PDA

View Full Version : للمحترفين في الشموع اليابانية

lacaravanne
03-11-2016, 09:57
السلام عليكم
كيف يمكن استعمال الشموع اليابانية و الاعتماد عليها في المتاجرة .
وهل هل يمكن الاستغناء عن باقي الفلاتر و الاكتفاء بالشموع اليابانية فقط في التحليل.
و شكرا

The_Gahbaz
03-12-2016, 11:27
الشموع اليابانيه في ذت نفسها بسيطه جدا عباره عن شمعه بتبينلك العسر فتح وقفل علي سعر كام واعلي وادني مستوي السعر وصله
وغالبا انت هتلاقي كل الاستراتيجيات بتاعت التداول بتعتمد علي الشموع اليابانيه وتحليلاتها
فانت اتعلم التحليل الفني والاساسي علشان تعرف تحدد نقاط الدعوم والمقاومات علي الشموع

monylaser
03-12-2016, 15:33
شمعه بتبينلك العسر فتح وقفل علي سعر كام واعلي وادني مستوي السعر وصله
وغالبا انت هتلاقي كل الاستراتيجيات بتاعت التداول بتعتمد علي الشموع اليابانيه وتحليلاتها
فانت اتعلم التحليل الفني والاساسي علشان تعرف تحدد نقاط الدعوم والمقاومات علي الشموع

mamdouh mahmod
03-12-2016, 15:36
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
موضوعك فى غايه الروعه اخى العزيز الفاضل مشكور جدا
على بذل هذا المجهود ونتمنى ان نستفاد منك دائما انا وباقى الاعضاء المحترمين
وجزاك الله كل خير

aym
03-12-2016, 15:52
للمحترفين فى الشموع اليابانية موضع مهم جدا ويجب على كل متاجر ان يعرف كيف يعمل مع الشموع
اليابانية ويقدر يحد من على الشموع اليابانية كل شئ

latraaa
03-12-2016, 16:11
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على الطرح و على الرأي و على المعلومات القيمة و الرائعة التي تقدمت بها و التي أتمنى ان يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله، كما أتمنى ان نراك في المستقبل القريب تحقق الكثير إن شاء الله

imaddine1986
03-12-2016, 16:14
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الشموع اليابانية من اكثر الادوات التي تساعد الواحد على معرفة السلوك السعري
والتنبا بالحركة القادمة للزوج لكن يفضل اضافة ادات اخرى كفلاتر للمساعدة

engibrahim.hd
03-12-2016, 16:17
السلام عليكم ورحمه الله وبركاتهموضوعك فى غايه الروعه اخى العزيز الفاضل مشكور جداعلى بذل هذا المجهود ونتمنى ان نستفاد منك دائما انا وباقى الاعضاء المحترمين

soufiane007
03-12-2016, 16:34
الشموع اليابانية معبرة جدا عن حالة السوق وسهل القراءة بسهولة
فمن شكل الشمعة تستطيع ان تستنبط مايدور فى السوق من قوة البائعين او المشترين
او السوق رايح على فين من شكل الشمعة او ايه السيناريهات المتوقعة وفيه شروحات لمناذج لشموع اليابانية توضح الفكرة

hamza215rix
03-12-2016, 16:35
بسم الله الرحمان الرحيم
السلام عليكم اعضاء منتدى فوركس العرب
اتمنى ان تكونوا في تمام الصحة والعافية
السلام عليكم
وهل هل يمكن الاستغناء عن باقي الفلاتر و الاكتفاء بالشموع اليابانية فقط في التحليل.
و شكرا
وبالمناسبة شكرا على تقديم مثل هذه المواضيع واتمنى ان تنتشر مثل هذه المقالات في المنتدى وشكرا
بالتوفيق للجميع

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
استغفر الله
الحمد لله
الحمد لله
64

soufiane007
03-12-2016, 16:40
كما ان يمكن أن يساعد استخدام الشموع اليابانية بالتزامن مع بعضها البعض في تحديد توجهات السوق عبر تسليط الضوء على تناوب السيطرة بين المشترين والبائعين. وبالتالي يمكن أن تقدم نماذج الشموع إشارات مثل انعكاس أو استمرار حركة السعر.

hamza215rix
03-12-2016, 16:41
بسم الله الرحمان الرحيم
السلام عليكم اعضاء منتدى فوركس العرب
اتمنى ان تكونوا في تمام الصحة والعافية
السلام عليكم
و شكرا
وبالمناسبة شكرا على تقديم مثل هذه المواضيع واتمنى ان تنتشر مثل هذه المقالات في المنتدى وشكرا
بالتوفيق للجميع

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
استغفر الله
الحمد لله
الحمد لله
61

karinho1991
03-16-2016, 21:48
الشموع اليابانيه في ذت نفسها بسيطه جدا عباره عن شمعه بتبينلك العسر فتح وقفل علي سعر كام واعلي وادني مستوي السعر وصله

mourada
03-18-2016, 17:59
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
اخي العزيز بالنسبة للشموع اليابانية فهي من الادوات القوية في التحليل لكن لا يمكن ان تعتمد عليها لوحدها يجب ان تضيف معها اي اداة للتاكيد و بالتوفيق

Baligh
03-18-2016, 18:06
الســـــــلام عليكم ورحمة الله تعالى و بركاته
الاستراتيجيات التداول تعتمد علي الشموع اليابانيه
وبالتوفيق لك ولك اعضاء المنتدي الكرام
تقبلوا مروري

mhmd.hmdy
03-18-2016, 18:30
الشموع اليابنيه مهمه جدا فى التداول والشغل والتحليل
اكتر من شارت الرنكو او اللاين او اى نوع تانى من الشارتات المعروفه للججميع
الى بنسمع عنها

ملاك الروح
03-18-2016, 18:39
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخي الكريم انا انصحك باستخدام الدعوم والمقاومات التي تشكلها الشموع اليابانية او التحليل الفني ومعرفة النماذج التي تشكلها الشموع مثل المثلث والمستطيل والراس والكتفين
تقبل مروري

ahmed humedat
03-18-2016, 23:18

alialkhbeer
03-18-2016, 23:33
الـــــســــــــلام علــــــيـــــــكـــــم ورحمه الله تعالى وبركاته
إخــــوانـــــي الـــــــــــــــــكـــــ ـــــــــــرام
موضوع بجد مهم وفيه اهميه كبيره للاعضاء المنتدى
مشكورون وبالتــــوفــيــق للجميع إنشاء الله

---------- Post added at 12:33 AM ---------- Previous post was at 12:21 AM ----------

الـــــســــــــلام علــــــيـــــــكـــــم ورحمه الله تعالى وبركاته
إخــــوانـــــي الـــــــــــــــــكـــــ ـــــــــــرام
موضوع بجد مهم وفيه اهميه كبيره للاعضاء المنتدى
مشكورون وبالتــــوفــيــق للجميع إنشاء الله
تقبل مروري

mhd99
03-19-2016, 00:40
الشموع اليابانية اخي مخصصة لمعرفة اسعار العملات فهي تحدد لك سعر الافتتاح وسعر الاغلاق وادنى واعلى سعر
وصل له الزوج خلال فترة زمنية معينة

احمد عبد الباسط
04-21-2016, 22:59
بسم الله الرحمن الرحيم
والصلاة والسلام على اشرف المرسلين
يمكنك الاعتماد على الشموع اليابانية فى التداول ولاكن لايمكن الاعتماد عليها وحدها ولكن يجب استخدام الفلاتر الاخرى معها لانها تعطى نتائج جيدة
بلتوفيق

hosam1982
04-21-2016, 23:02
السلام عليكم
و شكرا

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم
نعم بالفعل يمكن الاستغناء تماما عن اي شكل من اشكال التداول او اي استراتيجية اذا اتقن المتداول فن التداول باستخدام الشموع اليابانية .ولكن العمل سوف يكون على الفريمات الكبيرة فقط هذا اولا ثانيا والأهم يجب ان يتداول لفترة ليست بالقصيرة على حساب تجريبي ومعرفة التحليل الفني بشكل جيد والنماذج الاستمرارية والانعكاسية

عبد الرحيم رافا
04-23-2016, 02:32
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
اهلا و سهلا بك معنا في هذه الامسية الرائعة ان شاء الله في احسن منتدى عربي بالعالم
اهم الشموع اليابانية هي شمعة الطرقة و الهنغيغ مان

HaMaDa99
04-23-2016, 10:25
سبحان الله وبحمده عدد خلقه ورضا نفسه وزنة عرشه ومداد كلماته . اللهم اغفر للمسلمين والمسلمات والمؤمنين والمؤمنات الاحياء منهم والاموات
موضوع رائع وجميل وننتظر المزيد .......

snapping
04-23-2016, 10:56

yahia1
04-23-2016, 12:43
السلام عليكم
يا سلام على الموضوع المنظم و الراقي و النصائح الرائعة
التي تقدمها للمنتدى بخصوص الفوركس
اتمنى ان تلقى تجاوب من طرف الاعضاء
تقبل مروري

ahmoussed
04-23-2016, 13:47
استراتيجيات فوركس – جنى الارباح:

60 بيب لزوج اليورو/دولار امريكى، 70 للاسترلينى/دولار امريكى فى شارت الاربع ساعات، اما بالنسبة للشارت اليومى 200 بيب لليورو/دولار امريكى، 250 بيب للاسترلينى/دولار امريكى.

ملحوظة:

لا تدخل السوق اذا كان السعر بين خطى 50 و100 Ema.

latraaa
04-23-2016, 14:07
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على الراي و على الطرح القيم و على المعلوامت التي تقدمت بها و أتمنى أن نراك تحقق الكثير إن شاء الله في المستقب لالقريب، بالتفويق لك و للجميع إن شاء الله يا اخي الكريم

nora abd elaziz
04-23-2016, 14:15
للمحترفين فى الشموع اليابانية موضع مهم جدا ويجب على كل متاجر ان يعرف كيف يعمل مع الشموع
اليابانية ويقدر يحد من على الشموع اليابانية كل شئ

alnfainy11
04-23-2016, 14:57
موضوعك فى غايه الروعه اخى العزيز

---------- Post added at 01:57 PM ---------- Previous post was at 01:22 PM ----------

وضوعك فى غايه الروعه اخى العزيز الفاضل مشكور جدا

nasseralkhbeer
04-23-2016, 15:08
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم
اشكرك علي هذا التحليل المتميز و علي هذا المجهود الرائع
اتمني لك التوفيق و تقبل مروري

kymslye
04-29-2016, 18:12
نعم يمكنك إستغناء عن باقي لفلاتير و لكتفاء بشموع ليابانية نضرا لقوته ومساعدتها لنا في تحلل فني مناسب وهي لأكتر إستعمالا في لعالم و تتوافق مع جميع لمؤشرات الموجودة في لمنصة

yousse
05-03-2016, 17:49
المحترفين في الشموع الينيا يعرفون أن ع العمل بدون شموع يبنيا لا يمكن لأن شموع ليبني توضيح العديد من الأمور في الشارة

dali riadh
05-03-2016, 17:50
مشكور أخي الكريم
ومعلومات مهمة وشرح مفصل وجميل
وعسى أن يستفيد من خلاله كل أعضاء هذا المنتدى ان شاء الله

latraaa
05-03-2016, 20:10
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على الرأي و على الطرح الراقي القيم و على المعلومات التي تقدمت بها و أتمنى ان نراك تحقق الكثير من النتائج المبهرة إن شاء الله، مشكور أخي الكريم و بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

متداول خسران
05-03-2016, 20:40
السلام عليكم
موضوع ‘احتراف الشمةع اليابانية’ جيد يستحق التتبع و اللبحث و أرجو من الإخوة أعضاء المنتدى تقديم مواضيع تهم المبتدئيين من كيفية التحليل و الاستراتيجيات و كيفية التداول و المقترحات و غير ذلك من المواضيع حتى تعم الفائدة جزاكم الله خيرا
و السلام

hoomid
05-04-2016, 10:19
السلام عليكم الاخوة الكرام
لفهم الشموع اليابانية لابد من التعرف و القراءة عنها. ثم متابعتها في شارتات و التعود عليها
بالتوفيق للجميع

ameeral24
05-04-2016, 11:26
أخي العزيز على حسب اطلاعي فمن الممكن الاكتفاء الشموع فقط وهذا الاسلوب يسماء مناطقا العرض والطلب وهي تعمل على الفريمات الكبيرة (اليومي والاسبوعي) وتحقق ارباحاً كبيرة جداً لاكن عيب هذه الطريقة هي ان وقت الانتطار كبير ويحتاج إلى صبر وتأني كبيراً جداً جداً

ahmadinho100
05-04-2016, 11:38
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته ادا اردت ن تعتمد على الشموع اليابانية حول ان تتعلم استراتجية البريز اكسن فهي ناجحة جدا يا اخي بالتوفيق

Slimane.80
05-04-2016, 12:39
بسم الله الرحمان الرحيم
للمحترفين في الشموع اليابانية
موضوع رائع مشكور اخي الغالي .

himaya
05-04-2016, 12:41
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على الرأي و على الطرح القيم و على المعلومات التي تقدمت بها و أتمنى أ ننراك تحقق الكثير إن شاء الله من النتائج القيمة إ نشاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله يا أخي الكريم

dihcar1
05-04-2016, 13:34
السلام عليكم ورحمته تعالى وبركاته
جزاك الله خيرا على المعلومات القيمة و مفيدة
والشكر موصول للقيمين على المنتدى
وفق الله الجميع

salah elhabasha
05-04-2016, 14:09
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
الشموع اليبانيه بتساعد على الاشارات الدخول والخروج اغلب الاستراتجيات بتعتمد عليها
ولكن لا يجب الاعتماد عليها لوحدها فقط ولكنها عامل اساسى فى الاستراتيجيه
وبالتوفيق للجميع باذن الله

yasser boushaki
05-04-2016, 14:12
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته و الصلاة و السلام على اشرف الانبياء و المرسلين
يلس بو خليفه وياهن ويلسو يسولفون لين ما ياهم ابو محمد ..(ابو حصه).يلسو كلهم يميع
بالتوفيق اخي انشاء الله

فوزي
05-04-2016, 14:42
انت تسال وتقول كيف يمكن استعمال الشموع اليابانية و الاعتماد عليها في المتاجرة .
ممكن طبعا استحدم الشموع اليابنية فلا المتاجرة بل لا يمكن المتاجرة اللى من خلال
الشموع اليابنية

sob81
05-04-2016, 14:53
للمحترفين فى الشموع اليابنية موضوع جيد ومهم جدا وخصوصا اى شرح خاص بالشموع اليابنية ودرجة اهميتها فى السوق ويجب على المتاجر معرفة كل شمعة من الشموع عندما تظهر على الشارت ما المتوقع فى حركة السعر

harimeche
05-04-2016, 16:03
السلام عليكم
و شكرا

---------------------------

نعم ممكن تستغني عن كل شيء وتستخدم الشموع اليابانية وخصوصــــا

شمعة الهـــامر والشوتنج ستــــار

لكن من الأفضل أن تدمجهــــا مع التحليل الكلاسيكي

ولن أقول لك النتائج أتركك تكتشف سحر هده الأداة اليابانية

مع التحية وبالتوفيق

yousse
05-09-2016, 16:16
لمحترفين في الشموع اليبنياة لهم نادر أتصيب ف السوق أكتر من المتجرين ألدين لا استعملن الشنمع اليبنيا ف متجرتهيم لين ألدين يتعملون مع السوق بشكل المطلوب يحققون الكتير من الأموال

Slimane.80
05-09-2016, 16:49
بسم الله الرحمان الرحيم
موضوع مميز حول الشموع اليابانية
مشكور اخي الغالي على المشاركة الطيبة.:bravo::bravo:

رومانى
05-09-2016, 19:56
الشموع اليابانية من المؤشرات الهامة فى التحليل الفنى وهى عبارة عن :
اذا كان سعر الاغلاق اعلى من سعر الافتتاح فانها شمعة صاعد وتمثل باللون الابيض
اذا كان سعر الافتتاح اقل من سعر الافتتاح فانها شمعة هابطة وتمثل باللون الاسود

eyad ghanem
05-09-2016, 21:35
السلام عليكم ورحمة الله
كل الاستراتيجيات تبع التداول بتعتمد علي الشموع اليابانيه وتحليلاتها
بس بنصحك تستعين بالمؤشرات لجانب الشموع حتى تاخد نظره اوسع عن اتجاه العمله
طبعا بعد تحديد اتجاه الترند

smart vision
05-09-2016, 22:05
اهلا اخي ، ومرحبا بك ،
يمكنك الإستغناء عن باقي الفلاتر و الإكتفاء فقط بالشموع اليابانية نظرا لقوتها ومساعدتها لنا في تحليل فني مناسب ، كما انها الاكثر إستعمال في العالم ،
تحياتي

abdelmadjid41
05-09-2016, 22:47
السلام عليكم ورحمة الله وتعالى وبركاته اخي الكريم الشموع اليبانية عالم واسع وصعب يجب التعلم جيدا للتمكن منه

yousse
05-10-2016, 09:15
المحتريفين افي الشموع اليبنيا يمكنهم أن يحلل أحسن ،إن الناس ادلين لا يستخدمون الشموع فت يتجرتهم أو تحليلهم لصفقات

doaa sary
05-11-2016, 19:16
ممكن بس نسبة النجاح ضعيفة
يعنى مثلا سعات شامعه ابتلاعية يعنى شامعه هابطة وبعدها شامعه صاعده اكبر منها
وتلاقى اللى بعدها هبطت مع ان المفروض تصعد
بيبقا لازم تدمج حجات تانية وترند ومؤشرات تساعدك ف معرفة الاتجاهات

kary
05-11-2016, 19:54
او السوق رايح على فين من شكل الشمعة او ايه السيناريهات المتوقعة وفيه شروحات لمناذج لشموع اليابانية توضح الفكرة

zaza0519
05-16-2016, 17:51
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
شكرا لك عن طرحك هدا الموضوع
أتمنى لو جميع الأعظاء أن يبدون لنا بمواضيعهم المتعلقة بالفوركس كي نستطيع فهم هدا السوق الغامض

ma2250
05-16-2016, 18:56
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته تحيه للجميع الشموع اليابانيه فكرتها بسيطه جدا
ويمكن الاعتماد عليها فقط ولكن بعد دراسه انماطها بدقه فهناك انماط تدل علي انعكاس الاتجاه واخري تدل علي الاستمرار في نفس الاتجاه ويمكنك الاستفاده من ذلك في التداول

never
05-17-2016, 12:34
مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصتالفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر

best39
05-18-2016, 12:59
إخـوانـي فــي الله الســــلام عليكـــم و رحمـــة الله و بركاتـــه :
الشموع اليابانية اخي مخصصة لمعرفة اسعار العملات فهي تحدد لك سعر الافتتاح وسعر الاغلاق وادنى واعلى سعر

dhmo
05-18-2016, 14:06
إخـوانـي فــي الله الســــلام عليكـــم و رحمـــة الله و بركاتـــه :

ممكن تكون مفيده لو تم عمل خطه ناجحه هنا بردو في حد ذاتها احد اهم الاسباب الي بتحقق النجاح للمتاجر وعلشان كده لازم المتاجر هنا يحاول يفهم المجال
كويس الاول علشان يعمل لنفسه خطه جيده

youssf
05-18-2016, 14:14
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته أخي الكريم ان دور الشموع اليابانية دور كبير وفعال الى حد ما في تحديد
اتجاه السوق وتحديد اتجاه السعر من ارتفاع وهبوط وكن لايمكن التركيز عليها لوحدها واغفال باقي الرموز

mohcine amari
05-18-2016, 16:54
بسم الله الرحمن الرحيم
حي الله من لفانا وياك صباح الخير احبتي الكرام
الشموع اليابانية اخي مهمة جدااا
السلام عليكم اخواني ورحمه الله وبركاته

---------- Post added at 02:54 PM ---------- Previous post was at 01:08 PM ----------

******بسم الله الرحمن الرحيم ******
تتسابق الكلمات وتتزاحم العبارات لتنظم عقد الشكر الذي لا يستحقه الا انت
الشموع اليابانية المغيرة للاتجاه تعطي افضليتها في الفريمات الكبار
*****السلام اخواني تقبلو مروري الكريم*****

mohamedmohsen
05-20-2016, 03:55
موضوعك فى غايه الروعه اخى العزيز الفاضل مشكور جدا
على بذل هذا المجهود ونتمنى ان نستفاد منك دائما

---------- Post added at 12:55 AM ---------- Previous post was at 12:54 AM ----------

شمعه بتبينلك العسر فتح وقفل علي سعر كام واعلي وادني مستوي السعر وصله
فانت اتعلم التحليل الفني والاساسي علشان تعرف تحدد

akram bahnsawi
05-20-2016, 04:52
شكرا اخى العزيز لهذة المعلومات المهمة لكل المتداولين الجدد و نتمنى المزيد من هذة المعلومات المفيدة و الشكر على هذا الاهتمام

مبتدئ و لكن...
05-20-2016, 11:15
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
مواضيع منتدى فوركس العرب في معظمها جيدة و توجد بعض الاستراتيجيات مربحة جدااا و خصوصا التي تتعامل مع الموفينجات لو اضفنا اليها فقط متتاليات الفايبوناتشي راح تصبح اكثر قوة ، بالنسبة للردود فانها تقريب كلها متشابهة و كلها كوبي باست ، و اكيد ادارة المنتدى تعرف ذلك على كل حال موفقين للاعضاء الكرام و انا واحد منهم هههههه دمتم سلام

messaoud43
05-26-2016, 13:12
الســـلام علـــــيــــكم و رحمــة الله تعـــالى و بــــركــاته
أخـــي العزيز أنــصـــحـــك بـــزيـارة الفضاء التعليمــــي للمنتــــــدى
بالتـــــوفيـــــــــق للجــــميـــــع موفــــــقـــون انشــــاء الله

messaoud43
05-28-2016, 13:11
الســـلام علـــــيــــكم و رحمــة الله تعـــالى و بــــركــاته
أخـــي العزيز أنــصـــحـــك بـــزيـارة الفضاء التعليمــــي للمنتــــــدى
بالتـــــوفيـــــــــق للجــــميـــــع موفــــــقـــون انشــــاء الله

hossam123
05-28-2016, 13:14
يساعد استخدام الشموع اليابانية بالتزامن مع بعضها البعض في تحديد توجهات السوق عبر تسليط الضوء على تناوب السيطرة بين المشترين والبائعين. وبالتالي يمكن أن تقدم نماذج الشموع إشارات مثل انعكاس

neverlityou
06-09-2016, 01:01
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هوالمشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة والمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

موفينج افريج
06-09-2016, 02:00
انا من المبتدئين فى سوق الفوركس وعلى ذلك لا اعرف ما المقصود بالنماذج السعريه حيث انا اقوم بالتعلم من خلال المنتدى التعليمى
ومن خلال شخص محترف ولذلك لا اعرف الاجابه على سؤالك واتمنى لك التميز

kaka25
06-10-2016, 01:17

islam bahnsawi
06-10-2016, 04:53
يكفى التعامل بالشموع اذا كنت خبير بها الشكر الخالص للاخ الكريم صاحب هذا الموضوع و
يلقى الضوء
ومفيدة و يشكر كل من فى المنتدى

لمشاركتة لانها توفر الوقت

dora1
06-14-2016, 12:39
اخى العزيزمشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة التي تقدمت بها و أتنى ان يعرف الإخوة الكرام كيف يستفيون منها إن شاء الله والمهم التعليم اولا وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى الفوركس بارك الله فيك اخي على هدا الموضوع الجميل و ربي يجعلو في ميزان حسناتك الله يهدينا و يهدي جميع المسلمين

KHALIDOO7
06-14-2016, 17:35
الاوقات اللي بتكون امنه للتداول والسعر بيتحرك فيها بسلاسه هي الاوقات اللي مفيهاش اخبار علي العملات اللي انت هتشتغل عليها
لان اوقات الاخبار السوق بيصيبه الجنون
وتقدر تتابع الاخبار الاقتصاديه من الموقع ده www.forexonline1.com/calendar.asp

rapeaezzat
06-14-2016, 18:12
اهلا بكم اعضاء المنتدى الكرام
بالتاكيد يا اخى لازم تعرف التحليل الفنى والاساسى
لانهم مهمين ولكن الشموع اليابانية هى التى تساعد على حالة السوق و
بالتوفيق للجميع هنا فى هذا المنتدى ان شاء الله

nonam
07-25-2016, 15:21
السلام عليكم ...الشموع اليابانية من اهم الادوات اللي من الممكن التعامل معاها ومن المهم جدا ان يكون التعامل مع الحساب الحقيقي الاهم في التعامل مع الادوات الهامة ومن المهم جدا ان يكون الحساب الحقيقي في التداول الاهم
بالتوفيق ان شاء الله في التداول

ابوفؤاد
07-25-2016, 15:28
الامر مكمل بعضه البعض و انت ان تتاع الشموع لابد لك م اى مؤشر يؤكد او ينفى الشمعه الت تاها و ايضا من الممكن لك ان تعلم ان البرايس اكشن يعتمد اعتمد كليا على الخبره و الممارسه بالمجال

ahmedhanafy
08-22-2016, 00:51
السلام عليكم ... مشكوور اخي الفاضل علي سوالك بخصوص الشموع اليابانيه فهي عباره عن رسم بياني
توضحي بيظهر العسر فتح وقفل علي سعر كام واعلي وادني مستوي السعر وصله .

snipper2016
08-22-2016, 00:58
الشموع اليابانية من الادوات التي تساعد الواحد على معرفة السلوك السعري و التنبا بالحركة القادمة للزوج لكن يفضل اضافة ادات اخرى كفلاتر للمساعدة

hunter_world
08-22-2016, 01:10
دا بيكون عن طريق البريس اكشن لازم تتعلم البريس اكشن عشان تقدر تفهم حركات الشموع اليبانيه وازي تفيدك بشكل كبير و النماذج برضو

bechirbenchagra
08-31-2016, 16:52
الشموع اليابانية هي طريقة لعرض المعلومات على الرسم البياني للسعر خلال مدة زمنية معينة. يتم تمثيل الشموع بلونين مختلفين بحسب ما إذا كانت الشمعة صعودية (أي أن سعر الإقفال أعلى من سعر الفتح) أو نزولية (أي أن سعر الإقفال أقل من سعر الفتح).

الألوان المختلفة لجسم الشمعة تساعدنا في التعرُّف بسرعة على ما إذا كانت الشمعة صعودية أم نزولية،

ساره1
08-31-2016, 16:55
اهلا اخي الكريم انا ايضا استعمل الشموع اليبانية في التداول وايضا التحليل والحمد لله
بخصوص الشموع اليبانية انا اجدها انها احسن شيء للتداول

NANOF
08-31-2016, 20:31
السلام عليكم
و شكرا

الشموع اليابانية و السلوك السعري ممكن جدا الاعتماد فقط على السلوك السعري بالشموع بالاضافة الى الترند او الاتجاه العام
لان السلوك السعري يدخل فيه انواع من الشموع المعروفة مثل البين بار او الشمعة الابتلاعية و غيرها و هي قوية جدا اذا ما اخذت مع الاتجاه العام

Samirghatas
10-25-2016, 22:07
اخى الكريم اكيد لا طبعا لا يمكن الاعتماد على الشموع فقط او البرايس اكشن
لانة تحدذ كثيرا ولاكن لابد ان تكون فى مناطق معينة حتى تدل على انطلاق السعر

ebn masr
12-27-2016, 20:24
مش عارف بصراحة علشا ن اكون واضح وصريح فى ماقوله بشكل مظبوط وواضح وسليم واتمنا منك كل الموضوعات و تقبل مرورى

محمد صلاح
12-27-2016, 21:07
اكيد اخى العزيز الشموع اليابانسة مهمة جدا ويمكن الاعتماد عليها بشكل اساسى خاصة الشموع المعروفة زى الهامر والرجل المشنوق والغربان الثلاثة

zizoo99
12-28-2016, 14:03
و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته
يا اخى هناك من الشموع من تأخذ الشكل الخاص بها كدلالة او علامة على تغير الاتجاه السعرى مثل شمعة الشهاب الساقط او المطرقة او الرجل المشنوق او غيرها من الشموع و لكن اساسك هو التحليل الفنى

ali gamal
12-28-2016, 14:07
إن مسألة قراءة الشموع استنادا إلى مكان إقفال الشمعة على الرسم البياني مسألة في غاية الأهمية وتدخل ضمن التحليل الفني الصائب، وهناك طريقتان تعلمك كيفية قراءة أسعار الإغلاق على شارتات الشموع اليابانية من على الرسم البياني لأي فريم زمني، تكمن في :-
الطريقة العادية.
الطريقة الاحترافية

magic777
12-28-2016, 14:50
التعامل مع الشموع اليابانيه اخي يحتاج الى العمل على الفريمات الكبيره فقط حاليا نظرا لصغر متوسط الحركه وهنا هتلاقي الشموع لا تأتي
بالنتيجه الجيده الي كانت عليها زمان

بدر اشطيبي
12-28-2016, 14:56
الشموع اليابانية احد المكونات الرئيسة للتحليل الفني الكلاسيكي بالخصوص
وبالتالي فالعمل من خلالها يعتبر من بين الشروط الاساسية للنجاح

AHMED NOLE
12-28-2016, 19:02
الشموع اليابانيه فى السوق هى افضل مؤشر ممكن تتعامل معه فى توقع لسعر فى اوقات معينه

وعموما ممكن متابعه بعض الكتب اللى بتشرح اشكال الشموع اللى ممكن تعامل بيه اف ى التوقع

fares2alex
12-29-2016, 00:09
اخي الغالي نحن نتستخدم الشموع اليابانية لكي نعرف السعر ارفع كم من النقاط او انخفض كم من النقاط

وبيكون طبعا حسب الفريم بيحدد الوقت الذي ارتفع فيه زوج العملات او انخفض فيه سوق العملات ولا غنى عنها

محمد صلاح
12-29-2016, 00:37
سؤال حلو اخى العزيز طبعا الشموع اليابانية من اهم الادوات التى يمكن ان نعتمد عليها فى الدخول الى الصفقات ودون الاعتماد على اى مؤشر

alihassib0
12-29-2016, 00:48
كلما انت الفلاتر اكثر كانت المصداقية اكبر و احسن و يحقق ارباح و ليس خسائر و بــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــالتوفيق لجميع اعضاء المنتدى الكــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــرام وفقك الله الجميع لكـــــــــــــل خير و بارك الله في حياتكم و مماتكم

forexaly5
12-29-2016, 00:57
السلام عليكم ورحمة الله تعال وبركاته أخي العزيز
يعد من أحس الوسائل جيدة في تعامل بها في السوق التداول بالتوفيق للجميع

بدر اشطيبي
12-29-2016, 01:05
الشموع اليابانية طبعا لاتشتغل لوحدها بمعنى ان هناك نماذج فنية يمكن
الاعتماد عليها كالهيد اند تشولدرزو الدابل توب او بوتم شكرا اخي

Samira shabban
12-29-2016, 01:09
السلام عليكم اخى الكريم شكرا لك على هذه المشاركه..
وطبعا الشموع اليابانيه من اهم ادوات المتداول وذلك لسهولتها فهى تساعد المتداول على فهم اتجاهات الاسعار ومن هو المسيطر على السوق المشترين او البائعين

drnadaelsayed
12-29-2016, 01:18
اللهم صلةى وسلم على سيدنا محمد صلى الله عليه وسلم
انا ارى ف هذه النقطة الهامة فى الفوركس ان الشموع اليابانيه في ذت نفسها بسيطه جدا عباره عن شمعه بتبينلك العسر فتح وقفل علي سعر كام واعلي وادني مستوي السعر وصله
والتنبا بالحركة القادمة للزوج لكن يفضل اضافة ادات اخرى كفلاتر للمساعدة

GHOST_07
12-29-2016, 01:38
السلام عليكم
الشموع اليبانية يلزمها شرح لكي نستفيد منها افيدك ببعض ما اعرف
شمعة الدوجي الصباحية
هي نوع من شموع الدوجي وتتكون من 3 شموع طويلة لونها احمر او شمعة واحدة حمراء كبيرة اثناء الاتجاه الهابط + شمعة الدوجي + شمعة خضرء في هذه الحاالة اتوق الاتجاه نحو الصعود وقم بالشراء اثناء الشمعة الخضراء ونسبة النجاح حسب الخبرا حوالي 80/100

m7med09090
12-29-2016, 02:34
<<السلام عليكم و رحمة الله وبركاته>>
هي من الادوات القوية في التحليل لكن لا يمكن ان تعتمد عليها لوحدها يجب ان تضيف معها اي اداة للتاكيد و اتمني من الله ان تكون في تمام الصحة والعافية و اتمني من الله ان يرزقنا جميعا

magic777
12-29-2016, 15:03
الشموع دي بس تقرأ بيها الشارت حاليا وهيا غير كافيه ابدا للاعتماد عليها لوحدها زي زمان بسبب عدم وجود ترند واضح يومي وهنا
مش هتقدر تستفيد منها في العمل اليومي

ayoubfc
12-29-2016, 18:39
والتنبا بالحركة القادمة للزوج لكن يفضل اضافة ادات اخرى كفلاتر للمساعدة.

bakup28
12-29-2016, 18:57
يمكن استعمال الشموع اليابانية و الاعتماد عليها في المتاجرة
وهل هل يمكن الاستغناء عن باقي الفلاتر و الاكتفاء
بالشموع اليابانية فقط في التحليل.

csebai12
12-30-2016, 00:42
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته مشكور اخي على الموضوع
تعتبر الشموع اليابانية من اهم الادوات التي تشرح الخالة النفسية للمتاجرين في السوق عن نفسي افضل استعمالها مع الادوات الاخرى

rapeaezzat
12-30-2016, 01:48
بسم الله الرحمن الرحيم
اخى الشموع اليابانية هى مهم لانها بتحدد السعر كام قبل فتح
او دخول اى صفقة للتدوال وانا بشكرك على موضوعك الرائع ده وبالتوفيق

Samira shabban
12-30-2016, 02:05
السلام عليكم اخى الكريم شكرا لك على هذه المشاركه وانصحك بزياره القسم التعليمى للمنتدى حيث توجد الفيديوهات التى الشموع اليابانيه وانواعها..

alatn123
12-30-2016, 02:14
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اخي الكريم
الشموع اليابانية لها دلالات عديدة و كثيرة و نماذجها متعددة انصحك بقراءة كتاب يشرحها شرح مفصل
بالتوفيق يا غالي

zezo3
12-30-2016, 02:55
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ... طبعا يمكن ان تعتمد على الشموع اليابانيه فقط فى التداول بس الموضوع مش سهل خالص انما موضوع عايز احترافيه شديده لأنواع الشموع .

ahmedahmed1
12-30-2016, 06:27
الشموع اليابانية موضع مهم جدا ويجب على كل متاجر ان يعرف كيف يتعامل مع الشموع اليابانية ولا ينبغى ان نعتمد على الشموع اليابنية فقط فممكن الشموع تخدعك كثيرا

alonsoo
12-30-2016, 09:15
هى افضل شمعة انا شايفها من وجهة نظرى هى شمعة البين بار بس دى مش فى اى مكان يتم اعتمادها للاسف لانها لازم تكون عند الترند او
عند دعم او مقاومة فيتم اعتمادها فى تلك الحالات فقط

waelmma
12-30-2016, 10:54
:o:yahoo::yahoo: بارك الله فيك اخى الكريم
اليابانية لها فيديوهات كثيرة على القسم التعليمى وبارك الله فيك

محمد صلاح
12-30-2016, 12:00
اكيد اخى العزيز الشموع اليابانية يمكن الاعتماد عليها لانه بجد مهمة جدا والسعر بيحترمها مثل شمعة الهامر مثلا او الرجل المشنوق دليل على انعكاس السعر

midouknight
12-30-2016, 12:04
أخي الغالي وجب التنويه كون
المتاجرة على الشموع اليابانية مميزة لكن لا يمكن
أن تكون وحدة يجب أن تكون مقرونة بتحليل فني وكلاسيكي على الأقل

antr
12-30-2016, 12:52
اخى الشموع لابد ان تعرف انوعها وهل هى شموع انعكاسية ام شموع استمرارية وبالفعل السوق بيكون محتاج تحليل الشموع بشكل كبير جدا

magdy mahmud
12-30-2016, 13:05
استاذي الغالي السلام عليكم ورحمة الله وبركاته الشموع اليابانية هي افضل اختراع في الفوركس ممكن تعتمد علي الاشكال ودخول الصفقات علي هذا الاساس هناك شموع للبيع وهناك شمع للشراء بالتوفيق اخي الحبيب

magic777
12-30-2016, 13:28
اخي الشموع حاليا تقرأ بيها الشارت بس هيا مهمه كشارت معين يظهر الاسعار لكن الي كانوا مركزين عليه زمان واشكال الشموع وكده حاليا
تأثيرها ضعف ومش ليها الاهميه الكبيره بتاعت زمان

محمدفؤاد
12-30-2016, 14:13
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى الغالى لشموع اليابانية معبرة جدا عن حالة السوق
وسهله القراءة بسهولة ولكن الشموع تعبر عن ما حدث فى افتره الشمعه فقط

hoos
03-01-2017, 23:41
بس حضرتك هي الشموع اليابانية صحيح ليها نسبة كبيرة في الحكم علي دخول
الصفقة او استمرار الاتجاه او عكسه عن طريق النماذج السعرية بس لا ماتنفعش لوحدها

emin14
03-01-2017, 23:45
للمحترفين فى الشموع اليابانية موضع مهم جدا ويجب على كل متاجر ان يعرف كيف يعمل مع الشموع اليابانية ويقدر يحد من على الشموع اليابانية كل شئ

stethoscope
03-02-2017, 00:35
بصراحة يا اخى رايت ععد كبير من الاعضاء بالمنتدى يؤكد ان الشموع اليابانية يمكن الاعتماد عليها وحدها فى الصفقة. وانها افضل ما يرصد حركة المؤشرات ويوجد رسومات بيانية وفديوهات تشرح السموع اليابانية جيدا جدا باكثر من قسم فى المنتدى

المهم
03-02-2017, 11:46
يا سلام الشموع اليابانية امممممممم و الله يا اخي الكريم للدي يتكنها و يعرف معناها جيدااا ممكن يحقق ارباح كثيرة جداااااااا و لكن اكيد
ليس لوحدها لواضفتها مع الكلاسيكي او مع اي مؤشر اخر كالموفينج و خصوصا موفينج 200 او البولينجر باند
باعداتاه الافتراصية و اولاستوكايتيك و تحديد مناطق التشبع البيعي او الشرائي راح تجد ظالتك

skylol
03-06-2017, 00:34

اخي الغالي موضوع الشموع الى الان لم استوعبه وقريبا راح ابدا تعلم الشموع وبالتوفيق للجميع

kalimiro0
04-28-2017, 15:59
نعم ممكن تستغني عن كل شيء وتستخدم الشموع اليابانية وخصوصــــا

شمعة الهـــامر والشوتنج ستــــار

لكن من الأفضل أن تدمجهــــا مع التحليل الكلاسيكي

ولن أقول لك النتائج أتركك تكتشف سحر هده الأداة اليابانية

مع التحية وبالتوفيق

بشير حمدان
04-28-2017, 16:03
السلام عليكم
ان الشموع اليابانيه لها دلالا ت فى التداول صادقه بنسبه كبيره ولكنها جزء فقط من اللعبه لابد من تحديد الاتجاه العام للشارت ومناطق الدعم والمقاومه ثم تتبع اشكال الشموع ........

hussien_naguib
04-28-2017, 16:08
يمكن الاسسسسسسستغناءءءءءءء اذا كاااااااااااااااااااااااا ن ييممممممممممممممممممممممم كن عززززززززززيزي الاااااااااستغناء عن الررررررررببببببببببببببب بببح

shr
04-28-2017, 16:15
الشموع اليابانيه بدت لي فالبدايه من اصعب الاشياء فالتادلو لكن الان لا غنى عنها لانها تلخص كل العمليات للعمله بشكل دقيق وكلاسيكي وسهل
اغلبيه المتداولين يستخدمونه ان لم يكن الكل فالتحليل بالتوفيق وشكرا

almajek22
04-28-2017, 16:18
اخي الكريم في مجال الفوركس كلما كانت التحليلا ت كثير وتستخدم اكثر من شي في التحليل كلما كان افضل يعني لا تهمل شي عليك ان تتعلم التحليل الاساسي ومعرفه الاخبار وتاثيرها علي العمله ثم التحليل الفني بجميع اشكاله من ترند ودعوم ومقومات وشموع يبانيع ومؤشرات وغيرها

KARIM2017
04-28-2017, 16:21
تحيه طيبه وبعد
اخي الفاضل كنت اتمني ان اساعدك ولكني له جديد
اتمني ان تستفيد من تعليقات اهل الخبره في الفوركس ونتعلم جميعا منهم

cladiator2007
04-28-2017, 18:49
الـسـلام عليكـم ورحـمة الله وبـركاتـه
مـوضـوع رائـع وجـمـيـل واسـتـفـدت منـه كـثـيـرا
شـكـرا لــجـهـودك وتعـبـك فى نشـر هـذا الـمـحتـوى الاكـثـر مـن رائـعتحياتى لجميع اعضاء مـنـتـدى فـوركـس الـعرب الـكـرام
دمـتـم فـى حـفـظ الله والـسـلام عـلـيـكـم ورحـمـة الله وبـركـاتـه

elmister
05-09-2017, 11:09
بسم الله الرحمن الرحيم اخي الحبيب تحياتي وتقديري لحضرتك وبعد الشموع اليابانية من اكثر الادوات التي تساعد الواحد على معرفة السلوك السعري... تقبل مروري وشكرا

hassan elshafaay
05-09-2017, 11:46
السلام عليك ماخي الكريم بصراحه انا معنديش فكره عن استخدام الشموع اليابانيه ولكن انصحك الافضل انك تزور القسم التعليمي الخاص بالمنتدي هتلاقي شرح وافي جدا للشموع اليابانيه

Mhd nour
05-09-2017, 11:47
هى افضل شمعة انا شايفها من وجهة نظرى هى شمعة البين بار بس دى مش فى اى مكان يتم اعتمادها للاسف لانها لازم تكون عند الترند او
عند دعم او مقاومة فيتم اعتمادها فى تلك الحالات

Mr Fathy
05-09-2017, 12:04
بسم الله الرحمن الرحيم والله يا زعيم انا لسه مشتغلتش على التحليل الفنى للشموع اليابانية انما سمعت انها قوية جدا فى التحليل وممكن فعلا الاعتماد عليها لوحدها

btareq
05-09-2017, 12:23
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخوانى اعضاء منتدى فوركس
اخى العزيز الفاضل مشكور جدا
تقبل مروري جزاك الله خير

fouadar
05-09-2017, 13:32
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته كل عام وانتم بخير اخوانى اعضاء منتدى فوركس
الشموع اليابانية هي طريقة لعرض المعلومات على الرسم البياني للسعر خلال مدة زمنية معينة. الرسومات البيانية بالشموع اليابانية نوع من رسومات OHLC البيانية
تقبل مروري جزاك الله خير

Hamza El36
05-09-2017, 13:55
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.
ألشموع اليابانية من أفضل المؤشرات التي يستطيع المتداول الإعتماد عليها,...
لكن صراحة لا أعرف كيفية استخدامها..
بالتوفيق للجميع بإذن الله..
وتقبل مروري..
تحياتي.

murad11
05-13-2017, 14:33
على حسب اطلاعي فمن الممكن الاكتفاء الشموع فقط وهذا الاسلوب يسماء مناطقا العرض والطلب وهي تعمل على الفريمات الكبيرة (اليومي والاسبوعي) وتحقق ارباحاً كبيرة

mostafa ilsawi
05-13-2017, 14:54
باسم الله الرحمن الرحيم
الاخ الكريم بعد السلام عليكم و رحمه الله و بركاته الشموع اليابانيه هي اهم شئ يعتمد عليه المتداولون في التحليل الفني و عقد الصفقات و عمل استراتجيات اداره الاموال ادره صحيحه تحقق الارباح
تقبل نحياتي

zunebha
05-13-2017, 14:58
السلام عليكم ورحمة الله وتعالى وبركاته
الشموع اليابانية من احسن الاستراتحيات هكدا تعلمت.
بارك الله فيك وجزاك الله كل خير بالتوفيق.

rayzigar
05-16-2017, 10:08
انا ارى ان اشكال الشموع اليابانية ممكن تكون مهمة في توقع اتجاه الشمعة القادمة وشكلها انما لا تكفي نعتمدها لوحدها
الافضل ياا خي الاعتماد على اكثر من نوع واساس توقع حتى يكون الاخير في قمة القوة ويسير في الاتجاه الصحيح

عبد الرحيم رافا
05-16-2017, 15:13
السلام عليكم و رحمة الله
للمعرفة و للافادة انا ارى ان الشموع اليابانية امر مهم للغاية ولا يجب اهماله ابدا و يجب المطالعةعلى كل انواعها

nour3iny
05-16-2017, 15:14
السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته
لتعتمد على الشموع اليابانيه يجب معرفتها جيدا وكيفيه العمل بها من خلال القسم التعليمى تقبل مرورى

number1
05-16-2017, 15:17
طبعا اخي الكريم عليك ان تتاكد باستخدام الشموع اليابانيه لانها مهمه جدا جدا في التداول على ازواج العملات المختلفه و المعادن و يتم استخدامها في سوق الفوركس بشكل مكثف واسع النطاق ولكن لا يمكن استخدام الشموع اليابانيه فقط في التحليل ويتم استخدام بعض المؤشرات الفنيه الموجوده على منصه التداول مثل موشر البولينجر باند مؤشر الاستوكاستك

ehab soliman
05-16-2017, 15:17
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ....... اخى الكريم الشموع اليابانى هى اساس الشارت فهى تعمل كمؤشر لحركة الاسعارم للعملات فتوضح حركة الاسعار من صعود او هبوط ولا يمكن الاستغناء عنها فى استراتيجيتك فهىىالتى تبنى عليها الخط والاهداف والاستراتيجيات

moha-star
05-16-2017, 16:42
*الســــــلام علــــــــــــيــــكم و رحمــــة الله تعالى وبركـــــــاتـــه*

لا يا اخي الكريم اعتقد انه يجب عليك اضافة ادوات اخرى لان الشموع اليابانية غير كافية وحدها

لتعطيك نتيجة اتجاه السعر

asmaamagdy
05-17-2017, 01:38
بسم الله الرحمن الرحيم وبه نستعين
اللهم صلى على محمد صلى الله عليه وسلم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته انا ارى فى هذه النقطة التى هى من اهم نقاط الفوركس التى تستحق النقاش ان طبعا الشموع اليابانيه في ذت نفسها بسيطه جدا عباره عن شمعه بتبينلك العسر فتح وقفل علي سعر كام واعلي وادني مستوي السعر وصله وغالبا انت هتلاقي كل الاستراتيجيات بتاعت التداول بتعتمد علي الشموع اليابانيه وتحليلاتها والتنبا بالحركة القادمة للزوج لكن يفضل اضافة ادات اخرى كفلاتر للمساعدة تقبل مرورى ... بارك الله فيك اخى وجزاك الله خيرا .... بالتوفيق لك ولكل اعضاء منتدانا الكريم

sinaa
05-18-2017, 23:30

ilyess
05-19-2017, 00:34
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على أشرف المرسلين سيدنا محمد وعلى آله وصحبه ومن تبعه بإحسان إلى يوم الدين،أما بعد

Ahmedtito22
05-19-2017, 00:39
السلام عليكم و رحمته و بركاته
تحية طيبة و بعد اخى العزيز
اشكرك اخى العزيز على موضوعك الهادف و الرائع
و لكم جزيل الشكر اخى

M0hsenalawady
05-19-2017, 01:02
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاته
اخي العزيز طبعا الشموع اليابانية من أفضل الطرق للتحليل الفني ولكن من المهم جدا دراسة المؤشرات الهامة جدا مثل البولينجر والاستوكاستك والتحليل الاساس

bassoumy
05-20-2017, 18:26
السلام عليكمورحمه الله وبركاته كل جه موجود في علم اسمه البرايس اشكن انا بحاول ادرسه جيدا دلوقتي وان شاء الله تعالي ربنا يوفقنا ونتعلمه علي خير ونحقق منه ما نريد

مصطفي السيد
05-20-2017, 18:33
اعتقد اننا لا يجب ان نهمل اي اداه تستطيع ان تساعدنا
في التداول فاستخدام المؤشرات المختلفه للتاكيد علي التحليل مهم جدا

LAIRB
05-20-2017, 18:37
السلام عليكم ورحمة الله وتعالى وبركاته
الشموع اليابانية يا اخي من وسائل كتابت اتجاه العملة والدي يعتمد عليها اغلب المتداولين
بالتوفيق للجميع

tahar2015
05-20-2017, 18:39
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
الشموع اليابانيه تحتاج للمارسه والمراقبه للشراط حتى تفهم طريقة العمل بها احسن من دراستها من الكتب
بالتوفيق للجميع

Ahmedtito22
05-20-2017, 18:41
السلام عليكم و رحمته و بركاته
تحياتى لك اخى العزيز
موضوعك رائع و مهم جدا يا اختى و يا ريت الناس تتبعه
و لك اخى الكريم جزيل الشكر

mahmoud552
05-20-2017, 21:00
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
لا يمكنك الاعتماد على الشموع فقط اخى لابد من التعلم احد انواع التحاليل
نتمنى التوفيق للجميع
تقبلو مرورى

M0hsenalawady
05-20-2017, 21:14
اخي العزيز اعتقد ان الشموع اليابانية من أفضل الطرق للتحليل الفني وانصحك بزيارة القسم التعليمي بالمنتدى ودراسة الفيديوهات اللي في المنتدى

abo.tali.wtalin
05-20-2017, 21:33
بسم الله الرحمن الرحيم
انا لسة جديد ومعنديش المعلومة دى بصراحة
ارجو من الاخوة فى المنتدى افادتك
وبرجاء تقبل مرورى على مواضيعك

amir anwar
05-25-2017, 18:24
السلام عليكم . قراءة الشموع اليابانية امر مهم جدآ و قراءة الشموع اليابانية انواع منها شمعة البين بار و الشمعة الأبتلاعية
وايضآ شمعة الرجل المشنوق و كل هذه الشموع تعطيك اشارة لكي تعرف قوة الأتجاه او الاتجاه سوف يتغير

yousee
05-25-2017, 19:15
إن الشموع اليبانية تستعملها لكي تعرف مالدي يحدت في السوق ومن الدي يسيطر و أين يوجد البائعين والمشترين و كدلك لكي تعرف المناطق القوية للدخول فيها

shr
05-25-2017, 19:28
تقدر تستخدم الشموع اليابانيه في التحليل بس مفيش داعي تستغنى عن باقي ادوات التحليل لانهم كلهم مفيدين ...وشكرا

m7med
05-25-2017, 19:35
((السلام عليكم و رحمة الله و بركاته ))
انا عن نفسي اخي الكريم اعتمد علي الشموع اليابنية اعتماد كلي في التحليل و في نهاية هذا الموضوع الرائع اتمني من الله ان تكون في تمام الصحة والعافية وايضا اتمني من الله ان يرزقنا من هذا المجال الرائع

Samira shabban
05-25-2017, 20:03
طبعا الشموع الييابانيه من اهم انواع المؤشرات الفنيه التى تساعدنا على فهم اتجاه
الاسعار فى الاسواق وانصحك بدخول القسم التعليمى او مشاهده الفيديوهات التى تشرح طريقه عمل الشموع ..

settouti
05-25-2017, 20:11
باسم الله الرحمان الرحيم

نشكركم على مشاركاتكم في المنتدى و على المواضيع الهامة المطروحة و أرجو أن تكون هناك إجابات مفصلة على التساؤلات ليستفيد الجميع
فأنا مبتدئ و لا يمكنني المشاركة برأيي و أرجو أن تبسطو الإجابات
أخوكم أحمد الجزائري مبتدئ في الفوركس
:bravo::happy::yahoo:

fouadar
06-07-2017, 17:31
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته كل عام وانتم بخير اخوانى اعضاء منتدى فوركس
لطريقة الشموع اليابانية فعالية عظيمة في التعبير الدقيق والواضح في نفس الوقت عن حركة سعر العملة في الاسواق المالية
تقبل مروري جزاك الله خير

zeze2017
06-07-2017, 17:32
الســـــــــــلام عليــــــــكم ورحــــــــمه الله وبركــــــاته ان كل متـــــــــــداول فى ســـــوق تـــــــــداول العمــــــــــلات الاجنبيـــــــــــــة لابد من الصبر على الصفقات لانها من قوانين ومبادئ الفوركس

mohsen massad 120
06-08-2017, 00:26
بسم الله الرحمن الرحيم
شكرا اخى الكريم على هذا الطرح
و الشموع اليابانية من اهم الاشكال وانصحك
بتعلم البرايس اكشن لتعرفهم اكثر
وشكرا

forexman11
06-10-2017, 13:36
يوجد كتاب للشموع اليابانيه عليك انت منزله من خلال الانترنت و تقريبا كده لو تعرف جميع اشكال الشموع اليابانيه و هذا جيد جدا على الاطلاق وذلك ليس استخدام التحليل من ازواج العملات المختلفه

omar2017
06-10-2017, 15:01
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته بالطبع الاحتراف فى الشموع اليابانيه امر شديد الصعوبه يجب على الجميع تعلمها جيدا من اجل الوصول الى طرق النجاح

M0hsenalawady
06-10-2017, 18:43
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاته تحياتي
اخي العزيز الشموع اليابانية من أفضل الطرق للتحليل الفني ولكن من المهم جدا دراستها جيد ا وانصحك بزيارة القسم التعليمي بالمنتدى ودراسة الفيديوهات اللي فيه

mostafa2
06-12-2017, 15:40

fathi22
06-12-2017, 16:26
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخي الفاضل
الموع اليابانية يمكنك الاعتماد عليها كادوات مساعدة فقط وليس اعتمادا كليا

shr
06-12-2017, 16:27
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته. ..انا للان لم اجد احد يستخدم سوى الشموع اليابانيه في تحديد اتجاه السعر ويمكنك الاعتماد عليها في انواع التحليل

number1
06-12-2017, 16:27
بل يا زميل العمل به الشموع اليابانيه في الشموع اليابانيه تستخدم فيها تحليل فني دقيق جدا على ازواج العملات المختلفه و ابو استخدام الشموع اليابانيه يمكنها جميعا تحقيق التحليلات ناجحه جدا في سوق الفوركس وتحقيق ارباح من صفقات ناجحه جدا في السوق

migoo
06-12-2017, 16:48
فتح البرنامج المتعلق بالتداول عبر الإنترنت. تسجيل الدخول إلى حساب التداول باستخدام اسم المستخدم و كلمة المرور الخاصة بك . عندما تبدأ شاشة العرض , يتعين عليك أن تبحث و تجد السهم الذي تنوي المتاجرة به, وأن معلومات السوق الموجودة أمامك هي معلومات صحيحة.

فتح الرسم البياني لعرض إطار المخططات الرئيسية.

راقب السوق، و انتظر حتى يتلائم السوق مع وضعك للدخول في عمليتك التجارية.

بعد أن كنت قد دخلت التجارة الخاصة بك ، تأكد من تحديد أخذ الربح و إيقاف الخسارة ، إما يدويا أو تلقائيا بواسطة برنامج التداول الذي تستخدمه . في معظم أنظمة التداول ، ينبغي أيضا أن يكون هدف الربح هو من أجل الحد، و طلب وقف خسارة يجب أن يكون أمر إيقاف .

راقب سوق الأوراق المالية في نفس الوقت الذي لديك فيه عمليات تجارية ، و تشبث في استهداف الربح أو وقف الخسارة. أما إذا لاحظت أي تغيير في تجارتك الأمر الذي يشمل الربح أو الخسارة , فبإمكانك تعديلها من خلال البرنامج الذي تستخدمه. اعتمادا على نوع نظام التداول الخاص بك .

Marina101
06-12-2017, 17:01
معلومات غاية في الاهمية حيث استفدت من بعض الاشياء التي لم اكن اعرفها من قبل وكذلك اطلعت على بعض ردود الاعضاء وكانت هي مفيدة كذلك وانصح الجميع بالتعلم وعدم المغامرة

zakija
07-13-2017, 00:49
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته شكرا لك اخي على هذا الموضوع ومشكور على هذا المجهود الذي بدلته في كتابة هذا الموضوع المفيد
بارك الله فيك وجزاك الله خيرا

mohamed kamal fadel
07-13-2017, 01:04
السلام عليكم
راقب سوق الأوراق المالية في نفس الوقت الذي لديك فيه عمليات تجارية ، و تشبث في استهداف الربح أو وقف الخسارة. أما إذا لاحظت أي تغيير في تجارتك الأمر الذي يشمل الربح أو الخسارة , فبإمكانك تعديلها من خلال البرنامج الذي تستخدمه. اعتمادا على نوع نظام التداول الخاص بك .

---------- Post added 07-13-2017 at 12:04 AM ---------- Previous post was 07-12-2017 at 11:59 PM ----------

السلام عليكم
الشموع اليابانية اكثر الطرق التلى تؤدى الى النجاح
حاول ان تتعلمها وتدرسها بدقة متناهية

M0hsenalawady
07-13-2017, 15:11
الشموع اليابانية من أفضل الطرق للتحليل الفني ياعزيزي الفاضل وانصحك بدراستها جيد ا عن طريق الفيديوهات اللي في المنتدى او ادخل على اليوتيوب

michael1
07-13-2017, 17:44
وعليكم السلام ورحمه اللة وبركاته
صديقى الغالى فى المنتدى معانا هنا
ان من الممكن ان نعتمد
على الشموع اليابانية فى الكثير من الاحيان فعلا
على التداول على الفوركس العاكسة

YOUNESS EL-BAKKIOUI
07-13-2017, 21:00
السلام عليكم ورحمة الله الشموع اليابانية من أهم الوسائل المساعدة على تحديد الاتجاه و تعطى نظرة ثاقبة و تعطى إحساس داخلى للمتداول عن الاتجاه .....

Lord_2009
07-13-2017, 21:16
السلان عليك و رحمة الله و براكاته
بصراحة كمبتدا لا اعرف ما هي هذه الشموع لكن حسب ما علمت هي لها علاقة قوية بتحليل السوق و هي قريبة جدا من التحليل الفني و التحليل الاساسي و هي معتمد جدا من المتدارلين

ابراهيم مرسى
07-13-2017, 21:43
اختصرت الإجابة لكنك وفيت الموضوع وهناك الكثير من الكتب والشروحات للشموع اليابنية
أنصحك بالبحث والتعلم

o123
07-13-2017, 22:10
موضوعك في غايه الاهميه يا اخي الكريم واتمني ان استفاد من الاعضاء والردود علي هذا السؤال لاني مبتدا و اتمني استفاد انا والجميع

محمد حافظ 120
07-13-2017, 22:34
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخي الكريم... اما بعد... في الحقيقة اخي العزيز انا لازلت مبتديء ولم ابدا بالتداول حتي الان لذلك انا ليس لدي الخبره الكافيه لكي افيدك في هذا الموضوع....اتمني لك التوفيق اخي العزيز انت والجميع

فهمى لاشين
07-17-2017, 14:17
بسم الله
اعتقد ان هناك محترفين يعتمدون على الشموع اليابانية فقط
وهم بذلك يتاجرون على حركة السعر او البرايس اكشن وهم محترفون
تحياتى

muhammad ismail
07-17-2017, 15:49
الشموع اليابانيه من اساليب التحلي الفنى اللى تقدرتعتمد عليها فى تداولاتك لكن مش كفايه لو انت عايز تحقق ارباح كويسه لازم تعتمد على فلاتر تانيه عشان تاكد بيها التحليل بتاعك
وتكون متاكد بنسبه كبيرة من الصفقه واتمنى التوفيق للجميع

yousee
07-17-2017, 20:01
المحترفين في الشموع اليبنية يربحون الكتير من المال لكي نكون واقعين فهم لهم المللين الأن التدAول بواسطة الشموع اليباني مربح جدا وله الكتير من المزايا

hooda
08-21-2017, 15:49
والله انا شخصيا مش عارف بس انصحك انك تذهب اللي القسم التعليمي في منتدي الفوركس وتبحث في الفيديوهات هتلاقي شروحات كتير

hassansalwanagy
08-21-2017, 18:33

abdelloo31
08-21-2017, 18:42
اهلا و سهلا بك معنا في هذه الامسية الرائعة ان شاء الله في احسن منتدى عربي بالعالم
اهم الشموع اليابانية هي شمعة الطرقة و الهنغيغ مان

mostafa1995
08-21-2017, 19:15
اخي الشموع اليابانية مهمة جدا في التحليل .........
يمكنك ان تعرف اتجاه السهر وقفل على ايش الخ ..
طبعا انا انصحك ان تتعلم كل شيء وتشوف ذلك في صوت وصورة على اليوتيوب افضل :)

capoeira
08-21-2017, 19:47
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ان الامر لا يتعلق بالشموع اليابانية او غيرها إنما
الفارق هو كيفية قراءة الرسم البيانى و فهم كل ما يتعلق به و التعرف على إمكانية
اقتناص الفرص التى تتاح

sofiane14
08-31-2017, 14:06
مشكور اخي على الموضوع تعتبر الشموع اليابانية من اهم الادوات التي
تشرح الخالة النفسية للمتاجرين في السوق عن نفسي افضل استعمالها مع الادوات الاخرى

كامل
08-31-2017, 19:19
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اعتقد اخي الكريم انك في حاجه الى اضافة العديد من المؤشرات حتى تحقق النجاح

zam_bozo
09-06-2017, 15:26
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته .. يمكن استعمال الشموع اليابانية و الاعتماد عليها وحدها في المتاجرة .
أما كيف فهذا يستلزم منك دراسة استرتيجيات البرايس أكشن وهي منطقية وجيدة جدا وانا أعمل بها

mohamed el haoussi
09-26-2017, 06:25
نعم أخي يمكن ذالك :) شكرا على الموضوع ولابد من الضغط على زر شكرا لأشكرك على هاذا الموضوع المميز و الرائع، واصل على هذا المنوال
وفقك الله... و السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته ♥ ♥ ♥

waelmma
09-26-2017, 07:25
:(:(:( اخى الفاضل بارك الله فيك واعتقد انه لايمكن الاعتماد على الشموع اليابانية لوحدها فى الدخول
الى الصفقات ولكن الشموع اليابانية بتكون اداة لرسم المؤشرات والترندات ويجب الاعتماد على اكثر من اشارةدخول وليس على شىء واحد فقط

castoil
09-26-2017, 10:53
لا يا أخى الفاضل لا يمكنك الاستغناء بالشموع عن باقى أنواع التحليل لكن يمكنك اضافتها إلى التحليل لتتحقق من الصفقات التى تدخلها و تزيد من ثقتك بها لكن لا تستعمل الشموع وحدها فى التداول بالتوفيق

rahim1984
09-26-2017, 11:54
السلام عليكم
أخي الكريم :bravo:
لقد تعلمت حتى الآن أن:
كلما زاد طول جسم الشمعة اليابانية كلما دل ذلك على حركة قوية للسعر خلال فترة تشكلها، وكذلك وجود مزيد من الزخم يدفع السعر في هذا الاتجاه تحديدا.
يمكن التعرف على حالات تزايد معنويات السوق في اتجاه معين من خلال مقارنة الشموع اليابانية بعضها ببعض.
يعني الجسم الهبوطي أن للبائعين السيطرة في الوقت الحالي بينما يعكس الجسم الصعودي غلبة المشترين خلال تلك الفترة.
تشير الفتائل الطويلة إلى حدوث تغير في التوازن بين المشترين والبائعين- من جانب إلى جانب آخر- خلال تلك الفترة.
تعكس شمعة الدوجي تردد السوق حيث لا توجد غلبة للمشترين أو للبائعين.
لا نأخذ في الاعتبار سوى الشمعة المغلقة لأن توجهات السوق قد تتغير خلال فترة تشكيل هذه الشمعة.

A.mustafa
09-26-2017, 12:04
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته..
الشموع دي بس تقرأ بيها الشارت حاليا وهيا غير كافيه ابدا للاعتماد عليها لوحدها زي زمان بسبب عدم وجود ترند واضح يومي وهنا
مش هتقدر تستفيد منها في العمل اليومي..

zinebha
09-26-2017, 13:44
اخى الكريم الشموع اليابانيه هى دليلك للتداول اى هى عباره عن حركة السعؤر لذلك لا يمكن الاعتماد عليها بمفردها انما تستطيع الع عليسها كعامل مساعد ويجب ان يكون لديك استراتيجيه اخرى خاصه بك تعمل عليها مثل المؤشرات او التحليل الرقمي او الفني صم ان الشموع لها اشكال عديده يجب معرفتها اذا احببت المتاجره باستخدام الشموع مثل الرجل المشنوق والدوجي والهامر والابتلاعيه وغيرهم

benallalismail4
09-26-2017, 14:01
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم اتا اعتبر ان الشموع تحكي لنا ما بداخل السوق اي انها عبارة عن قصة يجب أن نتمعن فيها وفي تفاصيلها اي يجب ان نقرأها لانها تريد ان تبوح لنا بسر ما ويمكن الاعتماد عليها في التحليل لوحدها فقط اي انه من خلال قراءة الشموع يمكن ان تحدد هل ستدخل صفقة او لا

Mohamed El Fadlili
09-26-2017, 14:25
شكرا اخي على الموضوع نعم الشموع اليبانية هي من اساسية التحليل ولاكن ياخي هناك مشكل هو ان الشموع تختلف من منصة لاخرى لذلك يصعب التداول بها هناك منصاة تاخدك للسوق مباشرة لاكن باتمنة شهرية
وشكرا

احمد نصر 22
09-26-2017, 14:27
بِسْم الله الرحمن الرحيم موضوع الشموع اليابانية وفر علي الناس كلها وقت ومجهود في معرفه اذا كان السوق هابط او صاعد بقيت بمجرد ان تشاهد الشمعه تكون قادر علي تحليل أشياء كثيره لعل أهمها هو اتجاه السوق صعودا او هبوطا

snnaky
09-23-2018, 01:10
مرحبا اخونا افاضل واسمحلى ارد عن الأخوة حجضرتك طبعا بتسأإل عن كيفية التعامل بالشموع وهل هى تكفى عن باقى الفلاتر او الأدوات واسمحلى انى اقولك يعنى حضرتك تفتكر لو كنت قرأت اى موضوعات ذات صلة مش كنت اكيد وجدت الجواب ؟ اكيد لأن كثيرة هى الموضوعات عن الشموع بالمنتدى ولكن انت لا تريد اجهاد نفسك وعاوز اجابة ملاكى

riadhweb
09-23-2018, 07:43
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته.
1- الشموع لها أشكال مختلفة وكل شكل له دلالات معينة تساعد المتداولين على التنبؤ بحركة السعر القادمة.
2- وتمكنك من قراءة الرسم البياني chart بشكل دقيق وسريع.
3- بالإضافة إلى أن تحليل السلوك السعري price action قائم بشكل رئيسي على استخدام الشموع اليابانية.
4- كما أنه يستخدمها أغلب المتداولين في العالم، وذلك لأن المحرك الأساسي للأسعار هو المتداولين، فذلك يساهم بشكل إيجابي في توقع حركة السعر.
بالتوفيق للجميع.

emadomda
09-23-2018, 14:22
خلينا ناخذ مثال بالشارت لحتى تكون الصورة اوضح .

زي ما احنا شايفين الشارت اعلاه للاسترالي فرنك بتاريخ اليوم لسه طازه ، اجتمع مع مستوى الدعم المتوفر فيه شروطنا من ذيل و رد السعر مئات النقاط ، اجتمع معه بنفس المنطقة فايبو 61 القوي جداً ، و طبعا هذا سوف يزيد من قوة او يرفع الثقة اكثر بهذا المستوى لامكانية ارتداد السعر منه بقوة ، و هذا ما حصل بمجرد اللمسة الاولى ارتد السعر منه للاعلى قرابة 35 نقطة ، وهي اكثر من المطلوب خصوصا انه وصل السعر ايضاً مستفرغ الرينغ بنسبه جيدة وبتالي دائما اجتماع الفايبو كاداة ثانية مع المستوى المحدد يضيف له قوة اضافية

Sofien
10-12-2018, 20:07
سلام عليكم ورحمة الله وبركاته ،لا أنصحك أخي الكريم على إعتماد الشموع اليابانية في الفوركس لأنه لم

أسمع أدن عن متاجر تستعملها ويقول أنه حقق مينه الأرباح ، الشموع اليابانية هي مكمل وليست طريقة عمل

m.abdo1020
10-13-2018, 01:21
لايمكن الاستغناء عن الشموع اليابانية في التحليل بجانب التحليل الفني والفلاتر والموؤشرات فكلها تتشارك مع بعضها لاعطاءنا التحليل الاخير والتوقع الافضل لاتجاه العملة

WASEM DALLOUL
10-13-2018, 15:24
السلام عليكم
يا أخي الكريم أن التحلبل بالشموع اليابانية هو علم تحليل بحد ذاته وينبثق عنه النماذج السعرية و السلوك السعري وغيرها من الطرق وعلى ما اعتقد انه يمكنك الأعتماد عليها لوحدها
وبالتوفيق للجميع

amrelkomy
10-21-2019, 23:26

traading
10-21-2019, 23:46
يتفق العديد من المتداولين ذوي الخبرة أن السعر نفسه هو أفضل مؤشر.

من جهة يحتوي المخطط على جميع المعلومات الأكثر أهمية حول التغيرات في أسعار الأصول, ومن جهة أخرى هي معلومات موضعية قدر الإمكان لا يشوبها تصفيات أو صيغ إضافية.

لكن ما مدى دقة إجراء تحليل جدول الأسعار؟

وكيفية الحصول على معلومات حول الحركة المستقبلية في سوق الفوركس, في حال وجود بيانات حول تغيرات حدثت بالفعل؟

في هذا سوف تساعد طريقة الشموع اليابانية.