PDA

View Full Version : افاده للمبتدئيين

abdoooo
02-15-2016, 19:55
ماهي اكبر خساره لك ف الفوركس ؟؟؟
وكيف واجهتها:rules:

OsamaNasser
02-16-2016, 15:02
انت عمرك ما هتلاقي متداول ناجح دايما وكل صفقاته كسبانه لازم يكون فيه صفقات خاسره في النص لان السوق دايما مكسب وخساره
عموما خسرت حسابي كله مره واحده زمان لما كنت لسه بادي في الفوركس
واتعاملت في الموضوع باني صبرت واتعلمت وعوضت الخساره الحمد لله

اكرم التميمي
02-16-2016, 15:17
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اخي الكريم اكيد نحن المبتدئين في سوق الفوركس خسرنا كثيرا واقصى خساره كانت 175دولار في حينها تمرجن حسابي حيث دخلت بثقه لصفقات الذهب
تقبل مروري

AnaBelal
02-16-2016, 15:22
انا جربت الفوركس لكن اعتقد انه صعب جدا مش عارف ليه

---------- Post added at 12:20 PM ---------- Previous post was at 12:18 PM ----------

انا مازلت مبتدا ايضا ولا افهم الكثير

---------- Post added at 12:22 PM ---------- Previous post was at 12:20 PM ----------

انا اسئل الكثير لكن لا اجد احد يرد علي اسئلتي

wael150
02-16-2016, 15:25
السلام عليكم انا تمرجن حسابي مرتين وعملت حسابين وان شاء الله يكون الثالثة تبته مثل ما بيقولوا لكن لابد من التعليم ثم التعليم

never10
02-17-2016, 19:39
اخى العزيز انا انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصت الفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

Abdellatif Sidi saad
02-17-2016, 20:08
السلام عليكم و رحمة الله تعالى اخي فاضل
اكبر خسارة لي هي 123 دولار صحيح زعلت و غضبت
ولاكن هديت بعد استعابي لما حصل لانو في نهاية كانت غلطة غلطتي

الاصيل
02-17-2016, 20:11
لبه الاحرج ده
اكبر خساره لى فى الفوركس تقريبا كانت 120 دولار وكانت نتيجة فجوه فى سعر اليورو دولار
لسه السوق بيفتح وكان الرصيد 120 و فيه صفقه مفتوحه وفجأة تحول الرصيد الى صفر
تمنياتى للجميع بالتوفيق و النجاح

mohammed control
02-17-2016, 21:20
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انت عمرك ما هتلاقي متداول ناجح دايما وكل صفقاته كسبانه لازم يكون فيه صفقات خاسره في النص لان السوق دايما مكسب وخساره
واتعاملت في الموضوع باني صبرت واتعلمت وعوضت الخساره

shukreali
02-17-2016, 21:29
القاعدة الأولى : استخدم أمر الحد من الخسارة .

القاعدة الثانية : لا تخسر أكثر من 2 – 2.5 % من حسابك في الصفقة الواحدة .

ibrahem91
02-17-2016, 21:36
قبل البدء في التعامل مع السوق علينا معرفة كيفية التعامل مع الخسارة
وحساب راس المال قبل البدء في التعامل مع السوق وحساب المخاطر

ابوفؤاد
02-17-2016, 21:36
اكبر خسائرى كانت من تويه من احد الاشخاص دونماتحليل منى و كانت النتيجه تمرجن الحساب و اظن ان العيب ليس م التوصيه انما هى من اتبعى كاللاعمى توصيه و لهذا لاد من ان تون محلل تعمل على لتوصيه التى تلائم تحليلك

aboubakeur_m12
02-17-2016, 21:39
شخصيا لست من المتداولين الذين يقومون يايداعات كبيرة و كثيرا من استفيد من البونصات المقدمة من شركات الوساطة و كان اكبر بونص تحصلت عليه هو مبلغ 100 دولار و اتذكر انني خسرته من اول صفقة بسبب عدم اتمادي على الستول لوس

doola2020
02-17-2016, 22:21
أكبر خسارة في الفوركس انني أظل كما انا لا اتعلم شيئ ، هذه هي اكبر خسارة لي ولكل متاجر في سوق تداول العملات ولكن مع الصبر والاصرار والبحث ستجد ما تريد

siefsalim
02-17-2016, 23:27
السلام عليكم اخي
لا يوجد شخص في مجال ألفوركس دائما ليس له خسارات
الفوركس زي ما هوا ربحه كويس ، زي ما خسارته وحشه اوي
لآكن مهما خسرت هتكسب اكتر من الي خسرتوا ، المهم تبقي فاهم المجال كويس

mrramy
02-17-2016, 23:44
اكبر خسارة ليا ف الفوركس لما جريت ورا الصفقات وخلاص ومحاولتش اتعلم خسرت البونص وخسرت من فلوسى بس حابب لما ارجع ارجع وانا تقيل فاهم الدنيا

ahmadhamad
02-17-2016, 23:51
اخي الكريم اكيد الفوركس فيه مخاطر كبيرة وانا اكبر خسارة لي كانت 1700دولار ولاكن صبرت وعوضت الملبغ وزيادة وبالتوفيق للجميع

never100
02-18-2016, 23:59
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هوالمشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

latraaa
02-19-2016, 13:45
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على الطرح و على الرأي و على المعلومات القيمة التي تقدمت بها و التي أتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله، و كما أتمنى أن نرى الإخوة الكرام يستفيدون و يحققون الكثير إن شاء الله

take-profit
02-21-2016, 18:12
لا اتذكر فمجموع الخسارة منذ دخلت الي هذا المجال الي الان اكثر من 5 الاف دولار
و اعتقد انه بالمصري قد وصل الي 20 الف لكن كله بونص

topomarouan
02-21-2016, 18:21
شكرا لك اخي على هدا الموضع طبعا اخي اهم شيئ في سوق الفوركس الوصول
الى مستوي من الطموح المطلوب .. تقبل مروري اخي

mourada
02-21-2016, 22:45
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
اخي الكريم بالنسبة للخسارة فهي شئ بديهي في هذا السوق و لا يوجد احد لا يخسر و خاصة في بداية الامر و نتمنى لك التوفيق و النجاح

jallou
02-22-2016, 01:39
مؤشر الدولار الذي يقيس أداء الدولار مقابل سلة من العملات الرئيسية يتداول حالياً عند المستوى 96.73 بعد أن سجل اعلى مستوى عند 96.69 بينما افتتح تداولات جلسة اليوم عند المستوى 96.85 وكان قد ارتفع خلال تداولات الأمس عند المستوى 96.65 .

soad labib sadek
02-22-2016, 07:31
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته الاخ الفاضل بالتاكيد الكثير مننا قد مروا بالعديد من النجاحات و العديد من عكس ذلك و لكن انا عن نفسي لا احبذ ان اذكر الخسائر و فضلا عن هذا افضل التركيز علي النجاحات

بالتوفيق

Civil Engineer
02-22-2016, 08:26
بسم الله الرحمن الرحيم
اللهم صلي وسلم وبارك علي سيد الخلق سيدنا محمد صلي الله عليه وسلم اما بعد
الاهم من الخسائر اخي الكريم هو التعلم منها والتطور للافضل

ملاك الروح
02-22-2016, 16:41
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
اخي انا اكبر خسارة كنت 800 دولار وكان السبب الدخول الخاطئ
اتمنى لك دوام التوفيق والنجاح اخي الكريم
تقبل مروري واحترامي ،،،

forez
02-23-2016, 13:37
الســـلام عليكــم و رحمــة الله و بركاتـــه .............
انت عمرك ما هتلاقي متداول ناجح دايما وكل صفقاته كسبانه لازم يكون فيه صفقات خاسره في النص لان السوق دايما مكسب وخساره عموما خسرت حسابي كله مره واحده زمان لما كنت لسه بادي في الفوركس ........

zead ahmad
02-23-2016, 13:43
انا عندما كنت مبتدء فى التداول كنت داخل بعملية ايداع 100 دولار وبدء ادخل بحجم لوط كبير ولا اعرف اى شيء عن حجم اللوط اى شيء فجاة حصل خبر قوى على العملة دولار يورو وخسرت يومها 100 دولار

mohamed fawzi muftah
02-23-2016, 14:09
.السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة ،انا عضو جديد،
واتمنى التوفيق للجميع، وكل شئ بالصبر ان شاء الله،،
وتقبل مرورى....

ahmed6mady
02-23-2016, 17:35
:ok::ok::ok::ok:
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
شكرا اخي علي موضوعك الرائع
ارجو تقبل مرورى

المصري
02-23-2016, 18:10
السلام عليكم ورحمة الله و بركاتة
اخى انا جديد بمجال الفوركس
و سوف احاول بقدر الامكان ان ابعد عن الخسارة
و الله هو المعين :)

Batto777
02-23-2016, 18:21
السلام عليكم ورحمة الل وبركاتة اخي الفاضل مشكور عاي عرض هذا السؤال لاخذ جميع المواقف التي تعرض لها في المتاجرة ولكن انا اظخل بلوط صغير لذلك خساءري محدودة وبالتوفيق للجميع

Hurricane
02-23-2016, 19:04
تقبل مروري أخي
وأشكر كل الذين شاركو بخسارتهم لقد استفدت منها كثيرا وسوس اتعلم منها
واحاول ان لا اقع في مثلها

youbixx
02-23-2016, 19:18
لم يسبق لي ان خسرت لاني لا ازال اعمل في الحساب التجريبي
واتمنى الا اخسر لاني لا املك المال ل الدخول من جديد

The_Gahbaz
03-09-2016, 14:26
الفوركس دايما مكسب وخساره وانت عمرك ما هتلاقي متداول ناجح دايما وكل صفقاته كسبانه لازم يكون فيه صفقات خاسره في النص لان السوق دايما مكسب وخساره زي ما قلت
عموما خسرت حسابي كله مره واحده زمان لما كنت لسه مبتدئ

lyo
03-09-2016, 14:59
شكرا لك عن طرحك هدا الموضوع
ان لم اتداول بعد في الحقيقي واتمنى ان لا اقع في فخ الخسارة عند التداول الحقيقي . وانا اعلم ان الخسارة لا مفر منها لهدا اتعلم كيفيت الحفاظ عن راس المال

newlookmostafa
03-09-2016, 15:07
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
ادارة راس المال تحد من الخسائر الكبيرة فى الفوركس
تقبل مرررووررى
تحيااااااتى

salimkala
03-10-2016, 19:31

akram mohamed obaid
03-10-2016, 20:13
اكيد اغلب المتداولين يتعرضون الى الخسارات المتتاليه في سوق الفوركس والسبب هو نقص المعرفه بهذا السوق ولكن يمكن الاستفاده من هذه الخسارات ومعرفه اسبابها وتلافيها مستقبلا وعدم تكرارها في القريب العاجل

forez
03-11-2016, 22:03
انت عمرك ما هتلاقي متداول ناجح دايما وكل صفقاته كسبانه لازم يكون فيه صفقات خاسره في النص لان السوق دايما مكسب وخساره عموما خسرت حسابي كله مره واحده زمان لما كنت لسه بادي في الفوركس ........

mrdhia
03-11-2016, 22:12

nemo2014
03-11-2016, 22:36
اهلا وسهلا بك أخي العزيز
اكبر خسارة ليا ف الفوركس لما جريت ورا الصفقات وخلاص ومحاولتش اتعلم خسرت
البونص وخسرت من فلوسى بس حابب لما ارجع ارجع وانا تقيل فاهم الدنيا
تمنياتى للجميع بالتوفيق و النجاح

samiryosra
03-11-2016, 23:41
23.6$ مع العلم مازلت مبتدء

aissaalg
03-12-2016, 17:08
الســــــلام علــيــكم و رحمــة الله تعـالى و بــركـاته
زميلي في المنتدى أنــصـــحـــك بـــزيـارة القســم التعليمـــي للمنتــدى حتى تتوضح لك الرؤيا و تجد الإجابة الدقيقة بالتـوفيـــق انشـاء الله

messaoud43
03-12-2016, 18:03
االســـــــــــــــــــــ ـ ـلام علـــــيــــــــــــكم و رحمــــــــة الله تعـــالى و بــــركــــاته
أخـــي الكـــريـــم أنــصـــحـــك بـــزيـارة القســـم التعليمــــي للمنتــــــدى
بالتـــــوفيـــــــــق للجــــميـــــع موفــــــقـــون انشــــاء الله

Bassem Hassani
03-12-2016, 18:10
مرجنة الحسابات كله وكانت بسبب سواء فى ادارة راس االمال بشكل سليم فى الفوركس واتعلمت الفوركس كويسه
علشان مكررش نفس الخطا والحمد لله الواحد بيقدر ياحفظ على حسابة من الخسارة الكبيرة بسبب ادارة راس المال الخطأ

Septcolline
03-12-2016, 18:14
عدم المخاطرة باكثر من 2% من قيمة المحفظة ....لان كل مازادت المخاطرة قلة فرص الربح والنتيجة خسارة المبلغ كامل

اهم قاعدة بعد الاستوب لوز

aminmatter
03-12-2016, 18:17
اخي الكريم اكيد نحن المبتدئين في سوق الفوركس خسرنا كثيرا واقصى خساره كانت 5555دولار في حينها تمرجن حسابي حيث دخلت بثقه لصفقات الذهب
تقبل مروري

raedreda
03-12-2016, 18:20
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته .. شكرا اخى الكريم على هذه المعلومه الاكثر من رائعه والمفيده لكل اعضاء منتدانا المحترم

تقبل مرورى واحترامى

Septcolline
03-12-2016, 18:20
في سوق الفوركس خسرنا كثيرا حتى تتوضح لك الرؤيا واتعلمنا
ادارة راس المال
القبول بالخسائر كما بالربح
الاستوب لوز
قواعد لا غنى عنها ابدا للاستمرار بالسوق

asmaa mahmod
03-12-2016, 18:21
ابعتد عن الطمع وارضا بالربح القليل حتى تحقق ارباح ولا تنتقل الى الخساير وواجه التعليم قبل البدء فى الفوركس لان البدء دون التعليم يوجهك للخساير

yahya412
03-12-2016, 18:37
يجذب سوق تبادل العملات الكثير من الناس هذه الأيام بسبب الفوائد العديدة التي تأتي معها. يمتلأ الانترنت بقصص أشخاص يدعون انهم نجحوا في سوق العملات وحققوا الكثير من الأرباح. ولكن السؤال هو: ما مدى صحة هذه الإدعاءات؟ ولمن يفكر في القفز إلى سوق العملات وبدء التداول, إليك بعض الحسنات الحقيقية للموقف.

---------- Post added at 04:31 PM ---------- Previous post was at 04:29 PM ----------

سوق العملات هو أكثر الأسواق سيولة في برامج التداول اليوم لأنه يتعامل مباشرة مع النقود. عندما يحقق الشخص الربح من بيع أو شراء العملات, بإمكانهم ببساطة اضافته لحساباتهم والإنسحاب. وحقيقة أن الفوركس يتعامل في سوق اكبر-اكبر من بورصة نيويورك للتداول- يجعله اكثر جاذبية من ناحية مالية.

---------- Post added at 04:32 PM ---------- Previous post was at 04:31 PM ----------

ليس من الضرروي أن تكون متداول بدوام كامل. بعض الناس يتداولون في سوق الفوركس برغم جداولهم الممتلئة بشكل عمل اضافي . وذلك لأن سوق الفوركس يعمل على مدار 24 ساعة مما يسمح للأشخاص بتصفح حساباتهم متى يشاؤون. ولأن الصفقات تحدث من قبل أشخاص في بلدان مختلفة وبتوقيتات زمنية مختلفة, يجب أن يتمكن التجار من الوصول إلى حساباتهم في أي وقت بصرف النظر عن أماكن سكنهم.

---------- Post added at 04:34 PM ---------- Previous post was at 04:32 PM ----------

كل الصفقات في سوق العملات تتم خلال الانترنت. التسجيل وفتح الحساب والايداع والسحب ومراقبة العملات كل هذه الأمور توفر عادة من قبل الموقع المضيفة لضمان حصول المتداول على معلومات كافية لبناء قراراته عليها العملية سهلة قم بتسجيل حساب فوركس تجريبي مجاني وتداول ببيئة حقيقية .

---------- Post added at 04:35 PM ---------- Previous post was at 04:34 PM ----------

ليس من الضرروي أن تكون متداول بدوام كامل. بعض الناس يتداولون في سوق الفوركس برغم جداولهم الممتلئة بشكل عمل اضافي . وذلك لأن سوق الفوركس يعمل على مدار 24 ساعة مما يسمح للأشخاص بتصفح حساباتهم متى يشاؤون. ولأن الصفقات تحدث من قبل أشخاص في بلدان مختلفة وبتوقيتات زمنية مختلفة, يجب أن يتمكن التجار من الوصول إلى حساباتهم في أي وقت بصرف النظر عن أماكن سكنهم.

كل العملية تتم اون لاين

كل الصفقات في سوق العملات تتم خلال الانترنت. التسجيل وفتح الحساب والايداع والسحب ومراقبة العملات كل هذه الأمور توفر عادة من قبل الموقع المضيفة لضمان حصول المتداول على معلومات كافية لبناء قراراته عليها العملية سهلة قم بتسجيل حساب فوركس تجريبي مجاني وتداول ببيئة حقيقية .

تحقيق الربح بغض النظر عن اتجاه السوق!

هناك طرق مختلفة لكسب المال خلال الفوركس لا يتطلب جميعها أن يكون السوق مزدهرا. على سبيل المثال, لا يزال البيع قصير المدى شائعا جدا في السوق والذي يشير إلى بيع عملة ما قبل شرائها فعليا. اذا ارتفعت الأسعار سيتوجه الأشخاص إلى بيعها بسعر أعلى من تكلفة الشراء. ومن ناحية اخرى, هناك حالة “عدم الإكتمال” وذلك عندما تنخفض الأسعار ولكن لا يزال بإمكان التجار كسب المال عن طريق بيع زوج من العملات بقيمة أقل مما اكتسب ذلك الشخص.

سهل البدء

اصبح تداول العملات شائعا جدا في الآونة الأخيرة لدرجة أن أي شخص يرغب في التعلم بإمكانه الذهاب اون لاين وايجاد معلومات دقيقة حول الصفقات. ليس هذا وحسب, بإمكانهم ايضا فتح حساب تجريبي وبدء تعلم النظام بدقة. اقل سعر تكلفة لدخول سوق الفوركس هو حسنة اخرى حيث يطلب مبلغ قليل من المتداولين الجدد حوالي 100 دولار. وفي بعض برامج التداول 5 دولار تعلم فتح حساب فوركس حقيقي لكن قبل فتحه تأكد انك تدرب جيدا في حساب فوركس مجاني تجريبي !

---------- Post added at 04:37 PM ---------- Previous post was at 04:35 PM ----------

حساب فوركس الاسلامي يعتبر من الحسابات الفريدة من نوعها, التي لا تجدها في اسواق تداول اخرى. فهو ببساطة حساب خالي من الفوائد الربوية وايضا يخلو من القروض الربوية, حيث انه وفقا للشريعة الاسلامية يحرم على المسلم ان يتلقى أو يدفع اي فوائد مقابل عمليات التداول. شركة NS** توفر تداول أمن وفقا لاحكام الشريعة الاسلامية بدون عمولات اضافية على افتتاح واغلاق الصفقات . الفرق بين الحسابات العادية والحسابات الاسلامية في سوق الفوركس – تجارة العملات والمعادن والمعرف ايضا بسوق ال spot (نقد فوري) مدتها 24 ساعة يوميا , فاذا لم تغلق الصفقة قبل الساعة الخامسة بتوقيت نيويورك يتم تبييت الصفقات المفتوحة لاكثر من 24 ساعة (بدفع الفائدة او اخذها). اما مقارنة بالحسابات الاسلامية فهي خالية من فوائد التبييت والربوية مهما طالت مدة الصفقة. عملية التبييت هي الجزء الاكبر في الاشكال الشرعي , فهي مقرونة بفائدة ربوية لان نسبة فائدة العملات تدخل في العملية الحسابية لهذه العمولة, فمن الصعب ان ترى انها فائدة التبييت بل عمولة مقابل خدمة تمديد حياة العقد التجاري. لذلك عليك ان تطمئن عزيزي المستثمر للتداول ضمن الحسابات الاسلامية في شركة NS** لانها تضمن لك تداول وفقا لاحكام الشريعة الاسلامية . كما ان المتدولين الذين لا يملكون ثمن العقد الكامل يمكنهم التداول بإستخدام الرافعة المالية التي تتيح لهم التداول بعقود أكبر بكثير من حساباتهم وذلك بدون أي فائدة ربوية أيضاً , خلافا للحسابات العادية التي جزء من عمولات التبييت التي يتم جبايتها يدخل في حسابها نسبة الفائدة حسب عملية الشراء او البيع , نسبة الفائدة التي يتم احتسابها مرتبطة مباشرة باسعار الفائدة في البنوك المركزية في الدول الممثلة للعملات . وهي عامل مركزي في حساب نسبة عمولة التبييت , لهذا في نطاق طلب الحساب الاسلامي يتم الاستغناء عن دفع او الحصول على هذه الفوائد مقابل تبييت الصفقات .

magdy mahmud
03-12-2016, 18:38
السلام عليكم ورحمة الله
هناك قواعد
القاعدة الأولى : استخدم أمر الحد من الخسارة في كل صفقة
القاعدة الثانية : لا تخسر أكثر من 2 – 2.5 % من الحساب في الصفقة الواحدة

yahya412
03-12-2016, 18:39
https://youtu.be/60dRkpGTBik

mido elshabrawy
03-12-2016, 19:12
السلام عليكم و رحمه الله وبركاته
اخي الكريم كل منا له خسائر من وجهه نظره كبيره و لكن بمقارنتها بالخسائر الاخري قد تجدها صغيره جدا
و لكنني انا تم مرجنتي اكثر مره علي اكثر من حساب
تقبل مروري وبالتوفيق للجميع ان شاء الله

latraaa
03-12-2016, 19:52
مشكور اخي الكريم على الموضوع و على الطرح و على المعلوامت التي تقدمت بها و التي أتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله، كما أتمنى أن نراك في المستقبل القريب تحقق الكثير إن شاء الله يا اخي الكريم

samiryosra
03-12-2016, 20:40
23.6$......

Abdalellah16
03-16-2016, 14:00
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هو الادوات المشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك

---------- Post added at 02:00 PM ---------- Previous post was at 01:59 PM ----------

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هو الادوات المشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا

mohamed elhussein
03-16-2016, 14:07
تتوقف حجم الخساره التي تلحق بك بمدي مخاطرتك برأس مالك الذي حصلت عليه أو ما ربحته من هذا المنتدي
ومدي اتباعك وابتعادك عن سياسه رأس المال الحكيمه في التعامل مع السوق والاخبار المعروضه عليك

prince9096
03-16-2016, 14:10
السلام وعليكم ورحمه الله والبركه ,شكرا اخي الكريم علئ الموضوع المميز , واتمنئ ان تكرمنا بالعديد من المواضيع الاخرئ ان شا الله

aym
03-16-2016, 14:13
افادة للميتدائين موضوع مهم للمبتدائين حيث يكون اى موضوع بة معرفة جيدة عن الفوركس وطرق
التداول فى الفوركس يكون مفيد لكل جديد فى هذا المجال

messaoud43
03-17-2016, 13:12
الســــــــــــــــــــــ ـلام علـــــيــــــــــــكم و رحمــــــــة الله تعـــالى و بــــركــــاته
أخـــي الكـــريـــم أنــصـــحـــك بـــزيـارة القســـم التعليمــــي للمنتــــــدى
بالتـــــوفيـــــــــق للجــــميـــــع موفــــــقـــون انشــــاء الله

mohamedforex4
03-18-2016, 03:54
شوف يا معلم انا خسرت تقريبا 3000$ . :( !!! ههههه بس برضو متافئل جد وطول ما الواحد بيتعلم طول مهو في
في طريق النجاح وايضا بنتمني الخي للجميع :) شكرا :) تقبل مروري :)

dhmo
03-18-2016, 16:51
افادة للميتدائين موضوع مهم للمبتدائين حيث يكون اى موضوع بة معرفة جيدة عن الفوركس وطرق
التداول فى الفوركس يكون مفيد لكل جديد فى هذا المجال

في الاول خالص نعرف انه هو سوق بالفعل زيه زي اي سوق تجاره مكسب وخساره لازم المتاجر فيه يتعلم كويس ازاي يتاجر ويكسب منه علشان يقدر يصل فيه للخبره العمليه ويتقن العمل
ويكون لنفسه ارباح جيده ويفهم

karim ben el maati
03-18-2016, 18:02
شوف يا معلم انا خسرت تقريبا 3000$ . :( !!! ههههه بس برضو متافئل جد وطول ما الواحد بيتعلم طول مهو في
في طريق النجاح وايضا بنتمني الخي للجميع :) شكرا :) تقبل مروري :)

بسم الله الرحمن الرحيم ... السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
لا يمكن الا للمحترفين اخي واي متاجر مبتدأ لازم يكون عارف ده اخي ولازم تدخل هنا القسم التعليمي علشان فيه شروحات كتير للاساسيات دي علشان تقدر تفهم المجال
كويس لازم يكون الاساس عندك صحيح

neverlit4
03-19-2016, 19:07
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هوالمشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

forez
03-20-2016, 15:11

big.pharaoh
03-20-2016, 16:56
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.... في البدايه خسرت كتير ولكن الحمدلله بظأت اتعلم والامور بدت تتحسن بعد كده

mhamadfor
03-26-2016, 14:39
قبل البدء في التعامل مع السوق علينا معرفة كيفية التعامل مع الخسارة
وحساب راس المال قبل البدء في التعامل مع السوق وحساب المخاطر

forez
03-26-2016, 15:38

samir1
03-26-2016, 15:56
اكبر خسارة وقعت فيها فى الفوركس كانت حوالى سبعون دولار فى صفقة واحده وكانت النتيجة هى المارجن كول
ولكن الخطأ منى وهو اننى لم استخدم استوب لوز للصفقة لذا وقعت فى هذه الخسارة الكبيرة .

engibrahim.hd
03-26-2016, 15:58
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتهانت عمرك ما هتلاقي متداول ناجح دايما وكل صفقاته كسبانه لازم يكون فيه صفقات خاسره في النص لان السوق دايما مكسب وخسارهعموما خسرت حسابي كله مره واحده زمان لما كنت لسه بادي في الفوركسواتعاملت في الموضوع باني صبرت واتعلمت وعوضت الخساره

mohamedforex4
03-29-2016, 21:17
والله يا حج ز الموضوع مش موضوع خساره ولا اكمبر ولا اصغر . للالالا هي القصه وما فيها .
ان هل انت يعني بص اسال نفسك دائما . انت علي استعداد تخسر كاام وايضا تكسب كااام . :) !

أم مهيرة
05-26-2016, 03:58
الخسائر الكبرى كانت في بداية الطريق لانها كانت بتحدث بعد اشهر من المحافظة على الارباح
وقبل اختتام اخر شهر تحدث الفاجعة وقاكم الله وايانا من تكرار هذه الايام
اما الان ف لله الحمد اصبح الوضع مختلف تماما بعد برودة الاعصاب الدائمة وتقبل الخسائر و قلبها لارباح بالصبر والتركيز
كل ما يلزمك هو التاني لاكتساب خبرة في هذا المجال

harimeche
05-26-2016, 13:40
الســــلام عليكم ورحمة الله وتعــــالى وبركاته

في بدايت تعلمي لم اخسر مبلغ محدد لكن خسرت حسابات بأكملها وفلست

أكثر من مرة لكن لاآن لا يمكنني أن أخسر أكثر من 1 إلى 3 في المئة

في أسوء الضروف

مع التحية ..

masr16
05-28-2016, 10:50
اخي الكريم اكيد نحن المبتدئين في سوق الفوركس خسرنا كثيرا واقصى خساره كانت 175دولار في حينها تمرجن حسابي حيث دخلت بثقه لصفقات الذهب
تقبل مروري

helmi nsir
05-29-2016, 14:44
السـلام عليكـم ورحـمــة الله تعالى وبركاته
نت عمرك ما هتلاقي متداول ناجح دايما وكل صفقاته كسبانه لازم يكون فيه صفقات خاسره
المهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى

hossam123
05-30-2016, 13:00
لست من المتداولين الذين يقومون يايداعات كبيرة و كثيرا من استفيد من البونصات المقدمة من شركات الوساطة و كان اكبر بونص تحصلت عليه هو مبلغ 100 دولار و اتذكر انني خسرته من اول صفقة

عرآقي
06-02-2016, 15:27
تقبل مروري

masr16
06-03-2016, 21:58

tenon
06-04-2016, 00:55
تقبل مروري

خليك بعيد دايما هنا على اي طمع والتزم باللعمل هنا بنظام وبالبعد عن موضوع المشاعر ده هو اول الطريق لتحقيق الربح في هذا المجال بالذات الي بحتاج متاجر منظم
وقائد لحسابه جيده وبطريقه منطمه

hussien_naguib
06-21-2016, 15:46
خسارتي هي مائة دولار و و اجهتها باني سيبت عالم الفوركس و لميت نفسي بقا من الهبل ده انتوا عايزين ايه بقا مني
سيبوني في حالي

zarour soufyane
06-21-2016, 15:54
اخي الكريم اكبر خسارة في الحساب مند ان بدات التداول هي المرجنة ثلاتة مرات و الحمد لله الان بدات احترم الادارة المناسبة للتداول و احقق الارباح
بالتوفيق

zee1996
06-21-2016, 16:18
اخي الفاضل اكبر خسارة في الفوركس واجهتها هي فقداني لحياب فيه 24000 دولار بسبب الطمع حيث ان السوق انقلب من ربح إلى خسارة كبيرة في ثوان معدودة و لأنني لم أضع ستوب لوز تم تصفير حسابي و في النهاية أتمنى التوفيق لك و لجميع الاعضاء والزوار الكرام في المنتدى

algoddam
06-21-2016, 16:28
اكبر خسارة كانت لي عندما شحنت حسابي من مالي الخاصة ب200 دولار الا اني كنت مبتدئ وطماعا
وكنت اظن اني سوف اجني ثروة في ضرف قياسي الا ان 200 دولار لم تصمد اكثر من يومين وهذا بسبب التهور وقلة الخبرة

sob81
06-21-2016, 16:35
من اهم الاشياء التى تفيد المبتدائين فى الفوركس هى التعلم ومعرفة كل شئ عن الفوركس وذلك من خلال القراءة للكتب
التى تشرح الفوركس ومشاهدة الفيديوهات المهمة فى الشرح

Ramdan
06-21-2016, 17:23

مشكور اخى الكريم على هذا الموضوع والشرح الاكثر من رائع

لقد افدتنى بالفعل .. تحياتى الك يا كبير

جزاك الله كل خير .. فى انتظار كل مواضيعك الجديده

medizem
06-21-2016, 18:06
انت عمرك ما هتلاقي متداول ناجح دايما وكل صفقاته كسبانه لازم يكون فيه صفقات خاسره في النص لان السوق دايما مكسب وخساره ^^
عموما خسرت حسابي كله مره واحده زمان لما كنت لسه بادي في الفوركس !!

Mario0106
06-21-2016, 18:22
حسب اعتقادي تجارة الفوركس فيها الربح والخسارة ولكن يجب على التاجر الماهر ان لايجازف بكل راس المال و ان لايغتر.
هذا على حسب علمي و الله اعلم

kaka25
06-22-2016, 04:31
تقبل مروري

omarballouch
06-22-2016, 04:40
اكبر خسارة يا اخي الكريم هي عند خسارتي ما يقارب 10 دولار
لاني دخلت الصفقة بشكل عشوائي دون عمل اي دراسة للسوق

bahoma310
06-22-2016, 16:17
40 دولار الدهب عكس عليا السنة لي فاتت
تقبلوا مروري مع خالص تحياتي و تمنياتي بالنجاح لكل الاعضاء انشاءالله

ghost.mastar
06-22-2016, 16:24
السلام عليكم ورحمه هالله وبركاته انت عمرك ما هتلاقي متداول ناجح دايما وكل صفقاته كسبانه لازم يكون فيه صفقات خاسره في النص لان السوق دايما مكسب وخساره
عموما خسرت حسابي كله مره واحده زمان لما كنت لسه بادي في الفوركس تحياتى لك

nonam
07-14-2016, 15:05
السلام عليكم ... الخساير في الفوركس كتير جدا ومن المهم جدا ان يكون التعامل مع الادوات الفنية والتعامل مع الحساب الحقيقي من المهم جدا ان يكون الحساب الحقيقي والتعامل مع الادوات الهامة
بالتوفيق ان شاء الله في التداول

wassou93
07-14-2016, 17:53
مازلت اتداول على الديمو لكن حسب علمي فالمتداول الناجح يدخل بربح او خسارة معلومين مسبقا لذلك ليس هناك مفاجآت

بروفسير العرب
07-14-2016, 19:08
اكبر خسارة هى بالتاكيد ان تتمرجن وتخسر كل راس مالك فى الفوركس
وهذا الامر يحدث كثيرا فى الحسابات الصغيرة والحسابات المتدولين الجدد

zakariaguemi
07-14-2016, 19:32
أخي أكبر خسارة وجهتها ومازلت أوجهها هي خسارة قيمة 70$ لأن لم أكن احترم استراتجيات

وكنت طمع كنت أكبر قمة ألت لكن أنا الأن أوجهها عن طريق فتح حساب تجريبي والتعلم أكتر وأكتر

Hassan Nor
07-14-2016, 19:41
السلام عليك ورحمه الله وبركاته أخي العزيز بعد التحية و السلام ان إدارة رأس المال هو من اهم الأشياء التي يجب ان يكون المتداول علي علم بيها و ان يعرف كيف يتحكم بها

aboesraa
07-14-2016, 19:46
اخي الفاضل انا لسه جديد جدا في هذا المجال
ولم اجرب الفوركس نهائيا ويجب عليك التعلم حتي لا تخسر

raoufbhl
07-14-2016, 19:56
لا يوجد منا من لم يمر على الخسارة في الفوركس خاصة في البداية
و لكن الأهم هو محاولة معرفة سبب الخسارة و تحليلها و عدم الاستسلام و ترك المجال من أول خسارة حتى و لو كانت كبيرة

رومانى
07-14-2016, 20:09
بصراحة انا خسرت كثير جدا لانى اخطأت كثيرا ففى مرة قارب حسابى على التمرجن لانى دخلت
صفقات عديديدة فى الدهب منها بيع ومنها شراء ولكن حدث ما لا يحمد عقباه من الاخبار اسقطت الدهب واسقطت رصيدى كله .

big.pharaoh
07-14-2016, 21:06
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الفاضل لا يوجد مبتدئ لا يخسر فحينما يخسر يتعلم ويعرف اخطائه التي ادت به الى ذلك ويتجنبها حتى يكسب ويصبح خبيرا في التداول وينجح

zianitrader
07-14-2016, 21:41
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاتهم,اخي كل ميتدئ في هذا المجال لازم اكون خسر حسابه
كله او بعضه, لكن المهم هو ان الواحد يتعلم من اخطائه... انا اتمرجنت مرتين و الحمد لله تعلمت
من اخطائي و لازلت اتعلم

doaa sary
07-15-2016, 22:11
والله اكبر خسارة كانت سالب 400دولار
وخسرت اول حساب امتلكتة من المنتدى
زعلت جدا وبعدت عن السوق
قولت نصب
ومحدش بيكسب اصلا
بعدها رجعت لكن اتعلمت واهو الحمد لله بكسب

brahim123
07-15-2016, 22:13
إن كنت ترغب في أن تكون متداولاً، عليك أن تضخ خطة تداول لنفسك. خطتك يجب أن تغطي الأمور التالية:

• طريقة الكيف و أين سوف تقوم بالدخول إلى السوق.

• مدى المخاطرة التي سوف تقوم بها في كل تداول.

• نسبة المخاطرة من حجم الحساب في كل تداول.

Harmonic
07-15-2016, 22:24
شكرا لك اخي على هدا الموضع طبعا اخي اهم شيئ في سوق الفوركس الوصول
الى مستوي من الطموح المطلوب .. تقبل مروري اخي

kymslye
08-21-2016, 13:04
اكبر خسارة للاسف كانت 500 دولار و المؤسفف في الامر نني قمت بي ايداع من حسابي في يوم نفسه الدي تمرجن فيه حسابي و السبب الطمع وعد القناعة و الدخول في صفقات فاشلة من الاول كل هده الاسباب اترت في نفسيتي و خسارتي

Ayman Abdellatif
08-21-2016, 13:59
السلام عليكم و رحمة الله و بركاتة ،
تحياتى لك اخى الفاضل ، لا يوجد أحد عمل بمجال الفوركس لم يتعرض للخسارة يوما ما لا احد يربح دوماً اما من يخسر دوماً فيجب ان يبحث عن مجال اخر غير الفوركس يتاجر فيه لانه لا يتعلم و بالنسبة لى فقد خسرت كل حسابى يوماً كنت فى بداية طريقى فى الفوركس و غرنى المكسب الذى حققتة فدخلت فى صفقات اكثر ب حجم لوت عالى مما عرض حسابى للمارجن و فقد كل الارباح الا اننى و لله الحمد تعلمت من هذا الدرس و لم اندم على خسارتى لاننى كنت السبب فيها ، تمنياتى لك و للجميع بالتوفيق

Samirghatas
09-29-2016, 22:07
اخى الكريم انا خسرت كتير وحسابات اتمرجنة كتير واى شخص مبتدء لابد ان
يخسر مرارا وتكرارا حتى يصل الى الهدف مفيش شخص نجح من اول مرة

saleh05
09-29-2016, 23:05

مشكور اخي الكريم على هذا التحليل المميز والمفيد الذي قدمته لنا

و الذي نتمنى ان يكون قد استفاد منه كل من دخل الموضوع

و تقبل مروري

michael1
09-29-2016, 23:16
اولا السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى العزيز ان
اكبر خسارة لى فى الفوركس كانت انعكاس عليا بى 150 دولار ولكن صبرت حتى تحولت الى ربح

abdozzam
10-15-2016, 00:15
واتعاملت في الموضوع باني صبرت واتعلمت وعوضت الخساره الحمد لله:(

كامل
10-18-2016, 20:22
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته حقيقة كانت لدي خسائر كثيرة منها ماتسبب في مرجنة حسابي ولكني حينها كنت لا استخدم امر ايقاف الخسائر

eid2016
10-18-2016, 20:59
انا كنت بكسب كويس لكن فى مره مبلغ تعبت فيه لحد ما وصلت ل 1800 دولار
ومره وحده خسرتها فى صفقه واحده كانت مغامره عاليه كنت فاكرها مضمونه

hamedibrahim
10-18-2016, 21:13
الحمد لله علي كل شئ احنا لسه بنتعلم
ولازم وخسر عادي مفيش مشكله
واكبر خساره كانت مع البترول حوالي
60 دولار بس الحمد لله

csebai12
10-18-2016, 23:14
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته مشكور اخي على الموضوع
في بداباتي خسرت 700 دولار لكن عوض ان استسلم عدت من البداية واصلت طريقي مع دراستي لاسباب الخسارة السابقة

morgan12
10-18-2016, 23:18
أكبر خسارة لي كانت حوالي 95 دولار وأكثر من مرة أتمرجن الحساب لكن لا مسكلة نحن نتعلم ولا يجب التعجل المهم أن نستفيد من أخطائنا .
نحن جميعاً نعرف أن الفوركس ليس سهل كما يبدو من النظرة الأولى ولكنه مجال يحتاج الى خبرة كبيرة وجهد في التعلم وصبر على الخسارة .

bakdz
10-18-2016, 23:39
السـلام عليـكم ورحمة الله تعالى وبركاتـه
أنا أكبر خساارة تكبدتها في الفووركس و كانت في حسابي الحقيقي هي 14 دولار فقط و أكبر ربح حققته كان عبر بونص الشركة و هو 24 دولار .

bakup28
10-19-2016, 01:24
لازم يكون فيه صفقات خاسره في النص
لان السوق دايما مكسب وخساره
عموما خسرت حسابي كله مره واحده زمان
لما كنت لسه بادي في الفوركس

Gogoadnan200
10-19-2016, 01:26
دايما وكل صفقاته كسبانه لازم يكون فيه صفقات خاسره في النص لان السوق دايما مكسب وخساره

rokym15
10-19-2016, 01:54
السلام عليكم أخي العزيز،
أكبر خسارة لي كانت 103 دولار، كنت أجرب تقنية جديدة في العمل بائت بالفشل، لكن الحمد لله يعني هي تجربة إستفدت منها أكيد.

moujahid92
10-19-2016, 02:01
اخي الخسارة في هذا المجال لابد منها لكن التعلم منها هو اهم شيء بالنسبة لاسباب خسارة الكثير هو عدم وجود استراتيجة و عدم وجود ادارة جيدة رأس المال وايضا عدم استعمال وقف الخسارة او اخد الارباح ز جني اموال قليلة بمقابلها خسارة الكثير في الصفقات ابقاء الصفقات مفتوحة اكثر من اللازم قلة الصبر...

EMPROR
10-19-2016, 14:24
عموما المهم انك تعرف تتعامل مع الخسارة ةتستفيد منها
وان شاء اللة تتعوض الخساير كلها

mhd99
10-21-2016, 08:17
اكبر خسارة لي كانت 70 دولار وقد نتج عن ذلك مرجنة الحساب بالكامل وحدثت الخسارة بسبب صدور خبر قوي
ادى الى تحرك السعر عكس اتجاه الصفقة بشكل سريع

zizoo99
10-21-2016, 10:05
اخى العزيز شكرا لك على مشاركتك الطيبة انا عندما كنت مبتدئ لا اتذكر اى خسارة لانها كانت كلها تجريبية اما الحقيقى فلا اعمل بدون ستوب لوز و ادارة راس مال فلا انزعج نهائيا اذا خسرت صفقة

mronei
10-21-2016, 23:38
السلام عليكم أخي العزيز،
أكبر خسارة لي كانت 103 دولار، كنت أجرب تقنية جديدة في العمل بائت بالفشل، لكن الحمد لله يعني هي تجربة إستفدت منها أكيد.

كده انت محظوظ انا خسرت كتييير ولكن دايما الاخطاء الي بنتعلمها على الحساب الديمو هتوفر على نفسك خسائر كتير بس الاول تدي لنفسك الوقت الكافي للعمل على الحساب وانك تقدر بالفعل
تحقق ربح متواصل في الديمو الاول

moujahid92
10-22-2016, 00:05
اخي لا ترجعني الى ايام لا اود تذكرها هههه
الخسارة ليست مهمة مادمت تستفيذ منها و لا تعيد نفس الاخظاء التي وقعت لك في المرة السابقة
و اكبر خسارة لي هي تقريبا 200 دولار

maryam1
01-23-2017, 00:36
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
اكيد الواحد بيكون متوتر جدا و متعصب لانه بيبذل مجهود و وقت كبير بس الخسارة بتكون جزء كبير جدا من التعلم و لازم الواحد يتخطاها و مش يفقد الامل و يحاول مرة و اتنين و يحاول يتعلم اكتر في المجال دا
بالتوفيق إن شاء الله

medizem
01-23-2017, 01:01
اكبر خساره لى فى الفوركس تقريبا كانت 120 دولار وكانت نتيجة فجوه فى سعر اليورو دولار
لسه السوق بيفتح وكان الرصيد 120 و فيه صفقه مفتوحه وفجأة تحول الرصيد الى صفر ^^

مروه عصر
01-23-2017, 01:04
السلام عليكم
شكرا لك على هذه المعلومه لا استطيع اعطاك ما تعرض له لانى عضوه جديده بالمنتدى ولم اقم باى تداول حتى الان ويجب اخذذهذه المعلومه فى الاعتبار حتى نتعلم منه

HadeerKamal1
01-23-2017, 16:17
حقيقي انا لسه حديثه الدخول في هذا السوق ولم اجرب حدوث خساره سواء كانت كبيره او صغيره. فكن علي يقين ان الخساره التي تجلبها لنفسك منك انت ومن قله خبرتك ومعرفتك.

ayoubfc
01-23-2017, 19:23
اخي الكريم اكيد نحن المبتدئين في سوق الفوركس خسرنا كثيرا واقصى خساره
كانت 175دولار في حينها تمرجن حسابي حيث دخلت بثقه لصفقات الذهب
تقبل مروري.

Mr Fathy
01-23-2017, 19:26
بسم الله الرحمن الرحيم انا عن نفسى يا زعيم اكبر خسارة ليا كانت تقريبا المبلغ كله بتاع الحساب التجريبى كانوا ١٠٠٠٠٠ دولار .

abdallah.2017
01-23-2017, 19:30
السﻻم عليكم ورحمة الله وبركاته
فعالم الفوركس مليئ بالمفاجأت وكل ذلك يؤثر على المؤشرات ومن ثم على راس المال قد تؤدى الى الربح او الخسارة وهذا ما حدث معى بخسارة

tamermosa
01-23-2017, 19:30
اكيد كلنا خسرنا في سوق الفوركس ، مفيش حد قدر ينجو من الخسارة
بس المهم ان احنا نتعلم من الخسارة و اسبابها حتى لا نكررها

hamadasalama
01-23-2017, 20:06
اكبر خسارة لي اني اتمرجنت اكثر من مرة وقمت باعدة حساباتي واوراقي واجتهدت في الدراسة حتي بدا بتحقيق ربح الي حد ما مطمئن
والحمد لله علي كل شئ

fares2alex
01-23-2017, 20:53
اخي الغالي اكبر خسارة لي في الفوركس عندما كنت رابط حسابي بحساب تاجر اخر في نظام الفوركس كوبي

وكانت الخسارة حوالي ما لا يقل عن اربعمائة دولار للاسف لكن جاري اتعويض ان شاء الله

emin14
01-23-2017, 21:07
انت عمرك ما هتلاقي متداول ناجح دايما وكل صفقاته كسبانه لازم يكون فيه صفقات خاسره في النص لان السوق دايما مكسب وخساره عموما خسرت حسابي كله مره واحده زمان لما كنت لسه بادي في الفوركس واتعاملت في الموضوع باني صبرت واتعلمت وعوضت الخساره

Mustafa gamal
01-23-2017, 21:17
في متاجرتي في سوق الفوركس انا اضع حد اقصى للخسارة بحيث لا تتجاوز الخسارة 2 بالمائة من مجمل رأس المال .....تحياتي لك

skylol
01-24-2017, 00:05

اخي العزيز انا الى الان لم اتاجر بالحساب الحقيقي كل شغلي الان على الحساب التجريبي + قراء الكتب الخاصة بالفوركس تحياتي للجميع

bakup28
01-24-2017, 00:13
لازم يكون فيه صفقات خاسره في النص
لان السوق دايما مكسب وخساره

wahid08
01-24-2017, 15:50
بسم الله الرحمان الرحيم
الفوركس يحتوي على مخاطرة كبيرة والخسارة لابد منها والاهم هو التعلم من الاخطاء بالتوفيق اخواني

zakariacr07
01-24-2017, 16:02

أنا ما زلت مبتدأ و إنشاء الله لن أخسر الكثير لكن أظن أن الخسارة نستطيع مواجهتها بالتدي و الصبر

سما سعيد
01-24-2017, 16:08
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته .. اخي الكريم اشكرك علي موضوعك لأفاده المبتدئين ولكني لدي بعض المعلومات في المجال ، ولكني علي يقين انه سيفيد الاخرين وننتظر مواضيعك الجديده وشكراً

Mohammed Ayman
01-24-2017, 19:25
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته.....تحيه وبعد،، خاص للمبتدئين ان يقوموا بدراسه التعليمات لهذا المنتدي الرائع والمتميز لكي يقوموا بالاستفادة اكثر فاكثر

bakup28
01-24-2017, 20:43
لازم يكون فيه صفقات خاسره في النص لان السوق دايما مكسب وخساره

rashford
01-24-2017, 21:17
السـلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركـاته
أنا شخصيا تعرضت للخسارة العديد من المرات و لا اتذرك القيمة و الكبير ة التي خسرتها في هذا السوق للأسف يا اخي العزيـز .

فوريكسي
01-26-2017, 03:02
افادة ممتازة جدا انصح الجميع بها ليس المبتدئين فقط شكرا جزيلا لك أخي الكريم على الموضوع بالتوفيق لك إن شاء الله ولجميع الإخوة الأعضاء تقبل تحياتي والسلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته

muhammad ismail
01-26-2017, 07:35
انا لسه جديد فى الفوركس اخى الكريم ولسه بجمع البونص وان شاء الله متفاءل خير واتمنى انى اقدر احقق الارباح
واقدر اواجه الخسارةواتغلب عليها واتعلم منها

Mohamed Gharieeb
01-26-2017, 07:43
انا لسه هبدا واكيد اول خساره هدخل اكتبهلكم هنا لانها هتبقي اول واكبر خساره ليه هسجلها للذكري عشان ان شاء الله انا ناوي استمر

alonsoo
01-26-2017, 07:44
اهم شئ انك تتعلم اخى الفاضل انك توضع اوامر وقف الخسائر او استخدام الهيدج المضاعف لو انت مش بتحب العمل بالاستوب لوز
اما عن الخسائر بكرة تتلم باذن الله تعالى

Hanaasnaa
01-26-2017, 07:48
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الفاضل انامبتدءة ولكن بعد أن سجلت بالمنتدى اتبعت التعليمات وقرأت كثيرا تواصلت مع الدعم وشاهدت الفيديوهات واليوتيوب واهم شيء القراءة جيدا

waelmma
01-26-2017, 07:49
:):(:o اكبر خسارة حدثت لى اخى القاضل لما اتمرجن حسابى سنة 2015
وكان بسبب فتح صفقة بحجم كبير لك اكن اقصده ولكن علشان كنت جاى من الخارج وانا تعبان فلم ااخد بالى

bakup28
01-26-2017, 08:03
هتلاقي متداول ناجح دايما وكل صفقاته كسبانه لازم يكون
فيه صفقات خاسره في النص لان السوق دايما مكسب وخساره
عموما خسرت حسابي كله مره واحده زمان لما
كنت لسه بادي في الفوركس

فوريكسي
01-27-2017, 23:36
شكرا اخي الكريم بالتاكيد استفدنا جميعا بارك الله فيك أخي الكريم وشكرا لك على الموضوع وبالتوفيق لك ان شاء الله ولجميع اعضاء المنتدى تقبل تحياتي والسلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته

kirollos.budggie
01-27-2017, 23:41
اخي العزيز
بصراحه حسابي اتمرجن قبل ذلك و كان فيه 100 دولار
و اتصدمت فتره ثم رجعت للفوركس باستراتيجيه اقوي
و تعلمت من اخطائي الاولي وانا حتي الان احاول جاهدا لاصل لشيء جيد
تقبل مروري

amine bajjou
01-27-2017, 23:44
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اخي الكريم صراحة انا هدا هو شهري الاول في منتدى فوركس العرب و في مجال الفوركس بشكل عام لدلك انا لم اجرب و لم ادق طعم الخسارة الى حد الان

ahmedhassan.forex
01-27-2017, 23:50
بسم الله الرحمن الرحيم
اهلا بك اخي الكريم واهلا باعضاء منتدانا الغالي
اخي الكريم نجن دائما نقول الحمد لله علي كل حال
لازم نشكر ربنا علي الخسارة والمكسب ولازم تتعلم من الخسارة
يجب ان تتعلم من اخطائك وبالتوفيق اخي الكريم

aki
01-27-2017, 23:52
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته.
اكبر خسارة انني تمرجنت مرتين لذا راجعت اوراقي من جديد وكنت اتسرع في دخول الصفقات .
حظ موفق

zaheralwan
01-27-2017, 23:53
انا لم اخسر بعد لاني لم اتدوال بعد في سوق الفوركس ولكن ممك تجد كثير من الاعضاء مروا بتجارب وجربوا الخسارة سوف تجد العيد من الردود منهم على مشاركتك.

capoeira
01-28-2017, 00:11
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ان الخسارة فى سوق العملات تكون
نتيجة اما لنقص الخبرة او بسبب تقلبات مفاجئة ولا يوجد احد لم يخسر

abdicheibr
01-28-2017, 01:26
ماهي اكبر خساره لك ف الفوركس ؟؟؟
وكيف واجهتها:rules:

سلام اخي انا الحمد الله لم اخسر بعد ولكن لم اربح بعد ايضا فانا لم اتداول حتي الان بحساب حقيقي
ولكن تداولت علي الحساب التجريبي حوالي 11 شهر فانا اتداول منذ فيفري 2016 وتعرضت
للخسار وربح في الحساب التجريبي في بداية الطريق ولكن بعد ان اخضت كورس متكامل
انا الان الحمد الله وانصحك ان تعرضت للخسار افرح وتقبلها وبعدها ابحث عن الاسباب التي جعلتك
تخسر وهاكذا حتي تتعلم وبالتوفيق

محمدفؤاد
01-28-2017, 01:43
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الغالى اكيد نحن المبتدئين في سوق الفوركس
خسرنا كثيرا واقصى خساره كانت 150دولار في حينها تمرجن حسابي

Mony Ezzat
01-30-2017, 23:48
بسم الله الرحمن الرحيم
انا لسه بتدرب على حساب تجريبي ومش استلمت اي بونصات من المنتدى واتمنى اني مش اخسر اي حاجه ان شاء الله

lbebulk
02-15-2017, 19:55
أنا عن نفسى أقدم نصيحة مهمة للمبتدئين وهو التعلم أولا وأخيرا
وان يتعلموا من خلال الأقسام التعليمية فى المنتدى ومتابعة الدروس التعليمية التى
يقدمها أعضاء المنتدى المحترفين ومشاركة الخبرات التعليمية والتجارب مع أعضاء المنتدى ليتم التفاعل
وشكرا

Fouly
02-15-2017, 20:26
السلام عليكم اخى
مستحيل تلاقى اى متداول على الفوركس بيكسب بس اكيد خسر فى مره او اتنين عشان كده بيتعلم وبيكسب لانه مستحيل مايخسرش ابدااا
تقبل مرورى اخى الكريم

Shado
02-15-2017, 20:48
من غير الممكن ان تجد متداور ناجح دائما سوف تواجه خساره ومكسب ولكن يجب ان يكون ان تحرص على ان يكون المكسب دائما اكثر من الخساره حتى يمكنك ان تستفاد من التداول

grow
02-15-2017, 21:08
انا لسه متتداولتش
عشان اعرف الخساااره ايه بظبط
وعشاان موصلش للخسااره اللي حضرتك بتحكي عنها
هتعلم جيد جدااا بعد كده هتتداول
بالتوووووفيق

شمس الحياة1986
02-15-2017, 21:44
من غير الممكن ان تجد متداور ناجح دائما سوف تواجه خساره ومكسب ولكن يجب ان يكون ان تحرص على ان يكون المكسب دائما اكثر من الخساره حتى يمكنك ان تستفاد من التداول
تقبل مروري

elbe4lawy
02-15-2017, 21:59

lionhmada
02-15-2017, 22:42
اكبر خسارة كانت 300 دولار ساعة انتخابات ترامب , الخبراء والتحليلات كانت بترجح فوز هيلاري , وبالتالي ارتفاع ازواج الدولار , لكن حدث العكس بدأت النتائج تظهر وترامب يتقدم والدولار يهبط .

المضحك بعد ما اتمرجن حساب الدولار بقى قوي جداً .. الحمد لله على كل حال

asmaamagdy
02-15-2017, 22:46
السلام عاليكم ورحمة الله وبركاته نرجو من الله انتعم السعادة
اوجة لك يا اخى نصيحة بالتريث وتحكيمم العقل الرشيد اثناء عملية التداول فى فوركس حتى تستطيع انجاح الصفقة ولابد طبعا ان تخسر صفقة او اكثر لكى تتعلم وتتدرب

ahmedm
02-15-2017, 23:11
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم اكبر خسارة فعلية بعيدا عن خسارة راس المال كله وتمرجن الحساب هي الخسارة بدون معرفة السبب لانك بالشكل ده هتفضل في خسارات متكررة يجب التعلم ومعرفة سبب الخسارة جتي نتنجنبه في المرات القادمة تحياتي لك وتقبل مروري

tazi larbi
02-15-2017, 23:14
السلام عليكم اكبر خسارة كانت لي هي 1000 دولار مرة واحدة وواجهتها اكيد حزنت لكنني عدت بقوة والحمد لله الخسارة مؤلمه لكنها مفيدة وتعلم افضل اتمنى لكم االنجاح والله الموفق

night.audemars
02-15-2017, 23:19
تحديد الخسارة هو اهم من البحث عن الخسارة

Samira shabban
02-15-2017, 23:23
الحقيقه انا خسرت كتير وكمان اتمرجنت
لكن كل مره بتعلم حاجه جديده واهم حاجه انك تضع الاستوب لوز وتدخل بلوت صغير ...

Gd Mohamed Eissa
02-15-2017, 23:26
انا اول ما بدأت تداول خسرت فى اول مرة وكانت خشارة كبيرة حوالى 30 % متهيألى دى اكبر خسارة محدش اتعرضلها منكم وكملت بعدها على طول تانى ضفقة عوضت الخسارة

ahmed megahed
02-15-2017, 23:54
اخي اي مبتدئ لا بد ان يعاني من الخسارة لكن ليس المشكلة في الخسارة انما المشكلة لن لا تتعلم من هذه الخسارة فيجب على التاجر ان يتعلم من تجاربه وتجارب الاخرين

adamarwan
02-15-2017, 23:59
من خلال الاخوى اريد ان قول
لبد من ن تفهم ان السوق شرس لدى لبد من ان تاخد كل الاحتطات
اللزمة لكى تتفدى الخسرات الكبيرى
الحل بعا فى الادارة الجيد للمال
وحظ موفق

mhd99
02-18-2017, 22:52
اكبر خسارة حصلت لي كانت في اول مرة تتداولت بها في الفوركس وبلغت 150 دولار وحينها تمرجن الحساب بالكامل
ولم يبقى به شيء

جمال صادق
02-18-2017, 23:02
بعد قراءة الموضوع اعتقد ان هناك العديد من الاليات التى تمكننا من تعلم امور العمل فىى سوق الفوركس من خلال الاعتماد على مستوى التعلم الذى نحصل علية و من المهم ان نطبق ذلك جيدا

MOHAMED SAID ELSAYED
02-18-2017, 23:07
الســـلام عــليكم ورحــمه الله وبـــركـــاتــه .......انا لم اتداول الى الان لن انا لسه مبتدا فى الفوركس جديد وان شاء الله هتتداول هذا الشهر

Mona Mohamed
02-18-2017, 23:24
طبعا كل حاجه وفيها المكسب والخساره واكيد الانسان كل مابيخسر حاجه بيتعلم من خسارته وبيستفيد منه بس بيتعلم انا خسرت حسابي مرتين في بدايتي بس فعلا الخساره علمتني ان ادرس اي حاجه كويس جدا في شغلي وقدرت الحمدلله اعوض الخساره واكتر كمان الحمدلله وهي دي طبيعه السوق

Zinou0008
02-18-2017, 23:28
قبل ان ندخل في هذا المجال نستطيع أن ندرس اولا ونسأل الاناس الخبراء في هذا المجال
وأكبر نصيحة لابد على كل شخص يدخل هذا المجال ان يصبر
بالتوفيق للجميع

nour3iny
02-19-2017, 00:25
السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته
اكبر خساره فى مجال الفوركس هى بدء التداوال بدون معرفه او خبره لدخول السوق والسعى وراء الربح فقط

mrramy
03-12-2017, 10:14
بسم اله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته بعد التحيه والسلام بعد التحيه اخى الفاضل اكبر خسارة ليا كانت ب 1000 دولار وكنت سالفها والحمد لله عوضتها بالتعلم والصبر وادراة راس المال
تقبل مرووورى

محمدفؤاد
03-12-2017, 12:54
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الغالى خسرت حسابي كله مره واحده زمان لما كنت لسه بادي في الفوركس

mid0killer
03-12-2017, 17:04
والله اكبر خساره ليك هيا المارجن كول او التمرجن ولكن انت احسبها صح تلعبها صح وتقدر \تبعد عن اي خسائر بامر الله والتوفيق من عند الله عز وجل

smartawi
03-12-2017, 17:06
في الواقع يا اخي لا يمكن تلاقي متاجر ولو ناجح الا وقد خسر في يوم ما الكثير من المال في التداول
انا شخصيا في مراحل التدرب في الديمو والاكيد اني ايضا خسرت مرار اكثر من نصف الراس مال واحيانا امرجن الحساب

bakup28
03-12-2017, 17:27
عمرك ما هتلاقي متداول ناجح دايما وكل صفقاته كسبانه لازم
يكون فيه صفقات خاسره في النص لان السوق دايما مكسب وخساره

Ayobe
03-12-2017, 17:32
أخي أنا مبتدئ ولم أبداء العمل على المنصة ولم أشهد خسارة وأتمنى أن لا أخسرة وفقكم لله
تحياتي تقبلو مروري

alatn123
03-12-2017, 20:27
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اخي الكريم
اكبر مبلغ خسرته هو 50 دولار و انا ندمان كثير لاني حركت الستوب لوز و لم ارضى بالخسارة الصغيرة
بالتوفيق يا غالي

fouadd19
03-13-2017, 16:43
اخي الكريم بالنسبة للخسارة فهي شئ بديهي في هذا السوق و لا يوجد احد لا يخسر و خاصة في بداية الامر و نتمنى لك التوفيق و النجاح

ilyestoumi
03-13-2017, 17:14
بســـم الــــــله و الصلاة على رسول الله
السلام عليكم اعضاء منتدانا
تحياتي لجميع اعضاء منتدى انستــــــا العرب
شكرا لك أخي على هذه المشاركة
عمرك ما هتلاقي متداول ناجح دايما وكل
صفقاته كسبانه لازم يكون فيه صفقات خاسره

اتمني لك التوفيق و تقبل مروري

bakup28
03-13-2017, 19:04

hosam2020
03-13-2017, 19:08
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
شكرا العضو الفاضل لافادتك المبتدئين فهم حقا يحتاجون
الى مساعده و الى كل معلومه قيمه

capoeira
03-13-2017, 19:27
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ان اكبر خسارة تعرضت لها فى مجال التداول فى سوق العملات ولكن
كان ذلك على حساب تجريبى خسرت ثلاثة الاف نقطة

Saeed EL Sayed
03-13-2017, 19:58
اكبر خساره لم تتعدي ال 100 دولار لان انا كل تداولي بمبالغ صغيره جدا علي التحقيقي او التجريبي علشان كدا الخساره الحمد لله بتكون قليله والواحد لو اشتغل بمبلغ كبير هياخد حريته اكتر

fadegogo22
03-13-2017, 20:01
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اهلا بك اخي
حتى الان خسرت اكثر من 130 دولار والمحزن فى الموضوع انها تكون صفقات رابحه ولكن سرعان ما يتغير الامر لخساره

لخضر
03-13-2017, 23:53
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
اولا لا نتمنى الخسارة لاي شخص
اما بالنسبة لاكبر خسارة تعرضت لها هي خسارتي ل 38 دولار في اقل من 30 دقيقة صراحة اصبة بالاحباط و خيبة الامل
لكن في الاخير تبقى تجربة جميلة لكي نتعلم من اخطائنا
شكراا لكم

ahmed abdelmomen
03-14-2017, 00:03
انا اكبر صفقة كانت حوالي 40 دولار وادت إلى مرجنة الحساب وده بسبب اني سبت الصفقة
مفتوحة لوقت طويل بدون وضع استوب لوز وبالتالي حسابي اتمرجن ورجعت اتداول تاني واعمل بونص

سيد2017
03-15-2017, 06:24
بصراحة يا اخى اكبر خسارة حققتها كانت حوالى 70$ وبصراحة انا عرفت ما هي قيمة الاستوب لوز لكى تحمى المال ولذلك من بعدها لا اتداول من دون الاستوب لوز مهما حصل

mohamed morshed
03-15-2017, 06:39
شكرا جزيلا على مجهود حضراتكم ونتمنى لكم دوام الصحة والعافية والله الموفق والمستعان

bakup28
03-15-2017, 06:57

waelmma
03-15-2017, 06:59
:(:(:( اخلى الفاضل بارك الله فيك الحقيقة ان اصعب شىء على الفوركس هو ان يتم مرجنة حسابك
اى خسارة كل اموالك وربنا يوفقك ان شاء الله :)):(:o

Samira shabban
03-15-2017, 23:49
اكبر خسار لى كانت عند تمرجن الحساب كله وضياع الارباح مع راس المال
والخساره شعور مؤلم
ولكىى تتجنبه يجب ان تعرف ماهو السبب وتتفاداه ....

hamadasalama
03-16-2017, 00:22
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اكبر خساره لي اني اتمرجنت اكتر من مره ولكن في كل مره بتمرجن فيها بتعلم شئ جديد وبستفاد من اخطائي وبتجنبها حتي استطعت تحقيق ارباح

Mohamed Youssef
03-16-2017, 00:40
بتفكرنى ليه بس
اكبر خسار ليا 250 دولار
بس متعوضة ان شاء الله
وربنا يجنبا الخسارة يارب كلنا

zeze2017
03-16-2017, 00:44
https://www.youtube.com/watch?v=lMMGdTrvYyg

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته -------------------درس أول حول شموع يابانية----------تقبلوووو مرورى

M0hsenalawady
03-16-2017, 00:59
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته تحياتي لكم جميعا اخي العزيز انا لسه جديد في عالم الفوركس والكلام ده يحتاج إلى رد من أولي الخبره

---------- Post added at 11:58 PM ---------- Previous post was at 11:58 PM ----------

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته تحياتي لكم جميعا
اخي العزيز الكلام ده مظبوط جدا جدا ودعائي لك بالتوفيق والنجاح

---------- Post added at 11:59 PM ---------- Previous post was at 11:58 PM ----------

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته تحياتي لكم جميعا
اخي الكريم الله يعوض عليك وتمنياتي لك بالتوفيق والنجاح

fifi ghonem
03-16-2017, 01:08
اخي الفاضل الحياه دائما مكسب وخساره لا يوجد متداول ناجح دائما ولا خسران دائما اهم شى التعلم واكتساب الخبرات بالتوفيق لك ولك اعضاء الجروب
تقبل مرورى

Abu_Yassin
03-16-2017, 01:27
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة مرحب أخى الكريم مفيش متداول بينجح دائما أكيد فى صفقات فيها خسائر وممكن تكون خسائر كبيرة والعبرة لنجاح المتداول أن تكون المحصلة ربح وكلما زادت نسبة الارباح عن الخسائر كلما كان المتداول اكثر نجاحا

ابوعلى
03-16-2017, 01:32
السلام عليكم ورحمه الله اخى الكريم انت لازم تخسر وتتعلم ربنا يوفق الجميع ان شاء الله تقبل المرور اخى الكريم

mirinda
03-16-2017, 02:59
الحمد لله لم اتعرض لخسائر حتى الان في الفترة البسيطة التى دخلت فيها مجال الفوركس واتمنى ان لا يحدث هذا
بالتوفيق اخى لك ولجميع الاعضاء

zeze2017
03-16-2017, 03:03
https://www.youtube.com/watch?v=W95R6uzec4g

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ------------------------كيف تصنع أرباحك بأبسط أداة في التحليل الفني

bakup28
03-16-2017, 05:39
عمرك ما هتلاقي متداول ناجح دايما وكل صفقاته كسبانه لازم يكون
فيه صفقات خاسره في النص لان السوق دايما مكسب وخساره

Rozeta
03-18-2017, 21:19
اخي لا اعتقد ان يوجد متداول واحد لا يمر بالخساره حتي لو كان ناجح ولكن المهم ان نتعلم من الخساره

mhd99
04-01-2017, 00:19
اكبر خسارة تعرضت لها كانت 100دولار ولم اتمكن بعد ذلك من التداول في السوق لان الحساب تمرجن واصبح
الرصيد في الحساب صفر

Trid93dz
04-02-2017, 14:54
استخدم أمر الحد من الخسارة اخي القاعدة الأولى والله خير الرازقين بارك الله فيك والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Hamza El36
04-02-2017, 16:18
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.
أهم شيء ليس هومعرفة الخسارة...بل عدم الاستسلام والنهوض من جديد..
متمنياتي بالتوفيق والنجاح للجميع.
وتقبل مروري.

mehdiradwan2
04-13-2017, 06:25
السلام عليكم و رحمة الله و بركاتـــه بالتوفيق لصاحب الموضوع و لجميع الاخوة في التداول.عمرك ما هتلاقي متداول ناجح دايما وكل صفقاته كسبانه لازم يكون فيه صفقات خاسره دمتم في رعــاية الــله السلام عليكم بالتوفيــق

شبه منحرف
04-13-2017, 06:52
اكبر خساير بالنسبة لي هى كانت انني خسرت حسابي مرتين بسبب اننى كنت مبتدئ وبعد ذلك قررت اتعلم جيدا حتى اصبح محترفا في سوق الفوركس واستطيع الربح منه وبالتوفيق لك اخى الفاضل

waelmma
04-13-2017, 06:59
:(:(:)) اخى الفاضل بارك الله فيك والحقيقة ان اكبر خسارة لى فى الفوركس
هى كانت لما اتمرجن حسابى اكثر من مرة وبارك الله فيك خيرا اخى الفاضل ومنتظرين المزيد

abouseada
04-13-2017, 08:03
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
اخى الفاضل انا اعرف ناس خسروا اكتر من 100 دولار و اعتقد انك لو زودت الصفقه كل ماكان الخسائر حتكتر .....شاكر ليك تقبل مرورى

waelmma
04-13-2017, 08:21
:)):o:yahoo: اخى الفاضل بارك الله فيك والحقيقة انه يجب ان تعرف ان
الواحد قد اتعرض لخسائر كثيرة وجزاك اللله خيرا ومنتظرين المزيد ان شاء الله

Mo7a
04-13-2017, 10:03
السلام عليكم ورحمه الله وبركاتة
فى الحقيقه انا جديد فى التدوال وكانت اول واخر خساره لي اول امس وكانت 130 دولار وتم مرجنه الحساب بها ولاكن الخسائر ليست سيئه فتعلمت درس انه يجب عدم الطمع والصبر على الخسائر واستعمال نقاط التوقف

zunebha
04-13-2017, 10:05
السلام عليكم ورحمة الله وتعالى وبركاته
في البداية لم اكن احسن التصرف عند الخسارة ولكن الان انا اقوم بعمليات قد تخفف علي .
بارك الله فيك وجزاك الله كل خير بالتوفيق.

midobols
04-13-2017, 12:07
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته والصلاة والسلام على أشرف الخلق سيدنا محمد
القاعدة الأولى : استخدم أمر الحد من الخسارة .

القاعدة الثانية : لا تخسر أكثر من 2 – 2.5 % من حسابك في الصفقة الواحدة .

Ibrahim galal
04-13-2017, 12:18
شكرآ اخي الفاضل علي طرح مثل هذه الاسئله لكي نستفاد منكم بالنسبه لي وللاعضاء الجدد وشكرا علي طرحكم الجميل
تقبلو مروري مع خالص تمنياتي لكم بالتوفيق

mostafa1995
04-13-2017, 12:27
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ......... لقد تداولت باليورو والين اليباني فانقلبت العملة وعكست وطبعا حسابي مرجن لان كنت عاملها تسكر الصفقة لوحدها
الواحد تعلم طبعا من خطئه

Lante
04-13-2017, 12:31
اخي الكريم اكيد نحن المبتدئين في سوق الفوركس خسرنا كثيرا واقصى خساره كانت 175دولار في حينها تمرجن حسابي حيث دخلت بثقه لصفقات الذهب,..

magdylotfy2
04-13-2017, 12:36
بسم الله الرحمن الرحيم وبه نستعين
اللهم صلى على محمد صلى الله عليه وسلم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته انا ارى فى هذه النقطة التى هى من اهم نقاط الفوركس التى تستحق النقاش ان طبعا السوق دايما مكسب وخساره عموما خسرت حسابي كله مره واحده زمان لما كنت لسه بادي في الفوركس واتعاملت في الموضوع باني صبرت واتعلمت وعوضت الخساره الحمد لله فنصيحة خدها القاعدة لا تخسر أكثر من 2 – 2.5 % من حسابك في الصفقة الواحدة .تقبل مرورى ... بارك الله فيك اخى وجزاك الله خيرا .... بالتوفيق لك ولكل اعضاء منتدانا الكريم

mostafa ilsawi
04-13-2017, 12:50
باسم الله الرحمن الرحيم
الاخ الكريم انا مبتدئ ولسه لم اتداول ولكني اعتقد ان اكبر خساره هو العمل في الفوركس بدون علم و تدريب علي التداول و الصبر و مراعاه الاصول و التعليمات المنظمه للعمل
تقبل تحياتي

جمال صادق
04-13-2017, 12:55
لابد من ان نعمل على فهم ترتيب الطرق التى تتناسب مع الكثير من استراتيجيات العمل فى السوق و توقع اليات جديدة للتعلم الاساسى فى السوق

فهمى لاشين
04-13-2017, 12:59
حياك الله
لو انك لا تملك الا 50 دولار مثلا وخسرتها كلها فهذه اكبر خسارة
ولوان غيرك يملك 1000 دولار وخسرها كلها فهذه اكبر خسارة
المهم فى عملك الا تصل الى حد الخروج من السوق وتعمل على تقليل
الخسارة والاستمرار فى السوق

sob81
04-13-2017, 13:35
افادة للمبتتدائين فى التتداول هو التعلم ومعرفة كل شئ عن الفوركس وعدم التسرع فى الدخول فى الصفقات الغير معلومة
واختيار التوقيت المناسب فى الدخول فى الصفقات

abo.tali.wtalin
04-20-2017, 16:34
بسم الله الرحمن الرحيم
انا لسة مخسرتش لان لسة ممتمش التداول
والله الموفق المستعان للجميع
وبرجاء تقبل مرورى على موضوعك المميز

HANYFOAD
04-20-2017, 16:42
لازم هيبقي في خساره مستحيل حد يكسب علي طول والا مكنش حد غلب بس صديق ليا اللي خلاني اشارك هنا خسر في يوم 300دولار وكان زعلان جدا
مع العلم انو برضو بيكسب مش خساره علي طول ولا مكسب علي طول مش دايما ياعزيزي
والسلام عليكم ورحمه الله

moha-star
04-20-2017, 17:44
*الســــــلام علــــــــــــيــــكم و رحمــــة الله تعالى وبركـــــــاتـــه*

الحمد لله لحد الآن ماشي تمام كل الخسائر بتغطيها الارباح لانو ادارة راس المال هي كل شيء ف الفوركس

بالتوفيق للجميع

snnaky
07-19-2018, 23:05
يا اخي الكريم، كفاك استخفاف بعقولنا و وقتنا، قدم موضوعا قيما أو قم ابخروج و الإبتعاد عن المنتدى، لانك لا تضيع وقتك و جهدك فقط بل تضيع اوقاتنا معك بدون اى افادة حقيقية وما تكتبة او تنقلة هو فى حقيقة الأمر لا يحتاج الى اى موضوع هذا لا يحتاج الى موضوع ولكن هو مجرد عنوان ولا افادة منة انت تبحث عن البونص فقط وليس افادة الأعضاء انت فقط تبحث عن موضوع بلا موضوع ومن قوانين المنتدى هو وضع كل المواضيع الهادفة والغير منسوخة فعلينا ان نحترم قانونهم و ان كنّا لا نرغب به

muhammdmr
07-20-2018, 03:16
التداول في سوق الفوركس لا يخلو من الخساره واغلب المتداولين تعرضوا لخسائر في بدايه تداولهم وقد تعرضت لخساره مائه وثمانين دولار وكانت خساره قاسيه وتعرضت لخسائر بعدها لكن مبلغ اقل ولكن واقع الخساره في حد ذاته قوي علي تخطيط المتداول واستراتيجيته وبالتالي بيحاول المتداول ان يتعلم من هذه الخسائر ويعاود التداول بشكل افضل ويحاول تجنب الخسائر باكبر قدر من الحيظه والحظر ولذلك يجب الاداره الجيده لراس المال حتي نتعلم ونستمر

Emadooz
07-20-2018, 11:08
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته، بالنسبه لي كا مبتدى او خسارة تلقيته بخسارة 200$ ،،لا كن الحمد لله هذا مقدر ومكتوب ،والانسان يتعلمن من غلطه ،ويبدى من جديد ،ليس العيب ان تخطاء العيب ان تكرر الخطاء ...

A.mustafa
07-20-2018, 14:28
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته...
انا خسرت كتير وحسابي تمرجن اي شخص مبتدء لابد ان
يخسر مرارا وتكرارا حتى يصل الى الهدف بتاعه...

riadhweb
07-20-2018, 14:34
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته.
عملية التعامل مع الخسائر تعد من أصعب المهارات التي يجب عليك أن تتعلمها عند التداول في أسواق فوركس. سوف تتعلم كيف أن مشاهدة أموالك و هي تضيع أمام عينيك يخالف كل الغرائز البشرية التي لديك. إلا أن عليك أن تتعلم كيف تتقبل هذا الأمر لأنك يجب أن تعلم بأنه لا أحد يستطيع أن يكون صحيحاً 100% عند التداول في أسواق فوركس، حتى لو كان خبيراً. حتى لو كنت محظوظاً بشكل كافي لتحقق سلسلة من التداولات الرابحة، فإن عليك أن تكون مهيئاً بشكل نفسي لحقيقة أن هذا الأمر سوف ينتهي. عليك أن تقبل هذه الإحتمالية بشكل جيد، و أن لا تحاول أن تطيل من هذه السلسلة لمجرد إرضاء غرورك.
بالتوفيق للجميع.

hady sayed
07-20-2018, 17:35
عمرك ما هتلاقي متداول دايمن يكسب لاذم هتلاقي صفقات خاسرة وصفقات ناجحة ولاكن النجاح هوة ان يكون الصفقات الناجحة اكتر من الخاسرة أكبر خسارة كانت 100 دولار ولاكن الحمد الله الواحد اتعلم من اخطائ أفضل شي لن تتحلى با الصبر و تبتعد عن الطمع الالتزام بإدارة رأس المال القوية هي سر النجاح في الفوركس

dalo3a
07-30-2018, 15:18
اعتقد ان صيغه السؤال خاطئ لانه لا يوجد احد يقوم بحساب مجموع الكليه الخسائر التي حققها لكن من الممكن الاجابه على طريقه مواجهات كفاره وذلك عن طريق الاستفاده بالاخطاء والبحث دائما عن سبب الفصل ومحاولات معالجه الاسباب