PDA

View Full Version : السبريد او الفارق ما بين سعر البيع والشراء

ohmos
02-17-2016, 15:09
جميع العملات تشمل سعرين، سعر العرض وسعر الطلب وسعر العرض Bid هو اقل دائما من سعر الطلب Ask.

العرض هو عندما تعرض بيع العمله الاساسيه للبيع فيشتريها منك مضارب اخر، هذا يسمي العرض

الطلب هو عندما تقوم بطلب شراء عمله اساسيه فيبيعها لك مضارب اخر وهذا يسمي الطلب

الطلب هو سعر العمله التي سوف يبيعها لك متاجر

وهذا مثال على ذلك عندما تذهب الى بريطانيا سوف تحصل على 60 جنيه استرليني مقابل 100 دولار ولكن اذا اردت ان تبيع ال 60 جنيه مره اخرى سوف تحصل على 95 دولار فقط ، ال 5 نقاط بين سعر البيع وسعر الشراء هو السبريد Spread .

take-profit
02-19-2016, 00:06
الاسبريد معروف ولكن اكثر ما يعيب الشركة هي الاسبريد المرتفع و الذي يصل في
بعض العملات الي 15 نقطة و اجد ان هذا ما يعيب الشركة

latraaa
02-19-2016, 14:15
مشكور أخي الكرييم على الموضوع و على الطرح و على الرأي و على المعلومات القيمة و التي أتمنى ان يعلمها كل الإخوة الكرام إن شاء الله لكي يعرفوا كيفية العمل على السوق الكبير، بالتوفيق إن شاء الله للجميع إن شاء الله

mohamed alnaggar
02-19-2016, 14:21
هدا ما يغضبني في المنصاتهدا ما يغضبني في المنصات تختار نقطة دخول صحيحة و لا يتم تفعيل الصفقة هدا معنى انو البروكر نفسه يشن عليك حرب ان عرف انكك ستنجح بان الله طبعا

---------- Post added at 01:21 PM ---------- Previous post was at 01:17 PM ----------

مشكور أخي الكرييم على الموضوع و على الطرح و على الرأي و على المعلومات القيمة و التي أتمنى ان يعلمها كل الإخوة الكرام إن شاء الله لكي يعرفوا كيفية العمل على السوق الكبير، بالتوفيق إن شاء الله للجميع إن شاء الله

aym
02-19-2016, 14:24
الاسيبريد والفارق بين سعر البيع وسعر الشراء مهم جدا ان تشترك فى شركة تعطى هذا الاسبريد بفارق
بسيط بين العملات وهذا قد يفيد فى العمل

a7motawea
02-19-2016, 14:40
معلومات قيمة وهي ايضا ما ينطبق على انك عندما تذهب الى شركة صرافة مثلا يبيع لك الدولار بسعر معين ام اذا اشتراه منك يكون السعر مختلف

mourada
02-19-2016, 18:37
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
مشكور اخي الكريم على ما قدمته لنا من معلومات مهمة حول السبريد و هذا جد مفيد لاخواننا المبتدئين و نتمنى ان تستمر معنا بنفس المنوال

soad labib sadek
02-21-2016, 14:42
الاخ الفاضل اتوجه اليك بجزيل الاحترام و التقدير علي موضوعك المفيد و الغاية في الاهمية و الذي قمت فيه بمناقشة موضوع محوري في الفوركس و هو موضوع الاسبريد و سعر الاسك و سعر البيد و الفرق بين تلك المفاهيم

بالتوفيق

neverlit1
02-22-2016, 20:31
اخى العزيز انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصت الفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

ملاك الروح
02-22-2016, 22:12
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
اشكرك اخي جزيل الشكر لطرح موضوع الاسبريد وكذلك يمكن ان يختلف الاسبريد من عملة الى اخرى
اتمنى لك دوام التوفيق والنجاح اخي الكريم
تقبل مروري واحترامي ،،،

big.pharaoh
02-22-2016, 22:31
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته....مشكور يا صديقي على المعلومات القيمه دى وننتظر جديدك ان شاء الله تحياتي ليك

sob81
02-22-2016, 22:33
السبريد هو الفرق بين سعر البيع وسعر الشراء من المهم ان يكون الاسبريد بين سعر البيع وسعر الشراء
بسيط ويرجع ذلك الى شركة الوسائط

never101
02-23-2016, 22:03
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هوالمشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

mouad bassim
03-01-2016, 00:57
تحياتي لك أخي الفاضل وأشكرك على
هذه المعلومات القيمة فعلا وأرجو لك دائم
التقدم والأنجاز راجيا من الله أن يستفيد كل
عضو من هذه المعلومات ..

lebouziramzinio
03-07-2016, 20:21
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة بعد بسم الله الرحمان الرحيم أما بعد اخي الفاضل معلومات قيمة وهي ايضا ما ينطبق على انك عندما تذهب الى شركة صرافة

zizo199
03-21-2016, 14:46

newlookmostafa
03-24-2016, 09:45
السبريد هو فارق السعر بين سعر البيع و سعر الشراء للعملات وهو ما يحصل عليه الوسيط
تقبل مروروورروى
تحياااااااتى

aym
03-24-2016, 10:29
السبريد وهو فعلا الفارق بين سعر البيع وسعر الشراء ويختلف من شركة الى شركة
ويجب اختيارالشركات التى تعطى اسبريد اقل

aissahd
03-24-2016, 12:39
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بارك الله فيك اخي على هدا الموضوع الجميل و ربي يجعلو في ميزان حسناتك

لله يهدينا و يهدي جميع المسلمين جزاك الله خيرا وبارك فيك

عبد الرحيم رافا
03-25-2016, 21:26
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
مرحبا بالجميع و اتمنى يكون الكل بخير ان شاء الله و شكرا لكل الاعضاء المسؤولين على هذا المنتدى
مثل ما يحدث عند محلات صرف العملات تاخد عمولة دلك يسمى ايضا سبريد

neversi4
03-26-2016, 16:13
اخى العزيز انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصت الفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

عبد الرحيم رافا
03-26-2016, 16:27
مرحبا باخواننا الكرام اصبحنا واصبح الملك لله والحمد لله لا شريك له واليه النشور
الفارق بين البيع و الشراء هي العمولة التي تستفيد منها الشركة

akram mohamed obaid
03-26-2016, 16:35
الفرق بين سعر البيع وسعر الشراء يسمى بالسبريد وهذا الفرق بين السعرين هو عمولات شركات الوساطه يختلف هذا السبريد من شركه الى اخرى وبنسب مختلفه اتمنى ان يكون الرد على موضوعك مفيدا ومثمرا

mhmd.hmdy
03-26-2016, 16:39
الاسبريد هو حق العميل او الوسيبط نظير ما يقدمه من خدمات وساطه
ولازم الواحد يعرف يتعامل معاها ويحسبها وفقا لحجم العقد كويس جدا

hossam123
03-26-2016, 16:41
الاسبيريد دة حجم العمولة اللى بتاخدها الشركة وممكن يكون مرتفع فى شركة ومنخفض فى شركة
اخرى علشان كدة لازم الاسبيريد يكون قليل

csebai12
03-26-2016, 18:13
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته مشكور اخي على الموضوع
السوق كله يعمل بقانون العرض و الطلب ما الاسبريد الا تطبيق بسيط لذالك

latraaa
03-26-2016, 18:25
مشكور اخي الكريم على الموضوع و على الطرح و على الرأي و على المعلومات القيمة التي تقدمت بها و التي أتمنى ان يستفيد منها الإخوة الكرا مإن شاء الله، كما أتمنى ان نراك في المستقبل القريب تحقق الكثير إن شاء الله

احمد عبد الباسط
04-19-2016, 17:15
بسم الله الرحمن الرحيم
والصلاة والسلام على اشرف المرسلين
العيوب فى شركات الوساطة لان معظم الشركات الاسبريد غير سابت بها واحيانا تقوم بتغييرة اثناء الاخبار
واحيانا اخرى اثناء صفقاتك
ياريت هيئة الرقابة تسبت الاسبيريد على كل الشركات

moodyloveelromansy
04-19-2016, 17:50
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
حياك الله اخى الكريم
واتمنى انى ربنا يوفققك انت وجميع اعضاء المنتدى الكرام
ويرزققكم من حيث لا تعلمون
واراااك فى القمه ان شاء الله انت وجميع اعضاء المنتدى لقد احسنتم الاختيار فى هذا المجال وهذه الشركه شركه انستا فوركس الاقوى على الاطلاق فى مجالها وتقبل مرورى وتحياتى لك وللاخوه الكرام جميعا ان شاء الله موفقيين دائما

dhmo
04-19-2016, 19:09
الاسبيريد دة حجم العمولة اللى بتاخدها الشركة وممكن يكون مرتفع فى شركة ومنخفض فى شركة
اخرى علشان كدة لازم الاسبيريد يكون قليل

ولابد من معرفه كيفيه الحساب لهم و اهم حاجه هنا انك تدخل صفقات نسبه النجاح فيها قويه علشان تقدر تحقق فيها ربح جيد وكده وعلشان تقدر تصل فيها وتقلل من الخسائر
ودي هتحتاج وقت وجهد طبعا

latraaa
04-19-2016, 19:35
مشكور اخي الكريم على الموضوع و على الراي و على الطرح القيم و على الملعوامت القيمة التي تقدمت بها و التي أتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله، كما أتمنى أن نراك تحقق الكثير إن شاء الله، بالتفويق

tmachkil10
04-29-2016, 13:48
انا اولا يا اخي لا اتاجر الا بالازواج التي فيها السبريد قليل 3 بيب كاليورو دولار والدولار فرنك وايور ين الخ
بالتالي ثانيا السبريد ضروري سواء ربحت في الصفقة ام لم تربح بالتالي لازم الحذر من كثرة الصفقات

mohamedforex4
04-30-2016, 20:40
الاسيبريد والفارق بين سعر البيع وسعر الشراء مهم جدا ان تشترك فى شركة
تعطى هذا الاسبريد بفارق بسيط بين العملات وهذا قد يفيد فى العمل وشكرا .

fugy18
04-30-2016, 21:00
الاسبريد معروف وهو الفارق بين سعر الشراء وسعر البيع
ولكن اكثر ما يعيب الشركة هي الاسبريد المرتفع في بعض الأزواج
و الذي يصل في بعض العملات الي 15 نقطة

mohamed elsayid
04-30-2016, 21:56
السلام عليكم اخى الكريم
مشكور على هذا الموضوع المفيد استمر اخى
و اتمنى ان نرى اخرى لك
و بالتوفيق اخى الكريم استمر

akram bahnsawi
05-28-2016, 08:11
الشكر الخالص لجميع اخواتنا فى هذا المنتدى على هذة المعلومات الهامة و التى تساعد بشكل اساسى المتداولين الجدد و توفر لهم الوقت و المجهود و نتمنى المزيد و لكم خالص الشكر

ramzi77
05-28-2016, 11:32
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هوالمشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله ،

hossam123
05-28-2016, 13:34
هو فارق السعر بين سعر البيع و سعر الشراء للعملات وهو ما يحصل عليه الوسيط وفى شركات اسبيريدها قليل واخرى بيكون كبير

harimeche
05-28-2016, 15:31
الســـــلام عليكم ورحمة الله وبركاته

توضيحــــات في غـــاية الاهمية أخي الفاضل حول نقاط

السبريد وهي أجرة شركات الوســــاطة ويجب ان نختار الأزواج

التي يكون السبريد قليل نسبيا

مع التحية

oussama802
05-31-2016, 20:52
وهو المصدر الأساسي لدخل شركات الوساطة .
هل قمت يوماً بالذهاب إلى أحد محلات الصرافة لاستبدال عملتك المحلية والحصول على دولار مثلاً ؟ نفترض أن لديك ريال سعودي وأردت أن تشتري دولار من أحد محلات الصرافة فمالذي يحدث ؟ عندما تذهب إلى محلات الصرافة وتسأله عن سعر الدولار مقابل الريال سيسألك : بيع أم شراء ؟ أي أنه يقصد أن يعرف : هل لديك دولار وتريد أن تبيعه وتحصل على ريال أم لديك ريال وتريد أن تشتري الدولار ؟ فإذا سألته عن الحالتين سيقول لك مثلاً : سعر الدولار مقابل الريال السعودي الآن

ali gamal ali
05-31-2016, 21:33
هي ايضا ما ينطبق على انك عندما تذهب الى شركة صرافة مثلا يبيع لك الدولار بسعر معين
شرح وافي ورائع فعلا يشرح للمبتدئين بشكل سهل ومبسط اشكرك
تقبل مروري واحترامي ،،،

عرآقي
06-02-2016, 17:35

tenon
06-02-2016, 17:43
هي ايضا ما ينطبق على انك عندما تذهب الى شركة صرافة مثلا يبيع لك الدولار بسعر معين
شرح وافي ورائع فعلا يشرح للمبتدئين بشكل سهل ومبسط اشكرك
تقبل مروري واحترامي ،،،

ده بيساعدك على فهم فكره السبريد وفعلا اهم حاجه هنا اخي انك تستفيد عمليا من المعلومات الي بتحصل عليها هنا علشان تقدر بعد كده تعمل بطريقه منظمه وبخبره جيده في المجال ده
وتكون قواعد المعلومات عندك كامله

yousse
06-02-2016, 18:31
السبريد أو هميوسم الفريق هادا السبريف ذ عمل الشعرية الط ن ت تعمل معها هذي الشريك التي هي ضروري ن يكون فيها أكتير من الأشياء الجيد ألقي تشجعك للعمل معها

deli
06-02-2016, 18:40
بسم الله الرحمن الرحيم
مشكور اخي العزيز على ماقدمته لنا من معلومات مهمة و مفيدة للجميع
بالتوفيق ان شاء الله للجميع .تقبل مروري

MOHAMED2701
06-23-2016, 02:31
تحيـــه طيبة وبعد
شكرا لك اخى الكريبم علا الموضوع القيم و الدي امدنا بكثير من المعلومات القيمة
والله الموفق والمستعان لى ولكم جميعا

backtrack
06-23-2016, 02:52
السلام عليكم و رحمة الله
الف شكر اخي الكريم على الموضوع الرائع الخاص بفارق السبريد
بصراحة لقد اعجبني كثيرا و نسال الله التوفيق لك و لنا اجمعين اخي الكريم و الحمد الله

هاوي
06-23-2016, 02:58
اود ان اشكر صاحب الموضوع على هذه المعلومات حيث استفدت منها كثيرا وكذلك التعليقات التي يقوم بها الاعضاء هي تعليقات مفيدة شكرا للجميع واتمنى الربح الوفير في الفوركس لجميع اعضاء المنتدى

miralmoka
06-23-2016, 05:36
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته من اهم الامور على اى متداول بيتى يتعلم انه يفهم يعنى
ايه الاسبري لانه من الامور الرئيسيه فى الفوركس والاساسيه عند عقد اى نوع من انواع الصفقات

monji125
06-23-2016, 06:42
ﺍﻟﻌﺰﻭﻑ ﻋﻦ ﺍﻟﻤﺨﺎﻃﺮﺓ ﻫﻮ ﺳﻠﻮﻙ ﻓﻲ ﺍﻟﺘﺪﺍﻭﻝ ﻳﻈﻬﺮ ﻓﻲ ﺳﻮﻕ ﺗﺪﺍﻭﻝ ﺍﻟﻌﻤﻼﺕ ﻋﻨﺪ ﺣﺪﻭﺙ ﺣﺪﺙ ﺳﻠﺒﻲ ﻗﺪ ﻳﺆﺛﺮ ﻋﻠﻰ ﻇﺮﻑ ﺍﻟﺴﻮﻕ ﺍﻟﺤﺎﻟﻴﺔ . ﻭ ﺫﻟﻚ ﻳﺤﺪﺙ ﻋﻨﺪﻣﺎ ﺑﻘﻮﻡ ﺍﻟﺘﺠﺎﺭ ﺃﺻﺤﺎﺏ ﻗﺮﺍﺭ ﺍﻟﻌﺰﻭﻑ ﻋﻦ ﺍﻟﻤﺨﺎﻃﺮﺓ ﺑﻮﻗﻒ ﺻﻔﻘﺎﺗﻬﻢ ﻭ ﺍﻟﺨﺮﻭﺝ ﻣﻦ ﺍﻟﺴﻮﻕ ﻭ ﺗﺤﻮﻳﻞ ﺃﻣﻮﺍﻟﻬﻢ ﺇﻟﻰ ﺍﻷﺻﻮﻝ ﺫﺍﺕ ﺍﻟﻤﺨﺎﻃﺮ ﺍﻷﻗﻞ ﺑﺴﺒﺐ ﺣﺎﻟﺔ ﻋﺪﻡ ﺍﻟﻴﻘﻴﻦ .

lionardodicaprio940
06-23-2016, 06:44
الســلام علــيــكم و رحمـة الله تعـالى و بـركـاته
نعم السبريد هو الفرق بين سعر البيع والشراء
وهو سعر تفرضه شركات الوساطة الدي تاخده كمقابل لخدماتها لزبائنها

reko
06-23-2016, 06:48
السلام عليكم ورحمة الله
مشكور أخي على هذه المعلومات واتمنى ان تكون فى ازدهار دائما وبالتوفيق ان شاء الله

monji125
06-23-2016, 06:50
ﺍﻟﻌﺰﻭﻑ ﻋﻦ ﺍﻟﻤﺨﺎﻃﺮﺓ ﻫﻮ ﺳﻠﻮﻙ ﻓﻲ ﺍﻟﺘﺪﺍﻭﻝ ﻳﻈﻬﺮ ﻓﻲ ﺳﻮﻕ ﺗﺪﺍﻭﻝ ﺍﻟﻌﻤﻼﺕ ﻋﻨﺪ ﺣﺪﻭﺙ ﺣﺪﺙ ﺳﻠﺒﻲ ﻗﺪ ﻳﺆﺛﺮ ﻋﻠﻰ ﻇﺮﻑ ﺍﻟﺴﻮﻕ ﺍﻟﺤﺎﻟﻴﺔ . ﻭ ﺫﻟﻚ ﻳﺤﺪﺙ ﻋﻨﺪﻣﺎ ﺑﻘﻮﻡ ﺍﻟﺘﺠﺎﺭ ﺃﺻﺤﺎﺏ ﻗﺮﺍﺭ ﺍﻟﻌﺰﻭﻑ ﻋﻦ ﺍﻟﻤﺨﺎﻃﺮﺓ ﺑﻮﻗﻒ ﺻﻔﻘﺎﺗﻬﻢ ﻭ ﺍﻟﺨﺮﻭﺝ ﻣﻦ ﺍﻟﺴﻮﻕ ﻭ ﺗﺤﻮﻳﻞ ﺃﻣﻮﺍﻟﻬﻢ ﺇﻟﻰ ﺍﻷﺻﻮﻝ ﺫﺍﺕ ﺍﻟﻤﺨﺎﻃﺮ ﺍﻷﻗﻞ ﺑﺴﺒﺐ ﺣﺎﻟﺔ ﻋﺪﻡ ﺍﻟﻴﻘﻴﻦ .

beast4ever
06-23-2016, 06:56
الابرد معلومه مهمه لكل مبتدا ولكن المعلومه ناقصه الاسبيريد متغير من شركة لشركة
وللعلم ده مكسب الوسيط الا هي الشركة من الصفقه وشكرا ليك وتقبل مروري تحياااتي

kemo salah
06-27-2016, 19:05
السبريد هو قارق السعر و هو يعتبر ربح الوسيط و حق مشروع مثل الصرافة فى اي مكان و هذا هو مكاسبة
و بالنسبة للمتداول فهو يتمنى من قلبة عدم وجود اسبريد نهاءى و السلام عليكم و رحمة اللة وبركاتة

بروفسير العرب
06-28-2016, 16:26
لا يختلف الاسبريد او فارق النقاط بين دخول الصفقه بيع او شراء انما
يختلف من صفقه الى اخر او بمعن اصح يختلف من زوج الى زوج اخر فى فرق الاسبريد يكون كبير

analyst
07-03-2016, 15:35
موضوع سهل اخي الكريم واضح لكن من الجيد انك طرحته من الاكيد ان هناك الكثيرون من الاعضاء مازالوا في حاجة لمواضيع على هذه الشاكلة واتمنى ان يكونوا قد استفادوا من موضعك

nonam
08-03-2016, 19:30
السلام عليكم ....من المهم جدا ان يكون التعامل مع الادوات الفنية والتعاملات مع الحساب الحققيقي وكمان الاسبريد العالي في الادوات التداول اللي من الممكن ان تتعامل معاها ومن المهم التعامل معاها
بالتوفيق ان شاء الله في التداول

adamarwan
08-03-2016, 23:17
فى امور فى غاية الدقة لبد من ان تتحكم فيها
وان تتعرف عليها لكى تتتمكن من ان تساهم فى ههدا المجال وان تحاول الامال الى ارباح
فى الفوركس
وحظ موفق اخى الغالى

medo mohammed
08-04-2016, 01:01
مجال الفوركس جميل وشيق
وفيه ارباح وخساره
الموضوع جميل وشيق
اشكرك على هذذه المعلومه الجميله
شكرا لكم ..................

basher
08-04-2016, 01:21
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
شكرا اخى على هذة الفائدة
سبريد هو الفارق الذى تربح الشركات الفوركس وعلى حسب الشركة فهناك السبريد المتوسط والمرتفع والمنخفض

Hassan Nor
08-04-2016, 01:46
السلام عليك ورحمه الله وبركاته أخي العزيز بعد التحية و السلام شكرا لك على هذا الموضوع الجيد و المفيد و و الذي قومت فيه بشرح بعض المفاهيم الأساسية في تجارة العملات الأجنبية في سوق الفوركس

النقراشى
08-04-2016, 02:24
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
مشكور أخى على المعلومة الرائعة و لكن الإسبيريد سختلف من شركة إلى أخرى
و أفضلهم التى تعطى أقل سبيريد
كما أن الاسبيريد يختلف من زوج إلى زوج أخر
تقبل تحياتى

algendy
08-04-2016, 16:28
بالنسبه لموضوع السبريد فهو دائما فى الحسبان عند فتح اى صفقه لان لو دخلنا صفقه وربحنا 3 نقاط فهذا معناه اننا لم نكسب شئ لان السبريد فى انستا قوركس هو 3 نقاط و هذا للعلم

joker7diaa
08-04-2016, 20:39
السبريد في معظم شركات الوساطة على العملات الرئيسية يكون 3 نقاط
ام بخصوص العملات الثانوية قد يصل 10 نقاط سبريد او ربما اكثر

dellos
08-06-2016, 02:58
مرحبا اخي الغالي سبريد هو فرق السعر بين الشراء والبيع وهدا السبريد يستفيد منه البروكرات وكل واحد كم يحسب سبريد
تحياتي لك

antr
08-06-2016, 09:04
هذا احد اهم المكاسب الرئيسية للشركات بتاعت الوساطة وممكن يكون الاهم على الاطلاق بمعنى ان البائعين والمشترين يدغعون للشركة حتى تفتح لهم الصفقات فى السوق

alym
08-06-2016, 10:37
الاسبيريد او فارق العملات دة اللى اى شركة بتاخده عمولة ليها وبيختلف من شركة لاخرى ممكتن تلاقيه فى شركة اسليريد قيليل وفى شركة تانية كبير

bavely
08-06-2016, 10:41
السلام عليكم
موضوع مهم جدا بالنسبة لكل مبتدا هى معلومات بسيطة و لكن هامة جدا فى التداول بالنسبة للميتدأ مشكور على طرح هذا الموضوع
بالتوفيق للجميع

حسن ياسر
08-06-2016, 10:49
شكرا يا اخى على المعلومة ديه وانا عارف ان الاسبريد ده عموله الشركة من التداول ويتم دفعها فى بدايه الصفقة سواء كانت رابحة او خاسرة
وتقبل مرورى

lebouziramzinio
08-06-2016, 11:17
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة بعد بسم الله الرحمن الرحيم أما بعد اخي الفاضل معلومات قيمة وهي ايضا ما ينطبق على انك عندما تذهب الى شركة صرافة مثلا يبيع لك الدولار بسعر معين ام اذا اشتراه منك يكون السعر مختلف

ALsharifi
08-06-2016, 11:28
جميع العملات تشمل سعرين، سعر العرض وسعر الطلب وسعر العرض Bid هو اقل دائما من سعر الطلب Ask.

العرض هو عندما تعرض بيع العمله الاساسيه للبيع فيشتريها منك مضارب اخر، هذا يسمي العرض

الطلب هو عندما تقوم بطلب شراء عمله اساسيه فيبيعها لك مضارب اخر وهذا يسمي الطلب

الطلب هو سعر العمله التي سوف يبيعها لك متاجر

وهذا مثال على ذلك عندما تذهب الى بريطانيا سوف تحصل على 60 جنيه استرليني مقابل 100 دولار ولكن اذا اردت ان تبيع ال 60 جنيه مره اخرى سوف تحصل على 95 دولار فقط ، ال 5 نقاط بين سعر البيع وسعر الشراء هو السبريد Spread .

شكرا لك اخي الكريم معلومية مالية قيمة
نرجو الاكثار من توضيح تلك الامور الغامضة احسنت مرة اخرى

yansane
08-06-2016, 13:18
مشكور أخي الكرييم على الموضوع و على الطرح و على الرأي و على المعلومات القيمة و التي أتمنى ان يعلمها كل الإخوة الكرام إن شاء الله لكي يعرفوا كيفية العمل على السوق الكبير، بالتوفيق إن شاء الله للجميع إن شاء الله اشكرك اخي جزيل الشكر لطرح موضوع الاسبريد وكذلك يمكن ان يختلف الاسبريد من عملة الى اخرى

brook
08-06-2016, 13:42

doaa sary
08-10-2016, 21:09
الاسبريد
هو عمولة شركة الوساطة
لفتحك اى صفقه
وغالبا بيكون 3نقط
ف العملات الاساسية
والشركة لا بتشاركك ربح او خسارة

محمد صلاح
08-10-2016, 23:06
الاسبريد هو فارق النقاط بين البيع والشراء حتى التاجر فى العملات لما بتروح تبدل دولارات بيقى قى فرق بين البيع والشراء وطبعا الشركة هى المستفيدة

ابوفؤاد
08-10-2016, 23:07
لابد من مقابل لتاخذه الشركه مقابل كل الخدمات التى تقدم على منصاتها و موقعها هذا المكسب هو فارق بين سعر ما تبيع و سعر ما تشترى و من المؤكد ان احدا لما يكن ليعمل بالمجان و خاصه ان تلك الشركات تصرف الملاين

michael1
08-10-2016, 23:25
اشكرك اخى العزيز على هذا الشرح فى الاسبريد او الفارق
ما بين
البيع والشراء هذه معلومة جيده لبعض المتداولون المبتدائون

ahmadhamad
08-20-2016, 16:27
شكرا جزيلا لك على توضيح السبريد ( الفرق بين سعر البيع والشراء ) واتمنى ان نراك في مواضيع اخرى
وبالتوفيق لك وللجميع

Forex-eg
04-07-2017, 17:45
الاسبريد فى مؤشراته العالمية قد تكون مخادعةو فى بعض الاحيان ولا انصح بالتعامل السريع معها بل تانى فى اختياراتك مشكور على الموضوع

baker31
04-07-2017, 22:34
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
شكرا اخي الكريم على هذا الموضوع الجميل في انتظار موضيع اخرى بادن الله
موفق اخي لكريم

احمد فرحان منصور
04-07-2017, 22:35
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته نعم يا استاذي وضحت بسكل جيد عن الاسبريد وبينت انه هو الفرق بين سعر المبيع وسعر الشراء

sinaa
04-09-2017, 20:01
مشكور اخي الكريم على ما قدمته لنا من معلومات مهمة حول السبريد و هذا جد مفيد لاخواننا المبتدئين و نتمنى ان تستمر معنا بنفس المنوال

alonsoo
04-14-2017, 07:10
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته الاسبريد اصلا اخى الفاضل هو فرق السعر بين البيع والشراء وهو ما تاخذه شركات الفوركس الوسيطة

waelmma
04-14-2017, 08:58
:)):(:o تمام اخى الفاضل باارك الله فيك والحقيقة انه يجب ان تعلم
فرق السعر او الاسبريد بيختلف من زوج عملة الى اخرى وبارك الله فيك

Lante
04-14-2017, 10:45
من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصت الفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح

---------- Post added at 09:45 AM ---------- Previous post was at 09:41 AM ----------

امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصت الفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة

midobols
04-14-2017, 10:49
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته والصلاة والسلام على أشرف الخلق سيدنا محمد
اشكرك اخي جزيل الشكر لطرح موضوع الاسبريد وكذلك يمكن ان يختلف الاسبريد من عملة الى اخرى

rayzigar
04-15-2017, 13:16
طبعا الفارق يا اخي يسمى بالسبريد وهو التكلفة التي تاخذها الشركة اي الوسيط من العميل كتكلفة خدماتها التي تقوم بها للعميل في السوق
الاكيد ان تكلفة السبريد قليلة مقارنة بالخدمات المهمة جدا الي تقوم بها الشركة من توفير رواع ومنصة وسيرفر مجاني الخ من الخدمات

abouseada
04-15-2017, 14:17
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
اخى الفاضل متفق معاك تماما و يجب ان يركز كل المتداولين على اساليب التحليل الفنى و ذلك حتى يتجنبوا الخسائر المحتمله ...شاكر ليك تقبل مرورى

Hamza El36
04-17-2017, 17:15
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.
على ما أظن السبريد هو الفرق بين سعر البيع والشراء, وكما هومعلوم دائما فسعر العرض أقل دائما من سعر الطلب...
مع متمنياتي للجميع بالنجاح والتوفيق بإذن الله.
وتقبل مروري..
تحياتي.

elmister
04-18-2017, 09:08
الاسبريد اخي الفاضل امر معروف جدا ولكن اكثر مايعيب هذه الشركه هو الاسبريد العالي
والذي يصل الي 15نقطه في بعض العملات
موضوعك مهم واتمني لك التوفيق
تقبل تحياتي
وشكرا

فهمى لاشين
04-18-2017, 09:36
حياك الله
الاسبريد هو كما تقول الفرق بين سعر البيع وسعر الشراء
وهذا السبريد فى عالم الفوركس من نصيب شركة الوساطة
مقابل قيامها بفتح الصفقة
تقبل تحياتى

latraaa
04-18-2017, 10:03
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على الراي و على الطرح العال يالقيم و على المعلومات التي تقدمت بها و اليت أتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إن اشء الله و بالشكل الدي يجب أن يكون إ نشاء الله أخي الكريم، بالتفويق لك و للجميع إ نشاء الله أخي الكريم نراك في مواضيع اخرى

mohamed97
04-27-2017, 16:23
السلام عليكم ورحمة الله
مساء الفل عليكم اجمعين
مشكوووور اخى الحبيب على موضوعك الكريم وفى انتظار المزيد منك
مشكووور وتقبل مرورى5896

hamadasalama
04-27-2017, 16:39
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اشكرك اخي الغالي علي الموضوع والتوضيح بين العرض والطلب في سوق الفوركس واظن ان بالفعل انه السبريد يختلف من مكان لاخر دمت موفق وبخير جزاك الله خير

fayadansakr
04-27-2017, 17:01
السلام عليكم ورحمه الله تعالي وبركاته اخي الكريم
اظن ان هناك خطا لانك تقول اني ابيع باقل ما اشتري و هذا تسمي خساره ام انا فهمت غلط

abutalia
04-27-2017, 17:03
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته مشكور علي الموضوع المميز عن فلارق السعر ببين البيع والشراء والسبريد هو العموله التي تحصل عليها شركة الوساطه من اي صفق يفتحها العميل

midobols
04-27-2017, 17:10
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته والصلاة والسلام على أشرف الخلق سيدنا محمد

AbdElrahman.Ali
04-27-2017, 17:12
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
تحية طيبة وبعد
يجب البحث عن الشركات التى يكون السبريد قليل
اى الفرق بين نقاط العرض ونقاط الطلب بسيطه
وبرده بيختلف السبريد حسب نوع العمله والبلد ومدى قوه العرض وطلب على هذه العمله

el7agga
04-30-2017, 19:06
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته السبريد هو الفارق ما بين سعر البيع وسعر الشراء وهو المبلغ الذي تصل ليه شركة الوساطه من اي صفقه يبرمها العميل والله الموفق لكل خير

ahmedmahmoud2017
04-30-2017, 19:36
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته الاسبريد هو الفرثق بين سعر البيع وسعر الشراء يجب معرفة الطريق الى التعامل مع تلك الفارق وهو التي تحصل عليه الوسيط

Abu_Yassin
04-30-2017, 19:56
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة مرحب أخى الفاضل تمام كلامك الأسبريد هو الفارق بين سعرى العرض والطلب وهو المكسب الحقيقى لشركات الوساطة وضرورى مقارنة الأسبريد بين الشركات لأختيار الشركة الأفضل

waelmma
05-08-2017, 07:52
;):(:( تمام اخى الفاضل وطبعا يجب ان يختار المتاجر العملة او
زوج العملات الاقل سعرا وجزاك الله خيرا اخى ومنتظرين المزيد ان شاء الله

mrramy
05-09-2017, 16:02
بعض العملات الي 15 نقطة و اجد ان هذا ما يعيب الشركة اه والله يعتبر دا العيب الكبير فيها

el7agga
05-09-2017, 16:35
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته السبريد هو الفارق بين سعر البعي وسعر الشراء وعندما تفتح اي صفقه يتم خصم السبيرد في وقتها والله يوفقنا ويكرمنا ونحقق الارباح من البونص

magic777
05-09-2017, 16:46
السبريد مهم هنا طبعا علشان نعرف ايه مقدار الي هينسحب من الرصيد وقت فتح الصفقه بحيث نكون مستعدين له وقت
عمل التارجت وتحديد النقاط

nour3iny
05-09-2017, 18:18
السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته
الاسبريد هو الفرق بين سعر العرض والطلب وهو مكسب للشركه والاسبريد المنخفض هو ما يميز كل شركه عن الاخرى تقبل مرورى

Mr Fathy
05-10-2017, 17:55
بسم الله الرحمن الرحيم الاسبريد ده يا زعيم هو فعلا الفرق بين اسعار البيع واسعار الشرا وهو ده اللى بيكون ربح الشركة من الشغل

Hamza El36
05-13-2017, 00:14
السبيرد هو الفرق بين سعر البيع والشراء,.........
عموما مشكور على شرحك القيم.......
مع متمنياتي بالتوفيق للجميع بإذن الله.
وتقبل مروري..
تحياتي.

cladiator2007
05-13-2017, 15:44
مشكور اخي على طرحك لهدا . بارك الله فيك اخى الكريم
وتقبل مروري المتواضع واحترامي لك
بالتوفيق للجميع

Mohamed Alnagar
05-13-2017, 23:04
مشكور اخي الكريم على ما قدمته لنا من معلومات مهمة حول السبريد
و هذا جد مفيد لاخواننا المبتدئين و نتمنى ان تستمر معنا بنفس المنوال

cladiator2007
05-18-2017, 10:22
شكرا لك اخى على هذا الموضوع المهم جدا . لقد استفدت من المعلومات القيمة مما استفدت من تفاعل الاخوة الايجابي . مشكورون جميعا و بالتوفيق للكل . دمتم سالمين .
تقبلوا مروري و تحياتي . ة السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته.

Hamza El36
05-18-2017, 15:28
نعم, سعر العرض دائما ما يكون أقل من سعر الطلب....
بالتوفيق لي وللجميع إنشاء الله..
وتقبل مروري...
تحياتي

joseph2
05-18-2017, 15:45
لسبريد او الفارق ما بين سعر البيع والشراء
ة و التي أتمنى ان يعلمها كل الإخوة الكرام إن شاء الله لكي يعرفوا كيفية العمل على السوق الكبير
بالتوفيق إن شاء الله للجميع إن شاء الله

raxid
05-18-2017, 16:18
هناك بالفعل فرق بين الاسبريدات بين المنصات هدا ما يغضبني في المنصات تختار نقطة دخول صحيحة و لا يتم تفعيل الصفقة هدا معنى انو البروكر نفسه يشن عليك حرب

moneer
05-18-2017, 16:21
السلام عليكم ورحمة الله
اخي الكريم اشكرك لهذه المعلومة و بالرغم من بساطتها الا انها مهمة جدا" حتى يعرف المتداول حجم صفقته من بداية فتحها بالسالب

سيد2017
05-18-2017, 20:27
الاسبريد يا اخى هو العمولة اللى بتحصل عليها الشركة مقابل الخدمات التى تقوم بها وتكون عبارة نقاط الفرق بين العرض والطلب ويتم اقتطاع العمولة مع فتح اى صفقة جديدة

KARIM2017
05-18-2017, 20:31
تحيه طيبه وبعد
تحياتي لك علي شرجك الاسبريد بطريقه سهله ومرنه
ونتمني دائما مشاركات فعاله ذات اهميه كبيره لنا

M0hsenalawady
05-18-2017, 20:54
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاته تحياتي
اخي العزيز طبعا كلامك صحيح جدا السبريد هو الفارق بين سعر البيع والشراء وده مهم جدا للمتداول. تقبل مروري المتواضع

Feras Alibrahim
05-18-2017, 21:04
اكيد اخي الكريم دائما يوجد فرق بين سعر البيع
وسعر الشراء لنفس المادة ليس فقط للعملات
وهذا الفارق هو نصيب التاجر والبنوك وشركات الوساطة

khaled20
05-18-2017, 21:51
اخي الكريم يجب ان تعتمد مع شركة يكون فيها الاسبريد والفارق يكون قليل حتي لا يسبب
لك اي خسارة فيجب ان تدرس الاسبريد والفارق جيدا والله المستعان

Ahmedtito22
05-18-2017, 21:56
السلام عليكم و رحمته و بركاته
تحية طيبة و بعد
موضوعك مميز و جيد جدا اخو العزيز*
لكم جزيل الشكر

ahmed zekry
05-18-2017, 22:57
الاسبريد هو عباره عن الفرق بين سعر البيع وسعر الشراء وهذا هو المبلغ الذي يحققه الوسطاء لذلك يجب علي المتداول ان يبحث عن وسيط ذو اسبريد قليل حتي يمكنه تحقيق ربح اعلي

جمال صادق
05-18-2017, 23:07
يمكن للعمل فى سوق الفوركس اعتمادا على اقل الازواج فى السبريد و لكن من الافضل ان نتوقع طرق مختلفة للعمل من وقت لاخر و اتباع قواعد جيدة للتعامل فى اوقات عديدة و مختلفة

ebn masr
05-18-2017, 23:08
الاسبريد مختلف بين للاتنين وبين الشركات يعضها البعض فنجد انه لازم يكون فى اسبريد تفرضه الشركة عند فتح الصفقة ومشكور لموضوعك

capoeira
05-18-2017, 23:15
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ان السبريد هو الفارق الذى تحصل عليه شركات الوساطة مقابل القيام بتنفيذ الصفقات
لعملائها و هو يعتبر العامل الرئيسى الذى تتنافس فيه اغلب شركات الوساطة فكل الشركات تضع سبريد اقل من الاخرى

عاطف محمد
05-18-2017, 23:36

THEKINGALLHBI
05-18-2017, 23:38
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته الاسبريد معروف ولكن اكثر ما يعيب الشركة هي الاسبريد المرتفع و الذي يصل في
بعض العملات الي 15 نقطة و اجد ان هذا ما يعيب الشركة........
وشكرا..........

Emad Adel
05-18-2017, 23:45

شكرا اخي الكريم علي اهذا الموضوع المفيد ولكن احب ان اوضح شئ بخصوص السبيريد
عندما يكون مرتفع فهذا هو مكسب شركات الوساطة واحيانا يختلف من عملة الي عملة اخري
فان شركات الوساطة لا تتقاسم الربح مع المتاجرين ولكن هي لها حق فرق السبيرد ما بين العملتين

M0hsenalawady
05-19-2017, 00:18
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاته
اخي الحبيب موضوع مميز يستحق القراءة وطبعا السبريد هو الفارق بين سعر البيع والشراء وده مهم جدا للمتداول

cladiator2007
05-20-2017, 09:46
انا بشكرك جزيل الشكر على مجهودك الجميل والمميز ونحن فى امس الحاجة لمثل هذه المواضيع المهمة
والمفيدة .

hamadasalama
05-25-2017, 00:31
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته بارك الله فيك يا محترم علي الموضوع الهام جدا عن السبريد وهو فارق السعر بين البيع والشراء وهو من المواضيع الهامه وهو مكسب شركه الوساطه واعتقد ان العملات المباشره افضل في التداول من حيث السبريد

Foreexx
05-25-2017, 02:21
السـلام عـــلـــيكم ورحــــمة الله تعــــالى وبـــركـــاته
الاسبيريد هو حجم العمولة اللذى تاخده الشركة وممكن يكون مرتفع فى شركة ومنخفض فى شركة أخرى

abo.tali.wtalin
05-28-2017, 18:18
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة شرح مميز ومختصر لمجال الفوركس والله الموفق المستعان لك وللجميع
وبرجاء تقبل مرورى على مواضيعك

hamadasalama
05-29-2017, 19:05
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته السبريد او فارق السعر بين البيع والشراء هي العموله التي تحصل عليها شركات الوساطه في الفوركس مقابل اعطاؤك الرافعه الماليه .......................زز

hooda
07-06-2017, 15:01
العرض هو عندما تعرض بيع العمله الاساسيه للبيع فيشتريها منك مضارب اخر، هذا يسمي العرض بالتوفيق للجميع ياااااااارب. تقبل مروري

hamadasalama
07-08-2017, 23:46
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته شكرا جزيلا يا محترم علي المووضع الهام عن السبريد في سوق الفوركس وهو يختلف من شركه لشركه ومن عمله لعمله لذلك نتاجر بالعملات الرئسيه افضل

muhammad ismail
07-09-2017, 06:19
الاسبريد اخى الكريم بيكون فارق بين البيع والشراء يعتبر الاسبريد مكسب الشركه اللى انت مسجل فيها فى وبيكون فى الاغلب ان الاسبريد نقطتين او ثلاث نقاط ولكن فى بعض الاحيان
فى منصه انستا بلاقى ان الاسبريد وصل ل 12 نقطه وده رقم كبير جدا

tamermosa
07-09-2017, 06:32
بالفعل اخي الفاضل ، فالاسبريد هو فرق الثمن ما بين سعر البيع و الشراء و هو يعتبر الربح الذي تستفاد منه شركات الوساطه ، تقبل تحياتي

waelmma
07-09-2017, 08:04
:)):)):)) تمام اخى الفاضل بارك الله فيك وبيعتبر الاسبريد او فارق البيع والشراء
هو العمولة التى تاخدها الشركة منك عند فتح اى صفقة وبيختلف من زوج الى اخر ومن شركة الى اخرى

zunebha
07-09-2017, 10:06
السلام عليكم ورحمة الله وتعالى وبركات7 اي تجارة تقوم على هذا المبدء العرض والطلب اما بالنسبة للعملات فانك تشتري عملة بعملة او تليع عملة بعملة وهذا ما يميز الفوركس

skylol
07-09-2017, 21:28

اخي الغالي السبيرد يعتبر عمولة الشركة من اي صفقة تقوم في فتحها وعند فتح الوق يكون العمولة عالية وبالتوفيق للجميع

m7med
07-10-2017, 01:41
((السلام عليكم و رحمة الله و بركاته ))
انا اتمني يا اخي الكريم ان تقوم انستا بخفض الاسبريد الخاص بها لانه علي و في نهاية هذا الموضوع الرائع اتمني من الله ان تكون في تمام الصحة والعافية وايضا اتمني من الله ان يرزقنا من هذا المجال الرائع

محمد حافظ 120
07-10-2017, 01:45
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخي العزيز.. اما بعد.... مشكوووووور اخي علي تقديمك لهذه المعلومة المفيده والمهمة... رغم اني لم ابدا بالتداول حتي الان ولكن لا انكر اني استفدت بهذا الموضوع.. واتمني منك المزيد من المشاركات والمواضيع

omar2017
07-10-2017, 01:58
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته بالطبع شرح سهل وهام جدتا لاسبريد لكن الاسبريد يعتبر العمولة التسي تحصل عليها شركه الوساطة

A.mustafa
08-20-2018, 03:58
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته...
بعض العملات الي 15 نقطة و اجد ان هذا ما يعيب الشركة...

MENDJA
08-21-2018, 00:05
السلام عليكم يعني ملخص الكلام دا كله هو ان سعر الشراء ونفس سعر عمليات الشراء نفسها و الفرق بين الشراء وفارق البيعيسمى بالفارق السعري و هو الهمش الربحي للعمليتين ربما قد اتضح الامر قليلا
شركا و بالتوفيق للجميع

salijiji0
08-21-2018, 00:15
الاسبريد معروف ولكن اكثر ما يعيب الشركة هي الاسبريد المرتفع و الذي يصل في بعض الحالات من 3 الى 5 نقاط و اجد ان هذا ما يعيب الشركة
خصوصا وقت صدور الاخبار كما هو حاصل الان للاسف فقد كنت بصدد فتح صفقة ناجحة لكن الاسبريد فعل فعلته