PDA

View Full Version : انا مبتدأ ولا اعرف ما هو الفوركس

Pages : [1] 2

Mohamad kasem
02-20-2016, 12:40
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
انا مبتدأ في الفوركس ولا اعرف اي شيء عنه
وكيف تداول الاموال فيه وما مدا الربح والخساره
وشكرا لكم

latraaa
02-20-2016, 13:40
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على الطرح و على الرأي و على المعلومات التي تقدم بها الإخوة الكرام و أنا أنصحك بالعمل على التعلم من خلال المتدى و لا تقلق لما قد يحصل معك من مشاكل لكنك سوف تتعلم رويدا رويدا

take-profit
02-20-2016, 15:35
اذا كنت مبتدئ و تريد التعلم من الممكن الانتقال الي اليوتيوب او القسم التعليمي هنا
و البحث عن الجروس المشروحة و الكتب او دورات في الفوركس

OsamaNasser
02-20-2016, 19:11
اهلا بيك يا اخي
كلنا هنا كنا مبتدئين في يوم من الايام ومحدش فينا دخل المجال عبقري زمانه وعارف كل حاجه
المهم دلوقتي انك تعرف ازاي تتعلم وتمشي علي الطريق السليم

soad labib sadek
02-20-2016, 19:56
الاخ الفاضل اهلا و سهلا بك و بحضورك و بالنسبة للفوركس هو تجارة العملات اي بيع و شراء العملات علي امل بيعها او شراءها في وقت لاحق بعد ان يتغير السعر لعمل ربح من تلك العملية و الربح في هذا المجال يتوقف علي خبرتك العملية

بالتوفيق

صالح ابراهيمي
02-20-2016, 20:15
كم ورحمة الله وبركاته
يتيح للمستخدمين حرية الوصول إلى المعلومات الموثوق بها السوق من مجموعة متنوعة من المصادر، بما في ذلك الحقيقي
عروض الأسعار الساعة، أخبار دولية، المؤشرات والتقارير الاقتصادية التي تصدرها الحكومة، وكذلك
الشركات العامله في هذا المجال من اجل اعطاء هامش من الحريه للمتداول ان يعمل به راجيا من الله التوفيق لكل
المتاجرين بالفوركس ومزيد من النجاح

jallou
02-20-2016, 22:51
يتداول زوج الدولار الأمريكي مقابل الين الياباني بحلول الساعة 06:55 بتوقيت جرينتش حول مستوي 112.55 من سعر الافتتاح 113.30،وسجل أعلى سعر 113.58 وأدنى سعر 112.27 الأدنى منذ 31 تشرين الأول أكتوبر 2014.

ghiles
02-20-2016, 22:57
السلام عليكم ورحمة الله وتعالى وبركاته يا اخي الكريم انا شخصيا اضن ان الفوركس هو موقع لربح المال عن طريق متاجرة العملات.سلام

doola2020
02-21-2016, 13:14
اخي الكريم الفوركس موضوع كبير ، ويحتاج إلي أشهر لتعلمه ، ففي البداية قم بمراسلتي وأنا إن شاء الله سأقوم بإرسال توصيات لك علي الموبايل عبر الواتساب مجانا

The_Gahbaz
03-09-2016, 14:41
اهلا بيك يا اخي العزيز
كلنا هنا كنا مبتدئين في يوم من الايام ومحدش فينا دخل المجال عبقري زمانه وعارف كل حاجه
لذلك ادخل علي المنتدي التعليمي وابداء رحله تعليمك من البدايه

newlookmostafa
03-09-2016, 14:43
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
القسم التعليمى بالمنتدى به العديد من الشروحات الجيدة
تقبل مررررروورررى
تحياااااااااتى

youbixx
03-09-2016, 14:49
السلام عليكم ورحمة الله وتعالى
سوق الفوركس هي عبارة عن شراء العملات وبيعها وهي واحدة من أكثر الأسواق سرعة في النمو في العالم
اعتبارًا من العام 2007 وحتّى العام 2010، تزايدت الأنشطة في سوق الفوركس بنسبة 20%، مع بلوغ متوسّط التداولات اليومية حوالى 4 ترليار دولار في أبريل من العام 2010.

aym
03-09-2016, 15:02
اهلا بيك فى المنتدى اخى يجب ان تكون اول خطوة لك فى الفوركس هو التعلم ومعرفة كل شئ عن الفوركس ومعرفة
كيف تبدء فى التداول وكل هذا ممكن تجدة فى القسم التعليمي بالمنتدى

Taibi Abdelkader
03-09-2016, 15:11
اهلا بيك يا اخي العزيز
اذا كنت مبتدئ و تريد التعلم من الممكن الانتقال الي اليوتيوب او القسم التعليمي هنا
و البحث عن الدروس المشروحة و الكتب او دورات في الفوركس

mediapro
03-09-2016, 15:15

mourada
03-09-2016, 17:10
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
اخي العزيز انصحك بالتعلم الجيد قبل فتح اي حساب حقيقي في سوق الفوركس و لديك هذا المنتدى و خاصة القسم التعليمي يمكنك ان تتعلم فيه الكثير و كذلك مشاهدة الفيديوها غلى اليوتيب

hamza215rix
03-09-2016, 17:14
بسم الله الرحمان الرحيم
السلام عليكم اعضاء منتدى فوركس العرب
اتمنى ان تكونوا في تمام الصحة والعافية
وشكرا لكم
وبالمناسبة شكرا على تقديم مثل هذه المواضيع واتمنى ان تنتشر مثل هذه المقالات في المنتدى وشكرا
بالتوفيق للجميع

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
استغفر الله
الحمد لله
الحمد لله
59

---------- Post added at 02:14 PM ---------- Previous post was at 02:12 PM ----------

بسم الله الرحمان الرحيم
السلام عليكم اعضاء منتدى فوركس العرب
اتمنى ان تكونوا في تمام الصحة والعافية
وشكرا لكم
وبالمناسبة شكرا على تقديم مثل هذه المواضيع واتمنى ان تنتشر مثل هذه المقالات في المنتدى وشكرا
بالتوفيق للجميع

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
استغفر الله
الحمد لله
الحمد لله
58

ملاك الروح
03-09-2016, 18:13
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
اخي الفوركس هي تجارة على الانترنت تضم العقود الاجلة من السلع والعملات والاسهم وغيرها
اتمنى لك التوفيق
تقبل مروري

salimkala
03-11-2016, 17:33

mego997
03-12-2016, 19:36
انصحك اخي بالدخول الى القسم الخاص بالمبتدئين ستجد فيه الكثير من المواضيع المفيده

youssef salieb
03-15-2016, 04:45
السلام عليكم ورحمه اله وبركاته
اهلا ومرحبا بكم اعضاء المنتدى الكرام اللهمم وفققكم وفقا كثيرا ابشركم بأنكم اخترتو مكانا صحيحا وهو تجاره الفوركس وهى تعد من احدى واوقى التجاره فى العالم وهى مربحه جداااا واتمنى لكم دوام النجاح والتوفيق
حياكم الله اخوانى واخواتى واتمنى لكم ربح وفير
مع كامل احترامى لكم جميعا وشكرا لكم والسلام عليكم

---------- Post added at 01:41 AM ---------- Previous post was at 01:40 AM ----------

اهلا ومرحبا بكم اعضاء المنتدى الكرام اللهمم وفققكم وفقا كثيرا ابشركم بأنكم اخترتو مكانا صحيحا وهو تجاره الفوركس وهى تعد من احدى واوقى التجاره فى العالم وهى مربحه جداااا واتمنى لكم دوام النجاح والتوفيق

---------- Post added at 01:42 AM ---------- Previous post was at 01:41 AM ----------

---------- Post added at 01:43 AM ---------- Previous post was at 01:42 AM ----------

---------- Post added at 01:45 AM ---------- Previous post was at 01:43 AM ----------

mego997
03-26-2016, 18:50
انصحك اخي بالدخول الى القسم الخاص بالمبتدئين ستجد فيه الكثير من المواضيع المفيده

latraaa
03-26-2016, 19:05
مشكور اخي الكريم على الموضوع و على الطرح و على الراي و على المعلومات القيمة الراقية التي تقدمت بها و اليت أتمنى ان يستفيد منها الإخوة الكرام، و نصيحة مني لك لا تبدأ بالتداول قبل أن تتعلم من المنتدى طرق العمل

mego997
04-02-2016, 16:44

Abughali
04-02-2016, 16:47
اسلام عليكم و رحمة الله و بركاته
الفوركس أخي الكريم هو تبادل العملات و يكون الربح من خلال الفارق في سعر التبادل ... فهو شبيه للبرصه ولاكن بمجال أوسع و أفضل حيث انه تتابع انت أعمالك و صفقاتك بنفسك بدون وسيط او شركه
و بالتوفيق للجميع إنشاء الله

mego997
04-10-2016, 20:44

اكرم التميمي
04-10-2016, 20:50
الفوركس سوق كبير يحتاج الى الكثير من التعلم والمتابعه والجهد المتواصل حاول ان تدخل الى حساب تجريبي حتى تتمكن من التعلم على كيفيه دخول الصفقات حاول الدخول الى الاقسام التعليميه فيها الكثير من المواضيع التي تهمك

hamed mohamed
04-10-2016, 21:18
مشكور اخي الكريم على الموضوع و على الطرح
و على الراي و على المعلومات ....
القيمة التي تقدمت بها و التي أتمنى ان يستفيد منها الإخوة الكرام... إن شاء الله، ......
كما أتمنى ان نراك تحقق الكثير إن شاء الله، بالتوفيق......
......*********/////........

رومانى
04-10-2016, 22:00
يجب عليك القراءة الدائمة لكى تتعلم ماهو الفوركس لانك ستدهش من هذا العلم
الكبير والمتسع علم اقتصادى ملئ بالمصطلحات الجديدة علينا والاستراتيجيات
والموال الكثيرة جدا فهو اكبر سوق لصرف العملات الاجنبية فى العالم .

mohamedelfiky
04-10-2016, 22:18
بسم الله الرحمن الرحيم اخى الكريم بكل بساطة الفوركس زيك زى الراجل بتاع عملات الصرافة بالظبط بتشترى وتبيع عملات وبتاخد فرق البيع او الشراء ...$$$$

رومانى
04-10-2016, 22:58
الفوركس هو اكبر سوق لصرف العملات الاجنبية فى العالم ويبلغ حجم التداول فى
هذا السوق الضخم خمسة تريليون دولار ويشترك فى هذا الفوركس اكبر
البنوك العالمية والمركزية فالعالم لا يستغنى عن العملات الاجنبية
سواء فى الشراء او البيع .

---------- Post added at 07:58 PM ---------- Previous post was at 07:29 PM ----------

الفوركس هو اكبر سوق لصرف العملات الاجنبية فى العالم ويبلغ حجم التداول فى
هذا السوق الضخم خمسة تريليون دولار ويشترك فى هذا الفوركس اكبر
البنوك العالمية والمركزية فالعالم لا يستغنى عن العملات الاجنبية
سواء فى الشراء او البيع .

dhmo
04-12-2016, 00:21
بسم الله الرحمن الرحيم اخى الكريم بكل بساطة الفوركس زيك زى الراجل بتاع عملات الصرافة بالظبط بتشترى وتبيع عملات وبتاخد فرق البيع او الشراء ...$$$$

يعتبر ده اقرب تشبيه وهو الفوركس سوق تجاري اخي زيه زي اي سوق عادي هيكون فيه مكسب وخساره عادي اهم حاجه انك تعرف امتى تشتغل فيه وازاي علشان يكون
مكاسبك اكتر من خسائرك وتواصل ووتعلم فيه

jaouad ouaiss
04-12-2016, 17:58
شي عادي يااخي ليس هناك شخص دخل المنتدى و هو محترف
لا المحترفين عندهم اولويات اكبر لكن انصحك ان تقرا المواضيع في قسم التعليمي هنا في المنتدى ابحث عنه .

moodyloveelromansy
04-12-2016, 18:20
حياك الله اخى الكريم
واتمنى انى ربنا يوفققك انت وجميع اعضاء المنتدى الكرام
ويرزققكم من حيث لا تعلمون
واراااك فى القمه ان شاء الله انت وجميع اعضاء المنتدى لقد احسنتم الاختيار فى هذا المجال وهذه الشركه شركه انستا فوركس الاقوى على الاطلاق فى مجالها وتقبل مرورى وتحياتى لك وللاخوه الكرام جميعا ان شاء الله موفقيين دائما

adamarwan
04-12-2016, 18:26
لا عليك ممكن ان تتعلم وان تمشى بخطى تاية الى ان تتعلم
ما عليك الان الى ان تحد احد المواضيع وكدالك الفيدوهات التى بها ممكن ان تتدرب الى ان تصل ما تريد
ومن تم تجررب الامر فى الحساب التجريى

neverlit5
04-13-2016, 16:22
اخى العزيز انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصت الفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

بروفسير العرب
04-13-2016, 16:48
اولا يجب ان تفتح حساب تجريبى وتتدرب عليه لمدة كافيه ثم تعلم كثيرا
من خلال الفديوهات واللمحاضرات فى هذا المجال ويجب عدم دخول الصفقات بشكل عشوائى دون تحليل مسبق
وايضا الابتعاد عن الطمع فى الربح الكثيرا

doaa sary
04-13-2016, 17:26
اهلابيك اخى الكريم
والبونص
بتتاجر بية بس
وتسحب ارباحك
كسبت يعنى تاخد فلوس حقيقية
خسرت شكرا وتستنا شهر جديد فرصة جديدة وتعمل بونص ورردود جديدة
واتعلم التداوال من القسم التعليمى

touab.ali
04-13-2016, 18:00
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته اخي الكريم الفوركس هو سوق من اكبر
الاسواق في العالم و الكرة الارضية و فيه تستطيع ان تربح الكثير او العكس صحيح

جمال صادق
04-13-2016, 18:05
اخى اعتقد ان الفوركس هو ذلك البرنامج البسيط الذى يسمح لنا باستخدام مهارت التواصل بالسوق الحى فى عمل تداولات ناجحة و ممكنة للاستخدام فى السوق

Hazem hassan
04-13-2016, 18:08
كنا مبتدئين في يوم من الايام ومحدش فينا دخل المجال عبقري زمانه وعارف كل حاجه الفوركس موضوع كبير ، ويحتاج إلي أشهر لتعلمه النسبة للفوركس هو تجارة العملات اي بيع و شراء العملات علي امل بيعها او شراءها في وقت لاحق بعد ان يتغير السعر لعمل ربح من تلك العملية

alexmecano
04-13-2016, 18:44
اهلا بحضرتك معانا و انا ايضا مبتدا لكن من خلال هذا المنتدى الرائع نستطيع ان نتعلم و نصل فالجميع يبدا من الصفر ولا تياس و ثق فى انك سوف تصل الى هدفك بالعمل و الاجتهاد ان شاء الله و نحن فى خدمتك

Carlos
04-13-2016, 18:52
اخى العزيز سوق الفوركس سوق تبادل العملات الاجنبية وسوق يوجد بية خطورة عالية ويوجد من يخسر جميع اموالة والدخول فى الفوركس لابد بعد دراسة كبيرة للتحليل الفنى والاساسى بلتوفيق

dhmo
04-13-2016, 19:44
اخى العزيز سوق الفوركس سوق تبادل العملات الاجنبية وسوق يوجد بية خطورة عالية ويوجد من يخسر جميع اموالة والدخول فى الفوركس لابد بعد دراسة كبيرة للتحليل الفنى والاساسى بلتوفيق

هناك اكتر من تحليل وهو انت ممكن تعمل في المجال ده بطرق كتير مش طريقه واحده وايضا تقدر تختار الطريقه الي تناسبك بعد ما تجرب طرق كتير بس النهايه الخبره وفهم السوق
وتحركات الاسعار بتساعدك اكتر

mego997
04-16-2016, 23:15

samir011
04-16-2016, 23:22
السلام عليكم اخى الكريم بالنسبة لأنك مبتداء انصحك بالذهاب للقسم التعليمى فى المنتدى وهناك ستجد الكثر من الشروحات التى سوف تستفاد منها

متداول خسران
04-17-2016, 01:01
سبحان الله وبحمده عدد خلقه ورضا نفسه وزنة عرشه ومداد كلماته . اللهم اغفر للمسلمين والمسلمات والمؤمنين والمؤمنات الاحياء منهم والاموات
موضوع تعريف الفوركس موضوع مهم ننتظر منكم المزيد :bravo:

yousse
04-17-2016, 09:32
الفوركس أخي الموبنتدؤ هو التجارة في العملت الأجنبية وكدلك هو يطلب بعد الوقت من أجلاً تتعلم ه لا يمكن أن تتعلم في شهر أو شرين ودا أردت أن تحترفه ستحترفه

رومانى
04-17-2016, 13:33
يا اخى عليك بالاطلاع على الفوركس سواء فى المنتدى التعليمى فى المنتدى او على
غيرها سواء فيديوهات على اليوتيوب او مواقع غيرها وهناك كتب تعليمية
وايضا التعلم من خلال خبرات الاعضاء لانه مهم تعلم الفوركس قبل التداول .

mohamedelsayed
04-17-2016, 13:37
السلام عليكم اخى الكريم انصحك فى البداية بمتابعة دورات على الانترنت
لتتعلم المجال جيدا قبل بدايته لكى لا تخسر خسارة كبيرة وبالتوفيق للجميع

بروفسير العرب
04-17-2016, 13:37
يوجد شروحات كثير للتعلم الفوركس صعب ان احد يشرحلك الموضوع
عن طريق الكتابه لازم تتفرج على فديوهات تعليميه وتجرب على حساب تجريبى حتى تعرف
الموضوع وتقدر تقرر ازاى كونت تبدا ام لا

عبد الرحيم رافا
04-17-2016, 13:40
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
اصبحنا واصبح الملك لله اللهم اني اسالك خير هذا اليوم و صباح الخير لجميع الاعضاء
الفوركس اخي هو تجارة العملات في سوق الاوراق المالية

ابوفؤاد
04-17-2016, 13:45
الامر ليس بالصعوبه و لا بالسهوله ننعم انه السهل الممتنع كما يقال مال يباع مقابل مال عمله امام الاخرى
و انت اما تربح من الصفقه او تخسر حسب ما سار السعر بانسبه للصفقه التى ابرمتها و هذا باختصار و عليك البحث

zead ahmad
04-17-2016, 14:07
ان كنت جديد ولا تعرف اى شيء عن التداول عليك بان تفهم وتدرك كيفية التداول لان التداول ما هو الا فهم وادراك لو انت تعلم كل شيء عن الفوركس من السهل جدا معرفة كل شيء عن التداول سوف تربح منه

dhmo
04-17-2016, 14:08
السلام عليكم اخى الكريم بالنسبة لأنك مبتداء انصحك بالذهاب للقسم التعليمى فى المنتدى وهناك ستجد الكثر من الشروحات التى سوف تستفاد منها

كنصيحه هنا اهم حاجه علشان تحقق ما تريد وتحقق امنياتك هنا انك تعمل على انك تواصل وتتعلم المجال الي انت فيه كويس اوي ومع الخبره الجيده هيكون عندك
الاسلوب وطريقه المتاجره لتصل لاهدافك

jaouad ouaiss
04-17-2016, 14:16
يمكنك اخي ان تتوجه الى احد الاقسام التعليمية من اجل اخد الدروس دات العلاقة بتعلم الفوركس او فيديوهات والاشتراك في دورات تعليمية تمكنك من فهم المجال بشكل جيد

mego997
04-24-2016, 00:15

kymslye
04-25-2016, 19:07
أخي لمبتدئ ركز على هده الأشياء لكي تصبح محترف الشموع اليابانية خطوط الترند نقاط الدعم والمقاومة المؤشرات نسب فيبوناتشى نظرية نماذج التشارت الفجوات وإن شاء الله تصبح محترف

yahia1
04-25-2016, 22:08
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم
اشكرك علي هذا الموضوع الشيق اتمني لك التوفيق
جزاك الله كل خير و تقبل مروري

يونس فيدير
04-25-2016, 22:25
ما هو الفوركس؟

تاريخ الفوركس
الفوركس هو مصطلح يستخدم لوصف سوق العملات العالمية ومن الممكن أن يشار إليه أيضا بـ اف اكس. ومن خلال هذا السوق يتم تداول كافة العملات العالميه. وقد تم انشاء هذا السوق عام 1971 عندما انتقلت الاسواق العالميه من الاسعار الثابته الى أسعار صرف متغيره. ونتيجة لحجم السوق وسيولته الهائله, اصبح سوق الفوركس أكبر وأهم الاسواق الماليه في العالم.

سوق العملات الأجنبية متاح على مدار 24 ساعة,5 أيام في الأسبوع
حجم التداول والسيولة العالية في السوق توفر السهولة في تداول معظم العملات
تواجد الأدوات الخاصة التي تساعدك وتتيح لك تحديد المخاطرة الخاصة بك
سوق العملات الأجنبية هو سوق شفاف وواضح, فكل ما القيام به عليك هو متابعة الأخبار والمعلومات الخاصة بالسوق
سعر الصرف
سوق الفوركس يلعب دورا لا غنى عنه لتحديد أسعار الصرف العالمية. سعر الصرف هو عدد من الوحدات من عملة دولة التي يجب أن يتم تبادلها من أجل الحصول على وحدة واحدة من عملة دوله اخرى. سوق سعر الصرف بين عملتين يحدده التفاعل الرسمي والخاص بين المشاركين في أسعار صرف العملات الأجنبية في السوق.

المشاركون في السوق
المشاركون الرئيسيون في سوق العملات الأجنبية هم : المصارف المركزية, المصارف التجارية, المؤسسات المالية, صناديق الاحتياط, الشركات التجارية والمستثمرين الافراد.

مع التطور التكنولوجي ، أصبحت شبكة النت العالمية وسيله سهله للتداول، كما بامكانها أن توفر للمستثمرين الأفراد والمتداولون الوصول إلى جميع اخبار سوق الفوركس، التكنولوجيا، والأدوات.

mego997
04-28-2016, 01:42

sabahnamous
05-06-2016, 14:41
الســــــــــــــــــــــ ـلام علـــــيــــــــــــكم و رحمــــــــة الله تعـــالى و بــــركــــاته
أخـــي الكـــريـــم أنــصـــحـــك بـــزيـارة القســـم التعليمــــي للمنتــــــدى
بالتـــــوفيـــــــــق للجــــميـــــع موفــــــقـــون انشــــاء الله

Mr-alialkhbeer
05-06-2016, 16:07
بالفعل مؤشر البولنجر من افضل المؤشرات على الإطالاق ويمكن بناء الكثير من الإسراتيجيات عليه
اتمنى لك دوام التوفيق والنجاح اخي الكريم
تقبل مروري واحترامي ،،،

hossam_nada
05-06-2016, 16:35
الســـــــلام عليكم ورحمة الله تعالى و بركاته
مرحبا بك اخى الكريم فى المنتدى
ومرحبا بك فى عالم الفوركس المتقلب
انصحك باللجوء الى اليو تيوب
وعمل حساب ديمو اولاا والمتاجره عليه قبل الدخول على الفوركس وتخاطر فيه

nuclear2010
05-06-2016, 16:47
السلام عليكم جميعا
يجب عليك القراءة الدائمة لكى تتعلم ماهو الفوركس لانك ستدهش من هذا العلم
الكبير والمتسع علم اقتصادى ملئ بالمصطلحات الجديدة علينا والاستراتيجيات
والموال الكثيرة جدا فهو اكبر سوق لصرف العملات الاجنبية فى العالم .
تقبل مرورى

ghost.mastar
05-06-2016, 17:53
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى الكريم عندك فى المنتدى قسم خاص بالشروحات الخاصه بالفوركس بها كل ما تتمناه من شروحات وفوائدها كثيره وعندك اليوتيوب والاستاذ جوجل تقدر تدور براحتك وتاخد وقت علشان تتعلم

csebai12
05-06-2016, 19:18
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته مشكور اخي على الموضوع
سوق الفوركس هو اكبر سوق في العالم و يمكن ربح مبالغ كبيرة منه بمبالغ بسيطةايضا يمكن ان تخسر فيه الكثير

the iraqiwae knight
05-06-2016, 19:23
السلام عليكم
اخي الكريم
كلنا كنا في بداية الامر مبتدئين ومع مرور الوقت سوف تتعلم ولكن انصحك بالقراءة بتركيز وتمعن ابدا بكتب الفوركس للمبتدئين ثم طور نفسك شيئا فشيئا واطلع على الشروحات في اليوتيوب
تقبل مروري

khshaba1985
05-06-2016, 19:31
السلام عليكم
ممكن اخى الكريم تتعلم من الموقع او اليوتيوب او مواقع كثر للشرح اة اكتب فى جوجل

seyyid ali
05-06-2016, 19:32
شكرا اخي العزيز علىهدا الموضوع انا ايضا مبتدء في الفوركس و اتمني ان استفيد منه :)

nader.nabil
05-06-2016, 20:01
مساء الخير
حضرتك انت ممكن تفهم الفوركس من وجهه نظرك او بمعنى صح على حسب ما دماغك تفهمه
يعنى حدد هدفك انت عايز ايه
وشكرا

abdelmadjid41
05-06-2016, 20:41
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخي الكريم عليك بقراءة الكتب ومشاهدة الفيديوهات ستتعلم الكثير وخاصة الكتب ابحث فقط

khshaba1985
05-06-2016, 20:45
اذا كنت فى البداية ولا تعلم شيئا و تريد التعلم من الممكن الانتقال الي اليوتيوب او القسم التعليمي هنا

Khodz20
05-06-2016, 20:46
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
اخي كلنا مبتدئين ومثلك في مجال الفوركس
لكن اخي هنا في المنتدى كل شيء موجود لكي تتعلم وتكون محترف .
بالمنتدى به شروحات كثيرة للفوركس اتعلم منها.

Imad-ox
05-06-2016, 20:58
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم اخوتي الكرام
الفوركس عملية يقوم بها الانسان من الأزل واليوم هو نسخة مطورة عن القديم

smart vision
05-06-2016, 21:33
اهلا اخي ، و مرحبا بك ،
اي محترف وإلا كان مبتدإ ولهذا اريد ان يكون سقف طموحاتك عالي جدا ،
انصحك بالإستماع إلى نصائح الأصدقاء ، وحاول التعلم وتطبيق ما تعلمته قدر المستطاع في الحساب التجريبي ،
اتمنى لك التوفيق ، تحياتي

متداول خسران
05-06-2016, 21:50
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله وأفضل الصلاة وأتم التسليم على سيدنا محمد وعلى آله الطيبين وصحبه الغر المحجلين
ومن والاهم واتبع هداهم إلى يوم الدين السلام عليكم و رحمة الله تعال و بركاته اعضاء المنتدى الافاظل
اشكرك صديقي لطرحك موضوع تعريف الفوركس للمبتدئين

abderrahmenanis
05-06-2016, 23:51
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على الطرح و على الرأي و على المعلومات التي تقدم بها الإخوة الكرام و أنا أنصحك بالعمل على التعلم من خلال المتدى و لا تقلق لما قد يحصل معك من مشاكل لكنك سوف تتعلم رويدا رويدا

dhmo
05-07-2016, 01:14
شكرا اخي العزيز علىهدا الموضوع انا ايضا مبتدء في الفوركس و اتمني ان استفيد منه :)

ابتدي اعرف القواعد الاساسيه للعمل في المجال ده اخي هيا الاساس بالفعل الي لازم المتاجر يمشي عليها علشان يقدر يحقق لنفسه النجاح الي بيحلم بيه وطبعا
ده اساس الخبره نفسها

nassim126
05-07-2016, 14:32
السلام عليكم اخي مادمت لديك الرغبة في ان تصبح مضارب كبير فابدأ بقرائة جميع الكتب المتعلقة بالفركس وابدا بالمبتدئين بالتوفيق

hamzakaka
05-07-2016, 14:39
السلام عليكم ورحمة الله وتعالى وبركاته
اذا كنت مبتدئ و تريد التعلم من الممكن الانتقال الي اليوتيوب او علي المنتدي التعليمي وابداء رحله تعليمك من البدايه
بالتوفيق

latraaa
05-07-2016, 17:32
مشكور أخي الكيرم على الموضوع و على الرأي و على الطرح القيم و على المعلومات التي تقدمت بها و التي اتمنى ان نراك تحقق الكثير إ نشاء الله، كام أتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إ نشاء الله

aissaalg
05-27-2016, 21:35
الســـلام علــيــكم و رحمـة الله تعـالى و بــركـاته
صديقي العزيز أسئلة وجيهة أنــصـحــك بـــزيـارة القســم التعليمـي للمنتــدى للإجابة الواضحة و المزيد من المعلومات الهامة

latraaa
05-27-2016, 21:48
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على الرأي و على الطرح الراقي القيم و على المعلومات التي تقدمت بها و أتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله في المستقبل القريب إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

messaoud43
05-27-2016, 21:51
الســـلام علـــــيــــكم و رحمــة الله تعـــالى و بــــركــاته
أخـــي العزيز أنــصـــحـــك بـــزيـارة الفضاء التعليمــــي للمنتــــــدى
بالتـــــوفيـــــــــق للجــــميـــــع موفــــــقـــون انشــــاء الله

harimeche
05-27-2016, 22:27
الســــلام عليكم ورحمة الله

لكي تفهم الأمر وتصبح محترف فالطريق أمامك طويل جداا

على أي يجب ان تغطي ثلاثة محاور رئيسية

التحليل الفني والأساسي

الإدارة المالية

وإدارة رأي المـــال

وقد تحتاج لأكثر من 5 سنوات لكي تستطيع

أن تستوعب ما دكرت لك وتربطه بالسوق

مع التحية وبالتوفيق

zaza0519
05-28-2016, 00:12
شكرا لك عن طرحك هدا الموضوع
أتمنى لو جميع الأعظاء أن يبدون لنا بمواضيعهم المتعلقة بالفوركس كي نستطيع فهم هدا السوق الغامض

drissou45
05-28-2016, 00:15
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته , مساءكم مبروك ,
بارك الله فيك انصحك بكتاب المبتدئين وشكرا لكم
تقبلو مروري , تحياتي لكم

ahmadfool
05-28-2016, 00:16
اذا كنت مبتدئ و تريد التعلم من الممكن الانتقال الي اليوتيوب او علي المنتدي التعليمي وابداء رحله تعليمك من البدايه
بالتوفيقاذا كنت مبتدئ و تريد التعلم من الممكن الانتقال الي اليوتيوب او علي المنتدي التعليمي وابداء رحله تعليمك من البدايه
بالتوفيق

abdomj
05-28-2016, 01:37
الفوركس بساطه هوا تبادل وشراء العملات لو فى عمله عايز اشتريها بشتريها
ولو فى عمله عايز ابيعها ببيعها عادى عمرك شوفت اسهل من كدة خوووى وشكرا

مدونة
05-28-2016, 01:40
افضل شئ الاخر الفاضل هو الذهاب الى القسم التعليمى من المنتدى فهناك شرحات جيدة جدا جدا جدا
وشكــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــر

mohamed321
05-28-2016, 01:45
مشكور اخي الكريم على الموضوع و على الراي و على الطرح القيم و على المعلومات القيمة التي تقدمت بها وأتمنى أن نراك تحقق الكتير إن شاء الله، و بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله ونتظر المزيد من الموضوعات
الفوركس هو تجارة العملات بيع عملية مقابل عملة او شراء عملة مقابل عملة اخرى لذل هو سوق ضخم جدا ويحتاج الى علم ومعرفة وممارسة حتى تحقق النجاح................

Mohanad2017
05-28-2016, 01:47
أخى الكريم الفوركس هو منتدى سهل وبسيط يقوم على تجاره العملات وليس له ربح محدد ففى بعض الاحيان يتغير ولكن تأكد انك دائما
سوف تربح منه

nader
05-28-2016, 01:52
اهلا بيك فانت في المكان الصحيح
حاول ان تتعلم من المنتدى قدر الامكان فهنا ستجد الكثير من لمقالات الغنية والقوية
في مجال الفوركس وتبدء في وضع ردود تستفيد منها على شكل بونص تتاجر به فيما بعد
بالتوفيق

masr16
05-29-2016, 12:42

haitham mostafa agwa
05-29-2016, 13:29
الكل فى الفوركس عامة دخل هذا المجال ولم يكن يعلم اساسا ما معنى كلمة فوركس
ويجب عليك ان تتعلم فعليك فى هذا المنتدى بالقسم التعليمى وستجد غايتك هناك ان شاء الله

zaza0519
05-29-2016, 14:04
أتمنى لو جميع الأعظاء أن يبدون لنا بمواضيعهم المتعلقة بالفوركس كي نستطيع فهم هدا السوق الغامض

جمال صادق
05-29-2016, 14:14
اعتقد ان الفوركس هو السوق الاكبر فى العالم و انة من الممكن ان يكون كمعرفوا و على اساسا كبير من توقع التتابعات التى نراها قابلة لفهم السوق و توقع المزيد منها

zaza0519
05-29-2016, 14:52

عرآقي
05-31-2016, 03:35

masr16
06-04-2016, 04:26

Kamalsafi
06-04-2016, 14:44
تداول الفوركس هو شبيه للغاية بتداول الأسهم، تشتري بسعر أقلّ وتبيع بسعر أعلى. تتمثّل إحدى منافع تداول الفوركس بعدم اضطرارك للإختيار من بين آلاف الشركات أو القطاعات. بالإضافة الى قدرتك على جعل الأمور حتّى أبسط من اختيار أي من الشركات ترغب في شراء أسهمها.

tenon
06-04-2016, 15:38

وهناك في اليوتيوب الفيدوهات جيده بالفعل للتعلم بس لازم الاول المتاجر يكون عنده خلفيه علشان الفديو بيكون جاي لجزئيه معينه وليس شامل اذن التعلم من الكتب هو المرحله الاولى
وبعدها يكون التعلم من الفيدويهات

ahmedshrif1
06-04-2016, 15:48
وشكرا لكم
والله المستعان وربنا يكرم الجميع ان شاء الله ونحقق ربح كوويس مع بعض باذن الله تعالى

never
06-05-2016, 06:21
مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة التي تقدمت بها و أتنى ان يعرف الإخوة الكرام كيف يستفيون منها إن شاء الله والمهم التعليم اولا وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى الفوركس بارك الله فيك اخي على هدا الموضوع الجميل و ربي يجعلو في ميزان حسناتك الله يهدينا و يهدي جميع المسلمين جزاك الله خيرا

souaddz
06-09-2016, 00:28
السلام عليكم
يا اخي انصحك بالبحث في الانترنيت و تنزيل كتب
و تابع كورسات و اذا كنت تجيد اللغة الانجليزية انصحك بالمصادر الاجنبية
و شكراا ....

nehad
06-09-2016, 01:00
وشكرا لك تقبل مروري....

موفينج افريج
06-09-2016, 01:57
انا من المبتدئين فى سوق الفوركس وعلى ذلك لا اعرف ما المقصود بالنماذج السعريه حيث انا اقوم بالتعلم من خلال المنتدى التعليمى
ومن خلال شخص محترف ولذلك لا اعرف الاجابه على سؤالك واتمنى لك التميز

mohcine amari
06-09-2016, 03:17
بسم الله الرحمن الرحيم
حي الله من قانا وياكم مساء الخير احبتي الكرام
اخي انصحك بالدكتور اسامة عادل هو شارح كل شيء
السلام عليكم اخواني ورحمه الله وبركاته

saddiki05
06-09-2016, 03:20
السلام عليكم
ان كنت لا زلت لا تعرف الاساسيات
فانصحك بفتح حساب تجريبي و الاطلاع على المواضيع التعليمية
قبل ان تبدا التداول في الحساب الحقيقي تجنبا للخسائر.

monji125
06-09-2016, 03:29
ﺍﻟﻤﺴﺎﻫﻤﺔ ﻓﻲ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﻛﻔﺎﺀﺓ ﻋﺎﻟﻴﺔ ﻓﻲ ﺗﻮﺟﻴﻪ ﺍﻟﻤﻮﺍﺭﺩ ﺇﻟﻰ ﺍﻟﻤﺠﺎﻻﺕ ﺍﻷﻛﺜﺮ ﺭﺑﺤﻴﺔ؛ ﻭﻫﻮ ﻣﺎ ﻳﺼﺎﺣﺒﻪ ﻧﻤﻮ ﻭﺍﺯﺩﻫﺎﺭ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﻱ . ﻭﻫﺬﺍ ﺍﻷﻣﺮ ﻳﺘﻄﻠﺐ ﺗﻮﺍﻓﺮ ﻋﺪﺓ ﺳﻤﺎﺕ ﻓﻲ ﺳﻮﻕ ﺍﻷﻭﺭﺍﻕ ﺍﻟﻤﺎﻟﻴﺔ، ﻳﻤﻜﻦ ﺇﻳﺠﺎﺯﻫﺎ ﻓﻴﻤﺎ ﻳﻠﻲ :
‏( ﺃ ‏) ﻛﻔﺎﺀﺓ ﺍﻟﺘﺴﻌﻴﺮ : ﺑﻤﻌﻨﻰ ﺃﻥ ﺗﻌﻜﺲ ﺍﻷﺳﻌﺎﺭ ﻛﺎﻓﺔ ﺍﻟﻤﻌﻠﻮﻣﺎﺕ ﺍﻟﻤﺘﺎﺣﺔ .
‏( ﺏ ‏) ﻛﻔﺎﺀﺓ ﺍﻟﺘﺸﻐﻴﻞ : ﺑﻤﻌﻨﻰ ﺃﻥ ﺗﺘﻀﺎﺀﻝ ﺗﻜﻠﻔﺔ ﺍﻟﻤﻌﺎﻣﻼﺕ ﺇﻟﻰ ﺃﻗﺼﻰ ﺣﺪ، ﻣﻘﺎﺭﻧﺔ ﺑﺎﻟﻌﺎﺋﺪ ﺍﻟﺬﻱ ﻳﻤﻜﻦ ﺃﻥ ﺗﺴﻔﺮ ﻋﻨﻪ ﺗﻠﻚ ﺍﻟﻤﻌﺎﻣﻼﺕ .
‏( ﺝ ‏) ﻋﺪﺍﻟﺔ ﺍﻟﺴﻮﻕ : ﺑﻤﻌﻨﻰ ﺃﻥ ﺗﺘﻴﺢ ﺍﻟﺴﻮﻕ ﻓﺮﺻﺔ ﻣﺘﺴﺎﻭﻳﺔ ﻟﻜﻞ ﻣﻦ ﻳﺮﻏﺐ ﻓﻲ ﺇﺑﺮﺍﻡ ﺍﻟﺼﻔﻘﺎﺕ .
‏( ﺩ ‏) ﺍﻷﻣﺎﻥ : ﻭﻳﻘﺼﺪ ﺑﻪ ﺿﺮﻭﺭﺓ ﺗﻮﺍﻓﺮ ﻭﺳﺎﺋﻞ ﻟﻠﺤﻤﺎﻳﺔ ﺿﺪ ﺍﻟﻤﺨﺎﻃﺮ ﺍﻟﺘﻲ ﺗﻨﺠﻢ ﻋﻦ ﺍﻟﻌﻼﻗﺎﺕ ﺑﻴﻦ ﺍﻷﻃﺮﺍﻑ ﺍﻟﻤﺘﻌﺎﻣﻠﺔ ﻓﻲ ﺍﻟﺴﻮﻕ، ﻣﺜﻞ ﻣﺨﺎﻃﺮ ﺍﻟﻐﺶ ﻭﺍﻟﺘﺪﻟﻴﺲ ﻭﻏﻴﺮﻫﺎ ﻣﻦ

dora1
06-10-2016, 16:12
مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة التي تقدمت بها و أتنى ان يعرف الإخوة الكرام كيف يستفيون منها إن شاء الله والمهم التعليم اولا وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى الفوركس بارك الله فيك اخي على هدا الموضوع الجميل و ربي يجعلو في ميزان حسناتك الله يهدينا و يهدي جميع المسلمين جزاك الله خيرا

latraaahr
06-10-2016, 16:19
مشكور اخي الكريم على الموضوع و على الراي و على الطرح الراقي القيم و على المعلومات التي تقدمت بها و أتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله، كما أتمنى ان نراك تحقق الكثير من الناتئج الراقية القيمة إ نشا الله

yansane
06-10-2016, 16:27
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على الطرح و على الرأي و على المعلومات التي تقدم بها الإخوة الكرام و أنا أنصحك بالعمل على التعلم من خلال المتدى و لا تقلق لما قد يحصل معك من مشاكل لكنك سوف تتعلم رويدا رويدا لذلك ادخل علي المنتدي التعليمي وابداء رحله تعليمك من البدايه

nonam
07-09-2016, 05:17
السلام عليكم ... انت لابد ان تتعلم التداول من خلال التعليم في المنتدي والموضوعات اللي موجودة في التعامل مع جوجل وغيرها من المصادر المفتوحة لان التعامل معاها من اهم الادوات الحقيقية في التعامل
بالتوفيق ان شاء الله في التداول

عبدربه عبدالعظيم
07-09-2016, 05:20
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته لقد استفتد منكم اخوتي
وشكرا علي ما تقدمونه من اساليب في الفوركس ومهارات
وتزيدونا من خبرتكم في الفوركس متمنيا الصحه لكم

rachid1997
07-09-2016, 09:47
تداول الفوريكس ليس بالمجال الصعب و المستحيل تعلمه , يمكنك حاليا الإشتراك بالتوصيات المجانية أو المدفوعة لتطوير المبلغ المتوفر لك , و في نفس الوقت تقوم بالتعلم , و أنصحك بتوفير 1000 دولار , و الإشتراك بدورة تعليمية إحترافية لتعلم التداول و التحليل الفني و الأساسي .
و على العموم بالتوفيق لك , و إنشاء الله تصل إالى ما تريد
و في البداية أنصحك بكتاب الفوريكس للمبتدئين , أو كتاب خطوة بخطوة في الفوريكس .
و البأ في التداول عبر الدعوم و المقومات و الترند و التشبع البيعي و الئرائي كإستراتيجية أساسية أولى لك .

snapping
07-09-2016, 10:26

zakariaguemi
07-09-2016, 10:33
الفوركس بكل بساطة هو تداول العملات ويمكن أن تدخل صفقت

إما بأمر شراء أو بأمر بيع حساب تحليلك المهم أبحت في المنتديات عن هدى أسوق ضخم

sob81
07-09-2016, 12:24
انت مبتداء فى الفوركس اهلا بيك فى هذا المنتدى واهم شئ فى البداية هو التعلم ومعرفة كل شئ عن الفوركس وتبداء
فى قراءة الكتب التى تشرح الفوركس ومشاهدة الفيديوهات

شبه منحرف
07-09-2016, 13:52
الفوركس هو عباره عن سوق تبادل العملات الاجنبيه وتقدر تبيع وتشترى العملات المختلفه مقابل بعضها البعض وبتحقق الربح من خلال فروق الاسعار بين العملات

Ayman Abdellatif
07-09-2016, 13:56
يمكنك التوجه لقسم التعلم و اقراء كتب عن الفوركس و كذلك شاهد فيديوهات و اهم من هذا ان تكون صبوراً ولا تتعجل الدخول فى صفقات و انت قليل الخبرة و غير ملم الالمام الكافى ب الفوركس

cherkaoui AAOUIQA
07-09-2016, 16:28
‏السلام عليكم ورحمة الله يجعل وبركاته منتدى في منتهى الرقي
‏صراحة أستفيد الكثير لكم جزيل الشكر على مجهوداتكم الرائعة
سلام

bahoma310
07-10-2016, 07:46
عليك تعلم التحليل الاساسي و دراسة معنى النضام الاقتصادي اخي الكريم
تقبلوا مروري مع خالص تحياتي و تمنياتي بالنجاح لكل الاعضاء...

hitman-97
07-10-2016, 09:06
انصحك بالبحث في اليوتوب فهو ملئ بالعديد من الشروحات الرائعه الخاصه بهذا المجال
انا شخصيا تابعت الاستاذ انور بدران وتعلمت منه الكثير

alasfarahmad
07-10-2016, 09:15
صديقنا الكريم نتمنى لك التوفيق والنجاح في رجلتك الجديدة مع الفوركس وعالم التداول، وإني إذ أشجعك على الاستمرار فإني أحذرك أيضا من صعوبة المشوار ووعورة الطريق، فهو بحاجة إلى نفس طويلة، وقدرة فائقة على التعلم، والمثابرة، لكني اتوقع بالمقابل أن تكون النتاائج حسنة بإذن الله، مع أن طبيعة النتائج مرتبطة بالشخص نفسه، وبلمتداول ذاته، انصحك أولا بتعلم المبادئ الأساسية لعمليات التداول، وأن تبدأ من القسم التعليمي في شركة انستا فققد تستفيد منه كثيرا، وما التوفيق إلا بالله.

akram mohamed obaid
07-10-2016, 09:25
الفوركس عالم كبير يحتاج الى الكثير من التعلم والمتابعه وهو سوق بيع وشراء العملات والسلع وسوق الفوركس مثل اي سوق اخر فيه الربح وفيه الخساره والامر يعتمد عليك في كيفيه تحليل الاسواق واختيار الطريقه الصحيحه للتداول

tenon
07-10-2016, 18:07
الفوركس عالم كبير يحتاج الى الكثير من التعلم والمتابعه وهو سوق بيع وشراء العملات والسلع وسوق الفوركس مثل اي سوق اخر فيه الربح وفيه الخساره والامر يعتمد عليك في كيفيه تحليل الاسواق واختيار الطريقه الصحيحه للتداول

وهو سوق له قواعده واي متاجر مبتدأ لازم يكون عارف ده اخي ولازم تدخل هنا القسم التعليمي علشان فيه شروحات كتير للاساسيات دي علشان تقدر تفهم المجال
كويس لازم يكون الاساس عندك صحيح

ahmedelsisi
07-10-2016, 18:14
الفوركس هو مجال للربح باسهل الطرق وبدون تعب ويمكن تعلمه من القسم التعليمي في المنتدي

doola2020
08-21-2016, 16:36
اخي الكريم الفوركس موضوع كبير ، ويحتاج إلي أشهر لتعلمه ، ففي البداية قم بمراسلتي وأنا إن شاء الله سأقوم بإرسال توصيات لك علي الموبايل عبر الواتساب مجانا

nizar hidouri
08-21-2016, 17:32
حياك الله اخى الكريم
واتمنى انى ربنا يوفققك انت وجميع اعضاء المنتدى الكرام
ويرزققكم من حيث لا تعلمون
واراااك فى القمه ان شاء الله انت وجميع اعضاء المنتدى لقد احسنتم الاختيار فى هذا المجال
وهذه الشركه شركه انستا فوركس الاقوى على الاطلاق فى مجالها وتقبل مرورى وتحياتى لك وللاخوه الكرام جميعا ان شاء الله موفقيين دائما

crazy
08-21-2016, 17:46
ممكن تتدور علي جوجل واليوتيوب وبرضوه في قسم التعليمي في منتدي
فوركس مصر حتلاقي كتب وشروحات
كتير جدا للفوركس

bechirbenchagra
09-02-2016, 00:28
سوق التداول بالعملات "الفوركس" أو تجارة العملات الأجنبية هو أكبر سوق مالي في العالم، حيث يتم تداول أكثر من 3 ترليون دولار يومياً. و يقوم هذا السوق على أساس التداول في العملات العالمية

azizfoda66
09-02-2016, 00:38
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
أخ الكريم الفوركس للتعلمه الموضوع سهل جدا ولكن التتابع على المنتديات

---------- Post added at 09:33 PM ---------- Previous post was at 09:31 PM ----------

الفوركس هو تداول العملات الاجنبية

---------- Post added at 09:35 PM ---------- Previous post was at 09:33 PM ----------

اويقصد بالفوركس هو البورصة العالمية للعملات الأجنبية

---------- Post added at 09:36 PM ---------- Previous post was at 09:35 PM ----------

لكي تحترف هذا السوق له اسس ومبادئ لابد من التعرف عليها

---------- Post added at 09:37 PM ---------- Previous post was at 09:36 PM ----------

يقصد بالفوركس هو مصطلح يطلق على صرف العملات الاجنبية

---------- Post added at 09:38 PM ---------- Previous post was at 09:37 PM ----------

في الفوركس يتم التناول بازواج العملات مثل الدولار والجنية الاسترليني

medo mohamed
09-02-2016, 00:38
السلام عليكم ورحمة اللبه وبركاته
اخى الكريم اهلا" بك ازلا" معنا
اخى الفاضل اتذا اردت ان تتعلم اى شئ غى الفوركس
توجه مباشرتا" الى القسم التعليمى بالمنتدى وستجد به كل
شئ سيعلمك من البدايه حتى تتمكن من التداول وشكرا" لمرورك

@zakaria
09-02-2016, 00:40
أخي يمكنك البحت في اليوتيوب وأنا أعرف وأتفهم أنك لن تفهم في الأول لكن بعد ذلك ستفهم وتتعلم خطوة بخطوة

devloppman
09-02-2016, 00:52

عليك التوجه للقسم التعليمي أخي الغالي لكي تستفيد من الشروحات

لأنه لا يمكن شرح الفوركس في رد أو ردين أو بضعة أسطر

تقبل مروري وبالتوفيق لك

azizfoda66
09-02-2016, 01:01
لابد يااخ الكريم ان تداول تجريبي الاول وبعدين هاتعرف

bechirbenchagra
09-03-2016, 11:40
سوق التداول بالعملات "الفوركس" أو تجارة العملات الأجنبية هو أكبر سوق مالي في العالم، حيث يتم تداول أكثر من 3 ترليون دولار يومياً. و يقوم هذا السوق على أساس التداول في العملات العالمية

yansane
09-03-2016, 12:40
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على الطرح و على الرأي و على المعلومات التي تقدم بها الإخوة الكرام و أنا أنصحك بالعمل على التعلم من خلال المتدى و لا تقلق لما قد يحصل معك من مشاكل لكنك سوف تتعلم رويدا رويدا كلنا هنا كنا مبتدئين في يوم من الايام ومحدش فينا دخل المجال عبقري زمانه وعارف كل حاجه

algendy
09-03-2016, 20:32
هناك طريقان امام كل من يريد المتاجرة فى الفوركس فاذا كنت تريد تعلم الفوركس فهناك كثير من المقالات و مقاطع الفيديو على الانترنت و اذا كنت لا تريد تعلمه فيمكنك الاعتماد على توصيات الغير او استخدام خاصبة نسخ الصفقات او حتى استخدام المتداول الالى لفتح صفقات بدلا منك

bakup28
10-14-2016, 20:42

mhd99
10-26-2016, 19:48
انصحك ان تشاهد القسم التعليمي لتتعرف على الفوركس اكثر وتفهم كيف يتم التداول فيه وبالنسبة للربح يمكن تحقيق
ارباح كبيرة اذا كان لدى المتداول خبرة كافية

فوريكسي
10-26-2016, 21:53
اهلا بك معنا اخي الفاضل عليك ان تقوم بزيارة النمنتدةى التعليمي هناك ممكن تلقى طريقك نحو النجاح شكرا جزيلا لك على الموضوع اخي الكريم بالتوفيق لك ان شاء الله تقبل تحياتي والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

antr
10-27-2016, 00:21
اخى اكتب تعلم فوركس اليوتيوب حتلاقى مائات الفديوهات بشكل كبير ومفصل جدا عن التعلم وحتلاقى اصلا اساليب كثيرة للربح من الفوركس

jozeflife
10-27-2016, 15:26
كل ما عليك معرقته حاليا هو ان تفتح حساب تجريبي و الشراء عند توقع صعود العمله و البيع عند توقع هبوط العمله

و انشاء الله الموضوع و ايه الي لازم تعمله عشان تتوقع هذا ...

latraaa
10-27-2016, 19:57
يا اخي الكريم الفوركس قد تم التطرق له م نقبل و بالتفصيل الدي يجب أن يكون و عليه أنصحك بالعمل على التعلم من خلال المنتدى و من خلال المواضيع التي تم تقديمها في هدا المنتدى و سوف تتعلم إن شاء الله، بالتوفيق لك

ali gamal
10-27-2016, 20:05
عملية التداول في فوركس تتم عن طريق شراء أو بيع "أزواج العملات"، حيث يقوم المتداول بتداول عملة مقابل أخرى. من الأمثلة على الأزواج الرئيسية للعملات: زوج اليورو/الدولار الأمريكي، زوج الدولار الأمريكي/الين الياباني، زوج اليورو/الين الياباني، زوج الباوند/الفرنك السويسري ، زوج الدولار الكندي/الدولار الامريكي، و غيرها.
عندما تقوم بإفتتاح صفقة (وضعية) في أسواق فوركس، فإنك تقوم بوضعية "طويلة" على عملة معينة، و وضعية "قصيرة" على عملة أخرى. يشار إلى أنه لا يوجد موقع مركزي محدد لسوق الفوركس، ولهذا فهو يعد من أكثر أنواع التداول مرونة ومتاح عبر الإنترنت لجميع المستثمرين من شتى أنحاء العالم.

morgan12
11-04-2016, 00:53
الفوركس هو تداول العملات بالبيع والشراء وتربح فرق السعر بين الأثنين تشتري بسعر وتبيع بسعر أكبر أو تبيع بسعر وتشتري بسعر أقل . والأهم من فكرة الفوركس هو التعليم والتدريب على الحساب التجريبي قبل بدء التداول الحقيقي لتعرف كيفية التداول وقواعده وأصوله حتى لا تخسر حسابك .

zezo3
11-11-2016, 14:46
انصحك بالذهاب الى القسم التعليمى هناك ستجد المئات من الدروس المفيده
والشروحات التى تمكنك من معرفه مبادئ التحليل وفهم اساسيات التداول
وانصحك بعدم استعجال الربح متخافش الارباح هتيجى بس الاهم انك متكنش مستعجل
عالتداول وعالارباح

ebn masr
11-19-2016, 16:14
الفوركس ببساطة واختصار يوق مالى كبير للعملات ملىء بالاموال علشان كدة مش اى حد بيقدر ينجح الا اللى دارسه وفاهمه علشان كدة لازم تتعب وتفهم كل كبيرة وصغيرة فيه

Abdo Abdo
11-19-2016, 16:29
اخي الكريم
الفوركس هو على حسب علمي هو سوق تداول اسهم وعملات والشركات
https://www.youtube.com/watch?v=x7yTCa8Bj5k
https://www.youtube.com/watch?v=CZjKV6gNTOs
دي فيديوهات ممكن تعرف منها
وشكرا

rashford
11-19-2016, 20:37
الســلام عليـكم ورحمة الله تعالى وبركاته
أخي الكريــم المبتدا معنا أنصحك بالتعلم و و متاابعة الدرووس الفوركسية و حاول دائما طبيق ما تعلمته من الدرووس في حساب الديمو و الذي يساعدك في كسب الخبرة.

محمد صلاح
11-19-2016, 20:50
الفوركس اخى العزيز هى تبادل العملات التجارية بين البلدان بمعنى انك تشترى دولار مثلا قصاد الجنية لما يكون عندك اخبار ان سعر الدولار هيرتفع

alatn123
12-01-2016, 00:42
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اخي الكريم
الفوركس باختصار هو سوق يتم فيه متاجرة المعادن و العملات و هذا شيء يتطلب خبرة كبيرة و ذكاء عالي
بالتوفيق يا غالي..

zizoo99
12-01-2016, 09:05
و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته
يا اخى الفوركس ده مجال تجارى بحت يعتمد على التوقعات فانت تتقوع ارتفاع سعر معين لعمله معينه فانت بذلك تشتريها فاذا صدق توقعك و ارتفع سعرها بالفعل فانت تبيع هذه العمله محققا ارباحا حقيقية

latraaa
12-01-2016, 13:44
يا اخي الكريم يمكنك أن تتعلم الكثير من المواضيع القيمة التي تقدم بها الإخوة الكرام و التي يمكمنك أن تتعلم الكثير من الناتئج القيمة الراقية إن شاء الله، و لكن كل ما عليك العمل على التريث و عدم التسرع في الدخول إلى السوق

Yahia Shahen
12-01-2016, 14:44
بسم الله الرحمن الرحيم

فيه مواضيع كثيرة عن الفوركس اتنمي ان تبحث في القسم العليمي

وبالتوفيق للجميع باذن الله

tamermosa
12-01-2016, 14:52
نصيحتي لك ادخل على القسم التعليمي بالمنتدي . و دور فيه براحتك حتلاقي فيه مواضيع كتير تعليمية و كمان حتلاقي فيه فيديوهات تعليميه فيها شرح تفصيلي للتداول و حتلاقي فيها استراتيجيات مختلفه . المهم افتح ديمو و جرب اللي اتعلمته و بعدها لما تقف على رجلك ادخل علي الحقيقي . تحياتي لك

sherouk88
12-01-2016, 15:07
الفوركس هو سوق كبير لتداول العملات الاجنبيه بيع وشراء عملات مقابل اخرى وارى انه من افضل الاسواق الموجوده

tazi larbi
12-01-2016, 15:19
السلام عليكم اهلا اخي وانت هنا في المنتدى في المكان الصحيح للتعلم فالمنتدى يوفر دروس وفيديوهات كما انك ستكون راس مال من عمل ردود اتمنى لكم النجاح والله الموفق

bakup28
12-01-2016, 16:10
المهم دلوقتي انك تعرف ازاي تتعلم
وتمشي علي الطريق السليم
لذلك ادخل علي المنتدي التعليمي
وابداء رحله تعليمك من البدايه

Omar Kamal
12-01-2016, 16:14
يجب عليك الإستمرار في المنتدى حتى تعرف كل شئ أو سؤال الاخوه الكرام أتمنى لك التوفيق دائما

zied78
12-01-2016, 20:21
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته انصحك أخي الكريم بزيارة القسم التعليمي للمنتدى فستجد شروحات و مواضيع لتفهم الفوركس و كيفية التعامل معه

Yahia Hesham
12-01-2016, 20:29
السلام عليكم،الفوركس هو سوق التداول العمله يماثل البورصه عليك أن تقرأ عنه و تتعلمه عن طريق الكورسات
التعليميه و تفتح حساب تجريبى ثم تبدأ

Omar Morad
12-01-2016, 20:45
السلام عليكم ، ماهو الفوركس هو تجاره العمله وهى تتم على الشبكه الالكترونيه تستطيع أن تتخذها عمل جانبى ولكن عليك ان تتعلمها بكافه للوسائل المتاحه اولا

latraaa
12-01-2016, 20:53
يا اخي الكريم يمكنك أن تحقق الكثير إ نشاء اللهن و كل ما عليك هو العمل على التععلم من خلال العمل على البحث عن المواضيع الراقية القيمة التي تم تقديمها في المنتدى و التي يمكنها أن توصلك إلى ما تريد إ نشاء الله

Mostafa Omar
12-01-2016, 20:57
بسم الله الرحمن الرحيم والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم في البدايه قبل اي شيئ يلزم عليك اكتساب الخبره اولاً وهذا يتم عن طريق الدخول بحساب تجريبي اولاً ولا تدخل وانت مبتدئ بحساب حقيقي ولكن يجب عليك اكتساب الخبرات من الجساب التجريبي لاك اذا دخلت في صفقات من الحساب الحقيقي وانت مبتدئ ستخسر لا محاله فسوق الفوركس عباره عن تجاره بالاسواق وبالمال وستعرفه جيداً من اكتساب الخبرات
دوام التوفيق لك وللجميع

karinho91
12-05-2016, 20:51
سوق الفوركس هي عبارة عن شراء العملات وبيعها وهي واحدة من أكثر الأسواق سرعة في النمو في العالم
اعتبارًا من العام 2007 وحتّى العام 2010، تزايدت الأنشطة في سوق الفوركس بنسبة 20%، مع بلوغ متوسّط التداولات اليومية حوالى 4 ترليار دولار في أبريل من العام 2010.

Mustafa gamal
12-05-2016, 21:11
الفوركس هو سوق تجارة العملة و فيه تستطيع أن تشتري عملة أن تبيعها في مقابل عملة أخرى و تستفيد من فرق السعر بين البيع و الشراء

عبد الرحيم رافا
12-05-2016, 21:12
السلام عليكم و رحمة الله
الفوركس هو سوق الاوراق المالية اخي عوض البضاعة او بتعبير اخ تبادل العملات الاجنبية فيما بينها تقبل مروري

bakup28
12-05-2016, 21:34
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
كلنا هنا كنا مبتدئين في يوم من الايام ومحدش
فينا دخل المجال عبقري زمانه وعارف كل حاجه
المهم دلوقتي انك تعرف ازاي تتعلم
وتمشي علي الطريق السليم

magic777
12-06-2016, 12:15
الفوركس نظام تجاري متكامل وايضا له قواعده الخاصه بس هو نظام كبير لانه شامل اغلب الدول الي داخله هنا في المجال ولازم نعرف ايه
هيا اساسيات العمل فيه الاول

Ayman Eid
12-13-2016, 01:07
السلام عليكم ورحمه الله ..... انصحك بالدخول علي القسم التعليمي هتلاقي مواضيع كتير هتفيدك وعامه نظام النتدى انك تسجل وبعدها تشارك مع الاعضاء في الكومنتات او تنشر مواضيع مفيده بتاخد قصادها بونص بتتاجر بيه ومن المكسب تقدر تسحب الارباح

شبه منحرف
12-13-2016, 01:34
يمكنك اخى الكريم ان تتعب نفسك قليلا فى قراءة المواضيع فى المنتدى التعليمى ستجد كل شئ عن الفوركس وايضا يمكنك مشاهدة الفيديوهات التى تشرح الفوركس بالتفصيل وسوف تفهم كل شئ عنه وستصبح محترف باذن الله فى هذا السوق

drnadaelsayed
12-13-2016, 01:49
بسم الله الرحمن الرحيم
اللهم صلى على محمد صلى الله عليه وسلم
انا ارى ان مناقشة هذه النقطة فى عالم الفوركس هامة جدا وانا ارى فيها كلنا هنا كنا مبتدئين في يوم من الايام ومحدش فينا دخل المجال عبقري زمانه وعارف كل حاجه
المهم دلوقتي انك تعرف ازاي تتعلم وتمشي علي الطريق السليم الفوركس موضوع كبير ، ويحتاج إلي أشهر لتعلمه ، ففي البداية قم بمراسلتي وأنا إن شاء الله سأقوم بإرسال توصيات لك علي الموبايل عبر الواتساب مجانا

magic777
12-18-2016, 12:57
قدامك طرق كتير اخي وميزات اتوفرت الان لكي تتعلم وتعرف كل شئ هنا عن المجال واولها طبعا انك تقدر تتعلم مجانا ومن كتب
وايضا فيديوهات وغيرها

hoodhood700
12-18-2016, 13:28
اهلا بك اخي الكريم ان تواجدك بهذا المنتدى الكريم سيعلمك كل شيئ خاص بالفوركس من خلال المواضيع المطروحة بجدية من طرف الاخوة الاعضاء والردود المرافقة لها ، مشكور اخي على المساهمة وشكرا جزيلا

ibr08
12-18-2016, 13:38
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته... اهم حاجه في تعلم الفوركس هو انك تتعلم الاساسيات يعني برنامج الميتاتيدر ٤ والشموع اليابانيه ثم استراتيجيتك وتتبع قواعد رأس المال وتتعلم على حساب تجريبي لفتره كافيه حتى تتمكن من التداول بشكل صحيح

big.pharaoh
01-02-2017, 03:11
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.. الفوركس يا غاللي هو سوق لتداول العملات والسلع وهو اكبر سوق على مستوى العالم كله

freetrade
01-02-2017, 04:33
حاول تقري عن الفوركس وبالذات في القسم التعليمي تقدر تتصفح الموضوعات اللي بتشرح كل صغيرةوكبيرة للمبتدئين هناك ولا تدخل للسوق الحقيقي الا وانت جاهز تماما

Sofien
01-02-2017, 04:40
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته، الفوركس بختصار هو عالم المال وإن كنت جداً في تعلم فسيكون ممتعا عمل وتعلم

فيه حتى تتقن طرق الربح وتجني الكثير من المال

alonsoo
01-02-2017, 05:14
اخى الكريم نصيحتى لك والى كل مبتدئ ان لا يتاجر باى اموال فى السوق منعا لخسارة المال والصحة ايضا وانك الافضل ان تتعلم على الاقل شهر وتدرب على حساب
ديمو اللى هو التجريبى يعنى وتعمل نسبة ربح كويسة عليه
وبعدها ادخل حقيقى وانتى مطمن

waelmma
01-02-2017, 08:35
:o:o:o بارك الله فيك اخى الفاضل والحقيقة انه يجب ان تتعرف
على الفوركس وعلى كل مايخصه من الفيديوهات التالية

الدرس الاول https://www.youtube.com/watch?v=tdeBC94OJ60
الدرس الثاني https://www.youtube.com/watch?v=SISnKtLZzjI
الدرس الثالث https://www.youtube.com/watch?v=vhaZPkD8kco
الدرس الرابع https://www.youtube.com/watch?v=wzxN4oL9ePo
الدرس الخامس https://www.youtube.com/watch?v=iNLwNwd3Mao
الدرس السادس https://www.youtube.com/watch?v=qIbgoLn8MNc
الدرس السابع https://www.youtube.com/watch?v=nHYmc7SOKAU
الدرس الثامن https://www.youtube.com/watch?v=IMSuWJMjats
الدرس التاسع https://www.youtube.com/watch?v=6w4e9sAqSlk
الدرس العاشر https://www.youtube.com/watch?v=YaMqhXsS5AM
https://www.youtube.com/watch?v=3X_Y6yk2L_A شرح موقع الفوركس فاكتورى للاخبار

bakup28
01-02-2017, 08:58
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

hosam2020
01-02-2017, 11:50
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
الفوركس هو سوق لتداول العملات فقط
و لمعرفه المزيد عنه اذهب الى القسم
التعليمى هنا فى المنتدى يوجد به شرح
لكل شئ عن الفوركس

m7med09090
01-02-2017, 12:57
<<السلام عليكم و رحمة الله وبركاته>>
انصحك اخي بالدخول الى القسم الخاص بالمبتدئين ستجد فيه الكثير من المواضيع و اتمني من الله ان تكون في تمام الصحة والعافية و اتمني من الله ان يرزقنا جميعا

Mustafa gamal
01-02-2017, 13:04
سوق الفوركس هو سوق تداول اعملات الأحنبية و فيه تستطيع أن تشتري و تبيع العملات في مقابل عملات اخرى و يعمل به ملايين المتاجرين

Ayman ElSayed
01-02-2017, 13:14
السلام عليكم
توجه اخي الكريم الى الموضوعات القوية الموجودة في القسم التعليمي
وايضا يمكنك مشاهدة العديد من الشرحات على اليوتيوب للفائدة

fares2alex
01-02-2017, 13:53
اخي الغالي الفوركس مثل البورصة ولكن الفوركس افضل فان الفوركس يعمل اربعة وعشرين ساعة ما عدا السبت والاحد

ونصيحة اخي عندما تبدا في الفوركس حاول ان تتجنب الطمع الغريزي لكي تتجنب الخساير الفادحة

محمدفؤاد
01-02-2017, 13:56
السلام عليكم ورحمة الله وتعالى وبركاته يا اخي الغالى احنا كلنا مبتدئين ولسه بنتعلم
انصحك بالقسم التعليمى ومشاهده فيديوهات اليوتيوب والمشاركه فى الموضوعات

latraaa
01-02-2017, 14:32
يا اخي الكيرم أولا مرحبا بك في المنتدى وغ نشاء الله سوف تعرف ما المعنى الحقيقي للفوركس من خلال المنتدى أنصحك أخي الكيرم بالعمل على التركيز عليه و فقط و إن شاء الله سوف تتعلم الكثير من الأمور القيمة

ahmedahmed1
01-05-2017, 15:07
افضل شئ لك ان تجمع البونص لمده 6 اشهر وانصحك اخي بالدخول الى القسم الخاص بالمبتدئين ستجد فيه الكثير من المواضيع المفيده وبعد ذلك تعمل على الديمو لفترة من الزمن

samehsaeed13
01-05-2017, 15:16
مشكور أخي الكريم
على ما قدمته من معلومات في هذا المجال ونرجو
لك التقدم مع مزيد من الأنجازات ونتمنى ان يستفيد
كل الأعضاء من هذه المعلومات

Mr Fathy
01-05-2017, 15:23
بسم الله الرحمن الرحيم . انا ايضا مبتدئ زيك لكنى بحاول الاطلاع على كم معلومات عن الفوركس عشان اعرف اتاجر فيه بدون اى مشاكل يعنى اهو كلنا بنتعلم

AHMED NOLE
01-05-2017, 16:56
ممكن تتعلم من خلال الدرود هنا فى المنتدى وخاصه القسم التعليمي

وهتلافى فى كتب وفديوهات هنا فى القسم تقدر تعرف السوق منها والله المستعان

وبالتوفيق للمبتدئيين فى التعامل فى السوق وفهمه

fares2alex
01-06-2017, 00:53
اخي الغالي الفوركس هو اكبر سوق في العالم لتداول العملات بانواعها من بعض الدول

وهو افضل بكثير من سوق البورصة لان الفوركس يعمل اربعة وعشرين ساعة اما البورصة تعمل اربعة ساعات فقط

latraaa
01-06-2017, 16:57
يا اخي الكيرم الحمد لله يمكنك أن تجد كل ما تريد إ نشاء الله من خلال العمل على التعامل مع الفوركس و هدا من خلال المنتدى القيم و الدي فيه الكثري من الماوضيع الراقية القيمة إن شاء الله، بالتوفيق لك وللجميع إن شاء الله

magic777
01-16-2017, 19:57
اخي يكون يلزمك انك تحاول تتعلم لان هنا كل الي هيقولك الناس انك تدخل وتتعلم من القسم التعليمي كلنا بدأنا منه وكل الدروس موجوده فيه
ومش هتحتاج الا اسأله بسيطه ان وجدت ايضا

Samirghatas
01-16-2017, 19:59
السلام عليكم اخى الكريم الفوركس هو تداول العملات يعنى بتبيع وتشترى عملة اول
حاجة تعملها اتعلم الفوركس وطريقة التداول من خلال الفيديوهات على النت بالتوفيق

Saeed EL Sayed
01-16-2017, 20:05
علشان تكون متداول محترف مش تستعجل كلنا بدانا كدا وواحده واحده هتبدا تعرف اكتر واكتر كل الي عليك انك تعرف الفوركس ماشي ازاي بشكل عام بعد كدا تتعلم التحليل الفني والتحليل الاساسي

Mony Ezzat
01-16-2017, 20:45
بسم الله الرحمن الرحيم
حضرتك انا كمان مبتدئه ولكن اللى عرفته ان سوق الفوركس ده سوق لتجاره العملات على الانستا فوركس

sinaa
01-16-2017, 21:10
اهلا بيك يا اخي

masr1996
01-19-2017, 15:42
مرحبا بك في المنتدى الفوركس هو مجال للمضاربة بالعملات الأجنبية يكون الربح في الفارق في السعر بين عملتين و طبيعة الحال هذا الفارق متحرك يمكنك من خلاله تحويل مبلغ مالي لصالحك في المقابل يمكنك أن تخسر إن لم تحسن تحليل السوق

muhammad ismail
01-19-2017, 16:08
السلام عليكم اخى الكريم
فكرة الفوركس هنا اخى الكريم تعتمد على التجارو المكسب والخسارة وانصحك بزيارة القسم التعليمى بالمنتدى والتعلم اكثر
واتمنى لك التوفيق وتقبل تحياتى

ahmadhamad
01-19-2017, 16:15
اخي الكريم انصحك بالذهاب للقسم التعليمي حتى تتعلم الفوركس من الصفر للأختراف باذن الله
وبالتوفيق لك وللجميع

ahmed samaha
01-19-2017, 16:18
ألسلام عليكم ورحمه الله وبركاته
عليك اولا القيام بفتح حساب تجريبي
ومن ثم التوجه للقسم التعليمى وابدأ فى تطبيق الاستراتيجيات ومن ثم تعلم التحليل الفنى والاساسى
وابدأ وتوكل على الله اتمنى لك التوفيق

shr
01-19-2017, 16:27
السلام عليكم ورححمة الله وبركاته
الفوركس عبرة عن متاجرة كاي متاجرة مثلا الدكان تشتري الباضعه بدولر ونصف ستسعى لبيعها باكثر من دولار ونصف
هازه مثل هازه ولكن لا تتوقف على الطرق التقليدية فالبيع والشراء ك طريقه الشراء بنظام الهامش
وشكرا

123Hasnaa123
01-19-2017, 17:04
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته عشان تفهم الفوركس خش علي القسم التعليمي بتاع المنتدي او شوف علي جوجل هتلاقي شروحات جيده تفهمك الموضوع او شوف فديوهات عل يوتيوب هتفيدك جامد برضو .. بالتوفيق

bakup28
01-19-2017, 17:46
محدش فينا دخل المجال عبقري زمانه وعارف كل حاجه

mahboub
01-19-2017, 19:30
فلابد قبل أن نشتري سلعة بغرض المتاجرة أن نتوقع بأكبر قدر من التأكد بأن سعرها سيرتفع .
فإذا تأكدنا بأن سعر سلعة ما سيرتفع بعد فترة من الوقت , نقوم بشرائها وننتظر إلى أن يرتفع سعرها فعلاً ثم نبيعها بالسعر المرتفع .
لذا لا يمكننا أن نحقق الأرباح إلا في الأسواق الصاعدة , أي الأسواق التي ترتفع فيها الأسعار يوماً وراء يوم.
فعلينا مراقبة حركة الأسعار وعندما نتوقع أن سعر سلعة ما أصبحت صاعدة أي أنها ترتفع يوماً وراء يوم , نقوم بشرائها ثم ننتظر حتى يرتفع سعرها فعلاً فنبيعها ونحصل على الربح .

tolin
01-19-2017, 20:32
ان الفوركس هو سوق للتداول ولكن لتعرف كيفية التداول فانت تحتاج الى الكثير لتتعلمه فهو مجال يحتاج الى التعمق فيه لتتقنه

Samira shabban
01-19-2017, 20:34
اعتقد ان معظم الاعضاء هنا بما فيهم انا مبتدئين لذلك انصحك بزياره القسم التعليمى للمنتدى حيث توجد الفيديوهات التى تشرح لنا ماهو الفوركس وكيفيه التداول على المنصه......

Khaled metwally
01-19-2017, 20:38
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته لكل مبتدئ في الفوركس تجارة الفوركس هي التجارة في العملات العالمية وهي المعروفة بسوق البورصة العالميه

Gd Mohamed Eissa
01-19-2017, 20:52
اخى الفوركس هو عبارة عن سوق لتبادل العملات يعنى مثلا بتشترى يورو ب 1.55 بعد شوية بقى 1.75 بعته انت بتكسب بقى الفرق دا بيبقى ربح ليك وهكذا بتبدل عملة بعملة وتاخد فرق السعر ليك انت بتبادل عملة بعملة اخرى

magic777
01-19-2017, 21:04
اول حاجه دور على كتاب الفوركس للعرب واقرأه ككل وانت هتفهم اهم البنود الي هتركز عليها في التعلم يعني بيديك نظره شامله
وبعد كده انت بتحاول تبحث عن النقاط دي

bakmosta
01-19-2017, 21:08
الـسلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
أخي الكريــم الفوركس هو سوق لتداول العملات و يربح فيه المتداول عندما يتوقع الاتجاه الصحيحي للعملات و الدخول الصحيح في السووق .

Ayman Abdellatif
01-19-2017, 21:32
السلام عليكم و رحمة الله وبركاتة
اهلا بك اخى الكريم فى المنتدى و فى الفوركس انا كنت مثلك بالضبط لم يمر عى كلمة اسمها فوركس ولا اعرف معناها عندما طرحت على ووجدتها على احدى قنوات اليوتيوب و انا بابحث عن مجال للربح من النت المهم وضعت كلمة فوركس على محرك البحث جوجل و بدات معرفتى به و بدا تعلقى به
بما يقرب السنة انصحك ان تبدا من الصفر ابحث بنفسك عن معناه و سوف يودك الى كيفية التعامل معه و يمكنك زيادة القسم التعليمى بالمنتدى قد يساعدك
و بالتوفيق

wwwfox12348
01-19-2017, 21:33
اخي الكريم الفوركس هو عباره عن بورصه انت تشتري اسهم اذا ربحت تربح واذا خسرت تخسر ليست معادله صعبه وعليك ان تكون خبير لتعرف طرق التعامل في الفوركس اتمني لك التوفيق في هذا المجال وشكرا

skylol
01-19-2017, 23:40
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

بما انك مبتدئ فالافضل لك الذهاب الى القسم التعليمي او الذهاب الى جوجل او مشاهدة الفيديوهات على اليوتيوب او البحث عن كتب الفوركس وبالتوفيق لك

amine bajjou
01-19-2017, 23:42
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم حسب مفهومي فان الفوركس هو اكبر سوق في العالم في التجارة في الاموال و شكرا للجمييع

zakariacr07
01-22-2017, 09:38

الفوركس هو تجارة في العمولات بمعنى الئراء و البيع و للنجاح في التداول يجب الإعتماد على إستراتيجية مدروسة جيدا

aboeluosr
01-22-2017, 10:29
السلام عليكم و رحمة الله و بركاتة اخى كل ما تريد معرفتة ستجدة هنا باذن الله وكل ما عليك هو
الذهاب للقسم التعليمى وهناك ستجد الكثير من الشروحات التىى ستفيدك ان شاء الله

HadeerKamal1
01-22-2017, 10:40
مجال الفوركس بإختصار هو نقطه دخولك +راس مالك+الصبر=النجاح هكذا يعد هذا المجال بشكل مختصر فإبدأ بكتابه الردود علي المواضيع وعلي كل رد10سنت والدخول في صفقات مضمونه الربح والله الموفق.

magic777
01-22-2017, 12:35
طب اخي ليه ما تتعرف عليه ادخل القسم التعليمي وانت هتعرف وبمرور الوقت هتتحول من مبتدأ الى خبير مع التعلم والاستمرار فيه وايضا
التدريب على الديمو هيساعدك

wahid08
01-22-2017, 13:23
بسم الله الرحمان الرحيم
يمكنك اخي التوجه الى القسم التعليمي لمتابعة الدروس وتمرن على الحساب التجريبي وبالتوفيق للجميع

capoeira
01-22-2017, 16:23
الفوركس عبارة عن سوق يتم فيه تبادل للعملات الرئيسية فى العالم و هى الدولار و اليورو و الفرنك و الجنيه الاسترلينى و الين اليابانى ويكون هذا التداول 24 ساعة
خمسة ايام فى الاسبوع والامر لايكون بيع و شراء مثل سوق الاسهم ولكن يكون تبادل للعملات المكسب يكون بزيادة قيمة عملة على الاخرى

Mustafa gamal
01-22-2017, 16:24
الفوركس هو سوق تداول العملات الأجنبية و هو السوق المالي الأكبر في العالم بحجم تداول يومي يصل ل 5 تلريون دولار ..... تحياتي لك

karam sawan
01-22-2017, 16:37
الخي الكريم موضوع الفورك كبير ولا يمكن تعلمه في يوم وليلة
لكن باختصار هو بيع او شراء العملات يمكنك البحث عن كورسات لتعلم الفوركس
بالتوفيق لك وللجميع

latraaa
01-22-2017, 18:17
يا اخي الكريم يمكنك أن تحقق الكثير من خلال المنتدى القيم و الدي تم تقديم الكثير من الماوضيع القيمة الراقية و التي يمكنك أن تستفيد منها إن شاء الله و كل ما عليك هو العمل على التعلم الحقيقي و فقط إ نشاء الله، بالتوفيق لك

karam sawan
01-22-2017, 18:50
اخي الفاضل الفوركس هو بيع وشراء العملات على منصات التداول
اذا كنت مبتدا ما عليك الا البحث عن كورسات او التعلم من هذا المنتدى الغنى عن التعريف
اتمنى التوفبق لك

Shadyy
01-22-2017, 19:05
السلام عليكم و رحمه الله اخي كل ما عليك هو تجميع اكبر عدد من البونص من هذا المنتدي عن طريق كتابه الردود حيث تاخذ مقابل كل رد 10 سنت و لكن مسموح لك 50 رد في اليوم لذلك عليك بتجميع اكبر عدد بونص هنا ثم المتاجره بهم في الانستا فوركس و الارباح تحولها الي البنك الخاص بك

xrif01
01-22-2017, 19:07
اهلا وسهلا بك اخي العزيز
الفوركس بكل بساطة هو اكبر سوق في العالم في صرف العملات واذا كنت تبحث عن الفوركس كمجال استثماري لا انصحك بالبحث فقط عن تحريب بل ابحث عن دراسته شاملا
اتمنى لك التوفيق تقبل مروري

ayoubfc
01-22-2017, 19:15
بالنسبة للفوركس هو تجارة العملات اي بيع و شراء العملات علي امل بيعها او شراءها
في وقت لاحق بعد ان يتغير السعر لعمل ربح من تلك العملية و الربح في هذا المجال
يتوقف علي خبرتك العملية بالتوفيق.

Rozeta
01-22-2017, 19:23
الجميع اول ماابتدا كان لايعرف شئ عن الفوركس ولكن مع الخبره والتعلم اصبحو خبراء فعليك التوجه الي قسم التعليم كي تستفاد

ابوعلى
01-22-2017, 19:25
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى الكريم الفوركس سوق عمله ممكن تربح فى لحظه وممكن فى لحظه تخسر مالوش امان لازم تكون فاهم وتتعلم علشان يبقى ليك استراتيجيه تشتغل بيها

monji125
01-22-2017, 19:36
بعكس عدة أسواق منتشرة في السوق فأن سوق العملات لا يعد سوق نخبوي يجيد التعامل معه إلا القلة من الناس، ولكن عدم اهتمام الإعلام الاقتصادي بتغطية نشاطات تجارة العملات جعل هذا السوق بعيداً عن العامة. فحتى الأشخاص الذين ليس لديهم خبرات في التعامل مع الإنترنت والحاسوب، يمكنهم التداول عبر مكالمات هاتفية لشركات الوساطة والتوقعات تشير إلى تقبّل شريحة كبيرة من الشباب السعودي والخليجي لتجارة العملات

bakdz
01-22-2017, 20:32
السـلام عليكم ورحمة الله تعالى و بركاته
اخي الكريت/ بما انك مبتدا في سوق الفوركس فعليك ان تتعلم و تفهم اهم المصطحات المتعلة بسوق الفوركس و انصحك بعدم الاستعجال على التدالو في احساب حقيقي.

tolin
01-24-2017, 01:41
الفوركس هو سوق لتداول السلع على الانترنت اساسه تداول العملات
كما يوجد تداول للمعادن كالدهب والفضة

medizem
01-24-2017, 15:28
اذا كنت مبتدئ و تريد التعلم من الممكن الانتقال الي اليوتيوب او القسم التعليمي هنا !!
و البحث عن الجروس المشروحة و الكتب او دورات في الفوركس :)

abo.tali.wtalin
04-13-2017, 23:59
بسم الله الرحمن الرحيم
اخى ممكن تتابع الاقسام التعلمية والشروحات على المنتدى والله الموفق والمستعان وبرجاء تقبل مرورى على موضوعك

rayzigar
04-14-2017, 15:02
لا يمكن التعرف على الفوركس واتقان التداول فيه يا اخي من دون التعلم اولا والتدرب في الحسابات الديمو للالمام بكل اساسياته طبعا
بالتالي المراحل الاولى في كل مجال مهما كان فوركس او غيره تكون مراحل التعلم والتدرب والاستكشاف فالامر منطقي وطبعي جدا

elmister
04-14-2017, 23:05
تحيه طيبه اخي العزيز وبعد
الفوركس هو احد اهم الشركات التي نستطيع التداول من خلالها والربح الجيد وذلك من خلا المتاجره والعمل والجديه
واذا كنت مبدء ولا تعلم التداول علي الفوركس انصحك حبيبي ان تسعي لكي تتعلم وذلك من خلال مشاهدة العديد من الفديوهات التعليميه كما انصحك بزيارة المنتدي التعليمي . تقبل مروري وشكرا

مصطفي السيد
04-14-2017, 23:31
الفوركس ببساطه بيع وشراء لازواج العملات
مقابل بعضها حيث يتغير سعر عمله مقابل الاخري
بمرور الوقت ينشا الربح

houarisat
04-14-2017, 23:40
السلام عليم ورحمة الله تعالى وبركاته أخي
الفوركس سوق المال العالمي كما يسمى بالبورصة يمكنك ان تجد الكثير من الدروس في القسم التعليمي
يمكنك أن تكسب منه الكثير كما يمكن أن تخسر منه الكثير

m7med
04-14-2017, 23:47
((السلام عليكم و رحمة الله و بركاته ))
انصحك اخي الكريم بالدخول الي القسم التعلييم الخاص بالمنتدي لمعرفة طريقة التداول و في نهاية هذا الموضوع الرائع اتمني من الله ان تكون في تمام الصحة والعافية وايضا اتمني من الله ان يرزقنا من هذا المجال الرائع

murad3infor
04-15-2017, 00:10
السلام عليكم
الفوركس باختصار هو سوق تجارة العملات
الاجنبية يقوم فيه المتداول بايداع مبلغ من المال
وبناء على ذلك يقوم بالتداول واما يربح او يسخر

فهمى لاشين
04-15-2017, 00:52
حياك الله
اعتمد على الله وابدأ التدريب على حساب تجريبى وستجد فى القسم التعليمى
بالمنتدى الكثير من مصادر المعلومات التى تحتاجها
استطيع ان اقول لك الكثير ولكنى افضل ان تكتسب انت المعلومات بنفسك

mido elshabrawy
04-15-2017, 00:55
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
اخي الكريم يمكنك الذهاب الي القسم التعليمي
و تبحث عن المواضيع التي تعمل المبتدئيين كيفيه التداول
و يجب ان يتركز بحثك علي المواضيع التي تعلمك كيفيه استخدم منصه التداول
و المواضيع التي تعملك كيفيه استخدام المؤشرات و كيفيه بناء استراتيجيه تداول جيده
و المواضيع التي تعلمك كيفيه وضع خطه أداره راس مال جيده
تقبل مروريو بالتوفيق للجميع ان شاء الله

hamadasalama
04-17-2017, 02:04
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته الفوركس هو تجاره العملات فانت تشتري وتبيع زوج من العملات بناء علي توقع معين فاذا مشي مع توقعك ربحت ولعكس