PDA

View Full Version : الترند لاين

Pages : [1] 2

painofhell
05-05-2012, 10:02
الترند لاين
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته..

كل عام وانتم بخير...

هذا الموضوع قد يبدو للوهلة الأولى تافه ..و لكن معظم النار من مستصغر الشرر

من قراءاتى فى التحليل الفنى و حديثى مع ذوى الخبرة فى هذا المجال.. وجدت ان هناك عدة طرق أو عدة مدارس فى رسم الترند لاين ...

البعض يرى أن يمر الترند بالمناطق التى تحتوى على أكبر عدد (تجمعات) للبارات التى تمثل الأيام أو الساعات أو الوقت عموماً (كما فى الصورة الأولى) و فى هذه الطريقة لا يكون الترند عند اطراف البارات الطويلة و لكن قد يمر بمنتصف البارات الطويلة و لكنه عند اطراف البارات القصيرة.
و أصحاب هذا الرأى .. يقولون بأن هذه الطريقة تراعى أخذ المناطق التى تجمعت عندها اكبر عدد من البارات مما يدل على انها منطقة هامة و قوية و ان البارات التى تنزل عن هذا المستوى ..هى بارات استثنائية نتجت عن حركات مقصودة أو أخبار استثنائية و هى بذلك لا تمثل الشعور العام للسوق.

kingman
05-06-2012, 17:46
عن عن نفسى بعتبر افضل طرق راسم الترند هو الذى يرتكز على قمم او قيعان وليس شموع منفردة وقعت على مسار رسم الترند فهى بتكون اقوى والترند مع الأرتكاز على قمم وقيعان بيبقى اقوى وصعب الكسر بسهولة او الأختراق ويمكن الأعتماد عليه اكثر
ولكن تظل كل واحد وبحثه عن افضل الطرق والأبتكار فيها ليحقق نجاح فى تجارته والخروج عن التقليدى

magic777
05-08-2012, 19:27
لكل متاجر طريقه لرسم الترند
انا عن نفسي اعتمد على قمتين او قاعين فقط لرسم الترند ولكن استخدم فريم الاربع ساعات لرسمه وهذا لثبات القمم والقيعان به
ثم اتاجر على فريم الربع ساعه بكسر واغلاق شمعتين ربع ساعه اسفل او اعلى ترند الاربع ساعات المكسور
والهدف دائما اقرب قمه او قاع سابق

Mohamed90
05-08-2012, 19:53
الترند يختلف اخي على حساب الفريم و اختيار النقاط المقاومة و الدعم و عدد رؤوس للاعتماد عليها ويوجد كثير من الطرق و كل واحد يرى مايناسبه ممكن اضع بعضها فيلاالمستقبل للاضافة

AhmedMagnifico
06-15-2012, 17:02
الترند يختلف اخي على حساب الفريم و اختيار النقاط المقاومة و الدعم و عدد رؤوس للاعتماد عليها ويوجد كثير من الطرق و كل واحد يرى مايناسبه ممكن اضع بعضها فيلاالمستقبل للاضافة
معلومة جيدة اخى واوافقك فيها
فكل انسان حسب طبيعته فى الترند ورسمه !

magic777
06-18-2012, 17:03

اخي ملحوظه مهمه رسم الترند واحد على كل الفريمات مش بيختلف هنا من فريم الى اخر في طريقه
الرسم لكن الاختلاف هنا بتكون في الاهداف فقط
مثال الفريم الكبير اهدافه كبيره والصغير العكس هو ده الاختلاف فقط

كريم
06-18-2012, 19:10
الترند من أهم اساسيات التحليل الفني و يعتبر العمود الرئيسي و أنا بفضل رسم الترند انه يمر بثلاث نقاط مختلفة و بتكون قوته اكبر ما يكون مر بنقطتين و كل ما يمر بنقاط اكتر كل ما يكون اقوى و اختراقه اصعب و الله ولي التوفيق

kamizidan
06-18-2012, 19:18
السلام عليكم......... الترند مهم جدا وهو اساس التحليل الفني فتابعوا الترند ولا تتركوه ابدا في المتاجرة مهما اختلفت الطرق والسبل لكل متداول

mohamed eldamnhorey
06-18-2012, 19:37
ملحوظة هامه : زاوية رسم الترند تقريباً 45 درجه

assidi saber
06-25-2012, 16:06
انا عندما اتاجر اعتمد على الترند لانه اساس التحليل الفني

zikooo014
06-26-2012, 11:50
الترند هو الاداه الاساسيه في التحليل الفني و بيه بنحدد الاتجاه العام للسعر
عشان كده محدش يقدر يخالف الترند و اللي بيخالفو يمشي عكسه بيخسر كتييير

sami
06-26-2012, 11:58
من خلال ما درسته عن الرسم الأدق للترند لاين أو خط الإتجاه و من خلال ما عايشته من تجارب فالرسم
الصحيح للترند لاين في الإتجاه الصاعد يكون مرتكزا على ثلاثة قيعان أو أكثر و كلما زاد عدد القيعان التي
يرتكز عليها كلما كان خط إتجاه قوي و العكس صحيح في الإتجاه الهابط

mohamed eldamnhorey
06-26-2012, 13:15
من خلال ما درسته عن الرسم الأدق للترند لاين أو خط الإتجاه و من خلال ما عايشته من تجارب فالرسم
الصحيح للترند لاين في الإتجاه الصاعد يكون مرتكزا على ثلاثة قيعان أو أكثر و كلما زاد عدد القيعان التي
يرتكز عليها كلما كان خط إتجاه قوي و العكس صحيح في الإتجاه الهابط

مظبوط ياغالى يجب الرسم على بارتكاز ثلاث قيعان او اكثر

وكل ما ارتكز اكثر من نقطه يدل على قوته

وميل الترند يجب ان يكون 45 درجه

kamizidan
06-26-2012, 13:33
انا عن نفسي اعتمد على قمتين او قاعين فقط لرسم الترند ولكن استخدم فريم الاربع ساعات لرسمه

deadlyfox
06-27-2012, 00:41
كلما اعتمدت فى رسم الترند على قمه او قاع
فإن هذا يؤدى رسم مسار الترند بصورة جيده

Mr.GooDMaN
06-27-2012, 00:52
لا غني عن الترند ف معظم الاستراتيجيات وانا عن نفسي استخدم استراتيجيات تعتمد بشكل اساسي على الترند
ولكن اخي اين الصورة التي اشرت اليها في الموضوع :)

ana1990
06-27-2012, 14:37
اخي نسيت حاجه مهمه جدا لما تعمل موضوع شرح لازم تدعمه بصور و الا اللي داخل جديد هيفهم اذاي و يا ريت كمان لو كنت تحط صوره من واجهة البرنامج الميتا تريدر توضح كيفية رسمه علشان انا واجهتها كتير جدا اعضاء كتير بيبقو فاهمين و ييجوا يتعاملوا مع البرنامج ميعرفوش الحاجه مكانها فين و عموما شكرا على الموضوع

mohamed eldamnhorey
06-27-2012, 15:02
اخي نسيت حاجه مهمه جدا لما تعمل موضوع شرح لازم تدعمه بصور و الا اللي داخل جديد هيفهم اذاي و يا ريت كمان لو كنت تحط صوره من واجهة البرنامج الميتا تريدر توضح كيفية رسمه علشان انا واجهتها كتير جدا اعضاء كتير بيبقو فاهمين و ييجوا يتعاملوا مع البرنامج ميعرفوش الحاجه مكانها فين و عموما شكرا على الموضوع

اخى الغالى يوجد موضوعات بهذا القسم مرسوم بها الترند الصاعد والهابط وبعص التطبيقات للأعضاء الكرااام على الشارت

kingman
06-27-2012, 15:36
انا عن نفسي اعتمد على قمتين او قاعين فقط لرسم الترند ولكن استخدم فريم الاربع ساعات لرسمه

هى المشكلة ان ساعات كتير الترند اللى معتمد على ارتكازين بيبقى سهل الكسر او تنتظر الأرتكاز الثالث على الترند تجده تم كسر الترند ولم يرتد وهذه حالات واردة واكيد طريقة عمل المتاجر هى اللى بتخدم اى طريقة بحس يكون استوبه جاهز لأى حالة

aminos
06-27-2012, 15:41
الترند من أهم اساسيات التحليل الفني و يعتبر العمود الرئيسي و أنا بفضل رسم الترند انه يمر بثلاث نقاط مختلفة و بتكون قوته اكبر ما يكون مر بنقطتين و كل ما يمر بنقاط اكتر كل ما يكون اقوى و اختراقه اصعب و الله ولي التوفيق

السلام عليكم
نعم يا أخي أوافقك الرأي الترند من أهم الأشياء في التحليل الفني
و كذالك أنا أعتمد عليه في تداولي الخاص
و نطلب من الله التوفيق

derfcase
07-07-2012, 20:10
الترند لاين

كل عام وانتم بخير...

من قراءاتى فى التحليل الفنى و حديثى مع ذوى الخبرة فى هذا المجال.. وجدت ان هناك عدة طرق أو عدة مدارس فى رسم الترند لاين ...

البعض يرى أن يمر الترند بالمناطق التى تحتوى على أكبر عدد (تجمعات) للبارات التى تمثل الأيام أو الساعات أو الوقت عموماً (كما فى الصورة الأولى) و فى هذه الطريقة لا يكون الترند عند اطراف البارات الطويلة و لكن قد يمر بمنتصف البارات الطويلة و لكنه عند اطراف البارات القصيرة.
و أصحاب هذا الرأى .. يقولون بأن هذه الطريقة تراعى أخذ المناطق التى تجمعت عندها اكبر عدد من البارات مما يدل على انها منطقة هامة و قوية و ان البارات التى تنزل عن هذا المستوى ..هى بارات استثنائية نتجت عن حركات مقصودة أو أخبار استثنائية و هى بذلك لا تمثل الشعور العام للسوق.

و لكن اخي الكريم
painofhell
اعتقد انه قبل الدخول باتجاه ترند ما - ينبغي اولا التحقق من نقاط الدعم او المقاومة القوية و تحليلها فنيا و التاكد من ان الترند سيبدا من هذه المنطقة
و من ثم الدخول منها

hesham1046
07-07-2012, 20:47
شوف يوجد مؤشرات لرسم خط الترند على مدار ال24 ساعة ومتغير معا الوقت ومرفق معة معادلة رياضية لكى يرسم الترند على 11 شمعة
وهذة ميزاتة

husamart
07-07-2012, 21:11
للترند طريقة صحيحة لرسمه والوقف عليه في التحليل
على ماذا يرتكز ؟؟ فيجب ان يكون يرتكز على الاقل على قمتين او قاعين واضحين ويفضل ليكون اقوى ثلاث او اربع
وكذلك ميله مهم اوالزاوية التىيميل بها والاقوى له ان تكون 45 درجة
ان قلت او زادت لها امور اخرى تضعفه
فالترند الذي يكون حاد جدا في الميل يكون اقل قدرة على الثبات

kingman
07-08-2012, 02:21
شوف يوجد مؤشرات لرسم خط الترند على مدار ال24 ساعة ومتغير معا الوقت ومرفق معة معادلة رياضية لكى يرسم الترند على 11 شمعة
وهذة ميزاتة

لكن من وجهة نظرى ان الواحد لايعتمد على ترند مرسوم من مؤشر وبيكون افضل حاجة من وجهة نظرى هو رسم الترند يدويا والوقوف على ارتكازاته من حيث قوتها وضعفها

magic777
07-10-2012, 20:35
لكن من وجهة نظرى ان الواحد لايعتمد على ترند مرسوم من مؤشر وبيكون افضل حاجة من وجهة نظرى هو رسم الترند يدويا والوقوف على ارتكازاته من حيث قوتها وضعفها

بالضبط اخي لان المؤشر هيغير من نفسه على حسب اتجاه السعر وانت ممكن تكون داخل صفقه على ترند هو عمله
وفجأه تلاقيه لاغى الترند ده لتغير الحركه وهنا مش هتعرف الترند اللي انت دخلت عليه فين
الا لو انت رسمه بأيدك

ehab
07-10-2012, 22:31
الترند هو الذى يرتكز على قمم او قيعان وليس شموع منفردة وقعت على مسار رسم الترند
فهى بتكون اقوى والترند مع الأرتكاز على قمم وقيعان بيبقى اقوى وصعب الكسر بسهولة

KOGI
07-11-2012, 16:52
الترند يختلف اخي الكريم على حسب الفريم و اختيار النقاط المقاومة و الدعم و عدد رؤوس للاعتماد عليها وفى طرق كتير لتحديد الترند و كل واحد يشوف اللى يناسبه منهم
بس فى راى مينفعش نعتمكد عالترند لوحده لازم يكون معاه تاكد وتقبل مرورى اخى الكريم

abdallah elbaz
07-11-2012, 19:17
هو طبعا اساس التحليل الفني اكيد
وبيعتمد على اداره راس المال والاستراتيجيه اللى ماشي بيها

mando
07-11-2012, 20:07
بالضبط اخي لان المؤشر هيغير من نفسه على حسب اتجاه السعر وانت ممكن تكون داخل صفقه على ترند هو عمله
وفجأه تلاقيه لاغى الترند ده لتغير الحركه وهنا مش هتعرف الترند اللي انت دخلت عليه فين
الا لو انت رسمه بأيدك

بفعل فى مؤشرات بترسم الترند على طريقة معينه مثلا طريقة ديمارك وفى مؤشر رسم ترند اتومتك وبعيد رسم نفسة وبيتغير افضل شئ الرسم اليدوى وانا عن نفسى بشوف رسم الترند على الفريمات الكبيره افضل لكن فى ناس بتعمل على الترند على فريم صغير مثل ال 15 دقيقة وبيحقق معهم ارباح جيدة كل واحد وحسب الطريقة الخاصة به

osama00971
07-11-2012, 21:16
بالتاكيد الاعتماد على القمم والقيعان في رسم التراند هو من افضل
الطرق الناجحة وايسرها على المتاجر
والله الموفق

mohamed yossef
07-14-2012, 09:37
طبعا يا غالى اهم شىء فى تحليلى لدخول صفقات
هو رسم الترند
ولكن لاننى استخدم الايشيموكو نادرا ما استخدم الترندات او ارسمها لانه يوجد به خط
الاشينكو سبان وهو المسؤل عن توضيح القمم والقيعان والنماذج السعرية
بصراحة نظام شامل متكامل

shady hamza
07-15-2012, 20:06
برده نفس الشىء ما فى صور توضح المشروح طيب كيف نفهم اخى بدون صور اعمل حساب للناس المبتدئة
انت كاتب كما هو موضح بالصورة الاولى ولكن اصلا مافى صور

ahamed ali
07-15-2012, 20:07
لابد من الاعتمدا على التراند وقت المتاجرة لانة
الرئيسيى فى التحليل الفنى للمتداول

abaragh
07-15-2012, 20:12
طبعا يا غالى اهم شىء فى تحليلى لدخول صفقات
هو رسم الترند
ولكن لاننى استخدم الايشيموكو نادرا ما استخدم الترندات او ارسمها لانه يوجد به خط
الاشينكو سبان وهو المسؤل عن توضيح القمم والقيعان والنماذج السعرية
بصراحة نظام شامل متكامل

نعم الايشيموكو نظام متاجرة متكامل ولو انه معقد شيئا ما ويحتاج لفترة من التدريب

dodovedo
07-15-2012, 20:43
اخي ملحوظه مهمه رسم الترند واحد على كل الفريمات مش بيختلف هنا من فريم الى اخر في طريقه
الرسم لكن الاختلاف هنا بتكون في الاهداف فقط
مثال الفريم الكبير اهدافه كبيره والصغير العكس هو ده الاختلاف فقط

اخى الكريم
الترند بيختلف يعنى قوه الترند على الفريم الكبير مش زى قوته على الترند الصغير
تقبل مرورى

master_egypt
07-15-2012, 21:35
فى طرق كتير جدا شفتها موجوده فى منتديات كتير لتحديد الترند لكن فى طرق صعبه مقدرتش افهمها هل من احد يعرف طريقه سهله يدلنى عليها لو تكرمتم

aminos
07-15-2012, 21:48
السلام عليكم
نعم يا أخي ضروري من رسم الترندات في بداية أي متاجرة
لكي تتمكن من جني نقات موجبة أكثر

nrgslawi
07-15-2012, 21:58
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
طبعا كل واحد من المتاجرين تختلف طريقة تعامله مع الترند لاين
وكل واحد مرتاح في طريقته الخاصة

dent
07-16-2012, 14:30
هل لو رسمنها الترند على اقل من 3 قمم اوقاعين هيكون تعبان وغير قوى
وهل نرسمه على ذيول الشموع اقوى ام على الشموع نفسهخاىلان يوجد جدال كبير فى هذا الامر فاريد ان اعرف كيفيه استخدامك له

spiderxp
07-21-2012, 22:57
اعتمد على الدعوم والقيعان لرسوم التريندات واشوف ببقى لو هيتكسر تريند صاعد او هابط على حسب

2x1
07-21-2012, 23:02
انا افضل استخدام الترند مع مخطط الشموع اليابانية وافهمها اكثر من مخطط البارات فهي فعلا كثيرا تحقق التنبوء الذي تنبات بة بنسب عالية جدا فهي بالفعل اثبتت مصدقيتها علي الشارت

msh3egy
07-21-2012, 23:36
الترند يختلف اخي الكريم على حسب الفريم و اختيار النقاط المقاومة و الدعم و عدد رؤوس للاعتماد عليها وفى طرق كتير لتحديد الترند و كل واحد يشوف اللى يناسبه منهم
بس فى راى مينفعش نعتمكد عالترند لوحده لازم يكون معاه تاكد وتقبل مرورى اخى الكريم

Aker001
07-21-2012, 23:38
الترند يختلف على حسب الفريم و اختيار النقاط المقاومة
و الدعم و عدد رؤوس للاعتماد عليها وفى طرق كتير لتحديد الترند و كل واحد يشوف اللى يناسبه منهم
بس فى راى مينفعش نعتمكد عالترند لوحده لازم يكون معاه تاكد

dodovedo
07-22-2012, 01:09
اخى الكريم
الترندات هى العمود الفقرى للتحليل الفنى
ولازم لازم نتقنه كويس جدا جدا
تقبل احترامى

Looser
07-22-2012, 14:51

البعض الآخر يرى أن نأخذ البارات "الطرفية" اى البارات الأكثر عمقاً (كما فى الصورة الثانية) و فى هذه الحالة عادة يكون الترندلاين رابطاً بين 3 الى 5 نقاط فقط هى الأكثر طولاً و قد يمر من منتصف بار او اثنين هم الأعمق على الاطلاق .. و أصحاب هذا المبدأ يرون انهم يأخذون عدة نقاط على الأطراف هى تمثل نقاط قوية لا تتكرر كثيراً و كذلك هم أحرص حيث انهم يعتبر فى منطقة أكثر أمانا من الطريقة الأولى و بذلك يمكنهم وضع ستوب قريب و غالباً ضربه معناه انكسار الترند فعلياً.

و أخيراً .. المجموعة الثالثة ترى أن يمر الترند بأقصى أطراف أعمق البارات (كما فى الصورة الثالثة) ..
معللين ذلك بأن هذه الأسعار برغم تطرفها الشديد إلا انها أسعار فعلية تنفذت و قبل بها السوق و اتفق عليها فى وقت من الأوقات و ان هذه الطريقة هى الأئمن على الاطلاق حيث تأخذ فى الاعتبار أشد المتشائمين الذى نفذ أقل سعر و فى هذه الحالة فان الترندلاين يكون قوياً جداً و الستوب يكون خلفه مباشرة ..لان كسر هذا الترند معناه نزولاً كبيراً ..و العيب الكبير لهذه الطريقة .. انك قد تظل منتظراً وصول السعر لهذه النقطة للشراء و لكنه لا يصلها أبداً و يبدأ عادة فى الارتفاع قبل ملامسة هذا الترند ..
و يقل هذا العيب فى الطريقة الثانية .. و يكاد يختفى فى الاولى و لكن يظهر بدلاً منه عيب آخر و هو بعد الستوب لووز !!

هذا ما خرجت به من الكتب و المتجرين و محللى الشارت ..و احترت فى الوصول الى الرأى الأصوب ..

أرجو من خبراءنا فى المنتدى المشاركة فى هذا الموضوع ..و توضيح رأيهم و وجهة نظرهم ..

أشكركم جميعاً و تمنياتى لكم بالتوفيق ..

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ahmed
07-22-2012, 15:18
الارتكازات يا اخى هى اهم شئ فى رسم الترند لاين
فكلما زادت الارتكازات زادت مصداقه الترند فى الارتداد اوالكسر

khaled zizo
07-24-2012, 22:22
لايعتمد على ترند مرسوم من مؤشر وبيكون افضل حاجة من وجهة نظرى هو رسم الترند يدويا والوقوف على ارتكازاته من حيث قوتها وضعفها مؤشرات بترسم الترند على طريقة معينه مثلا طريقة ديمارك وفى مؤشر رسم ترند اتومتك وبعيد رسم نفسة وبيتغير افضل شئ الرسم اليدوى وانا عن نفسى بشوف رسم الترند على الفريمات الكبيره افضل لكن فى ناس بتعمل على الترند على فريم صغير مثل ال 15 دقيقة وبيحقق معهم ارباح جيدة كل واحد وحسب الطريقة الخاصة

mage
07-25-2012, 05:31
ان الفكرة من تحديد الترند بطريقة جيدة هو الاهم من وجهة نظرى لان الترند لاين هو الذى يجعل تعرف ما هىا لصفاقت اتلى تود ان تفتحها ويكون عملك عليها فى امان كبير فى سوق قليل فيه الامان

master_egypt
07-25-2012, 14:19
يا شباب ممكن اعرف مش اليورو دولار برده الترند هابط وهابط بقوه طب ليه الصعود ده هل تصحيح والا ممكن يغير اتجاهه والا فى ايه بالظبط دا طالع بيكسر كل شئ امامه

tarek22
07-29-2012, 17:04
ان يتم الاجماع على ان الترند لدى اصحاب الطرق الثلاث طلوع مثلا او نزولوهنا لا اظن فيه اشكاليه بل كل قول يؤكد الاخر

digirakan
07-29-2012, 17:19
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

اخي الكريم ممكن توضح لي بشرح بالصور

حول كيفية رسم الترند لاين الذي اشترت الية في الموضوع

gamal
07-29-2012, 18:29
لابد من الاعتماد على الترند لانة يساعدك
على التحليل الفنى والموضوع شيق وجميل

spectra4
08-06-2012, 15:26
انا برأيي المتواضع ان الامر لايخلو من احدى حالتين :
1-ان يتم الاجماع على ان الترند لدى اصحاب الطرق الثلاث طلوع مثلا او نزول وهنا لا اظن فيه اشكاليه بل كل قول يؤكد الاخر
2-ان لا يتم الاجماع كأن تعطي احدى الطرق نتيجه مغايره للطريقه الاخرى واظن ان ذلك لا يحدث الا في اوقات التذبذب في الاسواق وهنا اقترح الاخذ بالاحوط والاحرص تفاديا للمجازفه والخساره والله اعلم

thehulk3
08-07-2012, 13:07
الترند لاين

كل عام وانتم بخير...

اوافقك علي هذا اتلرأي اخي الكريم

MohamedAdel
08-08-2012, 10:34
من قراءاتى فى التحليل الفنى و حديثى مع ذوى الخبرة فى هذا المجال.. وجدت ان هناك عدة طرق أو عدة مدارس فى رسم الترند لاين

mahyfxxx
08-09-2012, 15:39
بجد هذا الموضوع اسعدنى كثيرا لان دية كانت مشكلة بالنسبة لكثير من الاعضاء

roukhou
08-11-2012, 08:27
موضوع مفيد أستاذنا
جزاك الله خيرا مشكور على هذا الجهد الجبار

معلومات صراحة أفادتني كثييير
ننتظر الجديد
و جزاك الله الفردوس الأعلى

hend
08-11-2012, 15:39
الطريقة الكويسة هى الى بتعتمد على القمم والقيعان
وبتعتمد على المقاومة وليس شموع بمفردها وتقبل مرورى

s.n
08-11-2012, 16:14
السلام عليكم
شكرا لك أخي على هذه المعلومات المفيدة
جزاك الله خيرا

amr beni ata
09-02-2012, 16:24
اشكرك على هذا الشرح الرائع
استفت منة كثيرا فميل الترند يجب مرعاتة عند المتاجرة
تحياتى لك !!

lala
09-02-2012, 17:29
للاسف انا لسه عضوه جديده وكنت لا اعلم بمعنى الترند لاين بس اشكرك على هذا الشرح الذى ساعدنة
بعض الشىء فى فهمه بالرغم من انى ارجح بالبحث على جوجل افضل لمعرفه الترند لاين جيدا

mohamed alalfy
09-03-2012, 04:09
السلام عليكم
الترندات هى
الشموع او حركت الشموع التى يتكون من
خلالهل الترند هو الذى يتم من خلالها التحليل الفنى
وشكر الله سعيكم

ahmedmourad
09-03-2012, 17:38
اهم ادوات المتاجره الترند
ولازم نعرف الكسر الحقيقى والكسر الوهمى وكل حاجه عنو
انا من اكثر ما اعتمد عليه هو الترند

mohamed amin
09-06-2012, 02:01
معلومات قيمة وجميلة اخى العزيز اكيد هتفيدى المبتدئين كثيرا لانى مبتدى واحاول ان احظى باى وسيلة
للحصول على اى معلومة فى هذاالمجال ارجو المزيد جوزيت خيرا اخى الكريم

lordmido
09-06-2012, 02:15
عندما اتاجو اعتمد عليه بشكل كبير
في الاول لم اكن القي له اية قيمة لكن مع مرور الوقت وجدت ان دوره كبير

ash988246
09-23-2012, 18:48
الترندات والدعوم والمقاومات كلها تابعة للتحليل الفني وتعمل بكفاءة في حالة إذا كان السوق يلتزم بقواعده أما في حالات التذبذب وبعض الحالات الخاصة الأخرى لا يلتزم السوق فيها بفواعد التحليل الفني .

MAGDY
09-23-2012, 18:51
الترند لاين .. من أبسط وأسهل ما يكون
ولا يحتاج لأى تعقيدات ولا حتى شروحات إطلاقاً
الترند لاين ، هو خط إتجاه سير سعر العملة
ومن السهل جداً أن ترسمه بنظرك فقط
المتمرس يرسم الترند من أول نظرة للشارت .. وانتهى على كده الترند
ولا محتاج شرح ولا فلسفة ولا كلام وحكى كتير
تحياتى

simo512
09-26-2012, 03:14
انا عن نفسي اعتمد على قمتين او قاعين فقط لرسم الترند ولكن استخدم فريم الاربع ساعات لرسمه وهذا لثبات القمم والقيعان به

rigiray
10-10-2012, 19:47
السلام عليكم اخي الكريم
الترند مهم جدا وهو اساس التحليل الفني فتابعوا الترند
ولا تتركوه ابدا في المتاجرة مهما اختلفت الطرق والسبل لكل متداول

indomy
10-10-2012, 19:52
السلام عليكم
الترند من الادوات الجميلة والبسيطة جدا والمهمة جدا ايضا
ويمكنك المتاجرة على كسر الترند وتأكيد الكسر
تقبل تحياتى

themystery
10-11-2012, 12:42
طبعا الترند من اهم وسائل التحليل كده
الاسلوب الكلاسيكي هو الاهم لأنه يعتمد علي فهمك
تحياتي و بالتوفيق

keko
10-15-2012, 22:08
هو طبعا مفيش حاجه اسمها بسيطه او ملحوظه غير مهمه فى مجال الفوركس كل شىء هنا له قيته الكبيره وانا بالنسبه
لى لرسم التررد بيرتكز على قمتيين او على قاعيين ولكل منا فعلا اسلوبه

azifek
11-26-2012, 04:08
شكرا لك أخي الكريم على الشرح
و أنا أرتاح للترند الذي يكون على شكل خط يربط القمم أو القيعان
ففي حالة كسره فعلى الأرجح أن الزوج سيغير الإتجاه

yassoo011
11-26-2012, 13:05
رسم الترند يكوب برسم خط يصل بين القمم واخر
يصل بين القيعان وهذا يحدد اتجاه العملة سواء كان صاعدا ام هابطا

Mohamed Igo
11-26-2012, 13:40
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
الترند من أهم اساسيات التحليل الفني

alinader5
11-26-2012, 14:00
معلومات مهمة بالفعل ولابد لي الا اهملها لكي انجح في التداول ولا اخسر وهي نصيحة لكل مبتدئ في الفوركس لكي يتجنب خسارة امواله في الفوركس وكذلك متابعة الدروس والشروحات اليومية في المنتدى

amin dabes
11-26-2012, 20:01
بصراحه انا بعتمد علي الدايفرجنس في تحديد القمم والقيعات وتوقع حركه الترند بس دا لواحده مش كفايه علي ما اظن
تقبل مروري

radoinehajhouji
11-30-2012, 14:52
:bravo::bravo:مشكور اخي على هدا الموضوع القيم اللدي سيساعد المبتدءين في معرفة عالم الفوركس اللدي يعتب صعب
جزاك الله بالف خير

ahamed ali
12-10-2012, 19:47
الترند هو الاداه الاساسيه في التحليل
الفني و بيه بنحدد الاتجاه العام للسعر
عشان كده محدش يقدر يخالف الترند و
اللي بيخالفو يمشي عكسه

ahmedsaied
12-12-2012, 09:05
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته انا برسم الترند على فريم الديلى شوف اعلى قمه واقل قاع وايضا برسم جميع الترنداات الى بشوفها على كل الفريمات ومناطق الدعوم والمقومات ايضا فى الحسبان واحدد الترند العام

sayed taha
12-13-2012, 00:14
اخى الكريم
الترند من اهم مبادىء التحليل الفنى وتختلف اعداد البارات اللتى يتضمنها الترند طبعا لاسلوب المتاجرة فيوجد الترند قصير المدى و متوسط المدى و طويل المدى

moisaid
12-13-2012, 01:57
و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته
أهلا أخي الكريم
فعلا رسم التند شيء مهم و كل له طريقة في رسمه
لكن الرسم المتفق عليه هو أن يكون للترند 3 ارتكازات حتى يكون قوي
شكرا أخي على الموضو التوضيح
بالتوفيق للجميع

Omaryat1
03-07-2013, 01:23
السلام عليكم و رحمة الله
شكرا لك أخي على المعلومة المفيدة حول خط الترند فعدة استراتيجيات ترتكز عليه

ashwaa353
03-07-2013, 04:03
شكرا اخى painofhell على الموضوع الهام

ثم اتاجر على فريم الربع ساعه بكسر واغلاق شمعتين ربع ساعه اسفل او اعلى ترند الاربع ساعات المكسور

وانا اعجبت بأسلوبك اخى magic777

Heba Elhawal
03-07-2013, 19:12
عن عن نفسى بعتبر افضل طرق راسم الترند هو الذى يرتكز على قمم او قيعان وليس شموع منفردة وقعت على مسار رسم الترند فهى بتكون اقوى والترند مع الأرتكاز على قمم وقيعان بيبقى اقوى وصعب الكسر بسهولة او الأختراق ويمكن الأعتماد عليه اكثر
ولكن تظل كل واحد وبحثه عن افضل الطرق والأبتكار فيها ليحقق نجاح فى تجارته والخروج عن التقليدى

انا مش فاهمة اصلا فكرة الشموع و الخطوط دي خاااااااااااااااااااااالص حسة فيها بصعوبة و تعقيد ياريت حد يفهمهالي بطريقة مبسطة شوية

Zamalkawy4ever
03-17-2013, 09:40
والله يا اخي ما اعرف كثيرا على التراين لاين
ولكن ابحث وستجد والبركه في الاعضاء الخبراء بالمنتدى

saad forex
03-17-2013, 11:44
الترند اساس الفوركس ومن غيره هنتعب كتير
بس هى فين الصور اللى حضرتك قلت عليها بتشرح عليها الترندات

insta client
03-17-2013, 15:41
والله يا باشا انت عندك حق من اهم الاداوت فى الفوركس هو الترند وبجد والله الواحد لو عرف ازاى يحدده يبقى كويس اوى اوى

bondaa
04-22-2013, 17:02
اظن ان رسم الترند بيختلف من فريم لاخر بس هى فين الصورة الى بتتكلم عنها (كما فى الصورة الأولى)

fares2alex
04-22-2013, 17:03

اشكرك اخي الغالي جزيل الشكر على كل ما تقدمه لنا من معلومات ميزة وقيمة

اتمنى لك التوفيق

opaa nseet esmy
04-22-2013, 17:18
السلام عليكم
التريند لاين من اهم اساسيات التعامل مع سوق الاعملات وله دلالات هامة وانا افضل ان يكون التريند معتمد على القمم والقيعان فى منطقة معينة ولا يعتمد على شموع منفصلة حتى يحقق القراءة المناسبة للسوق

يزيد
04-22-2013, 18:57
السلام عليكم
شكرا كل يا اخي لكن الترند يختلف من متداول لاخر بحسب الاستراتيجية و الفريم الذي يستخدمه

hicham007
04-22-2013, 19:01
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخي اضن ان الترند لو شروطو ولازم تطبق على اصولهة وهدا متعلمت من الاخوة

ENG MARINAIO
04-23-2013, 15:55
انا بفضل اني ارسم الترند بحيث يمر ب ٣ قمم أو قيعان ويكون علي فريم أكبر من الفريم اللي هادخل منه

A A A
04-23-2013, 16:42
الرتندات من اصدق العوامل لمعرفة اتجاه السعر بس لازم تتعلم رسمها بطريقه صحيحه حتى تنتج لنا نتائج صحيحه نعتمد عليها
تمنياتى بالارباح لجميع الاعضاء الكرام

bondaa
04-23-2013, 18:07
على حسب قرائتى الى كثير من مواضيع عن الترتد انة بيختلف رسمة على حسب الفريم اللى بتبقة داخل بية وافضل فريم تيم هو الاربع سعات

latraaa
04-23-2013, 18:21
شخصيا لا أعتمد على الترند لأنني لا أضع فيه الثقة الكاملة، أو لأنني لم افهمه جيدا لحد الآن، أتمنى أن نصل إلى موضوع يشرح لنا الترند بالشكل الصحيح

hoom007
04-23-2013, 19:00
بالتوفيق للجميع

moon2ooo
04-23-2013, 19:42
مشكور على الموضوع المهم
فعلا الترند هو اساس التحليل الفنى
بالتوفيق للجميع

majed zakarya
04-23-2013, 21:35
شكرا اخى لمشاركتك الرائعه جدا جدا
ولك جزيل الشكر وننتظر مشاركات اكثر فاكثر

L!NDa
04-23-2013, 23:09
السَــــلاٌمْ عَلَيْكُــــمْ وَرَحْمَةُ اَلًله وَبَرَكَــــاتُهْ

اهلا اخي الكريم الترند دائما يكون عند اكبر منقطه لتجمع الدعوم
لكي يكون الترند قوي لازم على الاقل 3 ارتكازات
بالتوفيق

انس بن تن
04-27-2013, 19:57
السلام عليكم
انا اسمع يا اخي ان الترند دا اساس ف التحليل الفني لاني مبتدئه تقبل مروري

mimo3050
05-15-2013, 06:08
الترند لاين مهم جدا و بيساعدنى كتير اوى و بفضل اللى على شكل قيعان

dj doula
05-15-2013, 06:42
انا مش فاهم اي حاجه في الفوركس

tota2000
05-27-2013, 23:20
الترند او الاتجاه العام شئ مهم واساسي وكلنا اتعلمناه في البداية وكل مازاد الفريم المستخدم كل مابتزيد قوة الترند والاتجاه العام ويجب علينا رسم اكتر من ترند ومعرفة ايهم اقوي

emar
05-28-2013, 00:07
السلام عليكم ,, لكا شخص طريقة رسمه للترند .. وايضا الترند يختلف باختلاف الفريم وياختلاف الدعوم والمقاومات .. ويعتبر الترند اساس التحليل الفني
ويعتبره بعض التجار الاساس في عملية التداول في سوق الفوركس ,, تحياتتي

zezo23680
05-28-2013, 00:28
انا لسه جديد ومبتدا ودخلت اشكرك واشكر كل من وضع رد لانى استفدت وعرفت يعنى ايه الترند لاين
وقيمته لانه يعتبر الاساس والعمود الرئيسى

sendrela
05-28-2013, 00:44
اعتقد ان افضل طريقه لرسم الترند على القمم والقيعان لانه تعطيك الاشاره الافضل

واحيانا الترند على الشموع نفسها لا يعطى النتائج الافضل

تحيتى

hebkar
05-28-2013, 01:33
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
كل الخبراء بيعتمدوا على الترند الذى يكون على 3 قمم او قيعان ويعتمد كترند جيد جدا
تمنياتى لك بالتوفيق والربح

Bassemrko
05-31-2013, 14:06
شكرا جدا على الوضوع
والترند مفيد جدا فى الاسكابينج لانه انتا الما ترسم ترند ر من قمتين او من قاعين فممكن تحدد عليها الاسكالبنج وتطلع ب5 نقاط
وان شاء الله هجيب لكم الشرح من الدكتور اسامة عادل

ahmedhawash
05-31-2013, 21:18
رسم الترند من الادوات الهامه جدا فى التحليل ومتابعه حركه السعر

وكلما كان الترند مرتكز على اكتر من قمه او اكتر من قاع كلما كان اقوى ويمكن الاعغتماد عليه فى الارتدادات

taoufik bajjou
05-31-2013, 22:08
السلام عليكم اخي الغالي
النسبة لي أخي أرسم الترند على أكتر من نقطة رطت السعر سواءا لأعلى أو لأسفل و لا يحتيج لنظريات كثيرة أظن الأمر واضح

maged mohamed
05-31-2013, 22:21
بسم الله الرحمن الرحيم
شكرا على المعلومة الجيدة والتى تشرح الترند لاين لما لة تاثير
فى المتاحرة فى الفوركس لتحقيق الربح ربنا يحمى الكل من المهالك

melad
05-31-2013, 22:55
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته , انا ارى إن الترند يجب ان يرتكز على كذا مركز حتى يتم الإعتراف به و على الأقل يكون 3 مراكز و كمان ميكونش السعر عمله ملطشه عمال يكسره رايح جى

انا وعد
05-31-2013, 22:56
السلام عليكم اخى العزيز بلفعل الترند مهم جدا وانا اعتم على القمه والقاع معا

seazar1
05-31-2013, 23:01

المبتدئ لازم اول شي يفهم ويوخذ ترندات ناس محترفين

latraaa
06-06-2013, 23:06
مشكور أخي الكريم على الموضوع، و لكن للأسف لم أسمع به من قبل، اتمنى أن يكون الإخوة قد استفادوا منه إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

ashta2010
06-07-2013, 04:55
السلام عليكم ورحمة الله
من رأئى الترند هو من اهم الاشياء

Koman
06-07-2013, 05:24
الترند فى عالم الفوركس مهم ومفيد وخاصة أنة يعتمد على أكثر من قمة

ssn356
06-07-2013, 10:56
الترند يعطي القراءة الصحيحة واحيانا اتبع قلبي قليلا متوقعة ان يتغير السعر صعودا او هبوطا مخالفا الترند لكن اكون مخطئة ويكون التوقع الصحيح متماشيا مع خط الترند

ayman.shosha
06-07-2013, 15:12
يا اخى العزيز
هل موضوعك سؤال ام شرح لرسم الترند
من فضلك حاول ان تهتم بالموضوع اكثر من ذلك
كما ان هناك صور كانت تتبع هذا الشرح لم تضعها ايضا..

AhmadMorad
06-07-2013, 16:57
صديقي ريح حالك من التعب . انت لسه بتحكي بالترند لاين ! بقت موشة قديمة !!!!
شوف اداة regression chaneel بالميتا تريدر و ادعيلي . ترسملك الترند بثواني

mmesho
06-07-2013, 17:09
الترند لاين

كل عام وانتم بخير...

الترندات من الادوات الهامه فى المنصه وعالم الفوركس
لازم كل واحد يعرفها كويس
وفعلا زى ما حضرتك اشارت انه يوجد عدة طرق لرسم الترند وعدة استراتيجيات
وكل واحد بيرسم الترند على الفريم اللى بيشوف انه هيفيده اكتر
ولازم يعرف امتى يكون الترند وكسره صحيح ولا حقيقي
تحياتى ,,,

mostafaabdelgawad
06-09-2013, 01:18
الصراحة اخي انا لا اتعامل بالبارات اطلاقا
انا برسم الترند على ذيول الشموع وبس

mohamed61172
06-09-2013, 15:19
انا ارسم الترند علي ثلاث ارتكازات علي الاقل
لاعلي او ادني ثلاث قيم للسعر

yazeed alfuqaha
06-18-2013, 13:17
السلام عليكم
شكرا لك على هذه المعلومة القيمة و جزاك الله خيرا لا جعله ان شاء الله في ميزان حسناتك

bourhan25
06-18-2013, 13:30
السلام عليكم اخي مشكور على الموضوع انا عند البداية في اي صفقة في الفوركس اقوم برسم
الترندات والدعوم والمقاومات وارى الاتجاه واحلل التحليل الفني جيدااا وانتضر الفرصة المناصبة

ali mohammed
06-18-2013, 20:42
اخي العزيز لكلا منا طريقته في رسم الترند ومن الطرق المستخدمة طريقة القمم والقيعان
كما ان هناك عوامل تؤثر علي اختيار الترند كالنقاط المقاومة والفريم
بالتوفيق

catw
07-30-2013, 19:02
انا بصراحه بدات ارسم الترند من خلال اعلى قمة واقل قاع بالفيونتشى
وبقيت بقدر احدد اتجاة السوق
تحياتى لك ومشكور على المعلومه

brahim99
07-30-2013, 19:08
السلام عليكم ورحمة الله
شرح على هذا الموضوع مفيد جدا وجزاك الله خيرا
لمجهودك الرائع

rsfbg2010
07-30-2013, 19:25
السلام عليكم جميعا
الترند من اهم اسس التحليل الفنى وكلما
كان الترند مرتكز على قمم او قيعان كثير يكون افضل

ahmed tito
07-30-2013, 19:26
موضوع مهم جدا لاى متاجر فعلا اهم حاجة
فى اختيار شركة الوساطة هى سمعتها
والتاكد انها مرخصة قانونيا

sadz
07-30-2013, 19:38
الترند لاين هو اهم شيئ في التحليل الفني للعملات واظن ان رسمه صعب قليلا
ارجو ان تشرح لنا باستخدام الصور

l'optimiste
07-30-2013, 21:14
انا جديدة و لا اعرف شيئا عن الموضوع و هده فرصة لنتعلم معنى الترند لاين
من اصحاب الخبرة في الفوركس

kaaf
09-19-2013, 15:28
السلام عليكم ورحمة الله اخي الكريم
من المعروف ان المناطق التى تجمعت عندها اكبر عدد من البارات تدل على انها منطقة هامة و قوية و ان البارات التى تنزل عن هذا المستوى ..هى بارات استثنائية نتجت عن حركات مقصودة أو أخبار استثنائية

afaf123
09-19-2013, 15:44
الترند هو اساس تحليل السوق وعلي أساسه تفهمي تطورات السوق ورد فعل العملات من خلال الاقتصاد و السياسه
وشكرا لكم

doola2020
09-20-2013, 14:14
عمره ماكان تافه خالص الترند من أهم التحليلات الفنية الموجودة مثلها مثل أي تحليل فني آخر مثل الشموع والدعوم والمقاومات

Eng_Amr
09-20-2013, 15:12
انا عن نفسي اعتمد على قمتين او قاعين فقط لرسم الترند
و على فريم الساعه و ليس الفريمات الكبيرة
مشكور

ahm_elm2
11-09-2013, 01:02

harimeche
11-09-2013, 01:09
السلام عليكم ورحمة الله

بالفعل أخي كل وله طريقته

وتغييره للترندات

وأنـــا أعتر الترند مسألة غـــاية في الأهمية

ashrafshawky
11-15-2013, 17:33
اخى الكريم لك كل الشكر على هذا الموضوع الجيد والمفيد وننتظر العديد من المواضيع الجيدة والمفيدة وبالتوفيق والربح الكبير فى هذا المجال الرائع

aures2013
11-15-2013, 17:34
الترند لاين هو روح الفوريكس اذا فهمته تعلمت 50 بالمئة من الفوريكس فهو يبين اتجاة السعر
واذا استطعت تحديد النقاط التي تتقاطع مع الترند صعودا ونزولا مبروك عليك تمتع بالأرباح

anamoody
11-15-2013, 20:55
بسم الله الرحمن الرحيم
شكرا لك على هذا الموضوع الممتاز
وشكرا على مجهودك الخاص وشرح الواضح
وشكرا مرة اخرى على المعلومات المفيدة والممتازة
لقد استفدت من كل حرف فى الموضوع الرائع
اتمنى اضافة المزيد من المعلومات
شكرا لك

zamalkkawy
11-27-2013, 14:45
عن نفسى بعتبر افضل طرق راسم الترند هو الذى يرتكز على قمم او قيعان وليس شموع منفردة وقعت على مسار رسم الترند فهى بتكون اقوى والترند مع الأرتكاز على قمم وقيعان بيبقى اقوى وصعب الكسر بسهولة او الأختراق ويمكن الأعتماد عليه اكثر
ولكن تظل كل واحد وبحثه عن افضل الطرق والأبتكار فيها ليحقق نجاح فى تجارته

karam22
11-27-2013, 15:29
اخي الكريم مشكور علي الموضوع ووجهة النظر المحترمة
الترند له قراءات كثيرة منها اطراف الشموع ومنها جسم الشموع الذي يحدده الاتجاه

Rajae
11-27-2013, 15:33
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
أخي فعلا الترند مهم جدا في الفوركس يعني ضروري من تتبع الترند و دائما تجد مقولة الترند صديقك

WASEM DALLOUL
11-27-2013, 16:42
السلام عليكم
شكرا لك يا أخي الكريم على هذه المعلومة الجيده حول الترند لاين وبارك الله فيك وجزاك كل خير
وبالتوفيق للجميع

helbwer
11-27-2013, 16:59
السلام عليكم
كل معلومة مطلوبة لاهمية سوق الفوركس وصفقاتة
الازمة ومعرفة اساسياتة الترند لاين واتمنى التوفيق للكل

Moro_Mezo
11-27-2013, 17:32
اخى يوجد عدة طرق لرسم الترند وعدة استراتيجيات
وكل واحد بيرسم الترند على الفريم اللى بيشوف انه هيفيده اكتر
ولازم يعرف امتى يكون الترند وكسره صحيح ولا حقيقي

latraaa
11-27-2013, 18:41
مشكور اخي الكريم على الموضوع القيم و على المعلومات القيمة التي قدمتها و على المعلومات التي قدمتها في موضوعك، أتمنى لك و للجميع التوفيق إن شاء الله

tazi larbi
11-27-2013, 18:59
السلام ة عليكم فعلا اخي الترند مهم في العمل ومعرفته اهم لكن للاسف اغلبنا لا يعرف رسمه بالطريقة الصحيحة فعلا كلما حاولنا نزيح ببعض الدرجات ونقع في الخطاء لكن مازلنا نتعلم وانشاء الله سنصل الى الافضل بالممارسة اتمنى لكم النجاح والله الموفق

forex4
11-28-2013, 14:55
مشكور اخى الكريم على هذه المشاركة
ولكنى ارى ان الترند مهم جدا لكل متاجر ويجب ان يكون صحيحا
ورسم الترند الصحيح يجب ان يرتكز على اكثر من ارتكاز

juve4ever
11-28-2013, 15:27
بسم الله والصلاه والسلام على خير الانام محمد صلى الله عليه وسلم مشكور اخي الكريم على الموضوع
كل الخبراء بيعتمدوا على الترند الذى يكون على 3 قمم او قيعان و اعتقد ان افضل طريقه لرسم الترند هي على القمم والقيعان لانه تعطيك الاشاره الافضل

doaa sary
11-28-2013, 17:20
انا برسم الترند من القمم والقيعان مش من شكل الشموع ثم انه اة مهم
لاكن لا اعتمد علية بشكل اساسى وعتمد ع التحليل والاخبار

sara ali
11-30-2013, 17:35
بعتبر افضل طرق راسم الترند هو الذى يرتكز على قمم او قيعان وليس شموع منفردة وقعت على مسار رسم الترند فهى بتكون اقوى والترند مع الأرتكاز على قمم وقيعان بيبقى اقوى وصعب الكسر بسهولة او الأختراق ويمكن الأعتماد عليه اكثر

falcon26
12-20-2013, 03:13
شرح مميز واكثر من رائع يا اخى خاصة للاشخاص المبتدئين فى عالم الفوركس
واتمنى ان تقوم بعمل المزيد من المواضيع المفيدة

hasback
12-20-2013, 03:48
وعليكم السلبام ورحمة الله وبركاته اهلا بك اخي الكريم وبالنسبة لرسم الخطوط فالامر ليس دقيقا فكل واحد يرسم من خلال ما يرى ونحن لا نرى بنفس الطريقة فلكل معارفه

simo107
12-20-2013, 06:01
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

شكرآ جزيلا على الموضوع الرائع و المميز

واصل تالقك معنا فى المنتدى

بارك الله فيك أخى الكريم

ننتظر منك الكثير من خلال إبداعاتك المميزة

تقبل مروري

---------- Post added at 04:01 AM ---------- Previous post was at 04:00 AM ----------

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

شكرآ جزيلا على الموضوع الرائع و المميز

واصل تالقك معنا فى المنتدى

بارك الله فيك أخى الكريم

ننتظر منك الكثير من خلال إبداعاتك المميزة

تقبل مروري

east26
12-27-2013, 19:48
فى البداية احب اشكرك يا اخى على هذا الموضوع وانا فى غاية السعادة بالتفاعل الواضح من قبل
الاعضاء فى هذا المنتدى واتمنى ان يستفيد الجميع من هذه المواضيع المفيدة

salimned
12-27-2013, 20:12
السلام عليكم
نعم اخي الترند يجب معرفة كيفية رسمه بطريقة
دقيقة حتى نستطيع فهم سلوك الحركة لدى السعر
و كلما كانت فيه دقة كلما كانت نتائجنا جيدة في الصفقات
موفق اخي.

mohammed.abumwais
12-27-2013, 23:19
ملحوظة هامه : زاوية رسم الترند تقريباً 45 درجه

كلام اخي محمد هنا عن زاوية الترند 45 درجه
كلام منطقي جدا ورائع
لكن هناك زويا اراه انا قوية في سبيل عكس الاتجاه المستقبلي

مثال على ما أذكر وصلت زاوية ترند الذهب 70 درجة في الصعود وكان لي تفائل كبير في الهبوط وفعلا بعدها هبط حتتى نزل عن زاوية 45 درجة وصل لزاوية تقريبيه 35 درجة والان يتأرجح

عذا ممكن ان يكون كلام غير صحيح لكني احب ان افكر بصوت عالي

aliahamed8686
12-27-2013, 23:54
يجب ان نرسم خط الترند صح حتى نعرف اتجاه السوق
وخط الترند من اهم ادوات التحليل الفنى

nany_lola
12-28-2013, 01:10
احنا لازم قبل ما نرسم الترند نحدد الاول هل احنا هدفنا طويل ولا فصير وبالتالى نرسم الترند على الاربع ساعات اذا كنا نريد اهداف قصيرة
اما الاهداف الطويلة تطون على شارت الاسبوعى او الشهرى

aliahamed8686
12-28-2013, 03:07
الترند من اساسيات التداو وهو من اقوى الادوات ومن المهم رسم الخط بطريقة صحيحة
ومن خط الترند نحدد اتجاه السوق وايضا الدعم والمقاومة

أيمن حسن
01-19-2014, 01:43
مهم جدا تعلم التحليل الفني الكلاسيكي يعني لازم تحدد الدعوم و المقاومات و ترسم الترندات و الفيبوناتشي و تعرف انواع الشموع و كيفية قراءتها و استخدام الموفنجات الي آخره .... فهذا هو المدخل للفوركس

---------- Post added at 10:43 PM ---------- Previous post was at 10:42 PM ----------

التحليل الاساسي أيضا غاية في الاهمية ... فضروري معرفة الاخبار الاقتصادية التي تؤثر علي أسعار اهم العملات الرئيسية ... عن طريق مطالعة أهم هذه الاخبار مع قهوة الصباح و المواقع الاقتصادية علي النت كثيرة جدا

ilyes chaieb
01-19-2014, 13:32
اخى الكريم كل موضوع يهدف الى التعلم فهو لا يعتبر تافه
و انا شخصيا باستعمل على اكبر عدد ممكن من نقاط الدعوم او المقاومات لسرم الترد
ملحوظة الصورة بموضوعك غير موجودة
تقبل مرورى

transakshan6
01-19-2014, 14:13
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
تسلم يا اخي الكريم عي هذا الموضوع
لكني مش عارف مكان البارات
دي لاني لسه مبتدئ لو ممكن توضحها
لي بصوره
تحياتي لك

yassoo011
01-19-2014, 14:45
الترند مهم جدا في التجارة ففي حالة كشسر الترند ينعكس الاتجاه سواء صاعد
او هابط كان وكلما كبر الفريم كان اصدق

ashrafko
01-19-2014, 16:08
اخى الكريم لابد من العمل بالتحليل الفنى كما لابد من التحليل الاساسى ايضا ولابد من الدمج بينهما وبالتوفيق

نور المعرفه
01-19-2014, 16:24
لابد من العودة للمربع رقم واحد عندما نضل الطريق والترند شيء يرشدنا للعمل بشكل صحيح ، لابد أن نفهم قوانين الفوركس ، لان العمل بدون معرفة له عواقب وخيمة ، بالنسبة لرسم الترند في بعض الحالات قد نرسمه على الجسم الرئيسي للشمعة ونتاجهل الذيل خاصة لو كنا نخاف أن يكون حاداً زياده عن اللزوم .

shico73
01-19-2014, 17:03
الترند لاين

كل عام وانتم بخير...

و أصحاب هذا الرأى .. يقولون بأن هذه الطريقة تراعى أخذ المناطق التى تجمعت عندها اكبر عدد من البارات مما يدل على انها منطقة هامة و قوية و ان البارات التى تنزل عن هذا المستوى ..هى بارات استثنائية نتجت عن حركات مقصودة أو أخبار استثنائية و هى بذلك لا تمثل الشعور العام للسوق. . . . .

asafiforex
01-19-2014, 17:12
كلام اخي محمد هنا عن زاوية الترند 45 درجه
كلام منطقي جدا ورائع
لكن هناك زويا اراه انا قوية في سبيل عكس الاتجاه المستقبلي

مثال على ما أذكر وصلت زاوية ترند الذهب 70 درجة في الصعود وكان لي تفائل كبير في الهبوط وفعلا بعدها هبط حتتى نزل عن زاوية 45 درجة وصل لزاوية تقريبيه 35 درجة والان يتأرجح

عذا ممكن ان يكون كلام غير صحيح لكني احب ان افكر بصوت عالي .

rami007
01-20-2014, 03:48
السلام عليكم
بالتاكيد الاعتماد على القمم والقيعان في رسم التراند هو من افضل
الطرق الناجحة وايسرها على المتاجر
بالتوفيق لك اخي
سلام تحياتي

aymansami
01-20-2014, 14:15
فهناك نوعين من أشكال الشموع اليابانية :

• نوع يدل ظهوره على أن السعر سيستمر في الارتفاع .
• ونوع يدل ظهوره على احتمال انعكاس في حركة السعر .

ولنأخذ مثلاً :

تسمى الشمعة التي ليس لها جسم " نجمه " Doji star .

والشمعة التي ليس لها جسم تعني أن سعر الافتتاح يساوي سعر الإغلاق .

فظهور هذه الشمعة قد يعني احتمال انعكاس السعر

المسافر
01-30-2014, 04:48
بجد ان موش فاهكم الموضوع وانت تقصد اية بالبارات الطويلة والبارات القصيرة
لابد من توضيح اكبر لهذة النقطة مع صور كبيرة توضح ذلك
ارجو ان تعذرنى اخى الكريم انا بجد عايز افهم موضوع البارات دة الى انت تحدثت فية

Ali Mahmoud
01-30-2014, 06:00
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة ..........
اللهم صلى وسلم على خاتم المرسلين محمد صلى الله علية وسلم ....

مشكور اخي على هدا الموضوع القيم اللدي سيساعد المبتدءين في معرفة عالم الفوركس اللدي يعتب صعب
جزاك الله بالف خير

ATLAS
01-31-2014, 01:43
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته شخصيا اخي الكريم اعتقد وبشكل كبير جدا بان كلامك هدا عن زاوية الترند خمسة واربعين درجه فهو كلام جد منطقي وصحيح جدا ورائع ولكن يمكن اقول بان هناك زويا اخرى تكون اكتر قوة وعلى سبيل المتال عكس الاتجاه المستقبلي ومثال على دلك ان كنت اتدكر انه وصلت زاوية ترند الذهب الى سبعين درجة ودلك في الصعود وقد كان هناك نوع التفاؤل وتلاه كبير هبوط كبير حتى وصل الى زاوية خمسة واربعين درجة وواصل الهبوط حتى زاوية تقريبيه خمسة وتلاتين درجة تم بدا بالتأرجح

---------- Post added at 11:43 PM ---------- Previous post was at 04:08 AM ----------

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته شخصيا اخي الكريم اعتقد وبشكل كبير جدا بان كلامك هدا عن زاوية الترند خمسة واربعين درجه فهو كلام جد منطقي وصحيح بشكل كبير جدا وهو رائع ولكن يمكن اقول كدلك بان هناك زويا اخرى تكون اكتر قوة وعلى سبيل المتال عكس الاتجاه المستقبلي ومثال على دلك ان كنت اتدكر انه وصلت زاوية ترند الذهب الى سبعين درجة ودلك في الصعود وقد كان هناك نوع التفاؤل وتلاه كبير هبوط كبير حتى وصل الى زاوية خمسة واربعين درجة وواصل الهبوط حتى زاوية تقريبيه خمسة وتلاتين درجة تم بدا بالتأرجح وشكرا

scyori
01-31-2014, 02:23
الترند مفيد جدا فى الاسكابينج لانه انتا الما ترسم ترند ر من قمتين او من قاعين فممكن تحدد عليها الاسكالبنج وتطلع ب5 نقاط
وان شاء الله هجيب لكم الشرح من الدكتور اسامة عادل

maha elsayed
01-31-2014, 02:36
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته لابد من الدخول ان يكون الترند فى اتجاه التند
وليس عكس الترند يا اخى حتى لا نخسر اموالنا

Mostafa_ali
01-31-2014, 03:06
نشكر جميع الاعضاء على مجهوداتهم وننتظر المزيد...
وان شاء الله نكبر جميعا فى مجال الفوركس
:) :)

Nader7
01-31-2014, 03:12
شكرا لك اخي العزيز
على هذه المعلومات القيمة
وبارك الله فيك وجزاك الله كل خير
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته :):)

ATLAS
01-31-2014, 21:46
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته شخصيا اخي الكريم اعتقد وبشكل كبير جدا بان كلامك هدا عن زاوية الترند خمسة واربعين درجه
فهو كلام جد منطقي وصحيح بشكل كبير جدا وهو رائع ولكن يمكن اقول كدلك بان هناك زويا اخرى تكون اكتر قوة وعلى سبيل المتال
عكس الاتجاه المستقبلي ومثال على دلك ان كنت اتدكر انه وصلت زاوية ترند الذهب الى سبعين درجة ودلك في الصعود وقد كان هناك
نوع التفاؤل وتلاه كبير هبوط كبير حتى وصل الى زاوية خمسة واربعين درجة وواصل الهبوط حتى زاوية تقريبيه خمسة وتلاتين درجة
تم بدا بالتأرجح وشكرا

محمد السيد محمد
01-31-2014, 22:23
الترند لاين

كل عام وانتم بخير...

والله انا اوفقك الراي واشعر بقوته لذلك تجدني دائما اضع مؤشر الزجزاج كادة من ادوات التحليل الفني الخاص بي
لأنه يمر خلال هذه البارات وانا اميل الى التوسط والاعتدال في الأمور كلها

abo heba
01-31-2014, 23:36
عليكم السلام ورحمه الله وبركاته
التحليل الفنى من اقوى انواع التحليلات الموجوده فى الفوركس ولعل اول ما فى التحليل هو رسم الترند الرئيسى الذى
يعتمد عليه فى التداول
تحياتى لك

choroukguid
01-31-2014, 23:59
شكرا اخي على الموضوع كما هو المعلوم ان الترند يختلف على حسب
الفريم الدي تضعه احيانا يجيك في احد الفريمات الاتجاه صاعد واحيانا في فريمات اخرى الاتجاه هابط

randa
02-02-2014, 16:51
اكيد طبعا كل مكانت هناك اكثر من ارتكاز للشموع على خط الترند كل مكان اقوى
وعلى الفريمات الاكبر بيكون اقوى ..وكمان لو رسمناه على الاغلاقات من خلال الشارت الخطى بيكون اقوى

ATLAS
02-11-2014, 17:27
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته شخصيا اخي الكريم اعتقد وبشكل كبير
جدا بان كلامك هدا عن زاوية الترند خمسة واربعين درجه فهو كلام جد
منطقي وصحيح بشكل كبير جدا وهو رائع ولكن يمكن اقول كدلك بان
هناك زويا اخرى تكون اكتر قوة وعلى سبيل المتال عكس الاتجاه المستقبلي
ومثال على دلك ان كنت اتدكر انه وصلت زاوية ترند الذهب الى سبعين درجة
ودلك في الصعود وقد كان هناك نوع التفاؤل وتلاه كبير هبوط كبير حتى وصل
الى زاوية خمسة واربعين درجة وواصل الهبوط حتى زاوية تقريبيه خمسة
وتلاتين درجة تم بدا بالتأرجح وشكرا

salimabla
02-11-2014, 18:00

samirania
02-11-2014, 18:33
الترند من أهـم اساسيات التحليل الفني و يعتبر العمود الرئيسي افضل ان يمر بثلاث نقاط مختلفة لتكـون قوته اكبر ما يكون مر بنقطتين و كل ما يمـر بنقاط اكتر كل ما يكون اقوى و اختراقه أاصعب.

---------- Post added at 04:28 PM ---------- Previous post was at 04:27 PM ----------

االترند من أهـم اساسيات التحليل الفني و يعتبر العمود الرئيسي افضل ان يمر بثلاث نقاط مختلفة لتكـون قوته اكبر ما يكون مر بنقطتين و كل ما يمـر بنقاط اكتر كل ما يكون اقوى و اختراقه أاصعب..

---------- Post added at 04:28 PM ---------- Previous post was at 04:28 PM ----------

االترند من أهـم اساسيات التحليل الفني و يعتبر العمود الرئيسي افضل ان يمر بثلاث نقاط مختلفة لتكـون قوته اكبر ما يكون مر بنقطتين و كل ما يمـر بنقاط اكتر كل ما يكون اقوى و اختراقه أاصعب...

---------- Post added at 04:29 PM ---------- Previous post was at 04:28 PM ----------

االترند من أهـم اساسيات التحليل الفني و يعتبر العمود الرئيسي افضل ان يمر بثلاث نقاط مختلفة لتكـون قوته اكبر ما يكون مر بنقطتين و كل ما يمـر بنقاط اكتر كل ما يكون اقوى و اختراقه أاصعب....

---------- Post added at 04:30 PM ---------- Previous post was at 04:29 PM ----------

االترند من أهـم اساسيات التحليل الفني و يعتبر العمود الرئيسي افضل ان يمر بثلاث نقاط مختلفة لتكـون قوته اكبر ما يكون مر بنقطتين و كل ما يمـر بنقاط اكتر كل ما يكون اقوى و اختراقه أاصعب.....

---------- Post added at 04:30 PM ---------- Previous post was at 04:30 PM ----------

االترند من أهـم اساسيات التحليل الفني و يعتبر العمود الرئيسي افضل ان يمر بثلاث نقاط مختلفة لتكـون قوته اكبر ما يكون مر بنقطتين و كل ما يمـر بنقاط اكتر كل ما يكون اقوى و اختراقه أاصعب.....

---------- Post added at 04:31 PM ---------- Previous post was at 04:30 PM ----------

االترند من أهـم اساسيات االتحليل الفني و يعتبر العمود الرئيسي افضل ان يمر بثلاث نقاط مختلفة لتكـون قوته اكبر ما يكون مر بنقطتين و كل ما يمـر بنقاط اكتر كل ما يكون اقوى و اختراقه أاصعب.....

---------- Post added at 04:31 PM ---------- Previous post was at 04:31 PM ----------

االترند من أهـم اساسيات االتحليل الفني و يعتبر العمود الرئيسي افضل ان يمر بثلاث نقاط مختلفة لتكـون قوته اكبر ما يكون مر بنقطتين و كل ما يمـر بنقاط اكتر كل ما يكون اقوى و اختراقه أاصعب......

---------- Post added at 04:32 PM ---------- Previous post was at 04:31 PM ----------

االترند من أهـم اساسيات االتحليل الفني و يعتبر العمود الرئيسي افضل ان يمر بثلاث نقاط مختلفة لتكـون قوته اكبر ما يكون مر بنقطتين و كل ما يمـر بنقاط اكتر كل ما يكون اقوى و اختراقه أاصعب......

---------- Post added at 04:33 PM ---------- Previous post was at 04:32 PM ----------

hssouminabil
02-11-2014, 18:48
بسم الله الرحمن الرحيم
شكرا أخي الكريم على هذا الموضوع
التحليل الفنى من اقوى انواع التحليلا الترند اقوى
على الفريمات الاكبر
واتمنى لك التوفيق يا اخي الكريم والسلام...

waelmma
02-11-2014, 18:52
:(:)):yahoo: اخى الكريم يوجد مؤشر هام جدا لتحديد نقاط الدعم والمقاومة
بسهولة وهو مؤشر الزجزاج وممكن يساعدك فى رسم الترند بوضوح

ebram
02-11-2014, 19:01
العمل في السوق بالاساس علي الخط الترند بيكون محترم جدا للاسعار
لان الاسعار بتتحرك من خلال التحليلات الفنيه وتوقعاتها خاصه بالخط الخاص بالترند

ATLAS
02-12-2014, 14:23
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته شخصيا اخي الكريم اعتقد وبشكل كبير جدا بان كلامك هدا عن زاوية الترند خمسة واربعين درجه فهو كلام جد منطقي وصحيح بشكل كبير جدا وهو رائع ولكن يمكن اقول كدلك بان هناك زويا اخرى تكون اكتر قوة وعلى سبيل المتال عكس الاتجاه المستقبلي ومثال على دلك ان كنت اتدكر انه وصلت زاوية ترند الذهب الى سبعين درجة ودلك في الصعود وقد كان هناك نوع التفاؤل وتلاه كبير هبوط كبير حتى وصل الى زاوية خمسة واربعين درجة وواصل الهبوط حتى زاوية تقريبيه خمسة وتلاتين درجة تم بدا بالتأرجح وشكرا

bono
02-12-2014, 20:55
السلام عليكم
مشكور اخى الكريم على موضوعك المتميز ومجهودك الرائع و الفعال لقد افادنى ردود الاعضاء كثيرا
و خصوصا انى جديد في هذا المجال و الله لموفق و المستعان
تقبل مرورى

alaeddine
02-13-2014, 01:37
الترند او الاتجاه العام شئ مهم واساسي وكلنا اتعلمناه
في البداية وكل مازاد الفريم المستخدم كل مابتزيد قوة
الترند والاتجاه العام ويجب علينا رسم اكتر من ترند
ومعرفة ايهم اقوي.

ATLAS
02-14-2014, 14:11

gharieb
02-16-2014, 00:47
الترند في مروره بقمتين اوقاعين افضل ما يكون برأيي لانه لا يوجد اقل وان كان اكثر فلا تضمن ان تاتي مرة ثالثه اورابعة

أحمد بيكس
02-16-2014, 01:46
السلام عليكم ورحمة الله ..كل الشكر لك أخي الكريم على هذا الموضع المفيد عن الترند لاين والذي استفدت منه كثيرا بصراحة .. تحياتي وننتظر جديدك دائما .. بالتوفيق

telecom
02-16-2014, 02:00
السلام عليكم أخي الكريم
هناك مقولة مشهورة في الفوركس تقول ان الترند هو صديقة الحبيب اي trend is your frend
و في الاخير تقبل احترامي

هشام عادل 2013
02-16-2014, 02:33
الصراحة انا لا اعرف هل الطريقة التي تقولها سليمة ام خاطئة ولكن طريقتي الشخصية في رسم الترند تكون عن طريق التوصيل بين عدد متتالي من القمم او القيعان (المقاومات ووالدعوم ) واعتقد اخي العزيز ان هذه الطريقة هي التي يستخدمها اغلبنا ... بالتوفيق ان شاء الله

fatma abdelhay
02-16-2014, 02:57
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
وانت بخير اخى الكريم
بالنسيبه للترند كما قالو لك الاخوه
كل شخص وبيرسمه زى ماهو عايز
وانا عن نفسى بتاجر على الترنجد واختراقه :ok:
وهى استراتجيه جيده تسمى استراتجيه ديمارك :yahoo:
تقبل مرورى وبالتوفيق :)

ATLAS
02-16-2014, 17:55

saro123
02-16-2014, 18:37
طبعا رسم الترند هام علشان لازم نعرف اتجاة السعر فين وامتى السعر بيعكس الاتجاة بتاعه ودا شئ هام جدا
ورسم خطوط الاتجاة من اسهل طرق التحليل

ATLAS
02-18-2014, 20:17
شخصيا اخي الكريم اعتقد وبشكل كبير جدا بان كلامك هدا عن زاوية
الترند خمسة واربعين درجه فهو كلام جد منطقي وصحيح بشكل كبير جدا
وهو رائع ولكن يمكن اقول كدلك بان هناك زويا اخرى تكون اكتر قوة
وعلى سبيل المتال عكس الاتجاه المستقبلي ومثال على دلك ان كنت اتدكر
انه وصلت زاوية ترند الذهب الى سبعين درجة ودلك في الصعود وقد كان
هناك نوع التفاؤل وتلاه كبير هبوط كبير حتى وصل الى زاوية خمسة
واربعين درجة وواصل الهبوط حتى زاوية تقريبيه خمسة وتلاتين درجة
تم بدا بالتأرجح

amr mostafa
02-18-2014, 21:32
استراتجية ممتازة جدا وواجب المتابعة حتى نصل الى كل ماهوجديد
وفى النهاية اشكر اخى الكريم على هذا الاستراتجية

ATLAS
02-19-2014, 18:59
اعتقد بان كلامك هدا عن زاوية الترند خمسة واربعين درجه فهو كلام جد منطقي وصحيح بشكل كبير جدا وهو رائع ولكن يمكن اقول كدلك بان هناك زويا اخرى تكون اكتر قوة وعلى سبيل المتال عكس الاتجاه المستقبلي ومثال على دلك ان كنت اتدكر انه وصلت زاوية ترند الذهب الى سبعين درجة ودلك في الصعود وقد كان هناك نوع التفاؤل وتلاه كبير هبوط كبير حتى وصل الى زاوية خمسة واربعين درجة وواصل الهبوط حتى زاوية تقريبيه خمسة وتلاتين درجة تم بدا بالتأرجح وشكرا

yacrao
02-19-2014, 20:43
طبعا من البديهي وكلنا يعلم ان اهم شيء في تجارة الفوركس هي الترندات اخسي الفاضل اهم شيء في الفوركس مطلقا هي الترندات فلا تبحث كثيرا

brahimtrader
02-19-2014, 20:48
يعتبر الترند او الاتجاه العام شئ مهم واساسي وكلنا اتعلمناه في البداية وكل مازاد الفريم المستخدم كل مابتزيد قوة الترند والاتجاه العام ويجب علينا رسم اكتر من ترند ومعرفة ايهم اقوي
بالتوفيق للجميع ان شاء الله

ATLAS
02-21-2014, 17:34
شخصيا اخي الكريم اعتقد وبشكل كبير جدا بان كلامك هدا عن زاوية الترند خمسة واربعين درجه فهو كلام جد منطقي وصحيح بشكل كبير جدا وهو رائع ولكن يمكن اقول كدلك بان هناك زويا اخرى تكون اكتر قوة وعلى سبيل المتال عكس الاتجاه المستقبلي ومثال على دلك ان كنت اتدكر انه وصلت زاوية ترند الذهب الى سبعين درجة ودلك في الصعود وقد كان هناك نوع التفاؤل وتلاه كبير هبوط كبير حتى وصل الى زاوية خمسة واربعين درجة وواصل الهبوط حتى زاوية تقريبيه خمسة وتلاتين درجة تم بدا بالتأرجح
تحياتي للجميع

---------- Post added 02-21-2014 at 02:34 PM ---------- Previous post was 02-20-2014 at 07:53 PM ----------

شخصيا اخي الكريم اعتقد وبشكل كبير جدا بان كلامك هدا عن زاوية الترند خمسة واربعين درجه فهو كلام جد منطقي وصحيح بشكل كبير جدا وهو رائع ولكن يمكن اقول كدلك بان هناك زويا اخرى تكون اكتر قوة وعلى سبيل المتال عكس الاتجاه المستقبلي ومثال على دلك ان كنت اتدكر انه وصلت زاوية ترند الذهب الى سبعين درجة ودلك في الصعود وقد كان هناك نوع التفاؤل وتلاه كبير هبوط كبير حتى وصل الى زاوية خمسة واربعين درجة وواصل الهبوط حتى زاوية تقريبيه خمسة وتلاتين درجة تم بدا بالتأرجح
تحياتي للجميع

ATLAS
02-23-2014, 19:26
شخصيا اخي الكريم اعتقد وبشكل كبير جدا بان كلامك هدا عن زاوية الترند خمسة واربعين درجه فهو
كلام جد منطقي وصحيح بشكل كبير جدا وهو رائع ولكن يمكن اقول كدلك بان هناك زويا اخرى تكون
اكتر قوة وعلى سبيل المتال عكس الاتجاه المستقبلي ومثال على دلك ان كنت اتدكر انه وصلت زاوية ترند
الذهب الى سبعين درجة ودلك في الصعود وقد كان هناك نوع التفاؤل وتلاه كبير هبوط كبير حتى وصل
الى زاوية خمسة واربعين درجة وواصل الهبوط حتى زاوية تقريبيه خمسة وتلاتين درجة تم بدا بالتأرجح

gamal20
02-23-2014, 20:30
معرفة اتجاه السعر والمسمى بالترند لاين هو اساس تعلم المتاجره لانك بكل بساطه لو علمت الاتجاه
العام للسعر ستتمكن من معرفة اتجاه صفقتك

هوبا
02-23-2014, 20:31
شئ مهم واساسي وكلنا اتعلمناه في البداية وكل مازاد الفريم المستخدم كل مابتزيد قوة الترند والاتجاه العام ويجب علينا رسم اكتر من ترند ومعرفة ايهم اقوي وبالتوفيق للجميع

محمد أبو بكر
02-23-2014, 23:43
السلام عليكم و رحمته وبركاته
الترند يختلف اخي الكريم على حسب الفريم و اختيار النقاط المقاومة و الدعم
و عدد رؤوس للاعتماد عليها وفى طرق كتير لتحديد الترند
و كل واحد يشوف اللى يناسبه منهم
و بالتوفيق لك و للجميع ان شاء الله

ATLAS
02-25-2014, 22:36
شخصيا اخي الكريم اعتقد وبشكل كبير جدا بان كلامك هدا عن زاوية الترند خمسة واربعين درجه فهو كلام جد منطقي وصحيح بشكل كبير جدا وهو رائع ولكن يمكن اقول كدلك بان هناك زويا اخرى تكون اكتر قوة وعلى سبيل المتال عكس الاتجاه المستقبلي ومثال على دلك ان كنت اتدكر انه وصلت زاوية ترند الذهب الى سبعين درجة ودلك في الصعود وقد كان هناك نوع التفاؤل وتلاه كبير هبوط كبير حتى وصل الى زاوية خمسة واربعين درجة وواصل الهبوط حتى زاوية تقريبيه خمسة وتلاتين درجة تم بدا بالتأرجح.

waelmma
02-26-2014, 08:03
:)):(:o;) شكرا لك اخى الكريم على هذا الموضوع وربنا يبارك فيك ورسم الترندات
فى الغالب بيكون على ذيول الشموع لانها بتكون اكثر دقة :p

zyzo
02-26-2014, 09:50
الحمد لله رب العالمين
استاذنا الكريم الفاضل بلا شك لكل نوع من انواع التحليل اسلوبه و
الطرق الخاصه به لهذا نحتاج الى الكثير من الوقت لتعلم
كل تحليل على حدا شكرا لك على هذا الموضوع القيم
و بالله التوفيق للجميع

ebram
02-26-2014, 10:19
معرفة اتجاه السعر والمسمى بالترند لاين هو اساس تعلم المتاجره لانك بكل بساطه لو علمت الاتجاه
العام للسعر ستتمكن من معرفة اتجاه صفقتك

طبعا كلبام سليم
بس لازم تعرف ان الاتجاه ببيكون له اوقات
فمثلا مكن يكون الاتجاهصاعد ولكن بيعمل تصحيحات للاسفل
وفي ناس بتكون مش عارفه ان في تصحيح والتصحيح ده ممكن لو دخلت عكسه
يضيعلك حسابك قبل ان يتجه السعر الي الاتجاه الصحيح

نور المعرفه
02-26-2014, 11:32
إنها نظرية لكن لكي تكون أكثر مصداقية على أرض الواقع لابد من دمجها مع إستراتيجية ما ، ومعرفة هل بالفعل تستطيع التنبوء بحركة السعر المستقبلية أم لا . بارك الله فيكم أجمعيين .

gharieb
02-26-2014, 11:39
اخي العزيز الترند في الفوركس في الترند كأنها عقارب لاتصلح وظيفة الساعه الا بالنظر عليها انظر اليها عشان تعرف الساعه كام

samsimsom
02-26-2014, 11:44
تعتبر كيفية رسم خطوط الاتجاه Trend lines على المخططات من أساسيات التحليل التقني لأنه من أهم المؤشرات القوية التي تعطينا شعور صادق عن الاتجاه الحقيقي واحتمالات تغييره. لذلك، نحن في شركة **Net سنناقش الآتي:

(1) ما هي أنواع خطوط الاتجاه وكيفية رسم خطوط الاتجاه Trend lines ؟

(2) ما هي القنوات السعرية Channels ؟ وكيف يتم رسمها ؟

(3) ما هي خطوط الدعم Support Lines

(4) ما هي خطوط المقاومة Resistance lines

(5) ما المقصود بحركات هروب السعر Breakout

أولاً: خطوط الاتجاه Trend Lines : إذا نظرنا الى أي مخطط لأي عملة وحركنا أعيننا من يسار المخطط الى يمينه سنلاحظ بشكل تلقائي تشكيل مرئي يتكون لنا، هذا التشكيل يسمى بالاتجاه (الترند Trend ) . والاتجاهات هي 3 أنواع:

(1) الاتجاه الصاعد up trend : أي أن زوج سعر العملة يتاجر ويتحرك فوق خط الاتجاه الصاعد ومعناها حدوث ارتفاع في الأسعار والتفكير في الشراء.

(2) الاتجاه الهابط down trend : أي أن سعر زوج العملة يتاجر ويتحرك تحت خط الاتجاه الهابط ومعناها حدوث هبوط في الأسعار والتفكير في البيع.

(3) الاتجاه المحصور sideways trend : أي أن سعر زوج العملة يتاجر ويتحرك في نطاق ضيق ومحصور ومعناها حدوث ركود في حركة الأسعار.

SHADOW
02-26-2014, 11:49
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته انصحك يالقرأة الكثيرة والمتنوعة فى كافة كتب الفوركس لتكون مؤهلا عند إذا للخوض فى اسواق الفوركس الكبيرة وتذكر دائما من خلال المصابرة والبحث عن المعرفة ستصبح تاجرا محترفا إن شاء الله وتقبل مرورى

ATLAS
02-26-2014, 18:22
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخي الكريم اعتقد على ان كلامك هدا عن زاوية الترند خمسة واربعين درجه فهو كلام جد منطقي وصحيح بشكل كبير جدا وهو رائع ولكن يمكن اقول كدلك بان هناك زويا اخرى تكون اكتر قوة وعلى سبيل المتال عكس الاتجاه المستقبلي ومثال على دلك ان كنت اتدكر انه وصلت زاوية ترند الذهب الى سبعين درجة ودلك في الصعود وقد كان هناك نوع التفاؤل وتلاه كبير هبوط كبير حتى وصل الى زاوية خمسة واربعين درجة وواصل الهبوط حتى زاوية تقريبيه خمسة وتلاتين درجة تم بدا بالتأرجح تحياتي للجميع

A.H.M.E.D
02-26-2014, 23:05
عن نفسى بعتبر افضل طرق راسم الترند هو الذى يرتكز على قمم او قيعان وليس شموع منفردة وقعت على مسار رسم الترند فهى بتكون اقوى والترند مع الأرتكاز على قمم وقيعان بيبقى اقوى وصعب الكسر بسهولة او الأختراق ويمكن الأعتماد عليه اكثر
ولكن تظل كل واحد وبحثه عن افضل الطرق والأبتكار فيها ليحقق نجاح فى تجارته

AMLAK
02-26-2014, 23:07
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته شخصيا اعتقد اخي الكريم ان الترند يختلف اخي على حساب الفريم و اختيار النقاط المقاومة و الدعم و عدد رؤوس للاعتماد عليها ويوجد كثير من الطرق و كل واحد يرى مايناسبه ممكن اضع بعضها فيلاالمستقبل للاضافة والسلام

SaeedEgypt
02-28-2014, 00:36
الترند هو الاداه الاساسيه في التحليل الفني و بيه بنحدد الاتجاه العام للسعر
عشان كده محدش يقدر يخالف الترند و اللي بيخالفو يمشي عكسه بيخسر كتييير`

ATLAS
02-28-2014, 00:58
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته شخصيا اخي الكريم اعتقد وبشكل كبير جدا بان كلامك هدا عن زاوية الترند خمسة واربعين درجه فهو كلام جد منطقي وصحيح بشكل كبير جدا
وهو رائع ولكن يمكن اقول كدلك بان هناك زويا اخرى تكون اكتر قوة وعلى سبيل المتال عكس الاتجاه المستقبلي ومثال على دلك ان كنت اتدكر انه وصلت زاوية ترند الذهب الى
سبعين درجة ودلك في الصعود وقد كان هناك نوع التفاؤل وتلاه كبير هبوط كبير حتى وصل الى زاوية خمسة واربعين درجة وواصل الهبوط حتى زاوية تقريبيه خمسة وتلاتين درجة
تم بدا بالتأرجح وشكرا

MAZROUR
03-01-2014, 16:14
نشكرك اخي الكريم على هذا الموضوع واعتقد انها معلومات مهمة بالفعل ولابد لي الا اهملها لكي انجح في التداول ولا اخسر وهي نصيحة
لكل مبتدئ في الفوركس لكي يتجنب خسارة امواله في الفوركس وكذلك متابعة الدروس والشروحات اليومية في المنتدىبالتوفيق للجميع ان شاء الله

2_forex
03-16-2014, 05:24
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته جزاك الله خيرا صديقى وبارك فى فاعلى الخير جميعا ربما يميل هذا الموضوع الى المساعدة وطرح النقاش ولهذا فائدة كبيرة على جميع من قرأ الموضوع لان كل معلومة فى الفوركس مهمة للغاية لنصل الى صفقات اكثر دقة إن شاء الله وتقبلوا مرورى وإن شاء الله خير للجميع
>>
..........

caf
03-21-2014, 21:18
شكرا جدا يا اخى على هذا الموضوع وانا بالفعل سوف اقوم بحفظ هذا الموضوع
لاهمية الموضوع وانتظر منك ومن جميع الاعضاء المزيد من المواضيع المفيدة

zamalkkawy
03-22-2014, 02:11
فضل طرق راسم الترند هو الذى يرتكز على قمم او قيعان وليس شموع منفردة وقعت على مسار رسم الترند فهى بتكون اقوى والترند مع الأرتكاز على قمم وقيعان بيبقى اقوى وصعب الكسر بسهولة او الأختراق ويمكن الأعتماد عليه اكثر
ولكن تظل كل واحد وبحثه عن افضل الطرق والأبتكار

salimned
03-23-2014, 19:52
السلام عليكم شكرا لك اخي على شرح الترند لاين و كيفية العمل به التحليل الفني
لان السعر يحترمه كثيرا وهو صديقنا الدي يجب ان نتبعه دائما في صفقاتنا.

lema
03-23-2014, 20:01
الترند لابد طبعا من معرفتة حتى نستطيع معرفة متى يجب الخروج من السوق لان فى اوقات انت ممكن تفتح صفقات
والسعر لا يعود لها الا بعد فترة طويلة

imad liverpool
03-23-2014, 20:57
الترند هو الذى يرتكز على قمم او قيعان وليس شموع منفردة وقعت على مسار رسم الترند
فهى بتكون اقوى والترند مع الأرتكاز على قمم وقيعان بيبقى اقوى وصعب الكسر بسهولة

نور المعرفه
03-23-2014, 21:32
​صحيح يظهر الامر تافهاً في البداية ، لكن عندما تدخل السوق وتبدء بمطاردت الشموع ، تجد نفسك إما نسيت أو أجبرت على النسيان ، ومن هنا تبدء المشاكل ، بارك الله فيكم .

saly17
03-23-2014, 21:38
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ..
اخى الكريم مشكور على عمل مثل هذا الموضوع الخاص بالترند ولا احد ينكر ما هى فائده خط الترند فى الدخول فى الصفقات ومعرفه
نا اذا كان السعر سوف يكون فى المستقبل صاعد ام سوف يكون هابط فالترند ورسمه الجيد وخبره المتعامل هما سبب فى نجاح الصفقه ..
بالتوفيق لك اخى الكريم ...

haitham mohsen
03-23-2014, 21:40
طبعا الترند لاين شئ اساسى لازم تكون عندك طريقه لرسمه عشان تعرف اتجاه السوق وكمان نقط الدعم والمقاومه القويه والى بتساعدك عشان تقدر تدخل الصفقات وتخرج منها فى الوقت المناسب

a7med84
06-13-2014, 17:04
الترند لاين هو خط ميل للسعر صاعد او هابط

ومهم جدا فى التحليل رسمه لان يساعد فى تحديد الاتاه للسعر على الفريمات المختلفه

والله المستعان

majidhomsy
07-26-2014, 20:30
اشكرك على طرح هذا الموضوع الرائع لقد استفدت منه كثيرا
لقد اضفت الى معلومات جديده فى مجال الفوركس
اشكرك على الموضوع وننتظر منك الجديد
وبالتوفيق للجميع

el andaloussi
07-27-2014, 19:43
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته ، أخي الكريم اشكرك جزيل الشكر على الموضوع الرائع و اتمنى التوفيق للجميع

akalai1996
07-27-2014, 20:55
السلام عليكم أخي الكريم الله يبارك فيك و شكرا لك لطرحك هذا الموضوع المتميز و أحسنت العمل في الفوركس لانه عالم يجب أن تتقنه و تستتمر و تتعلب من أجل تحقيق الاهذاف و شكرا لك مرة أخرى و ننتضر منك الجديد دائما يا رب يسهل ما صعب . لكن لاتنسى أخي الصبر تم الصبر تم الصبر لان عالم الربح و العمل يحتاج لهذا العامل تقبلها مني كنصيحة أخي و ارجوا ان تعمل بها لانها سر نجاح كل محترف و سر بداية كل مبتدأ و شكرا مرة اخرى .

chokrito
07-27-2014, 21:06
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته والصلاة والسلام على اشرف الانبياء والمرسلين
مشكوور اخي على هذا الموضوع الراقي والممتلئ بالمعلومات المفيدة . واتمنى ان لاتحرمنا من مفيداتك

BrahimForex
08-12-2014, 00:26
السلام عليكم شكرا اخي على الموضوع حول الترند لابد من تعلم الطريقة الصحيحة لرسم الترند من اهم الادوات في التحليل الفني

ProForex
08-12-2014, 18:09
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته شكرآ أخي على الموضوع الهام حول الترند أفضل وأقوى أداة لحد الآن التي وجدها من بين الأدوات التي الأخرى

scan
08-16-2014, 14:33
هذا الموضوع شديد الاهمية وانت قمت بشرح الموضوع بمنتهى السهولة واليسر وانا سعيد جدا بموضوع
حضرتك وجزاك الله كل خير على هذا المجهود الممتاز واتمنى لك التوفيق

speeder
08-30-2014, 13:44
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اشكرك استراتيجية الترند من اقوى الاستراتيجيات في عالم الفوركس
لمن يحسن التعامل معها ومعرفة مناطق الدخول والتصحيح شكرا لك
تقبل مروري و بالتوفيق إن شاء الله

asl26
09-07-2014, 16:01
بارك الله فيك يا اخى واشكرك بشدة على هذا الموضوع الاكثر من ممتاز ومهم جدا لنا وهذا شرح
مميز وبسيط واتمنى من جميع الاعضاء المبتدئين يستفادوا من هذا الموضوع

host
09-14-2014, 14:58
انا سعيد جدا بهذا الموضوع المفيد والمميز والوافر بالمعلومات القيمة واتمنى ان تقوم
دائما بوضع المزيد من المواضيع المفيدة والقيمة لكى تعم الفائدة على الجميع

subeh
09-14-2014, 15:58
شكرا لكم على هذه المعلومات ونتمنى المزيد
والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته

aysamiman
09-15-2014, 14:50
موضوع هام جدا نتمني من الاعضاء الاهتمام بالموضوع لان الموضوع يطرح
شئ هام جدا في الفوركس نتمني ان نسعي الي الوصول الي اكبر استفاده

Hassan Owen
09-15-2014, 15:04
السلام عليكم......... الترند مهم جدا وهو اساس التحليل الفني فتابعوا الترند ولا تتركوه ابدا في المتاجرة مهما اختلفت الطرق والسبل لكل متداول