PDA

View Full Version : الوقت مفتاح نجاحك

Ahmad Gamal
02-16-2016, 20:18
السلام عليكم
اولاّ انا حابب اتكلم عن الوقت و اهمية الوقت لان لاحظت ان كتير مننا بيضيعو الوقت في اشياء لا قيمة لها
و دلوقتي هقولكم طرق للاستفادة بالوقت

1.الكورسات شوف المجال التحب تتعلمو و ابحث عن اقرب مكان ليك و انسب سعر ليك و صدقني هتعرف قد ايه الساعتين دول مهمين في حياتك
مثلا في كورسات جرافيك و ده المنتشر طبعاّ بعد كورسات الانجليزي
2. الرياضة ممكن تروح اي جيم او اي نادي تدرب فيه مثلا مواي تاي باركور مش هقولك كاراتيه و كونغ فو و كره سله لان اظن كلنا عارفين ان الرياضات دي موجوده من زمان و ساعتين في اليوم في الاول هيبقو اصعب ساعتين في حياتك بس بعد كده هتحس بانهم اجمل ساعتين في الدنيا
3. التعلم من الانترنت لو معكش فلوس للكلام ده كلو او مش متحمس اظن مفيس اسهل من كده انك تنزل كتاب .pdf و تقراه و تستفيد منو او شروحات يو تيوب او اي موقع اخر متخصص في المجال ده و الموضوع ده مناسب ليك كمان لو مش فاضي و مشغول ديماّ هتنزل كتباب او فيديو و تشوف منو جزء كل فتره و تكون استفدت بشكل ممتع و مش ممل

اتمنى اكون افدت الناس و باسلوب بسيط

ahmed shawky 2
04-06-2016, 23:39
وكما تقول الحكمه الوقت كالسيف اذا لم تقطعه قطعك فيجب استغلال الوقت و تنظيمه للاستفاده منه انظر كم يضيع من وقت او في لهو او في اي شئ ليس بمفيد فاذا نظم الانسان وقتهكما يجب مثلا في دراسه اشياء محببه له و اختيار ما يفضله من الرياضات وكيفيه الاتنسيق بين هذه المجالات بان تجعل يومك لثلاثه اقسام او اسبوعك او شهرك الي تلك الثلاثه اقسام فقطعا عزيزي سوف ينتظم يومك وشهرك و سنتك وحياتك باذن الله وقبل كل ذالك لكي يرضي عنك الله الصلاه اخي المؤمن هي الطريق الصلاح في كل شيء

محمد مسعد
04-06-2016, 23:43
السلام عيكم ورحمة الله وبركاته اود ان اشكرك اي
الكريم الذي يستفاد منه المشاركين في هذا المندي الرائع
الذي يريد انيفيد الجميع

mohamedali91
04-13-2016, 15:18
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اخى الكريم
افادك الله
وبالنوفيق دائما والى الامام
ولكن انت تعلم ان كل
من يدخل هذا المجال
يقع فى افحش خطا
وهو التسرع فكيف
نتغلب على هذا الخطا
ولك الشكر

Hussien22
04-19-2016, 16:15
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
جزاكم الله كل خير وبارك الله فيكم
وجعله في ميزان حسناتكم
فعلان ياخي الوقت كالسيف
وكل مشاكل الامة في تضيع
الوقت

youzarsif
08-25-2016, 17:33
ويجب أن لا ننسى أخي القارىء أنّ الإنسان سوف يُحاسب على كل لحظة من عمرة ماذا عمل بها؛ لذلك يجب المحافظة على هذا الوقت للفوز بالجنة عند الحساب، ولا ينفع الندم على ما فات من وقت

إقرأ المزيد على موضوع.كوم: http://mawdoo3.com/%D8%AA%D8%B9%D8%A8%D9%8A%D8%B1_%D8%B9%D9%86_%D8%A3 %D9%87%D9%85%D9%8A%D8%A9_%D8%A7%D9%84%D9%88%D9%82% D8%AA_%D9%81%D9%8A_%D8%AD%D9%8A%D8%A7%D8%AA%D9%86% D8%A7

medo tifa
11-29-2016, 20:04
i love music courses

---------- Post added at 07:01 PM ---------- Previous post was at 02:46 PM ----------

انا مبسوط جدا ان بوستاتي بتنزل شكرا جدا

---------- Post added at 07:04 PM ---------- Previous post was at 07:01 PM ----------

سؤال مهم وحارقني نفسي اعرف ليه كانت كومنتاتي مبتزلش وليه نزلت دلوقتي وليه مش من حقي اعمل موضوع انا مش فاهم حاجة خالص يا ريت حد يفهمني

Yahia Hesham
11-29-2016, 20:08
ارى ان تنظيم الوقت فى الفوركس بين التعلم والممارسه
التجريبيه فى الديمو، وعليك أن تنظم وقتك بين عملك الرئيسى وعملك فى الفركس ،فقسم وقتك بين التعلم و التدريب.

akram mohamed obaid
04-03-2017, 20:41
موضوع مميز وجميل وبالفعل يعتبر الوقت سلاح الذين يهدفون الى النجاح والذين عليهم اختصار الوقت والجهد بشكل كبير لكي تصل الى تحقيق اهدافك فالوقت كالسيف ان لم تقطعه قطعك

mohamedfawzy
05-02-2017, 01:47
السلام عليكم
حضرتك نشرت موضوع مهم جدا اخي الكريم وفعلا الوقت كالسيف ان لم تقطعه قطعك ولازم تستغل الوقت في الاشياء المفيده في حياتا الذى تفيد الانسان كنظام

manotripleewry
07-07-2017, 01:16
‏السلام عليكم ورحمة الله وبركاته تحياتي لكم أعضاء هذا المنتدى الكرام اما بعد
‏جزيل الشكر لك علي موضوع الوقت مفتاح النجاح
بالفعل تنسيق وتنظيم الوقت اقوي عامل من عوامل النجاح بكل شئ بالحياة
موضوع مفيد جدا جدا جدا ،،،تحيـــاتي لك