PDA

View Full Version : استراتييجية Grid System تستحق الدراسة

mahmoud rabea
02-21-2016, 18:13
السلام عليكم و رحمة الله و بركاتة
موضوعنا النهاردة عن سيستم مشهور جدا كاسبيرت و بيعتمد على الافريج اليومى للتداول على الازواج و اسمة ال Grid System
فكرة الاستراتيجية
فكرتها انها لغت التحليل الفنى اساسا و مش محتاج اللى يشتغل بيها عندة اى معرفة بانواع التحليل سوا فنى او اليوت او ايا كان(لو فاهم تحليل فنى خير و بركة تزود فرصك للدخول الصحيح طبعا )
انت شغال على شبكة مرسومة على الشارت و خطوط افقية و اوامر معلقة و تحديد لوتات و احجامها و عددها
و الاهم اساسها انها بتعتمد على تبريد الصفقات فى حالة الخسارة و تعزيزها فى حالة المكسب
تبريد الصفقات فى حالة الخسارة انك لو شارى اى زوج و خسر معاك انت عندك بردو امر شرا على نفس الزوج و لكن انت اللى بتحدد مكانة بحيث يكون على بعد 20 بيب او 50 بيب انت و شغلك على حسب التيم فريم اللى انت شغال علية
تعزيز الصفقات فى حالة المكسب طبعا الفقة كسبانة و مكملة صعود معاك و هيتفعل معاك الامر المعلق اللى بعدية و مكملة
انت بتحاصر السعر لو طلع انت عامل بيندنج اوردر شرا و لو نزل عامل بيندنج اوردر شرا و بتوزع المخاطر على الخطوط من اول تدبيل اللوت كل خط على اتجاهة
بالنسبة للاسهم و البورصات
الفكرة واحد و لكنة اختلف المسمى تصريف و تجميع مجموعة من الاسهم على اسعار قوية
فلسفة الاستراتيجية
الزمن و السعر و الحركة (السعر لازم يتحرك فى مع الزمن ) محدش شاف السعر واقف يوم تداول ساعة كاملة مثلا او يوم كامل .. لازم حركة للسعر و بالتالى هتتفعل الاوامر
مميزاتها
1/ اوامر معلقة ( يعنى او انت مبتقدرش تتحكم فى اعصابك و شغال بيع لما يكون احمر و شرا لما يكون اخضر .. او فى حالة الاخبار انت بتطير مع السوق و بتجرى مع اى حاجة ) الاوامر المعلقة هتفيدك
2/ ليها اكتر من نوع حيث حجم اللوت هتعمل الاوردات على تدبيل و لا تريبل و لا نفس اللوت السابق
3/ مش محتاج معاها تحليل لنقاط دخولك (رسمت الشبكة و الكلام انتهى و عملت الاوامر بتاعتك و حاصرت السعر )
4/ اى ترايدر ممكن يبتدى بيها ( انصحك تكمل و تشوف عيوبها اية )
عيوبها

1/ سهلة جدا
اةة و الله هو عيب لانها من سهولتها هتخلي عندك استهتار بالسوق و الشارت و تحس ان الترايدر اللى تعبانين على الفريمات انهم اغبية
2/ ادارة راس مال قوية جدا جدا جدا و اللى مش هياخد بالة كفيلة انها تمرجنة فى سوق واحد (الاورويى مثلا ) تخلى الاكونت بتاعة صفر او تدبلرة ... اللى مش هيراعى ادارة راس المال هيخلى قرار مكسبة او خسارتة بين انياب السوق
3/ على بعض منصات البروكر ممكن يكون انزلاق سعر كتيير و بالتالى احتمالية اوامرك من الممكن متتفعلش و بالتالى سلسلة الخطوط مش متسلسلة
4/ الوقت لو انت محدد ال GRID على ال4 ساعات و عامل 5 خطوط الفرق 50 بيب ممكن تكمل معاك يومين تداول و اكتر كمان
الفرق بين ال Zone Recovery و ال Gride System
لو السوق لية اتجاة و اضح و ترند هتلاقى ان zone recovery اسرع فى مدة قفل الصفقة
و ان ال Grid System لسة بدرى علية لانة راسم اكتر من خط و مستنى التفعيل و لو اتفعل بيكون فى تعزيز او تبريد و بالتالى فى النهاية الهيدج على ال zone recovery بينجز بسرعة دا فى حالة انك خسران .. ولو كسبان يبقى انت امان
ال zone recovery محتاجة نقاط دخول و نقاط عكس و عمل مساحة التغطية .. يمعنى اوضح الفرق بين الدخول الخاطى و الهيدج انت محددة ب 40 بيب
لكن الgrid system انت شغال علطول على خطوط و اوامر معلقة و مش محتاج تحليل لنقاط دخولك

csebai12
02-21-2016, 19:39
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته مشكور اخي على الموضوع
ارجو منك ان تنشر فيديو يشرح هذه الاستراتيجية كي تعم الفائدة اكثر

kimo_mosho
02-21-2016, 19:45
السلام عليكم اخى الكريم
اشكرك بشده على هذا الشرح الوافى وانتظر منك المزيد من هذه الشروحات الرائعة
تقبل مرورى

YMTMAX2
02-24-2016, 22:22
مشكور على ما قدمت من مجهود ولك
جزيل الشكر .. وأتمنى أن يستفيد كل
المبتدئين من هذا الموضوع الشيق وننتظر
منك المزيد ..

raedreda
02-24-2016, 23:33
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته .. شكرا اخى الكريم على هذه المعلومه الاكثر من رائعه والمفيده لكل مبتدء فى الفوركس

تقبل مرورى واحترامى

mohamed fawzi muftah
02-25-2016, 01:08
مشكور اخى الفاضل على المعلومات،
وان شاء الله تعالى سيستفيد الأعضاء من دروسك المميزة ..
تقبل مرورى..

---------- Post added at 02:38 AM ---------- Previous post was at 02:37 AM ----------

مشكور اخى الفاضل على المعلومات،
وان شاء الله تعالى سيستفيد الأعضاء من دروسك المميزة ..
تقبل مرورى..

Elgohary1024
02-25-2016, 01:37
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

تحية طيبة اما بعد

شكرا على الطرح الرائع

بالتوفيق لك والى جميع اعضاء المنتدى

تقبل مرورى , تحياتى لك

fanta
04-30-2016, 07:24
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بارك الله فيك اخي على هدا الموضوع الجميل و ربي يجعلو في ميزان حسناتك

الله يهدينا و يهدي جميع المسلمين جزاك الله خيرا وبارك فيك

dali riadh
04-30-2016, 09:49
سبحان الله وبحمده عدد خلقه ورضا نفسه وزنة عرشه ومداد كلماته . اللهم اغفر للمسلمين والمسلمات والمؤمنين والمؤمنات الاحياء منهم والاموات
,,موضوع رائع وجميل وننتظر المزيد .......

snnaky
06-19-2016, 01:35
الحقيقة موضوعك فى متنتهى القوة من حيث المحتوى بس للاسف طريقة عرضك للموضوع فاشلة ولم تعطينا اى فكرة لما يمكن ان يكون علية النظام ولا فى شرح مصور ولا فى اى افادة من مجرد كلام بس
انما عمونما اشكرك على الطرح واتمنى انك تتعلم ازاى الفترة الجاية تكتب موضوع يكون كامل يعنى محتوى وهدف وكمان وولازم تهتم بالشروحات المصورة

Cappomid
09-19-2016, 20:08
تبريد الصفقات فى حالة الخسارة انك لو شارى اى زوج و خسر معاك انت عندك بردو امر شرا على نفس الزوج و لكن انت اللى بتحدد مكانة بحيث يكون على بعد 20 بيب او 50 بيب انت و شغلك على حسب التيم فريم اللى انت شغال علية

Mostafa Ezz
09-20-2016, 00:19
بسم الله الرحمن الرحيم

المضمون جميل ولكن طريقة العرض الحقيقة غير منظمة لم أستطع ان افهم الموضوع تقبل مروري

MOHSSINE NASSIRI
09-20-2016, 01:44
بارك الله فيك ونفعنا وأياك
وعسى أن نتقدم جميعا في هذا المجال
والذي يعتبر بحر من العلوم والأرقام ..
مشكور أخي على هذا الطرح المتميز

koko2016
09-20-2016, 02:07
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة شكرا لك اخى الفاضل على هذة الاستراتيجية شدتنى اول ما قرأتها سوف اقوم بتجربتها على الديمو فى انتظار المزيد واتمنى لك التوفيق والنجاح

elguerzyfy
10-22-2016, 21:15
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
مشكووور على هدا الموضوووع اخي الكريم في امان الله
تقبلوا مروري مع خالص تحياتي

adamarwan
10-22-2016, 23:40
المههم لبد منا ن تكون فيك هدا الامر ان
تتمكن من ان ترجب كل هدا الامرو فى الحساب لالترجيبى
بتاعك لكى تعم الافائد اكتر
وحظ موفق

mohamed momen dafa
03-03-2017, 11:16
الشلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اليوم تعلمت شي مفيد من هذخ الاستراتيجيه وهي بالفعل كانت افضل استراتيجيه شاهدتها منذ فتره طويله وانا مبتدا في مجال الفوركش
جارد سيستم انها الاروع علي الاطلاق
اشكرك جدا جدا جدا:bravo::bravo:

him
03-03-2017, 12:50
الحقيقه موضوعك في منتهي القوه من حيث المحتوي بس للاسف طريقه عرضك للموضوع فاشله ولم تعطينا اي فكره لما يكون ان يكون عليه النظام ولا في الشرح مصور ولا في اي افاده من مجرد كلام بس انما عموما بارك الله فيكرعلي عذا الطرح واتمني انك تتعلم ازي الفتره الجايه تكتب موضوع يكون كامل تحياتي لك ولكل اعضاء المنتدي ازمرام بالتوفيق لكم

aymansaleh
03-03-2017, 12:52
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الاخ الكريم
استراتيجية بجد غريبه جدا بالرغم من سهولتها, اول مره اشاهدها او اسمع عنها لذلك هي جديرة بالتجربه والتطبيق, سأجربها على الحساب الديمو وابلغك النتائج
تقبل مروري

MONNAS
03-03-2017, 17:23
اخي الكريم شكرا جدا علي هذه الستراتيجيه الرائعه والمفيده
اتمنى لك المزيد من التقدم

charlizlix
03-03-2017, 17:26
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته .. شكرا اخى الكريم بارك الله فيك اخي على هدا الموضوع الجميل و ربي يجعلو في ميزان حسناتك

Mahmoud salman
03-03-2017, 20:02
السلام عليكم ورحمه الله وبركاتو مرحبا اخي الحبيب اشكرك لاني قد استفت من هذا الموضوع كثيرا وخاصه الردود ستفت منها ايضا وبالتوفيق للجميع وشكرا

---------- Post added at 07:02 PM ---------- Previous post was at 05:41 PM ----------

السلام عليكم ورحمه الله وبركاتو مرحبا اخي الحبيب اشكرك لاني قد استفت من هذا الموضوع كثيرا وخاصه الردود ستفت منها ايضا وبالتوفيق للجميع

Ayman Abdellatif
03-03-2017, 20:23
السلام عليكم و رحمة الله و بركاتة
مشكور اخى الكريم على هذا الطرح النظرى لهذا الاكسبيرت و هذه الاستراتيجية لو امكن ان ترفع فيديو يشرح هذا الكلام يكون افضل ولو انى افضل الاعتماد على التحليل الفنى و ربطة بالاساسى ولا اعتمد على الاكسبيرتات عموما اتمنى ان يستفاد مما جاء به موضوعك باقى الاعضاء

hemahack
03-03-2017, 21:27
جزاك الله خيرا على الكلمات التي تحمل حكما وعبر
بارك الله فيك غاليتي...
تواجدك يسعدني دااائما...
نصائح مهمة أسأل الله أن يحفظك ويرعاك و يجعلنا من الذين يستمعون القول فيتبعون أحسنه
موضوع جميل جزاك الله خيرا على طرحه .
سررت كثيرا بهذه الردود الممتعة المشجعة
بارك الله فيكم اخواني واخواتي
وجزاكم خيرا على تواصلكم
كل الشكر والتقدير للجميع.

hanane hanane
03-04-2017, 01:06
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته والصلاة والسلام على اشرف الانبياء والمرسلين
معلومات مفيدة باذن الله شرح مميز
شكرا أخي و بارك الله لك

Mmounir
03-04-2017, 08:09
اخي الفاضل جزاك الله خيرا علي شرحك الشيق لاستراتيجيه grid system والتي ستفيد كافه المتداولين خبراء او مبتدئين
تقبل مروري

zizoo99
03-04-2017, 09:23
و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته
شكرا لك اخى على هذا الموضوع و لكن انا مش فاهم نقطة هو انت بتتكلم عن استراتيجية و لا اكسبرت من الواضح انه ما ينفعش تتكلم عن استراتسجسة كلام نظرى كان من الافضل عمل فيديو

him
03-05-2017, 00:31
الحقيقه موضوع في منتهي القوه من حيث المحتوي بس للاسف طريقه عرضك للموضوع فاشله ولم تعطينا اي فكره لما يمكن ان يكون عليها النظام ولا في شرح مصوره ولا في اي افاده من مجرد كلام بس تقبل مروري وتحياتي لكم جنيعا بالتوفيق

hanane hanane
03-05-2017, 01:10
شرح وافي وجميل .. شكرا لك على هذا

الطرح المتميز والميسر والذي سيستفيد منه

الكثير من المبتدئين في هذا المنتدى الطيب

مشكور مرة أخرى ..

xmenflis1
03-10-2017, 23:57
مرحباً
شكراً على إضافة
اليوم تعلمت شي مفيد من هذخ الاستراتيجيه وهي بالفعل كانت افضل استراتيجيه شاهدتها منذ فتره طويله وانا مبتدا في مجال الفوركش
توفيق للجميع