PDA

View Full Version : مساعدة الزوج لزوجته رايكم يهمنا

لوليتا
03-14-2013, 18:19
مساعدة الزوج لزوجته رايكم يهمنا

الزوجه لها اعمالها فى البيت حتى لو كانت موظفه
والزوج له عمله الخاص به
الغسيل والطبخ وتربية الاولاد ...من شؤون الست
هل انت على استعداد ان تساعد زوجتك عندما تقتضى الحاجه

ام انك سى السيد؟

ziani5
03-14-2013, 18:31
انا لست متزوج لكن ان شاء الله
لما اتزوج لا ادع الست تعمل و انما
البقاء في البيت لادارة اموره
و بالتالي لن اقوم بالمساعدة الا في حالة
الضرورة كالمرض او ما شابهه

لوليتا
03-14-2013, 23:19
تسلم اخى الكريم لمرورك بس يعنى لازم يكون فى مرض او ما شابه عشان حضرتك تساعد طيب مهو ممكن حضرتك تساعد من غير اى حاجة الزواج مشاركة اخى الكريم شكرا جدا لمرورك ولرايك وتقبل تحياتى

Dr Gr7
03-15-2013, 03:14
السلام عليكم ورحمـه الله وبركـاته ..
اعتقد انتهى عصر سي السيد ههههه ..
حالياً احنا في عصر ، السلطان . العاكس على الحاضر الواقعي: )
مش في مشكـلة من المسـاعده ، او انها تعمل كـل شيء حتى لو تقيل عليها بكل حب ..
سواء كانت تعمل او ربة بيت ..

krashnodar
03-15-2013, 13:29
السلام عليكم اولا لما اتزوج ان شاء الله
الست تبقى تعمل في البيت كفاية ونا راح اساعدها في الاولاد بس

لوليتا
03-17-2013, 17:01
السلام عليكم ورحمـه الله وبركـاته ..
اعتقد انتهى عصر سي السيد ههههه ..
حالياً احنا في عصر ، السلطان . العاكس على الحاضر الواقعي: )
مش في مشكـلة من المسـاعده ، او انها تعمل كـل شيء حتى لو تقيل عليها بكل حب ..
سواء كانت تعمل او ربة بيت ..
اكيد طبعا عصر سى السيد انتهى وشكرا جدا لردك تقبل ارق تحياتى

السلام عليكم اولا لما اتزوج ان شاء الله
الست تبقى تعمل في البيت كفاية ونا راح اساعدها في الاولاد بس

فى الاولاد وبس طيب ليه ميكونش مساعدة فى كل حاجة على العموم شكرا لردك وتقبل تحياتى

ام حبيبه
03-17-2013, 20:01
مش عيب اني الراجل يساعد زوجته في اعمال المنزل الررسول عليه الصلاة والسلام كان يخيط ملابسه بيده
بس الايام دي الراجل بيفكر انو لو عمل كده هيقلل من شأنه ابدا بالعكس المساعده مطلوبه في كل شىء

selimane64
03-17-2013, 20:49
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
الزوج و الزوجة مسئولان عن امور بيتهما واحوال اولادهما
لكن لكل منهما دور مهم في تربية وما الى ذالك
فالرجل يلزم عليه توفير الماكل والمشرب وما الى ذالك ويساعد زوجته ان اقتضى الأمر ذلك لكن لا تستغل المرأة طيبة الرجل وتبقيه دائما كي يساعدها
اما ان لم يكف شهرية الرجل وان تحتم على الزوجة ان تشتغل لتساعد زوجها فيجب عليها الا تهمل حال بيتها وحال اولادها
هذا رايي بكل بساطة

لوليتا
03-18-2013, 16:53
مش عيب اني الراجل يساعد زوجته في اعمال المنزل الررسول عليه الصلاة والسلام كان يخيط ملابسه بيده
بس الايام دي الراجل بيفكر انو لو عمل كده هيقلل من شأنه ابدا بالعكس المساعده مطلوبه في كل شىء

ايوة فعلا الراجل اليومين دول بيحس انه لو ساعد مراته فى اى حاجة ده هيقلل من شانه بالعكس زى ما الست بتعمل كل حاجة فى البيت هيجرى ايه ان الراجل يساعدها مش هيخسر اى حاجة وبعدين كفاية انه يبقى حنين عليها وعاوز ياسعدها دى بالدنيا كلها شكرا جدا لمرورك وتقبلى تحياتى

---------- Post added at 01:53 PM ---------- Previous post was at 01:48 PM ----------

السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
الزوج و الزوجة مسئولان عن امور بيتهما واحوال اولادهما
لكن لكل منهما دور مهم في تربية وما الى ذالك
فالرجل يلزم عليه توفير الماكل والمشرب وما الى ذالك ويساعد زوجته ان اقتضى الأمر ذلك لكن لا تستغل المرأة طيبة الرجل وتبقيه دائما كي يساعدها
اما ان لم يكف شهرية الرجل وان تحتم على الزوجة ان تشتغل لتساعد زوجها فيجب عليها الا تهمل حال بيتها وحال اولادها
هذا رايي بكل بساطة
امممممممم اوك رايك على رأسنا من فوق بس انت بتقول ان الراجل مسئول انه يشتغل ويجيب فلوس ماشى وممكن يساعد زوجته ان اقتضى الامر بس ازاى بقى لو الست اشتغلت يحتم عليها انها لا تهمل بيتها ولا جوزها ولا ولادها يا اخى الكريم الست اللى بتشتغل بتبقى بتشتغل جوه وبره يعنى تروح شغلها وتيجى يا عينى جرى عشان تشوف طلبات بيتها وجوزها وولادها وبتبقى مطحونة بجد انما انتم تيجوا من الشغل انا داخل انااااااااااااااام وملكومش دعوة باى حاجة ليه بقى كده ايه هيحصل انه يساعد مراته فى البيت شووية عليك شوية عليا والمركب تمشى شكرا جدا لمرورك يا سليمان نورت التوبيك

emanrabia
03-18-2013, 17:58
انا عن نفسى زوجى يساعدنى فى امور المنزل ومش سى السيد ولا حاجة لكن ابى كان سى السيد وامى كانت الست امينة

---------- Post added at 04:58 PM ---------- Previous post was at 04:27 PM ----------

انا عن نفسى زوجى يساعدنى فى امور المنزل ومش سى السيد ولا حاجة لكن ابى كان سى السيد وامى كانت الست امينة

dodovedo
03-18-2013, 19:35
والله الصراحه انا رجل متزوج وعندى بنوته

وزوجتى لا تعمل بس فى وقت بتكون تعبانه جدا
فممكن انى اساعد صحيح مش بساعد قوى بس بساعد لانى برضه بكون راجع من الشغل بدور على السرير فين علشان انام
المهم مساعده الراجل لزوجته مش عاجه غلط بلعكس
حب زوجتك ليك بيزيد
تقبلو احترامى

shrief
03-19-2013, 11:00
انا رايي انه مش عيب ان راجل يساعد الست لان احيان كتير الست بتساعد راجل وتطلع شغل علشان المعيشه

shaimaa abdalla
03-19-2013, 11:25
رد: مساعدة الزوج لزوجته رايكم يهمنا
مثل ما قلت عندما تقتضي الحاجه

naseem72
03-19-2013, 11:38
عندما تزوجو وقبل الواحد بالآخر تعاهدو انهم يعيشو بالسراء والضراء
بالصحة والمرض
بالحلوة والمرة
والمساعدة من الطرفين تكون واجب انساني واخلاقي وللاستمرار في العطاء
فليس هناك عيب ان الرجل يساعد زوجته على لو بالكثير

لوليتا
03-20-2013, 17:10

---------- Post added at 04:58 PM ---------- Previous post was at 04:27 PM ----------

شكرا ليكى يا ايمان وشكرا لمرورك حبيبتى تقبلى ارق تحياتى

والله الصراحه انا رجل متزوج وعندى بنوته

وزوجتى لا تعمل بس فى وقت بتكون تعبانه جدا
فممكن انى اساعد صحيح مش بساعد قوى بس بساعد لانى برضه بكون راجع من الشغل بدور على السرير فين علشان انام
المهم مساعده الراجل لزوجته مش عاجه غلط بلعكس
حب زوجتك ليك بيزيد
تقبلو احترامى
شكرا لمرورك اخى الكريم واكيد مساعدة الزوج لزوجته مش غلط ولا حاجة وبتزود حب الزوجة لزوجها فعلا شكرا ليك تقبل ارق تحياتى

---------- Post added at 02:10 PM ---------- Previous post was at 02:08 PM ----------

انا رايي انه مش عيب ان راجل يساعد الست لان احيان كتير الست بتساعد راجل وتطلع شغل علشان المعيشه
اكييييييييييد كتير الست بتطلع تشتغل عشان تساعد جوزها وتوفر حياة كريمة والمساعدة ضرورى بين الزوج والزوجة شكرا لمرورك جدااااااا

رد: مساعدة الزوج لزوجته رايكم يهمنا
مثل ما قلت عندما تقتضي الحاجه
شكرا لمرورك تقبلى تحياتى

عندما تزوجو وقبل الواحد بالآخر تعاهدو انهم يعيشو بالسراء والضراء
بالصحة والمرض
بالحلوة والمرة
والمساعدة من الطرفين تكون واجب انساني واخلاقي وللاستمرار في العطاء
فليس هناك عيب ان الرجل يساعد زوجته على لو بالكثير
اكيييييد اخى الكريم كلامك كله صح ومظبوط جداااااااااا شكرا لك ولمرورك الجميل

DAMYMAHDY
03-20-2013, 23:32
انا لسه لم اتزوج
ولاكن عند الزواج اكيد الست مكانها بيتها فقط وانا على العمل

لوليتا
03-21-2013, 16:09
انا لسه لم اتزوج
ولاكن عند الزواج اكيد الست مكانها بيتها فقط وانا على العمل
شكرا لمرورك وتقبل تحياتى

تسلم اخى الكريم لمرورك بس يعنى لازم يكون فى مرض او ما شابه عشان حضرتك تساعد طيب مهو ممكن حضرتك تساعد من غير اى حاجة الزواج مشاركة اخى الكريم شكرا جدا لمرورك ولرايك وتقبل تحياتى

شكرا لمرور حضرتك بس عاوزة انبهك ان اللى حضرتك كاتبه ده رد ليا على عضو معانا فى الموضوع يعنى من الاخر انت اخدت مشاركتى من الردود

Heba Elhawal
03-21-2013, 16:20
مش عيب ان الراجل يساعد زوجته
و ف نفس الوقت الزوجة تحسسه ان سي السيد من حقه بردو
تمنياتي بالتوفيق و سلامي للجميع

لوليتا
03-21-2013, 16:43
اكيد يا هبه مش عييييييييب زى ما احنا بنعمل كل حاجة فى البيت من حقنا انهم يساعدونا ولو بجزء صغير من وقتهم يحسسونا بس انهم خايفين علينا وعلى تعبنا شكرا ليكى حبيبتى نورتى التوبيك