PDA

View Full Version : الفوركس للمبتدئين

MedMan
02-08-2016, 19:11
أساسيات الفوركس

إذا كنت قد قرأت بالفعل قسم "ما هو الفوركس ؟" إذا فأنت الان علي دراية بما يعنيه سوق الفوركس وبكل ما يحدث فيه . إذا لم تكن فعلت , من فضلك قم بالإطلاع علي القسم المشار إليه . هناك خمس أوجه رئيسية لسوق تجارة العملات الأجنبية يتعين علي التاجر المبتدئ ( وأيضا التجار القدامى) ان يكونوا علي اطلاع بها :

التحليل الأساسي في الفوركس
التحليل الفني في الفوركس
ادارة رأس المال
علم نفس تداول الفوركس
خدمات الوساطة في الفوركس
فهم وإتقان هذه الأوجه الهامة للتجارة تعد أمرا ضروريا لتنظيم خبرة تداولاتك في سوق الفوركس.

التحليل الأساسي في سوق الفوركس

التحليل الأساسي هو عملية تحليل السوق التي يتم القيام بها فقط باستخدام الأحداث " الحقيقية " والبيانات الاقتصادية المرتبطة بالعملة التي يتم تداولها . التحليل الأساسي لا يستخدم فقط في الفوركس بل يعد جزءا من عمليات التخطيط والتنبؤ المالي .هناك عدد من المفاهيم تمثل الأجزاء الرئيسية لعملية التحليل الأساسي في الفوركس وهي كالتالي :أسعار الفائدة , البنوك المركزية , القرارات والاجتماعات , أية أخبار اقتصادية . التحليل الأساسي هو الطريقة الأكثر طبيعية في بناء التوقعات في سوق الفوركس . وفق نظريته , فهو الوحيد الذي من المفترض ان يأتي بنتائج مثالية , ولكن في الواقع العملي فانه عادة ما يستخدم بالتوازي مع التحليل الفني . الكتب الالكترونية الموصي بها في التحليل الأساسي للفوركس :

افضل اوقات المتاجرة

التحليل الفني في الفوركس

التحليل الفني هو عملية تحليل السوق بالاعتماد فقط علي بيانات السوق الرقمية , عروض الأسعار , الرسومات البيانية , المؤشرات الفنية البسيطة والمعقدة , أحجام العرض والطلب , بيانات السوق التاريخية , وهكذا .الفكرة الأساسية خلف التحليل الفني تنطلق من مسلمة التبعية الوظيفية للبيانات الفنية للسوق في المستقبل مع البيانات الفنية للسوق في الماضي . جنبا إلي جنب مع التحليل الأساسي , فان التحليل الفني يعتقد بأنه مكتفي ذاتيا بمعني انه يمكن استخدامه وحيدا دون غيره في القيام بتجارة ناجحة في سوق الفوركس . في الممارسة العملية فان كلا الطريقتين من التحليل يتم استخدامهما .الكتب الالكترونية الموصي بها في مجال التحليل الفني بالفوركس هي :

دورة تدريبية
مستويات الدعم والمقاومة

إدارة رأس المال في الفوركس

حتى إذا كنت قد أتقنت كل الطرق الممكنة لتحليل السوق وأصبحت قادرا علي القيام بتنبؤات دقيقة لسلوكيات سوق الفوركس في المستقبل , فانك ومع ذلك قد لا تتمكن من كسب أي أموال من دون إتباع إستراتيجية سليمة لإدارة رأس المال .إدارة رأس المال في الفوركس ( كما في غيره من الأسواق المالية ) هي عبارة عن مجموعة معقدة من القواعد التي يقوم بتطويرها المتداول من اجل ان تناسب أسلوب تجارته وكمية المال التي خصصها للتجارة .إدارة رأس المال تلعب دورا هاما في تحقيق الأرباح في سوق الفوركس ؛ لذا لا تقلل من قيمتها . للحصول للمزيد من المعلومات عن إدارة رأس المال يمكنك ان تقرأ الكتب التالية :

تعرف على الفوركس بسهولة

نفسية تجارة الفوركس

بينما تعلم الكثير عن تحليل السوق وإدارة رأس المال يعد خطوة ضرورية كي تصبح متداول ناجح فانك أيضا بحاجة للسيطرة علي مشاعرك للإبقاء علي أداء تداولاتك تحت سيطرة قوية من عقلك وحدسك . السيطرة علي المشاعر في تجارة الفوركس تعبر ببساطة عن الموازنة بين كلا من الجشع والحرص المبالغ فيهما . معظم ممارسات وتكتيكات على النفس التي تستهدف متداولي الفوركس تسعي بشكل رئيسي إلي مساعدتهم في ضبط استراتجيات تداولاتهم بأكثر مما تهتم بمشاعرهم العفوية . المشاكل التي أنت مضطر للتعامل معها إذا ما أصبحت متداول محترف في الفوركس هي :

الجشع
التجارة بكثافة
غياب الانضباط
غياب الثقة بالنفس
الإتباع الأعمى لتوقعات الآخرين

خدمات الوساطة في الفوركس

أي متداول للفوركس مثله مثل المحترفين الآخرين يكون بحاجة إلي أدوات للتداول . احد هذه الأدوات الحيوية التي لا يتصور الاستغناء عنها هو وسيط الفوركس خصوصا علي الانترنيت , وسيط الفوركس علي الانترنيت - هي شركة تعمل على تزويدك ببيانات السوق الحقيقة أيضا علي توصيل أوامر تداولك إلي سوق الفوركس . بينما تقوم باختيار وسيط الفوركس المناسب فان هناك عدد من الأمور التي يجب الاهتمام كما يلي :

ان يكون شركة محترفة يمكنك الوثوق بها
ان يزودك بعروض الأسعار الفورية
تنفيذ أوامر تداولاتك بشكل سريع ودقيق
لا يحصل علي كثير من العمولات
يدعم طرق السحب والإيداع التي تناسبك
بالنسبة لمتداولي الفوركس المبتدئين فأنني أوصي بالتعامل مع شركات الوساطة الأربعة التي سنذكرها الان لاعتقادي بأنها تمثل الاختيار الأنسب لمتداولي الفوركس المبتدئين .

********* — احد أكثر وسطاء التداول شعبية مع توفيره لمنصة تداول ميتاتريدر فضلا عن ظروف تداول مريحة لكافة المتداولين.
InstaForex — هو وسيط ميتاتريدر4 شهير , يسمح بفتح حسابات إسلامية لتجارة الفوركس , فيما يمكنك السحب والإيداع باستخدام الويب موني.
EXNESS — وسيط جيد لأنه يسمح ببدء التجارة برصيد لا يتعدى المائة دولار , يستخدم منصتي تداول ميتاتريدر 4 وميتاتريدر 5 فضلا عن حزمة متنوعة من طرق السحب والإيداع المتعددة بما فيها ويب موني , والموني بوكرز والتحويل البنكي.
********* — وسيط يدعم منصة تداول ميتاتريدر في تداول الفوركس ولا يتطلب كثير من المال للبدء معه حيث يمكنك فتح حساب سنتات فقط بـ 1 دولار أمريكي لاغير.

eragon
02-09-2016, 16:05
شكرا علي الموضوع الرائع الحقيقه ان اساسيات الفوركس بمثابة البنيه التحتيه و الاعمده التي تحمل المتاجر الناجح
بحيث لا يوجد متاجر ناجح في السوق الا وكان يعلم هذه الاساسيات ويتقن توظيف استخدامها

justsmile
02-09-2016, 17:18
اه طيب اخي الفوريكس مواضيعه كبيرة و موضوعك هذا لا يقدم سوى خطوط عريضة عن الفوريكس ..ولكن يقدم تصور عن الفوريكس .. شكرا اخي ..

nonam
02-10-2016, 15:31
السلام عليكم .... اتمني ان الموضوع بجد يكون في التعامل الجيد في الفوركس ولا يمكن ان يكون عبارة عن نقل موضوع فقط
من اهم الاشياء اللي من المممكن ان تتعامل معاها بالتاكيد ان يكون الموضوع مهم
بالتوفيق ان شاء الله

latraaa
02-10-2016, 20:20
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على الطرح القيم و على المعلومات الت يتقدمت بها و التي اتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله، كما أتمنى ان نراك في المستقبل لاقريب تحقق الكثير إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

ملاك الروح
02-10-2016, 20:42
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
موضوع قيم لكل مبتدئ والاهم ان يتعلم المتداول التحليل الفني والأساسي
اتمنى لك دوام التقدم والنجاح اخي الكريم
تقبل مروري وأحترامي ،،،

snnaky
02-11-2016, 17:26
موضوع رائع وغايه في الاهميه ويجب علي الجميع الاهتمام به
ونتمني مزيد من هذه المواضيع التي تزيد من خبراتنا في التداول لكي نحقق نتائج جيده ان شاء الله
وارى ان المتاجر الناجح هو الذى يعرف كيف يستفيد
من انواع التحليلات المختلفة وذلك يكون باتقان وتعلم كيفية التحليل الصحيحة

aboubakeur_m12
02-11-2016, 17:38
معرفة الفوركس بصورة سطحية لا يمكن المتداول من فهم هذا الصرح الواسع و كما ذكرت فللفوركس عدة نقاط على المتداول ان يدرسها بتمعن و اهمها على حسب نظري التحليل الفني الذي هو اساس التداول الصحيح و الذي يكون بتعلم اساسيات السوق من الترند و الدعوم و المقاومات

zead ahmad
02-11-2016, 18:07
بالنسبة للتداول للمبتدئين يجب ان تعرفة وتفهم فهذا شيء لابد من معرفته يجب ان تعرف بان التداول لابد وان يتعلم التاجر المبتدء كل شيء عنه فهو شيء لابد من معرفته ان تتعلم كل شيء طالما انت مبتدء

ibrahem91
02-11-2016, 18:36
تجارة العملات للمبتدئين تحتاج منا الي العمل الجاد والجد والاجتهاد
واتباع خطة عمل مدروسة والتحكم في العوامل النفسية

global
02-11-2016, 18:55
السلام علبكم ورحمة الله وبركاته
يا اخي الكريم شكرا لك على الموضوع وانا ارى ان على المبتدأ في الفوركس ان يتعلم جيدا للربح منه
والله الموفق والمعين

aissaalg
02-11-2016, 21:10
الســــــلام علــيــكم و رحمــة الله تعـالى و بــركـاته
أخي في الله زميلي في المنتدى بــارك الله فيك مني اليك كلمة حب و تقدير وتحية و وفاء واخلاص تحية ملئها كل معاني الاخوة والصداقه تحية من القلب الى القلب شكرا من كل قلبي
في انتظـار المـزيد من التألق و الابـداع في مــوضــــوعـــــاتـــك الهــــامـة

moh mahi31
02-11-2016, 21:14
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته شكرا أخي على هذا الموضوع القيم وأظن أن الفوركس أحسن وسيلة لأي شخص لا يملك رأس مال أن يصبح مليونير في أقل وقت ممكن لكن يحتاج ذلك الى دراية وممارسة نسأل الله التوفيق للجميع

never10
02-13-2016, 17:08
مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصتالفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر

best1
02-13-2016, 17:41
ضاف الوزير أن إستمرار تراجع أسعار النفط قد يجبر المنتجين على ‏الرضوخ لبعض التخفيضات في الانتاج التي من شأنها أن ‏تساعد على إعادة التوازن إلى السوق.‏

dhmo
02-14-2016, 21:38
السلام علبكم ورحمة الله وبركاته
يا اخي الكريم شكرا لك على الموضوع وانا ارى ان على المبتدأ في الفوركس ان يتعلم جيدا للربح منه
والله الموفق والمعين

فعلا اخي المبتدأ لازم يعرفها ان التعلم هو الي هيوصله لما يريد في النهايه فلازم يتعلم كويس ازاي يتاجر في المجال ده ويعمل على اكتساب الخبره الجيده الي
هتساعده على انه يكون افضل في المستقبل

never11
02-16-2016, 01:01
مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصتالفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر

justsmile
02-16-2016, 01:32
ممم اخي المبتدئين اذا رأوا موضوعك سيهربوا من الفوريكس كله .!!
ارجو منك الاهتمام ولو قليلا بالمواضيع اخي ..

معتصم سباعنة
02-16-2016, 16:22
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
موضوع قيم اخي والاهم من هذا ان يتعلم المبتدئ التحليل الاساسي ورسم الترندات
اتمنى لك دوام التوفيق والتقدم والنجاح
تقبل مروري

شروق
02-16-2016, 16:23
بسم الله الرحمان الرحيم السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته شكراعلى الطرح القيم شكرا تقبلوا مروري

mohammed control
02-16-2016, 17:39

هشام محمد
02-16-2016, 18:17
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
شكرا يا اخي علي هذا الشرح الوافي المفيد
وان شاء الله تستمر علي هذا الحال شكرا لك

dhmo
02-17-2016, 21:46

هو بيعتمد على مدى الفهم للمجال و هو مش محتاج لا كليات ولا حاجه لانه اساسا علم بيعتمد على الخبره في المكسب وكل المعلومات المتاحه دي لمجرد بس
انها تدي الاساسيات الي تساعد في تكوين خبره

safy16
02-17-2016, 21:52
السلام عليكم ...
شكرا علي الموضوع الرائع الحقيقه ان اساسيات الفوركس بمثابة البنيه التحتيه و الاعمده التي تحمل المتاجر الناجح... تحياتي

---------- Post added at 06:50 PM ---------- Previous post was at 06:49 PM ----------

السلام عليكم ...
اشكرك علي هدا الموضوع المفيد والممتاز وتحياتي لك

---------- Post added at 06:52 PM ---------- Previous post was at 06:50 PM ----------

السلام عليكم ........
اخي الفاضل ..موضوع قيم لكل مبتدئ والاهم ان يتعلم المتداول التحليل الفني والأساسي تحياتي

SeifYasser15
02-17-2016, 21:55
شكرا علي الموضوع الجميل الحقيقه ان اساسيات الفوركس بمثابة البنيه التحتيه و الاساس التي بتشيل المتاجر الناجح
بحيث لا يوجد متاجر ناجح في السوق الا وكان يعلم هذه الاساسيات ويتقن توظيف استخدامها و التعامل علي اساسها

abdulsalam
02-17-2016, 21:56
شكرا علي الموضوع الجميل الحقيقه ان اساسيات الفوركس بمثابة البنيه التحتيه و الاساس التي بتشيل المتاجر الناجح
بحيث لا يوجد متاجر ناجح في السوق الا وكان يعلم هذه الاساسيات

never100
02-18-2016, 22:09
اخى العزيز انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصت الفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

dhmo
02-20-2016, 00:25
بحيث لا يوجد متاجر ناجح في السوق الا وكان يعلم هذه الاساسيات ويتقن توظيف استخدامها و التعامل علي اساسها

وبعد كده يكون واثق من عمله وهو اصلا الثقه في النفس اخي مش هتجي كده من فراغ لام المتاجر الي عاوز يكون واثق في نفسه في المجال ده انه يعمل على انه يكتسب الثقه دي
بالعمل والتعلم وانه يكون افضل بالخبره

ahmadhamad
02-20-2016, 01:03
شكرا لك اخي الكريم على هاذا الشرح المميز واتمنى ان يستفيد منه الاعضاء وبالتوفيق لنراك في مواضيع اخرى

OsamaNasser
02-20-2016, 01:05
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم
موضوعك بسم الله ما شاء الله قيم لكل مبتدئ والاهم طبعا ان يتعلم المتداول التحليل الفني والأساسي
تقبل مروري وأحترامي ،،،

justsmile
02-20-2016, 03:43
ممم اتوقع اخي لو المبتدئين رأوا موضوعك لهربوا من الفوريكس كله .. ارجو منك الاهتمام قليلا بطرح المواضيع

mamdouh mahmod
02-20-2016, 03:56
أجــمل وأرق باقات ورودى
لردك الجميل ومرورك العطر
تــحــياتي لك
كل الود والتقدير
دمت برضى من الرحــمن
لك خالص احترامي

صالح ابراهيمي
02-20-2016, 04:13
سلام عليكم ورحمة الله وبركاته
يتيح للمستخدمين حرية الوصول إلى المعلومات الموثوق بها السوق من مجموعة متنوعة من المصادر، بما في ذلك الحقيقي
عروض الأسعار الساعة، أخبار دولية، المؤشرات والتقارير الاقتصادية التي تصدرها الحكومة، وكذلك
الشركات العامله في هذا المجال من اجل اعطاء هامش من الحريه للمتداول ان يعمل به راجيا من الله التوفيق لكل
المتاجرين بالفوركس ومزيد من النجاح

zizo199
03-21-2016, 20:09
تجارة العملات للمبتدئين تحتاج منا الي العمل الجاد والجد والاجتهاد
واتباع خطة عمل مدروسة والتحكم في العوامل النفسية

mhamadfor
03-25-2016, 18:13
أخي في الله زميلي في المنتدى بــارك الله فيك مني اليك كلمة حب و تقدير وتحية و وفاء واخلاص تحية ملئها كل معاني الاخوة والصداقه تحية من القلب الى القلب شكرا من كل قلبي

neversi4
03-26-2016, 13:41
اخى العزيز انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصت الفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

mazenaissa
03-28-2016, 14:56
الســــــــــــــلام عــــــــــــلـــــــــــ ــــيــــــــــــكـــــــ ـــم و رحــــــمــــــة الله و بركـــــــــــــــاتـــــ ــــــــــــــه و اللهمّ صـــــــــــــــلــــــــ ـــــــي و ســـــــــــلــــــــــــ ــم عـــــــــــــــــلى ســـــــــــــــــــــــي دنـــــــــــــــــــــــ ا مـــــحــــــمـــــد
شكرا على موضوعك اخي

mourada
03-29-2016, 11:57
مشكور اخي الفاضل على هذا المجهود و على ما قدمته لنا من اساسيا للفوركس و هذا جد مفيد لاخواننا المبتدئين و نتمنى ان تستمر معنا بنفس المنوال

mhmd.hmdy
03-29-2016, 12:04
اساسيات الفوركس بكتون فى تعلم اساسياتالتحليل الفنى
من ترندات ودعو ومقاومات مثلا يعنى وفهم بعض الاخبار المشهوره والحاجات دى

raouf41
03-29-2016, 13:30
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اخي الكريم شكرا على اهتمامك بمثل هذا الموضوع المهم و على المعلومات المفيدة و القيمة و التحليل المفصل و التعاريف الكاملة

ynwa1892
03-30-2016, 13:58
السلام اخي والله موضوع جيد وممتاز ومن الرائع ان يتبعه المبتدئين اضف الى ذلك يج تعلم ادارة راس المال الصارمة وتجنب الطمع هذا ما يجب تعلمه من قبل المبتدئين
وفقك الله

crazysniper
04-04-2016, 01:25
بارك الله فيك اخي العزيز على المعلومة الرائعة و اتمنى لك
مزيدا من التميز و العطاء و بالتوفيق للجميع

harimeche
04-04-2016, 01:55
الســــــــلام عليكم ورحمة الله وتعالى وبركاته

اهلا اخـــــــي ويسلموا على الموضوع المفيد

في مــــا يخص هده النبدة الجميلة للفوركس

مع التحية وبالتوفيق

hoomid
04-04-2016, 14:58
السلام عليكم الاخوة الكرام
مشكور اخي على الموضوع. فعلا فبدون هده الاساسيات مع التعمق فيها فلا معنى لتداول
بالتوفيق للجميع

alialkhbeer
04-04-2016, 20:03
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على الطرح القيم و على المعلومات الت يتقدمت بها و التي اتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله، كما أتمنى ان نراك في المستقبل لاقريب تحقق الكثير إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

---------- Post added at 09:03 PM ---------- Previous post was at 09:00 PM ----------

تقبل مروري

DR.MJH.JO
04-04-2016, 20:03
يسعدنى ان ارد على موضوعك
انا اعتقد ان التصميم والصبر اساس الالنجاح فيؤ كل شيء
لابد من فهم الاساسيات من اجل التميز
مشكور وبالتوفيق للجميع
تحياتي
المبتدئين بحاجة دوما لمثل هذه المقالات من الخبيرين

joker7diaa
04-04-2016, 20:13
شكرا لك على موضوع وكنت اتمنى ان يكون هناك تناسق اكثر في الموضوع
وليس فقط بست وكوبي , لاكن شكرا لك

sofiane159
04-05-2016, 01:54
تسلم اخى على افدتك وايضا تلك الازواج تسمى الازواج الرئيسيه لان باقىالازواق قليلون جدا من يتعامل معها

وخاصه المبتدئين يفضلون دائما التعامل مع الازواج الشهيره لانها يتم تناولها دائما فى التحليل الفنى

تحيتى

---------- Post added at 10:54 PM ---------- Previous post was at 10:53 PM ----------

تسلم اخى على افدتك وايضا تلك الازواج تسمى الازواج الرئيسيه لان باقىالازواق قليلون جدا من يتعامل معها

وخاصه المبتدئين يفضلون دائما التعامل مع الازواج الشهيره لانها يتم تناولها دائما فى التحليل الفنى

تحيتى

akram mohamed obaid
04-05-2016, 14:34
السلام عليكم
شكرا جزيلا لك اخي على هذا الموضوع المميز والجميل انشاء جميع الاعضاء الاستفاده من هكذا مواضيع ليكونوا على درايه تامه بهذا السوق وخفاياه
اتمنى للجميع التوفيق وتحقيق الارباح

hamed mohamed
04-05-2016, 14:36
مشكور اخي الكريم على الموضوع و على الطرح
و على الراي و على المعلومات.............................
القيمة التي تقدمت بها و التي أتمنى ان يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله،
كما أتمنى ان نراك تحقق الكثير إن شاء الله، بالتوفيق لك.............................

ahmadinho100
04-05-2016, 15:11
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته واو جزاك الله خيرا على موضوعك الرائع بصراحة يجب ان تحضا بالاحترام لكل هادا الشرح الهائل بالتوفيق

sofiane159
04-05-2016, 15:31
تلك العناوين التى سردت تدلك ان سوق صرف العملات الاجنبية الفوركس عالم ليس سهلا
كما يعتقد او يتخيل البعض فهو علم اقتصادى كبير ويحتاج لمجهود كبير
ودراسة اكبر ويخطئ من يظن المكسب دون معرفة وفهم

4x MaN
04-05-2016, 18:51
اساس الفوركس تعلم التحليل الفني البسيط بدون فلسفة المؤشرات التي ضررها اكبر من نفعها
ومن ثم تطبيق ما تعلمته على حساب تجريبي لاكتساب الخبرة العملية وليس للعب وتجربة العشوائية

بعد كل هذ يكون المبتدئ جاهز للمتاجرة ولكن نصيحتي الا يودع كل ماله في اول مرة لانه معرض للخسارة عند التداول اول مرة على الحقيقي الوضع والنفسية والضغط العصبي يختلف عن التجريبي

بالتوفيق للجميع

doaa sary
04-05-2016, 19:41
الفوركس للجمييع
الفوركس انسب وسيلة لكسب المال من النت
عشان ننجح فية
لازم خطة راس مال استراتيجية مناسبة
بالتوفيق للجمييع
من افضل الموضوعات اللى قراءتها

metnaoui
04-05-2016, 19:43
السلام عليكم
بارك الله فيك اخي الكريم علي الطرح المميز و الهادف والبناء لكن يجب علي المبتدئين التعلم جيظا و عدم التسرع في دخول الصفقات لكي لا يتم فقدان الحساب دبالتوفيق لك تحياتي

رضوان
04-09-2016, 03:48
موضوع جميل و مهم و قد استفدت منه كمبتدأ في عالم الفوركس اشكرك اخي و انا في انتظار كل جديد
تقبل تحياتي و مروري و بالتوفيق

neverlit5
04-10-2016, 20:28

رومانى
04-10-2016, 20:46
اخى الكريم خبير الفوركس اقتبس من كلامك الاتى

التحليل الأساسي في الفوركس
التحليل الفني في الفوركس
ادارة رأس المال
علم نفس تداول الفوركس
خدمات الوساطة في الفوركس
فهم وإتقان هذه الأوجه الهامة للتجارة تعد أمرا
ضروريا لتنظيم خبرة تداولاتك في سوق الفوركس.
مشكورا اخى على هذه المعلومات القيمة .

neverlit5
04-11-2016, 19:00

رومانى
04-11-2016, 20:07
فعلا موضوعك ثرى جدا بالمعلومات التى يستفيد منها جميع اعضاء المنتدى نتمنى ان نحذو حذوك
يا اخى فى اثراء المنتدى بكتابة موضوعات بهذا الرقى فاتعلم الفوركس بشكل جيد وادرسه
لكى تتمكن من الربح بطريقة احترافية وليس حظ وخلاص .

احمد عبد الباسط
04-15-2016, 11:49
بسم الله الرحمن الرحيم
والصلاة والسلام على اشرف المرسلين
موضوع شائق ومميز ولكنة مكرر
ارجو من الاعضاء التغيير فى المواضيع ليستفاد الجميع
بالتوفيق

dhmo
04-15-2016, 17:26
بسم الله الرحمن الرحيم
والصلاة والسلام على اشرف المرسلين
موضوع شائق ومميز ولكنة مكرر
ارجو من الاعضاء التغيير فى المواضيع ليستفاد الجميع
بالتوفيق

والطريق الصحيح معروف واي متاجر مبتدأ لازم يكون عارف ده اخي ولازم تدخل هنا القسم التعليمي علشان فيه شروحات كتير للاساسيات دي علشان تقدر تفهم المجال
كويس لازم يكون الاساس عندك صحيح

HaMaDa99
04-15-2016, 17:26
سبحان الله وبحمده عدد خلقه ورضا نفسه وزنة عرشه ومداد كلماته . اللهم اغفر للمسلمين والمسلمات والمؤمنين والمؤمنات الاحياء منهم والاموات
موضوع رائع وجميل وننتظر المزيد .......

algoddam
04-15-2016, 17:52
البداية ومعرفة السوق من اسهل الاشياء للمبتدئ لكن عندما يود الوصول الى طريقة الربح من السوق
هنا تتوقف السبل ويصبح الامر معقدا الى مدة كبيرة من الوقت قد تستغرق الشهور الطوال

yousse
04-19-2016, 09:14
أخي الفوركس لكي فئات الكناس يكظمه الوقت من أجل التلعم فقتي إدا كنت من أكناس ألدين يدنون أنه صعب تعلم الفوركس دفهدا خطء كبير كل ما عليك أن تفعله هو أن تتق في نفسك أخي حدة هو أهم شيء

البرنس ميدو
04-19-2016, 10:13
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اخى الكريم شكرا علي الموضوع الرائع الحقيقه ان اساسيات الفوركس بمثابة
البنيه التحتيه و الاعمده التي تحمل المتاجر الناجح
بحيث لا يوجد متاجر ناجح في السوق الا وكان يعلم هذه الاساسيات ويتقن توظيف استخدامه وان تقبل تحياتى

tarek2016
04-19-2016, 10:31
اتمني ان الموضوع بجد يكون في التعامل الجيد في الفوركس ولا يمكن ان يكون عبارة عن نقل موضوع فقط
بالتوفيق ان شاء الله

البرنس ميدو
04-19-2016, 10:37
بسم الله الرحمن الرحيم اخى الكريم شكرا علي الموضوع الرائع الحقيقه ان اساسيات الفوركس بمثابة البنيه التحتيه و الاعمده التي تحمل المتاجر الناجح
بحيث لا يوجد متاجر ناجح في السوق الا وكان يعلم هذه الاساسيات ويتقن توظيف استخدامها وان تقبل مررى

---------- Post added at 07:36 AM ---------- Previous post was at 07:33 AM ----------

بسم الله الرحمن الرحيم اخى الكريم
لبداية ومعرفة السوق من اسهل الاشياء للمبتدئ لكن عندما يود الوصول الى طريقة الربح من السوق
هنا تتوقف السبل ويصبح الامر معقدا الى مدة كبيرة من الوقت قد تستغرق الشهور الطوال وان تقبل مرورى

---------- Post added at 07:37 AM ---------- Previous post was at 07:36 AM ----------

بسم الله الرحمن الرحيم اخى الكريم اتمني ان الموضوع بجد يكون في التعامل الجيد في الفوركس ولا يمكن ان يكون عبارة عن نقل موضوع فقط
بالتوفيق ان شاء الله وان تقبل مرورى

aya80
04-19-2016, 10:38
موضوع اكثر من رائع شكرا جزيلا لك على هذه المعلومات الهامة والتخطيط الهام الذي قمت به لكي تساعد المبتدائين في سوق الفوركس وكنت اتمنى ان اجد مثل هذه الموضوع في بداية معرفتي بسوق الفوركس كنت وفرت عليا وقت طويل ومجهود بلا فائدة

zead ahmad
04-19-2016, 10:38
الفورك سللبتدئين يجب ان يتعلم اى تاجر داخل هذا المجال كل شيء خاص بالتداول حتى يقدر يربح ويتاجر بكل بساطة يجب ان يتعلم التاجر عن كيفية التداول والربح من هذا

yahia1
04-19-2016, 12:55
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم
اشكرك علي هذا الموضوع الشيق اتمني لك التوفيق
جزاك الله كل خير و تقبل مروري

البرنس ميدو
04-19-2016, 12:56
بسم الله الرحمن الرحيم شكرا علي الموضوع الرائع الحقيقه ان اساسيات الفوركس بمثابة البنيه التحتيه و الاعمده التي تحمل المتاجر الناجح
بحيث لا يوجد متاجر ناجح في السوق الا وكان يعلم هذه الاساسيات ويتقن توظيف استخدامها وان تقبل مروى

dhmo
04-20-2016, 23:32
بسم الله الرحمن الرحيم شكرا علي الموضوع الرائع الحقيقه ان اساسيات الفوركس بمثابة البنيه التحتيه و الاعمده التي تحمل المتاجر الناجح
بحيث لا يوجد متاجر ناجح في السوق الا وكان يعلم هذه الاساسيات ويتقن توظيف استخدامها وان تقبل مروى

وللنجاح دايما هنا طبعا اخي الخبره بتكون مطلوبه في العمل في المجال ده ومن غير خبره اصلا مش هيكون فيه اي نوع من انواع النجاح اخي اساسا لانه هينجح ازاي ومافيش
اساس للعمل اصلا في السوق

متداول خسران
04-20-2016, 23:49
السلام عليكم
التعلم في الفوركس ليس له حدود و بصفتي مبتدأ في هذا العالم فقد استفدت من طرحك لموضوع '' الفوركس للمبتدئين'' كثيرا و اتمنى ان لا تبخل علينا بكل جديد تمنياتي لك بالتوفيق تقبل مروري و اشكرك اخي

nano
04-23-2016, 18:41
شكرا علي الموضوع الرائع الحقيقه ان اساسيات الفوركس بمثابة البنيه التحتيه و الاعمده التي تحمل المتاجر الناجح
بحيث لا يوجد متاجر ناجح في السوق الا وكان يعلم هذه الاساسيات ويتقن توظيف استخدامها
./.................

فوزي
04-27-2016, 16:03
اخى الكريم انت تسال وتقول الفوركس للمبتدئين
ان الفوركس للمبتدئين هو بمسابة طوق النجاة بشرط تعلمها جيدا
تعلم كل ما فية كل محتوياتة وشكرا

majdibr
04-27-2016, 16:13
شكرا لك اخي الكريم على الموضوع
جزاك الله كل خير

kamelamin
04-30-2016, 21:05
مرحبا مشكور أخي الكريم على الموضوع و على الطرح القيم و على المعلومات الت يتقدمت بها و التي اتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله، كما أتمنى ان نراك في المستقبل لاقريب تحقق الكثير إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله.وبالتوفيق للجميع

mohamed elsayid
04-30-2016, 21:50
السلام عليكم اخى الكريم
مشكور على هذا الموضوع المفيد استمر اخى
و اتمنى ان نرى اخرى لك
و بالتوفيق اخى الكريم

abogoda
05-01-2016, 00:58
السلامعليكم موضوع رائع وغايه في الاهميه ويجب علي الجميع الاهتمام به
ونتمني مزيد من هذه المواضيع التي تزيد من خبراتنا في التداول
من انواع التحليلات المختلفة والجميلة وذلك يكون باتقان وتعلم كيفية التحليل الصحيحة

sabahnamous
05-05-2016, 23:29
الســــــــــــــــــــــ ـلام علـــــيــــــــــــكم و رحمــــــــة الله تعـــالى و بــــركــــاته
أخي الكـــــريــــم بـــــــارك الله فيـــــك و جــــزاك الله كــــل خـــــيـــــر
مــــوضــــوع رائــــــع و قـــــيــــم مـــــشـــــكـــــــــور

متداول خسران
05-05-2016, 23:52
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته اعضاء المنتدى الافاضل
مشكور أخي الغالي لطرحك موضوع الفوركس للمبتدئين والدي أتمنى أن يستفيد منه الإخوة الكرام إن شاء الله
و شكرا

sabahnamous
05-06-2016, 11:46
الســــــــــــــــــــــ ـلام علـــــيــــــــــــكم و رحمــــــــة الله تعـــالى و بــــركــــاته
أخي الكـــــريــــم بـــــــارك الله فيـــــك و جــــزاك الله كــــل خـــــيـــــر
مــــوضــــوع رائــــــع و قـــــيــــم مـــــشـــــكـــــــــور

sob81
05-06-2016, 11:47
الفوركس للمبتداء يجب على كل مبتداء فى الفوركس ان يعرف كل شئ عن الفوركس قبل البدء فى التداول
ومعرفة التداول ويبدء فى الحساب التجريبي

seifhd
05-08-2016, 12:29

aissaalg
05-27-2016, 13:42
الســلام علــيــكم و رحمـة الله تعـالى و بـركـاته
زميلي في الفوركس و المنتدى كل الشكر و الثناء على المعلومات القيمة
في انتظـار جديدك ومواضيعك الشيقة

hosam1982
05-27-2016, 13:46
السلام عليكم
اخي الكريم شكرا لهذه المعلومات القيمة والتي تفيد الاعضاء المبتدئين والمتداوليين الجدد . بالنسبة لي انا لا التفت كثيرا الى التحليل الاساسي او الاخباري واكتفي فقط بالتحليل الفني على الفريمات الكبيرة

dora1
06-11-2016, 01:39
مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة التي تقدمت بها و أتنى ان يعرف الإخوة الكرام كيف يستفيون منها إن شاء الله والمهم التعليم اولا وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى الفوركس بارك الله فيك اخي على هدا الموضوع الجميل و ربي يجعلو في ميزان حسناتك الله يهدينا و يهدي جميع المسلمين جزاك الله خيرا

ahmadinho100
06-12-2016, 17:07
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته الفوركسبالنسبة للمبتدين يضنون انه الكنز الدي سيغنيهم و لاكن الفوركس كي تنجح فيه يجب ان تكون لك خبرة كبيرة

0o0KaRiM0o0
06-12-2016, 17:25
و الصلاة و السلام على خير خلق الله سيدنا محمد و على اله و صحبه و سلم
ركز على اول 3 نقاط و ستنجح
تقبل مروري بمزيد من تمنياتي لك بالنجاح و التوفيق

mha
06-12-2016, 17:26
././././.................

tenon
06-12-2016, 18:33
السلام عليكم .... اتمني ان الموضوع بجد يكون في التعامل الجيد في الفوركس ولا يمكن ان يكون عبارة عن نقل موضوع فقط
بالتوفيق ان شاء الله

وايضا كمان يمكن لاي مبتدأ هنا البدء من التعلم من الكتب اخي افضل بكتير من اي وسيله تعلم اخرى لانها بتقدم ليه هنا المعلومات بطريقه منظمه وسهله ويقدر يتابعها انما الفيدوهات بتكون ملخصه اكتر
ولازم يكون معاه قاعده بيانات

Karim Atef
06-12-2016, 18:36
من اهم نصائح الفوركس للمبتدين تحميل كورس فوركس وتتعلم جيدا اصول الفوركس
وتطبق علي حساب تجريبي حتي لا تضيع مالك هدرا افتح صفقات كتير واتعلم اكثر وسوف تكتسب
خبره كل يوم في حاجه جديده مختلفه واتمني التوفيق للجميع

korabikayoussef
06-12-2016, 19:04
السلام ورحمة الله
موضوع قيم لكل مبتدئ والاهم ان يتعلم المتداول التحليل الفني والأساسي اتمنى لك دوام التقدم والنجاح اخي الكريم
تقبل مروري وأحترامي
موفق أخي

bahoma310
06-13-2016, 18:47
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
تم حضرك ليس لهكدا فقط
تقبلوا مروري مع خالص تحياتي و تمنياتي بالنجاح لكل الاعضاء انشاءالله

mirinda
02-23-2017, 06:14
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
موضوع يستحق القراءة فعلا فمن رايي ان التحليلات الخاصه بالفوركس وفهما جيدا هي اثات الوقوف على منصه التداول
فاتخاذ القرار بناء على دراسه وتحليل للاوضاع من جميع الزوايا هو اساس تحقيق المعادله

waelmma
02-23-2017, 09:42
:o:o:o تمام اخى الفاضل بارك الله فيك والحقيقة انه يجب ان تعلم ان
سوق الفوركس من الاسواق الخطرة التى تحتاج الى حرص شديد فى الدخول فيها وربنا يوفق الجميع

جمال صادق
02-23-2017, 10:11
ان المبتداين ليس لديهم اى فرص للعمل بخلاف التعلم و التعلم و من المهم ان نكون قادرون على تعلم الكثير من الاليات للفهم الدقيق بها و من افضل الاستراتيجيات للعمل بها

hamadasalama
02-23-2017, 10:31
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته انصحك يا اخي الكريم ان تقرا كتاب فوركس العرب للمبتدئين فيه كل شئ يعلمك ما هو الفوركس وكيفيه رسم ترند وقمم وقيعان والدعوم والمقاومات

LAMIA1976
02-23-2017, 10:37
بسم الله الرحمن الرحيم موضوع مهم عن اسس الفوركس التي يعتمد عليها المتداول الناجح و التي تقوده للربح ان شاء الله و نتمنى ا ن يقرا الموضوع من اكبر عدد ممكن من الاعضاء للاستفاده و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

sob81
02-23-2017, 10:39
الفوركس للمبتتدائين مجال جديد ويحتاج الى الكثير من الاجتهاد ومعرفة كل شئ عنه ولا سترع فىالدخول فى الفوركس الا بعد
التعلم ومعرفة كيفية التتداول بطريقة صحيحة

Zinou0008
02-23-2017, 10:52
الربح في الفوركس لن يكون بسهولة او لن يكون بساطة اكيد في الفوركس يوجد صعوبات كثيرة في الفوركس يوجد معوقات كثيرة .. اكيد من اول الاشياء التى تسبب الخسارة هى قلة الخبرة وايضا الطمع اوايضا الدخول الخطا ولكن اا تغلب التاجر على كل دة سوف يربح اموال كثيرة

samer.forex
02-23-2017, 11:09
شكرا لك اخي الكريم على هذا الشرح الفوركس عالم واسع ويمكن تعلم الاساسيات ولاكن المهم هو النجاح والربح وهذا يعتمد على المتداول نفسه والستراتيجيه التي يضعها لنفسه كما يحتاج الى متابعه وموهبه تختلف من متداول الى اخر شكرا

elbe4lawy
02-23-2017, 11:49

---------- Post added at 09:49 PM ---------- Previous post was at 09:44 PM ----------

تقبل مروري وأحترامي ،،،

antr
02-23-2017, 11:53
شكرا على الشرحات بالفعل السوق ده محتاج المضارب يكون بشكل متواصل على دراية بالجديد والمستجد من اساليب المشضاربة وادارة راس المال

محمود الطاهر
02-23-2017, 12:00
السلام عليكم إن مجال الفوركس لهو مجال واسع وعلم كبير ورؤيتك هذه هى جزء من علم الفوركس ولكن مشكور على هذا الشرح الرائع وهو بمثابة تذكير لبعض الاعضاء

mr.khalled
02-23-2017, 12:17

عجبنى جدا قسم إدارة رأس المال في الفوركس
وما يوجد به من معلومات قيمة ومفيده

kamelbobo28
02-23-2017, 13:13
مشاركة جيدة وتذكير بمعلومات هامة في هذا
المجال .. شكرا لك على ما بذلت من مجهود
وننتظر منك المزيد من هذه المشاركات لتعم الفائدة في هذا المنتدى ..

Abu_Yassin
02-23-2017, 13:16
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة موضوعك جميل اخى الكريم ومفيد جدا لاى مبتدأ لان به خطوات مهمة ونصائح قيمة لاغنى عنها وعن نفسلا ارى ان اهم نقطتيت هم كيفية ادارة راس المال بشكل صحيح والامور النفسية والثبات العالى . النقطتين دول اللى يجبهم بيعمل احلى شغل بالفوركس وبالتوفيق لك وللجميع

lbebulk
02-23-2017, 13:32
مشكور أخى العضو الكريم على هذه المشاركة المتواضعة منك
وأستمر فى طرح المزيد من الموضوعات التعليمية المفيدة التى تفيد أعضاء المنتدى
تقبل مرورى
وشكرا

amer123
02-23-2017, 13:34
الفوركس للمبتدين تحميل كورس فوركس وتتعلم جيدا اصول الفوركس
وتطبق علي حساب تجريبي حتي لا تضيع مالك هدرا افتح صفقات كتير واتعلم اكثر وسوف تكتسب
خبره كل يوم في حاجه جديده مختلفه

magic777
02-23-2017, 15:36
الفوركس بيكون مجال غامض بالفعل للمتاجر الي لسه جديد بس بمرور الوقت بيلاقي انه بالفعل فيه حاجات كتير بتتوضح له وبيعرف
يتعامل مع اساسيات العمل بسهوله بالممارسه

drahmedmagdy
02-23-2017, 15:39
بسم الله الرحمن الرحيم اللهم صلى على محمد صلى الله عليه وسلم
مشكور اخي الكريم على هذا الطرح الارئع وارى ان طبعا كنت قد أتقنت كل الطرق الممكنة لتحليل السوق وأصبحت قادرا علي القيام بتنبؤات دقيقة لسلوكيات سوق الفوركس في المستقبل , فانك ومع ذلك قد لا تتمكن من كسب أي أموال من دون إتباع إستراتيجية سليمة لإدارة رأس المال .إدارة رأس المال في الفوركس ( كما في غيره من الأسواق المالية ) هي عبارة عن مجموعة معقدة من القواعد التي يقوم بتطويرها المتداول من اجل ان تناسب أسلوب تجارته وكمية المال التي خصصها للتجارة .إدارة رأس المال تلعب دورا هاما في تحقيق الأرباح في سوق الفوركس ؛ لذا لا تقلل من قيمتها . للحصول للمزيد من المعلومات عن إدارة رأس المال

tamermosa
02-23-2017, 16:01
بجد شكرا علي هذا الموضوع الوافي عن تعريف سوق الفوركس و توضيح بعض النقاط المهمة عن سوق الفوركس. بس انا لا احي التحليل الاساسي و افضل التحليل الفني عنه

مروه عصر
02-23-2017, 17:37
السلام عليكم
الفوركس عمل مهمه جدا قبل ان نبدا بالعمل به علينا ان نتعلم كيف نضبط النفس ونتعرف على كل شئ بالسوق ونبتعد عن الطمع ونتعلم كيف نعمل بهذا السوق ونضع خطه لنتمكن من العمل به ..

Mr Fathy
02-23-2017, 17:42
بسم الله الرحمن الرحيم انا نفسى اتعلم التحليل الاساسى الاقتصادي ده اوى لانى عارف ان هو اللى فيه الزبد والخلاصة فى الفوركس

ahmedm
02-23-2017, 19:58
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته بارك الله فيك اخي علي الموضوع القيم والشامل بخصوص الفوركس واساسياته والنبذة المختصرة عن بعض الشركات وانواع الحسابات التي يمكن فتحها فيها تحياتي لك أخي وتقبل مروري

عبد الرحيم رافا
02-23-2017, 20:05
السلام عليكم و رحمة الله
الفوركس اخي هو للجميع و كل واحد فينا كان في الاول مجرد مبتدئ و مع مرور الوقت يصبح قارد عبلى الكسب

ayoubfc
02-23-2017, 21:30
شكرا علي الموضوع الرائع الحقيقه ان اساسيات الفوركس بمثابة البنيه التحتيه و الاعمده التي
تحمل المتاجر الناجح بحيث لا يوجد متاجر ناجح في السوق الا وكان يعلم هذه الاساسيات

Samira shabban
02-23-2017, 23:45
اشكرك على هذه المعلومات المفيده لكل الاعضاء
وطبعا اهم شئ فى الفوركس مواصله التعليم واكتساب الخبره
من الحساب التجريبى ....

ali gamal
02-24-2017, 16:08
موضوع رائع وغايه في الاهميه ويجب علي الجميع الاهتمام به

Rozeta
02-27-2017, 01:47
بالنسبة للمبتدئين فيجب ان يتعلموا كل شي في الفوركس فالتعام في الفوركس شي مهم

asmaamagdy
02-27-2017, 01:54
السلام عاليكم ورحمة الله وبركاته نرجو من الله حسن التوفيق
الفوركس هو علم مشابة للبورصة ولذلك لابد ان كل مبتدئ يقوم بالدراسة والتعلم الوافى لها لمعرفة التداول

Mony Ezzat
02-27-2017, 02:17
بسم الله الرحمن الرحيم
ميرسي لحضرتك لعى الشرح وفعلا افضل تحليل هو التحليل الفني ولازم بقى كلنا نعرف انوا ع التحليلات

skylol
03-01-2017, 00:00

اخي الغالي على جمع المبتدئين ان يتعلموا الفوركس بشكل ممتاز لان الفوركس سيكون له مستقبل كبير والربح مضمون وبالتوفيق للجميع

Rozeta
03-05-2017, 22:17
بالنسبة للمبتدئين فيجب ان يتعلموا كل شي حتي لايتسرعوا ويخسروا كل شي والخسارة في البداية تكون مزعجه

AhmedGhazzi
03-05-2017, 22:22
السلام عليكم ورحمة الله
شكرا جزيلا لك اخي على هذه المواضيع القيمة وذات الفائدة الكبيرة خاصةً للمبتدئين أمثالنا
جعله الله في ميزان حسناتك
بالتوفيق للجميع

emin14
03-05-2017, 23:43

hamadasalama
05-11-2017, 23:38
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته بارك الله فيك يا محترم علي الموضوع الرائع عن سوق الفوركس الكبير والله يوفقنا ونجمع ارباح كثيره من التداول عبر سوق الفوركس

alihassib0
05-11-2017, 23:51
سلام عليكم اخي الكريم شكرا لك على مشاركتنا هذا الرائ الجميل والدرس المفيد و بــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــالتوفي ق لك فــــــــــــــــــــــــ ـــــــــي تجارة الفوركس و ان شاء الله ارباح وفيرة باذن الله الواحد و اتمنى لك النجاح فــــــــــــــــــــــــ ــــــــــي الحياة مـــــــــــــــــــن كل جوانبها

Mohamed Youssef
05-12-2017, 00:39
اخي الكريم نصائح مهمة جدا يجب ان يعيها كل متداول في سوق الفوركس
شكرا على النصائح للمبتدئين
مع خالص الاحترام و التقدير

elmister
05-23-2017, 09:57
بسم الله الرحمن الرحيم اخي الحبيب تحياتي وتقديري لحضرتك وبعد انا بشكرك علي هذه المعلومات المهمه جدا والتي استفدنا منها كثيرا والفوركس مشروع جيد بالنسبه للمبتدئين واتمني ان يستفيد الجميع ان شاء الله .. تقبل مروري وشكرا

zunebha
05-23-2017, 10:00
السلام عليكم ورحمة الله وتعالى وبركاته
نعم اخي الفاضل هذا ما يجب ان يعرفه اي مبتديء.
على الفوركس بارك الله فيك وجزاك الله كل خير .

sob81
05-23-2017, 10:11
الفوركس للمبتدائين يعتب رمن المجالات الجيدة التى تساعدفى الحصول على ربحاضافى وتحتاج الى الكثير من الجدهفى التعلم ومعرفة
كيفية التتداول بطريقة صحيحة اولا

nore
05-23-2017, 10:36
مشكور اخي الكريم الغالي لطرحكم وضوع مهم اساسيات الفوركس بمثابة البنيه التحتيه و الاعمده التي تحمل المتاجر الناجح بحيث لا يوجد متاجر ناجح في السوق الا وكان يعلم هذه الاساسيات نريد منك المزيد

mahmoud552
05-25-2017, 15:31
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
الفوركس بكل بساطة هو شراء عملة فى المقابل ببيع عملة اخرى نظام شركات الصرافة
رمضان كريم على جميع اعضاء المنتدى
تقبلو مرورى

sob81
05-25-2017, 15:39
الفوركس للمبتدائين هو عبارة عن سوق لتجارة العملات ويجب اولا التعلم ومعرفة كل شئ عن الفوركس واختيار الطريقة المناسبة لك فى التتداول بعد التتدريب الجيد فى الدخول فى الصفقات على الحساب التجريبي الى ان تتمكن من التتداول

عمر عبدالرحمن
08-19-2017, 20:59
السلام عليكم .... اتمني ان الموضوع بجد يصبح في التداول الجيد في الفوركس ولا يمكن ان يشكل عبارة عن نقل موضوع لاغير
من اكثر الاشياء اللي من المممكن ان تتعامل معاها بالتاكيد ان يصبح الموضوع هام
بالتوفيق ان شاء الله

algendy
08-19-2017, 23:57
تحية طيبة و بعد , رغم ان الموضوع منقول من موقع اخرى بدون اضافات من العضو و لكن لا يهم فالمهم ان الموضوع شمل كافة جوانب الفوركس و شرح بطريقة كافية ما هذه الجوانب و قد استفدت من معرفة الجانب السلبى فى نفسية المتداول لان مررت بهذه التجربة فى التداول

shr
08-20-2017, 00:07
السلام عليكم و رحمه الله تعالى وبركاته قبل ده كله والتحاليل الاسعار وكل ده لازم تجرب كل شيئ تعلمته بشكل تجريبي على حساب تجريبي قبل البدئ فالحقيقي

محمد حافظ 120
08-20-2017, 00:17
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخي العزيز....اما بعد... موضوع مميز جدا اخي الكريم عن كل مايجب ان يعرفه المتداول عن الفوركس قبل البدا بالتداول لذلك انا انصح الجميع بقراءة هذا الموضوع الهام والذي من شأنه ان يوضح جميع النقاط الهامه في الفوركس

nour3iny
08-20-2017, 01:35
السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته
بالطبع معلومات مفيده لاى مبتدئ بمجال الفوركس ولازم يكون فى صبر على التعلم وقرائه الكثير من الكتب التى تساعد على فهم هذا السوق الكبير وهذا اول خطوات التعلم الصحيح
تقبل مرورى

M.R
08-20-2017, 01:56
على المبتدء وايضاً المتداول ان يتعلم ولا يتوقف فى سوق الفوركس وخاصة فى مجال التحليل وايضاً التذكير بالتزامه بالخط الموضوعة والالتزام بإدارة راس المال الصارمة

abo.tali.wtalin
08-20-2017, 02:40
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
جزاك الله يرجى ان كل المبتدين العمل وقراءة هذا الموضوع ومزكرتة جيدا قبل اى شىء
وشكرا

zam_bozo
08-20-2017, 11:47
بصراحة الموضوع الخاص أساسيات الفوركس ليس جديد ولكن لم ارى احد تناوله من قبل بهذه الطريقة
وق مكنتنا من معلومات مفيدة كثيرا نرجو منك مواصلة عطائك والاستمرار في تقديم مثل هذه الموضوعات الجديدة الجيدة

فهمى لاشين
08-20-2017, 12:58
بسم الله
شكرا لما قدمت من معلومات تجميعية حول اساسيات العمل فى مجال الفوركس
ونرجو ان تزيدنا بشكل مركز عن خبراتك التجريبية والمفيدة
تحياتى

stare forex
08-20-2017, 13:12
يعتبر تعلم التحليل الفنى والاساسى من العوامل الهامه التى يجب ان يتعلمه الجديد فى السوق حتى تزيد خبرته ويكون مؤهل حتى يكون تاجر مميز يحقق عامل الاستمرار فى السوق وقادر على مواجهة التغيرات فى السوق.

A.mustafa
05-03-2018, 11:55
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته...
هذا بيعتمد على مدى الفهم للمجال و هو مش محتاج لا كليات ولا حاجه لانه اساسا علم بيعتمد على الخبره في المكسب وكل المعلومات المتاحه دي لمجرد بس
انها تدي الاساسيات الي تساعد في تكوين خبره..

annas
06-09-2018, 20:54
مشكور اخي على الشرح انا انصح المبتدئين
بالذهاب الى اليوتيوب فهناك بعض الكورسات
المجانية و المفيدة خاصة لتعلم الاساسيات في الفوركس

ahmedmaged
06-10-2018, 21:55
السلام عليكم اخي الكريم
اشكرك علي مجهودك في هذا المقال الرائع واتمني ان يكون عن اجتهاد وليس نقل مواضيع واريد اضافه معلومه بيسطه علي امل ان تفيد غيره هي ان هذا السوق يحتوي علي مخاطر تتعلق بخساره راس المال فاتمني ان لا احد يبدا في المتاجره بماله قبل ام يلم ويتعلم اساسيات هذا السوق ويكون لديه الخيبره الكافيه وشكرا