PDA

View Full Version : هدا الموضوع موجه ال الخبراء

mazouna991
07-20-2012, 14:34
لمادا لا يتم عمل مشاريع استثمارية من اعظاء ثقة حتى يتسنى للمبتدءين تكبير راس ماله
وهل الخوف من الخسارةهوالسبب

elzeel
07-20-2012, 15:39
فعلا انا بضم صوتى لصوتك ان شاء الله وياريت لو يكون فى اعضاء ثقه
يسمحولنا باننا نعمل فوركس كوبى ليهم هيكون كويس لينا فى البدايات

ma90do
07-20-2012, 15:41
انا هقولك حاجه فيه ناس عامله كده بالفعل في نظام في انيستا اسمو فوريكس كوبي وعاملين كثير من هذه المشاريع وهذه من افضل المشاريع الجيده الذي تتاح حاليا

midoali
07-20-2012, 17:13
اعتقد فكره حلو بس ياريت الي يلم من الاعضاء الاموال يكون شخص ثقه ولزم يعرف ان الذي سوف يستثمر
امواله انه ممكن ان يكون رابح وممكن ان يكون خاسر

aminos
07-20-2012, 17:26

السلام عليكم
أنا أخالفكم الرأي فلماذا لا نتعلم و نصبح نحن من أصحاب تلك المشاريع
ماذا يعلم ذالك الشخص الذي سوف نتاجر معه
فكل شيئ متاح أمامنا لكي نتعلمه و لا تعلم بدون خسارة و الله أعلم
تقبل مروري

nrgslawi
07-20-2012, 17:33
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
ممكن ان نعمل مشاريع
لكن يغيب العنصر التنظيمي + ان الفوركس به عدة مخاطر

dent
07-20-2012, 20:51
والله تم عمل ذلك من قبل والموضوع باء بالفشل وتم سجن من عمل ذلك
لكن من الممكن ان نعملها بس ذلك يكون تحت اشراف كامل من المنتدى

2x1
07-21-2012, 00:14
ان شاء الله نلاقي تعاون من جميع من لديه الخبرة الكافية فالمجال لتقديم ما لديهم من علم وارجو ان لا يبخلو علينا بتجاربهم

ma90do
07-21-2012, 14:55
والله تم عمل ذلك من قبل والموضوع باء بالفشل وتم سجن من عمل ذلك
لكن من الممكن ان نعملها بس ذلك يكون تحت اشراف كامل من المنتدى

هيا دي المشكله الي بتحصل لان الي بيخسر محدش بيقولو انت خسرتني بيقولولو انت نصبت علينا

بس الافضل عمل مشاريع التوصيات وضع توصيات وكل واحد يدير حسابه بنفسه واداره رائس المال يعني كل واحد ملزوم بحسابه فقط

او فوريكس كوبي في انيستا هذه خدمه ممتازه جدا

realyone
07-21-2012, 14:59
لست مع فكرة فوركس كوبي,بصراحه انا جربتها وخسرت,الأفضل انزال توصيات من متداول خبير وعنده خبره في التداول,وكل عضو بيكون له الحريه بدخول التوصيه,ويكون له اداره لراس ماله,ويمكن نفتح موضوع لرحلات تدبيل الحساب

kero
07-21-2012, 15:12
ليه يااخى فى مشاريع كتير بتتعمل فى المنتديات
بس فى الحقيقة انا لا افضل هذه المشاريع لان المحترف مش محتاج مشروع عشان يحقق ربح لانه لو معاه 100 دولار هيعرفو يزودهم بسرعة جدا بدل الاعتماد على الغير وتحمل مسئولية ممكن ميكونش قدها

dent
07-21-2012, 15:46
لست مع فكرة فوركس كوبي,بصراحه انا جربتها وخسرت,الأفضل انزال توصيات من متداول خبير وعنده خبره في التداول,وكل عضو بيكون له الحريه بدخول التوصيه,ويكون له اداره لراس ماله,ويمكن نفتح موضوع لرحلات تدبيل الحساب

متفق معك فى كلامك لانها ممكن تجعل صاحب الحساب يندم فى ما بعد

ma90do
07-21-2012, 16:01
بس فى الحقيقة انا لا افضل هذه المشاريع لان المحترف مش محتاج مشروع عشان يحقق ربح لانه لو معاه 100 دولار هيعرفو يزودهم بسرعة جدا بدل الاعتماد على الغير وتحمل مسئولية ممكن ميكونش قدها

فعلا يا اخي هذا المجال يعتمد علي المجهود الذاتي اذا ابذل الشخص مجهودا كبير ووضع اهداف يوميه واسبوعيه وشهريه والالتزام بخطه العمل فعلا سيجني ارباح افضل من اي شخص يدير الحساب

spiderxp
07-22-2012, 04:35
صحيح طبعا عندك حق , وموجود الكلام دا في انستا كوبي فوركس

nemo emo
07-27-2012, 11:43
فهلا موضوع مهم ياريت الخبراء يردو على الموضوع
لاننا كلنا نحتاج الى اصحاب الخبرة لتوضيح هذه النقطة

mohamed eldamnhorey
07-27-2012, 18:56

عادى يامان ممكن يكون معاه خبره بس محتاج راس كبير

فالبالتالى ممكن يدير حسابات او يدخل نظام فوركس كوبى

basom59
07-28-2012, 10:57
الفوركس كوبي على قد ما بيكون مفيد على قد ماممكن لاقدر الله يخسرك لان حجم اموالك مش زي حجم اموال المتاجر الاصلي ولازم يبقى عندك ادارة راس مال كويسة

reda
08-03-2012, 14:16
اتمنى من كل قلبى ان يتم عمل مشاريع استثمارية من اعظاء ثقة حتى يتسنى للمبتدءين تكبير راس المال

y4x
08-06-2012, 22:42
يا ريت فعلا يتعمل المشروع دة هنا فى المنتدى

والكل يساهم فى المشروع

mohamed eldamnhorey
08-06-2012, 23:25
يا ريت فعلا يتعمل المشروع دة هنا فى المنتدى

والكل يساهم فى المشروع

احنا عندنا مشكله كبيره فينا كعرب

اننا بنقترح افكار كويسه بس بنتكلم وخلااص

مش بنفذ على طول ونطور ونظبط

بنقضيها كلااام
ههههههههه

ياريت نتخلص من العيب اللى فينا ده

yusef2011
08-06-2012, 23:35
موجوده الفكره وهي نظام الفوركس كوبي .. او البام اذا بتستثمر من راس مالك (حسابك الخاص)

او ابحث عن عروض المتاجرين بحيث يستثمر لك مقابل نسبه من الربح

y4x
08-07-2012, 12:45
احنا عندنا مشكله كبيره فينا كعرب

اننا بنقترح افكار كويسه بس بنتكلم وخلااص

مش بنفذ على طول ونطور ونظبط

بنقضيها كلااام
ههههههههه

ياريت نتخلص من العيب اللى فينا ده

طيب ياريت نكسر الفكرة دى ونشتغل بجد من غير كلام

ونكون يد واحدةهنا فى المنتدى

midojocker
08-08-2012, 07:25

thunderfot
08-29-2012, 00:01
لمادا لا يتم عمل مشاريع استثمارية من اعظاء ثقة حتى يتسنى للمبتدءين تكبير راس ماله

الأفضل أنك تتعلم ولا تجعل أحد يدير الحساب لك

على الاقل في بداية حياتك حتى تستطيع أخيار من هو كفىء لادارة حسابك

amr beni ata
09-03-2012, 02:22
يا ريت طبعا و لو هؤلاء الاعضاء يزودونا

بالاستراتيجيات الجديه و المهمه في

هذا المجال الرائع

ahmed motawea
09-03-2012, 02:27
فكرة ادارة الحسابات أو الفوركس كوبي و لكن الافضل التحليلات و المناقشة مع الالتزام بالقواعد العامة

panda
09-09-2012, 13:34
تنظيم موضوع المكسب والخسارة

والمخاطر هتكون من نصيب مين وهكذا

houda najim
09-10-2012, 14:25
السلام عليكم
نعم اظنه فكرة جيدة لما لا
بالتوفيق

m.sayed
09-11-2012, 00:18
في في انستافوركس ناس بتعمل كدة لكن وجهة نظري بعد اذنك مختلفة و هي انك تحاول تتعلم و تاجر بنفسك هتستفاد ان شاء الله اكثر

Mohamed Ahmed Mohamed
09-11-2012, 08:14
انا اتمني ان اصل لدرجة اني اربط حساب في انستا اللي هو فوركس كوبي
لكي استفيد ويستفيد مني الكثيرون وان شاء الله سأجتهد للوصول لهذا المستوى

تحياتي لكم جميعا

man4arab
09-17-2012, 14:16
انا افضل انا اتاجر بنفسي حتي اكتسب الخبره والثقه.....لكن ممكن فعلا ان المشروع يكون عن توصيات وتحليلات ومساعده الاعضاء المبتدأين علي فتح الصفقات ووضع حدود للربح والخساره وقراءة الشارت وتحليل الاسعار ونقاط الدخول والخروج

mohamed eldamnhorey
09-22-2012, 13:06
انا افضل انا اتاجر بنفسي حتي اكتسب الخبره والثقه.....لكن ممكن فعلا ان المشروع يكون عن توصيات وتحليلات ومساعده الاعضاء المبتدأين علي فتح الصفقات ووضع حدود للربح والخساره وقراءة الشارت وتحليل الاسعار ونقاط الدخول والخروج

عين العقل والله ياخوى

يجب ان تحلل بنفسك وتعتمد على نفسك فى القرار

لان ما حد راح ينفعك الا نفسك

وكله بيقول نفسى نفسى

2x1
09-22-2012, 15:26
عين العقل والله ياخوى

يجب ان تحلل بنفسك وتعتمد على نفسك فى القرار

لان ما حد راح ينفعك الا نفسك

وكله بيقول نفسى نفسى

كلام مظبوط الواحد لو مش هيعتمد علي نفسة عمرة ماهيطور من نفسة ولا ولا هياخد خبرة هيفضل كدة محتاج لحد ولية انا اخلي حد يتاجرلي ولا حتي يديني توصية وانا فايدي اني احلل لنفسي حتي لو غلط فالتحليل مرة ولا اتنين مش نهاية العالم اكيد دة بيعلم

ayman.shosha
09-22-2012, 19:04
اخى العزيز
خذها منى نصيحة
تعلم وتعلم وتعلم وطبق
تأكد من انه
لا يحك جلدك الا ظفرك

فلا تعتمد على غيرك ليستخدم عقله بدلا من عقلك فهذه اولى خطوات الفشل وليس النجاح ما يأتى على اكتاف الغير

omarbling
09-24-2012, 14:29

keko
10-19-2012, 19:25
لا طبعا الفكره دى موجوده وهى الفوركس كوبى بس بتتوقف على كيفيه اختيارك لافضل متداول وتكون على ثقه كبيره
معه اثناء التداول وانا بصراحه واحد من الناس لا اميلالى استخدام تلك الخاصيه بلافضلالعمل والمتاجره بنفسى

Amer_alajalen
10-19-2012, 20:06
بصراحة هذا الموضوع هو الموضوع رقم
999999999999999999999
الذي أقراه بنفس الفكرة !؟
ولا يوجد هنالك اي رد

Omaryat1
04-27-2013, 16:59
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
فعلا أخي فكرة جيدة و لكن تحتاج إلى تطبيق و أناس أصحاب ثقة

L!NDa
04-28-2013, 13:39
|- السلام عليكم ورحمة الله وبركاته -|

اهلا اخي الكريم هو موجود في انستا فوركس فوركس كوبي من اعضاء محترفين جدا في مجال الفوركس
تقدر تسجل فيه وتصير تابع وايضا تكون عند اغلبيه التجار خصم من الارباح 30 %
بالتوفيق

abdousrk
04-30-2013, 02:40

اخي الكريم يوجد نظام الفوركس كوبي اختر تاجر ناجحا
واربط حسابك بحسابه ولكن لا يوجد افضل من الاعتماد على النفس
ودلك بالتعلم الفوركس جيدا ومع الوقت تصبح انت صاحب مشاريع
وموفق اخي الكريم

buxgaineregy
04-30-2013, 12:59
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الحبيب هناك
نظام فوركس كوبي فهو شبيه بما تطلب ومفيد ايضا

ahmedmhmed
08-17-2013, 20:20
موضوع في مغامرة وممكن ليه لاء
بس صعب كتير لأن في نااااس كتير بيقولوا انهم جربوا ومنفعش

hebkar
08-17-2013, 23:44
اخى العزيز هناك ما تسال عنه اخى لكنك لا تسال فهناك الفوركس كوبى
لكن للاسف لم اجربه ولا اعرف غير انك بتربط حسابك باحد الخبراء
ويتم نسخ صفقاته لديك على حسابك وانتظر اراء اخرى يمكن تجد ما تبحث عنه
تحياتى لك

منى الجندى
08-25-2013, 09:47
لا افضلها حتى لا اظلم او اتظلم لان اى مسؤل عن امالى
ممكن يتكبد خسائر فلما لا اعتمد على شخصى والبعد عن هذا القلق
عموما ممكن يكون هناك شخص نجح لكن لم اره ذلك

soooonor
08-25-2013, 13:45
مفيش مشاريع استثمارية فى الفوركس فيه نظامين يتم عن طريقهما الاستفادة من الخبراء فى المجال

اما ان يسمح لك بالاشتراك فى نظام الفوركس كوبى من خلاله ... او يدير لك حسابك بصورة مباشرة كمدير حسابات و انا اعتقد ان هذا هو الافضل ففى هذه الحالة يكون متاح لك التحدث مع هذا الخبير و التحاور معه حول سير صفقات حسابك

joker7diaa
08-25-2013, 13:48
مشاريع استثنارية مثل شو ؟
بعدين انت ممكن تستشمر في اي مجال المجلات كتير بس بدك راس المال للمشروع في الاول

mohamed saad
08-31-2013, 01:24
الحقيقة انا لا ارحب بهذه الفكرة لان الهدف من تداول الفوركس هو الاعتماد على النفس لا الاعتماد على الغير فيجب على كل متداول ان يحترف الفوركس من اجل ان يكون هناك جيل قوي يستطيع ان يتباهى بنفسه امام الغرب اما المشروع الاستثماري والمحافظ التي تعطى لاناس متخصصون لا تنفع العملاء سوى ارباحها فقط

charchabila
08-31-2013, 03:10
تجولت كتيرا في فسم نظام الكوبي ولم اجد فرص
استثمارية تمكن المبتدئين من البدء بالارباح ختى يتعلم

أميمة
10-01-2013, 17:04
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته الموضوع كتير
مهم وضرورى اننا نتناقش فيه فى انتظار ردود الاعضاء المحترفيين
تقبل مرورى

mohamedmajdoubi
10-11-2013, 00:56
شكرا لك أخي على الموضوع الرائع
فمثل هده المواضيع تعتبر مواضيع جد مهمة لكل مبتدئ يصبو لتعلم هدا الميدان

hasback
10-13-2013, 00:39

اهلا بك اخي الكريم مزواني ,الامر صعب التحقيق اولا يجب ان تكون هناك ورشات عمل حتى يتبين المتدوال الكفؤ من المبتدئ وثانيا من سيحدد ذلك ؟وايضا كي يظمن احد الربح لاخر وماهي الطريقة التي سوف تتبع لتحصيب الربح ,بالنسبة لي افضل حل هو الفوركس كوبي

ahmedanwar
10-13-2013, 00:43
وهو الشخص اللي هيتاجر ليا يزيد عني ايه ماذا يعلم ذالك الشخص الذي سوف نتاجر معه
فكل شيئ متاح أمامنا لكي نتعلمه و لا تعلم بدون خسارة وتجربه حقيقيه فعليه

mohamedmajdoubi
10-13-2013, 22:07
شكرا لك أخي على الموضوع الرائع
فمثل هده المواضيع تعتبر مواضيع جد مهمة لكل مبتدئ يصبو لتعلم هدا الميدان

doola2020
11-21-2013, 00:56
أخي في شيئ في شركة انستا معمول اسمه الفوركس كوبي وهذا النظام تقوم فيه بتتبع أي متاجر ناجح وتنسخ جميع سفقاته التي يفتحها

ahmedhawash
11-21-2013, 23:28
سمعت ان فى فى منتديات حجات زى دى ولكن اكيد طبعا مش كل الصفقات والتحليل

بيكون كله صفقات خاسره وممكن فى ناس بتشترك بتخسر حسابتهم مما ممكن يعرض الموضوع او المشروع للمشاكل

والله المستعان

blackseat
11-21-2013, 23:29
السلام عليكم
أنا أخالفكم الرأي فلماذا لا نتعلم و نصبح نحن من أصحاب تلك المشاريع
ماذا يعلم ذالك الشخص الذي سوف نتاجر معه
فكل شيئ متاح أمامنا لكي نتعلمه و لا تعلم بدون خسارة و الله أعلم
تقبل مرور

ashrafshawky
11-21-2013, 23:32
اخى الكريم انا اعتقد انة لابد من الاعتماد على النفس وان تقوم انت بحماية نفسك من خلال ان تقوم انت بالادارة الجيدة لراس المال

NISOG
11-21-2013, 23:49
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
هذا الأمر جيد لو حدث ولكن انا لا اعتقد ان يحدث وعلى كل حال يوجد هكذا مشروعفي شركة انيستا على ما اعتقد

farfor821
11-22-2013, 00:01
اعتقد ان التداول في الفوركس فهو كبير جدا لهذا
فان من يردي الاستثمار فيه امولا الاخرين فانه يخاف
على مثل هذه الحسابت لكي لا يقع في السبهات
و لهذا فان اي خبير فانه سيكتفي بحيابه ان كان فعلا يربح اكثر

salim telecom
11-22-2013, 00:07
السلام عليكم أخي الكريم
انا لسة في طور التدريب ارجوا المعذرة
و الله أعلم و الله الموفق

WASEM DALLOUL
11-22-2013, 00:22
السلام عليكم
يا أخي الكريم هذا الموضوع موجود اصلا في شركة انيستا فوركس ويسمى مشروع الفوركس كوبي ويمكن ان تختار الخبير المناسب
وشكرا

yossefdidi
11-24-2013, 17:43
التجربة الاجتماعية (1961-1969)[عدل]

أدى التأثير المتنامي للاتحاد العام التونسي للشغل بقيادة أمينه العام أحمد بن صالح إلى اتخاذ الاقتصاد التونسي منحى اشتراكيا فمنذ سنة 1961 شرع المسؤولون السياسيون في اتباع هذه السياسة الجديدة وتعزيز سيطرة الدولة على مختلف قطاعات الاقتصاد. وتمثلت هذه السياسة أساسا في خطوتين رئيسيتين هما تأسيس وزارة التخطيط والمالية من جهة واعتماد مخطط تنموي عشري (1962-1971) أساسه التقرير الصادر عن مؤتمر الإتحاد العام التونسي للشغل المنعقد سنة 1956. و كانت أهداف هذا المؤتمر تتمثل أساسا في تونسة الاقتصاد وتحسين مستوى العيش وتقليل الاعتماد على رؤوس الأموال الخارجية وخلق سوق اقتصادية داخلية. وفي ماي 1964 أعلن مجلس النواب عن تأميم المزارع التي كانت لا تزال بحوزة الأجانب وهم أساسا فرنسيون وإيطاليون. وتم تحويل ملكية تلك الأراضي إلى الدولة التونسية. وأدى ذلك إلى وقف قرنسا المعونات الاقتصادية ودخول تونس في أزمة اقتصادية خانقة. وتشير الإحصائيات إلى أنّ نسبة الأراضي الجماعية أو ما يعرف بالتعاضديات سنة 1969 بلغت نسبة 90% من مجمل الأراضي.

---------- Post added at 03:43 PM ---------- Previous post was at 03:21 PM ----------

الاقتصاد الكلي[عدل]

يهتم التحليل الاقتصادي الكلي بدراسة الاقتصاد ككل، ليوضح تأثير العوامل الاقتصادية على اقتصاد البلدان، كتأثير الدخل القومي ومعدلات التشغيل (معدلات التوظيف)، وتضخم الأسعار، ومعدل الاستهلاك الكلي ومعدل الإنفاق الاستثماري ومكوناته. كما يدرس التحليل الاقتصادي الكلي تأثيرات كل من السياسة النقدية والسياسة المالية المتبعة في البلد. ومنذ ستينات القرن العشرين، أخذ التحليل الاقتصادي الكلي يأخذ منحى أكثر تكاملاً، وبرزت فيه نماذج جديدة كتحليل القطاعات على أساس جزئي، رشد اللاعبين الاقتصاديين، الاستخدام الكفء لمعلومات السوق، المنافسة غير الكاملة. التحليل الاقتصادي الكلي يهتم أيضاً بالعوامل ذات التأثيرات طويلة الأجل على الاقتصاد ونمو الدخل القومي. وكمثال على هذه العوامل نذكرن تراكم رأس المال، التطور التكنولوجي (التقني)، ونمو قوة العمالة.

المحاولات للتوحيد بين هذه الفرعين أَو إلغاء التمايز بينهما كَانَ مُحَفّزاُ مهماُ في مُعظم الفكر الاقتصادي في المرحلة الأخيرةِ، خصوصاً في اواخر السبعينات وأوائِل الثمانينات. توجد اليوم وجهة تجمع على ضرورة أن يكون الاقتصاد الكلي الجيد مؤسس على بنى الاقتصاد الجزئي الصلبة. بكلمة أخرى، هيكلية الاقتصاد الكلي يَجِبُ أَنْ تكون مدعمة بشكل واضح من قبل الاقتصاد الجزئي.

ashrafko
11-24-2013, 17:43
التجربة الاجتماعية (1961-1969)[عدل]

أدى التأثير المتنامي للاتحاد العام التونسي للشغل بقيادة أمينه العام أحمد بن صالح إلى اتخاذ الاقتصاد التونسي منحى اشتراكيا فمنذ سنة 1961 شرع المسؤولون السياسيون في اتباع هذه السياسة الجديدة وتعزيز سيطرة الدولة على مختلف قطاعات الاقتصاد. وتمثلت هذه السياسة أساسا في خطوتين رئيسيتين هما تأسيس وزارة التخطيط والمالية من جهة واعتماد مخطط تنموي عشري (1962-1971) أساسه التقرير الصادر عن مؤتمر الإتحاد العام التونسي للشغل المنعقد سنة 1956. و كانت أهداف هذا المؤتمر تتمثل أساسا في تونسة الاقتصاد وتحسين مستوى العيش وتقليل الاعتماد على رؤوس الأموال الخارجية وخلق سوق اقتصادية داخلية. وفي ماي 1964 أعلن مجلس النواب عن تأميم المزارع التي كانت لا تزال بحوزة الأجانب وهم أساسا فرنسيون وإيطاليون. وتم تحويل ملكية تلك الأراضي إلى الدولة التونسية. وأدى ذلك إلى وقف قرنسا المعونات الاقتصادية ودخول تونس في أزمة اقتصادية خانقة. وتشير الإحصائيات إلى أنّ نسبة الأراضي الجماعية أو ما يعرف بالتعاضديات سنة 1969 بلغت نسبة 90% من مجمل الأراضي.

---------- Post added at 03:43 PM ---------- Previous post was at 03:21 PM ----------

الاقتصاد الكلي[عدل]

يهتم التحليل الاقتصادي الكلي بدراسة الاقتصاد ككل، ليوضح تأثير العوامل الاقتصادية على اقتصاد البلدان، كتأثير الدخل القومي ومعدلات التشغيل (معدلات التوظيف)، وتضخم الأسعار، ومعدل الاستهلاك الكلي ومعدل الإنفاق الاستثماري ومكوناته. كما يدرس التحليل الاقتصادي الكلي تأثيرات كل من السياسة النقدية والسياسة المالية المتبعة في البلد. ومنذ ستينات القرن العشرين، أخذ التحليل الاقتصادي الكلي يأخذ منحى أكثر تكاملاً، وبرزت فيه نماذج جديدة كتحليل القطاعات على أساس جزئي، رشد اللاعبين الاقتصاديين، الاستخدام الكفء لمعلومات السوق، المنافسة غير الكاملة. التحليل الاقتصادي الكلي يهتم أيضاً بالعوامل ذات التأثيرات طويلة الأجل على الاقتصاد ونمو الدخل القومي. وكمثال على هذه العوامل نذكرن تراكم رأس المال، التطور التكنولوجي (التقني)، ونمو قوة العمالة.

المحاولات للتوحيد بين هذه الفرعين أَو إلغاء التمايز بينهما كَانَ مُحَفّزاُ مهماُ في مُعظم الفكر الاقتصادي في المرحلة الأخيرةِ، خصوصاً في اواخر السبعينات وأوائِل الثمانينات. توجد اليوم وجهة تجمع على ضرورة أن يكون الاقتصاد الكلي الجيد مؤسس على بنى الاقتصاد الجزئي الصلبة. بكلمة أخرى، هيكلية الاقتصاد الكلي يَجِبُ أَنْ تكون مدعمة بشكل واضح من قبل الاقتصاد الجزئي.

yossefdidi
11-24-2013, 17:44
الاقتصاد الكلي

المحاولات للتوحيد بين هذه الفرعين أَو إلغاء التمايز بينهما كَانَ مُحَفّزاُ مهماُ في مُعظم الفكر الاقتصادي في المرحلة الأخيرةِ، خصوصاً في اواخر السبعينات وأوائِل الثمانينات. توجد اليوم وجهة تجمع على ضرورة أن يكون الاقتصاد الكلي الجيد مؤسس على بنى الاقتصاد الجزئي الصلبة. بكلمة أخرى، هيكلية الاقتصاد الكلي يَجِبُ أَنْ تكون مدعمة بشكل واضح من قبل الاقتصاد الجزئي.:accute:

zidan
11-25-2013, 23:10
فكرة غير مناسبة جدا ولكل شخص يكون حر فى حجم المال الموجود فى حسابه
وافضل حجم راس المال لكى نبدا فى الفوركس لا يقل عن 100 دولار

forexman55555
12-16-2013, 15:50
لم افهم ماذا تقصد بمشاريع استثمارية اليس الفوركس مشروع استثمارى
انا شخصيا اعتبر ان من لديه حساب فى انيستا فهو يملك لوحده مشروع استثمارى كامل

Moro_Mezo
12-16-2013, 16:40
هناك الفوركس كوبى
لكن للاسف لم اجربه ولا اعرف غير انك بتربط حسابك باحد الخبراء
ويتم نسخ صفقاته لديك على حسابك وانتظر اراء اخرى يمكن تجد ما تبحث عنه

YAMATO
03-25-2014, 09:17
الصلاة والسلام على الرسول الكريم المصطفى صل الله عليه واله واصحابه وسلم اجمعين الى يوم الدين إن شاء الله اما بعد
موضوع جميل ومعلومات مفيدة بارك الله فيكم وتقبللوا مرورى وإن شاء الله نربح جميعا
....
.........

نور المعرفه
03-25-2014, 15:29
غالبا ، لإن حكومات الدول العربية ستماطل في إعطاء الرخص الازمة ، كما أن الأمر يحتاج إلى تدخل راقبي مالي ، فمن سيقوم بعمل كل التنسيقات الضخمة ، بارك الله فيكم جميعا ً .

harimeche
03-26-2014, 02:51
الســـــــلام عليكم ورحمة الله

الحل الوحيد يا أخي هو التعلم الجـــاد

للمجــــال وتدرب مستمر لكي نفهم

طبيعة الـــــسوق والدخول بإدارة مالية

سليمة

GemyKadel
04-06-2014, 10:29
السلام عليكم اخي الكريم فكره جيدة ولكنها تتطلب خبراء في الفوركس لان الفوركس به العديد من المخاطر لذلك يجب علينا الحد منها وتقليلها باكبر شكل ممكن

ilyes chaieb
04-11-2014, 23:50
لو حضرتك تقصد مشروع فوركس كوبي انا شخصيا انصح بالعمل و التسجيل فيه
خاصة اذا كانت خبرتك قلقلة ممكن ان تكسب من خلال الربط مع حساب تااااجر ناجح
تقبل مرورى

a7med84
05-24-2014, 16:57
اخى الكريم انت بالفعل ايداعك او البونص فى المنتدى هنا

هو استثمارك بس الاستثمار فى الفوركس هو ف رأيى اخطر انواع الاستثمار واكترها فرصه للربح فى نفس الوقت

chokrito
05-27-2014, 14:04
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته والصلاة والسلام على اشرف الانبياء والمرسلين
المرجو من الخبراء مساعدتك لاني انا لسه عضو مبتدا

RomanyMoreed
05-28-2014, 02:34
السلام عليكم روحمه الله وبركاته

حضرتك في نظام ادارة الحسابات ونظام فوركس كوبي شركة انيستا بتوفرهم ممكن اي مبتدئ ينضم لتاجر محترف ويربط حسابه معاه

تحياتي

hamdy saleh
05-28-2014, 02:35
بســـــــــــــــــــم الله الرحمن الرحيم و الصلاة و السلام على اشرف المرسلين موضوع جميل و مشوق و شكـــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــرا

ishytower
08-31-2014, 18:47
السلام عليكم اخي الكريم ربما يكون هذا موجود بالفعل لكن عن طريق الفوركس كوبي حيث يسمح للخبراء التداول باموالك مقابل نسبه من الربح وتأخذ انت بقيه الربح وهو احدي مشاريع الاستثمار البسيطه

gehad87
09-21-2014, 19:54
هو في في قسم حسابات البام مشاريع كده فعلا بس مش عارف النظام بالظبط
ولازم حساب ايداع يشترك في المشروع
ولا ممكن حسابات البونص تشارك
بس اعتقد انها حسابات الايداع بس

mahmoud sheded
09-25-2014, 14:32
شكرا لك اخى الفاضل على الموضوع الرائع
مع تمنياتى لجميع الاعضاء بالنجاح والتوفيق , والربح الوفير

awa
10-20-2014, 23:17
انا مش فاهم حاجة خالص ازاى نعمل مشاريع استثمارية ؟ و مين
بالظبط اللى هيعمل المشاريع اتمنى منك التوضيح لعلنا نستفيد

abdgaribtc
10-21-2014, 00:01
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته يوجد ضمن شركة انستا فوركس
شي اسمه كوبي لنسخ حركة بعض الخبراء ولكن تحت نسبة معينة من المال

doola2020
11-24-2014, 19:03
لو كنت تقصد مشروع الفوركس كوبي فهو موجود بالفعل ويوجد نفس المشروع في شركات اخري لكن مع اختلاف المسميات للمشروع

OSAMA AMER
06-24-2015, 19:11
مرحبا بك أخى الكريم وكل الاخوة اعضاء ومشرفى منتدى فوركس العرب اخى الكريم انا لم افهم منك عن اى مشروع تتحدث ما هو المشروع الذى تتكلم عنه بالضبط ممكن توضح اكثر

zer2999
06-24-2015, 20:21
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
الشكر الجزيل لك اخي على هدا الموضوع القيم واتمنى الاستفادة و التوفيق للجميع في مجال الفوركس
والسلام عليكم

ali barakat
06-24-2015, 20:43

Angry falcon
06-25-2015, 20:27
اظنها فكرة رائعة واتمنى ان يجيب احد الخبراء عن امكانية عملها وتطبيقها فى المنتدى وشكرا

elmahdielannabi71
06-26-2015, 02:32
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم
موضوع مميز رائع ومفيد وشرح كافي و وافي سلمت يداك و مفيد للجميع موضوع يستحق القراءة
بارك الله فيك اخي الكريم
بالتوفيق لك ولا تحرمنا من مواضيعك المميزة

rachadcom
10-10-2015, 18:09
بســـــــم الله الرحمـــــــان الرحيـــــــم ...الســــــلام عليكـــمــ و رحمـــــة الله و بركاتـــــه ...

يوحد الكثير من انواع الخدمات منها الماجنية و مها المدفوعة يا غالي كمدير حساب او توصيات و غلى غيره ...تقبـــــــل تحياتـــي و مـــــــروري .

mohamed ghardallou
10-10-2015, 18:11
الــســــلام عــلــيــكــم و رحـــمـــة الــلـــه تــعــالـــى و بـــركــــاتـــــه أنا لا انصح بستعمل أتوصيات شكراً للموضوع

waleed shaaban
10-10-2015, 19:16
اخى الكريم اذا كنت تحدث عن المبتدئين فانا ارى انه لا مال ديهم و ان كان فهو يبغى تكبير راس المال
هنا يكون الطمع و هنا تجد كل افاق اثيم لينصب على الناس والمشروع الاستثمارى الذى تتحدث عنه انا ارى انه ضرب من الخيال
فلو انى طلبت منك ان استثمر مالى و خسرته و ان كنت صادق لن تسلم من الاذى لانى لا اعلم ماذا تفعل

katreenaziz
10-14-2015, 01:14
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اخى الفاضل يوجد مثل هذة الفكر وهى خدمة فوركس كوبى التى تقدمها شركات الوساطة وفى فى انستا هذة الخدمة ايضا اتمنى لك التوفيق والنجاح

xmenflis1
10-14-2015, 03:55
مرحباً شكراً على طرح موضوع
بتوفيق لك ولجميع أعضاء

marwanadam
10-14-2015, 14:45
والله اخى بدير طيب زكدالك فى اقسام مهمة ودالك اخى بدو الامر
لكن ارى انه لم يستمر الان المووضع اصعب منمن تتخير وان الكتير ماعضاء بس
يريدين البونص وان لا يفيدو الاخرين
وبتوفيق

forez
01-16-2016, 18:17
الســــــلام عليكـــم و رحمـــــة الله و بركاتـــــه ...........
بســـــــم الله الرحمـــــــان الرحيـــم ...................
لست مع فكرة فوركس كوبي,بصراحه انا جربتها وخسرت,الأفضل انزال توصيات من متداول خبير وعنده خبره في التداول

Bassem Hassani
01-16-2016, 18:40
لان الفوركس بيكون المتداول فيه رائيه الخاص بيه فمن الصعب انك تقنع اكتر من متداول فى نفس الوقت بوجهه نظر خاصك بيك لذلك من الافضل لك فى الفوركس انك تعمل حسابك لنفسك فقط وتشتغل لصالح نفسك علشان تفدر تحقق ربح كويس ومفيش مانع انك تحصل على تحليلات بعض الاشخاص علشان تكتسب خبرة فى التعامل مع السوق كويس

xmenflis1
03-28-2016, 22:58
مرحباً شكراً على إضافة
بتوفيق للجميع