PDA

View Full Version : ماذا ستفعل لو ؟؟

Pages : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10

Haidy
07-21-2012, 02:13
ماذا ستفعل لو لقيت وانت ماشى قرص فوركس و هيكون قرص بمراحل زى الانجليزي مثلا و كل مرحله بفلوس و غالبا هيكوم للناس اللى بتحب تفهم من ناس مش فيديو ؟؟ و هل هتخبر اصحابك عن المكان ده ولا هتروح لوحدك ؟

zahran
07-21-2012, 02:15
بص انا راىى هو انن الواحد ميتعلمش فوركس من قورصات بصراححه . ودا طبعا لان عندنا فى مصر اغلب اللى بيدوا قرصات مش تمام
وكماان الماده العلميه اللى بيدوها مش اد كدا
انا روحت قرص بصراحه وجربت
واللى استتفدته من البحث بنفسى انا هو احسن بكتير من اللى انا اخدته ف القرص

Haidy
07-21-2012, 02:21
بس مش كل القرصات مش بتبقى مفيده اكيد فى المفيد و مش بتلاقى فى حته تانيه و على حسب المكان اللى بتروحوا كمان و اعتقد ان حظاك فى القرص اللى بتقول عليه كان وحش مش اكتر

os-x
07-21-2012, 02:22
لم افهم جيدا اختي لاكن الذي فهمت انك تقصديين لو وجدت اسطوانة للفوركس بالفهل الاسطوانة ستكون مفيدة جدا لاكن واكد لك ان كل الذي سيكون في
الاسطوانة يوجد في النت ولو هناك اسطوانة بالفلوس فقط اعطيني اسمها وان شاء الله ساجدها ك

amrmorasamir
07-21-2012, 02:23
لو انا مش متعلم فوركس مش هاخد كورس برده لان الفوركس ممكن تتعلمه من على النت لوحدك او بمساعده صديق وتوفر الفلوس وتفتح بيهم حساب عشان تدرب عليه افضل بكتير من انك تدرب على الحساب الديمو لان الحساب الديمو مش بيبقى فىه حماس وتشوف فى الربح زى الحساب الحقيقى

Haidy
07-21-2012, 02:26
لا اقصد قرصات فى اماكن معينه او ندوات مثلا خخه وجها لوجه مع اشخاص ليس لها علاقه بالكمبيوتر

---------- Post added at 02:26 AM ---------- Previous post was at 02:24 AM ----------

انا بتكلم عن حد بيحب يفهم من اشخاص و مالهوش ف انو يدور يحب الحاج جاهزه
لو انا مش متعلم فوركس مش هاخد كورس برده لان الفوركس ممكن تتعلمه من على النت لوحدك او بمساعده صديق وتوفر الفلوس وتفتح بيهم حساب عشان تدرب عليه افضل بكتير من انك تدرب على الحساب الديمو لان الحساب الديمو مش بيبقى فىه حماس وتشوف فى الربح زى الحساب الحقيقى

sabre
07-21-2012, 02:26
انا عن نفسى عودت نفسى لا ااخذ اى كورسات
فى الفوركس وليه ادفع فى الكورسات وانا وانا ماشى بلاقى المجانى فى كل مكان

forex4ever
07-21-2012, 02:27
كورس :)
قصدك كورس ياهايدي ...شوفي ياغالية اللي هتاخديه في الكورسات تقدري تتعلميه لوحدك لو انتي عايزة وهتلاقي كتب وفديوهات على اليوتيوب بتشرح الفوركس من اوله لاخره عربي وانجليزي
تحياتي ليكي
وتمنياتي بمستقبل مربح في الفوركس

mido95
07-21-2012, 02:30
انا عن نفسى لو لقيت كورس عن الفوركس فى منطقةى قريبة منى احال كبير ما افكرش اروحو لان التعليم للفوركس موجود على النت بغزارة يبقى اية الجديد اللى هستافيدو من الكورس دة و لا هو مضيعة للفلوس !!

Haidy
07-21-2012, 02:30
لأ مقصدش انا بس بتكلم عموما و انا مش عارفة ليه ناس مش عايزه تدفع فلوس ف كورس هتكسب منو فلوس بعد كدة !!
كورس :)
قصدك كورس ياهايدي ...شوفي ياغالية اللي هتاخديه في الكورسات تقدري تتعلميه لوحدك لو انتي عايزة وهتلاقي كتب وفديوهات على اليوتيوب بتشرح الفوركس من اوله لاخره عربي وانجليزي
تحياتي ليكي
وتمنياتي بمستقبل مربح في الفوركس

salah.bmw
07-21-2012, 02:35
اخت هايدي بصراحة لم افهم سؤالك تماما
يمكن عندك مشكلة بكتابة الكلمات ارجو التوضيح

safiforex
07-21-2012, 02:35
احي الكريم لما اننا نفطكر في الكورسات و هكذا بفلوس و لا بد منه
احنا لدينا احسن من هذا ، فالمنتدى مملوء بمواضيع مهمة و فقط يجب على الواحد ان يركز جيدا فيها

sabre
07-21-2012, 02:38
فى اوقات كتيرة بيكون الكورس المجانى
مفيد اكثر من الكورس ايلى بفلوس وكمان الراجل ايلى بيشرح مجانى ما بيخبيش معلومه

fx-man
07-21-2012, 02:49
لو لاقيت كورس المحتوى بتاعه كويس وسعره معقول ومكانه قريب اكيد هحضره ليه لا وهاخد معايا اتنين صحابى عشان يسلونى واحنا هناك .انا فى رايي التعليم المباشر افضل بكتير وبيثبت المعلومة بطريقة اسهل من التعليم على النت .

MixMax
07-21-2012, 02:52
القرص ما اعتقدش انو يكون مهم لكل هاددا الد ومش مثل النت والبحث الخاص بالشخص لنفسو وعليه يجب عليكي ان تبحثي وتطوير نفسك بنفسك يا اختي الكريمة هدا والله اعلم والمستعان سلامي لك اختي وشكرا على الافادة اخواني تحياتي لكم جميعا سلااااام

السيد الجبالي
07-21-2012, 03:09
والله اري ان العلم متاح للجميع ... وهناك الكثير من الكورسات المجانيه ....
ممكن اشتري كورس معين .. في حاله انه يتااول موضوع غير موجود لدي .. وان كان موضوع الكورس جديد

KOGI
07-21-2012, 04:20
لو ليا صحاب بيحبو الفوركس او عاوزين يفهموه اكيد هعرفهم وليه اروح لوحدى ؟
لكن اكيد مش هروح اقول لحد مش معترف اصلا بالفوركس يجى قرص فوركس معايا
تقبل مرورى اخى الكريم

elzeel
07-21-2012, 04:21
لا طبعا لا خير فى كاتم العلم اكيد ان شاء الله هخبر بيه
اصدقائى لان مكسبى مش هيزيد لما اكسب لوحدى ولكن الافضل ان اشاركهم المكسب

Noah
07-21-2012, 04:33
فى اوقات كتيرة بيكون الكورس المجانى
مفيد اكثر من الكورس ايلى بفلوس وكمان الراجل ايلى بيشرح مجانى ما بيخبيش معلومه

والاهم من الاتنين الكورس اللى انت بتديه لنفسك والله يا اخى اعتقد= ان اللى بيتعلم هو بنفسه يمكنه ان يحقق نتائج افضل بكثير من المتاجر اللى بيعتمد على كورسات خارجية

زيزو
07-21-2012, 06:20
اغلب الناس مش هيقتنعوا بالفكرة
لان اغلبنا بيرفض الفكرة لانها غريبة في الاول
ولكن بعد ما يشوف النتائج هما اللي بيطلبوا الفكرة

mohamed yossef
07-21-2012, 10:58
لا طبعا ليه اروح الكورس واربط نفسى بمواعيد
واساسا الفوركس متاح على الانترنت للتعليم فى اى وقت وزى ما انت عايز

tictok
07-21-2012, 11:59
اعتقد أن الكورسات غير مفيدة وتعتبر القراءة والفيديوهات على النت أفضل وتغني عن هذه الكورسات كما أن أهم من الدراسة النظرية هي التجربة العملية
من خلال الحساب التجريبي ثم الحساب الحقيقي فلتجربة خير معلم بعد معرفة المبادىء الأولية للتداول

madman
07-21-2012, 12:10
هاخده اكيد انا بفضل انى اتعلم على ايد معلم عشان اعرف اطبق الحاجه صح فبنسبالى انا شخصيا هيكون دا كويس جدا وهقدر اشتغل براحتى واتعلم الفوركس صح

Mr.GooDMaN
07-21-2012, 15:24
من اهم مميزات الفوركس ان المتاجر اللى بيحقق ارباح مياثرش على ارباح اى متاجر اخر لذلك ساخبر
المهتمين بالفوركس والذين لديهم معرفة عنه وحب استطلاع على كل ما هو جديد فى الفوركس

khaled zizo
07-22-2012, 18:43
مفيد اكثر من الكورس ايلى بفلوس وكمان الراجل ايلى بيشرح مجانى ما بيخبيش معلومه و ولكن بعد ما يشوف النتائج هما اللي بيطلبوا الفكرة و و من الاتنين الكورس اللى انت بتديه لنفسك والله يا اخى اعتقد= ان اللى بيتعلم هو بنفسه يمكنه ان يحقق نتائج افضل بكثير من المتاجر اللى بيعتمد على كورسات خارجيةو اصدقائى لان مكسبى مش هيزيد لما اكسب لوحدى ولكن الافضل ان اشاركهم المكسب و ممكن اشتري كورس معين .. في حاله انه يتااول موضوع غير موجود لدي .. وان كان موضوع الكورس جديد

Noah
07-22-2012, 19:07
اخى انصحك ان تعتمد على نفسيك فى تعلم الفوركس لان الجميع تمكن من تعلم الفوركس بمفرده ويوجد الكثير جدا منا لفرص الان لان الانترنت اصبح مليئ بالدروس التعليمية المفيدة فى سوق الفوركس

foouaad
07-23-2012, 18:40
ماذا ستفعل لو لقيت وانت ماشى قرص فوركس و هيكون قرص بمراحل زى الانجليزي مثلا و كل مرحله بفلوس و غالبا هيكوم للناس اللى بتحب تفهم من ناس مش فيديو ؟؟ و هل هتخبر اصحابك عن المكان ده ولا هتروح لوحدك ؟

هروح لوحدى الاول على شان ممكن تكون عملية نصب على شان ميتنصبش عليه وعلى اصحابى
وقبل ما ادخل فى هذا الموضوع يجب ان اسأل جيداً
وبعدين عصفوراً فى اليد افضل من اثنين على الشجره الفوركس تمام والربح فيه سهل حداً

mido
07-24-2012, 01:56
اختي الكريمة
لو انا مش متعلم فوركس مش هاخد كورس برده لان الفوركس ممكن تتعلمه من على النت لوحدك او بمساعده صديق
تقبلي مروري ولكي فائق احترامي

zizo_a_86
07-24-2012, 02:21
اكيد هروح وكمان لو ليا اصحاب هقولهم لان دا خير ونتمنى الخير لكل الناس والكورسات خصوصا فى الفوركس بتدى خبرة كبيرة

al7oot
07-24-2012, 03:13
والله يا كبير انا بفضل انه الواحد يتعلم لوحده افضل انه يروح ويوخد دروس
لأنه الي بتعلم لوحده بكون له دور في بقاء اثر التعليم لمدة اطول لأنه بذل جهد في التعلم

giga
07-24-2012, 03:28
انا مش محب للقرصات لان معظمها بيبقي مش مفيد ومش بتقدر تتعلم منها كويس
بس لو لقيت اكيد هقول لاي حد يحب يتعلم وهو وراحته

minaking
07-24-2012, 04:44
سوف اخبر كل من يعز عليا لان الروح الجماعية وويكون فريق عمل فى المعرفة ايضا والجدال فى التداول هو ايضا مفيد جدا وياريت يكون فى حاجة زى كدة

top2milan
07-24-2012, 04:46
انا بفضل النت والبحث بنفسي والفيديوهات بس الكورس هدفع فلوس ومش هاخد كل الي انا عايزوا

i5land_man
07-24-2012, 04:46
والله يا كبير انا بفضل انه الواحد يتعلم لوحده افضل انه يروح ويوخد دروس
لأنه الي بتعلم لوحده بكون له دور في بقاء اثر التعليم لمدة اطول لأنه بذل جهد في التعلم

انا شايف انه الامر منوط باختيار الدارس لو شايف انه حيضيع وقت لو التحق بمكان بيعطي دروس بخصوص هذا الموضوع
يبقي الانسب والافضل انه يجمع المادة العلمية بنفسه ويدرس بنفسه

midoali
07-24-2012, 04:52
انا شايف كلام زهران اول رد في الموضوع صح واتفق معك تماما البحث والتعلم افضل من انك تاخد
كورس في الفوركس وخصوصا في مصر ولقيت حاجه ممكن تفيديني ممكن اديه للناس عشان يستفدو

i5land_man
07-24-2012, 04:53
طالما المصادر متاحة ويا حبذا لو المتاجر بيعرف لغة انجليزية
هنا حيقدر يجمع معلومات من مواقع عربية واجنبية وبالتالي معدل تحصيلوه للخبرة حيزيد

Spiderhoof
07-24-2012, 14:50
اذا وجت ان هذا الكورس ذى قيمه مهمه ويساعد فعلا على التداول الناجح فما المانع فالارزاق بيد الله فسبحانه
هو على كل شئ قدير

master_egypt
07-24-2012, 15:58
لو الواحد اتعلم فعلا بنفسة هيكون مركز ف كل حاجة عن الدروس
بس دة مش هيمنع انة هيدور ع فيديوهات وشرح يتعلم منة

ahmed
07-24-2012, 16:00
لو الكورس مفيد اكيد هخبر كل من يهتم بلامر
لكن لو زى الكورسات التى لا تضبف جديد كانى لم اشاهدة

ARAB_PIGEON
07-25-2012, 17:00
اعتقد أن الكورسات غير مفيدة وتعتبر القراءة والفيديوهات على النت أفضل وتغني عن هذه الكورسات كما أن أهم من الدراسة النظرية هي التجربة العملية
من خلال الحساب التجريبي ثم الحساب الحقيقي فلتجربة خير معلم بعد معرفة المبادىء الأولية للتداول

maro04
07-25-2012, 17:07
بنسبة لي أخي لا يكون أي قرص مفيد ليدلك لو كان لقرص مفيد فستفيد منه وخد استراتيجيات

وبنهاية كل مرحلة ستأخد مل عليها فهدا جيد وشكراً

mohamed saad
07-25-2012, 17:23
لو كنت لسة متعلمتش الفوركس كنت هروح الكورس دا واشوفه وان كنت مش معا الكورسات الجاهزة وان الواحد لازم يبحث بنفسه لكن ضيق الوقت هو اللي بيخلي الواحد ياخد كورسات لكن لما عرفت الفوركس وملقتش كورسات قررت ابحث بنفسي وانا في البحث الحمد لله تمام ولحمد لله اتعلمت من البحث افضل من اي كورس

ehab
07-25-2012, 17:34
[QUOTE=Haidy;127769]ماذا ستفعل لو لقيت وانت ماشى قرص فوركس و هيكون قرص بمراحل زى الانجليزي مثلا و كل مرحله بفلوس و غالبا هيكوم للناس اللى بتحب تفهم من ناس مش فيديو ؟؟ و هل هتخبر اصحابك عن المكان ده ولا هتروح لوحدك ؟[/QU
وارد جدا انى اروح عشان اتعلم اوانا بفهم من ناس فى الدروس احسن من الفيديو بسر برض
الفيديو مفيد ووصحابى اكيد هقولهم هونا هدفعلهم حاجة من جيبى والواحد برضو يفيد الناس

hossam eldeen mohamed
07-25-2012, 17:45
السلام عليكم
طبعاا اخي حب لأخيك كما تحب لنفسك
وبالتوفيق للجميع

V2x_
07-25-2012, 18:01
اكيدمش كل الفرص مفيدة
ولكن يجب استغلال المفيد منها
والسلام عليكم

mohamed hamdy
07-25-2012, 18:04
انا اعتقد ان شئ لقيته ببلش ليه ادفع فيه فلوس
لاني لقيت منتدي يكسبني راس مال وكذلك مواقع للتعليم لذلك اعتقد ان اغلب الناس لن يؤخذوا هذا الكورس

ahmed122
07-25-2012, 18:07
ممطكن معلومات اكثر عن الفوركس

kanzsea
07-25-2012, 18:19
كلام الكورسات دى انا شايفة ليس لة اى تاثير على المضارب فالنظرى شى والعملى شى اخر جدا و ارى ان التعليم العملى احسن بكثير

remo
07-25-2012, 18:28

لا هخبر حد ولا هروح لوحدى اولا انا مش مقتنع ان الكورسات بفلوس لاى مجال لان العلم مش حجر على حد فى الدنيا دى كلها واللى هيبحث فى النت هيلاقى اى قرص وببلاش فى اى مجال

deadlyfox
07-25-2012, 18:42
انا ممكن اروح لوحدى الاول واخش الكورس لو لقيته كويس وفادنى هاقول لكل اللى اعرفهم انا مش خسران حاجه
زى مانا استفد ليه هما كمان مش يستفيدوا بس المهم ان الكورس يفيدنى فى الاول عشان مش ادخلهم حاجه مش كويسه

king
07-25-2012, 18:49
اكيد حخبر اصدقائى حتى تعم الفائده علينا جميعا ولكن انا اعتقد بالنسبه للتجار الذى يحصلو على قرض من اجل التداول هذا خطر كبير جدا وذالك بسبب المخاطر التى تواجه اى قرض تحصل عليه وتعرض نفسك الى مشاكل قانونيه ونفسه فى حالة عدم سداد اقساط القرض فى موعيدها

morx123
07-25-2012, 18:49
اكيد ان شاء الله
واذ وجدت نفسي استفدت منها سوف احاول انشرها بقدر المستطاع

Noah
07-25-2012, 19:35
ايه ده ولو انا لقيت كورس للفوركس مش هروح اصلا لانا لفوركس مش محتاج كورسات اللى انت محتاجه بجد لو لقيت حجد بيقولك هدرس لك استراتيجيات ولكن من يقول لك هدرس لك التحليل النفى وغيره يمكنك ان تفعلها انت من منزلك بمفردك

delpi
07-25-2012, 20:23
الكورس اللى انت بتديه لنفسك والله اعتقد ان اللى بيتعلم هو بنفسه يمكنه ان يحقق نتائج افضل بكثير من المتاجر اللى بيعتمد على كورسات خارجيةو اصدقائى لان مكسبى مش هيزيد لما اكسب لوحدى ولكن الافضل ان اشاركهم المكسب و ممكن اشتري كورس معين في حاله انه يتااول موضوع غير موجود لدي

power8
07-25-2012, 20:41
طبعا يجب على المتداول ان يجرب كل سبل التعلم لان الفوركس سيدر دخل جيد له ، يعني حتى لو وجدت كورس بفلوس يمكن ان تجربه لانك سوف تستفيد منه حتما

hesham itch
07-29-2012, 01:16
اكيد هدعى اصدقائى المهتمين بالمجال ده عشان الفايدة تعم على
الجميع وده طبعا من اجل ان الفوركس ينتشر ويزيد عدد المتاجرين

Ahmed Ghanem
07-29-2012, 03:41
المشكلة يا اخى ان الكورسات دى اغلبها مش تمام
واللى بيدوها كمان مش تمام ومش كويسين اوى فى المجال يعنى !

ahmed fakhry
07-29-2012, 03:50
هتبقا طريقة كويس انى اتعلم فوركس صح بالشكل دة لكن اتعلم ازاى اعمل ربح مش ازاى اربح لان دة اهم من تعليم الربح فقط وبالطبع انا مش انانى هقول للناس فعلا اللى تستاهل انها تتعلم وانا اعرفها

uventene
07-29-2012, 06:36
والله شيء جميل اوي بس يحصل وانا بحب اصحابي في هذا المجال ولن ابخل عليهم بشء لانهم لما يعرفو مش هيضروني في حاجه بالعكس هستفيد منهم كمان الي انا معرفوش

zahran
07-29-2012, 06:38

صح يا معلم النت مخاش حاجه فعلا
الناس اللى بيعملوا قرصات دول بصراحه انا مبقتش استريحلهم ودا بعد ما بقى فى نصابين اصلا كتير فى موضوع القرصات دا
والنت عليه كل اللى الواحد ممكن يحتاجه ويتعلم منه كل حاجه . والنت بقى مليان دلوقتى منتديات فوركس وكلها فيها التعليم اللى محتاجينه

nrgslawi
07-29-2012, 07:06
هو اصلا البرامج التعليمية اصبحت جد منتشرة في الانترنت مجانا
واغلب البرامج التعليمية لا تتوفر على الجودة المطلوبة

Desperate
07-29-2012, 07:08
هو انا مليش اصحاب ليهم فى الفوركس فى منطقتى بس لو ليا يبقى اكيد هقولهم مش هخبى وسيلة تعلم وعلم عنهم طبعا
هتبقى فرصة جامدة جدا وانا مش هخسر حاجة بل هستفيد ان فى حد هيحضر معايا ونتناقش سوا

aladdin
07-29-2012, 07:11
والله لو الكورس عجبنى والناس ال فيه حسيت انى هتعلم منهم حاجه جديده هروح اما بالنسبه لاصدقائى فعادى يعنى لما اقول لهم مش هخسر حاجه بالعكس هكون مبسوط اكتر

Tips™
07-29-2012, 07:15
ولا هعمل اى حاجه عادى
لان الواحد واخد الفوركس هوايه و بس مش اكتر
بالتوفيق للجميع

no1forex
07-29-2012, 10:12

طبعا هخبر اصحابى ونروح نتعلم سوا وكلنا نستفاد ولا خير فى كاتم العلم .

derfcase
07-29-2012, 10:29
اعتقد بان الكورسات هي وسيلة جيدة للمبتدئين لتعلم التداول في هذا السوق
و بخاصة شرح ماهية الفوركس اصلا و طرق التداول و الياته و استراتيجيات التحليل الفني و كذا الاساسي
و لكن بالنسبة للمحترفين لا اعتقد انهم في مرحلة يكونو فيها يحتاجون الي كورس - و بالتالي لن يلجاءو الي الكورسات اصلا

Tips™
07-29-2012, 10:38
هو احنا فاضييين
بدل ما نروح نتعلم القران الكريم و نتحكم منه
ونعلمه لاولادنا الحمد لله يا جماعه

2x1
07-29-2012, 10:40
اتمني اخد قرص علي ايد خبير بمقابل بس يكون باتفاق بينا ويكون شرح خاص عشان يقدر يديني كل اللي عندة ويوصلني لمرحلة كويسة

العوامى
07-29-2012, 10:49
انا ياريت الاقى كورس كده ويكون لايف مش ويبنرات وفيديو والكلام ده
احلى حاجة لما يبقى قدامك واحد بيشرحلك وبتستفسر منه على كل حاجة

ايه الجديد
07-30-2012, 19:50
التعليم التفاعلى افضل بكتير
ولكن كبدايات مفيش مانع انك تتعلم فوركس من أفراد وبعد كدة تتجه للتطبيق العملى مع نفسك
وايه المشكلة اما تعرف اصحابك ؟

mannon
07-31-2012, 03:43
التعليم التفاعلى افضل بكتير
ولكن كبدايات مفيش مانع انك تتعلم فوركس من أفراد وبعد كدة تتجه للتطبيق العملى مع نفسك
وايه المشكلة اما تعرف اصحابك ؟

فعلا فى البداية انت محتاج تعرف عن الاساسيات ومكن دى تحصل عليها من اى مكان على النت لكن بعد كدة لازم بقى يجى دور الممارسة الى هتخليك فعلا تستفيد من كل شئ تعملتة قبل كدو وتقدر تحقق فعلا مكاسب من الملعومات دى

mm110575
07-31-2012, 03:53
تعليم اساسيات الفوركس مفيد جدا لكن ليس هو الاساس الفوركس بيعتمد اكثر علي نفسيتك في المتاجرة وعدم الطمع والخبرة

theboy2226
07-31-2012, 06:45
انا حقول لصحابي و اللي عايز يروح يروح انما انا مش حروح
لاني علمت نفسي بنفسي الفوركس و اللي يدور علي النت يلاقي كل اللي هو عايزة .كتب بكل اللغات و شروحات بالفيديو و منتديات للاجابة علي اي تساؤل

YesIcan
07-31-2012, 08:31
لم افهم ما هو القورص يا غالي ان كان قصدك كورس فلماذا بمقابل و هناك انترنت و بحث و الاف الاشياء الي ممكن تتحصل عليها
مجانا ممكن انو يكون افضل انو يشرح الامر بمراحل لكن فيه ايضا على الانترنت شروحات تعطى بمراحل

hend
08-13-2012, 15:30
لا هروح لوحدى لحد لما اتاكد ان الفوركس
هييجى من وراه فلوس اصلا بعدين اقول للناس

Eslam
08-13-2012, 15:33
مش معارض لفكرة انك تدفع فلوس للحصول على معلومة
ولكن لو بحثت على النت او مع أفراد تعرفهم ليهم علاقة بالمجال هتلاقى كورسات متكاملة فى المجال
ولكن يبقى التعليم التفاعلى فى نفس الوقت ميزة جيدة

nemo emo
08-13-2012, 15:34
انا بصراحة مش بقتنع بحكاية الكورسات دى و خاصة ان كله موجود على النت
و كمان انا شايفة ان الخبرة عامل اهم من التعلم

khoroto
08-13-2012, 18:36

لم افهمك جيدا على العموم
ادا كانت فرصة جيدة ومفيدة ساخبرهم بها

islam96
08-21-2012, 21:53
هل تقصد كورسات تعليمية ؟
إن كان كذلك فهي مفيدة بالتأكيد
ليس لدي خبرة كتير فيها لأنه لم يسبق أن آخذ كورس مع أستاذ
أتعلم من الكتب والفيديوهات

gogo galal
08-25-2012, 14:32
انا فى راى الشخص على حسب القرص
لانى روحت كتير قرصات فى الانجليزى
وكانت غير مفيد بس اعتقد لو القرص مفيد
هروح وانا اصحابى وبالتوفيق لكم

mannon
08-25-2012, 14:49

كورس تقصد
انا شخصيا لو لقيت حاجة زى كدة قبل مقول لصحابى وقبل مقول احد وقبل حتى مروح انا ، هسأل الشخص الى هيدى الكورس يورينى كشف حساب اشتغل بية هو شخصيا بعد الكورس لان الدراسة فى الفوركس عملية اكتر من ما هى اكاديمية

Ramyrooma
08-25-2012, 15:12
انا في رايي ان الكورسات التى بمقابل ليس لها قيمه لان من يريد ان يتعلم الفوريكس ليس في حاجه لهذه الكورسات لان جميع المعلومات التي يريدها المضارب متاحه علي النت بجميع اشكالها مثل الفيديوهات و الكتب و هناك منتديات بها كورسات كامله عن الفوريكس

marem2007
08-25-2012, 16:03
انا جربت حكاية الكورس دية ولقيت ان الانترنت
بيفيدني اكتر من الكورسات العادية

moneymachine5
08-25-2012, 16:08
[QUOTE=Haidy;127769]ماذا ستفعل لو لقيت وانت ماشى قرص فوركس و هيكون قرص بمراحل زى الانجليزي مثلا و كل مرحله بفلوس و غالبا هيكوم للناس اللى بتحب تفهم من ناس مش فيديو ؟؟ و هل هتخبر اصحابك عن المكان ده ولا هتروح لوحدك ؟
لازم طبعاًاقول لكل اصحابي
لان رزقي لن ياخذة غيري فلماذا الخوف

silver
08-25-2012, 21:07
لماذا اذهب لوحدي
لن اخسر شي ان ذهبت مع اصدقائي

وشكرا على الموضوع اختي

aminewactop
08-26-2012, 02:50

ThE.pRoF
08-26-2012, 03:47
اكيد طبعا هبلغ أي حد مهتم و الشرح المباشر في أي مجال أفضل بكتير من شرح الفيديوهات او التعلم عن بعد لأن بيكون في فرصه للمناقشه اللي هتثبت المعلومه اكتر
بس للأسف عندنا في مصر مفيش كورسات احترافيه متكامله بنفس مستوي كورسات الانجلش مثلا

go89
08-26-2012, 03:56
انا لابد من وجه نظري ان احدث اخواني عن اهمية الاهتمام بالفوركس وتعلمة جيدا بأي طريقة المهم الاحتراف

aminewactop
08-26-2012, 15:23

eng/ali
08-26-2012, 15:33
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
طبعا الواحد ممكن يتعلم من الكورسات ويستفيد جدا لو اخدها عن طريق اساتذة متخصصون ومحترفون و دا طبعا هيسهل عليك التعامل فى الواقع وطبعا
هقول لاى حد يسالنى وهعرض عليهم النصيحة كمان طالما استفدت من الكورسات دى لان معرفتهم مش هتنقص من معرفتى حاجة

daisy
08-26-2012, 15:55
و محتاجاه هروح ...واكيد لو شايفه ان فيه حد من اللى حواليا محتاج الكورس دا
هبلغه بيه
بس انا مش شايفه فرق بين الكورسات دى والكورسات اللى بنشوفها فيديو

HOUSAMMI
08-26-2012, 16:13

الدورات والكورسات دى موجودة فعلا وبيعلن عنها من حين لاخر

بس مشكلتها انها مكلفة ،، بالنسبة لى

عشان كدة مش بروح

mastar_soft
08-26-2012, 16:19

طبعا هخبر اصدقائى لان الفايده لما تعم عليهم هتعم على انا كمان
بمعنى انا لما بكون فى حاجه صعبه قدامى بسأل اصدقائى فيها فطبعا لما كل واحد فيهم ياخد خبره اكير الفايده هتكون مشتركه بينا ونفيد بعضنا

medhat
08-26-2012, 16:23
الكرسات بتختصر الوقت لكنها تحتاج لن تكون تملك المال ثم ان درجه الاستفاده غير مضمونه فقد اكون ليس عندى
الموهبه للتعلم وهم يستهلكون الوقت قبل ما يدخلو فى المفيد ولا يختصروه فى صلب الموضوع

علاء بدران
08-26-2012, 16:26
اعتقد وان لم تكن مفيد ب القدر الكافى فستكون سبب فى زيادة خبرة والخبرة تزداد
بعد ذللك ب البحث والفهم الجيد ل الامور سواء بقورصات او من غير ولو فى قورصات اروح واعرف زاميلى

osama00971
08-26-2012, 17:38
لو انا وقتي يسمح فعلا اني اخده لن اتردد بالتاكيد اختي
وستكون فرصة عظيمة جدا جدا
وياريت تكون متوفرة اصلا

elmirmajid
08-26-2012, 17:41
السلام عليكم واله لم افهم من كلامك اي شيء المهم راح ارد عليك حسب فهمي لو انت وجد قرص فوركس مفيد جدا انا راح احاول تطبيق ما وجدت فيه ولما انجح في الامر ومن بعدها راح افيد من افادني و اتعاون مع اصحابي للوصول الى اقصى شيء من الربح في هدا القرص موفق

mohamed elsayed ahmed
08-26-2012, 17:51
لو لاقيت كورس المحتوى بتاعه كويس وسعره معقول
ومكانه قريب اكيد هحضره ليه لا وهاخد معايا اتنين صحابى عشان يسلونى واحنا هناك .

mmoh1983
08-26-2012, 17:56
اتعلم كل ماهو مفيد و احول ان اشرحه و افيد به ولا ابخل على اصدقائي و انشر كل ماتعلمته لكي يدوم الفوركس و لا يقف عندي بل احب لي اخي كما احب لي نفسي
وتجارة الفوركس علم كبير الذي لديه معلومة لا يبخل على اخيه بها لكي نكون من احسن التجار و المستثمرين وشكرا

forexawy59
08-26-2012, 17:58
لا طبعا لاخير فى كاتم العلم هاخد اصحابى وهقول للناس كله عليه عشان الناس تستفاد زى مانا هستفاد لان بكد هيعم الخير لينا كلنا
احسن مانى الاقى نفسى بكسب لوحدى بدون مشاركه اصدقائى لان هما مكسبى مش الفلوس

sami
08-26-2012, 18:01
أنا أحب تعلم كل شيء عن الفوركس بإستمرار،و إذا كانت هناك كورسات سأستفيد منها فحتما سألتحق بها
و إن كانت بمقابل،و لو ساعدتني هذه الكورسات في تنمية خبراتي فحتما سأوصي أصدقائي بالإلتحاق بها

register
08-26-2012, 19:23
الانترنت مليئة بالكورسات الجيدة والفيديوهات المتنوعة والاستراتيجيات المختلفة ، يكفي أن نخصص بعض الوقت للتعلم في البيت عوض الذهاب الى كورسات في الواقع ، ينظمها اشخاص ليست دراية معمقة بالفوركس ، هدفهم هو جمع المال ، مستغلين معرفة الناس السطحية لهذا المجال

noha
08-26-2012, 20:43
لا مش هروح لكن هبلغ اصحابي لان كل حاجة موجودة على النت وشرح تفصيلى كويس جدا وكمان فى فديوهات رائعة فانا فمش هتحتاجى تروحى قرص وكمان اعرف ان القرصات هنا مش تمام ومش بتفيد اوى يعنى معلوماتها محدودة

eslam2665
08-26-2012, 20:47
يمكن التعلم لمن يريد معرفة اساسيات الفوركس ويريد ان احد يشرح له فبعض الناس المعلومة تثبت عندهم اذا شرحها لهم شخص
ويمكن بعد ذلك التعلم من النت وفتح حساب صغير والنزول لارض الواقع

retag
08-26-2012, 20:51
وليه الكورسات مادام فى حب وشغف للتعلم فى الفوركس هيكون البحث فى النت اسهل ومع التدريب على الديمو والقراءه فى المنتدى ان شاء الله المستوى كل شويه يتطور اكثر وربنا يوفقنا جميعا

adlsat14
08-26-2012, 20:52
أنا شخصيا لن أعيده ممكن أنسخو في حاسوبي
و بعد ذلك أرميه
هذا هو الصواب

hend
09-05-2012, 23:32
هروح لوحدى لحد لما الاقى انه كويس ومفيد هلم البنات صحابى
بئا وتبئا لمة رايحين فين رايحين درس الفوركس هههههه

Zala
09-05-2012, 23:36
هو بيكون افضل من حيث انك بتقدرى تتحاورى مع الشخص اللى قدامك و تساليه و يفهمك و كده بس بردو انا افضل البحث و التثقيف الذاتى الى جانب الكورس

eslam92
09-05-2012, 23:43
هذا حدث بالفعل بالنسبة لى لكن دائما ما تكون هذه الكورسات على حد فهمى من سؤالك
غاليه نوعا ما وقد لا تصل للمستوى المطلوب لكن دائما ما يكون التعلم الذاتى والتجريب الشخصى هو افضل خطوات التعلم
فى الفوركس بجانب القراءه وتنظيم اوقات العمل بشكل يومى

said@77
09-05-2012, 23:57
لم افهم جيدا اختي

fathy1011
09-07-2012, 12:51
بالطبع سوف اخبرهم بذلك

مع انني لا احب الكورسات فالكتب المجانيه تملئ الانترنت وهي بمستوي جيد جداً

djilani
09-08-2012, 10:43
أختي الكورسات صع تعلمك في الفوركس لكن ما راح يعطوك إستراتيجيات ناجحة مئة بالمئة
الإبداع لازم يكون من عندك أنت في تحسيين ما قرأتي
أما بالنسبة للكورس راح أقول لصحابي عادي زيو زي أي كورس

alzwe2020
09-08-2012, 10:44
انا عن نفسى عودت نفسى لا ااخذ اى كورسات
فى الفوركس وليه ادفع فى الكورسات وانا وانا ماشى بلاقى المجانى فى كل مكان

MAGDY
09-08-2012, 10:49

أولاً ، وده الأهم .. مع كل الإحترام والتقدير
هو كورس .. وليس قرص ، معلهش بقى
وليه أدفع فلوس ؟؟؟ ولا هللة ولا مليم ولا نكلة ولا فلس ولا درهم ولا حتى سحتوت
النت بين إيدايا والشاشة لاتبعد عن نظرى سوى شبرين
وجوجل افندى ، تحت أمرى فى أى لحظة
أنخفس وأغوص وأفليه حتة حتة ، لما أطلع كل اللى فى مصارينه
ولا كلامى غلط ؟؟؟
أما الكورسات والفيديوهات ، ده لما أبقى قاعد ومرحرح وكاوع على الأريكة وبأزأز لب وسودانى
تحياتى

islamoh
09-08-2012, 12:07
لم افهم ماذا تعني هل تعني قرص يعني سيدي ام كورس ؟؟؟
لو قرص حنسخه و اوزعه بلاش نكسب اجر
ولو تقصد كورس فدي مجرد كذبات يعلموك التفهات فقط ولا يعطوك الخبرات الحقيقه يعني التي تتعلمه عندهعم ممكن تتعلمه بلاش في بيتكم من مواقع النت

احمد فاروق ابراهيم
09-08-2012, 12:08
ولماذا اخد كورس وانا عندي البدائل الكثيرة
عبر الكتب او مواقع الانترنت والشرح المتوفر
علي مواقع الانترنت التعليمية ومشاهدة الفيديو

abo khater
09-08-2012, 12:44
اريد التوضيح اخي الكريم
لاني من المبتدئين واريد اجابه علي السؤال وشكرا

ilyes
09-08-2012, 12:53
السلام عليكم
انا لو لقيت قرص راح اتعلم اولا وبعدين اخبر اصحابي
لانه الانانية متنفعش في بعض الاحيان
موفق

amera-nada
09-08-2012, 13:37
السلام عليكم ورحمة الله
بالنسبة لا احب التعلم من القرص لاني افهم من صديق اكثر واحسن
ولكن اذا علمت بوجود متل هذه الاشياء فسوف اذل اصدقائي عنها ربما يستفيدو منها

y4x
09-08-2012, 13:57
انا عن نفسى لما بعرف اى شئ بحب اقول عنة لاصحابى علشان الفائدة تعم

بس فعلا كل شئ موضوع على النت واللى يدور يلاقى

omar kapo
09-08-2012, 14:06
اولا تخبر ام لا تخبر فهي ستقوم بذالك ولكني ساخبر من يري ان ياتي لحضور ذالك فالعلم بالتعلم وليس العالم من قال ان عالم لو لكنه جاهل ولكن العالم الذي يتعلم الجديد المهم
انت بتتعلم كل يوم شي حتي ان تصل الي مكانة كبيرة جدااا ف الفوركس فقط

omran
09-08-2012, 14:59
الاول هحاول اطبقه ولو نجح الكورس وقتها هكون متاكد منه وهبدا انشره لصحابى عشان يدخلو ويستفيدو معايا
فايه المفيد انى اكسب لوحدى يعنى طالما انى اقدر اخلى الاخرين يكسبو معايا لانهم هيكسبو وانا هكسب ان شاء الله
فمفيش مانع ابدا اننا نتشارك

Shawky Farag
09-08-2012, 15:04
:yahoo:

عزيزي
سلام الله عليكم ورحمة الله وبركاته
أنا فكرت قصدك قرص اسبرين
ياحبيبي إسمه كورس
أنا شخصيا ماخدتش ولاكورس
ومش كل اللي بيتاجروا فيافوركس أخدوا كورسات
ولك خالص تحياتي

:)):))

Mokka
09-08-2012, 15:06
لو تقصد كورس و فى مصر يبقى لا انصح به ابدا لان الناس اللى هتدرس لك الفوركس مش هتكون فاهمه او على درجه كبيره من احترافيه الفوركس و ممكن يقولك معلومات بالكلام و مع التجربه هتكون خاطئه و تؤدى بك للخساره

mahmoud1
09-08-2012, 15:14
صراحة انا شايف انه اغلب الكورسات اللى بتكون بفلوس الواحد مش بيستفيد منها حاجاة لانها يادوب بيشرح ليك اساسيات التداول والاساسيات تعبتر معروفة للجميع ومش بيتعمق معاك كتير فى الفوركس وشايف انه فى دورات فيديو عن النت افضل من الورست لانه بيتعمق فى الفوركس وفى دورات من البداية الى الاحتراف

zikovic
09-08-2012, 15:19
السلام عليكم الخير يا اصدقائي لاينقضي و خيرنا من تعلم العلم و علمه وواجب علينا فعل الخير وهدا ما يلمنا جميعا الخير تم الخير للرقي بلمنتدى و التعاون مع الجميع و شكراا

bony2
09-08-2012, 15:21

انا شوفت كتير بس ماروحتش بصرحاةا نا فى نظري انى اتعلم بايدى و بنفس احسن رغم ان ليا ناس صحابي راحوا
بس الحمد لله طور نفس بنفس احسن من الكورس

mozoabdo
09-08-2012, 15:29
بالطبع اخبرهم ولكن بعض الناس لا تهتم بكورسات الفوركس ويفضلون القراءه من النت ولكن الدراسه افضل لانها تكون على اسس وخبرات من متداولون ناجحون

said@77
09-08-2012, 15:36
قصدك كورس ياهايدي ...شوفي ياغالية اللي هتاخديه في الكورسات تقدري تتعلميه لوحدك

dalia
09-08-2012, 15:39
بالنسبالى خلاص الحمد لله تعديت مرحلة التعليم بكتير
بس حتى لو كنت فى البدايه وقابلنى حاجه زى كدا
اكيد هقول لاى حد انا شايفه انه عايز يتعلم الفوركس

abdellatif2013
09-08-2012, 15:41
مش هاخد كورس برده لان الفوركس ممكن تتعلمه من على النت لوحدك او بمساعده صديق وتوفر الفلوس وتفتح بيهم حساب عشان تدرب عليه افضل بكتير.....;)

MiDoMaDy304
09-08-2012, 15:50
سأخبر اصدقائي لمن يبحث عن الكورسات وغيرها
ولكنى شخصيا لم اتعلم الفوركس او غيره من كوسات بل اعتمد على خبرتي بمتابعه السوق وخبرة الوالد جزاه الله خيرا

m.o.b
09-08-2012, 15:56
انا اكيد هدخله وهجرب لان انا حابب اتعلم الفوركس لان لاحظ اخى

الفوركس بحره واسع اوى ولو اتعلمته هيديك بجد

وموفق ان شاء الله

mouwal555
09-08-2012, 20:41
اسلام عليكم و رحمت الله و بعكاته
صراحت اخي لم افهم اسؤال جيد الكن ادن انك تتحدت على لو انك وجدت اسطوانة للفوركس بالفهل الاسطوانة ستكون
مفيدة جد نعم اخي ستكون مفيد جدن

ahmedgalal
09-18-2012, 04:41
انا فى راى الشخصى فى هذا الموضوع ان
من اهم مميزات الفوركس ان المتاجر اللى
بيحقق ارباح مياثرش على ارباح
اى متاجر اخر لذلك ساخبر
المهتمين بالفوركس والذين لديهم معرفة عنه
وحب استطلاع على كل ما هو جديد فى الفوركس

mrhero
09-21-2012, 18:42
من اهم مميزات الفوركس ان المتاجر اللى بيحقق ارباح مياثرش على ارباح اى متاجر اخر لذلك ساخبر
المهتمين بالفوركس والذين لديهم معرفة عنه وحب استطلاع على كل ما هو جديد فى الفوركس

dina
09-21-2012, 18:50
هقول لاصحابى اكيد علشان الفايدة تعم علينا كلنا
وربنا يبارك لى ولهم ولو موضوع انه بمبقابل مادى عادى
احنا كتير اتعلمنا بمقابل ولم نستفيد ليه منتعلمش ونستفيد

ahmad123
09-21-2012, 18:55
الفائدة في مجال تجارة العملات والمجالات الاخرى والدروس والكتب التعليميه تؤخذ من مصادر موثوقه

mostafaabdelgawad
09-23-2012, 00:25
لو اتاكدت انه كوورس جيد هدخل اكييد
وهقول لكل اللي اعرفهم طبعاً

mohamedmmk
09-23-2012, 00:36
انا افضل البحث و التعلم الذاتى
لاكن اذا توفر كرسات بالمستوى
العالى المطلوب و بسعر حنين
طبعا حشترك فورا لزياده الخبره

smail
09-23-2012, 20:41
بص انا راىى هو انن الواحد ميتعلمش فوركس من قورصات بصراححه . ودا طبعا لان عندنا فى مصر اغلب اللى بيدوا قرصات مش تمام

ehap
09-23-2012, 20:52
لو كنت لسة متعلمتش الفوركس كنت هروح الكورس دا واشوفه وان كنت مش معا الكورسات الجاهزة وان الواحد لازم يبحث بنفسه لكن ضيق الوقت هو اللي بيخلي الواحد ياخد كورسات لكن لما عرفت الفوركس وملقتش كورسات قررت ابحث بنفسي وانا في البحث الحمد لله تمام ولحمد لله اتعلمت من البحث افضل من اي كورس

mohamed alalfy
09-24-2012, 17:29
السلم عليكم
لو كان القرص بالغه الانليزيه
سوف اتركه حيث انى لا اجيد الانجليزيه
وسوف اخبر به اصدقائى
وشكر الله سعيكم

simo512
09-26-2012, 14:06

noureen
09-26-2012, 19:48
اة اكيد هخبر الناس به و لو حد سالنى اكيد هقوله
اللى بيفيد الناس اكيد ربنا هيقف جمبه وقت لما يكون محتاج لمساعده حد

Hamdy Elhossiny
09-26-2012, 20:51
طبعا سأخبر اصدقائى لانى احب الاستفلده العامله ولا اكره
الخير للناس ولنفسى ايضامن خلال اخد هذ الكورس

amine laksar
09-26-2012, 20:52
نعم اخي اوافقك الرأي

بالتوفيق لنا ولكم في ربح اكبر ان شاء الله

najoull19
09-26-2012, 21:05
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي شكرا على الموضوع ربما سوف اخد اصدقائي معي وربما لا هدا يتماشى حسب الضروف

mohamed saad
09-26-2012, 21:26
بالطبع فيجب على كل انسان ان يحب الخير لغيره حتى يزيد هو ربحه لانه ليس في كتم العلم فائده بل انه ذنب يحاسب عليه المولى عز وجل وبالتالي فأساس التجارة في الفوركس قبل اي شيء ان تساعد غيرك ممن يجهلون المعلومات او الطريق الصحيح

benayen
09-26-2012, 21:28
انا عن نفسى لو لقيت كورس عن الفوركس فى منطقةى قريبة منى احال كبير ما افكرش اروحو لان التعليم للفوركس موجود على النت بغزارة يبقى اية الجديد اللى هستافيدو من الكورس

yasser habola
09-27-2012, 13:52
انا عن نفسي لا حروح لوحدي ولا حاجيب اصحابي معايا لان ملهاش لازمة اساسا
جميع الشروحات الجيدة تجدها في المنتديات مجانا وبأحترافية شديدة دون دفع اموال لتعلم الفوركس وليس مقياس ان تستفيد

keko
09-28-2012, 01:12
هى طبعا فكره الكورسات انا اراها جيده بالفعل ولكن انا لا اعتقد انه امر المفروضانىاقوم باخفاؤه
بل اقوم بمعرفه غيرى من الاصدقاء به بس ياريت يكون هذا الكورس يحمل الكثير من الافاده

egypt25
09-30-2012, 21:42
مش هروح فيه ولا هقرب منه ولا هنصح حد بيه
لان الفوريكس ده ماسنفعش حد يتعلمه فى كورسات كده .. ده محتاج واحد يجحرب بنفسه مش يسمع كلام نظرى

gigi
09-30-2012, 22:10
انا فى راى الشخصى فى هذا الموضوع ان من
اهم مميزات الفوركس ان المتاجر اللى بيحقق ارباح
مياثرش على ارباح اى متاجر اخر لذلك ساخبر
المهتمين بالفوركس والذين لديهم معرفة عنه
وحب استطلاع على كل ما هو جديد فى الفوركس

asmaa omar
09-30-2012, 22:10
هناك اشياء كثيره مثل ما تتحدث عنه فى مصر
فهناك مراكز تدريب كثيره فى مصر تعطى دورات بالفوركس

EL MAGiC
09-30-2012, 22:12
السلام عليكم
اخى الكريم انت ممكن تتعلم كل شى من على النت
اصبح لكل شى دروس وشروحات بالصور والفيديوهات وده رآي افضل حاجه من الانترنت
لان القرصآت غالبآ مش حتفهم منها حآآجه

بالتوفيق للجميع

cristiano
10-23-2012, 01:44
من خلال الحساب التجريبي ثم الحساب الحقيقي فلتجربة خير معلم بعد معرفة المبادىء الأولية للتداول.

aoneman3
10-23-2012, 12:49
السلام عليكم ورحمة الله وبرركاتة
هشترك فية انشاءالله
وعلى فكرة فى اكادميات
فى مصر بتدى الكورسات دية

tictok
10-23-2012, 13:08
انا لا افضل الدخول في كورسات خصوصاً في المرحلة الأولى وأرى أنه يجب أن يبدأ المتداول التدريب من خلال المعلومات والكتب الموجودة على النت ويتدرب على الحساب التجريبي
ثم الحساب الحقيقي براس مال صغير وبعد ذلك يبدأ في تطوير الدراسة ويمكن أن يحصل على كورسات ستكون مفيدة وقتها

فارس
10-23-2012, 13:15
انا عن نفسى محبش اخد قورصات لا انننى من النوع الذى
لايفهم الا بالتطبيق العملى

gameman1
10-23-2012, 13:19
انا بصراحة مبحبش القورصات علشان مبفهمش منها حاجة انا ساعت مببحث وبتعلم بنفسي بيكون افضل

last12
10-23-2012, 13:21
كل شيء موجود عن الفوركس يمكن ان يفيدك ويجعلك محترف موجود في الانترنت
يكفي ان تكون لك عزيمة واصرار على التعلم

ameer
10-23-2012, 13:24
كنت ل راح اوزعه على الناس او اقرب اصديقائي الي اعرفهم بالسوق سوق الفوركس للاوراق المالية والعادن لانه راح ياتي وتعم فائدتة على الجميع وبالتالي الكل يربح من الفوركس

mohamedmmk
10-23-2012, 14:16
يا رييييييت والله الاقى كورس مثل هذا و يا ريت المنتدى يوفر لنا
مثل هذه الكورسات المنظمه و نحن حنتابعها وحده واحده

delpiero
10-23-2012, 14:18
انا ارى ان المنتديات العربية و منتدى فوركس مصر بها العديد من الدروس
و المواضيع التعليمية و الاستراتيجيات التى تغنى عن الكورسات

jamalsale
10-23-2012, 14:24
انا لا اهتم بكرسات في الفوركس لانني لا احتاجها
ما احتاجه هو كتب استراتيجيات قوية و كتب تشرح افكار و اشياء جديدة في الفوركس

raees
10-23-2012, 14:36
مفيد اكثر من الكورس ايلى بفلوس وكمان الراجل ايلى بيشرح مجانى ما بيخبيش معلومه و ولكن بعد ما يشوف النتائج هما اللي بيطلبوا الفكرة و و من الاتنين الكورس اللى انت بتديه لنفسك والله يا اخى اعتقد= ان اللى بيتعلم هو بنفسه يمكنه ان يحقق نتائج افضل بكثير من المتاجر اللى بيعتمد على كورسات خارجيةو اصدقائى

amgad boles
10-23-2012, 14:37
انتى قصدك كورسات فوركس ولا اية
بالنسبة لى معرفش لانها ممكن تكون غالية

eletrebi
10-23-2012, 14:42
لا انا مش هاخد كورصات فوركس ابدا ان شاء الله
وربنا يسهل واوصل للى انا عاوزة من مكانى وانا فى البيت

lala
10-23-2012, 17:38
بصراحه انا اتمنى انه فعلا يوجد فرصات جيده فى مجال الفوركس وانا معتقدش انى لو حصلت عليهاسوف ابخل على احد
بيها فالمهم فعلا تطبيق الموضوع عملى وده بقى بيختلف من متداول الى اخر وبيتوقف على مدى فهمك للقورص ودى بتبقى قدرات

alyzaki
10-23-2012, 18:22
حسنا اذا كان الكورس عملى و يوفر متابعة لما بعد الكورس حتى تصبح متاجرا محترفا فسأدخله مباشرة بدون تفكير و لنرى نتيجة التعليم. لانى مفتنع تماما ان اى مجال يجب ان يبدأ من قاعة المحاضرات.

ososbahar
10-23-2012, 18:24
السلام عليكم
انا عن نفسي هجربو ولو طلع كويس هنصح به اصدقائي

ebram
10-23-2012, 18:28
اخي الكريم الكورسات ما الا انها توضح لك المبادء الاساسيه عن الفوركس والقشور المبعديه لان لا يوجد كورس فالدنيا يعلم خبره وشكرا

فارس
10-23-2012, 18:28
لو كورص مفيد ومعاية فلوسة ادخل واتعلم ولو معييش تمة
اتعلم من الفيديوهت الموجودة على اليويتوب ومن الكورسات المجانية الموجودة

yazeed
10-23-2012, 18:31
السلام عليكم
انا بنسبه لي سوف احاول ان اخذ المعلومات منه و احاول ان افيد اصدقائي منه لكي يستفيدوا

Nagwa
10-23-2012, 18:35
طبعا هيكون رد فعلى انى اذهب للقرص وسوف اخبر اصدقائى ايضا ولكنى اعتقد ان الخبرة والتعلم فى الفوركس جزء كبير منها نكتسبها من العمل بالتجارة وليس الجزء العلمى فقط

meeco
10-23-2012, 18:59

لو كان الكورس كويس ومفيد ها اروح واتعلم
بس المهم يكون سعره كويس مش عالى

mostafa ramy
10-24-2012, 08:54
والله انا نفسى فى كورس يكون حقيقى مش على النت ويكون لايف عشان الواحد يعرف يتابع ويستفاد انما الى على النت الواحد بيكسل يا ريت والله واكيد هقول لكل اصحابى الى فى هذا المجال

aoneman3
10-24-2012, 09:05
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
طبعا لازم اخدة علشان هيعالج بعض القصور
الموجود عندى

oudai
10-24-2012, 14:35
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
سبب وجيه ولكن لا اجابات مقنعه
كل عام وانتم بخير

mohamed ezzat
10-24-2012, 15:31
احب التعلم المباشر اى عن طريق شخص مباشرة
دورت كتير على دورات تعليمية مباشرة ولكن للأسف كان تكلفتها مش متوفرة معايا
فلجأت للمنتديات واليوتيوب ولقيت مواد تعليمكية مميزة جدا تغنى
وانا بقول لاصحابى فعلا واللى عايز يتعلم بقلة الطريق

egypt25
10-24-2012, 15:56
انا اصلا مش هروحه الكورس ده لانى مقتنع ان الفوريكس لازم تتعلمه بإيدك
وبعدين لما تتعلم حاجه عن تجربة شخصية بتثبت فى الدماغ افضل

eng ahmed
10-24-2012, 16:04
السلام عليكم
لا بد ان يتعلم الانسان بنفسه ولا اظن ان اعتمادي سيكون علي الكورس
وشكرا

medo110
10-24-2012, 16:05
والله ياجماعه الواحد مش محتاج انه ياخد قرسات علشان الفوركس وهو مبني على معلومات الفرد

waleed elhadary
10-24-2012, 16:14
السلام عليكم بالنسبه لى هاخده اكيد انا بفضل انى اتعلم على ايد معلم عشان اعرف اطبق الحاجه صح

ramzy sayed
10-25-2012, 13:33
انا نفسى اخد كورس يكون لناس اصحاب خبرة واتعلم منة واكيد هروح انا وصحابى
عشان مبحبش اروح لوحدى بحب نكون شلة كدة والجو يكون حلو

mohamedemara
10-25-2012, 13:45
اعتقد ان علينا ان ننشر الامر جيدا حتى يستطيع
ان يستفيد منه الجميع ويحقق الربح بكل سهوله

derar
10-25-2012, 14:01
السلام عليكم
في كثير كتب مجانية
عالانترنت بدون اقراص
والحساب التجريبي احسن شي

emo
10-25-2012, 14:26
اذا كان هذا الكورس مفيد فعلا يمكن ان احصل على هذا الكورس وان افيد واعرف به الاشخاص الذين يريدوا ان يتعلموا

toto
10-26-2012, 06:07
انا عن نفسى انصحك ان تعتمد على نفسيك فى
تعلم الفوركس لان الجميع تمكن من تعلم الفوركس
بمفرده ويوجد الكثير جدا منا لفرص الان لان الانترنت
اصبح مليئ بالدروس التعليمية المفيدة فى سوق الفوركس
والله يوفق الجميع فى سوق الفوركس

ahmedsaied
10-28-2012, 05:35
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته بصراحه هو فى انا وجدت فرصه للتعلم الفوركس فى الجامعه و هم احد الطلابه اصدقائى قمنا معمل مشروع العمر للفوركس ونتعلم الفوركس فى صورة تيم ويوجد اصدقاء تشرح لنا وتقدم لنا كتب وفيديوهات عن الفوركس وانا ادعو كثيرا من اصدقائى للتعلم

rooseyflower
10-30-2012, 06:29
هسال عن الكورس الناس اللى اخدوه لو كانوا استفادوا منه
هحجز فيه واهقول لاصحابى عشان يستفيدوا

willy
10-30-2012, 06:56
المسالة نسبية يعني لو كان الكورس بيشرح التحليل الكلاسيكي فقط حتى نهايته لااعتقد انه سيكون مجزي اما لوكان عن الشموع اليابانية من الالف الى الياء فانا ممكن ادفع عمري كله علشان هذا العلم

Abo Omar
11-08-2012, 15:24
انا لا افضل الدورات التدريبية وافضل الاعتماد علي النفس في معرفة المعلومات ولقد تدرب علي الحاسب
في حياتي العملية بهذا الاسلوب ووصلت الي مرحلة عالية فيه بحمد الله فانا بحب البحث دائما بنفسي

latraaa
11-09-2012, 17:28
و الله العظيم لم أفهم كلامك، أتمنى من الإخوة المشاركة باللغة العربية الفصحى هي أحسن وسيلة للتواصل بيننا لأننا من لهجات مختلفة

joker7diaa
11-10-2012, 01:41

يا ريت يكون في كورسات فوركس عندنا في المنطقة , بدي روح جري عليه , لوحدي أو مع أصدقائي مش فارقة كثير لو حد عاوز ييجي معي ما في مشكلة , بس للاسف لا يوجد أي كورس في المنطقة كلها .

hassan asayed
11-10-2012, 01:46
اكيد لو انا مش اعرف الفوركس ومتعلمة مش هروح
اما انا افضل البحث بنفسى عن القورصات
ولكن سوف اخبر اصدقائى ممكن يكون فى حد منهم حابب يتعلم من القورصات
اكتر من الفديوهات
اما انا عن نفسى بدل مدفع فلوس فى القورص ممكن اذود حسابى بية
حتى اتمكن من المتاجرة بشكل جيد

ibrahiem2012
11-10-2012, 06:03
اعتقد أن الكورسات المدفوعه ممكن تلاقيها نفس المعلومات علي النت وتعتبر القراءة والفيديوهات على النت أفضل
وتغني عن هذه الكورسات كما أن أهم من الدراسة النظرية هي التجربة العملية

yasinbobo
11-10-2012, 12:57
لو كان فى الخير ...........
بس انا مش بفهم من القرصات وعندى الفيديو هات احسن
على الاقل هتقدر تعيد مرة واتنين الحاجة الى مش فاهمها

easy_mezoo
11-10-2012, 13:53
والله الحقيقة انا نفسى اخد دورة فوركس من زمان ولكن تكلفتها فى مصر باهظة جدا ... وهذا ما يجعلنى الجا لفيديوهات اليوتيوب وبعض الكتب من النت

كرم
11-10-2012, 15:46

لكي يحقق التاجر الارباح يجب عليه دراسة البورصه وتعلم المتاجره فانا سأخذ القراص ومن ثم انشره كي يفيد الجميع

نستودعكم الله

Mamadof55
11-10-2012, 17:25
طبعا هشترك فى القورص و ادعى كل اصحابى لان الدال على الخير كفاعله و لمننا نعانى فى مصر من قله الكورسات التى تتكلم عن الفوركس لعجم انتشار الفوركس بصورة كبيرة فى مصر و عدم وجود وعى كافى بالفوركس

gomana
11-10-2012, 18:30
انا من قبل لقيت مركز اعلانه بيدى كورسات بالفوركس واتصلت ورحت محاضرة تعريفية وكنت لوحدى
ولم اخبر احد من اصدقائى لانى عارفة ان المجال ده لاعنيهم بشىء ومش دماغهم الى تستوعب الفوركس او حتى تحب تاخد فكرة عنه عشان كده رحت لوحدى وحتى لما اتعلمته واشتغلت بيه برضه محدش اهتم
انه يعرف عنه مش عارفة ليه مع انى اول مرة قريت عنه بموقع على النت انجذبت ليه جدا وبقيت عاوزة اعرفه واتعلمه

renad
11-10-2012, 19:17
لا افضل الكورسات في الفوركس لان كل ما احتاج تعلمه موجود بالفعل علي المنتدي وعلي النت بمجرد بحث بسيط علي جوجل اجد كل ما اريد فهمه ويوجد العديد من الكتب والفيديوهات لشرح الفوركس بالتفصيل
ليه تدفع برا لما ممكن تتعلم جوا ( قصدي المنتدي طبعا )

letmego
11-10-2012, 19:50
اعتقد في الاول الواحد لازم يفهم ايه طبيعة الكورس ده
وايه هو المحتوى ممكن يكون المحاضر مش مؤهل ان يشرحه كويس فرأي مكن تحصل على المعلومة من اكتر من مكان

ANGEL_FROM_SKY
11-10-2012, 21:48

الغالى سعره فيه . مش مهم حدفع كام بقدر ما يهم ان اتعلم جيدا واشق طريقى فى مجال الفوركس

a7med918
11-11-2012, 01:15
اهلا أخوانى
الفوركس بحر كبير
لايوجد فيه شخص يعترف انه يربح بنسبه 100% حتى لو وجدت هذا الكنز والمكان فاعلم مام العلم انه ليس النهايه وان كل يوم فيه جديد من استراتيجيات وموشرات واكسبيرتات
الله أسأل لكم التوفيق جميعا

maloka
11-17-2012, 15:02
انا عندي يا اخي مش بحب اصلا فكره تعليم الفوركس من خلال القورصات اولا لانها غاليه جدا
وغير مفيدة وانك لو اعتمدت علي روحك في تعليم الفوركس من خلال الموقاع المهمه والكتب التعليمية والفيديوهات
سوف تستفاد اكتر وتنزل برنامج التداول وتستكشفه زي ماانا عملت واستفدت كثيرا وشكرا لك

qusayyy
11-20-2012, 15:33
اخي لماذا اذهب هناك الانترنت مجال واسع للتعليم وفهم الفوريكس بشكل كبير
واقوم بالدراسة والفهم دون التطرق لاناس لكي يعلموني اتعلم عن
طريق الفيديوهات كمان

abdenbi
11-20-2012, 22:57
بنسبة لي لن اخد اي كورس في الفوركس فانا افضل ان اتعلم لوحدي
و ساخبر الاخرين عليه لمن اراد

face book
11-21-2012, 11:01
والله لو انت مبتدئ انصحك بالابتعاد عن اي حاجه بفلوس حتي لا ترجع تندم بعد ذالك بعد ما تاخد خبره بسيطه في الفوركس لازم تتعلم الاول يعني ايه فوركس

وكيف يمشي قوانينه وكيف التجار يكسبون ويخسرون وتتعلم انك تفتح صفقات علي الديمو وتتعلم التحليل بنفسك وتجرب طرق كثيره

ahmed1980
11-21-2012, 19:18
بسم الله الرحمن الرحيم
لو افترضنا ذلك انة يمكن التعلم من خلال القرص والربح
سأخبر طبعا الاقربون لي

abero
11-21-2012, 20:41

اخى الكريم انا اعتقد اننى لو وجدت كورس لتعليم الفوركس ساذهب بمفردى اولا واذا وجدت اننى استفدت وانه كورس جيد ساخبر اصدقائى
لاننى لا اعتقد ان كل من يعطوا كورساتالفوركس قد يكونوا ممتازين

Forex4moon
11-23-2012, 16:32
الدروس متاحة مجانا و الحمد لله و الكتب و الفيديوهات . و اغلب الشباب مروا بالجامعة و يدركون معنى التعلم الذاتي .فلماذا دفع المال في الدروس و لن تضف لك الكثير عن ماهو موجود في الانترنت.

yaallah3
12-14-2012, 22:16
لا حوار ان الواحد ياخد كورس في الفوركس ده هيكون عند الحاجة القصوي
يعني محتجاه في شغل او خلاص مش عارفه اتعلم من الكتب وكده

youssef1025
12-14-2012, 22:17
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
و الله لم أفهم شيء من هذا الذي قلتيه

البرجيسي
12-14-2012, 22:18
العلم اللي هتدفع فيه الوقتي صدقني هيخليك كويس جدا في المستقبل وبالذات الفوركس فتعلك علي يد خبير وتسأله ويجيبك وتعرف كل كبيرة وصغيرة هيفيدك جدا وعامة قول لغيرك لعل الله يفتح عليك ويساعدك كما ساعدت غيرك

moonlight32
12-14-2012, 22:22
ممكن اني اتعلم الي موجود في القرص بنفسي
كما ان التعلم النظري يختلف عن التطبيق جذرياً

forex star
12-14-2012, 22:35
كله دلوقتى بقى موجود على النت وكتير اوى بزياده يعنى مش محتاجه كورسات بفلوس
ودرجه تعلمك بتحتاج لمدى حبك للفوركس اذا كنتى فعلا حبه الشغلانه هتتعلمى ولو بالممارسه
اما لو مش حباها متتعبيش نفسك فى الفاضى

amira
12-14-2012, 23:40
انا بصراحه مش هلجا انى اخد قرص الا اذا ياست من انى اتعلم بنفسى
انا حابه انى اعرف كل شئ عن الفوركس بذاتى لما تعب فى المعلومه غير لما اخدها جاهزه

lolyta
12-15-2012, 00:22
انا بصراحه مش بعتمد اوى على موضوع الكورسات فى الفوركس لان عندنا فى مصر اغلب اللى بيدوا كورسات مبيكونوش على احترافيه عاليه والكلام اللى ممكن نعرفه فى الكورسات دى ممكن نتعمله من على النت وبيكون شرح بالفديوهات وشرح جيد ومن غير اى تكاليف لدفع الكورس او النزول من المنزل من الاساس ... انا بفضل التعلم عن طريق الانترنت و فكره اخذ كورسات لتعلم الفوركس فكره ليست محببه لى

brahimbba
12-15-2012, 00:24
السلام عليكم
اجل ساخبر كل من اعرف وسانشره فالنت فانا اتمنى للجميع الربح

mannon
12-15-2012, 10:40

لقيتة وانا ماشى ازاى واقع على الارض يعنى ؟
هقول هجيب كباية ماية واشرب القرص هههه
بخرج معاك على فكرة ،والله ياخت هايدى الكورسات مش كل حاجة وللاسف مش هتضيف حاجة لان اغلبهم عايزين فلوس كتير وخلاص

yaallah2
12-15-2012, 13:38
السلام عليكم
بالطبع سوف أخبر اصدقائى ولكن لن اذهب اليه لاننى احب ان اتعلم من خلال الفيديوهات
ولاننى احب ان اتعلم وابحث عن المحلومه بنفسى حتى أستطيع تذكرها دائما وحتى تركز فى عقلى
ولذلك سوف اخبر اصدقائى ومناراد الذهاب سوف يذهب اليها وسوف يتعلم الكثير وسوف يخبروننى ان كان هناك اشياء لا أعلمها وهم على علم بها لاننى دائما على تواصل معهم ان توصلت الى معلومه جديده اخبرهم بها وهم ان حصلو على معلومه جديدة عن الفوركس اخبرونى بها

ayman.shosha
12-15-2012, 13:40
والله لو الموضوع فيه خير هعرف طبعا كل اصحابى
بس لازم اروح الاول لوحدى اتأكد من جدية الامر
عشان ماحدش من صحابى يسخر منى

basma.bosy
12-15-2012, 13:42
انا افضل تعلم الفوركس بنفسى عن طلريق البحث والانترنت اما اذا وجدت كورسات مجزية فى هذا المجال بالطبع سوف اخبر اصدقائى حتى تعم الفائدة علينا جميعا

yacrao
12-15-2012, 13:52
سانشرها هنا بالمنتدى واخبر عن اصدقائي عنها طبعا لانها فرصة لنا نحن العرب ان نحاول
التحرك والوصول الى ما توصل اليه الغرب من تمكن في هذا العالم اخي الكريم واشكر لك
جهدك في هذا الموضوع المميز

Asmaa_R
12-15-2012, 14:01
اذا وجدت كورس مفيد مثل ذلك فلن اتردد في ان التحق به اذا كان في حدود امكانياتي المادية وفي حدود الوقت المتاح لي لانه اكيد سيفيدني في الحياة العملية كثيرا افضل من التعلم عبر الانترنت, واكيد ساخبر اصدقائي به

romy21
12-15-2012, 14:06
اولا الكورس الفعلي الي بيكون دامك افضل من الفيديو ده من وجه نظري الشخصيه كده ممكن استفسارات اكتر ليك وتفهم كل نقطه بس مشكله انه هيكون بفلوس كتير او الميعاد ممكن مشيكون مناسب فا معظم الناس بتلجأ للفيديوهات علي الانترنت وكده توفير للنفقات والوقت واكيد هقول للناس هحجب المعلومه ليه

forex4maroc
12-15-2012, 15:15
كان في مدة اجتماع لشركة فوركس في احد الفنادق في مدينة الرباط حيث كان التنظم جد جميل وحظره كبار الشخصيات

saly
12-15-2012, 16:22
اكيد لو عندى اصحاب مهتمين بالامر هعرض عليهم نروح سوى
بس عادة مش بفضل قرص غير اللى موجودين اون لاين هنا فى النت ..لكن اروح اكاديميه او كدا معتقدش هقدر

ahamed ali
12-15-2012, 23:48
الكورسات غير مفيدة وتعتبر القراءة والفيديوهات
على النت أفضل وتغني عن هذه الكورسات
كما أن أهم من الدراسة النظرية هي التجربة العملية
من خلال الحساب التجريبي ثم الحساب
الحقيقي فلتجربة خير معلم بعد معرفة المبادىء

azifek
12-16-2012, 21:34
أخي الكريم
لو أجد شيئ يجعلني أتعلم الفوركس بشكل ممتاز
و يجعلني أحقق مكاسب جيدة فإنني لا أتردد إطلاقا في ذلك

ana_masrya
12-16-2012, 22:00
انا عن نفسي لا احب فكرة اخذ قرص في الفوركس اعتقد انه مش مجدي
اوي وممكن تتعلم افضل منه من خلال النت يعنى انا اتعلمت التجارة من
خلال النت بحثت عنه الكتب المفيده والفيديوهات التعليمية وايضا نزلت
الحساب التجريبي وتدربت عليه فاعتمد علي نفسك افضل من كل شيء وبالتوفيق

hard$currency
12-16-2012, 22:49
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
من خلال وجهه نظرى اعتقد ان الفوركس يحتاج الى تطبيق عملى وليس نظرى فقط وهنا تاتى اهميه الحساب التجريبى
والذى لابد على التاجر ان يتعلم عليه بنفسه ولا يحتاج الى مشاهدات او اى قراءه نظريه
بالتوفيق للجميع

nabilo
12-17-2012, 01:00
بس مش كل القرصات مش بتبقى مفيده اكيد فى المفيد و مش بتلاقى فى حته تانيه و على حسب المكان اللى بتروحوا كمان و اعتقد ان حظاك فى القرص اللى بتقول عليه كان وحش مش اكتر

ezel
12-23-2012, 13:01
اكيد اول حاجة اتعلم منها جيدا واعمل بيها فلوس كثيرة
ثانيا اعطيها هدية لاصحابي وبعد ذلك انشرها في المنتديات

LiNDa1
12-23-2012, 13:07
●♥♥ :)السلام عليكم ورحمة الله وبركاته :) ♥♥●
اكيد ياغالي انا صديقاتي مااخفي عنه شيء وكل شيء اقوم به الا واخبرهم بيه اما يوقلو لي خطا ولا صواب
شكرا يغالي

asmoune
12-29-2012, 04:47
السلام عليكم
رغم أن إمكانية حدوث هذا قليلة ونادرة
إلا أنني سأقوم بإخبار كل أصدقائي الذين أعرف أن لديهم رغبة في التعلم
لأنه إذا حظرنا بعدد كبير سنستوعب أكثر
وإذا كانت فكرة غير واضحة لأحدنا فبالتأكيد سيكون أحدنا قد فهمها
وبعدها نقوم بتبادل المعلومات والشروحات بيننا

محمود شبايك
12-29-2012, 12:24
انا عن نفسى انا هاروح لوحدى لان الشعب المصرى
عنده حساسية من ناحية البورصة عموما ومش يعرفوا حاجة عن الكلام ده

yassoo011
12-29-2012, 13:01
هو فيه كورسات فوركس فعلا وتكلفتها بين 800 ج الى 1000 ج
وهي جيدة جدا للمعرفة بالفوركس وتحقيق ربح

forex2013
01-10-2013, 18:56
اكيد حخبر اصدقائى حتى تعم الفائده علينا جميعا ولكن انا اعتقد بالنسبه للتجار الذى يحصلو على قرض من اجل التداول هذا خطر كبير جدا وذالك بسبب المخاطر التى تواجه اى قرض تحصل عليه وتعرض نفسك الى مشاكل قانونيه ونفسه فى حالة عدم سداد اقساط القرض فى موعيدها

احمد سيد
01-10-2013, 20:12
انا ارى ان اكورسات لاتفدني اكثر من التعلم بنفسي اكثر لان تعبك في الوصول للمعلومة هيفيدك اكثر من الكورسات وهتلاقي كتب وفيديوهات كثيره على اليوتيوب وفيها شرح للفوركس من اوله لاخره بالتوفيق باذن الله

alilouz
01-10-2013, 20:28
انا باحضر كورسات فعلا لبعض الناس اللي باثق فيهم وفي رؤيتهم وباحب اتابع جديدهم

اتعامل مع الموضوع زي اي كورس تاني بتاخده في مجال شغلك او دراستك

mino-2010
01-10-2013, 20:42
هي على حسب الإفادة
رح يكون رد الفعل وشكرا

maham
01-10-2013, 20:48

وتعتبر القراءة والفيديوهات على النت أفضل وتغني عن هذه الكورسات كما أن أهم من الدراسة النظرية هي التجربة العملية
من خلال الحساب التجريبي ثم الحساب الحقيقي فلتجربة خير معلم بعد معرفة المبادىء الأولية للتداولهو انن الواحد ميتعلمش فوركس من قورصات بصراححه . ودا طبعا لان عندنا فى مصر اغلب اللى بيدوا قرصات مش تمام

ملكة الرومانسية
01-10-2013, 20:55
انا عن نفسي هروح واتعلم واقول لاصحابي وماله يعني لما اقولهم مبحبش انا الناس اللي تداري وتتخابث دي بصراحه مببلعهمش بتبقا حاجه خنيقه اوي

ياسر
01-10-2013, 20:56
بسم الله الرحمن الرحيم
والله هذا سؤال جميل وبه من المعانى ما به ولكن اقول ان الدال على الخير كفاعله والله يحب العبد العطاء فلو علم الله منك انك تخلص مع الناس وتحب لهم الخير لااخلص الله معك وارغم الدنيا على ان تأتيك وهى راغمه يعنى يسخرها لك نسأل الله الاخلاص

harimeche
01-10-2013, 21:21
على مـــا أضن بتكلم بالعامية

المرجو التكلم باللغة العربية لكي نفهم أكتر

مع تقديرات لك أخي ولا أنوي فيهـــا شيء

princeua
01-10-2013, 21:22
لا اخي الكريم ساعرضها لو كانت مكشوفة بس لو كانت استراتيجيات سرية وغير معروة على السوق اطلاقا اكيد راح اضمها وابقيها لنفسي لان التجار الكبار حسب ما عرفت لا يبيحون باستراتيجياتهم ابدا ولا يعرضونها على السوق