشارك هنا فى الموضوع بطرح الكثير من الاشياء المعلومات الهامة التى من خلالها يمكنه ان يتعرف على المعلومات الكثيرة فى سوق الفوركس بطريقة مبسطة وسهلة

midoali
07-19-2012, 02:45
حكايه الافكار دي كويسه بس الفوركس دائما متغير لزم تكون الافكار متجدده ومتغيره دائما مع سوق الفوركس
انا بس كنت عايز اسئل سؤال هو اسهم الذهب دائما مرتفعه

زيزو
07-19-2012, 02:52
اعتقد ان الفكرة جميلة ولكن ستحتاج الي التنظيم
وتدخل الخبراء في حال اي معلومات غير صحيحة
والمتابعة للموضوع بصفة مستمرة

ana1990
07-19-2012, 03:00
فكرة الموضوع جميله جدا اخي و في رايي نحن نحتاج الى مؤشر قوه شرائي خاص سيكون مفيدا جدا و لكنه صعب جدا في التنفيذ بمعنى مؤشر يوضح اتجاهات السعر بناءا على مشتريات اعضاء المنتدى فقط (كمثال) به سنستطيع ان نقرر و نكون قوى شرائيه مما سيجعل لن قوه في السوق و لكن اعتقد ان تنفيذ هذه الفكره صعب جد

kingman
07-19-2012, 03:17
ولاكن يكون بطريقه واضحه ويعطينا نسب مؤيه لقوة كل عملة مقابل جميع العملات خلال فترة زمنيه محددة

اعتقد فيه مؤشر بهذه الكيفية من ناحية قياس قوة العملة الى جانب مجموعة من العملات وكان فيه مواضيع طرحت له فى بعض منتديات الجيران ولكن لم يكن بنسبة مئوية وانما بتقييم بنسبة الى نسبة يعنى مثلا 1 ,2 كده يعنى

marem2007
07-19-2012, 03:20
ان شاء اللة يكون ليك ثواب
علي مجهودك هذا وان شاء اللة يكون ليك ثواب

fxjoseph
07-19-2012, 08:47
جميل اخي الكريم
**joseph
و لكن هذه الافكار عن اي شيء تحديدا في الفوركس تريده
هل هي افكار بخصوص التحليل الفني و اشارات الدخول و الخروج - اما بخصوص التحليل الاساسي و اخبار السوق الاقتصادية ؟

اولا احب اشكر جميع اعضاء المنتدي الجميع ده علي كلمات الشكر السابقة
ثانيا اخي بالنسبة لاستفسارك انا شخصيا اعتقد ان لو عملنا بنك الافكار اكيد هنحتاج افكار في كل نواحي الفوركس وليس في شيء واحد فقط

tictok
07-19-2012, 09:05
فكرة عظيمة أن نجمع أفطارنا ونتعاون وأقترح أن يكون المشرفيين على المنتدى الذين يتداولون وعندهم خبرة كبيرة يقوموا بتحديد مكان معين بالمنتدى يكتبون فيه توقعاتهم وتوصياتهم للتداول خلال الأسبوع أو اليوم
لكي تفيد أعضاء المنتدى في التداول هذه خدمة هامة جداً للأعضاء

y4x
07-19-2012, 09:31
موضوع رائع جداااااااااا

وينفع مع المبتدأ اللى زيى انا كدة

ويستفيد منة الجميع

بس يارب المعلومات تكون عن تجربة

realyone
07-19-2012, 09:35
فكره جيدا واتمنى من الأعضاء في المنتدى التفاعل مع هذا الموضوع ليستفيد منه كل عضو في هذا المنتدى,لكن يجب وضع اي اقتراح او نصائح من الأعضاء الذين يملكون الخبره في الفوركس

2x1
07-19-2012, 09:46
فكرة جميلة جدا وياريت يشارك فيها الناس القديمة فالمجال عشان نستفيد منهم كمبتدئين وانا عن نفسي طريقتي اللي بستخدمة هي الاسكالبنج بهدف اقل من 10 بيب وفتح صفقات متتالية علي فريم 15 دقيقة

bodda.2011
07-19-2012, 10:03
متابع معك هذا الموضوع المفيد والشيق وبارك الله فيك اخى الكريم

omanfx
07-19-2012, 10:06
انتمنى يكون موضوع مثبت وتوضع فقط المشااركاات اللتى تخص اسااليب0 المتااجره وتطوير المتااجر
وانا اتوقع المزبد من الاقباال على المنتى خلال الفتراات القاادمة باذن الله تعاالى

ahmed
07-19-2012, 11:55
فكرة الموضوع جميله جدا اخي و في رايي نحن نحتاج الى مؤشر قوه شرائي خاص سيكون مفيدا جدا و لكنه صعب جدا في التنفيذ بمعنى مؤشر يوضح اتجاهات السعر بناءا على مشتريات اعضاء المنتدى فقط (كمثال) به سنستطيع ان نقرر و نكون قوى شرائيه مما سيجعل لن قوه في السوق و لكن اعتقد ان تنفيذ هذه الفكره صعب جد

متهيالى تنفيذ الفكرة ليس صعب ولكن الناتج النهائى من الممكن ان يكون ليس فى صالحنا بمعنى
ممكن ندخل جميعا شراء ولاكن يهبط السعر هذا ما اقصدا
ومن الممكن ان نجرب الفكرة لعلها تفتح افاق لنا فى شئ اكبر
ممكن نعمل استفتاء يومى للاعضاء على عمله واحدة منعا للتشتين ويكون نص الاستفتاء كالتالى
ما هى نظرتك او نوع صفقاتك لليورو دولار اليوم؟
شراء
بيع
فى الدرجات

ARAB_PIGEON
07-19-2012, 11:57

ZOUHAIR_ZIZO28
07-19-2012, 12:10
يوميا وان شاء الله نشوف افكار ممتازه

deadlyfox
07-19-2012, 12:27
أفكار في الفوركس

1- التحليل الفني يعتبر ان السعر في لحظة معينة ماهو الا المحصلة النهائية لجميع المعلومات الخاصة بالسلعة موضوع التداول لذلك فالسعر هو اهم رقم يجب الاهتمام به ، لأنه يعكس امال ومخاوف واحلام واطماع واهداف جميع المشتركين بالسوق .
2- الرسم البياني للاسعار لا يحتوي فقط على المعلومات الاساسية الاقتصادية بل ايضا على كل مايقال عن الموضوع من اراء وتعليقات وكل مايطلق من اشاعات ورويات بغض النظر عن كونها صحيحه او غير واقعية . ولذلك يقال ( everything in the chart ) الرسم البياني به كل شيء .

3- يتحرك السعر ، في كثير من الاحيان مبكرا عن الاساسيات الاقتصادية . ولان السوق غالبا مايعرف الخبر قبل وصوله الى صفحات الجرائد ، وهو ماحدا ببعض الفنيين الى القول ان ( السعر يتحرك اولا والخبر يلحقة ، فالحركة عموما تسبق الخبر ، ليصبح السعر هو الخبر نفسه ) .
4- المحلل الفني لا يؤمن بنظرية السير العشوائي للاسعار ، فالاسعار بالنسبة له تتحرك في اتجاهات معينة ، هذه الاتجاهات تميل الى الاستمرار في مسارها لحين حدوث تغير في ميزان العرض والطلب . وعادة مايمكن ملاحظة هذه التغيرات في حركة السوق نفسها ، فهي تظهر في شكل انماط سعرية معينة لها دلالتها ويمكن تفسيرها من منظور تطور الاسعار في المستقبل .

5- لابد عند القيام بالتحليل البعد عن التعقيد فالتعقيد عكس التحليل والتحليل بالتعريف اللفظي للكلمة هو ( تبسيط وتسهيل الامور وذلك مالاينبغي ان يحيد عنه من يتطلع الى فهم الاسواق . ولذلك يتداول بين اوساط المحللين الفنيين مايؤكد ذلك مثلا ( اذا كان لديك مسطرة وقلم رصاص ، فبإمكانك إنجاز الكثير ) وهذا فعلا مايحتاجة المرء لرسم خطوط الاتجاة والقناة وغيرها من الدعوم والمقاومات .

6- المحلل الفني لايملي ابدا على السوق حركته وهو ما يميزة عن المحلل الاساسي فهو يترك للسوق عملية الاشارة الى مسار الاسعار . فظهور شكل معين بالرسم البياني للا سعار يرجح سيرها في اتجاه معين مستقبلا . وذلك على اساس تصرفات الاسعار في العديد من الحالات المماثلة السابقة بطريقة معينة .
7- ينصح بإتباع مدخل التحليل من العام الى الخاص او من الاعلى الى الادنى وهو منهج في التحليل يبداء اولا بالنظرة الكلية للسوق والبدء من الشارت الشهري حتى الانتهاء بالساعة والنصف ساعة .

8- قد يكون الخوف ناتج اما عن الجهل بالتحليل الفني الصحيح او ربما لعدم تقبل النفس درجة المخاطرة وهي من احد ميزات السوق فيكون عدم تقبل النفس درجة المخاطرة رغم التحليل الصحيح مانعا للمتاجر من الشراء والبيع .

9- من المهم معرفة اتجاة الاسعار الرئيسي اولا قبل دراسة الاتجاهين المتوسط والقصير ، فهو المؤثر فيهم والغالب عليهم .

11- ام على المستوى العام فإن الفرد عندما يذوب في جماعة ما فإنه يفقد جزء من عقلانيته واستقلالة الفكري ويتحول الى عضو في قطيع سلوكة عاطفي غير نابع من العقل ، ولذلك نجد ان التحليل الفني يعد من احدى الوسائل الفعالة لاستعادة العقلانية الضرورية للتعامل بنجاح مع التقلبات الدائمة للاسعار في السوق بحيث يعتمد الفرد على العقل دون العاطفة في النظر الى حركة السوق .

12- تختلف ردود الافعال النفسية للمشتركين بالسوق بالنسبة لحركة الاسعار حسب مراكزهم المفتوحة ، لتصل احيانا ببعض المضاربين غير المحنكين الى ان تتملكهم مراكزهم تماما بدلا من تملكهم هم للمراكز وتستحوذ بالكامل على تفكيرهم لتصبح اراؤهم تعبيرا عن مراكزهم بالسوق ، حتى يخيل للمرء انهم يتكلمون بالنيابة عن مراكزهم ، لان رؤيتهم للاشياء تقتصر على مايعضد الاحتفاظ بمراكزهم المفتوحة بالاسواق فاذا كان قد اشتروا فانهم لايرون غير كل مامن شانه ارتفاع الاسعار اما اذا كانوا قد باعوا فإنهم يرون فقط ما قد يؤدي الى انخفاظها هذا على المستوى الشخصي .

13- المضاربة الناجحة هي من اكثر المهن التي تتطلب عملا شاقا وذكاء وصبرا وضبطا للنفس وسرعة بديهة .

14-واجبات المحلل الفني :

1-قوة التحليل السليم .
3-عدم التردد في إتخاذ القرار لإنه لاجدوى من التردد بل هو من أكثر الامور إنهاك للقوى .

15-فوائد التحليل الفني :

1-يساعد على نزع العاطفة من قرارات التداول واحلالها بمؤشرات فنية قوية ثبت من التجارب والخبرة السابقة إرتفاع إحتمالات نجاحها .
3-يعطي المضارب منهجا موضوعيا لاختيار سعر معين للشراء او البيع من بين عالم واسع من الاسعار المختلفة .

2-تحديد اتجاة الاسعار .
3-ادارة المخاطر .

تسلم يا غالى افكار ومواضيع كلها مفيده
ونرجو المزيد ان شاء الله

Looser
07-19-2012, 12:43
للتخلص من التفكير السلبي والأفكار السلبية، والتى تحدك عن التقدم في حياتك وأخذ ما تريد، هناك تقنيات سهلة يمكنك استخدامها والتي يمكنها أن تحول تفكيرك للأفكار الإيجابية وتجعلك تركز على كل ما هو إيجابي فى حياتك وتحقق لك النتائج المرجوة بإذن الله
فقط - داوم علي إستخدام هذه التقنيات "البسيطة فى تنفيذها القوية فى تأثيرها"، وسترى كيف أن حياتك في مدة قصيرة أختلفت كثيراً عن السابق، هذه التقنيات أعرضها كالتالى:

للتخلص من التفكير السلبى والأفكار السلبية

1-تحويل الفكر لحدث أو موقف سعيد.

كلما أتتك الأفكار السلبية أعمل على تحويل تفكيرك لشئ إيجابى فى حياتك ؛ تذكر فكرة سعيدة أو حدث أوموقف سعيد ينتشلك من هذا التفكير السلبى بشكل فورى كمثال (يوم نجاحك فى التعليم الثانوى ودخولك الجامعة وفرحتك بذلك – لمسة طيبة من أمك ملئت قلبك فرحاً ورضا –نصيحة أعجبتك من والدك وتأثرت بها كثيراً وفرحت بها – يوم إستلامك جائزة ما ..الخ.

مع ملاحظة .. أن لا تستدعى الأحداث أو المواقف السعيدة التى تجلب مشاعر بها شجن وبكاء، أو مشاعر تؤدى لذكريات أخرى لها وقع سلبى فى حياتك.

ان تحويل تفكيرك فوراً لفكرة إيجابية ، سيلغى تأثير الفكرة السلبية عليك .. حيث أن العقل يميل للأفكار الإيجابية ويقربها إليك لأنها تدخل السعادة على العقل والنفس ، وبذلك سيلفظ الأفكار السلبية ذلك لأنها تقربه للألم وهو ما يرفضه العقل وترفضه النفس ..
فالأفكار الإيجابية أقوى ألف مرة من الأفكار السلبية ، فهي مبعث للسعادة والبهجة، وكما يقولون "البقاء للأقوى" ، لذا حول تفكيرك بشكل إيجابى فوراً عند ظهور الفكرة السلبية لأسعد شئ تتذكره فى حياتك .. وهذا من شأنه إلغاء تأثير الفكرة السلبية تماماً.

يقول نورمان فينسنت بيل : (إذا غيرت أفكارك تكون بذلك قد غيرت العالم)
وأقول : (إذا غيرت أفكارك تكون بذلك قد غيرت عالمك).

2 - استخدم تقنية "توقف":

كذلك تعامل مع فكرتك السلبية بحزم ، كلما لاحت الفكرة السلبية فى عقلك قل لها قف أو (توقف)، وكلما عاودتك هذه الفكرة من جديد قل لها (توقف) يمكنك قول ذلك بصوت مسموع فى البداية ثم يمكنك بعد فترة قول ذلك بأمر ذهني داخلي لعقلك بصوتك الداخلي، وذلك حتى يعلم عقلك أنك لا تريد هذه الفكرة ثانية فى حياتك ؛ ويشطبها من مخزن أفكارك ؛ ويشطب كذلك كل ما يعمل على توكيدها من حياتك كلها.. وبذلك تصبح أفعالك
إنعكاساً لأفكارك الإيجابية فقط عن نفسك ؛ وتنمو وتتزايد تأثير هذه الأفكار الإيجابية فى حياتك من نفس نوعها وتعضد سلوك الإيجابى على الدوام.

يقول "بيت كوهين" : وهو خبير حياة إستراتيجي: (إنك إذا أمرت الأصوات القلقة النافذة فى رأسك بأن تسكت فإنها سوف تسكت) .. الأمر بهذه البساطة.

Aker001
07-19-2012, 12:44

waleed adel
07-19-2012, 13:15
موضوع رائع اخى جو دائما مواضيعك جميله بجد
تسلم ايدك وانشاء الله يكون افاده للكل

elzeel
07-19-2012, 13:21
موضوع قيم فعلا وياريت كلنا نحاول نفيد بعض وان الناس الكبيره تساعد
المبتدئين عشان يعرفو يمشوا فى طريق كويس يوفر ليهم ربح ان شاء الله

Mohamed90
07-19-2012, 13:41
السلام عليكم بارك الله فيك على الموضوع اخي و بارك الله في الاخوة على المعلومات القيمة
و طبعا انا ليس عندي ايا جديد ولكن استفدت من السوق و استخلصت شئ وحد و هو الصبر ة الالتزام و عدم الطمع

السيد الجبالي
07-19-2012, 14:06
موضوع قيم جدا .. وان شاء لله نجد فيه الكثير من الافكار المفيده ...
متابعين ومشاركين ان شاء الله دوما في هذا الموضوع .. وبالتوفيق ..

wazwaz
07-19-2012, 14:29
فكرة أكثر من رائعة أشكرك على هذه البادرة الطيبة للمحاولة للرقي بالمنتدى والوصول لما هو أفضل
أنا كل ما أستطيع أن أنصح به الإخوان هو الإبتعاد عن الطمع قدر المستطاع وإحترام إدارة رأس المال

youmuststop
07-19-2012, 15:15
عاوزين موقع انستا ينزل توصيات للعملات المشهوره يوميا لمساعده المبتدئين منا في هذا المجال

EngAhmed
07-19-2012, 16:53
مجهود جميل منك ربنا يبارك فيك وفكرة جميلة وان شاء الله الكل يستفيد من فكرتك

kero
07-19-2012, 17:45
فكرة كويسه اخى وممكنيبقى موضوع جيد جدا
ملىء بالمشاؤكاتوالنصائح والافكار الجديدة والمفيدة اللامنهية فى سوق الفوركس شكرا لك

magic777
07-19-2012, 18:15
انا معنديش افكار خاصه بس عندي نظام عمل وهو اننا نحاول بقدر الامكان اننا نلحق الحركه في بدايه الصباح
يعني حللوا السعر من بعد الفجر ولو حتى على الساعه 6 او 7 صباحا
ونضع اوامر واهداف صغيره بطريقه مدروسه ولو 20 نقطه يوميه وشكرا على كده ونشوف حياتنا بعدها وهكذا

fxjoseph
07-19-2012, 20:37
انا معنديش افكار خاصه بس عندي نظام عمل وهو اننا نحاول بقدر الامكان اننا نلحق الحركه في بدايه الصباح
يعني حللوا السعر من بعد الفجر ولو حتى على الساعه 6 او 7 صباحا
ونضع اوامر واهداف صغيره بطريقه مدروسه ولو 20 نقطه يوميه وشكرا على كده ونشوف حياتنا بعدها وهكذا

طيب لماذا اخترت هذا الوقت بالتحديد اخي ممكن مزيد من التوضيح ما الميزة في هذا الوقت عن غيره

al7oot
07-19-2012, 21:44
مية مية يا ريس
فكرة رائعة انه نعمل بنك معلومات خاص بالفوركس لأنه مجال الفوركس مجال واسع وكل يوم في جديد
عشان كده لازم نواكب الجديد اول بأول

mohamed yossef
07-20-2012, 02:53
أفكار في الفوركس

14-واجبات المحلل الفني :

1-قوة التحليل السليم .

15-فوائد التحليل الفني :

2-تحديد اتجاة الاسعار .
3-ادارة المخاطر .

تسلم يا غالى على الافكار المشروحة بعبقرية
وننتظر من الكل المشاركة بمعلومات اكثر عن الفوركس والتحليل الفنى والاستراتيجيات
حتى يستفيد المبتدئين اللى انا منهم

اسعدنى المرور وقراءة شرح افكارك

tarek22
07-20-2012, 03:28
بالظبط ولكن اوقات بنطمع وبنحب نغامر عشان نكسب كتير وبالتالى كل ال حققناه من مكاسب ممكن فى لحظة نضيعه

fxjoseph
07-20-2012, 11:15
فكرة منتظر رايكم فيها هو ان احنا نبحث عن متداول محترف ويا حبذا لو كان واحد نعرفه هنا مثلا في المنتدي وهو يقوم ويفتح حساب متاجر في نظام فوركس كوبي وبما انه محترف اكيد في اول اسبوع باذن الله هتكون نتائجه كويسه يروح حاطط نتيجته هنا في المنتدي واحنا ندعمه باننا نربط حسابتنا بحسابه في نظام الكوبي اللي هي البونص اللي هناخده يعني مش هندفع ولا مليم
فمثلا لو تم دعم هذا الشخص ب50 شخص مثلا وكان متوسط حساب كل واحد 50 دولار مثلا فالجميع هيكسب واكيد هذا المتاجر هيكسب بس نتفق معاه مثلا يكون عمولته قليلة
بالتالي هيجذب ناس كتير منتظر رايك وان وجد احد ان الفكرة جيدة فياريت تساعدوني بالبحث عن هذا المتاجر وانا اول واحد هربط حسابي بحسابه

egypt2012
07-20-2012, 11:20
فكرة الموضوع جميلة و لكن محتاج توظيف جيد من الاعضاء
يعنى اللى عاوز مؤشرات او اكسبيرتات يكون فى حد هنا يقدر يبحث عنهم و يجبهم للعاوز
و كمان يكون فيه اعضاء عندها قدرة على تطوير الاستراتيجيات و الاستفادة منها الى اقصى حد

السيد الجبالي
07-20-2012, 12:55
و كمان يكون فيه اعضاء عندها قدرة على تطوير الاستراتيجيات و الاستفادة منها الى اقصى حد

تمام جدا يا غالي وفكره ممتازه لتعم الفائده بين اعضاء المنتد\ي .... وان شاء الله نحن متابعين ومشاركين
واللي محتاج مؤشر او غيره ان شاء الله نستطيع المساعده ... بالتوفيق ... تحياتي

compaq0
07-20-2012, 13:17
لو واحد يقدر يعمل معامل يقيس حركه عمله بالنسبه لاخرى اى عندما يتحرك اليورو دولار لاعلى ب سين من النقط يتحرك الكندى لاسفل ب اكس من النقاط لو حد يقدر مثلا يعمل معادله او معامل نضرب فيه سعر يديك سعر العمله التانيه.هل من الممكن

magic777
07-21-2012, 03:18

واللي يقدر على كده اكيد لازم يكون مشترك في اكتر من منتدى ويعرف يبحث كويس فيهم بطريقه سهله
وبسرعه ويأتي لنا بالمؤشر او الاكسبرت المطلوب وياريت يكون حد مننا عنده الوقت ويساعدنا

KOGI
07-21-2012, 04:06
والله فكرة ممتازة جدا اخى الكريم وانا معاك ان شاء الله بس محتاجين تفاعل اكتر من كده م نالاعضاء
خصوصا اللى عندهم خبرة كبيرة فى مجال الفوركس عشان الكل يستفاد منهم
تقبل مرورى اخى ولك احترامى

markk
07-21-2012, 04:26
فكرة جيدا والاكن من قياس شدة ترابط العملات مع بعض خلال فترة زمنية قصيرة

Mr.GooDMaN
07-21-2012, 18:18
من المهم العمل بشكل جماعى لان هذا يوفر فى الوقت والمجهود ويجعل العمل اسهل
وامتع واكثر قدرة على الوصول الى الاهداف كما يزيد من خبرات بعض المبتدئين

swingawy
07-22-2012, 03:44
احب اشكر جميع اعضاء المنتدي الجميع ده علي كلمات الشكر السابقة
ثانيا اخي بالنسبة لاستفسارك انا شخصيا اعتقد ان لو عملنا بنك الافكار اكيد هنحتاج افكار في كل نواحي الفوركس وليس في شيء واحد فقط

fx-man
07-22-2012, 03:55
انا عن نفسى مؤمن ان العمل الجماعى فى اي شئ يؤدى للنجاح لكن انا شايف ان العمل الجماعى ما ينفعش فى سوق الفوركس وان الافضل ان الواحد يعتمد على نفسه وعلى تحليله بس
انا تابعت رحلات الى المليون كتيرة وكلها تقريبا كانت بتفشل فى الشهور الاولى .

forex4ever
07-22-2012, 09:20
انا عن نفسى مؤمن ان العمل الجماعى فى اي شئ يؤدى للنجاح لكن انا شايف ان العمل الجماعى ما ينفعش فى سوق الفوركس وان الافضل ان الواحد يعتمد على نفسه وعلى تحليله بس
انا تابعت رحلات الى المليون كتيرة وكلها تقريبا كانت بتفشل فى الشهور الاولى .

كلامك صحيح فعلا معظم الرحلات المليونية كانت جماعية وفشلت
والسبب مش في اللي قاموا بالرحلة انهم فاشلين كل واحد في اللي في الرحلات المليونية دي يقدر يعمل المليون لوحده لكن المركب اللي ليها ريسين بتغرق
وانا شايف العمل في الفوركس يحتاج قوة اتخاذ القرار

magic777
07-22-2012, 23:46
كلامك صحيح فعلا معظم الرحلات المليونية كانت جماعية وفشلت
والسبب مش في اللي قاموا بالرحلة انهم فاشلين كل واحد في اللي في الرحلات المليونية دي يقدر يعمل المليون لوحده لكن المركب اللي ليها ريسين بتغرق
وانا شايف العمل في الفوركس يحتاج قوة اتخاذ القرار

اعتقد ان الفوركس عمل فردي وليس عمل جماعي هنا لان كل متاجر بيكون ليه وجهه نظر وتحليل خاص به
وايضا رحلات المليون دي مع اول خساره بتلاقي تسرب الملل والانتقادات بين المشتركين ومش الكل هنا بيتقبل الخساره للأسف
وطبعا ده بيؤدي الى فشل الرحله دي بعد فتره

zahran
07-22-2012, 23:49
الفكره اللى عندى اللى نفسى بجد كل اللى يقراها ياخد بيها . او يجربها على الاقل لمده اسبوع واحد بس ويشوف نتايجها
اولا يا سيدى اذا فرضنا ان عندنا حساب ب 100 دولار
نفسم الحساب دا على خمين يبقى الناتج 2 دولار
يبقى دلوقتى حجم صفقتنا بالربح او الخساره هى 2 دولار تمام
نستنى الفرصه المناسبه للدخول وندخل صفقتنا ونحط التيك بروفت والاستوب لوس ونقوم ونسيبها شغاله ونبص عليها كل ساعتين . وهيا تقفل لوحدها احنا ملناش دعوه
ونستمر على كدا وشوفوا النتاييج

mido
07-23-2012, 00:14
اخي الكريم
يوميا
تقبل مروري ولك فائق احترامي

mannon
07-23-2012, 00:31

فعلا فى ناس كتير لحد دلوقتى مش عارفة ان فى عملات بترتبط مع بعض يعنى ممكن تلاقية يدخل يبيع المجنون ويشترى الين ، طيب ما انت كدة من غير ما تقصد ما عملتش حاجة ومكسبك ممكن جدا يبقى قريب من خسارتك

Aker001
07-23-2012, 00:43
اتمنى من الأعضاء في المنتدى التفاعل
مع هذا الموضوع ليستفيد منه كل عضو في هذا المنتدى

khaledforex
07-23-2012, 00:48
يمكننى المشاركة بفكرة لادارة صفقاتك
بص ياسيدى
ادخل بصفقة التارجت 100 والاستوب 50 نقطة
اذا ضرب الاستوب عادى ادخل صفقة تانية
لو كسبت يبقى انت كدة كسبت ضعف الاستوب
لو دخلت بعد كدة ب 3 اضعاف اللوت الاول ولو كسبت 100 نقطة يبقى انت كدة كسبت 8 اضعاف المبلغ الاول
ولو خسرت يبقى انت خسرت المبلغ الاول فقط
اى استفسار انا فى الخدمة

Aker001
07-23-2012, 00:49
معنديش افكار خاصه بس عندي نظام عمل
وهو اننا نحاول بقدر الامكان اننا نلحق الحركه في بدايه الصباح

havic
07-23-2012, 01:07
موضوع جيد و بالفعل العمل الجماعي يكسب المزيد من الخبرة
ولا يبخلوا الاعظاء علينا بما تمكنوا منه من خبرة

kingman
07-23-2012, 01:45
اعتقد ان الفوركس عمل فردي وليس عمل جماعي هنا لان كل متاجر بيكون ليه وجهه نظر وتحليل خاص به
وايضا رحلات المليون دي مع اول خساره بتلاقي تسرب الملل والانتقادات بين المشتركين ومش الكل هنا بيتقبل الخساره للأسف
وطبعا ده بيؤدي الى فشل الرحله دي بعد فتره
هو كما ملاحظ فى هذا السوق ان العمل الجماعى بيبقى صعب شوية وممكن فعلا يكون ده احد اسباب تعثر هذه الرحلات ولكن اعتقد مش بيبقى ده السبب الأكبر فمعظم الرحلات اساسا مش بتبقى منطقية لكى تتحقق

osama shaban
07-23-2012, 01:51

طريقه جديده وجيده في نفس الوقت وعايز اقولك ان التحليل الرقمي هو المعترف بيه حاليا كاعلي نسبه ارباح مع التحليلي الموجي
الطريقه التي تعمل بها في التدول لكن بها نسبه خطوره عاليه خصوصا عند مضاعفه حجم اللوت ده خطر جدا مع مراعه الاخبار الاقتصاديه

محمد فرغلى
07-23-2012, 01:53
الله يجازيك خير فعلا فكرة رائعة
وياريت المشرفين يتأكدوا لينا من كل معلومة

eagles
07-23-2012, 02:01
فكرة حميلة أن نجمع أفطارنا ونتعاون وأقترح أن يكون المشرفيين على المنتدى الذين يتداولون وعندهم خبرة كبيرة يقوموا بتحديد مكان معين بالمنتدى يكتبون فيه توقعاتهم وتوصياتهم للتداول خلال الأسبوع أو اليوم

Single phase
07-23-2012, 02:09
فكره رائعه اخي الكريم وياريت الافكار تتجمع وتنزل في ملف واحد
علشان اللي عايز يستفيد

AMANI
07-23-2012, 18:56
ان شاء الله يكون ليك ثواب
علي مجهودك هذا وان شاء اللة يكون ليك ثواب

aboualy
07-23-2012, 18:59
فعلا فكرة جيدة فكرة تجميع الافكار واعتقد انها ممكن تكون مفيدة لان الافكار الى ممكن يتم تجمعها ممكن تكون بتكمل بعضها يعنى كل واحد عنده مثلا جزء من الفكرة ولما تجمع الافكار مع بعض توصل لطريقة جديدة او شئ جديد

mohamed1happy
07-23-2012, 19:02
هي فكرة جميلة جدا وجدية ايضا
لكن ياريت يا جماعة كل واحد يتأكد من المعلومة قبل ما يحطها

madman
07-23-2012, 19:05
والله فكره كويسه فكرتنى ببنك المعلومات وكمان هتزود افكارنا خاصه فى مجال الفوركس شكرا على الشغل دا

kanzsea
07-23-2012, 19:33
هناك طرق فلكية تعطى نتائج اكثر من رائعة ولكن تحتاج الى دراسة عالية وتركيز كبير جدا حتى تتوصل الى هذة الطريقة

lesa
07-23-2012, 19:39
موضوع جميل ويا ريت يكون متجدد يوميا اعتقد اننا هنستفاد منو كثير فكل متداول يكون لة نقاط خاصة بة اذا تشاركنا جميعا سوف نحقق اقصى استفادة من الفوركس

Tips™
07-23-2012, 19:43
موضوع جميل والله بيفيدنا كتيير و خصوصا المبتدئين زى مثلا ^_^
و يار تداوم عليه و بالتوفيق للجميع هنا

younesjoe
07-23-2012, 21:38
نعم تبادل الخبرات في السوق دا مهم للغاية و دلك لنستطيع التغلب على السوق و فهمه جيدا
انا انصح المتداولين بدراسة موجات اليوت لما لها من مصداقية عالية في السوق دا وايضا ترقب حدوت الموجات المستقبلية

AMANI
07-24-2012, 18:55
فكرة كويسه اخى وممكن يبقى موضوع جيد جدا
ملىء بالمشاركات و النصائح والافكار الجديدة والمفيدة فى سوق الفوركس شكرا لك

ashraf
07-25-2012, 20:29
فكرتى تتلخص فى التداول بعد صدور الاخبار والبيانات الاقتصادية فقط لا غير اى تكون خارج السوق وتدخل بعد الخبر مباشرة وتحديد الترند للاستفادة من التحرك السعرى الكبير بمستهدف لا يقل عن 50 نقطة انا جربت هذه الطريقة واثبتت نجاحا

delpi
07-25-2012, 21:06
وياريت يشارك فيها الناس القديمة فالمجال عشان نستفيد منهم كمبتدئين وانا عن نفسي طريقتي اللي بستخدمة هي الاسكالبنج بهدف اقل من 10 بيب وفتح صفقات متتالية

morx123
07-25-2012, 21:11
انا افضل الاستراتجيات الخاصه
المبنيه على تحاليل واستنتاجات خاصه تدل على الامتابعة والاجتهاد

power8
07-25-2012, 21:28
بالفعل انا اِيد الروح الجماعية و شكرا على الموضوع
نتمنى ان يتفاعل الكثير من الاعضاء لافادتنا بخبرتهم

bilalo200
07-25-2012, 22:18
السلام عليكم و رحمة الله تعالى وبركاته
اشكرك على الموضوع الرائع واتفق معك فلابد من الجميع ان يشارك لنرتقي بهدا المنتدى

noursaja
07-25-2012, 22:24
فكرة كويسة ويا رب الناس المحترفة تفيدنا
وتكون مشاركة من لكل عشان تعم الفائدة

apolo
07-27-2012, 23:28
فكرة مفيدة لنا جميعا لكن ينقصها بعض التنظيم فقط حتى لا تكون عبارة عن مجموعة من الردود المختلطة

ahmadsalaymeh
07-27-2012, 23:32
موضوع رائع وفكرة مشاركة الجميع هي فكرة جميلة
ولكن كثر تكرارها في الاونة الاخيرة
وشكرا على الموضوع الجميل

Ahmed Ghanem
07-28-2012, 01:46
موضوع جميل والله يا غالى
لكن مظنش انه فى حد هيساعد بفكرة ثمينة جداً
خاصة وانه الكل محتاج الافكار دى لنفسه
بس ياريت فعلاً نلاقى افكار جيدة وقيمة مش افكار مكررة او سد خانه
بالتوفيق

tarek22
07-28-2012, 04:29
اريد معرفة استرتيجية لتحديد اكبر معدل للربح ممكن ان تصل اليه الصفقة
الصفقات السوينج بتبقى عايزة نفس طويل وتحليل ممتاز وافضل الأستراتيجيات هى اللى تقدر تتوقع نهاية الموجة وتكوين قمة او قاع والبيع او الشراء منها باهداف كبيرة
وتبقى امه دعياله اللى يمسك الموجة من اولها

mostawda3
07-28-2012, 04:46
فكرة حلوة وجميلة
وخصوصا أن مجال الفوركس في تجدد يومي
أنا ليس لي ما أضيف
لكن أحب أن أشكر كل الأعضاء الكرام على جهودهم

khaledforex
07-28-2012, 14:29
اقترح ان نبحث جميع من تحمسوا للموضوع نبحث عن استراتيجية ناجحة ولكن يكون فيها الهدف ضعف الاستوب
اعتقد ان هذه الاستراتيجية ستحكون افضل من ملايين الاستراتيجيات التى لا تستخدم استوب لوز
ما رأيكم

Bs Joker
07-28-2012, 14:33
أنا سأحاول تقديم بعض المعلومات حول طريقة النجاح عند المضاربة و في سوق الفوركس عموما , افضل شيء للمضتربين المبتدئين و حتى المتوسكين خو تعلم استغلال نقاط المقاومة و نقاط الدعم و على كل فرد ان يعتمد مثل هذه الادوات كوسيلة لتحليل فني ناجح اضافة الى اعتماد مفهوم الترند و العمل به و خصوصا عند الكسر .

forexawy
07-30-2012, 16:56
فكره ممتازه ياباشا ماشاء الله وان شاء الله نشوف افكار ممتازه
انا معنديش افكار جديده بس عندى ملحوظه صغيره
وهى افضل صفقه اسكلبنج تعملها بتبقى على الساعه 3 الفجر

tarek22
07-30-2012, 17:31
يدخل العديد من التجار إلى السوق بدون تفكير في الوقت الذي يودون الخروج فيه، فقبل كل شيء، الهدف هو تحقيق الربح,,,, يجب على الشخص أن يقدر في ذهنه الحركة التي يتوقعها,إنه من المهم أن تعرف الفتراتالزمنية المختلفة التي تدخل فيها المراكز المالية المختلفة السوق وتخرج منه حيث أن هذايوجد قدراً أكبر أو أقل من التقلب ويمكن أن يؤثر على حركة السوق.

msh3egy
07-30-2012, 18:14
اتمنى يكون موضوع مثبت وتوضع فقط المشاركات التى تخص اساليب المتاجره وتطوير المتاجر
وانا اتوقع المزبد من الاقبال على المنتدى خلال الفترات القادمة باذن الله تعالى

king
07-30-2012, 18:23
اكيد اخى مجال الفوركس يحتاج الى تطوير مستمر وافكار جديده ويجب على التجار
دائما البحث عن المعلومه المفيده والجديد والفكره المفيده التى تؤدى الى النجاح فى السوق فى النهايه

hesham itch
07-30-2012, 18:52
من الممكن ان يت اختيار احد الاماكن التى يتم وضع وتخزين المعلومات لكى
يساعد المبتدئين لكى يعملو ويجدو كل ما يريدون معرفته عن الفوركس

spectra4
08-05-2012, 20:37
فكرة تستحق التقدير من اجل افادة بعضنا البعض وياريت تلقى
بالقبول ويساعدونا الاعضاء بكل ما هو مفيد من معلومات

MohamedAdel
08-05-2012, 20:53

hend
08-11-2012, 13:19
والله هيا فكرة جميلة واتمنى من الناس هنا يكونو على
اد الحدث وتنمو هذا البنك معك ان شاء الله وتقبل مرورى

dodovedo
08-11-2012, 13:49
اخى الكريم
ياريت بس توضوح افكار فى ايه مؤشرات نصائح اكسيبرتات
علشان الكل يشارك
تقبل احترامى وتقديرى

light
08-11-2012, 18:57
فكرة جيدة يا اخي ، بالفعل نحن في هذا المنتدى ليس لربح البونص فقط بل لتبادل الخبرة لنستفيد ونفيد ، لذا ان اهم شيء لي عند التداول انني لا افكر في الربح ابدا بل افكر في حماية راس المال بالدرجة الاولى

themaxprofit1
08-11-2012, 22:13
انا عايز اعمل حاجة جديدة اسمها قاعد بينات الفوركس اى معلومة عند حد او اى سؤال يحة فى قاعدة البيانات دى وكل حاجى جديد بصيغت سؤال وجواب

islam96
08-18-2012, 21:08
موضوع جميل وإن شاء الله الكل يستفيد
بس أنا لسا جديد وحستمع لأفكاركم ونصائحكم

osama.star012
08-18-2012, 21:14
موضوع جميل فعلا عشان انا بحب الافكار الجديده فى اى مجال وربنا ينفع بهذا العمل الناس كلهم و يوفقك

sa3idsmp
08-18-2012, 21:20
واطلب من الاخوة المشرفين واخواننا الاعضاء المحترفين التأكد من كل معلومة او من كل نصيحة يتم نشرها ولكم جزيل الشكر

بالفعل اخي هناك من ينشر معلومات مغلوطة تكون سبب في الخسارة
و ترك الفوركي للعديد من المبتدئين
فيريت التحقق من اي معلومة قبل نشرها سواء كانت في الفوركس او غيره

hehelibeb
08-18-2012, 21:44
أنا أعتقد أن التعلم يأتي بالتدرب على الشارت أكثر من المعلومات النظرية هي مهمة ولكن بدون التطبيق لا تساوي شيء

yasefsami3
08-18-2012, 22:33
المهم ان الناس كلهم مستفيدين من الفوركس وهو مصدر رزق ثاني اي دخل اضافي ثاني

forex.pips
08-27-2012, 04:05
الفكرة الى عندى ان كل المبتدذين لازم يبدأوا يتعلموا التحليل الفنى لانه فعلا ممتع وهيساعدهم كتير جدا فى دخول صفقات ناجحة
بالاضافة الى الالتزام بادارة راس المال ووضع خطة عمل صارمة

hossam zaki
08-28-2012, 02:00

علاء بدران
08-28-2012, 02:08
فكرة جيدة اخى اطالب المشرفين ب المراجعة وراء الاخطاء
وتوضيحها مع كل شكر وتقدير اليكم

forexawy59
08-28-2012, 02:36
انا شايف ان افضل فكره فى المتاجره انك تركز على ازواج معينه وتكون متابعها بشكل جيد
عشان تقدر تعرف كل تحركاته وتكسب منها دايما ان شاء الله وتحقق منها ريح يومى او شهرى مضمون ان شاء الله

mido303037
08-28-2012, 02:38
هى فكرة بسيطة جدا ان الواحد يقلل من الطمع الى جواة
ويرضى بالقليل ولا يتمسك بالطمع لانة يؤدى للهلاك والخسارة

marem2007
08-28-2012, 02:42
انا الفكرة الي هعرضها غربيبة شوية
السعر مش بيمشي في اتجاة واحد علي طول اكيد بيصحح
ممكن يمشي 200 نثطة ويصحح
او اكثر في النقاط بس لازم يصحح
فاية رايكم لو نستخدم نظام التبريد

donya_elkhir
08-28-2012, 02:46
اولا اشكرك اخى على موضوعك الجميل ده واحنا فعلا استفدنا منه وافكار كلها ممتازه بس انا للاسف معنديش افكار جديده عشان انا لسه مبتدا بس انا استفد من خبرتكم وبشكر كل اخواننا الاعضاء وبطلب منهم التاكد من كل معلومه او نصيحه يتم نشرها

anazoft
08-28-2012, 02:47

فكرة رائعة جدبت انتباهي
لم افهمها حاليا بشكل كامل لكن اعطتني افكار جيدة
جاري التجريب و التطوير و ادا وصلت الى شي جديد راح يتم طرحه ان شاء الله

كونان
09-20-2012, 18:36
فكره جيدا واتمنى من الأعضاء في المنتدى التفاعل مع هذا الموضوع ليستفيد منه كل
عضو في هذا المنتدى,لكن يجب وضع اي اقتراح او نصائح
من الأعضاء الذين يملكون الخبره في الفوركس

dina
09-20-2012, 18:42
موضوع رائع بجد وشكرا لك اخى الكريم على فكرتك المفيدة للكل
وشكرا لجميع الاعضاء الذين قالوا افكار جديدة وانا شخصيا استفدت منها وارجو ان تعم الفائدة على الجميع

2x1
09-20-2012, 18:46

طيب ازاي بتعمل الصفقة التانية بضعف حجم اللوت وانتا تعرف اصلا انهي واحد اللي هتجب معاك ياريت تحط طريقتك فموضوع وتشرحهلنا عملي

informatiquepro
09-20-2012, 18:54
انت على حق يا اخي ولله شكرا لك كثيرا
اهم شئ عندي هو وضع نموذج خاص بك دائما و بالتوفيق لك

nayef567
09-20-2012, 18:56
فكرة جميلة لكن المشكلة الكبرى تكمن اخي الناشر انه مؤيدي الفكرة لايستطيعون قراءة بعضها

HOUSAMMI
09-20-2012, 19:26
فيه مؤشر جامد جدا

اسمه سوبر ترند المؤشر ده ينفع فى حالة

الموظفين زى حالاتى ،، كان منزله الاخ اعتقد محمد عادل

كمان مؤشر الزجزاج ياريت الناس تجربه

naoual
09-20-2012, 19:30
فكرة جيدة اخي الكريم لكن اغلب التجار الناجحين الذين يملكون افكار جيدة تفيدك لن تجدون متفرغين لذلك لانهم مشغولون
بتجارتهم و مشغولون بالبحث عن معلومات جديدة لتطوير افكارهم هم

eslam92
09-20-2012, 20:05
موضوع اكثر من رائع وساحاول المشاركة فيه بشكل دائم
للأسف كل ما اعرفه غالبا ما ذكره الكثيرون قبلى لذا ساحاول الاستفادة من الاخرين على أمل افادة الباقيين
باى شئ اعرفه او اتعلمه بشكل دورى
تقبل مرورى وشكرا للموضوع الرائع

keko
09-21-2012, 02:56
فعلا فكره جديده التىقمت باقتراحها وهوان كل متداول وخصوصا الذين لديهم خبره وعندهم ثقه بالمعلومعه الى
هيضيفوها الينا فعليهم فعلا وضعها حتى تعم االاستفاده على الجميع والمزيد من الافكار الناجحه

m.o.b
09-21-2012, 04:13

azifek
09-21-2012, 04:15
مشكور على المبادرة الجميلة التي ستساعدنا حتما في تبادل الخبرات و المنافع
أتمنى من الأعضاء ذوي الخبرة الطويلة أن لا يبخلوا علينا بالأفكار و الخطط الممتازة
ولكم جزيل الشكرا

..::E.A.G.L.E::..
09-21-2012, 04:16
بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتــة

بدون مقدمات فكرت في فكرة وبصراحة لسة هجربها بس قولت اجربها معاكوا

لو نجحت هتبقي طريقة للربح سهلة قوي ومش عايز تفكير اصلا

تابعوا معنا اليوم ان شاء الله بس اهم شيء هو التفاعل معنا علشان الكل يجربها ويقولي راية

وكل واحد يجربها علي عملة ويقولنا النتيجة اية

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

ناسف علي التاخير وذلك لاسباب متابعة اكثر من موضوع ولشرح الموضوع باستفاضة

شرح الطريقة

الفكرة هدفها هو التغلب علي السوق في جميع الحالات ان شاء الله

اذا كان هابط او صاعد او عرضـــي

تتلخص الفكرة في محاصرة السعر في نقط معينة ولكن الخروج بربح بدون مضاعفات

وبعقد واحد فقط ازاي ؟؟؟؟

نقوم بمحاصرة السعر في حيز 50 نقطة هكـذا

نقوم بزيادة 100 نقطة اعلي واسفل الخط الاحمر ليصبح الامر هكذا وسنقوم بتغير اللون للتسهيل

الان يوجد منطقة خنق السعر ومنطقة اخري فوق الحصر وليكن 100 نقطة

طريقــــــــــــــــــــة العمـــــــــــل

الطريقة الاولـــــــــي

الدخول في هذة الطريقة يكون علي كيفيك يعني عايز تبدأ بالبيع او الشــراء اللي تحبــة

ولكن يمكننا الاستعانة مثلا بالموفيينج افرج 55 في الدخول بيع او شــراء

نفترض اننا دخلنا بيع من 1.3450 ونضع الهدف 100 نقطة في اول صفقة

هناك احتمالين اما ان ينزل السعر ليحقق الهدف لو يصعد ليعكس الاتجاة

عند عكس الاتجاة سيكون لن نغلق الصفقة سيكون هناك امر معلق بعقدين شـراء من 1.3500

بهدف 100 نقطة فاذا صعد السعر ووصل الي 1.3600

سيكون صفقة البيع خسرانة 150 نقطة وصفقة الشراء + 200 نقطة

المجموع = 50 نقطة = ربح

هنا تبدأ الفكــرة وماذا لو ارتد السعر مرة اخري ولم يصعد وعاود النزول الي 1.3450

سيكون هناك امر معلق اخر عند نفس السعر نتذكر اننا نحاصر السعر ما بين 1.3500 و 1.3450

راجع الصورة

سيكون هناك امر بيع معلق بعقدين ونصف بيع

لو هبط السعر ووصل الي 1.3350

سيكون اجمالي الصفقات كتالي

الصفقة الاولي كانت بيع من 1.3450 = 100 نقطة

الصفقة الثانية شــراء بعقدين من 1.3500 = 150*2 = 300-

الصفقة الثالثة بيع 3 عقود من 1.3450 = 100* 3 = 300

اجمالي الربح = 100- 300 + 300 = 100+

الصفقة الرابعة ارتداد السعر مرة رابعة من 1.3450 الي 1.3500

سكون هناك امر معلق شــراء ب 4 عقود ونفترض انه وصل الي الهدف 1.3600

الصفقة الاولي كانت بيع من 1.3450 = -150 نقطة

الصفقة الثانية شــراء بعقدين من 1.3500 = 100*2 = 200

الصفقة الثالثة بيع 3 عقود من 1.3450 = 150* 3 = 450-

الصفقة الرابعة شراء 5 عقود من 1.3500 = 100* 5 = 500

الاجمالي سيكون = -150 +200 -450 +500 = 100 نقطة ربح

واذا استمر السعر في التذبذب

نقوم بزيادة اخر عقد بالمتوالية التالية

1 , 2 , 3 , 5 , 8 , 13

وسيكون الاجمالي دائما ربح وخلي بالك المارجن هيبقي قليل لان في عقود كتير عكس بعضها

( هيدج ) يعني المخاطرة قليل

abdellatif2013
09-21-2012, 04:53
القيام بالتحليل البعد عن التعقيد فالتعقيد عكس التحليل والتحليل بالتعريف اللفظي للكلمة هو ( تبسيط وتسهيل الامور وذلك مالاينبغي ان يحيد عنه من يتطلع الى فهم الاسواق . ولذلك يتداول بين اوساط المحللين الفنيين مايؤكد ذلك مثلا ( اذا كان لديك مسطرة وقلم رصاص ، فبإمكانك إنجاز الكثير ) وهذا فعلا مايحتاجة المرء لرسم خطوط الاتجاة والقناة وغيرها

mohamed amin
09-21-2012, 06:29
هى بجد تعبر فكرة جميلة جدا ارجو التطبيق فى اقرب وقت ممكن لو
تم ذاللك اكيد هتريح كثيرمن المبتدئين ياريت تلقى اهتمام من الناس

نور العمر
09-21-2012, 07:06
هو موضوع جميل و حلو و شيق و ممتع فى نفس الوقت و البنى ادم طبعا لازم ياخد برأى الناس الخبرة ذوى الخبرة يعنى اهلها يعنى و نستفاد منهم لان الواحد ميعرفش يتحرك كدة

ahmad123
09-21-2012, 07:26
موضوع جميل واتمنى من مثل هذه المواضيع التطبيق والمشاركه من جميع اعضاء المنتدى والتفاعل حتى تعم الفائده على الجميع

mohamed saad
09-21-2012, 09:31
عندي فكرة ممتازة نقسم انفسنا افراد كل فرد يأخذ زوج معين من العملات ويدرسه جيدا لمدة شهر من مناطق الدعم والمقاومات وعدد النقاط التي يسلكها الزوج في اليوم واوقات الصعود واوقات الهبوط وعدد النقاط التي يسلكها لمدة ساعة ولمدة 4 ساعات وهكذا ومدى احترامه للتحليل الفني والترندات ومدى مصداقية الاخبار عليه ويخرج بنقاط محددة ويقدمها هنا حتى نجمع اكبر قدر ممكن من المعلومات عن كل زوج ونستطيع ان نتعامل معه

flower
09-21-2012, 10:34
بارك الله فيك اخي وجزاك الله خير
بموضوعك هاد اكيد رح تفيد الكل المحترف او حتى اللي مابيعرف شي عن الفوركس
وكمان الفوركس بيتجدد وبدنا نعرف معلومات كتير اول باول عن الفوركس من خلال هاد الموضوع واكيد كلنا بنتابعك

djilani
09-21-2012, 11:31
شكرا أخي عل هذا الطرح الجميل
صح الفوركس دائما متجدد ويجب مواكبته جيدا

abdelmouman
09-21-2012, 12:11
انا في راي انه لا توجد استراتيجية تتماشى مع هذه السوق دائما
لكن اقترح التجارة مع الاخبار لانه دوما ما تكون تحركات قوية على اثر الاخبار

naceraziz3
09-21-2012, 12:14
انا ليس عندي ما أطرحه الآن لقد بارد الإخوة الكرام
بارك الله فيهم وأجازهم
,,,,,,,,,تحياتي,,,,,,

sohir
09-21-2012, 12:14
فكرة عظيمة أن نجمع أفطارنا ونتعاون وأقترح أن يكون المشرفيين على المنتدى الذين يتداولون وعندهم خبرة كبيرة يقوموا بتحديد مكان معين بالمنتدى يكتبون فيه توقعاتهم وتوصياتهم للتداول خلال الأسبوع أو اليوم

osamaelnino
09-21-2012, 12:22
ممكن لو كل واحد عنده استراتيجية ناجحة يطرح صفقات لايف
و نشوف خلال اسبوعين اذا كانت ناجحة او لا و لو ناجحة نتعلمها

aoneman3
09-21-2012, 12:26
السلام عليكم
والله يا اخى الكريم انا ما عندش الا النصائح اللى اقدر
اقدمها للمبتدء وهى الصبر وعدم الطمع والخوف
والتدريب الجيد

esraa
09-21-2012, 13:44
مشكور على المبادرة الجميلة التي ستساعدنا حتما في تبادل الخبرات و المنافع
لكن اغلب التجار الناجحين الذين يملكون افكار جيدة تفيدك لن تجدون متفرغين لذلك لانهم مشغولون يتجارتهم

loco
09-21-2012, 13:48
موضوع جميل وفكرة جديدة
انا مبتدء استفدة كتير من هدا الموضوع شكر لك و لاعضاء المشاركين

kramziie444
09-21-2012, 13:58
فعلا اخي عكرة مميزة جدا تشكر عليها و اؤيدك فيها المرجو ان يكون هنالك قسم
خاص بالنسبة للافكار الجديدة .

esraa
09-21-2012, 14:12
هى بجد تعبر فكرة جميلة جدا ارجو التطبيق فى اقرب وقت ممكن لو
تم ذاللك اكيد هتريح كثيرمن المبتدئين ياريت تلقى اهتمام من الناس

misho
09-21-2012, 14:15
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
فى البدايه اود انا اشكرك على هذا الموضوع الرائع
واتمنى التوفيق للجميع ان شاء الله

face book
09-21-2012, 14:25
شكرا علي الموضوع الجميل ده والافكار الجميله التي طرحتها في فقراته ولكن الافكار موجوده وافكار كتيره

لكن مافيش حد بيتعب نفسه ويعمل باك تيست ولا بيدور علي النتائج بنفسه كله مستني نتائج الاخرين وهذا من وجهه نظري خطأ كبير

mohamedgo12
09-21-2012, 14:25
فكرة جميلة جدا وياريت يشارك فيها الناس القديمة فالمجال عشان نستفيد منهم كمبتدئين وانا عن نفسي طريقتي اللي بستخدمة هي الاسكالبنج بهدف اقل من 10 بيب وفتح صفقات متتالية علي فريم 15 دقيقة

mohamed eldamnhorey
09-21-2012, 15:13

بس رجاء اخى الاخذ فى الاعتبار

ان الاسكالبينج سلاح ذو حدين يعنى ممكن يكسبك فى مينت وممكن يخسرك فى مينت

فخلى بالك ولاتهمل ادارة رأس المال

mouwal555
09-21-2012, 16:19
السلام عليكم يا إخواني
فكرة جيدة اخي الكريم لكن تتطلب اعضاء كتر لتطبيقها و
لاكن المشكل الحقيقي هناك اعضاء لن يريدو تطبيقها و شكرن

zubair
09-21-2012, 20:01
فكرة جيده و ان شاء الله نرى تفاعل الاعضاء
و ايضا التحقق من كل مشاركه لرؤية مدة فعاليتها

smail
09-23-2012, 15:43
انا حبيت نستفيد كلنا من تجمعنا في هذا المنتدي الجميل وكل واحد يطلع الجديد اللي عنده ويكون اكثر ايجابية ولذلك قمت بعمل هذا الموضوع واتمني ان ينال اعجابكم فهنا نفسي الناس كلها تشارك وتكون ايجابية

---------- Post added at 12:43 PM ---------- Previous post was at 12:13 PM ----------

انا حبيت نستفيد كلنا من تجمعنا في هذا المنتدي الجميل وكل واحد يطلع الجديد اللي عنده ويكون اكثر ايجابية ولذلك قمت بعمل هذا الموضوع واتمني ان ينال اعجابكم فهنا نفسي الناس كلها تشارك وتكون

faster4
09-23-2012, 15:59
طبعا نحن في هذا المنتدى لا نستفيد فقط من البونص بل يجب علينا ان نستفيد لاقصى درجة ، حيث يجب ان نستفيد من خبراتنا ونتبادلها لكي نناقش مع بعض اخطائنا و ما ينقصنا

mohamed alalfy
09-24-2012, 12:56
السلام عليكم
شكرا جزيلا اخى الكريم
نعم يجب الكل يفيد بعضه يجب الكل يتعاون
مع بعضه حتى يستفيد كل شخص من الاخر
ولكن يجب كل شخص قبل ان يعطى احد اى معلومه
يجب عليه ان يتاكد اولا من صحتها
وشكر الله سعيكم

noureen
09-24-2012, 13:14
فى البدايه احب اشكرك جدا على هذا الموضوع و هو فعلا رائع و جديد
احب اقول اقتراح للاخوه فى المنتدى تميز فى زوج واحد اولا يعنى ادرس زوج زوج و اعرف حركته ماشيه ازاى ممكن تجنى من الزوج الواحد الالاف بل و الملايين لو اتقنته

yassoo011
09-24-2012, 13:39
هقولكم على افضل طريقه لمن يتسرع في الدخول لكي لا يخسر امواله
لو انتا بتتسرع في الدخول ادخل شراء وبيع في نفس الوقت بنفس اللوت
ولما تلاقي خلاص السعر خد اتجاه معين اغلق الصفقه الخاسره وسيب الكسبانه
وكده حميت نفسك من الخساره

mohamed alalfy
09-30-2012, 18:25
السلام عليكم شكرا جزيلا اخى الكريم
هلى كل ما تقدمه لنا من معلومات
ونرجو من سيادكم ان تقدمو لنا كل
ما هو جديد فى هذا السوق
وشكر الله سعيكم

logly
10-09-2012, 08:51

ptczalat
10-09-2012, 12:02
نصيحتي الي جانب كثير من ما ذكره الأخوة الأعضاء الخبراء و الجداد من افكاة
ان متابعة الأخبار الصتصادية والسياسية العلمية لأني اري انها من اهم العولامل المؤثرة في
اسعار العملات و حرجة التجارة

Shawky Farag
10-09-2012, 12:17
عزيزي
تحياتي
هذه المشاركة وضعتها أنت منذ 3 شهور
فماذا وضعت في بنك الأفكار من معلومات نستفيد بها ؟؟؟
أرجو أن يكون رصيد المعلومات يكفي للفائدة العامة
لأنني تصفحت الردود ولم أستفد شئ

indomy
10-09-2012, 12:28
السلام عليكم
هل بنك الافكار هذا انت من تمولة ام ان حضرتك فتحت الموضوع لكى يموله غيرك
اذا كان هذا فكان يجب ان تنوه لهذا
تقبل تحياتى

meeco
10-09-2012, 12:45
البحث دائما عن الطرق الحديثة للمتاجرة هى افضل وسائل اتقان الفوركس
عدم الاكتفاء بما لدينا من معلومات والبحث عن الافضل دائما هى اساس النجاح

jamalsale
10-09-2012, 12:46
فكرة جميلة و على كل من لديه افكار او تجاربه الخاصة فليفدنا
بنسبة لي في الفوركس اهم شيء لتجنب الخسارة هي عدم الطمع

momaniesam
10-09-2012, 13:16
الفكرة الاولا : ان لا نطمع فان الطمع يسبب الخسارة .
ثانيا : ان نخاف فان الخوف يسبب الخسار و فوات الفرص الجيدة .
ثالثا : التجريب لوقت كاف على الديمو لكي تصبح خبيرا .
و شكرا

cristiano
10-23-2012, 01:01
متهيالى تنفيذ الفكرة ليس صعب ولكن الناتج النهائى من الممكن ان يكون ليس فى صالحنا بمعنى
ممكن نعمل استفتاء يومى للاعضاء على عمله واحدة منعا للتشتين ويكون نص الاستفتاء كالتالى
ما هى نظرتك او نوع صفقاتك لليورو دولار اليوم؟.

---------- Post added at 11:01 PM ---------- Previous post was at 10:45 PM ----------

لكي تفيد أعضاء المنتدى في التداول هذه خدمة هامة جداً للأعضاء .

mahmoud1
10-23-2012, 01:06
البحث دائما عن الطرق الحديثة للمتاجرة هى افضل وسائل اتقان الفوركس
عدم الاكتفاء بما لدينا من معلومات والبحث عن الافضل دائما هى اساس النجاح

اتفق معاك لازم المتاجر يبحث باستمرار عن كل ما هو جديد ويحالو انه يطور من نفسة ومن افكارو والمهارات ولازم يكون فى التزام تام بكل شئ واهم شئ انه يكون فى التزام بادارة راس المال وعدم الطمع ويكون المتاجر بيتاجر على اساس خطة مش مجرد المتاجرة فقط خطة شاملة بطريقة العمل والهدف الذى يريد تحقيقة

hard currency
10-23-2012, 01:34
انا مازلت فى البدايه واتعلم المزيد عن الفوركس والتداول عليه واستخدم الحساب التجريبى ولكن اسمحلى ان اضيف ان يكون التاجر له هدف حقيقى وواضح هو الاهم قبل الدخول فى التجاره واستخدام كل هذه الطرق ولابد من المعرفه الجيده ويكون مقتنع تماما بان الخساره ليست نهايه الكون ولكن بدايه جديده لتحقيق الربح
بالتوفيق للجميع

abd123
10-23-2012, 01:34
شكرا لك اخي على الموضوع الرائع
والردود الاروع والى الامام
وننتظر المزيد

aoneman3
10-23-2012, 12:45
السلام عليكم ورحمة الله وبرركاتة
هى فكرة حلوة تقضى على التعب الرهيب اللى بنلقاه فى الفوركس
هو تجميع راس المال
يعنى كل واحد يفكر فى مشروع ويجمع راس لمال

asmaa omar
10-23-2012, 12:49
والله موضوع رائع جدا تسلم ايد اللى كاتبه وبالنسبه لى
لا يوجد عندى افكار جديده حاليا واى فكره سوف اطرحها هنا ان شاء الله

gameman1
10-23-2012, 12:52
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بصراحة فكرة كويسة جدا وموفقة لتعليم المبتدئين امثالي كيفية معرفة سوق الفوركس

فارس
10-23-2012, 13:07
فكرة جيدة جدا جدا جدا حيث ان كل عضو جيد يقول ما عندة
من افكار ليبساعد بها المبتدئين

derar
10-23-2012, 13:15
السلام عليكم
فكرى طيبة وممتازة ونحن
بحاجة اول باول لكل جديد
بالفوركس

ameer
10-23-2012, 13:21
فكرة هاي جيدة ياصديقي العزيز بس منو الي راح يمول البنك او راح يقوم بالفكرة اعتقد الفكرة الي حظرتك طرحتة صعبة التنفيذ ولا راح تتدخل حيز التنفيذ ابدا

last12
10-23-2012, 13:22
فكرة جميلة نحن في هذا المنتدى لكي نفيد ونستفيد
و بالفعل تبادل الخبرات يعطي ثقة اكبر للمتداول

lala
10-23-2012, 17:47
صدقنى فكرتك جيده بس ياريت فعلا الى يضع اى فكره تكون مدروسه جيد جدا حتىى ترى تفاعل عليها ولكنبصراحه انا
مش هقدر افيدك باى فكره جديده لانى لسه فى مرحله التعلم وفى حاجات كثيره انا لسه بكتسفها بس ان شاء الله هتفاعل مع موضوعك ده على طول

abderrafi3
10-23-2012, 18:43
فكرة جيدة وأيضا مع تطور الفوركس و تجدده كل يوم
يجب مواكبته والتماشي مع متلباته من أجل النجاح فيه

samy
10-23-2012, 18:51
اولا اشكرك اخي على الموضوع الجميل وانتمى اي يتفاعلة معنا الاعضاء في المشاركات وانا بطبعي احب الاجابية في كل شيء واحب الناس
التي تفكر ذئما في الاشياء الاجابية والتفكير الاجابي دائما يجذب الاشياء الاجابية

aboubakeur_m12
10-23-2012, 19:01
بوركت فعلا فكرة ممتازة و نتمنى ان الكل يستفيد خصوصا ان الافكار مختلفة و كل واحد و فكرته يعني الاستفادة تكون من جميع النواحي .

alyzaki
10-23-2012, 19:20
دائما ما حلمت بتكوين فريق احلام يتكون من 10 اشخاص مثلا خمسة متخصصون فى التحليل الفنى و يحلون الشارت معا و يتفقون على اتجاه و خمسة متخصصون فى التحليل الاساسى و يقومون بالمثل و يدخل الفريق الصفقات التى تتفق مع التحليلين و هكذا.

saasa
10-25-2012, 18:28
السلام عليكم اخي فكرة مميزة في المستوى ماشاء الله عليك
مشكور يا غالي وفقك الله

mdgazy
10-27-2012, 00:35
السـلام عليكـم و رحمة الله و بركـاتـه ..
موضوع جميل جدا يا أخي الفاضل .. و فكرة ممتازة
بارك الله فيك

mohamed gharieb
10-27-2012, 21:05
واطلب من الاخوة المشرفين واخواننا الاعضاء المحترفين التأكد من كل معلومة او من كل نصيحة يتم نشرها

ana_masrya
12-15-2012, 21:00
سلام عليكم اخي فكرة ممتازة ورائع اخي تسلم على الفكرة مفيدة
ويالت من الاخوان المشرفين والاخوان الخبراء يفدونا بالمعلومات المفيدة
وتكون شرح معلومات سهلة على مبتدئين وبالتوفيق اخي
وتحياتي

forex4maroc
12-15-2012, 21:05
شكرا لك اخي الكريم على الموضوع فكرة جد جميلو وانا ايضا استفدت من بعض الردود

3008
12-15-2012, 21:08
السلام عليكم
فكره جيدا واتمنى من الأعضاء في المنتدى التفاعل مع هذا الموضوع ليستفيد منه كل عضو في هذا المنتدى

البرجيسي
12-15-2012, 21:10
واللهي يا اخي فكرة ممتازة وانا اقترح من خلالك ان يقوم كل شخص مننا ان يعطينا تحليل بكل تجربة مر بها في فوركس وما الخطأ الذي وقع فيه وكيف استفاد منه كي لا يقع فيه الاخرون والاستفادة من التحاليل الفنية

Em@N
12-15-2012, 21:25
بالنسبة لي انا مبتدئة في عالم الفوركس موضوع مهم جدا بالنسبة لي يختصر لي الطريق
اتمني التفاعل من الاعضاء والخبراء لتعم الفائدة علي الجميع :)

raed3
12-15-2012, 21:31
فكرة جيدة ويا ريت المسئوليين ينزلوا كل ما هو جديد فى الفوركس عشان نستفيد منه

latraaa
12-15-2012, 21:35
و الله فكرة جميلة جدا، و ها هنا نرى تفاعل المشاركين، نتمنى أن يدوم التفاعل أكثر و بكثير من الفائدة إن شاء الله

yaallah2
12-15-2012, 21:52
بالتاكيد فكره جيده وبالتالى هيكون هنا اكبر مجموعه معلومات كافيه تفيد الجميع بصراحه موضوع جيد جدا
وعلى المستوى الشخصى اتمنى ان اضيف شيئ هام ولكنى مازلت فى البدايه واتعلم المزيد عن الفوركس بالتوفيق للجميع

faracha
12-15-2012, 21:54
موضوع جيد واشكرك عليه ولكن اتمنى ان الجميع
يشارك هنا فى الموضوع بطرح الكثير من الاشياء المعلومات الهامة
التى من خلالها يمكنه ان يتعرف على المعلومات الكثيرة فى سوق الفوركس

nabilo
12-18-2012, 16:23

ayman.shosha
12-22-2012, 04:20
لا تدخل السوق اخى العزيز
بدون دراسة
ولا تعتمد على توصيات دون خلفية علمية مسبقة تمكنك من المفاضلة بين التوصيات

mxmx
12-22-2012, 04:24
اعتقد ان بنك الافكار دا هيكون جيدا جدا بعض الشى
وهتكون فكرة رائعة اخى اتمنى ان تتطبق هنا

yaallah3
12-22-2012, 05:24
تسلم يا باشا ان شاء نقدر نعمل الافكار دي
واهم حاجة الواحد يحط هدف لنفسه اصلا ويمشي خطوات ثابته للحصول عليه
الشغل العشوائي دايما بيخسر كتير

kingmos4
12-22-2012, 07:20
مشكور اخوانى الكرام على هذا التعاون المفيد وهذه المعلومات القيمة
وان شاء الله نستفيد منها جميعا والكل يقدم افضل ما عنده

m4ha
12-22-2012, 07:42
السلام عليكم
انا فى الحقيقه ما زلت مبتدئة ولكن عند حصولى على اى فكرة حتى لو كانت من التجريبى سوف اقوم بطرحها هنا
ولكن انا قمت بالرد على هذا الموضوع حتى استطيع ان اتابعه كل يوم ولانه به الكثير من الافكار المهمه
التى تنمى الكثير من قدراتنا وتنمى معلوماتنا عن الفوركس وعن الجديد فى سوق الفوركس وفى الحقيقه
انا كل يوم لى فى الفوركس اخرج منه بمعلومه جديده " بالنسبة لى " عن الفوركس
شكرا لك اخى الفاضل على هذا الموضوع المفيد جدا

RAHAA
12-22-2012, 08:12
انا اللى اكتشفته ان اهم شئ اداره راس المال

يعنى لا تدخل اى صفقه الا اذا كنت واثق من الربح

انا بدخل صفقه لما بلاقى السعر بيصعد او بينزل بسرعه هنا بدخل بلوت كبير

بكتفى بعدد نقاط قليله المهم اطلع كسبانه مش خسرانة

waleed elhadary
12-22-2012, 17:03
السلام عليكم اخى الكريم شكرا لحضرتك على طرح هذه الافكار الجديده و المفيده ايضا
فهى تساعدنا على الربح و الفهم اكثر

بحر الدولارات
12-22-2012, 17:07
هذه فكرة جميلة جدا وانا هافكر في
فكرة وان شاء الله واقوم بطرحها
فى المنتدى

mostafaabdelgawad
12-22-2012, 17:27
والله فكرة جيدة أخي لو كل واحد في المنتدى وضع فكرة الموضوع هيكون قوي جداً
ويستفيد معظم الناس في المنتدى بالتوفيق في موضوعك اخي

ashwak
12-22-2012, 18:28
فكره رائعه خصوصا انها مفيده للاعضاء الجدد والمبتدئين
فى هذا المجال كحالتى انا_فنحن نريد الاستفاده من اخطاء الخبراء واكتساب الخبره والمعرفه منهم
لكى يصبح لنا شان فى عالم الفوركس مثلهم تماما_فنرجوا مساعدتهم لنا

forex star
12-22-2012, 19:37
فكرتى بسيطه جدا وهى ان كل مجموعه بتهتم فى الفوركس يعملو مجموعه على فيس بوك او اى موقع اجتماعى لتبادل الخبره
واقصد هنا مجموعات صغيره مكونه من 20 فرد على الأكثر ويعملون مع بعض فى الربح والخساره
حتى يسنادون بعضهم من ناحيه الخبره والماده وهكذا

amira
12-26-2012, 05:25
فكرة الموضوع جميله
بس للاسف انا مش هقدر اشارك لانى مبتداه
بس اكيد هستفيد من الموضوع والافكار اللى فيه

kingmos4
12-26-2012, 10:17
مشكور اخى الكريم على هذه المعلومات القيمة
واتمنى ان يتفاعل معها الاعضاء
وان شاء الله يستفيد منها بقية الاعضاء

محمد عويس
12-26-2012, 11:52
الجديد اللى عندى انى جديد فى عالم الفوركس ولا اعرف كيف افيدك فى الوقت الحالى ولكن هناك من لدى خبرة كافيه تجعله ان يفيدك بها وما هى التجارب التى مرت عليه ونستفيد نحن معاك من خلال شرح اى شخص لافكاره

abdenbi
12-29-2012, 13:10
أفكار في الفوركس

14-واجبات المحلل الفني :

1-قوة التحليل السليم .

15-فوائد التحليل الفني :

2-تحديد اتجاة الاسعار .
3-ادارة المخاطر .

افكار جميلة اخي و مفيدة و اهم ما في التداول هو معرفة الوقت المناسب لدخول و الخروج
و معرفت السعر و اتجاهه و ادارة المخاطر

walid1
12-29-2012, 13:31
انا مبتدئة و إستفدت من موضوعك اخي الكريم جزاك الله خيرا على مجهوداتك و بارك الله لك في اعمالك و شكرا

محمود شبايك
12-29-2012, 14:09
كويس على فكرة ان فى ناس خبرا بيقدروا ان
هما يفيدةونا بخبرتهم وده كويس جداا علشان نقدر نبغهم اكتر

asmoune
12-29-2012, 20:26
اليست لدي أية فكرة في هذه الأثناء
وإنما الموضوع في المستوى
والخطة التي قدمتها جد رائعة
للإستفادة من أفكار الغير ةتجاربهم

LTF
12-29-2012, 20:31
السلام عليكم ورحمة الله
معك حق أخي الكريم أنا أفضل الأبتعاد عن المتاجرة نهائيا في أوقات المرض أو القلق أو الأكتئاب
والا فستكون النتائج وخيمة
أتحدث عن هذا من منطلق التجربة
بارك الله فيك

forex2013
01-14-2013, 18:57
انا تابعت رحلات الى المليون كتيرة وكلها تقريبا كانت بتفشل فى الشهور الاولى

Mohamed Ramadan Helal
01-14-2013, 19:17
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته فكره كويسه
ياريت كل واحد يطلع خبراته ع المنتدى ويفيدنا وبالتوفيق للجميع

ياسر
01-14-2013, 19:19
بسم الله
فكره جميله وعبقريه وجديده احييك عليها وياريت كلنا نشارك

maged mohamed
01-14-2013, 19:51
بسم اللةالرحمن الرحيم
على فكرة دة اقتراح جميل ومفيد
ةيارت نلاقى استجابة من الاعضاء علسان نعلى بالمستوى للجميع

ahmed esam
01-14-2013, 20:04

---------- Post added at 05:04 PM ---------- Previous post was at 05:02 PM ----------

انا اريد اي احد لديه خبرات يجب ان ينشرها فورا
حتي يستفيد المستجدين

merselmiz
01-14-2013, 20:04
شكرا على الفكرة التي هي أكنر من رائع
نتمنى مشاركة ناجحة

disha
01-14-2013, 20:09
انا شايف اخوتي ان افضل تحليل بيكون فعلا بالتحليل الفني الكلاسيكي
لكن باضافة شئ مهم الا وهو الدايفرجنس فعلا بيكون رائع في دخولل الصفقات

FiFi
01-14-2013, 20:14
اهلا بيك جربتها ومكانت جيدة بالنسبه واما بخصوص انها نجحت معك هذا شيء جميل جدا
وان شاء الله الربح على طول

eslam2665
01-14-2013, 23:21
فكرة جميله وياريت اصحاب الخبرات في هذا المجال يساعدون فى ان نستفيد من خبرتهم ببعض المعلومات التى تساعدنى وتساعد الكثير في معرفة الطريق الصحيح لتحقيق الارباح والنجاح في هذا المجال

bhaiali
01-14-2013, 23:29
هى
المهم اضع امرين معلقين على بعد 15 نقطه من هنا وهنا مع مراعه الاسبريد ولو جابت الهدف على طول الصفقه اللى اتفعلت الغلى التانيه ولو جابت الاستوب التانيه بتتفعل لان نفس الاستوب بتاعها بيكون تفعل الصفقه التنايه

ebram
01-14-2013, 23:42
معاك حق اختي فالاعلانات تتمدى كثيرا في وصف الفوركس
وتجعل الواحد يدخل في بحر من الاحلام لكن لا تقول انه ايضا محرقة للاموال
ويمكن في يوم واحد تجعلك مفلس

hanix
01-16-2013, 17:48
السلام عليكم اخي فمكرة ممتاز بارك اللهفيك
موضوع جميل تقبل مروري

noda
01-18-2013, 01:10
فكرة ممتازة هذه الفكرة تتيح للاعضاء تبادل الخبرات والاستفادة من اخطاء الغير وبالذات للمبتدئين

Yousef _ Ahmed
01-18-2013, 01:34
انا ارى ان هناك عناصر مهم يجب ان نهتم بها عند فتح اى صفقة اهمها يجب ان تكون متابع جيد للاخبار لكى تستطيع ن تحدد الوقت المناسب لفتح الصفقة يجب ان تتجنب العواطف السلبية مثل عاطفة الطمع لان لها تاثير سلبى على الصفقة واستخدام استراتيجية مناسبة للصفقة

كريم سليمان
01-18-2013, 03:40
اذا كنت تبحت عن النظام الكامل الذي لا يخطئ ابدا و لا يجعلك تمر بالخسارة مطلقا .فتاكد انك ستبحت للابد وان التداول الناجح في ابسط تعريف له هو لعبة الاحتمالات
احتمالات الربح و الخسارة لا تجعل هذا الامر يحبطك ؟ ان الامر لا يتعلق بمهارات خارقة ابد فالكتير من المحامين و الاطباء يخسرون ترواتهم في اسواق المال كل عام

merselmiz
01-18-2013, 03:42
فكرة ممتازة هذه الفكرة تتيح للاعضاء تبادل الخبرات
والاستفادة من اخطاء الغير وبالذات للمبتدئين و نتمنى الاستفادة تعم الجميع

ihebiheb
01-18-2013, 04:00
فكرة رائعة في الحقيقة
لكن الفوركس ليست مجال للربح فبمجرة الهفوة تكلفك غاليا
يجب الحذر الجيد

joliana
01-18-2013, 04:01
هذه فكرة جميلة وتعلمنا نحن المبتدئين من الردود المفيده
من المحترفين والخبراء اخواتنا هنا في هذا المنتدي الرائع وشكرا اخي علي موضوعك الرائع

bonus.man
01-18-2013, 16:13
شكرا يا غالى وبجد الموضوع كويس اوى اوى واتمنى التوفيق وسلامى لك وتقبل مرورى

moonlight32
01-20-2013, 15:36
فكره جميله جداً
لكن اعتقد انها صعبه فأنت تطلب من كل شخص ان يع طريقة ربحه هنا
واعتقد هي صعبه للاغلب

prince of dark
01-20-2013, 15:52
حلو اوى وضوع بنك الافكار الخاصه بالفوركس ده وبجد اكتر من رائع واتمنى التوفيق لك اخى الكريم

medo1
01-20-2013, 15:58
فكرة جيدة جدا لان العمل الجماعي مهم جدا
ويمكن ان تجمعنا فكرة جيدة
شكرا علي الطرح
تقبل مروري

Karem1
01-21-2013, 15:10
فعلا فكره جميله وهادفه جدا وياريت فعلا نلاقى هنا تجارب نقدر نعتمد عليها
وانا سوف اتابع كل جديد فى الموضوع ان شاء الله

العزوني
01-21-2013, 15:16
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
فكرة جيدة جدا اخي الكريم لان تجميع الافكار يبني الهدف الذي نسعى اليه جميعا

fog
01-21-2013, 15:22
تسلمى اخى على المعلومات الصيمه الى هتقدمها لينا ونتنظر منك الزيد من المواضيع المميزه فى عالم الفوركس وموضوع موفق ان شاء الله

SiSi
01-21-2013, 18:24
شكرا لك موضوع جميل يجمع فيه الكثير من النصائح وهذا شيء جميل جدا
بارك الله فيك

maham
01-21-2013, 18:26
وأقترح أن يكون المشرفيين على المنتدى الذين يتداولون وعندهم خبرة كبيرة يقوموا بتحديد مكان معين بالمنتدى يكتبون فيه توقعاتهم وتوصياتهم للتداول خلال الأسبوع أو اليوم
لكي تفيد أعضاء المنتدى في التداول هذه خدمة هامة جداً للأعضاءوالتحليل بالتعريف اللفظي للكلمة هو ( تبسيط وتسهيل الامور وذلك مالاينبغي ان يحيد عنه من يتطلع الى فهم الاسواق . ولذلك يتداول بين اوساط المحللين الفنيين مايؤكد ذلك مثلا ( اذا كان لديك مسطرة وقلم رصاص ، فبإمكانك إنجاز الكثير ) وهذا فعلا مايحتاجة المرء لرسم خطوط الاتجاة والقناة وغيرها من الدعوم والمقاومات

eslam elhwary
01-21-2013, 18:27
اكيد فكرة جميلة جدااا بسبب تعدد طرق واستراتيجيات الفوركس هيكون كلنا عندنا طرق مختلفة للتداول والكل هيستفيد

ahmdkadok
01-21-2013, 18:27
السلام عليكم
شكرا لك اخي الكريم على هدا الموضوع وهده الفكره الجديدا من نوعها وان شاء الله ان تكبر هده الفكره لتعم ولتحقق الفائده على جميع الاخوا في المنتدى
مع تحياتي وشكرا

Rony
01-26-2013, 11:30
شكرا لموضوعك اخى وفعلا المنتدى كله بيقدم معلومات وافكار كتيره جدا
يعنى معتقدش ان الإفاده هتكون فى مجرد رد انما محتاجه موضوع كامل

david
01-28-2013, 16:56
السـلام عليكـم و رحمة الله و بركـاتـه موضوع جميل جدا
فكرة اكتر من لرائعة اخي العزيز تقبل مروري

صديق العمر
01-28-2013, 17:05
كيف حالكم اصحابى انا ارى ان هذه الفكرة جيده يا صديقى ويجب علينا ان نقوم باعمال
كثيرة مثل هذا من خلال الدراسه النظريه والعمليه وان يتوخى كل منا الحذر فى النصيحه التى يقدمها الى غيرة

civil
01-28-2013, 17:10
اخي الكريم الموضوع جميل ومشكور علي هذا الجهد وتمني منك المزيد دائما وشكرا جزيلا

ahmed99971
01-28-2013, 17:12
بسم الله الرحمن الرحيم
شكرا علي هذه الافكار الرائعه والتي سوف يستفيد منها الكل ا نشاء الله

kaka30
01-28-2013, 17:16

هناك طرق عمل كثيره جدا لاحصر لها وكلها ناااجحه
أتمنى التوفيق للجميع

منون
01-28-2013, 17:41
شكرا لك اخى الكريم على المعلومات كتييييييييييير قيمه وانا استفدت منها كتييير وانشاء الله راح اخد بالافكار وانفذها لكى اربح الكثيرررررررر من المال
واكتر شي استفدته انى عرفت انواع التحليل المختلفه

haze5m
01-28-2013, 17:44
نا اعتقد ان الفكرة جميلة
ومفيدة لكل المتاجرين بمجال الفوركس

mohamed4444
01-28-2013, 17:45
بسم الله الرحمن الرحيم
بنك الافكار هى التركيز وعدم التصرع وعدم الطمع وان نرضى بم قسمه الله لك ان الفوركس موضوع سهل وجميل وياخد وقى كله