PDA

View Full Version : القاع الثلاثي Triple Bottom

Elias Geox
03-17-2016, 08:03
باسم الله الرحمن الرحيم, إخواني أخواتي المبتدئين في الفوركس, في هذا الموضوع سنشرح المصطلح التالي

القاع الثلاثي Triple Bottom
هو نموذج انعكاسي، يأتي في نهاية الاتجاه الهابط، يتكون من ثلاثة قيعان في مستوى أفقي واحد أو مستويات متقاربة، يتوسطهم قمتين واضحتين، وتتم الاستفادة من النموذج بالشراء بعد كسر مستوى القمم.

:bravo:

أتمنى أن تكونوا قد إكتسبتم بعض المفاهيم, والسلام عليكم.

محمود احمد ربيع
05-29-2016, 02:56
جزاك الله خيراً عزيزى

على الموضوع الرائع والمميز

دام لنا تميزك وحضورك الرائع

لك مني ارق المنى

وخالص التقدير والاحترام

أم مهيرة
11-24-2016, 17:16
اخي العزيز هذا ليس الموضوع الاول لك الذي يتكلم عن نموذج سعري باختصار قاتل
وبدون صور تشرح هذا النموذج
فكيف نستفيد انا وغيري من اعضاء المنتدى

snnaky
05-02-2017, 16:10
اشعر احيانا ان بعض كاتبي الموضوعات يظنون انهم مضطرون لكتابتها وغالبا هى موضوعات بدون هدف او بدون قيمة او افادة اخي الكريم لن اناقشك في القيمة المعرفية او العلمية لما كتبته او لنقل لما نسخته انا اقولك الكلام دة بيتشرح عملى ياغالى مش نظرى يعنى حضرتك كدة تتعب شوية بدل النقل اللى على الجاهز وتنزل شارت حلو كدة توضح فية شكل االنموذج وخصاءصة وظروف تكوينة واهدافة اللى بتتكلم عليها دة مش عنوان دة موضوع مفروض انة تعليمى فين دة ؟؟

snnaky
06-26-2017, 19:13
فين النموزج بتاع القاع الثلاثى واللى هو شكلة ازاى يعنى ؟؟ انت بتشرح لنفسك ولا بتشرح للناس ؟ياباشا والله اكتر من مرة اقول واذكر حضرتك انة مينفعش نتكلم عن اى اداة فنية بدون وضع شارت وتوضيع للمعلومة
اصل مينفعش فى الشرح الكلام بس لازم كمان التطبيق من خلال شارت الناس تشوف علية الكلام دة عشان الفهم الأفضل للأداة الفنية مش عارف حضرتك لية مستخسر انك تتعب شوية وبتستسهل رغم انك بتنقل كلام
يعنى اما وضع موضوع بشكل سليم او بلاش