PDA

View Full Version : المثلث الصاعد Ascending Triangle

Nizar Afailal
03-10-2016, 20:25
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته ، مرحبا بكم أعضاء منتدى فوركس العرب
اليوم سنشرح :

المثلث الصاعد Ascending Triangle
هو نموذج استمراري صاعد يتكون من خطي اتجاه، يُرسم الخط الأول أفقيًا ليصل بين قمتين أو أكثر في مستوى أفقي واحد، ويرسم الخط الثاني ليصل بين قاعين أو أكثر صاعدين، وتتم الاستفادة من النموذج بالشراء بعد كسر مستوى القمم الأفقي.

aymansaleh
03-10-2016, 20:35
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الاخ العزيز نزار, تحد\ثنا عن المثلث الهابط وهنا نتحدث عن المثلث الصاعد هو عكس النموذج الاول ولكن الاتنين استمرارييين بمعنى ان الاتجاه قبل تكوين النموذج يستمر بعده ويتم الدخول شراء بعد كسر الضلع الافقي العلوي
تقبل مروري

معتصم سباعنة
03-10-2016, 20:55
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
لك مني جزيل الشكر اخي على توضيح نموذج المثلث الصاعد بانتضار المزيد من المواضيع القيمة
اتمنى لك التوفيق والنجاح - تقبل مروري واحترامي

انعام
03-10-2016, 21:45
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
تحية طيبة وبعد :
اشكرك اخي العزيز على موضوعك الرائع , املا ان يستفيد منه الحميع ويدرسونه بشكل جيد لانه نموذج المثلث من اهم النماذج

abdalla reda
03-10-2016, 21:48
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته لقد استافد كثيرا من الموضوع ده والرجوا من الله دوام التوفيق والتقدم والله المستعان

snnaky
01-26-2017, 14:06
الناس بتعرف النموذج بشكلة الأول يااخ وانت نازال نسخ من كل حتة وياريتك بتشرح حاجة انت مش اكتر من محولجى بتنقل من مكان لمكان تانى ياريت تعمل موضوع مفيد وتعطية حقة من الشرح بجد وبلاش الشغل بتاع البونص دة
فين الشرح بتاعك وفين ادواتك انت اكتفيت بالشرح النصى ودة مش كفاية لازم يكون فى شرح من خلال الشارت الفنى توضح علية المعلومة او النموزج او الحاجة اللى عاوز توضحها لنا مش بالكلام بس