PDA

View Full Version : ليه بنكسب ؟

Heba Elhawal
03-14-2013, 06:35
ليه بنكسب في التجريبي و نخسر في الحقيقي ؟
ياريت حد يفيدنا وو يرد عليا
لاني سمعتها كتيييييييير
مع تمنياتي بالتوفيق للجميع

amanda
03-14-2013, 06:38
هذه ليست قاعدة عامة
الربح و الخسارة يمكن ان يتحققا في كلا الحسابين

MAGDY
03-14-2013, 06:43
ليه بنكسب في التجريبي و نخسر في الحقيقي ؟
ياريت حد يفيدنا وو يرد عليا
لاني سمعتها كتيييييييير
مع تمنياتي بالتوفيق للجميع

بصراحة أنا نفسى أرد وأقول التفسير .. ولكن
كلامى مش بييجى على هوى ناس كتير
خلينا فى الظل وفى الكواليس
ونتفرج على الردود
خخخخخخ

Heba Elhawal
03-14-2013, 06:47
بصراحة أنا نفسى أرد وأقول التفسير .. ولكن
كلامى مش بييجى على هوى ناس كتير

لا حضرتك قول و ما تقلقش
و بعدين اصحاب الخبرة هيبخلوا بالرد ولا ايه ؟؟
ما اتعودناش على كدا يا استاذ مجدي

Zamalkawy4ever
03-14-2013, 08:35
السلاااااااام عليكم ورحمة الله تعال وبركاته اكيد قلة خبره

latraaa
04-19-2013, 19:22
إن التحول من التجريبي غلى الحقيقي، يصحبه تغير في المزاج و في التفكير، و خاصة عندما نعلم أن الأموال حقيقية، و أن ما نكسبه هو مال مباشر، الحل هو عدم الطمع

انا وعد
04-19-2013, 19:27
السلام عليكم ورحمت الله وبركاته انا زيك اختى الفاضله لسه عضوه جديده وعايزه حد من المشرفين يرد علينا يقولنا هل فعلا يوجد فرق فى هذا الموضوع

lovemoon
04-19-2013, 20:23
اعتقد في وجهة نظري ان التجريبي بنمشي فيه براحة اوي
لأن راس المال كبير جدااا و مش مغامرين فيه لأنه عارفين انه وهمي
اما الحقيقية بنكون عايزين نكبره بسرعة عشان نقدر نكبر راس المال
و نقدر نسحب ارباح اكتر

ENG MARINAIO
04-19-2013, 20:58
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
علي الحساب التدريبي بنشتغل بدون أي تأثيرات نفسيه
اما علي الحقيقي العوامل النفسيه بتلعب دورها الكبير سواء بالخوف من الخساره أو الطمع في المكسب أو الرغبه العارمه في تعويض الخساره

الزهره البيضاء
04-19-2013, 21:50
السلام عليكم ورحمة الله وبكاته بالنسبه للمكسب او الخساره بيكون متوفرين فى التجريبى والحقيقى
لكن نرى الكثير يقول انه لما ساب التجريبى وبدأ فى الحقيقى اصبح يخسر اكتر ودا فى اغلب الاحوال يرجع الى العامل النفسى والحذر والخوف الشديد
وعدم التحليل الدقيق والتسرع فى الدخول والخروج من الصفقات

bourhan25
04-19-2013, 21:53
السلام عليكم اختي العامل النفسي هو سبب لانه في الحساب التجريبي الاموال كثيرة و ليست لك
يعني تخسر او تربح او يتمرجن الحساب ليهمك ام حساب الحقيقي فهو العكس

hebkar
04-19-2013, 22:18
التجريبى تكونى مطمئنه ومرتاحه ولا يوجد اى ضغوط
اما الحقيقى تفاجئى بكميه ضغوط رهيبه ولا تستطيعى التحكم فى مشاعرك
الفرق فى حجم راس المال

azerty
04-19-2013, 22:21
السلام عليكم
الراحة النفسية والثقة الكبيرة في الدخول والخروج من الصفقات على التجريبي تعطيك هامش ربح أكبر من الخسارة
لكن ينقلب العامل النفسي الى الاتجاه المعاكس عندما نتاجر على الحقيقي مع أي صعود أو هبوط مما يجعلنا متسرعين
لذلك فمن تحكم في نفسيته التاجرة وسيرها لحسابه ملك السوق
بالتوفيق

mou1234ssa
04-19-2013, 22:25
السلام عليكم التجريبى يكون فيه تركيز 10/10
لكن الحقيقى يكون فيه التركيز 6/10
والباقى خوف من الخسارة
بتو فيق للجميع

ahmdkadok
04-19-2013, 22:31
بأختصار ابنكسب عشان نجمع فلوس ونسحبها عشان نقدر انعيش هي العيشه الصعبه
المال مفيد بالحياه لانه عصب الحياه وبالنهايه الرزق على الله

jawado88
04-20-2013, 02:00
نعم الربح والخسارة واردة في كلى الحسابين لكن القلق النفسي غالبا مايكون وراء الخسائر في الحسابات الحقيقية

بالتوفيق اخي العزيز.

msamir2013
04-20-2013, 02:05
لأن راس المال كبير جدااا و مش مغامرين فيه لأنه عارفين انه وهمي
اما الحقيقية بنكون عايزين نكبره بسرعة عشان نقدر نكبر راس المال
و نقدر نسحب ارباح اكتر

A A A
04-20-2013, 03:34
اعتقد السبب اننا بنفكر كده اننا هنخسر فى الحقيقى ولان المشاعر بتختلف وبيكون فى توتر وقلق وخوف اثناء فتح الصفقات
تمنياتى بالارباح لجميع الاعضاء الكرام

nader
04-20-2013, 04:38
هدا يحصل باعتقادي
لان اغلب المتاجرين على الديمو في البداية
يسجلون برصيد كبير ويحط مبلغ خرافي
ويبدئ تجارة بلوت خرافي حتى لو صعد السعر نقاط معدودة بيكون حقق
ارباح خيالية
ولما نرجع على الحقيقي نجد انفسنا داخلين ب10 20 او حتى 100 دولار
ونريد المتاجرة بنفس قيمة الديمو وتحقيق ارباح كبرى
وطبعا تاخد الصفقة مسار مختلف
ونحصل الخسائر بدل الارباح
بمعنى اؤيد متاجرة الديمو والتجريب لكن بالقدر الدي نستيطع ايداعه في الحقيقي
بالتوفيق

ess_ess
04-20-2013, 15:49
انا اعتقد ان سبب الخسارة على الحقيقي مقارنة بالتجريبي عو عدم التعامل مع الحساب التجريبيبجدية كالتعامل مع الحقيقي مثل المتاجرة برأس مال اكبر على التجريبي وعلى الحقيقي بيكون رأس المال اصغير وهكذا

jawado88
04-20-2013, 16:21
ليس هناك اي فرق بين الحساب التجريبي والحقيقي، اما الخسارة في الحقيقي فقد ترجع للضغط النفسي الناتج عن الخوف من خسارة الاموال.

اتمنى لك التوفيق

abbess
04-20-2013, 16:22
السلام عليكم ورحمة الله وركاته
والله كما ذكرت ان الكل بيردد نفس التساؤل , ليه بنكسب في الديمو ونخسر في الحقيقي ؟
واجابتي اخي الكريم حسب اعتقادي على هذا السؤال , هناك عدت اسباب اذكر منها التفاعل والخوف والطمع هي من اهم الاسباب التي تعوقنا على الربح في الحسابات الحقيقية
بينما على حسابات الديمو لا يوجد خوف ولا طمع نكسب نخسر زي بعضو
وهنا نستنتج انه اذا اردنا ان نكسب من الحقيقي لا بد ان نبتعد على الخوف والطمع , وهذا ليس بالامر السهل الا اذا خسرنا عديد المرات لكي نتعلم ونتمكن جيدا في ممارسة مثل هذه التجارة
شكرا لك
تحياتي

انس بن تن
06-29-2013, 04:56
تصدقي شئ غريب يا اخت هبه
ان كثير من الاعضاء بيقوله ليه بنربح ف التجريبي لكن الحقيقي بنخسر محتاج بروفسير او خبير يفدنا ف كدا

maged mohamed
06-29-2013, 08:11
بسم الله الرحمن الرحيم
المكسب فى التجريبى اعلى من المكسب فى الحقيقى لان المال على التجريبى وهمى وعدم وجود ضغوط نفسية على الماجر فاذ حسر لا يكلف اى شيء لكن عل الجقيقى تكون المخاطر لموسة فى راس المال والخوف او الطمع يكون لهم نصيب الاسد

darkman
07-12-2013, 23:27
ان أرى انه لا يوجد فرق بينهما
ولكن العوامل النفسية تلعب دورها
ففى التجريبى لا يوجد عوامل نفسيه ونتداول دون خوف من شئ
اما فىا لحقيقى العكس
تقبلى مرورى

goody
07-13-2013, 00:47
السلام عليكم ورحمه وبركاته
طبعا العامل النفسي هو من اكبر المؤثرات واضرها علي المتاجر واسلوب مضاربته في السوق ولن يستطيع المتاجر ان يكسب الابعد
ان يعالج هذا العيب ويقلل من تاثيره عليه

catw
07-24-2013, 23:35
انا على ما اظن ان التجريبى مفهوش ضغط نفسى مثل الحقيقى
موضع جميل تحياتى وتقديرى

dark0man
07-31-2013, 07:54
السلام عليكم أختى الكريمة
الحسااب التجريبى رصيدك فيه يكوون اكبر من الحقيقى
وبعدين الحساب التجريبى وهمى لازم نكسب فيه
تقبل مرورى

chatmaster
09-20-2013, 22:28
لان اغلب التجريبي فية راس مال عالى ودة يخلى الربح كبير وفى ربح دايما

اما الحقيقي فبيكون راس المال قليل والهامش قليل فبيجعل الصفقات محدودة والخسارة كبيرة

تحياتى لك بتوفقيق

Mona zarzora
09-20-2013, 23:21
هم الاتنين زى بعض بس برده انا لاحظت انى بربح ف التجريبى
والحقيقى بيتمرجن ومش عارفه السبب هل هو مصمم عشان نغتر ونفرح وندخل ديركت ع الحقيقى ؟؟

jinix
09-20-2013, 23:44
السلام عليكم ورحمة الله
علي الحساب التدريبي بنشتغل بدون أي تأثيرات نفسيه
اما علي الحقيقي العوامل النفسيه بتلعب دورها الكبير
سواء بالخوف من الخساره أو الطمع في المكسب أو الرغبه العارمه في تعويض الخساره

samardahab
09-21-2013, 01:01
ههههههه
هقولك
الندم و الترددو عدمالثقة في النفس و الطمع
كل ذلك موجود في الحقيقي
و غير موجود في التجريبي
عمرك ما تعمل اوردر في الحقيقي و ترميه !!!!!!!

ايهاب عادل
09-21-2013, 01:05
شكرا لكى اختى الكريمه على موضوعك الحساب التجربى كلنا بنكسب فيه ولكن عند الدخول
الى الحساب الحقيقى نبدا فى متاجره حقيقيه براس مال حقيقى يحتاج اللى استراتيجيه وعدم تسرع
ولما انتى بتخسرى فى ناس بتكسب والعكس

سوزان
09-21-2013, 01:56
اعتقد ان الفرق بين التجريبى والحقيقى
هو ان التجريبى نسبة المخاطرة لا تكون بشكل حقيقى
وليس هناك خسارة متوقعة مما لايشعر به المتداول
اما الحقيقى فيوجد به نسبة خوف من الخسارة مما
يجعله اشد حرصا وقلقا من الاحساس بالخسارة

أميمة
09-23-2013, 06:20
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته لان مش بنطبق اللى اتعلمناه فى التجريبى
على الحساب الحقيقى صح لازم نتسرع فى دخول الصفقات وهذا اكتر شئ يسسبب الخسائر

MFO100
12-09-2013, 09:58
ممكن نقول مثلا إن الشخص لما بيجرب الحساب التجريبى بيشترى براحته وبيلعب براحته ما هى كده كده تجربه لاكن لما بيمشى الحال معاه بيفتكر ان المكسب قريب جدا منه فبيفتح حساب حقيقى وبتجيله الشجاعه على كده لاكن لما يجرب الحساب الحقيقى بيلاقى عواقب قدامه محتاجه فكر كويس ومش بيكون قدامه الا الخساره علشان بيكون متسرع فى الاول بس

alielsefy
01-27-2014, 18:36
لا حضرتك قول و ما تقلقش
و بعدين اصحاب الخبرة هيبخلوا بالرد ولا ايه ؟؟
بسم الله الرحمن الرحيم جزاك الله خيرا علي هذا المجهود
وبتوفيق ان شاء الله و السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

brayek3
01-27-2014, 20:03
لأن راس المال كبير جدااا و مش مغامرين فيه لأنه عارفين انه وهميو نقدر نسحب ارباح اكتر

booba92i
08-19-2014, 14:52
انا مبتدئ يا اخي الاجابة ليست عندي لكن
راي هو عدم الطمع و التفكير مليا لانه مال حقيقي

omrooo1
08-19-2014, 17:00
لا انا بصراحه لسه مجربتش الحساب الحقيقى
انا شغال على الديمو لكن سات بخسر عادى فى الديمو
مفيش مشاكل

mazenth
08-19-2014, 17:38
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته انا بقول الربح والخسارة موجودة بالحالتين لوكن بقلة الخبرة والمعلومات الكافية حول اوضاع السوق والخوف والتردد سوف يسبب الخسارة واذا لم تعالج هذه المشكلة سوف تتكرر الخسارات واحتمال تخسر كل راس المال واما المتداول الذي لديه الخبرة والمعرفة حول اوضاع السوق سوف يتفادى الخسارة قدر الامكان وتكون النتيجة لديه هي جني الارباح ان شاء الله .

abdgaribtc
08-20-2014, 18:09
السلام وعليكم ورحمة الله وبركاته موضوعنكسب في التجريبي ونخسر في الحقيقي لا اعتقد لانها نفس المنصة ولكن الأعصاب بتلعب دورها كون الآن مصاري حقيقية

مروة البازي
08-22-2014, 01:17
السلام عليكم..
طيب انا بدات بالتجريبي وما كسبت شي:(
يبدو ان الفوركس مايصلح لي:wall:

monylaser
08-22-2014, 08:33
المقارنة بين الحساب التجريبي والحساب الحقيقي اننا في حالة الحساب التجريبي نكون عندنا الشجاعة الجرأة في اتخاذ قرار ومش خايفين من الخسارة حتى لو نزل السعر كام نقطة بنتمسك بالتحليل بتاعنا
في الحساب الحقيقي بيكون المتداول جالس على اعصابه واي انخفاض في سعر الزوج يقفل الصفقة حتى لا يخسر مبلغ كبير ويرجع السعر يلف ثاني ويندم وده الفرق

malsagher
10-31-2014, 19:12
عليكم السلام ورحمه الله وبركاته
للاسف خسرت كل حسابى نتيجه خطا فى التقدير وخسرت كل شىء نتيجه خطا واحد
لذلك اعتقد ان الفوركس لابد من انتهاج خطه للعمل للحفاظ على الرضيد
تحياتى لك

---------- Post added at 04:12 PM ---------- Previous post was at 02:32 AM ----------

كلمة فوركس هو التعبير المختصر للمصطلح الاجنبي FOReign EXchange. والتي تعني باختصار سوق الصرف الاجنبي, او تجارة العملات الاجنبية. فان سوق العملات الاجنبية هو اكبر سوق تجاري والاكثر سيولة في العالم.

سوق الصرف الاجنبي يلعب دورا حاسما في مساعدة التجارة الدولية والاستثمار. يتميز هذا السوق بوجود احجام تداول يومية كبيرة, كما ان امكانية التداول مفتوحة 24 ساعة عدا عن عطلة نهاية الاسبوع. نتيجة عن ذلك فسوق الفوركس هو اكبر سوق مالي في العالم حيث يتم تداول اكثر من 4 تريليون دولار يوميا.

والمعنى الاوضح لهذا السوق هو تجارة فورية في العملات الاجنبية خارج اسواق البورصة من خلال شركات وساطة عبر الانترنت, تقدم هذه الشركات خدمات وساطة في التسهيلات المالية من البنوك الى العملاء, وتقدم ايضا التحليلات الاقتصادية وتوفر برامج تداول للعملاء للدخول الى السوق الفوري للعملات عبر الويب او عبر الجوال او عبر برامج تداول يتم تحميلها على جهاز الكمبيوتر, وبعد ان تقوم بفتح حساب يمكنك تمويله بالمال لتقوم بفتح صفقات شراء او بيع عملات اجنبية للدولة التي تتوقع تحسن وضعها الاقتصادي او تدهور وضعها الاقتصادي. مثالا بسيط على كيفية التداول بسوق الفوركس, تخيل نفسك صاحب مكتب صرافة فقد تكون انت البائع او المشتري لعملة معينة مقابل عملة اخرى, لذلك عليك ان تعلم ان التداول في الفوركس هو تبادل بين عملتين اي تشتري واحدة وتبيع الاخرى والعكس تماما.

في عام 1970م بموجب اتفاق بريتون وودز الذي عقد بنيو يورك بعد الحرب العالمية الثانية, تم تعويم الدولار ولم يعد الذهب أساساً لتحديد قيمة الدولار الامريكي وفي عام 1973 أصبحت عملات الدول الصناعية الكبرى أكثر مرونه واصبح العامل الرئيسي لحساب قيمتها هو عامل العرض والطلب كما هو معمول به الآن .

التجارة بين الدول قد زاد على مدى السنوات 30-40 الماضية, تحولت معظم البلدان في العالم تدريجيا الى التعويم الحر لنظام التبادل الذي يتمتع بها سوق الفوركس حاليا.

سوق الفوركس الذي يتميز عن اسواق الاسهم والسندات, والادوات المختلفة, بالسيولة الفعلية والتضخم المالي. اقوى البلدان اقتصاديا وسياسيا لها اكبر طلب لعملتها الخاصة مما يجعلها الاكثر سيولة. اكبر الاقتصادات السيولية بالعالم, الولايات المتحدة, اليابان, بريطانيا, فرنسا, المانيا وكندا, والمعروفة باسم G7.

منذ توحيد العديد من العملات الاوروبية الى اليورو, العملات التي هي الاكثر سيولة في السوق اليوم تشمل, الدولار الامريكي, الين الياباني, الجنيه الاسترليني, اليورو, الدولار الكندي. معظم التقديرات تشير على ان اكثر من 80% من حجم تداول العملات الاجنبية في سوق الفوركس هي العملات التي ذكرناها سابقا.

adil17
12-22-2014, 13:20
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
اخي الفاضل مشكور على طرحك لهذا الموضوع الكسب في التجريبي راجع الى انعدام مشاعر الخوف و الطمع فيه و بالتوفيق

aminlakhdar05
04-05-2015, 12:19
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته حسب رأي الشخصي حساب التجريبي به العديد من الموال أما الحقيقي فهو به القليل من المال كما أن نفسيت المتداول تغير عند تحوله من حساب تجريبي لحقيقي

chennana
04-05-2015, 20:58
اخي الكريم عند التداول في الحساب التجريبي لا يحدث اي تاثير لنفسية المتداول ان كانت الصفقة خاسرة و ينتضر حتى يرجع السعر
عكس الحساب الحقيقي

hassen2100
04-26-2015, 01:56
السلام عليكم
اخي الكريم يختلف النجاح بين الحساب الحقيقي و التجريبي و ذلك لاختلاف العوامل النفسية فالخسارة و الربح في
التجريبي وهمية و اختلاف راس المال

عاشق الفوركس
05-16-2015, 01:38
مشكورة يا أختي الكريمة على على الموضوع والمعلومات المفيدة القيمة و التي أتمنى أن يستفيد منها البتدئيين في اكتساب الخبرة في الفوركس
تقبلي مروري

محمود يوسف
05-21-2015, 02:11
اب الخبرة هيبخلوا بالرد ولا ايه ؟؟كاته بالنسبه للمكسب او الخساره بيكون متوفرين فى التجريبى والحقيقى
لكن نرى الكثير يقول انه لما ساب التجر

islammowafy
05-04-2016, 09:55
السلام عليكم ورحمة الله وبكاته بالنسبه للمكسب او الخساره بيكون متوفرين فى التجريبى والحقيقى
لكن نرى الكثير يقول انه لما ساب التجريبى وبدأ فى الحقيقى اصبح يخسر اكتر ودا فى اغلب الاحوال يرجع الى العامل النفسى والحذر والخوف الشديد
وعدم التحليل الدقيق والتسرع فى الدخول والخروج من الصفقات

iraq
05-04-2016, 23:08
التجريبى تكونى مطمئنه ومرتاحه ولا يوجد اى ضغوط
اما الحقيقى تفاجئى بكميه ضغوط رهيبه ولا تستطيعى التحكم فى مشاعرك
الفرق فى حجم راس المال

azizfoda66
05-05-2016, 02:09
بالنسبة لمنصة التداول التجريبية هي نفسها الحقيقية وتفتح لتدريب المتداولين الجدد بحيث يتعرف على كيفية التداول أنا عن نفسي جربتها في منصة شركة امانة كابتال لحد الآن الحساب تجريبي للتعرف على مجال التداول والأسواق

---------- Post added at 11:09 PM ---------- Previous post was at 11:06 PM ----------

ضروري جدا تتابع تقلب الأسواق وتقارير الاقتصاد اليومية وخصوصا سوق المؤشرات اليومية وحركات البيع والشراء وهي كلها تقارير ضروري تتابعها يوميا لكي تتعرف على اتجاه السوق