PDA

View Full Version : الفرق ما بين الحساب التجريبي والحساب الحقيقي

OsamaNasser
01-26-2016, 13:18
السلام عليكم
طبعا معظمنا عندنا حسابات حقيقيه علي انستا
انا امبارح عملت حساب تجريبي بغرض التدريب
ولكني فوجئت باختلافين
اول حاجه عدد الارقام بعد العلامه العشريه للسعر في الحساب الحقيقي 5 ارقام في الحساب التجريبي 4 ارقام
تاني حاجه ان الاسبريد مختلف في الحساب الحقيقي الاسبريد بيكون 30 في الحساب التجريبي 3 ( ممكن يكونو نفس الرقم مع الاخذ في الاعتبار فرق العلامات لعشريه بين الحسابين لكني بصراحه لا اعلم)
تالت حاجه عايز اعرف الحساب اللي اتعمل ده ستاندرد ولا ميكرو علشان اعرف احدد حجم العقد اللي هفتح بيه الصفقات بتاعتي

فهل فيه امكانيه اني اخلي الحساب التجريبي زيه زي الحقيقي في حته الاسبريد والعلامه العشريه ؟؟
وازاي اعرف نوع الحساب
ارجو الافاده

alizert2015
01-30-2016, 01:16
اخي الكريم الفرق ما بين الحساب التجريبي والحساب الحقيقي يكمن
في ناحيتين الاولى من ناحية الاموال التي تكون افتراضيه في الحساب التجريبي
وحقيقيه في الحساب الحقيقي اما الناحيه الاخرى فهي المتعلقه بالجانب النفسي

ibrahimsoft
02-17-2016, 20:31
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
في الواقع اخي الفاضل انني ليس عندي اي فكرة عن هذا الموضوع لانني مازلت مبتدئ كنت اتمني مساعدتك اعذرني .. ادعو الله تعالي ان يوفقك انت و بقية الزملاء

The_Gahbaz
03-19-2016, 04:44
الحسابات التجريبيه معموله علشان تحاكي نفس تجربه الحساب الحقيقي بالظبط
الاختلاف الوحيد اللي بيكون موجود ان الحساب التجريبي معمول باموال وهميه يعني لا هتكسب منه ولا هتخسر فيه اي فلوس
وبيكون الهدف منه هو التدريت علي المتاجره والاحتكاك العملي بالسوق وانت مطمن علي فلوسك

ahmed elsawaf
03-29-2016, 18:16
الحسابات التجربيه متخصصه عشان تكون نفس الحساب الحقيقى بالظبط ولكن الحساب الحقيقى بيتكون فلوس بجد انما الوهى معمول باموال مزيفه يعنى لا فيه لا مكسب ولا خساره الهدف بس انك تدرب والتداول عشان لما تداول بحسابك الحقيقى يكون عندك خبره تقبل مرورى

chlor
07-11-2016, 16:00
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اخي الكريم . بالنسبة للاختلافات فصحيح هي موجودة لان الغرض من الحساب التجريبي هو التعلم. اما بالنسبة لعدد الارقام فخذا راجع لنع حسابك. اظن انه يوركا

sob81
07-11-2016, 16:24
الفرق بين الحساب التجريب يوالحساب الحقيقي من وجهة نظرى هو الاحساس لدي المتاجر حيث كل متاجر يكون لة القدرة على اختيار وتجرببة الاستراتيجيات على الحساب التجريبي ولكن فى الحساب الحقيقي يكون فى نسبة من التردد

ahmedeltouny
07-11-2016, 23:06
الحساب التجريبى الغرض منه هو فقط التدريب والتعلم الاستراتيجيات اللى من الممكن تطبيقها فى الحساب الحقيقى اما بالنسبه للعلامات العشريه والاسبريد المختلفين فى الحقيقى عن التجريبي اظن انه امر عادى وخاصه انها فى حساب تجريبى الهدف منه التعلم فقط فكل الاموال التى تتواجد به هى وهميه لا يمكن تحقيق مكسب حقيقى او خساره حقيقيه منها

ابوفؤاد
08-11-2016, 22:08
لا فرق بين الحقيقى و التجريبى و انه ان يكن هناك فارق فانه بين نوع المال الموضع بالحساب فقط هذا مال وهمى و هذا مال حقيقى كما هو ظاهر لك و بالتالى فان التجريبى ليس به من شائبه بل هو اكثر افاده

yacine7
08-22-2016, 19:45
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته ومغفرته
الاختلافات غير مهمة فالغرض أصلا من الحساب التجريبي هو التعلم لا غير

zoro406
08-24-2016, 02:26
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته فعلا اخي الكريم الحساب التجريبي من اسمه تفهم انه للتجريب و التدريب حتى تستطيع الربح وتتجنب الخسارة واموله اموال افتراضية ليست حقيقية بخلاف الحساب الحقيقي الذي نفهم من اسمه انه حقيقي يعني للتداول الحقيقي واموله اموال حقيقية و الربح و الخسارة فيه حقيقية كذلك اضن ان الامور واضحة شكرا.

Lamiya_Malak
08-29-2016, 01:25
الفرق بين الحساب الحقيقي والتجريبي يكون في إختلاف ضبط النفس واداره راس مال
في الحساب التجريبي تكون نفسيتك مرتاحة جدا وغير متوتر عكس الحساب الحقيقي

Mosaab 29
09-06-2016, 13:29
شكرا أخي الكريم عاى المشاركة ...وأدعو الله أن يوفقنا جميعا لما فيه الخير لنا
بالنسبة للحساب التجريبي فهو حساب غير واقعي تستطيع أن تتداول فيه بدون أن تخسر ...فالعدف منه هو التعلم أما الحساب الحقيقي فيمكن أن تربح كما يمكن أن تخسر و الله ولي التوفيق

akram mohamed obaid
09-07-2016, 22:00
الحساب التجريبي اكيد مثل الحساب الحقيقي من حيث فتح الصفقات والسبريد والمؤشرات والاستراتيجيات التي تستخدمها حتى حركه الاسعار للسلع والعملات فهي حقيقيه لكن الفرق ان المبالغ الموجوده فيه هي غير حقيقيه او وهميه لايمكن سحبها

samy hossam
09-07-2016, 23:23
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
نعم يا اخى هناك بعض الاختلافات بس الحساب التجريبى ده بيتعمل علشان تدرب عليه تكتسب الثقه فى قراراتك وايضا تعرف كيفيه فتح الصفقه وغلق الصفقه فى الوقت المناسب تطبق الشروحات الى على المنتدى على حساب التجريبى الفديوهات التعليمه وهكذا بس الاختلاف ليس كبير يا اخى ده اختلافات بسيط لا تؤادى الى تشتيتك يا اخى
بالتوفيق دايما يا اخى

badr9moumen
11-27-2018, 02:23
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
نعم أخي يمكنك فتح حساب حقيقي يكون متل الحساب التجريبي من ناحية الارقام التي بعد الفاصلة بحيت يكون الحساب ب 4 أرقام بعد الفاصلة على زوج اليورو دولار و بالتالي يكون السبريد 3 و ليس 30 و دلك من خلال فتح حساب ستاندار و الذي أشتغل به أنا شخصيا ، لأنني أضن أن حسابك ميكرو لهذا يضهر لك 30 نقطة كسبريد و لكن دلك لا يعني بأن السبريد أكتر في حساب الميكرو و لكن الامر مجرد رقم يتم إضافته بحيت ان 10 نقاط منه تساوي نقطة على الحساب ستاندار