PDA

View Full Version : تحليل الاخبار

Pages : [1] 2

osama00971
07-19-2012, 11:39
انا بقرا الاخبار من موقع فوركس فاكتوري
وفهمت الاخبار بس ما عرفتش ايه فائدتها في السوق
مثلا اليوم كتب:
n May 2012 the seasonally adjusted current account of the euro area recorded a surplus of €10.9 billion. In the financial account, combined direct and portfolio investment recorded net inflows of €39 billion (non-seasonally adjusted). At the end of the first quarter of 2012 the international investment position of the euro area recorded net liabilities of €1.0 trillion vis-à-vis the rest of the world (approximately 11% of euro area GDP). This represented a decrease of €45 billion in comparison with the revised data for the end of 2011. Balance of payments in May 2012 The seasonally adjusted
او كتب:و
Spain will auction up to three billion euros of a mixture of debt having enjoyed sharply lower borrowing costs at a T-bill auction earlier in the week. However, with 10-year yields still perilously close to 7 percent, it’s pretty clear that the latest austerity drive by Prime Minister Mariano Rajoy – which will take 65 billion euros out of the economy by the end of 2014 – seems to have achieved little more than settling the bond market slightly. All the efforts of the past few weeks – the bank bailout, the fresh austerity measures and the leeway on deficit targets from the euro zone – appear aimed at .
اتمنى مساعدة حضراتكم في كيفية الاستفادة من الاخبار
وشكرا ليكم جميعا

ahmed
07-19-2012, 11:40
يا اخى من الافضل انت تتابع مفكرة اقتصاديه باللغه العربيه
سف تكون اسهل لك فى توصيل المعلومه ممكن مفكرة المتداول العربى جميله

omanfx
07-19-2012, 11:44
اخي الكريم اعتقد ان من الافضل انه ان لم تكن لك خلفيه كويسه عن تحليل الاخباار
الافضل من الابتعاااد عن التدااول وقت صدور الخبر ثم متاابعه تدااولك بستخداام التحليل الفني

Mohamed90
07-19-2012, 12:24
السلام عليكم اخي العزيز كما قالو الاخوة حاول الاستعانة بالمفكرة الاقتصادية فهي اسهل
و ايضا احذر التداول اوقات الاخبار فالاسعار تشهد تقلبات اثناء اصدار اخيار قوية

Aker001
07-19-2012, 12:27
الافضل انه ان لم تكن لك خلفيه كويسه عن تحليل الاخبار
الافضل من الابتعاد عن التداول وقت صدور الخبر ثم متابعه تدااولك بستخدام التحليل الفني
تحياتي:ok:

osama00971
07-19-2012, 12:28
ده موقع يعني
والا ابحث عنه في غوغل
ومشكور لردكم

elzeel
07-19-2012, 12:29
من الافضل انك تتابع اخى مدونات او مواقع عربيه عشان تقدم لك
الخدمه وتستطيع ان تتجاوب معها من خلال لغتك ان شاء الله

Looser
07-19-2012, 12:32
تعتبر المصادر الاقتصادية من أهم مصادر الدولة و التي ترفع من مستوى الدولة بين غيرها، فكلما كانت مصادرها الاقتصادية عالية و ذات قيمة ازداد مصدر الدخل لديها، و بالتالي هذا يزيد من مصدر دخل الأفراد لديها ، مما يوفر خدمات أفضل و مكانية سياسية مميزة بين الدول الأخرى، لذا و من منطلق هذه الأهمية للاقتصاد أصبحنا نشاهد الآن أخبارا خاصة بالاقتصاد في العالم و لكن هذه الأخبار لا تأتي خبرا مجردا كما حدثت بالفعل، و إنما يُعلن الخبر بعد تحليله من نواحي كثيرة تحليلا دقيقا،

ARAB_PIGEON
07-19-2012, 12:36
مثلا اليوم كتب:
n May 2012 the seasonally adjusted current account of the euro area recorded a surplus of €10.9 billion. In the financial account, combined direct and portfolio investment recorded net inflows of €39 billion (non-seasonally adjusted). At the end of the first quarter of 2012 the international investment position of the euro area recorded net liabilities of €1.0 trillion vis-à-vis the rest of the world (approximately 11% of euro area GDP). This represented a decrease of €45 billion in comparison with the revised data for the end of 2011. Balance of payments in May 2012 The seasonally adjusted
Spain will auction up to three billion euros of a mixture of debt having enjoyed sharply lower borrowing costs at a T-bill auction earlier in the week. However, with 10-year yields still perilously close to 7 percent, it’s pretty clear that the latest austerity drive by Prime Minister Mariano Rajoy – which will take 65 billion euros out of the economy by the end of 2014 – seems to have achieved little more than settling the bond market slightly. All the efforts of the past few weeks – the bank bailout, the fresh austerity measures and the leeway on deficit targets from the euro zone – appear aimed at .
وشكرا ليكم جميعا

اذا كنت مبتدئ من الافضل الخروج من السوق قبل صدور الاخبار بفتره كافيه
لانك ما تعرف اين سيتجه السعر
اذا كنت محترف فاكيد انت عارف او راح تعرف بمرور الوقت ان اهم شئ للنجاح فى الفوركس التحليل الفنى وان الاخبار لا قيمه لها وانما تسرع فقط من حركه السعر

sky44
07-19-2012, 12:48
السلام عليكم . الاخبار اخي شيء مهم الاطلاع عليه قبل الدخول في الصفقات لاكن من الافضل عدم الاتكال عليها كليا في التحليل لانها في بعض الاحيان لاتؤثر على العملة و انصحك بالبحث عن المفكرات الاقتصادية العربية لانها اسهل و يمكن فهمها بسهولة

زيزو
07-19-2012, 14:23
المفكرات الاقتصادية اللي باللغة العربية
بتكون افضل وبتوصل المعلومة علي طول
تقبل تحياتي

EngAhmed
07-19-2012, 16:32
بص يابرنس انت بتتابع الاخبار والافضل تكون مفكرة عربى لكن عموما الاخبار اللى باللون الاحمر هى المهمة ودى بتبقى مؤثرة بشكل كبير فى السوق ودى اللى تهمك

nrgslawi
07-19-2012, 18:26
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
هناك موقع دايلي فوركس يحتوي على واجهة عربية + قناة بلوم بيرج
انا اعتبرها احسن مصدر للاخبار بالنسبة لي

MixMax
07-19-2012, 18:38
ايواه يا اخي كما قال لك الاخوة ونصحوك المفكرات العربية احسن لانها مبسطة ومفهوومة وتسهل عليك المهمة اكثر فاكثر
بخصوص عملية التداول وما الى دلك المهم انت تابع الشغل اول باول وان شاء الله توصل لمبتغاك ومرادك تحياتي لك ياغالي

Aker001
07-19-2012, 18:39
حاول الاستعانة بالمفكرة الاقتصادية فهي اسهل

magic777
07-19-2012, 19:39
اخي فيه مواقع كتير اوي بتجبلك الاخبار باللغه العربيه وشرح الخبر وتأثيره بيكون ايه على العمله
وغيرها من الامور اللي هتسهلك كتير في انك تفهم معنى الخبر ده ايه
اعمل عليها بحث في جوجل وانت هتلاقيها بسهوله

madman
07-19-2012, 19:46
تحليل الاخبار امر مهم جدا ولو انتا بتجيده هيخليك تنجح فى شغلك اكيد

anas almasry
07-19-2012, 19:57
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخي العزيز كما قالو الاخوة حاول الاستعانة بالمفكرة الاقتصادية فهي اسهل

Mr.GooDMaN
07-20-2012, 15:33
يمكنك الاعتماد على هذه الاخبار والتحليلات الخاصة بها فى المتاجرة بشكل
يومى ومستمر ويمكنك الاعتماد على التوصيات المترتبة على هذه الاخبار

mohamed yossef
07-20-2012, 17:45
قم اخى بتحميل مفكرة اقتصادية باللغة العربية
وفيها تجد مواعيد الاحداث الاخبارية الهامة
لا تقم بالتداول فى تلك المواعيدالا بعد ان ترى حركة على العملة التى سمعت عن بلدها الخبر بعد كده اتحرك انت زى مانت عايز مع السوق طبقا للخبر

magic777
07-20-2012, 21:41
ايواه يا اخي كما قال لك الاخوة ونصحوك المفكرات العربية احسن لانها مبسطة ومفهوومة وتسهل عليك المهمة اكثر فاكثر
بخصوص عملية التداول وما الى دلك المهم انت تابع الشغل اول باول وان شاء الله توصل لمبتغاك ومرادك تحياتي لك ياغالي

وايضا كمان بتلاقي قدام كل خبر دايما شرح للخبر ده ومعناه وتأثيره على العمله لو جه ايجابي او سلبي
وده طبعا هيساعد المتاجر اللي مالوش خبره في التحليل الاساسي انه يفهم معنى الخبر ده
وياخد الحذر من نتيجته

KOGI
07-21-2012, 14:03
من الافضل اخى الكريم فى بداية تحليلك الاساسة انك تتابع مفكرة اقتصادية بالعربى لحد ما تفهم الليلة ماشية ازاى
ساعتها هتلاقى نفسك بتستفاد من فوركس فاكتورى بشكل افضل لما تعرف قوة كل اخبر وتاثيره فى السوق ازاى

amrmorasamir
07-22-2012, 14:25
لو عايز تقرا الاخبار من فوركس فاكتورى ممكن تتابع الارقام فقط هل الخبر ايجابى ام سلبى على العمله
وفى اخبار بتحرك السوق بسرعه جدا زى اخبار البطاله كده او اخبار التضخم

zeyadkabeel
07-22-2012, 14:34
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
المفرود انك تعتمد على قراءة الاخبار باللغة العربية افضل لك من اللغة الانجليزية حتى لاتقع فى خطا ترجمة حرف جر او خلافه فتفهم الخبر بطريقة خاطئة

sabre
07-22-2012, 14:42
بالنسبه لموضوع الاخبار دائما بتلاقى اشارات
بجانب الخبر تساعدك على مدى قوة الخبر ومدى تأثيرة على الزوج سواء بالايجاب او السلب
وانصحك اخى بأن لا تتاجر على الاخبار بما انك ما زلت جديد على السوق واتبع افضل طرق التجليل الفنى

Mohamed90
07-22-2012, 14:51
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
هناك موقع دايلي فوركس يحتوي على واجهة عربية + قناة بلوم بيرج
انا اعتبرها احسن مصدر للاخبار بالنسبة لي

السلام عليكم اخي العزيز بالفعل هناك مواقع تحتوي على مفكرات اقتصادية
و اخبار الاقتصادية يمكن تفيدك و لكن لا انصح اي مبتدأ بالاعتماد على الاخبار قبل اكتساب الخبرة

mahmoud1
07-22-2012, 15:11
هو الموقوع بيكون فى اخبار بلون الاحمر يعنى اخبار قوية واللون البنى يعنى متوصط والاصفر يعنى ضيعف مش كل خبر بالوان الاحمر يعنى ممكن يحرك السوق ومش كل خبر ايجابى يحرم السوق فى اتجاة العملة اللى كان عليها الخبر ممكن يحدث العكس كان فى موضوع بتتكلم عن الاخبار المهمة هنا فى المنتدى ابحث عنها واعرف اية الاخبار اللى ممكن تحرك السوق لو حابب تتعامل مع الاخبار

Aker001
07-22-2012, 15:13
المفكرات العربية احسن لانها مبسطة ومفهوومة وتسهل عليك المهمة اكثر فاكثر
بخصوص عملية التداول وما الى دلك المهم انت تابع الشغل اول باول

mannon
07-22-2012, 15:15
ن الافضل انت تتابع مفكرة اقتصاديه باللغه العربيه

والله ياخى الكريم سواء المفكرة بالعربية او بالانجليزية مش هتفرق كتير ، لكن انا بشوف ان افضل موقع يقدر المتادول يتابع منة الاخبار المهمة الى بتكون لها مواعيد ثابتة هو موقع الاخبار الشهير فوركس فاكتورى بصراحة موقع متميز جدا والكل بينصح بية

deadlyfox
07-22-2012, 15:21
الاخبار مهمه جدا فى تغير حركه السوق رأسا على عقب
ولكن انت ليه بتتعامل مع الاخبار باللغه الانجليزيه ماتحول الموقع عربى وتريح نفك هاتفهم اكتر

Spiderhoof
07-25-2012, 06:51
الاستعانة بالمفكرة الاقتصادية فهي اسهل

ويفضل ان تنشاء واحده خاصه للبيانات التاريجيه

waleed adel
07-26-2012, 03:22
تحليل الاخبار امر مهم جدا و الاستعانة بالمفكرة الاقتصادية من اهم اساسيات الفوركس
و يجب الحذر التداول اوقات الاخبار

ma90do
07-26-2012, 03:46
الاخبار في التحليل تحتاج الي دقه شديده لان الغلطه بتخسر ومعررفه ما هي الاخبار ذات التاثير القوي علي اتجاه السوق وطبعا انصح المبتدئين الابتعاد عن التداول وقت الاخبار حتي يكونو علي تعلم

mannon
07-26-2012, 09:43
الاخبار مهمه جدا فى تغير حركه السوق رأسا على عقب
ولكن انت ليه بتتعامل مع الاخبار باللغه الانجليزيه ماتحول الموقع عربى وتريح نفك هاتفهم اكتر

اسف مش متفقك معاك يمعلم الاخبار عمرها ما تقدر تعمل اتجاة ودة مش كلام وخلاص ، شوف كدة عمرك شفت خبر قدر يغير اتجاة العمله مهما كانت قوتة الا لو كان يبعبر عن وضع اقتصادى سئ ولازم بيكون عبارة عن مجموعة من الاخبار

2x1
07-26-2012, 09:49
عليك بالمفكرة الاقتصادية ودراستها ودراسة تاثير الخبر عالعملة وكيف تستنتج تاثيرة حسب التوقعات والنتائج

mido
07-27-2012, 01:08
اخي الكريم
اعتقد ان من الافضل انه ان لم تكن لك خلفيه كويسه عن تحليل الاخباار
الافضل من الابتعاااد عن التدااول وقت صدور الخبر
تقبل مروري ولك فائق احترامي

magic777
07-27-2012, 02:37
اسف مش متفقك معاك يمعلم الاخبار عمرها ما تقدر تعمل اتجاة ودة مش كلام وخلاص ، شوف كدة عمرك شفت خبر قدر يغير اتجاة العمله مهما كانت قوتة الا لو كان يبعبر عن وضع اقتصادى سئ ولازم بيكون عبارة عن مجموعة من الاخبار

هو طبعا مش اي خبر هنا هيقدر يغير اتجاه عمله ولكن اللي بيحصل ايه انه توقيت الخبر هنا جاي مع توقيت انتهاء
دوره ترند ما فيهيأ لنا ان الخبر غير اتجاه الزوج ولكن في الحقيقه انه بس كان صدفه وجه مع بدايه ترند جديد للزوج ده

no1forex
07-30-2012, 13:40
الاخبار شئ مهم فى عالم الفوركس بحيث تقدر ان تلعب عليها وتحقق مكاسب جيده بس لزم تكون متمرن عليها كويس وهناك حل اخر انك تبعد وقت صدور الاخبار فى المتاجره لو مبتدئ

hend
08-11-2012, 00:57
طب انا راضية زمتك لو انت فاهم حاجة فهمهانى والنبى ياباشا النبى عربى
شوف الاخبار العربية افيدلك انت كدا هتحتاج وقت عشان تترجم فية

medhat
08-11-2012, 01:01
المهم اكثر متابعه التحركات الفعليه من خلال الرسم البيانى شوف الاخبار مع متبعه التاثير
مينفعش الاخبار وحدها شوف على الارض

علاء بدران
08-11-2012, 01:04
يريت ال داخل ان لم يتسطيع التحليل الفنى الدقيق لايجب علية انا يتدوال ولو ب الاخبار
ف من الافضل الخبرة اولاوالتحليل الفنى ثانيا

hwida nada
08-11-2012, 01:05
انا عارفة ان الاخبار بتكسب كثير قوووووووووى
بس عارفة انهااوقات بتخسر كثير قوى

mannon
08-12-2012, 14:30
يريت ال داخل ان لم يتسطيع التحليل الفنى الدقيق لايجب علية انا يتدوال ولو ب الاخبار
ف من الافضل الخبرة اولاوالتحليل الفنى ثانيا

شوف مش هنقدر نقارن بين التحليل الاساسى او الاخبارى والتحليل الفنى لانى لا اعتقد ان بينهم اختلاقات من الاساس بل ان كلا منه يكمل الاخر ومن يستطيع الدمج بينهم فعلا هيقدر يحقق ارباح هائلة بدون اى مشاكل

Rami
08-12-2012, 14:35
الاخبار يجب التعمق فى دراستها فهناك من
يدخل حسب لون النتيجة فلو احمر يبيع والعكس وهذا خطا
تحياتى لشخصكم الكريم

realyone
08-12-2012, 14:40
اخي قبل ان تحلل الشارات يجب اولا ان تفتح الأجنده الإقتصاديه لأنك إذا وجدت بالأجندة الإقتصاديه أخبار ذو أهميه كبيره الأفضل ان لاتتداول بهذا اليوم,لإن الأخبار ذو أهميه كبيره تؤثر على إتجاه السوق

Mamnza
08-12-2012, 15:11
اذا كنت لا تستوعبها بتلك اللغة اخي فعليك ان تبتعد عنها و البحت عن بديل يوصلك الى الفهم الذي تريده
و لا اعتقد انك لا تدرك اية للغة هي الفضل بالنسبة لنا كعرب لدى عليك بالمواقع العربية

islam96
08-19-2012, 21:35
إذا إنت مبتدئ بالإنجليزي فهناك مواقع ومفكرات عربية
ستكون أسهل بالنسبة لك
بالتوفيق

ahmed samir
08-19-2012, 21:46
اهم شى هو الاخبار لانة يجب قبل دخول الصفقات معرفة كل الاخبار عن الصفقات حتى اتجنب الخسارة ولكن فى بعض الاحيان يكون التخليل او الاخبار لاتوثر على العملة ويجب البحث وراء المفكرت الاقتصادية العربية لا نها اسهل من الاخبار والتحليل

ahmedyousef33
08-19-2012, 21:52
تحليل الاخبار ليه دور لكن مش دور اساسى يعتمد عليه لاتمام الصفقه فى تحليلات اكثر اهميه منه ولها دور اقوى يفيد فى التعامل مع صفقات الفوركس

OujdiPrince
08-19-2012, 21:52
الاخبار تستعمل في التنبأ بحركة السووق و ادا لم يكن لديك خبره
افضل ان تبتعد عنها و ابقى فقط بالتحليل التقني او اعتمد على التوصيات الجاهزه

lamjid--
08-19-2012, 21:54
عتقد ان من الافضل انه ان لم تكن لك خلفيه كويسه عن تحليل الاخباار
الافضل من الابتعاااد عن التدااول وقت صدور الخبر

daisy
08-19-2012, 21:56
الحقيقه انا بعتمد فى تحليل الاخبار
ومعرفة تاثيرها سواء بالسلب او الايجاب على السوق عن طريق مناقشات بين الاعضاء
فى المنتديات الخاصه بالتحليل

HOUSAMMI
08-19-2012, 22:22
بسم الله اخى

المتاجرة وقت الاخبار له اساس كبير انك تبقى فاهم اقتصاد اكثر من فهمك فوركس

لان فيه خبر ياثر على السوق وخبر تانى مابيأثرش على السوق

بالتوفيق

silver
08-26-2012, 21:46
تحليل الاخبار لا يمكن شرحه في فقرة مختصرة

انصحك بقرائة كتاب التحليل الاساسي فهو مفيد

hesham itch
08-31-2012, 09:51
اعتقد ان هناك العديد من المواقع الاخبارية التى يتم الاعتماد عليها
فى الحصول على الاخبار وتحليلاتها والتوصيات المختلفة

MAGDY
08-31-2012, 09:55
مافيش أى داعى لتحليل أى خبر
أقولك ليه
علشان أى موقع بيعرض الأخبار ومواعيدها
بيقولك على نتيجة الخبر فور صدوره
يبقى أنا أحلل إيه ؟؟؟
وعلى بال ماتحلل الخبر ، بعد ماتترجمه طبعاً
تكون الأسعار والعملات طلعت ونزلت واتجننت براحتها
فى ناس متخصصة فى تحليل الأخبار
بس طبعاً مش فى بلادنا .. موجودين فى الدول المتقدمة
وفى متخصصين فى البنوك الفيدرالية ، وظيفتهم بس تحليل الأخبار وقت صدورها
وهم اللى بيحركوا السوق .. لاإنت ولا أنا ولا أى دولة
تحياتى

mero
08-31-2012, 11:16
اقوم بتحليل الاخبار من خلال مواقع كثيره موثوق فيها اقوم بالاطلاع على الاخبار فيها واقوم بمناقشتها

khaledyosrie
08-31-2012, 13:11
تحليل الاخبار يعتمد على موظفين متخصيصين لتحليل الخبره فى وقت حتى الاستفاده منه لكن لا يكون الخبر مفيد اذا تم تحليله وشرح بعد فتره وشكرا

YASER83
09-19-2012, 17:25
السلام عليكم
التحليل الاخباري او المتاجرة وقت الاخبار هي احدى طرق الربح من هذا السوق
فهناك من يتداول فقط على الاخبار
وهناك من يتوقف تماما عن التداول في وقت الاخبار
وهناك من لا تهمه اوقات الاخبار القوية وتجده يستمر كما لو ان لاشيء سيحدث

ممدوح الشاعر
09-19-2012, 17:49
استعن اخى بالمفكره الاقتصاديه فهى افضل فى كل شئ
وبتكون منها مترجم للغه العربيه كمان

mouwal555
09-19-2012, 17:50
السلام عليكم جميعا
أخي الكريم إبعد عن تحليل الأخبارو ستعن بالتحليل الفني فهو اسهل
واكتر ضمان علي تحليل الأخبار و هو سر نجاه معضم المتاداولين الناجحين في هدا المجال

4ex
09-19-2012, 20:24
من الافضل اخى الكريم فى بداية تحليلك الاساسة انك تتابع مفكرة اقتصادية بالعربى لحد ما تفهم الليلة ماشية ازاى
ساعتها هتلاقى نفسك بتستفاد من فوركس فاكتورى بشكل افضل لما تعرف قوة كل اخبر وتاثيره فى السوق ازاى

mrhero
09-22-2012, 20:14
من الافضل انك تتابع اخى مدونات او مواقع عربيه عشان تقدم لك
الخدمه وتستطيع ان تتجاوب معها من خلال لغتك ان شاء الله
وتستطيع التفاعل مع الاعضاء

salahsambo5600
09-29-2012, 04:19
ما تعرف اين سيتجه السعر
اذا كنت محترف فاكيد انت عارف او راح تعرف بمرور الوقت ان اهم شئ للنجاح فى الفوركس التحليل الفنى وان الاخبار لا قيمه لها

علاء بدران
09-29-2012, 05:54
اخى الكريم ياربت لما تكتب حاجة اكتبها بالعربى الله يكرمك
لو عاوز تكتب بالانجليزى وحاببها عندك مواقع اجنى ادخل
واستمتع معاهم معلش انا على ادى فى اللغة

asmaa omar
09-29-2012, 06:15
انصحك اخى ان تقرا بعض الكتب التى تتحدث
عن التحليل الاخبارى وسوف تجد كل خبر مشروح باللغه العربيه

hana sherif
09-29-2012, 06:19
بالتاكيد التحليل الفنى افضل بكثير من التحليل الاخبارى
فلا تعتمد على الاخبار وتحليلها لانها فى اغلب الاحيان تكون غير صادقه

Servernet
09-29-2012, 06:32
التحليل الاخبارى طبعا ركن اساسى من اركان التحليل وتقريبا مفيش حد يقدر يستغنى عنه فى التحليل, وانا فى رأى الشخصى هو المغير الاساسى فى حركات العملات صعودا وهبوطا, وانا بفضل الدخول فى صفقات بعد صدور الاخبار ولا قبلها ولا ساعتها, علشان بيبقى فى اخبار عباره عن اشاعات فقط وبيحصل من وراها خساير كتيررر

mansourito
09-29-2012, 16:53
والله لم افهم اخي هذان الخبرين اش يعنيان لو كان ممكن تشوف مفكرة تكون تحط الأخبار باللغة العربية يكون اضمن وأحسن لك

Hamdy Elhossiny
09-29-2012, 17:07
والله يا اخى الاخبار ما هى الا تحليلات لسلوك الدوله والطارئ عليها من اعمال
ومشروعات وعوامل داخليه وخارجيه تؤثر على عمله الدوله سواء بالسلب او الايجاب

keko
09-29-2012, 17:20
هو فعلا عليك الاستعانه بالمفكره الاقتصاديه وكويس انك اتبعت فوركس فاكتورى ولكنن يجب ان تبسط لك الامور وتقوم بقرائتها
باللغه العربيه فهيكون ذلك افضل لك وطبعا انا معك فى ان الواحد المهم ان يتعرف على الاخبار ولكن التداول وقت صدور الخبر فهذا ما احذر منه لان التوفيت بيكون معرض كثيرا للمخاطر

azifek
09-29-2012, 20:36
أخي الكريم
هناك مواقع كثيرة تعرض أحدث الأخبار الإقتصادية باللغة العربية
وفائدتها أنها تؤثر على الناس في سلوكهم اتجاه العملات المعنية
و إذا عرفت كيف تحلل الخبر سوف تتوقع اتجاه العملة بعد الخبر

m.o.b
09-30-2012, 04:43

noureen
09-30-2012, 04:48
فى اكثر من موضوع هنا فى المنتدى
لشرح الاخبارو كيفيه فهمها باستفاضه
تقبل مرورى

mannon
09-30-2012, 13:34
فى اكثر من موضوع هنا فى المنتدى
لشرح الاخبارو كيفيه فهمها باستفاضه
تقبل مرورى
طبعا فى مواضيع كتير للتعامل مع الاخبار
لكن نصحية اخى اعرف من موقع فوركس فاكتورى مثلا او اى موقع اخبار ميعاد الخيرة وتجنب التجارة وقت الصدور ولا تتعامل وتتاجر على اساس الاخبار

zakaria1987
09-30-2012, 13:56
مثلا اليوم كتب:
وشكرا ليكم جميعا
أنا كذلك لم أفهم ما كتب في الموضوع بالإنجليزي و لهذا أبتعد عن قراءة الأحبار من
الموقع المذكور في الموضوع و إنما أعتمد على مواقع عربية من أجل أن أفهم الأخبار
جيدا بسبب عدم تمكني من اللغة الإنجليزية و لهذا أنحك بمثل هذه المواقع

ahmedaljrah
09-30-2012, 14:08
بالنسبة للمتاجر العادي فإن التحليل الإخباري يهمه بالشكل التالي :
في كل يوم تقوم الدول الاقتصادية الكبرى مثل الولايات المتحدة ,اليابان , الاتحاد الأوروبي ككل ودول أوروبا الرئيسية كألمانيا وفرنسا وإيطاليا وبريطانيا على انفراد تقوم هذه الدول أسبوعياً بإصدار الكثير من البيانات الاقتصادية الخاصة بكل منها , تؤثر هذه البيانات بشكل مباشر في أسعار العملات الخاصة بهذه الدول .

DonJuaN
09-30-2012, 14:12
كما قالو الاخوة ابحث عن المفكرات الاقتصداية العربية او ترجمها من خلال جوجل وفي برامج ترجمة كتير

lecoq6
09-30-2012, 14:28
الاخبار هي المحرك الرئيسي للسوق ، لان اي عملة مرتبطة باقتصاد الدولة الام
لذا اذا تأثر الاقتصاد سوف تتأثر العملة

khaled ibrahem
09-30-2012, 14:42
يا جماعه انا لسه مبتدأ وفهمت من كلامكواْ ان فيه مفكره اقتصاديه
هى فين دى بالظبط

yasser habola
09-30-2012, 14:48
اذا اردت ان تقوم بدخول بصفقات علي الخبر فيوجد عدة استراتيجيات لذلك لكن افضل استراتيجية
لها هي ان تضع صفقات معلقة بيع وصفقات معلقة شراء وتسيب ما بينهم عدد من النقاط
وعندما الخبر يأتي الصفقة تفتح سواء بيع او شراء لكن ركز علي الاخبار الشهرية افضل

magic777
09-30-2012, 17:40
اذا اردت ان تقوم بدخول بصفقات علي الخبر فيوجد عدة استراتيجيات لذلك لكن افضل استراتيجية
لها هي ان تضع صفقات معلقة بيع وصفقات معلقة شراء وتسيب ما بينهم عدد من النقاط
وعندما الخبر يأتي الصفقة تفتح سواء بيع او شراء لكن ركز علي الاخبار الشهرية افضل

اقصد تعمل هيدج على العمله اللي عليها الخبر وتسيب الخبر يحرك العمله في الاتجاه اللي هو عاوزه وبعد
انتهاء تأثير الخبر بتقفل الصفقه الكسبانه وتسيب التانيه ترد ولو 20 نقطه يكونوا مكسب ليك

magictrader
09-30-2012, 19:34

mnaguib
09-30-2012, 20:54
اخي اعتقد ان التحليل الفني من اهم الوسائل الناجحة لتحقيق معدل كسب جيد من الفوريكس
و الأهتمام ب الشارت المختلفة

forexfun
10-07-2012, 00:40
السلام عليكم ورحمة الله . تحليل الاخبار يا أخي مهم جدا لمعرفة اتجاه السوق والتغيرات التي يمكن ان تطرأ عليه.
وسيفيدنا ذلك في اتخاذ القرار بالدخول للسوق في صفقة بيع او شراء

hams
10-07-2012, 00:48
السلام عليكم

اهم مصادر الدوله هى المصادر الاقتصاديه لو ارتفعت ارتفع كل شى معها

وحتسبب فى زياده الدخل القومى طبعا

ومن وجهه نظرى ان التحليل الفنى اهم من متابعه الاخبار

xtomorrow
10-07-2012, 01:02
السلام عليكم ورحمة الله . تحليل الاخبار يا أخي مهم جدا لمعرفة اتجاه السوق والتغيرات التي يمكن ان تطرأ عليه.
وسيفيدنا ذلك في اتخاذ القرار بالدخول للسوق في صفقة بيع او شراء

صحيح اخي الكريم بالخبار ممكن نرسم توقع لحركة السعر المستقبلية بنسبة نجاح كبيرة جدا
ايضا لا ننسى ان هناك اخبارا ممكن تاثر على العملة مدة اشهر وسنوات فهي جد مهمة

logly
10-07-2012, 05:26

amr beni ata
10-07-2012, 11:14
انا بحاول البعد قدر الامكان عن مواعيد

الاخبار وبعدين الاخبار لا تؤثر برائيي

على الصفقات قصيرة المدى

tictok
10-07-2012, 11:20
موقع المتداول العربي به نفس الأخبار وتحليلها باللغة العربية يمكنك أن تدخل عليه لمعرفة كل شىء وقت الأخبار وأهم شىء هو الحذر من أثناء التداول وقت الأخبار

jamalsale
10-07-2012, 21:11
الاخبار من اهم المؤترات على الفوركس و هي مهمة جدا
لكنها معقدة في نفس الوقت فالتحليل الفني صعب جدا و يحتاج لخلفية اقتصادية
و بمعرفت كل انواع الاخبار و تاتيراتها

علاء بدران
10-08-2012, 19:15
الاخبار مهمة جدا لا انها تعطينا خلفية با احوال السوق
فهيا تساعدنا كما اننا نقوم بالتحليل الفنى اولا

drifter
10-08-2012, 19:17
التحليل الاخباري جزء مهم من التحليل الكامل لسوق الفوركس يعنى تحليل اخباري + فنى يبقي تحليل كامل وتبقي مطمن وانت ادخل الصفقه

ahmed mohamed
10-16-2012, 01:27
انصحك بعدم اتباع الاخبار التى باللغة الاجنبية لانها ستضيع وقت كبيير لك من الترجمة
ومن التحليل فهناك مواقع تتابع الاخبار باللغ العربية وتحللها اعتقد انك من الممكن ان تعتمد عليها

Mustarinho
10-16-2012, 01:31
لمفكرات العربية احسن لانها مبسطة ومفهوومة وتسهل عليك المهمة اكثر فاكثر

ahmed zehiry
10-16-2012, 01:52
بصراحة انا ليس لدى فكرة عن المتاجرة بالاخبار لأنى لا اعتمد عليها اطلاقا فى المتاجرة و ياريت اللى عنده اى فكرة عن الموضوع دا من الاعضاء ياريت يفيدنا و بالتوفيق للجميع

derar
10-22-2012, 18:53
السلام عليكم
التحليل الاخباري تحليل من الافضل
ان تعرف به وتجيد استخدامه لانه
له تاثير محوري على السوق

Amer_alajalen
10-22-2012, 18:59
السلام عليكم
عملة البلد تتأثر بوضع البلد الاقتصادي فاي خبر يصدر في تلك البلد سيؤثر على عملتها
وكيف تعرف اذا كان سيؤثر صعوداً او هبوطاً فهذا راجع الى الخبر نفسه فمثلاً خبر يتكلم عن اسعار الفائدة ويبين ان اسعار الفائدة قد انخفضت فهذا
معناه انه عملة البلد رح ترتفع وذلك لان المستثمرين سيضعون اموالهم في بنوك تلك الدولة (المتاجرة بالفائدة )

danger 2
10-22-2012, 19:03
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
فى البدايه احبك اشكشرك على موضوعك بس ياريت كان يكون بالعربى
ثانيا انا بنصحك انك ماتجارش وقت الأخبار لانها بتبقى مخاطره كبيره جدا

ameer
10-22-2012, 19:05
الاخبار اخي الكريم مهمة جدا في عالم الفوركس سوق الاوراق المالية والمعادن حيث ان هذة الاخبار هي من يغير السعر او هي التي تجدث التغير المباشر في الاسعار

last12
10-22-2012, 19:28
الاخبار هي التي توضح اقتصاد عملة معينة
ولكي تعرف تأثير الخبر يجب ان تكون جيدا في التحليل الاخباري

lala
10-23-2012, 00:04
انا بصراحه لا اعتمد على الاخبار باللغه الانجليزيه لانى ضعيف فيها بعض الشىء فمن الافضل لك حتى
يسهل عليك الامور ان تتابعمفكره اقتصاديه تكون باللغه العربيه حتى تقدر تفهم الاخبار بشكلل ابسط

abd123
10-23-2012, 04:12
بسم الله
اكيد الاخبار مهمة جدا وخصوصا الاخبار الاقتصادية
حيث انها تؤثر على السوق بشكل مباشر
كما انها تلعب دورا مهما في التحليل
وشكرا

abd123
10-24-2012, 02:34
شكرا لك اخي الكريم الى التطرق الى مثل هذه المور
بارك الله فيك
ارجو ان يساعدوك الاعضاء في ذلك
شكرا

zasd
10-24-2012, 03:10
الافضل اذا كنت لاتجيد الانجليزيه ان تتابع اى موقع عربى للاخبار
وفى مواقع كتير للاخبار فى الفوركس باللغة العربيه
ولولا انه ممنوع كنت كتبت لك الروابط
انما انت لو بحثت فى جوجل هتلاقى الكتير ان شاء الله

mozoabdo
10-27-2012, 13:10
هو الموقوع بيكون فى اخبار بلون الاحمر يعنى اخبار قوية واللون البنى يعنى متوصط والاصفر يعنى ضيعف مش كل خبر بالوان الاحمر يعنى ممكن يحرك السوق ومش كل خبر ايجابى يحرم السوق فى اتجاة العملة اللى كان عليها الخبر ممكن يحدث العكس كان فى موضوع بتتكلم عن الاخبار المهمة هنا فى المنتدى ابحث عنها واعرف اية الاخبار اللى ممكن تحرك السوق لو حابب تتعامل مع الاخبار

شيرين
10-27-2012, 13:26
الافضل من الابتعاااد عن التدااول وقت صدور الخبر ثم متاابعه تدااولك بستخداام التحليل الفني

sky4net
10-28-2012, 03:41

omnia
10-28-2012, 05:02
متابعة الاخبار وتحليلها من اهم عوامل التداول واذا تغاضىيت عن هذا العامل الافضل ان تبتعد عن التداول

amgad boles
10-28-2012, 05:06
لازم تعرف فائدة الاخبار و تأثيرها على السوق
ولو معندكش خلفية يبقى خليك فى الاول فى التداول بعيد عن الاخبار

mohamed amin
10-28-2012, 05:41
التحليل الاخبارى من اهم الطرق التى تساعد المتاجر على جلب المعلومات
فهناك بعض القنوات الاخبارية التى تساعد على ذلك وتتيح للك الفرصة

ana_masrya
12-15-2012, 22:22
سلام عليكم اخي
اكيد الاخبار مهما جيدا وشيئ مهم ولازم الاطلاع عليه
من قبل ما تدخل باي صفقة ولكن خلي بالك لازم يكون التحليلك الفني
وبحث وتابع المفكرات العربية الاقتصادية هيى اسهل وهتنفعك اكتر
وبالتوفيق

ayman.shosha
12-15-2012, 22:23
والله حضرتك ممكن تاخد من المواقع العربية الاخبارى دى بشكل موجز ونهائى
اما انت كنت تتابع من موقع بعينه كما تقول
يبقى لازم تترجم على جوجل افضل

Stranger
12-15-2012, 22:38
الاخبار مهمه جدتا طبعا لانها تحدد وجهة العملات لفترات طويله خصوصا الاخبار المهمه
تحليلك للاخبار يكون بناءا على خلفيه اقتصاديه للدول وليس مجرد خبر على فوركس فاكتوري ان جاء ايجابي يرتفع الزوج او سلبي يهبط الزوج

kami
12-15-2012, 23:42
بخصوص عملية التداول وما الى دلك

nabilo
12-18-2012, 15:59

hard$currency
12-18-2012, 17:00
فى اشخاص بيعتمدوا على الاخبار فى تحليلهم ويدخلون السوق بناءا عليها وذا يسمى بالتحليل الاساسى وهذه فائدة الاخبار بالنسبة لهم
ولكن من وجهة نظرى ان الاخبار غير مفيدة فى الفوركس لانى اعتمد على التحليل الفنى وهو ادق بكثير من الاساسى

ihsane
12-18-2012, 17:01
اهلا يا خي الكريم و شكرا على الموضوع الجميل و حبذا لو تقوم بمتابعة مفكرة عربية او تقوم بترجمة هذا الكلام عبر اي برنامج للترجمة لتفهم

ezel
12-23-2012, 22:42
التحليل الاخبارى من اهم الطرق التى تساعد المتاجر على جلب المعلومات
فهناك بعض القنوات الاخبارية التى تساعد على ذلك وتتيح للك الفرصة

صحيح هو التحليل الاساسي فعلا مهم وياثر على السعر
انما من وجهة نظري لازمه احتراف كبير للتعامل به

rose flower
12-23-2012, 22:43
شكرا لحضرتك على التوضيح
وجزاك الله كل خير

mohamed badawy
12-23-2012, 22:47
لو عايز تقرا الاخبار من فوركس فاكتورى ممكن تتابع الارقام فقط هل الخبر ايجابى ام سلبى على العمله

amera samer
12-23-2012, 22:54
كما تفضل الاخوة بالقول فالبحث فى المفكرةالاقتصدايه باللغه العربيه افضل لانها سوف تفهم منها اسرع والاخبار طبعا مهمه وعليك بمتابعتها ولكن ايضا متابعه التحليل لانها اوقات لا تؤثر على تداول العمله

Mahmoudzooka
12-23-2012, 22:56

متشكر جدا على الموقع الجميل جزاك الله كل خير
انا بقالى شهرين فى الفوركس و اول مرة اسمع عنه

yaallah3
12-23-2012, 23:17
اولا بما اعتقد المتابعه باللغة العربيه هتكون اسهل علشان تقدر تفهم الموضوع كويس
ثانيا لو انت لسه متعرفش ازاى تستفيد من الاخبار يبقى من الافضل انك لا تبدأ فيها لحين دراستها جيدا

sayed taha
12-24-2012, 00:03
اخى الكريم
من الافضل ان تتابع الخبار و نتائجها على نفس الموقع و هى تعطى النتيجة و اللون المناسب لهذة النتيجة فتعطى الرقم باللون الاخضر مما يدل ان هذا الخبر يذيد قوة العملة و يعطى الخبر باللون الاحمر مما يدل ان هذا الخبر يؤثر سلبا على سعر العملة

raed3
12-24-2012, 00:39
طيب لية ما تتابع اخبار اقتصادية لكى تعرف الأمر جيدا وان تتعرف على تأثيرها فى الفوركس وفى التعاملات السوقية

Sama Mohamed
12-24-2012, 00:40
جزاك الله كل خير فالاخبار مهمة جدا فى سوق الفوركس ولابد من الاطلاع عليها باستمرار

magic777
12-24-2012, 20:36
اولا بما اعتقد المتابعه باللغة العربيه هتكون اسهل علشان تقدر تفهم الموضوع كويس
ثانيا لو انت لسه متعرفش ازاى تستفيد من الاخبار يبقى من الافضل انك لا تبدأ فيها لحين دراستها جيدا

هو اللي عنده صعوبه في فهم اللغه الاجنبيه المفروض يدور على مواقع عربيه يفم منها الاخبار
لانه ضروري يتابع طبعا وعادي والمواقع دي انتشرت كتير وفيها شروحات جيده كمان

saly
12-27-2012, 17:58
مش لازم تعرف تفاصيل الخبر فى البدايه
انت بيكون عندك فى الموقع الخبر وتاثيره هل قوى ولا متوسط ولا ضعيف
والمعاد
انت بتدخل فى المعاد وتشوف النتيجه لو ايجابى بتشترى لو سلبى بتبيع

a.mahmoud
12-27-2012, 18:05
الاخبار الاقتصاديه من اهم محركات السوق لذلك يجب التعرف جيدا علي اهم الاخبار التي تؤثر بشكل مباشر علي السوق و انصحك بمتابعه الاجنده الاقتصاديه بالغه العربيه و التركيز علي الاخبار الهامه و التي غالبا تكون بالون الاحمر ومن اهمها معدلات البطاله و اسعار الفائده

haze5m
12-27-2012, 18:19
انا اعتقد اني لم افهم السوال هل لم تستطيع الترجمة ام ماذا
واذا كنت ضعيف بالانجليزية تابع المفكرات العربية

tamer al abboushi
12-27-2012, 18:31
من الافضل اخي ان ندرس كيفية تحليل الاخبار قبل متابعتها ومحاولة فهم تأثيرها على سوق الدولة التي تخصها هذه الاخبار وعلى عملتها ومن ثم متابعة الاخبار والتداول بناءا عليها ويوجد ثلاث انواع من المتداولين حسب الاخبار فهناك من يتداول قبل صدور الخبر وهناك من يتداول وقت صدور الخبر والفئة الثالثة يتداولون بعد صدور الخبر ومعرفة تأثيره على السوق وانا افضل هذه الطريقة عند عدم التأكد من نتيجة تحليل الخبر وتأثيره على السوق

totti
12-27-2012, 20:29
سلام عليكم لو عايز تقراا الاخباار من فوركس فاكتورى ممكن تتابع الارقام فقط هل الخبر ايجابى ام سلبى على العمله

LiNDa1
12-27-2012, 20:45
●♥♥ السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ♥♥●
يا اخي في عدة تحليل في مواقع ومنتديات اخرى بالعربية
وان شاء الله تفيدك ياغالي

ahmed lamour
12-27-2012, 20:46
طيب لية ما تتابع اخبار اقتصادية لكى تعرف الأمر جيدا

abdenbi
12-29-2012, 13:15
معرفة و تحليل الاخبار ليس امر سهل يا اخي و يمكن ان تقوم
بالجوء الى مواقع بالعربية و هي ستكون سهل جدا

mostafaabdelgawad
12-29-2012, 14:59
يا اخي موقع فوركس فاكتوري جيد جدا وكتير مننا بيعتمد عليه
لكننا ناخد بالمؤشرات الموجودة بالموقع سواء تؤثر صعودا او هبوطا على العملة

aminox
12-29-2012, 15:06
تحليل الأخبار أيضا هو مؤشر ويؤثر على السوق
لكن مهناك تحليلات أخرى سهلة تمكنك من دراسة الفوركس ومعرفة مدى صعود أم هبوط العملة

do.dy
12-29-2012, 16:27
فائدة الاخبار انها بتخليك تعرف حركة السوق ماشية ازاى وطبعا فى اخبار كتير جدا خطأ تجعلك تدخل فى وقت خطأ فتخسر بالتاكيد
واذا كنت تنوى ان تعتمد على الاخبار يجب ان تبحث عن موقع صادق لكى تتجنب ذلك وايضا تنتبه عند التداول

أمير الحياة
12-29-2012, 17:05
هناك الكثر من مواقع الاخبار التي تتيح لك التعام باللغةالعربية
وده بيسهل عليك كتير علشان متدوخ نفسك

asmoune
12-29-2012, 19:44
السلام عليكم
آسف جدا لأني لا أستطيع مساعدتك على الإجابة
والسبب هو أني لا أتكلم اللغة الإنجليزية
والتحليل المكتوب إنجليزي

statom
01-03-2013, 19:16

khamis
01-03-2013, 20:09
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخي العزيز كما قالو الاخوة حاول الاستعانة بالمفكرة الاقتصادية العربية فهي اسهل

egypt2013
01-03-2013, 20:43
السلام عليكم .... شكرا علي الموضوع وان كنت افضل ترجمته للعربية وهى اخبار تستحق المتابعة ، والافضل هو المتابعة بالغة العربية حتى لا يحد ثخطاء ما ، والافضل للجدد الابتعاد عن الشارت وقت صدور الاخبار ، تحياتى وتقبلوا مرورى

ياسر
01-03-2013, 21:44
تابع مفكرة اقتصاديه باللغه العربيه

btisso
01-03-2013, 21:50
بصراحة صعب جدا معرفت الاخبار و ما ستفعله بالسوق
غالبا ما تتحرك العملة في اتجاه عكس التحليل بعشرة الى عشرون نقطة و هنا يحدث ضرب للستوب ثم تكمل في الاتجاه الدي حللت به

سراج محمد
01-03-2013, 21:50
بسم الله الرحمن الرحيم
الافضل من الابتعاااد عن التدااول وقت صدور الخبر ثم متاابعه تدااولك بستخداام التحليل الفني:)

sabel
01-03-2013, 21:52
ولمادا تعقد على نفسك بالشكل ده
احسن انك تتابع الاخبار باللغة العربية حتى تفهم كل شيئ

حسن السيد
01-05-2013, 09:20
يا ريت يا اخى تقوم بترجمة الموضوع بتاعك حتى يتمكن الاعضاء من الرد بسهولة عليك
وان شاء الله ربنا يوفقنا جميعا

my work
01-07-2013, 20:48
السلام عليكم صديقى يلزم على تاجر فوركس من وجهة نظرى ان يتعلم جيدا كيف يحلل الاخبار لكى يستفيد منها فى العمل والتجاره ومعرفة صعود الاقتصاد فى البلاد وهبوطة ويترجم هذا من خلال العمل فى فوركس

latraaa
01-07-2013, 21:21
تحليل الأخبار هو الأساس للتداول الناجح و لكن لا يمكن الإعتماد عليها كلية، و إنما لإتخادها كوسيلة للتداول،

princeua
01-07-2013, 21:23
اعتقد اخي الموضوع مالك مخالف لقوانين الشركة وهو قمت بداعية لشركة اخرى هنا وذكرت اسمها وهذا الشي حبيت انبهك علية حتى لا تقع في الاخطاء ويغلق حسابك على العموم الاخبار اني لا اعتمد عليها ابدا وهناك من يعتمد عليها

الى الامام
01-07-2013, 21:33
من الممكن الاستفادة من الاخبار عن طريق معرفة نتائج الاخبار كيف تؤثر على اتجاه العملة لو خبر على الدولار و كانت النتبيجة اجابية مثلا اين ستتجه العملة و لكن كن حذرا فالسوق يكون سريع جدا و متقلب فانصحك باستخدام ايقاف الخسارة

star forex
01-11-2013, 18:38
طبعا الأخبار مهمه جدا جدا فى مجال الفوركس ويجب ان تكون ملم بها بشكل كبير حتى تستطيع
التداول بشكل أمن بعيد عن الخساره وهناك مواقع عربيه يمكنك الإعتماد عليها

nsr3
01-11-2013, 19:00
الاخبار لها اثر كبير فى المادلوة فى الفوركس واخى الكريم التحليل على الاخبار والمتاجرة بها لها طبيعة معينة ممكن ان تقوم بدراستها

yassoo011
01-11-2013, 19:15
الاخبار الاقتصادية تعتبر اساس تحرك السعر بمعدلات كبيرة
فيجب متابعة اوقات صدورها وتحليل الاثر المترتب عليها

taoufik bajjou
01-11-2013, 19:52
السلام عليكم إخوتييي شكرا لكم جميعا كنت أفكر في طرح هذا الموضوع آستفدت كثيرا من الردود كما أن مفكرة المتداول العربى جميلة جدا

moonlight32
01-11-2013, 19:56
اخي اليك نصيحه
ان لم تكن لك خلفية جيده في تحليل الاخبار فيفضل الابتعاد عنها

data
01-11-2013, 20:03
اخي لكي تفهم الاخبار وتترجمها الى صفقات يجب ان تتعلم التحليل الاخباري
وهو سهر يحتاج فقط الى حفظ و المداومة على التدرب

منذر
01-11-2013, 22:09
قراءة التحليل بدون معرفة المدلولات لا تستفيد

فوركس مان 25
01-12-2013, 00:44
السلام عليكم ورحمة الله شكرا لتعبك بس انت ليه منزله بالانجليزى
اننا مش هنعرف نترجمة ترجمة فورية لافضل يكون باللغة العربية

pirlo
01-12-2013, 02:42
ده يعتبر من افضل المواقع بالنسبه لاخبار الفوركس والمفروض ان تتابع الاخبار وتعمل التحليل الاخباري الي من خلاله هتقدر تعرف ايه الي هيتم في المستقبل

ahmedamz
01-12-2013, 02:45
اخى بالنسبة لا انا لا افقه فالاخبار جيدا ولكن كل ما افعل هو ان اترجم الخبر وارى المؤشر الخبرى واكونعارف هو بيتكلم عن ايه وبالتلى هيكون سهل انك تحلله

ahmed shebl
01-12-2013, 02:54
السلام عليكم . الاخبار اخي شيء مهم الاطلاع عليه قبل الدخول في الصفقات الاهم هو التحليل الفني للمؤشرات

no name
01-12-2013, 03:06
للاخبار فايدة كبيرة فى سوق الفوركس فاذا كان الخبر حقيقى وصحيح قد يحول مسار السوق تماما
وهذا اما يجعلك تربح الكثير او تخسر الكثير لذلك عند اعتمادك على الاخبار يجب ان تعتمد على التحليل منها لتتأكد من حالة السوق ولا تثق فى اى موقع للاخبار

zinamalqa
01-12-2013, 03:09
راقب نتائج الخبر فقط فان كانت النتائج ايجابية ستكون باللون الاخضر

وانظر كم هي اهمية الخبر فان كان احمر فهو مهم ومؤثر للغاية

وسياثر على العملة بشكل كبير

ahmed shebl
01-12-2013, 03:17
شكرا اخي على هذا الموضوع و جزاك الله خيرا علي هذا المجهود الرائع و المميز الذي افادنا الكثير وننتظر المزيد انشاء الله

zeyadahmed
01-12-2013, 03:24
اخى الكريم انت ممكن تدور على موقع اخبار عربى او تترجم على جوجل الاخبار الانجلش ولو مش عارف فايدة الاخبار ممكن تتجاهل التحليل الاساسى وتتجه للتحليل الفنى وخلاص

كريم سليمان
01-12-2013, 03:48
سورى انا ضعيف بالانجليزيه واكن الافضل ان تتابع مفكرة اقتصاديه باللغه العربيه
وايضا لاتهتم بالاخبار كثيرا قبل الدخول فى الصفقات ولاتعتمدعليهافى التحليل لانهالاتوئثرعلى العمله فى بعض الاحيان

حسن
01-12-2013, 04:41
بصراحة يا اخى لم افهم شىء
يا ريت تترجم الكلام دة عشان نفهمة ونرد عليك

color
01-12-2013, 12:45
طبعا الاخبار يمكن ان نقرأها لكن بدون معرفة بالتحليل الاخباري لن تفهم شيء
لذا يجب دراسة التحليل الاخباري جيدا حتى تتمكن من ترجمة الخبر الى صفقة

ahamed ali
01-12-2013, 12:47
اخي كما قال لك الاخوة ونصحوك المفكرات العربية احسن
لانها مبسطة ومفهوومة وتسهل عليك المهمة اكثر فاكثر
بخصوص عملية التداول وما الى دلك المهم انت تابع
الشغل اول باول وان شاء الله توصل لمبتغاك ومرادك

yassoo011
01-12-2013, 14:22
هناك من يستفيد من الاخبار دون معرفة تأثيرها
بالاوامر المعلقة التي تفيد في هذه الحالة

ahamed ali
01-12-2013, 14:23
انت بتتابع الاخبار والافضل تكون مفكرة عربى لكن عموما الاخبار
اللى باللون الاحمر هى المهمة ودى بتبقى مؤثرة بشكل كبير فى السوق ودى اللى تهمك

مارو
01-12-2013, 14:36
الكل يتابع الاخبار فهى اساس التداول والتحليل والاجمل نقل الافكار بالغه
العربيه حتى تكون اسهل على الجميع وتحليل الاخبار هو اساس الفوركس

ahamed ali
01-12-2013, 14:36
لو عايز تقرا الاخبار من فوركس فاكتورى ممكن تتابع
الارقام فقط هل الخبر ايجابى ام سلبى على العمله
وفى اخبار بتحرك السوق بسرعه جدا زى اخبار البطاله

nader halfa
01-12-2013, 16:58
والله انا لا اعتمد على التحليل الاساسي وببتعد عن المتاجرة ع الاخبار

forex11
01-14-2013, 00:19
لو موقع فوركس فيكتورى مش حاسس انك فيه كوبيس ممكن تعتمد على اى مفكره
اقتصاديه باللغه العربيه ستكون افضل لك بشكل جيد

sabel
01-14-2013, 00:22
تابع الاخبار بالعربية حتى تفهم كل ششي
ليش مصعبها على نفسك يا باشا ...بالتوفيق لنا جميعا

walid1
01-14-2013, 03:44
لا اعتمد على الاخبار باللغه الانجليزيه لانى ضعيف فيها بعض
الشىء فمن الافضل لك حتى يسهل عليك الامور ان تتابع مفكره
اقتصاديه تكون باللغه العربيه

noda
01-17-2013, 12:14
الاخبار الاقتصادية مهمة جدا لانها بتأثر بشكل واضح عى ارتفاع او انخفاض أسعار العملات

magic777
01-17-2013, 16:07
الاخبار الاقتصادية مهمة جدا لانها بتأثر بشكل واضح عى ارتفاع او انخفاض أسعار العملات

اكيد اخي لان الاخبار هيا وقود السوق ده وهيا المحرك الاساسي للعملات
فبالطبع لازم يكون لها تأثير على حركه العملات خاصه الاخبار القويه

sabirdaba
01-17-2013, 16:11
ههههههههه أنا حقيقة لا أجيد قراءة الانجليزية لكن أنا سوف اقول لك حتى تعرف مدى تاثير هذه الاخبر على السوق على المدى الطويل يحتاج منك الامر لمدة سنوات من الدراسة في هذا النوع من التحليلات وهو شيء صعب حقيقة لهذا تجد أن اغلب المتداولين يلجؤون للتحليل الفني لأنه أسهل

safouane
01-19-2013, 01:15
سلام عليكم ورحمة الله وبركاته اشكركم بدوري على هدا الموضوع القيم فانا قد اعجبتني هاته التحليلات
وبما انني جديد في هدا الميدان اي انني من الهواة فقد اكتشفت اشياء جديدة
مشكور على هذة المعلومات و نسال الله تعالى كل التوفيق يا اخي

Ahmed H
01-19-2013, 15:45
المفرود انك تهتم بالاخبار القويه والقويه فقط يا اخي لان هي اللى بيكون ليها تاثير ملحوظ فالسوق
غير كده متهتمش والاخبار اللى انت حاطها دي اخبار غير مهمه يعني سبها

SiSi
01-19-2013, 15:58
السلام لعليكم ورحمة الله وبركاته
اهلا بيك انا عن نفسي مثلك تماما مش عارفه كيف تاثر هي الاخبار على الفوركس

madaninho
01-19-2013, 16:13
من الافضل انت تتابع مفكرة اقتصاديه باللغه العربيه
سوف تكون اسهل لك فى توصيل المعلومه ممكن مفكرة المتداول العربى جميله

FCBXL
01-19-2013, 16:18
الأخبار ضرورية اخي في المتاجرة في الفوركس فهي تخلي الواحد ييخسر ييربح
ولكي تتعلم التحليل بالاخبار يجبك فترة كبيرة للتعلم

sky4net
01-21-2013, 01:21

Karem1
01-22-2013, 17:04
اعتقد انك ممكن تعتمد على المواقع العربيه فى متابعه الأخبار
هتكون سهله بالبنسبه ليك بشكل كبير ان شاء الله

Rony
01-26-2013, 22:36
طالما مش عارف ايه فايدتها يبقى موصلتش للعلم المناسب فى سوق الفوركس
ومفروض تحاول تتعلم بشكل احسن من كدا

bombasasa
01-26-2013, 22:39
افضل شىء اننا نرضى بما قسمه الله لنا فيجب علينا ان لا نطمع فى اخذ الكثير والكثير فربما ينقلب هذا السوق علينا ويجعلنا نخسر وادارة رأس مال جيدة تمكننا من الاستمرار دائما فى العمل داخل هذا السوق الذى طالما لا يعرف احد فيجب علينا الحذر منه

birdgull1
01-26-2013, 22:43
الأخبار مهم جداً في الصفقات
لأن الاخبار بتأثر تأثير قوي جدا في اتجاه السوق وأسعار العملات
نصيحتي لا تهمل متابعه الاخبار
انت لو اهملت الاخبار يبقي مش لازم تفتح صفقة احسن
وانت المفورض تجمع بين كذا حاجه التحليل الجيد ومتابعه الاخبار ووضع استراتيجيات جيده للصفقة وتحديد استوب لوز

disha
01-26-2013, 22:45
اخي ابسط شئ لاي حد مبتدئ انه يدخل على الموقع ده
وبيكون الاخبار المؤثرة على العمله لونها مختلف ولو تفيد العملة بتكون خضراء ولو تضر العكلة وتؤدي لانخفاضها بتلاقي الخبر بالاحمر
بالتالي ده اللي ممكن يفيدك

abobody
01-26-2013, 22:46
فى كثير من الاحيان لا تؤثر الاخبار على المؤشرات
حتى لو ان الخبر كان قويا
لذلك من الاحسن تجنبها
على الرغم من انها احيانا ما تؤثر تاثيرا رهيبا
حتى لو كان الخبر صغير

ahmdkadok
01-26-2013, 22:48
السلام عليكم
اخي الكريم نفس موقع الاخبار الدي تتابعه باللغه النجليزيه
لما لا تتابعها باللعه العربيه دلك افضل لك وههناك الكتير من المواقع التي تقدم هده الاخبار باللغه العربيه
مع تحياتي وشكرا

a7med8080
01-26-2013, 22:51
السلام عليكم
اهلا اخوانى
حاول تقلب اللغه عربى وانت تفهم ايه المقصود من الخبر
ربنا يوفقنا ويوفقكم يارب

basil shama
01-26-2013, 22:54
مثلا اليوم كتب:
وشكرا ليكم جميعا

شكرا لطرح الموضوع
وارجو المشاركة من الجميع حتى تعم الفائدة على المبتدئين امثالنا :)

doly
01-26-2013, 22:57
صحيح ان الاخبار لها تأثير كبير على القرارات التى ياخذها المتاجر فهى تؤثر بالمكسب او الخسارة
لذا ارى ان التاجر يجب ان يكون على معرفة كامله بالاخبار الحالية اثناء التداول وهذا امر مهم حتى لا نخسر

civil
01-26-2013, 23:20
تحليل الاخبار من الاشياء المهمه في الفوركس وانا اظن ان من يستطيع تحليل ااخبار بشكل جيد هو متاجر جيد في الفوركس

bebo22
01-26-2013, 23:28

اخى الكريم هناك 3 انواع من الاخبار والاخبار لها اهمية كبيرة جدا فهى التى تنبه اذا كان هناك اى خبر هام وقوى قد يؤثر فى هذا اليوم على حركة السوق وسرعة اتجاه المؤشرات سواء صعودا او هبوطا

yassine10
01-26-2013, 23:35
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته يا إخواني
اذا كنت محترف فاكيد انت عارف او راح تعرف بمرور الوقت ان اهم شئ للنجاح فى الفوركس

baker
01-26-2013, 23:47
مساء الخير
متى يا اخوان وقت الاخبار انا
لساتني جديد ومش عارف متى
يكون وقت الاخبار ودائما اقرا
عن تحذير من التداول وقت الاخبار

bebo30
01-26-2013, 23:59
السلام عليكم . الاخبار اخي شيء مهم الاطلاع عليه قبل الدخول في الصفقات لاكن من الافضل عدم الاتكال عليها كليا في التحليل لانها في بعض الاحيان لاتؤثر على العملة و انصحك بالبحث عن المفكرات الاقتصادية العربية لانها اسهل و يمكن فهمها بسهولة

chedi
01-27-2013, 00:10
الاخبار الأوروبية والأمريكية اليوم قد تؤثر على الأسواق
أدت النتيجة الافضل من التوقعات عن بيانات التصنيع الألمانية أدى إلى مكاسب متواضعة للأصول ذات العوائد المرتفعة خلال جلسة التداول الأوروبية يوم أمس. وكان الارتفاع القياسي لمعدل البطالة الإسبانية قد حد من الحركة الصعودية للعملات والسلع الأساسية مثل اليورو والنفط الخام. وخلال التداول اليوم، من المتوقع أن يكون الخبر الأساسي من بين الأخبار الاقتصادية هو مؤشر ifo الألماني لمناخ العمل في الساعة 9:00 بتوقيت جرينتش، يليه مبيعات المنازل الأمريكية الجديدة في الساعة 15:00بتوقيت جرينتش. اوقد تشهد العملات ذات المخاطر العالية مثل اليورو والباوند حركة صعودية إذا جاء هذا المؤشر أعلى من مستوياته المتوقعة.

yassine10
01-27-2013, 00:27
بسم الله الرحمن الرحيم
والصلاة والسلام على اشرف المرسلين سيدنا محمد وعلى اله وصحبة اجمعــــــــن
ا كنت مبتدئ من الافضل الخروج من السوق قبل صدور الاخبار بفتره كافيه

alalfy
01-27-2013, 00:30
السلام عليكم
اخى الكريم رى
انا عنفسى لا احب استخدام التحليل الاخبارى
وافضل التحليل الفنى
وشكر الله سعيكم

حسن
01-27-2013, 06:12
اخى الكريم هناك الكثير من مواقع الاخبار
والمنتديات التى يمكن الحصول على الاخبار منة

sabel
01-27-2013, 06:18
اتبع السهل يا اخي وشوف مفكرة اقتصادية بالعربية

omiss
01-27-2013, 06:22
الاخبار هي التي توضح اقتصاد عملة معينة
ولكي تعرف تأثير الخبر يجب ان تكون جيدا في التحليل الاخباري

فارس بلاحدود
01-27-2013, 07:00

lil ledo
01-27-2013, 08:55
اعتقد ان التحلي الاخباري مهم جدا بالنسبه للتاجر في سوق الفوركس

علاء أبوشامة
01-27-2013, 08:59
تحليل الخبر هو من أهم أدوات التحليل الأساسى أو الأقتصادى وهى تحتاج الى خلفية اقتصادية بحد ادنى معرفة قواعد الأقتصاد الكلى و الجزئى و الدولى

rachidamarrakech
01-27-2013, 10:36
اخي الكريم اعتقد ان من الافضل انه ان لم تكن لك
خلفيه كويسه عن تحليل الاخباارالافضل من الابتعاااد عن التدااول

basil shama
01-27-2013, 11:39
السلام عليكم ورحمة الله
شكرا لطرح الموضوع
والرجاء المشاركة من الجميع حتي يستفيد امثالنا من المبتدئين :)

asma
01-27-2013, 12:12
من الافضل ان تقرأ مفكر ة اقتصادية باللغة العربية حتى تقدر تفهم الوضع كويس
وان لم تستطع التحليل فابتعد فى هذا الوقت عن التداول افضل

mamigo
01-27-2013, 12:31
اخى العزيز ان المفكره الاقتصاديه بالللغه العربيه مهمه جدا و سوف تساعدك كثيرا
و لكن تحليل الاخبار تحتاج الى خبره كبيره حتى تستطيع ان تستشف منها اذا كنت ستكسب ام لا

sato
01-27-2013, 13:12
من الافضل انه ان لم تكن لك خلفيه كويسه عن تحليل الاخباار

محمود شبايك
01-27-2013, 13:24
الاخبار من ااهم التحليلات الموجودة
فى السوق لانه بيعرفك اتجاه السوق رايح فين

kaka30
01-27-2013, 13:45

يرجى مراجعه النسخه العربيه من الاخبار
أتمنى التوفيق للجميع

MINAEDWARDW
01-27-2013, 13:58
هناك مواقع تهتم بمجال التداول بالفوركس وبالتحليل يوميا يمكنك متابعتها اسهل

cr7ronaldo
01-27-2013, 14:21
أسلام عليكم ورحمة الله و بركاته ، شكراً جزيلاً على هذه المداخلة الكريمة و جزاكم الله ألفا خير.

yassoo011
01-27-2013, 14:56
فايدتها انها بتأثر على اتجاه
اتلعملة سوااء صعودا او هبوطا وتكون غالبا الحركة سريعة

عمر رمضان
01-27-2013, 15:20
الاخبار عليك ان تتابعها فقط لكي تتعلم كيف يمكن ان تتجانبها ليس االا
لاني لا افضل المتاجر فيها

mahammed galal
01-27-2013, 15:47
يا اخى من الافضل انت تتابع مفكرة اقتصاديه باللغه العربيه .... ؟؟؟

SiRa
01-27-2013, 15:48
اهلا بيك لازم الواحد يكون على اطلاع على اي شيء وشكرا لك

Mostafa_2013
01-27-2013, 16:51

الافضل من الابتعاااد عن التدااول وقت صدور الخبر ثم متاابعه تدااولك بستخداام التحليل الفني ....

صديق العمر
01-28-2013, 23:35
كيف حالكم اصحابى انا ارى ان العمل فى فوركس يحتاج من التاجر قبل ان يعمل
بالتداول ان يتعلم ما هو الفوركس ويتدرب على العمل به من خلال الدراسه الجيده

7oda
01-28-2013, 23:54
الحقيقة يا غالى انا اميل الى راى الزملاء فى انك تبعد عن وقت الاخبار لانه خطر
الى جانب ان الشركة تمنعه كما يقول البعض او لا تعطى كل الارباح التى ربحتها بل 10% فقط منها كما يقول البعض الاخر

ABCD1234
02-08-2013, 22:25
الافضل اذا كنت لاتجيد الانجليزيه ان تتابع اى موقع عربى للاخبار
وفى مواقع كتير للاخبار فى الفوركس باللغة العربيه
لازم تعرف فائدة الاخبار و تأثيرها على السوق
ولو معندكش خلفية يبقى خليك فى الاول فى التداول بعيد عن الاخبار

dzdwexasw
02-08-2013, 22:49
باشا انت بتقرء الاخبار غلط اقرء الاخبار الي في اول الصفحه ولتسهيل اكثر استعمل جوجل شرومل واستخدم ترجمه الصفحه
من الانجليزي للعربي عتحس الموضوع سهل اوي

mahammed galal
02-08-2013, 22:50
يا اخى الفاضل .... اعتقد من الافضل انت تتابع مفكرة اقتصاديه باللغه العربيه

youssef1025
02-08-2013, 22:59
السلام عليكم وحمة الله و بركاته
انا بصراحه لا اعتمد على الاخبار باللغه الانجليزيه لانى ضعيف فيها بعض الشىء تحياتي

FiFi
02-08-2013, 23:22
اهلا بيك في مواقع تقدم هي الاخبار بالغه العربيه

mahammed galal
02-08-2013, 23:54
اخي الفاضل ...... اعتقد ان من الافضل انه ان لم تكن لك خلفيه كويسه عن تحليل الاخباار

tona
02-09-2013, 00:34
اعتقد يا اخى الكريم انه من الافضل لك ان تتابع الاخبار بلغتك العربية حتى تستطيع ان تفهم جيدا كل شيء يحدث في السوق بدون ان يمر عليك شيء بون فهم قد يكون هذا سبب في زياده ارباحك وانت لا تدري

tota2000
02-09-2013, 00:49
اخى الكريم يجب الابتعاااد عن التدااول وقت صدور الخبر ثم متاابعه تدااولك بستخداام التحليل الفني

mahammed galal
02-09-2013, 01:51
اخى الفاضل ....... تكون اسهل لك فى توصيل المعلومه ممكن مفكرة المتداول العربى جميله

challenger
02-09-2013, 02:09
انا شخصيا لا اعتمد على الأخبار كثيرا؛
بل اعتمد على المؤشرات و الاستراتيجيات

dreemlife
02-09-2013, 13:27
يوجد مفكرة اقتصادية باللغة العربية
وفيها تجد مواعيد الاحداث الاخبارية الهامة
لا تقم بالتداول فى تلك المواعيدالا بعد ان ترى حركة على العملة

for me
02-09-2013, 17:06
كيف حالكم اصحابى انا ارى ان التداول يتم فى دراسه الاعمال فى فوركس وانا اتداول
من اجل المكسب والنجاح الدائم والاخبار مهمه جدا من خلال الاعمال المختلفه التى نتعامل بها

سلمى احمد
02-11-2013, 13:49
الأخبار مهمه جدا ومن خلالها بنحدد تواجيه السوق دا بشكل كبير وفيه متاجرين
بيعتمدوا على الأخبار بس فى متاجرتهم

mohamed4444
02-11-2013, 13:52
بالطبع لابد من تحليل اى اخبار اقوم بالحصول عليها حتى استطيع ان اكسب الكثير من الاموال فى الفوركس واستتنج منها الامور التى قد تعرضنى الى الخسارة واتجنبها

mannon
02-13-2013, 12:41
كيف حالكم اصحابى انا ارى ان التداول يتم فى دراسه الاعمال فى فوركس وانا اتداول
من اجل المكسب والنجاح الدائم والاخبار مهمه جدا من خلال الاعمال المختلفه التى نتعامل بها

الاخبار ومتابعتها طبعا مهمة جدا واى متداول لازم من وقت لاخر يلقى نظرة على الاجندة الاقتصادية لليوم
لكن عشان نوصل للمرحلة الى نشتغل فيها على الاخبار اعتقد اننا محتاجين وقت وخبرة

insta client
02-13-2013, 12:53
طبعا يا جماعه اهم حاجه هى التحليل الاخبارى وبجد كمان اخى الكريم اهم حاجه المتاجره وقت الاخبار وتقبل مرورى اخى الكريم وربنا يوفقنا

emam
02-13-2013, 13:06
الى دلك المهم انت تابع الشغل اول باول وان شاء الله توصل لمبتغاك ومرادك تحياتي

magic777
02-13-2013, 18:34
الاخبار ومتابعتها طبعا مهمة جدا واى متداول لازم من وقت لاخر يلقى نظرة على الاجندة الاقتصادية لليوم
لكن عشان نوصل للمرحلة الى نشتغل فيها على الاخبار اعتقد اننا محتاجين وقت وخبرة

هو لازم المتاجر يبص على الاجنده بتاعت الاخبار كل يوم قبل ما حتى يحلل
ازاي كان بيعمل بالمتاجره اليوميه هنا

Ahmed H
02-24-2013, 04:58
يا اخي طيب وايه موديلك لموقع انجليزي اثلا
ماتاخد الاخبار اللى انت عاوز ها من موقع عربي

tamer al abboushi
02-27-2013, 03:23
السلام عليكم اخي الكريم انا انصحك باستخدام موقع اخبار باللغه العربيه اذا كنت لا تجيد اللغه الانجليزيه 100% لانه كل حرف في الخبر يكون مهم وله تأثير في السوق وبالطبع اخي الاخبار التي لها تأثير ايجابي في اقتصاد دوله معينه سيؤدي الى ارفاع قيمه عملتها مقابل العملات الاخرى اما اذا كان الخبر له تأثير سلبي فسيؤثر بقيمة عملتها بصوره عكسيه

love forex
02-27-2013, 03:39
اعتقد ان التداول وقت الاخبار به الكثير من المخاطره
لان لازم تكون فاهم مدي تاثير الخبر علي السوق وتعرف ازاي تستفيد منه وهذا لا يتقنه سوى القليلين