PDA

View Full Version : الكومشن في منصة التداول

Sinan Tareq
03-08-2016, 23:47
السلام عليكم اعضاء المنتدى الكرام
ماهو الكومشن الذي يظهر في منصة التداول بشركة انستافوركس؟

ملاك الروح
03-10-2016, 00:08
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
اخي هذه عمولة التبييت للتخلص من هذه العمولة عليك ان تفتح حساب اسلامي خالي من الفوائد
اتمنى لك التوفيق
تقبل مروري

raedreda
03-10-2016, 00:29
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ... شكرا اخى الكريم على هذه المعلومه المميزة للغايه والمفيدة لكل اعضاء المنتدى المحترم

تقبل مرورى واحترامى

kingman
03-10-2016, 00:42
يوجد كوميشن ليس له علاقة بموضوع الفائدة على التبييت فبعض الشركات عندما تفتح صفقة يقوم باخذ كوميشين يختلف من شركة لشركة ويوجد شركات تاخد كوميشين وفرق اسبريد وفيه شركات لاتاخذ الا كوميشين

hamza215rix
03-10-2016, 00:43
بسم الله الرحمان الرحيم
السلام عليكم اعضاء منتدى فوركس العرب
اتمنى ان تكونوا في تمام الصحة والعافية
وبالمناسبة شكرا على تقديم مثل هذه المواضيع واتمنى ان تنتشر مثل هذه المقالات في المنتدى وشكرا
بالتوفيق للجميع

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
استغفر الله
الحمد لله
الحمد لله
86

talel babchia
03-10-2016, 00:58
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته هذه عمولة التبييت للتخلص من هذه العمولة عليك ان تفتح حساب اسلامي خالي من الفوائد.................................... .................................................. ....................وبالتوفيق للجميع

elnagar
03-10-2016, 05:54
السلام عليكم اخى الكريم الكوميشن هى عمولة التبييت للتخلص من هذه العمولة عليك ان تفتح حساب اسلامي خالي من الفوائد تعريف رائع جدا جزاك الله خيرا بالتوفيق للجميع

newlookmostafa
03-10-2016, 11:18
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الكوميشن هو للحسابات الاخرى غير الحساب الخالى من العمولة
تقبل مرووررروى
تحيااااااااتى

nonam
03-10-2016, 18:54
السلام عليكم ... لو انت بتتدول علي البترول او كان الحساب بتاعك من النوع الايوركا هتعرف ان الكوميشن دة بيكون زي التعامل مع الاسبريد
بس الاسبريد بيكون واضح التعامل معاه وتعف الاسبريد كام قبل الدخول
بالتوفيق ان شاء الله في التداول

Sinan Tareq
03-10-2016, 22:45
السلام عليكم اخى الكريم الكوميشن هى عمولة التبييت للتخلص من هذه العمولة عليك ان تفتح حساب اسلامي خالي من الفوائد تعريف رائع جدا جزاك الله خيرا بالتوفيق للجميع

ولكن اخي الكريم انا فاتح حساب اسلامي ومع ذلك يتم خصم مبلغ معين تحت عنوان الكومشن مقابل كل صفقة

abdallah2012
03-11-2016, 02:36
السلام عليكم ورحمه الله تعالي وبركاته اولا شكرا علي طرح الموضوع هي العمله التي تاخدها الشركه مقابل وفتح الصفقه وكده ..

aminmatter
03-11-2016, 02:50

karim ben el maati
03-11-2016, 02:53

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اهلا بكم اعضاء المنتدى الكرام
شكرا لك اخى الكريم على موضوعك المفيد والجيد
بالتوفيق للجميع هنا فى المنتدى ان شاء الله

The_Gahbaz
03-12-2016, 11:02
اخي هذه عمولة التبييت للتخلص من هذه العمولة عليك ان تفتح حساب اسلامي خالي من الفوائد
اتمنى لك التوفيق
تقبل مروري

الكوميشن او العموله دي ملهاش علاقه بالتبييت خالص
عموله التبييت بالانجليزي اسمها Swap وهي دي اللي بتتشال من الحساب الاسلامي
اما الكوميشن او العموله فدي بتستخدم في الحسابات اللي ملهاش اسبريد
بعض الحسابات الخاصه بالمبتدئين بتكون بزيرو سبريد فبالتالي علشان تاخد الشركه حقها بتخصم منك العموله دي

lacaravanne
03-12-2016, 11:36
السلا م عليكم و رحمة الله و بركاته و الصلاة و السلام على اشرف المرسلين اما بعد اخي هاذا الكومشن هو حق تبييت الصفقة واذا اردت التخلص منه عليك ان تفتح حساب اسلامى

monylaser
03-12-2016, 11:54
ليس له علاقة بموضوع الفائدة على التبييت فبعض الشركات عندما تفتح صفقة يقوم
باخذ كوميشين يختلف من شركة لشركة ويوجد شركات تاخد كوميشين

nhd95
03-14-2016, 05:05

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اخي الكريم ان الكومشن هو موجود في الحسابات المفتوحة من نوع الايروكا
فيكون هذا الكومشن بدل الاسبريد و في هذه الحسابات يكون سعر البيع و الشراء هو نفسه

big.pharaoh
03-14-2016, 08:54
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته..... الكومشن ده اللي هن الفوائد بيتم اقتطاعها بمل يكون حسابك غير اسلامي لذلك انصحك بحساب اسلامي

جمال صادق
03-14-2016, 09:36
اعتقد ان هناك الكثير من الاوامر التى قد تتعلق بالعمل من وقت لاخر و لابد من ان نعلم عن المزيد من الاستراتيجيات المناسبة فى السوق

neverlit3
03-15-2016, 17:52
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هوالمشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

neversi3
03-16-2016, 19:08
اخى العزيز انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصت الفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

mohamedforex4
04-25-2016, 22:07
السلام عليكم اخى الكريم الكوميشن هى عمولة التبييت للتخلص من هذه العمولة عليك ان تفتح
حساب اسلامي خالي من الفوائد تعريف رائع جدا جزاك الله خيرا بالتوفيق للجميع وشكرا .

tmachkil10
04-29-2016, 13:28
العمولة في الصفقات يا اخي هي السبريد اي انه في كل صفقة تبرمها فالسبريد ياخد منك سواء ربحت فيها او خسرت
انما هناك عمولات اخرى كالسواب وكذا ولكن لا تتواجد في الحسابات الاسلامية لانها ربوية وهي حرام في ديننا

احمد عبد الباسط
05-08-2016, 11:08
بسم الله الرحمن الرحيم
الكومشن هو العمولة التى تؤخد من قبل الشركة مقايل شراءاوبيع الاسهم او العملات
وهى غير فوائد التبييت لان فوائد التبيتت تؤخد عن كل يوم بقيت الصفقة فية مفتوحة
اما الكومشن فياخذ عند فتح الصفقة مرة واحدة فقط

messaoud43
05-27-2016, 21:03
الســـلام علـــــيــــكم و رحمــة الله تعـــالى و بــــركــاته
أخـــي العزيز أنــصـــحـــك بـــزيـارة الفضاء التعليمــــي للمنتــــــدى
بالتـــــوفيـــــــــق للجــــميـــــع موفــــــقـــون انشــــاء الله

harimeche
05-27-2016, 21:26

-----------

الســــلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اخـــــي الكريم لا توجد كوميشن في إينيستا

هم يكتفون بالسبريد لا غير وهدا الاجمل في هده الشركة

مع التحية ..

ebrahim mounir
05-27-2016, 21:42
موضوع رائع وجميل واستفدت منه كثيرا شكرا لمجهودك
لكومشن في منصة التداولتحياتى للجميع

latraaa
05-27-2016, 22:01
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على الرأي و على الطرح الراقي القيم و على المعلومات التي تقدمت بها و أتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إن اء الله، كما أتمنى ان نراك تحقق الثكير من الناتئج الراقية القيمة إن شاء الله

aissaalg
05-27-2016, 22:23
الســـلام علــيــكم و رحمـة الله تعـالى و بــركـاته
صديقي العزيز أسئلة وجيهة أنــصـحــك بـــزيـارة القســم التعليمـي للمنتــدى للإجابة الواضحة و المزيد من المعلومات الهامة

nizar hidouri
05-27-2016, 23:03
اهلا بكم اعضاء المنتدى الكرام
شكرا لك اخى الكريم على موضوعك المفيد والجيد
بالتوفيق للجميع هنا فى المنتدى ان شاء الله

aissaalg
05-28-2016, 15:11
الســـلام علــيــكم و رحمـة الله تعـالى و بــركـاته
صديقي العزيز أسئلة وجيهة أنــصـحــك بـــزيـارة القســم التعليمـي للمنتــدى للإجابة الواضحة و المزيد من المعلومات الهامة

عرآقي
05-28-2016, 23:13
يوجد كوميشن ليس له علاقة بموضوع الفائدة على التبييت فبعض الشركات عندما تفتح صفقة يقوم باخذ كوميشين يختلف من شركة لشركة ويوجد شركات تاخد كوميشين وفرق اسبريد وفيه شركات لاتاخذ الا كوميشين

ahmadfool
05-28-2016, 23:14
ليس له علاقة بموضوع الفائدة على التبييت فبعض الشركات عندما تفتح صفقة يقوم باخذ كوميشين يختلف من شركة لشركة ويوجد شركات تاخد كوميشين وفرق اسبريد وفيه شركات لاتاخذ الا كوميشين

abdomj
05-28-2016, 23:16
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته لاسف اخى لا اعلم ما هو الكومشن
عليه ان تكلم الدعم الفنى الخاص بشركه انستا فوركس وهما هيقولولك
على كل حاجه وشكرا

zaza0519
05-29-2016, 01:33
شكرا لك عن طرحك هدا الموضوع
أتمنى لو جميع الأعظاء أن يبدون لنا بمواضيعهم المتعلقة بالفوركس كي نستطيع فهم هدا السوق الغامض

helmi nsir
05-29-2016, 11:27
السـلام عليكـم ورحـمــة الله تعالى وبركاته
كوميشين يختلف من شركة لشركة ويوجد شركات تاخد كوميشين وفرق اسبريد

dora1
06-11-2016, 21:34
مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة التي تقدمت بها و أتنى ان يعرف الإخوة الكرام كيف يستفيون منها إن شاء الله والمهم التعليم اولا وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى الفوركس بارك الله فيك اخي على هدا الموضوع الجميل و ربي يجعلو في ميزان حسناتك الله يهدينا و يهدي جميع المسلمين جزاك الله خيرا

golden1985
06-11-2016, 22:18
ألسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
يوجد كوميشن ليس له علاقة بموضوع الفائدة على التبييت فبعض الشركات عندما تفتح صفقة يقوم باخذ كوميشين يختلف من شركة لشركة ويوجد شركات تاخد كوميشين وفرق اسبريد وفيه شركات لاتاخذ الا كوميشين وشكرا لك تقبل مرورى..

monylaser
06-11-2016, 23:11
عمولة التبييت للتخلص من هذه العمولة عليك ان تفتح حساب اسلامي خالي من الفوائد
اتمنى لك التوفيق بس الاسبريد بيكون واضح التعامل معاه وتعف الاسبريد كام قبل الدخول

xrif01
06-11-2016, 23:30
السلام عليكم مساءك سعيد اخي الكريم طبعا الكوميشن تعني العمولة التي تاخذها الشركة من صفقاتك وهناك حسابات اسلامية خالية من الكوميشن
لقد وافيت في طرحك واتمنى لك التوفيق تقبل مروري دمت بود

emad1995
06-12-2016, 00:02
السلام عليكم ... لو انت بتتدول علي البترول او كان الحساب بتاعك من النوع الايوركا هتعرف ان الكوميشن دة بيكون زي التعامل مع الاسبريد
بالتوفيق ان شاء الله في التداول تقبل مروري.....

latraaahr
06-12-2016, 00:54
مشكور اخي الكريم على الموضوع و على الراي و على الطرح القيم و على المعلومات التي تقدمت بها و التي اتمنى ان يعرف الإخوة الكرام كيف يحققون الثكير من الناتئج الراقية القيمة إ نشاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

csebai12
06-12-2016, 01:19
السلام عليكم و رحمة الله تعالى وبركاته مشكور اخي على الموضوع
هي خانة خاصة بحسابات الeurotica التي تاخذ عمولة على كب عملية عوضا على الاسبريد

drissou45
06-12-2016, 01:28
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته , مساءكم مبروك,
يا اخي الكريم افتح حساب اسلامي احسن, رمضان مبارك كريم وكل عام وانتم بخير
تقبلو مروري , تحياتي لكم

ابوفؤاد
06-12-2016, 01:30
يبدو اك لم تطلب الحساب الاسلامى م الشركه و لذلك فان هناكمن عمولات التبيت التى تظهر عندك بالمنصه و هى عموله علىالعمليات المفتوحه ان كانت رابحه فان لك عموله و انم كانت خاسرعه عليك العموله او الفائده

tenon
06-12-2016, 01:37
بالتوفيق ان شاء الله في التداول تقبل مروري.....

لذلك بيكون فعلا مهم هنا انك تعرف انت هيناسبك ايه السبريد الثابت ولا المتحرك وعلى اساسه تختار شركه الوساطه الي ممكن تقدم لك ده بسهوله ويكون\
هنا في صالحك يعني تقدر تعمل جيدا

bakup28
06-12-2016, 01:45
هذا الكومشن هو عموله الشركه على التبييت
وللتخلص من هاذا الكومشن عليك بطلب حساب اسلامى
من الشركه ...
بالتوفيق

ebrahim mounir
06-12-2016, 01:53
*************الـسـلام عليكـم ورحـمة الله وبـركاتـه
مـوضـوع رائـع وجـمـيـل واسـتـفـدت منـه كـثـيـرا
شـكـرا لــجـهـودك وتعـبـك فى نشـر هـذا الـمـحتـوى الاكـثـر مـن رائـعتحياتى لجميع اعضاء مـنـتـدى فـوركـس الـعرب الـكـرام
دمـتـم فـى حـفـظ الله والـسـلام عـلـيـكـم ورحـمـة الله وبـركـاتـه *************665

islam bahnsawi
06-13-2016, 04:52
صديقى الصراحة انا لا اعرف و الشكر لك اخى على سعة صدرك و شكرا السلام عليكم و رحمة اللة و بركاتة

AHMEDMONIEM
06-13-2016, 05:27
>>>>>>>>>>>>الـسـلام عليكـم ورحـمة الله وبـركاتـه
بـارك الله فيـك اخـى الكـريـم حقـا مـوضـوع رائـع ومـفيد جـدا ويـسـتحـق التـقـييـم والمـشاركـة
اتمنى ان تستمر فى تقديم كل ماهـو جديد فى هـذا المجال
تـقبل مـرورى اخى ولك خـالص التـقدير والاحـتـرام والسـلام عليكـم <<<<<<<<<<<<<774

---------- Post added at 02:27 AM ---------- Previous post was at 02:06 AM ----------

##############تحياتى لك زمـيـلـي الـعزيـز ولـجـمـيع اعـضـاء فـوركـس العـرب
حـقـا انـه مـوضـوع رائـع ومـفـيد وتـسـتـحـق كـل الاحـتـرام والتقدير على هـذا الـمـجـهـود
تـقـبل ار ق الـتـحـيـات واـتـقديـر اخى الفاضـلتـقـبلـوا مـرورى اعـضـاء مـنـتدى فـوركـس العـرب الـكـرام##############564

bahoma310
06-17-2016, 18:26
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
يعني كل صفقة ياخدون عموولة صغيرة يعطونها لك في اخر الشهر
تقبلوا مروري مع خالص تحياتي و تمنياتي بالنجاح لكل الاعضاء انشاءالله

lionardodicaprio940
06-17-2016, 18:50
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
الكوميشن يا اخي هو حق العمولة اللتي يجب ان تاخدها شركة الوساطة جزاء حق تبييت الصفقة
مفتوحة
بالتوفيق للجميع.

ahmed5
06-19-2016, 15:44
لو انت بتتدول علي البترول او كان الحساب بتاعك من النوع الايوركا هتعرف ان الكوميشن دة بيكون زي التعامل مع الاسبريد

abderrahmenanis
06-19-2016, 16:51
اتمنى لك التوفيق
تقبل مروري

eyad ghanem
06-20-2016, 22:45
السلام عليكم ورحمة الله
لو انت بتتدول علي البترول او كان الحساب بتاعك من النوع الايوركا
هتعرف ان الكوميشن دة بيكون زي التعامل مع الاسبريد
بس الاسبريد بيكون واضح وشكرا

skylol
02-17-2017, 21:39

اخي الغالي الكومشن دا عمولة التبييت الافضل لك اخي كريم فتح حسابك اسلامي حتى تتخلص من هذه العمولة اتمنى التوفيق للجميع

Mr Fathy
02-17-2017, 21:41
بسم الله الرحمن الرحيم هو فين الكوميشن ده يا زعيم ولا انت تقصد الريبت على الصفقات المفتوحة بالليل بعد قفل السوق !؟

nour3iny
02-18-2017, 01:05
السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته
الصراحه اختلف عليه الامر من ردود الاعضاء الافاضل فالبعض يقول انه فوائد التبيت على الصفقات والبعض يقول الاسبريد اتمنى ان يفيدنا احد مشرفى المنتدى

1477aa
02-18-2017, 12:09
المقصود بالكوميشن هو العموله علي الصفقات الذي ياخذه الشركه من المممن للشركه ان تمنحك بان تلغي هذا الكميشن او تتركها انت

محمد صلاح
02-18-2017, 13:18
اهلابك اخى العزيز طبعا دى ليست عمولة التبيبت كما ذكر البعض ولكن ده العمولة اللى بتاخدها الشركة عند فتح اى صفقة وده بنسميه الاسبريد

مروه عصر
02-18-2017, 13:59
السلام عليكم
لا اعرف ما هو الموضوع الذى تتحدث عنه ما هو الكومشن فى منصه التداول هذا وايه فايدته ويستخدم لايه حتى افيدك انا عضوه جديده وليس لدى معلومات كافيه فى هذا المجال.........

ebn masr
02-21-2017, 19:55
انا مش قادراعرف ايه معنا المقصود بالكومشن فى منصة التداول علشان اقدر اقولك بالظيط ايه هى لزمتها وشكرا جدا اخى الكريم والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

doaa sary
02-22-2017, 19:50
العمولة لو الحساب غير اسلامى بيكون فى عمولة سواء بالسالب او ربح
عموما يفضل الحساب يكون اسلامى اخى الكريم عشان الفوايد الربوية
بالتوفيق ليك وللجمييع

ayoubfc
02-22-2017, 20:09
يوجد كوميشن ليس له علاقة بموضوع الفائدة على التبييت فبعض الشركات عندما تفتح صفقة
يقوم باخذ كوميشين يختلف من شركة لشركة ويوجد شركات تاخد كوميشين وفرق اسبريد وفيه
شركات لاتاخذ.

1477aa
02-22-2017, 20:11
الكوميشن هذا هو العملولة او فوائد التبيت التى من حقك ان تسبها واو تلغيها حسب ايراداتك انت لو انت تريد حسابك خالى من الكموشن هذا يمكن مراسلة الشركة بهذا وسوف تستجيب

hoos
02-28-2017, 22:50
بصراحة انا لغاية دلوقتي ما اعرفش فايدتها ايه لانها على طول فاضية
وانا بشتغل بحسابات حقيقية عادية مش اسلامية وبرضه فاضية بس على العملات بس

stethoscope
02-28-2017, 22:56
هذه عمولة التثبت بتبقا تقريبا ٢٥دولار هدية بعنى حاجه كويسة اتمنى ان يفيدك الاعضاء فى معلومات امثر عن الموضوع لان ذلك كل اللى اعلمة بالتوفيق والنجاح والربح

alonsoo
03-09-2017, 14:08
هل تقصد الريبت اخى الفاضل لانه لو كذلك اذن لا تربط حسابك الان بالمنتدى وقم بفتح حساب اخر لك يكون اسلامى واربطه بالمنتدى

smartawi
03-09-2017, 15:34
الخانات اليفي المنصة تبع الكوميشن هي العمولة اي العمولات الي فيها فوائد ربوية طبها ومحرمة
الحساب الاسلامي يا اخي لا توجد فيه اي عمولات من هذا القبيل حتى السواب لا يوجد وهي حسابات خاصة بالمسلمين وجد رائعة

drahmedmagdy
03-09-2017, 15:40
بسم الله الرحمن الرحيم اللهم صلى على محمد صلى الله عليه وسلم
مشكور اخي الكريم على هذا الطرح الارئع وارى ان طبعا يوجد كوميشن ليس له علاقة بموضوع الفائدة على التبييت فبعض الشركات عندما تفتح صفقة يقوم باخذ كوميشين يختلف من شركة لشركة ويوجد شركات تاخد كوميشين وفرق اسبريد وفيه شركات لاتاخذ الا كوميشين لو انت بتتدول علي البترول او كان الحساب بتاعك من النوع الايوركا هتعرف ان الكوميشن دة بيكون زي التعامل مع الاسبريد

capoeira
03-09-2017, 16:03
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته فى الأغلب هى العمولة التى تحصل عليها الشركة مقابل فتح
و غلق الصفقات بمعنى اخر عمولة على التداول مثل شركات السمسرة بالبورصة

shimaa3434
03-09-2017, 16:39
هي عمولة تبيت الصفقة لليوم التالية وإذا كنت لا تريدها فيمكنك فتح حساب إسلامي، وأتمنى لك كل التوفيق في مجال الفوركس

tamermosa
03-09-2017, 16:42
اخي الفاضل انا مش شايف كومنشن في منصة التداول . الا لو انت قصدك علي الاسبريد ( فرق تسعير تمن الشراء و البيع) و دي بتعتبر عمولة شركة الفوركس مقابل لما تقدمه من خدمات للعميل

antr
03-09-2017, 18:25
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
هو مفيش حاجة اسمها كمشن فى سبريد يعنى الفرق بين البيع والشراء الى هو ربح الشركة من المضاربين فيها

ahmed abdelmomen
03-10-2017, 00:44
اعتقد اخي الكريم ان الكومشن بيكون على تبييت الصفقات وده لما يكون الحساب مش اسلامي
وهي اسمها سواب او فوائد تبييت انصحك بعمل حساب اسلامي افضل

hamadasalama
03-10-2017, 12:39
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته والله يا اخي لا اعلم شئ عنها ولكن ممكن تعمل بحث علي الانترنت وتعرف مواضيع كتير عنها

muhammad ismail
03-10-2017, 18:57
الكوشن دة اخى الكريم عبارة عن عموله التبييت فى الشركه ولو انت مش حابب العمولات على
التبييت تقدر تفتح حساب اسلامى على الشركه وتتجنب الفوائد

ilyestoumi
03-10-2017, 19:05
السلام عليكم ا............
هذه عمولة التبييت للتخلص

من هذه العمولة عليك ان تفتح

حساب اسلامي خالي من الفوائد

وبالتوفيق لكم

Saeed EL Sayed
03-10-2017, 19:25
هي العموله مقابل كل صفقه بتدخلها ودي بتكون موجوده علي الحسابات غير الاسلاميه اعتقد انها حرام والله اعلم لكن تداول بحساب اسلامي افضل لك اخي الكريم بالتوفيق والارباح للجميع

mostafa1995
03-10-2017, 19:27
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته وجمعة مباركة علينا وعليكم
استعمل حساب اسلامي خالي من الفوائد الربوية

alatn123
03-10-2017, 19:46
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اخي الكريم
الكومشن في المنصة هو السواب , يظهر لك اذا تجوزت صفقتك اليوم وهي مفتوحة , و هي رباء
بالتوفيق يا غالي

Forex-eg
03-10-2017, 19:53
لالسف لكى تتخلص منها يجب على الفور ان تفتح حساب اسلامى حتى لا تتحاسب بالفوائد وتستطيع ان تتواصل مع الدعم

minamon
03-10-2017, 20:30
اتمنى لك التوفيق
تقبل مروري شكرا اخى الكريم على هذه المعلومه المميزة للغايه والمفيدة لكل اعضاء المنتدى المحترم

ابوعلى
03-10-2017, 20:53
السلام عليكم ورحمه الله اخى الكريم ده التبيت وربنا يبعدنا عن الحرام وربنا يزوفق الجميع ان شاء الله

Mahmoud salman
03-10-2017, 20:56
السلام عليكم ورحمه الله وبركاتو مرحبا اخي الحبيب اود ان اشكرك علي هذا الموضوع الرائع الذي قد استفت منه كثيرا ومن التعليقات ايظا وبالتوفيق للجميع ان شاء الله

ashmawey
03-24-2017, 18:51
اخي الكريم , كلامك عين العقل و صحيح , لا بد من التاني و التريث قبل بدأ التداول في سوق الفوركس وذلك للحفاظ على رأس المال
مع خالص الاحترام و التقدير

Mohamed Youssef
03-29-2017, 17:37
الكومشن بيتحسب اوتوماتيك فى المنصة
شكرا لك عن طرحك هدا الموضوع
أتمنى لو جميع الأعظاء أن يبدون لنا بمواضيعهم المتعلقة بالفوركس كي نستطيع فهم هدا السوق الغامض

ebn masr
03-31-2017, 18:29
لو تقصد الكوميشن اللى هو العمولة يعنى اللى انت بتاخدها الشركة هو الاسبريد يعنى حوالى تلاتة سنت فى الصفقة الواحدة ومشكورين

Mony Ezzat
04-29-2017, 20:19
بسم الله الرحمن الرحيم
اان سمعت ان الكوميشن دا بيظهر لما يكون حساب حضرتك مش اسلامي انما لو الحساب اسلامي لن يتم خصم كوميشن

فوريكسي
04-29-2017, 21:08
الكومشن هو ضريبة التبييت يجب ان لاتكون في حسابك شكرا جزيلا لك أخي الكريم على الموضوع بارك الله فيك وبالتوفيق لك إن شاء الله ولجميع الإخوة الأعضاء تقبل تحياتي والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

tahar2015
05-01-2017, 06:04
السلام عليكم اخى الكريم الكوميشن هى عمولة التبييت للتخلص من هذه العمولة عليك ان تفتح
حساب اسلامي خالي من الفوائد تعريف رائع جدا جزاك الله خيرا بالتوفيق للجميع

rayzigar
05-02-2017, 13:19
اصلا يا اخي الكوميشن التي تراها في بعض الخانات في المنصة هي فوائد ربوية فيها تعاملات ربوية حرام ولا يجب التداول وهي موجودة
بالتالي لابذ من الاعتماد على الحساب الاسلامي لانه خال من تلك الفوائد وتجد ان تلك الخانات فيها دوما صفر ولا تعاملات ربوية فيها

Mohamed Alsaeed
05-09-2017, 00:35

Raed_ahmed
05-09-2017, 13:20
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
اخي العزيز ،، اعتقد هاي العمولة و اذا أردت التخلص منها عليك ان تفتح حساب اسلامي خالي من الفوائد و حتى هاي الطريقة غير مقبولة في شرعنا الاسلامي و بل وضع الله عز وجل اقسى العقوبات للذي يتعامل بالربا

ali gamal
05-09-2017, 13:32
بالتفويق لك و للجميع إن شا ءالله يا اخ يالكريم

Hamza El36
05-09-2017, 13:54
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.
أظن أن هذه عمولة التثبيت, وللتخلص منها ماعليك إلا فتح أو التحويل إلى حساب إسلامي خالي من الفوائد,...
بالتوفيق للجميع بإذن الله..
وتقبل مروري..
تحياتي.

ebn masr
05-12-2017, 01:39
انت تقصد السواب او الفائدة اللى بتفرضه اشركةبعيدا عن الحسابات الاسلامية
اللى بتمنع طبعا الفوائد والسواب وشكرا غلى استفسارك

m7med
05-12-2017, 01:54
((السلام عليكم و رحمة الله و بركاته ))
انا لا اعرف يا اخي الكريم لاحسابي في انستا اسلامي و في نهاية هذا الموضوع الرائع اتمني من الله ان تكون في تمام الصحة والعافية وايضا اتمني من الله ان يرزقنا من هذا المجال الرائع

elmister
05-23-2017, 17:30
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الحبيب تحياتي لحضرتك وبع انا اعتقد ان الكومنشن هو عمولة التبييت للتخلص من هذه العمولة عليك ان تفتح حساب اسلامي .. تقب مروري وشكرا

me.aim
05-23-2017, 17:54
الكوميشن هي العمولة التي تأخذها الشركة عندما تفتح عقد للتداول عليه
في بعض الحسابات يتم تعويض الكوميشن هذه بالسبيريد وهو يختلف من شركة لاخرى

ahmed housseini
07-12-2017, 08:47
السلام عليكم ورحمه الله تعالي وبركاته
ليس له علاقة بموضوع الفائدة على التبييت فبعض الشركات عندما تفتح صفقة يقوم باخذ كوميشين يختلف من شركة لشركة
أرجو أن تتقبل مروري و بالتوفيق

---------- Post added at 07:47 AM ---------- Previous post was at 07:44 AM ----------

السلام عليكم ورحمه الله تعالي وبركاته
اخى لا اعلم ما هو الكومشن عليك ان تكلم الدعم الفنى الخاص بشركه انستا فوركس وهما هيقولولك على كل حاجه
أرجو أن تتقبل مروري و بالتوفيق

Forex-eg
07-12-2017, 09:10
الكوميشن دة في بعض الشركات يقولك لا يوجد اسبريد اللي هو فرق العملات في البيع والشراء وييجي يحطلك كوميشن يخصمه من كل صفقة تقوم بفتحها علي الميتاتريدر ويكون دة البديل للاسبريد

capoeira
07-12-2017, 11:02
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اذا كنت تقصد الاسبريد فهو عبارة عن عمولة الشركة مقابل تنفيذ الصفقات
و الخدمات التى تقدمها الشركة الى العملاء لديها و هى تختلف من شركة الى اخرى هل هذا ما تقصده

fouadar
07-12-2017, 13:38
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته كل عام وانتم بخير اخوانى اعضاء منتدى فوركس
الكميشان هي العمولة التي يتحصلها الوسيط بين تركة التداول وصاحب ib بحسب الاتفاق
تقبل مروري جزاك الله خيرا

سليم الحمادي
07-12-2017, 13:42
السلام عليكم
هذه ما ييمى يا اخي الفاضل عمولة التبيت وللتخلص
منها يجب عليك فتح حساب تداول اسلامي
تقبل مروري

KARIM2017
07-12-2017, 13:44
تحيه طيبه وبعد
هذه عموله التبيت ومن الافضل
انك تحول حسابك حساب اسلامي

فهمى لاشين
07-12-2017, 13:51
بسم الله
توجد شركات تاخذ كوميشن وسبريد وشركات تاخذ احدهما وهما عبارة عن عمولة
للتبييت فى حالة الكومشن ويمكنك التخلص منها فى الحساب القدم بان تجعل حسابك اسلامى
تحياتى

zunebha
07-12-2017, 14:24
لسلام عليكم ورحمة الله وتعالى وبركاته عذه عمولة تعطيها المنصة للفايدة يعني هذه تنزع عندما تغير حسابك الى حساب اسلامي.

adamo92
07-12-2017, 14:32
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته صباحكم سعيد لجميع الأعضاء
مشكور أخي الفاضل على هذه المشاركة المميزة لقد استفدت من أجوبة الأعضاء على سؤالك
تقبلوا مروري نهاركم سعيد

hamadasalama
07-15-2017, 01:36
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته لا اعلم يا اخي الكريم ما هو الكوميشن في التداول بسوق الفوركس لكن بكل تاكيد هنتابع كل الردود حتي نصل الي المعرفه الكامله عن الموضوع ...............

hooda
08-24-2017, 17:14
والله انا بصراحه مش عارف يعني ايه كومشين اصلا ياريت اي جد فاهم أو عارف الموضوع يشرحه عشان نستفيد كلنا من هذا الموضوع.. تقبل مروري

sonson
08-24-2017, 17:30
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته بصراحه يا اخي الفاضل انا شمتغلتش علي الكوميشن قبل كده لكن بتداول علي حساب البونص بشكل عادي جدا وبربح منه والله الموفق لكل خير

ehabbob
09-17-2017, 01:40
اخى العضو الكريم لابد من تغير حسابك العادى الى حساب اسلامى لان تلك عملة تبيت الصفقة وتلك بتكون فى الحساب العادى وتقبل مرورى
الله ولى التوفيق

احمد نصر 22
09-17-2017, 01:44
بسم اللة الرحمن الرحيم اخى الفاضل اما بعد الكوميشن او العموله هيا تكون ف الحساب الغير اسلامى لذا اخى الفاضل يجب عليك ان تقوم بفتح حساب اسلامى بدون فوايد ووالوفايد عندك حاليا بالاسبريد

omar2017
09-17-2017, 02:46
العمولة بيتم الحصول عليها من شركه الوساطه مقابل التداول على بعض الموشرات او تبييت الصفقات لو الحساب غير اسلامي يجب الوعي الكامل لذلك والبعد عن الحسابات الفير اسلاميه

sonson
09-17-2017, 04:37
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته لا اعلم بصراحه اي شئ عن الكوميشن انا كل معلوماتي عن السبيرد وهو فارق السعر بين البيع والشراء وهو مكسب شركه الوساطه معرفش هو ده الكوميشن اللي تقصده ولا ده شئ اخر

abutalia
09-17-2017, 04:54
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اعتقد ان الكوميشن هو السواب ولكي يتم التخلص منه حاول ان تفتح حساب اسلامي الخالي من اي سواب او فوائد ربويه والله يوفقنا جميعا للخير

tahamohamed
09-17-2017, 04:56
السلام عليكم اخى كيف الحال
اخي هذه عمولة التبييت يجب ان تفتح حساب اسلامى للتوقف
اتمنى لك التوفيق فى رعايه الله

anas ahmed
09-17-2017, 18:09
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
مبدأيا الحساب الخاص بالبونص لا يوجد في كوميشن
لكن بشكل عام الكومشن هي عموله تأخذها شركه الوساطه مقابل فتح الصفقات بدلا من الاسبريد او تخفيض الاسبريد
و تقبل مروري

mohamed el haoussi
10-06-2017, 06:50
السلآم عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته.
بارك الله فيك أخي الكريم على مشاركتك وحضورك الجميل بالمنتدى...
ممكن توضوح أكثر يا أخي ؟؟
إن شاء الله ستوآصل إبدآعــآتك وبإنتظــآر كل ما تفوح منه رآئحة تميزك ..
أتمنى لك التوفيق في مشوآرك شكرا.

zezo3
10-14-2017, 16:55
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته لو انت بتتدول علي البترول او كان الحساب بتاعك من النوع الايوركا هتعرف ان الكوميشن دة بيكون زي التعامل مع الاسبريد بس الاسبريد بيكون واضح التعامل معاه وتعرف الاسبريد كام قبل الدخول .

magic10
10-14-2017, 17:05
سم الله الرحمن الرحيم

لو حسابك ليس إسلامى تأخذ الشركة عمولة على الصفقات التى تقوم بفتحها وتبيتها

waelmma
10-26-2017, 09:57
:o:o:o اخى الفاضل دى العمولة اللى بتاخدها الشركة على كل صفقة
وده لحسابات الايوركا فقط وبتكون نسبة ثابتة لاتتغير والله الموفق اخى

مصطفي السيد
10-26-2017, 14:21
ما اعرفه ان الحساب الاسلامي لايكون عليه فوائد ربما لم تجعله
حساب اسلامي من البدايه لان الحساب الاسلامي لا تظهر له فوائد او كوميشن علي المنصه

yassmiina
10-26-2017, 14:36
هذه عمولة تاخدها الشركة عندما تترك صفقة شغالة بالليل و للتخلص منها يجب عليك ان تفتح حساب اسلامي

amine saddiki
10-26-2017, 15:10
شكرا اخى الكريم على هذه المعلومه المميزة للغايه والمفيدة لكل اعضاء المنتدى المحترم

تقبل مرورى واحترامى

Ayoub nait
10-26-2017, 15:21
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
اخي الكومشن في منصة تداول شركة انستا هي عمولة التبييت اي فوائد التبييت اذا كنت لا تريدها فعليك فتح حساب اسلامي
و الله ولي التوفيق

maryhano
10-26-2017, 17:41
مرحبا اخي ?ارى ان الفوركس عمل ليس سهل ويحتاج الى خبره و الله اول مرة اسمع بهته المصطلحات و نتمنى من الخبراء توضيحها لتعم الفائدة. تقبل مروري.بالتوفيق للجميع والفوركس تعلمه ليس سهل بالتوفيق لك و لكل اعضاء الجروب
مرحبا اخي ?ارى ان الفوركس عمل ليس سهل ويحتاج الى خبره تحية عطرة لجميع الاخوة بالمنتدى.. والفوركس تعلمه ليس سهل تحياتي اخي او تقبل مروري

kkk
11-11-2017, 20:19
الكوميشن هى عمولة التبييت للتخلص من هذه العمولة عليك ان تفتح حساب اسلامي خالي من الفوائد تعريف رائع

big.pharaoh
11-11-2017, 21:45
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

بص يا غالي الكومشن دا بيتم خصمه على الحسابات اللي فيها زيرو سبريد . وايضا بيتم خصمه لما يكون حسابك غير اسلامي فبيتم خصم سواب . فانت لازم تبلغ الشركه ان يكون حسابك اسلامي عشان متتعرض لخصم فوائد . كمان الحساب الغير اسلامي والغير خالي من الفوائد بالتأكيد هو حساب فيه حرمانيه شرعيه ويجب تجنبه . بالتوفيق يا صديقي

abutalia
11-12-2017, 02:16
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته لا اعلم عنه شئ ولكن انا اعرف السبريد وهو فارق السعر بين البيع والشراء الذي تحصل عليه شركه الوساطه وهو مكسب شركه الوساطه في السوق..........

Najmi
01-21-2018, 22:32
مرحبا أخي الكريم
الكوميشن هو حجم العمولة التي يتم اقتطاعها منك بعد الدخول في الصفقات .. وأحيانا يتم اقتطاعها فقط لأن الصفقة تركتها لأيا وليالي
تشتغل دون ان تتدخل لإغلاقها .. بالضبط مثل مصاريف التبييث
تقبل مروري وتحياتي

A.mustafa
02-05-2018, 22:45
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته..
يوجد كوميشن ليس له علاقة بموضوع الفائدة على التبييت فبعض الشركات عندما تفتح صفقة يقوم باخذ كوميشين يختلف من شركة لشركة ويوجد شركات تاخد كوميشين وفرق اسبريد.

emadomda
03-14-2018, 15:56
جزء من الارباح وضمها الى راس المال العامل هو احد الطرق للمضى فى هذا السوق
ولعل البعض لايبالغ ان بعد سنوات من العمل اصبح لايتاجر الا بارباح وراس المال يرقد فى مكانه فى سلام يذداد وينعم بدفء صاحبة

ويعمد كثير من الشركات الى توسيع رؤوس اموالها من ارباحها ولوكنت من مستثمرى اوراق المال فلاشك وانك صادفت شركات تاتى عليها سنة مالية جديدة وهى تصدر اسهم مجانية لحاملى اسهما الاصليين بغرض توسيع مشروعاتها وزيادة قدراتها الانتاجية او التنافسية حسب طبيعة نشاطها
ملحوظة : من المهم جدا التناسب بين نسبة الارباح المقتطعة لتوسعة وزيادة راس المال والارباح الموزعة فلايجب ان تضغى احداهما على الاخر ويعود الامرفى معظم الاحوال الى الى
حالة المتاجر والمستثمر المالية وحجم الارباح ذاتها

*) الارباح كدخل مريح ينعكس مردوده على نفسية المتداول

من لاينعم بارباحة فلن يجرى ورائها
نعم تلك هى القاعدة .... فلابد وان تتذوق ارباحك لتجرى وراءها ولابد ان تشعر بفضل تلك المهنة وساعاتك وايامك وجهدك ومردوده عليك وعلى اهلك ومستقبلك انها وبكل بساطة الموتفيشن الذى يحرك الماكينة ويضخ وقودها
ويرى كل خبراءادارة الموارد البشرية ان المرتب المناسب هو المدخل الاول لرفع انتاجية اى عامل وان مشاركته الربح ومردود العمل هو الطريق الى مضاعفة جهدة والهاب حماسة