PDA

View Full Version : استفسار لماذا عند التداول بالديمو يكون الربح و عند التداول بالحقيقي نفاجىء بالخسارة

saleh05
03-07-2016, 01:36
السلام عليكم
استفسار لماذا عند التداول بالديمو يكون الربح و عند التداول بالحقيقي
نفاجىء بالخسارة هل هذا نتيجة الخوف من خسارة الأموال الحقيقية
أم هناك عوامل أخرى

akram mohamed obaid
03-11-2016, 21:44
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته اكيد ان العمل في الحساب التجريبي تختلف عن العمل في الحساب الحقيقي من عده مجالات اهمها الحاله النفسيه اكيد تكون مختلفه في الحسابين والتداول يكون باريحيه كبيره في حساب الديمو لان الاموال وهميه ليست ذات اهميه

latraaa
03-11-2016, 21:48
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على الطرح و على الرأي و على المعلومات القيمة و الراقية التي تقدمت بها و التي أتمنى ان يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله، مشكور أخي الكريم و بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

ملاك الروح
03-11-2016, 22:15
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
اخي الكريم ربما ان الرصيد في الحساب التجريبي يكون عالي حيث يجب مساواته بالحساب العادي
اتمنى لك التوفيق
تقبل مروري

messaoud43
03-12-2016, 00:54
الســــــــــــــــــــــ ـلام علـــــيــــــــــــكم و رحمــــــــة الله تعـــالى و بــــركــــاته
أخـــي الكـــريـــم أنــصـــحـــك بـــزيـارة القســـم التعليمــــي للمنتــــــدى
بالتـــــوفيـــــــــق للجــــميـــــع موفــــــقـــون انشــــاء الله

Civil Engineer
03-12-2016, 09:37
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بسم الله الرحمن الرحيم
اللهم صلي وسلم وبارك علي سيد الخلق سيدنا محمد صلي الله عليه وسلم اما بعد
انه العامل النفسي الذي يسيطرعلينا عند المتاجرة باموالنا اخي الكريم ويجعلنا ناخد قرارات خاطئة في غير مكانها او وقتها

algoddam
03-12-2016, 10:11
اعتبر هذا الفرق الذي يحدث هو ان الديمو لا يكون مثل الحقيقي من عدة نواحي نفسية ومادية اولها انك في
الديمو لا يصاحبك الخوف مما يعني تكون شديد التركيز وشديد الوثوق بينما في الحقيقي ليس كذلك ومن التاحية المادية الديمو يحتوي الى رصيد كبيرا مما يجعل الارباح كبيرة

The_Gahbaz
03-12-2016, 12:11
هي من ناحيه الحساب فالاتنين واحد من كل النواحي تقريبا
الحاجه الوحيده اللي بتكون متغيره هو حضرتك ... ايوه انت
انت علي الحساب الديمو بتبقي مطمن ان دي فلوش وهميه فحتي لو خسرتها ان مش زعلان عليها وممكن تجيب غيرها
انما حالتك النفسيه دي بتبقي متغيره تماما مع الحساب الحقيقي والتوتر والقلق بيخليك تاخد قرارات غلط فبالتالي بيودي للخساره

mrdhia
03-12-2016, 12:45
الســــــــــــــــــــــ ـلام علـــــيــــــــــــكم و رحمــــــــة الله تعـــالى و بــــركــــاته
أخـــي الكـــريـــم أنــصـــحـــك بـــزيـارة القســـم التعليمــــي للمنتــــــدى
بالتـــــوفيـــــــــق للجــــميـــــع موفــــــقـــون انشــــاء الله :bravo:

lacaravanne
03-12-2016, 16:17
السلا م عليكم و رحمة الله و بركاته و الصلاة و السلام على اشرف المرسلين اما بعد اخي لا يجب ان تتسرع في الدخول بحساب حقيقي تعلم اولا

academy2010
03-12-2016, 16:36
انه العامل النفسى اخى الكريم
وهو من اهم صفات المتداول ان يكون ذات نفسية مستقرة الى حد ما وان تعمل على حسابك الحقيقى بشكل عملى
اى لا تقوم بدخول صفقة نتيجة احساسك يجب ان يكون دخولك نتيجة تحليل للزوج

soufiane007
03-12-2016, 16:48
العامل النفسي مختلف بين الحساب الحقيقي والتجريبي هناك فرق بين الحقيقي والتجريبي
لماذا من المهم تاهيل نفسية المتداولين المبتدئين على المتاجرة على حساب حقيقي

asmaa mahmod
03-12-2016, 16:56
مافيش اختلاف بين التداول بالحساب الديمو عن التداول بالحساب الحقيقى ولكن الفرق فى العامل النفسى الذى يتحكم فيك فى سرعه غلق الصفقات وعدم الانتظار الى ان تنتهى على ربح محقق

karinho1991
03-16-2016, 21:30
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته اكيد ان العمل في الحساب التجريبي تختلف عن العمل في الحساب الحقيقي من عده مجالات اهمها الحاله النفسيه اكيد تكون مختلفه في الحسابين والتداول يكون باريحيه كبيره في حساب الديمو لان الاموال وهميه ليست ذات اهميه

mourada
03-18-2016, 17:38
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
اخي الفاضل اثناء التداول بالديمة تكون المشاعر منعدمة و الخسارة لا نبالي لها و لا نخاف منها و نغلق الصفقة بسرعة اما الحقيق فعكس ذلك و تقبل مروري

dhmo
03-19-2016, 19:51
اخي الفاضل اثناء التداول بالديمة تكون المشاعر منعدمة و الخسارة لا نبالي لها و لا نخاف منها و نغلق الصفقة بسرعة اما الحقيق فعكس ذلك و تقبل مروري

لازم نبعد عن المشاعر هنا ويكون العمل هنا بنظام وبالبعد عن موضوع المشاعر ده هو اول الطريق لتحقيق الربح في هذا المجال بالذات الي بحتاج متاجر منظم
وقائد لحسابه جيده وبطريقه منطمه

abdelmadjid41
03-20-2016, 14:05
السلام عليكم ورحمة الله اخي الامر بسيط اخي لان بالمتاجرة بالتجريبي لا تعمل له اية حساب وتتاجر بدون خوف عكس الحقيقي وهنا الخوف يجعلك تخسر

newlookmostafa
03-21-2016, 10:45
من اهم الاسباب العوامل النفسية وايضا كبر راس المال فى الديمو
تقبل مروورروورى
تحيااااااتى

dhmo
03-21-2016, 13:16
من اهم الاسباب العوامل النفسية وايضا كبر راس المال فى الديمو
تقبل مروورروورى
تحيااااااتى

هو اصلا طبيعي جدا النفسيه في المجال ده مهمه جدا لانها الي بتحقق للمتاجر الاستفاده الكامله من المجال ده وتخليه قادر انه يضبط انفعالاته يعني لا
يفرح اوي ولا يزعل اوي على اي حاجه

samadux
03-21-2016, 14:37
يا اخي عند التداول بالتجريبي لا يكول له اهمية لهدا انت تربح وتغامر
اما في الحقيقي فلاتغامر لكي لا تخسر

Ayman ElSayed
03-21-2016, 15:02
السلام عليكم
في رايي لانك على الديمو يكون هناك لا مبالاه والاحرص يكون قليل ومنه يكون المجازفة اعلى
كان الربح اعلى اما الحرص الزائد في الحساب الحقيقي تقل معه المجازفه ويزيد التردد

ladharimohamed
03-21-2016, 15:55
بسم الله الرحمان الرحيم
هذا يعني أنك تحتاج الى تدريب نفسي أخي للالتزام باستراتجيتك و يجب أن تولي هذا الأمر اهتماما أكثر من دراسة الاستراتيجية فالجانب النفسي مهم جدا للتداول
و بالتوفيق أخي الكريم

mhd99
03-21-2016, 18:49
لانك عندما تتاجر بحساب تجريبي تكون مرتاح نفسيا وهذا يجعلك تركز اكثر وتحلل السوق بشكل جيد اما في الحساب
الحقيقي فالخوف يفقدك التركيز مما يسبب لك الخسارة

mhamadfor
03-25-2016, 19:31
وهو من اهم صفات المتداول ان يكون ذات نفسية مستقرة الى حد ما وان تعمل على حسابك الحقيقى بشكل عملى

---------- Post added at 05:31 PM ---------- Previous post was at 05:25 PM ----------

taherup
03-25-2016, 22:18
نورت اخى الكريم المنتدى
وجزاك الله خيرا على هذا الطرح والمعلومات
الطيبه اسال الله ان يجعلها فى ميزان اعمالك
بالتوفيق

neverlit4
03-26-2016, 18:16
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هوالمشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

csebai12
03-26-2016, 18:26
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته مشكور اخي على الموضوع
العامل النفسي يختلف بين الحساب الحقيقي و الحساب التجريبي و هذا ما يصنع الفرق

ahmed humedat
03-26-2016, 18:37
اخي الكريم ربما ان الرصيد في الحساب التجريبي يكون عالي حيث يجب مساواته بالحساب العادي
اتمنى لك التوفيق
تقبل مروري

beast4ever
03-26-2016, 18:41
هي من ناحيه الحساب فالاتنين واحد من كل النواحي تقريبا
الحاجه الوحيده اللي بتكون متغيره هو حضرتك ... ايوه انت
انت علي الحساب الديمو بتبقي مطمن ان دي فلوش وهميه فحتي لو خسرتها ان مش زعلان عليها وممكن تجيب غيرها
انما حالتك النفسيه دي بتبقي متغيره تماما مع الحساب الحقيقي والتوتر والقلق بيخليك تاخد قرارات غلط فبالتالي بيودي للخساره

khaledbouiddouh
03-26-2016, 18:50
بالتأكيد الحالة تختلف الاموال وهمية للتجريب و يمكنك المخاطرة عكس اموال الحقيقية التي يجب ان تكون على دراية بحالة الاقتصاد في بعض الدول و سعر الصرف و الى اخره من الامور المهمة جدا في الفوركس

ahmed5
04-29-2016, 18:01
انه العامل النفسي الذي يسيطرعلينا عند المتاجرة باموالنا اخي الكريم ويجعلنا ناخد قرارات خاطئة في غير مكانها او وقتها

midouknight
04-29-2016, 18:17
أهلاً بجميع أعضاء هذا المنتدى الكبير
أخي الحبيب وجب التنويه أن من أهم العوامل
المؤثرة هي أكيد العمل النفسي ل المتاجر كذلك عدم
الإلتزم بإدارة راس مال صارمة

medo1211
04-29-2016, 18:21
خسارتك تؤكد انك لم تتعلم جيدا تعلم و زد في التعلم ان شاء الله تتوفق

samieh
05-13-2016, 19:38
نعم يا اخى فعلا العامل النفسى يون له تأثير كبير عند التحول من التجارة على الديمو الى التجارة على الحقيقى
ولو تغلبنا على العامل النفسى مش هيبقى فيه فرق بين الديمو والحقيقى وممكن الكسب بسهولة فى الحقيقى

mourgh1
05-13-2016, 20:01
شكرا لك اخي
انا سعيد جدا بهذا الموضوع المفيد والمميز والوافر بالمعلومات القيمة واتمنى ان تقوم
دائما بوضع المزيد من المواضيع المفيدة والقيمة لكى تعم الفائدة على الجميع

Mr-alialkhbeer
05-13-2016, 21:06
بالتـــــوفيـــــــــق للجــــميـــــع موفــــــقـــون انشــــاء الله
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
~~~~~~~~~~~~~~~~

latraaa
05-13-2016, 21:27
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على الرأي و على الطرح القيم و على المعلومات التي تقدمت بها و أتمنى أن نراك تحقق الثكير من المعلومات الراقية القيمة إن شاء الله يا أخي الكريم، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

drissou45
05-13-2016, 21:34
السلام عليكم السلام ورحمه وبركاته
السبب هو المشاعر وتدخل لا وعي بارك الله فيكم وشكرا
تقبل مروري الفاضل وتحياتي

عبد الرحيم رافا
05-13-2016, 22:02
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
اهلا و مرحبا بك معنا في هذه الجلسة الاكثر من رائعة في احسن منتدى لتعلم الفوركس في العالم العربي
يا اخي هنا يمكن ان نتحدث عن عامل النفسية

forex all arabes
05-14-2016, 11:15
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اهلا وسهلا بالاخوة اعضاء منتدى فوركس العرب الكرام وبعدانت علي الحساب الديمو بتبقي مطمن ان دي فلوش وهميه فحتي لو خسرتها ان مش زعلان عليها وممكن تجيب غيرها انما حالتك النفسيه دي بتبقي متغيره تماما مع الحساب الحقيقي والتوتر والقلق بيخليك تاخد قرارات غلط شكرا جزيلا اخي على الموضوع وبالتوفيق للجميع.

akram bahnsawi
05-28-2016, 05:04
الشكر الخالص لجميع اخواتنا فى هذا المنتدى على هذة المعلومات الهامة و التى تساعد بشكل اساسى المتداولين الجدد و توفر لهم الوقت و المجهود و نتمنى المزيد و لكم خالص الشكر

dora1
06-11-2016, 08:22
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هوالمشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة والمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

nasr39
06-11-2016, 20:47
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على الطرح و على الرأي و على المعلومات القيمة و الراقية التي تقدمت بها و التي أتمنى ان يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله، مشكور أخي الكريم و بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

islam bahnsawi
06-20-2016, 01:05
لان العامل النفسى مؤثر فى القرار صديقى الحبيب و لا عدمنا التميز و روعة الإختيار و شكرا السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة

omarballouch
06-20-2016, 01:13
السلام عليكم
هذا الشيء غير موجود ، كل من الحساب التجريبي و الحقيقي يعملان
بنفس الطريقة ، لكن المشكلة في كونك عملت بجد في حساب اليمو ، ولكن
بعد تحقيق الربح ، حسبت بانه من السهل تحقيق الارباح .

kymslye
06-22-2016, 18:17
لأن المتداول يكون مرتاح نفسيا و جسميا ويعلم جيدا أنه مجرد حساب تجريبي يدخل بالوت عالي ويقفل الصفقات دون تردد على عكس الحساب الحقيقي تكون فيه المشاعر مترددة ولخوف من لخسارة

رومانى
07-03-2016, 13:02
بالنسبة لسؤالك الهام : لماذا عند التداول بالديمو يكون الربح و عند التداول بالحقيقي نفاجىء بالخسارة ؟
لان الرصيد فى الديمو بيكون كبير ولذا تشعر بالمكسب وايضا النفسية مرتاحة بمعنى لا يوجد خوف ولا قلق .

analyst
07-03-2016, 15:23
لا اخي الكريم لا يجد فرق بين الاثنين فقط ممكن ان في الديمو بيكون عندك رأس مال كبير جدا يتحمل حركة السوق لكن في الحساب الحقيقي لا وطبعا لا ننسى الجانب النفسي الذي تحدتث عنه

Samirghatas
10-16-2016, 16:23
اخى الكريم انا عن نفسى ارى الحساب الديمو مثل الحقيقى والتداول عليهم واحد مفيش
اختلاف نفس الخسارة والربح لكن بالنسبة لك ممكن يكون عامل نفسى بالتوفيق

waiting
10-20-2016, 19:10
العامل النفسي لا غير هو الذي يجعل ادائك في الديمو انجح من الحقيقي اضف الى ذلك مسالة الراس مال الكبير
بالتالي في الديمو الواحد ممكن ينجح بسبب الراس المال الكبير والراحة النفسية على العكس في الحقيقي

ahmadhamad
10-20-2016, 19:14
نعم اخي الكريم فالمشاعر تلعب دور مهم جدا بالحساب التجريبي لا تقلق بصفقة وتتركها للنهاية اما بالحقيقي تغلق على اقرب ربح او اقرب خسارة
وبالتوفيق لك وللجميع

Tarabia
10-20-2016, 19:36
بسم الله الرحمن الرحيم .
صحيح اخى العزيز كلامك فى الصميم بالتأكيد العامل النفسى شئ مهم جدا جدا فى هذا العمل ولكن ليس العامل النفسى فقط هناك عامل آخر يجعلك تربح فى الديمو وهوا حبك للربح الذى تحصل عليه يجعلك تسعى لكى تتعلم المزيد وان تجرب كل الطرق وبالتأكيد تشعر أن الطرق كلها صحيحه وجميله وتربحك
لكن عندما تعمل بحساب حقيقى فأنت تتسرع وتشعر بالضيق عند الخساره ولا تعرف انك مخطط بتحليل وتعتمد على أناس أخرى فى صفقاته مما يؤدى بعدم الثقه بالنفس وهذا شعور كل جديد فى هذا المجال ولذا انصح كل مبتدأ أن يتعلم الطرق الصحيحه وان يعمل بجد واجتهد وان يثق بنفسه جيدا الثقه بالنفس شئ مهم جدا وان يتوكل على الله فى جميع أفعاله وان يحاول جاهدا أن يقرأ السوق قراه صحيحه لكى يتمكن من العمل الصحيح فى النهايه اتمنى من الجميع النجاح والتوفيق

mhd99
10-21-2016, 07:31
بالفعل الخسارة في الحساب الحقيقي تحصل بسبب الخوف والتوتر الذي يجعل المتداول غير قادر على التركيز وتحليل
السوق بشكل جيد اما التداول بالحساب التجريبي فيكون خالي من الضغوط النفسية

ebrhim
10-21-2016, 10:20
مرحبا اخي بارك الله فيك اخى الكريم على هذا الاستراتجية الجميلةومنتظرين منك المزيد من الاستراتجيات الجديدة وبارك الله فيك تحياتي اخي او تقبل مروري

khalid Issa
10-21-2016, 10:27
وعليكم السلام ورحمة الله تعالى وبركاته ..
ممكن يكون العامل النفسي له نصيب من هذا الشيء بشكل كبير جدا لأن العمل في المال المدفوع فيه خوف من الخسران أما المال الذي تأخذه من البونص يكون العمل فيه بأريحية ودون خوف من الخسران لأنك لم تخسر فيه حتى ولو تعبت لكي تأتي به بل إنك فعليا لم تخسر بل في الاغلب تربح

mronei
10-21-2016, 23:44
ده بيحصل معايا جدا وبعيد عن العامل النفسي اخي انا لاحظت ان دايما لما بكون مع الاتجاه السعر مبيتحركش وبيقف كتير ممكن اسبوع افتح الصفقه على
ما يروح الهدف او يغير الاتجاه عكسي

بروفسير العرب
10-22-2016, 00:14
ببساطه لان الحساب الديمو يكون فيه راس مالك كبير مقارنه
براس مالك فى الحساب الحقيقى وايضا لان القلق والخوف يجعلك تخسر سريعا فى الحسابات الحقيقيه

Ayman ElSayed
11-05-2016, 06:04
في رايي لانك على الديمو يكون هناك لا مبالاه والاحرص يكون قليل ومنه يكون المجازفة اعلى

Tarabia
11-05-2016, 06:42
بسم الله الرحمن الرحيم .
ناس كتير بسئل السؤال ده ليه لما بنشتغل بالديمو بنكسب ولما نشتغل بالحقيقى بنخسر اقول لحضرتك السبب هوا العامل النفسى العامل النفسى هوا اكتر سبب للخسار لذلك ترا الكثير من المتداولين يقفلو على الصفقات الى حققت ربح بسيط بسرعه خوفا من الخساره اما اذا كانت هناك صفقه خساره نصبر عليها ونقول لنفسنا انها هترجع تكسب وهذا اكبر خطا اخى العزيز يجب ان يكون لديك خطه تعمل بها وتعلم من اين والى اين لكى ترتاح فى حياتك اذا تعلم العلم هوا الوحيد الذى سوف يطمنك فى التدوال ويجعل حياتك افضل لا تنتظر المكسب وانت لم تفعل شئ .
بالتوفيق للجميع

waelmma
11-05-2016, 07:29
:)):)):)) التداول بالديمو يعن مع فلوس وهمية اخى الكريم علشان كدة
اعصابك بتكون اكثر هدوئا بعكس التداول بفلوس حقيقية :)):)):))

zizoo99
11-05-2016, 08:02
شكرا لك اخى الكريم على هذه المشاركة الطيبة اكيد طبعا يا اخى فان الخوف من فقدان الاموال الحقيقية هو السبب الاساسى للاغلاق المبكر فى الصفقات و عدم الصبر على الصفقة

ahmedmca
11-20-2016, 01:03
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته بسم الله الرحمان الرحيم أما بعد أخي الفاضل من نواحي نفسية ومادية طبعا في الحقيقي تكون خايف

tazi larbi
11-20-2016, 01:36
السلام عليكم هنا يدخل العامل النفسي في الديمو نكون متاكدين ان المال افتراضي فلا نقلق ولا تتطمع ونعمل دون ضغط اما الحقيقي يكون الطمع والخوف مسيطرين علينا وهذا هو سر النجاح والخسارة نفسية التاجر اتمنى لكم النجاح والله الموفق

bakup28
11-20-2016, 08:55
الحساب الديمو بتبقي مطمن ان دي فلوش وهميه فحتي
لو خسرتها ان مش زعلان عليها وممكن تجيب غيرها
انما حالتك النفسيه دي بتبقي متغيره تماما مع الحساب الحقيقي
والتوتر والقلق بيخليك تاخد قرارات غلط فبالتالي بيودي للخساره

waelmma
11-20-2016, 09:19
:)):o:o بارك الله فيك وجزاك الله خيرا والحقيقة ان حساب الديمو
بيكون خالى من الشد العصبى بعكس الحساب الحقيقى اخى الكريم

hoodhood700
11-20-2016, 16:41
السلام عليكم وبعد
نعم أخي الكريم أنا اعتقد أن الامر يتعلق بالرصيد المتوفر في الحسابات التجريبية يكون دائما ضخم ويلبي الصفقات ويغطي الخسارة العائمة حتى يعيود السعر وبالتالي ليس هناك اي خسارة والعكس صحيح بالنسبة للحسابات الحقيقية وشكرا جزيلا...

HOPE2014
11-20-2016, 16:46
مسا الخير العمل على الديمو ليس مثل الحقيقي لان الديمويعمل بدون مال حقيقىى فلا نركز على العمل ولا نخاف لكن الحقيقي به ضغط وقلق وخوف سلام

medo mohamed
11-20-2016, 19:05
الاخ الفاضل الحساب التجريبى نفس الحساب الفعلى
ولكن الاختلاف الوحيد ان الديمو اوالتجريبى يتيح لك
اموال وهميه للتدريب والتطبيق اما الحساب الفعلى
بمالك انت فعند فتح صفقه على اليمو لا تكون حذر
انما الفعلى فتكون حذر جدا" وهذا هو الفرق

fares2alex
12-16-2016, 13:22
اخي الغالي لا يوجد فرق نهائيا بين الحساب الديمو والحساب الحقيقي

كل ما في الامر ان الخسارة واجبة في الفوركس والمكسب ايضا واردا في الفوركس

magic777
12-16-2016, 23:47
ماهو علشان انت بتكون فاتح الحساب الديمو بمبلغ كبير فمش هيتمرجن منك بسهوله وطبيعي انك تكسب حتى لو السعر عكس عليك لفتره
لكن على الحساب الحقيقي الامر مختلف

عبد الرحيم رافا
12-17-2016, 00:55
السلام عليكم و رحمة الله
اخي الديمو تتداول بكل راحة ولا تتسوق لا للربح ولا حتى للخسارة و تتداول بنفسية عالية جدا و عدم الاهتماما منك هو من يساهم في اللربح

rassendyll
12-17-2016, 01:02
التجارة بالعملات ليست بالأمر السهل، و تحتاج إلى كم من المعرفة لكي تستثمر اموالاً وتربح. تداول الفوركس قد يبدو مرعباً في البداية لكنه في الحقيقة غير ذلك. ويمكن إدراكه وفهمه بدون خبرة سابقة في العلوم المالية أو الإقتصاد. أنه مليء بالتحدي والإثارة

bakup28
12-17-2016, 11:24
انت علي الحساب الديمو بتبقي مطمن ان دي فلوش وهميه
فحتي لو خسرتها ان مش زعلان عليها وممكن تجيب غيرها
انما حالتك النفسيه دي بتبقي متغيره تماما مع الحساب
الحقيقي والتوتر والقلق بيخليك تاخد قرارات

magic777
12-20-2016, 13:53
النفسيه بتكون جيده ايضا على الديمو لانك مش خايف هنا من الخساره وده ممكن يلعب دور كبير عندك في التحكم في اعصابك وقت العمل وتنتج
اكتر وتكون افضل عن الحقيقي

latraaa
12-20-2016, 14:01
يا اخي الكريم الفرق بينهما أنك تتاجر في الحساب التجريبي و أنت مطمئن اي أنك لست تحتح أي ضغط و هدا الأمر يساعدك كثيرا في العم لعلى تجاوز الأمر و على العكس في الحساب الحقيقي، و لدا لابد من التداول بكل راحة

tamermosa
12-20-2016, 14:07
الفرق في الاعصاب يا باشا ، ففي الحساب التجريبي ( الديمو ) بتكون اعصابك هادية فبتاخد قرارات صحيحة و سليمة فبيجى المكسب ،،
اما في الحساب الحقيقي توتر الاعصاب بيدمر لك المحفظة عن طريق القرارات الغلط

adamarwan
12-20-2016, 14:32
لان المبلغ الدى فيه كبير
هدا من بين الاسباب لدى لبد من ان تتمكن من ان تتداول على مبلغ
معين لكى تتمكن من ان تعرف الارباح والخسائر
وحظ موفق

AHMED NOLE
12-20-2016, 16:50
بسبب العامل النفسي اخي الكريم وهو بيكون مؤثر فى السوق

على الديمو تتاجر وانت مش حاسس بخوف او قلق وبتصبر على الربح
على الحقيقي كل العوامل النفسيه بتؤثر على المتاجر بشكل كبير

عبد الرحيم رافا
12-20-2016, 16:56
السلام عليكم و رحمة الله
عامل النفسية اخي و هاجز الخوف و حب المكسب السريع و المخاطرة لدرجة المقامرة حبا في الغناء و الثراء

ayoubfc
12-20-2016, 17:07
العمل في الحساب التجريبي تختلف عن العمل في الحساب الحقيقي من عده مجالات اهمها الحاله النفسيه
اكيد تكون مختلفه في الحسابين والتداول يكون باريحيه كبيره في حساب الديمو لان الاموال وهميه ليست
ذات اهميه

chlor
12-20-2016, 17:23
اخي الكريم غالبا ما يكون السبب هو التهور في المتاجرة بالحساب التجريبي وعدم التداول باموال حقيقية. بالنسبة للحساب الحقيقي فالرعب غالبا هو السبب في خسارة الاموال . تقبل مروري.

big.pharaoh
12-25-2016, 10:49
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ... ربما لانك تتاجر بمبلغ كبير في الحساب الديمو او ربما لان مشاعر الخوف من الخساره هي من تجعلك تخسر

xforexxm2
12-25-2016, 10:54
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ...
ربما لانك تتاجر بمبلغ كبير في الحساب الديمو او ربما لان مشاعر الخوف من الخساره هي من تجعلك تخسر

maryam1
01-18-2017, 21:19
اعتقد ان الفوركس مثله مثل اي علم يحتاج للدراسة و المزاولة العملية لاكتساب الخبرة اللازمة و بالطبع هذا سوف يأخذ الكثير من الوقت و يحتاج الكثير من الصبر و لكن انت المستفيد في النهاية
بالتوفيق إن شاء الله

big.pharaoh
01-18-2017, 23:09
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ... لانك على الحساب الديمو بتاجر باموال غير حقيقيه فبالتالي لن تعطيها نفس المشاعر اثناء التداول على اموال حقيقيه. دا الفرق

Tarek teto
01-18-2017, 23:50
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته من الممكن ان السبب الذي يقف وراء هذا هو ان رأس المال وهمي وغير حقيقي .

ikozan
01-19-2017, 12:37
لا يمكن ياا خي التداول في الحقيقي والديمو بلا خسارات فالامر عادي جدا ولكن الارباح تفوق الخسارات في الاصل
انما لما تلاقي الخسارات كثيرة ومتوالية فالاكيد ان هناك خلل في التسيير تقنيا او ماليا ولازم الحذر

مروه عصر
01-19-2017, 13:01
السلام عليكم
ربما لانك ممكن تكون بتاجر بمبلغ كبير فى الديمو وايضا الشعور بالخوف هو من العوامل التى تجعلك تخسر فيجب عدم الخوف والتعلم والدرايه بالسوق حتى نتجنب الخساره

latraaa
01-19-2017, 13:30
هدا لكون الربح أخي الكريم في الحساب الحقيقي هو ربح حقيقي فيكون تصرف الكثير منا في العمل على الدخول إلى التداول من دون أي تحليل للسوق و هدا الأمر معروف و الدي نسميه نحن بالطمع اخي الكيرم، بالتوفيق لك

doaa sary
01-19-2017, 21:43
لان حساب الديمو بيبتدى من 50000 دولار وطبعا مش هتخسرهم لو عكس السعر شوية عادى
اما ف الحقيى بيكون صغير وسهل تخسرهم
كمان النفسية مهمه جداا ف التداوال بنخاف ع الحساب الحقيقى

FATEH1981
01-19-2017, 21:46
مرحبا اخي اظن السبب في الفرق في تحقيق الارباح بين حساب ديمو او حقيقي هو نفسي بحت حيث الديمو انت متيقن انك تتاجر بفلوس وهمية اما الحقيقي فالخسارة تكون من جيبك

lyo
01-19-2017, 21:50
شكرا لك عن هدا الموضوع
الفرق هنا هو العامل النفسي لهدا يجب التعامل مع الديمو كانه حقيقي كي تتعود على التداول بتقة في النفس لهدا لا ننسى عامل النفساني عند التداول

Ayoubsrv
01-19-2017, 21:52
السلام عليكم
اخي فما دام يمكنك تحقيق ارباح على ديمو فيمكنك على الحقيقي بكل بساطة تعامل مع الحقيقي كديمو يعني عدم الخوف من الخسارة وبنفس ادارتك لحساب ديمو
هناك سبب ممكن يكون عائق ان رأسمال اللدي تتداول به في الحقيقي ليس نفس رأسمالل اللدي تتاجر به فالديمو

Saeed EL Sayed
01-19-2017, 21:56
التداول علي الديمو هو هو التداول علي الحقيقي بالظبط بالظبط مفيش ااي فرق الا حاجه واحده وهي دي سبب الخساره علي الحقيقي ان العاطفه بتلعب دور كبير جدا في الحساب الحقيقي والي يتغلب عليها هنيا له

Rozeta
01-19-2017, 22:50
شكرا لكم علي حسن تعاونكم معنا علي فهم المواضيع الرائعه

aki
01-19-2017, 23:12
السلام عليكم ورحمة الله تعلى وبركاته.بالنسبة للخسارة في الحساب الحقيقي هذا راجع الى الخوف اثناء التداول وعدم الصبر على الصفقات والخروج منها مجرد ان يعكس
لابد من تدريب نفسك جيدا والدخول بنفسية مرتاحة وهادئة.

mohcine amari
01-19-2017, 23:21
السلام عليكم
الربح في الديمو و الخسارة في الحقيقي يرجع بنسبة كبيرة سببه نفسية المتداول فانت في الديمو تتعامل باموال لا تهمك ان خسرتها بينما في الحقيقة تدخل النفسية الى الملعب و يدخل الارتباك و التردد و الطمع الى ما غير ذلك

ahmed samaha
01-19-2017, 23:26
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
السبب فى ذلك هو عدم الادارة بنفس الطريقه التى تدير بها فى التجريبي
او اختلاف رأس المال فتختلف الاستراتيجيه وطريقه الشغل

antr
01-20-2017, 00:11
انت مش انت وانت على الحقيقى ههههههههههه لانك تغير من اسلوبك لو انت احتفظت بنفسس اسلوبك فى المضاربة بيكون نفس النتيجة اكيد

فوريكسي
01-27-2017, 21:35
ربما الاسباب نفسية اكثر منها تقنية بارك الله فيك أخي الكريم وشكرا لك على الموضوع وبالتوفيق لك ان شاء الله ولجميع اعضاء المنتدى تقبل تحياتي والسلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته

ebn masr
02-16-2017, 11:09
لانك تفسيا مابتكونش مستعد للتداول فعليا وبتتعامل مع الديمو بارتياحية وبدون قلق وخوف عكي الحساب الحقيقى اللى بيكون فيه رهبة

zaheralwan
02-16-2017, 12:09
الحساب التجريبي يمكنك من خلاله المتاجرة باموال وهمية وهو للتعلم وومكن نفس الي تعلمته في الحساب التجريبي تطبقه في الحقيقي وربما هو الخوف او العامل النفسي هو السبب في الخسارة

mid0killer
02-16-2017, 12:45
اكيد هيا الرهبه فى الدخول الى السوق باموالك تجعلك لا تتخذ القرار السليم وتتراجع كثيرا اذا كان هذا ما يحدث معك صدقني لن تربح ابدا الا اذا تحكمت فى هذا

abumazen
02-16-2017, 12:47
السلام عليكم ةرحمه الله وبركاته لان عندما نتاجر بالديمو تكون اعصابك مرتاحع اما الحقيقي فهي اموال فتتشد وتتسرع امام الشارت وتكون النتيجة هي الخساره

lionhmada
02-16-2017, 12:51
ده بيرجع لسبيبين انه في الحساب الديمو رأس المال ضخم فبتقدر تعوض وحسابك يستحمل الخسارة بعكس الحقيقي بيكون رأس المال اقل .

السبب التاني يرجع انه في جرئه وعدم خوف اثناء فتح الصفقات في الحساب الديمو وصبر علاى الصفقات حتى تضرب التيك بروفيت .

Espoir
02-16-2017, 13:36
السلام عليكم ورحمة الله لا يوجد فرق بين الحساب التجريبي والحساب الحقيقي الذي يحصل فقط هو انك في الحساب التجريبي تكون تتداول بثقة بالنفس اما الحساب الحقيقي فيغب عليك الخوف

Mr Fathy
02-16-2017, 14:11
بسم الله الرحمن الرحيم لا انا عند التداول على الحساب الديمو خسرته كله الصراحة وهنا الحمد لله على الحقيقى كسبت مبلغ بسيط

latraaa
02-16-2017, 14:19
مشكور اخي الكريم على الموضوع و على الراي و على الطرح و على اية حال اقول لك أخي الكيرم أنه في الحساب الترجيبي يكون المتداول عادي و لا يعاني من اي ضغوطات أخي الكريم، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

Abu_Yassin
02-16-2017, 14:30
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة أخى الحبيب أعتقد أن الموضوع لا يختلف أذا كان ديمو أو حقيقى واللى بيتحكم فى الربح والخسارة عوامل كثيرة أهمها يكون عندك خبرة وتقلبات السوق والحالة النفسية اللى لها دور كبير فى أتخاذ القرارات

tolin
02-16-2017, 14:52
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته....المكسب سهل بالحساب الديمو لان راس المال بيكون كبير والرافعة المالية بتكون عالية

big.pharaoh
02-16-2017, 14:54
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ... اولا لان الحساب الديمو انت بتكون هادي جدا وبتشتغل باريحيه بدون قلق او عواطف مثاره. وكل ده له تأثير

remon2010
02-16-2017, 15:05
السلام عليكم جميعا
لان التجاره بحساب الديمو يكون المبلغ كبير
وكذلك لايكون هنا مشاعر الخوف التى تسيطر
عليك اثناء التداول على حساب حقيقى
تقبل مرورى

simowan
02-16-2017, 21:49
السلام عايكم و رحمة الله و بركاته
بالنسبة لكون التداول على الديمو يجعل المتداول يربح و على الحقيقي يخسر هو كون الديمو تكون نفسية المتداول و اعصابه بالثلاجة و مو همو لو خسر وان كان تحليله صح لانه يصبر على الصفقة اما الحقيقي الواح فينا نفسيته تكون متشنجة و فقط لما يشوف الاتجاه عكس عليه بعض النقاط تقفل الصفقة من غير انتظار في حين انها تعاود لاتجاه الحقيقي و ممكن كمان تضرب التيك بروفت

skylol
02-16-2017, 22:50
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

اخي الغالي اعتققد لانك في الديمو ما بتخاف من السخارة اما في الحقيقي بتخاف من الخسارة فبتخسر اتمنى التوفيق للجميع

عبد الرحيم رافا
02-19-2017, 15:56
السلام عليكم و رحمة الله
اخي هذه الامور تحدثنا عليها في مجموعة من الردود و المواضيع حيت ان الحساب الافتراض يكون التداول بنفسية جد مرتاحة

ashmawey
02-25-2017, 16:28
اخي الكريم , عليك بالتاني وعدم القلق و الخوف اثناء التداول في سوق الفوركس , لما له من التاثير السلبي الذي قد يعود عليك بالخسائر الفادحة
مع خالص الاحترام و التقدير

zakariacr07
02-25-2017, 17:41
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته

أظن أن السبب الوحيد أخي هو الضغط لأن بالحساب الحقيقي تكون تحت الضغط على عكس الحساب التجريبي

Samira shabban
02-25-2017, 18:54
اخى الكريم اعتقد ان الموضوع كله يعتمد على العامل النفسى للمتداول
عند التداول فى الحساب التجريبى لا يكون هناك خوف او قلق من خساره راس المال لانه حساب وهمى
والعكس عند التداول فى الحساب الحقيقى...

mr.khalled
02-25-2017, 19:31
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
بالنسبه للحساب الديمو بتكون فلوس وهميه فانت بتكون مطمن وبتابع
لكن بالمال الحقيقى بتدخل فى دائه القلق والخوف
فلابد ان تتحلى بالصبر لان مش من يوم وليله هتكسب
ولابد ان تدرس جيدا قبل البدأ
وفقك الله ...

grow
02-25-2017, 19:34
الاتنين واحد يا اخي اا كان الحقيقي او التجريبي المشكله فينا احنا لان الخوف هو اللي بيخلينا نتصرف بطريقه غلط الخبره والاطمنان والخبره لهم دور كبير والطمع اللي بيكون ع الحسااب الحقيقي هو اللي بيعرضنا للخساره

forexguid
02-25-2017, 19:38
لكي تقارن الديمو بالحقيقي عليك ان تفتح حسابك للديمو بنفس المواصفات
فانت لما يكون حسابك في الديمو ب 10000 دولار فاميد الربح يكوت سهل

عبد الرحيم رافا
02-25-2017, 20:44
السلام عليكم و رحمة الله
هذا اخي العالم النفسي هو الذي يؤثر في هذه المواقف الذي يجب ان يتخلص منها كل مبتدئ و اتمنى لكم التوفيق

Abu_Yassin
02-25-2017, 20:47
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة أخى الكريم الحساب التجريبى ما هو ألا فترة أعداد وتكمله لما تعلمتة من الفوركس قبل دخولك عالم الفوركس الحقيقى فلا يجب وضع أى مقارنة ما بينهم وباقى أنك تكتسب خبرات بالتداول الحقيقى لتصل لأستراتيجيتك المضمونة وتحقق لك الربح وبالتوفيق لك وللجميع

abdelrazek elshafaay
02-25-2017, 21:21
ههههههههههه انا بصراحه اعجبني موضوعك جدا لان بصراحه ده فعلا اللي حصل معايا حرفيا انا خسرت لما تاجرت ب الحقيقي وكسبت لما تاجرت بالديمو

emin14
02-25-2017, 23:01
هذا الفرق الذي يحدث هو ان الديمو لا يكون مثل الحقيقي من عدة نواحي نفسية ومادية اولها انك في
الديمو لا يصاحبك الخوف مما يعني تكون شديد التركيز وشديد الوثوق بينما في الحقيقي ليس كذلك ومن التاحية المادية الديمو يحتوي الى رصيد كبيرا مما يجعل الارباح كبيرة

hamadasalama
02-26-2017, 00:28
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته لان اعصابك تكون مرتاحه عندما تتاجر بالديمو اما في الحقيقي تكون مشدود وممكن تاخذ قرار متسرع والله يوفقك يا اخي الكريم للربح الدائم

BeBeto86
02-26-2017, 00:35
الموضوع اخى الكريم ليس له علاقة بنوع الحساب اذا كان تجريبى او حقيقى فالمتاجرة واحدة و الاسعار واحدة و المؤشرات واحدة و هذه مميزات الحساب التجريبى انه يعطيك نفس ظروف المتاجرة فى الحساب الحقيقى و لكن بنقود وهمية و لكن انا اعتقد ان الموضوع له علاقة بالحالة النفسية لك كمتداول عند بدء التداول بنقود حقيقة فهذا قد يسبب لك بعض التوتر مما قد يؤثر على قراراتك .

nour3iny
02-26-2017, 01:18
السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته
فى عوامل هيه اللى بتوصل للخساره فى الحساب الحقيقى انك بتتداوال على الحساب التجريبى بدون خوف من خساره راس المال وكمان لازم تبدء الحساب بنفس امكانيات الحساب الحقيقى

LAMIA1976
02-26-2017, 12:47
بسم الله الرحمن الرحيم عندما تتداول باحساب التجريبي تحقق ربح لانك تتداول بعمعزل عن الضغوطات النفسيه الي عندها اثر كبير في تحقيق الارباح و عندما تتداول بالحساب الحقيقي فان كل تلك العوامل النفسيه راح تؤثر عليك سلبا لهدا تكون الخساره و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

lbebulk
02-26-2017, 13:29
ايوة طبعا نتيجة غلق الصفقات سريعا أذا كنت على خسارة
يمكنك التداول
ولكن بشرط ان تتعلم جيدا قبل التداول بأموال حقيقية
تقبل مرورى
وشكرا

ahmed abdelmomen
02-27-2017, 00:43
اكيد بيكون بسبب الخوف والتسرع في الحساب الحقيقي عن حساب الديمو
وبرضه بيكون بسبب عدم الصبر على الصفقات سواء بغلقها بدري او بعدم غلقها عند تزايد الخسارة

alonsoo
03-03-2017, 08:45
بالظبط هذا ما يحدث معنا . انت على الحساب الحقيقى تخشى الخسارة فيه فبالتالى تجد نفسك لا تحسن التداول وتغلق الارباح سريعا

waelmma
03-03-2017, 08:58
:)):o:yahoo: الحقيقة اخ الفاضل باركك لله فيك لايجب اان نفرق
بي لحساب الحقيقى والحساب الديمو والاثنان لهما نفس طرق التجارة بالظبط

bakup28
03-03-2017, 09:23
الحساب الديمو بتبقي مطمن ان دي فلوش وهميه فحتي لو
خسرتها ان مش زعلان عليها وممكن تجيب غيرها

magic777
03-03-2017, 15:32
علشان انت بتعمل على الديمو بدون تأثر نفسي لكن على الحساب الحقيقي بتعمل بخوف ولو حتى مكانش ظاهر ليك اوي لكن بيكون
موجود وده الي بيخليك تخسر

tolin
03-04-2017, 02:44
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.......ده امر طبيعى لان الحساب التجريبى الرافعة المالية فيه كبيرة غير ان راس المال بيكون كبير

ilyestoumi
03-04-2017, 03:36
بســـم الــــــله و الصلاة على رسول الله
السلام عليكم اعضاء منتدانا فوركس العرب
العمل في الحساب التجريبي تختلف عن العمل
في الحساب الحقيقي من عده مجالات اهمها
الحاله النفسيه

شكرا جــــــــــــــــــزيلا لك اخي علــــــــــــــــــــى هذا الطرح

maye
03-04-2017, 08:32
لا شك انه من المهم جدا التدريب على حساب الديمو فترة كافية لأخذ الخبرة والجرأة اللازمة للتدوال على الحساب الحقيقي
اتمنى لحضرتك دوام التوفيق

محمدفؤاد
03-04-2017, 09:35
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخى الغالى انت علي الحساب الديمو بتبقي مطمن
ان دي فلوش وهميه فحتي لو خسرتها ان مش زعلان عليها وممكن تجيب غيرها

muhammad ismail
03-04-2017, 10:51
لان فى ناس بتتداول على الديمو وعارفه انه مش حقيقى يعنى لو خسر الخسارة مش حقيقيه فبيخاطر عادى جدا
انما لما بيتعامل مع حساب حقيقى بيخاف من الخسارة جدا

bakup28
03-04-2017, 12:04
انت علي الحساب الديمو بتبقي مطمن ان دي فلوش وهميه فحتي
لو خسرتها ان مش زعلان عليها وممكن تجيب غيرها

mrramy
03-04-2017, 21:34
بسم الله الرحمن الرحيم اخى الفاضل السلام عليكم ورحمه الله وبركاته الامر يتوقف على النفسيه انت حاسس انها مش فارقه معاك لو خسرت فبتكسب والعكس

ahmedmahmoud2017
03-05-2017, 02:55
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته لان الاهتمام للحساب التجريبي لمن يكون بمثل الحقيقي ومن كنر الاهتمام تحدث الخسارة الكبيره

سيد2017
03-08-2017, 06:53
انا اعتقد انه عامل نفسي يا اخى لانك عندما تقوم بالتداول بالحساب التجريبي لا تهتم ابدا بالخسارة ولا تخاف من التداول لان المال وهمى فى الحساب التجريبي اما الحقيقي بيكون المال اللى حضرتك اودعته فبالتالي انت بتخاف على راس مال من الخسارة والخوف ده من اهم اسباب الخسارة فى الفوركس

magic777
03-08-2017, 12:49
بسبب النفسيه اخي لانك على الديمو بتكون مركز على الصفقه والاوامر وكده ومش مهم عندك تخسر ولا تكسب ولا قلقان وطبعا
ده عامل مهم لاي نجاح هنا

Ayman Abdellatif
03-08-2017, 15:24
السلام عليكم و رحمة الله و بركاتة
الاجابة بسيطة اخى الفاضل و هى العامل النفسى يختلف بين الحسابين و مع كثرة التداول على الحساب الحقيقى تزداد الثقة بنفسك و يزول هذا الفارق

big.pharaoh
03-08-2017, 15:29
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ... اكيد طبعا السبب بيكون ان المشاعر على الحساب الحقيقي مختلفه تماما عن الحقيقي

bakup28
03-08-2017, 15:38
الحساب الديمو بتبقي مطمن ان دي فلوش وهميه فحتي لو
خسرتها ان مش زعلان عليها وممكن تجيب غيرها

mohamed shabana 26
03-08-2017, 16:00
الموضوع متعلق بالحاله النفسيه
لو معاك حساب ديمو وحدتت اهداف وشوفت واحد تاني او موقع تاني ماشي ف طريق مختلف عن الطريق بتاعك بشويه مش هتهتم لانها مش فلوسك
عشان كدا هتسيب الصفقه مفتوحه حتى لو فعلا مشيت عكس اتجاهك لكن ف النهايه هتوصل للنقطه والهدف الي انت حددته
عكس حساب الحقيقي هتخاف تخسر اكتر هتقفل الصفقه علي خساره قليله احسن من خسارة كبيره لكن فى النهايه هيا خساره

shimaa3434
03-08-2017, 16:16
أظن لأن الحساب التجريبي أولا بيكون بمبلغ كبير عن اللي ممكن التداول في الحقيقي ثانيا أن ممكن أن المبالغ بتكون وهمية علشان كده لو خسرت فيكون مفيش مشكلة

ayman samy
03-08-2017, 16:23
بسم الله اخي الكريم الديمو او الحساب التجريبي يمكنك من خلال اتقان فنون التداول وانت لاتخشي الخساره ولكن التعامل مع الحساب الحقيقي يختلف فالضغط النفسي والتوتر من ان تخسر يدفعك للخساره

magic777
03-16-2017, 17:01
لسبب بسيط اخي انت على الديمو بتكون مركز على الصفقه وعلى نظام العمل وليس قلقان من ربح او خساره ولكن على الحساب
الحقيقي النفسيه بتدخل في الاختيار

abdallah.2017
03-16-2017, 17:03
ليس منطق اخى الكريم وﻻكن دخولك للصفقات وطريقه ربحك تكون بللحقيقى فيها حرص شديد وﻻكن طبق الصفقين معا وشاهد .

stethoscope
03-16-2017, 19:16
فى الحساب التجريبى بتبقا مركز ان تجربتك تنجح وبتنفذ اللى اتعلمته بشكل حرفى علشان كده بتنجح بسهولة لكن الارتباك والخوف من الخسارة فى الحساب الحقيقى ممكن يخليك مدرش التداول بشكل سليم

hakim kimo
03-16-2017, 19:33
مرحبا
سؤال مهم اخي الفاضل
الفرق بين التداول بحساب الديمو و حساب الحقيقي
هو العامل النفسي و استخدام العواطف
ففي الديمو تكون النفسية مرتاحة لانه ديمو فقط
و لكن الحقيقي تختلف النفسية و يغلبها الخوف
سلام

akkouche salah
03-16-2017, 19:39
السلام عليكم أخي
بكل بساطة العامل النفسي يلعب دورا هاما في تحقيقك لأرباح
في الديمو تقبل مروري أخي

yaseranwer
03-16-2017, 19:41
‎السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخي الكريم علي طرح الموضوع ولكني لي وجهة نظر في خذا الموضوع فدائما ما تتعدد الاساليب والاستراتيجيات ويبقي دائما ادارة راس المال هي اهم اسباب النجاح لأي تداول علي الاطلاق مهما تعددت المؤشرات والتحليلات الفنية والاساسية وهذة هي وجهة نظري مع تمنياتي بالتوفيق والنجاح.

ahmedhai
03-16-2017, 19:49
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته .................................................. .........
اكيد ان العمل في الحساب التجريبي تختلف عن العمل في الحساب الحقيقي من عده مجالات..........
اهمها الحاله النفسيه اكيد تكون مختلفه في الحسابين .............................................
والتداول يكون باريحيه كبيره في حساب الديمو لان الاموال وهميه ليست ذات اهميه

AIMAD HAMEL
03-16-2017, 20:33
ارى ان السبب واضح اكيد نفسية اي متداول على الديمو تختلف كثيرا عن حالته عندما يتداول بامواله
تقبل مروري

colonel
03-16-2017, 20:35
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته هذا بسبب الخوف من خسارة راس مالك
ان كونت تتداول باموال تحتاجها وليست ذيادة عن حاجتك وهذا الخطأ يقع فيه الكثير من المتاجرين
تقبل مرورى

smartawi
03-19-2017, 13:47
الامر بالنسبة لي واضح يا اخي من جهة فيالديمو المتاجر لا يتاجر بنفسية متوثرة وضغط واعصاب الخ
من جهة اخرى وهي الاهم المتاجر في الديمو يلجا الى راس مال ضخم وبالتالي الربح يكون سهل على العكس في الراس مال الحقيقي الصغير

ebn masr
03-20-2017, 20:18
دة اولا بيرجع الى الحللة النفسية وكمان فى الحساب الحقيقى المتداول بيكون متسرع اوخايف علشان كدة لازم نتعامل مع الاتنين وشكرا

ahmedm
03-20-2017, 21:48
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته لانك علي الحسا بالتجريبي تتداول بدون خوف ولا تردد بتقدر تحلل كويس وتتوقع السعر بشكل جيد بالاضافة الي انك بتدخل بلوت عالي فاقل نقاط بتعملك مبلغ كبير علي الحساب التجريبي علي العكس من الحساب الحقيقي بيكون راس مالك البونص وبتدخل بعقود صغيرة ولو حققت ارباح بيتكون بسيطة

mhd99
03-31-2017, 23:15
اعتقد ان العامل النفسي يلعب دور كبير في هذا الامر اذ يكون التداول في الحساب الحقيقي مليء بالضغوطات
النفسية والخوف من الخسارة اما الحساب التجريبي يكون التداول فيه مريح وبعيد عن التوتر والضغط لان الاموال
غير حقيقية

stethoscope
03-31-2017, 23:37
فى الحساب التجريبى بتبقا مركز ان تجربتك تنجح وبتنفذ اللى اتعلمته بشكل حرفى علشان كده بتنجح بسهولة لكن الارتباك والخوف يزيد من التردد مما يؤثر على التداول

mohamed morshed
03-31-2017, 23:50
..............------------------------..................
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة والصلاة والسلام على رسول الله
تحية كبيرة لك اخى الكريم على هذه المشاركة المهمة والموضوع الضرورى لنا ونتمنى لك دوام النجاح والتوفيق والله الموفق والمستعان

michael1
04-01-2017, 01:03
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
انا سوف اجيب عليك يا صديقى ان الحساب الديمو عليه الكثير من الاموال لتتاجرة بها
ولكن فى الحساب الحقيقى لا يكون به الكثير من الاموال مقارنة بما تربح فى الديمو

ابوعلى
04-01-2017, 01:51
السلام عليكم ورحمه الله اخى الكريم علشان النفسيه بتقى كويسه بس مش اكتر وان شاء الله الاتنينت يبقو زى بعض ربنا يوفق الجميع تقبل المرور اخى المكريم

mhd99
05-30-2017, 23:44
بسبب الحالة النفسية للمتاجر فالتداول على الحساب التجريبي يكون مريح نوعا ما وغير مشحون بالتوتر والضغط النفسي
على عكس التداول في الحساب الحقيقي فالضغط النفسي قد يؤدي الى الخسارة في أغلب الاحيان

mohamed97
05-30-2017, 23:52
السلام عليكم ورحمه الله بركاته اخى الفاضل جزاك الله خيرا على مشاركتك معا
ممتاز موضوعك يا اخي بصراحة لم يكن عندي ادنى فكرة عن الفروقات بين سوق البورصة وسوق الفوركس موضوعك يلخص اهم مزايا الفوركس مقارنة بسوق البورصة ولكن على ماسمعت ان سوق الفوركس اخطر بكثير مقارنة بسوق البورصة والاسهم ولا اعرف ماصدق هذا الكلام-*-*--0000

Mony Ezzat
05-31-2017, 00:19
بسم الله الرحمن الرحيم
حضرتك الربح يكون عندما نتعلم جيدا ولكن الحساب الديمو نستخدمه بدون احساس وعاطفه مثل الحساب الحقيقي

هدير البدري نور
05-31-2017, 00:25
لان في حساب الديمو مش بيبقا موجود اي خوف او طمع او توتر نفسي
بتبقا عاارف انها مجرد تجربة مش اكتر انتظر منك كل ما هو جديد تقبل مروري

shr
05-31-2017, 00:27
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته..لانك فالديمو بتتداول بمالغ كبيره جدا وبيكون عندك نسبه خساره لكن مش بتحس بيها عشان بتفتح عقود كبيره وبتكسب
اما فالحقيقي اقل خساره بتاثر على حسابك

ilyess
05-31-2017, 00:39
بسم الله الرحمن الرحيم

مصطفي السيد
05-31-2017, 00:43
حصلت معايا كتير الحساب علي الديمو بيكسب والحساب الحقيقي
متعثر وجايز الحاله النفسيه لها دخل او حسابات الديمو تختلف قليلا

Mahmoud.salman
05-31-2017, 11:18
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته بالطبع موضوع جيد تخسر على الحساب الحقيقي انك عندما ترى ان السعر يرتد تقوم بالخروج فبل الاستوب وتكون الثفقه قد وصلت الي الهدف بعد ذلك اما علي الحساب الديمو تنتظر

sinaa
06-02-2017, 19:13
اتمنى لك التوفيق
تقبل مروري

zakariacr07
06-11-2017, 20:46
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته

لأن التداول بأموال وهمية يختلف عن التداول بأموال حقيقية أخي الكريم و هذا الأمر مفروغ منه الحساب الحقيقي أكثر ضغط

m7med
06-11-2017, 21:09
((السلام عليكم و رحمة الله و بركاته ))
لا يا اخي الكريم انا لا اعتقد ذلك فالا يوجد فرق بين الحساب التجريبي و الحقيقي و في نهاية هذا الموضوع الرائع اتمني من الله ان تكون في تمام الصحة والعافية وايضا اتمني من الله ان يرزقنا من هذا المجال الرائع

zouga91
06-11-2017, 21:17
بسم الله الرحمان الرحيم والسلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخي الكريم شكرا لك على سؤالك لان اغلب المتداوليين يدخلون هم خاىفون يتداولون على اساس العواطف والخوف وعندما يبدا يربح يطمع كثيرا

capoeira
06-11-2017, 21:25
السلام عليكم رحمة الله وبركاته ان السبب هو أنك نفسيا تتعامل مع الحساب التجريبى على انه لعبة
لذلك انت هادئ ولا تشعر بأى توتر فتعمل بطريقة جيدة العكس يحدث بالنسبة الى الحساب الحقيقى

mohamed97
06-12-2017, 02:41
هدفك الأساسي في تداول العملات هو توليد الربح ولكن عامل آخر لا يقل أهمية في تداول الفوركس هو تجنب فقدان المال. يجب عليك دائما استخدام تقنيات فعالة لإدارة المال كجزء من إستراتيجية التداول الخاصة بك من أجل أن تكون ناجحة. العديد من المتداولين ذوي الخبرة يوافقون على أنه بإمكانك أن تدخل في التداول بأي ثمن وتوليد الربح إذا كنت تعرف كيفية الخروج من التداول. هذا ينطوي على فهم متى تخفض الخسائر الخاصة بك والمضي قدما.

Morocco
06-12-2017, 02:57
لقد ابدعت في ايصال المعلومة حيث ثمت بالفهم جيدا كما اطلعت على بعض ردود الاعضاء حيث كانت هي مفيدة ايضا وساعدتني فقط يجب التعلم والتطبيق

mohamed ashmawey
06-12-2017, 18:21
لانك عندما تتاجر بحساب تجريبي تكون مرتاح نفسيا
وهذا يجعلك تركز اكثر وتحلل السوق بشكل جيد اما في الحساب
الحقيقي فالخوف يفقدك التركيز مما يسبب لك الخسارة

---------- Post added at 05:21 PM ---------- Previous post was at 04:19 PM ----------

بالتأكيد الحالة تختلف الاموال وهمية للتجريب و يمكنك المخاطرة عكس
اموال الحقيقية التي يجب ان تكون على دراية بحالة الاقتصاد في بعض
الدول و سعر الصرف و الى اخره من الامور المهمة جدا في الفوركس

abo.tali.wtalin
06-12-2017, 18:30
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
جزاك الله كل خير على طرحك للموضوع المميز والمرتب
الفرق ان فى الحساب التجريبى الواحد بيتداول بقلب لانو مش هيخسر حاجة
اما فى الحساب الحقيقى هيتم الخوف
والله الموفق المستعان وبرجاء تقبل مرورى على مواضيعك

faycel baghdadi
06-12-2017, 18:35
السبب النفسية تزداد عندك الضغوط في الحساب الحقيقي او التجربي تكون غير مهتم ابدا لخسارة او الربح يلزمك ادارة راس مال ومارح تخاف في حقيقي حتى لو خسرة وذلك الانك عملت خطة

mahmoudtaha33
06-12-2017, 18:43
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخي
اولا عشان في التجريبي بيكمون راس مالك كبير
و العامل النفسي اهم شيء هنا
في عدد حاجات تجعلك تربح من الديمو
بالتوفيق

abo.tali.wtalin
06-12-2017, 19:35
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته من عند التداول بين الحساب التجريبي يكون الانسان معندوش حاجه اخسرها امه في الحساب الحقيقي هنا يتم التردد و القلق و الله الموفق والمستعان ودراجات تقبل مروري على مواضيعك

ilyess
06-12-2017, 19:48
عتبر هذا الفرق الذي يحدث هو ان الديمو لا يكون مثل الحقيقي من عدة نواحي نفسية ومادية اولها انك في
الديمو لا يصاحبك الخوف مما يعني تكون شديد التركيز وشديد الوثوق بينما في الحقيقي ليس كذلك ومن التاحية المادية الديمو يحتوي الى رصيد كبيرا

Ayobe
06-12-2017, 20:13
شكرا أول على الموضوع أخي الفاضل ولله حقيقة الحساب الديمو ليس مثل الحساب الحقيقي من جهة راس المال ومن جهة نقاط دخول في الحسابين فلهذ أنت تره أنهم ليس مثل بعض ضع نقاط عمل جيد وأتبعه وفقك لله تحياتي
تقبلو مروري

amine-14
06-12-2017, 20:22
السلااام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم ربما ان الرصيد في الحساب التجريبي يكون عالي حيث يجب مساواته بالحساب العادي ان تتسرع في الدخول بحساب حقيقي تعلم اولا
اتمنى لك التوفيق

zezo3
06-13-2017, 05:36
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .... اخى الفاضل.. فعلا كلامك حقيقى ودا بيرجع لأكتر من سبب اهمه هو العامل المفيد فى التداول على الحساب التجريبى هو العامل النفسى لانك بتدداول بدون اى ضغوط عليك علشان تكسب .

mostafa1995
06-18-2017, 07:29
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ......... لا اعتقد انه يوجد اختلاف بالتداول بالديمو والحقيقي انا اخسر واربح بالاثنين وعادي يعني مش لانه اسمه ديمو يبقى مربح

Zitane
06-18-2017, 08:10
ليعلم الجميع ان حسال الديمو ليس احتيال او شيء من هذا القبيل، كل ما في الامر انك عندما تكون في حساب ديمو فإنك لا تتداول بأموال حقيقية، وهذا ما يجعلك تخاطر كثيرا و هو ما يجعلك تحسب فقط الارباح بدون خسائر ..
عكس الحساب الحقيقي فإن تتداول بمالك الخاص، الذي وفرته لشهور من اجل هذه المهمة، حيث هنا في الحساب الحقيقي يتحكم فيك العامل النفسي و البسيكولوجي اكثر من الديمو..
سأعطيك مثالا: في حسال الديمو يمكن ان تترك الصفقة مفتوحة لعدد معين من الايام و لا خوف عليها، سواء خسرت ام ربحت، ام انك في الاصل غير خاسر ولا سنت واحد.
وهذا ما يضعنا امام مفارقة كبيرة جدا، حيث يضن بعض المبتدئين في المجال ان حساب الديمو هو احتيال او شيء من هذا القبيل .. المضاربون المحترفون يعرفون جيدا نفسية كل واحد منا، انطلاقا من الشارط الخاص بالزوج الذي تداولت فيه، فالسوق دائما يلعب على نفسيتك وخصوصا عند دخولك الصفقة و بدأت تلك الصفقة بالنزول .
اتمنى ان اكون قد وضحت لك الامر .. وان كان اي استفسار انا مستعد للإجابة .

hamadasalama
06-18-2017, 09:42
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته لانك في الحساب الديمو تعمل براحه نفسيه اما الحساب الحقيقي تكون مشدود لانك بتخسر اموال والله الموفق لكل خير وربح كبير من سوق الفوركس المميز

omarelgezawy
06-18-2017, 10:47
15 - إلى من أخلصت النية في التعليم فنورت عقولا وهذبت نفوسا
وربت اجيالا الى السراج
الذي يحرق نفسه لينير الطريق لغيره

abutalia
06-18-2017, 11:13
السلام عيلكم ورحمه الله وبركاته ليس شرط يا محترم فهناك اشخاص تكسب في الديمو والحقيقي وتخسر في الديمو والحقيقي ولكن انت عندما تتاجر ديمو فانت لا تتاجر بمبالغ

فهمى لاشين
06-18-2017, 15:37
بسم الله
على حساب الديمو انت تعمل برصيد كبير يمكنك من الاستمرار لتحقيق مكاسب تعوبصية
اما الحساب الحقبقى فعادة يكون صغير والخسارة تخرجك من السوق لاننى اكثمن مرة اتمرجنت
فى حساب ديمو صغير مثل الحساب الحقيقى

hasa12
06-18-2017, 16:20

MichaelAnees
06-18-2017, 16:26
لا يوجد علاقة فهناك من يحدث معه العكس يربح على الحقيقي ويخسر على الديمو وربما تربح على الديمو لان الرصيد يكون كبير وتعوض الخسارة سريعا

number1
06-18-2017, 16:36
الفرق بين الحساب الدين والحساب الحقيقي لا يوجد اي فرق على الاطلاق ولكن الفرق في نفسيته المتاجر والنفسيه ام تعمل في اسواق الفوركس في نجد المتاجر الذي يتعامل في اسواق الفوركس على الحساب الحقيقي يخاف ويحذر كثيرا لانه يقلق من الخساره واذا هي المشكله الرئيسيه في الحساب الحقيقي عن الحساب التجريبي

tolin
06-18-2017, 16:41
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.......ده امر طبيعى لان الحساب التجريبى الرافعة المالية فيه كبيرة غير ان راس المال بيكون كبير

جمال صادق
06-18-2017, 16:45
البح و الخسارة هى امور لابد من توقعها و لابد من ان نجد ان الكثير من الاعتبارات تكون مفهومة بقدر مناسب على العمل على توقع المفايهم المعروفة من وت لاخر

omar2017
06-18-2017, 17:07
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته بالطبع الضغط النفسي الذىي وضع عليك بالحساب الحقيقي بيكون هو السبب الحقيقي للاسف فى الخسارة داخل الفوركس

M0hsenalawady
06-18-2017, 17:36
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاته
اعتقد يا اخي الكريم ان العامل النفسي للمتداول خاصة للمبتدئين هو السبب في الخساره علي الحساب الحقيقي الي جانب ضعف الخبره

yousee
06-18-2017, 18:05
إن ألتداول في الحققي تفاجء فيه بالخسارة لأن النفسية التي كنت تتداول بها في الديمو ليس هي نفس النفسية التي تتداول بها في الحقيقي

settouti
06-18-2017, 18:11
حساب التجريبي تختلف عن العمل في الحساب الحقيقي
باسم الله الرحمان الرحيم و الصلاة و السلام على اشرف المرسلين اما بد
فالموضوع جد هام و روعة في الطرح و ارجو المشاركات ان تكون بنفس اهمية الموضوع حتى تعم الفائدة و العلم الجميع

kkk
06-19-2017, 12:11
بسم الله الرحمن الرحيم اخي الكريم كل الشكر والتقدير لحضرتك وبعد الكلام دا غير صحيح يا اخي الحبيب تماما فالاستراتيجيه هي التي تحكم

kkk
06-20-2017, 00:32
بسم الله الرحمن الرحيم اخي الحبيب تحياتي وتقديري لحضرتك وبعد يا اخي الفاضل انا اعتقد ان الحساب الحقيقي لا يخسر والموضوع يتعلق بمدي التحليل الجيد للسوق يا اخي الحبيب

ahmed zekry
06-20-2017, 00:59
التداول في الديمو هو مثل التداول في الحساب الحقيقي
ولكن الربح في الديمو ينجح لان راس المال الموجود بالحساب
كبير ويستحمل تقلبات الاسعار حتي يصل السعر الي الربح
ولكن في الحقيقي يكون راس المال قليل والمتداول لا يعرف كيف يدير راس ماله ايضا فعندها يخسر

Mohammed Darwish
06-20-2017, 01:08
بسم الله الرحمن الرحيم السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته والصلاة والسلام على أشرف الخلق سيدنا محمد حياك الله أخي لأنك تتاجر بالديمو ولست خائف من الخسارة أي ان النفسية تلعب دور كبيرا في التداول تقبل مرووووووري المتواضع والله الموفق

Reem1
07-06-2017, 20:06
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخي الكريم مفيش اي فرق بين الحساب التجريبي والحساب الحقيقي الا انه في الحساب التجريبي الفلوس وهميه والفرق في النفسيه طبعا

M.R
07-07-2017, 03:31
حيث حسابات الديون تحتوى على راس مال عالى فعند انعكاس الصفقة انعكاس شديد فان الصفقة لا تخسر نتيجة راس المال العالى حيث انك فى الحقيقة لا تقوم بالتداول بهذا المبلغ وانما مبلغ متوسط

zunebha
07-07-2017, 20:32
السلام عليكم ورحمة الله وتعالى وبركاته لانه وبكل بساطة انت مرتاح عندما تعمل على الظيمو يعني حسابك وهمي متقلقش مش زي متحط فلوس حقيقي وتتداول عليها هنا تفقد تركيزك وتعمل اي حاجة.

Reem1
07-09-2017, 00:17
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخي الكريم احتمال انه حسابك التجريبي في رصيد كبير مثلا 5000$ ولكن في حسابك الحقيقي معاك راس مال صغير

number1
07-09-2017, 00:18
ليه بتفرق حقيقي بين التداول على الحساب قديمه او الحساب الحقيقي في الحساب الديمو الحساب الحقيقي يكون في التداول بطريقه صحيحه جدا اما في الحساب الحقيقي فتدخل الحاله النفسيه للمتاجر

M0hsenalawady
07-09-2017, 00:40
اعتقد ان السبب الرئيسي في الربح من الحساب التجريبي هو العامل النفسي للمتداول وعدم التسرع

محمد حافظ 120
07-09-2017, 00:45
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخي العزيز. اما بعد اخي... في الحقيقة اخي انا لم ابدا بالتداول حتي الان لذلك انا ليس لدي الخبره الكافيه لكي افيدك في هذا الموضوع المهم... ولكن اتمني ان يفيدنا احد في هذا الموضوع

amir anwar
07-11-2017, 23:22
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.. التداول في الحساب الديمو بتكون النفسية مرتاحة و مبيكونش عليك ضغط فبتفكر بحرية و مش بتعقد الأمور علي نفسك هي دي المشكلة

hamadasalama
07-15-2017, 02:12
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته لتن الحساب الديمو بتتداول باريحيه واعصاب هاديه لان لا يوجد فلوس تخسرها اما الحساب الحقيقي فهمو اموال حقيقيه بنتشد للتداول

M0hsenalawady
07-15-2017, 14:40
السبب الرئيسي في انك بتكسب في حساب الديمو وتخسر في الحساب الحقيقي هو العامل النفسي للمتداول ياعزيزي الفاضل

A.mustafa
06-09-2018, 12:29
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته....
اكيد الخوف اثناء الدخول الى السوق باموالك تجعلك لا تتخذ القرار السليم وتتراجع كثيرا اذا كان هذا ما يحدث معك صدقني لن تربح ابدا الا اذا تحكمت فى هذا ...

JISI90
06-09-2018, 15:10
السلام عليكم
في رايي بما انك خلاص على الديمو يكون هناك لا مبالاة و اضحة والحرص يكون قليل ومنه يكون المجازفة اعلى

salijiji0
07-04-2018, 02:45
السلام عليكم
لكي تقارن الديمو بالحقيقي عليك ان تفتح حسابك للديمو بنفس المواصفات فانت لما يكون حسابك في الديمو ب 1000 دولار فميل الربح يكون سهل

محمد رشاد فوركس
07-04-2018, 21:53
هل تقوم بعمل نفس الخطواط التى تقوم بها فى الحساب الديمو هل تقوم بها فى الحساب الحقيقى لا اعتقد ف انت فى الحسابات التجريبيه لا تخشى الخساره وتقوم بالمتاجره فى سوق الفوركس دون خوف ولا تردد حتى وان رايت انك تخسر تترد العقود بكل ثقه فى ان يرتد السعر وبالفعل يحدث ذلك اذا الامر كله يرجع للثقه وللتاجر

مصطفي السيد
07-05-2018, 00:17
اكيد الحاله النفسيه للمتاجر لها دخل فانت في الحساب
التجريبي تجرب استراتيجيه ما وتعطيها وقتها بلا قلق اما في حاله الحساب الحقيقي فيكون الخوف سيد الموقف