PDA

View Full Version : ماهي افضل اوقات لتداول

soufiane007
03-12-2016, 19:21
أفضل اوقات تداول الفوركس:

عندما تعمل جلستين معا فى نفس الوقت.
عند ظهور الاحداث الهامة لانها تتسبب فى تقلبات قوية فى السوق.
تأكد دائما من مواعيد افتتاح واغلاق الجلسات بتوقيتك المحلى.
الجلسة الاوربية هى الاكثر نشاطا بين الثلاث جلسات.
منتصف الاسبوع هو دائما الاكثر نشاطا حيث يكون متوسط تحرك النقاط كبير.
أسوأ اوقات تداول الفوركس:

ألاحد – اما الجميع ما زالوا فى حالة خمول او فى اجازة.
الجمعة – السيولة تنحسر خلال الجزء الأخير من الجلسة في الولايات المتحدة.
العطل – الجميع يأخذ استراحة.
خلال اخبار الاحداث الخطيرة والتى قد تبدو غير ذات قيمة مثل نهائيات الدورى الامريكى للمحترفين او نهائيات كاس العالم لكرة القدم او نهائيات امريكان ايدول.

ملاك الروح
03-31-2016, 18:44
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته لك جزيل الشكر على الموضوع حيث افضل الاوقات الصباحية للتداول بعيدا عن يوم الاثنين
اتمنى لك التوفيق

رضوان
04-03-2016, 03:37
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
طرح جميل و مفيد و قد استفدت منه شخصيا أتمنى أن لا تبخل علينا بمواضيع مشابهة في المستقبل تحياتي لك و تمنياتي لك بالتوفيق و النجاح تقبل مروري أخي

mokhtar gui
04-03-2016, 06:14
السلام عليكم
شكرا أخي على الموضوع و على المعلومات المفيدة و أرجو من كل الاخوة
أن يكثفوا مثل هذه المواضيع ليتسنى للجميع الاستفادة
تحياتي

mohamed naga
04-03-2016, 06:51
السلام عليكم ... شكرا علي الموضوع المفيد نتمني منك الشغل الجميل والموضوعات المفيدة للناس اللي ف المنتدي
اتمني ليك التوفيق ان شاء الله

joker7diaa
04-03-2016, 11:48
حساب الطريقة الى انت راح تعمل بيها راح تختار الوقت التي سوف تعمل به , مثلاً
فلو اردات العمل اسكالبينج سوف تختار الفترة المسائية على الاكيد

الماجيك
04-03-2016, 11:59
اخى الكريم شكرا لك على هذا الموضوع المهم فاتمنى ان تفيدونى دائما بمعلوماتكم القيمة
ولكم منى جزيل الشكر تمنياتى للجميع بالنجاح ةالتوفيق وشكرا

medox99x
04-03-2016, 12:56
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
لقد اشرت الي موضوع مهم جدا افتتاح بورصة نيويورك والبورصة الامريكية والايام الاثنين والثلاثاء والاربعاء ده من منظوري الخاص
ولك جزيل الشكر

abdonaser5
04-03-2016, 13:43
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته شكرا اخي الكريم علي المعلومات القيمة دي وربنا يكرم الجميع وياريت الي عندوا معلومة ينزلها في المنتدي نساعد بعض وربنا يوفق كل مجتهد اللهم امين

doaa sary
04-03-2016, 16:53
كلام جميل ومفيد
بالنسبالى انا
افضل اوقات الدخول
من يوم التلات للخميس
بسبب ان يوم الاتنين والجمعه تذبذب عالى بسبب افتتاح واغلاق الاسبوع
بالتوفيق للكل

titomasr
04-03-2016, 16:58
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .......فتتاح بورصة نيويورك والبورصة الامريكية والايام الاثنين والثلاثاء والاربعاء ده من منظوري الخاص
ولك جزيل الشكر .....بالتوفيق للكل

mhdmaher
04-04-2016, 11:47
جزاك الله خيراً فعلا الموضوع دا موضوع مهم جدا جدا
اتمنى اي شخص لديه معلومة ينشرها هنا
تحياتي

neverlit5
04-06-2016, 18:32
اخى العزيز انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصت الفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

dhmo
04-06-2016, 20:41
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .......فتتاح بورصة نيويورك والبورصة الامريكية والايام الاثنين والثلاثاء والاربعاء ده من منظوري الخاص
ولك جزيل الشكر .....بالتوفيق للكل

دي اهم معلومات نعرفها وفعلا نحن يجب على كل متاجر انه يعرف اهم المصطلحات الي فعلا هتساعده انه يواصل في المجال ده وطبعا ده بيكون محتاج وقت وجهد وتعلم علشان يقدر
المتاجر يستوعب ويحفظهم جيدا

Eldiesel
04-06-2016, 20:55
موضوع مهم .. من حيث ان الازواج الاوروبية مثل اليورو / دولار بتظهر افضل النتائج
و كمان بيحقق معظم تجار الفوركس النجاح في اواخر الدورة الاوروبية و الاسيوية او في اوائل الدورة الاوروبية بشكل اساسي

admiap
04-06-2016, 21:06
اخي الكريم
شكرا لك على هذا الموضوع المهم فاتمنى ان تفيدونى دائما بمعلوماتكم القيمة
ولكم منى جزيل الشكر تمنياتى للجميع بالنجاح ةالتوفيق وشكرا

hamed mohamed
04-06-2016, 21:28
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته........................ مشكور اخي الكريم على الموضوع و على الطرح
و على الراي و على المعلومات القيمة التي تقدمت بها و التي أتمنى ان يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله،
كما أتمنى ان نراك تحقق الكثير إن شاء الله، بالتوفيق لك

jaouad ouaiss
04-07-2016, 00:44
افضل الفترة الاسيوية لما تب
ا السسيول يعني بعد منتصف الليل و الصباح الباكر
بتوقيت غرينتش لكن للاسف الوقت يكون غير مناسب عندي للانه وقت النوم

احمد عبد الباسط
04-16-2016, 15:04
بسم الله الرحمن الرحيم
والصلاة والسلام على اشرف المرسلين
افضل اوقات التداول هى من 7 ص الى 7 م
والايام هى الثلاثاء والاربعاء والخميس
ويجب الحذر من اول يوم فى الاسبوع واخر يوم
وايضا من اخر كل اسبوع من الدورات الربع سنوية والنصف سنوية والسنوية
وشهر 12 ايضا لانة شهر جنى الارباح

HaMaDa99
04-16-2016, 15:06
سبحان الله وبحمده عدد خلقه ورضا نفسه وزنة عرشه ومداد كلماته . اللهم اغفر للمسلمين والمسلمات والمؤمنين والمؤمنات الاحياء منهم والاموات
موضوع رائع وجميل وننتظر المزيد .......

jaouad ouaiss
04-16-2016, 15:07
انا عن نفسي اعتقد ان افظل وقت لتداول هوبعد الظهر عند نزول الاخبار بنصف ساعة حيت ان السيولة تكون كبيرة والازواج تتحرك بسرعة يمكن تنفيد صفقات جد جيدة وانا افعل هدا دائما والحمد لله تمكنت من ربح نقط جيدة

zakariaguemi
04-16-2016, 15:16
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته لكل أعضاء منتدى لغالي وبعد :

شكراً أخي على هده انصائح الجميلة الكتير من يخسر وقت الأخبار والكتير من يربح في وقت الأخبار وأهم أيام تداول من يوم تلتاء إلى يوم الخميس

تقبل مروري أخي الفاضلة في موضوع أخر إنشاء الله

adamarwan
04-16-2016, 15:41
ممكن اخى ان تختار القوت الدى يناسبك انت والحساب
الان فى كل حلسة والسوبلة التى تتميز بها لدى يجب ان تختار الانسب لك
وحظ سعيد

aboubakr el ayach
04-16-2016, 15:47
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخي الحبيب اولا وقبل كل شيء نود ان نشكرك على هذا الموضوع الرائع والمفيد والمختصر في الحقيقة بالنسبة ليوم الجمعة فاني اعتقد بان الجمعة قد يكون يوما مليئا بالاخبار المهمة ولكنه في بعض المرات يكون يوما متميزا بالخمول والهدوء.

algoddam
04-16-2016, 16:25
افضل الاوقات عندي هي عندما يكون السوق خاليا من اي خبر محتمل في اليوم او الاسبوع
وخاصة اوقات الاسواق الاوربية اذ تجد كثيرا من التذبذب المستمر الى غاية تداخل السوق لندن مع نيويورك

samieh
05-13-2016, 19:07
انا افضل الاوقات بالنسبة لى هو وقت اوروبا حيث السيولة المرتفعة والحركة النشطة للعملات
وفعلا كما قلت منتصف الاسبوع هو الاكثر نشاطا واسوء ايام التداول حسب خبرتى هو يوم الجمعة حيث الاغلاق الاسبوعى لذلك فهو من اخطر الايام للمتاجرة

never
05-14-2016, 19:58
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هوالمشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

bachir123
05-14-2016, 20:09
لسلام عليكم ورحمة الله بارك الله فيك أخي الكريم علي هذا الموضوع الرائع جزاك الله ألف خير وسلام
أنه شيء راءع أتمني لك التوفيق
اتمني ان يكون في ميزان حسناتك وسلام أخي الكريم

latraaa
05-14-2016, 20:24
مشكور أخي الكيرم على الموضوع و على الرأي و على الطرح القيم و على المعلومات التي تقدمت بها و التي اتمنى أن يستفي منها الإخوة الكرام إن شاء الله، كما أتمن ىأن نراك تحقق الكثير من النتائج الراقية إن شاء الله

zakarya sadi
05-14-2016, 20:32
السلام عليكم ورحمة الله تعلى وبركاته
شكرا لك أخي الكريم على هذه النصائح كاإضافة إن أخطر أوقات التداول عند وقت الأخبار لأن ضلك يؤثر كثيرا على اتجاه السوق
وأتمنى من باقي الأعضاء أن لا يبخلوا علينا من علمهم
شكرا مجدداعلى النصائعح

latraaa
05-14-2016, 20:33
مشكرو أخي الكريم على الموضوع و على الرأي و على الطرح القيم و على المعلومات التي تقدمت بها و اتمنى ان نراك تحقق الثكير إن شاء الله، كما أتمنى أن نراك من اللدين يحققون الكثير من المعلومات القيمة إن شاء الله

drissou45
05-14-2016, 21:02
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ومساءكم سعيد
بارك الله فيك اخي الفاضل على التلميح شكرا لك
تقبلو مروري الفاضل وتحياتي

zaza0519
05-14-2016, 21:32
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
شكرا لك عن طرحك هدا الموضوع
أتمنى لو جميع الأعظاء أن يبدون لنا بمواضيعهم المتعلقة بالفوركس كي نستطيع فهم هدا السوق الغامض

عبد الرحيم رافا
05-15-2016, 01:24
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
اهلا و مرحبا بك معنا في هذه الجلسة الاكثر من رائعة في احسن منتدى لتعلم الفوركس في العالم العربي
الاوقات اخي حسب الفرص المتاحة

mostafagamil
05-15-2016, 01:36
الموضوع مهم جدا لان اوقات الاخبار بتاثر بالسلب او بالايجاب على فرص التداول وتغير المؤشرات

Iheb1302
05-15-2016, 02:27
من وجهة نظري لا يوجد وقت مفضل للتداول فأفضل وقت للتداول
هو عند توفر كل الشروط للدخول و الابتعاد عن الدخول العشوائي
تقبل مروري و فائق احترامي

seifhd
05-21-2016, 11:48
الســــــلام علــيــكم و رحمــة الله تعـالى و بــركـاته
أخي في الله زميلي في المنتدى بــارك الله فيك مني اليك كلمة حب و تقدير وتحية و وفاء واخلاص تحية ملئها كل معاني الاخوة والصداقه تحية من القلب الى القلب شكرا من كل قلبي
في انتظـار المـزيد من التألق و الابـداع في مــوضــــوعـــــاتـــك الهــــامـة

snnaky
09-18-2016, 00:00
ماتفيش حاجة اسمها وقت افضل من وقت انما الفرصة هى اللى بتحدد يعنى الكلمة الأفضل او العبارة الأصح هى الفرصة الأفضل للتجارة واللى بتكون معايرها هى اقل مخاطرة + اعلى ربحا + افضل واسرع وقتا هى دى المعايير انما مافيش حاجة اسمها وقت افضل فهل يعنى هذا اذا اعتبرنا ان مثلا وقت اأمريكى افضل انة لا يخسر فية احد او مثلا الأـسيوى لا يربح فية احد
هذا كلة كلام فارغ للأسف بنقع فى ترديدة بدون وعلا لمجرد ان من قالة قبلنا هم محللون او غيرة

aym
09-18-2016, 00:02
ما هى افضل اوقات التتداول يوجد الكثير من الاوقات التى يمكن ان تعمل فية فتح الصفقات ومن هذة الاوقات هى السيولة
العالية وايضا ممكن بعد الاخبار

forexaly5
09-18-2016, 00:13
السلام عليكم ورحمة الله تعال وبركاته أخي العزيز
وقت التداول المميز و المفضل هو وقت الدروة و صدور الخبير

mm.samy
09-18-2016, 01:11
أفضل اوقات تداول الفوركس:

عندما تعمل جلستين معا فى نفس الوقت.
عند ظهور الاحداث الهامة لانها تتسبب فى تقلبات قوية فى السوق.
تأكد دائما من مواعيد افتتاح واغلاق الجلسات بتوقيتك المحلى.
الجلسة الاوربية هى الاكثر نشاطا بين الثلاث جلسات.
منتصف الاسبوع هو دائما الاكثر نشاطا حيث يكون متوسط تحرك النقاط كبير.
أسوأ اوقات تداول الفوركس:

الجمعة – السيولة تنحسر خلال الجزء الأخير من الجلسة في الولايات المتحدة.
العطل – الجميع يأخذ استراحة.
خلال اخبار الاحداث الخطيرة والتى قد تبدو غير ذات قيمة مثل نهائيات الدورى الامريكى للمحترفين او نهائيات كاس العالم لكرة القدم او نهائيات امريكان ايدول.
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

شكرا اخي مشكور علي الموضوع المميز وارجو ان لاتحرمنا ابداعاتكم وتمنياتي لك ولجميع اعضاء المنتدي بالتوفيق
وتقبل مروري

ali gamal
09-18-2016, 01:17
طرح جميل و مفيد و قد استفدت منه شخصيا أتمنى أن لا تبخل علينا بمواضيع مشابهة
وربنا يكرم الجميع وياريت الي عندوا معلومة ينزلها في المنتدي نساعد بعض* وربنا يوفق كل مجتهد اللهم امين

salichou
09-18-2016, 01:28
باسم الله الرحمان الرحيم و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين اما بعد مرحا بكم في المنتدي و ارجو ان تستفيدو منه
بالنسبة لي افضل اوقات التداول بعيدا عن الاخبار كلها اوقات ممتازة و الله مستعان

Hammad1971
09-18-2016, 01:33
السلام عليكم اللي شفته ومارسته ان افضل ايام التداول الثلاثاء والاربعاء والخميس وافضل الابتعاد عن يوم الاثنين لانه بدايه السوق وعن يوم الجمعه لانه نهايه السوق وتحصل فيه خساير ومن الممكن يتارجن حسابك وتخسره مع العلم خبرتي متواضعه بس اعتبروا رايي على قدرى المتواضع وشكرا

Bouani
10-02-2016, 17:04
من سوء الحظ ان احسن اوقات تداول هي الأكثر حركية
و الحركية دي هي اهم اسباب التقلبات الكبيرة
يعني خطر و ريسك كبير
و الخمول يعني التحركات الصغيرة

remon2010
10-02-2016, 18:11
السلام عليكم جميعا
انا عن نفسى افضل وقت الفتره الاوروبيه والاميريكيه
لان السوق بتبقى فيه حركه كبيره نظرا للسيوله العاليه
تقبل تحياتى

basma.seif
10-02-2016, 18:56
مرحبا
متعة التداول في ايام الثلاثاء و الاربع و الخميس و الفرجة متعة في بداية يوم الاثنين و اخر ساعات في يوم الجمعة يكون السوق غير منتظم و يكون احياناً نشط جدااا و احياناً خامل قوى و افضل الثلاثاء يكون السوق استقر و ظهر خط السير الى حدٍ ما للازواج

mhtab
10-08-2016, 22:36
بالطبع نحتاج كلاهما في هذا السوق الضخم ولكن المعرفة تأتي أولا فالتعلم هو أول باب نطرقه لنعرف ما هذا العالم الذي سندخله ومن ثم أصوله وعند امتلاء رصيدنا المعرفي وزيادة خبرتنا تأتي الثقة بالنفس ليس التهور بل الثقة بالنفس مثلا سأدخل صفقة وأنا أتبع استراتيجية ما وتوفرت عندي معطياتها وبوادرها هنا تأتي الثقة بالنفس

noarh
10-08-2016, 23:02
خي العزيز اول نصيحة اقدمها لك هي تحصيل العلم فعلي المبتديء ان يحاول تحصيل العلم قدر المستطاع ليستطيع فيما بعد ان يربط ما تعلمه مع بعضه البعض و يكون اسلوب تداول فريد من نوعه خاص بهبالتوفيق

morgan12
11-04-2016, 16:41
تقريباً أنت جمعت أوقات التداول الجيدة والأوقات التي يكون فيها السوق غير جيد ، مع الحذر أحيانا يكون السوق خادع .
أنا دائماً افضل أيام الأربعاء والخميس للتداول ولا أحب يوم الجمعة ولا اتاجر وقت الأخبار مهما حدث .

mourada
11-04-2016, 17:24
اخي الكريم انا لا اهتم بوقت التداول ما هو بل ادخل الصفقات على حسب اكتمال شروط الاستراتيجية و اذا لم توفر اي صفقة في بعض الايام فلا مشكلة في ذلك

ahmedmca
11-20-2016, 01:18
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته بسم الله الرحمان الرحيم أما بعد أخي الفاضل من يوم التلاتاء للخميس افضل ايام و من 16 الى 22 افصل اوقات

ياسر المصرى
11-20-2016, 01:21
مشكور العضو المحترم على الموضوع المفيد الرائع افضا اوقات التداول وهى حين فترة نشاط السوق وبعد صدور الاخبار القويه
ووقت عمل وافتتاح البورصات الحيويه الهامه وحين ثبوت اتجاه العمله فى طريق معين خالى من اى تزبزبات تؤدى للخساره

zizoo99
11-20-2016, 08:59
شكرا لك اخى الكريم على هذه المشاركة الطيبة يا اخى هذا الموضوع تم تكراره كثيرا جدا و دماغى صدعت من يوم الاحد اساسا السوق بيبقى مقفول الاحد الا فى توقيتات مثل امريكا فان التداول يوم الاحد يكون ل 6 ساعات فقط

فوريكسي
11-30-2016, 19:18
لا يوجد وقت افضل من وقت حسب تجربتي طبعا شكرا جزيلا لك اخي الكريم على الموضوع الرائع بالتوفيق لك ان شاء الله ولجميع الاخوة الأعضاء تقبل تحياتي والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

abd34ou
11-30-2016, 19:23
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخي الحبيب اولا وقبل كل شيء نود ان نشكرك على هذا الموضوع الرائع والمفيد والمختصر في الحقيقة بالنسبة ليوم الجمعة فاني اعتقد بان الجمعة قد يكون يوما مليئا بالاخبار المهمة ولكنه في بعض المرات يكون يوما متميزا بالخمول والهدوء.

Abdo Abdo
11-30-2016, 19:48
السلام عليكم يا اخي الكريم الفاضل
موضوعك ده مهم جدا عن افضل واسوأ الايام في التداول والمهم اكثر الاوقات الخطره وهي كما ذكرت انت انها يوم الاحد والجمعه والعطل لان التداول فيها سيكون خطر
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Yahia Shahen
11-30-2016, 19:51

الف شكؤ علي هذة الموضوع الجيد واتمني لك المزيد

وبالتوفيق انشاءا الله

كامل
11-30-2016, 19:59
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته فعلا اخي الكريم اعتقد انها اوقات رائعة ومناسبة للتداول اتمنى ان تتقبل مروري وشكرا لك

chiheb316
11-30-2016, 20:27
بسم الله الرحمان الرحيم السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
بالنسبة لي افضل التداول في الفترة التي تتداخل فيها الفترة الاوروبية و الفترة الامريكية

rashford
11-30-2016, 20:32
الــسلام عليكم ورحمة الله تعالى وبـركاته
أفضل أوقات التداول هي الاوقات التي يكون في السعر اخذ اتجاه معين اي نازل ام هابط و غير متذبذب و ايضا الاوقات التي لا تكون فيها الاخبار القوية.

tazi larbi
12-06-2016, 02:24
السلام عليكم افضل ايام التداول هي الثلاثاء الربعاء والخميس اما افضل الجلسات هي الاوروبيه وتداخلها مع الامركيه ظهرا وكذلك الاسيويه التي تكون 1 ليلا اتمنى لكم النجاح والله الموفق

ebn masr
12-06-2016, 03:02
التداول ملهوش اوقاتا محددة للتداول لانه التداول دة سوق مفتوح ومختلف وملهوش وقت محدد للتداول السوق هو اللى بيحكم

waelmma
12-06-2016, 07:12
:(;):) انا بعتبر ان افضل اوقات التداول هى الاوقات اللى بيكون فيها جميع الاسواق مفتوحة
وعادة بيكون بعد العصر وجزاك الله خيرا اخى :(:))

magic777
12-06-2016, 13:00
مش لازم وقت معين اخي بس مهم تحلل انت في وقت مناسب ليك علشان تركز صح وانت بتختار الصفقات الاول وبعد كده
تسيب الصفقات والسوق وتشوف حياتك

mohamed saad
12-06-2016, 13:47
افضل اوقات التداول هي الاوقات التي تقل بها السيولة حيث تكون حركة الازواج بطيئة وطبيعية ويكون تحليل الزوج سهلة للغاية على عكس الحركة السريعة وهذه الاوقات تكون دائما بعد الساعة 8 مساء بتوقيت القاهرة وتكون في وقت الفجر عند افتتاح بورصة طوكيو اما غير ذلك تكون الحركة سريعة جدا ولا تصلح للتداول ولذلك نصيحة بتحري الاوقات الافضل في التداول

fares2alex
12-28-2016, 23:50
اخي الغالي انا اشكرك شكرا جزيلا على طرحك لهذا الموضوع الاكثر من رائع الذي سوف يستفاد منه العديد من التجار الجدد

واحب ان انوه اخي ان من ضمن الاوقات التي لا يمكن ان تعمل بها هي اوقات صدور الاخبار

m7med09090
12-28-2016, 23:59
<<السلام عليكم و رحمة الله وبركاته>>
مشكور اخي الكريم علي هذا الموضوع الرائع الملئ بالمعلومات المفيدة و القيمة التي يستفيد منها الكثير و اتمني من الله ان تكون في تمام الصحة والعافية و اتمني من الله ان يرزقنا جميعا

big.pharaoh
12-29-2016, 00:03
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ... انا عن نفسي بتداول في كل الايام. ويوم الجمعه كمام بحب اتداول فيه مفيش مشكله

محمد صلاح
12-29-2016, 00:34
طبعا اخى العزيز هناك اوقات مهمة جدا يفضل التداول فيها مثل ايام الثلاثاء والاربعاء والخميس وبالاخص مع افتتاح السوق الاوربية والامريكية

alihassib0
12-29-2016, 01:17
ان السوق يكون في اعلا سبولة في الفترة الاوروبية و يمكن تحقيق ارباح في هذا الوقت و لاكنه سوق متذبذب كثيرا و خطر في هذا الوقت بــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــالتوفيق لجميع اعضاء المنتدى الكــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــرام وفقك الله الجميع لكـــــــــــــل خير و بارك الله في حياتكم و مماتكم

Samira shabban
12-29-2016, 01:18
السلام عليكم اخى الكريم شكرا لك على هذه المعلومات المفيده لكل متداول مبتدئ فى مجال الفوركس حيث ان سوق الفوركس مفتوح اربع وعشرين ساعه ويمكنك التداول متى شئت ولكن يجب التحليل الفنى ومتابعه الاخبار قبل الدخول فى النهايه ظروف السوق هى التى تتحكم بالتوقعات الجيده للتداول

zezo3
01-09-2017, 21:38
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته ... انا دائما ما انفذ صفقاتى فى اوقات السيوله المرتفعه فى الماركيت زى اوقات تداخل عمل البورصه الامريكيه بورصه نيويورك والبورصات الاخرى .

Samira shabban
01-09-2017, 21:41
السلام عليكم اخى الكريم شكرا لك على هذه المعلومات المفيده لكل متداول مبتدئ فى مجال الفوركس.
وانا من وجهه نظرى لا يوجد وقت جبد محدد للتداول لان ذلك يتوقف على السوق واتجاهات الاسعار ...
وشكرا

Iheb1302
01-10-2017, 09:33
مرحبا أخي الكريم من وجهة نظري لا يوجد وقت مفضل للتداول فأفضل وقت للتداول
هو عند توفر كل الشروط للدخول و الابتعاد عن الدخول العشوائي بالتوفيق و الارباح

123Hasnaa123
01-10-2017, 09:53
اخى الكريم شكرا جزيلا على المعلومات دى هتفيد ناس كتير وانا اتفق معاك ان افضل اوقات للدخول فى نصف الاسبوع وكمان انصحك ايضا
بالدخول يوم الثلاثاء والاربع والخميس الايام دى مش زى ايام باقى الاسبوع بمعنى مش بيبقى فيها تذبذب اكتر من الايام التانية
اتمنى لك حظ سعيد
بالتوفيق

ragab012
01-10-2017, 10:01
السلام عليكم ورحمته الله وبركاته اخى شكرا ليك اخي على مجهودك الرائع فى طرح موضوع ماهي افضل اوقات التداول ونتمنى المزيد من الشروحات وبالتوفيق لك وللجميع

Mustafa gamal
01-10-2017, 13:48
يشهد سوق الفوركس نشاط كبير في الأوقات التي تفتح فيها اسواق البورصة العالمية كبورصة طوكيو و بورصة الولايات المتحدة الأمريكية تحياتي لك و تمنياتي لك بالنجاح

Mr Fathy
01-10-2017, 13:51
بسم الله الرحمن الرحيم. شكرا يا زعيم على الموضوع المهم . انا شايف ان وقت الاخبار هو احسن وقت فى التجارة ولا ايه ؟

محمدفؤاد
01-10-2017, 15:13
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى الغالى شكرا أخي على الموضوع و على المعلومات المفيدة
و أرجو من كل الاخوة أن يهتموا بمثل هذه المواضيع ليتسنى للجميع الاستفادة

bakmosta
01-10-2017, 15:27
الســلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
كل الاوقات صاحلة للتداول اخي الكريـم في نظري يا أخي العزيزي ما عدا يوم الاثنين و يوم الجمعة و الوقات التي تكون فيها اخبرا قوية تأثر في السوق.

ahmed samaha
01-10-2017, 16:36
افضل وقت للتداول اخى من وجهه نظري فى الصباح عند افتتاح الجلسه الاوربيه والامريكيه
وتجنب التداول يوم الاثنين والجمعه

tamermosa
01-10-2017, 16:41
رأيي الشخصي ان مفيش وقت محدد اسمه افضل وقت للتداول
افضل وقت بيتحدد على حسب الاستراتيجية بتاعتك انت
فطريقتك هي اللى بتحدد تدخل امتى و تخرج امتى من الصفقة

Samirghatas
01-10-2017, 17:00
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخي الحبيب اولا وقبل كل شيء نود ان نشكرك على هذا الموضوع الرائع والمفيد والمختصر في الحقيقة بالنسبة ليوم الجمعة فاني اعتقد بان الجمعة قد يكون يوما مليئا بالاخبار المهمة ولكنه في بعض المرات يكون يوما متميزا بالخمول والهدوء
بالتوفيق لك اخى الغالى

lyo
01-10-2017, 17:04
السلام ىعغليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
شكرا لك عن تقديم هدا الموضوع
يا اخي اوقاة التداول تختلف من دولة لاخرى بصراحة الوقت الدي احب التداول فيه هو وقت غرينتش التي يكون فيه تحركات للعملة قوية جدا والتابع لتوقيت انجلترا

dias40
03-03-2017, 12:48
السلام عليكم
بالنسبة الى معظم تجار الفوركس الوقت الأفضل من اليوم للتداول
هو خلال ساعات دورة التداول الآسيوية فالأزواج الأوروبية كاليورو/دولار
تظهر النتائج الأفضل بالتوفيق

Mo7a
03-03-2017, 13:52
السلام عليكم ورحمه الله وبركاتة
شكرا اخي الكريم على المعلومات والنصائح المفيده وفعلا افضل وقت للتداول هو نصف الاسبوع فى فتره تداخل السوق الاوروبيه مع السوق الامريكيه لانها تكون اكثر الاوقات سيولة

younes-dz
03-03-2017, 14:11
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته احسن الاوقات هي لما تكون حركة السوق نشطة
بخلاف ما يتصوره الجميع فليس مرتبطا ذلك بوقت بقدر ماهو مرتبط بسلوك
السعر لذا انا لا ارى وقتا محددا بعينه عدا ربما وقت الاخبار واحينانا يضيع علينا

smartawi
03-03-2017, 14:21
يفضل الابتعاد عن اوقات معينة يا اخي مثل اوقات افتتاح واغلاق البورصات وايضا اوقات الاخبار القوية
انما المحترف لازم يكون قادر على التعامل والاستفادة من كل الاوقات والستوب لوز يكون في الغالب حام للراس مال من اية امور غير متوقعة

magic777
03-03-2017, 14:50
انا من وجهه نظري افضل الاوقات بتكون مع التحركات لان التذبذب بيكون صعب التحكم فيه يعني مش بنعرف الاتجاه وقتها لكن
مع الحركه بيكون سهل ده

mirinda
03-03-2017, 15:00
اخي الكريم لا اعلم شيء قد عن افضل اوقات التداول واستفدت بموضوعك كثيرا وبمعلوماتك وخبراتك الواضحه عند طرحك الموضوع
مشكور اخى وموفق باذن الله

zakariacr07
03-03-2017, 19:21
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته

اخي أفضل أوقات التداول يكون يوم إفتتاح السوق و الإبتعاد عن الفترات الصباحية

Saeed EL Sayed
03-03-2017, 19:27
اشكرك شكرا جزلا علي هذا الموضوع واتمني ان كل المبتدئين يعرفوا ايه هيا الاوقات المناسبه للتداول علشان يقدر يقررو يفتحو صفقات ولا لا وتكون نسبه المخاطره فيها قليله ومناسبه لراس المال

khaled212
03-03-2017, 20:05
السلام عليكم ورحمه الله وبركاتة
الحمد لله والصلاة والسلام علي سيدنا رسول الله
تعتبر أفضل الاوقات للتداول هو مع بداية فتح السوق يوم الاثنين وإذا كنت قد تركت بعض الصفقات دون إغلاق فقد تربح من خلالها
وأيضا يعتبر يوم الجمعة .
تقبل مروري ............

Samira shabban
03-03-2017, 20:39
السلام عليكم ..انا اعتقد ان الاوقات المناسبه
تكون خلال تداخل جلستين مع بعضهما يعنى الجلسه الاسيويه مع
الجلسه الاميريكيه مساء
وطبعا بغض النظر يجب ان تقوم بالتحليل لكى تعرف ظروف السوق قبل الدخول

مروه عصر
03-03-2017, 21:09
السلام عليكم
افضل الاوقات للتداول هى :ان ادخل صفقتين فى نفس الوقت ... اوقات الاخبار يتكون حركه السوق حركه قويه جدا .. ومنتصف الاسبوع تكون الافضل فيه التداول ...

emin14
03-03-2017, 23:23
طرح جميل و مفيد و قد استفدت منه شخصيا أتمنى أن لا تبخل علينا بمواضيع مشابهة في المستقبل تحياتي لك و تمنياتي لك بالتوفيق و النجاح تقبل مروري أخي

muhammad ismail
03-04-2017, 01:31
البنوك المركزيه لها عامل كبير جدا فى التاثير على السوق واهمها البنك المركزى بمدينه نيويورك له تاثير كبير
جدا على التداول ويليه البنك الموجود فى اليابان

hamadasalama
03-04-2017, 01:45
وهناك بعض المتاجرين يتاجرو علي فتره سدني وطوكيو ليلا ويقولو انها اكثر مصداقيه ويعرفو يشتغلو عليها وبيحققو ربح ................

تكنولوجى
03-05-2017, 14:37
خلال فصل الشتاء في أوروبا وأمريكا الشمالية، يبدأ النشاط الأسبوعي يوم الأحد في الساعة 22:05 GMT ويستمر حتى يوم الجمعة 21:00 GMT. خلال التوقيت الصيفي في هذه المناطق، يبدأ نشاط السوق الأسبوعي يوم الأحد في الساعة 21:05 GMT ويستمر حتى يوم الجمعة في الساعة 20:00 GMT

---------- Post added at 01:37 PM ---------- Previous post was at 01:35 PM ----------

تختلف ساعات النشاط في السوق بسبب العطلات الرسمية أو بسبب ظروف السيولة الغير عادية التي قد تنجم عن الأحداث العالمية الاستثنائية. كما يمكن تغيير مواعيد فتح أو إغلاق
نظراً لاعتبارات السيولة وإدارة المخاطر.يرجى العلم أنه في حين يتم تداول معظم الصكوك على أساس 24 ساعة دون انقطاع، هناك بعض الأدوات، بالأخص الأسهم والمؤشرات لها ساعات التداول الخاصة بها.

hakim kimo
03-05-2017, 14:58
سلام
غي راي افضل وقت التداول هو الفترة الاروبية
فهناك تكون سيولة عالية
انا شخصيا انهض باكرا من اجل التداول
تكون الاسعار و سيولة عالية

ayman samy
03-05-2017, 15:29
بسم الله اخي الكريم فتح صفقتين معا علي نفس الزوج واحده بيع ووالثانيه شراء قد تقلل الخسائر وهي استرتجيه يتبعها البعض واخر عشرة ايام من العام لأشجع علي التداول فيها وفتح الصفقات وشكرا

big.pharaoh
03-08-2017, 02:14
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ... عن نفسي انا بفضل التداول في الفتره من الساعه ١٠ صباحا الى ٨ مساءا دي افضل الاوقات

alonsoo
03-08-2017, 07:39
افضل اوقات التداول هو وقت ظهور الفرصة على الاستراتيجية التى انت تعمل بها اخى الفاضل وليس لها وقت محدد انما عند ظهور اى اشارة

waelmma
03-08-2017, 08:22
:(:(:( تمام اخى الفاضل بارك الله فيك والحقيقة انه انا بعتبر ان اوقات تداخل
الاوقات فى التداول وهى اوقات من الساعة ال 3 الى الساعة 7 من افضل الاوقات

Abu_Yassin
03-08-2017, 08:32
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة مرحب أخى الكريم ومشكور على هذا العرض الممتاز لأفضل وأسوء أوقات التداول ولكن من وجهة نظرى افضل وقت للتداول هو الذى تكون فية فرصة جيدة للربح بصرف النظر عن وقتها من الجلسات

محمدفؤاد
03-08-2017, 10:39
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى الغالى شكرا أخي على الموضوع و على المعلومات
المفيدة و أرجو من كل الاخوة أن يكثفوا مثل هذه المواضيع ليتسنى للجميع الاستفادة

magic777
03-08-2017, 12:44
حاليا اخي بالطبع هيا الاوقات الي فيها حركه لان الاوقات الي مش فيها حركه هتاخد وقت كتير اوي على ما تقدر تحقق هدفك او
حتى تضرب ليك استوب

hosam2020
03-08-2017, 12:50
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
يمكنك التداول اخى الكريم فى اى وقت تحب و لكن انا عن
نفسى أقوم بالتداول فى الفتره من واحده الى سبعه صباحا

Ayobe
03-08-2017, 12:57
شكرا أخي الكريم على الموضوع أجل اوقات نشاط في نصف الأسبوع دائم والخطر الكبير يوم الجمعة بتوفيق

omarsh81
05-09-2017, 12:52
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الفاضل ومن خلال نصائح الخبراء لي بوسط للأسبوع أفضل وقت التداول والابتعاد عن يومي الجمعه والسبت

cladiator2007
05-11-2017, 16:39
اشكرك اخي على طرحك لهدا الموضوع الهام و المفيد . كما اشكر الاخوة لتفاعلهم الايجابي معه . لقد استفدت كثيرا من المعلومات القيمة هنا .
جازاكم الله كل خير . بالتوفيق للجميع .
تقبلوا مروري و تحياتي

btareq
05-12-2017, 12:07
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخوانى اعضاء منتدى فوركس
شكرا لدروسك الجميله
تقبل مروري جزاك الله خير

magdylotfy2
05-12-2017, 12:09
السلام عاليكم ورحمة اله وبركاته نرجو من الله حسن التوفيق
اكيد افضل وقت وقت استقرار الاسعار والمؤشرات حتى لا تخسر وان يكون السوق فى حالة صعود

zunebha
05-12-2017, 13:14
السلام عليكم ورحمة الله وتعالى وبركاته
اخي العزيز الوقت جد مهم في الفوركس .
لذالك يجب اختيار اخسن اللوقات بالتوفيق.

latraaa
05-12-2017, 13:20
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على الراي و على الطرح القيم و على المعلومات التي تقدمت بها و التي أتمنى أرى انه لابد من العمل على التعلم اخي الكيرم و العمل على البحث عن الفرصة الحقيقة أخي الكريم، بالتوفيق لك

magic777
05-12-2017, 15:45
بالتعلم والتدريب واختيار الطريقه وبعد كده هنلاحظ ايه هو الوقت المناسب للعمل بها والاهم كمان انه يكون مناسب لينا ونكون
مركزين وقت اختيار الصفقات

Asmaa1203
05-12-2017, 16:14
السلام عليكم ورحمة الله و بركاتة
موضوع هام اخى الفاضل عن اهم اوقات التداول عموما افضل اوقات للعمل بالنسبة لى هى من الساعة 9 صباحاً بتوقيت القاهرة و حتى الساعة 5 مساءا بتوقيت القاهرة ايضا و افضل الايام هى الثلاثاء و الاربعاء و الخميس لان الاحد مساءا افتتاح السوق و بيكون غير محدد المعالم بعد خصوصا اذا فتح على جاب اتجاهى او انعكاسى و يوم الاثنين بتكون الحركة ضعيفة نوعا ما اما الجمعة بيكون يوم جنى الارباح ف الاسعار بتتحرك بشكل غير منتظم لخروج العديد من المتداولين تمنياتى بالتوفيق للجميع

azzedine
05-13-2017, 02:13
اشكرك على المشاركة اخي العزيز اتفق معك و معى شرحك رائع و لكن بعض الاوقات رغم الاسواق مفتوحة تجعلنا ننتظر احد الفرصة و قد نضطر لنتظار وقت طويل

m7med
05-13-2017, 02:17
((السلام عليكم و رحمة الله و بركاته ))
انا عن نفسي اخي الكريم افضل التداول وقت الاخبار و في نهاية هذا الموضوع الرائع اتمني من الله ان تكون في تمام الصحة والعافية وايضا اتمني من الله ان يرزقنا من هذا المجال الرائع

mohsen massad 120
06-07-2017, 18:36
بسم الله الرحمن الرحيم
شكرا أخى الكريم على هذه النصائح المفيدة
وانصح الجميع بالعمل اثناء نشاط السوق وتوفر السيولة
وشكرا

capoeira
06-07-2017, 19:02
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ان أفضل أوقات التداول هى الاوقات الخاصة بالجلسات
الأوروبية فهى تعتبر الفترة ذات السيولة الأعلى فى اليوم كله و هى تجمع ما بين اخر الفترة
الآسيوية و اول الفترة الامريكية

mrramy
06-08-2017, 14:26
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اغضل اوقات التداول جميع ايام الاسبوع ماعدا يوم الاتنين مع الافتتاح ويوم الجمعه عشان بيكون جنى ارباح الخى الكريم

fouadar
06-08-2017, 17:26
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته كل عام وانتم بخير اخوانى اعضاء منتدى فوركس
بالنسبة الى معظم تجّار الفوركس، الوقت الأفضل من اليوم للتداول هو خلال ساعات دورة التداول الآسيوية
تقبل مروري جزاك الله خير

lordamine
06-08-2017, 17:30
لا يوجد وقت مفضل و محدد للتداول في الفوركس
بل على العكس ذلك يعتمد على تحليلك و دراستك للسوق
مع الاخذ بعين الاعتبار الاخبار و التقلبات التي تتحكم فيه

number1
06-08-2017, 17:33
افضل ساعات التداول هي بعد الساعه الخامسه عصرا بتوقيت القاهره و يكون بعيدا ونراه الاخبار الهامه والحيويه جدا لانه وقت الاخبار السيئه جدا و تؤدي الى خسائر كبيره في الحساب هاتف الى اي عضو من الاعضاء فيجب البعد نهائيا عن التداول وقت الاخبار تمام

yousee
06-08-2017, 21:52
الخسارة في الفوريكس هو شيء عادي لايجيب أن تكنو تخافون منه لأنه أصلا لا يخاف منها الى الأشخاص الدين لا يقمون بأدارة رأس المال

hooda
06-15-2017, 18:41
السلام عليكم ورحمه الله تعالي
الجمعة – السيولة تنحسر خلال الجزء الأخير من الجلسة في الولايات المتحدة.العطل – الجميع يأخذ استراحة.تقبل مروري

one12
07-05-2017, 09:57
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته تحياتي لك ولي كل أعضاء منتدى فوركس العرب ومشكور على موضوعك الهام فهو منظم ومنسق وهادف ويحتوي على كل ماهو جديد بالنسبه لي جزاك الله خير الجزاء مع تقبل مروري اخي العزيز

M0hsenalawady
07-05-2017, 12:37
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاته
من المؤكد ان افضل الاوقات للتداول هي الثلاثاء والاربعاء والخميس اما الجمعه بيكون السوق في حالة تذبذب لانه اخر يوم في الاسبوع وكذلك ايام الاجازات لا ينصح بالتداول فيها

A.mustafa
07-25-2018, 03:37
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته...
اعتقد ان افظل وقت لتداول هوبعد الظهر عند نزول الاخبار بنصف ساعة حيت ان السيولة تكون كبيرة والازواج تتحرك بسرعة يمكن تنفيد صفقات جد جيدة وانا افعل هذا دائما...

salijiji0
07-25-2018, 18:45
افضل اوقات التداول هى من 7 صباحا الى 7 مساءا والايام هى الثلاثاء والاربعاء والخميس ويجب الحذر من اول يوم فى الاسبوع واخر يوم وشهر 12 ايضا لانة شهر جنى الارباح