PDA

View Full Version : سؤال مهم بخصوص الفوركس

omargallow
03-13-2016, 01:01
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته هل الفوركس تتم المعاملات فيه بشكل لحظي
ام تتاخر لبعض الوقت لاني قرات حديث يقول بانه لا يجوز التعامل بالعملات الا لو كان
القبض في نفس الوقت وشكرا للجميع

---------- Post added 03-13-2016 at 12:01 AM ---------- Previous post was 03-12-2016 at 11:58 PM ----------

ايضا اريد السؤال عن الرافعه الماليه
هل هي حلال شرعا ام محرمه وهل هناك اثبات لذلك
لاني اريد معرفة حكمها في الشرع وشكرا

ebn masr
03-16-2016, 01:54
انا مش فاهم اوى استفسارك ا سؤالك بالظبط علشان اقدر ارد عليك بالظبط وافيدك واكون قادر على مساعدتك بشكل دقيق

mhdmaher
04-23-2016, 15:40
السلام عليكم
اخي ممكن توضح ماهو السؤال الاول
والسؤال الثاني اخي بالنسبة للرافعة لمالية البعض يقول حرام والبعض يقول حلال
تحيااااتي

Mohamed Abdel Wahed
04-23-2016, 15:54
هل هي حلال شرعا ام محرمه وهل هناك اثبات لذلك
لاني اريد معرفة حكمها في الشرع وشكرا
ارجو الرد

snnaky
06-15-2016, 02:29
موضوع الرافعة حلال او حرام انت بتسأل سؤال دينى يبقى المفروض لما تحب تاخد اجابة صحيحة تاخدها من المتخصصين وسيبك من اى حد تانى حتى لو انا اللى برد عليك مش بقصد حاجة طبعا احنا عارفين انها حلال بس انا عاوزك انت تتعود انك تاخد الأجابة الصح من المكان الصح عشان تكون ثقة

AHMEDMONIEM
06-15-2016, 04:58
*************الـسـلام عليكـم ورحـمة الله وبـركاتـه
مـوضـوع رائـع وجـمـيـل واسـتـفـدت منـه كـثـيـرا
شـكـرا لــجـهـودك وتعـبـك فى نشـر هـذا الـمـحتـوى الاكـثـر مـن رائـعتحياتى لجميع اعضاء مـنـتـدى فـوركـس الـعرب الـكـرام
دمـتـم فـى حـفـظ الله والـسـلام عـلـيـكـم ورحـمـة الله وبـركـاتـه *************927

houhou
06-16-2016, 21:30
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بارك الله فيك اخي على هدا الموضوع الجميل و ربي يجعلو في ميزان حسناتك

الله يهدينا و يهدي جميع المسلمين جزاك الله خيرا وبارك فيك

محمد سليم
06-21-2016, 06:03
مشكور اخي الكريم على الموضوع والمعلومات المميزة والشرح المميزة نتمنى ان يوفقك الله على المجهود المبدول وننتظر منك المزيد من المواضيع

karis
12-04-2016, 00:42
عليكم ورحمه الله وبرالسلام كاته اخوتي واحبابي في الله شكرآ لكم جدآ علي سؤال مهم بخصوص الفوركس ما قدمتم من معلومات في غايه الاهميه والافاده والي الافضل بأذن الله

tazi larbi
12-04-2016, 01:29
السلام عليكم اخي ممكن ان تبيت معك الصفقة لكن ان لم تاخذ عليها فائدة او تدفع عموله لا تكون حرام يعني خالبه من الربي والله اعلم ولكي تطمئن اسال اهل العلم والذكر ممكن ان تسال شيخ موثوق في فتواة اتمنى لكم النجاح والله الموفق

mohamedsonbol
12-04-2016, 06:17
موضوعك جميل اخي الكريم
جزاكم الله خيرا انت واعضاء منتدي فوركس العرب على هذه المشاركات الرائع
وانا عن نفسى استفدت كتير منها
وخاصة انى لسه مبتدا وارجو ان تمدونا بالمزيد وشكرا لكم مره اخري
وجزاكم الله الف خير

aymansaleh
12-04-2016, 08:03
الاخ الكريم
كثرت في الاونه الاخيره الفتاوى والاقاويل في جميع المجالات, فهذا يحلل وئاك يحرم, انت مفتي نفسك, اقرأ الفتاوى في هذا الخصوص واعرف اراء الشيوخ والمفتيين ثم استفتي قلبك
تقبل مروري

zizoo99
12-04-2016, 12:14
و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته
بالطبع يا اخى فان المعاملات فى الفوركس تتم بشكل لحظى و القبض يدا بيد و ليس شرط ان تقبض بيدك فعلا مجرد اخذ الربح بحسابك فهذا يعتبر تقابض فورى اما بخصوص الرافعة فهى ليست قرض و انما ائتمان ولا يوجد اى فائده من وراء استعمالها

doaa sary
12-04-2016, 19:29
ايوة اخى الكريم انت بتنفذ صفقه بتاخد ثوانى وتكون متنفذة لكن الارباح او الخسارة ف علم الغيب ممكن صفقتك تقفل بعد ساعه يوم اكتر اقل حسب تحليلك وطريقتك اللى شغال بيها