PDA

View Full Version : ما هو الاسكالبينج

Pages : [1] 2 3 4 5 6 7

zher_albanfsij
05-05-2012, 12:03
مرحبا بالجميع
انا مبتدئ بتجارة الفوركس ولدي استفسار
أنا اسمع عن السكالبينج وبحث في الانترنت على السكالبينج ووجدت بانه فتح صفقات كثيرة من نقاط دخول متكررة والفرار بنقاط قليلة 2-7 نقاط في وقت قليل

واغلب الشركات لا تسمح بها وتشدد في القوانين عليها مثل زيادة الاسبريد عليك واخذ عمولة اضافية
ولكن أريد شرح أفضل لفهم استخدامه وما هي الظروف المناسبة لاستخدامه او عدم استخدامه
وشكرا

sunlight
05-05-2012, 13:18
انا اعرف ان الاسكالبينج فعلا المتاجره مع تحركات السوق ولو صغيره يعنى حضرتك تقعد ادام شاشه الكمبيوتر مش تتحركوبتكسب كتير ولكن اول مره اعرف موضوع ان الشركه بتاخد عموله دى ياريت حد من الاعضاء القدامى يقول على الاسبريد دا

elking
05-05-2012, 13:38
الاسكالبينج هو عبارة عن الدخول فى صفقات كثيرة ومتكررة ويكون الدخول فى الصفقات بتحديد ربح عبارة عن خمس نقاط او عشر نقاطمع ان تكون النقطة بعدد كبير من النقود وبالتالى تحقيق ارباح هائلة ولكن يجب الحذر كل الحذر لانه مثلما يكون مربح تكون خسارته قاسية

aboualy
05-05-2012, 15:35
الاسكالبينج هو عبارة عن الدخول فى صفقات كثيرة ومتكررة ويكون الدخول فى الصفقات بتحديد ربح عبارة عن خمس نقاط او عشر نقاطمع ان تكون النقطة بعدد كبير من النقود وبالتالى تحقيق ارباح هائلة ولكن يجب الحذر كل الحذر لانه مثلما يكون مربح تكون خسارته قاسية

يا اخى ان اعتقد ان هذا النوع من المتاجرة هو اكثر الانواع مخاطرة ويمكن ان يتسبب فى فقدا الحساب فى وقت قليل
وانا لا افضل هذا النوع من المتاجرة وانا ارى ان اقا هدف يمكن ان اتاجر به هو من 20 الى 30 نقطة وربما اكثر حسب الفريم المستخدم

elking
05-05-2012, 15:46
اخى العزيز الاسكالبينج معروف عنه انه ينهى الصفقات سريعا وبالتالى لابد من استخدام فريمات صغيرة مثل الخمس دقائق او الربع ساعة وبالتالى كيف يكون الهدف عشرين نقطة ؟؟؟ اعتقد ان الهدف لابد وان يكون من خمس الى عشر نقاط فقط

naoual
05-05-2012, 18:09
السكالبينج اخي هو الدخول في صفقات بربح نقاط قليلة من نقططين فما فوق
صحيح هناك شركات لا تقبل بذلك و الحل هو غلق الصفقات يدوي

alaaght
05-05-2012, 20:28
مرحبا بالجميع
أنا اسمع عن السكالبينج وبحث في الانترنت على السكالبينج ووجدت بانه فتح صفقات كثيرة من نقاط دخول متكررة والفرار بنقاط قليلة 2-7 نقاط في وقت قليل

واغلب الشركات لا تسمح بها وتشدد في القوانين عليها مثل زيادة الاسبريد عليك واخذ عمولة اضافية
ولكن أريد شرح أفضل لفهم استخدامه وما هي الظروف المناسبة لاستخدامه او عدم استخدامه
وشكرا

اهلا بك يا صديقي . الاسكالبنج من اكثر الاستراتيجيتات الناجحة ولكن من اخطر الاستراتيجيات ايضا وكما قال الاخوة انها عبارة عن وضع خطة لربح نقاط صغيرة لكن بلوت كبير جدا وايضا حساب كبير كي يستطيع تحمل الصفقة وتفادي نداء المارجن ولكن فعلا الاسكالبنج ينصح به كثيرا مهما كانت عمولة الشركة فستحقق ربح كبيرا ان شاء الله

kingman
05-05-2012, 21:07
مرحبا بالجميع

وشكرا
انا فى رأى مش لازم خالص تبقى صفقات كثيرة متكررة ابدا
هو يكفى فقط 5 او عشرة نقط بلوت عالى يجى ربح افضل من صفقة بهدف 100 نقطة مثلا
وطبعا لازم يكون راس المال جيد وادارته جيدة واهم شئ الطريقة اللى هتستخدمها فى تحقيق هذه النقطة القليلة لأن الأسكالبنج سلاح ذو حدين يايخليك فوق او تحت
وان شاء الله نقدر نستفيد من الأسكالبنج فى الربح من هذا السوق

tervarto
05-05-2012, 23:28
السكالبينج هو خطف نقاط قليلة تتراوح بين 5 -15 نقطة كحد أقصى وذلك بالدخول بعقد بلوت عالى بهدف الربح أكتر من الصفقات الطويلة الأمد , لازم يكزن عندك ادارة رأس مال جيدة عشان تقدر تحافظ على حسابك , و يفضل ان الرافعة تكون عالية , عشان المبلغ المحجوز من حسابك يبقى أقل من الرافعات الصغيرة , شغل الأسكالبينج بيبقى على فريمات صغيرة من النص ساعة لغاية فريم الدقيقة , خطورة الأسكالبينج اذا انعكس عليك السعر بنقط كتيرة ممكن يمرجنلك الحساب , فلازم تدخل من مكان قوى , و استوبك يكون بسيط عشان تحافظ على راس المال

mando
05-06-2012, 00:32
الاسكالبينج طريقة جيدة لانة الهدف صغير لكن مشكلة لما تكون داخل بعقد كبير وكمان مافيش طريقة اسكالبينج قوية تضمن بيها مكسب انا افضل اعمل بطريقة يكون فيها ادارة راس مال لكن ممكن الواحد يعمل اكتر من حساب ويخصص حساب من الارباح لاسكالبينج

kingman
05-06-2012, 00:41
شغل الأسكالبينج بيبقى على فريمات صغيرة من النص ساعة لغاية فريم الدقيقة , خطورة الأسكالبينج اذا انعكس عليك السعر بنقط كتيرة ممكن يمرجنلك الحساب , فلازم تدخل من مكان قوى , و استوبك يكون بسيط عشان تحافظ على راس المال

بالنسبة للفريم اعتقد ان الفريمات الأكبر فى صفقات الأسكالبنج هتكون نسبتها اعلى بمعنى ان الواحد يبقى محلل صفقته عادى على فلايم كبير وبدل مايدخله سوينج او صفقات بعدد نقاط صغير يكتفى بعشرة ولاعشرين نقطة فقط انا فى نظرى دى بتبقى اوقوى صفقات الأسكالبنج
لأنها بتبقى مبنية على تحليل قوى وبيبقى احتمال انعكسها اقل لكن الفرص هتبقى قليلة بس هتكون اضمن بأذن الله

fx30080
05-06-2012, 00:45
اخي ادا كنت تريد المتاجرة في الفوريكس فانا انصحك بالابتعاد عن هده الطريقة لانه في الاخير سوف تخسر جميع مالك و دالك عن تجربة

dark dollar
05-06-2012, 00:52
السكالبينج هو خطف نقاط قليلة تتراوح بين 5 -15 نقطة كحد أقصى وذلك بالدخول بعقد بلوت عالى بهدف الربح أكتر من الصفقات الطويلة الأمد , لازم يكزن عندك ادارة رأس مال جيدة عشان تقدر تحافظ على حسابك , و يفضل ان الرافعة تكون عالية , عشان المبلغ المحجوز من حسابك يبقى أقل من الرافعات الصغيرة , شغل الأسكالبينج بيبقى على فريمات صغيرة من النص ساعة لغاية فريم الدقيقة , خطورة الأسكالبينج اذا انعكس عليك السعر بنقط كتيرة ممكن يمرجنلك الحساب , فلازم تدخل من مكان قوى , و استوبك يكون بسيط عشان تحافظ على راس المال

رد مفيد جدا تشكر ياريس

wolfkamikaz
05-06-2012, 02:13
الاسكالبينج هو جمع نقاط قليلة و الدخول بلوتات عالية هو فعلا طريقة قوية لكن خطيرة جدا لاننا عندما ندخل لا نحترم ادارة راس المال
و اذا سمعت ان هناك من اصبح ملييونير من 1000 دولار فهو سكالبير
فمستحيل ان يحقق ايا كان ارباح الاسكالبير لكنه خطر جدا فتستطيع ان تصبح مليونير او تخسر كل اموالك

alaaght
05-06-2012, 02:18
اخي ادا كنت تريد المتاجرة في الفوريكس فانا انصحك بالابتعاد عن هده الطريقة لانه في الاخير سوف تخسر جميع مالك و دالك عن تجربة

لا اوافقك الراي يا صديقي لان الكثير من المتاجرين بارعين في استخدام استراتيجية الاسكالبنج وبيحققوا من خلالها ارباح خيالية جدا والا ماالفرق بين المتاجر العادي والمتاجر المحترف فالممحترف هوا الذي يستغل الفرصة الصحيحة لتحقيق ربح وليس في كل الاوقات اسكالبنج فعلا يجب توخي الحذر في التعامل مع الاسكالبنج ولكن لا يمكن الاستغناء عنها

tervarto
05-06-2012, 02:19
بالنسبة للفريم اعتقد ان الفريمات الأكبر فى صفقات الأسكالبنج هتكون نسبتها اعلى بمعنى ان الواحد يبقى محلل صفقته عادى على فلايم كبير وبدل مايدخله سوينج او صفقات بعدد نقاط صغير يكتفى بعشرة ولاعشرين نقطة فقط انا فى نظرى دى بتبقى اوقوى صفقات الأسكالبنج
لأنها بتبقى مبنية على تحليل قوى وبيبقى احتمال انعكسها اقل لكن الفرص هتبقى قليلة بس هتكون اضمن بأذن الله
هى فكرة حلوة , بس الشغل على الفريمات الكبيرة , بيكون الهدف و الستوب أكبر من الفريمات الصغيرة , عشا تتلافى الأرتدادات البسيطة و عدم ضرب الستوب , معنى ذلك هايبقى فى خطورة على الحساب , و زيارة متوقعة من عدو لدود , الا وهو الماجين كول

05-06-2012, 02:48
سلام عليكم
الاسكالبينج
هى كل صفقه سريعه تم الدخول بحجم عقود كبير للحصول نقاط قليل

kingman
05-06-2012, 21:54
هى فكرة حلوة , بس الشغل على الفريمات الكبيرة , بيكون الهدف و الستوب أكبر من الفريمات الصغيرة , عشا تتلافى الأرتدادات البسيطة و عدم ضرب الستوب , معنى ذلك هايبقى فى خطورة على الحساب , و زيارة متوقعة من عدو لدود , الا وهو الماجين كول

كلامك مظبوط لكن احنا هنا مش هندخل سوينج يعنى نقاط بسيطة ونطلع من الصفقة وممكن تحليلها على الفريم الكبير بس التطبيق يكون على فريم صغير زى الخمس دقايق ويكون الأستوب مناسب للخروج من الصفقة فى حالة الأنعكاس ودائما فى طرق الأسكالبنج بيكون الأستوب هو المشكلة

tervarto
05-06-2012, 22:00
كلامك مظبوط لكن احنا هنا مش هندخل سوينج يعنى نقاط بسيطة ونطلع من الصفقة وممكن تحليلها على الفريم الكبير بس التطبيق يكون على فريم صغير زى الخمس دقايق ويكون الأستوب مناسب للخروج من الصفقة فى حالة الأنعكاس ودائما فى طرق الأسكالبنج بيكون الأستوب هو المشكلة
لو التطبيق هايكون على فريم صغير يبقى ممكن تحلل على فريم كبير و تشتغل على فريم أصغر , وطبعا هى كل المشكلة فى الأستوب , لأن لو محلل على فريم كبير , أكيد الستوب هايكون كبير , ودة ماينفعش مع الأسكالبينج , لأنة مخالف لأدارة راس المال

aboualy
05-06-2012, 22:04

اخى العزيز انا ارى ان العمل على الفريمات الكبيرة يكون دائما لفضل
لان فريم 5 دقائق وال 15 دقيقة صعب جدا العمل عليها حتى لو باهداف صغيرة
انا افضل العمل على فريم الساعة او النصف ساعة ولكن بعد عمل التحليل على اليومى

kingman
05-07-2012, 04:46
لو التطبيق هايكون على فريم صغير يبقى ممكن تحلل على فريم كبير و تشتغل على فريم أصغر , وطبعا هى كل المشكلة فى الأستوب , لأن لو محلل على فريم كبير , أكيد الستوب هايكون كبير , ودة ماينفعش مع الأسكالبينج , لأنة مخالف لأدارة راس المال

اكيد فى الأسكالبنج اخطر شئ هو الأستوب لو الأ ستوب كبير يبقى ضرب صفقة استوب صفقو واحدة هيضيع ربح ايام
هى بتبقى نسبة وتناسب وحسب طريقة كل واحد فينا وغالبا صعب فى الأسكالبنج يكون الهدف يساوى وقف الخسارة اكيد لكن بيبقى فيه توازن بحيث تكون نسبة نجاح الصفقة كبير بشكل يضمن انها لاتضرب استوب بسهولة

abokhaledelmasry
05-07-2012, 17:50
السكالبينج هو سلاح ذو حدين وعبارة عن دخول صفقات بأهداف صغيرة جدا فى وجهة نظرى 10 نقاط كحد اقصى للصفقة و لكن بعقد كبير نسبيا عن الحساب

السكالبينج للملتزم فى هذا السوق سيجنى منه الخير الوفير جدا اما لغير الملتزم فمصيره هو..
المارجن كول..
و لا حل اخر..
السكالبينج فى وجهة نظرى احد افضل الطرق لشحن الحسابات الصغيرة او المنهارة..

alaaght
05-08-2012, 01:17

لا يا اخي ليس كل متاجر يعمل باستراتيجية الاسكالبينج يخسر امواله فبالتحليل الجيد والاستراتيجية الجيدة تستطيع ربح ارباح كثيرة جدا من هذه الطريقة والعكس فاستخدامها بدون تحليل جيد ستعكس عليك الربح خسارة

kingman
05-08-2012, 04:56
لا يا اخي ليس كل متاجر يعمل باستراتيجية الاسكالبينج يخسر امواله فبالتحليل الجيد والاستراتيجية الجيدة تستطيع ربح ارباح كثيرة جدا من هذه الطريقة والعكس فاستخدامها بدون تحليل جيد ستعكس عليك الربح خسارة
الأسكالبنج كثير يلقبونه بأنه وحش هذا السوق ان احسنت استخدامه كان طريقك للربح وقهر السوق وان لم تحسن استخدامه كان نهاية سريعة لحسابك
وعموما انا اعتقد ان الأسكالبنج ليس للمبتدائين لأن اكيد المبتدئ فالسوق قليل الخبرة فيه ولايعلم خطورته ولم يتعلم كثيرا من دروس السوق فالأفضل ان يتم المتاجرة بأستراتيجية ذات استوب وهدف محددين ومع الوقت هما هيكتشفوا طريقهم الى الأسكالبنج

MOHAMED ANWAR
05-08-2012, 05:10
الاسكلبنج هو التاجر الذى يكون هدفه القليل من النقاط ويكون اقصى نقاط له 10
ويدخل ويخرج من العملية اكثر من مرة فى وقت قصير

كريم
05-08-2012, 18:00
وطبعا لازم يكون راس المال جيد وادارته جيدة واهم شئ الطريقة اللى هتستخدمها فى تحقيق هذه النقطة القليلة لأن الأسكالبنج سلاح ذو حدين يايخليك فوق او تحت

اتفق معاك و لا انصح به

الأفضل ان تكون اهدافك محدودة و تكون متابع لأن الاسكلينج قد يشكل خطر كبير جدا خصوصا

اذا كنت مبتدأ و بالتوفيق لك

عمرو
05-09-2012, 10:34
ان تجنى نقاط قليله فى وقت قليل ببساطة مع لوت عالى وبذلك تستطيع ان تضاعف راس مالك مرات عديده ولكن حذارى لأنة يهلك الحساب فى اسرع مما تتخيل

Chelsea91
05-10-2012, 03:59
السكالبينج كأي نظام مضاربة اخر يجب ان يخضع لقوانين
بمعنى يجب ان تعلم نسبة راس المال التي تضحي بها في كل صفقة و اماكن الدخول القوية
لو تخليت عن هذه القوانين تصبح عملية مقامرة وليست فوركس
ايضا لابد من استخدام الستوب لوس و الهدف يكون عادة في حدود 10 - 20 نقطة

aboualy
05-10-2012, 09:45
اكيد فى الأسكالبنج اخطر شئ هو الأستوب لو الأ ستوب كبير يبقى ضرب صفقة استوب صفقو واحدة هيضيع ربح ايام
هى بتبقى نسبة وتناسب وحسب طريقة كل واحد فينا وغالبا صعب فى الأسكالبنج يكون الهدف يساوى وقف الخسارة اكيد لكن بيبقى فيه توازن بحيث تكون نسبة نجاح الصفقة كبير بشكل يضمن انها لاتضرب استوب بسهولة

اتفق معك اخى العزيز وفى الحقيقة دى سبب بعدى عن الاسكاللينج رغم ان كل الناس بتقول انه مربح فانا تععود فى عملى ان اعتمد على استخدام وقف الخسارة دائما , و وقف الخسارة فى الاسكالينج خطر ويمكن فعلا ان يتسبب فى ضياع مجهود عدة ايام بينما فى النظام الذى اعمل به يكون صفقة رابحة تعوض الصفقة الخاسرة و زيادة

that is me
05-10-2012, 12:10
الاسكالبينج دا نوع من طرق المتاجرة وبيعتمد على اقتناص الفرص القوية جدا بلوت كبير وعدد نقاط صغير واستخدام النوع دا من المتاجرة يتطلب متاجر محترف حتى يستطيع استخدامه جيدا . بالنسبة لى لا افضل استخدام تلك الطريقة لانها فيها خطر كبير جدا على الحساب

kingman
05-10-2012, 16:17
اتفق معك اخى العزيز وفى الحقيقة دى سبب بعدى عن الاسكاللينج رغم ان كل الناس بتقول انه مربح فانا تععود فى عملى ان اعتمد على استخدام وقف الخسارة دائما , و وقف الخسارة فى الاسكالينج خطر ويمكن فعلا ان يتسبب فى ضياع مجهود عدة ايام بينما فى النظام الذى اعمل به يكون صفقة رابحة تعوض الصفقة الخاسرة و زيادة
بالظبط كده اخى الفاضل لازم كل واحد يختار الطريقة والأستراتيجية اللى تناسبه المهم انه فى النهاية يوصل للهدف بتاعه وكل الطرق هدفها واحد هو الوصول الى الربح وممكن ننوع فى الطرق فمثلا اذا كنا لانستطيع التعامل مع الأسكالبنج لكن نعلم انه جيد فى هذا السوق ممكن نفتح حساب بمبلغ معين بحيث يكون كالحساب التجريبى اذا خسرناه لن يؤثرفينا فى شئ ونشتغل عليه بهذه الطريقة ال جانب عملنا المعتاد

born to learn
05-11-2012, 12:28
انا ايضا ابحث عن افضل طرق للاسكالبينج واعشق هذه الطريقه فهى كثيرا ما تربحنى وايضا تساعدنى على استرجاع توازن حسابى فى حين فقد جزء منه واعتقد انها طريقه مناسبه جدا لى ولمن يريد الحصول على ارباح جيده ولكن يجب دائما البحث عن كل جديد بها

عزبز 18
05-11-2012, 18:19
استراتيجية السكابلينج استراتيجية مربحة جدا ادا استعملت في وقتها
وعلي فريم صغير وايظا بنقاط قليلة ولاكن عواقبها وخيمة ادا لم تستعمل كما ينبغي يجب تطبيقها علي حساب تجريبي

rimi841
05-11-2012, 19:12
مرحبا بالجميع

وشكرا

شوف حبيبي بالنسبة للتعريف الدقيق للسكلالبنج هو الدخول بعقد كبير جدا مقارنة مع رأس المال الذي تضارب به و الخروج بعدد نقاط قليلة من الفائدة خوفا من الإرتداد

و انا شخصيا لما أحب ان اتاجر بطريقة السكالبنج أولا أستعمل حسابا منفردا للسكالبينج و الاموال التي أتاجر بها بالطريقة انا أعتبرها اصلا غير موجودة لدي لأنني ممكن اخسرها في أي لحظة
و بعد ذلك أقسم المبلغ على 20 و حاصل القسمة أحدد به قيمةالنقطة التي أدخل بها الصفقة و أستعمل تحديد الهدف بـ 10 نقاط فقط لا اكثر
يعني يا غما 50 بالمائة زيادة في الرصيد يا إما تصفير الحساب بعد 16 او 17 نقطة معاكسة للصفقة حبيبي
تحياتي

tornado66
05-12-2012, 03:10
الاسكالبينج يحتاج خبرة كبيرة وشركة تسمح به وهو خطر في بعض الحالات ومجزي طبعا لاصحاب الحسابات الكبيرة ووسيلة سريعه لتحقيق الربح

elking
05-12-2012, 15:53
الحمد لله ان شركة انستا تسمح بالاسكالبينج لاننى اعشقه واحب العمل به وباستراتيجياته لان صفقاته تاخذ وقت قصير فقط وغير محتاجة الى وقت طويل لتنتهى

Hamad
05-12-2012, 16:59
السكالبينج دخول صفقات بأهداف صغيرة جدا والسكالبينج للملتزم فى هذا السوق سيجنى منه أموال كثيره وهناك استراتيجية فعالة للسكالبينغ وهو أسهل الطرق وأصعبها ولكنه خطير وهو علم خاص لوحده و يحتاج الى دراسة مستفيضة لمعرفة نقطة الدخول الصحيحة لأنه في حال عكس السعر سيكون تصفير الحساب

Mohamed90
05-12-2012, 18:20
الحمد لله ان شركة انستا تسمح بالاسكالبينج لاننى اعشقه واحب العمل به وباستراتيجياته لان صفقاته تاخذ وقت قصير فقط وغير محتاجة الى وقت طويل لتنتهى

يعتبر اسكالبينج استراتجية جيدة و مريحة بالنسبة للمتدولين الذي لا يصبرون على الصفقات المدى الطويل و يعمل اسكالبينج على مبدا الدخلو و قنص النقاط القليلة و الخروج في اقل وقت ممكن
اسكالبينجي

aboualy
05-12-2012, 19:00
يعتبر اسكالبينج استراتجية جيدة و مريحة بالنسبة للمتدولين الذي لا يصبرون على الصفقات المدى الطويل و يعمل اسكالبينج على مبدا الدخلو و قنص النقاط القليلة و الخروج في اقل وقت ممكن
اسكالبينجي

اتفق معك فى ذلك اخى العزيز فعلا الاسكلينج مربح جدا ويمكنك تحقيق ارباح كبيرة فى وقت قليل ولكنه عالى الخطورة ايضا ولا يمكن العمل به الا لمن يجيده اما من يمارسه بعشوائية فربما يخسر خسارة كبيرة لان سعر النقطة فى الاسكالينج يكون كبير

mahmood-noor
05-12-2012, 19:44
السكالبنج عبارة عن انك تكون متأكد من صفقة محددة وتدخل في نقاط محددة بلوتات كبيرة و تخطف ما تستطيع من النقاط و الفرار والاكتفاء بنقاط قليلة 5-15 نقطة طبعا فلنفترض انك دخلت بصفقة 2$ للنقطة و ربحت 10 نقاط إذاً انت ربحت 20$ من صفقة واحدة فقط !!! لكن مشكلة السكالبنج هو انه يحتاج رأس مال جيد و جهد و خسائره في بعض الأحيان كبيرة !! ,, أنا صار لي 6 أشهر اتاجر فقط بالسكالبنج و شركة انستا فوركس تسمح باغلاق الصفقات بعد مرور دقيقتين على فتحها

kingman
05-12-2012, 21:50
السكالبنج عبارة عن انك تكون متأكد من صفقة محددة وتدخل في نقاط محددة بلوتات كبيرة و تخطف ما تستطيع من النقاط و الفرار والاكتفاء بنقاط قليلة 5-15 نقطة طبعا فلنفترض انك دخلت بصفقة 2$ للنقطة و ربحت 10 نقاط إذاً انت ربحت 20$ من صفقة واحدة فقط !!! لكن مشكلة السكالبنج هو انه يحتاج رأس مال جيد و جهد و خسائره في بعض الأحيان كبيرة !! ,, أنا صار لي 6 أشهر اتاجر فقط بالسكالبنج و شركة انستا فوركس تسمح باغلاق الصفقات بعد مرور دقيقتين على فتحها
والسكالبنج فيه شركات كتير بتحاربه عموما وبتضع القيود عليه حتى اللى بتسمح ليه بتلاقى حتى شرط او اتنين لتحجيم المتاجر
وبعض الشركات بتضع دقيقة او دقيقتين او حتى خمسة لغلق الصفقة وانا ارى ان شرط انستا فوركس دقيقتين لغلق الصفقة ممكن ماكونش مشكلة على الأقل معى لأن هدف 10 نقط بيتم تحقيقه عادة فى وقت اكبر من دقيقتين
وياريت نرى اراء بعض الأخوة بخصوص هذا الشرط هل يعيقهم فى الأسكالبنج اما لايؤثر على تجارتهم

magic777
05-15-2012, 17:50
الاسكالبنج عامه تجاره متاجره جيده ولكنها سلاح ذو حدين
خساره كبيره للمتاجر الغير محترف والذي يدخل دون حساب لاداره راس المال او تحليل جيد
وايضا نجاح وربح جيد لمن يتقن هذا الفن في المتاجره ويعرف كيف يحدد نقاط دخول وخروج جيده وايضا يعرف متى يخرج من الصفقه لو اخطأ
وللوصول لهذا المستوى من الاحتراف لابد من العمل والتدريب الجيد اولا على الديمو لاكتساب الخبره

aboualy
05-28-2012, 19:33
الاسكالبنج عامه تجاره متاجره جيده ولكنها سلاح ذو حدين
خساره كبيره للمتاجر الغير محترف والذي يدخل دون حساب لاداره راس المال او تحليل جيد
وايضا نجاح وربح جيد لمن يتقن هذا الفن في المتاجره ويعرف كيف يحدد نقاط دخول وخروج جيده وايضا يعرف متى يخرج من الصفقه لو اخطأ
وللوصول لهذا المستوى من الاحتراف لابد من العمل والتدريب الجيد اولا على الديمو لاكتساب الخبره

فعلا اخى العزيز الاسكالبينج نوع متاجرة يحتوى على مخاطرة كبيرة ولذلك يجب على المبتدئين ان لا يعملو بطريقة الاسكالبينج ال بعد فترة تدريب كافية على الطريقة مع الاهتمام ايضا بادارة راس المال

sunlight
05-28-2012, 19:43
فعلا اخى العزيز الاسكالبينج نوع متاجرة يحتوى على مخاطرة كبيرة ولذلك يجب على المبتدئين ان لا يعملو بطريقة الاسكالبينج ال بعد فترة تدريب كافية على الطريقة مع الاهتمام ايضا بادارة راس المال

نعم الاسكالبينج طريقه جيده وسهله جدا اى حد يتعلمها ولكنها لا تحتاج الطمع يعنى حضرتك كسبت 20 دولار اكتفى بهذا القدر فى هذه الساعه وفكر جيدا قبل ان تدخل مره ثانيه ويعمى النجاح او المكسب عينيك فتخسر كل شىء

mohamed eldamnhorey
05-28-2012, 19:44
اخى ابوعلى

تجد معظم التجار الجدد يبحثون عن استراتجيات الاسكالبينج

وهى تعد من اخطر انواع المتاجره

واغلبية الخاسرين فى هذا السوق بسبب الاسكالبينج

اجد ناس تستخدم استراتجيات اسكالبينج ب فول مارجن

مخاطره كبيره وعاليه جداً تدمر حسابك

لكن ممكن تستخدم استراتجية اسكالبينج بدون مخاطره او بنسبة مخاطره بسيطه
ولوت صغير - غير كده هتضييييييع ياوديع

zahran
05-28-2012, 20:37
بصريح العباره .. الاسكالبينج ان لم تجيده فسيكون محرقه لمحفظتك كامله ... الاسكالبينج المربح من الصعب جدا ان تديره لانه وباختصارعندما تبدا متاجره ستكون تريد ان تفعل صفقه من اى مكان لا يهمك ان كانت نقطه دخولك قويه ام ضعيفه .. ولكن تريد ان تخطف حوالى عشر نقاط ... ولكن اذا عكست عليك الصفقه فماذا تتصرف الان وعند كم خساره تغلقها . وهل بالساهل ان تعوض هذه الخساره ام ستكون مندفعا وتدخل صفقه اخرى فى نفس الوقت لتعويض خسارتك . وتكون طبعا على اساس غير سليم .. فنسبه خسارتها تكون كبيره جدا .ومن هنا ياتى حرق المحفظه.. لانك اسات الاستخدام

kingman
05-28-2012, 20:59

اتفق معاك فى هذا الرأى كثير خصوصا ان المبتدا بيبقى قليل الخبرة كثيرا وبيبقى سهل التأثير عليه بالعوامل النفسية او القدرة على اختيار افضل نقطة دخول والأسكالبنج اذا حدث خطا فيه او طمع او تسرع بتبقى الخسائر كبيرة وبضيع ربح صفقات كتير ومن الأفضل ان يتعامل المبتدأ بطريقة وادارة راس مال جيدة الا يملك خبرة اكثر فى التعامل مع الأسواق

youmuststop
05-30-2012, 06:19
سكالبينج ان تدخل صفقات ب لوت كبير في صفقات كثثيره ويكون هدفك من 2 الي 10 نقاط علي الاكثر لكن بعد الشركات تمنع الاسكالبينج فيها

Rami
06-09-2012, 17:07
انا اعتبر الاسكالبنج شغل المحترفيين فوركسيا وعاطفيا وشعوريا لانه يتطلب تجميع هذ الجوانب كلها لكى تستطيع الخروج بربح مرضى , حيث انه يعتمد على مبدا اخطف واجرى لكن بلوتات عالية لاتحترم ادارة راس المال وهنا مكمن الخطورة التى تتطلب احترافية عالية ياعزيزى

realyone
06-09-2012, 18:27
اسكالبينج من اخطر انواع التداول لكنه مربح جدا,ممكن تضاعف حسابك في يوم واحد ويمكن ان تخسر حسابك في يوم واحد ,لابد من الحذر لهذه الطريقه لأن هذه الطريقه لها استراتيجيات خاصه ومعقده,فارجوا التدريب على هذه الطريقه من المتاجره على حساب الديمو لفترة طويله قبل تطبيقه على الحساب الحقيقي

ahmed
06-09-2012, 18:30
ببساطه هو نوع من انواع التداول يعتمد على خطف نقاط قليله من السوق بلوت كبير لتحقيق
ربح مجزى فى النهايه وحقيقه انا لا افضل العمل بهذة الطريقه لانها تحتاج لتركيز شديد وتفرغ

Mohamed90
06-09-2012, 19:29
السلام عليكم طبعا اخي العزيز و لا يخفى على الكثير و الاسكالبينج هو نوع من الاستراتجيات و يعتمد على الفريم الصغير و و قنص النقاط القليلة و بلوت كبير جدا للتحقيق الكثير من نقاط قليلة و هي استراتيجية المدة القصير و صاحبها ملزم بمتابعة الاستراتيجية باستمرار و على طول النهار

kingman
06-10-2012, 00:45
اسكالبينج من اخطر انواع التداول لكنه مربح جدا,ممكن تضاعف حسابك في يوم واحد ويمكن ان تخسر حسابك في يوم واحد ,لابد من الحذر لهذه الطريقه لأن هذه الطريقه لها استراتيجيات خاصه ومعقده,فارجوا التدريب على هذه الطريقه من المتاجره على حساب الديمو لفترة طويله قبل تطبيقه على الحساب الحقيقي

ان الواحد يضاعف حسابه فى يوم واحد ده صعب وغير مقبول عموما لأن معناها مخاطرة عالية جدا هو الأسكالبنج رائع فى التعامل مع الأسواق وتحقيق ارباح كبيرة لكن ايضا لازمه ادارة راس مال جيدة ومع ادارة اس مال جيدة بيبقى صعب التدبيل فى وقت قصير لأن المخاطرة اكيد زى ماهى قادرة على التدبيل فهى قادرة على التصفير اكثر

ahmed saleh
06-10-2012, 00:49
انا ارى ان هذة الاستراتيجة جيدة جدا وانا اعمل بيها
لانى اخذ عدد نقط قليلة ولكن بسعر اكبر
لذلك انا اعتمد عليها فى تجارتى وانت من الممكن ان تحاول فى العمل بيها من الممكن ان تحب العمل بيها

Mr.GooDMaN
06-10-2012, 01:26
انا شخصيا افضل الاسكالبنج جدا وهو له العديد من الاستراتيجيات الجيدة ولا يتطلب منا متابعة طويلة للشارت مجرد خطف بعض النقاط وغلق الشارت وانتهى الموضوع

2x1
06-10-2012, 08:57
زي ما الاخوة قالوا انك بتعمل صفقات كتيرة مع اهداف قليلة في كل مرة والفريم بيكون

دقايق قليلة واوقات بيكون مربح جدا لكن فالحقيقة لازم تكون حذر جدا لانة ممكن يؤدي لنتيجة عكسية

Rami
06-10-2012, 09:03
يا اخى ان اعتقد ان هذا النوع من المتاجرة هو اكثر الانواع مخاطرة ويمكن ان يتسبب فى فقدا الحساب فى وقت قليل
وانا لا افضل هذا النوع من المتاجرة وانا ارى ان اقا هدف يمكن ان اتاجر به هو من 20 الى 30 نقطة وربما اكثر حسب الفريم المستخدم

أخى الكريم نصيحتك فى محلها لكن لم لا ندعه يجرب ويحاول على الديمووووو باسلوب الاسكالبر , انا اعلم ان هناك اسالبر ما شاء الله عليهم يستطيعون تدبيل الحساب
مرات ومرات , ففهى الخير الكثير وانا اتفق معك انه شغل خطير لكن يمكن يطلع معه شى على الديموووو فى البداية ويستطيع تكملته على الحقيقى فى الفرص القوية

Rami
06-10-2012, 09:06
زي ما الاخوة قالوا انك بتعمل صفقات كتيرة مع اهداف قليلة في كل مرة والفريم بيكون

دقايق قليلة واوقات بيكون مربح جدا لكن فالحقيقة لازم تكون حذر جدا لانة ممكن يؤدي لنتيجة عكسية

هو كلامك فى منه بس مش شرط صفقات كثيييرة لان الدخول فى صفقات كثيييرة تودى الى الخسارة الحتمية , مش كل مرة تسلم الجرة , لكن انا باعتقادى الافضل من هذا ان يدخل بلوتات كبيرة لا تحترم ادارة راس المال فيها وخطف بعض النقاط والهروب , لكنننننننن احذر هذا قمة الخط وسيسبب قلق نفس غير محمود العواقب

21cent
06-10-2012, 12:07
مرحبا بالجميع

وشكرا

كما يقولون ان الاسكلبنج هو الفائز فى هذا السوق لمن يفهمه ويتم التداول على فريم الخمس دقائق او الدقيقة او الربع ساعة
حيث يتم ربح عدد نقط قليل مثل ما حضرتك قولت من نقطة حتى عشرة نقط
ويتم تركيب بعض المؤشرات التى تيح فرص كثيرة فى اليوم مثل البولنجر باند او الموفنج افرج
وايضا يحتاج الى المرورنة فى العمل وليش شرط الالتزام بالفرصة المتاحة
انا شخصيا اعمل بيه صنعت توليفة مؤشرات واعمل على الربع ساعة من خلال هدذ 10 +الاسبريد
والاستوب 20 نقطة +الاسبريد

Mohamed90
06-10-2012, 12:20

السلام عليكم طبعا اخي العزيز الاسكالبينح هو الاستراتيجية السريعة في كسب الاموال و يمكن تحقق مبلغ مضاعف في يوم و لكن ايضا خطير على الحساب يمكن يصفر لك الحساب في دقائق معدودة و لا انصح به و هو كما قلت اخطر الانواع المداولة و يجب على المتداول التدرب عليها جيدا قبل تطبيقها

magic777
06-10-2012, 16:46
السلام عليكم طبعا اخي العزيز الاسكالبينح هو الاستراتيجية السريعة في كسب الاموال و يمكن تحقق مبلغ مضاعف في يوم و لكن ايضا خطير على الحساب يمكن يصفر لك الحساب في دقائق معدودة و لا انصح به و هو كما قلت اخطر الانواع المداولة و يجب على المتداول التدرب عليها جيدا قبل تطبيقها

بص هو الاسكالبنج عامه زي ما احنا عارفينه صفقات سريعه باهداف صغيره
ولكن خطر لاننا بندخل الصفقات دي بمخاطره عاليه
طيب ما نحل ده علشان نكسب من الاسكالبنج ادخل بنفس نظام العمل بس بلوت مناسب ومش شرط المخاطره
واكسب ارباح متراكمه حتى لو خسرت مره مش هتكون خساره كبيره برده

konine
06-10-2012, 16:54
الاسكالبينج هو خطف نقاط قليل في سوق و بحجم بعض شيء كبير مع دخول متعدد لسوق .
و فترة أحسن في الاسكالبينج هي ٱسيا لأن سيول قليل و هو
و نقاط سكلبر تكون بين 2 إلى 10
الله كريم

kingman
06-10-2012, 17:43
بص هو الاسكالبنج عامه زي ما احنا عارفينه صفقات سريعه باهداف صغيره
ولكن خطر لاننا بندخل الصفقات دي بمخاطره عاليه
طيب ما نحل ده علشان نكسب من الاسكالبنج ادخل بنفس نظام العمل بس بلوت مناسب ومش شرط المخاطره
واكسب ارباح متراكمه حتى لو خسرت مره مش هتكون خساره كبيره برده
انا فى نظرى بشوف الأسكالبنج انه المفروض مايختلفش عن الصفقة بهدف كبير بمعنى ان يكون لها نفس التحليل والشروط عادى لكن بدل مادخل صفقة بمئة نقطة ادخلها بخمسة ولا عشرة نقاط اكيد بفضل الله هتكون نسبة نجاحها عالية جدا لأنها فى الأساس صفقة لنقاط كبيرة فاكيد تحقيق خمس نقط فى مثل هذه الصفقات هيكون سهل التحقيق بلوت كبير طبعا

AhmedMagnifico
06-11-2012, 16:14
اهلا بك يا صديقي . الاسكالبنج من اكثر الاستراتيجيتات الناجحة ولكن من اخطر الاستراتيجيات ايضا وكما قال الاخوة انها عبارة عن وضع خطة لربح نقاط صغيرة لكن بلوت كبير جدا وايضا حساب كبير كي يستطيع تحمل الصفقة وتفادي نداء المارجن ولكن فعلا الاسكالبنج ينصح به كثيرا مهما كانت عمولة الشركة فستحقق ربح كبيرا ان شاء الله
اشكرك اخى على ردك استفدت منه الكثير
كما اشكر صاحب الموضوع على سؤاله الذى امدنا بكثير من الردود والاجابات المميزة :)

maklad94
06-11-2012, 16:42
الاسكالبنج هو اقوى واخطر استراتيجية او طريقة للمتاجرة فى السوق لأنه بيعتمد على خطف نقاط قليلة وبسرعة كبيرة قبل اى حركة ممكن تعكس معاه وليه استرالتيجيات كتيرة جدااا ممكن تختار اى منها وتنفذها .

magic777
06-11-2012, 17:31
انا فى نظرى بشوف الأسكالبنج انه المفروض مايختلفش عن الصفقة بهدف كبير بمعنى ان يكون لها نفس التحليل والشروط عادى لكن بدل مادخل صفقة بمئة نقطة ادخلها بخمسة ولا عشرة نقاط اكيد بفضل الله هتكون نسبة نجاحها عالية جدا لأنها فى الأساس صفقة لنقاط كبيرة فاكيد تحقيق خمس نقط فى مثل هذه الصفقات هيكون سهل التحقيق بلوت كبير طبعا

وهو ده اللي انا اقصده بالضبط وخاصه في احوال السوق في الفتره الاخيره دي
اللي مش بتلاقي ليه اتجاه واضح علشان تشتغل بيه بسوينج او حتى اهداف متوسطه
لانك هتلاقيها بتاخد اسبوع علىالاقل على ما تتحقق وده صعب مع الحسابات الصغيره بتاعتنا

kingman
06-11-2012, 18:58
وهو ده اللي انا اقصده بالضبط وخاصه في احوال السوق في الفتره الاخيره دي
اللي مش بتلاقي ليه اتجاه واضح علشان تشتغل بيه بسوينج او حتى اهداف متوسطه
لانك هتلاقيها بتاخد اسبوع علىالاقل على ما تتحقق وده صعب مع الحسابات الصغيره بتاعتنا

وكمان التقلبات بتبقى سريعة ولو استمرت فى الصفقة مدة طويلة ممكن تنعكس بسهولة اذا كان الهدف كبير اما الطريقة الجيدة انك بدل ماتخلى الهدف كبير تخليه اصغر مايكون وتكبر اللوت وممكن من خلال حجم اللوت وهدف صغير تحصل ربح ضعف الهدف الكبير وبيبقى اسرع وأكثر امانا من تقلبات الأسواق فى هذه الفترة

safiforex
06-11-2012, 19:03
السكالبينج هو طريقة تداول الهدف منها قنص نقط قليلة بلوتات عالية ،
و بهذا فان السكالبينج فهو خطير للغاية ، ان لم يكن المتداول على دراية تامة به
و للسكالبينج طرق و استراتيجات ممكن ان يجني منها الواحد الالااف ، لكن يتطلب احتراف تام به

محمد الفواعره
06-11-2012, 19:54
و هو عبارة عن دخول صفقات بأهداف صغيرة جدا فى وجهة نظرى 10 نقاط كحد اقصى للصفقة و لكن بعقد كبير نسبيا عن الحساب..
السكالبينج للملتزم فى هذا السوق سيجنى منه الخير الوفير جدا اما لغير الملتزم فمصيره هو..
المارجن كول..
و لا حل اخر..

magic777
06-13-2012, 01:07
وكمان التقلبات بتبقى سريعة ولو استمرت فى الصفقة مدة طويلة ممكن تنعكس بسهولة اذا كان الهدف كبير اما الطريقة الجيدة انك بدل ماتخلى الهدف كبير تخليه اصغر مايكون وتكبر اللوت وممكن من خلال حجم اللوت وهدف صغير تحصل ربح ضعف الهدف الكبير وبيبقى اسرع وأكثر امانا من تقلبات الأسواق فى هذه الفترة

بس علشان تعمل كده الاسلم هنا انك تختار وقت جيد والحركه في السوق تكون بطئيه ومايكونش فيه اخبار
ولا تصريحات في الوقت ده وكمان مايكونش في ساعه اغلاق وافتتاح الاسواق
ابعد عن الفترتات دي لو هتشتغل بلوت عالي علشان متتفاجئش باي حركه سريعه

bousshimin
06-13-2012, 01:12
و هو عبارة عن دخول صفقات بأهداف صغيرة جدا فى وجهة نظرى 10 نقاط كحد اقصى للصفقة و لكن بعقد كبير نسبيا عن الحساب
السكالبينج فى وجهة نظرى احد افضل الطرق لشحن الحسابات الصغيرة او المنهارة
الوحش الضارى الذى اما يرفعك الى السماء
او حتى لن تجد الارض حتى تهوى عليها ان هوى بك

mage
06-13-2012, 01:37
الاسكالبينج هو الطريقة التى يمكنك ان تحقق عن طريقها نسبة كبيرة منا لنقاط فى يوم واحد ولكن رخامة الاسكالبينج انها خطيرة جدا لان الكثير منا لاسكالبر بيفتحا لصفقات بحجم للوت كبير وفى ههذ الحالة يمكنك ان تخسر الكثير من الاموال فى حالة ان السعر يعكس عليك وفى هذه الحالة لا يمكنك ان تتصرف

kingman
06-13-2012, 14:39
بس علشان تعمل كده الاسلم هنا انك تختار وقت جيد والحركه في السوق تكون بطئيه ومايكونش فيه اخبار
ولا تصريحات في الوقت ده وكمان مايكونش في ساعه اغلاق وافتتاح الاسواق
ابعد عن الفترتات دي لو هتشتغل بلوت عالي علشان متتفاجئش باي حركه سريعه
بالطبع اهم شئ فى الموضوع هو اختيار نقطة الدخول ونقطة الدخول اكيد بيبقى فيه عامل التوقيت المناسب فاكيد ماينفعش المتاجر يدخل صفقة قبل خبر قوى مش عارف ايه هيكون تأثيره على السحر ومع افتتاح البورصات لو اقدر يحدد الأتجاه الصحيح للصفقة بيبقى جيد لأن الهدف بيبقى معدل وصوله للسعر اسرع مع السيولة العالية

jans
06-13-2012, 14:45
اعتقد بأن الاسكالبينج فيه نوع من المغامره بالمال و لا انصح اي شخص الدخول عليه
بدون وضع خطة تم تجربتها بشكل شخصي على حساب ديمو وان لا يكثر عدد الصفقات بشكل متكرر في خلال اليوم لأنها سوف تسبب لك الخساره مثل الربح

Texxon
06-13-2012, 16:13
الاسكابينج من اخطر طرق المتاجرة خصوصا للاخوة المبتدئين، اذا لم يكن لديك خبرة كافية للتعامل مع الفوركس وكيفية الدخول بسرعة والمرونه في الخروج واعادة الدخول فلا تفكر في الاسكالبينج والافضل لك الذهب للصفقات الطويلة

Rami
06-13-2012, 16:28
اعتقد ان الهدف 20 نقطة مبالغ فيه
فالافضل ان يكون من 10 وانزل بلوتات عالية , ومش شرط الفريمات الصغير , المهم انه الاسبريد منخفض

اخى العزيز الاسكالبينج معروف عنه انه ينهى الصفقات سريعا وبالتالى لابد من استخدام فريمات صغيرة مثل الخمس دقائق او الربع ساعة وبالتالى كيف يكون الهدف عشرين نقطة ؟؟؟ اعتقد ان الهدف لابد وان يكون من خمس الى عشر نقاط فقط

HAFMAR
06-15-2012, 14:51
السلام عليكم
الاسكالبينج هي طريقة متاجرة تعتمد على الرضا باقل عدد ممكن من النقاط باكثر عدد ممكن من اللوتات و ذلك في وقت قصير لا يتجاوز 5 او 10 دقائق
انا عندي قناعة خاصة ان الفوركس هذا يجب ان تحاربه باستراتيجية اضرب اخطف و اهرب ههههههه و في اغلب الاحيان عند وصول الصفقة ل 30 نقطة اغلقها او اغلق على الاقل نصف عدد العقود

kingman
06-15-2012, 15:24
السلام عليكم
الاسكالبينج هي طريقة متاجرة تعتمد على الرضا باقل عدد ممكن من النقاط باكثر عدد ممكن من اللوتات و ذلك في وقت قصير لا يتجاوز 5 او 10 دقائق
انا عندي قناعة خاصة ان الفوركس هذا يجب ان تحاربه باستراتيجية اضرب اخطف و اهرب ههههههه و في اغلب الاحيان عند وصول الصفقة ل 30 نقطة اغلقها او اغلق على الاقل نصف عدد العقود
هو ده من افضل حلول هذا السوق وبيغنى عن تقلبات السوق لكن دايما المهم ان الواحد يختار نقطة صححة بحيث مايدخلش غلط ويعكس السعر حتى لايكون فى سبب خسارة كبيرة غير كده هو من افضل طرق التداول فى هذا السوق وهدف عشر نقاط بيبقى روعة

safiforex
06-15-2012, 16:48
السلام عليكم

جيد ما تقوله اخي الكريم ، و انا معك في هذا ، لان الفوركس فعلا ما يناسبه الا هذا
فالطريقة اننا نعمل بالسكالبينج فهي طريقة ممتازة جدا ، لكن المهم نعرف طرق التجارة بهذه الطريقة جيدا ، و نعرف شروطها
و هذا ما سيساعدنا في اتخاذ مواقف جد حساسسة في المتاجرة

aboualy
06-15-2012, 17:10
هو ده من افضل حلول هذا السوق وبيغنى عن تقلبات السوق لكن دايما المهم ان الواحد يختار نقطة صححة بحيث مايدخلش غلط ويعكس السعر حتى لايكون فى سبب خسارة كبيرة غير كده هو من افضل طرق التداول فى هذا السوق وهدف عشر نقاط بيبقى روعة

فعلا اخى العزيز من المهم جدا اختيار نقطة دخول جيدة لان لو السعر عكس عليك حتكون الخسارة كبيرة لا قدر الله بسبب حجم اللوت الكبير ويمكن ده هو العيب الواحيد فى الاسكالبينج ان حجم اللوت الكبير بيكبر الخسارة زى ما بيكبر المكسب

elzeel
06-15-2012, 20:45
السكالبينج اخي هو الدخول في صفقات بربح نقاط قليلة من نقططين فما فوق ويكن يحتاج التعامل اليدوى فى غلق الصفحات وبالتوفيق اخى الكريم

sunlight
06-15-2012, 20:52
السكالبينج اخي هو الدخول في صفقات بربح نقاط قليلة من نقططين فما فوق ويكن يحتاج التعامل اليدوى فى غلق الصفحات وبالتوفيق اخى الكريم

الاسكالبينج حلو جدا ولكنه خطير فى بعض الاوقات لان المتاجر بيه لو لم يركز فى نقط الدخول والخروج فسوف يعود عليه بالخساره
لان الاسكالبينك حضرتك بتتحرك مع السوق فى كل حركه يعنى لو دخلت خطأ فسوف تكون النقط الصغيره اللى عملتها تحولت بالسالب فلذلك يجعلك تدير صفقاتك امام عينيك

ma90do
06-15-2012, 21:34
زي ما قالو الاخوه + الاسكالبينج ده خطر جدا يجب الابتعاد عنة نهائيا عند المتاجره لان السوق مش مضمون وكلها توقعات فقط خبراء كتير بتكسب وبتخسر

mohamed eldamnhorey
06-15-2012, 21:45
زي ما قالو الاخوه + الاسكالبينج ده خطر جدا يجب الابتعاد عنة نهائيا عند المتاجره لان السوق مش مضمون وكلها توقعات فقط خبراء كتير بتكسب وبتخسر

انت ممكن لومعاك حساب كبير محترم كده
ب1000 دولار كحد ادنى

ممكن تشتغل اسكالبينج

يعنى تاخد من كل صفقة 10 بيب بالكتير وتخرج وتكبر اللوت شويه

ممكن تعمل نتائج ممتازه

onlyforsoldi
06-15-2012, 21:57
الاسكالبنج من اقوى الاستراتيجيات اللى ممكن تشتغل بيها فى حياتك لانها فعلا ممكن تديك ارباح عاليه جدا فى اقل وقت ممكن لاننا فى الاسكالبنج بندخل بلوتات عاليه الى حد ما وبنقاط اقل وبالتالى الربح بيكون اعلى بس برضه مش المفروض اننا نعمل ضفقات كتيره بالاسكاتلبنج لان كل صفقه المفروض تكون محسوبه صح عشان اى خسائر فى الاسكالبنج بتكون كبيره زى الارباح

Mohamed90
06-15-2012, 22:11
الاسكالبينح بصفة عامة هو الاستراتيجية المدى القصير و هي تعتمد على قنص النقاط القليلة بلوت كبير جدا لتحقيق ربح جيد و الخروج من الصفقة
ولكن الامر خطير جدا و يحتاج للتدريب و ممارسة للتطبيقه و لا انصح المبتدئين به لانه اسرع وسيلة لللتصفير الحساب

remo
06-16-2012, 02:14
مرحبا بالجميع

وشكرا

فعلا الاسكالبينج هو انك تفتح صفقات بلوتات كبيرة جدا بهدف نقطتين واستوب نقتطين طبعا بعد الاسبريد وفعلا شرمات كتيرة شايفة ان دا هو النصب بعينوة لان الاسعار بتتذبذب فى الطبيعى اكتر من النقط دى بكتير

yousef1981
06-16-2012, 03:22
الطريثقة فعالة جيدا في السكالبنج ، و لا تنسى انك لما تكون تعمل على السكالبينج انك بتحدد الهدف مثلا 10 نقط و الخسارة 10 نقط ، يعني اي محاولة تكون ستكون فيها ربح 10 او خسارة 10 ، و هذا طبعا لان فيها فرص كثير رابحة بغض النظر عن الخسرانة ، و للاشارة يجب العمل في السكالبينج لازواج التي يكون فيها السبريد قليل جدا

osama shaban
06-16-2012, 04:16
السكالبينج من وجهه نظري افضل طرق المضاربه في السوق وافضل التاجر العالمين يحققون اعلي المكاسب فيه لكن المشكله شركات الوساطه لاتسمح به وان سمحت تضيف عليك عموله اضافيه وزياده الاسبريد في الاوقات الهادئه التي من الممكن تحقيق منها ارباح بجانب صعوبه اداره راس المال مع الاسكالبينج لانه بيعتمد علي زياده حجم العقود برده لوس العر عكس عليك هتخسر كتير جدا

Mohamed90
06-16-2012, 12:21
السكالبينج من وجهه نظري افضل طرق المضاربه في السوق وافضل التاجر العالمين يحققون اعلي المكاسب فيه لكن المشكله شركات الوساطه لاتسمح به وان سمحت تضيف عليك عموله اضافيه وزياده الاسبريد في الاوقات الهادئه التي من الممكن تحقيق منها ارباح بجانب صعوبه اداره راس المال مع الاسكالبينج لانه بيعتمد علي زياده حجم العقود برده لوس العر عكس عليك هتخسر كتير جدا

السلام عليكم طلعا اخي هذه الطريقة ممتاز للتحقيق الكثير من نقاط قليلة و لكن في نفس الوقت خطيرة على الحساب ايضا
و الشركات دئما تبحث عن طرق للربح اكثر من المتاجر و انا لا افضلها صراحة

2x1
06-16-2012, 12:31
اتفق معاك و لا انصح به

الأفضل ان تكون اهدافك محدودة و تكون متابع لأن الاسكلينج قد يشكل خطر كبير جدا خصوصا

اذا كنت مبتدأ و بالتوفيق لك

لاى بالعكس انا من رائي انة كويس للمبتدئين عن اي طريقة اخري لحد ميبقي تمام

وبعدها يستخدم طرق طويلة المدي بعد ميكون احترف الفوركس بشكل جيد

The Mester X
06-16-2012, 13:21
لاى بالعكس انا من رائي انة كويس للمبتدئين عن اي طريقة اخري لحد ميبقي تمام وبعدها يستخدم طرق طويلة المدي بعد ميكون احترف الفوركس بشكل جيدحبيبي القلب انا لست متفق معاك و الطريقة تبقى صعبة على كل مبتدا و هي سيف دو حدين تربح الكثير و ايضا تخسر الكثير وذلك بالسبب النقاط القليلة وبلوت كبير جدا

magic777
06-16-2012, 13:53
لاى بالعكس انا من رائي انة كويس للمبتدئين عن اي طريقة اخري لحد ميبقي تمام

وبعدها يستخدم طرق طويلة المدي بعد ميكون احترف الفوركس بشكل جيد

اخي الاسكالبنج بمفهومه الحالي خطر على المبتدئين ويعتبر اكتر الطرق الخطره اللي محتاجه احترافيه عاليه
مش اي حد بينجح في الاسكالبنج او الهيدج مثلا
فالاسلم للمبتدأ هنا انه يبعد عن هذه الطرق في البدايه

H!m0
06-17-2012, 19:54
الاسكالبينج خطة رائعة في الربح لكنه ليس مضمون أن تحقق ربح بعض النقاط لانه قائم على أخد 5 -10 نقاط فقط و بسرعة كبيرة و الدخول بلوت مرتفع جدا لهذا مخاطره كبيرة فممكن ماجنيته في 5 صفقات ان يذهب في صفقة خاسرة و على العموم الاسكابينج ممنوع في بعض الشركات و يشترطون ان تدوم الصفقة بضع دقائق

ma90do
06-17-2012, 20:01
الاسكالبينج خطة رائعة في الربح لكنه ليس مضمون أن تحقق ربح بعض النقاط لانه قائم على أخد 5 -10 نقاط فقط و بسرعة كبيرة و الدخول بلوت مرتفع جدا لهذا مخاطره كبيرة فممكن ماجنيته في 5 صفقات ان يذهب في صفقة خاسرة و على العموم الاسكابينج ممنوع في بعض الشركات و يشترطون ان تدوم الصفقة بضع دقائق

معاك حق انا كنت بتعامل معاه وحققت مكاسب كتير وبعدين حسابي اتمرجن في صفقه وحده بعد كل المكاسب بسبب الاسكالبينج

انصح الي يهتم بيه يكون علي خبره كويسه ويدخل بلوطات معقوله علشان لو عكس ميتصدمش

remo
06-17-2012, 20:16
اخي الاسكالبنج بمفهومه الحالي خطر على المبتدئين ويعتبر اكتر الطرق الخطره اللي محتاجه احترافيه عاليه
مش اي حد بينجح في الاسكالبنج او الهيدج مثلا
فالاسلم للمبتدأ هنا انه يبعد عن هذه الطرق في البدايه

فعلا لان الاسمالبينج مع المبتدئ ممكن تنهى على حسابة نهائيا وكمان الهيد ج فعلا لانى بحس الهيدج دا مع اى متاجر سواء كان مبتدئ او غير مبتدئ بحس انة فتح بركان خامد اى حركة فية ممكن تقلب الحساب

A7mad_Aziz
06-18-2012, 00:32
اخي الاسكالبينج هو طريقة من طرق المتاجرة وهو الدخول من مناطق يكون الارتداد قوي جداً منها

واهدافها دائماً تكون صغيرة لا تزيد عن 10 نقاط في كل الاحوال

ولكنها تحتاج للسرعة والتركيز الزائد

najoull19
06-22-2012, 05:12
ان سمعت عنه ولم اعرف كيف اتعامل معه

moonlight
06-22-2012, 09:43
الاسكالبينج هى طريقة لكى نتعامل بسرعة مع سوق الفوركس فى صفقاتنا فيمكننا فتح واغلاق الصفة خلال دقائق بسيطة او اقل نحصل على ربح بسيط فى كل صفقة يمكن ان يكون ٥ نقاط او ١٠ بالكثير فمثلا اذا كان ٥ نقاط والنقطة ب٣ دولار يمكن ان تعطى ربح او خسارة ١٥ دولار مثلا

mohamed1happy
06-22-2012, 10:49
الاسكالبينج هو تكرار صفقات معينة بأهداف صغيرة 6 او 7 نقط بلوت كبير أنا أتاجر به وأحقق أرباح كبيرة لكن لكل شئ وجه أخر فهو خسارته ايضا تكون كبيرة وذلك بسبب اللوت العالي
أما موضوع الاسبريد اللي بتاخده الشركات فده أول مرة اعرفه

mohamedfx2005
06-22-2012, 11:43
السلام عليكم ورحمة الله
اخي السكالبينج من انجح واخطر الطرق في الفوركس
السكالينج هو الدخول في صفقة بهدف نقاط صغيرة ولوت عالي نوعا ما
وهو يصلح في كل الاوقات لكن الاحسن هو الفترة الاسيوية لبطا الحركة في هذه الفترة

yassoo011
06-22-2012, 11:53
هذا اول مرة اسمع عنه ولكنها فكرة جيدة
ولكن من الواضح انا اضمن وقت التحركات البطيئة وليست الكبيرة

zikooo014
06-22-2012, 11:54
الاسكالبينج يا سيدي بيخليك تربح نقاط قليله في وقت قليل زي مانتا قولت كده
بس دا فن و ليه محترفيه طبعا
بس في شركات بتسمح بالاسكالبينج عادي زي شركة انستا كده

ZOUHAIR_ZIZO28
06-22-2012, 13:08
الاسكالبينج دا نوع من طرق المتاجرة وبيعتمد على اقتناص الفرص القوية جدا بلوت كبير وعدد نقاط صغير واستخدام النوع دا من المتاجرة يتطلب متاجر محترف حتى يستطيع استخدامه جيدا . بالنسبة لى لا افضل استخدام تلك الطريقة لانها فيها خطر كبير جدا على الحساب

عزبز 18
06-22-2012, 13:13
السكابلينج هو الدخول في عدة صفقات مع لوت كبير وبنقاط صغيرة من 7 حتي 15 نقطة
وبفريم ايظا صغير من 30 حتي 15 دقيقة ولاكن فيها مخاطرة كبيرة براس المال

kamizidan
06-22-2012, 13:14
ببساطة هو الدخول بنسبة كبيرة من راس المال وبهدف صغير من النقاط يتحقق بسرعة
ولكنه خطير لمن لا يجيده

Mohamed90
06-22-2012, 13:49
ببساطة هو الدخول بنسبة كبيرة من راس المال وبهدف صغير من النقاط يتحقق بسرعة
ولكنه خطير لمن لا يجيده

السلام عليكم طبعا اخي العزيز الاسكالبينج هو نوع من الاستراتيجيات المدة القصير جدا و هي طريقة للربح نقاط قليلة بالوت كبير
ولكن مع ذلك فهي اخطر الاستراتجيات على حسابات و لا انصح اي مبتدا في تداول بها على الحقيقي حتى يتمرس عليها للمدة معينة من الوقت

safiforex
06-22-2012, 14:04
السلام عليكم طبعا اخي العزيز الاسكالبينج هو نوع من الاستراتيجيات المدة القصير جدا و هي طريقة للربح نقاط قليلة بالوت كبير
ولكن مع ذلك فهي اخطر الاستراتجيات على حسابات و لا انصح اي مبتدا في تداول بها على الحقيقي حتى يتمرس عليها للمدة معينة من الوقت

السكالبينج معروف انه ذلك العملية التي يقوم بها المتداول قصد الربح السريع في ظرف قصير ، و هو يعتمد على نقط قليلة في ربح بلوتات عالية
بكن السكالبينج يجب ان نعرف استراتيجياته حتى نتداول به بشكل جيد

magic777
06-22-2012, 14:05
السلام عليكم ورحمة الله
اخي السكالبينج من انجح واخطر الطرق في الفوركس
السكالينج هو الدخول في صفقة بهدف نقاط صغيرة ولوت عالي نوعا ما
وهو يصلح في كل الاوقات لكن الاحسن هو الفترة الاسيوية لبطا الحركة في هذه الفترة

بس برده مش اي حد بيقدر يشتغل بالطرق دي لانها بتتطلب خبره كويسه والمام بحركه العمله اللي بيشتغل عليها
وكمان المتاجر يكون بيملك اعصاب قويه وعارف هو بيعمل ايه غير كده مينفعش طبعا

safiforex
06-22-2012, 14:10
بس برده مش اي حد بيقدر يشتغل بالطرق دي لانها بتتطلب خبره كويسه والمام بحركه العمله اللي بيشتغل عليها
وكمان المتاجر يكون بيملك اعصاب قويه وعارف هو بيعمل ايه غير كده مينفعش طبعا

اه بطبيعة الحال اخي فالسكالبينج لا بد من معرفة طرقه
و حتى لابد ان يكون المتداول على دراية به بكافة جوانبه من طرق ربحه و استراتيجياته و خصاءصه
و لا بد ان يكون الذي يتداول بالسكالبينج محترف فعلا

mohamed eldamnhorey
06-22-2012, 16:01
و حتى لابد ان يكون المتداول على دراية به بكافة جوانبه من طرق ربحه و استراتيجياته و خصاءصه

الاسكالبينج يحتاج فعلاً احتراف ودقه فى العمل

ليس كل من يتاجر فى الاسكالبينج يستطيع الربح

وعايز ادارة رأس مال برده وبحكمه جيده

remo
06-22-2012, 16:28

والاسكالبينج محتاج الحاجات دى لانك بتاجر بلوت كبير عشان ياما هتكسب مكسب كبير قوى فى لحظات او هتخسر مبلغ كبير قوى فى برضوة لحظات عشان كدة عايز تانى وحكمة فى التصرف

The Mester X
06-22-2012, 17:27

اه فعلا اخوي السكالبينج مربح و لكن خطير على التجار الجدد
و يحتاج للوقت كافي للاعتياد عليه قبل تطبيقه في التداول الفعلي

safiforex
06-22-2012, 17:29

عليك نور اخي الكريم و هذا ما كنت اود ان اقوله
هو ان السكالبينج لازم له من احترافية تامة به و بقواعده و بادارته المالية و كذلك بتحليله الخاص الذي يساعد المتداول فيه
و هذا لا ياتي بالصدفة فهو بالعمل و التجريب لمدة طويلة عليه

aboualy
06-22-2012, 17:34
اه فعلا اخوي السكالبينج مربح و لكن خطير على التجار الجدد
و يحتاج للوقت كافي للاعتياد عليه قبل تطبيقه في التداول الفعلي

فعلا اخى العزيز الاسكالبينج طريقة خطيرة ولابد لمن يعمل بها ان يكون لديه خطة جيدة لادارة راس المال
ولابد ان ايضا ان يكون لديه خبرة فى التداول حتى يستطيع ان يختار نقاط الدخول الجيدة

aminos
06-22-2012, 17:34
السلام عليكم
هو مفهوم السرعة في الدخول و الخروج من السفقة خلال زمن قليل جدا لا يتعدى الدقيقه بعض النظر ربح او خساره
لان عمليه البيع عندما تقوم بها وتقوم الشركه بتنفيذها يستغرق ذلك فتره في بعض الشركات و أضن أن في حاله الاسكلابنج قد تغلق انت الصفقه قبل ان يتم تنفيذ العقد حقيقيا
في بغض الشركات فقط و العلم لله

safiforex
06-22-2012, 17:43
فعلا اخى العزيز الاسكالبينج طريقة خطيرة ولابد لمن يعمل بها ان يكون لديه خطة جيدة لادارة راس المال
ولابد ان ايضا ان يكون لديه خبرة فى التداول حتى يستطيع ان يختار نقاط الدخول الجيدة

السكالبينج لا يتطلب كثير اخي الادارة السليمة لراس المال ، هو فعلا بيكون فيه لوت على حسب راس المال و لكنه بيكون عالي فعلا
و السكالبينج بيعتمد على نقط قليلة في الربح او الخسارة و له طرق عديدة

that is me
06-22-2012, 17:54
الاسكالبينج هو عبارة عن طريقة متاجرة تعتمد على الدخول السريع فى الصفقات بلوت كبير وتحقيق عدد صغير من النقاط للخروج من الصفقة خلال وقت صغير .. ولكن هذا النوع من المتاجرة بتطلب خبرة كبيرة جدا للتمكن من تحديد الصفقات الجيدة وايضا لانه يحتاج لسيطرة تامة على الاعصاب لتجنب تحقيق اى خسارة كبيرة

kingman
06-22-2012, 18:06
والاسكالبينج محتاج الحاجات دى لانك بتاجر بلوت كبير عشان ياما هتكسب مكسب كبير قوى فى لحظات او هتخسر مبلغ كبير قوى فى برضوة لحظات عشان كدة عايز تانى وحكمة فى التصرف

وانا بشوف ان افضل شئ فى التعامل مع السكالبنج يبقى بلوت كبير لكن مايعدش ادارة راس المال يعنى مثلا لو بتاجر بمخاطرة خمسة فى الميه من راس المال يبقى اقضى خسارة فى الصفقة متعديش النسبة دى حفاظا على راس المال

deadlyfox
06-22-2012, 19:32
هو عبارة عن الدخول فى عدة صفقات متتالية وبعقود صغيرة
انا عن نفسى مش بفضل الطريقة دى

Mostafa Mando
06-22-2012, 19:33
الحقيقة يا اخي الاسكليبنج جيد جدا لكن وربحه جيد لكن محتاج خبرة جيدة في الفوركس

لكن ارباحه جيدة وهنا الكثير دبل حساباته من الاساكلبينج

assidi saber
06-23-2012, 13:45
الاسكالبينج فعلا المتاجره مع تحركات السوق و هو كذلك عبارة عن خطف مابين 5-15 نقطة كحد اقصى و ذلم بالدخول بعقد لوت عالي بهدف الربح اكثر من الصفقات الطويلة المدى

assidi saber
06-24-2012, 16:23
الاسكالبينج هو عبارة عن الدخول فى صفقات كثيرة ومتكررة فان الاسكالينج طريقة قوية يمكن ان تضمن بها مكسب كبير كل شهر

ahmed
06-24-2012, 16:27
الاسكالبينج فعلا المتاجره مع تحركات السوق و هو كذلك عبارة عن خطف مابين 5-15 نقطة كحد اقصى و ذلم بالدخول بعقد لوت عالي بهدف الربح اكثر من الصفقات الطويلة المدى

تمام يا اخى ولكن ليس شرطا اللوت العالى او بمعنى ادق المخاطرة العاليه
حيث ان الاسكليبنج حسب كشوفات واقوال من يعملون به يمكنهم تحقيق 100 الى 150 نقطه يوميا وبالتالى ليس بحاجه الى لوت عالى

hesham itch
06-24-2012, 20:12
ممكن استخدام الاسكالبينج عند الدخول فى صفقات كبيرة ومتعددة والدخول بعدد معين من
النقاط وكل نقطة تحوى داخلها عدد من الوللارات وبالتالى زيادة الارباح عن
معدلاتها الطبيعية وبالاضافة الى ان الاسبريد يحدد ربحية شركات الوساطة

safiforex
06-24-2012, 20:26
تمام يا اخى ولكن ليس شرطا اللوت العالى او بمعنى ادق المخاطرة العاليه
حيث ان الاسكليبنج حسب كشوفات واقوال من يعملون به يمكنهم تحقيق 100 الى 150 نقطه يوميا وبالتالى ليس بحاجه الى لوت عالى

فعلا اخي الكريم ، فالسكالبينج هو يعمل على اهداف صغيرة جدا فيالتداول به ، و لكن بالنسبة للوت
فيمكن الواحد ان يدخل بلوت عالي و هنا يجب احترافية اكثر ، و يمكن ان يدخل بلوت عادي و هنا فقط الالتزام يكون جيد

KOGI
06-25-2012, 21:27
الاسكالبينج هو عبارة عن الدخول فى صفقات كثيرة ومتكررة ويكون الدخول فى الصفقات بتحديد ربح عبارة عن خمس نقاط او عشر نقاط مع ان تكون النقطة بعدد كبير من النقود وبالتالى تحقيق ارباح هائلة

mage
06-26-2012, 04:07
الاسكالبينج هو عبارة عن الدخول فى صفقات كثيرة ومتكررة ويكون الدخول فى الصفقات بتحديد ربح عبارة عن خمس نقاط او عشر نقاط مع ان تكون النقطة بعدد كبير من النقود وبالتالى تحقيق ارباح هائلة

ان تحقيق نسبة جيدة منا لنقاط فى الفوركس من الاسكالبينج فيه نسبة مخاطرة كبيرة جدا ولكن عليك ان تعرف ان الفوركس ليس هوا لسوق الذى من خلاله يتمكن اى متداول من التعامل مع السوق بطريقة ديناميكة ومرنة

dodovedo
06-26-2012, 05:37
الاسكالبينج هو الحصول على عدد نقاط صغير ولاكن تدخل بعقود كبيره ويكون على فريم 30 دقيقه فاقل
حسب استراتيجتك فى الاسكالبينج ا

saad
06-27-2012, 00:07

KOGI
06-27-2012, 06:15

كلامك مظبوط ويدل على فعلا وانا بعمل كده فعلا ومبحطش استوب لوز
وتقبل مرورى اخى الكريم

saad
06-27-2012, 15:09
الاسكلبنج هو التاجر الذى يكون هدفه القليل من النقاط ويكون اقصى نقاط له 10
ويدخل ويخرج من العملية اكثر من مرة فى وقت قصير

عزبز 18
06-27-2012, 15:12
نعم السكابلينج هو اخد نقاط قليلة يا اخي والخروج من الصفقة
وافضل عدم استعمال ستوب لوس وفيما يخص الشركات الوساطة معظمها بتزيد السبريد واخد العمولة كلامك صحيح

aminos
06-27-2012, 15:26
الاسكالبينج هو عبارة عن طريقة متاجرة تعتمد على الدخول السريع فى الصفقات بلوت كبير وتحقيق عدد صغير من النقاط للخروج من الصفقة خلال وقت صغير .. ولكن هذا النوع من المتاجرة بتطلب خبرة كبيرة جدا للتمكن من تحديد الصفقات الجيدة وايضا لانه يحتاج لسيطرة تامة على الاعصاب لتجنب تحقيق اى خسارة كبيرة

السلام عليكم
تمام يا أخي هذا هو السكالبينج
و أنا من محبي هذه الطريقة في التداول

Noah
06-27-2012, 16:52
الاسكالبينج احد اهم الطرق التى من خلالها يتمكن المتداول من تحقيق نسبة اموال فى الفوركس فى وقت قصير لانه يفتحا لكثير منا لصفقات قد يعتمد على فريما لدقيقة او على فريم الخمس دقائق هذا هو المتاجر الاسكالبينج الذى يحقق نسبة ارباح منا لاسكالبينج

magic777
06-27-2012, 17:04

وده اللي بيخلي المتاجره بطرق الاسكالبنج هنا اخطر الطرق في الفوركس وعلشان كده بتلاقي الكل هنا
بينصحك وخاصه لو انت مبتدأ بالبعد عن هذه الطرق خاصه وانت مازالت مش عندك الخبره اللي تؤهللك
بالعمل بها

KOGI
06-29-2012, 08:01
وده اللي بيخلي المتاجره بطرق الاسكالبنج هنا اخطر الطرق في الفوركس وعلشان كده بتلاقي الكل هنا
بينصحك وخاصه لو انت مبتدأ بالبعد عن هذه الطرق خاصه وانت مازالت مش عندك الخبره اللي تؤهللك
بالعمل بها

هى من اخطر الطرق بس بصراحه ربحها سهل واهدافها سهل الوصول اليها لكن الغلطه فيها تضيعك بعكس استراتيجيات تانيه كتير امنة
وانا عن نفسى بحب اشتغل بيها بدون استوب لوز هههههه ربنا يستر

Mostafa Mando
06-29-2012, 08:12
السلام عليكم
تمام يا أخي هذا هو السكالبينج
و أنا من محبي هذه الطريقة في التداول

انها طريقة رائعة يا اخي وتحقق ارباح جيدة جداً وانا مازلت اتعلمها فمن تعلم الاسكالبنج جيداً

واتقنه هو تعلم االكثير والكثير في الفوركس بمثابة العثور على كنز

sa sa
06-29-2012, 09:11
السكالبينج تعريفه هو خطف نقاط بمعني انك بتدخل في اكثر من صفقه قصيره المدي وتحدد النقاط الي انت عايز تحصل عليها وغالبا تكون صغيره بس ده ممكن يحد من الربح الي ممكن تحققه بطريقه تانيه او يتسبب في خساره

mohamed adel
06-29-2012, 09:55
الاسكالبينج فهو فتح صفقات كثيرة من نقاط دخول متكررة والفرار بنقاط قليلة 2-7 نقاط في وقت قليل

nrgslawi
06-29-2012, 11:55
نعم كما قال لك الاخوان
انا اتاجر بهذا النوع وافتح صفقات كثيرة من 6 الى 10 مع هدف 20 نقطة وتتحقق دائما لكن عليكم الحذر لان السوق غير موثوق

2x1
06-29-2012, 11:59
هي افضل طريقة للمببتدئين ويمكنك تغيرها عندما تثبت قدمك جيدا علي الطريق

السليم وتكون متمكن من ادواتك حينها يمكنك استخدام اكثر الاستراتيجيات ربحا

xtomorrow
06-29-2012, 12:18
السكالبينج امكر طريقة للربح من الفوركس
فهو منهج جد فعال في خطف النقاط بسرعو ويسر
لكن يتطلب ذكاء وسرعة كبيرين

madoxegy
06-29-2012, 12:20
هى صفقات قصير المدى لا تتتعدى الصفقة ربع ساعة
واقصى ربح من الصفقة من 10 : 15 نقطة

dodovedo
06-29-2012, 12:56
هي افضل طريقة للمببتدئين ويمكنك تغيرها عندما تثبت قدمك جيدا علي الطريق

السليم وتكون متمكن من ادواتك حينها يمكنك استخدام اكثر الاستراتيجيات ربحا

مع كامل احترامى لرايك ولاكنى
شايف لن الاسكالبينج عاوز احترافيه
وفهم للسوق
تقبل مرورى

Mohamed90
06-29-2012, 13:49
نعم كما قال لك الاخوان
انا اتاجر بهذا النوع وافتح صفقات كثيرة من 6 الى 10 مع هدف 20 نقطة وتتحقق دائما لكن عليكم الحذر لان السوق غير موثوق

السلام عليكم طبعا اخي السكالبينج يعتمد على الصفقات مدة القصير
و بتوفيق لك و 20 نقطة شوية كثيرة على سكالنيج و طبعا هذا السوق غير مضمون
و لا انضح المبتدئين بهذه الطريقة الا بعد تجربة

ابو محمد
06-29-2012, 13:58
الاسكالبينج هو يكون الهدف صغير من 10 نقاط الى
عشرين نقطة والاستوب ايضا من عشرة نقاط الى 20 نقطة

magic777
06-29-2012, 14:40
السلام عليكم طبعا اخي السكالبينج يعتمد على الصفقات مدة القصير
و بتوفيق لك و 20 نقطة شوية كثيرة على سكالنيج و طبعا هذا السوق غير مضمون
و لا انضح المبتدئين بهذه الطريقة الا بعد تجربة

انا دايما ببعد عن طرق الاسكالبنج دي وبنصح المبتدأين بالبعد عنها خاصه في البدايه
وحتى لما بشتغل بيها بيكون الهدف في حدود 5 نقاط لا اكتر ولا اقل وغير كده صعب
انك تشتغل بالاسكالبنج مع 20 نقطه ده انتحار

Mostafa Mando
06-29-2012, 15:48
انا دايما ببعد عن طرق الاسكالبنج دي وبنصح المبتدأين بالبعد عنها خاصه في البدايه
وحتى لما بشتغل بيها بيكون الهدف في حدود 5 نقاط لا اكتر ولا اقل وغير كده صعب
انك تشتغل بالاسكالبنج مع 20 نقطه ده انتحار

الحقيقة يا اهي الاسكالبنج استراتيجية مربحة جدا لكن متاجة خبرة في الفوركس

وانصح بالفعل المبتدئين بالابتعاد عنها لإنها تحتاج خبرة في السوق لكنها مربحة جدا

okash
06-29-2012, 16:02
شكرا لكم على هذه المعلومات كوني انا مبتدأ
معاكم تزداد خبرتي ومعرفتي عن الفوركس
ولكن قرأت احد التعليقات ان بعض شركات الفروكس تمنع الاسكالبينج
لماذا؟

Mtec
06-29-2012, 16:35
الاسكالبينج هو نوع من المخاطرة العالية و يتميز خطف نقاط قليلة في و قت قصير
لكن المشكلة العديد من البروكر لا يسمحون بقفل الصفقة الا بعد تجاوز دقيقتين

mhmd
06-29-2012, 16:46
بص يا باشا الاسكالبنج ليه ناسه

خلي بالك الاسكالبنج ممكن يودي في داهية

فا ما تدخلش صفقة الا اذا انت واثق علي الاقل بنسبة 90 المية من نجاحها

sami
06-29-2012, 16:50
السكالبينج أخي الكريم ليس الدخول في صفقات كثيرة من نقاط دخول متكررة،بل السكالبينج هو الدخول من مستويات قوية للسعر سواء دعوم أو مقاومات و خاصة على الفريمات الصغيرة من فريم ٥ دقائق إلى ٣٠ دقيقة و يتم الدخول في الصفقة بلوت عالي،و الإكتفاء بنقاط قليلة جدا ٥ أو ١٠ نقاط،و هذا النوع من المتاجرة خطير جدا

mohamed eldamnhorey
06-29-2012, 16:56

بالفعل قابلت بعض الشركات تقولك لازم يمر وقت معين وليكن 5 دقائق على الصفقه انك تقفلها

لايسمح بالخروج على طول من الصفقه

انا لا افضل هذا النوع من الشركات

aminos
06-29-2012, 17:14

السلام عليكم
تمام يا أخي أنا من محبي هذه الطريقة في التداول
لكن هناك العديد من البروكر لا يسمحون بقفل
إلا بعد فواة الأوان

mostafakamal
06-29-2012, 21:52
الاسكالبينج هو اخذ نقاط صغيرة يعنى فى حدود عشر نقاط
بس فيه مخاطرة كبيرة ومش اى حد يقدر يتاجر بهذه الطريقة

compaq0
06-29-2012, 22:37
اعرف عن الاسكالبينج انه الدخول فى مجموعه صفقات متكرره بهدف قريب جدا لا يتخطى 10 نقاط ولكن بلوت عالى و انا اراها طريقه خطره لانه لو عكس عليك من هذه النقطه ستفقد حسابك فى وقت سريع

mohamed eldamnhorey
06-29-2012, 22:58
اعرف عن الاسكالبينج انه الدخول فى مجموعه صفقات متكرره بهدف قريب جدا لا يتخطى 10 نقاط ولكن بلوت عالى و انا اراها طريقه خطره لانه لو عكس عليك من هذه النقطه ستفقد حسابك فى وقت سريع

الاسكالبينج يحتاج الى رأس مال كبير

علشان تقدر تتاجر براحتك
وتعلى اللوت بدون اى مشاكل على حسابك

لان الاسكالبينج لو لوت كبير وحساب صغير تأكد انه هيطير هيطير

اللهم بلغت اللهم فاشهد

عزبز 18
06-29-2012, 23:02

نعم كلامك صحيح السكابلينج هو فتح عدة صفقات متكررة
وتحديد الربح ب5 نقاط او 10 نقاظ والخروج من الصفقة ادا تحقق الهدف ولاكن يجب المنابعة امام الكمبيوتر حتي لاينعكس عليك السعر

derfcase
06-29-2012, 23:07
كما ذكر لك الاخوة اخي الكريم ان نظام الاسكابلينج هو نظام خطف النقاط السريع و الدخول و الخروج السريع من الصفقة و الذي علي الارجح لا تتجاوز مدته الزمنية الربع ساعة

kingman
06-30-2012, 00:09
بص يا باشا الاسكالبنج ليه ناسه

خلي بالك الاسكالبنج ممكن يودي في داهية

فا ما تدخلش صفقة الا اذا انت واثق علي الاقل بنسبة 90 المية من نجاحها
وكمان لازم الواحد يبقى عارف هيعمل ايه اذا حدث لاقدر الله انعكاس لأن ممكن السعر يعكس فى بعض الصفقات فالواحد لازم يكون عنده خطة هل يغلق على استوب او يعمل هيدج او ينتطر للعودة لنقطة الدخول وافضل شئ هو ادارة راس المال

waleed adel
06-30-2012, 16:51
الاسكالبنج هو عدو الفوركس الاول وقاهر الفوركس ويعتبر من اكثر الاستراتيجيتات الناجحة ولكن من اخطر الاستراتيجيات ايضا لانك تدخل بعقد عالى ولو انعكس السعر ستكوب سبب بخسائر فادحه

mony
06-30-2012, 16:58
لا أفضل استخدام هذه الاستراتيجية لأنها قد تؤدى إلى خسارة كبيرة جداً

sunlight
06-30-2012, 17:13
لا أفضل استخدام هذه الاستراتيجية لأنها قد تؤدى إلى خسارة كبيرة جداً

نعم استراتيجيه الاسكالبينج من اسوا الاستراتيجيات فخسائرها اكبر من مكاسبها لذلك يجب الاعتماد على اثنين من البدائل بين الاستراتيجيات

solorik
06-30-2012, 17:17
الاسكالبنج
هو الدخول فى صفقة سريعة بنقاط قليلة جدا وذلك لتنجب حركة السوق القوية
وهناك العديد من الاستراتيجيات لذلك
والمتاجرة الاسكالبنج تكون على الفريمات
m1 m5 m15

sho
06-30-2012, 17:27
انا اللى اعرفو ان فى شركات وساطة مالية بترفض التعامل بنظام الاسكالبينج ومش كل الشركات بتوافق علية .. هو يعتبر طريقة جيدة للمتداولين المبتدئين لانة بيتيح مكسب صغير فى وقت قصير وبيكون الهدف سهل

safiforex
06-30-2012, 18:43
الاسكالبنج هو عدو الفوركس الاول وقاهر الفوركس ويعتبر من اكثر الاستراتيجيتات الناجحة ولكن من اخطر الاستراتيجيات ايضا لانك تدخل بعقد عالى ولو انعكس السعر ستكوب سبب بخسائر فادحه

بالفعل اخي السكالبينج فهو من اروع الاستراتيجيات التي يمكن ان يتداول عليها الواحد في الفوركس
لكن هذا يتطلب احترافية اكثر و بالاخص في التحليل الجيد

sabre
06-30-2012, 18:46
انا اؤيدك اخى فى هذا الرأى ولاكن ممكن نستخدم ادارة رأس مال جيدة مع الاسكالبينج
وبكدا يكون مفيش مخاطرة ممكن تمرجن الحساب

ابو محمد
06-30-2012, 18:48
الاسكالبنج هو يكون الهدف صغير
لايتجاوز20 نقطة والاستوب ايضا 20 نقطة

waleed adel
07-01-2012, 15:59
الاسكالبنج قاهر الفوركس ندخل بعقد كبير باتجاه السعر ونخطف اى نقاط ونخرج
وكل الناجحين يعتمدوا عليه بشكل اساسى

ابو محمد
07-01-2012, 16:14
الاسكالبينج هو عبارة عن صفقات صغيبرة
الهدف والاستوب لايتجاوزوا 20 نقطة

waleed adel
07-03-2012, 16:05
الاسكالبينج هو عبارة عن صفقات صغيبرة
الهدف والاستوب لايتجاوزوا 20 نقطة

فى وجهة نظرى 10 نقاط كحد اقصى للصفقة و لكن
بعقد كبير نسبيا عن الحساب

Spiderhoof
07-06-2012, 20:44
هم حرميه السوق حيث يدخل بعقد كبير للحصول على نقاط قليله تتراوح ما بين ال 2 الى 15 نقطه
وتعتبر من اخطر طرق التداول لانه كما العائد الكبير هناك الخسائر الفادحه
بمعنى سلاح ذو حدين

ehab
07-07-2012, 02:35
الدخول فى صفقات كثيرة ومتكررة ويكون الدخول فى الصفقات بتحديد ربح عبارة
عن خمس نقاط او عشر نقاطمع ان تكون النقطة بعدد كبير من النقود وبالتالى تحقيق ارباح هائلة
ولكن لابد من اخذ الحذر لان الضربة القاسية عندما تحقق ربح تخسره فى ثانية لو عملت شئ خاطئ

waleed adel
07-07-2012, 22:24
الاسكالبينج هو عبارة عن الدخول فى صفقات كثيرة ومتكررة ويكون الدخول فى الصفقات بتحديد ربح عبارة
عن خمس نقاط او عشر نقاط وتكون العقود كبيره

madoxegy
07-07-2012, 22:27
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الاسكالبنج هو الدخول فى صفقات كثيرة فى اليوم بارباح صغير وهى تحقق مكاسب كبيرة جدا وخسائر كبيرة ايضا لمن لا يتقنها

dina mahmoud
07-07-2012, 22:31
الاسكالبينج هو التداول عند كل تحرك صغير للسعر.

متداولى الاسكالبينج لا يهتمون إلى أين يتحرك السوق ، والشيء الرئيسي لهم هو التذبذب القوي.

إدارة مخاطر صارمة - غلق الصفقة عند أصغر انعكاس للسعر، ترك الصفقات المربحة حتى نهاية اليوم.

استراتيجية الاسكالبينج هى معقدة إلى حد ما ولكن على الرغم من هذا ، تقريبا كل المبتدئين يحاولون استخدام هذه الطريقة فى التداول.

دعونا ننظر في العيوب الواضحة لـ الاسكالبينج:

فى الاسكالبينج يكون مستوى وقف الخسارة قريب جدا من السعر الحالى - لذلك يكون احتمال ضرب مستويات وقف الخسائر كبير. أبسط القرارات هو أن لا تضع أمر وقف الخسائر ، ولكن بعد ذلك يمكن أن تكون حركة واحدة قوية ضدك في السوق كافية لخسارة جميع أرباحك السابقة وربما خسارة رأس مالك كله.

والعيب الرئيسى لـ الاسكالبينج ربما يكون الضغط النفسى.

الاسكالبينج يفترض التواجد المستمر فى السوق ، وهذا يعني الضغط المتواصل. ومن الضروري أن تكون هناك أعصاب قوية لتكون قادرة على تحمل مثل هذه الظروف التجارية. إذا كنت ستتداول لفترة طويلة في مثل هذه الظروف ، على الأرجح سوف تفقد رأس مالك. ومتى ما يتطلبه الأمر لذلك (فقدان رأس مالك) يختلف من شخص آخر.

theboy2226
07-08-2012, 02:09
اولا لو انت مبتدئ بلاش تبدا بالاسكالبينج لانو محتاج ذوي الخبرة لان المتاجرة بالاسكابينج تستلزم المتاجرة بلوتات عاليه و انت لو مبتدئ بلاش موضوع اللوتات العاليه ده خالص
و كما تفضل الاخوة و شرحوه انا مش حكرر الكلام لكن هو مخاطرة فعلا كبيره و ياما بيخسر لناس حسابات كاملة

ymn30
07-08-2012, 02:13
الاسكالبنج هو الدخول فى صفقات كثيرة فى اليوم بارباح صغير وهى تحقق مكاسب كبيرة جدا وخسائر كبيرة ايضا لمن لا يتقنها

اكيد اخى ان مكاسب الاسكالبينج بتكون كبيرة لو كل يوم 10 صفقات متوسط الصفقة 3 دولار يعنى انت بتتكلم فى 15 دولار بنسبه لحساب 200$ واكيد كل مابيزيد راس المال بنكبر الدخول بس اكيد بنحتاج الى استرتجية مضمونه على فريم 5 دقائق حتى نستطيع جنى هذة الارباح

sahar elmansory
07-08-2012, 02:19
و هو عبارة عن دخول صفقات بأهداف صغيرة جدا فى وجهة نظرى 10 نقاط كحد اقصى للصفقة و لكن بعقد كبير نسبيا عن الحساب..السكالبينج
المارجن كول..
و لا حل اخر..

elking
07-08-2012, 02:29
الاسكالبينج عبارة عن انك تدخل صفقة وتكون هدفها من خمس نقط لعشر نقط فقط ولكن بيكون حجم العقد بكير وبالتالى المخاطرة تكون كبيرة جدا ولكنا لارباح عالية ولكن يجب الحذر لان الخسارة تكون فادحة

Mr.GooDMaN
07-08-2012, 03:27
الاسكالبنج طريقة رائعة في نظري للمتاجرة لمن يتقنها جيدا يجب قبل العمل عليه ان تتدرب عليها ف الديمو فترة كبيرة باستخدام العديد من الاستراتييجيات
ولكن احذر لانها خطرة جدا لانها غالبا لا تعتمد على استوب لوز واذا اعتمدت عليه ساعات بتضرب الاستوب وتطلع تجيب الهدف فعشان كدة بيبقا الاستوب فيها كبير شوية عن الهدف

waleed adel
07-09-2012, 16:26
الاسكالبنج من اهم طرق المتاجرة وبيعتمد على اقتناص الفرص القوية جدا بلوت كبير وعدد نقاط صغير واستخدام النوع دا من المتاجرة يتطلب متاجر محترف حتى يستطيع استخدامه جيدا

roka
07-09-2012, 17:00
مرحبا بالجميع

وشكرا

الاسكالبينج هو انك تدخل على صفقات كتيرة وبتستخدم فريمات صغيرة ممكن خمس دقائق وهذا النوع خطر جدا على الرغم من انه ممكن يعمل ارباح بسهولة الا انه مكن ان يقضى على الحساب باكمله فى وقت صغير

magic777
07-09-2012, 17:34
الاسكالبنج طريقة رائعة في نظري للمتاجرة لمن يتقنها جيدا يجب قبل العمل عليه ان تتدرب عليها ف الديمو فترة كبيرة باستخدام العديد من الاستراتييجيات
ولكن احذر لانها خطرة جدا لانها غالبا لا تعتمد على استوب لوز واذا اعتمدت عليه ساعات بتضرب الاستوب وتطلع تجيب الهدف فعشان كدة بيبقا الاستوب فيها كبير شوية عن الهدف

هيا طرق جيده من وجهه نظري ايضا ولكن بدون استخدام المخاطره العاليه بها والاستعانه هنا بحساب راس ماله كبير
هتلاقي ربحك بالطرق دي كبير برده وحتى لو ضربت معاك صفقه
الباقي هيغطوا على الخساره القليله دي والمحصله النهائيه هتكون ربح بأذن الله

naitsi
07-09-2012, 17:44
السلام عليكم

السكالبينج هو سلاح ذو حدين وعبارة عن دخول صفقات بأهداف صغيرة جدا فى وجهة نظرى 11 نقاط كحد اقصى للصفقة و لكن بعقد كبير نسبيا عن الحساب
المارجن كول..
و لا حل اخر..

mohamed 300
07-09-2012, 17:46
الاسكليبنج مثل ما تقول تقريبا ,وفعلا الكثير من الشركات ترفض مثل هذه العمليات ,وهى تكون بمؤشرات مجمعه تدخل وتخرج من الصفقه باشرات من هذه الاستراتجيه ,وهناك الاف الاستراتجيات التى من الممكن ان تتعلمها وتستخدمها

salah.bmw
07-09-2012, 18:36
السكالبينج هو المتاجرة اليومية كما شرحتها
لكن لا يوجد لدي فكرة بخصوص الشركات
ان شاء الله الاصدقاء يفيدونا بمعلوماتهم

abaragh
07-09-2012, 18:44
السكالبنج هو خطف بعض النقاط في صفقات سريع وحجم العقد فيها يكون مضاعف بشكل كبير ولكنه لخبراء والملمين باساسيات هذا السوق

mrxr00t3d
07-09-2012, 18:44
لاازم يكون راس المال جيد وادارته جيدة واهم شئ الطريقة اللى هتستخدمها فى تحقيق هذه النقطة القليلة لأن الأسكالبنج سلاح ذو حدين يايخليك فوق او تحت
و اتمنى منك التفكير قبل البدأ في الصفقات

mando
07-09-2012, 19:22
لاازم يكون راس المال جيد وادارته جيدة واهم شئ الطريقة اللى هتستخدمها فى تحقيق هذه النقطة القليلة لأن الأسكالبنج سلاح ذو حدين يايخليك فوق او تحت
و اتمنى منك التفكير قبل البدأ في الصفقات

هو لازم يكون راس مال جيد لكن اللى بيشتغل اسكالبنج لا يعمل بادارة راس مال لانه بيخش بعقد كبير بهدف صغر فلو حصل خسارة هاتكون الخسارة كبيرة وممكن تمرجن الحساب كمان

dina mahmoud
07-09-2012, 19:25
اسلوب للمتاجرة يقوم من خلاله المتاجر بفتح صفقة شراء أو بيع لزوج من العملات ويحتفظ بالصفقة لمدة قصيرة للغاية بهدف تحقيق ربح بسيط، ويعتمد المتاجرون بالاسكالبنج على فتح عدد كبير من الصفقات وتحقيق أرباح بسيطة في كل صفقة.

السيد الجبالي
07-09-2012, 19:53
الاسكالبينج هو الطريق الاقوي لاخضاع الفوركس
وذلك من خلال الدخول بعقود كبيره لاستهداف نقاط صغيره ...

Looser
07-09-2012, 20:07
أسلوب للمتاجرة يقوم من خلاله المتاجر بفتح صفقة شراء أو بيع لزوج من العملات ويحتفظ بالصفقة لمدة قصيرة للغاية بهدف تحقيق ربح بسيط، ويعتمد المتاجرون بالاسكالبنج على فتح عدد كبير من الصفقات وتحقيق أرباح بسيطة في كل صفقة.

nada
07-09-2012, 20:26
اخطر شياء فى السكالبن هوه المخاطره الكبيره
فنتا تحفر لنفسك حفره اذا اتت فريسة فيكون الارباح مرضية لما فعلتوا اما اذا وقعت فيها
مرجن بتاكيد

madoxegy
07-09-2012, 20:31

waleed adel
07-10-2012, 21:46
الاسكالبينج هو طريقة من طرق المتاجرة وهو الدخول من مناطق يكون الارتداد قوي جداً منها

dina mahmoud
07-10-2012, 22:24
الاسكالبينج هو التداول عند كل تحرك صغير للسعر.

متداولى الاسكالبينج لا يهتمون إلى أين يتحرك السوق ، والشيء الرئيسي لهم هو التذبذب القوي.

إدارة مخاطر صارمة - غلق الصفقة عند أصغر انعكاس للسعر، ترك الصفقات المربحة حتى نهاية اليوم.

استراتيجية الاسكالبينج هى معقدة إلى حد ما ولكن على الرغم من هذا ، تقريبا كل المبتدئين يحاولون استخدام هذه الطريقة فى التداول.

فى الاسكالبينج يكون مستوى وقف الخسارة قريب جدا من السعر الحالى - لذلك يكون احتمال ضرب مستويات وقف الخسائر كبير. أبسط القرارات هو أن لا تضع أمر وقف الخسائر ، ولكن بعد ذلك يمكن أن تكون حركة واحدة قوية ضدك في السوق كافية لخسارة جميع أرباحك السابقة وربما خسارة رأس مالك كله.

والعيب الرئيسى لـ الاسكالبينج ربما يكون الضغط النفسى.

الاسكالبينج يفترض التواجد المستمر فى السوق ، وهذا يعني الضغط المتواصل. ومن الضروري أن تكون هناك أعصاب قوية لتكون قادرة على تحمل مثل هذه الظروف التجارية. إذا كنت ستتداول لفترة طويلة في مثل هذه الظروف ، على الأرجح سوف تفقد رأس مالك. ومتى ما يتطلبه الأمر لذلك (فقدان رأس مالك) يختلف من شخص آخر

ma90do
07-10-2012, 23:09
الاسكالبينج هو طريقة من طرق المتاجرة وهو الدخول من مناطق يكون الارتداد قوي جداً منها

ليس شرط ولكن مع الحجم الكبير من العقود يلتزم بذالك واحيانا يصل 6 نقط ولكن هذا بمعدل ربح اسبوعي والمشكله في الاسكالبينج ان مخاطرته عاليه وخساره اكبر بس انصح بالتداول اليومي والسوينج فقط

i5land_man
07-10-2012, 23:13
اخطر شياء فى السكالبن هوه المخاطره الكبيره
فنتا تحفر لنفسك حفره اذا اتت فريسة فيكون الارباح مرضية لما فعلتوا اما اذا وقعت فيها
مرجن بتاكيد

عشان كده قالوا الاسكالبينج ده سلاح ذو حدين
نقدر نربح منوه احيانا بس لو كانت نقطة دخولنا مش سليمة بنخسر منوه كتير جدا

kingman
07-10-2012, 23:24
هو لازم يكون راس مال جيد لكن اللى بيشتغل اسكالبنج لا يعمل بادارة راس مال لانه بيخش بعقد كبير بهدف صغر فلو حصل خسارة هاتكون الخسارة كبيرة وممكن تمرجن الحساب كمان
هو حتى السكالبنج لازم المتاجر يستخدم ادارة راس المال ايضا لأن بكده بيكون خطر جدا وممكن غلطة واحدة تتسبب فى تآكل الحساب واكيد ده هيحتاج حساب كبير عشان يقدر يفتح لوت كبير بادارة راس مال

talal
07-10-2012, 23:59
الاسكالبينج من الاستراتيجيات المهمة جدا وربحها جيد جدا
ولكن تتطلب جهد اكثر وخطف نقاط قليله والخروج من الصفقات بسرعه
ولكن يجب على المتداول ان يراقب السعر طوال فتح الصفقة
ويحاول الخروج بارباح والابتعاد عن الخسارة
او الخروج باقل الخسائر

thestarboy
07-11-2012, 01:32
الاسكالبينج يا اخي يعني تفتح الصفقه بهدف صغير يعني ما بين 5 ل 10 نقاط ويكون بلوت عالي نسبيا عن اللوت العادي
بس حذاري منه الاسكالبينج خطير علي اد ماهو مكسبه كويس علي اد ماهو خطير

ymn30
07-11-2012, 01:35
ليس شرط ولكن مع الحجم الكبير من العقود يلتزم بذالك واحيانا يصل 6 نقط ولكن هذا بمعدل ربح اسبوعي والمشكله في الاسكالبينج ان مخاطرته عاليه وخساره اكبر بس انصح بالتداول اليومي والسوينج فقط

هناك اخى محترفين فى الاسكالبينج وانا كنت اعرف من يحقق اكتر من مائتان نقطة فى اليوم وكنت استغرب على طريقة تداولهم وارباحهم بس الله

ehab
07-14-2012, 07:01
هو التاجر الذى يكون هدفه القليل من النقاط ويكون اقصى نقاط له 10
ويدخل ويخرج من العملية اكثر من مرة فى وقت قليل

HUSSENEY
07-14-2012, 07:47
السكالبينج هو سلاح ذو حدين وعبارة عن دخول صفقات بأهداف صغيرة جدا فى وجهة نظرى 10 نقاط كحد اقصى للصفقة و لكن بعقد كبير نسبيا عن الحساب
وهو افضل وسيلة لجنى الارباح السريعة من الحسابات الصغيرة

elking
07-14-2012, 09:42
الاسكالبينج هو عبارة عن الدخول باهداف قليلة ولكن قيمة اللوت كبير وبالتالى تكون المخاطرة عالية للغاية والخسائر تصبح فادحة

ahmed rabee
07-14-2012, 11:05
الاسكالبينج افضل طريقه للمتاجرة في الفوركس

هدفك بسيط من 2 الي 10 نقاط بحد اقصي

استوبك بسيط ايضا 15 الي 20 نقطه

اهم شيء الدخول من نقطه قويه جدا حتي لا يعكس السعر عليك

هناك طرق عديده للاسكالبينج يمكن ان تبحث علي اليوتيوب وستجد الكثير من الطرق البسيطه والسهله

العوامى
07-14-2012, 11:19
طبعا الاسكالبينج مفيد للحسابات الصغيرة اكثر من الكبيرة ولكن بشروط
يجب ان تحدد نسبة العقد مناسبة لحسابك ولكن يكون الدخول والخروج سريعا باقل نقاط للاستفادة من كل انعكاس

Looser
07-14-2012, 12:11
من وجهة نظري السكالبينج الفارق الوحيد بينه و بين الشغل العادي هو كثرة الصفقات على مدار اليوم مع نقاط أقل ما بين 10 و 30 نقطه .

و على فكره السكالبينج مش سهل أبداً عن تجربه في بدايتي ، هو محتاج شخص مُتمكن جداً من التحليل و حساب إضافي مع أعصاب هاديـــــــه على الآخر .

و ربنا يوفقك .

younesjoe
07-14-2012, 12:31
الاسكالبين يعد من بين اخطر و اربح الاستراتيجيات في وقت قصير جدا و غالبا ما تكون الصفقة لا تحترم ادارة راسالمال لان نضع في الفولم دولارات كبيرة بغرض نقاط صغيرة و بمجرد ان نصل 10 نقاط نقفل الصفقة و الصفقة ناخدها تقريبا في المقاومات و الدعوم

Mohamed90
07-14-2012, 12:34
الاسكالبينج هو الطريق الاقوي لاخضاع الفوركس
وذلك من خلال الدخول بعقود كبيره لاستهداف نقاط صغيره ...

السلام عليكم طبعا اخي العزيز السكالبينج من افضل الطرق و له فعالية ممتازة
ولكن ايضا خطير على من لا يتقنه ممكن يخسر أموله كلها
تحياتي

wazwaz
07-14-2012, 13:20
الشركات تشدد على ما أظن عن الهيدج أما الإسكالبينج فيوجد العديد من الإستراتيجيات الجيدة والتي يحقق من يستعملها أرباحا جيدة أما بخصوص الإسبريد فأظن إذا كانت الشركة توفر إسبريد تابث مثل إنستا فوركس فلن يزيد السبريد أما إذا كنت تستعمل شركة تعطي سبريد متحرك ويوجد العديد من هذه الشركات فطبعا سيزيد السبريد وفي الغالب في وقت الاخبار

Looser
07-14-2012, 15:27
أسلوب للمتاجرة يقوم من خلاله المتاجر بفتح صفقة شراء أو بيع لزوج من العملات ويحتفظ بالصفقة لمدة قصيرة للغاية بهدف تحقيق ربح بسيط، ويعتمد المتاجرون بالاسكالبنج على فتح عدد كبير من الصفقات وتحقيق أرباح بسيطة في كل صفقة.

ehab
07-14-2012, 16:48
الدخول فى صفقات كثيرة ومتكررة ويكون الدخول فى الصفقات بتحديد ربح عبارة عن
خمس نقاط او عشر نقاطمع ان تكون النقطة بعدد كبير من النقود وبالتالى تحقيق ارباح

dodovedo
07-14-2012, 17:02
اخى الكريم
الاسكالبينج بجد
سلاح ذو حدين يعنى ممكن يرفع حسابك فى ثانيه وممكن ينزله فى ثانيه
تقبل مرورى

safiforex
07-14-2012, 17:13
اخى الكريم
الاسكالبينج بجد
تقبل مرورى
بطبيعة الحال اخي الكريم فالسكالبينج هو فعلا سلاح ذو حدجين ، فيمكن ان يجلب السعد للمتداول
و يمكن ان يجلب الشقاء لاخر ، و هنا فقط يجب التذكير بان السكالبينج ما هو الا طريقة يجب ان تكون له محددات و خصاءص في المتداول لكي يكون قادر عليه
و من بينها الاحترافية فلازم من هذا الشرط

السيد الجبالي
07-14-2012, 17:41
اخى الكريم
الاسكالبينج بجد
تقبل مرورى

طبعا هو سلاح زو حدين .. ولكن من يستطيع ان يتقن هذه الطريقه . استطيع ان اقول انه قد فتحت له ابواب الارباح في هذا المجال
فليس هناك طريقه مربحه اكثر من الاسكالبينج
وهو اكثرها مخطاره ايضا وخساره لمن لم يتمكن من العمل بها

aminos
07-14-2012, 17:45
السلام عليكم
السكالبينغ هو طريقتي المفضل في المتاجرة و هو
أنك تبحت عن 5 نقاط متلا بسرعة و تكون قيمة النقطة كبير شيئا ما
و يكون الدخول مرات كثيرة في اليوم و يلزمك الحضر

msh4egy
07-14-2012, 17:51
السكالبينج كأي نظام مضاربة اخر يجب ان يخضع لقوانين
بمعنى يجب ان تعلم نسبة راس المال التي تضحي بها في كل صفقة و اماكن الدخول القوية
لو تخليت عن هذه القوانين تصبح عملية مقامرة وليست فوركس
ايضا لابد من استخدام الستوب لوس و الهدف يكون عادة في حدود 10 - 20 نقطة

swingawy
07-14-2012, 18:00
عبارة عن الدخول فى صفقات كثيرة ومتكررة ويكون الدخول فى الصفقات بتحديد ربح عبارة عن خمس نقاط او عشر نقاطمع ان تكون النقطة بعدد كبير من النقود وبالتالى تحقيق ارباح هائلة ولكن يجب الحذر كل الحذر لانه مثلما يكون مربح تكون خسارته مميته

mido
07-14-2012, 18:02
الاسكالبنج اخى الكريم هو الدخول فى صفقات كثيرة ومتكررة ويكون الدخول فى الصفقات بتحديد ربح عبارة عن خمس نقاط او عشر نقاط بحيث تكون النقطة بعدد كبير من النقود وبالتالى تحقيق ارباح هائلة ولكن يجب الحذر كل الحذر لانه مثلما يكون مربح تكون خسارته قد تكون كافية لضياع الحساب باكمله

essam1985
07-17-2012, 14:13
الاسكالبينج هي طيقة متاجرة

تعتمد علي اخد نقاط قليلة بمخاطرة عالية و تحقيق مكاسب كبيرة في وقت قصير

و لها الكثيرمن الاستراتيجيات المنتشرة في المنتديات

mohamed yossef
07-17-2012, 15:57
الاسكالبينج هو الحصول على بعض النقاط سريعا والخروج سريعا
ومن الممكن ان تستخدمه وقت افتتاح السوق الاوروبى لوجود حركة تداول كبيرة فى تلك الفترة
كما يمكنك الاعتماد على استراتيجية بسيطة تجنى بها النقاط السريعة

osama00971
07-17-2012, 16:32
مخاطر كبيرة جدا
لكن انا كنت ببصلها من ناحية المكسب فقط
الى ان خسرت خسارة فادحة

safiforex
07-17-2012, 16:43
الاسكالبينج هي طيقة متاجرة

تعتمد علي اخد نقاط قليلة بمخاطرة عالية و تحقيق مكاسب كبيرة في وقت قصير

و لها الكثيرمن الاستراتيجيات المنتشرة في المنتديات
فعلا اخي الكريم فالسكالبينج هو بيعتمد على ربح نقط قليلة و لكن الشيئ الذي ينساه البعض هو وقف الخسارة
فلازم عمل وضع هدف صغير و ستوب صغير ، لكي يكون السكمالبينج يؤدي دوره كما ينبغي

forex4ever
07-17-2012, 20:23
يا كل عشاق الاسكالبينج افيقوا !!ههههههههههههههه
الموضوع فعلا صعب وجربت العمل باستراتيجيات اسكالبينج كثيرة وحققت ارباح جيده ولكن سرعان ما اخسر الارباح او جزء كبير منها الموضوع يحتاج الى استراتيجية (ماتخرش المية زي مابيقولوا) حد عنده الاستراتيجية دي ؟؟

madoxegy
07-17-2012, 20:24

MrSniper
07-17-2012, 20:45
الاسكالبينج هو الدخول في صفقات كثيرة و متكرره لربح نقاط كبيرة
لكن عليك الحدر منه يمكن تكون الخسارة كبيرة

madoxegy
07-17-2012, 20:46

zahran
07-17-2012, 20:49

نعم يا اخى كلامك صحيح ولكن لى تعقيب صغير عليه
بالنسبه للمبتداين جميعا فهم لا يجيدون الاسكالبينج وكما قلت انه ممكن يحقق مكاسب كبيره وممكن خسائ كبيره ايضا
فا انا ارسل رساله الى كل المبتداين الجدد فى هذا المجال لا تعمل اسكالبينج ابدا قبل سته اشهر من التدرب عليه جيدا

ARAB_PIGEON
07-17-2012, 20:56

kero
07-17-2012, 21:46
الاكسالبنج زىماانت قولت كده هو فتح صفقات سريعة لا تستمر الا احيانا كثيرة ثوانى معدودة
بهدف من 5 الى 10 نقاطوالخروج من السصفقة لكن بيعيبه انه محتاج لخبرة كبيرة لانه بيحتوى على مخاطر عالية بسبب الدخول بلوت عالى نسبيا على الحساب فاظن مينفعكش لانك مبتدا

kingman
07-17-2012, 23:36
الأسكالبنج اللى يقدر يمتلك طريقة جيدة من حيث نقطة الدخول والأستوب والهدف وادارة راس المال بفضل الله هيكون ملك فى هذا السوق لكن المشكة طبعا مش كلنا بنقدر نتعامل معها جيدا لن سلاح ذو حدين وكلاهما حاد جدا

safiforex
07-17-2012, 23:43
الأسكالبنج اللى يقدر يمتلك طريقة جيدة من حيث نقطة الدخول والأستوب والهدف وادارة راس المال بفضل الله هيكون ملك فى هذا السوق لكن المشكة طبعا مش كلنا بنقدر نتعامل معها جيدا لن سلاح ذو حدين وكلاهما حاد جدا
فعلا اخي الكريم فكل ما قلته فهو صحيح لان السكالبينج هو فعلا طريقة ممتازة لان يصبح المتداول في قمة المتداولين لما يوفره من ربح كثير
و لكن هذا يتطلب احترافية عالية و خبرة ثاقبة في التحليل و ان تكون استراتيجية قنبلة له
و الا فالمارجن هو الكابوس الذي ينتظر الواحد

khaled zizo
07-20-2012, 15:52
الأسكالبنج كثير يلقبونه بأنه وحش هذا السوق ان احسنت استخدامه كان طريقك للربح وقهر السوق وان لم تحسن استخدامه كان نهاية سريعة لحسابك وعموما انا اعتقد ان الأسكالبنج ليس للمبتدائين لأن اكيد المبتدئ فالسوق قليل الخبرة فيه ولايعلم خطورته ولم يتعلم كثيرا من دروس السوق فالأفضل ان يتم المتاجرة بأستراتيجية ذات استوب وهدف محددين سبب بعدى عن الاسكاللينج رغم ان كل الناس بتقول انه مربح فانا تععود فى عملى ان اعتمد على استخدام وقف الخسارة دائما , و وقف الخسارة فى الاسكالينج خطر ويمكن فعلا ان يتسبب فى ضياع مجهود عدة ايام بينما فى النظام الذى اعمل به يكون صفقة رابحة تعوض الصفقة الخاسرة

midoali
07-20-2012, 16:14
انا كنت اتبع الموضوع ده لكن نصيحه مني ابتعد عنه انا حسابي اتمرجن بسبب الكلام ده
لانه في مخاطره كبيره اوي

khaled zizo
07-22-2012, 16:13
بتبقى نسبة وتناسب وحسب طريقة كل واحد فينا وغالبا صعب فى الأسكالبنج يكون الهدف يساوى وقف الخسارة اكيد لكن بيبقى فيه توازن بحيث تكون نسبة نجاح الصفقة كبير بشكل يضمن انها لاتضرب استوب بسهولة و دا نوع من طرق المتاجرة وبيعتمد على اقتناص الفرص القوية جدا بلوت كبير وعدد نقاط صغير واستخدام النوع دا من المتاجرة يتطلب متاجر محترف حتى يستطيع استخدامه جيدا . بالنسبة لى لا افضل استخدام تلك الطريقة لانها فيها خطر كبير جدا على الحساب

omanfx
07-22-2012, 16:16
الاسكاابيلينج مثل ما ذكرت اخي هو فتخ صفقات باهدااف صغيره
ولكن ايضا يجب عند الدخول بدون سبب وهنااك استراتيجياات كثيره في الاسكابيلنج انصحك يالاطلاع عليها

Single phase
07-22-2012, 16:25
هو الاسكالبينج بيفتحلك صفقات كبير
وبيفتح وينهي الصفقات الكبيره بسرعه
هو استرتجيه كويسه للربح لكن برضه احذر منه

waleed adel
07-23-2012, 00:55
الاسكليبنج جيد جدا وربحه جيد لكن محتاج
خبرة جيدة في الفوركس

havic
07-23-2012, 01:02
بالفعل السكالبينج هو اخد نقاط في وقت قصير و يتميز بالمخاطرة ، ولكن توجد مؤشرات كثيرة تساعد على الدخول في الصفقات المناسبة لكن يجب الدخول للصفقات المأكدة بنسبة كبيرة

عزبز 18
07-23-2012, 01:09
الاسكابلينج هو المتاجرة علي الفريمات الصغيرة
والاهداف تكون صغيرة من 3 نقاط حتي 15 نقطة

zizo_a_86
07-23-2012, 01:37
الاسكالبنج ما هو الا خطف. انتظار وتوقع تهياة الصفقة ولا يستمر كثيرا ويكون حجم اللوت على جدا عختى تستطيع ان تحقق ربح معقول بتلك الطريقة

kingman
07-23-2012, 01:38
الأسكالبنج محتاج التزام تام فانا فتحت الأسبوع الماضى صفقت اسكالبنج بهدف عشرين نقطة ولكن للأسف طمعت ورحلت هدفى والآن معرض ان اخسر حسابى بسبب هذا الخطأ والأنعكاس مازال مستمر وربنا يستر

pimo
07-23-2012, 02:03
خبرة جيدة في الفوركس

نعم هو يحتاج خبرة في التداول به لا تقل عن 3 سنوات او اكثر لانه سريع جدا في غلق الصفقة وتكون عادتا الصفقات الرابح اقل من الصفقات الخاسرة ولهذا يلزمك خطة جيد ومحكمة في التعامل مع هذا النوع من التداول

egypt2012
07-23-2012, 02:05
الاسكالبينج هو بالعربى اخطف و اجرى
و بيكون على الازوراج اللى اسبيردها صغير جدا و تتراوح ارباج كل صفقة من 5 الى 10 نقط بالكتير
و امهر ناس فى الاسكالبينج هم الصين و الروس

osama shaban
07-23-2012, 02:05
الأسكالبنج محتاج التزام تام فانا فتحت الأسبوع الماضى صفقت اسكالبنج بهدف عشرين نقطة ولكن للأسف طمعت ورحلت هدفى والآن معرض ان اخسر حسابى بسبب هذا الخطأ والأنعكاس مازال مستمر وربنا يستر

انشاء الله السوق يكون معاك هذا الاسبوع ولكن عليك التعلم من اخطاءك والالتزام بادراه راس المال
والاستوب لوس ايضا خوصوصا هذه الايام السوق يمر بايام لا احد يستطيع التنبؤ بما سوف يحدث

kero
07-23-2012, 02:24
خبرة جيدة في الفوركس
نعم اخى فعلا محتاج خبرة كبيرة جدا
لكن محتاج اكثر التزام شديد لان الطمع فى الاسكالبنج له تاثير كبير جدا اثناء التداول

msh3egy
07-23-2012, 03:02

المارجن كول..
و لا حل اخر..
السكالبينج فى وجهة نظرى احد افضل الطرق لشحن الحسابات الصغيرة او المنهارة