PDA

View Full Version : يا خبراء الفوركس عايزه افهم معلومه

n.yaso
03-07-2016, 19:49
منذ ان دخلت مجال الفوركس وانا استمع الى معلومه من ناس متداولين كبار فى الفوركس ولحد الان مش قادره افهمها
ياريت حد يقدر يفهمنى
المعلومه بتقول(عمليات البيع تجني ربحها خلاف عمليات الشرا وهذا واقع للجاذبيه لازم ندركها جيدا)
ايه دخل الجاذبيه وعمليات البيع على المنصه؟

محمد فاروق
03-08-2016, 23:49
انا اول مرة اسمع الجملة بتاعت الجااذبية دى .. بس ممكن هما يقصدوا ان عمليات البيع انت بتستفاد منها لما السعر بيقل
والسعر بيقل يعنى بيهبط وبينزل يعنى متجه نحو الجاذبية الارضية .. يعنى بيقولوا ان الجاذبية بيتد السعر مثلا للانخفاض
هذا تحليلى البسيط لهذ المقولة فلا اعلم صدقها بصراحة ههههه

n.yaso
03-13-2016, 16:07
انا اول مرة اسمع الجملة بتاعت الجااذبية دى .. بس ممكن هما يقصدوا ان عمليات البيع انت بتستفاد منها لما السعر بيقل
والسعر بيقل يعنى بيهبط وبينزل يعنى متجه نحو الجاذبية الارضية .. يعنى بيقولوا ان الجاذبية بيتد السعر مثلا للانخفاض
هذا تحليلى البسيط لهذ المقولة فلا اعلم صدقها بصراحة ههههه

فعلا يااستاذ محمد انا استغربت من المعلومه دى ولذلك فتحت الموضوع دا لعل احد من الزملاء عنده فكره وممكن يفيدنا لان على اساس المعلومه هنبنى اسلوب لدخول السوق ونعرف الاتجاه اللى هيكسبنا وندخل فيه

ابوفؤاد
03-13-2016, 17:43
لم اسمع بتلك المقوله م قبل و انا على علم بان الربح بالغلب يكون من اليع و الشراء و ليس كما ذكر
و الا لكنت العملات كلها ال هبوط بناء على تلك لمعلومه الى مفدها ان السعر دائما يميل الى الهبوط و اتراجع

abdelrahman hamada
03-13-2016, 19:11
السلام عليكم ورحمة الله
انا لم اسمع هذا الكلام من قبل ولكن بالطبع عندما ينخفض سعر السهم يتم شراءه وعندما يرتفع سعره يتم بيعه
تحياتى

karim ben el maati
03-13-2016, 19:57
لم اسمع بتلك المقوله م قبل و انا على علم بان الربح بالغلب يكون من اليع و الشراء و ليس كما ذكر
و الا لكنت العملات كلها ال هبوط بناء على تلك لمعلومه الى مفدها ان السعر دائما يميل الى الهبوط و اتراجع

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته موضوع رائع يا اخى شرح موفق منك
مشكور علي هذه المعلومات الاكثر من رائعة
موضوع مميز وجيد وربنا يوفقك وبارك الله فيك وجزاك خيراً والسلام عليكم ورحمه الله

alialkhbeer
03-13-2016, 22:06
السلام عليكم
شكرا لك يا اخي الكريم على هذه المشاركة الجيده والمفيده حول ضرورة التعلم الجيد وكسب الخبرة وعدم الركض وراء البونص فقط
وبالتوفيق للجميع

---------- Post added at 11:06 PM ---------- Previous post was at 11:01 PM ----------

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته موضوع رائع يا اخى شرح موفق منك
مشكور علي هذه المعلومات الاكثر من رائعة
موضوع مميز وجيد وربنا يوفقك وبارك الله فيك وجزاك خيراً والسلام عليكم ورحمه الله

Slimane.80
03-13-2016, 23:39
بسم الله الرحمان الرحيم
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
سؤال مهم و معلومة مفيدة مشكور اخي الحبيب دمت ذخرا للمنتدى.

bibich
05-29-2016, 03:40
جزاك الله كل خير وبارك الله فيك
آحسن الله اليك ورفع الله قدرك في عليين
اللهم أهدي شباب المسلمين
اللهم أستر بنات المسلمين