PDA

View Full Version : فكر شويه :)

Haidy
07-22-2012, 01:15
عمرك فكرت اللى بيشتغلو فى الفوركس كليه ايه و لو الاغلبيه لكليه معينه ليه ؟ و لو حد دخل المجال ده من كليه تانيه غير كليه الاغلبيه هينجح زيهم ؟؟

zahran
07-22-2012, 01:17
عمرى بصراحه ما فكرت فى الموضوع بالنسبه دى . ودا لسبب انى شايف ان الفوركس للجميع . مش لحد متخرج من كليه معينه مثلا . او لحد دارس حاجه معينه
لا الفوركس دا ماده علميه كبيره وممكن اى حد سواء كان فى كليه تجاره ام كليه زراعه او لم يدخل كليه اصلا . بس عقله شغال كويس وعنده القدره على الاستيعاب انه يقدر يدخل المجال دا وينجح فيه

kero
07-22-2012, 01:30
الموضوع بسيط ومش محتاج تفكير اغلب تجار الفوركس مش متخرجين من كلية تجارة او كليات خاصة بالاقتصاد
ده مجال لكل الناس الدراسة بتسهل اه لكن مش هى اساس النجاخ فيه اطلاقا ده رايى

aboualy
07-22-2012, 01:33
انا اعتقد ان مفيش علاقة بين مجال الدراسة وبين الفوركس لان الفوركس مجال دراسة مستقل
ولكن يمكن ان يكون هناك علاقة بين الفوركس وبين العلوم الاخرة التى تدرس فى بعض الكليات مثل الاقتصاد مثلا

kaka2
07-22-2012, 01:36
لا اتوقع انة لها علاقة بالشهادة الجامعية
الفوريكس علم مستقل بذاتة
اصلا جميع المخرجين من كليات المختلفة
لا يستفدون من الدراسة بقدر فائدتهم من ممارسو العامل
المرحلة الجامعية في الوطن العربي صفر على الشمال

sabre
07-22-2012, 01:36
اعتقد ان ايلى بيشتغلوا فى الفوركس ليس لهم
كليه معينه ولاكن بالعكس هتلاقى هناك الكثير من التنوع

ahmed
07-22-2012, 01:39
فكرت ولقيت ان ليس هناك كليات تخرج مضاربين فى البورصه
ولكن من الممكن ان تاخذ دورات وتتعلم وتجتهد حتى تصبح تاجر محترف

عزبز 18
07-22-2012, 01:41
الفوريكس علم مستقل بذاتة

نعم كلامك صحيح الفوركس علم مستقل عن جميع العلوم
و الفوركس غير كحتاج الدراسة في الكليات مع الممارسة الطويلة تتعلم الفوركس بدون ان تدرسه في الجتمعة او الكلية

silverfox
07-22-2012, 01:44
الفوركس يساوى خبرات متراكمه
انا مثلا
لسه بدرس فى هندسة مدنية وشغال فى الفوركس عادى جدا والحمد لله بقالى سنتين خبرة
الشهادة ليس لها علاقة باى شىء فى الفوركس اخوانى
او هكذا اعتقد

Mahmoudnashaat
07-22-2012, 01:44
لا طبعا مش شرط كليه معينه فناك خريجين العلوم والصيدله والهندسه ومجالات اخرى ليس لها اى علاقه بالفوركس ومع ذلك لمعوا جدا فى مجال الفوركس

امهم هنا الخبره والتعلم وليس الكليه

forex man
07-22-2012, 01:47
الحقيقه مفكرتش قبل الان لكن مفيش كليه على الاقل فى مصر
بتخرج مضارين بالبورصه وسوق العملات
تحياتى

sara123
07-22-2012, 01:48
الفوركس لكل الناس.. انا اعرف ناس في كلية صيدلة وهندسة وكمان اعرف ناس في كليات تربية يعني من كل الكليات ومن كل الانواع وكلهم بيشتغلوا في الفوركس يمكن لأنهم بيلاقوا فيه سهولة لكسب المال بسرعة او لأن الفوركس ممكن يحققلنا ملايين من الدولارات عن طريق اكتساب الخبرة ومع مرور السنين .. الفوركس ملهوش اختصاص محدد .

Shady Moustafa
07-22-2012, 01:54
عمر ما الكليات ما كان ليها علاقه بالفوركس
مثلا ممكن تلاقى واحد خريج طب وتلاقيه شغال على عربية كشرى وبدء يكسب ويعمل فلوس كويسه لغاية ما بقى امبراطور الكشرى
وممكن تلاقى واحد خريج هندسه وشغال على ميكروباص وعمال الوفات وحقق احلامه من الميكروباص
فالحكايه مش كليات

nrgslawi
07-22-2012, 01:59
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
ممكن النجاح في الفوركس بدون ان نكون دارسين للاقتصاد
بل اغلبية المتاجرين يتاجرون بدون دراسة ويتعلمون مع الوقت

safiforex
07-22-2012, 02:04
ممكن النجاح في الفوركس بدون ان نكون دارسين للاقتصاد
بل اغلبية المتاجرين يتاجرون بدون دراسة ويتعلمون مع الوقت
صحيح هذا اخي الكريم فالفوركس لا يحتاج بالضرورة الى علم الاقتصاد لكي يكون الواحد فيه مجحترفا
فقط هناك ما في الانترنيت ما يكفي الواحد لكي يتعلم منه بسهولة

Single phase
07-22-2012, 02:07
معتقدش ان ليها علاقه بمجال الدراسه

بس انا رايي لو كلية زي تجاره او اقتصاد هيبقى كويس

bilalo200
07-22-2012, 02:22
السلام عليكم ورحمة الله
المسالة ليسة بالكلية بل بالموهبة + المجهود المبدول من طرف كل شخص

al7oot
07-22-2012, 02:29
الموضوع بسيط ومش محتاج تفكير اغلب تجار الفوركس مش متخرجين من كلية تجارة او كليات خاصة بالاقتصاد

اها صح كلامك أخي
مجال الفوركس مش مجال محدد لناس وناس
ممكن أي حد يدخل الفوركس بس المشكلة انه مجال ضخم جدا ويحتاج الى دراسة كثيرة عشان الواحد يفهمه

ahmed rabee
07-22-2012, 02:40
ملهاش علاقه بكليه معينه

الفوركس علم ودراسه وفن لوحده بعيد عن اي علم تاني

لكن كليه زي التجاره هتسهل فقط عمليه الحسابات واداره راس المال ... لكن مش هتكون الاساس

y4x
07-22-2012, 02:54
مش شرط يكون متخرج من كلية تجارة

مثلا عشان يفهم الفوكس

ممكن ان شخص يتعلم الفوركس حتى لو كان

مستوى التعليم عندى بسيط

الكتب كتير ممكن يتعلم منها

وياريت علم الفوركس يدرس فى المدارس

swingawy
07-22-2012, 03:12
اعتقد ان الفوركس مالوش كليه معينه
هو للعاطلين فقط
او للمستمتعين بالاستثمار

safiforex
07-22-2012, 03:15
هو للعاطلين فقط
او للمستمتعين بالاستثمار
هههههههه ، الفوركس ازاي اخي الكريم انه للعاطلين فقط ، هل هذا يعني احنا كلنا عاطلين
، الاهم ان يكون الواحد على قدر كاف من معلومات عن الفوركس سواء اكان من كلية ام من غيرها

Aker001
07-22-2012, 03:17
ومش محتاج تفكير اغلب تجار الفوركس مش متخرجين من كلية تجارة او كليات خاصة بالاقتصاد

yara
07-22-2012, 03:17
اعتقد ان الاغلبيه تجاريين ولكن اللى من كليات تانيه بيدخل وينجح فى المجال ده
عشان هو مجال عمل يسهل تعلمه واحترافه كمهنه ولان كل الناس اللى بتعمل به يكون عندها دافع تحقيق الربح

zahran
07-22-2012, 03:18
تحياتى

لا يا اخى اوعى تغلط فى كليه بتخرج مضاربيين جيدين جدا وموجوده عندنا كمان فى مصر وموجوده فى كل دول العالم كمان . عارف اسمها ايه الكليه دى ؟؟
الكليه دى يا اخى اسمها كليه الالتزام .. هذه الكليه ملمه لاشياء كثيره جدا فى هذا السوق وعلى اساسها يكون الربح الوفير .
ان كنت ملتزما كان لك الربح الوفير يا اخى الكريم

salah.bmw
07-22-2012, 03:22
انا بشوف انو الفوركس هو سوق للاذكياء بغض النظر ان كانو حملة شهادات عليا
او حملة شهادات حسن سلوك المهم الذكاء ومعرفة ترويض هذا السوق الشرس

elzeel
07-22-2012, 03:30
لا طبعا هو مش بيعتمد على كليات معينه ولو قصدك على خريجين التجاره والاداره
دا تخصص اه لكن انا بشوف ان فى كتير ببتعاملو فى الفوركس والمؤهلات مختلفه

forex4ever
07-22-2012, 03:33
عمرك فكرت اللى بيشتغلو فى الفوركس كليه ايه و لو الاغلبيه لكليه معينه ليه ؟ و لو حد دخل المجال ده من كليه تانيه غير كليه الاغلبيه هينجح زيهم ؟؟

الكلية او الدراسة او مجال التخصص مالهوش اي علاقة انك تلاقي واحد ناجح في الفوركس وهو فاشل في دراسته او معاه شهادة او كلية معينة وناجح جدا في تخصصه بس في الفوركس فاشل وعلى وكل مايودع يخسر
ان شاء الله تنجحي في دراستك وفي الفوركس وتجمعي بين النجاحين :)
بالتوفيق ياهايدي

amrmorasamir
07-22-2012, 03:36
لا طبعا مفكرتش فى الموضوع ده عشان مش هتفرق كتير لان الفوركس بيشتغل فيه اطباء ومهندسين وطلبه وكليات كتير اوى

dent
07-22-2012, 03:45
لم ار كليه يغلب فيها الشغل فى الفوركس عن كليه اخرى
لكنى وجدت كل اطياف المجتمع تشتغل فى الفوركس

mage
07-22-2012, 03:50
كلية للفوركس اعتقد انه صعب اوى ان حاجة زى كده تحصل ولو فى حاجة زى كده ممكن تحصل كان زمان البورصة بقى ليها كلية ولازم يبقى لكل متاجر انه يتعلم بمفرده ومش محتاجة كلية اربع سنوات علشان حاجة ممكن نتعلمها فى شهر

fx-man
07-22-2012, 03:51
انا عن نفسى اعرف متاجرين ناجحين كتير منهم اللى بيدرس طب وهندسة وصيدلة وتجارة ومافيش حد منهم دراسته ليها علاقه بالفوركس او ليها علاقة بالفوركس لكن غير مباشرة .

zizo_a_86
07-22-2012, 03:53
هو لو تجارة افضل بس الموضوع دا محتاج تكملة اكثر بعد الكلية لانه دراسة كبيرة وعلم بلا حدود بجد

marem2007
07-22-2012, 03:56
الفوركس صح ملهوش دخل بالكلية الي الواحد داخلها او متخرج منها بالفوركس
لان لما بتدخل مجال الفوركس بتتدخل كلية الفوركس وبتتعلم كل حاجة فية

زيزو
07-22-2012, 04:04
الفوركس مش محتاج كلية معينة
اي حد يقدر يتعلمه ويدخل المجال وبعد كده يقدر يشوف نفسه هينجح ولا لا

minaking
07-22-2012, 04:15
انا معتقدش ان الكلية لها علاقة بهذا لان من الممكن اى احد يدخل هذا المجال لكن اللى بيحب هذا المجال سوف يكون فى نجاح مستمر ولكنالممارسة فى تتبع الناس اللى ممكن ناخد منها خبرة لكى نكون افضل

remo
07-22-2012, 04:23

انا عن نفسى خريج كلية طب بيطرى يعنى مجالى ملوش دعوة بالفوركس خالص انا دكتور حيوانات وبهايم وافهم فى الفراخ والعجول والادوية والتسمين اما الفوركس انا اتعلمتة مع نفسى كدا

xtomorrow
07-22-2012, 04:25
الفوركس سوق عمومي لكل من يشاء استثمار امواله بشرط تعلمه بالشكل المناسب لتفادي الخسارة
ولو الانسان متخرج من كلية مثلا للعلوم الاقتصادية فهذا من الممكن يساعده في اتقان علوم الفوركس

derfcase
07-22-2012, 06:33

اعتقد ان التداول بالبورصات بوجه عام و في الفوركس بوجه خاص هو مدرسة مستقلة في حد ذاتها
نظرا لاني لا اعلم جامعة علي الاقل في البلاد العربية و بمنطقة الشرق الاوسط عموما - تقوم بتدريس علم التداول الالكتروني في البورصات

forex4ever
07-22-2012, 06:53
انا عن نفسى خريج كلية طب بيطرى يعنى مجالى ملوش دعوة بالفوركس خالص انا دكتور حيوانات وبهايم وافهم فى الفراخ والعجول والادوية والتسمين اما الفوركس انا اتعلمتة مع نفسى كدا
طيب يادكتور انا عندي قطة شيرازري على فارسي
ومش بتاكل كويس اديها ايه فاتح شهية:)
طبعا الفوركس فعلا مالهوش اي علاقة بتخصصك خالص
وجميل اننا نلاقي دكاترة معانا بيهتموا بالفوركس

tictok
07-22-2012, 11:02
مجال الفوركس غير مرتبط بكلية أو دراسة محددة فهو فقط يحتاج إلى من يحبه ويتعلم ويدرس ويريد أن ينجح
فليس كل متخصص في مجال معين ناجح فيه المهم هو الأجتهاد والتركيز والتفكير السليم

aboualy
07-22-2012, 11:05
مجال الفوركس مجال مفتوح وهو مجال جديد بالنسبة لنا ولذلك لا يوجد اى دراسة متخصص فى الفوركس ولذلك فهو متاح للجميع ان يدرسه ويعمل فيه

2x1
07-22-2012, 11:11
انا فتحت موضوع شبية لموضوعك قبل كدة وكان سؤال عن الفوركس والدراسة اذا كان مجال دراستك مثلا تجارة دة فادك فالفوركس ولا ممكن لا حد انة يتاجر فالفوركس رغم انة بعيد عن مجال دراستة

mohamed yossef
07-22-2012, 11:16
فعلا ده مجال لكل الناس اللى اتخرجوا من كليات تجارة او اقتصاد او
اى حد تانى درس فى اى كلية مش شرط اللى درس تجارة هو اللى ينجح فيه
انا اعرف ناس خريجى كليات صيدلة وخريجى كليات علوم ناجحين جدا فى السوق وهما غير دارسين اقتصاد او تجارة

ashraf
07-22-2012, 11:20
النجاح فى سوق الفوركس لا يتوقف على التخصص للشخص فى جلية ايه او مستواه التعليمى ايه حتى او مهنته النجاح فى سوق الفوركس يتوقف على عوامل اخرى وقد يكون شخص ناجح جدا فى الفوركس ومستواه العلمى متوسط لان الامر يعتمد على الاستراتيجية المتبعة ومدى نجاحها فى تحقيق ارباح من سوق العملات

elkorashe
07-22-2012, 11:20
انا مفكرتش فى الموضوع ده لانى اعتقد ان المجال مناسب لكل التخصصات
بس طبعا انجحهم الى فاهم اقتصاد كويس عشان هيعتم فى شغله على التحليل الاساسى وده اقرب الناس للنجاح
انما الفوركس للجميع

sky44
07-22-2012, 12:54
السلام عليكم . ما يميز هدا المجال مجال الفوركس انه للجميع تلتقي في هدا المجال جميع الشرائح و جميع المستويات الدراسية و جميع المهن و جميع الاعمار و القاسم المشترك بينهم هو حب الفوركس

BiG MoNeY
07-22-2012, 12:57
اخي الكريم الفوركس ليس كلية ولا اي شيء اخي لان فيه والحمد للناس كورسات وكتب عربية شارحت المجال دا بكل تفسيل وبكل نواحيهه والباقي عليك ادا تريد التعلم راح تتابر على التعلم والدخول في هدا المجال الشيق وانا اقول لك ان نسبة المتداولين العرب فيهم نسبة 10 بالمية هم خريجي كلية والباقي حر يمكن دخل علة الفوركس دون اي اكدمية ولا شيء والحمد لله يربح من الفوركس وهدا راجع للخبر ة والتطبيق موفق اخي

kimokonolove
07-22-2012, 13:04

مش شرط المستوى التعليمى
لاكن الأهم هو الألتزام والجدية
فى العمل والأغلبية فى الفوركس بيكونو
من عدة فئات تعليمية مختلفة الأهم هو التطبيق
الجيد والسليم عمومآ وعدم الطمع والصبر

omanfx
07-22-2012, 13:17
ابدا ماا فكرتش بالموضوع هذا
انا بعتقد ان الكل ممكن يتعلم ويتااجر فوركس اهم مافي الامر اتقاان هذا المجاال والتوكل على الله في كل خطوه

Mohamed90
07-22-2012, 13:20
السلام عليكم اخي لست ملزم بدراسة الفوركس او التحاق بمدرسة خاصة الفوركس
و لا توجد علاقة بيني وبين الفوركس الا ربح المال لا اكثر

dodovedo
07-22-2012, 14:45
اخى الكريم
الكليه ملهاش علاقه بالفوركس
اللى له علاقه حبك فى تعلمه ووصلت لفين
تقبل احترامى

magic777
07-22-2012, 15:03
عمرى بصراحه ما فكرت فى الموضوع بالنسبه دى . ودا لسبب انى شايف ان الفوركس للجميع . مش لحد متخرج من كليه معينه مثلا . او لحد دارس حاجه معينه
لا الفوركس دا ماده علميه كبيره وممكن اى حد سواء كان فى كليه تجاره ام كليه زراعه او لم يدخل كليه اصلا . بس عقله شغال كويس وعنده القدره على الاستيعاب انه يقدر يدخل المجال دا وينجح فيه
هو فعلا الفوركس هنا مجال عمل للجميع ومش مرتبط بكليه او دراسه معينه لانه هنا مجال عمل
قائم بذاته اللي بيتعلمه ويجتهد فيه بينجح وبيعرف يشتغل فيه عادي
وطبعا اللي بيستمر فيه بنجاح هو من يلتزم فقط بقواعده ويكون مرن دائما مع السوق وبيتعلم من اخطاؤه

peter
07-22-2012, 15:13
مفيش في الفوركس اغلبيه لكليه واحده
معظم الاشخاص من بلاد مختلفه من كليات مختلفه بثقافات مختلفه

deadlyfox
07-22-2012, 15:22
بصراحه عمرى ما فكرت فى موضوع زى كده لانى مش شايف ان ليها تأثير كبير
يعنى انا كليه تجارة هاتفرق ايه عن اى كليه تانيه فى التعامل مع السوق

bullot
07-22-2012, 15:29
لا يمكن التفكير هكدا الفوركس عالم كبير ومتاح للجميع ولافرق بين المتخرجين والهواة هو التعليم ويمكن لاي احد ان يتعلم للفوركس ومبادئه شريطة ان يكون عقله يشتغل جيدا ويمكن لاي شخص ان ينجح في هدا العالم الواسع شريطة المتابرة في التعلم والتريز على نصائح الخبراء

mannon
07-22-2012, 15:32

كلية اية !

انا قعدت كتير جدا عقبال ما فهمت ان قصدك هههه ، يراجل هى دى حاجات محتاجة نشغل دمغنا فيها ، اكيد الاغلبية من كلية الفوركس للتعليم المهنى ههههه
بهرج على فكرة ، ياخى الكريم الفوركس للجميع ولا اعتقد ان هذا الشئ يمكن حصرة

wazwaz
07-22-2012, 16:16
ليس من الضروري تكون متخرج من الأكاديمية الفلانية أو أن يكون لك مستوى دراسي معين لأنه الفوركس لا يشترط هذا ويمكنك التداول
حتى إذا كنت لا تملك أي مستوى دراسي المهم تكون عندك الرغبة في التعلم ومواصلة التعلم وأيضا تتسم فيك صفات التركيز والإنضباط والإلتزام

king
07-22-2012, 16:22
ليس شرط خريج كليه معينه لتجارة النقد الاجنبى ولكن الاغلبيه خريجى كلية تجاره وذالك بسبب ارتباط هذه الكليه بمجال الاستثمار وهذا المجال يساعد بشكل كبير على تكوين متداول محترف فى سوق الاسهم او سوق العملات لذالك نجد ان الغالبيه من هذه الكليه

ARAB_PIGEON
07-23-2012, 14:54
تحياتى

mazouna991
07-23-2012, 15:35
لا ليس شرط كلية معينة او درلسة خاصة او ما شابه من دل
لكنيجب انتكون عارفا باخبار الاقتصاد وكيف تتاثر العملات بالاخبار وكل شيء
ومغظم تجار الفوركس بداو من الصفر الى الاجتراف

badri
07-23-2012, 15:42
لا يجب أن تكون خريج تسير و إقتصاد كي تستطيع النجاح في الفوروكس فأي إنسان يستطيع تعلم التداول به

waleed
07-23-2012, 15:44
انا شايف ان اللى درسوا بكليات التجارة او تعلموا علوم اقتصادية هم اكثر الناس
اللى ممكن يكونوا اكثر مقدرة على الفهم والاستيعاب السرع للفوركس
دون مواجهة اى مشاكل فى مسالة الفهم والتحليل

ma90do
07-23-2012, 15:44
الفوريكس يعتمد في نجاحه علي العقل والتركيز والاجتهاد لا توجد جامعه محدده تؤثر به وانا تعطيه القاعده المعريفيه جاهزه وانما الذين يبذلون جهد من اجل التعلم هم من يتعلمون

Single phase
07-23-2012, 15:46
ماظنش ان هيبقى في علاقه بين الكليه والتجاره لان التجاره محتاجه شوية تركيز ودراسه
ففي بعض الكليات زي هندسه وصيدله وطب دول مثلا دماغهم المفروض بتبقى كويسه مش هيبقى صعب عليهم الموضوع

mohamed 300
07-23-2012, 15:48
من الممكن ا يكون كلامك صحيح ,ولكن اذا قولنا ان خريج التجاره اسهل له ان يتاحر فى سوق الفوركس ,هذا سوف يكون فى التحليل الاساسى المتوقف على الاخبار الاقتصاديه والتحليل الاقتصادى ,ولكن التحليل الفنى اعتقد اى فرد من الممكن ان يحلل به

khaledforex
07-23-2012, 15:50
يعنى اعتقد ان كلية التجارة هى الانسب للفوركس
لانه يدرس الاقتصاد وعلاقة السياسة بالبورصة ويستطيع قراءة البياتنات الاقتصادية ثم تحليل الارقام هو يجيد هذا جيدا

ashraf el-araby
07-23-2012, 15:56

اتفق معك اخى لان هناك خريجين من كليات التجارة ولا يحبون الفوركس وكمان ليست شرطا للنجاح فى الفوركس

havic
07-23-2012, 15:59
بصراحة الفوركس لا يتطلم مستوى تعليم معين ، حيث اي شخص يمكنه بدأ التداول ، لكن نسبة النجاح تتعلق بمستوى القدرة على التعلم بسرعة واكتساب الخبرة

mannon
07-23-2012, 16:01
تحياتى

والله ياخى الكريم لو الموضوع اتاخد محل الجد وبدأ فعلا المسئولين فى مصر يهتموا بالموضوع دة ويبدؤا التطبيق على طلاب المدراس ويستمروا حتى يكون هناك كلية فى مصر غير التجارة تكون بس متخصصة فى تجارة العملات ، هيكون شئ رائع

willy
07-23-2012, 16:01
انت تقصد اصحاب شركات الفوركس ام المتداولين عامة لو تقصد اصحاب شركات الفوركس فمعظمهم خريجي ادارة اعمال اما المتداولين اللي زيي وزيك فعادي لايشترط اي كلية انا اعرف اطباء اسنان بيشتغلوا في المجال دة من زمان

Mr.GooDMaN
07-23-2012, 16:09
اعتقد ان العمل فى الفوركس لا يحتاج الى الدراسة فى كلية معينة ولكن هناك العديد من المتاجرين
الناجحين من كليات مختلفة وده لان الفوركس علم منفصل ويحتاج لقدرات خاصة ومهارات فردية

mohamed salah
07-23-2012, 16:31
بس اعتقد ان لطلبة وخريجين كلية تجارة اكثر دراية
وتعلق بدراسات الفوركس والبورصات والاستثمارومع ذلك ان الفوركس علم مستقل ويسهل
دراستة والتعلم والتطبيق

hanona
07-23-2012, 17:43
لأ بصراحة مفكرتش فالسؤال دة خالص لأني شايفة ان الفوركس لكل الناس مش شرط يكون متخرج من كلية ايه ولا حتي فالمدرسة المهم
فالفوركس انه يكون عند التاجر عقل مركز وذكي لديه القدرة علي اداراة رأس المال والفوركس انا شايفاه مستقل عن اي نوع من انواع الكليات فهو علم ومن يريده ويعمل به يدرسه مش اكتر من كدة ودة رأي الشخصي

safari42
07-23-2012, 17:48
لم افكر ابدا في ذلك لان الفوريكس للكل ولا يتطلب التخرج من كلية ما للدخول اليه
انما يعتمد على تعلمه وتوفير حاسوب وانترنيت فراس المال والعمل من اي مكان

a5rzamn
07-23-2012, 17:54
اي واحد يوجد عنده انترنت وحاسوب يمكن ان يدخل الفوركس

الموضوع غير مرتبط لا بكليه ولا بدراسه ولا بشي

Aker001
07-23-2012, 17:56
بعتقد ان الكل ممكن يتعلم ويتاجر فوركس
اهم مافي الامر اتقان هذا المجال والتوكل على الله
سبحانه وتعالى

lesa
07-23-2012, 17:57
معظم من يشتغلون فى الفوركس من كليات مختلفة ليس لها اى علاقة بالفوركس لا يشترط لشخص للنجاح فى الفوركس ان يكون خريج اقتصاد او تجارة .. الفوركس يكتسب الخبرة بالوقت وبدراسة الفوركس وليس بدراسة الكلية

mohamed saad
07-23-2012, 18:00
انا لما عرفت الفوركس فكرت ابحث عن كلية متخصصة علشان ادرسه كويس لكن اكتشفت انه ملهوش كليه محددة في التجارة والاقتصاد والعلوم السياسية ولكن ليس بالاستفاضة التي نحتاجها ولذلك قررت ان ادرسه كمجال بعينه ولا اهتم سواء بكلية او اي شيء اخر بل قررت ان اتخيل انني في كليه الفوركس وادرس بنفسي واتمرن

Forex Eyes
07-23-2012, 18:01
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
ههه و الله كلامك مضحك
كلية ايه ا باشا ده في ناس
عمرها ما شافة المدرةسة و تفوقة كده في الفوركس ولها كسب محترم جدا

sunlight
07-23-2012, 18:01
معظم من يشتغلون فى الفوركس من كليات مختلفة ليس لها اى علاقة بالفوركس لا يشترط لشخص للنجاح فى الفوركس ان يكون خريج اقتصاد او تجارة .. الفوركس يكتسب الخبرة بالوقت وبدراسة الفوركس وليس بدراسة الكلية

نعم انا معاك يا اخى الكليه ليست شرط النجاح فى الفوركس ولا نوعيتها ولكن النجاح يعتمد على الصبر والتعلم وعدم الكسل او اليأس فالفوركس مع التعلم يصبح سهلا ومع عدم التعلم يصبح صعبا ومملا

osama shaban
07-23-2012, 18:04
الفوركس ليس مرتبط بدراسه جامعيه فهو متاح للجميع
الفوركس يعتمد علي الخبره والذكاء وليس شهاده جامعيه

zahran
07-23-2012, 18:04
نعم انا معاك يا اخى الكليه ليست شرط النجاح فى الفوركس ولا نوعيتها ولكن النجاح يعتمد على الصبر والتعلم وعدم الكسل او اليأس فالفوركس مع التعلم يصبح سهلا ومع عدم التعلم يصبح صعبا ومملا

نعم انا معاكو انتوا الاتنين فى الكلام دا ومقتنع بيه جدا . ان الواحد مش لازم يكون متخرج من كليه معينه يعنى عشان يبقى فاهم فى الفوركس
ولكن اذاا توفر لدينا مثلا اكاديمه حره يدخلهااى انسان حتى وان كان جاهلا . وتلم هذه الاكاديميه ب علم الفوركس كاملا كان هذا اكفئ بكثييير

hesham itch
07-23-2012, 18:40
لا يجب ان تسير هذه النظرية على اى متاجر بالفوركس ولكن يمكن ان يعمل اى شخص
بالفوركس اذا ما تعلم عن هذا المجال وعمل بشكل جيد من اجل الوصول الى اهدافه

mohamed1happy
07-23-2012, 18:42
أنا اعتقد ان الفوركس ملوش شرط كلية معينة
لكني أظن ان اللي بينجحوا فيه هم الدكاترة والمهندسين وكمان خريجي تجارة ليه معرفش ؟؟؟

elzeel
07-23-2012, 19:02
أنا اعتقد ان الفوركس ملوش شرط كلية معينة
لكني أظن ان اللي بينجحوا فيه هم الدكاترة والمهندسين وكمان خريجي تجارة ليه معرفش ؟؟؟
اكيد عشان اللغه الانجليزيه احسن وكمان معرفتهم بامور التجاره اكتر
لانهم دارسين الاسهم والتعامل مع السوق واداره المال طبعا

khashaba
07-23-2012, 19:07

اعتقد ان معظمهم من كليات تجاره
اولا لان دا مجالهم
ثانيا ممكن يلاقوا وقت
يشتغلوا فيه اكتر من غيرهم

delpi
07-23-2012, 22:56
الدراسة او مجال التخصص مالهوش اي علاقة انك تلاقي واحد ناجح في الفوركس وهو فاشل في دراسته او معاه شهادة او كلية معينة وناجح جدا في تخصصه بس في الفوركس فاشل وعلى وكل مايودع يخسر

mahmoud1
07-23-2012, 23:00
انا شايف انه الفوركس مش محتاح انه الواحد يكون فى كلية معينه وتخصص معين مثلا التجارة الفوركس اى شخص قادر على انه يتعلم ويحب المجال ممكن ينجح فى مع الخبرة والاستمرار فى التعلم

Aker001
07-23-2012, 23:06
الفوريكس يعتمد في نجاحه علي العقل والتركيز والاجتهاد لا توجد جامعه
محدده تؤثر به وانا تعطيه القاعده المعريفيه جاهزه وانما الذين يبذلون جهد
هم الذين يحقيقون الربح

mido
07-24-2012, 00:17
اخي الكريم
انا اعتقد ان مفيش علاقة بين مجال الدراسة وبين الفوركس لان الفوركس مجال دراسة مستقل
تقبل مروري ولك فائق احترامي

Noah
07-24-2012, 00:23
والله يا اخى الواحد بيعصر دماغة فى سوق الفوركس وبيحاول انه يقدر يوصل الى اقصى الدرجات منا لنجاح من سوق الفوركس ولكن تقول ايه بيخرج للواحد وية مواقف تقف حائل بينه وبين النجاح

spiderxp
07-24-2012, 00:34
لا طبعا لان المجال دا ملوش كلية معينة مثلا تدرسي فيها علوم وتحاليل فنية بالعكس اي واحد ممكن يشتغل فيها

kingman
07-24-2012, 02:09
والله يا اخى الواحد بيعصر دماغة فى سوق الفوركس وبيحاول انه يقدر يوصل الى اقصى الدرجات منا لنجاح من سوق الفوركس ولكن تقول ايه بيخرج للواحد وية مواقف تقف حائل بينه وبين النجاح
الواحد فى السزق ده عامل زى البحار اللى اركب مركب صغير فى بحر عالى الأمواج والواحد واقف فى وسط العاصفة وبيقاتل بكل جدهده كى يصل الى بر الأمان حرب فى هذا السوق روبنا يوفقنا

theboy2226
07-24-2012, 02:29
هو انا اصلا مش في كلية انا في ثانوية عامة و بتاجر من سنة تقريبا و نا في الدراسة
و اعتقد ان من اهم مميزات الفوركس ان اي حد ممكن يمارسه و يكسب فيه دون شروط مؤهلات معينة

marcos
07-24-2012, 02:36
مو للفوركس معاهد الحمد لله النت مليء بهذا العلم يبقى فقط الجزء الشخصي إنت وشطارتك
لازم تسقط لكن تزداد همة

kanzsea
07-24-2012, 03:33
لا يؤثر اى مضارب متخرج من اى كلية وهناك شباب لم يدخل الكلية ويتاجر ويتاجر باسم اخية الاكبر او ابوة

al7oot
07-24-2012, 03:38
هو للعاطلين فقط
او للمستمتعين بالاستثمار

لا يا أخي مش شرط يكون الفوركس للعاطلين فقط
معظم الي بشتغل في الفوركس بكون بشتغل شغلة ثانية
لأنه البعض ممكن يشتغل في الفوركس كدخل ثاني له غير العمل الحقيقي

mohamed Omar
07-24-2012, 03:43
الموضوع مش بكلية ايه
لأنه محتاج دراسة لوحده بس لو حد مثلا مني كلية تجارة وف سوق الفلوس وكده فاكيد حيتعلم بسرعة
او مثلا شخص ذكي
بس بيدرس اي حاجة هنسدة او خلافه
اعتقد حيتعلم بسرعة وفرصته ف الربح اكبر

hadeer hamdy
07-24-2012, 04:02
لا عادى مش شرط كليات التجارة والاقتصاد
طب ما انا ف اداب ودخلت المجال

goold
07-24-2012, 04:04

على ما اعتقد انا لايوجد اى رابط
بين الدراسه الاكاديميه والفوركس

giga
07-24-2012, 04:13
اي شخص ممكن يتعلم الفوركس ويتاجر بيه سؤاء كان معاه كليه معينه او مش متعلم خالص
الفوركس مش محتاج غير انك تفهمه كويسه وهنعرف انه شيئ بسيط جدا وانه اسهل مما يمكن

Rami
07-24-2012, 04:15
الشهادة الجامعية والتخصص ليس له دخل فى الموضوع الفوركسى
المهم متابعة الفوركس كموضوع
تحياتى لشخصكم الكريم

Aker001
07-24-2012, 04:18
اي واحد يوجد عنده انترنت وحاسوب يمكن ان يدخل الفوركس
و يتعلمه ان كان على استعداد للمتابعة و طلب المعرفة

KOGI
07-24-2012, 12:06
الفوركس مش محتاج كلية معينة انا اعرف ناس فى ثانوى وشغالين وعباقرة فى المجال وناس من كليات مختلفة زى الطب والهندسة وكلهم بعيدين
كل البعد عن الكليات الاقتصادية والتجارية
تقبل مرورى اخى الكريم

ahmed
07-24-2012, 12:09
لا يمكن حصر دخول المجال او تعلمه فى كليه معينه ولكن من الممكن الاشادة بقرب كليه التجارة
من المجال حيث دراسه الاقتصاد فيها والرياضيات ايضا بتوسع
ولكن هذا لا يعنى الاقتصار

magic777
07-25-2012, 02:04
الفوركس مش محتاج كلية معينة انا اعرف ناس فى ثانوى وشغالين وعباقرة فى المجال وناس من كليات مختلفة زى الطب والهندسة وكلهم بعيدين
كل البعد عن الكليات الاقتصادية والتجارية
تقبل مرورى اخى الكريم

هو اصلا الفوركس مجال قائم بذاته وبعيد عن الدراسه وانواعها بس ممكن يكون قريب بس من دراسات اداره الاعمال
او الذين يدرسوم علم الاقتصاد ممكن ده يساعدهم في التحليل الاساسي وخطط اداره راس المال هنا

waleed adel
07-26-2012, 00:26
مفيش علاقة بين مجال الدراسة وبين الفوركس لان الفوركس مجال دراسة مستقل
بعيد كل البعد عن عمل معظم الموجودين فيه

medhat
07-26-2012, 00:47

طبعا الدراسه لها دخل لا كن ليست كل شئ فهناك الكثير من الدارسين فى كليه الاغلبيه وليس لهم طموح العمل فى هذه السوق
الموضوع موضوع طموح وقدرات مش كل خريجين تجاره تجار فهناك بعض السمات الشخصيه مثل حب المغامره

aboushnb
07-26-2012, 21:57
اعتقد ان مفيش علاقة بين
مجال الدراسة وبين الفوركس
لان الفوركس مجال دراسة
كويس اوى

asmoshaa2012
07-27-2012, 00:15
انا لا اعتقد ان الفوركس يحتاج الى كلية معينة ولا اعتقد انه يجب على المتداول يحتاج الى اى خلفية علمية سوى تعلم الفوركس نفسها وهذه متوفر لكل شخص مهما كان تعليمه
وفى رائى هذه من اهم المميزات للفوركس انها متاحة لجميع الناس وليس لفئة بعينها

morx123
07-27-2012, 00:31
لا اعتقد ان الدراسه لها دخل بالموضوع
الشروحات ملبئة في كل مكان

Aker001
07-27-2012, 00:32
اعتقد ان مفيش علاقة بين مجال الدراسة
وبين الفوركس لان الفوركس مجال دراسة مستقل
تقبل مروري

BRUFEN
07-27-2012, 00:43
طبعاً اخي الكريم في هذا المجال تجد من كل فئة وصنف ونوع من انواع الدراسة او التخصصات تتداول بهذا السوق لانها بدون قيد او شرط
وهذا ما يجعل الجميع يدخلون بهذا المجال بكل سهوله وخاصه بان هذا الشخص لدية القدرة على التعلم والفهم لدراسة كل ما يهتم بالفوركس
من ادوات وكتب وغيرها وفي الحقيقة انا في البداية أنا كنت اعاني من اللغة الإنجليزية لأني كثير وكثير من الدروس لم أستطع تعلمها بسبب اللغة
ولكن وجود اللغة لدى الكثيرين يسهل لهم أمور كثيرة للوصول للمعلومات من كل جهاتها وكل واحد وحسب مجهوده وطريقته في التعلم

forexawy
07-29-2012, 19:48
اعتقد ان ايلى بيشتغلوا فى الفوركس ليس لهم
كليه معينه

Ahmed Ghanem
07-30-2012, 17:42
لا ملهاش علاقة خالص يا غالى بالكلية ابدا
لان فى ناس فى ثانوية اصلاً وشغالة فى الفوركس
يعنى مش شرط خالص التخرج من كلية تجارة او اقتصاد وما شابه

spectra4
08-05-2012, 21:11
مش شرط هما من كلية اية المهم يكون لديهم الخبرة
والمعلومات الكافية التى تؤهلهم لكى يكونوا تجار ماهربن

freemo14200
08-05-2012, 21:34
السلام عليكم
انا بصراحة مفكرتش فى الموضوع بالنسبه دى لانه مش شرط ان الواحد علشان يشتغل فى الفوركس يكون واخد كلية معينة
انما لازم يكون عنده خبرة كويسة فى المجال

kingman
08-05-2012, 22:52
مش شرط هما من كلية اية المهم يكون لديهم الخبرة والمعلومات الكافية التى تؤهلهم لكى يكونوا تجار ماهربن والمهم فعلا هى هذه الخبرة والمعظم منا للأسف يعمل فى هذا السوق دون ان يكتسب الخبرة المناسبة قبل عمله على الحقيقى ويمكن ده سبب فى تعثر معظمنا فى بدايته

saramoza
08-05-2012, 22:55
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
من رايى ان اغلب التجار من كلية التجارة
بس ده مفيش مانع ان اللى متخرجين من كليات تانية يشاركوا بردوا
يعنى انا عن نفسى بصراحة لسه فى ثانوية عامة بس طموحى كبير وبحب اشارك
ولسه مدخلتش كلية وطموحى مش كلية تجارة انا بحب اللغات

ma90do
08-05-2012, 22:57
لا عادي انا دلوقتي كليه تربيه مش شرط كليات خالص لزم الواحد يكون حابب المجال ومستعد انو يتعلمه وهذا الي بيتوقف عليه النجاح

ahmedyousef33
08-05-2012, 22:59
الدراسة شى اساسى فى اى خطوة نقدم عليهافما بالك بمتاجرة مثل متاجرة الفوركس يجب دراستها جيدا

Mido0o-style
08-05-2012, 23:02
لا أعتقد انه يجب التخرج من كلية معينـــة
و حتى لو أفترضنا صحة هذا الكلام .. فمناهج الكليات منتشرة و يمكن لأى شخص أن يدرس ما يشاء

ثانيا لا أحد يتعلم المتاجرة بالعملات فى الجامعات بل يتعلمون فقط المتاجرة بالأسهم و هى و ان كانت مشابهة للعملات فهناك حتما فروق

mohamed eldamnhorey
08-05-2012, 23:03
من رايى ان اغلب التجار من كلية التجارة
بس ده مفيش مانع ان اللى متخرجين من كليات تانية يشاركوا بردوا
يعنى انا عن نفسى بصراحة لسه فى ثانوية عامة بس طموحى كبير وبحب اشارك
ولسه مدخلتش كلية وطموحى مش كلية تجارة انا بحب اللغات

والله طالما الانسان عنده طموح وبيسعى وراها لازم يحققها

ان شاء الله تصلى الى كل ما تريده
وتحقق كل احلامك وطموحك

hesham1046
08-05-2012, 23:05

انا معيا معهد سنتين قسم كهرباء وكنت شغال فى وزراة الكهرباء بقالى فيها 10 سنين واتعلمت الفوركس من 5 سنين ولما الشغل استغنو عنى من 3 سنين مالقتش حاجة غير الفوركس انها تدخل دخل لياااااا كل شهر ما يقل عن 400 دولار
فا مايهمش انتى معاكى اية او بتدرسى اية المهم تتعلمى او تلاقى حد يعلمك

osama00971
08-06-2012, 02:30
الي بيشتغل بيلاقي نتيجة تعبه
سواء كان لم يدخل مدارس

lzw41188@gmail.com
08-06-2012, 02:44
أنا قد أطرح السؤال بشكل مختلف
هل الدارسون للفوركس و التداول في الجامعات قادرون على ادارة الحسابات ؟

MohamedAdel
08-06-2012, 02:48
عمرى بصراحه ما فكرت فى الموضوع بالنسبه دى . ودا لسبب انى شايف ان الفوركس للجميع

nada
08-06-2012, 04:10
لا مش شرط نهائى الفوركس لجميع الكليات ولجميع الناس
لكن السوال هو من يسطيع ان يربح

maf
08-06-2012, 04:17
أنا اعتقد ان الفوركس يعتمد علي شئ اهم من تخصص الدراسة
الفوركس في رائي يعتمد علي حب المغامرة وعلي قوة الأعصاب وعلي اصحاب الطموح الكبير وليس دعاة الاستقرار أيا ما كانت تخصصاتهم

magic777
08-06-2012, 21:41
أنا اعتقد ان الفوركس يعتمد علي شئ اهم من تخصص الدراسة
الفوركس في رائي يعتمد علي حب المغامرة وعلي قوة الأعصاب وعلي اصحاب الطموح الكبير وليس دعاة الاستقرار أيا ما كانت تخصصاتهم

لا اخي هو غالبا اللي بيدخل المجال ده بيكون عنده نوع من انواع حب المغامره لكن مش لدرجه العشوائيه هنا
ولكن بيكون مجرد طموع بناء لتجربه مجال عمل جديد ممكن ينفعه وطبعا ده كويس لكن حب انه يغامر وهو بيشتغل فيه ده اللي مش هيكون في صالحه طبعا

forex_8
08-06-2012, 21:43
من اهم المميزات فى الفوركس ان اى حد يقدر يتعلمها ويتاجر فيها فلا يشترط علم معين او كلية معينة وان كان كلية التجارة سيكون عندهم فكرة عن البورصة ومدى قربها من الفوركس لكن هذا لن يؤثر على من هم ليسوا خريجيين تجارة او حتى ليس لديهم خلفية تجارية

companero
08-06-2012, 21:46
لا اعتقد ان للشهادات الجامعية دخل في الفوركس, فهو مجال مفتوح للجميع
فقط يجب التعلم و البحث حتى تصل لمبتغاك

khaledforex
08-06-2012, 21:59
من اهم المميزات فى الفوركس ان اى حد يقدر يتعلمها ويتاجر فيها فلا يشترط علم معين او كلية معينة وان كان كلية التجارة سيكون عندهم فكرة عن البورصة ومدى قربها من الفوركس لكن هذا لن يؤثر على من هم ليسوا خريجيين تجارة او حتى ليس لديهم خلفية تجارية
الحقيقة اننى تعرفت فى هذا السوق على ناس بصراحة وسورى بصمجية ومع كدة بيحققوا نجاحات فى التجارة خطيرة جدا
بيشتغل بعفوية شديدة جدا وبفطرية
يعنى اذا ارتفع السوق وشعر أنه سيبقى هكذا فى الصعود اشترى والعكس فى حالة البيع
لذلك قلت مستوى تعليم الانسان ليس شرطا فى العمل فى الفوركس

husamart
08-06-2012, 22:22
مليس شرط انو اللي بيعمل في الفوركس يكون خريج كلية تجارة فكثييير جدا من المتاجرين بل اغلبهم هم خريجو كليات اخرى لا علاقة لها بالتجارة
الفوركس علم مستقل ومن يسطيع تعلمه يمتلك امهر مهنة في العالم ويحقق افضل دخل

mr.mido
08-06-2012, 23:04
لسلام عليكم ورحمة الله وبركانه
انا اعتقد ان الفوركس تجارة لا تعتمد على الكلية ولكنها تعتمد على الخبرة والممارسة
فانا خريج كلية تريبة

silver
08-06-2012, 23:05
ليس له دخل بالكلية اصلا

هناك الكثير لم يتجاوزوا الابتدائي ويعملوا في الفوركس

ROTARY28
08-06-2012, 23:23
السلام عليكم
انا بنظري انظر على ان كل رابح في السوق
لابد ان يكون خبير في المجال الاقتصادي بالذات
رغم ان الفوركس تنجح جميع الاختصاصات لكن بدرجات متفاوته

hodhod
08-06-2012, 23:32
مش هتفرق اي واحد خريج ايه علشان يشتغل في الفوركس
بيعتمد علي حبه للفوركس وانجذابه للفكرة وعلي الاساس ده بيحاول يجتهد علشان يوصل للنجاح فيه

meroo
08-07-2012, 01:26
فكرت طبعا ف الموضوع ده واكتر الا بيشتغلو فى الفوركس
مش خريجى كليات تجارة او اى كلية تاينه تهتم بتدريس علم الاقتصاد ده فى ناس ف كلية تجارة مش معترفين اصلا بسوق الفوركس وقابلت شخصية منهم

abdallah elbaz
08-07-2012, 01:49
لا لان الفوركس عمره ماكان بالاعتماد على الكليات او المؤهل العلمي
لكن انا مثلا كليه تجاره فبكون من السهل اني افهم حاجات يتم شرحها

maged
08-07-2012, 02:40
مش شرط تكون متخرج من كلية ولا معهد لان الفوركس
لايعتمد علي الدراسة اصلا كل ما عليك التعلم فقط

thunderfot
08-07-2012, 03:05
الفوركس علم مستقل ولكن يعتمد على العلوم التي درستها في حياتك - فمثلا الفوركس يحتاج انك تكون ملما جيدا ب :
1- اللغه الانجليزيه سواء لقرائة الكتب او المصطلحات او الاخبار او للتعامل مع المواقع الانجليزيه والتى ليس لها دعم عربي او لمخاطبة خبراء اجانب في بعض المنتديات الغربيه
2- المام بكيفية التعامل مع الكمبيوتر والبرامج المختلفه
3- خبره بالانترنت وكيفية القراءه والكتابه بالمنتديات وكيفية فتح كتب البي دي اف وكيفية البحث عن المعلومه على الانترنت
4- معرفه معقوله بالرياضيات البسيطه لفهم كيفية ادارة راس المال وحساب الهامش والروافع .... الخ
5- دراسه للرياضيات الحديثه واللوغارتمات والتفاضل والتكامل والحسابات المعقدة في حالة دراسة التحليل الرقمي
6- معرفة قواعد البرمجه واسسها حتى تسهل لك برمجة المؤشرات والاكسبرتات وتعديلها

الموضوع لن تستطيع ان تعلمه بسهوله لا فرد في الشارع كان مثلا ضعيف في دراسته المدرسيه

ahmed
08-07-2012, 03:08
لا لان الفوركس عمره ماكان بالاعتماد على الكليات او المؤهل العلمي
لكن انا مثلا كليه تجاره فبكون من السهل اني افهم حاجات يتم شرحها

فعلا لو كليه تجارة فى اى حاجه فيها حسابات ومعادلات هتبقى سهله عليك بعكس خريجى كليه الحقوق مثلا
هيبقى مميز اكثر فى فهم واستيعاب الكتب والقوانين

tamid0
08-07-2012, 05:29
السلام عليكم و رحمة الله
انا في هندسة عادي ملهاش علاقة بكلية يعني
تقبل مرور
تحياتي

MrDeloma
08-07-2012, 05:39
لم أفكر قبل في هدا الموضوع ، لأنه صراحه اغلبية المتاجرين لو يدخلوا عن طريق كليه
فقط عن طريق الاعلانات بالنت ، و عن طريق اصدقاء و المواقع و المنتديات

mage
08-07-2012, 07:14
الفوركس فى الاساس لا يعتمد على كلية بعينها ولكنا لفكرة ان كل منا له كلية خاصة متخرج منها ويوجد من يعتمد على كلية الطب او كلية الهندسة ومنا من يتخرج من كلية التجارة ولا يعمل فى الفوركس فى الاصل

magic777
08-07-2012, 18:58
فكرت طبعا ف الموضوع ده واكتر الا بيشتغلو فى الفوركس
مش خريجى كليات تجارة او اى كلية تاينه تهتم بتدريس علم الاقتصاد ده فى ناس ف كلية تجارة مش معترفين اصلا بسوق الفوركس وقابلت شخصية منهم

هو اصلا مجال الفوركس مجال قائم بذاته مش مرتبط اوي بكليات التجاره والاقتصاد الا من ناحيه اداره راس المال وكده
لكن نظام عمله نفسه ااقرب الى البورصات ولكن بمميزات جديده وانظمه عمل على نطاق اوسع
وطبعا هنا مش كل اللي في كليات التجاره او الاقتصاد يعرفوا المجال ده

Mohamed Osman
08-17-2012, 22:04
اعتقد ان عالم الفوركس دا لا يلزم اى كلية للتفاعل معه حيث انه يأتى عن طريق الخبرة المتداوله في السوق ومش بيفرق بين اي كلية

egypt25
08-21-2012, 04:41
مالهاش علاقة خالص بالكلية
انا مثلا كلية حقوق
لان الموضوع مش بيدرس فى كلية او حاجه
هو خبرة وحاجه ممكن اى حد عنده استعداد يتعلمها

suhao
08-21-2012, 04:44
الفوركس ليس له علاقه بالدراسات الاكاديميه ومش مفروض اكون تجاره او محاسبه علشان انجح في الفوركس الفوركس كليه منفرده قائمه بداتها لاعلاقه لها باحد واحنا لما بنتعلم من ارباحنا وخسائرنا بنتعلم في كليه الفوركس

hossam hossam
08-21-2012, 22:53
لا ياباشا اعتقد مش متعلق بي كليه معينه ممكن اي حد يكون من كليه عادي ملهاش علاقه مثلا بي كليه التجاره
ويشتغل في الفوركس ويحقق ارباح لان الفوركس علم منفصل بي نفسه وده راي

mohamed2010
08-21-2012, 22:57
انا فى كلية هندسة والحمد لله انا شغال فى الفوركس لا ارى علاقة

بين الكلية والفوركس فبالتعلم كل شىء يصبح سهل

egypt25
08-21-2012, 23:16
انا شخصيا كليه حقوق
وعندى قريبى كليه تجارة ومافيش فرق بينا
لان الكليات مش بتعلم الحاجات دى
الفوريكس ده عاوز واحد غاوى وبيحب الحاجات دى

badrheba48
08-21-2012, 23:32
مفيش علاقة خالص . حاليا أكبر المتاجرين العرب المعروفين بالشطارة او اكثر المتاجرين خبرة و شهرة خريجى هندسة على سبيل المثال رغم ان ملهاش علاقة بالأموال من قريب او بعيد .

sami
08-21-2012, 23:37

يمكن لأي شخص عادي أن يتعلم الفوركس دون الحاجة إلى أن يكون متخرجا من كلية تجارة أو كلية
إقتصاد ففي تجارة العملات تجد متاجرين من خلفيات مختلفة،يوجد المهندس و الطبيب و العاطل و غيرهم
لأنه من السهل تعلم الفوركس لكل راغب للدخول في عالمه

face book
08-21-2012, 23:51
الفوركس للفوركساويه فقط
طب من هم الفركساويه؟؟
هم اللي يلتزموا بقوانين السوق وضبط النفسيه وعدم الطمع والخوف
ماقلش شهاده معينه ولا كليه معينه هو ده بقي سوق الفوركس

gimyyy
08-22-2012, 00:04
مش لازم يكون خريج تجارة او ادارة اعمال لكى يكون ناجح فى الفوركس
انا خريج تجارة لكنى شايف الفوركس عالم تانى غير الى احتكيت بة فى الدراسة
وسوق عالمى متغير ومتقلب
وشكرا

mamo10
08-22-2012, 00:04
السلام عليكم اختى الكريمة
الفوركس علم لايحتاج الى التخرج من الكليات رغم انى خريج كلية تجارة شعبة محاسبة ومراجعة لكن ممكن يوجد متاجر ليس خريج كلية افضل منى فى المتاجرة

aladdensima
08-22-2012, 00:29
في هذا العالم الكبير ستجد كل الوان الطيف التعليمي الجامعى والثانوى بكل الفروع فهو له قواعده الخاصه التى تتطلب دراسه مستقله وبحث بعيدا عن التعليم الفيصل هنا هل انت ترغب في تعلم الفوركس لو الاجابه نعم ستتعلمه حتى لو كنت لم تكمل تعليمك اصلا

islam96
08-25-2012, 00:44
باعتقادي طالب مدرسة ممكن ينجح في الفوركس
لو درسه كويس واشتغل على نفسه بجد حينجح
دي وجهة نظري

kaspere03
08-25-2012, 01:21
الفوريكس علم مستقل بذاتة

---------- Post added at 10:21 PM ---------- Previous post was at 10:20 PM ----------

باعتقادي طالب مدرسة ممكن ينجح في الفوركس
لو درسه كويس واشتغل على نفسه بجد حينجح

hodhod
08-25-2012, 01:26
المتاجرة في الفوركس مش محتاجة كلية معينة يمكن اللي عرفها قبلنا كان في كلية اقتصاد
او كلية تجارة انما في الوقت الحالي ناس كثيرة نجحت في الفوركس وليس لهم اي صلة بالتجارة او الاقتصاد

alaoui11
08-25-2012, 01:32
الحقيقة انا دارس في كلية الشؤون الاقتصادية و القانونية و لكن الحقيقة
و بكل امانة لا شيء مهم جدا درسناه حول الفوركس فقط درسنا المدارس الاقتصادية و اليات السوق و اليد الخفية

dzabdou
08-25-2012, 01:52
الفوركس لا تعتمد على أي شيئ . إلا على الذكاء
فلا فرق بين صغير أو كبير
إلا في الخيرة
قد يكون الصغير محترف . والكبير لا يفقه شيئ

mmm2013
08-25-2012, 01:56
انا اعتقد ان الموضوع ابسط من كل الكلام ده واعتقد ان الاغلبيه دخلوه السوق ده لانهم اكتشفوه ان فيه مميزات مش موجوده غير فى العمل ده وبس

marem2007
08-25-2012, 02:10
الفوركس دة دراسة للعايز يدرس
ويعرف كل حاجة
والي يتىعلم بيمتحن نفسة بنفسة وعمرة مهينجح الا لو عايز يتعلم بجد

sa3idsmp
08-25-2012, 05:18
في الفوركس عندنا ما يسمى بالتجربة و مراكمتها مع الوقت

الكلية المعروفة في هدا المجال هي كلية الممارسة

ثم الممارسة

noureen
08-25-2012, 05:24
هو انا كنت سمعت ان اكتر ناس بينجحوا فيه تجاره و حاسبات لانه فى جزء من دراستهم بس انا لاقيت كليات كتير جدا ناجحه فيه ممكن كمان اصحاب الكليات دى مش مهتمين بيه زى ما الناس التانيه مهتمه بيه

eslam92
08-25-2012, 05:37
من اسوء الاشياء ربط الكلية او اى شئ شخصى بعمل اخر يعتمد على جهد من نوع اخر
والا لكان الفوركس يقتصر على نوع معين من الاشخاص ولكنه سوق عالمى يمكن لأى شخص استخدامه
وهذا من اكثر ما يميزه عن غيره

elghoul2014
08-25-2012, 06:25
الشهادة ليس لها علاقة باى شىء فى الفوركس اخوانى المهم هنا الخبره والتعلم وليس الكليه

أسكبيد
08-25-2012, 11:25
الفوركس مجال استثمار وليس مرتبط بكلية معينة او تخصص معين أو دراسة مخصصة للاقتصاد
في ناس لسه طلاب وبيدرسوا وشغالين فوركس عادي وأغلب الموجودين في مجال الفوركس ليسوا من طلاب التجارة والاقتصاد
الموضوع كله اكتساب خبرة ومن ثم الاحتراف

aminewactop
08-29-2012, 22:08

madlove4
08-29-2012, 22:20
عندك حق مش كل واحد معاه شهاده ذكى
ولذالك نرى ان معظم التجار الناجحين فى عملهم ليسو متعلمين اساسا

qorrow
08-29-2012, 22:25
سؤال مهم جدا
و الحقيقة أنا شوفت ناس حققت نجاحات
كبيرة جدا و هي أصلا مش خريجة تجارة أو ما شابه
بالعكس بيكون مجالهم بعيد تماما عن التجارة و وصلوا اﻵن لمرحلة إنهم بيدّرسوا الفوركس

azza51
08-29-2012, 22:28
تقصد يعني ان الاغلبية متخرجين من كليه التجارة او الاقتصاد ...؟ عن نفسي لا اعتقد ان هذا قط هو سبب نجاح التجار في الفوريكس لأن الدراسة مش بس في الكليات مانت ممكن تكون اخر حاجة وصلتلها الثانوي لكن عندك اصرار تتعلم المجال ده فهتدور وتبحث علي ازاي تتعلمه وهتتعلمه سواء من النت او الكتب او حتي السؤال لشخص خبير ثم تنجح

ibrahimhabony
08-29-2012, 22:29
الاجابة بسيطة جدا
بما ان هذا العمل لايطلب مؤهل معين او شهادات خبرة معينة اذا
هتلاقى كل الطوائف والمستويات والاعمار والاجناس موجودين هنا معانا ههههههههههههه

kmkm
08-30-2012, 03:03
الحقيقة لم أفكر في هذا الموضوع على الإطلاق .. لكن أظن أن هذا الشيء لا يؤثر بشكل كبير على الربح، لأن كل شخص له طريقته في المتاجرة

MAGDY
08-30-2012, 07:02
الشهادات الدراسية شئ
والخبرة العملية شئ آخر تماماً
فنادراً ماتجد شخص محترف فى عمل ما ، ويكون هو نفسه مجال دراسته
لذلك : فى الدول المتقدمة ، لايسألك عن دارستك أوشهاداتك
وإنما يسألك عما تتقن وتجيد
علشان يعرف هو ممكن يستفيد منك إزاى
أو أنت تقدر تُبدع فى إيه
وكان عنده حق عادل إمام زمان لما قال
بلد شهادات بصحيح
تحياتى

ing-said
08-30-2012, 10:27
الفوريكس علم مستقل بذاتة
لا يستفدون من الدراسة بقدر فائدتهم من ممارسو العام

mitorh
11-16-2012, 23:35
السلام عليكم اخي طرحك غير مفهوم يعني انت تقصد ان المتداولين تخرجوا من
كلية معينة او ماذا تقصد بسؤالك اذا كنت تقصد هذا فانت مخطا كلهم تعلموا بالتجربة
بعد خسارة مريرة

Mamadof55
11-17-2012, 14:06
الفوركس موهبة و فن و لا يحتاج الى تخصص دراسى مهين و لكن الاحظ ان معظم اصدقائى ممن يتاجرون مثلى فى الفوركس يدرسون فى كليات ادارة الاعمال و المحاسبة

HusseinAlor
11-18-2012, 03:08
مش شرط يكون نفس الكلية أو نفس الدراسة ولكن بالجهد والعمل والتعلم من الدروس
والشروحات سوف يحصل للمستوى الذى يريده وأى شخص يريد الوصول للأعلى فى الفوركس
يتابع الدروس بأستمرار وينظر هنا وهنا ويتعلم من هنا وهنا وليس التعلم بالمستحيل فعالم الأنترنت وأسع المجال

kazintzakis
11-20-2012, 20:20
المهم ازاي انت سمعت بالموضوع مش دراستك ايه
لأن مجتمعاتنا ما زالت جاهلة بهذه التجارة

منذر
11-26-2012, 16:42
ما فكرت بهذا من قبل

mouawia
11-27-2012, 03:42
الفوركس لا يحتاج لتخصص معين بل يحتاج الى التعلم والصبر ويمكن لاي شخص مهما كانت ثقافته ان يعمل في مجال الفوركس بعد حصوله على القيل من الخبره

youssef1025
11-27-2012, 22:12
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته في الحقيقة لم أهتم بهذه الفكرة من قبل

Mahard6
11-28-2012, 07:41
I always download a full film in parts, that’s always present at YouTube, since my net connection is very slow and YouTube fulfils my wishes.

أسامة العاني
12-12-2012, 15:31
السلام عليكم

ليتني أجد دورة جادة في التعامل مع الفوركس
الكل يتحدث عن الفوركس وانا جديد
شكرا لكم

forex-bader
12-28-2012, 16:56
اخي العزيز يلي بشترك في الفوركس
بينجح في حياته وفي طموحاته

millions
12-15-2013, 17:59
تقد ان مفيش علاقة بين مجال الدراسة وبين الفوركس لان الفوركس مجال دراسة مستقل ولكن يمكن ان يكون هناك علاقة بين الفوركس وبين العلوم الاخرة التى تدرس فى بعض الكليات

ashrafko
12-15-2013, 18:00
الفوركس من افضل الاعمال كما انة لا يشترط الحصول على شهادة معينة او مهنة معينة بل انة عمل ينفع للجميع ولجميع الاعمار

علاوي حسن
12-15-2013, 21:29
السلام عليكم التجارة وموضوع الفوركس بالذات يحتاج الى دراية ومستوى فهم مقبول نوعا ما وذلك لان التهور وعدم القراة الصحيحة للامور تسبب الخسارة والانسان الناجح يتخذ من الاخطاء دروسا له في المستقبل وان يستفيد من تجارب الاخرين في هذا المجال بالذات

fatilahcen
12-15-2013, 23:03

anwar azdoud
12-16-2013, 00:57

---------- Post added at 10:06 PM ---------- Previous post was at 09:48 PM ----------

---------- Post added at 10:57 PM ---------- Previous post was at 10:06 PM ----------

alfadil
12-16-2013, 17:18
الفوريكس علم مستقل بذاتة

---------- Post added at 02:18 PM ---------- Previous post was at 02:17 PM ----------

ده مجال لكل الناس الدراسة بتسهل اه لكن مش هى اساس النجاح

Moro_Mezo
12-16-2013, 18:54
مش شرط يكون الفوركس للعاطلين فقط
معظم الي بشتغل في الفوركس بكون بشتغل شغلة ثانية
لأنه البعض ممكن يشتغل في الفوركس كدخل ثاني له غير العمل الحقيقي

alfadil
12-16-2013, 20:56

---------- Post added at 05:55 PM ---------- Previous post was at 05:44 PM ----------

ده مجال لكل الناس الدراسة بتسهل اه لكن مش هى اساس النجاح

---------- Post added at 05:56 PM ---------- Previous post was at 05:55 PM ----------

الفوركس دا ماده علميه كبيره وممكن اى حد سواء كان فى كليه تجاره ام كليه زراعه او لم يدخل كليه اصلا . بس عقله شغال كويس وعنده القدره على الاستيعاب انه يقدر يدخل المجال دا وينجح فيه

---------- Post added at 05:56 PM ---------- Previous post was at 05:56 PM ----------

الفوركس ماده علميه كبيره وممكن اى حد سواء كان فى كليه تجاره ام كليه زراعه او لم يدخل كليه اصلا . بس عقله شغال كويس وعنده القدره على الاستيعاب انه يقدر يدخل المجال وينجح فيه