PDA

View Full Version : هل يوجد احد غيرى فى هذا السوق ؟

Pages : [1] 2

الاصيل
01-21-2016, 08:54
الاخوة الاعضاء الكرام
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
دائما يحدث معى اذا اعلقت صفقه على خساره عند سعر معين يرتفع بعدها السعر مباشرة
وكان السوق الكبير هذا ينتظر ان اقفل صفقتى على خساره ثم يرتفع
فهل يوجد احد غيرى فى هذا السوق ؟

latraaa
01-22-2016, 19:24
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على الطرح، بالنسبة للخسارة هناك العديد من الإخوة الكرام و الدي خسروا، و لكن الفائدة هي أن تعرف كيف تتعلم من الخسارة التي لحقت بك و لا تعيد الخطأ مرة أخرى، بالتوفيق إن شاء الله

jallou
01-22-2016, 22:03
ضاف صبرا الذي اختير قبل أيام نائبا للوفد المفاوض من المعارضة في أي محادثات "يجب وقف قصف المدنيين من قبل الطيران الروسي ويجب فك الحصار عن المناطق المحاصرة. أي شكل من الاشكال. نحن لا يهمنا شكل المفاوضات لكن يجب تهيئة الظروف والمناخات المناسبة للمفاوضات."
وتشكلت الهيئة العليا للمفاوضات في السعودية الشهر الماضي. وتضم هذه الهيئة مجموعات من المعارضة المسلحة المناوئة للأسد بينها فصائل تقاتل حكومة دمشق في غرب سوريا.

abdallah201227
01-24-2016, 20:34
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته فعلا في بعض الاحيان يكون هذا ولكن هذا اعتقد ضعف منك اخي او قرب الستوب وكده ..

hunter_world
01-24-2016, 21:04
اها كتير بتحصل كتير وحاول انك تمسك الميزه دي وتعكسها لربحك مش خسارتك بشكل ما اتمنالك تكون فهمت قصدي وتقبل مروري

OsamaNasser
01-24-2016, 21:58
هو انا مش فاهم يعني ايه هل يوجد احد غيري
لو تقصد ان فيه حد بيحصل معاه نفس اللي بيحصل معاك فدول كتيير
واحب اوضحلك ان مفيش حد مستنيك تقفل صفقتك علشان السعر يتعدل
ده بيكون نتيجه تسرعك او انك بتدخل الصفقه نتيجه معلومات غير كافيه

عامر البرماوي
01-24-2016, 22:01
هو انا مش فاهم يعني ايه هل يوجد احد غيري
ده بيكون نتيجه تسرعك او انك بتدخل الصفقه نتيجه معلومات غير كافيه

BALBOL2016
01-24-2016, 22:14
قد يكون تحليلك ضعيف , او يكون ستوب لوز قريب , او تكون صفقاتك
ضذ تيار سعر , لذلك علىك التركيز في تحليلك اخي , بالتوفيق

hunter_world
01-24-2016, 22:20
اها كتير بتحصل كتير وحاول انك تمسك الميزه دي وتعكسها لربحك مش خسارتك بشكل ما اتمنالك تكون فهمت قصدي وتقبل مروري

WASEM DALLOUL
01-24-2016, 23:34
السلام عليكم
هذا يدل يا اخي الكريم على قلة خبرتك ومستوى تعليمك في الفوركس لان هناك مناطق يرتد منها السعر يجب ان تكون على درايه بها
وبالتوفيق للجميع

ebn masr
02-04-2016, 02:40
لا مش شرط قد يكون حظك كدة لانه السوق فى لحظة بيتحرك وبيصعد وبيهبط فى لحظات معينة فحظك كدة يمكن لو كنت صبرت شوية كان ربنا كرمك وكسبت تلك الصفقة عموما اتعلم من اخطائك

soad labib sadek
02-04-2016, 13:33
الاخ الفاضل انا عن نفسي اري ان هذا بسبب بعيد عن السوق فهو بسبب برمجة عقلك اللاواعي باسلوب خاطيء فانصحك بقراءة كتب برمجة العقل علي النجاح و افضل من يكتب في هذا الامر هو المرحوم ابراهيم الفقي

تحياتي

hachhouch
02-04-2016, 13:48
السلام عليكم
بالطبع هناك العديد من المتداخلين في هذه السوق لكن أعتقد أن تغير غتجاه السوق يدل على أخطاء فنية منك
حاول أن تطلع أكثر على تحاليل الفوركس

islamhd
02-05-2016, 00:01
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم
اشكرك علي هذا الموضوع الشيق اتمني لك التوفيق
جزاك الله كل خير و تقبل مروري

ebn masr
02-05-2016, 20:15
السوق له اتجاهات وتحركات ومؤشرات بتتحرك وفقا لعوامل كثيرة ومتعددة ومختلفة انت كل ماعليك انك تعمل لنفسك خطة وتعمل استراتيجية مدروسة ولعدين تبداء تفتح صفقات بشكل مدروس ودع السوق يتحرك

yansane
02-05-2016, 20:27
بالنسبة للخسارة هناك العديد من الإخوة الكرام و الدي خسروا، و لكن الفائدة هي أن تعرف كيف تتعلم من الخسارة التي لحقت بك و لا تعيد الخطأ مرة أخرى، هذا يدل يا اخي الكريم على قلة خبرتك ومستوى تعليمك في الفوركس لان هناك مناطق يرتد منها السعر يجب ان تكون على درايه بها وبالتوفيق للجميع

yacrao
02-05-2016, 20:29
نعم نفس الشيء يحدث معي وهذا لاننا لا نعرف الوقت المناسب للدخول للصفقة مع ان التحليل يكون صحيح وهذا خطا شائع

global
02-05-2016, 20:45
يا اخي الكريم نعم يوجد الملايين من المتداوليين في الفوركس وكل يربح ويخسر ايضا
والله الموفق والمعين

Batto777
02-05-2016, 20:50
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة اخي الفاضل حاول تجتهد قليلا حتي تتعلم لاني فهمت من كلامك انك تنقصك الخبرة ولكن السوق داما مكسب وخسارة دا وضع طبيعي وبالتوفيق ان شاء اللة

Diaa
02-05-2016, 21:03
The Village Markets are the Gold Coast's best fashion market, featuring 100 ... Held at Burleigh Heads State School on the first and third Sunday 8.30AM

justsmile
02-05-2016, 21:59
لو انك حللت الصفقة بشكل صحيح لعرفت ان الخسارة التي حصلت عليها هي مجرد كسر كاذب و سيمشي السعر كما تريد.. ولكنك لم تقم بالتحليل الصحيح و اغلقت الصفقة

hamid baiouak
02-05-2016, 22:14
بتحصل كتير وحاول انك تمسك الميزه دي وتعكسها لربحك مش خسارتك لان هناك مناطق يرتد منها السعر

Dawood
02-05-2016, 22:15
لفوركس باختصار سوق عالمية موجودة على الانترنت لبيع وشراء العملات الأجنبية ... لا يوجد ما يدعى أفضل لأن كل شركة لها تسهيلات وشروط مختلفة لذا انصحك بالاطلاع ... سألت لأن غيري يبحث عن إجابة لسؤالي و ماشاء الله الأخوة هنا طرحوا آرائهم بخصوصه .... صدقني أنه لا يكسب من هذا السوق أحد حتى لو كسب الآن سينتهي به المطاف صفرا وحتى لو

lebouziramzinio
02-06-2016, 03:05
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة بعد بسم الله الرحمان الرحيم أما بعد اخي الفاضل قلة خبرتك ومستوى تعليمك في الفوركس لان هناك مناطق يرتد منها السعر

Hichambencharit
02-06-2016, 04:19
[quote=الاصيل;7666525]الاخوة الاعضاء الكرام
فهل يوجد احد غيرى فى هذا السوق ،،،،،،،،،

---------- Post added at 01:17 AM ---------- Previous post was at 01:17 AM ----------

[QUOTE=hunter_world;7687499]اها كتير بتحصل كتير وحاول انك تمسك الميزه دي وتعكسها لربحك مش خسارتك بشكل ما اتمنالك تكون فهمت قصدي وتقبل مروري،،،،،،،،،،،،،،،،:dance: ،،،،،

---------- Post added at 01:18 AM ---------- Previous post was at 01:17 AM ----------

[quote=balbol2016;7688102]السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
ضذ تيار سعر , لذلك علىك التركيز في تحليلك اخي , بالتوفيق،،،،،،،،،،،،،،،،، ،،،

---------- Post added at 01:18 AM ---------- Previous post was at 01:18 AM ----------

[QUOTE=latraaa;7674350]مشكور أخي الكريم على الموضوع و على الطرح، بالنسبة للخسارة هناك العديد من الإخوة الكرام و الدي خسروا، و لكن الفائدة هي أن تعرف كيف تتعلم من الخسارة التي لحقت بك و لا تعيد الخطأ مرة أخرى، بالتوفيق إن شاء الله،،،،،،،،،:p

---------- Post added at 01:19 AM ---------- Previous post was at 01:18 AM ----------

[QUOTE=hunter_world;7687499]اها كتير بتحصل كتير وحاول انك تمسك الميزه دي وتعكسها لربحك مش خسارتك بشكل ما اتمنالك تكون فهمت قصدي وتقبل مروري،،،،،،،،،،،،،،،،،،،:p

nadin
02-06-2016, 05:09
الاخوة الاعضاء الكرام

انا الحقيقه لسه مبداتش مداوله
بس اظن ان الربح مكسب وخساره بالتوفيق المره القادمه
تقبل مرورى

never11
02-10-2016, 12:11
اخى العزيز انا انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصت الفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

nonam
02-10-2016, 23:17
السلام عليكم .... انت لابد ان تحدد الارقام بتاعه الدخول والخروج ومن المهم ان يكون التعامل الجيد
ي المنصة علي اساس التحليل الفني مش اكتر
بالتوفيق ان شاء الله

ibrahem91
02-10-2016, 23:31
سوق الفوركس يعتبر من اكبر الاسواق علي مستوي العالم ولكن اختيارك
مناطق جيده للدخول هو افضل خيار للتداول الناجح في سوق الفوركس

hunter_world
03-12-2016, 22:11

نادر صباح الدين
03-12-2016, 22:14
السلام عليكم ورحمة الله، صديقنا الفاضل، اعتقد أن المشهد يتكرر دائما مع المتدااولين، ولا بد من الإشارة هنا إلى أن السعر يقف عند حد معين من حدود مستويات المقاومة و الدعم، فهو لايخصك شخصيا، إنما يمس كل المتداولين، مشكور على ملاحظاتك ونتمنى لك التوفيق والنجاح في عمليات التداول.

hunter_world
03-12-2016, 22:58

aissaalg
03-16-2016, 11:25
الســــــلام علــيــكم و رحمــة الله تعـالى و بــركـاته
زميلي في المنتدى أنــصـــحـــك بـــزيـارة القســم التعليمـــي للمنتــدى حتى تتوضح لك الرؤيا و تجد الإجابة الدقيقة بالتـوفيـــق انشـاء الله

neverlit3
03-17-2016, 17:40
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هوالمشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

csebai12
03-17-2016, 18:38
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته مشكور اخي على الموضوع
لا اخي المشكل في اختيارك لنقاط الدخول الى السوق و سوء تحديد وقف الخسارة او نقطة الخروج

justsmile
03-17-2016, 18:49
السلام عليكم اخي لو انك حللت الصفقة بشكل صحيح لعرفت ان الخسارة التي حصلت عليها هي مجرد كسر كاذب و سيمشي السعر كما تريد..
ولكنك لم تقم بالتحليل الصحيح و اغلقت الصفقة على خسارة وانت لا تعرف ما الذي يحدث

hossam elsayed
03-17-2016, 19:09
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته اخى الفاضل السوق لا ينتظرك ان تغلق صفقتك
السوق ينتظر دعم قوى او مقاومه قويه ثم يرتد لانك لا تضع استوبات موفقه فأنت تخسر اخى الكريم

0o0KaRiM0o0
03-17-2016, 19:11
كلنا شعرنا بهذا اخي
انصحك بقرائة الكتب الكثيرة و مشاهدة الفديوات و الوبنرات
يوجد منها الكثير في الانترت فقط ابحث و سوف تجد
و واصل التعليم حتى تكتفي و تصبح قادرا

ملاك الروح
03-17-2016, 19:21
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته بالفعل اخي الكريم هنالك الكثير من الأشخاص المتداولون في السوق ليس وحدك
اتمنى لك التوفيق

latraaa
03-17-2016, 19:31
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على الطرح و على الرأي و على المعلومات القيمة و الرائعة الت يتقدمت بها و التي أتمنى ان يستفيد منها الإخوة الكرام إت شاء الله، كما أتمنى ان نراك في المستقبل القريب تحقق الكثير إن شاء الله

mego997
03-17-2016, 19:47
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
لا يوجد مثل هذه الشيئ اخي السوق غالبا ما يتحرك ولكن انت اخطئت في تحليلك وفي اداره صفقتك وفي تعاملك مع المشاعر

اكرم التميمي
03-17-2016, 19:53
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
اكيد السوق لايتقصدك بالضبط لكن اكيد انك متسرع في اغلاق الصفقات ولاتبني صفقاتك على استراتيجيات او على اخبار اقتصاديه سوف تغير حركه هذه العمله فيما بعد المهم ان تتعلم وتاخذ الوقت الكافي في التعلم

ahmadinho100
03-18-2016, 00:10
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته هادا يعني ان تحليلك كان طء فقط يجب عليك ان تتعلم النحليل الصحيح كي يكون تكهنك صحيح بالتوفيق

hilali2010
03-18-2016, 00:48
و عليكم السلام ورحمة الله وبركاته
هذا يحدث كثيرا اخي حتى بالنسبة للمحترفين فلا تقلق
مع التعلم ستفهم كل شيء
بالتوفيق لك و اي مساعدة انا في الخدمة

neversi4
03-18-2016, 21:48
اخى العزيز انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصت الفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

Mohamed Ahmed Metawea
03-28-2016, 20:34
الله ينور عليك وياريت توضح اكتر وتمدنا بمعلومات مفيده اخري
جزالك الله خيرا
وشكرا

Dr.mohammed
03-28-2016, 20:54
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.أخي الكريم.من أهم أسباب الخسارة في الفوركس وتجارة العملات التسرع و عدم الصبر و الطمع.فلذلك تعلم من خسارتك واجعلها دافع

Mohamed Ahmed Metawea
03-28-2016, 22:44
الله ينور عليك وياريت توضح اكتر وتمدنا بمعلومات مفيده اخري
جزالك الله خيرا
وشكرا

ynwa1892
03-28-2016, 22:49
السلام اخي لا انت لا تعتمد على تحليل فني يجب ان تحدد وقف الخسارة بعيدا عن مناطع الغرض والطبل وان ضربها فهذا هو الفوركس
وفقك الله

aminmatter
03-28-2016, 22:52
السلام عليكم
هذا يدل يا اخي الكريم على قلة خبرتك ومستوى تعليمك في الفوركس لان هناك مناطق يرتد منها السعر يجب ان تكون على درايه بها
وبالتوفيق للجميع

mhmd.hmdy
03-28-2016, 23:07
امر طبيعى السوق بيبقى فى اوقات الحركات عنيفه
غالبا ما تضرب الاستوب او التيك بروفت ونشوف السعر فى مكان تانى خالص بعد كده
انتا لو داخل بعقد سونج كنت استغليت املكسب ده

عبد الرحيم رافا
03-28-2016, 23:17
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
اهلا و مرحبا بك اخي معنا في هذا المنتدى الرائع و شكرا انستا و شكرا منتدى فوركس العرب
هناك الكثيرون اخي هنا في هذا العالم المضيئ المظلم في ان واحد ذاك راجع لتعاملك

abderrahmenanis
03-28-2016, 23:37

البرنس ميدو
03-28-2016, 23:43
بسم الله الرحمن الرحيم اخى الكريم يدل هذا على عدم خبرتك فى الفوركس فتدخل على صفقه وانت لا تعلم كيف تربح منها وشكرا

hamza215rix
03-28-2016, 23:44
بسم الله الرحمان الرحيم
السلام عليكم اعضاء منتدى فوركس العرب
اتمنى ان تكونوا في تمام الصحة والعافية
الاخوة الاعضاء الكرام
وبالمناسبة شكرا على تقديم مثل هذه المواضيع واتمنى ان تنتشر مثل هذه المقالات في المنتدى وشكرا
بالتوفيق للجميع

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
استغفر الله
الحمد لله
الحمد لله
15

البرنس ميدو
03-28-2016, 23:46
اخى الكريم يدل هذا منك على ان مستواك ضعيف وقل معرفه وخبره فى الفوركس العرب وشكرا

hamza215rix
03-28-2016, 23:46
بسم الله الرحمان الرحيم
السلام عليكم اعضاء منتدى فوركس العرب
اتمنى ان تكونوا في تمام الصحة والعافية
الاخوة الاعضاء الكرام
وبالمناسبة شكرا على تقديم مثل هذه المواضيع واتمنى ان تنتشر مثل هذه المقالات في المنتدى وشكرا
بالتوفيق للجميع

استغفر الله
الحمد لله
الحمد لله
13

aminetns
03-29-2016, 01:54
طبعا هناك الملايين غيرك في السوق بكل تاكيد رشكرا لك أخي الكريم على الموضوع المميز بالتوفيق لك إن شاء الله و لجميع الأعضاء والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ghiles
03-29-2016, 01:58
السلام عليمم ورحمة الله وتعالى وبركاته يا اخي الكريم انا شخصيا اضز انه يجب ان تعرف انك لست وحدك في السوق .تقبل مروري

The_Gahbaz
03-29-2016, 16:26
هو اكيد السوق مش مستنيك انك تقفل الصفقه وبعد كده يعكس.. الفكره كلها ان انت بتتسرع في الصفقه او بتسيب عواطفك تتحكم فيك..
نصيحتي انك تعمل تحليلك وتحدد هدفك والاستوب بتاعك وتسيب الصفقه مع نفسها

doaa sary
03-29-2016, 16:44
اخى الكريم
كلنا بنخسر
لكن الشخص الذكى
هيعرف يبقا خبرة ويعرف اخطاءة ويتفادها
بتخسر لانك بتدخل من نقاط غير صحيحة
انصحك تعرف امتا تدخل وتخرج من صفقة
بالتوفيق ليك وللجمييع

mohamedforex4
03-30-2016, 14:38
اكيييييييييد يا حمااااده . اوماااال هو انت بس اللي بتتداول . !!! اكيييد لا طبعا . انت وانا وغيرنا وغيرنا هكذات
نشكل سوق راس المال . وبالتالي يدخل معانا البنوك . لك تسعر لنا الاسعار فهمت . :)

eg.light
03-30-2016, 14:45
هههه فعلا بتحصل معايا كتير ان انا بخرج من الصفقه بخساره مثلا وفجأه بعدها على طول السعر بينعكس بغباء
وساعات بدخل صفقه والتحليل بتاعها مظبوط ومثلا السعر بينخفض جداً وفجأه ادخل بيع الاقي السعر ارتفع بغباء برضو

Peter George
03-30-2016, 14:45
إفتح حسابين, حساب حقيقى و حساب تجريبى. التعلم لا يتوقف بتداولك بأموال حقيقية. إبق على حسابك التجريبى و إستخدمه فى إختبار الصفقات و أوامر الوقف.

mego997
04-02-2016, 16:50
لا يوجد مثل هذه الشيئ اخي السوق غالبا ما يتحرك ولكن انت اخطئت في تحليلك وفي اداره صفقتك وفي تعاملك مع المشاعر

Slimane.80
04-05-2016, 17:56
بسم الله الرحمان الرحيم
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
:bravo:مشكور اخي الغالي على الموضوع المميز.
دمت طيبا.:bravo:

الماجيك
04-05-2016, 20:16
اخى الكريم اشكرك كثيرا ولكن لا تكون متسرع وكن صبور
وان الصبر مفتاح الفرج وان اللة مع الصابرين وشكرا ارجوا ان تقبل مرورى

youssf
04-05-2016, 21:12
أخي الكريم أعجبني أسلوب طرحك لهذا السؤال بهاته الطريقة المرحة المضحكة ومن حيث الجانب الأخر من سؤالك عن خسارتك واقفال صفقتك عليها ثم ينتعش السوق بعد ذالك فهذا راجع غالبا لتسرعك وخوفك من خسارة أكبرفعليك في بعض الأحيان بالمغامرة المحسوبة العواقب لتتمكن من الحصول على صفقات رابحة وناجحة وفي الأخيرالتوفيق بيد الله سبحانه وتعالى

اشرف البرنس
04-05-2016, 21:17
شكرا اخى الكريم على السؤال الجميل ده
ليس انت الاول من بين العضاء المتاجرين كثيرون من يخسرون دائما يوجد ارتفاع ونقص ارجو عدم المجازفه الكبيرة ولابد من تعلم على حساب تجريبى الاول

مينا ناجى سليمان
04-05-2016, 21:22
بسم الله الرحمن الرحيم اخى الفاضل
ضاف صبرا الذي اختير قبل أيام نائبا للوفد المفاوض من المعارضة في أي محادثات "يجب وقف قصف المدنيين من قبل الطيران الروسي ويجب فك الحصار عن المناطق المحاصرة. أي شكل من الاشكال. نحن لا يهمنا شكل المفاوضات لكن يجب تهيئة الظروف والمناخات المناسبة للمفاوضات."
وتشكلت الهيئة العليا للمفاوضات في السعودية الشهر الماضي. وتضم هذه الهيئة مجموعات من المعارضة المسلحة المناوئة للأسد بينها فصائل تقاتل حكومة دمشق في غرب سوريا.

فوزي
04-07-2016, 15:48
بسم اللة الرحمن الرحيم اخى خبير الفوركس انت تطرح موضوع فى غاية الاهمية وهو هل
يوجد احد غيرى فى هذا السوق اكيد اخى الكريم ان هناك اخرين
واكيد كثيرين فى السوق على نفس الصفقة وشكرا

مبتدئ و لكن...
04-07-2016, 16:21
مشكور يا ريس على هذا الدرس الجميل
وان شاء الله يستفيد منه جميع الأعضاء عند
قراءته .. نرجو لك دوام التقدم والمزيد من
الأنجازات ..

Eldiesel
04-07-2016, 17:30
لازم تراجع حساباتك و ترجع تدرس و تتعلم في سوق الفوركس بشكل اكبر و اعمق من كده
لا السعر بيزيد و يقل وفقا لمعايير معينة و لان الخسارة ليها اسباب كتيرة جدا منها قلة فهم السوق و عدم الاجادة في استخدام ادوات التداول

mego997
04-10-2016, 20:49

hamed mohamed
04-10-2016, 21:26
مشكور اخي الكريم على الموضوع و على الطرح
و على الراي و على المعلومات ...
القيمة التي تقدمت بها و التي أتمنى ان يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله، ...
كما أتمنى ان نراك تحقق الكثير إن شاء الله، بالتوفيق.....---***///....

moodyloveelromansy
04-12-2016, 19:51
حياك الله اخى الكريم
واتمنى انى ربنا يوفققك انت وجميع اعضاء المنتدى الكرام
ويرزققكم من حيث لا تعلمون
واراااك فى القمه ان شاء الله انت وجميع اعضاء المنتدى لقد احسنتم الاختيار فى هذا المجال وهذه الشركه شركه انستا فوركس الاقوى على الاطلاق فى مجالها وتقبل مرورى وتحياتى لك وللاخوه الكرام جميعا ان شاء الله موفقيين دائما

neverlit5
04-13-2016, 21:03
اخى العزيز انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصت الفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

neverlit6
04-15-2016, 15:09

mego997
04-16-2016, 23:24

adamarwan
04-16-2016, 23:43
لهدا الامر انت مطالب بالمرونة بالسوق
ام تكون مرن وان تخترا الانسب لك وان تضح مع الصفقة الى النهاية وان تصبر مع وضع امور الخروج
وحظ موفق

hunter_world
04-26-2016, 01:02

mohamedforex4
04-26-2016, 23:56
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته قد يكون تحليلك ضعيف , او يكون ستوب لوز قريب , او تكون صفقاتك
ضذ تيار سعر , لذلك علىك التركيز في تحليلك اخي , بالتوفيق للجميع :) .

touab.ali
04-27-2016, 00:52
هههههههه اخي الكريم ماهذا السؤال الله يرحمك
و يرحم جميع الاموات يا أخي بالطبع موجوووووودين كلنا و بالالاف المليارات يا اخي

mego997
04-28-2016, 00:39

احمد عبد الباسط
05-11-2016, 20:38
بسم الله الرحمن الرحيم
هههههههههههههههههههههههه لا ماتقلقش كلنا معاك
وبتحصل كتير جدا ودة احيانا بتبقى خدعة صناع السوق
او نقطة الدخول خطاء اومكان الاستوب
راجع صفقاتك الخاسرة واعرف اية سبب الخسارة وحاول تتعلم منها

مبتدئ و لكن...
05-11-2016, 23:32
السلام عليكم اخي الكريم معك حق الترند هو صديقك و الكثير منا يعكسه للاسف الشديد و هذا مايسبب
له خسائر كثيرة و انا معك فيما قلته المهم ان نختار اماكن قوية لاصصدياد اقوى الفرص للتداول

kary
05-11-2016, 23:51
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على الطرح، بالنسبة للخسارة هناك العديد من الإخوة الكرام و الدي خسروا، و لكن الفائدة هي أن تعرف كيف تتعلم من الخسارة التي لحقت بك و لا تعيد الخطأ مرة أخرى، بالتوفيق إن شاء الله

مبتدئ و لكن...
05-12-2016, 00:34
هذا حسب استراتيجية المتاجر
هناك من يفضل الاوقات التي تكون الحركة هادئة نوعا ما
حتى لا يغدره السعر و يكون اهدف قريب و هناك من يفضل اوقات الزخم

Iheb1302
05-12-2016, 00:50
أضحكتني أخي بالفعل لقد حصلت معي اكثر من مرة و
ذلك ناتج عن التحليل الخاطئ الذي نتعبه
تقبل مروري و فائق احترامي

nasro benz
05-12-2016, 01:24
السلام اخي
يجب تكون على قناعة من تحليلك وتحدد مناطق الربح ومناطق وضع وقف الخسارة هذا ما كل شيئ اخي اتبع الامر
وفقك الله

yousse
05-12-2016, 09:05
يوجد لملين فيهد السبق يتجرون بترو مختلف وترص قد لن تفكري فيها أن=بد الأن هادي الترصلت نتحد عنها يأخي هي مربحة جدا

never1
05-13-2016, 18:22
مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصتالفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر

best39
05-13-2016, 23:22
السلام عليكم رحمة الله و بركاته.....
و بعد بسم الله الرحمان الرحيم .......
نعم نفس الشيء يحدث معي وهذا لاننا لا نعرف الوقت المناسب للدخول للصفقة مع ان التحليل يكون صحيح وهذا خطا شائع

mhran
05-13-2016, 23:58
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته ... لا تستغرب اخي الكريم ان يحدث ذلك و نعم يوجد الكثير غيرك في هذا السوق و يحدث معهم نفس الشيء لان بصراحة دخولك للصفقة يكون عشوائي و لم تقم بالتحليل

ali gamal ali
05-14-2016, 00:05
فعلا بتحصل معاية كتير وسعات بندم انى قفلت الصفقة
تقريبا دة بيبقى تلاعب من الشركة

محمد ابوغزاله
05-14-2016, 00:09
هههه والله انا ايضا يحدث معى نفس الشيء
وكان المنصه تعاندنى ولاكنى احدد جنى ارباح وستوب لوز واغلق المنصه
وابعد عن حرق الدم حتى الفوركس عنيد

drissou45
05-14-2016, 00:43
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته مساءكم مبروك
شكرا على طرح الموضوع لكن لم افهم نتمنى تتكام بالعربيه وشكرا
تقبل مروري الفاضل وتحياتي

alosh4h
05-14-2016, 00:58
اخى الكريم المشكله دى مش عندك انت بس دى عند ناس كتير خبرتهم فى تحليل السوق ضعيف و غالبا بيتسرعو و يدخلو فىى صفقات غلط نتيجة معلومات غير كافيه عن السوق نصيحه عدم المخاطره بمال حقيقى الى بعد اكتساب الخبره الجيده

mido2224
05-14-2016, 01:06
الى صاحب الابتسامه الفريده الى من حارب وساهم الكثير من اجلي.
الفوركس يعتبر من اكبر الاسواق علي مستوي العالم ولكن اختيارك
مناطق جيده للدخول هو افضل خيار للتداول الناجح.كنت بعد القول الا مقصرا
ومعترفا بالعجز عن واجب الشكر

مبتدئ و لكن...
05-14-2016, 01:14
هناك ادوات بسيطة جدا في الميتاتريدر الا وهي القناة وافضلها قناة لينير
وبعد الكسر حدد الهدف عن طريق الدعوم والمقاومات واحسنها
ارسم الفاينوباتشي لدقته

Mohamed Qutob
05-14-2016, 01:31
بص يا غالى سوق الفوركس نفترض ان فيه 100% الكل
الكسبانين فيه 2% فقط
والخسرانين 98% تقريبا
بالتوفيق ان شاء الله يا غالى
واى استفسار او اى مساعدة انا تحت امرك

مبتدئ و لكن...
05-14-2016, 01:33
بصراحة الخسارةليس من السهل تهملها
و من الممكن ان تكره الفوريكس بسبب هجه الخسارة
انا اظن ان هاجا يختلفف بين الاشخاص
يعني يجد من يخسر و لا يرضي بالخسارة و يكمل طريقة
و يوجد العكس و لا يتحمل الخسارة......................

gamalali
05-14-2016, 04:19
لكن مش انتة لودك فى السوق ولا بلد وفى حد يقد يغير اتجاة السوق بمفردة

maskzorro
05-14-2016, 09:34
وبالتوفيق للجميع

roussi.27
05-14-2016, 10:02
نعم اخي لسوء حظك وسوء تعلمك ربما انت تحلل جيدا وتدخل الصفقة لكن تغلقها في وقت يجب ان لا تغلق فيها كما قلت انتظر لا تخاف فاذا كان تحليلك صحيح السعرسيعود الى طريقه
المشكل فيك انت تخاف وغير مطمئن نفسيا ،، عندما تحلل وتتاكد من صفقة افتحها ضع ستوب لوز وتايك بروفيت وانسى امرها حتى تنغلق لوحدها وان شاء الله تربح

algoddam
05-14-2016, 10:20
هذه هي الحال في السوق عندما تظن ان السعر سوف يواصل في ضد صفقتك تروح تغلق الصفقة وبعد ساعات تجد
السعر اصبح في منطقة الربح لو لم تغلق الصفقة بطبيعة الحال هذا يحدث لقلة الخبرة في التداول

forex all arabes
05-14-2016, 10:43
سلام عليكم ورحمة الله وبراكته اخواني الاعزاء اتمنى ان تكونوا بالف وحاول انك
تمسك الميزه دي وتعكسها لربحك مش خسارتك بشكل ما و تقبل مروري اخي وشكرا

محمد صلاح
05-14-2016, 14:54
هههه فعلا اخى العزيز هذا ما كان يحدث معنا فى البداية وكنا نعتقد ان السوق بيراقبنا وعايز يخسرنا بس يكفى ان اقول لك اننا بالنسبة للفوركس ليس متاجرين بل اعتقد عبارة عن طعم صغير

harimeche
05-14-2016, 15:47
الســـــــلام عليكم ورحمة الله وتعالى وبركاته

يا اخـــي أضنك تشك في السوق فكم رأس مـــالك

فانت لا تسوى معهم شيء لكي ينتضروك حتـــى تخرج

على أي انت لم تمر من مرحلة المؤامرة

أدرس كثيرااا وزد خبرتك وإن شاء الله يكون كل شيء تمام

yansane
05-14-2016, 16:29
دائما يحدث معى اذا اعلقت صفقه على خساره عند سعر معين يرتفع بعدها السعر مباشرة بتحصل كتير وحاول انك تمسك الميزه دي وتعكسها لربحك مش خسارتك بشكل ما اتمنالك تكون فهمت قصدي وتقبل مروري

nasseralkhbeer
05-14-2016, 20:25
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

latraaa
05-14-2016, 21:06
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على الرأي و على الطرح الراقي القيم و على المعلومات القيمة التي تقدمت بها و التي اتمنى أن يستفيد منها الإخوة اللكرام إن شاء الله، كما أتمنى أن نراك تحقق الثكير إن شاء الله

nadin22
05-14-2016, 21:15
للاسف كلنا بنتعرض للمواقف دى فى السوق
لكن المنطق بيقول انه سوق كبير ومش بيتحكم فيه جهه معينه ولكن السيوله فقط هى المتحكمه

nano
05-15-2016, 12:57
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على الطرح،
بالنسبة للخسارة هناك العديد من الإخوة الكرام و الدي خسروا، و لكن الفائدة هي أن تعرف كيف تتعلم من الخسارة التي لحقت بك و لا تعيد الخطأ مرة أخرى،
بالتوفيق إن شاء الله
/./././............

never
05-16-2016, 03:08
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هوالمشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

best39
05-17-2016, 00:07
السلام عليكم رحمة الله و بركاته.....
و بعد بسم الله الرحمان الرحيم .......

zaza0519
05-17-2016, 00:41
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
شكرا لك عن طرحك هدا الموضوع
أتمنى لو جميع الأعظاء أن يبدون لنا بمواضيعهم المتعلقة بالفوركس كي نستطيع فهم هدا السوق الغامض

esraa33
05-17-2016, 00:47
ههههه طبعا في غيرك كتير فى سوق الفوركس لكن انت ممكن تكون لسه مبتدا متعلمتش كفايه
عشان تقدر تدخل على السوق الحقيقي وتقدر تشتغل كويس نصيحه ارجع تانى اتعلم لفتره كويسه واستخدم
الحساب الديمو كويس عشان تقدر تكتسب خبره كويسه قبل ما تجازف بمبلغ من المال فى الفوركس

nassim126
05-20-2016, 09:26
السلام عليكم اخي هل في معلوماتك ان الفركس اكبر سوق في العالم من حيث السيولة لان به اكبر الشركات و الحكومات وليس وحدك هه

kimolene
05-23-2016, 04:27
ضذ تيار سعر , لذلك علىك التركيز في تحليلك اخي , بالتوفيق..............

---------- Post added at 01:27 AM ---------- Previous post was at 01:27 AM ----------

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته......................
ضذ تيار سعر , لذلك علىك التركيز في تحليلك اخي , بالتوفيق.

Mohammad shafik
05-23-2016, 04:31
اخي الكريم مثلما يوجد ربح ايضا يوجد خسائر يجب ان تعتاد على الخسائر والصبر على الصفقات وشكرا

ahmed helmy mahmoud
05-23-2016, 05:35
يجب عليك الصبر اخى الكريم .. فالشركه ليست مراقبه لك لكى تخسرك .. ولكن الخطأ لديك انتا فيجب عليك الصبر واعلم ان الصفقات فى الطلوع والنزول .. فاصبر حتى تنجح صفقتك .. اتمنى لك التوقيق والنجاح دائما

eslam farhat
05-23-2016, 09:28
السلام عليكم انتى مش متوفت ومش درس خطة الصفقة كويسة ومتعجل
فى انهاء الصفقة كون صبر وادرسة الصفقة كويسة وربنا يكرمك

saleh05
05-23-2016, 11:18

مشكور اخي الكريم على هذا التحليل المميز والمفيد الذي قدمته لنا

و الذي نتمنى ان يكون قد استفاد منه كل من دخل الموضوع

و تقبل مروري

dhmo
05-23-2016, 18:45
السلام عليكم انتى مش متوفت ومش درس خطة الصفقة كويسة ومتعجل
فى انهاء الصفقة كون صبر وادرسة الصفقة كويسة وربنا يكرمك

المهم ندخل صح وفيه طرق كتير اوي لتعلم المجال ده ولو المتاجر عاوز دروس كمان بفلوس هيلاقي او دورات تعليميه سواء مجانا اوبفلوس هيلاقي
بردو اهم حاجه هنا ان المتاجر يختار الي يناسبه

yasmins
05-23-2016, 21:37
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ......
شكرا جزيلا على المعلومات
جزاكم الله خيرا ......
تقبل مروري

emma91
05-23-2016, 22:11
مشاركتك مميزة واصل معنا
اتمنى مزيدا من المواضيع والمشاركات التي قد تفيد المبتدئين والمحترفين
اسال الله ان يوفقني واياكم وتقبل مروري المتواضع

dhmo
05-24-2016, 23:28
مشاركتك مميزة واصل معنا
اتمنى مزيدا من المواضيع والمشاركات التي قد تفيد المبتدئين والمحترفين
اسال الله ان يوفقني واياكم وتقبل مروري المتواضع

المفيد هنا انه لازم المتاجر يتعلم المجال الي هيعمل به كويس جدا ويدرس كل حاجه فيه على قد ما يقدر ياخد فكره عن كل فروعه ده هيساعده على انه يبني خبره جيده فيه ويحقق
ربح جيد من العمل عليه بعد كده

saleh05
05-24-2016, 23:50

مشكور اخي الكريم على هذا التحليل المميز والمفيد الذي قدمته لنا

و الذي نتمنى ان يكون قد استفاد منه كل من دخل الموضوع

و تقبل مروري

never1
05-25-2016, 12:47
مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصتالفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر

zaza0519
05-25-2016, 15:15
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
شكرا لك عن طرحك هدا الموضوع
أتمنى لو جميع الأعظاء أن يبدون لنا بمواضيعهم المتعلقة بالفوركس كي نستطيع فهم هدا السوق الغامض

slimane1
06-11-2016, 18:24
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هوالمشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة والمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

mohammadd
06-18-2016, 10:34
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على سيدنا محمد خاتم الانبياء والمرسلين اما بعد اخي الكريم السلام عليكم ورحمة الله وبركاتو اشكرك جزيل الشكر على هذة التقدم والابداع والاهتمام في كتابة المواضيع لكي تعلم الاخرين واسئل الله ان يكون هذة في ميزان حسناتك والسلام عليكم ورحمة الله وبركاتو وشكراا

Ahmed Mansour
06-18-2016, 10:37
دايما كانت بتحصل معى عند وضع الستوب لوز مثلا للصفقه يضرب الستوب ولا يطلع نقطه واحده كمان وينهار السعر مثلا بعد ذالك لكن ليس معنى هذا اننا نترك صفقاتنا بدون وضع حد خساره دا يعرض الحساب كله للضياع

hmadaaa
06-19-2016, 07:57
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على سيدنا محمد خاتم الانبياء والمرسلين اما بعد اخي الكريم السلام عليكم ورحمة الله وبركاتو اشكرك جزيل الشكر على هذة التقدم والابداع والاهتمام في كتابة المواضيع لكي تعلم الاخرين واسئل الله ان يكون هذة في ميزان حسناتك والسلام عليكم ورحمة الله وبركاتو وشكراا

forexfox
06-19-2016, 21:38
هو انا مش فاهم يعني ايه هل يوجد احد غيري لو تقصد ان فيه حد بيحصل معاه نفس اللي بيحصل معاك فدول كتيير واحب اوضحلك ان مفيش حد مستنيك تقفل صفقتك علشان السعر يتعدل ده بيكون نتيجه تسرعك او انك بتدخل الصفقه نتيجه معلومات غير كافيه وشكراا

mohammadd
06-20-2016, 09:44
هو انا مش فاهم يعني ايه هل يوجد احد غيري لو تقصد ان فيه حد بيحصل معاه نفس اللي بيحصل معاك فدول كتيير واحب اوضحلك ان مفيش حد مستنيك تقفل صفقتك علشان السعر يتعدل ده بيكون نتيجه تسرعك او انك بتدخل الصفقه نتيجه معلومات غير كافيه وشكراا

abosaif2016
06-20-2016, 11:29
الف شكر لك... موضوع مهم فعلا

رومانى
06-20-2016, 11:52
اخى الكريم بالنسبة لموضوعك الذى كتبته : هل يوجد احد غيرى فى هذا السوق ؟
ووضحت فيه تقلبات السوق فالبطبع السوق دائم التغيير وبالذات الفوركس.

forexfox
06-20-2016, 16:25

omarballouch
06-21-2016, 03:53
السلام عليكم ورحمة اللة تعالى وبركاته
لا يا خي الكريم ، المشكلة في كونك تحدد الاهداف لكنك لا
تعمل عليهم ، يجب ليك ان تتحلل تغير الاسعار يا اخي الكريم
عن طريق التحليلات .

hosam1982
06-21-2016, 03:57
السلام عليكم
اخي السبب هو التسرع في اغلاق الصفقة .. ولا اعرف لماذا تغلق الصفقة اذا كنت تستخدم وقف الخسائر "الاستوب لوس" اذن فعليك ان تترك الصفقة حتى تحقق الهدف او تضرب الاستوب

forexfox
06-22-2016, 04:15

kemo salah
06-22-2016, 08:25
كلنا هذا الشخص اخى و لكن تعلم الصبر و التحكم فى النفس فليلا و نتمنى التوفيق لكم جميعا
و السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة و دمت

forexfox
06-23-2016, 18:40

zarour soufyane
06-23-2016, 19:43
اخي الكريم هذا يحدث معي و معك و مع جميع التجار المبتدئين و الامر يتم بمحض الصدفة لان السوق لا يمكن ان ناثر فيه نحن لتجار الصغار بالمحافض الصغيرة التي نمتلكها
بالتوفيق

latraaahr
06-23-2016, 20:02
مشكور اخي الكريم على المووضع و على الراي و على الطرح الراقي القيم و على الراي و على الطرح الراقي القيم و على المعلومات التي تقدمت بها و التي اتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله، بالتوفيق لك

lebouziramzinio
06-25-2016, 02:41
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة بعد بسم الله الرحمن الرحيم أما بعد اخي الفاضل هذا يدل يا اخي الكريم على قلة خبرتك ومستوى تعليمك

time
06-25-2016, 02:57
الاخوة الاعضاء الكرام

بسم الله الرحمن الرحيم
حياكم الله اخواني و مساء الخير اما بعد
السوق بيلعب على نفية المستثمرين الصغار يجب ان تكون لديك استراتيجية قوية و تتمسك بها الى ان تربح

السلام عليكم اخواني ورحمه الله وبركاته

khalidjoker
07-09-2016, 19:06
السلام عليكم ورحمة الله تعالى و بركاته، أما بعد:
لا يا أخي السبب وراء خسارتك هو بسبب دخولك في نقطة ضعيفة أو عكس الإتجاه العام.
بالتوفيق و السلام.

Rami Abadlia
07-09-2016, 19:32
بسم الله الرحمان الرحيم
أخي أنا كمان جديد بمجال الفوركس و لحد هلا فالخسارة لكن الحمد لله عم اتعلم

محمد ابوغزاله
07-09-2016, 19:37
اخى السعر لا ياخذ اتجاه واحد بل يرتد وبيحمل تصحيح وممكن يكون اكثر من مره فيجب عليك ان تدرس حركه الزوج جيدا واستعين باكثر من مؤشر
ثم حدد نقطه دخول جيده وحدد استوب لوز وتك بروف واترك الصفقه تضرب احد الهدفين بدون اى تدخل منك.

aboubakeur_m12
07-09-2016, 19:54
الكثير من الاشخاص من يتداول في الفوركس لسبب او اخر و البغية هي ربح المال باسرع طريقة ممكنة فالفوركس يعتبر من الميادين القليلة ان لم يكن الملجا الوحيد لتحقيق المكسب السريع و برغم هذا فالفوركس غير منتشر في البلاد العربية عكس الغرب الذي اصبح رائدا في هذا المجال ضف الى ذلك الكفاءاة المتوفرة هنالك

locos
07-09-2016, 20:01
هههههه اخي الكريم سوق الفوركس اكبر سوق للتداول في العالم
معك الملايين انت تخسر هم يربحون والعكس
طبعا انت في صراع بيع وشراء قد تشتري انت ويبيع غيرك واحدكم يربح
ادعوك لتطوير معلوماتك على بورصة تداول العملات المالية وبالتوفيق لك

tenon
07-10-2016, 18:46
هههههه اخي الكريم سوق الفوركس اكبر سوق للتداول في العالم
معك الملايين انت تخسر هم يربحون والعكس
طبعا انت في صراع بيع وشراء قد تشتري انت ويبيع غيرك واحدكم يربح
ادعوك لتطوير معلوماتك على بورصة تداول العملات المالية وبالتوفيق لك

النظام هنا ان فعلا الخساره هيا درس مدفوع التمن للمتاجر لازم يتعلم ازاي يتستفيد منه في التعلم وانه يلا يقع في الخطأ الي خسره قبل كده وده هيجي بالوقت والتعلم والمتابعه
علشان يكون افضل ويواصل الطريق

akram mohamed obaid
11-12-2016, 15:00
لا أخي أعتقد إنك لاتملك الخبره الكافيه للدخول إلى هذا السوق حيث تفتقد إلى المعرفة التامه بهذا السوق الكبير عليك بالتعلم جيدا ودراسه السوق بشكل جيد فالمتاجره تحتاج إلى شخص بعقلية كبيره

bahoma310
11-12-2016, 15:59
لقد حدث لي مرة مع المجنون و هي من اسوء صفقات التي خضتها
اكثر من اسبوعين و انا انتظره ينزل
و لما اتخدت قرار اطلعب بخسارة احسن
طلعت و بعده ب ربع ثانية نزل اكثر من 300 نقطة في 5 دقائق

tamermosa
11-12-2016, 16:07
ههههههه دايما بتحصل معايا ، و بحس فعلا ان في حد بيراقبني ههههه
الاهم انك تلتزم باستراتيجية معينة و وقف خسارة مهم جدا جدا
علشان ممكن مرة السوق ياكل كل محفظتك

جمال صادق
11-12-2016, 16:10
اعتقد ان سوق الفوركس بة الكثير من انواع المتداولين اللذين يعتمدون فى تجارتهم على عمل الارابح و لكن لابد لنا من ان نعمل على تعلم المزيد من الاستراتيجيات الناجحة التى تسخدم لعمل الارابح

بشير حمدان
11-12-2016, 16:39
السلام عليكم
اخى الكريم كثيرا ما يحدث هذا الامر خصوصا فى بدايه الطريق ولكن فى بدايه الطريق يكون هذا الامر متكرر كثيرا اما بعد التمرس فى العمل يقل هذا الامر ........

salichou
11-12-2016, 17:42
اولا السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين اما بعد فمرحبا بكم في منتداكم العزيز و ارجو ان ينال الجميع الافادة اما بعد:
نعم اطيد يوجد العديد من المتاجرين هههه

kymslye
11-14-2016, 19:54
هده الامر اخي يحصل مع الجميع في السوق الفوركس و لبسبب اننا لا نملك خبرة كافية في هدا السوق لكي ندخل في التوقيت المناسب والصفقة الجيدة للربح حاول ان ننقن استراتجية ما وسوف تلاحض التغير و البرح المحقق

ziko7
11-14-2016, 19:59

mariamrz
11-14-2016, 21:24
د بيكون نتيجة لقلة الخبره بالسوق فانتا لم تعرف نقاط الدعوم والمقاومات ومناطق للعرض والطلب
ادرس الاول الفوركس صح وهتكتشف نفسك خبيؤ بالفوركس وهتحلل الشارت وهتحس ان الشارت بيتبع كلامك لكن ابعد عن الطمع
بالتوفيق

tazi larbi
11-14-2016, 21:33
السلام عليكم اخي فتح الصفقه لا يكون عشوائي ثم نلقلي اللوم على السوق لبد من دراسه لاتجاه السعر ثم نفتح صفقه معه وليس ضده وهكذا ستجد نفسك تربح المهم ادرس الصفقة واحسب الخساره قبل الربح اتمنى لكم النجاح والله الموفق

salichou
11-14-2016, 21:35
نعم اخي كلنا هنا لا تخف لست وحدك في السوق نحن هنا لنتعلم من بعض
و نحاول مواجهو هذا السوق الكاسر و الله مستعان و شكرا ..

ابوفؤاد
11-14-2016, 22:00
نعم هناك الكثير بالسوق هل انت اذى تبع تشترىمن نفسك انت بالفعل اخذت القرار بالوقت الخاطء و لهذا تظن ن الامر كان متعلق بك و هذا يحدث كثير خاصه ان كن لا تعلم ما انت عليه بالصفقه

ebn masr
11-19-2016, 16:10
لا طبعا مش انت وبس اللى فى السوق فى غيرك كثيرين ولازم تعرف انه السوق ملىء بالملايين يتداولون بشكل يومى وانت منهم بخلاف التظر عن مستوك

rashford
11-19-2016, 20:41
الســلام عليـكم ورحمة الله تعالى وبركاته
بكل تأكيد أخي العزيزي يوجد الكثير من المتداولين غيرك في السووق و الكثير من الشركات الوساطة و البنوك تتداول في سووق الفووركس يا غالي.

محمد صلاح
11-19-2016, 20:49
ههههه طبعا سؤال غريب اكيد اخى العزيز هذا السوق من اكبر الاسواق وكمان احنا نعتبر سمك صغي جدا بالنسبى لهذا المجال ويمكن لا نذكر

المهم
11-19-2016, 21:06
لا يا اخي الكريم فانت اصلا لم تدخلمن منطقة او نقطة جيدة ةو لهذا يرتد عليك السعر
لو دخلت جيدااا كبعض الاخوة راح يكون ''صفر'' انعكاس
موفق

alatn123
11-30-2016, 22:40
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اخي الكريم
طبعا هذا الكلام غير صحيح .. و اذا كونت خبرة كافية ستعرف ان السعر غير مرتبط بفتحك و اغلاقك للصفقة بل بالاخبار و التحليل الفني
بالتوفيق يا غالي

m7med09090
11-30-2016, 22:53
السلام عليكم و رحمة الله وبركاته
لو انك حللت الصفقة بشكل صحيح لعرفت ان الخسارة التي حصلت عليها هي مجرد كسر كاذب و سيمشي السعر كما تريد واتمني من الله ان تكون في تمام الصحة والعافية

karinho91
12-01-2016, 14:02
السلام عليكم
بالطبع هناك العديد من المتداخلين في هذه السوق لكن أعتقد أن تغير غتجاه السوق يدل على أخطاء فنية منك

bakup28
12-01-2016, 16:12
هذا يدل على قلة خبرتك ومستوى تعليمك في الفوركس
لان هناك مناطق يرتد منها السعر
يجب ان تكون على درايه بها

Omar Morad
12-01-2016, 21:34
السلام عليكم ، لا تقلق لست وحدك فى هذا السوق وهذا
يحدث طول الوقت مع اشخاص كثيرين عبر العالم ، توقف
وفكر تعرف ماهو الخطأ الذى تقوم به وطريقه اصلاحه

Mohamed Khateeb
12-01-2016, 21:58
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
انصحك اخي الكريم بالتدريب علي الحسابات التجريبية لتاخذ الخبرة ثم بعد ذلك
انتقل لفتح حساب حقيقي وابدا التداول

karinho91
12-05-2016, 20:42
السلام عليكم

Mustafa gamal
12-05-2016, 21:14
نعم هذه مشكلة يواجهها عدد كبير من المتاجرين في هذا السوق و عموما سوف تتحسن اختياراتك لأماكن البيع و الشراء مع الوقت

عبد الرحيم رافا
12-05-2016, 21:15
السلام عليكم و رحمة الله
نعم اخي هذا سوق يوجد فيه ملايين المتداولين عبر انحاء العالم من مختلف الجنسيات و الدول و شكرا اتمنى لك التوفيق

ebn masr
12-12-2016, 06:21
على اد ماعرفت وفهمت انت تقصد ايه بالظبط ولكن السوق عامة ملىء بالمتداولين على مستوى العالم وتقبل مرور ى على ىموضوعاتك

waelmma
12-12-2016, 07:22
:)):o:yahoo: تمام اخى الفاضل حصلت لى كثير هذه الحكاية والحقيقة انه
علشان كدة لاالتزم قوى بوضع الاستوب لوز الا فى حالة الصفقات كبيرة الحجم

zizoo99
12-12-2016, 08:22
و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته
يا اخى اما انك تحدد ستوب لوز صغير جدا او انك منحوس بالفعل او انك لا تحسن اختيار الصفقة و نقطة الدخول القوية فالسوق لا يعرفك و لا يعرف فلان و لا يعرف علان ولا زيد و لا عبيد

osama147
12-12-2016, 08:39
اخي بتأكيد ان السوق مليئ بالتجار ولكن انتا لا تراهم ولا هم يرونك وانتا اخي حاول ان تتعلم اكتر
الفوركس حتى تجد لك طريقة لا تخسر بهاا حاول ان تحافظ على ادارة رأس المال جيداا حتى لا تمرجن
تحية لك..

bakup28
12-12-2016, 09:04
قلة خبرتك ومستوى تعليمك في الفوركس لان هناك
مناطق يرتد منها السعر يجب ان تكون على درايه بها
وبالتوفيق للجميع

Ayman ElSayed
12-12-2016, 10:09
السلام عليكم
يحدث هذا معي ولكن ليس في معظم الاحيان لأني بدأت أتعلم كيفية
ضبط الستوب لوز على مسافة نقاط مناسبة من ارتداد السوق الفعلي

best39
12-17-2016, 13:36
مشكور علي معلوماتك دي اخي اتمنالك التوفيق واتمنا ان كل واحد يقر في المجال دا كتير ويقدر يفهم كل الكلام الي يقدر يخليه يحقق ربح زي المعلومات دي اخي[EXTRACT]ضاف صبرا الذي اختير قبل أيام نائبا للوفد المفاوض من المعارضة في أي محادثات "يجب وقف قصف المدنيين من قبل الطيران الروسي ويجب فك الحصار عن المناطق المحاصرة. أي شكل من الاشكال. نحن لا يهمنا شكل المفاوضات لكن يجب تهيئة الظروف والمناخات المناسبة للمفاوضات."

magic777
12-17-2016, 19:26
بص وعن تجربه اغلبنا بيحصل معاه كده اخي وعلشان تكون في الامان حاول تقسم اللوت الي هتدخل بيه الصفقه مهما كنت متاكد انها قويه
السوق هيعكس بردو وتدخل لما يعكس بنص اللوت الاخر

AHMED NOLE
12-18-2016, 00:48
اكيد كل واحد حصل معاه كده وبظأ يشك لكن الموضوع ان السوق بيكون

فيه فعلا مصايد للمبتدئيين اللى خبرتهم قليله

هو خبره وفهم وهتفهم وكمان لو انت مركز مع زوج معين هتقرا الحجات دي

ahmedahmed1
12-23-2016, 02:47
حاول انك تمسك الميزه دي وتعكسها لربحك مش خسارتك بشكل ما اتمنالك تكون فهمت قصدي لان السوق يحتاج الى المتداول الذكى وشكرا

waelmma
12-23-2016, 08:14
:(:)):o:o بارك الله فيك اخى العزيز وده بيحصل لنا كلنا فعلا
ان الواحد بيدخل الصفقة وبعدين اتجاه الصفقة بيتغير المهم التاقلم مع الصفقة

bassem forex
12-23-2016, 08:21
نعم نعم انت لست وحيدا في هذه المعاكسة انا ايضا عندما اغلق الصفقة فورا السوق بينعكس

salwa010
12-23-2016, 08:35
تاكد انه خلل في تحليلك ليس اكثر اخي حلل العملة بشكل جيد وانسي الخوف واصبر شوية علي صفقاتك وانشاء الله ربح
وفير لاتتردد واجعل الثقة دائما موجودة فهي تعتبر من اسرار الربح
شكرا

سيد2017
12-23-2016, 14:11
بصراحة يا اخى الكريم لا اعلم ما تقصد فى سؤالك وانما سوق الفوركس كبير جدا ويوجد به العديد من المتداولين فى جميع انحاء العالم حيث ان الفوركس يتم التداول به حوالى 3ترليون دولار يوميا يا اخى

bakup28
12-23-2016, 14:31
وبالتوفيق للجميع

Ayman Abdellatif
12-23-2016, 15:20
السلام عليكم و رحمة الله و بركاتة
اخى الكريم يلزم عليك المزيد من التعلم عن التحليل و التدرب على حساب تجريبى لفترة اطول هذا يحدث معك لقلة خبرتك فى التحليل ف اعمل على ثقلها بالتدريب

amraljokar
12-23-2016, 15:51
اخي الكريم هذا كله بسبب الخوف من انعكاس السوق
ولكن يمكنك التحليل الجيد والصبر علي الصفقات
لانه بالفعل السوق في اقل من ثانية من الممكن ان ينقلب
تقبل تحياتي

alatn123
12-23-2016, 16:06
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اخي الكريم
هذا يحدث كثيرا ,,, ليس السوق ضدك بل انت اسئت الدخول ,, يجب ان تنتظر السعر المناسب و لا تجري وراءه
بالتوفيق يا غالي

big.pharaoh
12-23-2016, 17:59
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته... ههههههههه كانت بتحصل كتير معايا للاسف زمان. لان الواحد بيفضل ملاصق للشارت. وده غلط جدا. لانك مركز على الشارت. وخايف الربح يضيع منك

Iheb1302
01-08-2017, 15:20
مرحبا أخي الكريم أضحكتني أخي بالفعل لقد حصلت معي اكثر من مرة و
ذلك ناتج عن التحليل الخاطئ الذي نتعبه بالتوفيق و الارباح

magic777
01-17-2017, 20:50
لا اخي انت مش لوحدك ده نظام تقريبا ماشي في السوق وانا بلاحظه دايما حتى مع التحليل السليم هتلاقي ان السعر لا يتحرك مع اتجاهك الا
بعد مده طويله ان صبرت فعلا

ahmedahmed1
01-17-2017, 21:34
يجب عليك ان تتعلم من الخسارة فبالنسبة للخسارة هناك العديد من الإخوة الكرام و الذين خسروا اموالهم و لكن الفائدة هي أن تعرف كيف تتعلم من الخسارة التي لحقت بك و لا تعيدها مرة اخرى

alonsoo
01-18-2017, 07:34
هههههه للاسف اغلبنا هذا الرجل يا اخى الفاضل . اول ما تقفل الصفقة على خسارة يطير بعدها سبحان الله
وتحس ان فى حد فعلا قاعد مراقبك ومستنيك ههه

muhammad ismail
01-18-2017, 10:11
يجب ان تعلم اخى الكريم ان الخسارةواردة فى كل مجالات العمل ولكن يجب ان تتعلم كيف تستفيد من اخطاءك وتكتسب الخبرت اللازمه لمواجه
التحديات والعقبات والخسائر

skylol
01-18-2017, 10:41
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

اعتقد انك لست الوحيد الذي يخسر قد يكون قلة الخبرة لديك

لا تخلي هذا الشي ياثر على معنوياتك مش تقول ان حظك مش كويس

حاول تاخدلك كدا يومين تريح فيهم عشان نفسيك تهدا

hosam2020
01-18-2017, 11:04
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
شكرا جزيلا على هذا الشرح المفيد و كل الشكر و التقدير
لاعضاء المنتدى الكرام على ما يقدموه من معلومات مفيده
و نصائح قيمه يستفيد منها كل الاعضاء و بالتوفيق للجميع

drahmedmagdy
01-18-2017, 11:59
السلام عليكم وا رحمة الله وا بركاتة
اللهم صلى على محمد صلى الله عليه وسلم
شكرا لك اخى على تلك المعلومات المهمة والتى ارى فيها ان بالنسبة للخسارة هناك العديد من الإخوة الكرام و الدي خسروا، و لكن الفائدة هي أن تعرف كيف تتعلم من الخسارة التي لحقت بك و لا تعيد الخطأ مرة أخرى
بارك الله فيك أخي الكريم ،
اتمنى يستفيد منه الجميع

mahboub
01-18-2017, 12:25
تداول الفوركس المعروف بسوق العملات الأجنبية يعد أحد أهم وأنشط الأسواق العالمية لما يتوافر فيه من مميزات. يتميز سوق الفوركس بأنه مفتوح للتداول على مدار ٢٤ ساعة بعكس سوق الأسهم المحدد بساعات عمل محدودة وبالرغم من أن تداول الفوركس والعقود الأجلة هو الأكثر إنتشارا عالميا ، إلى أن هناك العديد من المفاهيم الخاطئة عن الفوركس في العالم العربي.
:tie:

amine bajjou
01-18-2017, 12:30
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته انا مبتدا جداا اخي الكريم و لم اقم الى حد كتابة هذه السطووور باي تداول في الفوركس و لم ادخل بعد الى اي سووق و بالتوفيق لجميع الاعضاء و تققبلواا مروووري و شكرا

wwwfox12348
01-18-2017, 13:33
السلام عليكم اخي الكريم الجميع يخصر ولكن الشطاره هي التعلم من تلك الخساره لتحقق النجاح
واتمني لك التوفيق اخي الكريم وشكرا

bakup28
01-18-2017, 14:08
وبالتوفيق للجميع

ayoubfc
01-18-2017, 14:23
هذا يدل يا اخي الكريم على قلة خبرتك ومستوى تعليمك في الفوركس
لان هناك مناطق يرتد منها السعر يجب ان تكون على درايه بها
وبالتوفيق للجميع.

ali gamal
01-18-2017, 14:41
بدأت هذا السوق منذ حوالي ثلاث سنوات وأكثر
أول حساب 150 دولار طبعا بعد ارباح طائله علي التجريبي ولكن كان دخولي بالحقيقي متخوفا من الشركات
وحساب ثاني 300 دولار
إلي أن وصلت مجموع حساباتي 10 حسابات تقريبا باجمالي 2500 دولار تقريبا
خسرتهم جميعا بلا أي مكاسب والحاله بقت ض.ج طبعا
جلست وفكرت كثيرا لأعوض خسارتي ودخلت بـ 150 دولار تاني خسرتهم كلهم

شوف كام حادثة خساره علي مدار 2.5 سنه؟

بدر اشطيبي
01-18-2017, 14:42
اي دعك من تلك النظرة السلبية لنفسك و لطريقة تداولك ثق انك تحتاج
فقط الى ثقة في النفسو في قدرتك على التحليل و الانضباط بالتوفيق

مروه عصر
01-18-2017, 14:47
السلام عليكم
يجب على كل متداول عند الدخول فى صفقه معرف متطلباتها من كل اتجاه وان تتحلى بالصبر عند الشعور بانك تريد قفل هذه الصفقه وتنتظر الى اخر لحظه حتى تقوم بقفلها حتى تستطيع تحقيق الربح الذى تسعى اليه

123Hasnaa123
01-18-2017, 14:56
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. زمان كنا كلنا عندنا نفس شعورك ده بظبط لكن لما بنبدء تحلل و نشتغل صح و مظبوط الدنيا بتبدء تتظبط و تتعدل و نعمل صفقات ناجحه وربحه بفضل الله .......

zezo3
01-19-2017, 01:08
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته ... اخى الفاضل كلنا هذا الرجل ودا اللى دائما بقول عليه هو العامل النفسى اساسا الفوركس قائم على العامل النفسي ولذلك دائما ما بنصح بالسيطره على العواطف .

Shadyy
01-19-2017, 01:47
السلام عليكم ورحمه الله اخي هذا خطا حيث انه عليك بعدم التسرع عند خسارتك و عليك ان تدرس و تراجع السوق العالميه بعنايه و تعيد النظر في الاوضاع حتي تتوقع الاحداث و تكون تجارتك ناجحه

antr
01-19-2017, 06:04
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
الكثيررررررر معك فى السوق بيعلقوا كمان بس هى الفكرة فى كونهم من الممكن ان يخرجوا بمكسب او اقل خسارة بالصبر والمنورة مع السوق

ahmedmahmoud2017
01-19-2017, 07:21
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي العزيز في اعتقادي اخي انهم لم يقصدو فعل ذلك ولكن من الممكن ان يصادفك سوء حظ ويجب عليك التعلم من اخطائك

waelmma
01-19-2017, 07:24
:(:)):o اخى الفاضل هذا الموضوع بيحصل لى كثيرا لكن انت
لو داخل مع الترند يبقى السعر هيعاود فى اتجاه صفقتك ام لو عكس الترند يبقى الخسارة هتكون كبيرة لاقدر الله

hoos
02-08-2017, 17:34
اكيد حضرتك كلنا حصل لينا كده فاذا كنت واثق في التحليل بتاعك خليك علي نفس
اتجاه الصفقة الا اذا ظهرلك ترند او مقاومة مكسورين او اي اشارره تاكد عكس الاتجاه

Mr Fathy
02-08-2017, 17:38
بسم الله الرحمن الرحيم ازاى انت وحدك فى السوق طالما فى حد مستنيك تقفل ويدخل يكسب هو ؟ هو فى حد بيراقبك فى الفوركس ولا ايه ! ????

hamadasalama
02-08-2017, 17:45
اخي الكريم بالفعل فان هذا التجاره يتحكم فيها االماركت ميكرز والذين يقومون بدوهم بان ليس مسموح بكل الناس ان تربح فالطبيعي ان يكون هناك رابح وهناك خاسر ده طبيعه السوق وفقنا الله للربح دائما

mirooo91
02-08-2017, 17:47
السلام عليكم .... انت لابد ان تحدد الارقام بتاعه الدخول والخروج ومن المهم ان يكون التعامل الجيد
ي المنصة علي اساس التحليل الفني مش اكتر
بالتوفيق ان شاء الله

aboeluosr
02-08-2017, 17:51
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اخى انت لست وحدك بالسوق فهناك المليارات من البشر والذين لديهم احترافية
وخبرة عالية جدا ونصيحتى ان تغير من نفسك وتعمل على كل الطرق تقبل تحياتى

rix215
02-08-2017, 19:08
بسم الله الرحمن الرحيم
الصفقة قديمة نظرا لقدم الموضوع ولكن احببت المشاركة
بالتوفيق للجميع
استغفر الله و الحمد لله
اللهم صلي وسلم على سيدنا محمد

MOHAMED SAID ELSAYED
02-14-2017, 00:38
هي مجرد صدفه مش اكتر او نتيجه خبر معين واكبر دليل ان الكلام دا مش بيحصل علطول مش اي صفقه انت بتقفلها علي خساره السعر بيرجع للربح تاني وانصحك بالصبر

najjout
02-14-2017, 00:48
يا جميل شكرا ليك كثير كثير جدا على هذا الشرح الجيد و الرائع والمفيد
مع اطيب تحياتي لك و لكل اعضاء المنتدى تقبل مروري مسيرة موفقة انشاء الله

Rozeta
02-14-2017, 20:27
اخي اعتقد ان هذا من قلة خبرتك وعليك تزويد معلوماتك والاستماع الا كثر للشرح والدراسه

zakariacr07
02-14-2017, 21:08
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته

أخي كل متداول يمر بفترة خسارة لكن الجيد أن نعرف السبب و نبتعد عنه مرة أخرى و يجب عليك الصبر عند قيامك بصفقة

ahmadezz
02-14-2017, 21:19
قد يكون تحليلك ضعيف او يكون ستوب لوز قريب او تكون صفقاتك
ضذ تيار سعر لذلك علىك التركيز في تحليلك وعليك الصبر

aki
02-14-2017, 21:23
السلام عليكم ورحمة الل هتعالىوبركاته.
بالنسبة لك يا اخي الفاضل عليك بالتحليل الجيد ووضع تيك بروفيت وستوب لوز لصفقاتك حتى لو قدر انعكس راح تكون الخسائر قليلة.
حظ موفق

ashmawey
02-17-2017, 15:31
بسم الله الرحمن الرحيم
اخي الكريم , لا بد من التاني و التريث قبل بدأ التداول في سوق الفوركس وذلك للحفاظ على رأس المال وعليك باختيار الوقت المناسب للتداول وعدم التسرع واقفال الصفقة على خسارة
مع خالص الاحترام و التقدير

zakariacr07
02-17-2017, 17:40
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته

أنا حصلت معي أخي الكريم و لكن هذا ناتج عن التسرع و التوتر بالتوفيق

بسمه امل
02-17-2017, 20:39
السلام عليكم
مبدايا دة تصرع منك حاول التأنى قبل القفل
لان دة نظام سيستم كامل على الكل
وحاول تستفاد من غلطاتك علشان تتقدم
بالتوفيق

mrramy
03-13-2017, 10:13
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته بعد التحيه اخى الفاضل ههههه فعلا انا كنت كدا الاول بس الصبر فالصبر اخى الفاضل والتزم بالاستوب طالما هناك استوب
شكرا

lionhmada
03-13-2017, 10:20
دائماً ما نرى بعض المفارقات الغريبة في سوق العملات الفوركس , يعني السعر يكون ماشي في اتجاه تيجي تفتح صفقة يعكس عليك , او تقفل صفقة يروح برضه السعر تلاقيه ضدك .

ساعات تبقى فاتح الصفقة وتلاقى السعر ماشي ايجايبي بس ببطء لمدة طويلة تقفل الصفقة , وبمجرد ما تقفل تلاقي السعر بيجري وجاب الهدف اللي كنت محدده وتخطاه كمان .

سوق بالرغم من غرابته لكنه ممتع جداُ برضه .

محمدفؤاد
03-13-2017, 11:53
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الغالى هذا يدل يا اخي الكريم على قلة خبرتك ومستوى
تعليمك في الفوركس لان هناك مناطق يرتد منها السعر يجب ان تكون على درايه بها

magic777
03-13-2017, 16:53
اخي مش لوحدك انا بيحصل معايا نفس الحركات دي بردو بطريقه مستفزه ولما بكون مع الاتجاه ويجي حتى خبر في صالح
الاتجاه السعر يقف وميتحركش

ahmedm
03-13-2017, 17:22
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ممكن يكون الموضوع جه معاك قدرا ومصادفة انك تعلق الصفقة أكتر من مرة علي خسارة وفجئة يرفع السعر بعد اغلاق الصفقة في حل ممكن تعمله انك تستخدم الهيدج وتسيب الصفقتين معوكسين ضد بعض الي تمشي مع السعر تقفل التانية

Abu_Yassin
03-13-2017, 17:31
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة مرحب أخى الكريم أكيد يوجد ملايين المتداولين غيرك بالسوق ومنهم متداولين كبار جدا وتغيير أتجاه السعر بعد أغلاقك للصفقة وارد جدا وبيحصل كتير وعلى ذلك يجب عليك أن تختار صفقاتك بعناية وتحللها فنى وأخبارى

Abdiaziz
03-13-2017, 18:03
اخى الفاضل
نقف كثيرا امام ابداع طرحك وذووق انتقائك
وثق انك احد هؤلاء الاعضاء الذين سرقوا منا حتى الاحرف البسيطه التي نحاول مجاراتهم بها والرد عليهم ينحني الشكر امام كلماتك
وموضوعك الراااائع لكم كل الشكر
دمتم بهذا الابداااع

Thequest250
03-13-2017, 18:13
جزاكم الله خير أخي الكريم..
أيها المتداول الكريم ، لا تحاول أن تبحث عن اليقين في هذا السوق فإنك لن تجده أبدا ، بل حاول أن تصنع من نفسك تاجرا متأقلما مع ظروف عدم اليقين.
و عليه : يجب أن تدخل كل صفقة باحتمال 50/50 ، و فور إنتهائها ابحث لك عن فرصة أخرى ، و أخرى.
لا تخف من السوق ، و لا تبالغ في الثقة بنفسك.
هم 5 احتمالات لا غيرهم بهذا السوق:
*خسارة محدودة.
*مكسب محدود.
*الخروج من الصفقات على التعادل.
*خسارة كبيرة.
*مكسب كبير.
الفوركس علم وفن في التداول.

bakup28
03-13-2017, 18:31
كتير بتحصل كتير وحاول انك تمسك الميزه دي وتعكسها
لربحك مش خسارتك بشكل ما اتمنالك تكون
فهمت قصدي وتقبل مروري

Forexaway
03-13-2017, 20:04
عليك ان تكتسب خبرة في مجال الفوركس اكثر ولا تتسرع ثم التركيز في معلومات الصفقة واكيد بيحصل خسارة عموما وهذه تجارة المهم تدرس الخطا لكي لا يتكرر معك.

ابوعلى
03-14-2017, 00:07
السلام عليكم ورحمه الله ربنا يوفقك وتربح ان شاء الله تقبل المرور اخىالكريم

ahmed abdelmomen
03-14-2017, 00:35
فعلا اخي الكريم انا بيكون عندي نفس المشكلة دي بحس ان اسوق بيراقبني
ولما بقفل الصفقة بتصعد لو سبتها تنزل وهكذا واعتقد ان الاحساس ده بيكون عند جميع المتداولين

ashmawey
03-31-2017, 19:04
اخي الكريم , كلامك عين العقل و صحيح , لا بد من التاني و التريث قبل بدأ التداول في سوق الفوركس وذلك للحفاظ على رأس المال
مع خالص الاحترام و التقدير

asmaamagdy
03-31-2017, 19:06
السلام عاليكم ورحمة الله وبركاته نرجو من الله حسن التوفيق
السوق ملئ بالاعضاء الذين يقومون بعمل صفقات ولكن اكيد ليس على طول وانما بعدد محدد للحفاظ على راس مالك