PDA

View Full Version : إيه عيوب التعامل والتداول في الفوركس؟

smasem
03-07-2013, 02:23
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته،

أنا مبتدئة لسة أول يوم .. دوافعي حاليا لدخول المجال دا هي ف الأساس تحمس لتعلم شيء جديد + البحث عن ربح

بس لسة محددتش لنفسي هل هكون جادة ولا مجرد هستكشف

ومن الحاجات اللي هتساعدي إني اعرف عيوب الخوض في المجال دا

عيوب من كل ناحية .. يعني هل هياخد مني وقت كبير يأثر على وقتي كزوجة مثلا أو الطالب أو الموظف

وهل المجال دا مادي بحت .. هتحول للبحث عن المكسب بدون ما أستفيد أي شيء تاني؟

يعني أكيد المحترفين جربو وعارفين العيوب

ياريت تفيدونا وشكرا

ramezmk
03-07-2013, 04:47
الاول احب اقولك ان الفوركس ممكن يكون مش بس مجال للربح دة ممكن يكون مجال للحصول على ثروة طائلة لو الانسان نجح فية ودة السبب ان الفوركس مش بس بيكسبك لكن بيديك ثقة فى النفس و امل فى مستقبل افضل

matrcx
03-07-2013, 04:55
السلام عليكم

اكيد التداول فى الفوركس هيحتاج منك وقت بس بالنسبه لانك زوجه فاممكن انك توفقى فى وقتك بين منزلك والتداول على الفوركس لانه يعتبر شغل بس على النت ومن بيتك وكمان بالنسبه للربح انتى اكيد هتكسبى منه لو قدرتى انك تفهمى الفوركس كويس وتدرسيه وتعرفى كل حاجه عنه عن طريق الوسائل الكتيره المتاحه ليكى اتمنى لكى التوفيق

rachidou
03-07-2013, 07:11
في البداية لن تجدي فيه خيرا بل كله عيوب
بعد كسب التجربة ستجدين انه افضل شيئ

fancydreams
03-07-2013, 08:48
السلام عليكم يا اختى انا عجبنى جدا مضوعك لان انا مثلك بالظبط في نفس ظروفك وكنت محتاجه اكتب نفس موضوعك فعلا وكلام الاعضاء ان الفوركس بيحقق ثروات دا حقيقه فعلا ودا شرطة انك تتعلمى جيدا وعشان تلاقي وقت تتعلمى وتوفقي بين بيتك وهذا المجال اعتقد صعب للايه ربنا يوفقنا جميعا

M.ELSUBAGH
03-07-2013, 09:10
بالنسبة للوقت الفوركس فعلا هيحتاج وقت طويل منك بس لو كنت سيدة منزل هيكون استثمار جيد
لوقتك اما لو موظفه + زوجه فممكن يأثر شويه على نمط حياتك
الفوركس مجال للربح فقط احب اقولك لا لانك بتتعلمى كتير عن السوق وكيفية تحليله
وازاى تختارى الوقت المناسب وتحديد الاهداف والسيطرة على مشاعر الطمع او القلق

Heba Elhawal
03-07-2013, 10:04
فعلا موضوع هام ياريت حد يدخل و يفيدنا
انا بردو طالبة و عاوزة اعرف هو ممكن يضيع وقتي ولا لا

smasem
03-07-2013, 16:59
الاول احب اقولك ان الفوركس ممكن يكون مش بس مجال للربح دة ممكن يكون مجال للحصول على ثروة طائلة لو الانسان نجح فية ودة السبب ان الفوركس مش بس بيكسبك لكن بيديك ثقة فى النفس و امل فى مستقبل افضل
فعلا النجاح في اي عمل شئ ممتع وبيزود ثقة الواحد في نفسه .. وتحقيق الربح جزء من النجاح .. شكرا على الرد وأتمنى لكم التوفيق

السلام عليكم

اكيد التداول فى الفوركس هيحتاج منك وقت بس بالنسبه لانك زوجه فاممكن انك توفقى فى وقتك بين منزلك والتداول على الفوركس لانه يعتبر شغل بس على النت ومن بيتك وكمان بالنسبه للربح انتى اكيد هتكسبى منه لو قدرتى انك تفهمى الفوركس كويس وتدرسيه وتعرفى كل حاجه عنه عن طريق الوسائل الكتيره المتاحه ليكى اتمنى لكى التوفيق
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته .. هحاول أظبط وقتي إن شاء الله .. بس أكيد الموضوع هيطول معايا بم غني غير متفرغة .. ولكن عموما مجرد تعلم شئ جديد حاجة جميلة وتستاهل المجهود والوقت .. شكرا على الرد وبالتوفيق بإذن الله

في البداية لن تجدي فيه خيرا بل كله عيوب
بعد كسب التجربة ستجدين انه افضل شيئ
أكيد البداية دايما صعبة .. المهم الواحد يكمل .. أتمنى إني أستفيد من التجربة دي وكل المبتدئين وربنا يوفقكم ويوفقنا جميعا .. شكرا على الرد

---------- Post added at 01:59 PM ---------- Previous post was at 01:52 PM ----------

السلام عليكم يا اختى انا عجبنى جدا مضوعك لان انا مثلك بالظبط في نفس ظروفك وكنت محتاجه اكتب نفس موضوعك فعلا وكلام الاعضاء ان الفوركس بيحقق ثروات دا حقيقه فعلا ودا شرطة انك تتعلمى جيدا وعشان تلاقي وقت تتعلمى وتوفقي بين بيتك وهذا المجال اعتقد صعب للايه ربنا يوفقنا جميعا
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته .. فعلا صعب .. عشان كدة هاخد الموضوع خفيف عشان مزهقش لأن أكره إني أبدأ شئ ومكملش فيه .. ربنا يسهل ويوفقك ويوفقنا كلنا يارب .. شكرا على ردك

بالنسبة للوقت الفوركس فعلا هيحتاج وقت طويل منك بس لو كنت سيدة منزل هيكون استثمار جيد
كويس قوي إنه بينمي شخصية الواحد ف إتخاذ القرار وتحديد الاهداف وكل اللي ذكرته .. ونا متحمسة للموضوع لأنه كمان مرتبط شوية بمجال دراستي ( التجارة) .. وكنت أحب أتعلم عن الحاجات دي .. ربنا يوفقكم وشكرا على الرد

ربنا يوفقك في دراستك وحياتك .. واكيد في الأجازة فرصة أكبر لأنك هتكوني شبه متفرغة .. وياريت نستفيد بخبراتكم أكتر

emanrabia
03-07-2013, 17:31
شكرا ليكى انك طرحتى هذا الموضوع وانا جديدة زيك ولسه اول يوم بردو
وكان بيدور فى ذهنى نفس السؤال ربنا يرزقك ويحقق ليكى كل ماتتمنى ويرزقك بالربح الوفير

Wael Moharram
03-07-2013, 23:47
فعلا التداول فى الفوركس هياخد وقت كبير اوى عشان تقدرى
تفهمى وتتداولى فيه وبالتوفيق ان شاء الله

Tobi
03-08-2013, 00:12

smasem
03-08-2013, 08:57
السلام عليكم ورحمة الله

سوق الفوركس امكانياتة كثيرة ومثيرة ومغرية ويمكن الحصول منه على عائدات كبيرة وسريعة لدرجة أن الفرد ممكن يناله الطمع وبالتالي الطمع يقل ما جمع
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته .. الطمع وحش ربنا يكفينا شره .. والواحد أما يستسهل طريق للكسب مش بيشبع .. ربنا يوفق الجميع وشكرا على الرد

شكرا ليكى انك طرحتى هذا الموضوع وانا جديدة زيك ولسه اول يوم بردو
وكان بيدور فى ذهنى نفس السؤال ربنا يرزقك ويحقق ليكى كل ماتتمنى ويرزقك بالربح الوفير
العفو يا إيمان .. وربنا يوفقك ويرزقك الكسب الطيب وكلنا يارب

---------- Post added at 05:57 AM ---------- Previous post was at 05:55 AM ----------

تفهمى وتتداولى فيه وبالتوفيق ان شاء الله
ربنا يسهل ويوفقنا كلنا للخير .. شكرا على الرد

Art.Maggot
03-08-2013, 09:06
انك مش علي طول هتكسب لانك مرة هتخسر ومرة هتكسب وممكمن تكسب علي طول وممكن تخسر علي طول انت و حظك وتعلمك بقا

ess_ess
03-09-2013, 14:30
اختى الفاضلة انا شايف ان الفوركس العيب الوحيد اللى فيه هيا الخسارة ولكن لو اتعلمتى صح وصبرتى واتعلمتى من خسارتك وحولتى الخسارة لنجاح موش هيكون فيه عيوب

ramzi-s
03-09-2013, 17:24
اكيد ان يحتاج للوقت لكن بدون اهمال الواجبات
ممكن تكتبي شوية ردود وتروحي تعملي حاجة وبعدين ترجعي وهكدا

haitham
03-09-2013, 17:46
اعتفد ان دخولك المجال ده هيديلك حاجات كتير اوى وان شاء الله تستفيدى منه وبالتوفيق ليكى وللجميع ان شاء الله وهتتعلمى منه الصبر والثقه فى النفس ومواجهه تحديات كتير

مشتاقة لرؤية الكعبة
03-09-2013, 18:31
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته بالنسبة للاعضاء المحترفين انا عضوة جديدة وكنت بسال يعنى فعلا

الفوركس بيحقق مكاسب مادية يعنى فعلا باخد مقابل مادى ارجو الرد

مغامرة
03-09-2013, 19:41
انا ايضا متخوف من هذا المجال لانى اظن انه يسرق الوقت وانا لا اريد ان اتفرغ له وانا هدفى انى اتعلم شئ جديد وايضا
بحثا عن المال

rapidos
03-09-2013, 20:06
السلام عليكم

البداية دايما صعبة، الفوركس فعلا هيحتاج وقت طويل منك

الفوركس يعتبر شغل على النت وفيه ربح كبير لو إنت تعلمتي وذابرتي

bidaaa
03-09-2013, 20:10
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة
اخى الكريم ان من اهم العيوم ان بعض الناس يدرسون ولا يسطيعو ان ينظم بين
التدول والمذكرة وانا من الناس دول ارجو الناصح

aymanmohamed2099
03-09-2013, 20:12
لازم يكون عندنا صبر وطوله بال علشان ننجح في التعامل والتداول وكمان التعلم

Omaryat1
03-09-2013, 21:44
السلام عليكم و رحمة الله
مرحبا بك أختي معنا في المنتدى و على كل أنت تعلمي و بعد ذلك سترين عيوب و مزايا الفوركس

bourhan25
03-09-2013, 21:51
السلام عليكم اختي اولا ان كنتي جادة وتبحثين عن كسب المال فا عليك ببدا تعلم
الفوركس من اليوتوب والمنتديات

taoufik bajjou
03-09-2013, 22:52
السلام علكمأختي الكريمة الفوركس علم و هو مجال مادي بالدرجة الأولى لكن بدارستك إياه ستجدي أنه ينمي كثيرا التفكير و حب العمل و العزيمة أيضا

hadeerdoddaa
03-09-2013, 23:01
فعلا التداول فى الفوركس

هياخد وقت كبير اوى عشان تقدرى

تفهمى وتتداولى فيه

وبالتوفيق ان شاء الله

ميوية حسن
03-10-2013, 05:16
اختى انصحك بتعلم الفوركس التعلم الصحيح
ودراستة بشكل جيد على ايدى خبراء واكيد
حضرتك هتشوفى العيوب اثناء تعلمك واثناء دخولك
للحساب التجريبى

elmondal
03-21-2013, 16:27
الشد العصبى والتوتر طوال الوقت ولاكن يمكن التغلب علية بان تتحلى بالصبر والثقة في النفس

luky007
03-21-2013, 16:39
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته اما بعد
انا انصحك اختي بالتعامل مع هدا المجال في الفوريكس كانه عمل من الاعمال المنزلية
لكي تحققي ربحا زائدا تعولي به اسرتك و لكن التعلم مفتاح النجاح و السلا م

geezeman
03-21-2013, 16:46
السلام عليكم اختي الكريمة
انا ايضا جديد في المجال ، لا اعلم الكثير حول الفوركس ، لاكن ما فهمته هو ان الفوركس مجال لربح و عامل لضمان مستقبل افضل لا من الناحية المعنوية او المادية و هو ايضا مجال لاكتساب خبرة و تعلم من الاخطاء قصد الوصول لمستوى افضل ، و ايضا يمكن العمل او الدراسة و في النفس الوقت العمل عليه و الربح منه

haitham
03-21-2013, 17:30
الموضوع محتاج صبر ومجهود وطبعا عدم خوف واستعداد لتحمل الخسارة والتعامل مع المواقف المختلفه كل بمايناسبه والتخطيط والالتزام

emam
04-12-2013, 13:19
ان الفوركس العيب الوحيد اللى فيه هيا الخسارة ولكن لو اتعلمتى صح وصبرتى واتعلمتى من خسارتك وحولتى الخسارة لنجاح

forexkhan32
04-12-2013, 13:25
عيوب التداول و التعامل فهي بتكمن
في الخسارة الاموال ان كانت حقيقية

ETrade
04-12-2013, 13:30
بالفعل الفوريكس يحتاج وقت كبير ويحتاج متابعة مستمرة لكي تفهمه لمدة طويلة، اكيد هو مغري بالربح الكبير لكنه كذلك يشتمل على احتمال كبير للخسارة
اذا كان لديك وقت فراغ يزيد عن 4 ساعات كل يوم وتستطيع ان تكرسها لشيء يفيدك ، انصحك بالتركيز على تعلم الفوريكس فهو افضل شيء ممكن ان تتعلمه ويفيدك افضل من غيره.

ABCD1234
04-23-2013, 20:27
اهم عيوب الفوركس هي الخطوره الكبيره المترتبه على المضاربه في السوق
حيث ان المتاجر قد يخسر امواله في اي وقت اذا لم يدير رأس ماله جيدا

latraaa
04-23-2013, 22:38
لحد الساعة لم ألحظ أي عيب، أي عيب يمكن أن يكون هو في الأساس منا و نحن مسؤولون عنه، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

L!NDa
04-23-2013, 22:47
السَــــلاٌمْ عَلَيْكُــــمْ وَرَحْمَةُ اَلًله وَبَرَكَــــاتُهْ

اهلا اخي الكريم هو لكل شيء عيوبه ولكن اجابيات الفوركس
تغطي سبيات الفوركس بشكل
كبير بالتوفيق

gna28
04-23-2013, 22:48
شكر خاص لصاحب الموضوع
من وجهه نظرى البسبطة لا توجد عيوب أمامى فى التداول بالفوركس الا اذا عيوبنا كمضاربين

king2013
04-25-2013, 11:03
صباح الخير
ما فيش عيوب في الفوركس
العيوب من المتداول بانه يجب
ان يتعلم من اخطائه لينجح

khaled73
04-25-2013, 11:06
العيوب ان لو تاجرت بمبلغ كبير ممكن جدا تخسرة والعيب التانى انة بياخد وقتك و بيسحبك من العائلة والتالت انة لو عندك ضغط او سكر لا قدر الله ابعد لانة خطر

Ahmed Alaa
07-12-2013, 00:25
السلام عليكيم

بالتوفييييييييييق اخى

بالتوفييق للكل

zikoalonso
07-12-2013, 00:26
نعم...ي حالة وجود سعر فائدة أعلى للعملة الأولى، فهذا يعني بصفة عامة أن لديك فائدة دائنة لامتلاك مركز طويل الأجل وفائدة مدينة لامتلاك مركز قصير الأجل.
في حالة وجود سعر فائدة أقل للعملة الأولى، فهذا يعني بصفة عامة أن لديك فائدة مدينة لامتلاك مركز طويل الأجل وأن فائدة دائنة لامتلاك مركز قصير الأجل.....فعلا هذا ما يجب ذكره...

ghalyghaly
07-12-2013, 07:47
في الحقيقية وبدون اي مبالغة او اي مجاملة
انا لا اري اي عيوب في التعاملل بهذا النوع من البورصات الممتع والهادف والمربح
كل ما شاهدتة ولا حظتة علية هي ايجابيات ومميزات وليس عيوب

rsfbg2010
07-12-2013, 13:46
السلام عليكم جميعا
الفوركس مجال ممكن تحققى منه ارباح هائله لكنه مجال صعب
وزيحتاج الى صبر وتعليم جيد حتى تصلى الى درجه عاليه من الخبره
لكى تستطيعى التعامل مع هذا السوق وبالتوفيق لكى

maged mohamed
07-12-2013, 13:58
بسم الله الرحمن الرحيم
اهلا بك فى كنتدى فوركس العرب للعلم ان الفوركس مجال مشوق يحيث ياخذل من فكرة الى فكرة والى موضع من موضوع وايضا كل هذا لا يضيع هباء اذا اخذت الكوضوع بجد مش هزار لانك ان شاء الله مممكن تخققى دخل هائل منة لكن كل شيىء محتاج نظام لفلا افراط ولا تفريط كل الامور فى الوسط

سماح محمد
07-12-2013, 14:19
السلام عليكم
انا كمان نفس ظروفك جديده جدا ع مجال الفوركس بس متحمسه جدا والحمد لله لانه عمل من المنزل وده اكيد هيكون مناسب جدا ليكى بحيث انك ممكن تمارسى فى وقت فراغك وتكونى غير مقيده بوقت معين وفى نفس الوقت لايحتاج لنفقات ومريح غير متعب بس معلوماتى عن المجال ده انه يحتاج صبر كبير فى البدايه وثقه فى النفس وعدم اليأس وقرأه جيده ومحاوله اكتساب خبره ممن اقدم مننا ف هذا المجال وده طبعا ميغنيش عن الاعتماد على النفس وعن معلوماتى عنه انه مربح جدا بس فى البدايه محتاج اصرار وعزيمه واطلاع والله الموفق وان شاء الله خير ليكى وليا ولكل الاعضاء الجدد نفس ظروفنا واكيد طبعا الاعضاء الاقدم مننا مش هيبخلوا علينا بمعلومات ونصايح
والسلام عليكم والله الموفق والمستعان

ali mohammed
07-12-2013, 21:00
السلام عليكم
اختي الكريمة الفوركس يحتاج الي الوقت في البداية للتعلم واكتساب الخبرات حتي تتمكني من التداول بطريقة صحيحة
لكن بعد ذلك يحتاج منك وقت اقل لعملية المتاجرة فقط اذا يمكنك التوفيق بين عملك او وضعك كزوجة وبين عملك في الفوركس
لكن يحتاج منك الي بعض المجهود كما ان السوق يعمل علي مدار اليوم
بالتوفيق

سماح محمد
07-12-2013, 22:22
السلام عليكم
عيوب العمل فى الفوركس تختلف من شخص لأخر فلو انتى شخصيه متسرعه غير صبوره ممكن من البدايه تيأسى بسرعه ومن العيوب ايضا عدم التخطيط السليم قبل الدخول فى اى صفقه اى ان العيوب كلها تتوقف على شخص المتداول واكيد من العيوب ان احتماليه الخساره موجوده زى احتماليه المكسب وده يتوقف على ذكاء المتداول فى انه يضع معيار للخساره لا يتخطاه كى يستطيع ان يواصل ويعوض خسارته والله الموفق

nader halfa
07-12-2013, 22:40
ياناس العيب مش في الفوركس
العيب في انو المبتدئ بيدخل السوق وكانو حيجي ويكسر الدنيا ويقول الموضوع سهل بيع شرا وخلاص
وفي النهاية يطلع ويسب ام الفوركس

hebkar
07-12-2013, 23:19
عليكم السلام ورحمه الله وبركاته
العيوب كثيره وخصوصا للمبتدئين مثلنا وهى كثره ملازمه الشاشه والاعصاب التى تتعب سريعا
وقله الصبر لكن المميزات فهى كلمه واحده رائع
تحياتى لك

ali mohammed
07-15-2013, 04:23
السلام عليكم
اختي الكريمة العمل في الفوركس مثل أي عمل أو تجارة له ميزاته وله عيوبه
ومن عيوب الفوركس صعوبته في البداية وامكانية خسارتك بسرعة اذا لم تكوني علي علم بما يحدث
لكنه مجال رائع للربح ان شاء الله
بالتوفيق لكي وللجميع

جميلة المصرى
07-15-2013, 05:19
انا كنت حاسه اى عاوزه اكتب موضوعك ده ... لان ظروفى زى ظروفك تقريبا .. انا لسه امبارح كان اول يوم ليا .. انا بردو ربه منزل وكنت بدور على شغل من النت وكمان يعملى ربح او راتب وقلقانه لانى معرفشى حاجه عن الفوركس .. وحاسه ان اشتراكى عباره عن استطلاع .. وربنا يستر ... وينور بصريتنا للخير دائما ..

mai66
07-15-2013, 05:31
كلنا تعبنا ف البدايه
الفوركس مش سهل انا اول مادخلت كنت تايهه واتخنقت لحد ما بقيت كويسة وقدرت اتداول
واحقق ربح هو اة بسيط بس كبداية كويس اوى

mohamed61172
07-15-2013, 09:35
العيوب اختي الفاضلة كتيرة وبتختلف من متداول للتاني علي حسب خبرته
بس خلي بالك معظم العيوب منها بيكون بسبب التسرع والطمع

zyzo
07-15-2013, 10:13
اختي الكريمة كل شي في هذه الحياة لابد ان تعطيه كي يعطيك
بقد ما اعطيتية وهكذا سوف ياخذ منك وقت ومجهود في البداية فقط
وبعد ذلك تستطيعي ان تنظمي وقت وتبدائي في التداول باريحية
وفي الوقت الذي تحددية لنفسك

gamal20
07-15-2013, 11:11
الفوركس اختى الكريمه عيبه الوحيد
لما تخسرى فيه لكن بالتعلم والتدرب
وتهيئة نفسك انك تشتغلى فيه كل حاجه
هتكون تمام ان شاء الله

zeze mohamed
07-15-2013, 14:40
انا رأى انك لو اتعلمتى الفوركس كويس واجتهدتى فيه ممكن تحققى منه الربح المناسب ومن ناحية الوقت هو بيأخذ وقت طويل وكبير ولكن مع الممارسة هتقدر تتحكمى فى الوقت بتاعك والوقت اللى هتقضيه فى تجارة الفوركس

hedimed
07-15-2013, 14:42
السلام عليكم ورحمة االله وبركتو
خطير ويأخذ الكتير من الوقت شكراً على هذا الموضوع

محمد السيد محمد
07-21-2013, 18:57
ولا أنا هأسألك سؤال واحد وجاوبينفسك عليه.. وعوزك تكوني صادقة وانتي بتردي عليه
ماهي المادة السحرية التي تجعلك تجيبي عربية ،وتجددي الشق بفلة ،وتجيبي لزوجك حبيبك هدية عيد ميلاه من النوع الفخم .. وتخلىعدوك يبفى حبيبك؟؟
أجاوبك أنا الفلوس .. اذن الفلوس = السعادة ..فبلاش الأسئلة الليملهاش لازمة دي

---------- Post added at 06:57 PM ---------- Previous post was at 06:55 PM ----------

طالما توجهت للبحث عن الفلوس .. لا تسألي هذه الأسئلة
ذلك أن الفلوس هي المادة السعرية التي ممكن تجعل العدو حبيب .. والخسيس أصيل

sharshabil
07-21-2013, 20:06
السلام عليكم
انا متلك مبتدئة
لكن من رايي انه اي شيء جديد اتعلمايه وولو الم تواصلي فيه سيكون مفي لكي
و الفوركس زيادة على المعارف
يعلم الصبر وضبط انفس

shawa99
09-15-2013, 10:56
العيوب معظمها من شركة الوساطة اللي تتعاملي معاها
ممكن تخصم عليكى ارباح بدون سبب او ممكن ما تديكي حاجة

Mona zarzora
09-15-2013, 11:05
العيوب ف التداول اننا ممكن نتاثر باى شئ وده يؤثر سلبا فى حكمنا على الامور
وايضا ممكن نتعامل مع شركة وساطه ليس لديها مصداقيه ونخسر راس مالنا

forex4
09-15-2013, 17:10
مرحبا بكى اختى الكريمة بين اسرة المنتدى
ولكن لابد ان تعلمى بان مجال الفوركس ليس سهلا
ويحتاج لجهد كبير ووقت طويل للتدريب والتعلم

Elcapitano
09-15-2013, 18:28
السلام عليكم و رحمة ربنا و بركاته
الفوركس مجال جيد جدا و مربح إذا عرفت طريقة توظفه لصالحك , ما يعتبر سلبيا هو فقدان السيطرة و الأعصاب .

latraaa
09-17-2013, 14:01
لا تخافي، هدا أهم شيء في الموضوع، و أهم شيء هو التعلم ثم التعلم، و من ثم الدخول في السوق إن شاء الله، سوف تحصلين على أفضل النتائج، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

doola2020
09-21-2013, 15:34
أول عيب هيقابلك إنك هتكوني طماعة جدا لدرجة انك هتضعي في دماغك أنكي ستربحي أول مليون في أول شهر

waelmma
09-21-2013, 15:43
اهم العيوب انه محتاج وقت طويل للتدريب وعايز شبه تفرغ
والمميزات انك ممكن تجنى منه فلوس كثيرة

soooonor
09-21-2013, 16:02
يعنى ايه مجال مادى بحت ؟؟؟ اكيد الفوركس مجال مادى و كل من يدخله يكون باحثا عن المكسب المادى

و هذا المجال يحتاج الى وقت كبير للتعلم و اتقان التعامل مع السوق

ahmedhawash
09-21-2013, 16:07
الفوركس هو امل فى المستقبل للكل يارب وفق الجميع

ولكن اكبر عيوب الفوركس هو الضغط العصبى والله المستعان

omer636
09-21-2013, 16:20
انا بحثت في اليوتيوب والمنتدى لم اجد شرح واضح للفوركس اليويتوب خالي من الدورات والمنتدى
لايوجد شرح واضح والمشكلة لايوجد شرح عملي للمتاجرة يعني حتى لو عندي فلوس في حساب حقيقي
لااستطيع المتاجرة مشكلة كبيرة فعلا وشكرا

kaaf
09-21-2013, 16:23
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اعتقد اختي الكريمة ان عيوب الفوركس هو الدخول الى هادا العالم دون معرفة شيئ عنه

numberwane
09-21-2013, 16:40
بالنسبة لي ان الفوركس
هو مغامرة تتقبل الخسارة والربح وذلك إعتمدا على خبراتك في المجال
لذلك يجب عليك أن تتعلمي القواعد جيدا

RomanyMoreed
09-21-2013, 17:14
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

شوفي حضرتك هوا من حيث هيأثر علي وقتك اكيد هيؤثر لأن بعض الاشخاص بيفضلوا قدام الجهاز بالساعات

nabile
11-09-2013, 09:28
السلام عليكم يا اختى انا عجبنى جدا مضوعك لان انا مثلك بالظبط في نفس ظروفك وكنت محتاجه اكتب نفس موضوعك فعلا وكلام الاعضاء ان الفوركس بيحقق ثروات دا حقيقه فعلا ودا شرطة انك تتعلمى جيدا وعشان تلاقي وقت تتعلمى وتوفقي بين بيتك وهذا المجال اعتقد صعب للايه ربنا يوفقنا جميعا.
شكرا.

omar93
11-09-2013, 10:37

w3ad
11-10-2013, 07:35
من عيوب التداول فى الفوركس انه سوق متقلب ويمكن ان يحدث فيه خسائر بسهوله
ولكن بالرغم من عيوبه الا ان مميزات كثيره

ست النور
11-10-2013, 08:09
الدخول فى عالم الفوركس عمليه غير سهله بالمره فى بدايه الامر
محتاجه وقت تتعلميه وتدرسيه
وتبتدى تتعاملى وكل ماتتعملى معاه حتتعلمى حاجات اكتر واكتر
منها واهمها الصبر ثم الصبر ثم الصبر
والرضا بالمكسب الضئيل
ويكفيكى فى الاخر المحاوله وشرف التجربه
حتى لو خسرتى

mahmoud_26
11-15-2013, 03:19
احب ان اوجه اليك خالص الشكر والامتنان لهذا الموضوع الممتاز والغاية فى الاهمية والمفيد جدا ويكون
الرابح الاكبر هم الاعضاء المبتدئين فى سوق الفوركس والى الامام دائما

falcon26
12-24-2013, 05:05
شكرا جدا يا اخى على هذا الموضوع وانا بالفعل سوف اقوم بحفظ هذا الموضوع
لاهمية الموضوع وانتظر منك ومن جميع الاعضاء المزيد من المواضيع المفيدة

Moro_Mezo
12-24-2013, 11:55
الفوركس مش سهل انا اول مادخلت كنت تايهه واتخنقت لحد ما بقيت كويسة وقدرت اتداول
واحقق ربح هو اة بسيط بس كبداية كويس اوى

WASEM DALLOUL
01-28-2014, 22:48
السلام عليكم
اكبر عيب يا أخي الكريم في سوق الفوركس انه سوق مليء جدا بالمخاطر ويجب التعامل معه بحذر كبير
وبالتوفيق للجميع

east26
02-09-2014, 14:28
انا احب ان اوجه اليك خالص الشكر والامتنان لهذا الموضوع الممتاز والغاية فى الاهمية والمفيد جدا ويكون
الرابح الاكبر هم الاعضاء المبتدئين فى سوق الفوركس والى الامام دائما

salimned
02-09-2014, 20:08
السلام عليكم
مرحبا بك معنا اختي طبعا ان كنت تريدين تعلم
الفوركس عليك ان تشاهدي الفيديوهات المثبتة للاخوة
المشرفين ستفيدك من دون شك في اخد نبدة حوله و بالتوفيق
تحياتي سلام.

معتز ريش
02-09-2014, 21:04
مميزات الفوركس
السيولة العالية
سوق العملات هو أكثر الأسواق سيولة في برامج التداول اليوم لأنه يتعامل مباشرة مع النقود. عندما يحقق الشخص الربح من بيع أو شراء العملات, بإمكانهم ببساطة اضافته لحساباتهم والإنسحاب. وحقيقة أن الفوركس يتعامل في سوق اكبر-اكبر من بورصة نيويورك للتداول- يجعله اكثر جاذبية من ناحية مالية.
يعمل على مدار 24 ساعة
ليس من الضرروي أن تكون متداول بدوام كامل. بعض الناس يتداولون في سوق الفوركس برغم جداولهم الممتلئة بشكل عمل اضافي . وذلك لأن سوق الفوركس يعمل على مدار 24 ساعة مما يسمح للأشخاص بتصفح حساباتهم متى يشاؤون. ولأن الصفقات تحدث من قبل أشخاص في بلدان مختلفة وبتوقيتات زمنية مختلفة, يجب أن يتمكن التجار من الوصول إلى حساباتهم في أي وقت بصرف النظر عن أماكن سكنهم.

---------- Post added at 09:49 PM ---------- Previous post was at 09:49 PM ----------

تحقيق الربح بغض النظر عن اتجاه السوق!
هناك طرق مختلفة لكسب المال خلال الفوركس لا يتطلب جميعها أن يكون السوق مزدهرا. على سبيل المثال, لا يزال البيع قصير المدى شائعا جدا في السوق والذي يشير إلى بيع عملة ما قبل شرائها فعليا. اذا ارتفعت الأسعار سيتوجه الأشخاص إلى بيعها بسعر أعلى من تكلفة الشراء. ومن ناحية اخرى, هناك حالة “عدم الإكتمال” وذلك عندما تنخفض الأسعار ولكن لا يزال بإمكان التجار كسب المال عن طريق بيع زوج من العملات بقيمة أقل مما اكتسب ذلك الشخص.

---------- Post added at 09:50 PM ---------- Previous post was at 09:49 PM ----------

سهل البدء
اصبح تداول العملات شائعا جدا في الآونة الأخيرة لدرجة أن أي شخص يرغب في التعلمبإمكانه الذهاب اون لاين وايجاد معلومات دقيقة حول الصفقات. ليس هذا وحسب, بإمكانهم ايضا فتح حساب تجريبي وبدء تعلم النظام بدقة.

بالطبع هذه ليست الأسباب الوحيدة التي تجعل سوق الفوركس جذابا جدا وشائعا بين الناس. يجد الأشخاص المنغمسون في الفوركس اسبابا اكثر للتعلق به. لاحظ بأن الفوركس كأي سوق اخر يتطلب بذل الوقت والجهد. ولهذا على من ينوى تحقيق الكثير من الأرباح في السوق تعلم كل شيء عنه وأنا بوجهة نظري لا أنصح بدخول عالم الفوركس قبل ان تفتح حساب تجريبي تعليمي مجاني وتتاكد من انك فهمته

---------- Post added at 09:51 PM ---------- Previous post was at 09:50 PM ----------

ولكن مقابل هذا يجب أن ننظر أيضا" إلى الناحية السلبية وأيضا" يقابل هذا الربح الخسارة
إن أول أسباب الخسارة في سوق تجارة الفوركس هي التفكير بالربح دائما" ولانفكر بكيفية إدارة رأس المال بشكل كامل صحيح فالمتاجرة تعتمد على الدراسة والتحليل والمتابعة حتى اتخاذ القرار والوقت المناسب للدخول وبدء الصفقة ولاعيب في الخطأ فالتاجر الناجح هو الذي يدير رأسماله بشكل جيد سواء في الربح أو الخسارة

---------- Post added at 09:52 PM ---------- Previous post was at 09:51 PM ----------

عيوب الفوركس
1 - لا يوجد تبادل

من السيئات في الفوركس, كما يقول البعض, هو عدم وجود نظام صرف في تداول الفوركس. بعض التجار يجدون الراحة في معرفة أن هناك آلية منظمة تدعم مشاركتهم في السوق. ما هو أكثر من ذلك, عدم وجود نقطة بيانات مركزية تعني ان سوق العملات لا تملك الإضافة المعلوماتية الكبيرة التي تمتلكها الأسهم والعقود الآجلة (الفليوم, على سبيل المثال).

---------- Post added at 09:52 PM ---------- Previous post was at 09:52 PM ----------

2 - الطبيعة المعقدة

من حيث تقنيات تحليل السوق, التحليل الفني مفيد في الفوركس تماما كما هو الحال في أي سوق آخر. تتأثر أسعار صرف العملات بمجموعة متنوعة من العوامل, التي يمكن أن تتقلب مع مرور الوقت وذلك يضيف إلى تعقيد طبيعة السوق.

---------- Post added at 10:04 PM ---------- Previous post was at 09:52 PM ----------

3 - ثنائي الاطراف بكل مركز

بحكم طبيعته, هنالك دائما وجهان لسوق العملات الأجنبية, لأنه يتم تسعير العملات من حيث قيمتها مقابل بعضها البعض. وهذا يعني لأي سعر صرف معين هنالك بلدان اثنان (أو منطقتان) لتأخذ في عين الاعتبار. في بعض الأحيان قضايا تتعلق بأحد البلدان تهيمن, بينما في بعض الأحيان البلد الاخر هو المسيطر. يمكن أن يكون هنالك سيولة في هذا الصدد, والتي يمكن أن تؤدي أحيانا إلى ردود فعل مربكة جدا عقب الأخبار والأحداث.
في حين أن هذه القضايا قد تبدو حواجز كبيرة لتجارة الفوركس بالنسبة للبعض, فإن حقيقة الأمر هي أن معظم الناس يقومون بالتغلب عليهم بسهولة. تماما مثل أي سوق, الفوركس يتطلب بعض التعود. بمجرد القيام بذلك, فأنه يوفر مجموعة واسعة من الفرص.

yopibianco
02-09-2014, 21:10
الفوركس علم و هو مجال مادي بالدرجة الأولى لكن بدارستك إياه ستجدي أنه ينمي كثيرا التفكير و حب العمل
هو مجال لاكتساب خبرة و تعلم من الاخطاء قصد الوصول لمستوى افضل ، و ايضا يمكن العمل او الدراسة و في النفس الوقت العمل عليه

ashrafko
02-09-2014, 21:16
اخى الكريم ان عالم الفوركس بة الكثير من المخاطر ويجب على من يتعامل معة التعرف على تلك المخاطر ومحاولة البعد عنها وبالتوفيق

lelenera
02-09-2014, 21:27
هو الفوركس ممكن تنكسبى منه ثروة كبيرة جدا بس عيوبه ان الواحد فعلا من كنرما هو عاوز يكسب ممكن يتعلمش الاص ويفضل يجرب وشوف حظه وده غلط طبعا وو ممك تخصصى فى اليوم وقت معين للشغل عليه يعنى حاولى تظبطى وقتك

foxforex
03-22-2014, 05:26
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته موضوع جميل بارك الله فيك اخى واستفدت جدا من المعلومات الموجودة فيه من خلال ردود الشباب بارك الله فيهم وجعله فى ميزان حسناتهم وتقبل مرورى
*_*_ ...*|*...
..............................................

shiksa
03-22-2014, 06:58
بصى كل واحد سواء مبتدئ او محترف هيقول رايه وطبعا ده ع حسب نظرته للفوركس
ده متوقف عليكى انتى .. نظرتك للفوركس ايه ؟؟
وكل شئ طبعا ليه عيوب ومميزات
ولكن سوق الفوركس مجال واسع محتاج مجهود
وطبعا انتى عارفه جمله اسمها"لكل مجتهد نصيب"

aysamiman
03-26-2014, 14:28
جدا مضوعك لان انا مثلك بالظبط في نفس ظروفك وكنت محتاجه اكتب نفس موضوعك
فعلا وكلام الاعضاء ان الفوركس بيحقق ثروات دا حقيقه فعلا ودا شرطة انك تتعلمى جيدا وعشان تلاقي وقت تتعلمى

superspider
03-28-2014, 08:33
جدا مضوعك لان انا مثلك بالظبط في نفس ظروفك وكنت محتاجه اكتب نفس موضوعك
فعلا وكلام الاعضاء ان الفوركس بيحقق ثروات دا حقيقه فعلا ودا شرطة انك تتعلمى جيدا وعشان تلاقي وقت تتعلمى

محمد عادل ابراهيم
03-28-2014, 09:00
وعليكم السلام
اهلا بحضرتك
العيووووب هتقبلك والمميزات هتقابلك ايضا
العيوب وهى الطمع والاسعجال على الربح والمميزات التعلم والدخول ف الفرص والرضى بالقليل
تقبل مرورى وبالتوفيق :yahoo::happy:

harimeche
03-28-2014, 18:27
الســــــــلام عليكم ورحمة الله

لكن لو وضعت برنــــــــامج ورتبت الأكور حسب الأولوية

وإلتزمت بهدها البرنامج لا أرى أنك ساقع في أي مشكلة

forex-2013
03-28-2014, 23:54
عيوب التدول في سوق الفوركس في اعتقادي هو الطمع والتسرع ،
في التداول وعدم التعلم الجاد والتواصل كل ذلك يؤدي إلى خطر الخسائر.

محمد أبو بكر
03-29-2014, 07:44
السلام عليكم و رحمته وبركاته
و بالتوفيق لك و للجميع ان شاء الله ..

doaa sary
03-31-2014, 21:28
العيب حاجة واحدة
الصحة! اة والله
انا بقعد24ساعه اتابع الشارت
عينى وجعتنى ضهرى
كلو راح خلاص
لاكن الميزة بقا لما تكسبى وتلاقى سمرة تعبك شهور وسنين ساعتها هتنسى اى تعب

forex90
03-31-2014, 21:29
طبعا عيوب الفوركس اخى الكرمي انة سوق كبير يحتاج الى دراسة كبيرة يومكن ان تخسر
راس مالك باقل سهولة ممكنة ودة من اخطر الاشياء فى سوق الفوركس لابد من التعامل مع الفوركس بحذر شديد

dodoenator
03-31-2014, 23:08
اهلا بكي اختي الكريمة في عالم الفوركس اطمني لن ياخذ منك وقت كبير ولكن حددي له وقت معينا في اليوم وان شاء الله مع الوقت ستتعلمين كل شئ

a7med84
04-27-2014, 02:31
والله عيوب السوق انه غير مضمون بسبب المخاطره العاليه اللى فيه

وكذلك انه ياخذك كتير جدا من الحياه العامه واعتقد ان الجميع يتفق معى فى هذا الامر

anamoody
04-27-2014, 03:37
الفوركس مجال كويس جدا هو محتاج تفرغ شويه ولكن عندما نصل لحاله ناجحه
ممكن نحصل على ثروات كبيرة ولكن مع الوقت والتعلم والخبرة

alatraideur
04-27-2014, 03:48
سلام عليكم اخي ,, دعنا نقول ان اهم عيوب الفوريكس هي الربح الغير مضمون ,, فالفوركس ليس مثل المجالات الاخرى التي يمكن ان تجني منها المال على الانترنت مثل جوجل ادسنس و مواقع الاشهار (والتي الربح فيها يكون بطيءء جداااا)
الفوريكس بالعكس ,, الربح يمكن ان يكون فيه سريييع جدا و لكن كذلك الخسارة

ilyes chaieb
04-27-2014, 07:51
في الحقيقة كي تكون الامور واضحة . نعم هو يحتاج منك وقت و مجهود كبير . و لكن هذا فقط في بداية التعلم يعنى لسى و انت مبتدئ اما بعد ذلك المتاجرة لن تحتاج منك وقت كبيرة و العمل يكون اكثر استمتاع

menoer1248
04-27-2014, 09:00
اذا كنت تستطيع التوفيق بين العمل مثلا او بين الشؤون المنزلية وبين التداول فلا اظن انه سوف
يكون عائقا امام طمحاتك في كسب المال من الفوركس
انا اظن لا يؤخذ منك اي جهد فالامر لا يتعدى الا الى جهاز وانترنت فقط

fatoma elsayd
04-27-2014, 09:03
السلام عليكم
مافيش مجال او تجاره مافيهاش عيوب
واحنى اللى بأدينا نقرب للعيوب دى وبأيدينا ايضا نبتعد عنها بقدر الامكان
وعشان نبتعد عنها يبقى نبعد عن الطمع ونتعلم من الاخطاء
بالتوفيق ان شاء الله :) :yahoo::happy:

fahd1995
05-20-2014, 00:05

abo heba
05-20-2014, 01:06
عليكم السلام
التداول فى الفوركس من ناحيه كل شىء هو جيد للغايه وكفايه روح المغامره والانضباط والالتزام وعدم الطمع
والحصول على هذه المميزات ليس مجانى فيحتاج الفوركس الى المتابعه لمعرفه احوال الصفقات

AMLAK
05-20-2014, 01:10
بسم الله الرحمان الرحيم والصلاة والسلام على حبيبنا محمد صلى الله عليه وسلم اعتقد اخي الكريم ان الفوركس
ممكن يكون مش بس مجال للربح دة ممكن يكون مجال للحصول على ثروة طائلة لو الانسان نجح فية ودة السبب
ان الفوركس مش بس بيكسبك لكن بيديك ثقة فى النفس و امل فى مستقبل افضل تحياتي للجميع

anawri1996
05-20-2014, 01:52
بسم الله الرحمان الرحيم اما بعد السلام عليكم ورحمة الله تعالي وبركاته اخي بالنسبة الي موضوعك هذا اشكرك عليه واتمني لك التوفيق في عملك ودمت وفي لنا والي المنتدي العربي

shellfish_ssa
05-20-2014, 01:55
بسم الله اولا واخيرا والسلام عليكم ورحمته وبركاته
واهلا بك دائما عضوا كريما ليس عليك فقط الى التحصيل لانه ليس سوقا عشوائيا ولا يتحكم به الحظ بشكل مطلق انما علم عليك بالدراسه والمتابعه والتطبيق على الحساباتن الديمو وبالتوفيق انشاء الله .

Ebtsam Forex
05-20-2014, 02:10
:yahoo::) السلام عليكم ورحمه الله اخى الفاضل انا احب ان اوجه اليك خالص الشكر والامتنان لهذا الموضوع الممتاز والغاية فى الاهمية والمفيد جدا ويكون
الرابح الاكبر هم الاعضاء المبتدئين فى سوق الفوركس والى الامام دائما تقبل مروووورى :)
وبالتوفيق للجميع ان شاء الله:ok:

سمير تيارت
05-20-2014, 18:55
السلام عليكم و رحمة الله
مرحبا بك أختي معنا في المنتدى و على كل أنت تعلمي
و بعد ذلك سترين عيوب و مزايا الفوركس

nadersalaia
05-21-2014, 00:41
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
أختي الكريمة لك مني هذه النصائح الرائعة \ التعلم والقراءة
ومشاهدة الاستراتيجيات من اليوتيوب وبالتوفيق للجميع إن شاء الله وأهلا بك في المنتدى

حليس مختار
05-23-2014, 18:22
انك مش علي طول هتكسب لانك مرة هتخسر

ومرة هتكسب وممكمن تكسب علي طول وممكن

تخسر علي طول انت و حظك وتعلمك بقا

HemzaM
05-23-2014, 21:47
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اختي الكريمة العيب ليس في الفوريكس
انما العيب في المتاجر حين سوء استغلاله للفوركس
بالتوفيق للجميع .

alaeddine
05-23-2014, 22:00
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
الاول احب اقولك ان الفوركس ممكن يكون مش بس مجال
للربح دة ممكن يكون مجال للحصول على ثروة طائلة لو
الانسان نجح فية ودة السبب ان الفوركس مش بس بيكسبك
لكن بيديك ثقة فى النفس و امل فى مستقبل افضل.

ruse
06-25-2014, 14:02
السلام عليكم
اختى انصحك بتعلم الفوركس التعلم الصحيح
ودراستة بشكل جيد على ايدى خبراء واكيد
حضرتك هتشوفى العيوب اثناء تعلمك واثناء دخولك
للحساب التجريبى
و بالتوفيق لك ان شاء الله ..

HemzaM
06-25-2014, 16:47
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اخي الفاضل
ليس هناك عيوب في الفوركس العيب في المتداول الذي يعتمد التفاهات مثل الحظ
بالتوفيق للجميع ان شاء الله.

INTHENAMEOFALLA
06-25-2014, 17:30
يا اختى الكريمة هذا المجال لن يؤثر على حياتك اذا نظمتى وقتك جيداً واذا اردت التعلم حتى تدخلى الى هذا المجال يكون امامك القسم التعليمى الموجود فى المنتدى والنت امامك اى شىء تريديه ابحثى عنه ونتمنى لك التوفيق

yooussef
06-25-2014, 19:06
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته جزاك الله خيرا على هدا الموضوع الجميل والشيق موضوع متكامل وفيه معلومات جد مفيدة

memoxmax
06-27-2014, 11:09
كل عام وانتم بخير بمناسبة حلول شهر رمضان الكريم اعاده الله علينا وعليكم بالخير واليمن والبركات
واتمنى لصاحب الموضوع مزيد من التقدم والنجاح بسليبسيس

memoxmax
06-30-2014, 18:01
انا اولا بشكر كل القائمين على هذا المنتدى الكبير والممتاز واخص بالذكر صاحب الموضوع على موجوده
وفقك الله وجعلك فى مزيد من التقدم والتعلم لاىببلا

ahmedibrahim258259
07-26-2014, 13:45
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخي الكريم على هذا الموضوع الرائع عن عيوب الفوركس جزاك الله خير
تقبل مروري

brahimtrader
07-26-2014, 14:06
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
مشكورة على الموضوع و المعلومات القيمة
وشكرا للاخوة الكرام على التفاعل و الردود
ولكن حطي حاجة ف راسك
هذه تجارة
فيها ربح و خسارة
يعني لزمك تتحملي كل شيء
و تحسني التعلم
و شكرا

BrahimForex
07-26-2014, 14:07
السلام عليكم في البدية سوف تجد ان الفوركس كله عيوب متلا يحتاج الى كتير من الوقت والبقاء في مكان واحد عدم الخروج والعديد

el andaloussi
07-26-2014, 15:27
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته ، أختي الكريمة ان العيوب قليلة و المزايا كثيرة ، و اتمنى التوفيق و النجاح للجميع

kairo14
07-26-2014, 15:35
اشكرك على طرح هذا الموضوع الرائع لقد استفدت منه كثيرا
لقد اضفت الى معلومات جديده فى مجال الفوركس
اشكرك على الموضوع وننتظر منك الجديد
وبالتوفيق للجميع

loubnaettaki1
07-26-2014, 16:07
الفوركس اخي الكريم كماا له مميرااات فهوو بالطبع لوو عيووب و كثيرر
فهووو يمشي على هااامش و احتمال الخسارة اذاا لم تقم بعمل استراتيجية ممكننة
و بالتوفيق

nabil f
07-26-2014, 17:21
الفوركس اكيد له عيوب واهم عيب هو فيه نسبة مخاطرة كبيرة من اي شغلانة ثانية
اما بخصوص الوقت انه الي يشتغل على صفقات طويلة راح يكون ناجح اكثر من الي يشتغل على صفقات قليلة
ويكون له كل الوقت يعني في الاسبوع يكون جالس على الفوركس من 4 ساعات الى 15 ساعة والعكس على الي يشتغل على صفقات قصيرة المدى ممكن راح يكون جالس على الفوركس 24 سا/24ساعة
وراس المال لازم على الاقل يكون من 500دولار ومافوق الي يحب يحقق نتيجة جيدة والله اعلم
شكرا وربنا يوفقنا جميعا

salmasalma
07-26-2014, 19:57

scan
08-15-2014, 20:22
انا بشكرك جزيل الشكر على مجهودك الجميل والمميز ونحن فى امس الحاجة لمثل هذه المواضيع المهمة
والمفيدة لتعلم الفوركس بمنتهى السهولة واتمنى ان تكتب المزيد من المواضيع الهامة

nihed trabelsi
08-17-2014, 22:54
أخي الكريم ان الدخول في عالم الفوركس و الاندماج في طيّته فيه كباقي المجالات الحياتية عيوب و مزايا
ومن عيوب الفوركس ان قد و اقول قد يصبح بمثابة الادمان و يأخذ منّا كل أووقات الفراغ تقريبا و لكن الجيد انه ممتع

shoshotamer
08-17-2014, 23:01
بسم الله وأنا ممتن جدا إلى الله لتوفير المعرفة حول الأعمال الفوركس.
آمل أن يكون هذا التفسير من المشاركين في المنتدى يمكن أن تبادل المعرفة حول الفوركس أعمق. أشكر لكم جميعا.

ProForex
08-18-2014, 16:55
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته بالفعل للفوركس ايجابيات وأيضا سلبيات وأهمها الوقت الذي تقضيه أمام الشاشة وأنك تبقى في مكان واحد

host
08-22-2014, 03:43
هذا شرح وافى وجميل جدا ويكون المستفيد الاكبر هو الاعضاء المبتدئين فى سوق الفوركس
وننتظر منك ان تقوم بنشر المزيد من المواضيع الجميلة والمفيدة

nihed trabelsi
08-22-2014, 22:05
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
أختي الكريمة لك مني هذه النصائح الرائعة \ التعلم والقراءة
ومشاهدة الاستراتيجيات من اليوتيوب وبالتوفيق للجميع إن شاء الله وأهلا بك في المنتدى

السلام علكم و رحمة الله و بركاته اخواني الكرام اود ان انبهكم الى انه و في يوجد بعض شركات الوساطة بروكرز
ليست صادقة و لا امينة فهي تسهل عملية الشحن و تشجّع عليه و تصعب السحب و قد تلغي حسابات
لا اريد ذكر اسماء و لكن بالتجربة

baite
08-22-2014, 23:12
.السلام عليكم و رحمة الله و بركاته الشكر لكل الاعضاء الكرام اللذين يقدمون لنا هذه المواضيع
فعلا اجد هذا الموضوع جميل ومفيد ان شاء الله
تقبلوا مروري و التوفيق للجميع

key
08-26-2014, 16:01
شرح مميز واكثر من رائع وانت قمت بشرح الموضوع بطريقة مبسطة
مما يتيح للاشخاص المبتدئين فهم الموضوع بسهولة

esshazly
12-24-2014, 17:24
السلام عليكم ... فعلا التداول فى الفوركس هياخد وقت كبير اوى عشان تقدرى تفهمى السوق وتتداولى فيه... وحظا موفقا الي كل الاعضاء في التداول وفي المنتدي الرائع

saiddeco
12-29-2014, 19:52
كلسلام عليكم و رحمة الله على الجميع في الفوركس هناك سبب اغلبية المضاربين في الفوركس متفقون عليه انه سبب الخسارة السبب هو الطمع وهو من يجعل حسابك يجري في طريق الخسران و سينتهيبك خارج اللعبة

Wassa04
12-29-2014, 21:14
الفوركس فيه عيوب كثيرة لعل ابرزها التسرع
في فتح صفقة وقت صدور الاخبار مثلا

hassanabu
12-29-2014, 21:46
السلام عليكم
في الحقيقة المجال واسع ولكل هدفه وطريقة تعامله
للبعض هواية واستكشاف وللاخر عمل اضافي ومحاولة لتحسين الوضع المادي
وللثالث وظيفة يكسب منها لقمة العيش ومحاولة للثراء
اما عن الفترة فهي لاشك طويلة ومستمرة في التعلم والازدياد واعادة التاهيل
اما عن التوفيق بينه وبين الامور الاخرى ممكن شرط ان لاتنعكس نفسيتك على من حولك فالجلطة ممكنة جدا
تحياتي

mazouz
12-29-2014, 23:31
باسم الله الرحمان الرحيم
بارك الله فيك أخي الكريم على هذه المعلومات القيمة والتي ستساعدنا كثيرا
أدعو الله العلي القديرأن يوفق الجميع
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

MARIAM HAMMIJO
01-08-2015, 19:48

SAFWAN HAMIJOU
01-08-2015, 19:51
السلام عليكم

RAWAA RAHHAL
01-08-2015, 19:52

laarousy
01-08-2015, 19:53
السلام عليكم ورحمت الله وبركاته
تفهمى وتتداولى فيه وبالتوفيق ان شاء الله وشكرا

nuclear2010
01-08-2015, 20:20
السلام عليكم جميعا
من اهم مايعيب هذا السوق التوتر والقلق
الذى سيسيطر عليك اثناء المتاجره وبالذات فى البدايات هيخليك عايز
تقعد امام الشاشه 24 ساعه

tefa.brave
01-08-2015, 21:34
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على اشرف المرسلين سيد الخلق اجمعين محمد صلى الله عليه وسلم اما بعد
فعلا الفوركس كمان بيعلم الالتزام والتفكير والصبر

Shadi
01-08-2015, 21:38
الســــــــــــــــــــــ ـــــــــلام عليكم الفوركس ككل عمل و كأي عمل له عيوبه و لكن الحقيقة عيوب الفوركس هي فينا و ليست فيه عيوبه هي خوفنا و ترددنا و طمعنا و ضعفنا في التحليل و الاستقراء
ان تخلصنا من عيوب الفوركس التي هي فينا و اتقصد عيوبنا نحن حققنا ما نريد في الفوركس

adil17
01-09-2015, 09:51
اخي الكريم مشكور على هذه المعلومات المميزة و المفيدة و خاصة لاخواننا المبتدئين و جزاك الله بالربح الدائم من هذا السوق

ibrahim forex
02-05-2015, 03:11

Tro
02-05-2015, 03:28
السلام عليك ورحمه الله وبركاته
سوق الفوركس سوق كبير وممكن تحصلى منه على دخل شهرى كويس طبعا ودة مش صعب بس مبدأيا لازم تتعلمى من الصفر وواحده واحده فى مواضيع للمبتدئيين حلوة اوى وبعد كدة
تعملى حساب تجريبى تجربى عليه التداول واياكى والتسرع لانه هيخسرك كتير

katreenaziz
02-11-2015, 20:11
اختى الكريمة اكيد الفوركس محتاج وقت كبير للدراسة والتعلم على الديموا ممكن تقعدى من 6 شهور لسنة علشان تقدرى تدخلى وتتاجرى على حساب حقيقى زلا تيأسى من الخسارة والاصرار اهم شيء بلتوفيق

hassanabu
02-11-2015, 20:45
السلام عليكم
لا عيوب فيه الا انه مرهق ويتعب الاعصاب وبيجيب جلطة
هناك من يخسر كل شيء فيه
وهناك من يحقق الارباحوهناك حتى من يتعيش منه
والارزاق على الله

Hishamsaeed
02-11-2015, 20:53
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته ........................
انا رأى انك لو اتعلمتى الفوركس كويس واجتهدتى فيه ممكن تحققى منه الربح المناسب ومن ناحية الوقت هو بيأخذ وقت طويل وكبير ولكن مع الممارسة هتقدر تتحكمى فى الوقت بتاعك والوقت اللى هتقضيه فى تجارة الفوركس

antonioforex
02-12-2015, 00:14
السلام عليكم
طبعا اخي من اكثر العيوب عدم التعلم قبل الدخول لهدا المجال بالاضافة الى الطمع
الدي يقضي على حساباتنا سريعا و اتمنى لك التوفيق في عملك اخي الفاضل.

متوكلة
02-20-2015, 11:50
السلام عليكمو رحمة الله و بركاته
مشكورة اختي الكريمة على طرحك لهذا السؤال الذي استفدنا منه كثيرا و ذلك من خلال ردود الاخوة عليك و نتمنى لك التوفيق و النجاح

laurent1979
02-20-2015, 11:55
رصدت تقارير أخيرة تزايد نشاط الفوركس، وهى الشركات التى تعمل فى تداول وتجارة العملات ومعظمها خارج مصر‏، ويتم التعامل عليها من خلال الكمبيوتر،‏ وبلغ عدد المتعاملين مع تلك الشركات من المصريين آلاف الأفراد، وذلك رغبة فى الأرباح الخيالية التى يحصلون عليها من تلك الشركات التى تصل إلي100%.. القصة بشكلها الحالى ليست هى كل القضية ولكن هناك وجها آخر خاصا بالخسائر الأكيدة

doom
02-27-2015, 22:46
شرحك هذا وضح لى العديد من الامور المهمة فى الفوركس وطبعا احب ان اشكر حضرتك على طريقة سرد الموضوع
بطريقة سهلة وبسيطة تتيح للمبتدئين فهم الموضوع بسهولة بدون تعقيدات

adel2525
03-06-2015, 16:28
جزاءك الله كل خيرا على ماقدمت من نصح وارشاد طيب
وفعلا هذا المجال اشبه بالمارد العملاق الذي يخطف الانظار
و بالتوفيق للجميع

fullmaro
06-04-2015, 19:56
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ...
مشاء الله عليك يا اخى على الشرح الررررائع والمفيد جدا انا جديد واستفدت منك
بالتوفيق للجميع انشاء الله

nahla safwt
06-04-2015, 19:59
لا متقلقيش لن تتحولى الى مادية بحتة لانة ليس فية مكسب على الاطلاق ولا خسارة على الاطلاق فية الاتنين مكسب وخسارة
فمن العيوب الخسارة ولكن ياخذ من وقتك الكثير الا للقراء والتعلم ولكنة يحتاج الى كثير من التركيز والتعلم فالقراءة هى التى ستاخذ منك الوقت

hafed84
06-04-2015, 22:48
بسم الله الرحمان الرحيم بارك الله فيك اخي واحسن اليك على هذا الموضوع جربت التجارة في الشركة من خلال حساب
و البونص طبعا مميز من انستا وجيد جدا لكن كتير بيشتكى و العلاقة بين شركات الوساطة يوجد بونص فقط على الأيداع وكان يوجد بونص ايضا على عمل ولا مكاسب بدون خبرة و المنتدى هذا فيه ترقيه عضويات ومستنى من حضرتك حاجات اكتر وخبرات اكتر و الربح فيه ليس مضمون

---------- Post added at 07:48 PM ---------- Previous post was at 07:44 PM ----------

بسم الله الرحمان الرحيم بارك الله فيك اخي واحسن اليك على هذا الموضوع خاصة انى لسه مبتدا وارجو ان تمدنا بالمزيد و احب اقولك ان الفوركس ممكن يكون مش بس مجال للربح اكيد التداول فى الفوركس هيحتاج منك وقت

aliemad
06-05-2015, 00:10
اخي العزيز ان من اكثر العيوب في الفوركس هو انه قد تخسر رصيدك في الفوركس باي لحضه ولكن يمكنك تجنب الخساره عن طريق الانتباه و عدم المازفه يا اخي الكريم ولك كل الحب

العراقي
06-09-2015, 22:37

a7med sniper
06-09-2015, 22:54
هو كل مجال به عيوب زى ما به ممسزات ممكن نقول عيوب لسوق ان المخاطره عاليه جدا انت المتحكم بها ولكن هو سوق متقلب والله المستعان

وبالتوفيق لكم

محمد السيد
06-10-2015, 03:49
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته ، بسم الله الرحمن الرحيم ،،
انصحك ياساسم بالابتعاد عن هذا المجال لأنه بيجيب ارباح كبيرةوده عاوز دماغ فاضي وانت شكلفك عندك مشاغل كتير

العراقية
06-16-2015, 15:07
تفهمى وتتداولى فيه وبالتوفيق ان شاء الله وشكرا

محمد عز الدين عيد خضري
06-16-2015, 17:42
طالما انك مبتدئة فلا بد من قراءة كثير حول المجال
وكيفية التحليل عبر القراءة ومشاهدة الفديوهات التعليمية ومن ثم فتح حساب تجريبي للتعلم عليه

baki
06-16-2015, 19:14
شكرا لك اخي على هدا الموضع توجد العديد من الايجابيات لسوق
الفوركس حيث انه يعتبر من اكثر الاسواق قدرتا على تضعيف رئس المال

mohamed kota
06-16-2015, 19:15
(السلام عليكم ورحمة الله وبركاته)
اشكرك اخى الكريم على هذا الموضوع
وعلى المعلومات الجديدة
واتمنى للجميع التوفيق والنجاح***

alihar316
06-17-2015, 03:12
السلام عليكم و رحمة الله مرحبا بك أختي معنا في المنتدى و على كل أنت تعلمي و بعد ذلك سترين عيوب و مزايا الفوركس
وفقك اله

wac05
06-22-2015, 05:32
جزاك الله كل خير اخي العزيز علي وقتك الغالي الذي تقدمه لنا لنستفيد من خبرتك
في هذا المجال ونتمني لسيادتكم التقدم ولجميع اعضاء المنتدي
شكراا..

ebrahemsobhe
07-04-2015, 06:05
كيف تقوم بحل هذه المشاكل و كيف تتحكم بخوفك؟ للوصول إلى الحل، لابد لك من أن تتغلب على خطأ شائع و هام في التداول في أسواق فوركس –وخصوصا لدى المستثمرين المبتدئين- و هو محاولة إتخاذ القرارات بناءاً على التحليل الفوري لجميع وضعيات التداول الجديدة التي تختبرها. وإذا إستمريت بالقيام بهذه الممارسات، فإن الضغط المخيف الناتج عن هذه الممارسات سوف يؤدي بك إلى إتخاذ خطوات بناءً على النزوات و الغرائز الداخلية.

adiil
07-05-2015, 13:51
مشكور اخي الكريم على شرحك لنا لعيوب التداول في الفوركس وهذا جد مهم و خاصة لاخواننا المبتدئين و نتمنى ان تستمر معنا بنفس
المنوال

hhpr1212
07-05-2015, 19:54
السلام عليكم

kimo1
07-11-2015, 19:14
السبريد في الفوركس هو عمولة الشكة عن كل صفقة تعمله ي الحقيقة انا لم اكن اعلم بهذه الفكرة و لكن يبدو من تجربتك انها جيدة و لكن مهم وضع كل شيئ في الحسبان

العراقي
07-12-2015, 19:01
اختى الكريمة اكيد الفوركس محتاج وقت كبير للدراسة والتعلم على الديموا ممكن تقعدى من
6 شهور لسنة علشان تقدرى تدخلى وتتاجرى على حساب حقيقى زلا تيأسى من الخسارة والاصرار اهم شيء بلتوفيق

qqqqqq
07-12-2015, 19:09
السلام عليكم اخي
موضوععععععععععععععع رائعععععععععععععع وشرححححححححححححححح مفهومممممم مشكوررررررر
بالتوفيق انشاء الله

Roshdy
07-12-2015, 19:15
السلام عليكم ورحمة لله وبركاته
لمجال بيرجع حسب ما تحدديه لنفسك هل هوايه ومغامرة
ولا هيبقى الموضوع جد وهيبقى فيه تعليم وتطبيق انتى اللى بتحددى وانتى اللى بتحطى الخطة

rachedcom
07-14-2015, 19:56
اعتفد ان دخولك المجال ده هيديلك حاجات كتير اوى وان شاء الله تستفيدى منه وبالتوفيق ليكى وللجميع ان شاء الله وهتتعلمى منه الصبر والثقه فى النفس ومواجهه تحديات كتير

karimovtich
08-10-2015, 04:22
اول بدايتي في الفوركس مكنتش بحث بالوقت فضلت تلت ايام قاعد علي الكمبيوتر مبعملش حاجه غيرو وكنت مستمتع جدا
بعد كده بدات افهم والوقت يقل بث عموما بياخد وقت عشلن التعلم اما بالنسبه للناس اللي نعتدهمش شغل بعد العصر فده اثتسمار خيالي بالنسبه ليهم

alaa ali
08-11-2015, 16:28
اهلا بكم
مشكور أخي الكريم على الموضوع الدي قدمته وعلى المعلومات التي تطرقت إليها والتي أتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام
بالتوفيق

---------- Post added at 03:28 PM ---------- Previous post was at 02:50 PM ----------

اهلا بكم
مشكور أخي الكريم على الموضوع الدي قدمته وعلى المعلومات التي تطرقت إليها والتي أتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام
بالتوفيق

mechanical
09-05-2015, 11:22
السلام عليكم .... الحقيقة ان اهم خطر ممكن تقابلة هو الوصول الي الحساب بتاعك الي المارجن ودة اللي ممكن يكون نهاية الحساب
لو انت لم تتفادي الاخطاء اللي انت بتعملها في التداول
بالتوفيق ان شاء الله

نادر صباح الدين
09-05-2015, 11:26
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته، صديقتنا العزيز لا شك في أن ممارسة الفوركس تحمل في طياتها الكثير من الايجابيات والسلبيات، ومن الايجابيات على سبيل المثال أن الفورس يحمل في طياته امكانية الحصول على مصدر دخل يمكن أن يساعد في توفير الحاجات الأساسية للمتداولين، لكن السلبيات تزداد مع زيادة الجهل بعالم الفوركس، والعمل به بدون معرفة كافية بالأصول والأسس التي تقوم عليها حركة الأسعار، وخاصة عندما تزداد رغبة المتداولين في الحصول على ارباح سريعة تعوض خسائرهم المتتالية.

k73issam
09-05-2015, 11:37
شكرا لك اختي الكريمة على الموضوع الرائعة على الاسئلة الحلوة
كل ما عليك هو التعلم والتمرن في الحساب التجريبي وهناك رح تكتشفي اخطائك وتستفادي منها وتحترفي ان شاء الله
تقبلي مروري

sofien34
09-15-2015, 13:02
السَــــلاٌمْ عَلَيْكُــــمْ وَرَحْمَةُ اَلًله وَبَرَكَــــاتُهْ
الفوريكس يحتاج وقت كبير ويحتاج متابعة مستمرة لكي تفهمه لمدة طويلة اكيد هو مغري بالربح الكبير لكنه
كذلك يشتمل على احتمال كبير للخسارة اذا كان لديك وقت فراغ يزيد عن 4 ساعات كل يوم وتستطيع
ان تكرسها لشيء يفيدك

بشير حمدان
09-15-2015, 13:07
السلام عليكم
اختى فى البدايه هياخد وقت كبير ومجهود والبدايه دى وقت طويل
اما المجال فهو مادى بحت .البحث عن الربح بطريقه علميه فوركسيه

otmani
09-15-2015, 13:16
لسلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
المشكل الوحيد في الفوركس يحتاج الى كل وقت فتك
الى الكثير من الصبر للتعلم وبالتوفيف

marwanadam
09-15-2015, 22:24
مرحبا بك ما عليك الان اخى ان ان تبدا قى التعلم وان تبدا بالحساب التجريبى
لكى تتمكن من تصقيل
كل الامور التى تعلمتها فى الفديوها والكتب ومن هنا ستكون قد قطعة شوط من الجول
التى ستصل بك الى ما انت تريد
وبتوفيق

Hossam Samir
09-15-2015, 22:55
بسم الله الرحمن الرحيم السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اولا احيك علي طرحك وسوالك ثانيا بالفعل من عيوب السوق انه سوق متقلب يوم ليك ويوم عليك
ومحدش يقدر يتحكم في مساره ديمان وثاني عيب انه يظل عمل محفوف بالمخاطرة العاليه
لذلك يجب توخي الحذر اثناء التداول في هذا العمل والمتاجرة في الفوركس عموما تحتاج اللي انك تشتغل علي نفسك
وطور من نفسك واسلوبك وتتقن ها وذاك با استمرار

elhamy enany
09-16-2015, 03:33
اهم شي اتقني المجال وجربي في حساب تجريبي قبل الدخول وايداع الاموال في حساب حقيقي
في البدايه سيأخذ وقت اما بعد زلك فسيتم التوافق
اما بالنسبه للربح فهو مربح لمن يفهم جيدا

adel25
09-16-2015, 19:29
السلام عليكم مشكووور اخي على هذا الطرح المميز و الموضوع القيم التي ناولتنا اياه حول إيه عيوب التعامل والتداول في الفوركس . بارك الله فيك و جزاك حيرا و با التوفيق لك و للجميع

aymansaleh
09-18-2015, 08:12
الاخت الكريمه, كل مجال كما تعلمين له عيوبه ومزاياه, عيوب مجال الفوركس انه بالفعل هاياخد منك وقت كبير على الاقل في بداية مشوار تعلمك وتدريبك على كل شئ, استخدام المنصه والمؤشرات ومالى ذلم, ثانيا من تالممكن اوي وده احتمال كبير انك هاتخسري فلوس في البدايه وانتي اللي هاتحددي قيمتها من اشتراكاتك في الشركات, انما هو مجال لذيذ جدا وهاتكتسبي فيه خبرات واصدقاء ومعلومات ومعرفه كبيره ورائعه وده بالاضافه انك لو حبيتي المجال ده من الممكن اوي انه يكون مصدر دخل ثابت ليكي
تقبلي مروري

a l
09-18-2015, 15:20
السلام عليكـم
اهم عيوب الفوركس هى الطمع فى محاولة تحقيق الارباح من المتاجرة بالعملات الاجنبية فى سوق التداول
بالتوفيق

atbill
09-18-2015, 19:06
شكرا لك على الموضوع المميز والمفيد جدا في عالم الفوركس واتمنى ان يستفيد منه الجميع
بالتوفيق لك وللجميع

barcarifi
09-18-2015, 23:37
الاول احب اقولك ان الفوركس ممكن يكون مش بس مجال للربح دة ممكن يكون مجال للحصول على ثروة طائلة لو الانسان نجح فية ودة السبب ان الفوركس مش بس بيكسبك لكن بيديك ثقة فى النفس و امل فى مستقبل افضل.............................

ESS19s
09-19-2015, 01:08
اولا : التعلم الجيد من خلال القسم التعليمي
ثانيا : مشاهدة الفيديوهات العملية لمعرفةالجانب التطبيقي
ثالثا : فتح حساب تجريبي و التدرب فيه
رابعا : تبني استراتيجية ناجحة و العمل عليها
خامسا : التطبيق في الحساب الحقيقي

Bouani
09-19-2015, 17:19
السلام عليكم و رحمة الله
أنا عن نفسي العيوب أراها بس في نواحي معينة
و هي النفسية في الادمان و مان في نسبة الخطورة العالية التي فيه
اذ ان لا بد من الحذر حقيقة منه
تقبل مروري

csebai11
09-19-2015, 20:03
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته مشكور اختي على الموضوع
للفوركس سلبيات و ايجابيات في نفس الوقت صحيحح انه ياثر على الحالة النفسية و التشنج و التوترالا انه يعلمنا الانضباط و الالتزام

a l
09-19-2015, 21:59
السلام عليكـم
اكبر عيوب التداول الخوف وقلة راس المال الذى نستثمره فى التداول بالعملات الاجنبية الفوركس من اجل الارباح
بالتوفيق

abolina
09-26-2015, 14:03
معك حق أخي الكريم يا ليت كل المواضع تكون في مقام مواضيعك. شكرا

ahmed bakry
09-27-2015, 01:40
من وجهة نظرى المتواضعة انا بشوف انه تلك العيوب ناتجة عن تغيير السوق من وقت للتانى او بين لحظة والتانية علشان كدة انا بحس ان دى من اهم عيوب التداول وشكرا جزيلا ليك

omnia33
09-27-2015, 01:43
... بسم الله الرحمن الرحيم...

كلما كان الشخص جاد فيه سعى للتلم أكثر وأكثر وكلما كان يشعر بالكسل والخمول لن يحاول أبدا وهو مجال رائع للجادين فقط بأن يكسبوا ويربحوا منه الشيء الكثير والكثير وبارك الله فيك ووفقك لما يحبه ويرضاه

gadeer86
10-16-2015, 01:53
السلام عليكم و رحمة الله وبركاته :
ربما لأي مبتدأ سيجد صعوبة في الموضوع لان الامر جديد و غير مطروحكثيرا بيننا .. ولكن لو تعلمتي جيدا و فهمتيه فأنك لنتتركيه و سيغير من حياتك ..انا مبتدئة و تعلمت الكثير هنا و سأكمل طريقي ان شاء الله ..وهدفي جدااا كبير :) بالتوفيق جميعا :)

hassann
10-16-2015, 11:21
أهلا وسهلا بك اختي الفاضلة
أولا للدخول إلى أي شيء يجب أن نبحث عن ايجابياته قبل النظر الي سلبياته
هذه نصيحتي لننجح في أي مجال
تقبل مروري

sami0005
10-17-2015, 02:18
بسـم الله الرحمـن الرحيــم
شكراا لك اخى الكريم على الموضوع الرائع المفيد أكيد البداية دايما صعبة .. المهم الواحد يكمل .. أتمنى إني أستفيد من التجربة
ونتمنى التوفيق للجميع ان شاء الله.
الله يعطيك العافية

omerhomsy
10-25-2015, 20:09
***** ^-^ *****

اسعد الله قلوبكم وامتعها بالخير دوماً
أسعدني كثيرا مروركم وتعطيركم هذه الصفحه
وردكم المفعم بالحب والعطاء
وتشكر جهودك على هذا التوضيح عن العيوب
دمتم بخيروعافيه

miimou
11-05-2015, 15:58
السلام عليكم الاخت ولله انا مثلك هذا هو يومي الاول في الفوركس لقد نصحني به صديق قال لي ممكن تربح لكن يلزم تعمل استراتجيات كثيرة و تكون ذكي لكي لا تخسر و ها انا احاول ان اجد استراتيجية جيدة و اريد ان اعرف عيوبه ايضا لأني دائما ما اجد الناس يوقولون انه يسبب خسارة ضخمة و لكن بعض منهم يقول انه مصدر ربح رائع جدا فيا ليت يخبرونا المحترفين عن استراتجيات للربح ؟

abanoub0
11-05-2015, 17:30
السلام عليكم اختى الفوركس سلاح ذو حدين ممكن ان تربحى اموال كثيرة
وممكن ان تخسرى ولكن انصحك التعامل مع هذا المنتدى لانه رائع وتربحى مقابل الردود يعنى مش هتخصرى حاجة من جيبك الخاص

hawas12
11-05-2015, 17:44
لسلام عليكم
السادة الاعضاء
اشكرك صديقى على هذا التوضيح والشرح فى هذا الموضوع اتمنى ان يستفيد الجميع من ذلك وخاصة المبتدئين فى ذا المنتدى وهذا المجال

حسام بيه
11-05-2015, 19:08
الفورکس يااخوة يحتوي بعض المخاطر بلا شک لکن نستطيع تجنبها بالتکون وتعلم الفورکس علی قواعد صحيحة وکذلک اساليب التحليل الفني وهو مهم بدوره لمعرفة احوال السوق والتوقع

ahmed bakry
11-09-2015, 09:13
التعامل مع الفوركس اكيد بيكون له عيوب وبيكون له مزايا لانه كل مجال ف الدنا اكيد بيكونله عيوب ومزايا واكيد التداول والفوركس كدة

WRZ
11-09-2015, 09:16
السلام عليكم يا كريم
جزاك الله خيرا علي هذه المعلومه المميزة والمفيده
معلومه جديده :
EUR = nickname FIBER
GBP = nickname Cable
AUD = nickname Aussie
NZD = nickname KIWI
USD = Nickname BUCK
, و تقبلو مروري
شكر

aya80
11-09-2015, 09:36
في بداية الفوركس يحتاج الي وقت ولكن بعد ان تتعلمي وتدربي بشكل جيد تستطيعي ان تحددي طريقة تداولك وتحديدي الفريم اللي انتي ختشتغلي بيه وبعد ذلك هتستطيعي تنسيقي بين المذاكرة وبين الفوركس

عاشق الفوركس
11-11-2015, 15:47
من العيوبا ان تخسر راس مالك في اي وقت لو لم تلتزم ب اداره راس مال لحسابك بالـــــتوفيــــق لك ,اخي الفاضــــل ,ولكل الاخــــوة الكـــــرام

xmenflis1
11-11-2015, 16:16
مرحباً شكراً على طرح موضوع
بتوفيق لك ولجميع أعضاء

amr222
11-14-2015, 15:20
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مرحباً شكراً على طرح موضوعاعتقدان مشكلتك الاساسية تمكن فى تحديد نقاط الدخول الصحيحهبتوفيق

AHMED91
12-17-2015, 22:45
ان كان هناك عيوب فانها تكون في شركات الوساطة بالنسبة لتاخير تنفيذ الاوامر
وعدم المصداقية وغيرها من العيوب التي تعيق التعامل مع السوق

csebai12
12-18-2015, 00:52
السلام عليكم و رحمة الهه تعالى و بركاته مشكور اخي على الموضوع يعتبر الفوركس من اهم مجالات الربح من على الانترنات و بتنضيمك لوقتك يمكن ان تفرق بينه و بين الحساة العادية هو يعلمنا الانضباط و العزيمة و يبعد هنا الخوف يعني انه ضابط نفسي لكن عليك ان تتعلم جيدا و تكتسب الخبرة و هذا ياخذ بعض الوقت لذلك لا تتصوري انك ستصبحين ثرية بمجرد دخولك السوق

heroo252
01-18-2016, 15:07
التعامل فى سوق الفوركس له ممزيات كتير جدا لكن كمان له بعض العبوب
اهمها انه بيبعد الواحد عن الناس والعلاقات الاجتماعيه وبيحبسك امامالشارت تراقب كل حرك

xmenflis1
03-12-2016, 18:09
مرحباً شكرا على إضافة
بتوفيق للجميع

medox99x
04-06-2016, 23:53
مبدئيا الخوض والبحث في موضوع الفوركس خارجيا هو مجال شيق وجاذب ولكن داخليا متعب ومرهق نوعا ما ويحتاج الميز من الايام والاشهر للتعلم
ولك جزيل الشكر

islam bahnsawi
04-09-2016, 02:25
جيدة هذة المعلومات الهامة و التى تساهم فى توفير البحث و الوقت و المجهود و تساعد على اكتساب الخبرة و الالمام بالمعرفة فى هذا السوقالملىء بالمخاطر حيث نسبة الخسارة بة مرتفعة ولكن بالمعرفة و الدراسة و الخبرة ياتى الربح

mustaphakermad
04-09-2016, 02:42
بارك الله فيك اخي على هدا الموضوع الجميل .......
قد افادني ...........
شكرااا.......

nadynad
05-24-2016, 20:01
السلام اعليكم و رحمة الله و بركاته
شكرا على هذا الدرس الرائع و المبسط بما انني من المبتدئين فلقد استفذت من موضوع: إيه عيوب التعامل والتداول في الفوركس ,كثيرا

وانا في انتظار مواضيع اخرى في مثل هذا السياق

bassem star
05-24-2016, 20:07

عيوب الفوركس
1 - لا يوجد تبادل

من السيئات في الفوركس, كما يقول البعض, هو عدم وجود نظام صرف في تداول الفوركس. بعض التجار يجدون الراحة في معرفة أن هناك آلية منظمة تدعم مشاركتهم في السوق. ما هو أكثر من ذلك, عدم وجود نقطة بيانات مركزية تعني ان سوق العملات لا تملك الإضافة المعلوماتية الكبيرة التي تمتلكها الأسهم والعقود الآجلة (الفليوم, على سبيل المثال).

2 - الطبيعة المعقدة

من حيث تقنيات تحليل السوق, التحليل الفني مفيد في الفوركس تماما كما هو الحال في أي سوق آخر. تتأثر أسعار صرف العملات بمجموعة متنوعة من العوامل, التي يمكن أن تتقلب مع مرور الوقت وذلك يضيف إلى تعقيد طبيعة السوق.

جمال صادق
05-24-2016, 20:55
اعتقد ان العمل فى السوق لابد من يكون لة العيوب و المزايا و نحن قد نكون قادرون على تعلم اى من الاثنين من خلال المحاكاة و تعلم المزيد من لاستراتتيجيت

nhd95
06-09-2016, 04:36
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته،

أنا مبتدئة لسة أول يوم .. دوافعي حاليا لدخول المجال دا هي ف الأساس تحمس لتعلم شيء جديد + البحث عن ربح

بس لسة محددتش لنفسي هل هكون جادة ولا مجرد هستكشف

ومن الحاجات اللي هتساعدي إني اعرف عيوب الخوض في المجال دا

عيوب من كل ناحية .. يعني هل هياخد مني وقت كبير يأثر على وقتي كزوجة مثلا أو الطالب أو الموظف

وهل المجال دا مادي بحت .. هتحول للبحث عن المكسب بدون ما أستفيد أي شيء تاني؟

يعني أكيد المحترفين جربو وعارفين العيوب

ياريت تفيدونا وشكرا

السلام عليكم و رحمة الله أخي الكريم ان الاندماج في عالم الفوركس و الدخول في طيّاته فيه عيوب و مزايا
ومن المئاخذات التي نئاخذ بها الفوركسانه قد يصبح بمثابة الادمان و يأخذ منّا كل أووقات الفراغ تقريبا و لكن الجيد انه ممتع
في الحياة و الربح فيه ليس مضمون

xmenflis1
07-08-2016, 14:09
مرحباً شكراً على إضافة
بتوفيق للجميع

coco123
07-20-2016, 18:28
دائما متميز في الانتقاء
سلمت على روعه طرحك
نترقب المزيد من جديدك الرائع
دمت ودام لنا روعه مواضيعك

لكـ خالص احترامي

algoddam
07-29-2016, 10:16
من العيوب المشهورة و المعروفة في التداول هي المخاطرة وهذه نقطة محورية ولابد من تجنبها
وخاصة اذا كانت الصفقات بالاحجام الكبيرة ولا نعود انفسنا ذلك بل نبتعد عن ذلك بكل صرامة

rimy222
07-29-2016, 11:37
فهم الفوركس بشكل عام وفهم مصظلحات ومفاهيمه شئ اساسي يتبعه فهم التداول مع الوقت واكتساب الخبره .
الوقت والصبر مفتاحان للنجاح في هذا المجال اضافه الى الثبات .
وبالتوفيق ان شاء الله .

vip04
07-29-2016, 14:46
من حيث انك حتستفيدي فستستفيدي من نجاحاتك ومن خسائرك المهم ان تفهميه جيدا
وتدرسيه وتزيدي خبراتك مجال قد يستسبب بالثراء وستستفيدي من معلومات
وشكرا طبعا يحتاج لوقت

titotroy
07-29-2016, 14:54
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته مشكور اختى الكريمة
أرحب بك واتمني لك التقدم
لكن لكي تنجحى في الفوركس لابد من التعلم اولا
هذا اهم شئ

ابوفؤاد
07-29-2016, 16:16
المجال فيه لكثي من العيوب الاوال من الممكن ان يضيع المال سريعا و الثانى انك تعمل بمجال ليس به اى من الثوابت التى من الممكن ان تعمل عليه و كذلك لابد من راس مال لتعمل به و ليس من المفترض ان تكون بحاجه لهذا المال

ولد الشعب
07-30-2016, 00:43
السلام عليكم
ﺍﻟﻔﻮﺭﻛﺲ ﻣﺠﺎﻝ ﻟﻠﺮﺑﺢ ﻓﻘﻂ ﺍﺣﺐ
ﺍﻗﻮﻟﻚ ﻻ ﻻﻧﻚ ﺑﺘﺘﻌﻠﻤﻰ ﻛﺘﻴﺮ ﻋﻦ
ﺍﻟﺴﻮﻕ ﻭﻛﻴﻔﻴﺔ ﺗﺤﻠﻴﻠﻪ
ﻭﺍﺯﺍﻯ ﺗﺨﺘﺎﺭﻯ ﺍﻟﻮﻗﺖ ﺍﻟﻤﻨﺎﺳﺐ
ﻭﺗﺤﺪﻳﺪ ﺍﻻﻫﺪﺍﻑ ﻭﺍﻟﺴﻴﻄﺮﺓ ﻋﻠﻰ
ﻣﺸﺎﻋﺮ ﺍﻟﻄﻤﻊ ﺍﻭ ﺍﻟﻘﻠﻖ

حيد،ومجهود متميز بإمكانكم مزيد من الاضافات المعتبرة
لتعمم الفائدة والاستفادة والتعلم في مجال الحرفية
بارك الله فيكم

---------- Post added at 10:43 PM ---------- Previous post was at 10:38 PM ----------

السلام عليكم

الفوركس ممكن يكونأن يكون مجال للربح بل يكون مجال لبلوغ ثروة طائلة لو انضبط المتداول
للقيم والتعاليم التي تلقاه في تكوينه وابتعد عن الطمع

xmenflis1
08-14-2016, 21:35
مرحباً شكراً على إضافة
بتوفيق للجميع

bakdz
08-14-2016, 23:05
الــســلام عليــكم ورحمــة الله تعــالى بركــاته
الفووركس أخي الكريتـ/ أكيد فيه عيووب و مميزات و من عيووبه أن يتحل التاجر أكبر الخاسسر اذا كان مبتدأ أو لا يفقه الكثيير في هذا االمجاال .

A.mustafa
11-23-2018, 20:59
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته.
نعم هو يحتاج منك وقت و مجهود كبير . و لكن هذا فقط في بداية التعلم يعنى لسى و انت مبتدئ اما بعد ذلك المتاجرة لن تحتاج منك وقت كبيرة و العمل يكون اكثر استمتاع...

alisheta2000
11-23-2018, 22:31
السلام عليكم الفوركس مثل اى مجال له عيبوب و مميزات ولاكن الفوركس طريق جيل للربح الجيد و تعلم اشياء كثيره

gamal mourad
11-23-2018, 22:38
السلام عليكم طبعا مجال التداول في الفوركس يحتاج الي الكثير من الوقت
للتعلم والتجرب جيدا وهو ذو مخاطر كبيرة جدا حيث بدون ادارة راس مال جيدا كي لا تتعرض للمرجنه
والاحباط

Haled
06-28-2019, 05:21
هذا تشكيل قاع مزدوج موثوق به. في ظل معظم الظروف، إذا انخفض السوق إلى منطقة هامة ووجد
الدعم على المنطقة مرتين، فمن المرجح أن تتداول أعلى. وتشكل هذه التشكيالت القاعية المزدوجة عبر
األسواق، أكثر انتشارا بكثير من "القاع المفرد". القاع المفرد بطبيعة الحال يقوم بلمسة واحدة )من
الدعم( في منطقة مهمة. على الرغم من أن القاع المفرد يحدث من وقت آلخر )القاع المفرد أحيانا يسجل
مثل الظالل الكبيرة الصاعدة، بيج بيلت الصاعد، وكانجارو تيل الصاعد(، القاع المزدوج هو أكثر
شيوعا في األسواق. وسينخفض السوق عادة إلى المنطقة الختباره مرتين قبل أن يتحرك ويزحف
صعودا.

kamal15400
08-02-2019, 23:38
في بعض األحيان سينطلق السوق في اتجاه عام قوي. هذه االتجاهات تجعل الرسوم البيانية أجمل شكال .
قد يكون السوق يتحرك ألعلى مع توقفات قليلة على طول الطريق، أو قد يكون السوق في حالة سقوط
حر، سيتوقف هنا وهناك لقيعان أقل. أي متداول سيتصفح الرسوم البيانية السابقة سوف يالحظ هذه
تلتقط أرباحا األوقات وقد يتمنى طريقة سهلة من هذه األسواق ذات االتجاه العام. وطريقة "تريندي
كانجارو" هي احدى هذه الطرق. إنها طريقة من أجلك، كمتداول مجرد، لتحديد االتجاه العام والتقاط
األرباح الجيدة من سوق ذو اتجاه عام

Ahmededres
12-13-2019, 19:12
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته التداول لازم ليه دراسة كبيرة وتدريب علي الديمو وقت طويل جدا للدخول في حساب حقيقي ولكي لا يكون تداولك عبارة عن قمار
موضوع مهم جدا وتم التكلم فيه من ضمن الكثير من الزملاء ولكنك شرحته بطريقة جديدة ومفيده
في انتظار كل جديد بإذن الله
تقبل مروري وردي
السلام عليكم ورحمة الله