PDA

View Full Version : مشكله

midoforex00
03-19-2016, 17:38
مشكله واجهتني في تفعيل الحساب علي انيستا فوركس حيث قبل المرحله الاولي ويرفض المرحله الثانيه مع العلم اني رفعت فاتوره الكهرباء ولاكنها خاصه باسم والدي وان لايوجد فواتير خاصه باسمي فما العمل ؟

اكرم التميمي
03-24-2016, 21:18
اكيد ان الشركه ترفض هذه الوثائق لانها ليست باسمك حاول ان تعمل كشف حساب بنكي باسمك مثبت عليه عنوانك السكني ومصدق ومختوم من البنك الذي تتعامل معه وترسله الى الشركه وانشاء الله يتم التفعيل

messaoud43
03-25-2016, 20:41
الســــــــــــــــــــــ ـلام علـــــيــــــــــــكم و رحمــــــــة الله تعـــالى و بــــركــــاته
أخـــي الكـــريـــم أنــصـــحـــك بـــزيـارة القســـم التعليمــــي للمنتــــــدى
بالتـــــوفيـــــــــق للجــــميـــــع موفــــــقـــون انشــــاء الله

neverlit4
03-26-2016, 14:13
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هوالمشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

جمال الحيا
03-26-2016, 15:11
لقد تعاملت مع شركة أفكس بروتريد **protrade في مجال الفوركس وبمجرد تسجيلي كان معي خبير مالي برفقتي طوال فترة تداولي وتوصياته كانت ناجحة بنسبة 90% وحصلت علي أرباح وصلت إلي 81%
في الساعة ففي رأيي هي أفضل شركة في هذا المجال
هذا هو موقعهم الرسمى:
www.**protrade.com/ar
ولفيديو الشرح عن الشركة اضغط على هذا الرابط
https://www.youtube.com/watch?v=mQm2eG524B4

latraaa
03-26-2016, 15:21
مشكور اخي الكريم على الموضوع و على الطرح و أقو للك أنه يمكنك أن تقوم بالعمل على تغيير العنوان و ادخال عنوان والدك و دفع الفاتورة التي باسم والدك، بالتوفيق لك و للجميع إن اش ءالله يا اخي الكريم، موفق

newlookmostafa
03-26-2016, 15:21
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
يمكنك الاتصال بالدعم وشرح المشكلة لهم وهم يساعدوك على حل مشكلتك فى اسرع وقت
تقبل مروروورى
تحياااااااتى

algoddam
03-26-2016, 16:16
كان لك قبل ان تفتح حساب لابد ان تعرف هذا عن طريقة التفعيل وخاصة اذا كان الحساب فيه مبالغ مالية
فهذه مشكلة عويصة قد لا تحل الا اذا انت عملت اشتراك في خدمات تخول لك اخراج الفاتورة مثل الهاتف الثابث او فاتورة ماء

عبد الرحيم رافا
03-26-2016, 16:31
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
مرحبا باخواننا الكرام اصبحنا واصبح الملك لله والحمد لله لا شريك له واليه النشور
يا اخي فاتورة نت او كهرباء او غاز او ماء او تلفون تكون عليه طابع الادرة و يفعل بكل سهولة

akram mohamed obaid
03-26-2016, 16:32
اخي الفاضل لابد ان تكون المستندات والوثائق التي ترفعها باسمك حصرا وليست بأسم شخص اخر مهما كانت درجه القرابه بينكما الافضل ان تعمل كشف حساب بنكي فيه عنوانك السكني وترسله الى الشركه وانشاء الله يتم التفعيل

midoforex00
03-26-2016, 16:35
واجهتني نفس المشكله ايضا اخي حيث قبلت المرحله الاولي وهي رفع بطاقه الشخصيه ولاكن لم تقبل اي وثيقه اخري في المرحله الثانيه من فاتوره كهرباء وفاتوره مياه واورق خاصه بحسابي البنكي وقد حللت هذه المشكله بعد ان زهبت واشتريت خط موبايل وبالفاتوره رفعتها علي الموقع وقبلت المرحله الثانيه مع العلم ان الفاتوره بالغه الانجليزيه

hossam123
03-26-2016, 16:45
التفعيل لازم يكون باسمك والتفعيل عاما فى انيستا لوخصوصا تفعيل المستوى الثانى لان اغلبنا يا يوجد معنا فاتورة خدمات
باسم الوالد فلازم نعمل الحساب باسم اى حج معاه فاتورة خدمات

khaledbouiddouh
03-26-2016, 16:47
انصحك بالاتصال بالدعم وشرح المشكلة كاملة حتى يقولون لك مدا عليك ان تفعل

csebai12
03-26-2016, 18:04
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته مشكور اخي على الموضوع
يجب على الفاتورة ان تكون مخلومة و موقعة من الجهة الرسمية و يجب ان لا تكون اقدم من 3 اشهر

ali20
03-26-2016, 18:13
ارفع اى ى باسمك عى سبيل المثال ارفع صرة كشف حساب بنكى انت بكدة سو ف تقدر ان تفعيل الحساب . ويج تفعيل الحسا علشن تعرف زاى تحسب بدون اى تفعيل لن تقدر تسحب اى ربح وافضل تفعيل الحساب قبل البدء فى السوق

ملاك الروح
03-27-2016, 02:31
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم حاول ارفاق الفاتورة ومعها بطاقة والدك الشخصية وبصيغة pdf
بالتوفيق

magdy mahmud
03-27-2016, 05:26
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اظن اخي الكريم ان السبب هو عدم تشابة اسم الفاتورة الكهرباء مع اسم البطاقة

احمد عبد الباسط
04-18-2016, 19:58
بسم الله الرحمن الرحيم
والصلاة والسلام على اشرف المرسلين
اخى الكريم قم برفع الاتى وستحل مشكلتك ان شاء الله
فاتورة باسم والدك لم يتعدى عليها 6 اشهر
بطاقة والدك الشخصية وش وظهر
بجانبك بطاقتك الشخصية وشو ظهر فى المستوى الاول والصور الخاصة بوالدك فى المستوى الثانى

doaa sary
04-19-2016, 19:16
لو مش نافعه جرب ترفعها تانى او
حاول تعملها فوتوشوب لو مبتعرفش خلى اى حد يعدلهالك باسمك وان شاء الله يتوافق عليها
بالتوفيق اخى الكريم

aboubakr el ayach
04-19-2016, 19:21
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخي الحبيب شكرا لك على طرح هذه المشكلة المهمة ثانيا بخصوص التفعيل في المستوى الثاني فإنه يجب عليك ارسال وثيقة باسمك الشخصي و من خلال وثيقة شهادة السكنى تسحبها من ادارة الحي

رومانى
04-19-2016, 19:43
فعلا تلك مشكلة ولكن لكل مشكلة حل فلا تقلق نفسك ابدا هناك عدة طرق يمكنك فعلها
اولا يمكنك تجربة فاتورة الكهرباء مبين بها العنوان وفقط ويكون مطابق للبطاقة
وان لم تفلح جرب الحساب البنكى ووضح به العنوان وبالتوفيق يا صديقى .

latraaa
04-19-2016, 20:28
مشكور اخي الكريم على الموضوع و على الراي و على الطرح القيم و على المعلومات الراقية التي تقدمت بها و التي أتمى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله، مشكور أخي الكريم و بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

ebn masr
04-21-2016, 07:36
حاول انك تبعت او ترفع حاجة تثبت اسمك وعنوانك مش باسم والدك علشان يتم الموافقة على التفعيل ويتم والله الموفق

zead ahmad
04-21-2016, 09:18
اانت كتاجر لو حبيت تفعل حسابك علطول ولا تتاخر فية والشركة تقوم بتفعيلة فى وقت قصير عليك بان ترسل المستندات الحديثة جدا وتكون باسمك انت ولا تكون باسامى اى شخص اخر

nano
04-22-2016, 14:53
اكيد ان الشركه ترفض هذه الوثائق لانها ليست باسمك حاول ان تعمل كشف حساب بنكي باسمك مثبت عليه عنوانك السكني
ومصدق ومختوم من البنك الذي تتعامل معه وترسله الى الشركه وانشاء الله يتم التفعيل
./..................

ابوفؤاد
04-22-2016, 14:57
اضاف الى الفاتوره المرساله بطاقه السيد الوالد ز طالب اعاده الاتصال لتفهم المدير الامر ليتم التفعيل لك على الوجهه الصحيح و هذا هو الحل
و م الممكن ان تكون الشركه عدلت الامر و لكن هذه اخر الاخبار لدى

latraaa
04-22-2016, 15:04
مشكور اخي الكيرم على الموضوع و على الراي و على الطرح القيم و على المعلومات التي تقدمت بها و التي اتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله، كما أتمنى أن نراك تحقق الكثير إ نشاء الله، بالتفويق لك يا اخي الكريم

abogoda
04-22-2016, 15:04
اخي الفاضل لابد ان تكون المستندات التي ترفعها باسمك وليست بأسم شخص اخر مهما كانت درجه القرابه بينكما الافضل ان تعمل كشف حساب بنكي فيه عنوانك السكني وترسله الى الشركه وانشاء الله يتم التفعيل

mhd99
04-25-2016, 21:36
السبب اخي في عدم قبول فاتورة الهاتف للمستوى الثاني هو ان الفاتورة غير مسجلة باسمك وانصحك في هذه الحالة فتح حساب
باسم والدك لتجاوز المرحلة الثانية بنجاح

emma91
04-25-2016, 21:39
السلام عليكم ورحم الله وبركاته
اخي الكريم بالنسبة لفاتورة الكهرباء يجب ان تكون مسجلة باسمك وليس باسم والدك
كما انه يمكن لك ان تفعل حسابك بواسطة رخصة الساقة الخاصة بك ان كنت تتوفر عليها
بالتوفيق اخي
تقبل مروري

عبد الرحيم رافا
04-26-2016, 23:46
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
امسينا و امسى الملك لله . لا إله إلا الله وحده لا شريك له . مساء الفل لكل السادة الكرام
اخي الى كل من يريد السحب على نتلر بطاقة الهوية تكفي للتفعيل

Bassem Hassani
04-26-2016, 23:50
عند رفض الشركة لتفعيل الحساب سواء فى القسم الاول او القسم الثانى يجب ان يرسلوا لك سبب الرفض لكى تتجنبه فى الفترات المقلبة
لذلك يجب ان تعرف سبب الرفض لانه غالبا الشركة لن تقبل التفعيل الا فى حالة معالجة سبب الرفض اولا .

ahmedhathout
06-19-2016, 19:04
اخي الكريم مش شرط تكون فاتوره ممكن تبعت فاتوره تليفون باسمك او كشف حساب
بنكي او رخصة قياده او جواز سفر

kaka25
06-20-2016, 02:22
الســــــــــــــــــــــ ـلام علـــــيــــــــــــكم و رحمــــــــة الله تعـــالى و بــــركــــاته
أخـــي الكـــريـــم أنــصـــحـــك بـــزيـارة القســـم التعليمــــي للمنتــــــدى
بالتـــــوفيـــــــــق للجــــميـــــع موفــــــقـــون انشــــاء الله

رشا محمد الهوارى
06-20-2016, 17:13
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته...
جزاك الله خيرا اخى الفاضل على هذا الموضوع ونتمنى المزيد من المشاركات المفيدة بالتوفيق اخى الكريم
تقبل مرورى

iheb777
06-20-2016, 17:14
والله يا اخي الكريم نشكرك على هذا الموضوع الرائع وانا احب اكد على حضرتك انك ان شاء الله من الناجحين والله الموفق والمعي

soltanarab
11-06-2016, 15:18
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته...مشكور اخي على طرحك لهدا السؤال
والدي ارغب في معرفة الاجابة عنه لان العديد من الاخوان يعانون منه وشكرا للاعضاء على اجابتهم...بالتوفيق للجميع

zizoo99
12-07-2016, 07:28
يا اخى ارجوك ان تفهم لن يقبلوا منك فاتورة كهرباء من الاساس حتى و لو باسمك لانها مش مختومة و يمكنك تقديم فاتورة انترنت من تى اى داتا و فى هذه الحالة ستكون مختومة و لكن يشترط نفس الاسم

mrramy
03-17-2017, 19:41
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته تحية طيبة وبعج اخى الفاضل لابد من ان تكون الوثائق باسمك حبييبى وتكون مختومه زى جواز السفر او فاتورة مختومه

smartawi
03-17-2017, 19:49
طيب يا اخي حاول انك تراسل الدعم الفني لانستافوركس عبر الايميل وارفع الوثائق واشرح لامر لهم
الاكيد انك ان شاء الله ستسمع رد مفرح من الشركة انا لم اجرب الامر وفعلت بالباسبورت المستوى الثاني انما حاول تبع ما اشرت لك ويكون خير ان شاء الله

ابوعلى
03-17-2017, 20:02
السلام عليكم ورحمه الله اخى الكريم التفعيل سهل مش صعب والله ولا حاجه ربنا يوفقك ان شاء الل وتقدر تفعل المستوى الاول والتانى تقبل المرور

Samira shabban
03-17-2017, 20:39
اخى الكريم المشكله انك لن تستطيع سحب اى ارباح بدون تفعيل الحساب
للمستويين
الاول بالبطاقه والتانى ممكن بجواز السفر او رخصه قياده او فاتوره حساب بنكى باسمك ..

أنس أبوعودة
03-17-2017, 20:47
اخي الكريم الكل يشكي من التفعيل حاول ان تكون الوثائق مشابهة تماما لمعلومات حسابك في انستا فوركس واكيد اتصل بالدعم التابع للشركة وحيتابعو معك الموضوع من اول اخي الكريم فلا يوجد غير هده الطرق في اللخر انشالله بيتفعل ووفقك الله ياا اخي وبتمنالك التوفيق والنجاح
وشكرا

skylol
03-17-2017, 21:15

اخي الغالي مشكلة المستوى الثاني الى الان لم تحل معي يا ريت لو حليتها تقل ايش سويت وبالتوفيق للجميع

yaseranwer
03-17-2017, 21:17
‎السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخي الكريم علي طرح الموضوع ولكني لي وجهة نظر في خذا الموضوع فدائما ما تتعدد الاساليب والاستراتيجيات ويبقي دائما ادارة راس المال هي اهم اسباب النجاح لأي تداول علي الاطلاق مهما تعددت المؤشرات والتحليلات الفنية والاساسية وهذة هي وجهة نظري مع تمنياتي بالتوفيق والنجاح.

eng.medhat2017
03-17-2017, 23:11
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته شكرا لك اخى الكريم على موضوعك وانا عندى ليك الحل وهيا لو معاك جواز سفر ارفعة لتفعيل المستوى الثانى وكدة يبقى المشكلة اتحلت وده عن تجربة شخصية

zeze2017
03-17-2017, 23:13
https://www.youtube.com/watch?v=7KGs4OEQ_lQ

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته -----------------فوركس : استراتجية الستوكاستك الخارقة فريم 5 دقائق - فتح واغلاق صفقة رابحة لايف

مروه عصر
03-17-2017, 23:27
السلام عليكم
حتى تقوم بتفعيل المستوى التانى عليك ارسال فاتوره كهربا او غاز او مياه واذا لم تقبل ممكن انك تقوم بارسال كشف حساب بنكى خاص بيك او عمل باسبور خاص

zunebha
03-17-2017, 23:29
السلام عليكم ورحمة الله وتعالى وبركاته
اخي الفاضل التفعيل بالشركة جد دقيق ويحتاج الى معلومات تكون متوافقة مع الةثائق وهدا بالمستويين.
اتمنى ان تحل مشكلتك وبارك الله فيك تقبل مروري.

hunter_world
03-18-2017, 02:59
في التفعيل في المرحله التانيه لازم الاورق تكون نفس الاسم والعنوان بتاعت المرحله الاولي ولازم تكون الصوره وضحا اخي

katagoroumma
03-18-2017, 05:47
السلام عليكم
عند رفض الشركة لتفعيل الحساب سواء فى القسم الاول او القسم
الثانى يجب ان يرسلوا لك سبب الرفض لكى تتجنبه فى الفترات المقلبة
لذلك يجب ان تعرف سبب الرفض لانه غالبا الشركة
لن تقبل التفعيل الا فى حالة معالجة سبب الرفض اولا
بالتوفيق لك
سلام

waelmma
03-18-2017, 08:32
:)):o:yahoo: اخى الفاضل بارك الله فك والحقيقة ان
من الممكن ان تفعل حسابك باكثر من مستند واى مستند عندك ارفعه ويفضل ان ييكون بالانجليزى

---------- Post added at 05:32 AM ---------- Previous post was at 05:31 AM ----------

:o:)):o اخى الفاضل بارك الله فيك اى مستند عندك انصحك ان ترفعه
وجزاك الله خيرا اخى ومنتظرين منك المزيد ان شاء الله :o:o:o

جمال صادق
03-18-2017, 08:34
هناك الكثير ممن يعانون من التفعيل فى المستوى الثانى خاصة و ان السبب فى ذلك هو صرامة الشركة فى التاكد من هوية صاحب الحساب لعمليات الامن تتطلب ذلك

ebn masr
03-18-2017, 10:38
لازم علشان يتم السحب لازم ولابد انك تقوم برفع مستندات تكون نفس ىالبيانات اللى تم بيها تفعيل المستوى الاول لانه الاتنين مهمين جدا

ayman samy
03-18-2017, 11:45
بسم الله اخي الكريم بالطبع لن يتم قبول اي مستند لايحمل اسمك شخصيا ويمكنك ان كنت رفعة في المستوي الاول بطاقة الرقم القومي ان تقوم بأستخراج جواز سفر وتقو برفعه في التفعيل الثاني ةأن شاء الله يتقبل من انستا

Mr Fathy
03-18-2017, 11:52
بسم الله الرحمن الرحيم هى مشكلة كبيرة جدا فعلا موضوع تفعيل الحساب المستوى الثانى ولازمةتفعله عشان تقدر تسحب لان من غيره مش هتعرف تسحب ابدا

mohamed_elsayed
03-18-2017, 11:58
اخي الفاضل تفعيل المستوي الثاني يحتاج الي اثبات عنوانك ويجب أن يكون بأسمك . اقترح انك تركب هاتف ثابت ( خط ارضي ) باسمك وتفعل الحساب بالفاتورة وان شاء الله يتفعل معاك بالتوفيق

latraaa
03-18-2017, 12:03
يا اخي الكريم لقد تم تقديم الكثير من الردود في هدا الموضوع و قلنا أن التفعيل أخي الكريم يكون من خلال العمل على ادخال المعلومات الصيحيحة و التي تكون متطابقة تماما لما في الوثائق و عليه أخي الكيرم أنصحك بالعمل على تصحيح العنوان

Mo7a
03-18-2017, 12:12
السلام عليكم ورحمه الله وبركاتة
اخي لن يقبل اوراق اثبات ليست بنفس اسم صاحب الحساب فعليك رفع اى اثبات باسمك انت مثل جواز السفر او فاتوره انترنت

tamermosa
03-18-2017, 12:25
حضرتك ممن تعمل كشف حساب بنكي بأسمك و تخليهم يعتمدوه مختوم
بختم البنك و اعمل له سانر و ان شاء الله حيتقبل ، تقبل تحياتي

tolin
03-18-2017, 14:30
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.......لازم المستندات اللى هتقدمها تكون باسمك ولتفعيل المستوى التانى ممكن تقدم حساب بنك أو جواز سفر أو رخصة قيادة

Forexaway
03-18-2017, 14:37
السلام عليكم اخي الكريم
لتفعيل المرحله الثانيه يجب عليك ارفاق او رفع مستند فيه نفس بيانات البطاقه الشخصيه بالاسم والعنوان ويجب ان يكون اسم الوالد او الجد من الاب ليس من الام فالكثير يقع في هذه المشكله ولتفادي هذا الامر ممكن انك ترفع جواز سفر لك او عقد تمليك لمنزل او شقه بنفس عنوان البطاقه الشخصه مع العلم اخي الكريم انه لا يشطرط ان تفعل المرحله الثانيه من التفعيل فالمرحله الاولي تكفي فالفارق بين المرحله الاولي من التفعيل والثانيه هي الاموال وامكانيه السحب ومده السحب فقط ولكن التداول سيستمر مع المرحله الاولي عادي دون اي مشاكل . شكرا لك اخي واتمني ان اكون قد افدتك لا ثقلت عليك وشكرا.

Samira shabban
03-19-2017, 00:01
السلام عليكم ...
طبعا لكى تستطيع سحب الارباح من الشركه يجب تفعيل المستويين الاول
والتانى
ويمكنك تفعيل المستوى التانى برخصه القياده او جواز السفر ...

muhammad ismail
03-19-2017, 00:54
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
رزم تكون بياناتك صحيحه اخى الكريم فىالتسجيل وفى رفع البيانات وفى حاله انه لا يود وصل كهرباء
بسامك تقدر تفعل المستوى التانى بالباسبور ودة افضل واسرع

antr
03-19-2017, 02:06
شوف التغ=فعيل فى اى شركة بيكون صعب بس لو عندك فاتور الموبيل باسمك من الممكن ات\ن تعملها سكان واظنها بتكون مقبولة بشكل جيد

nour3iny
03-19-2017, 02:39
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
الحل هو تغير الحساب باسم والدك ورفع الوثائق من جديد وهذا يتم عن طريق مراسله الدعم الفنى

ahmedm
03-19-2017, 02:47
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته المستوي الاول ارفع البطاقة سكانر وش وضهر في المستوي التاني لو عندك باسبور هيحللك المشكلة علي طول من غير اي مشكلة لو مافيش اشتري خط موبايل جديد واعمله بعقد من الشركة وارفع العقد سكانر

mirinda
03-19-2017, 03:01
اخى الحل الوحيد هو عمل حساب جديد لبطاقه والدك وإرفاق معه الوصل الخاص ببياناته أيضا وربط حسابك في المنتدى بانستا

kalimiro0
03-20-2017, 16:37
اخي الفاضل لابد ان تكون المستندات التي ترفعها باسمك
وليست بأسم شخص اخر مهما كانت درجه القرابه بينكما الافضل ان تعمل كشف حساب بنكي فيه عنوانك السكني وترسله الى الشركه وانشاء الله يتم التفعيل

nizar hidouri
03-20-2017, 17:36
السلام عليكم ّ
هذه من اكثر المشاكل التي يتعرض لها الشباب
طيب لا اعتقد ان هنالك حلول كثيرة خاصة مع شركة مثل انستا
صارمة في القوانين و غير متساهلة و هذا امر جيد و سيئ
لالذلك اقترح ان تفتح حساب باسمك شخص اخر تتوفر لديه كل الوثائق الازمة لتفعيل

ilyestoumi
03-20-2017, 18:12
السلام عليكم ورحمة الله
اخي الفاضل لابد ان تكون المستندات
والوثائق التي ترفعها باسمك حصرا وليست
بأسم شخص اخر مهما كانت درجه القرابه بينكما

khaled212
03-20-2017, 19:24
السلام عليكم ورحمه الله وبركاتة
يمكنك رفع وصل كهرباء أو مياه أو غاز أو جواز سفر أو حساب بنكي .
وبالتوفيق للجميع ...........
تقبل مروري ...........

Samira shabban
03-20-2017, 20:29
يجب عليك تفعيل المستويين لمى تستطيع
سحل ارباحك من الشركه
ولتفعيل المستوى التانى يمكن برخصه قياده او جواز سفر او حتى فاتوره محمول ..

ayouz
03-20-2017, 21:37
السلام عليكم اخي لايجب ان ترفع لشركة الانستافركس وثيقة الفاتورة للكهرباء لانها ليست باسمك
لكن ارفع لهم في المستوى الثاتي مثلا بيان لحسابك البنكي لانه باسمك الكامل وحتى عنوان سكنك اخي
وستقبل انشاء الهه

احمد فرحان منصور
03-20-2017, 21:39
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاتة اخي الكريم بعد تاكيد البينات الصحيحة عليك بالاتصال بفريق الدعم ان لم تحصل على حل صحيح

yacine7
03-20-2017, 21:39
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته ومغفرته
للأسف أخي يجب أن تكون الوثيقة التي تضعها تثبت سكنك أنت وليس والدك

capoeira
03-20-2017, 21:40
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته يمكنك ان تقوم برفع صورة من البطاقة الشخصية و ارفاق
معها ترجمة معتمدة حتى يتم القبول او حساب بنكى باللغة الانجليزية

Saeed EL Sayed
03-20-2017, 21:41
لازم المستندات الي ترفعها في المستوي الاول والتاني يكونو بنفس الاسم لصاحب الحساب يعني يا الحساب كله باسم والدك او الحساب كله باسمك انت وكذلك المستندات كلها

adamarwan
03-20-2017, 23:34
اول اخى من الاضفل ان تتاكد انها لم تتعدى 3 اشهر
وان تكون مختومة وان تكون فيها كل البينات واضح
لكى تتمكن من ان تمر من هدا المستوى اخى الغالى
وبتوفيق

stethoscope
03-21-2017, 00:00
لو الموضوع صعب معاك كده اطلب الدعم الفني هيسعدك ويعرفك المشكلة فين وتفعل حسابك اسرع من اى حد بالتوفيق ان شاء الله

ahmed abdelmomen
03-21-2017, 00:18
اعتقد اخي الكريم ان وصل الكهرباء لازم يكون باسمك وممكن تشوف اي وثيقة تانية
تكون باسمك وبرضه ممكن تحاول توضحلهم انها باسم والدك وانك عايش معاه

MohamedMoamen
03-21-2017, 00:25
أخي الكريم نصيحتي لك لحل هذه المشكلة الخاصة بتفعيل حسابك في انستا
في المرحلة الثانية هو إرسال وثيقة لإثبات عنوانك وتكون هذه الوثيقة باسمك
ونظراً لأن الفواتير باسم والدك فأنصحك بإرسال كشف حساب بنكي للتفعيل

alonsoo
03-21-2017, 07:20
اخى الفاضل الافضل لك على الاطلاق انك تقوم بعمل حساب اخر جديد لكنه باسم والدك وارفع لهم الاوراق الخاصة بوالدك حتى يتم قبول الحساب وتفعيله

waelmma
03-21-2017, 08:28
:o:yahoo::accute:اخى الفاضل بارك الله فيك والحقيقة انه يجب ان تعلم ان يجب اولا التاكد
من ان بيانات التسجيل بتاعك مطابقة تماما للاوراقك الرسمية وجزاك الله خيرا اخى

mohamed shams
03-21-2017, 08:55
السلام عليكم اخى الكريم
لازم ان تقوم بعمل حساب اخر ولكن ببطاقه والدك وصوره وصل الكهرباء
لان لازم يكون نفس الاسم اللى فى البطاقه هو اللى فى الوصل
بالتوفيق

katagoroumma
03-21-2017, 10:38
السلام عليكم
انت كتاجر لو حبيت تفعل حسابك علطول ولا تتاخر فية والشركة
تقوم بتفعيلة فى وقت قصير عليك بان ترسل المستندات الحديثة
جدا وتكون باسمك انت ولا تكون باسامى اى شخص اخر
بالتوفيق للجميع
سلام

احمد فرحان منصور
03-21-2017, 10:40
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاتة اخي صاحب المشكلة انصحك لوجه الله ان تتصل بفريق الدعم ليدلك على الطريق الصحيح واتمنى لك التوفيق

Zinou0008
03-21-2017, 10:43
عند رفض الشركة لتفعيل الحساب سواء فى القسم الاول او القسم الثانى يجب ان يرسلوا لك سبب الرفض لكى تتجنبه فى الفترات المقلبة
لذلك يجب ان تعرف سبب الرفض لانه غالبا الشركة لن تقبل التفعيل الا فى حالة معالجة سبب الرفض اولا

midobols
03-21-2017, 12:37
السلام عليكم ورحمة الله تعلى وبركاته والصلاة والسلام على أشرف الخلق سيدنا محمد
لازم ان تقوم بعمل حساب اخر ولكن ببطاقه والدك وصوره وصل الكهرباء
لان لازم يكون نفس الاسم اللى فى البطاقه هو اللى فى الوصل

محمدفؤاد
03-21-2017, 13:39
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته اخى الغالى لابد ان تكون المستندات والوثائق التي ترفعها باسمك
حصرا وليست بأسم شخص اخر مهما كانت درجه القرابه بينكما الافضل ان تعمل كشف حساب بنكي

remon2010
03-21-2017, 14:05
السلام عليكم جميعا
اخى العزيز لابد من تفعيل الحساب
يكون بوثائق تحمل اسمك وغير ذلك لن يتم تفعيل الحساب
تقبل تحياتى

s@mou
03-21-2017, 14:37
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.
ليس هناك مشكلة، فقط يجب ان تحمل نسخة من حسابك البنكي وتكون واضحة ومطابقة لتعريفك عندها سيفعل الحسابات ثلاثة ايام على الاكثر، يجب ان تكرر المحاولة اذا فشل التفعيل في اول مرة.
بالتوفيق تقبل مروري والسلام.

khalidtrader
03-21-2017, 14:48
بسم الله الرحمن الرحيم
اكيد ان الشركه ترفض هذه الوثائق لانها ليست باسمك والافضل ان تعمل كشف حساب بنكي فيه عنوانك السكني وترسله الى الشركه وانشاء الله يتم التفعيل...

capoeira
03-21-2017, 15:20
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ان شركة انستا تدقق كثيرا فى مسألة البيانات و لان الهويات الخاصة بنا مكتوبة باللغة العربية
باستثناء جواز السفر فالامر يكون اصعب ان الشركة تريد ان تكون الوثيقة مكتوب بها نفس الاسم الذى تم التسجيل به فى الشركة

eng.medhat2017
03-23-2017, 23:07
اخى الكريم حل مشكلتك سهل ارفعلهم جواز سفرك وحسابك هيتفعل للمستوى التانى بكل سهولة اما اذا كان مش معاك جواز سفر حاول تطلعه لان على كلامك مش قابلين منك لا فاتورة مية ولا كهربا ممكن تجبلهم حساب بنكى انجليزى كمان هيتقبل

Hala Abdo
03-24-2017, 00:35
السلام عليكم و رحمه الله تعالى و بركاته
حضرتك لازم البيانات كلها حتى الاسم اللي سجلت بيه يكون لشخص واحد يعني الاسم يكون باسم والدك و كل المستندات باسم والدك

Samira shabban
03-24-2017, 00:59
يجب عليك تفعيل المستويين الاول والتانى لكى تستطيع سحب ارباح من حسابك
وممكن تفعيل المستوى التانى برخصه قياده او جواز سفر او فاتوره محمول ...

michael1
03-24-2017, 01:27
اخى الكريم فى هذه الحالى يا صديقى من الممكن
ان تقوم بفتح حساب بنكى خاص لك فى اى من البنوك

بدر اشطيبي
03-24-2017, 01:48
والله لا اعتقد بان التفعيل باستخدام فاتورة باسم غير اسمك
امر لن ينجح لهذا حاول تغيير العنوان ان امكن شكرا لكم

ola
03-24-2017, 02:28
لابد اخى ان يكون السند باسمك عليك برفع وثيقه تحمل اسمك فاتوره او رخصة قياده او حساب بنكى
شكرا لطرحك المفيد

مصطفي السيد
03-26-2017, 02:47
مشكله واجهتني في تفعيل الحساب علي انيستا فوركس حيث قبل المرحله الاولي ويرفض المرحله الثانيه مع العلم اني رفعت فاتوره الكهرباء ولاكنها خاصه باسم والدي وان لايوجد فواتير خاصه باسمي فما العمل ؟

يمكنك اخي الكريم تفعيل المستوي التاني
برخصه قياده او جواز سفر او وصل غاز
المهم يكون فيه اسمك وعنوانك المطابق
للمستند الموجود بالمستوي الاول

abdallah.2017
03-26-2017, 06:14
عليك تقديم طلب بتغير اﻻسم باسم وللدك وسوف يتم تغيرة ومع تقديم بطاقه الهوية لوالدك وفاتورة المياه وتقبل مرورى وشكرا .

Ami abdou
03-26-2017, 06:27
للاسف طالما الحساب باسمك لازم ايضا الاوراق تكون بالسبة و ممكن تعمل شهادة اقامة اعتقد انها تفي بالغرض جرب و شوف ..تقبل تحياتى

waelmma
03-26-2017, 06:51
:)):o:yahoo:اخى الفاضل بارك الله فيك والحقيقة انه مش شرط ابدا ان يكون
المستندات فاتورة كهرباء انا لم افعل حسابى باى فواتير لكن استعملت البطاقة والباسبور وشهادة ال ICDL فى الكمبيوتر

bakup28
03-26-2017, 07:10
السلام عليكم ورحمه الله و بركاته
لابد ان تكون المستندات والوثائق التي ترفعها باسمك حصرا وليست بأسم شخص
اخر مهما كانت درجه القرابه بينكما الافضل ان تعمل كشف حساب بنكي فيه
عنوانك السكني وترسله الى الشركه

eng.medhat2017
03-28-2017, 00:52
اخى الكريم هيا مشكلة تفعيل المستوى التانى مشكلة ناس كتير مش مشكلتك لوحدك انا شخصيا حليتها بانى رفعت صورة جواز السفر والحمد لله اتقبل والحساب اتفعل للمستوى التانى

abo.tali.wtalin
03-28-2017, 00:56
بسم الله الرحمن الرحيم
برجاء التاكد من البيانات المطلوبة للتفعيل والاهتمام بالمستدات المطلوبة وجزاء الله خير التجارة وبرجاء تببل مرورر والسلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

zakariacr07
05-06-2017, 14:33
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته

أخي الكريم تواصل مع الدعم و إشرج لهم الأمر أو يمكنك رفع رخصة السياقة الخاصة بك أو جواز السفر لتفعيل المستوى الثاني

mid0killer
05-06-2017, 14:44
اخي الفاضل الافضل ان تقوم بفتح حساب بنكي وتودع به مبلغ وتقوم عمل كشف حساب بنكي لحسابك وان لم يكن معك رصيد فننتقل الى الخطوه الثانيه ان تتعلم السواقه وتخرج رخصه قياده وتقوم برفعها الى الموقع

Samira shabban
05-06-2017, 18:00
السلام عليكم ...
اخى الكريم يمكنك تفعيل المستوى التانى برخصه قياده او جواز سفر اة
فاوره حساب بنكى او فاتوره محمول ...

big.pharaoh
05-06-2017, 21:46
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ... للاسف مش هيتم تفعيل المستوى التاني الا لو قدمت مستند باسمك. ولو مفيش حاجه باسمك حاول تغير الحساب باسم والدك

waelmma
05-06-2017, 21:50
:)):)):)) اخى الفاضل بارك الله فيك والحقيقة انه يجب ان تعلم ان
ممكن ان تفعل حسابك باكثر من طريقة ومنها البطاقة والباسبور وجزاك الله خيرا اخى

moha-star
05-06-2017, 21:56
*الســــــلام علــــــــــــيــــكم و رحمــــة الله تعالى وبركـــــــاتـــه*

اخي الكريم لا اعتقد انهم سيقبلو فاتورة باسم ابيك لكن قد تتقدم وتاتي بشهادة سكنى او ان تفتح

حساب بنكي و تجيب كشف الحساب لكن لازم يكون به توقيع و مختوم كي تقبل الوتيقة بالتوفيق

azzedine
05-07-2017, 00:31
اشكرك على المشاركة اخي الكريم كان من الفروض ان تكون باسمك و من الافضل ان ترفع رخصة السياقة او شهادة دراسية و يجب ان تكون مترجمة

Smail246
05-07-2017, 00:35
باسم الله الرحمن الرحيم
مادامت الفاتورة ليست باسمك فالشركة سترفضها وهناك حلول اخرى كفتح حساب بنكي وطلب من البنك كشف الحساب وارساله للشركة اما الخطة الثانية فهي التسجيل في احد شركات الاتصال عندكم وارسل فاتورة الاتصال للشركة

Mony Ezzat
05-07-2017, 00:42
بسم الله الرحمن الرحيم
جرب حضرتك ترسلهالهم مره تانيه ولكن انا متهيالي ان لازمن المستندات تكون باسم حضرتك بس قولهم انك عايش مع والدك

m7med
05-07-2017, 01:09
((السلام عليكم و رحمة الله و بركاته ))
انصحك اخي الكريم برفع رخصة القيادة الخاصة بك و في نهاية هذا الموضوع الرائع اتمني من الله ان تكون في تمام الصحة والعافية وايضا اتمني من الله ان يرزقنا من هذا المجال الرائع

Samira shabban
05-07-2017, 17:51
طبعا انت ممن تفعل المستوى التاتى برخصه قياده او جواز سفر اوو حتى فاتوره محمول
او فاتوره حساب بنكى يعنى اى فاتوره فيها اسمك وعنوانك ..

murad11
05-23-2017, 17:50
تلك مشكلة ولكن لكل مشكلة حل فلا تقلق نفسك ابدا هناك عدة طرق يمكنك فعلها اولا يمكنك تجربة فاتورة الكهرباء مبين بها العنوان وفقط ويكون مطابق للبطاقة وان لم تفلح جرب الحساب البنكى ووضح به العنوان وبالتوفيق يا صديقى .

cladiator2007
05-24-2017, 12:46
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته .
مشكور يا اخي على طرحك لهذه النقطة و الموضوع الهام . لقد استفدت كثيرا كما استفدت من تفاعل الاخوة الايجابي هنا .
اتمنى التوفيق للجميع . تقبلوا احترامي و مروري .
و السلام عليكم

btareq
05-24-2017, 13:48
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخوانى اعضاء منتدى فوركس
لا استطيع الاجابة على سؤالك اتمنى ان تجد اجابة من الاعضاء تفيدك

Hamza El36
05-25-2017, 13:58
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.
بالنسبة لي فعلت هذا المستوى برخصة السياقة.....
متمنياتي بالتوفيق والنجاح لي وللجميع بإذن الله..
وتقبل مروري...
تحياتي..

Samira shabban
05-25-2017, 23:21
يجب ان يتم تفعيل المستوى التانى باوراق فيها نفس اسمك وعنوانك وليس باسم احد اخر
والافضل ان تكون برخصه قياده او جواز سفر او حتى فاتوره محمول ..

tolin
05-25-2017, 23:24
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.......لازم المستندات اللى هتقدمها تكون باسمك لتفعيل المستوى التانى ممكن ترفع جواز سفر أو رخصة قيادة

A.mustafa
05-25-2017, 23:26
اخي الكريم لازم الاسم يكون متطابق غير كده مش حتتقبل نهائيا
وان تم الرفض عده مرات سيتم الارجاع الي المستوي الاول
واتمنا تقبل مروووورى..

mostafa ilsawi
05-25-2017, 23:37
باسم الله الرحمن الرحيم الاخ الكريم بعد السلام عليكم ورحمه الله وبركاته هذه المشكله وقعنا فيها وحلناها باستخراج باسبور فيه جميع البيانات المطلوبه وبصوره واضحه مسحوبه علي السكانر تم التفعيل
تقبل تحياتي

tazi larbi
05-26-2017, 01:33
السلام عليكم اخي لك تتمكن من التفعيل عليك ان تتصل بالدعم وتشرح لهم انك لا تملك اي فاتورة باسمك وهم بادن الله سيفعلون الحساب دون مشكل انشا الله اتمنى لكم النجاح والله الموفق

rayzigar
05-26-2017, 12:50
لازم يا اخي بعد رفض الوثيقة الي رفعتها في التفعيل ترى السبب لانه الرفض يكون مرفقا بالسبب الي خلاهم يرفضوا
كمثال ممكن يقولك ان جودة تلك الوثائق مثلا كانت رديئة ولابذ من اعادة تصويرها من جديد الخ من اسباب

مصطفي السيد
05-26-2017, 13:21
اخي الكريم تفعيل المستوي التاني للتحقق يشترط ان يكون
وصل الكهرباء او الغاز المرفوع بنفس الاسم والعنوان الذي بالمستوي الاول

Abu_Yassin
05-26-2017, 15:42
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة

الحل الذى أمامك هو أن تستخرج جواز سفر وتقدمه وهيقبلوه

abo.tali.wtalin
05-31-2017, 21:26
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخي الكريم احسن شيء الى تفعيل المستوى الثاني هو جواز سفر هو افضل شيء و شكرا جزاك الله كل خير على الموضوع والله الموفق والمستعان وبراجا تقبل مروري على مواضيعك

mrmrmrmr
05-31-2017, 21:47
ان من القوانين التى تضعها شركة انستا فوركس هى ان لابد ان تكون المستندات التى تقدمها بااسم صاحب الحساب وليس بااسم آخر حتى لو كان التى الاب والحل ان تعمل باسبور او تفتح حساب بالبنك ويوجد به العنوان وتقدمه إلى شركة انستا فوركس

Farida Mahmoud
05-31-2017, 21:51
لازم تكون الوثايق الي رفعتها لتفعيل المستوي الاول والتاني تكون بنفس الاسم وتكون مترجمة للغتين علشان يتقبلو علطول والافضل انك تفعل المستوي التاني بجواز السفر
بالتوفيق

zezofathy
05-31-2017, 21:55
السلام عليكم ورحمه الله و بركاته تم قبول المستندات ف مرحله الاوله ع انستا لانك رفعت البطاقه الخاصه بيك لاكن ف مرحله تانيه لازم المستندات المطلوبه تبقا بنفس الاسم الي اتقدم بيه المستنادت في مرحله الاوله مينفعش مرحله الاوله غير التانيه لاازم الاتنين بنفس البيانات

mhd99
06-01-2017, 02:08
لا اعتقد انه بامكانك تجاوز المرحلة الثانية من التفعيل اذا كانت الفاتورة مسجلة باسم والدك ويجب عليك ان تفتح حساب
باسم والدك حتى تتمكن من تجاوز المستوى الثاني

tahar2015
06-04-2017, 01:49
قم بعمل حساب بنكي واستخرج كشف الحساب وارسله
رمضان كريم وبالتوفيق للجميع

zakariacr07
06-04-2017, 01:52

أخي الفاضل يجب أن تكون الوثائق كلها بإسمك و يمكنك تفعيل المستوى الثاني برخصة السياقة أو جواز السفر

waelmma
06-04-2017, 09:03
:):):) اخى الفاضل بارك الله فيك والحقيقة انا يوم مافعلت حسابى لم ارفع
ابدا اى فواتير كهرباء ولكنى رفعت الباسبور والبطاقة وشهادة دورة تدريبية ..الخ المهم ان تكون البيانات اللى مسجل بها مطابقة لبيانات الاوراق الرسمية وممكن ترجمتها ورفع الترجمة مع الاصل

zakariacr07
06-04-2017, 09:30

أخي الكريم تكلم مع الدعم و إشرح لهم الأمر و إن شاء الله يتفعل حسابك

number1
06-04-2017, 09:37
طبعا موضوع تفعيل المستوى الاول المستوى الثاني شركه انستا فوركس مطلوب جدا ولو اهميه بالغه في شركه انستا فوركس و عليك تفعيل المستوى الثاني قبل اجراء اي عمليه من عمليات السحب لانها لا ان تتم على الاطلاق وبالنسبه ياللي تفعيل المستوى الثاني عليك عمل حساب بنكي يتم عمل كشف حساب بنكي باسمك وعنوانك وهي رساله الى شركه و سيتم تفعيل المستوى الثاني باذن الله

Anas.Talaat2
06-04-2017, 10:16
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته أخى الفاضل
لا يمكن أخى أن تكون فاتورة الكهرباء باسم والدك و البطاقة باسمك فلك حلين اما البطاقة باسمك و جواز سفر باسمك بدلاً من فاتورة الكهرباء أو فاتورة كهرباء باسم والدك و بطاقة باسم والدك

lionhmada
06-04-2017, 10:41
حاول تفتح حساب بنكي باقل مبلغ تقدر عليه وطبعا حيطلعلك كشف حساب بنكي باسمك وفيه عنوانك

صور كشف الحسب بصورة واضحة وابعته للتفعيل للمستوى الثاني وان شاء الله يقبل بدون اي مشكلات

مصطفي السيد
06-13-2017, 19:09
اخي الكريم تفعيل المستوي الثاني يتطلب رفع مستند سكني
وصل غاز او كهرباء ولكن يشترط بنفس الاسم والعنوان واذا تعذر يمكنك رفع صوره حديثه لجواز سفر او رخصه قياده او كشف بنكي

hooda
06-25-2017, 16:53
بسم الله الرحمن الرحيم
ارفع البطاقه بتاعتك وفاتوره كهرباء برده باسمك وتكون مختومة من شركه الكهرباء ياما ترفع بطاقة ولدك ووصل كهرباء باسم ولدك. تقبل مروري

emadomda
03-22-2018, 23:57
الإدارة الديناميكية للمخاطر في سوق الفوركس
ومن المثير للدهشة أنه ما زال هناك متداولين في الفوركس بأعداد كبيرة ممن لا يهتمون باستخدام أمر وقف الخسارة، فمن وجهة نظر إدارة المخاطر فإن الحساب معرض للمخاطر بنسبة 100٪، وما هي إلا خطوة واحدة غير متوقعة من البنك المركزي ويتعرض حسابك بالكامل إلى التدمير، قم فحسب باستخدام أمر وقف الخسارة، حتى إذا ما فتحت صفقة كبيرة يكون لديك ما يحميك من الخسارة التامة.

الإدارة الديناميكية للمخاطر في سوق الفوركس

قاعدة 2% هي من أكثر نماذج إدارة المخاطر في سوق الفوركس شعبية، والتي تم الترويج لها بشكل كبير في مجتمع الفوركس.

حيث تقوم قبل فتح الصفقة بحساب حجم مركز تداولك عن طريق تحديد حجم نقاط وقف خسارة والمخاطرة فقط بنسبة 2٪ من حجم رأس مالك المتاح.

الفكرة من هذا النظام هو الحد من حجم الخسائر في فترات تراجع الرصيد المتحرك، وتقوم بزيادة مخاطرتك تدريجيا كلما زاد حجم حسابك

manotripleewry
03-24-2018, 18:11
المستوى الاول سهل جدا فى التفعيل مع الجميع بعكس المستوى الثانى
ف الكثير يعانى منه فى التسجيل يجب ان تكون المعلومات التى ادخلتها
مطابقه للمعلومات التى توجد بالمستندات التى قمت برفعها
وانصحك ان تتواصل مع قسم الدعم الفنى لحل هذه المشكله

Abd Errahim
03-24-2018, 18:31
الاخ الكريم بعد السلام عليكم ورحمه الله وبركاته هذه المشكله وقعنا فيها وحلناها باستخراج باسبور فيه جميع البيانات المطلوبه وبصوره واضحه