PDA

View Full Version : كيف تتم عملية البيع و الشراء في سوق العملات

abdellahi
03-11-2016, 23:22
السلام عليكم إخواني لدي استفسار في ما يخص عملية البيع و الشراء في سوق العملات
لنفترض أني لدي حساب به 100 دولار و قررت دخول صفقة بيع على الزوج يورو باوند
السوال هو كيف أبيع عملة أنا لا أمتلكها أصلا

The_Gahbaz
03-14-2016, 13:27
مش معني ان حسابك بالدولار انك نشتغل عليالدولار فقط.
انت زي ما قولت بتشتغل علي زوج عملات مش عمله واحده وبتشتري او بتبيع "القيمه" بتاعت العمله مش العمله نفسها.
يعني انت لما بتبيع اليورو باوند.. فانت كده في الواقع داخل صفقتين مش واحده انت بتشتري الباوند وبتبيع يورو.
فانت في كل الصفقات اللي بتدخلها بتدخل العمليتين مع بعض بتشتري باوند وبتحول الباوند ده ليورو طبقا لسعر الصرف بعد كده تبيع اليورو ومكسبك بيبقي من خلال التغيير في صعر الصرف ده.
اتمني اني اكون وصلت المعلومه

ملاك الروح
03-15-2016, 01:12
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اشكرك جزيل الشكر اخي لتوضيح عمليات البيع والشراء بانتضار المزيد
بالتوفيق

youssef salieb
03-15-2016, 01:33
السلام عليكم ورحمه اله وبركاته
اهلا ومرحبا بكم اعضاء المنتدى الكرام اللهمم وفققكم وفقا كثيرا ابشركم بأنكم اخترتو مكانا صحيحا وهو تجاره الفوركس وهى تعد من احدى واوقى التجاره فى العالم وهى مربحه جداااا واتمنى لكم دوام النجاح والتوفيق
حياكم الله اخوانى واخواتى واتمنى لكم ربح وفير
مع كامل احترامى لكم جميعا وشكرا لكم والسلام عليكم

bechirbenchagra
08-28-2016, 00:28
يف يتم العمل في سوق تجارة العملات (الفوركس) في سوق تجارة العملات يمكنك شراء او بيع عملة مقابل الاخرى .يمكنك شراء او بيع عملات للحصول على ارباح بسبب التغيرات في اسعار العملة ! , تحدد اسعار العملات (مثل غيرها من السلع) من خلال العرض والطلب , عندما يزداد الطلب على العملة يرتفع سعرها ,عندما يقل الطلب على العملة يهبط سعرها , عندما تشتري عملة ، فإنت في وضع يسمى بلغة اقتصادية (Long) وعندما تبيع العملة ، انت في وضع (Short) . وبينما ترتفع قيمة عملة واحدة او تنخفض امام الاخرى ، يقرر التجار شراء او بيع العملات لكي يحققوا الارباح - إذن الهدف هو تحقيق الربح من خلال سعر العملات . يجب الانتباه ان التجار يستطيعون الربح باتجاه صاعد للسوق واتجاه هابط للسوق , فعندما نعرف ان زوج EUR/USD اليورو/دولار امريكي سيرتفع نقوم بصفقة شراء للزوج Long , دائما العملة الرئيسة هي العملة التي رمزها الاول من اليسار , اي عندما نقول ارتفع سعر زوج اليورو/دولار نعني ان اليورو ارتفع سعره على الدولار الامريكي .

ahmedhanafy
08-28-2016, 00:45
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ... مشكور اخي الكريم علي توضيحك عملية البيع والشراء في الفوركس
حيث ان في سوق تجارة العملات يمكنك شراء او بيع عملة مقابل الاخرى .يمكنك شراء او بيع عملات للحصول على ارباح بسبب التغيرات في اسعار العملة .

ebn masr
09-12-2016, 02:47
الموضوع ببساطة اخى الكريم هو انك تقوم ببيع عملة ايا كانت وشراء عملة اخرى امامها نظير تلك العملة والاتنين مهمين جدا ولكن متى تشترى ومتى تبيع

zerouli Abdlrime
09-12-2016, 02:52
ارتفعت أسعار النفط في العقود الآجلة، الثلاثاء، بفعل تعطل جزئي للإنتاج في الخليج الأميركي نتيجة عاصفة استوائية، وتكهنات بأن يعمل منتجو منظمة (أوبك) على تعزيز الأسعار خلال اجتماعهم الشهر المقبل

Samirghatas
10-19-2016, 17:29
اخى الكريم انت بتدخل صفقة بيع او شراء على اى زوج عملة واذا السعر كان
فى صالحك ستربح اما لو ضدك ستخسر هذا ببساطة ويمكنك تعلم كيفية التداول

zizoo99
12-11-2016, 12:31
و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته
يا اخى انت فى واقع الامر لا تبيع الباوند مره واحدة و انما على مرحلتين المرحلة الاولى هو شراء الباوند بالدولار الامريكى و الذى هو عملة الاساس و المرحلة الثانيه هو شراء اليورو بالباوند و يتم احتساب قيمة النقطة بهذه الطريقة

بروفسير العرب
12-11-2016, 12:37
تبيع وتشترى العمله بالمبلغ الى معاك انت لو دخلت عمليه بيع فا انت بتفقد جزى
من المبلغ الى معاك فى الحساب والى دخلت بيه الصفقه مقابل انك عملت صفقه بيع لزوج
معين وتستنى تشوف السعر هيعمل ايه

AHMED NOLE
12-12-2016, 16:18
شكرا لعى الموضوع واعتقد انه كان الى حد ما محتاج الى مثال رقمي وفهمه

وفهم الزوج وتكوينه من عمله اساس وعمله التسعير او العمله المقابله والله المستعان

Ahmed king
12-12-2016, 17:13
السلام عليكم بتشتغل علي زوج عملات مش عمله واحده وبتشتري او بتبيع القيمه بتاعت العمله مش العمله نفسها. يعني انت لما بتبيع اليورو باوند. فانت كده في الواقع داخل صفقتين مش واحده انت بتشتري الباوند.تحياااااااااااااا تى

عبد الرحيم رافا
12-14-2016, 18:55
السلام عليكم و رحمة الله
عمليات البيع اخي تتم بالضغط على زرد سيل ان كنت ترى ان العملة تهبط و العكس باي ان كنت ايف السعر صاعد

latraaa
12-15-2016, 13:42
مشكور اخي الكريم على الموضوع و على الراي و على الطرح الدي قدمته و ارى ان الموضوع يحتاج غلى الكثير من العمل لكي نقوم بالعمل على التفصيل فيه و الفتوى فيه غن اشء الله، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

tamermosa
12-15-2016, 13:50
اخى الفاضل ، بمنتهى السهوله انت بتدخل صفقة بيع او شراء على اى زوج عملة انت مختارة و طبعا عامل له تحليل كويس ، واذا كان تحليلك الفنى صح و حددت الاتجاه صح
فطبعا ستربح على حسب عدد النقاط اللى حصلت عليها في اتجاهك الصحيح ، اما لو كان تحليك خطأ ستخسر ، ده ببساطة ويمكنك تعلم كيفية التداول عن طريق القسم التعليمي بالمنتدى

tazi larbi
12-20-2016, 23:35
السلام عليكم اخي بفتح المنصه اختر الزوج الذي تريد العمل عليه والاختيار يكون عن معرفه مثلا لو اردت شراء زوج الاورو / دولار عليك انتظا تشكيل قاع اي تشترى عندما ينزل السعر وتبيع عندما يرتفع سعر الزوج اتمنى لكم النجاح والله الموفق

محمدفؤاد
12-21-2016, 00:51
وعليكم السلام الموضوع ببساطة اخى الكريم هو انك تقوم ببيع عملة ايا كانت وشراء عملة اخرى امامها
نظير تلك العملة بمعنى اكنك معاك 100 كوين والكوين دى بتتغير على حسب طلبك فانت كده مالكها

mh11090
12-21-2016, 00:55
و عليكم السلام
يا اخى انت فى واقع الامر لا تبيع الباوند مره واحدة و انما على مرحلتين
المرحلة الاولى هو شراء الباوند بالدولار الامريكى و الذى هو عملة الاساس و
المرحلة الثانيه هو شراء اليورو بالباوند و يتم احت

freetrade
12-21-2016, 00:56
اللي بيقوم بعملية البيع والشراء وتبديل العملات هو الشركة الوسيطة وانت كمتداول لا يكون لك سيطرة علي هذه الالية فقط كل ما عليك فتح الصفقة وغلقها واستعمال الرافعة المالية بحكمة

forexaly5
12-21-2016, 00:59
السلام عليكم ورحمة الله تعال وبركاته أخي الفاضل
طريقة سلة تقوم بشراء سهم مقابل رأسمالك بعد مرور زمن تقوم ببيعه وتأخد فرق التسعيرة كربح بالتوفيق للجميع

antr
12-21-2016, 01:02
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
هو البيع والشراء فى السوق هو عبارة عن دخول وخروج من السوق بشكل مستمر حتى تستطيع ان تربح من السوق

m7med09090
12-21-2016, 01:40
<<السلام عليكم و رحمة الله وبركاته>>
بتشتغل علي زوج عملات مش عمله واحده وبتشتري او بتبيع القيمه بتاعت العمله مش العمله نفسها. يعني انت لما بتبيع اليورو باوند. فانت كده في الواقع داخل صفقتين مش واحده انت بتشتري الباوند و اتمني من الله ان تكون في تمام الصحة والعافية و اتمني من الله ان يرزقنا جميعا

adamarwan
12-21-2016, 02:29
انت اخى من الجيد ان تعرف
ان تتداول بشكل من التقنية
التى بها ممكن ان تتساير بها فى هدا المجال
وحظ موفق اخى الغالى

waelmma
12-21-2016, 07:43
:)):o:yahoo: اخى الفاضل طالما انك بتملك راس مال يبقى
كل العملات اللى فى الماركت ووتش مكن ان تبيع وتشترى فيها زى ماانت عايز

rahigrib
12-21-2016, 09:39
انت اذا بعت عملة ليست هي التي في حسابك ومثلتها بالدولار مثلا فانت في تلك الحال قد استبدلت
عملت الدولار بالعملة التي بعتها اي هي عملية تشبه الصرف تقريبا

big.pharaoh
12-21-2016, 11:38
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ... اخي الكريم ان لا تبيع العمله فقط انت تبيع عملة الاساس وتشتري العمله الثانويه. وعندرالهبوط. تحسب لك الارباح على هذا المنوال

hosam2020
12-21-2016, 11:59
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
عمليه البيع و الشراء بتبدا انك بتركز
على زوج واحد من العملات و بتبدا تتابعه و تعمله تحليل جيد
عشان تعرف بيزيد و لا بيقل و بالتالى متخسرش و انت بتتاجر

Ayman ElSayed
12-21-2016, 13:36
السلام عليكم
انت في الحقيقة لا تبيع يا صديقي ولكنك تشتري العملة الاخرى بدلا من الاساسية
بمعنى لو دخلت على صفقة بيع على اليورو ين فانك تشتري الين مش اليورو

zezo3
01-17-2017, 05:33
السلام عليكم و رحمة الله وبركاته ... اخي الكريم من الواضح جدا ان حضرتك مازلت مبتدئ للغايه فى مجال التداول فى العملات لذا انصحك بالتوجه الى القسم التعليمى هنا فى المنتدى .

amine33
01-17-2017, 13:03
تبيع وتشترى العمله بالمبلغ الى معاك انت لو دخلت عمليه بيع فا انت بتفقد جزى
من المبلغ الى معاك فى الحساب والى دخلت بيه الصفقه مقابل انك عملت صفقه بيع لزوج
معين وتستنى تشوف السعر هيعمل ايه

latraaa
01-17-2017, 13:10
مشكور اخي الكريم على الموضوع و على الطرح و على اةي حال ارى أن الأمر ليس بالأمر السهل و إنما لابد من توفر الكثري من المعلومات الراقية القيمة إن شاء الله، مشكور اخي الكيرم و بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

magic777
01-17-2017, 13:43
انت اخي بتحلل السعر وبتشوف ايه هو الاتجاه الي بيكون متوقع ان السعر يمشي فيه على اساس تحليلك للحركه السابقه وبعد كده تبيع او تشتري
وتحدد هدف واستوب وكده بتكون العمليه

tolin
01-17-2017, 13:46
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انت لما بتدخل صفقة على اى زوج من العملاتتقوم بتبديل عملتك الاساسيه بالعملة الاولى ثم تقوم بتبديلها للعملة الثانية وتقوم ببيعتها فى اعلى سعر وفرق النقط هو دا مكسابك

csebai12
01-17-2017, 19:40
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته مشكور اخي على الموضوع
يتم التحويل الفوري للعملة التي تملكها الى العملة التي تود شرائها او بيعها كي تتمكن من البيع و الشراء يارياحية

a7medsedik
01-17-2017, 20:34
غالبية حسابات العرب بفضلوها بالدولار لكن هذا ليس شرط في التداول ان تتجداول بعملتين لا تكون عملة الحساب احد طرفيها انت تتعامل بالقيمة النقدية لزوجى العملات
يمكن التعامل بزوجي الباوند دولاراذا رايت انه الافضل لك ذلك لكن نصيحتي لكك ان تستقر علي زوج معين

amine bajjou
01-17-2017, 20:37
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اعتقد اخي الكرييم انه ليست مشكلة في عدم امتلاكك لليورو او الباوند و لكن انت تبيع و تشتري بالقيمة

Mr Fathy
01-17-2017, 20:39
بسم الله الرحمن الرحيم شكرا على ردو د الاعضاء على الموضوع ده عشان نستفيد منكم هو فعلا بنبيع قيمة العملة فقط يعنى نبيع ونشترى ده او ده

Manoush
01-17-2017, 21:07
لسلام عليكم و رحمة الله و بركاته
اخي الفاضل مشكور على طرحك لهذا الكتاب القيم و المفيد و خاصة لاخواننا المبتدئين و جزاكم الله بالربح الدائم من هذا السوق

tolin
01-17-2017, 21:12
ان الدولار الامريكى هو العملة الاساسية التى نتعامل بها
فعند التعامل نبيع قيمته ونشترى الباوند ثم بيع الباوند ونشترى اليورو ونبيع اليورو عندما يرتفع سعره والربح يكون فرق السعر

ebn masr
02-20-2017, 08:33
البيع والشراء بيتم من خلال فتح صفقة صفقة شراء نظير فتح صفقة بيع والاتنين اللى انت تقدر تفتحه فى الميتاتريدر والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

remon2010
02-20-2017, 16:24
السلام عليكم جميعا
اخى العزيز ادخل الى القسم التعليمى وابحث
عن كتاب اسمه فوركس العرب والكتاب ده هيفيدك كثيرا على فهم السوق
تقبل مرورى

zaki00
02-21-2017, 20:07
مشكور اخي الكريم علي توضيحك عملية البيع والشراء في الفوركس
حيث ان في سوق تجارة العملات يمكنك شراء او بيع عملة مقابل الاخرى .يمكنك شراء او بيع عملات للحصول على ارباح بسبب التغيرات في اسعار العملة .

مروه عصر
02-21-2017, 21:39
السلام عليكم
لا يمكن افادتك فى هذا السؤال لانى عضوه جديده بالمنتدى لانى لا اعرف معلومات كبيره تمكنى من الرد على هذا السؤال وافادتك واتمنى من الله التوفيق للجميع ...

zaheralwan
02-21-2017, 21:53
الحقيقة لا اعرف اخي الحبيب ولا استطيع ان اجسيبك على سؤالك ويمكن لبعض الاخوة في المنتدى ان يفيدك او قم بزيارة القسم التعليمي للمنتدى وسوف تجد الكثير من المواضيع الي حتفيدك جدا

doaa sary
02-22-2017, 18:13
العملة بتكون ع هيئة زوجين لما بتبيع تبقا بيعت العملة الاخرى مش الاساس
وكلو قدامك ع الميتاتريدر انت اة لاتملك العملة لاكن تملك راس المال الحقيقى اللى يخليك تقدر تبليع وتشترى من خلال المنصه

mido58
02-22-2017, 19:27
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته ، الحمد لله رب العالمين ،
أولا احب ان ارحب بأعضاب المنتدي الكرام ،
و اتمني ان يكون الجميع بخير ، اما بعد
ارجو ان يفيدوك اهل الخبرة الكرام.
أرجو ان يكون الجميع قد استفاد.
ارجو ان تتقبل مروري .
شكرا.
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

mirinda
02-22-2017, 19:42
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته القصه الي اعرفها هو انك بتبيع عمله وتشتري بيها عمله تانيه وهوة دة مفهوم عمليه التداول واهم حاجه ان يبقى عندك خبرة بالموضوع يعني امتي تشتري وامتى تبيع عشان تحقق ارباح وتقلل تعرضك للخسارة

جابر1979
02-22-2017, 19:44
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته ،
انت تملك قيمة المال بالدولار مثلا و تشتري به اليورو لتبيعه بالباوند ، هذا سهل . و الشركة توفر لك الرافعة المالية لدى يكون هناك هامش محجوز . بالتوفيق

اسلام رضوان عبد القادر
02-22-2017, 21:32
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته اخى الكريم تم الإصطلاح في سوق العملات على أن يكون اليورو والجنية الإسترليني هما العملات الأساس مقابل الدولار , وبالتالي هما من يوضع رمزيهما أولاً
وتم الاصطلاح في سوق العملات على أن يكون الدولار الأمريكي هو العملة الأساس مقابل الين والفرنك السويسري . وبالتالي يوضع رمز الدولار أولاً في الصيغة ثم يوضع رمز الين أو الفرنك ويجب عليك اخى اولا ان تشترى الباوند بالدولار ثم تشترى اليورو بالباوند وتبيع اليورو وربحك من تغيير سعر الصرف.

وائل احمد
02-22-2017, 21:41
بسم الله الرحمن الرحيم اوامر البيع والشراء بتكون موجودة على منصة التداول وبتستطيع تحديد المبلغ الذي تريد التداول فيه

Smaa
02-22-2017, 21:46
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
ان التجارة فى سوق العمله يمكنك شراء أو بيع اى عمله مقابل الأخرى الحصول على الأرباح بسبب التغير فى اسعار العملة

younes7354
02-22-2017, 21:47
صراحة لا اعرف كيف اعبر تعبيرا صحيحا ولكن كما يقولون الاحوة
انت تدخل صفقة اليورو دولار مثلا لكن في الحقيقة انت داخل صفقتين واحد بيع والاخرى شراء

وائل احمد
02-22-2017, 23:21
بسم الله الرحمن الرحيم طلب الشراء يكون بصيغة سل وباي للشراء وتحدد حجم العقد بحسب ادارة راس مالك

Mona Mohamed
02-22-2017, 23:24
تداول العملات هو بيع وشراء العملات الكترونياً عن طريق الانترنت دون امتلاكها ودة من أحد مميزات التعامل مع شركة الفوركس في مجال تداول العملات الاجنبية فانت تستطيع شراء وبيع مختلف العملات من اي مكان في العالم دون امتلاكها فقط بامتلاكك حساب مع اي شركة وساطة

Abu_Yassin
02-22-2017, 23:33
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة أخى الكريم أنت بتتعامل مع زوج من العملات بتبيع عملة وفى نفس الوقت تشترى عملة بتتحول عملتك لليورو والبوند تبع سعر الصرف وأشترى وبيع براحتك وبالتوفيق لك وللجميع وتجارة مربحة

muhammad ismail
02-22-2017, 23:40
الموضوع دة بردو كتير مننا بيسال فيه لكن كل اللى فيها انك بالعمله اللى معاك بتشترى بيها العمله الاخرى اللى هتعمل بيها الصفقه
والفرق بينهم بكون هو الارباح سواء كان بيع او شراء

وائل احمد
02-22-2017, 23:52
بسم الله الرحمن الرحيم هو انت دخلت فعلا العملية وصرت تمتلك الدولار والباوند وانت حر بأن تبيع اوتبقي الزوج معاك وتستفيد من صعوده او هبوطه

Manoush
02-23-2017, 00:47
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ...... عليك بالتعلم على اداره التداول حتى تعرف كيف يتم الشراء والبيع وربنا يوفقك

alonsoo
02-28-2017, 15:46
هو الكلام ده انا كنت شوفته فى فتوى قبل كدا عن بيع مالا تملك لكن هنا تقريبا ان الاسعار بتتحول تلقائى حسب العملة الرئيسية بتاعتك

waelmma
02-28-2017, 15:50
:(:(:( اخى الفاضل اعتبر نفسك بتملك كوين وممكن ان تبيع
وتشترى بيها اى عملة عندك فى الماركت ووتش وبارك الله فيك اخى

mid0killer
02-28-2017, 17:04
من خلال امر البيع وامر الشراء ولكن تحتاج الى معرفة التحليل الفني وطريقة استخدامه وفتح صفقات من خلاله وذالك عن طريق اخذ قرص تعليمي مع محلل محترف

Zinou0008
02-28-2017, 17:13
السلام عليكم ورحمة الله تعال وبركاته أخي الفاضل
ان هذه طريقة سهلة تقوم بشراء سهم مقابل رأسمالك بعد مرور زمن تقوم ببيعه وتأخد فرق التسعيرة كربح
بالتوفيق للجميع

romioromio
02-28-2017, 17:14
السلام عليم ورحمه الله وبركاته بناء علي توقع مسبق لزوج من العملات انه سوف يرتفع مثلا فتشتري واذا ارتفع تقفل وتربح باذن الله

skylol
03-03-2017, 01:11

اخي الغالي انت لما تسوي صفقة تشتري مثلا يورو باوند يعني انت تشتري يورو وبتبيع باوند في نفس الوقت وحسب سعر السوق

stethoscope
03-03-2017, 02:45
هو من المؤكد ان الهدف من التداول الربح يبقا هتربح اما تشترى بسعر قليل وتبيع بسعر كبير ومن هنا بتكسب الفرق يبقا كده انت حققت الربح خد الامر ببساطة هتفهم وتطبق اسرع واسهل

محمدفؤاد
03-03-2017, 09:15
وعليكم السلام الموضوع ببساطة اخى الكريم هو انك تقوم ببيع عملة ايا كانت وشراء عملة اخرى امامها
نظير تلك العملة بمعنى اكنك معاك 100 كوين والكوين دى بتتغير على حسب طلبك

waelmma
03-03-2017, 09:27
:)):)):)) اخى الفاضل بارك الله فيك والحقيقة انه طالما عندك
رصيد يبقى تقدر تبيع وتشترى جميع العملات اللى موجودة فى الماركت ووتش

magic777
03-03-2017, 15:31
بيكون من السهل جدا انك تستخدم برنامج المتايتريد للتحليل وتعرف ايه هو اتجاه السعر الحقيقي وبعدين تدخل مع الاتجاه الصحيح
ولكن طبعا انت لازم تاخد خبره

ebn masr
03-06-2017, 00:04
لا دى بتتم من خلال عملية بيع وشراء للعملة من خلال الشارت وشراء وببع العملة لا يمكن ان يكون يدويا او ان يكون بيع وشراء زى ماهو متعارف

kalimiro0
04-28-2017, 16:07
السلام عليكم جميعا
اخى العزيز ادخل الى القسم التعليمى وابحث
عن كتاب اسمه فوركس العرب والكتاب ده هيفيدك كثيرا على فهم السوق
تقبل مرورى

3ar3ar
04-28-2017, 16:10
اخى الكريم انت فاهم الموضوع خطأ انت تملك العمله الدولارية ولكن بامكانك المتاجرة بالين والدولار الكندى واليورو وجميع العملات مقابل قيمه عمله الدولا التى تمتلكها
او بما يناسب سعر الدور او بما يوازى سعر الدولار

almajek22
04-28-2017, 16:28
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخي كل ما عليك انك تدخل صفقه بيع او شراء علي زوج من العملات واذا تحرك السعر لصالحك بالزياده في صفقه الشراء ستكسب واذا تحرك السعر الي هبوط في صفقه البيه ستكسب والعكس صححيح في الصفقتين

هدير البدري نور
04-28-2017, 17:13
يا اخي انت محتاج تدريب كبير ع التداول
انت مش هتعرف تتصرغ غ الصفقه الا لو عندك خبره كاافيه بالسووق تقبل مروري

fouadar
04-28-2017, 17:16
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته كل عام وانتم بخير اخوانى اعضاء منتدى فوركس
شركة الوساطة تقوم بتحويل المبلغ المطلوب لذلك من البنك وخصوصا انك بتدفع المارجن بالدولار وتاخد القرض من البنك بالدولار ويتم تحويله الى العملة التى تريد الشراء بها
تقبل مروري جزاك الله خير

abo.tali.wtalin
04-28-2017, 19:41
بسم الله الرحمن للرحيم
انا معرفش بصراحة
اتمنى من الاخوة الاعضاء افاتدك ان شاء الله والله الموفق المستعان للجميع
وبرجاء تقبل مرورى على مواضيعك

zunebha
04-28-2017, 19:47
السلام عليكم ورحمة الله وتعالى وبركاته
اخي ومن قال لك ان تمتلك العملات انت لظيك راس مال تبيع وتشتري به.
اتمنى لك التوفيق وادرس جيدا امور الفوركس تقبل مروري.

فوريكسي
04-29-2017, 02:55
البيع والذشراء يتم بوساطة البنوك شكرا جزيلا لك أخي الفاضل على الموضوع وبارك الله فيك بالتوفيق لك ان شاء الله ولجميع الاخوة اعضاء المنتدى الكرام تقبل تحياتي والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

zakariacr07
05-02-2017, 19:14
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته

أخي الكريم ليس البيع و الشراء الذي فهمته أنت نحن فقط نقم بشراء أو بيع سعر العملة فقط و ليس العملة نفسها لكي نمتلكها أو لا و الله أعلم

fouadar
05-02-2017, 19:36
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته كل عام وانتم بخير اخواني
ياغالى شركة الوساطة تقوم بتحويل المبلغ المطلوب لذلك من البنك وخصوصا انك بتدفع المارجن بالدولار وتاخد القرض من البنك بالدولار ويتم تحويله الى العملة التى تريد الشراء بها
جزاك الله كل خير و تقبل مروري

number1
05-02-2017, 19:39
على فكره تم البيع والشراء تلقائيا ويتم ذلك على منصات التداول بكل سهوله ويسر وهذا يحدث اوتوماتيكيا وذلك من خلال برامج تم وضعها على منصات التداول و يتم الربط في شبكه الانترنت العالميه

ibrtaha123
05-02-2017, 20:54
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
في سوق تجارة العملات يمكنك شراء او بيع عملة مقابل الاخرى .يمكنك شراء او بيع عملات للحصول على ارباح بسبب التغيرات في اسعار العملة ! , تحدد اسعار العملات

eslam-gad
05-02-2017, 23:32
الاخوة الكرام نشكركم علي معلوماتكم المفيدة ونتمني المزيد من المعلومات والشروحات لكي نستفيد من خبراتكم ونشكركم علي مجهودكم الراءع والله الموفق والمستعان

azzedine
05-03-2017, 00:08
اخي الغالي اشكرك على المشاركة و انه سؤل مهم عمالية بيع لعملة في الوقع انت تشتري العملة الاخرى يعني تغير العملة رائسية ااتمنى نكون افدتك

AMR ELSISY
05-03-2017, 00:26
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته انواع الاوامر في تجارة الفوركس تتعلق في حركة سعر العملة واستخدام التاجر للنوع المناسب في الوقت المناسب هو أمر لشراء أو بيع عملة ما فوراً وبالسعر الحالي للسوق

fayadansakr
05-03-2017, 00:27
السلام عليكم و رحمه اللله تعالي و بركاته اخي الكريم
تقوم بالطلب و تشتري سعر العمله بسرع اعلي و تقوم بعدها ببيع العمله عندما يتم طلبها منك

m7med
05-03-2017, 00:29
((السلام عليكم و رحمة الله و بركاته ))
انصحك اخي الكريم بالدخول الي القسم التعليمي الخاص بالمنتدي لمعرفة طريقة التداول و في نهاية هذا الموضوع الرائع اتمني من الله ان تكون في تمام الصحة والعافية وايضا اتمني من الله ان يرزقنا من هذا المجال الرائع

nour3iny
05-03-2017, 12:50
السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته
اخى الكريك لازم تتعلم اساسيات واداوات الفوركس عشان تقدر تعرف ازاى تتاجر تقبل مرورى

rayzigar
05-08-2017, 12:28
البيع والشراء يا اخي هما القراران الي لازم اننا نختار واحد منها حتى يمكن نربح لان التجاهات السعر اثنبن لا غير اما فوق او تحت طبعا
لابذ من حسن التحليل للاسعار والاخبار ونعمل المستحيل من اجل التوصل الى التوقع الصح الي يجعلنا نتوقع اتجاه السعر ومدى التحرك

MONNAS
05-08-2017, 13:08
و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته
يعني انت لما بتبيع اليورو باوند.. فانت كده في الواقع داخل صفقتين مش واحده انت بتشتري الباوند وبتبيع يورو.

cladiator2007
05-08-2017, 13:21
اشكرك اخي على طرحك لهدا الموضوع الهام و المفيد . كما اشكر الاخوة لتفاعلهم الايجابي معه . لقد استفدت كثيرا من المعلومات القيمة هنا .
جازاكم الله كل خير . بالتوفيق للجميع .
تقبلوا مروري و تحياتي

MONNAS
05-08-2017, 13:46
مشكور اخي الكيرم على الموضوع و على الراي و على الطرح العالي القيم و أقول لك أنه لكي تكون تاجر ناجح لابد من العمل على التعلم و جمع أكبر قدر من رأس المال لكي تصير في مستوى معين و من ثم إ نشاء الله سوف تكون تاجر

---------- Post added at 10:46 AM ---------- Previous post was at 10:24 AM ----------

يتم العمل في سوق تجارة العملات (الفوركس) في سوق تجارة العملات يمكنك شراء او بيع عملة مقابل الاخرى .يمكنك شراء او بيع عملات للحصول على ارباح بسبب التغيرات في اسعار العملة ! , تحدد اسعار العملات (مثل غيرها من السلع) من خلال العرض والطل

murad11
05-14-2017, 14:52
عمليه البيع و الشراء بتبدا انك بتركز على زوج واحد من العملات و بتبدا تتابعه و تعمله تحليل جيد عشان تعرف بيزيد و لا بيقل و بالتالى متخسرش و انت بتتاجر

michael1
05-14-2017, 17:02
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
ان عمليات البيع والشراء فى التداول على
الفوركس تتم فى اى وقت على حسب رغبة المتداول فى الفوركس

Mohamed Alnagar
05-14-2017, 22:52
السلام عليكم ورحمه اله وبركاته
اهلا ومرحبا بكم اعضاء المنتدى الكرام اللهمم وفققكم وفقا كثيرا ابشركم بأنكم اخترتو مكانا صحيحا وهو تجاره الفوركس وهى تعد من احدى واوقى التجاره فى العالم وهى مربحه جداااا واتمنى لكم دوام النجاح والتوفيق
حياكم الله اخوانى واخواتى واتمنى لكم ربح وفير

---------- Post added at 09:52 PM ---------- Previous post was at 09:51 PM ----------

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ... مشكور اخي الكريم علي توضيحك عملية البيع والشراء في الفوركس
تقبل مرورى

asmaamagdy2
05-14-2017, 22:54
السلام عاليكم ورحمة الله وبركاته نرجو من الله حسن التوفيق
تتم فى اوقات مختلفة يعنى البيع وقت الاسعار فى الصاعد اما الشراء فى وقت الاسعار فى هبوط

rayzigar
05-18-2017, 13:06
تماما يا اخي البيع او الشراء في السوق الفوركسي هما الامران الي موجودان لا ثالث لهما اي في خلال اتجاهين لا غير طبعا
بالتالي انت تبيع لو توقعت ان الاسعار ستسير الى تحت وتشتري اذا توقعت ان الاسعار ستسير لفوق وتحدد الاهداف والستوب

hitman-97
05-18-2017, 13:16
لما بيكون معاك مثلا 10 الاف جنيه مصري ومتوقع ان الدولار سعره هيغلا هتعمل ايه هتروح تحولهم لدولار صح انت كده ساعتها اسمك شريت الدولار وبعت الجنيه اتمني يكون الشرح بسيط

shr
05-18-2017, 13:21
امور كثره فالميتا تريدر زي الهامش وغيرو لو هنحسبها فنحتاج وقت كثير اما الميتار تريدر الكترونيا بيحسب وبيعمل كل حاجه اما بما يخص سوال انت بتبيع وتشتريها بعدان وكده عملت ربح

abutalia
05-18-2017, 16:05
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته مشكور يا محترم علي الموضوع المميز جدا عن عمليه البيع واشلراء في سوق الفوركس الكبير والله يوفقنا ويكرمنا ونحقق الارباح من هذا السوق العملاق ونسحب ارباحنا علي خير وسلام

سيد2017
05-18-2017, 20:37
البيع والشراء يا اخى فى الفوركس بيكون على زوج من العملات مثلا الدولار ين ففي حالة الشراء فانك تشترى الدولار وتبيع الين اما فى حالة البيع فانت تشترى الين وتبيع الدولار

عاطف محمد
05-20-2017, 16:59
السلام عليكم ورحمه اله وبركاته اهلا ومرحبا بكم اعضاء المنتدى الكرام اللهمم وفققكم وفقا كثيرا ابشركم بأنكم اخترتو مكانا صحيحا وهو تجاره الفوركس وهى تعد من احدى واوقى التجاره فى العالم وهى مربحه جداااا واتمنى لكم دوام النجاح والتوفيق

Manoush
05-22-2017, 01:24
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ...... عليك بالتعلم على اداره التداول حتى تعرف كيف يتم الشراء والبيع
يتم العمل في سوق تجارة العملات (الفوركس) في سوق تجارة العملات يمكنك شراء او بيع عملة مقابل الاخرى .يمكنك شراء او بيع عملات للحصول على ارباح بسبب التغيرات في اسعار العملة ! , تحدد اسعار العملات (مثل غيرها من السلع) من خلال العرض والطلب , عندما يزداد الطلب على العملة يرتفع سعرها

yousseff
05-22-2017, 02:31
سلام عليكم ورحمه الله وبركاته__
اخي الكريم مش لازم يكون حسابك باليورو او الدولار يبقي تستخدم الدولار فقط
اخي يمكن استخدام اي عمله وتقدر تشتريها او تبيعها
ولكن احرص وخد بالك متي تبيع ومتي تشتري
بالتوفيق لك..

cladiator2007
05-23-2017, 12:17
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته .
مشكور يا اخي على طرحك لهذه النقطة و الموضوع الهام . لقد استفدت كثيرا كما استفدت من تفاعل الاخوة الايجابي هنا .
اتمنى التوفيق للجميع . تقبلوا احترامي و مروري .
و السلام عليكم

Mohamed Youssef
05-24-2017, 14:21
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
مشكور علي توضيح عملية البيع والشراء في الفوركس
اشكرك علي طرح الموضوع الجيد
تقبل مروري وتحياتي لك

Rozeta
05-25-2017, 23:51
اخي انت في اول الامر تشتري العملة وعندما ياتي السعر فاانت تبيع تاني العملة الا انت شاريها علي

ahmed abdelmomen
05-27-2017, 00:16
اعتقد ان الامر كله بيتم بشكل الي يعني مش بشكل حقيقي يعني العملات مش بتتحول فعلا
لكن انت بتقدر تكسب الفروق اللي بينهم او تخسر برضه لو الصفقة خاطئة

abutalia
05-27-2017, 00:17
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته تتم عمليه البيع والشراء اما باوامر مباشرؤه في السوق او اوامر معلقه التي لا تتطلب منا متابعه للشارت واله يوفقنا ونتداول بافضل الطرق

Mohamed Youssef
05-27-2017, 23:47
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
انصحك بالدخول للقسم التعليمي
مشكور اخي الكريم علي هذا الموضوع الرائع
تمنياتي لك بالتوفيق وتحياتي

cladiator2007
05-28-2017, 01:49
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته .
اشكرك اخي لطرحك هاته النقطة و الموضوع الهام . لقد استفدت كثيرا لا سيما مع تفاعل الاخوة الايجابي .
تقبل مروري و تحياتي
بالتوفيق للجميع

Hamza El36
05-28-2017, 02:25
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.
أنصحك أخي الكريم بالزيادة في التعلم عن طريق زيارة القسم التعليمي الموجود في المنتدى..........
أتمنى لي وللجميع التوفبق والنجاح والسداد بإذن الله.
وتقبل مروري.......
تحياتي.

hooda
07-09-2017, 03:40
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
لنفترض أني لدي حساب به 100 دولار و قررت دخول صفقة بيع على الزوج يورو باوند بالتوفيق للجميع في منتدا الفوركس. تقبل مروري

zezofathy
07-09-2017, 03:43
السلام عليكم ورحمه الله و بركاته حضرتك تقدر تخش ع القسم التعليمي و تتعلم منه كل ما يخص الفوركس و هتلتقي ردود كتير لي اي حاجه انت عاوزها

abutalia
07-11-2017, 18:48
السلام عليكم ورحمه ىالله وبركاته البيع والشراء تتم عبر منصه التداول الخصاه بكل شركه والمنصه العامه هي منصه التداول الميتا تريدر 4 والله يوفقنا في تحقيق الربح منها

sonson
07-13-2017, 17:49
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته بارك الله فيك يا محترم علي الموضوع الهام عن التداول باسواق المال والله يوفقنا ونحقق ارباح كبيره من سوق الفوركس

فهمى لاشين
07-17-2017, 18:40
بسم الله
انت تبيع وتشترى اى زوج من العملات وفق عملية حسابية مبرمجة اليا فى برنامج
الميتا تريدر فثلا انت تشترى يورو ين ورصيدك بالدولار البرنامج يتكفل بالتحويلات
فيما بين العملات ولا دخل لك انت فى هذا
تحياتى

hooda
08-22-2017, 15:24
أخي هدا سوق انت يتداول علىه لبيع وشراء العملات للربح منها من خلال صعود السعر ونزوله أيضا بالتوفيق للجميع.. تقبل مروري

bassoumy
08-22-2017, 15:34
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته مشكور يا اخي المحترموعمليه البيع والشراء تتم بشكل طبيعي جدا بناء علي تحليل فني وتحللي اساسي واختيار افلض اماكن الشاء والبيع

zam_bozo
08-24-2017, 16:13
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته .. معني سؤالك انك مش فاهم الموضوع كلية
ونجيب من الأول انت المفروض معاك فلوس 100 دولار مثلا كرصيد ماشي ولما بتدخل السوق
مثلا انت شايف الجنيه الاسترليني على زوج الاسترليني دولار بينزل فانت هتبيعه يعني هتبيع قيمته وليس هو نفسه بالدولار فهمت حاجة والا لسة

Ahmedhumeda
08-24-2017, 16:35

eslam etman
09-17-2017, 19:54
اخى العزيز انت تقوم بتحليل السوق وبعد ذلك اذا كان الزوج هابط ام صاعد واذا كان هابط تقوم بالبيع واذا صاعد تقوم بالشراء وذلك من راس مالك بحجم لوت معين يكون من اختيارك

mohamed el haoussi
10-06-2017, 06:49
[B][CENTER][COLOR="#333333"]
ثمت الاجابة من طرف الاخوة مشكوووورعلى المجهود و العمل الرائع
كن دائما رائدا في طرح المواضيع، جزاك الله خيرا...
و السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
أتمنى استفادة الجميع وشكرا...

haitham salama
10-06-2017, 21:51
يتم ذلك من خلال المنصة وتبيع او تشترى عملة مقابل الاخرى وتحت نقطة الربح ونقاط الخسارة ن وهناك قسم فى الموقع خاص بالمبتدئين فى ذلك المجال، وبعد التدريب والتعلم أدخل السوق .

algendy
10-06-2017, 22:50
تحية طيبة و بعد , يا أخى الكريم انت فى سوق الفوركس لا تبيع و لا تشترى العملات بنفسك و انما شركة السمسرة هى التى تقوم بتنفيذ هذه العملية بدلا منك و لا يحدث انتقال للاموال من البنك الى حسابك و انما تتم الصفقات على الورق بمعنى انه لا يتم فعليا عملية البيع او الشراء و انما يتم التداول على قيمة العملات و ليس عددها

مروان قاسم على
10-06-2017, 23:07
جزاك الله خير أخى
بالفعل تحدد اسعار العملات (مثل غيرها من السلع) من خلال العرض والطلب , عندما يزداد الطلب على العملة يرتفع سعرها ,عندما يقل الطلب على العملة يهبط سعرها , عندما تشتري عملة ، فإنت في وضع يسمى بلغة اقتصادية (Long) وعندما تبيع العملة ، انت في وضع (Short) . وبينما ترتفع قيمة عملة واحدة او تنخفض امام الاخرى ، يقرر التجار شراء او بيع العملات لكي يحققوا الارباح - إذن الهدف هو تحقيق الربح من خلال سعر العملات .

1477aa
10-06-2017, 23:09
يتم البيع والشراء فى السوق من خلال منصة التداول الخاصة بالشركة الشركة تعطى لك منصةي يمكن ان تبيع وتشترى من خلالها عبر الانترنت وتحاليلك الخاصة

amine saddiki
10-07-2017, 19:07
السلام عليكم و رحمة الله وبركاته
اخى الفاضل تحياتي الموضوع ببساطة هو انك تقوم ببيع عملة ايا كانت وشراء عملة اخرى امامها نظير في دالك الوقت تقوم اوتماتيكيا بالبيع او الشراء

magic10
10-07-2017, 19:10
بسم الله الرحمن الرحيم

بتقوم بفتح الشارت الخاص بالزوج الذى تريد التداول عليه وتقوم بفتح صفقة بيع

moh007
10-07-2017, 19:40
عندما تدخل بي حساب 100 دولار فا الوسيط الذي تعمل معه
او الشركة هي التي تحول العملة التي في حسابك الى العمل التي تشتريها
عندا الدخول الى الصفقة بي طريقة اتوماتكية

zezo3
10-14-2017, 18:07
واضح انك مازلت مبتدئ وداخل المجال جديد عموما هو لما بتدخل صفقة على اى زوج من العملاتتقوم بتبديل عملتك الاساسيه بالعملة الاولى ثم تقوم بتبديلها للعملة الثانية وتقوم ببيعتها فى اعلى سعر وفرق النقط هو دا مكسبك .

aym
10-14-2017, 18:15
كيف تتم عملية البيع والشراء فى الفوركس مهم اخى ان تعرف كيف يتم البيع واى وقت بالضبط وكيف يتم الشراء واى وقت ايضا ويجب على المتاجر اتباع الطرق القوية

Ayoub nait
10-14-2017, 18:43
اخي الفاضل هذه المتاجرة تسمى المتاجرة بنظام الهامش
و الله لي التوفيييييييق

saber mostafa
10-15-2017, 13:51
من خلال الدخول علي المنصة الخاصة بشركتك تستطيع اختيار اي زوج وتحديد الاتجاة العام للصفقة سواء اذا كانت صاعدة فتقوم بعمل شراء للصفقة واذا كانت هابطه تقوم بعمل بيع للصفقة
وعليك بالتعلم والتدريب علي حساب الديمو حتي لايتعرض حسابك الحقيقي الي خسارة كبيرة لانك مازالت مبتدأ في هذا السوق وهذا التداول يحتاج الي خبرة كبيرة في التداول

mrramy
11-16-2017, 20:25
بسم الله الرحمن الرحيم يااخى انت مش بتبيع العملة نفسها انت بتبيع القيمه الخاصة بالعملة وانت بتاخد فرق السعر يعتبر العمل هنا عمل افتراضى على العملات تقبل مروورى

ehabbob
11-16-2017, 21:27
اخى العضو الكريم هذا الامر مثل التسوق على الانترنيت هلى انت تمتلك الشئ اللى انت اختارته اكيد لا ولان عن اتمام الصفقة بانك تقرار غلق الصفقة مثلها وصول الشئ لك
التوفيق من عند الله

بدر اشطيبي
11-17-2017, 00:21
عملية البيع و الشراء في الفوركس كاي عملية تجارية تتم ببيع عملة مقابل
ذ شراء عملة اخرى والعملة الاساس تكون هي السلعة التي تباع او تشترى

Najmi
01-19-2018, 16:41
مرحبا أخي الكريم
انت تملك السلعة أخي بمجرد ما تبيعها أو تشتريها لكن أثناء التداول لا يظهر لك ذلك في حين أنه يظهر بطريقة غير مباشرة حينما تستلم أموالك
بعد السحب فالعملية غير مباشرة لذلك لا تشترط فيها التقابض يدا بيد
تقبل مروري وتحياتي

Ayman Abdellatif
01-19-2018, 17:08
اخى الفاضل واضح انك لازلت فى اول الطريق الى التعلم عموما تتم عملية البيع و الشراء بناء على تحديدك انت على اى زوج سوف تجرى العملية نفترض مثلا ان رصيد حسابك بالدولار
و اردت ان تتداول على زوج اليورو دولار صفقة بيع ف ترتيب الزوج هو اليورو اولا ثم الدولار فى هذه فانك تبيع اليورو مقابل ذلك تشترى الدولار ..و انصح بالا تدخل فى اى صفقة و انت على هذا المستوى من التعلم

elsiafy
01-19-2018, 17:44
عشان تحقق الربح من تعاملاتك، اهدف لشراء العملة التي انت بتتوقع صعود قيمتها (العملة الأساسية) مع استخدام عملة تتوقع هبوط قيمتها (سعر العملة). يعني مثلا ، لو كنت بتعتقد أن العملة التي هي دلوقتي بسعر 1.5$ ستزيد قيمتها، يمكنك عندها شراء "عقد خيار شراء" مقابل مبلغ معين من تلك العملة. إن زادت قيمتها لتصل 1.75 فأنت هكذا قد جنيت المال وحققت الارباح

emadomda
01-19-2018, 23:50
اولا السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي العزيز اتمني التوفيق لك
ثانيا هذا هو الفوركس لا اعرف ما الذي تريد ان تعرفه بالضبط
انت تبيع عمله مقابل شراء عمله فقط هذا وانت تدخل يعتبر بنسبه اللي هو اللوت وتحصل علي الربح اللي هو الفرق بينهم اي الفرق بين الارتفاع والانخفاض بينهم

A.mustafa
03-14-2018, 13:43
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته...
في سوق تجارة العملات يمكنك شراء او بيع عملة مقابل الاخرى .يمكنك شراء او بيع عملات للحصول على ارباح بسبب التغيرات في اسعار العملة ..

mhidoooc
03-28-2018, 16:04
بتشتغل علي زوج عملات مش عمله واحده وبتشتري او بتبيع "القيمه" بتاعت العمله مش العمله نفسها.
فانت في كل الصفقات اللي بتدخلها بتدخل العمليتين مع بعض بتشتري باوند وبتحول الباوند

hady sayed
03-28-2018, 20:58
بسم الله الرحمن الرحيم وبه نستعين
اللهم صلى على محمد صلى الله عليه وسلم
عملية البيع والشراء في الفوركس
في سوق تجارة العملات يمكنك شراء او بيع عملة مقابل الاخرى
يمكنك شراء او بيع عملات للحصول على ارباح بسبب التغيرات في اسعار العملة
اتمني التوفيق للجميع باذن الله تعالي