PDA

View Full Version : بخصوص انستا ارجو الرد ضرورى

nadin
02-08-2016, 22:32
السلام عليكم
لو سمحتم سؤال ضرورى انا عايزه برنامج او موقع يكون حد يعرفو اصغر بيه الصوره ل 2 ميغا بايت واغير الصيغه بتاعتها
لان انستا لازم حجم معين للصوره وكمان صيغه معينه علشان تتقبل
ف ياريت حد يقولى ضرورى ويقولى الطريقه اللى اعملها بيها الصوره

soad labib sadek
02-08-2016, 22:58
اختي الفاضلة اهلا و سهلا بكي بالنسبة لتصغير الصورة عادي جدا انا قمت بتصغيرها من علي برنامج البينت اللي في الويندوز عن طريق تصغير الريسوليوشن و ممكن تستخدمي فوتو شوب ايضا في رايي الشخصي

بالتوفيق

nadin
02-08-2016, 23:06
اختي الفاضلة اهلا و سهلا بكي بالنسبة لتصغير الصورة عادي جدا انا قمت بتصغيرها من علي برنامج البينت اللي في الويندوز عن طريق تصغير الريسوليوشن و ممكن تستخدمي فوتو شوب ايضا في رايي الشخصي

بالتوفيق

مش عارفه اعملهم خالص معلش قولى طيب ازاى اغير صيغتها

aymansaleh
02-08-2016, 23:24
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الاخت الكريمه نادين, هي الحكايه مالها صعبه ومتعقده معاكي ليه كده بس؟ اي برنامج ضغط مثل الوين زاب او البرنامج التاني اللي ايقونته كتب فوق بعضها , تضغطي الصوره وترفعيها وبالتوفيق ان شاء الله
تقبلي مروري

justsmile
02-08-2016, 23:45
اختي بأمكانك تغيير الحجم بكل سهولة .. افتحي الصورة ببرنامج Microsoft office picture manager > وهو برنامج موجود بكل الحواسيب .. من خلاله قومي بالضغط على تعديل( edit picture) وقومي بتغيير الحجم الذي تريديه ..

و ايضا بالنسبة للصيغة قومي بأعادة حفظ الصورة و غيري الامتداد للذي تريديه ..

واي استفسار انا جاهزة بمساعدتك .. ولكن على الخاص فصعب جدا الرجوع للموضوع هنا ..

csebai12
02-09-2016, 00:45
السلام عليكم و رحمة الله نعالى و بركاته مشكور اخي على الموضوع
نصيحة لا تقومي باستعمال اي برنامج لهذا الغرض كون الشركة ستكشف ان الصورة معدلة و تشك كونها مزورة

doola2020
02-10-2016, 16:08
سيبك من المواقع في برامج اخري من الممكن ان تعتمدي عليها في تصغير الصورة التي تريدي ان تصغريها مثل برنامج ميكرو سوفت اوفيس

snnaky
05-13-2016, 23:16
فى برنامج عالى جدا جدا واسمة رايت كليك اماج كونفرت ودة بيغير الصور الى اى صيغة حضرتك عاوزاها وتقريبا بيعمل اكتر من 12 صيغة ممكن حضرتك تعملى علية سيرش فى الجوجل وتحملية وتسطبية وتشتغلى علية وعموما لو عندك بعد كدة اى مشكلة ممكن ترجيلنا هنا فى المنتدى واحنا كلنا فىى الخدمة

harimeche
05-13-2016, 23:45
اكتبي في جوجل كيف اغير حجم الصور وتغيير صيغة الصور

سيطع لك آلاف المواقع والكثير من البرامج إختــــــــاري مــــا يناسبك

مع التحية وبالتوفيق