PDA

View Full Version : لماذا يفضل المستثمرون التداول في سوق الفوركس ؟

Pages : [1] 2 3 4

nawfalmotya
12-23-2015, 18:02
يفضل غالبية المستثمرين التداول في سوق الفوركس وقد يرجع ذلك للكثير من الميزات التي قد نجدها في هذا السوق ولا نجدها في الأسواق الأخرى، وإننا نرى انتقال جزء كبير من استثمارات المتداولين وتحول وجهة تجارتهم لهذا السوق، وقد يجد غالبيتهم في سوق الفوركس فرصهم التي يبحثون عنها لتحقيق مكاسبهم وطموحاتهم، فالمال هووسيلة و قدرة الإنسان على تحقيق المنفعة الممكنة للتمتع بأمور الحياة. يبحث المستثمر عادة عن الأسلوب الذي يتناسب مع مقومات تجارته ووقته واستراتيجيته الخاصة وبما يتفق مع تطلعاته ورؤيته. كسب المال ليس بالأمر السهل فهو يحتاج إلى التركيز واختيار الطريقة المناسبة للوصول إليه ولكنه ليس بالأمر الصعب أو المستحيل الذي يتخيله البعض منا، هناك الكثير من طرق جني المال وتحقيق دخل للعيش الكريم ولكنك قد تحتاج للوسيلة المناسبة! ما رأيك بوسيلة سهلة تحقق لك دخلاَ جيداَ بوقت أسرع وبجهد أقل؟
يتمتع سوق الفوركس بمزايا لا تجدها في الأسواق المالية الأخرى، وهذا سبباَ رئيسياَ لتحول المستثمرين له، هذا بالإضافة إلى توافقه وملائمته لاحتياجات وقدرات المتداولين المختلفة. كيف؟ قد نجد البعض يبحث عن دخل أساسي أو ربما وظيفة أو فرصة عمل وقد نرى البعض الآخر يبحث عن دخل إضافي، وقد نجد البعض ممن يبحثون عن الاحتراف وتحقيق الثروة وتتعدد احتياجات الناس ولكنهم قد يشتركون فيما بينهم بنفس الهدف والنتيجة. سوق الفوركس هو سوق مرن يستوعب الجميع ويقدم المنفعة للجميع، يقدم دخلاَ جيداَ لمن ليس له عمل ويفتح أمامك آفاقاَ للاستثمار الناجح مهما كانت تطلعاتك وأهدافك فهو سوق ضخم جداَ يتمتع بسيولة هائلة ويقدم لك خيارات كثيرة للتداولات المختلفة.
إن انتشار سوق الفوركس مؤخراَ عبر الشبكة العنكبوتية مكنّه من الوصول بصورة أسرع وأسهل لمتلقيه، وقد خدمته في ذلك الثورة التكنولوجية والثورة المعلوماتية مؤخراَ وأصبحت لدينا القدرة على التداول من أي مكان وفي أي وقت وكيفما نريد، أصبحت لدينا القدرة على اختيار الوسيط الأفضل و المفضل والطريقة الخاصة بنا و نوع التداول المناسب في الوقت المناسب، فهناك الشركات الكبيرة المتنافسة على تقديم الخدمات المختلفة لإرضاء عملائها. يمكننا القول بأننا لن نجد سوقاَ يتمتع بنفس الميزات التي ذكرناها والتي قد تجذب المتداولين إليه والتي تجعلهم يفضلونه عن باقي الأسواق الأخرى.

مصطفى حمدان
12-25-2015, 11:27
يعتبر سوق الفوركس من الاسواق المالية الاكبر حجما من ناحية قوة السيولة الى جانب العديد والعديد من المميزات والتى جذبت المستثمرين الى هذا السوق لكى يستفادوا من هذه المميزات فى تحقيق الارباح العالية

malak558
12-25-2015, 13:51
سوق الفوركس فرصه كبيره للاستثمار لانه اكبر سوق عالميا من حيث السيوله
والناس المحترفه فى التداول بتقدر تعمل ارباح ملهاش حدود فعلا وبيكون افضل استثمار بالنسبالهم هو الفوركس

badide
12-25-2015, 17:44
الســــــــــــلام عــــــلــــــــيـــــــك ـــــــم ورحــــــــمـــــــــة الــــــــــلــــــــــــ ـه تـــــــــــــــــــعــــ ــــــــــالى وبــــــــــــــــــــركـ ـــــــــــــــــــاتــــ ـــــــــــه
اولا مشكور اخي على الموضوع
لان بها فرص كثيرة للربح فهي سوق عالمية بمعنى الكلمة

akram mohamed obaid
12-29-2015, 20:59
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
فعلا اخي الكريم يعتبر سوق الفوركس سوق مميز وسهل لاكثر المستثمرين لما له من ميزات منها يمكن الدخول باقل كميه من الاموال والاستفاده من الربح في حاله بيع او شراء المعادن او العملات تحياتي

one god
12-31-2015, 13:58
السوق الفوركسي يا اخي سوق جذاب للتجار بحيث استثمار المال فيه يكون مربح لمن يحترف التداول بطربيعة الحال
ايضا المميزات الخاصة للفوركس جيدة من رافعة مالية الى شفافية ولقلة التكلفة والعمل 24 ساعة متواصلة الخ

neverlityougo3
01-04-2016, 22:06
مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصتالفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر

douerapark
01-04-2016, 22:52
مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصتالفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر

---------- Post added at 08:52 PM ---------- Previous post was at 08:39 PM ----------

لسوق الفوركسي يا اخي سوق جذاب للتجار بحيث استثمار المال فيه يكون مربح لمن يحترف التداول بطربيعة الحال
ايضا المميزات الخاصة للفوركس جيدة من رافعة مالية الى شفافية ولقلة التكلفة والعمل 24 ساعة متواصلة الخ.......................

mrtrad
01-04-2016, 22:53
بالنسبة لي أفضل التدول في سوق الفوركس نضراً الالإمتيازات التي يوفرها هذا السوق مقارنةً مع باقي الأسواق الأخرى متل البورصة حيت أنه يمكن أن أفتح الصفقات وأنا في العمل أو حتى من خلال الجوال حيت أن الأمر سهل مقارنةً مع فتح الصفقة في البورصة التي تحتاج إلى الكتير من المال والوقت

douerapark
01-04-2016, 23:00
بالنسبة لي أفضل التدول في سوق الفوركس نضراً الالإمتيازات التي يوفرها هذا السوق مقارنةً مع باقي الأسواق الأخرى متل البورصة حيت أنه يمكن أن أفتح الصفقات وأنا في العمل أو حتى من خلال الجوال حيت أن الأمر سهل مقارنةً مع فتح الصفقة في البورصة التي تحتاج إلى الكتير من المال والوقت...

Bassem Hassani
01-04-2016, 23:08
موضوع مميز طبعا وهو بيوضح جانب مهم جدا فى الفوركس وهو مميزات الفوركس واسمح لى انى اضيف انه من مميزات الفوركس هو الارباح العاليه جدا والسيوله العاليه والتعامل بالرافعه الماليه وامكانية التداول فى اى وقت ومن اى مكان مع العلم ايضا انه يتميز الفوركس بالشفافية المطلقة على عكس البورصة التى تغلب عليها جانب الشائعات .

gottsklave
01-04-2016, 23:10
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
مشكور أخي على الموضوع الذي تطرقت فيه لما يثيرنا في سوق الفوركس
كما أشير إلى الأسواق المستقبلية التي تعرف بالسيولة العالية وخفة حركتها وكذا سهولة تحقيق الأرباح

douerapark
01-04-2016, 23:14
موضوع مميز طبعا وهو بيوضح جانب مهم جدا فى الفوركس وهو مميزات الفوركس واسمح لى انى اضيف انه من مميزات الفوركس هو الارباح العاليه جدا والسيوله العاليه والتعامل بالرافعه الماليه وامكانية التداول فى اى وقت ومن اى مكان مع العلم ايضا انه يتميز الفوركس بالشفافية المطلقة على عكس البورصة التى تغلب عليها جانب الشائعات .........

ابوفؤاد
01-04-2016, 23:30
بعد ان تعب المستثمرون من البورصه و مشاكلها و م ادت اليهم من خسائر فادحه نظرا لتاثرها بالاشائعات
قد يجدون الملجا و الخلاص فى اسواق لعملات العالميه و طبعا نظرا لعدم احتياجهم الى مبالغ ضخمه للعمل بالاسواق الماليه للعملات الاجنبيه

csebai12
01-04-2016, 23:36
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته مشكور اخي على الموضوع
من اهم ما اراه يجذب الانتباه في هذا السوق هو كونها تتمتع بميزة الرافعة و المتاجرة بالهامش و هذا ما يمكن من تحقيق مداخيل مهمة من راس مال صغير

latraaa
01-05-2016, 00:26
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على المعلومات التي تقدمت بها و التي أتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله و يحققوا الكثير من النتائج القيممة و المفيدة إن شاء الله، مشكور أخي الكريم، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

Ami abdou
01-09-2016, 07:22
كل واحد مدعي شر ؛ لازم يحط فلوسه في الفوركس حتى يحرقهم على بكرت ابيهم هذا بالطبع انا اقصد به المبتدئين و ليس اصحاب الخبرة لانه ذاقو بما فيه الكافية و تجرعوا المر و الحمد الله

نادر صباح الدين
01-09-2016, 07:27
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته، اعتقد أن السبب الرئيسي هو إمكانية التداول برصيد مالي صغير نسبيا من جهة، وحركية السوق من جهة ثانية، بالإضافة إلى إمكانية المشاركة في عملية التداول على مدار الساعات الأربعة والعشرين، ذلك أن سوق الفوركس سوق دائم في كل وقت، وفي مقدور المتداول أن يشارك في أية لحظة.

one k
01-11-2016, 15:20
السلام عليكم ... لان الفوركس في كتير من المميزات منها السيولة العالية وانت ممكن تسحب اموالك من التداول في الوقت اللي انت عايزو ومن المهم
ان يكن التداول في الاوقات اللي بيكون التعامل معاها كويس
بالتوفيق ان شاء الله

Sami1985
01-11-2016, 20:52
السلام عليكم..
تحية طيبة لجميع الاخوة بالمنتدى العامر..
أتمنى لكم التوفيق..
فعلاً أخي ،، وأشكرك على هذا الطرح الجميل..
تقبلوا شكري...

midoantr12
01-11-2016, 21:00
الفوركس مجال كبير وبعدين سهل من الاسهم الاتانى
الفوركس اكبر سوق عالميا من حيث السيوله
ولا البنوك المركازية فى مجال الاستسمار
فاهو الفوركس مجال يحبه كل شخص يعرف عليه

forexdz
01-11-2016, 21:05
السبب في تفظيل سوق الفوركس عن الغير
هو ادارة راس المال بجدية ومنطقية
حماية الاموال من مخاطر السوق
الامان مع الوسيط والتداول المناسيب اللي يخلي اي مضارب يدخل وهو فاهم قدرة التدوال في السوق

heroo252
01-11-2016, 21:21
لان سوق الفوركس مهم جدا ومتاح على مدار ال24 ساعه يوميا
وكمان حجم التداول كبير جدا ومتاح فى اى مكان فى العالم من خلال الانترنت وانتا فبيتك

hmadnahox
01-11-2016, 22:25
يا اخي الكريم سوق الفوركس يمكن ان تربح منه سواء في صعود العملة او نزولها
والله الموفق والمعين

alatn123
01-12-2016, 13:53
السلام عليكم اخي الكريم
لأن حيب رأي الفوركس سوق كبير جدا و سيولته المالية كبيرة جدا لا حدود لها
ايضا لأن التجارة سهلة تكون امام جهاز و المال يجي لحد عندك لا تتطلب تعب بدني
بالتوفيق يا غالي

aym
01-12-2016, 14:04
لماذا يفضلون المستثمرون التداول فى سوق الفوركس وذلك لما يتمتع بة سوق الفوركس من مميزات عن باقى
الازواج ونشكرك على هذا الموضوع ونتمنى المزيد من المواضيع المهة

dhmo
01-12-2016, 15:34
لماذا يفضلون المستثمرون التداول فى سوق الفوركس وذلك لما يتمتع بة سوق الفوركس من مميزات عن باقى
الازواج ونشكرك على هذا الموضوع ونتمنى المزيد من المواضيع المهة

بس هو مجرد مجال عمل واهم حاجه هنا ان المتاجر يكون عارف بيعمل ايه وعارف ليه بيكسب وليه بيخسر ده الاساس الي هيكمل معاه انما لو بيكسب وبيخسر بالحظ
هنا طبعا هيكون عشوائي وبيضيع وقت

take-profit
01-12-2016, 18:48
اري ان المستثمرين يفضلون الاستثمار في الفوركس لان امكانية التحكم في كل شيئ اكثر من
الاسواق الاخري كالتحكم في الخسائر و هذا لا يتوفر في الاسواق الاخري

snnaky
02-09-2016, 21:36
بصراحة الفورص الكتير والأمكانية للمتاجرة بمبالغ ليست كبيرة كما هو الحال فى معظم الأعمال او المشروعات وبالتالى يمكن لأى مستثمر مهما كان صغير ان يستطيع ان يتداول ويبدا مشروعة فى الفوؤركس ومن هنا ايضا نضيف انة سوق يسمح لك بالعمل كوال 24 ساعة طوال الاسبوع ومن هنا كان مناسبا لكل الظروف

nonam
02-11-2016, 11:57
السلام عليكم ... لان الفوركس من الحاجات اللي السيولة فيها عالية جدا ومن الممكن ان تتوصل الي اموالك في اي وقت انت عايزو
ومن المهم كمان ان المخاطرة العالية من الممكن ان تجعل الاسعار مكسب ليك
بالتوفيق ان شاء الله

soad labib sadek
02-22-2016, 18:14
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اخي الفاضل جزاك الله خيرا علي موضوعك المميز من نوعه و ذكرت بعض الاسباب التي جعلت المستقمرين يتوجهون باستقماراتهم الي الفوركس و انا عن نفسي اري ان السوق هو فرصة جيدة للاستثمار

بالتوفيق

abdulsalam
02-22-2016, 18:14
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اخي الفاضل جزاك الله خيرا علي موضوعك المميز من نوعه و ذكرت بعض الاسباب التي جعلت المستقمرين يتوجهون باستقماراتهم الي الفوركس و انا عن نفسي اري ان السوق هو فرصة جيدة للاستثمار

forez
02-23-2016, 13:58
الســــــلام عليكـــم و رحمـــــة الله و بركاتـــــه ...........
بســـــــم الله الرحمـــــــان الرحيـــم ...................
السوق الفوركسي يا اخي سوق جذاب للتجار بحيث استثمار المال فيه يكون مربح لمن يحترف التداول بطربيعة الحال ايضا المميزات الخاصة للفوركس جيدة من رافعة مالية

اكرم التميمي
03-05-2016, 13:22
موضوع مميز وجميل وهادف فعلا سوق الفوركس سوق كبير نجد اغلب المتداولين في هذا السوق كما ذكرت اخي للمميزات الموجوده فيه على غيره من الاسواق الاخرى اتمنى للجميع الموفقيه في هذا المجال الكبير والواسع
تقبل مروري

Elgohary1024
03-05-2016, 13:43

تحية طيبة اما بعد

شكرا على الطرح الرائع

بالتوفيق لك والى جميع اعضاء المنتدى

تقبل مرورى , تحياتى لك

neverlit4
03-07-2016, 19:31
اخى العزيز انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصت الفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

dhmo
03-07-2016, 20:41
موضوع مميز وجميل وهادف فعلا سوق الفوركس سوق كبير نجد اغلب المتداولين في هذا السوق كما ذكرت اخي للمميزات الموجوده فيه على غيره من الاسواق الاخرى اتمنى للجميع الموفقيه في هذا المجال الكبير والواسع
تقبل مروري

هو السوق ممكن يكون ممتاز معانا بس الاساس هنا ان موضوع ان المتاجر هنا لا يطمع ده محتاج وقت وجهد والاهم اداره سليمه وخطه جيده علشان المتاجر مش يلجأ بعد كده للطمع وكده
وده بيكون صعب كتير للأسف

aymen.hachani
03-07-2016, 20:50
شهد اليورو تداولات ضعيفة مقابل الدولار خلال جلسة اليوم الاثنين معد بداية تداولات هذا الأسبوع ليتداول بالقرب من مستويات اغلاق الأسبوع الماضي، وذلك بعد أن ارتفع يوم الجمعة الماضية إلى اعلى مستوياته في أسبوع.
يتداول زوج اليورو مقابل الدولار حالياً عند المستوى 1.0993 بعد أن سجل اعلى مستوى عند 1.0998 وأدنى مستوى عند 1.0985 يأتي هذا بعد ان ارتفع ليسجل اعلى مستوى يوم الجمعة الماضية عند 1.1044.

moodyloveelromansy
03-07-2016, 21:48
حياك الله اخى الكريم
واتمنى انى ربنا يوفققك انت وجميع اعضاء المنتدى الكرام
ويرزققكم من حيث لا تعلمون
واراااك فى القمه ان شاء الله انت وجميع اعضاء المنتدى لقد احسنتم الاختيار فى هذا المجال وتقبل مرورى وتحياتى لك وللاخوه الكرام جميعا ان شاء الله موفقيين دائما

amremad
03-07-2016, 22:04
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته ....
موضوع جميل جدا اخي و اتمني ان تزيدنا من هذه المواضيع المفيده حتي يعم الخير علي الجميع

hamza215rix
03-07-2016, 22:06
بسم الله الرحمان الرحيم
السلام عليكم اعضاء منتدى فوركس العرب
اتمنى ان تكونوا في تمام الصحة والعافية
يفضل غالبية المستثمرين التداول في سوق الفوركس وقد يرجع ذلك للكثير من الميزات التي قد نجدها في هذا السوق ولا نجدها في الأسواق الأخرى، وإننا نرى انتقال جزء كبير من استثمارات المتداولين وتحول وجهة تجارتهم لهذا السوق، وقد يجد غالبيتهم في سوق الفوركس فرصهم التي يبحثون عنها لتحقيق مكاسبهم وطموحاتهم، فالمال هووسيلة و قدرة الإنسان على تحقيق المنفعة الممكنة للتمتع بأمور الحياة. يبحث المستثمر عادة عن الأسلوب الذي يتناسب مع مقومات تجارته ووقته واستراتيجيته الخاصة وبما يتفق مع تطلعاته ورؤيته. كسب المال ليس بالأمر السهل فهو يحتاج إلى التركيز واختيار الطريقة المناسبة للوصول إليه ولكنه ليس بالأمر الصعب أو المستحيل الذي يتخيله البعض منا، هناك الكثير من طرق جني المال وتحقيق دخل للعيش الكريم ولكنك قد تحتاج للوسيلة المناسبة! ما رأيك بوسيلة سهلة تحقق لك دخلاَ جيداَ بوقت أسرع وبجهد أقل؟
وبالمناسبة شكرا على تقديم مثل هذه المواضيع واتمنى ان تنتشر مثل هذه المقالات في المنتدى وشكرا
بالتوفيق للجميع

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
استغفر الله
الحمد لله
الحمد لله
52

aminmatter
03-07-2016, 22:17

amremad
03-07-2016, 22:33
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته ....
موضوع جميل جدا اخي و اتمني ان تزيدنا من هذه المواضيع المفيده حتي يعم الخير علي الجميع

dhmo
03-07-2016, 22:42
تقبل مروري

كل مجال ل عيوب وله ايضا مميزات وطبعا مفيش اي مجال الواحد بيتعلمه كده بسرعه ومن يوم وليله العمليه دي بتحتاج وقت خاصه مع المجال ده الي بيتعمد فيه على التدريب
المتواصل حتى تحقيق النجاح المطلوب في النهايه

aissahd
03-07-2016, 22:55

بارك الله فيك اخي على هدا الموضوع الجميل و ربي يجعلو في ميزان حسناتك

لله يهدينا و يهدي جميع المسلمين جزاك الله خيرا وبارك فيك

sob81
03-07-2016, 23:17
سوق الفوركس يعتبر مناكبر الاسواق فى التداول ولذلك اخى يفضل المستثمرون التداول فى الفوركس لانة سوق سريع فى التداول وممكن
ان تكسب منة بسرعة ولكن يحتاجالى التعلم اولا قبل البدء فى التداول

mayegywep
03-07-2016, 23:30
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اولا اشكرك واشكر الاعضاء القائمين على هذا المنتدى الجميل التى من خلاله تعلمت الكثير وما زلت اتعلم منه ومن مقالته الرائعه والمتجدده دائما

محمد فاروق
03-07-2016, 23:51
مشكوور اخى على هذا الموضوع الرائع
ففوائد الفوركس كثيرة اولا الحصول على ارباح كثيرة وفى اوقات قصيرة
ثانيا التعلم والدراية بهذا العلم الكبير والوصول لدرجة الاحترافية الاقتصادية
تقبل مرورى

saleh05
03-07-2016, 23:55
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
مقال جمييل و رائع شكرا لك اخي الكريم
على هذا المجهود بالتوفيق لك تقبل مروري

خالد علاء
03-07-2016, 23:57
لسلام عليكم ورحمه الله وبركاته ...
اشكرك اخي على هذه المعلومات

elnagar
03-08-2016, 00:00
السلام عليكم اخى الكريم الفوركس من اكبر الاسواق العالمية فى التداول وعقد الصفقات وفى السيولة المالية وادارة راس المال ويجب تجنب الثقة الزائدة وعدم الاستعجال بتجنب الخسارة وتحقيق الربح بالتوفيق

جمال صادق
03-08-2016, 00:02
ان العمل فى سوق الفوركس هو الافضل على الاطلاق و لابد من القيام بالكثير من الامور التى قد تستوجب عمليات قابلة للتفوق بين العديد من الالتزامات الاخرى

mourada
03-08-2016, 14:31
مشكور اخي الفاضل على طرحك لهذا الموضوع القيم حول مميزات السوق و بالفعل فالسوق يمتاز بمجموعة من الخصائص التي لا تتوفر باي سوق اخر و بالتوفيق

Aomarahmsed
03-08-2016, 14:52
اكيد علشان هو مريح مش زي الشغل الخارجي وتحكمات صاحب المال
استفدت من خبرات الاعضاء والمشاركات المميوة منهم
تقبل مروووررررى
تحياااااااتى

salimkala
03-09-2016, 21:11
فعلا اخي الكريم يعتبر سوق الفوركس سوق مميز وسهل لاكثر المستثمرين لما له من ميزات منها يمكن الدخول باقل كميه من الاموال والاستفاده من الربح في حاله بيع او شراء المعادن او العملات تحياتي

forez
03-11-2016, 15:12
السوق الفوركسي يا اخي سوق جذاب للتجار بحيث استثمار المال فيه يكون مربح لمن يحترف التداول بطربيعة الحال ايضا المميزات الخاصة للفوركس جيدة من رافعة مالية

Abdalellah16
03-11-2016, 15:18
موضوع جميل جدا ومفيد لكل عضو

lacaravanne
03-11-2016, 16:37
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته والصلاة و السلام على من لا نبي بعده اما بعد مشكور اخي على الموضوع فهو مفيد جدا ننتضر المزيد من الموضوعات المفيدة

yousse
03-11-2016, 16:49
يفضل المستتمرٌ التدول في الفوركس لأن الفوركس هو أحسن سوق إستتمري في الأسواق الملية التي توجد في العالم كما أنه ارباحه قد نسميا خيالية

hamed mohamed
03-11-2016, 17:00
اخى الكريم احببت اولا" ان اشكرك على مجهودك الرائع
اكيد ان كل مستثمر جيد يريد ان يضاعف رئس ماله ان
يستثمر المال فى سوق الفوركس ولكن ينبغى ان يتجه الى
التداول المؤمن من الخسائر وهذا لا يتواجد الا بالخبره
الجيده واتباع القواعد السليمه فى التداول والله الموفق

youssef salieb
03-11-2016, 17:04
السلام عليكم ورحمه اله وبركاته
اهلا ومرحبا بكم اعضاء المنتدى الكرام اللهمم وفققكم وفقا كثيرا ابشركم بأنكم اخترتو مكانا صحيحا وهو تجاره الفوركس وهى تعد من احدى واوقى التجاره فى العالم وهى مربحه جداااا واتمنى لكم دوام النجاح والتوفيق
حياكم الله اخوانى واخواتى واتمنى لكم ربح وفير
مع كامل احترامى لكم جميعا وشكرا لكم والسلام عليكم

Taibi Abdelkader
03-11-2016, 17:12
السلام عليكم ورحمه الله وبركااته
بعد التحيه أخي الفاااضل
أشكرك كثيررا على الموضوع الاكثر من رااائع
واتمني للجميع الاستفااده منه والعمل به
تحياتي لك بالتوفيق أخي الكريم
تقبل مروري

nemo2014
03-11-2016, 17:29
اهلا وسهلا بك أخي العزيز
لان الفوركس في كتير من المميزات منها السيولة العالية وانت ممكن تسحب اموالك من التداول في الوقت اللي انت عايزو ومن المهم
ان يكن التداول في الاوقات اللي بيكون التعامل معاها كويس
تمنياتى للجميع بالتوفيق و النجاح

zezo.
03-11-2016, 17:55
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اخى الكريم ..........
والله اخى الكريم بالفعل كلامك حق مستنير ومن كرم ربنا علينا ان كرمنا بالسوق المفتوح وهو تجارة الفوركس بكل انواعو ولكن رغم الفرص القيما الا ان بردو هو سوق محتاج للمصبره من اجل التعلم الصحيح وممارسة التجارة بالشكل الوافى

forez
03-13-2016, 14:19

nader110
03-13-2016, 16:28
لانة افضل سوق للتجارة يعني حضرتك ممكن تفتح اي صفقة في اي وقت من الاسبوع وفي اي مكان وفي ادوات كثيرة جدا

messaoud43
03-16-2016, 10:53
الســــــــــــــــــــــ ـلام علـــــيــــــــــــكم و رحمــــــــة الله تعـــالى و بــــركــــاته
أخي الكـــــريــــم بـــــــارك الله فيـــــك و جــــزاك الله كــــل خـــــيـــــر
مــــوضــــوع رائــــــع و قـــــيــــم مـــــشـــــكـــــــــور

lebouziramzinio
03-17-2016, 01:11
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة بعد بسم الله الرحمان الرحيم أما بعد اخي الفاضل أفضل التدول في سوق الفوركس نضراً الالإمتيازات التي يوفرها هذا السوق

monylaser
03-17-2016, 01:24
يعتبر سوق الفوركس سوق مميز وسهل لاكثر المستثمرين لما له من ميزات
منها يمكن الدخول باقل كميه من الاموال والاستفاده من الربح في حاله بيع او شراء المعادن او العملات تحياتي

smart vision
03-17-2016, 01:38
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
اذا تكلمنا على المستتمرين
فهناك انواه متعدة من المستترين
فالمسثثمرين الذين يفضلون الاستقرار و الاستتمار طويل المدى لن تجدهم في الفوركس و ستجدهم في البورصة

عادل كامل
03-17-2016, 01:55
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته مشكور اخي العزيز علي موضوعك هذا المفيد القيم الجميل
يارب كلنا نستفاد منه ونتعلم وتقبل مروري

mohamed naga
03-20-2016, 05:44
السلام عليكم ... شكرا علي الموضوع المفيد نتمني منك الشغل الجميل والموضوعات المفيدة للناس اللي ف المنتدي
اتمني ليك التوفيق ان شاء

midoantr12
03-20-2016, 06:44
ممكن عشان السوق الكبر فى العالم او عشان امان مابين التجاره اتانى
وبعدين الفوركس مجال لا غنه عنو هوه الركيزه للا عالم ممكن يهداد بلاد
ممكن يرفع بلاد فى اقتصاد فاكيد رجال الاعمل بيحيب الحاجه اللى تجيب اموال بسرعه

عبد الرحيم رافا
03-25-2016, 22:36
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
اهلا و مرحبا بكم ايها الاخوة المشتركون بالمنتدى و مساء الفل للناس الكل
لربحه العالي اي سيولته التي تجري كالانهار في اعالي السلاسل الجبلية

ملاك الروح
03-25-2016, 23:52
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته هنالك الكثير من الاسباب التي تجعل المستثمر يلجا الى الفوركس ومنها السيولة العالية
اتمنى لك التوفيق

neverlit4
03-26-2016, 19:34
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هوالمشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

ebn masr
04-08-2016, 03:29
لاسباب كتيرة جدا بيفضل المستثمرين التداول فى سوق الفوركس اولها السيولة المالية العالية جدا فى هذا السوق الكبير جدا وثانيا اهميته بالنسبة للمستثمر

yahia1
04-08-2016, 11:33

بارك الله فيك اخي على هدا الموضوع الجميل و ربي يجعلو في ميزان حسناتك

لله يهدينا و يهدي جميع المسلمين جزاك الله خيرا وبارك فيك

samir011
04-08-2016, 11:35
السلام عليكم

شكراً جزيلا لهذا الموضوع الجيد بالطبع انا افضل التداول فى الفوركس خصيصاً دون باقى الأسواق لأنى احبه وهو سهل ولاكن لمن يفهمه الفوركس يتميز بكثير من الخصائص الجيدة والسيئة ولاكن استطيع ان اقول هو افضل سوق للأستثمار

تحياتى لك....

جمال صادق
04-08-2016, 12:03
اعتقد ان للمتداولن اللذين يعتمدون على فهم السوق فانهم من الممكن ان يتعاملوا على قدر كبير من قوت التداول و هناك المزيد من الافتراضات فى العمل تجعلهم افضل من التداول فى البرصة

abdelmadjid41
04-08-2016, 13:13
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم لانه اكبر سوق واضخم سوق في العالم وبه اكبر المستثمرين وهو احسن تجارة بالنسبة لي

algoddam
04-08-2016, 13:23
سبب اقبال الناس على الفوركس وخاصة المستثمرين الكبار للفرص الكثيرة فيه
بما ان الفوركس لايمكن ان يعيقك فيه اي شيئ سواء جغرافي او غيره من الاشياء التي تتحتم في بعض الاسواق مثل الخروج الى السوق والبكرة في السوق

The_Kuzaki
04-08-2016, 13:30
نعم اخي سوق الفوركس سوق جيد للاستثمار
موضوع جميل و منظم واصل
اسال الله العلي القدير ان يوفقك لما يحبه و يرضاه

doaa sary
04-08-2016, 17:22
انا بفضل اشتغل ف الفوركس لعدة اسباب ومميزات
اولهم سوق يعمل ع النت من المنزل
تانى حاجه
المنتدى موفرلنا بونص للتداوال
ومميزات كتير

admiap
04-08-2016, 17:58
مشكور أخي على هذا الموضوع الرائع يستحق التقدير و الاحترام
النسبة لي أفضل التدول في سوق الفوركس نضراً الالإمتيازات التي يوفرها هذا السوق مقارنةً مع باقي الأسواق الأخرى متل البورصة حيت أنه يمكن أن أفتح الصفقات وأنا في العمل أو حتى من خلال الجوال حيت أن الأمر سهل مقارنةً مع فتح الصفقة في البورصة التي تحتاج إلى الكتير من المال والوقت.
بالتوفيق لك اخي الكريم في هذا المنتدى الغالي
تشرفنا كثيرا بوجودك معنا
سلام

sci ahmed ezzat
04-08-2016, 18:04
شرح وافى وجميل ولكن انا جديد فى هذا المجال اريد شرح اكثر وبالخطوات لكى استطيع جنى الارباح شكرا لك

---------- Post added at 05:04 PM ---------- Previous post was at 05:03 PM ----------

اشكرك على هذا الموضوع فى انتظار المزيد

admiap
04-08-2016, 18:08
مشكور أخي على هذا الموضوع الرائع يستحق التقدير و الاحترام
يعتبر سوق الفوركس سوق مميز وسهل لاكثر المستثمرين لما له من ميزات منها يمكن الدخول باقل كميه من الاموال والاستفاده من الربح في حاله بيع او شراء المعادن او العملات
بالتوفيق لك اخي الكريم في هذا المنتدى الغالي
تشرفنا كثيرا بوجودك معنا
سلام

lionardodicaprio940
04-08-2016, 18:12
السلام عليكم ورحمة الله تعلى وبركاته
سوق الفوركس بسيط ومداخيلة كبيرة ولا يحتاج الى جهد كبير كباقي الاعمال
ووفقك الله.

FOREX7
04-08-2016, 20:50
بارك الله فيك علـى هذه المؤشرات القيمة وعلى هذا الطـرح الممـيز
لـك مـني أجمـل التحـيات ودمـت فـي أمـان الله وحفـظه
تحيـاتي الحـارة

neverlit5
04-10-2016, 17:31
اخى العزيز انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصت الفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

saleh1991
04-11-2016, 15:55
بصراحة الفورص الكتير والأمكانية للمتاجرة بمبالغ ليست كبيرة كما هو الحال فى معظم الأعمال او المشروعات وبالتالى يمكن لأى مستثمر مهما كان صغير ان يستطيع ان يتداول ويبدا مشروعة فى الفوؤركس ومن هنا ايضا نضيف انة سوق يسمح لك بالعمل كوال 24 ساعة طوال الاسبوع ومن هنا كان مناسبا لكل الظروف

yansane
04-11-2016, 19:56
يعتبر سوق الفوركس من الاسواق المالية الاكبر حجما من ناحية قوة السيولة الى جانب العديد والعديد من المميزات والتى جذبت المستثمرين الى هذا السوق لكى يستفادوا من هذه المميزات فى تحقيق الارباح العالية بالنسبة لي أفضل التدول في سوق الفوركس نضراً الالإمتيازات التي يوفرها هذا السوق مقارنةً مع باقي الأسواق الأخرى

mohamedforex4
04-11-2016, 21:09
موضوع مميز طبعا وهو بيوضح جانب مهم جدا فى الفوركس وهو مميزات الفوركس واسمح لى انى اضيف انه
من مميزات الفوركس هو الارباح العاليه جدا والسيوله العاليه والتعامل بالرافعه الماليه وامكانية التداول فى اى وقت ومن اى مكان مع العلم ايضا وشكرا :)

neverlit5
04-12-2016, 21:04

Moh.magdy
04-12-2016, 21:10
مشكور جدا اخي الكريم على هذا الموضوع الرائع وفعلا تداول الفوركس والتعامل معه عمتا هو من اكبر الاسواق العالميه وذات مصداقيه عالية وانا شخصيا كنت اتداول في البورصه المصرية وانا الان اتوجه لتداول في اسواق الفوركس

adamarwan
04-12-2016, 21:52
السيولة التى تجعل السوق اكتر استقطاب للمستتمرين
الان السولة التى لها الدور الكبير فى ان تجعل اى سزق دا قبلية
وحظ موفق

mmf1978
04-12-2016, 23:11
اخي الكريم
لان التجارة الفوركس هي افضل في العالم
والربح فيه بكون اكثر وبردة الخسارة بكون اكثر
ويكون فيها تحدي للمستثمر من اجل الثراء من الفوركس

emma91
04-27-2016, 21:39
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
الفوركس اكبر سوق بالعالم
مشكورين جميع الاعضاء الكرام على هاته المجهودات التي تساعد كثيرا المبتدئين
اتمنى ان لا تبخلوا علينا دائما
بالتوفيق للجميع

رومانى
04-27-2016, 23:01
فعلا كما طرحت من سؤالك الذى تقول فيه : لماذا يفضل المستثمرون التداول في سوق الفوركس ؟
لانه سهل بالنسبة للمستثمرين ومكسبه عالى بالنسبة لهم لانه لا توجد به مخاطر ولا به
مشاكل البيروقراطية والتعب الذى يواجهه المستثمر فى اى عمل اخر.

ayoubkam
04-27-2016, 23:12
نعم صحيح واضافة لذلك سوق الفوركس من الاسواق المالية العالمية من ناحية قوة الاستثمار والربح
وايضا وجود الكثير من المميزات والتى جذبت المستثمرين
ويستفيد الكتير من هذه المميزات فى تحقيق الارباح العالية

zoro2015
05-02-2016, 01:14
سوق الفوركس مفضلة للمستثمرين حيث انها متاحه للكل و ليس هناك حد ادنى لرأس المال حتى ان كنت ليس لديك رأس مال و لديك خبره يمكنك ان تعمل مزود إشارة.

saddiki05
05-02-2016, 01:30
هو سوق اولا يتميز بمحدودية العملات او الوحدات التي يمكن تداولها فيه وهي 80% :اليورو،الدولار،الجنيه الاسترليني و الين الياباني .فهو بذلك يكون سهلا خصوصا للمبتدئين حيث يركزون فيه كل دراساتهم و طاقاتهم و الحمد لله يعطي اكله ،وانا شخصيا افضله و انصح به الجميع.

legdani
05-02-2016, 04:26
مشكور اخي الكريم على هذا الشرح الوافي الذي قدمته لنا لماذا يفضل المستثمرون التداول في سوق الفوركس ؟
و هذا جد مهم لاخواننا المبتدئين و نتمنى ان تستمر معنا بنفس المنوال

nader
05-02-2016, 04:35
طبعا لان سوق الفوركس سوق مغري جدا
وله مميزات كثيرة اولها امكانية التجارة في اي وقت وكذالك الفرص فيه موجودة كثيرة ومتكررة
يعني اذا حافظت على راس مالك فالفرصة ستجدها في اي وقت للربح
وكذالك سهولة الايداع والسحب
بالتوفيق

yousse
05-02-2016, 08:20
يبفدل المستتمرٌ التدول في الفوركس لئن حدة سلق من أحسن الأسواق الملية وكدلك على ما أعتقد هو أحسن من أسواق الأسهم هدا ما أضن ولكن مع دلك يوجد الكتير من لناس لديهم هذي المعرفة عنا الفوركس

tarek2016
05-02-2016, 08:59
يعتبر سوق الفوركس من الاسواق المالية الاكبر حجما من ناحية قوة السيولة الى جانب العديد والعديد من المميزات والتى جذبت المستثمرين الى هذا السوق لكى يستفادوا من هذه المميزات فى تحقيق الارباح العالية

mohcine amari
05-03-2016, 13:53
لسلام عليكم و رحمة الله و بركاته
الملك لله . لا إله إلا الله وحده لا شريك له . صباح الفل لكل السادة الكرام
انا ايضا افضل التداول في الفوركس على شىء اخر
لسلام عليكم

Mohammed Al-khazraji
05-03-2016, 14:14
شكرا على الموضوع
براي الشخصي ان سهولة الدخول الى السوق في اي وقت ، و عدم اغلاق السوق ، و هامش الخسارة ممكن يكون قليل اعتقد انه السبب الرئيسي لاستحواذ هذا العالم على تلهف التجار و انجذابهم نحوه
شكرا و دمتم بود

Slimane.80
05-03-2016, 16:26
بسم الله الرحمان الرحيم
موضوع مهم و مميز مشكور اخي الغالي على المشاركة الطيبة.
دمت طيبا.:bravo::bravo:

latraaa
05-03-2016, 21:00
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على الرأي و على الطرح الراقي القيم و على المعلومات التي تقدمت بها و أتمنى أن نراك تحقق الكثير إن شاء الله من النتائج القيمة إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

harimeche
05-04-2016, 19:37
أشكرك اخــــي الغالي على الطرح المفيد في مـــا يخص هدا الموضوع سأتكلم عن نفسي أفضل الفوركس لعدة مميزات يتفوق الفوركس على الأسواق الأخرى أولهــــا شفافية هدا الســــوق والربح من الإتجاهين وأشياء أخرى دكرناها في عدة مواضيع ستجدهـــا في القسم التعليمي

hamzakaka
05-04-2016, 19:57
لسوق الفوركسي يا اخي يتميز على الأسواق المالية الأخرى. يمكن استثمار المال فيه يكون مربح لمن يحترف التداول.
وبتوفيق للجميع
تقبل مروري
تحياتي

nasseralkhbeer
05-04-2016, 20:05
بالنسبة لي أفضل التدول في سوق الفوركس نضراً الالإمتيازات التي يوفرها هذا السوق مقارنةً مع باقي الأسواق الأخرى متل البورصة حيت أنه يمكن أن أفتح الصفقات وأنا في العمل أو حتى من خلال الجوال حيت أن الأمر سهل مقارنةً مع فتح الصفقة في البورصة التي تحتاج إلى الكتير من المال والوقت

Iheb1302
05-04-2016, 20:11
مميزات سوق الفوركس كبيرة جدا منها أن السوق شغال لمدة
أربع و عشرون ساعة و الأهم من ذلك أنك تقدر تتجار من بيتك من أمام حاسوبك
تقبل مروري و فائق احترامي

latraaa
05-04-2016, 20:35
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على الرأي و على الطرح و على المعلومات القيمة التي تقدمت بها و أتمنى أن نراك تحقق الثكير إن شاء الله يا اخي الكريم، مشكور أخي الكريم و بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

شبه منحرف
05-04-2016, 20:45
نشكرك اخى الفاضل على هذا المقال الاكثر من الرائع وبالفعل فان سوق الفوركس هو سوق جذاب جدا لرؤوس الاموال الكبيره وبالتالى فهو سوق ذات سيوله عاليه جدا

Slimane.80
05-04-2016, 20:46
بسم الله الرحمان الرحيم
المستثمرون يفضلون التداول في سوق الفوركس
مشكور اخي الغالي على الموضوع الرائع
دمت طيبا.:bravo:

seifhd
05-06-2016, 15:02
الســــــلام علــيــكم و رحمــة الله تعـالى و بــركـاته
أخي في الله زميلي في المنتدى بــارك الله فيك مني اليك كلمة حب و تقدير وتحية و وفاء واخلاص تحية ملئها كل معاني الاخوة والصداقه تحية من القلب الى القلب شكرا من كل قلبي
في انتظـار المـزيد من التألق و الابـداع في مــوضــــوعـــــاتـــك الهــــامـة

sofiane25
05-06-2016, 15:04
مشكور اخي العزيز على الموضوع الرائع مع الف شكر لكم اخواني

Mr-alialkhbeer
05-06-2016, 18:01
الســــــــــــلام عــــــلــــــــيـــــــك ـــــــم ورحــــــــمـــــــــة الــــــــــلــــــــــــ ـه تـــــــــــــــــــعــــ ــــــــــالى وبــــــــــــــــــــركـ ـــــــــــــــــــاتــــ ـــــــــــه
لان بها فرص كثيرة للربح فهي سوق عالمية بمعنى الكلمة
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

dhmo
05-07-2016, 00:12
مشكور اخي العزيز على الموضوع الرائع مع الف شكر لكم اخواني

ووقت الحركه ولكن اكيد طبعا المتاجره وقت الاخبار بيكون صعب اختيار النقاط القويه الي ندخل منها والعمل اصلا في وقت التحركات القويه دي بيكون محتاج سرعه في
اختيار النقاط والعمل اكتر واحتراف

abderrahmenanis
05-10-2016, 20:38

faayz2020
05-10-2016, 20:41
فعلا اخي الكريم يعتبر سوق الفوركس سوق مميز وسهل لاكثر المستثمرين لما له من ميزات منها يمكن الدخول باقل كميه من الاموال والاستفاده من الربح في حاله بيع او شراء المعادن او العملات ,والافضل من كل هذا هو الربح من اى مكان بالعالم

eyad ghanem
05-10-2016, 22:54
السلام عليكم ورحمة الله
بالنسبة لي أفضل التدول في سوق الفوركس نظراً الى الإمتيازات التي يوفرها هذا السوق مقارنةً مع باقي الأسواق الأخرى متل البورصة
حيت أنه يمكن أن أفتح الصفقات وأنا في العمل أو حتى من خلال الجوال وتقبلو مروري

saleh05
05-10-2016, 23:08

مشكور اخي الكريم على هذا التحليل المميز والمفيد الذي قدمته لنا

و الذي نتمنى ان يكون قد استفاد منه كل من دخل الموضوع

و تقبل مروري

devloppman
05-10-2016, 23:18
الفوركس أو سوق العملات من أسهم طرق المتاجرة وأبسطها
يلتجأ إليها الجميع لأنه يمكن أن تتداول وتتاجر بمبالغ صغير
تقبل مروري وبالتوفيق

bachir123
05-10-2016, 23:51
السلام عليكم ورحمة الله تعالي وبراكاته أخي الكريم
شكر علي موضوعك الرائع والمفيد جزاك الله خير
بس لو تحاول في موضع اخر أن تختصره أكثر ليكون مفهوم
وجزاك الله ألف خير أتمني لك ولجميع الاعضاء النجاح

never1
05-12-2016, 12:34

saleh05
05-12-2016, 14:30

مشكور اخي الكريم على هذا التحليل المميز والمفيد الذي قدمته لنا

و الذي نتمنى ان يكون قد استفاد منه كل من دخل الموضوع

و تقبل مروري

joker7diaa
05-12-2016, 14:54
سوق الفوركس هو سوق عالي المخاطرة , وليس الجميع يفضلون المخاطرة طبعاً
لذلك السوق ليس مناسب للجميع طبعاً وهناك كثيرين ناجحين في مجالات كثيرة ويفشلون في هذا المجال

zeco2020
05-12-2016, 15:25
السوق الفوركسي يا اخي سوق جذاب للتجار بحيث استثمار المال فيه يكون مربح لمن يحترف التداول بطربيعة الحال
ايضا المميزات الخاصة للفوركس جيدة من رافعة مالية الى شفافية ولقلة التكلفة والعمل 24 ساعة متواصلة الخ
وربنا يوفق الجميع

جمال صادق
05-12-2016, 17:54
اعتقد ان لسق الفوركس مميوزات كبيرة تجعلة من المفضل عند الكثيرين ان نتداول علية عن التدالو فى الساهم و البورصة لانة لابورصة قد يحدث بها تلاعبات ممكنة

sabahnamous
05-21-2016, 12:28
الســــــــــــــــــــــ ـلام عــــلـــى جميـــــع أعـــــضـــــاء المنتــــــــدى الكــــرام
أخي الفـــــــاضل مشكوووووووووووور معـــــلومــــات قـــــيـــــمة جــــزاك الله كــــل خـــــيـــــر
في انتظــــار المــــزيد من التألق و الابـــــداع في مــــــوضــــوعـــــاتـــ ـــك الهـــــــامـــــة

احمد عبد الباسط
05-24-2016, 15:46
بسم الله الرحمن الرحيم
اهم مميزات سوء الفوركس
1 السيولة العالية جدا
2 الرافعة المالية
3 انت سيد قرارك وعملك
ولكن انتبة فانة يحتوى على مخاطر عالية جدا

hibaahmed
05-24-2016, 16:14

---------- Post added at 01:14 PM ---------- Previous post was at 12:57 PM ----------

messaoud43
05-27-2016, 18:19
الســـــــــــــلام علـــــيــــــــكم و رحمــــــــة الله تعـــالى و بـــركــاته
شكرا جزيلا أخي في الله أنار الله دربك على المعلومات القيمة
مــــوضــــوع رائــــــع و قـــــيــــم مـــــشـــــكــــــور

abdomj
05-27-2016, 19:04
وهل يوجد افضل من سوق الفوركس للتداول اخى ولا يوجد شىء سوف يببق افضل منه
الفوركس عبارة عن عالكم كبيرة وبحر معلومات وكل ما تحتاجه تلاقيه فى الفوركس وشكرا

khaled-frank
05-27-2016, 19:08
انا بشوف انو بسبب المضاعفة و كمية السيولة الكبيرة اللي موجودة بهادا السوق تحديداً
يعني في كم هائل من الامول , و كلشي موجود قدامك و انت فينك تغتنم الكم اللي انت بتريدو لو وصلت لمرحلة الاحتراف
و بالتوفيق للجميع بالنهاية و شكرا ع الموضوع

Foreexx
05-27-2016, 19:44
لان الفوركس من الحاجات اللي السيولة فيها عالية جدا ومن الممكن ان تتوصل الي اموالك في اي وقت انت عايزو
ومن المهم كمان ان المخاطرة العالية من الممكن ان تجعل الاسعار مكسب ليك
بالتوفيق ان شاء الله

hamada alex
05-27-2016, 20:04

mohamed ahmed mohamed 1
05-29-2016, 01:26
تذكر أن العمل على هذا المحاكي لابد أن يكون كتدريب إضافي للعمل في الحساب الافتراضي فبتعاملك مع هذا المحاكي
فأنت تتعامل مع جهاز الكمبيوتر وبشكل شبيه بحركة السوق الفعلي أما في الحساب الإفتراضي فأنت تتعامل مع السوق الفعلي
مباشرة وهو ما يجب أن تركز عليه وأن تترك العمل على المحاكي في الفترات التي لا يمكنك الاتصال بها بالإنترنت مثلاً أو
لتجربة بعد أساليب المتاجرة

عرآقي
05-31-2016, 15:00

AHMED NOLE
05-31-2016, 15:22
ه مفيش شك انه سوق قوى جدا فى الاستثمار ولكن لابد ان يكون التعامل فى السوق ده

قائم على الدراسة لان السوق به مخاطرة عالية والله المستعان

masr16
06-04-2016, 08:54

Kamalsafi
06-05-2016, 00:31
يبحث التاجر دائما عن السهولة في تحقيق اكبر عائد من خلال طرقه الاستثمارية، وقد يلجا
الكثيرون للتداول بالأسواق المالية المختلفة كأسواق التداول بالعملات أو سوق العملات وبورصات
الأسهم، وقد أصبح هذا النوع من الاستثمار هو الأول عالميا في الآونة الأخيرة وبعد الثروة المعلوماتية
الحاصلة التي قدمت كل أنواع التسهيلات لهذا الاستثمار، إضافة على ذلك فان انتشار الانترنيت أسهم
بشكل كبير على توجه الكثيرين لهذا الاستثمار، فقد خدمت الثورة المعلوماتية وكذلك سرعة
انتشار الانترنيت أسواق تداول العملات الأجنبية.

---------- Post added at 09:31 PM ---------- Previous post was at 06:06 PM ----------

never1
06-06-2016, 08:31
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هوالمشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة والمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

hamada alex
06-06-2016, 09:22
لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصتالفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر

shadea1991
06-06-2016, 09:24
شكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصتالفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر وشكرا تبقبل مرورى

magdyezzat
06-06-2016, 10:27
موضوع جيد شكرا للأفادة
تقبل مروري
-"لا إله إلا الله وحده لا شريك له،له الملك وله الحمد وهو على كل شئ قدير،لا حول ولا قوة إلا بالله،لا إله إلا الله،ولا نعبد إلا إياه ، له النعمة وله الفضل ،وله الثناء الحسن،لا إله إلا الله مخلصين له الدين ولو كره الكافرون

nadin22
06-07-2016, 17:23
سوق الفوركس فيه الكثير من المميزات التى تجذب اليه المستثمرين حول العالم
ومن اهم هذه المميزات القدره على استثمار مبلغ صغير والقدره على التداول من خلال النت وايضا الارباح كبيره مقارنه بمجالات الاستثمار الاخرى

tenon
06-07-2016, 18:11
سوق الفوركس فيه الكثير من المميزات التى تجذب اليه المستثمرين حول العالم
ومن اهم هذه المميزات القدره على استثمار مبلغ صغير والقدره على التداول من خلال النت وايضا الارباح كبيره مقارنه بمجالات الاستثمار الاخرى

بس المبالغ الصغيره لا تعمر هنا وبيكون المخاطره في السوق ده معناها الفشل ولو بعد حين لا يمكن العمل مع هذه السوق بالمخاطره ابدا والا النتيجه هتكون تضييع وقت وجهد وتعب نفس
الافضل طبعا العمل هنا باداره راس المال

latraaa
06-07-2016, 20:09
مشكور أخي الكيرم على الموضوع و على الراي و على الطرح الراق يالقيم و عى المعلومات التي تقدمت بها و أتمن ىا نيعرف الإخوة الكرام كيف يحققون الثكير من النتائج الراقؤة القيمة غ نشءا الله، بالتفويق لك و للجميع إن شاء الله

bahoma310
06-11-2016, 21:56
كل شخص و عنده عمله و اختصاصه هم ليس اختصاصهم
تقبلوا مروري مع خالص تحياتي و تمنياتي بالنجاح لكل الاعضاء انشاءالله

medben
06-11-2016, 23:24
سوق الفوركس يا أخي سوق جذاب للتجار و سوق حر بحيث فيه استثمار مال كبير يكون مربح لمن يحترف التداول بطبيعة الحال :bravo:
ايضا المميزات الخاصة للفوركس جيدة كل من رافعة مالية و لقلة التكلفة ..

hossam123
06-12-2016, 20:17
بيوضح جانب مهم جدا فى الفوركس وهو مميزات الفوركس واسمح لى انى اضيف انه من مميزات الفوركس هو الارباح العاليه جدا والسيوله العاليه والتعامل بالرافعه الماليه وامكانية التداول فى اى وقت

harimeche
06-12-2016, 20:35
الســــــلام عليكم ورحمة الله

يفضله لسبب بسيط وخلينا بلاش نتكلم على الضرائب

التي قد تقتطعها الدولة على الأسهم فالفوركس له مميزات أكثر من غيره

وقد تفوق عليهم جميعا

مع التحية وبالتوفيق

latraaahr
06-12-2016, 20:40
مشكور اخي الكيرم على الموضوع و على الراي و على الطرح القيم و على المعلومات التي تقدمت بها و التي أتمنى أ نيستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله، كما أتمنى ان نراك تحقق الكير من الناتئج الراقية إن شاء الله

bahoma310
06-14-2016, 04:22
لان فيه مزايا لا توجد في سوق الاسهم مثل الرافع المالية مشكووور على الموضوووع
تقبلوا مروري مع خالص تحياتي و تمنياتي بالنجاح لكل الاعضاء انشاءالله

yasser22269
06-14-2016, 04:50
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم
مشكور اخى على هذا الموضوع و علي مجهودك الرائع
اتمني لك التوفيق و تقبل مروري

xrif01
06-14-2016, 06:38
السلام عليكم اخي الفاضل حقا الفرق بين سوق العملات واسواق اخرى يكمن في السيولة والمواقيت فالفوركس دائم العمل 24/24 ساعة عكس الاسهم او بعض المعادن
لقد وافيت في طرحك واتمنى لك التوفيق تقبل مروري ورمضانكم سعيد

asheko88
06-14-2016, 07:17
السلام عليكم
بالفعل اخى الكثير يفضل التداول على العملات بدلا من البورصه العاديه او التداول على الذهب
ولكن هناك ايضا متداولين يفضلون التداول على الذهب والفضه والبترول ويحققون ارباح جيده

magdy mahmud
06-14-2016, 15:10
يتمتع سوق الفوركس بمزايا لا تجدها في الأسواق المالية الأخرى، وهذا سبباَ رئيسياَ لتحول المستثمرين له، هذا بالإضافة إلى توافقه وملائمته لاحتياجات وقدرات المتداولين المختلفة. كيف؟ قد نجد البعض يبحث عن دخل أساسي أو ربما وظيفة أو فرصة عمل وقد نرى البعض الآخر يبحث عن دخل إضافي، وقد نجد البعض ممن يبحثون عن الاحتراف وتحقيق الثروة وتتعدد احتياجات الناس ولكنهم قد يشتركون فيما بينهم بنفس الهدف والنتيجة. سوق الفوركس هو سوق مرن يستوعب الجميع ويقدم المنفعة للجميع، يقدم دخلاَ جيداَ لمن ليس له عمل ويفتح أمامك آفاقاَ للاستثمار الناجح مهما كانت تطلعاتك وأهدافك فهو سوق ضخم جداَ يتمتع بسيولة هائلة ويقدم لك خيارات كثيرة للتداولات المختلفة.
إن انتشار سوق الفوركس مؤخراَ عبر الشبكة العنكبوتية مكنّه من الوصول بصورة أسرع وأسهل لمتلقيه، وقد خدمته في ذلك الثورة التكنولوجية والثورة المعلوماتية مؤخراَ وأصبحت لدينا القدرة على التداول من أي مكان وفي أي وقت وكيفما نريد، أصبحت لدينا القدرة على اختيار الوسيط الأفضل و المفضل والطريقة الخاصة بنا و نوع التداول المناسب في الوقت المناسب، فهناك الشركات الكبيرة المتنافسة على تقديم الخدمات المختلفة لإرضاء عملائها. يمكننا القول بأننا لن نجد سوقاَ يتمتع بنفس الميزات التي ذكرناها والتي قد تجذب المتداولين إليه والتي تجعلهم يفضلونه عن باقي الأسواق الأخرى.

لان اخي الفوركس هو افضل واكبر سوق مالي في العالم
يبلغ 6 بليون دولار والفوركس مميزاته كبيرة منها الرافعة المالية والمتاجرة علي الانترنت

0o0KaRiM0o0
06-14-2016, 15:41
و الصلاة و السلام على خير خلق الله سيدنا محمد و على اله و صحبه و سلم
لانه يقدم خيارت اكثر بكثير للتداول من الاسوال المالية الاخرى
تقبل مروري بمزيد من تمنياتي لك بالنجاح و التوفيق

kymslye
06-14-2016, 16:02
لأنه فيه مميزات كتيرا منها المتجارة طوال الأسبوع وكذلك فرص فيه كتيرا طوال ليوم ولا ننسى أن لفوركس يتفوق على باقي الأسواق مما يجدب المستتمريه إليه عكس باقي الأسواق

mohcine amari
06-14-2016, 16:38
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على اشرف المرسلين
حي الله من لفانا وياك صباح الخير احبتي الكرام
لانه لا حدود لها اخي الفاضل
السلام عليكم اخواني ورحمه الله وبركاته

nasro benz
06-14-2016, 16:49
السلام اخي نظرا للسيولة العالية وعدم وجود التعب الكبير وسهولته وايام العمل بدون انقطاع 24/24 الفوركس ضاهرة القرن
وفقك الله

rehaiem2305
06-14-2016, 16:51
أخى الكريم أتقدم لك بجزيل الشكرهذا على الموضوع الذي طرحته ،لقد أعجبني كثيرا منظم ومنسق ،كما يحتوي على معلومات مفيدة ورائعة عن الفوركس أتمنى أن يستفيد منه جميع الاعضاء وخصوصا المبدتئين.
بالتوفيق ان شاء الله تقبل مروري

ahmed humedat
06-14-2016, 17:05

رشا محمد الهوارى
06-23-2016, 23:36
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته...
مشكور اخى العزيز على هذا الموضوع الاكثر من رائع ونتمنى المزيد من الموضوعات المميزة تمنياتى لكم بالتوفيق
تقبل مرورى

waelali
06-23-2016, 23:38
هذه استراتيجية بسطة مشاركة مع كم المعلومات : على الزوج جنيه بريطاني \ ين ياباني
من الساعة الرابعة صبحا وحتى منتصف الظهيرة في هذا الوقت تكون أسواق البلدين قد أغلقت وليس هناك مضاربه عليهما
نرسم 3 انحرافات بولينجر انحراف الأول 1 وانحراف الثاني 2 وانحراف الثالث 3
أما القيم الأخرى تبقى كما هي
نلون كل انحراف بلون فسنرى أن الانحرافات أخذت طول الشموع فيما بينها على شكل كبير أي أن الشمعة ستكون بين خطين !

kameleddine1
06-25-2016, 23:31
مشكور اخي الكريم علي هذا الموضوع المفيد و المميز و طريقة الشرح الرائعة
جزاك الله خيرا و بالتوفيق دائما
و السلام عليكم و رحمة و بركاتة
:bravo::bravo:

papicc
08-16-2016, 12:45
اخي سوق الفوركس سوق كبير و الكثير من المستثمرين يفضلون استثمار امولهم في سوق الفوركس لانه سوق مضمون و لايمكن التلاعب بنتائجه بالاضافة الى ربح هؤلاء المستثمرين لملايين الدولارات لانه تضخ سيولة بملايين الدولارات في سوق الفوركس

analyst
08-16-2016, 13:05
طبعا اخي الكريم المميزات التي يقدمها الفوركس من خلال سهولة التعامل مع السوق والوصول اليه هو ما يجعل الكثيرون يفضلون المتاجرة في سوق الفوركس مقابل الاسواق المالية الاخرى التي يلف الغموض اغلب التعاملات الخاصة بها وكذلك المتحكمين بها

ebn masr
08-17-2016, 09:03
لانه سوق الفوركس سوق كبير جظا وملىء بالمزايا علشان كدة من الصعب على المستثمر تركه او البعد عنه والله الموفق

golgman
08-17-2016, 20:50
كثير من المستثمرين يفضلون الاسواق الماديه او السلع التى يتم مسكها ولمسها مثل التجاره الماديه او الصناعات المتعدده والتى لها اصول ثابته يمكن بيعها فى اىى وقت اخر السوق الفوركس سوق خطير جدا ولا يمكن التنبؤ بحركته وتجد ان اكثر الشباب يلجؤون اليه لما جذبتهم الاعلانات التى تترامى هنا وهناك عن الارباح الوهميه السريعه من قبل الشركات

محمد صلاح
08-17-2016, 21:26
خاجات كتير اخى العزيز بتخلى المتداولين يفضلون الفوركس عن غيره من الاسواق اهمها انها مقتوح 24 ساعة تانى حاجة السهزلة والمكسب طلوع او نزول

golgman
08-17-2016, 21:47
نستكمل معا اذا كانت لديك السلعه التى تكلمت عنها سابقا وانخفض السوق فجاه فانت لديك خياران اما ان تقوم برميها او بالتجاره بها فى الخساره او الانتظار لكن فى سوق الفوركس فانت لديك خياران فقط اما ان تغلق الصفقه على ما انت عليه الان من خساره او تظل عليها الى ان تلتهم جميع راس مالك كله وفى تلك المرحله لن تجد لديك اى راس مال سوف تفلس مسرعا

alym
08-18-2016, 09:03
لانه سوق يوجد به سيولة مالية كبيرة وكمان لان العمل به متاح للجميع لانه لا يحتاج سوى وصلة انترنت فقط وتبدا فى المتاجرة وكمان لان قلة الوظائف اصبخ البديل هو الفوركس

Iheb1302
01-03-2017, 18:26
مرحبا أخي الكريم مميزات سوق الفوركس كبيرة جدا منها أن السوق شغال لمدة
أربع و عشرون ساعة و الأهم من ذلك أنك تقدر تتجار من بيتك من أمام حاسوبك بالتوفيق و الارباح

Yousef Saeed
01-03-2017, 20:15
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
انا فية حاجة ديما رأيى فيها كدة انك تعمل حساب افتراضى فية بونص افتراضى واحترف الفوركس فية بعدين افتح حساب حقيقى اتمنى تكون وصلتلك الفكرة
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

سيد2017
01-03-2017, 21:00
شكرا يا اخى على المعلومات اللى حضرتك ذكرتها وان اري ان الفوركس او البورصات عموما لا تقوم بالتعب فى البحث عن البائع او المشترى ولكن يمكنك ان تبيع وتشترى وانت فى اى مكان وانت لا تعرف من البائع لك او المشترى منك وهذا بيوفر وقتك وتعبك كمان

Samirghatas
01-14-2017, 23:23
سوق الفوركس سوق مغري جدا
وله مميزات كثيرة اولها امكانية التجارة في اي وقت وكذالك الفرص فيه موجودة كثيرة ومتكررة
يعني اذا حافظت على راس مالك فالفرصة ستجدها في اي وقت للربح اتمنى لك كل التوفيق يااخى

aym
01-14-2017, 23:26
يفضل المستثمرون التتداول فى الفوركس وذلك لان سوق الفوركس يمكن تححقيق الربح منه بصورة سريعة قد تساعد فى تكوين مبالغ كمبيرة ولكن ا لاهم هو
فهم الفوركس بطريقة صحيحة

abdallah.2017
01-14-2017, 23:28
السﻻم عليكم ورحمة الله وبركاته
بكل تاكيد وانا اؤيدك اخى الفاضل فالعديد يبحث عن عمل او دخل اضافى ويلجأللفوركس لما يحتوية وﻻكن تنقصنا الخبرة .شكرا

Samira shabban
01-14-2017, 23:29
السلام عليكم اخى الكريم شكرا لك على هذه المشاركه...
وطبعا يفضل المستثمرون مجال الفوركس نظرا السبوبه العاليه التى يتميز بها ...
وشكرا لك....

fares2alex
01-14-2017, 23:38
اخي الغالي نواف انا عن نفسي بفضل الاستثمار في سوق الفوركس لانه تجارة من نوع مختلف

وانا اجد في نفسي القبول بالنسبة لهذا النوع من الاسواق واظن اني سوف انجح فيه

zezo3
01-15-2017, 00:12
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ... اخى الفاضل اعتق انه لاكثر من سبب اهمهم ان الفوركس مجاله كبير جدا ممكن الواحد يتداول على العشرات من العملات طالما ان حسابى يسمح لى بذلك بدون خطوره كبيره على حسابى .

magic777
01-15-2017, 17:09
على ما اعتقد ان هو ممكن بالفعل يكون استثمار ناجح بس للمحترف لانه هيعرف يدخل بدايه ترند كبير من بدايته ويقدر يسيب صفقاته
فتره طويله ويستثمر ماله

ماعنديش الزهر
01-15-2017, 17:12
المستثمرين تبا شكرا لمساعدتنا على معرفة المواقع التي يمكن الحصول على جميع المعلومات التي يحتاج ذلك لجعل التداول لدينا أبسط وأسهل. موقع المؤشر مثل الموسيقى الخفيفة إلى أذني وأنا سوف نتابعها لأني بحاجة لمعرفة المزيد وذلك للحصول على النجاح في التداول الخاص بي. قواعد جيدة لأنهم توجيهنا في التداول لدينا.بنتا

magic777
01-22-2017, 18:44
العمل مع انظمه الفوركس بالفعل اخي اسهل بكتير واقل تعقيد من اي مجال مشابه علشان كده اغلب الي كانوا بيعملوا على البورصات بقوا هنا
معانا في المجال ده ايضا

ayoubfc
01-22-2017, 19:37
سوق الفوركس فرصه كبيره للاستثمار لانه اكبر سوق عالميا من حيث السيوله
والناس المحترفه فى التداول بتقدر تعمل ارباح ملهاش حدود فعلا وبيكون افضل
استثمار.

bassem forex
01-29-2017, 14:03
حسب راي يفضل اغلبية المستثنرين التداول في هذا المجال لانه يعتبر من اكبر واسهل واسرع طرق الربح حتى من البورصات العالمية فانه يمتاز بسيولة سحب وايداع اااموال

Mr Fathy
01-29-2017, 14:04
بسم الله الرحمن الرحيم. هو سوق الفوركس عامة مشجع جدا لانو مش محتاج مجهود بدنى اطلاقا عشان تشتغل فيه ومواصلات وغيره

amine bajjou
01-29-2017, 14:13
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اخي الكريم با ان اغلب المستثمرين في العالم ككل يتجهون نحو تجارة الفوركس فلابد ان يكون لديهم ربح وفير من سوق الفوركس و ووجدوا ضالتهم في مجال الفوركس

HadeerKamal1
01-29-2017, 14:21
بالنسبه للمستثمرين في سوق التداول النقدي يفضلون الدخول بسوق الفوركس وذلك لتحقيق اهدافهم المختلفه وكذلك بعض الصبر تحقق لك ما تتمناه وزياده فكن واثقا من ان هذا العالم قد يحقق لك الكثير والكثي طالما تسعي جاهدا.

antr
01-29-2017, 14:50
هو بالفعل الكثير من المضاربين بعد 2008 والازمة الى حصلت فى العقارات والاسهم الكثير من المضاربين توجهوا الى اسواق العملات

wahid08
01-29-2017, 15:44
بسم الله الرحمان الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
نعم اخي لان الفوكس هو اكبر سوق في العالم من حيث السيولة واوقات العمل المفتوحة

مروه عصر
01-30-2017, 01:19
السلام عليكم
يفضل بعض المستثمرين التداول بالفوركس نظرا لامتيازات التى يوفرها هذا السوق مقارنه مع باقى الاسواق الاخرى مثل البورصه حيث انه يمكن ان افتح الصفقات وانا فى العمل

forex23
01-30-2017, 01:29
شكرا لك اخي الفاضل على هذه المعلومات المفيدة التي جائت في موضوعك هذا وكذلك ردود الاعضاء الكرام كانت مفيدا ايضا هي استفدت من بعض الاشياء الخاصة بعالم الفوركس

Hanaasnaa
02-02-2017, 18:22
السلام عليكم ورحمة الله اخي الكريم اولا اود أن اشكرك علي معلوماتك القيمة والله يزيدك من تقدم وانااعرف فعلا أن فوركس بيتيح لناالتداول حتي والخسارة نستطيع التداول مرة اخرى حتي لولم نملك مال

Samira shabban
02-02-2017, 23:22
اعتقد ان المتداولين يفضلون الفوركس لما له من مميزات منها السيولة العاليه والتى تتجاوز اربعه تريليون دولار امريكي يوميا...
وشكرا لك..

emin14
02-02-2017, 23:26

aki
02-02-2017, 23:31
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته.
اعتقد لن الفوركس مجال مربح من ناحية الاستثمار وكذا تحقيق الاراح لذا يفضله اغلب المستثمرين ذوي الراسمال الكبير.
حظ موفق.

Mony Ezzat
02-07-2017, 23:27
بسم الله الرحمن الرحيم
لان سوق الفوركس به العديد من المزايا وبالطبع هو سوق مليء بالفرص ومن الممكن ان تصبح منه مليونيرا

سما سعيد
02-08-2017, 00:39
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته مشكور اخي الكريم علي معلوماتك الجميله والمرتبه بخصوص المستثميرين وايه اللي بيفضلوة في سوق الفوركس ولكل واحد ليه طريقتو والله الموفق والمستعان

wwwfox12348
02-08-2017, 01:30
السلام عليكم بالتاكيد فكل سوق وله ميزه ولكن سوق الفوركس له مميزات لا تعد ولا تحصي لذا تجد العديد من الناس والمثتثمرين يتجهوا الي ذلك المجال وهذا يجعله افضل لانه ينمو وفيةالنهايه اتمني ان تتقبل مروري وشكرا

Samira shabban
02-08-2017, 01:31
اعتقد ان اغلب المستثمرين فعلا يفضلون الفوركس وذلك لأنه يتمتع لعده مميزات منها السيولة العاليه والتى تتجاوز اربعه تريليون دولار امريكي يوميا...
وشكرا لك

Mahmoud hesham
02-08-2017, 01:38
السلام عليكم
ان منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى.........................وشكرا

mustaphakermad
02-08-2017, 01:41
السلام عليكم ورحمة الله اخي الكريم
شكرا لك اخي الفاضل على هذه المعلومات المفيدة
التي جائت في موضوعك هذا وكذلك ردود الاعضاء الكرام
كانت مفيدا ايضا هي استفدت من بعض الاشياء الخاصة بعالم الفوركس

m7med
02-08-2017, 01:43
((السلام عليكم و رحمة الله و بركاته ))
كلامك صحيح اخي الكريم ايضا لانه مجال لا يمكن ان يكون احد مسيطر عليه و في نهاية هذا الموضوع الرائع اتمني من الله ان تكون في تمام الصحة والعافية وايضا اتمني من الله ان يرزقنا من هذا المجال الرائع

hamadasalama
02-08-2017, 02:07
السلام عليككم ورحمه الله وبركاته سوق الفوركس سهل العمل به في اي وقت وفي اي مكان ومن اي وسيلة نت كمبيوتر او موبايل او اي باد وهذا يسهل عملية التجاره بشكل كبير

big.pharaoh
02-08-2017, 02:17
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ... اضخم سوق على كوكب الارض .. سوق بيوفرلك رافعه ماليه كبيره .. سوق بيوفرلك التداول من اي مكان. دي كلها مميزات

mido202020
02-08-2017, 02:20
أخى الكريم سوق الفوركس يعد من أكبر الأسواق العالميه من حيث السيوله وهو من أضخم الأسواق العالميه وهذا لأنه يوفر لك رافعه ماليه كبيره
وبيوفر لك التداول من أى مكان وله مميزات عدى ولسه هنعرف المزيد لما نكسب الخبره من أهل المنتدى الكرام
وأتمنى للكل التوفيق بأذن الله

ahmedmahmoud2017
02-08-2017, 02:26
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته لان من المعروف ان التداول داخل الفوركس هو من افضل المصادر الربحية داخل مجال الانترنت

hamadasalama
02-08-2017, 02:40
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته افضل واسهل شئ في هذا السوق انك بتتاجر من البيت او من الموبايل فالموضوع سهل جدا في عملية التجارة ولكن لابد من الاجتهاد في التحليل الفني والاساسي

ali gamal
02-08-2017, 03:05
سوق الفوركس من الاسواق المالية الاكبر حجما من ناحية قوة السيولة الى جانب العديد والعديد من المميزات والتى جذبت المستثمرين الى هذا السوق
ايضا المميزات الخاصة للفوركس جيدة من رافعة مالية الى شفافية

salwa010
02-08-2017, 05:43
مشكووووور فعلا انك تابعتنا بالجديد في السوق و هو ان المستثمرين بيفضله علي باقي الاسواق فعلا
انا اتفق معك في كل كلمة

alonsoo
02-08-2017, 07:15
فعلا اخى الفاضل سوق الفوركس مليئ باهم المميزات فى اسواق العمل على الاطلاق ففيه يستثمر المستثمرين اموالهم بعيدا اولا
عن عناء القطاعات الخاصة التى تستنزف الاموال والصحة على حد سواء

bakup28
02-08-2017, 11:46
أفضل التدول في سوق الفوركس نضراً الالإمتيازات التي يوفرها
هذا السوق مقارنةً مع باقي الأسواق الأخرى متل البورصة حيت أنه
يمكن أن أفتح الصفقات وأنا في العمل أو حتى من خلال الجوال

hoodhood700
02-08-2017, 12:20
نعم اخي الكريم وللهذا فإن البنوك في تعاملاتها المالية مع الزبائن/المستهلكين (إرسالات/تحويلات مالية وصرافة فورية. إلخ) توجد هي الأخرى في قلب سوق العملات . هذا يعني أنه أمرٌ جيد وطبيعي أن يوجد عددٌ من التجار (محلات الصرافة) في سوق العملات، لتوفير هذه الخدمة للمستهلكين بشكل يفي بحاجة السوق (الطلب) ولتكون أسعار الصرف متحركة في هامش يحدده البنك المركزي للبلد، وليحدث التنافس التجاري (أقرب للتعاون في مفهومنا وثقافتنا) بحيث لا يكون السوق حكراً على تاجرٍ واحدٍ ووحيد، وهذا كله خير للسوق وللمستهلكين وللتجار والتجارة نفسها.

zaheralwan
02-08-2017, 12:27
مميزات سوق الفوركس هي من جعلت الكثير من المتداولين ياتون اليه ومنها السيولة الضخمة التي يتمتع بها والداول 24 ساعة يوميا

zeze2017
02-08-2017, 12:31
السلاعليكم ورحمه الله وبركاته
يفضل المتداولون التعامل مع الفوركس لان به مميزات عده وملىء بالمعلومات
وتوجد به استراتيجيات تساعد على الربح فى حاله وجود الخبره فى اتجاهات سوق
العملات واتمنى التوفيق للجميع

tamermosa
02-08-2017, 12:57
طبعا يفضل المستثمرون التداول في سوق الفوركس لحلم الثراء السريع
كما ان سوق الفوركس مناسب لجميع المتداولين
سواء كان راس مالك صغير و لا كبير

ahmedmabroukkera
02-08-2017, 13:11
اللام عليكم ورحمة الله وبركاته
اخى يلجا المستثمرون الى منتدى فوركس لانة اكثر ربحا واسهلهم
ويحقق اعلى سيولة

lbebulk
02-08-2017, 13:22
مشكور أخى الكريم على الموضوع المميز منك فى منتدانا الغالى
منتدى فوركس العرب
وانا أضيف أيضا أن سوق الفوركس من الأسواق المالية الضخمة جدا التى تستطيع تحقيق الثراء منه بكل سهولة
وله أيضا عيوب أنك سوف تخسر الكثير أيضا

drahmedmagdy
02-08-2017, 13:58
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته الللهم صلى على محمد صلى الله عليه وسلم
حياك الله أخي العزيز ،موضوعك جميل وممتاز منسق بشكل كامل ومفهوم وهى نقطة هامة جداااا
وانا ارى فيها ان الفوركس بمزايا لا تجدها في الأسواق المالية الأخرى، وهذا سبباَ رئيسياَ لتحول المستثمرين له، هذا بالإضافة إلى توافقه وملائمته لاحتياجات وقدرات المتداولين المختلفة. كيف؟ قد نجد البعض يبحث عن دخل أساسي أو ربما وظيفة أو فرصة عمل وقد نرى البعض الآخر يبحث عن دخل إضافي، وقد نجد البعض ممن يبحثون عن الاحتراف وتحقيق الثروة وتتعدد احتياجات الناس ولكنهم قد يشتركون فيما بينهم بنفس الهدف والنتيجة. سوق الفوركس هو سوق مرن يستوعب الجميع ويقدم المنفعة للجميع، يقدم دخلاَ جيداَ لمن ليس له عمل ويفتح أمامك آفاقاَ للاستثمار

zizoo99
02-08-2017, 14:36
شكرا لك اخى على هذا الاستفسار فسوق الفوركس به العديد من المزايا و التى لن تجدها فى اى سوق اخر و منها مثلا امكانيه الدخول بالسوق فى اى وقت خلال اليوم و منها وجود ما يسمى بالرافعة المالية و التنفيذ الفورى للصفقات

Mahamme
02-08-2017, 14:51
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته... احييك اخي العزيز على موضوعك الممتاز والمفصل. وفي الحقيقة ان الفوركس هو اكبر سوق على الارض ولا يوجد في الفوركس اي مجال، للنصب كالذي يحدث في مجالات البكس والهايب فعمر شركات الفوركس يتجاوز مابين ثلاثين سنة ال اربعة سنوات ولا توجد ابدت شركة فوركس تفتح اليوم وتغلق غداً هذا اضمن لكل مستثمر من باقي المواقع الاخرى
تقبل مروري

big.pharaoh
02-08-2017, 15:00
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ... لان سوق الفوركس بيوفرلهم نظام الهامش فانت لو معاك ١٠٠$ ورافعه ماليه ١:١٠٠ فانت كانك معاك ١٠ الاف دولار

zakariacr07
02-08-2017, 15:05

أغلبية المستثمرون يفضلون التداول في الفوركس لأن الربح فيه مرتفع جدا و الذي يستطيع تحقيقه في الفوركس في يوم لا يستطيع تحقيقه في مجال أخر حتى بعد شهر و الله أعلم

big.pharaoh
02-13-2017, 20:04
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ... اولا لان سوق الفوركس سوق فيه سيوله عاليه جداا فبالتالي العرض والطلب عليه كتير والشغل موجود يوميا

Samira shabban
02-13-2017, 20:05
لان الفوركس له مميزات كثيره أهمها السيولة العاليه والتى تتجاوز اربعه تريليون دولار امريكي يوميا
وايضا أنه سوق مفتوح اربع وعشرين ساعة على مدار اليوم...

grow
02-13-2017, 20:21
لانه سوق كبير جدااا يا اخي وممتاز
وليه مصداقيه كبيره وذلك نسمعه من وقت كبير
الخبره يا اخي بتخليك توصل لربح يخليك تستمتع بسوق الفوركس والهمل فيه
بالتوووفيق للجميع تحياااتي

muhammad ismail
02-14-2017, 00:23
الفوركس اخى الكريم يمتاز عما غيرة بمميزات كبيرة جدا مثل حجم السيوله الكبيرة اليوميه فى الفوركس كما ان الموقع صادق وليا اصدقاء ربحو
بعد ما دخلو صفقات وتقدر تستلم ارباح فكل دى صفات فى الفوركس تخليك تكمل فيه

ابوعلى
02-14-2017, 01:09
السلام عليكم ورحمه الله اخى الكريم اكيد سوق كبير وفيه فلوس ضخمه لو واحد فاهم اكيد هيكسب كتير اوى منه وربنا يوفق الجميع ان شاء الله اخى الكريم تقبل المرور

mustaphakermad
02-14-2017, 01:09
لان الفوركس له مميزات كثيره أهمها السيولة العاليه والتى تتجاوز اربعه تريليون دولار امريكي يوميا
وايضا أنه سوق مفتوح اربع وعشرين ساعة على مدار اليوم...

ali gamal
02-14-2017, 01:47
سوق الفوركس من الاسواق المالية الاكبر حجما من ناحية قوة السيولة الى جانب العديد والعديد من المميزات
ايضا المميزات الخاصة للفوركس جيدة من رافعة مالية الى شفافية

nader12
02-14-2017, 02:35
لان هذا السوق فية كل شيء موجود في العالم يعني ممكن تشتري اسهم في اي شيء موجود في اي برصة
يعني ممكن تشتري في البن في الشاي في الذهب

waelmma
02-14-2017, 07:42
:o:tie::tie: اخى الفاضل بارك الله فيكك والحقيقة انه يجب ان تعلم ان
التداول فى سوق الفوركس بيكون به بعض المخاطر لكن عايز الحذر اخى

zakariacr07
02-15-2017, 18:53

يفضله المستثمرون لأن الفوركس أكبر سوق في العالم و الذين يملكون الخبرة في التداول يمكنهم تحقيق ثروة هائلة في مدة قيرة

latraaa
02-15-2017, 19:08
مشكور اخي الكيرم على الموضوع و على الراي و على الطرح و على المعلومات التي تفصضلت بها و اليت أتمنى ان يستفيد منها الإخوة الكرام إ نشاء الله، على اية حال أنت مشكور أخي الكيرم و بالتوفيق لك و للجميع

grow
02-15-2017, 19:47
سوق الفوركس مميز جدااا
ولو مصداقيه كبيره من سنين
لازم ولابد اي متدااول بيدخل السوق
يستثمر وهو مطمن عشاان متاءكد ان له مصداقيه كبيره
بالتوووفيق للجميع

medokarem
02-19-2017, 14:04
السلام عليكم اخي الكريم شكرا لك علي المعلومات القيمة احب اوضح بعض المعلومات المفيدة

يبحث التاجر دائما عن السهولة في تحقيق اكبر عائد من خلال طرقه الاستثمارية، وقد يلجا
الكثيرون للتداول بالأسواق المالية المختلفة كأسواق التداول بالعملات أو سوق العملات وبورصات
الأسهم، وقد أصبح هذا النوع من الاستثمار هو الأول عالميا في الآونة الأخيرة وبعد الثروة المعلوماتية
الحاصلة التي قدمت كل أنواع التسهيلات لهذا الاستثمار، إضافة على ذلك فان انتشار الانترنيت أسهم
بشكل كبير على توجه الكثيرين لهذا الاستثمار، فقد خدمت الثورة المعلوماتية وكذلك سرعة
انتشار الانترنيت أسواق تداول العملات الأجنبية.

skylol
03-13-2017, 00:38

اخي الغالي يفضلون التداول في الفوركس لانه سوق حر والمربح فيه كبير في حال اتقان الفوركس وبالتوفيق للجميع

ashmawey
03-28-2017, 23:54
اخي الكريم , كلامك عين العقل و صحيح , لا بد من التاني و التريث قبل بدأ التداول في سوق الفوركس وذلك للحفاظ على رأس المال
مع خالص الاحترام و التقدير

Samira shabban
03-29-2017, 00:09
لان الفوركس له عده مميزات اهمها انه سوق مفتوح اربع وعشرين ساعه
وانه يتميز السيوله لعاليه التى تتجاوز 4 تريليون دولار
وشكرا ..........

black2015
03-29-2017, 00:33
اشكرك اخي علي موضوعك الممتاز فيما يخص موضوع التداول في سوق الفوركس
في انتظار المزيد . شكرا لك

nour3iny
03-29-2017, 01:12
السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته
يتم الاقبال على سوق الفوركس من اغلب المستثمرين لكثره المميزات التى به تقبل مرورى

kalimiro0
03-29-2017, 14:59
تقبل مروري

fouadar
03-29-2017, 15:09
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته كل عام وانتم بخير اخوانى اعضاء منتدى فوركس
شكرا اخي على المعلومات المفيدة و اتمنى لك المزيد من الازدهار والتالق
تقبل مروري