PDA

View Full Version : كيف يمكني ان ابدا بداية سليمه في الفوركس

Pages : [1] 2

Moustafa22
03-23-2016, 06:34
انا جديد في فوركس العرب ولااعرف من اين بمكنني ان ابدا وكيف اختار الموضوعات افيدونا بالله عليكم. ولكم جزيل الشكر

akram mohamed obaid
03-23-2016, 13:32
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
حاول ان تنظر الى مشاركات الاعضاء الاخرين والردود التي يعملها الاعضاء على المواضيع التي تنشر في المنتدى لكن حذاري ان تستنسخ الردود لكن حاول ان تعمل مثلها طرح مواضيع تهم الفوركس

The_Gahbaz
03-24-2016, 15:59
اي بدايه بتكون من القسم التعليمي للمنتدي
لان هناك هتتعلم اساسيات التداول ومعلومات لايمكن لاي متداول في الفوركس انه ميعرفهاش
وحاول تدرب نفسك علي حساب تجريبي لحد ما تلاقي نفسك بقي عندك الخبره الكافيه في المجال

nonam
03-25-2016, 13:59
السلام عليكم ....التعليم من اهم الادوات اللي من الممكن ان تبدا بيها لانة من خلالة من الممكن ان تتعرف علي الخطوات اللي جاية كلها لوحدك بدون اي مساعدات من حد
بالتوفيق ان شاء الله

yousse
03-25-2016, 14:06
من أجل أن تبدأ بداية سليمة في الفوري لا تتعجل في أن تتمنى الأرباح الخيالية أبدأ برأس مال صغير ولا تيأس أين وقعت لك مارجن فكل المحتريفين مرو من تلك المرحلة لهدا أخي أنصحك بأن تمشي في الطريق الصحيح

EssidChawki
03-25-2016, 14:10
تعالى إلى منتدى المبتدئين ستجد كل ما تحتاج إليه أخي بالتوفيق و الأهم الصبر على الربح

latraaa
03-25-2016, 14:12
مشكور اخي الكيرم على الموضوع و على الطرح و على الراي و أتمنى أن يستفيد منه الإخوة الكرام إن شاء الله، على اية حال أنصحك بالعمل على التعلم أكثر و أكثر من خلال المنتدى الدي يقدم الكثير من الماوضيع القيمة الراقية

neverlit3
03-25-2016, 23:27
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هوالمشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

ملاك الروح
03-26-2016, 00:29
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته كي تبدا بداية سليمة يجب عليك ان تتلعم التحليل الفني وتعمل عليه بعيدا عن الاخبار
اتمنى لك التوفيق

raouf41
03-26-2016, 00:43
هناك قسم المبتدئين ستجد كل ما تحتاج إليه أخي بالتوفيق

doola2020
03-26-2016, 14:15
أخي نحن كنا مثلك في البداية ، فقد قمنا بالتعلم من خلال المنتدي والبحث علي أي معلومات نستفاد منها لكي نكون خبرة ندخل بها سوق الفوركس

جمال الحيا
03-26-2016, 14:47
لقد تعاملت مع شركة أفكس بروتريد **protrade في مجال الفوركس وبمجرد تسجيلي كان معي خبير مالي برفقتي طوال فترة تداولي وتوصياته كانت ناجحة بنسبة 90% وحصلت علي أرباح وصلت إلي 81%
في الساعة ففي رأيي هي أفضل شركة في هذا المجال
هذا هو موقعهم الرسمى:
www.**protrade.com/ar
ولفيديو الشرح عن الشركة اضغط على هذا الرابط
https://www.youtube.com/watch?v=mQm2eG524B4

soltan
03-26-2016, 14:54
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته كي تبدا بداية سليمة يجب عليك ان تتلعم التحليل الفني وتعمل عليه بعيدا عن الاخبار
اتمنى لك التوفيق

latraaa
03-26-2016, 15:07
مشكور اخي الكريم على الموضوع و على الطرح و على الرأي و على المعلومات و اقول لك أن الموضوع ليس بالسهل و لكن لابد من العمل على التعلم أكثر و أكثر لكي تستطيع أن تصل إلى ما تريد، و أنصحك بالتريث فبل البدأ بالعمل

ahmed2521983
03-27-2016, 21:56
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
أخى الكريم دائما أدخل على الموضوعات الخاصة بالمبتدئين وحاول تكون مشاركتك فعالة وأسال علشان تفهم قبل ما تتداول

تحياتى لك

aminmatter
03-27-2016, 21:59
لان هناك هتتعلم اساسيات التداول ومعلومات لايمكن لاي متداول في الفوركس انه ميعرفهاش
وحاول تدرب نفسك علي حساب تجريبي لحد ما تلاقي نفسك بقي عندك الخبره الكافيه في المجال

bedospeed
03-27-2016, 22:13
السلام عليكم
نزل الفيدويهات من اليوتيوب وحاول بالتحليل الشخصى
ولا تعتمد على التوصيات

aminetns
03-27-2016, 22:51
البداية السليمة هي بالتعلم والتجريب والتدري بالمستمر شكرا جزيلا لك أخي الكريم على الموضوع،،، بالتوفيق إن شاء الله،، والسلام عليكم ورحمة الله تعالى و بركاته،،

hossam123
03-27-2016, 23:07
تبدا عن طريق معرفة كل الاشياء التى تحص الفوركس وانك تتعلم طريق واحدة تتاجر بيها ولا تشتت نفسك وسط الاستراتيجيات والطرق

ynwa1892
03-30-2016, 00:51
السلام اخي ممكن ان تتوجه الى القسم التعليمي للمنتدى ستجد كل ماتحتاجه من استراتجيات وطرق المتاجرة وكيفية جمع الونص
وفقك الله

The_Kuzaki
03-30-2016, 00:58
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
عليك اولا ببدا التعلم الفوركس من وو هناك العديد من الدروس التي تتعلم منها
اسال الله العلي القدير ان يوفقك لما يحبه و يرضاه

HASNI
03-30-2016, 01:01
تتعلم اساسيات التداول ومعلومات, ناك قسم المبتدئين ستجد كل ما تحتاج إليه , أنصحك بالعمل على التعلم أكثر و أكثر من خلال المنتدى الدي يقدم الكثير من الماوضيع, حاول تدرب نفسك علي حساب تجريبي لحد ما تلاقي نفسك

جمال صادق
03-30-2016, 01:30
اعتقد انة من الممكن ان نبدا فى التداول فى سوق الفوركس اذا ما ساتطعنا ان نعمل على معرفة المزيد من الاستراتيجيات التى يتم التداول بها بنسبة من التاكد

ebn masr
03-30-2016, 09:16
لكى تبدء بدابة سلبمة فى مجال التداول عليك بالدراسة اياك ان تتداول وانت لاتعلم او انك تقول الحظ هايدينى لا طبعا مفيش كدة

عيسى
03-30-2016, 11:44
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بارك الله فيك اخي على هدا الموضوع الجميل و ربييجعلو في ميزان حسناتك

لله يهدينا و يهدي جميع المسلمين جزاك الله خيرا وبارك فيك

doaa sary
03-30-2016, 17:42
البداية السليمة
اعمل بونص لمدة شهرين او 3 مثلا
وف خلال ما تعمل البونص
اتنعلم
اسمع فيديوهات للتحليل الفنى والاساسى
بالتوفيق اخى الكريم

mohamedforex4
03-31-2016, 22:15
علكي ان تبدا بالتعليك لابد ان تتعلم . كي تتحرك الاسعارو كيف تدور الشاكله . في السوق
بشكل عااااااااااام وبعهد ذلك لا مانع ان تنضم معنا في هذا المجال الممت . :) وبالتوفيق . :)

فوزي
03-31-2016, 23:26
بسم اللة الرحمن الرحيم اخى الكريم ان ارت ان تبدا بداية سليمة فعليك ات تتعلم اصول العمل فى
المجال التى انت ترغب فيةفاولا النعرفة الجيد وايضا الجدية الجادة وايضا الصبر وعدم الياس وشكرا

kareem hany
04-01-2016, 00:02
تتعلم اساسيات التداول ومعلومات, ناك قسم المبتدئين ستجد كل ما تحتاج إليه , أنصحك بالعمل على التعلم أكثر و أكثر من خلال المنتدى الدي يقدم الكثير من الماوضيع, حاول تدرب نفسك علي حساب تجريبي لحد ما تلاقي نفسك

---------- Post added at 09:02 PM ---------- Previous post was at 09:01 PM ----------

بسم اللة الرحمن الرحيم اخى الكريم ان ارت ان تبدا بداية سليمة فعليك ات تتعلم اصول العمل فى
المجال التى انت ترغب فيةفاولا النعرفة الجيد وايضا الجدية الجادة وايضا الصبر وعدم الياس وشكرا

---------- Post added at 09:02 PM ---------- Previous post was at 09:02 PM ----------

علكي ان تبدا بالتعليك لابد ان تتعلم . كي تتحرك الاسعارو كيف تدور الشاكله . في السوق
بشكل عااااااااااام وبعهد ذلك لا مانع ان تنضم معنا في هذا المجال الممت . وبالتوفيق .

asmaa mahmod
04-01-2016, 00:06
بدايه الفوركس تبدا من التعليم الجيد من خلال اليوتيوب وتبعد عن الاستعجال فى البدء فى التداول لعد تحقيق خساره من التداول واستعمل فى الاول الحساب التجريبى

wentwor
04-01-2016, 00:14
السلام عليكم و رحمة الله اخيي هل انت مبتدا اول حاجة لازم تتعلم و تعرف بعض المصطلحات فوركس مثل الشموع اليابانية الترند وهناك في المنتدى قسم خاص لتعلم الفوركس فيه دروس لتعلم التحليل الفني و استراتيجيات لتبدا صحيح و باقل الخسائر

elm3lem
04-01-2016, 00:56
السلام عليكم ورحمة الله اخي اعتقد انك يجب ان تتابع مواضيع ومشاركات الاخرين وان شاء الله بتكتسب الخبرة اللازمة لعمل الموضوعات وكتابة المشاركات
وبالتعلم والصبر كل شئ بيوصل لمبتغاه

mhmd.hmdy
04-01-2016, 00:58
البدايه السليمه من هنا من المنتدى تتعلم وتجرب الى تعلمه
عالديمو اكونت وبعد كده تقدر تشتغل على حساب حقيقى
وتتعامل عادى مع اى وسيط

neversi5
04-05-2016, 11:05
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هوالمشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

neversi5
04-07-2016, 12:43

hamed mohamed
04-07-2016, 17:11
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ************
مشكور اخي الكريم على الموضوع و على الطرح
و على الراي و على المعلومات .*.
القيمة التي تقدمت بها و التي أتمنى ان يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله،
كما أتمنى ان نراك تحقق الكثير إن شاء الله، بالتوفيق لك .**.

neverlit5
04-09-2016, 16:27
اخى العزيز انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس السنة النهائية سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصت الفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات

مجدي محمد
04-09-2016, 16:34
قبل البدء بالتداول على حساب حقيقي، فمن الضروري تمرير دورات تدريبية في أحد مراكز الفوركس للتعامل. في مثل هذه الدورات تعلّم للعملية التقنية من تحقيق المعاملات وإعطاء قاعدة المعارف من العملات الأجنبية، وتعلّم على التنبؤ بأسعار الصرف. وكقاعدة عامة، في سياق تدريب النظرية وجنباً إلى جنب مع الممارسة. ويتحقّق كل المعارف التي تلقاها المتداول بداية بها على حساب البيان العملي بتوجيه من المعلمين – و متداولين الماهرين.

---------- Post added at 01:31 PM ---------- Previous post was at 01:28 PM ----------

بعد تمرير التدريب، فمن الممكن لبدء التداول على حساب حقيقي أو أن تتداول على حساب البيان العملي للعمل الخروج من مهارات التداول . من لحظة فتح الحساب الحقيقي أن تصبح مشاركاً كاملاً من سوق الفوركس ويمكن أن تجعل المعاملات التجارية في السوق.

---------- Post added at 01:32 PM ---------- Previous post was at 01:31 PM ----------

التداول تبدو و قد اخترت أداة التداول (لهم في سوق الفوركس العملات ستندفع بالفعل، على سبيل المثال، زوج eur / usd) وبيع أو شراء زوج العملة. في eur / usd لكم لشراء دولار أمريكي (أو بيع) اليورو. مبادئ استخراج الأرباح في هذه الحالة هي بسيطة جداً. من الضروري بالنسبة لك لشراء كمية معينة من عملة واحدة (على سبيل المثال اليورو) بشأن آخر (الدولار الأمريكي) في أدنى سعر، وبعد ذلك عندما مسار سترفع لبيع اشترى العملة. الفرق بين سعر الشراء وسعر البيع أيضاً سوف تجعل الربح الخاص بك.

---------- Post added at 01:32 PM ---------- Previous post was at 01:32 PM ----------

يمكن دراسة التفاصيل التقنية لهذه الصفقة على شراء العملات وبيعها بموجب تعليمات التي تتوفر في منصة التداول، أو على دورات تدريبية لدينا. وهناك أيضاً كنت تشارك مع بعض الخفايا من العمل في المحطة.

---------- Post added at 01:33 PM ---------- Previous post was at 01:32 PM ----------

على سبيل المثال، منصة تداول يسمح لضمان المعاملات الخاصة بك ضد مختلف المخاطر المرتبطة ،التباين الشديد في أسعار الصرف. في ذلك فمن الممكن لكشف مستوى أعلى وأسفل السعر الذي في وضع التلقائي من المعاملات التجارية حسابك (سيتم تنفيذ ما يسمى هادفة اتخاذ للربح ووقف الخسارة). وبفضل هذه الإمكانية الصفقة سيكون تحت سيطرتك التي من شأنها أن تسمح لك ليس لتتبع حركة الأسعار بشكل مستمر أو حتى ترك الصفقة مفتوحة ليلا خلال حلمك. وهناك أيضاً مجموعة من الوظائف الفنّية الأخرى مساعدتك في التداول في السوق.

---------- Post added at 01:34 PM ---------- Previous post was at 01:33 PM ----------

تجعل التقنيات حياتنا أسهل. لكن تذكّر أن التجارة في السوق المالية ليست عملية رائعة فقط، ولكن أيضاً يطلب أن تستغرق العمالة والعمل الانتباه والمعرفة، والحصول على أفضل المتداولين الماهرين ، وقادرة على التداول ومعرفة كل التفاصيل من السوق. وجود الموجهة إليها، يمكنك أن تبدأ بوسيلة لتجارة ناجحة. كل ما في يديك! اختيار التداول المركّز، التسجيل في التدريب، ويبدأ التداول والحصول على الربح! الشيء الرئيسي - لا تخافوا أن تبدأ!

abdellahi
04-09-2016, 16:43
السلام عليكم اخي العزيز شكرا لك على الموضوع الهام الجميع يعاني في الفوركسفي البداية لكن مع الصبر والمثابرة يمكنك أن تنجح
والصبر هو أهم العوامل وأيضا للاعتماد على النفس التوفيق أما الموضوعات فهي متنوعة حسب الضعف الذي تعاني منه

samasimo
04-09-2016, 17:47
اخي الكريم
نشكرك علي مشاركتك الجيده وارجو ان يستفيد منها الجميع
ابدا بالدراسه الجيده وجمع بونص وابدا بحساب تجريبي

ahmedezz1993
04-09-2016, 17:53
لازم تتعلم

yassire123
04-09-2016, 17:56
حاول ان تنظر الى مشاركات الاعضاء الاخرين والردود التي يعملها الاعضاء على المواضيع التي تنشر في المنتدى لكن حذاري ان تستنسخ الردود لكن حاول ان تعمل مثلها طرح مواضيع تهم الفوركس

MohamedBZDK
04-09-2016, 17:56
مرحبا بك المنتدى و المجال عموما أما في ما يخص سؤالك أبحث فقط في المنتدى فستجد ضالتك من شرحات عن كل شيئ يخص الفوريكس من دروس و شرحات و الدورات للمبتدئين ليتسنى لك التعلم و متاعة كل الوواضعيع الجديدة في المجال

mohamedforex4
04-10-2016, 14:01
مشكور اخي الكريم على الموضوع و على الطرح و على الرأي و على المعلومات و اقول لك أن الموضوع ليس
بالسهل و لكن لابد من العمل على التعلم أكثر و أكثر لكي تستطيع أن تصل إلى ما تريد، و أنصحك بالتريث فبل البدأ بالعمل وبالتوفيق .

faresn95
04-10-2016, 14:11
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
اتمنى ان تكونوا في تمام الصحة و العافية اعضاء منتدى فوركس العرب
اولا يجب التعلم جيد و التداول بحساب تجريبي
لمدة لا تقل عن ثلاثة اشهر
بالتوفيق

ahmed070
04-10-2016, 14:13
يمكنك ان تبداء من خلال قراه الكتب التعليميه و الفديوهات التي تقوم بشرح الفوركس و ما هي اساسيات التداول ...و يمكن لك الاطلاع علي تلك المواضيع من خلال القسم التعليمي في المنتدي و التي تجد به العديد من الموضوعات المختصه بذلك

neversi5
04-11-2016, 15:52

yansane
04-11-2016, 20:32
حاول ان تنظر الى مشاركات الاعضاء الاخرين والردود التي يعملها الاعضاء على المواضيع التي تنشر في المنتدى لكن حذاري ان تستنسخ الردود لكن حاول ان تعمل مثلها طرح مواضيع تهم الفوركس هناك قسم المبتدئين ستجد كل ما تحتاج إليه أخي بالتوفيق

Yousef Mostafa
04-11-2016, 20:50
كل اللي اقدر افيدك بيه في الموضوع ده اني اقولك تابع القنوات اللي بتنزل شروحات للفوركس على اليوتيوب انا دورت كتير على اليوتيوب ولقيت قناة كويسة عليها كورس لتعليم الفوركس و ده لينك الكورس https://www.youtube.com/watch?v=eTAqrY_RQxg&list=PLMsmw8ZltdiJA8Li3RbdPq-waQahrBJkw الكورس مكون من 7 فيديوهات كل فيديو مدته تقريبا ساعة بس هتطلع من الكورس محترف في مجال الفوركس واتمنى اني اكون افدتك

aboubakr el ayach
04-11-2016, 20:54
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخي الحبيب في الحقيقة البداية دائما ما تكون متعبة بل وشاقة بل وأيضا غير جميلة في الحقيقة القاعدة تقول كلما صعب امتلاك الشيء كلما كان الشيء عند امتلاكه عزيزا، ولهذا حاول أن تدخل للقسم التعليمي في المنتدى لكي تتعلم وكذا في اليوتيوب هناك شروحات عديدة للفوركس للمبتدئين وغيرهم.

mohamedforex4
04-11-2016, 21:12
مشكور اخي الكريم على الموضوع و على الطرح و على الرأي و على المعلومات و اقول لك أن الموضوع ليس بالسهل
و لكن لابد من العمل على التعلم أكثر و أكثر لكي تستطيع أن تصل إلى ما تريد، و أنصحك بالتريث فبل البدأ بالعمل وشكرا :)

ahmadinho100
04-11-2016, 21:14
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اولا يجب عليك ان تتعلم اولوية الفوركس و الادوات و بعد براس المال الجيد و بعلم قواعد التحليل الفني

neverlit5
04-12-2016, 21:09
اخى العزيز انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصت الفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

adamarwan
04-12-2016, 21:55
فى المنتدى العديد من المواضيع التى بها ممكن ان تزيد من الخبرات بتاعك
وكدالك ان تتعلم ما عليك الى ان تجد افلض الطرق التى بها ممكن ان تستفيد
وحظ موفق

mmf1978
04-12-2016, 22:56
اخي الكريم
البدايه السليمه في الفوركس
التعليم الجيد في تجارة الفوركس وبعد الصبر
وهنا في المنتدي في موضوعات كثيرة جدا وهتعرف اكثر
واهلا بيك

احمد عبد الباسط
05-01-2016, 01:11
انا انصحك اولا بتعلم الفوركس والتداول قبل التعب فى تجميع البونص او يمكنك تجميع البونص خلال عملية التعليم
وافض طريقه تبتدى بيها هى اتباع الاتى
1 كتاب اسرار الفوركس للمبتدئين
كتاب التحليل الفنى لجون ميرفى
حساب ديمو للتطبيق علية
وبعدها ستكون جمعت مبلغ كويس جدا من البونص ممكن تبتدى بيه بادية صح

saleh05
05-01-2016, 01:13

مشكور اخي الكريم على هذا التحليل المميز والمفيد الذي قدمته لنا

و الذي نتمنى ان يكون قد استفاد منه كل من دخل الموضوع

و تقبل مروري

wayss
05-01-2016, 01:15
السلام عليكم
قم بمتابعة الدروس على اليوتيوب يكفي ان تكتب كورس فوركس على اليوتيوب
و ستجد انشاء الله الفوركس من الالف الى الياء تقبل مروري

hs123
05-01-2016, 01:16
اهلا
من اجل البداية السليمة فى المتاجرة بالفوركس هى التعليم قبل الخوض فى الحساب الحقيقة على الديمو لفترة 3 شهور على الاقل

شكرا

youbixx
05-01-2016, 01:31
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته اخي الحبيب
اولا انصحك ان تقرا شروط المنتدى و من بعدها لاحظ ردود الاخوة الكرام و حاول ان تتعلم منهم
و بالتوفبق اخي

aminetns
05-01-2016, 01:36
بان تتعلم جيدا اساسيات الفوركس شكرا جزيلا لك أخي الكريم على الموضوع بالتوفيق لك إن شاء الله ولجميع أعضاء المنتدى الكرام والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

yasser boushaki
05-01-2016, 01:39
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم
اشكرك اخي الفاضل والشقيقة الصغرى آنا, وإن لم تنل شهرة كأختيها في روايتها آجناس جراي.
شكرا للاخوان تقبل مروري
بالتوفيق اخي انشاء الله

---------- Post added at 10:39 PM ---------- Previous post was at 10:39 PM ----------

السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
تحية طيبة وبعد اخواانيتها بأي حال. ومن جهة أخرى, وهذا ما ظهر لي بشكل واضح, أن لا وجود للمؤلفة في الرواية على الإطلاق. أي أنها خالقة للنص والخيال الفني, وهي بذلك عكس
تقبل مرووري اخي العزيز

Lahcen Ait Laaguid
05-01-2016, 01:51
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
اهلا و مرحبا بك معنا في هذه الجلسة الاكثر من رائعة في احسن منتدى لتعلم الفوركس في العالم العربي
انصحك بقسم المبتدئين

sabahnamous
05-05-2016, 23:07
الســــــــــــــــــــــ ـلام علـــــيــــــــــــكم و رحمــــــــة الله تعـــالى و بــــركــــاته
أخـــي الكـــريـــم أنــصـــحـــك بـــزيـارة القســـم التعليمــــي للمنتــــــدى
بالتـــــوفيـــــــــق للجــــميـــــع موفــــــقـــون انشــــاء الله

bachir123
05-05-2016, 23:10
أخي عليك ياذهاب الي القسم التعليمي
ستجد إجابتك إنشاء الله
و كذالك يمكن رؤية ردود العضاء

samieh
05-13-2016, 03:57
اهلا بيك معانا يا اخى وبالنسبة لاختيار المواضيع اللى ترد عليها شوف انت تقدر تشارك بردود ايه حسب خبرتك ومعلوماتك وحطها
بس اهم حاجة تختار موضوع تقدر تحط فيه رد مناسب

beast4ever
05-13-2016, 03:59
تتعلم اساسيات التداول ومعلومات لايمكن لاي متداول في الفوركس انه ميعرفهاش
وشكرا وتقبل مروري

Iheb1302
05-13-2016, 04:27
أنصحك بالتعلم الجيد و اختيار استراتيجية مناسبة ليك
ثم التدرب عليها جيدا على الديمو
تقبل مروري و فائق احترامي

naimoxforex
05-13-2016, 07:42
بسم الله الرحمان الرحيم
اخي الكريم انصحك بقراة ثم القراة و البحث هناك العديد من الشروحات المبسطة يمكنك الاستفادة منها و اتمنى ان تزور القسم التعليمي في المنتدى ستاخد افكار كثيرة
مع متمنياتي لك بالتوفيق و النجاح
تقبل مروري

ahmadnigm
05-13-2016, 09:05
بص يا اخى الكريم لابد مهرجون راس مال ثم بعد ذلك هتبدأ تتداول واحده واحده مع التوصيااات

nadin22
05-13-2016, 11:06
ممكن تبدء هنافى المنتدى من خلال المواضيع الموجوده فى القسم التعليمى
لانها هتديك معلومات عن الفوركس بشكل عام وازاى تفهمه بالتفصيل

sob81
05-13-2016, 11:14
كيف لك ان تبدء بداية سليمة فى الفوركس اخى البداية الصح فى الفوركس هى التعلم ومعرفة طرق التداول
المختلفة فى الفوركس وبعد ذلك تبدء بالتجارة

كاره المراقبين
05-13-2016, 11:18
اخي انت تدخل علي قسم المبتدئين وتشوف الفيجيوهات واي سؤال تساله فيه ان شاء الله الاخوه الاعضاء حييردوا عليك كمان تقر تفتح فيديوهات علي اليوتيوب وحتلاقي كل اللي انت عايزه

seifhd
05-13-2016, 11:39
الســــــلام علــيــكم و رحمــة الله تعـالى و بــركـاته
زميلي في المنتدى أنــصـــحـــك بـــزيـارة القســم التعليمـــي للمنتــدى حتى تتوضح لك الرؤيا و تجد الإجابة الدقيقة بالتـوفيـــق انشـاء الله

كاره المراقبين
05-13-2016, 11:41
اخي انت تدخل علي قسم المبتدئين وتشوف الفيجيوهات واي سؤال تساله فيه ان شاء الله الاخوه الاعضاء حييردوا عليك كمان تقدر تفتح اليويتيوب وتتفرج علي فيديوهات
نقطه ايضا هامه جدا افتح القوانين هنا في المنتدي لكتابه الكوممنت لضمان عدم حذف حسابك في الموقع

algoddam
05-13-2016, 12:13
ها انت قد بدا منك المشاركة الاولى وهي بهذه الطريقة تكتب مواضيع او تشارك بردود على مواضيع وانت بهذه
تكسب المال من اجل التداول به ثم بعد ذلك تتعلم كيفية التداول قبل العمل بالبونص لان الجدد يكون التداول عندهم
صعب وغير سهل فاعلم هذا وتتدرب اكثر

محمد ابوغزاله
05-13-2016, 12:16
شكرا اخى الكريم لطرحك هذا الموضوع لكى استفيد معك لانى مبتدىء مثلك
افادنا الله واياكم

never1
05-14-2016, 13:52
اخى العزيز انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصت الفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

mohcine amari
05-14-2016, 14:22
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
حي الله من لفانا وياك صباح الخير احبتي الكرام
اخي لا تبدا بالاستراتيجيات الغبية تعلم الاساسيات وابدا سليم
السلام اخواني تقبلو مروري الكريم

harimeche
05-14-2016, 14:43
يجب ان تبدأ من القسم التعليمي

وأنصحك أن تغطي ثلاثة محاور الرئيسية

التحليل والإدارة المالية وادارة النفس

هدا سيأخد منك وقت أمنى ان تكتشف نفسك في السوق ورحلة موفقة

مع التحية ...

never1
05-15-2016, 12:44

gh3020
05-15-2016, 13:07
اولا اخي العزيز عليك بالخول القسم التعليمي للمنتدي
لان هناك تعليم اساس التداول لا يمكن لاي متداول في الفوركس

ahmadinho100
05-15-2016, 13:18
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اول بدايو او اول خطوى جب عليك ان تتعلم و تعرف كيف تحط المؤشرات و كي تعمل التحليل الضقيق لسعر

zaza0519
05-15-2016, 13:45
شكرا لك عن طرحك هدا الموضوع
أتمنى لو جميع الأعظاء أن يبدون لنا بمواضيعهم المتعلقة بالفوركس كي نستطيع فهم هدا السوق الغامض

never
05-16-2016, 05:46
مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصتالفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر

forex all arabes
05-16-2016, 12:06
اهلا بك معنا فى هذا الصرح الكبير والاكاديمية التعليمية المسماة بمتدى فوركس مصر علكي ان تبدا بالتعليك لابد ان تتعلم . كي تتحرك الاسعارو كيف تدور الشاكله . في السوق
بشكل عااااااااااام وبعهد ذلك لا مانع ان تنضم معنا في هذا المجال الممت تحياتى

never1
05-17-2016, 02:38
مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصتالفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر

drissou45
05-17-2016, 03:06
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ليله طيبه للجميع
انصحك اخي الكريم بقراءه الكتب والتعلم والتطبيق
تقبل مروري الفاضل,تحياتي

snnaky
09-18-2016, 00:01
عليك أن تحافظ على درجة عالية من الجودة في إتخاذ القرارات لتستطيع القيام بتجميع أية أرباح مجدية. قد ترى أنه من الصعب محاولة مواكبة جميع أنواع المعلومات. بالإضافة إلى أن عليك أن تطور معلوماتك المتعلقة بـ التحليلات الفنية ، و القدرة على تحري الفرص التجارية الأفضل. فإذا ما أردت الإنضمام إلى أسواق فوركس، فإن عليك أن تعي حجم التعقيدات المجردة للسوق الذي سوف تدخل فيه.

Hammad1971
09-18-2016, 01:29
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته وشكرا جزيلا على طرح موضوعك اللي ممكن يستفيد منه المبتدئين واللي حيتعلم منه حاجات ومصطلحات كثيرة وافضل مشاهدة كورسات وفيديوهات يوتيوب وممكن الاستفادة كذلك من مواضيع المنتدى وتقبلو مرورى المتواضع

Bouani
10-02-2016, 17:02
البداية لازم تكون بالتعلم وحده
يعني لا بد من انك تبقى في المنتدى ديما و في القسم التعليمي خاصة و تبقى تتعلم
و من ثمة تجرب على الديمو
و بعد اشهر ممكن تتبدأ تتاجر فعليا

remon2010
10-02-2016, 18:06
السلام عليكم جميعا
البدايه السليمه من خلال التعليم الجيد
ولذلك يجب عليك التوجه الى القسم التعليمى فى المنتدى
والبدايه من هناك
تقبل تحياتى

basma.seif
10-02-2016, 19:32
مرحبا
انت في المكان الصح المنتدى هنا شامل كل حاجه بتدور عليها في مجال الفوركس انت بس ادخل على القسم التعليمى و اقرا و شاهد الفيديوهات و الردود و اتعلم كل شئ عن الفوركس و جرب ال بتتعمله على حساب تجريبي و في الوقت نفسه اجمع بونص و حوشه على الحساب و قم بالمتاجرة به اول الشهر

morgan12
10-20-2016, 18:26
البداية في الفوركس يجب أن تكون بالتعلم والتدريب والخبرة وتطبيق ما نتعلمه على الحساب التجريبي ثم الدخول للحساب الحقيقي والتداول ولكن بدون مخاطرة أو رغبة في الربح بسرعة لأنها تؤدي إلى الخسارة .

mronei
10-23-2016, 20:15
اتعلم كويس ومن الصفر وادي وقت لكل معلومه بتحصل عليها وجرب اول باول ما تتعلمه على الديمو لمده يجي ست شهور لو انت مشغول كمان
ده افضل ولا تستعجل الارباح ابدا بل خليك منظم ومرن مع السوق

بدر اشطيبي
10-23-2016, 20:39
البداية ليست صعبة لكن الاستمرارية هي الاساس و الاهم بمعنى يجب المراهنة
على الصبر و تعلم المهارة في التحليل الفني بالتوفيق للجميع شكرا تحياتي

kingman
10-23-2016, 22:50
البداية السليمة هو ان تقرا وتتعلم وتجرب ماتعلمته على حساب تجريبى وان تستمر فى التدريب حتى تكتسب الخبرة المناسبة قبل الانتقال الى الحساب الحقيقى

---------- Post added at 09:50 PM ---------- Previous post was at 09:49 PM ----------

يلعب توقيت دخول الصفقة دور مهم وكبير فى نجاح الصفقة وكذلك نقطة الدخول مهمة جدا لنجاح الصفقة فمثلا اختيار توقيت خاطئ كوقت صدور خبر يعتبر خسارة كبيرة

Samirghatas
10-24-2016, 15:41
اخى الكريم هنا فى المنتدى بتعمل مشاركات من اجل الحصول على مال للتداول
بة فى سوق الفوركس والارباح التى تحققها بتسحبها ولا يمكن سحب البونص من المنتدى

mahmoudtaha33
10-24-2016, 15:46
السلامعلكيم ورحمه الله وبركاته اخي
لابد من التعلم اقولها كثيره لابد من التعلم جيدا
حتي لا تخسر جميعاموالك
بالتوفق اخي

nabilps5
10-24-2016, 15:47
ابدا من الاساس تعلم الاساسيات كيفية فتح صفقة ماهو الاسبريد ماهوم مارجن ماهو السيولة راسالمال
تعلم التحليل الفني الدعوم ومالقاومات رسم التريند
وبتالي تصبح محترف فوركس

alym
10-24-2016, 15:55
انا شايف انك تبدا بقراءة المقالات والكتب عن الفوركس ثم بعد ذلك تقرا كتب وفى النهاية تشاهد فيديوهات تعليمية على اليوتيوب وما اكثرها

hamedibrahim
10-24-2016, 15:56
المنتدي مليا با الموضيع للمبتداين
ابتدي با الميتاريدر وبعد كده اشتغل علي
الدعم والمقاومات وبعدين شوف شغل الترند
والشموع وشكرا تقبل مروري

zezo3
11-09-2016, 19:19
بسيطه خالص علليك فقط اتباع الاتى :
اولا : تتعلم مده لاتقل عن 6 اسهر على الديمو لغايه ماتفهم الدنيا فبها ايه
ثانيا : تستقر على استراتيجيه معينه وتتقنها جيدا
ثالثا / الصبر ثم الصبر

bakup28
11-09-2016, 21:28
لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات
الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هوالمشتقة في الفوركس
ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع
باستفاضة

ياسر المصرى
11-09-2016, 21:32
مشكور العضو الكريم على الموضوع الرائع عشان تبداء بدايه سليمه اولا عليك التعلم من العضاء والزملاء فى المنتدى
وبعدين تحفظ كل النصائح جيدا وتتعلم استراتيجيه جيده وتبحث لنفسك عن طريق مناسب للربح وتتوكل على الله وتتداول

yeslam
11-09-2016, 21:34

بارك الله فيك اخي الكريم على طرح هذا الموضوع المفيد ماقصرو الاخوان في المشاركات واحب ان اضيف نقاط مهمة لبداية ناجحه

#1 تحديد استراتيجية الدخول الخاصة بك.
2#تحديد المخاطر قبل كل صفقة تداول تقوم بها، وتأكد جيدا أن لديك فهم شامل لحجم صفقة التداول.
3#صفقات التداول الرابحة تتطلب أيضا فترة من الخمول والتريث عقب الإنتهاء منها.
حيث إن الشعور بالإفراط في الثقة أو السيطرة بعد سلسلة من الصفقات الرابحة،
فمن الممكن أن يؤدي هذا إلى دخول التداول مرة أخرى لمجرد نزوة وحب الربح.
ولكن هذه المرة سيكوة الخطر أكبر،لأنهم قد يخاطرون بالمزيد من الأموال التي قد تتبخر في غمضة عين.

منقول واتمنى اكون افدتك

تقبل مروري وتحياتي للجميع

المهم
11-09-2016, 21:35
السلام عليكم اخي الكريم اولا اهنئك انك تريد ان تشتثمر في الفوركس
و لكن اخي الفاضل الفوركس ابضا شئ صعب و نصيحتي ليك
اذهب و تاجر تجارة اخرى افضل لك موفق اخي الكري في المستقبل

bakup28
11-09-2016, 23:17
كي تبدا بداية سليمة يجب عليك ان تتلعم
التحليل الفني وتعمل عليه بعيدا عن الاخبار

bahija
11-09-2016, 23:19
أساس البداية السليمة في الفوركس هو التعلم
و عليكم بتعلم كل اساسيات االفوركس و التعلم على حساب تجريبي
و لا تنسى بانه يوجد قسم تعليمي في المنتدى ستجد فيه كل ما ينفعك

Ayman ElSayed
11-09-2016, 23:57
السلام عليكم أخي الكريم
وجودك في التدى القوي هذا بداية في حد ذاته فقط توجه الى القسم التعليمي
وقم بقراءة بعض الموضوعات الاساسية وايضا عمل ردود

بدر اشطيبي
11-10-2016, 00:12
البداية السليمة تكون من خلال الاستعداد الدائم للإنضباط للقواعد التي
يضعها المتداول بالتوفيق اخي شكرا على المرور تقبل مروري

waelmma
11-10-2016, 08:06
:(:(:( اخى الكريم انت كل اللى مطلوب منك عمله هو الدخول على القسم التعليمى
ومشاهدة الفيديوهات وقرائة الكتب والله الموفق اخى الكريم :)):(:(

zizoo99
11-10-2016, 08:14
شكرا لك اخى الكريم على هذه المشاركة الطيبة يا اخى افضل بداية هو الذهاب الى القسم التعليمى ثم قسم المبتدئين و حاول ان تناقش مناقشة فعالة فى اى جزئية لم تفهمها حتى تصبح محترف

yeslam
11-10-2016, 08:21
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته القسم التعليمي هو الخطوه الاولى لمعرفة اساسيات الفوركس ونزل المنصه التجريبيه
حتى تستطيع التطبيق عملي مع المعطيات والاستيعاب بشكل اسرع

ahmadhamad
11-10-2016, 15:21
اخي الكريم انصحك بالذهاب للقسم التعليمي لتتعلم الفوركس من الصفر للاحتراف باذن الله
وبالتوفيق لك وللجميع

ebn masr
11-24-2016, 19:19
البداية السليمة فى هذا العالم العملاق زى مانا بسميه هو انك تتعلم وتعرف ازاى تتداول وازاى تجرب وتحاول وتسعى انك تكون دائما فى تقدم

Omar Morad
11-24-2016, 19:41
قم بالدخول الى الركن التعليمي بالمنتدى
و منه ابدأ بتعلم الاستراتيجيات الجديدة
ثم اذهب الى الحساب التجريبي
و قم بتنفيذ ما تعلمته عليه و كون لنفسك خطط
و بعد نجاحك في الحساب التجريبي
اتجه الى الحساب الحقيقي و ابدأ برأس مال بسيط
ثم قم بزيادنه تدريجيا

rahigrib
11-24-2016, 20:06
هذه هي البدايات دائما تكون صعبة وغامضة ويشوبها كثيرا من الغموض لكن اخي عليك
ان تعلم ان اي شيئ يمكن تفهمه اذا انت صبرت و واصلت جلب المعرفة والمنتدى يمنحك المال
من خلال المشاركة فيه

big.pharaoh
11-24-2016, 20:13
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته... اخي الكريم يجب عليك وضع الردود في المنتديات وجمع البونص الى جانب الدخول الى المنتدى التعليمي وتبدا تعلم الفوركس

rashford
11-24-2016, 20:20
السـلام عليــكم ورحمة الله تعـالى وبـركاته
أخي العزيزي لكي تبدأ بداي ةجيدة في الفوركس عليك ان تتعلم اولا على الأقل تفهم جميـع المصطلحات التي يرتكز عليه االفوركس و تداول في حساب تجريبي.

Yahia Hesham
11-24-2016, 20:23
البدايه السليمه فى الفوركس اولا تحديد هدفك ثانيا
عمل تحليل أخبارى و فنى للمؤشرات ثالثا وضع
خطه لاداره اموالك

medo mohamed
11-24-2016, 21:45
السلام عليكم اخى
انا عن نفسى انصحك ان تبداء بالتعليم الجيد اولا"
ويوجد بالمنتدى القسم التعليمى ستجد به فديوهات
وكتب تعليميه ستفيدك جيدا" ولا تتسرع حتى تتعلم
وطبق ما تعلمته على الحساب التجريبى قبل الفعلى

magic777
12-07-2016, 13:39
البدايه السليمه يلزمها العمل مع القواعد السليمه في المجال ويلزمها تعليم اساسيات اوليه وبعد كده التحليل وتتدرج في التعلم
حتى تصل لما تريد في الاخر

rassendyll
12-07-2016, 13:58
من اهم الاوامر فى سوق الفوركس التى يجب ان يتعلمها المتدولين الجدد ويحترفون
فى استخدمها هى امر الاستوب لوز واقف الخسارة لان من خلال امر وقف الخسارة تستطيع
ادارة راس المال الخاص بك بطريقه سليمه والاستمرار فى مجال الفوركس فترة اطول واكبر

ebn masr
12-09-2016, 08:40
علشان تبداء بداية سليمة لازم تكون عارف وفاهم يعنى ايه تداول ويعنى ايه فوركس ويعنى ايه تتداول وتفتح صفقات وتحافظ على راس مالك

aym
12-09-2016, 09:38
البداية الجيدة فى الفوركس تكون من خلال اتعلم وقراءة الكمتيب التى تشرح الفوركس جيدا وايضا البدء على الحساب التجريبي
واختيار اماكن الدخول فى الصفقات

latraaa
12-09-2016, 13:31
و الله يا اخي الكريم نصيحتي لك هي العمل على الموضوع من خلال التعلم الحقيقي للتداول على الحساب التجريبي لكي تحقق الكثير من المعلومات و الطرق الحقيقية للتداول أخي الكريم، بالتفويق لك و للجميع إن شاء الله

bakup28
12-09-2016, 15:30
كي تبدا بداية سليمة يجب عليك ان تتلعم التحليل
الفني وتعمل عليه بعيدا عن الاخبار
اتمنى لك التوفيق

maryam1
12-09-2016, 15:32
يمكنك اكتساب الخبرة عن طريق القسم التعليمي الذي يوفره المنتدى , ايضا يمكنك البحث من خلال اليوتيوب و جوجل , و يمكنك الاستفادة من المواضيع الذي ينشرها الاعضاء القدامى اصحاب الخبرة
بالتوفيق للجميع إن شاء الله

ebn masr
12-11-2016, 06:32
البداية السليمة فى سوق الفوركس هو انك تلم بكل كبيرة وصغيرة معةالوقت من معلومات ومعرفة وخبرات ودراسات والله يوفق الجميع

waelmma
12-11-2016, 08:35
:p:(:yahoo: الاول اخى العزيز يجب ان تتعرف على معنى الرافعة
ومعنى المارجن وبارك الله فيك اخى ومنتظرين منك المزيد ان شاء الله

bakup28
12-11-2016, 12:42
اتمنى لك التوفيق

hoodhood700
12-11-2016, 16:48
لسلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
اهلا وسهلا بك اخي الكريم في هذا المنتدى الرائع وانت في المنتدى الصحيح وفي قسمه الصحيح الاول اين ستجد ان شاء الله كل ما يهمك من مواضيع ونصائح عامة لكل ما يدور حول عالم الفوركس وشكرا جزيل

ayoubfc
12-11-2016, 20:25
حاول ان تنظر الى مشاركات الاعضاء الاخرين والردود التي يعملها الاعضاء على المواضيع
التي تنشر في المنتدى لكن حذاري ان تستنسخ الردود لكن حاول ان تعمل مثلها طرح مواضيع
تهم الفوركس

tamermosa
12-11-2016, 20:59
أخى الكريم ، يجب عليك ان تتلعم التحليل الفني وتعمل عليه و ابعد عن الاخبار ، و قرا كتير و اتفرج على فيديوهات تعليمية و افتح حساب ديمو ،،
و طبق اللي اتعلمته بطريقة صارمة ، و لا تغامر و لا تخاطر ، اتمنى لك التوفيق و لكل اعضاء المنتدى الكريم بالربح الوفير

drahmedmagdy
12-11-2016, 21:03
بسم الله الرحمن الرحيم
الهم صلى وسلم على محمد صلى الله عليه وسلم
السلام عليم ورحمة الله وبركاته
انا ارى بصدد هذه النقطة الهامة فى الفوركس ان أخى الكريم ، انت اولا عملت غلطة كبيرة جدا بانك كتبت رقم موبايلك و ده غير مسموح بيه ، اما عن سؤالك عن التعليم نفسه فادخل على اليوتيوب واكتب فيديوهات تعليمه الفوركس من الالف للياء هتلاقي برضه فيديوهات كتيره بتشرح كل حاجه من الالف للياء عن الفوركس ،،،، ارجوا ان اكون قد افادتك
اولاً اخى الفاضلا هلا بك فى المنتدى لا تنظر للفوركس على انه هاله كبيرة لا يمكنك تعلمها بسهولة حاول تبسيط الموضوع على نفسك اولا اذهب الى القسم التعليمى بالمنتدى سوف تجد العديد من الكتب الالكترونية و الفيديوهات التعليمية و عليك الاجتهاد بنفسك فى ان تجد المعلومة التى يصعب عليك فهمها و ان يكون لديك اجندة تدون فيها ملاحظاتك و ما توصلت له من معلومة حتى يسهل لك الرجوع اليها فيما بعد كذلك مارس ما تتعلمة على حساب تجريبى ولا تتعجل كن صبوراً و اعلم ان كل شئ فى بدايتة يكون صعب و لكن مع الوقت يكون سهل تمنياتى لك بالتوفيق

tiktik2020
12-11-2016, 21:14
حتى تبدا بداية سليمة في سوق الفوركس وتكون متداول ناجح عليك اوﻻ التعلم ثم التعلم والدراسة الكافية لسوق تداول العمﻻت والتحلي بالصبر

AHMED NOLE
12-11-2016, 21:38
اعرف ايه هو السوق ومطلحاته والتداول والتحيليل الفنى

مع فتح حساب تجريبى تتعامل به هو ده اللى ممكن تبتي بيه او اى حد مبتدئ وياخد وقته مع كل حاجه

antr
12-11-2016, 22:58
تعلم بشكل جيد وجمع بونص عدد محترم حتلاقى البداية كويسة ومربحة لابد ان تجمع مبلغ كويس عشان تقدر تكسب منه ماكسب معقولة

Samira shabban
12-11-2016, 23:00
السلام عليكم اخى الكريم شكرا لك على هذه المشاركه وانصحك بزياره القسم التعليمى للمنتدى حيث توجد الفيديوهات التى تشرح لنا ماهو الفوركس وكيفيه التداول على المنصه...

عبد الرحيم رافا
12-12-2016, 17:50
السلام عليكم و رحمة الله
البداية السليمة هي ان تركز على التعلم و التطبيق لوقت مكثف في اليوم ولا تفكر في المستقبل و المكسب ايضا

jeneral
12-12-2016, 17:53
قراءة المواضيع وقراءة ردود المحترفين ومواضيعهم
احتمال كبير ان يسيروا بك الى طريق ممهد وميسر الي عالم التداول

سيد2017
12-12-2016, 19:40
عليك الاول ان تتعلم ماهو الفوركس وما اهو التحليل الفنى وتشاهد الفيديوهات الخاصة بالفوركس وان تتدرب على حساب ديمو على ما تعلمته وان يكون لك استراتيجيه تعمل بها على الحساب الحقيقي

m7med09090
12-12-2016, 20:00
السلام عليكم و رحمة الله وبركاته
ممكن ان نبدا فى التداول فى سوق الفوركس اذا ما ساتطعنا ان نعمل على معرفة المزيد من الاستراتيجيات التى يتم التداول بها و اتمني من الله ان تكون في تمام الصحة والعافية و اتمني من الله ان يرزقنا جميعا

medo mohamed
12-13-2016, 01:58
اخى انت عضو مبتدئ معانا وأحب ان ارحب بك اولا"
اخى لكل مبتدئ وداخل مجال جديد عليه ان يتعلم اولا"
المجال الذى سيعمل به انصحك ان تتوجه الى القسم التعليمى بالمنتدى
وستجد به الكثير من الفديوهات والكتب التعليميه وستفيدك ان شاء الله

amine10
12-13-2016, 02:19
السلام عليكم أولا عليك أن تقرأ أساسيات التداول بعدها حاول أن تحترف إستراتجية في الحساب التجريبي و شكرا

tazi larbi
12-14-2016, 02:10
السلبام عليكم البدايه السليمه تكون من هنا اخي من المنتدى عليك بدخول الاقسام التعليميه وشاهد الفيديوهات ثم طبق ماتعلمته على الديمو وعندها ستجد نفسك تعلمت وكسبت خبلرة في التداول اتمنى لكم النجاح والله الموفق

Samira shabban
12-14-2016, 02:11
السلام عليكم اخى الكريم شكرا لك على هذه المشاركه وانصحك بزياره القسم التعليمى للمنتدى حيث توجد الفيديوهات التى تشرح لنا ماهو الفوركس وكيفيه التداول

محمدفؤاد
12-14-2016, 05:54
وعليكم السلام من أجل أن تبدأ بداية سليمة في لا تتعجل في أن تتمنى الأرباح الخيالية أبدأ برأس مال صغير
ولا تيأس أينخسرت فكل المحتريفين مرو من تلك المرحلة انصحك بالتعلم اولا والتجريب

شبه منحرف
12-14-2016, 07:11
معظم المبتدئين فى مجال الفوركس يعانون ويجدون صعوبه فى البدايه اخى الكريم انصحك بأن تقرأ كثيرا وتعرف اساسيات الفوركس وتشاهد الكثير من الفيديوهات التى تتحدث عن هذا المجال ومع الوقت سوف تكتسب الخبره والاحترافيه تلقائيا لاتستعجل ابدا

waelmma
12-14-2016, 07:58
:(:)) اخى الفاضل سوف اعطيك شوية فيديوهات اتفرج عليهم بالترتيب وانت تفهم الفوركس

الدرس الاول https://www.youtube.com/watch?v=tdeBC94OJ60
الدرس الثاني https://www.youtube.com/watch?v=SISnKtLZzjI
الدرس الثالث https://www.youtube.com/watch?v=vhaZPkD8kco
الدرس الرابع https://www.youtube.com/watch?v=wzxN4oL9ePo
الدرس الخامس https://www.youtube.com/watch?v=iNLwNwd3Mao
الدرس السادس https://www.youtube.com/watch?v=qIbgoLn8MNc
الدرس السابع https://www.youtube.com/watch?v=nHYmc7SOKAU
الدرس الثامن https://www.youtube.com/watch?v=IMSuWJMjats
الدرس التاسع https://www.youtube.com/watch?v=6w4e9sAqSlk
الدرس العاشر https://www.youtube.com/watch?v=YaMqhXsS5AM
https://www.youtube.com/watch?v=3X_Y6yk2L_A شرح موقع الفوركس فاكتورى للاخبار

bakup28
12-14-2016, 09:59
كي تبدا بداية سليمة يجب عليك ان تتلعم التحليل
الفني وتعمل عليه بعيدا عن الاخبار
اتمنى لك التوفيق

Bassem Hassani
12-14-2016, 11:38
البداية السليمة تكمن فى إدراك الحقائق وهى أن السوق مثله مثل اى عمل اخر .. لن تنجح وتكسب فيه بالحظ يجب ان تعتمد على نفسك
فى التعلم واكتساب الخبرة .. من الممكن ان تجنى ارباح قليلة فى اول 5 سنوات لك .. فيجب عليك الصبر والمحاولة المستمرة .

Espoir
12-14-2016, 17:11
السلام عليكم ورحمة الله بداية مرحبا بك اخي انصحك بقراءةكتاب الفوركس للمبتدئين سيفيدك في تعلم الاساسيات بعدخا اتجه الى القسم التعليمي ستجد فيه كل شيء

drnadaelsayed
12-14-2016, 17:52
بسم الله الرحمن الرحيم
اللهم صلى على محمد صلى الله عليه وسلم
هناك قسم المبتدئين ستجد كل ما تحتاج إليه أخي بالتوفيق

عبد الرحيم رافا
12-14-2016, 17:58
السلام عليكم و رحمة الله
البداية السليمة اخي العزيز تكون من التعلم للاوليات التي تخص التداول على الفوركس و هي التحليل الفني

Samira shabban
12-20-2016, 00:23
السلام عليكم اخى الكريم شكرا لك على هذه المشاركه وانصحك بزياره القسم التعليمى للمنتدى حيث توجد الفيديوهات التى تشرح لنا ماهو الفوركس وكيفيه التداول على المنصه

forexaly5
12-20-2016, 00:27
السلام علتكم ورحمة الله تعال وبركاته أخي العزيز
عليك أن تبدأ بالتعلم جيدا و تأخد وقتك الطويل في التداول في الحساب التجريبي ديموا بعد ذلك قم بدراسة كل الإستراتيجيات قم بالبدأ برأس مال قليل و لا تغامر و تطمع

fares2alex
12-20-2016, 01:13
عليك اولا اخي الغالي ان تبحث عن استراتيجية مناسبة ليك ومناسبة لراس مال حسابك وتعمل بها

بعد ذلك عليك ان تجربها اولا على الحساب التجريبي وتقوم بالتدريب الصائب لكي تتجنب الخساير

waelmma
12-20-2016, 07:45
:)):(:)) اخى الفاضل اى بداية صحيحة فى الفوركس من خلال انك تدخل على القسم التعليمى
وهتجد انك بدات تكتسب الخبرات شوية بشوية وبارك الله فيك اخى :(:yahoo::accute:

freetrade
12-20-2016, 08:10
بما انك جديد ابتدي من القسم التعليمي حتلاقي فيه الكثير من الموضوعات اللي تخص شرح مداخل للفوركس بشكل يناسب المبتدئين وربنا يوفقك

bakup28
12-20-2016, 11:35
اتمنى لك التوفيق

best39
12-23-2016, 19:39
السلام عليكم ....التعليم من اهم الادوات اللي من الممكن ان تبدا بيها لانة من خلالة من الممكن ان تتعرف علي الخطوات اللي جاية كلها لوحدك بدون اي مساعدات من حد
بالتوفيق ان شاء الله

ahmedellethey
12-23-2016, 19:45
التعلم على برامج للفوركس وهمية يمكن التعلم منها
التوجة الى شخص محترف للتعلم منه
التوجة الى شركات متخصصة وهى تدير الحساب الخاص بك

بدر اشطيبي
12-23-2016, 20:14
البداية شيء عادي لكن المهم اخي هو الاستمرارية فيمكن ان تحقق
الارباح لكن الاهم هو ان تحافظ عليها لهذا تسلح بالخبرة شكرا لك

Samira shabban
12-23-2016, 20:16
السلام عليكم اخى الكريم شكرا لك على هذه المشاركه....
وانصحك بزياره القسم التعليمى للمنتدى حيث توجد الفيديوهات التى تشرح لنا ماهو الفوركس وكيفيه التداول على المنصه

محمدفؤاد
12-23-2016, 23:30
السلام عليكم اخى الكريم شكرا لك على هذه المشاركه من القسم التعليمي للمنتدي
وحاول تدرب نفسك علي حساب تجريبي

Iheb1302
01-09-2017, 18:45
مرحبا أخي الكريم أنصحك بالتعلم الجيد و اختيار استراتيجية مناسبة ليك
ثم التدرب عليها جيدا على الديمو بالتوفيق و الارباح

ابوفؤاد
01-09-2017, 18:57
ليس عليك ان تختار الموضوعات فقط اترك الاقسام الثالث الاول و ابداء بما يليهم و تعلم و انظرماذا يكتب كل عضو و ابدء بالرد بناء على ما تعلمت او ترك تعليق ما على المشاركه كسؤال او توضيح لشئ تعررفه او نقطه لا تفهمها

audi19844
01-09-2017, 18:58
التعلم ثم التعلم ثم التعلم ثم التطبيق علي الديمو لفتره كبيرة حتي تثبت نجاحك
ثم بعد ذلك تتوكل علي الله وتبدأ في المتاجره الحقيقيه وبمبلغ بسيط
وبعدها بوقت كافي سيكون لديك خبره اكبر ودروس من الخسارة والربح

Ami abdou
01-09-2017, 19:05
احسن حاجة تبدء من قسم المبتدئين فيه كتب كثيرة ستساعدك على التعلم بسرعة ايضا اقرء جميع المواضيع و الردود هنا بالمنتدى ايضا ستستفيد منها ان شاء الله

Mr Fathy
01-09-2017, 19:09
بسم الله الرحمن الرحيم. شكرا لمن ساهم فى الردود على الموضوع ان شاء الله نطلع على القسم التعليمى للمبتداين عشان نتعلم كل شئ بامر الله

imaddine1986
01-09-2017, 20:58
اخي ان كنت تبحث على البدا في عالم الفوركس فالامر بسيط فقط اختر المواضيع التعليمية التي تفيدك
قم بالمطالعة عليها لتعلم طرق المتاجرة ومصطلحات الفوركس وغيرها وبعد ذطلك ضع رد وتكسب بونص
يعني تضرب عصفورين بحجر واحد راس مال للمتاجرة وتعلم الفوركس

Saeed EL Sayed
01-09-2017, 21:43
كل الي عليك ان اي معلومه تقابلك متعرفهاش ابحث عنها علي جوجل او اليوتيوب لحد ما تفهمها كويس اوي وبكدا هتكون خبرتك وتبدا تنفذها علي حساب تجريبي وتحسن منها

Samira shabban
01-09-2017, 21:43
السلام عليكم اخى الكريم شكرا لك على هذه المشاركه...
وانصحك بزياره القسم التعليمى للمنتدى حيث توجد الفيديوهات التى تشرح لنا ماهو الفوركس وكيفيه التداول على المنصه

fares2alex
01-20-2017, 23:23
اخي الغالي البداية السليمة دائما بتتمثل في التعلم الصحيح والمستمر لسوق الفوركس بمعنى عليك

ان تبدا بالتعلم من خلاتل الفيديوهات التي تشاهدها على اليوتيوب وتدرب على الحساب التجريبي

ahmed abdelmomen
01-21-2017, 06:12
اخي الكريم من الافضل هو البدء في التعلم على حساب ديمو ومعرفة بعض الاستراتيجيات
وتطبيقها وفي نفس الوقت عمل بونص لاستخدامه في التداول في شركة انستا
بالتوفيق

freetrade
01-21-2017, 06:16
اذا كنت جديد ايضا ي مجال الفوركس وليس في المنتدي فقط فانت تحتاج للمعرفة والمعلومات فعليك ان تدخل للقسم التعليمي وتقرا غالبية موضوعات الموجودة عن اساسيات المتاجرة

alonsoo
01-21-2017, 07:33
اهلا بيك اخى الفاضل بيننا وبين منتداك انت فقط اتعلم يعنى ايه فوركس وشارك الاعضاء هنا فى المنتدى بردودك
ولكن فى صلب الموضوع حتى تحصل على بونص من الممكن ان يصل الى 150 دولار شهريا

waelmma
01-21-2017, 07:48
:)):yahoo::o اخى الفاضل بدايتك فى الفوركس يجب ان تكون من خلال معرفة الرافعة والمارجن
والتعرف على الميتاتريدر وبعدين ادخل على التحليل الفنى وافتح حساب تجريبى ثم ادارة راس المال والاخبار

muhammad ismail
01-21-2017, 08:44
يمكن مشاهدة تعليقات الاعضاء ومحاوله فهمها والكتابه ب اسلوبك ولكن ممنوع النسخ واللصق
ويمكنك الذهاب الى القسم التعليمى فى المنتدى

zakariacr07
01-22-2017, 09:10

يجب عليك التعلم و قراءة المواضيع أخي لتكون لديك فكرة شاملة عن الفوركس و كيفية العمل

magic777
01-22-2017, 13:33
البدايه السليمه بمعرقه اهم القواعد الي لا غنى عنها في العمل في المجال ده وتقدر تبني عليها خبرتك الجيده وطالما التزمت بها هنا
هتكون بدايتك بالفعل صحيحه

wahid08
01-22-2017, 14:38
بسم الله الرحمان الرحيم
ابدء اخي بتتبع الدروس على القسم التعليمي لفهم اساسيات المجال ثم تدرب باستراتجيتك على الديمو لمدة زمنية

123Hasnaa123
01-22-2017, 14:47
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. عشان تبدء بدايه سليمه في المجال ده اتعلم كويس اقراء اصبر متستعجلش واتعلم كمان علي حساب حقيقي عشان تعيش نفس جو الاعصاب عشان متتصدمش لما تتعلم علي ديمو وتلاقي الحقيقي مختلف

islamforex
01-22-2017, 14:48

شكرا ليك اخي الكريم على الاستفسار الممتاز

وشكرا لكل الاعضاء الي شاركم بخبرتهم

جزاكم الله خير وبالتوفيق للجميع

Tarek teto
01-22-2017, 21:36
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته انصحك يا أخي ان تبدء بحساب ديمو للتدريب فقط اولا وانصحك ايضا ان تختار المواضيع التي تكون مناسبة لك بحيث تقدر ان ترد عليها وعليك يا أخي ان لا تنسخ الردود من الاعضاء حتي لا يتم حذف الردود الخاصة بك.

Mahmoud hesham
01-22-2017, 22:01
السلام عليكم ورحمة اللة تعالى وبركاتة
انا من رائى ان تقوم بعمل حساب افتراضى قبل ان تقوم بالمداولة الحقيقية لكى تتعلم من اخطائك

emin14
01-22-2017, 22:49
اي بدايه بتكون من القسم التعليمي للمنتدي لان هناك هتتعلم اساسيات التداول ومعلومات لايمكن لاي متداول في الفوركس وحاول تدرب نفسك علي حساب تجريبي لحد ما تلاقي نفسك لا تتعجل في أن تتمنى الأرباح الخيالية أبدأ برأس مال صغير ولا تيأس

vipx25
01-22-2017, 22:49
بدايه بتكون من القسم التعليمي للمنتدي
وحاول تدرب نفسك علي حساب تجريبي لحد ما تلاقي نفسك بقي عندك الخبره الكافيه ومن هنا تبدأ

Ayman Abdellatif
01-22-2017, 22:59
السلام عليكم و رحمة الله و بركاتة
اهلا بك اخى الكريم نورت المنتدى اهتم اولا بمتابعة موضوعات الاعضاء و شارك بقدر معرفتك بالرد عليها و اذهب للقسم التعليمى بالمنتدى و شاهد الفيديوهات و حمل الكتب المتخصصة فى الفوركس و بالتوفيق

hamadasalama
01-22-2017, 23:44
عدم الطمع وادارة راس المال هم العتنصرين الاساسين في تجارة الفوركس اذا اردت استكمال الربح في هذا المجال
مشكور علي سؤالك واتمني الالتزام بما تم كتابته

Samira shabban
01-22-2017, 23:46
اهلا بك فى المنتدى..
وعليكم بكتابه الردود لتجميع البونص لكى تتداول به وتحقق الارباح
وايضا يجب عليك زياره القسم التعليمى للمنتدى حيث توجد الفيديوهات التى تشرح ماهو الفوركس...
وشكرا

amine bajjou
01-22-2017, 23:47
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اخي الكريم احسن بداية يمكنك البدء بها هي التعلم اولا تعلم اولا اساسيات الفوركس و من تم يمكنك التداول

skylol
01-22-2017, 23:54

اخي الغالي قبل بدا التداول الحقيقي حاول تتعلم على الحساب التجريبي لانو لا يوجد ربح ولا خسارة في الحساب التجريبي وهذا يدل على حرص فوركس على عدم خسارتك

zakariacr07
01-23-2017, 16:22

أخي الكريم يجب عمل الردود حسب الموضوع و لا تقم بالرد العشوائي و يمكنك الإستفادة من ردود الأعضاء لكن لا تقم بالنسخ و يمكنك مراجعة شروط الرد في المنتدى

fares2alex
01-23-2017, 20:43
اخي الغالي البداية السليمة في سوق الفوركس المعترف بيها

بتكون عبارة عن مشاهدة الفيديوهات التعليمية من على اليوتيوب وبعد التعلم بتطبق ما تعلمته على الحساب التجريبي ومن ثم الحساب الحقيقي

Mustafa gamal
01-23-2017, 21:29
عليك ان تتعلم اساسيات التحليل الفني من دعوم و مقاومات و باريس اكش و الأدارة الصحيحة لراس المال ..... تحياتي لك

Mony Ezzat
01-23-2017, 21:45
بسم الله الرحمن الرحيم
حضرتك اهم حاجه انك تتعلم الاول على الحساب التجريبي وتتعلم من خلال الفيديوز على اليوتويب في فيديوهات كويسه جدا

big.pharaoh
02-03-2017, 02:09
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ... انت هنا بتعمل ردود مفيده على المواضيع المختلفه. كل رد بتعمله بتاخد عليه ١٠ سنت فورا وبتجمع بونص على قد ما تقدر

grow
02-03-2017, 02:24
البدايه السليمه يا اخي
انك تطلع ع كل ما يخص سوق الفوركس وتتعلم كل شئ من الالف للياء مه تحيااااتي بالتوووفيق للجميع

marwan emad1
02-03-2017, 02:29
بسم الله الرحمن الرحيم
اخي الغالي بانصحك بان تقرا الكثير من الموضوعات لانها راح تفيدك وان تقرا الكتب عن الفوركس

aki
02-03-2017, 02:32
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته.
يمكنك البدئ في تعلم اساسيات التحيليل في الفوركس مع الممارسة وتطبيق كل ما تعلمته في حساب ديمو قبل ان تنتقل لحساب حقيقي.
حظ موفق

m7med
02-03-2017, 02:38
((السلام عليكم و رحمة الله و بركاته ))
عليكم بتعلم كل اساسيات االفوركس و التعلم على حساب تجريبي و في نهاية هذا الموضوع الرائع اتمني من الله ان تكون في تمام الصحة والعافية وايضا اتمني من الله ان يرزقنا من هذا المجال الرائع

larbi khirfa
02-03-2017, 02:39
نصيحتي انك تخسر علي الديمو ومتنساش الخساره برضو ودي علي حسب شطاره كل واحد لان الفوركس اخطاؤه كتير وكدا هتخسر كتير لحد ماتوصل
بالتوفيق

ahmedmahmoud2017
02-03-2017, 02:42
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته للبدء بسلمية داخل الفوركس يجب جددراسة السوق جيدا والتعامل بكل جهد واجتهاد واكتساب الخبرات من اجل التواصل للارباح

fadegogo22
02-03-2017, 05:00
البدايه اخى من الحساب التجريبى الذى تستطيع تجربة بعض الاستراتيجيات الحديثه والتى تؤهلك للعمل فى الحساب الحقيقى والربح

bakup28
02-03-2017, 06:52
أنصحك بالعمل على التعلم أكثر و أكثر من خلال
المنتدى الدي يقدم الكثير من الماوضيع القيمة الراقية

محمدفؤاد
02-03-2017, 07:02
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الغالى عليك ان تتلعم التحليل الفني
وتعمل عليه بعيدا عن الاخبار ناك قسم المبتدئين ستجد كل ما تحتاج إليه

creatorman1978
02-03-2017, 08:21
انت كل اللى هتعملة انك تعمل مشاركات على اد ما تقدر وفى الوقت نفسه تتعلم كويس عن طريق تحميل كتاب ومشاهدة فيديوهات والاستفادة من المواضيع فى المنتدى ... وعلى ما تكون كونت بعض الخبرات هيكون معاك بونص جيد ان شاء الله تتتداول به

عبد الرحيم رافا
02-03-2017, 21:03
السلام عليكم و رحمة الله
البداية السليمة اخي القفاضل في هذا السوق الكبير تكون باموال افتراضية ولا تملكها انت فعليا و شكرا على توصلك

hosam2020
02-03-2017, 21:06
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
عشان تبدا صح فى الفوركس لازم تفهم صح و تتعلم صح و عشان تتعلم
لازم تبذل مجهود ز شويه وقت فى الاول فى تعليم الفوركس حتى تكتسب
الخبره بعدين تتاجر و تحقق مكاسب و ارباح

مروه عصر
02-03-2017, 21:16
السلام عليكم
يمكنك البدايه بالعمل بالفوركس من خلال القيام بالرد على المشاركات الموجود بالمنتدى حتى نحصل على البونص مقابل هذه الردود وبعد ذلك تقوم بفتح حساب بانستا وتحويل البونص اليها والتداول به والحصول على الارباح

ابوعلى
02-03-2017, 21:19
السلام عليكم ورحمه الله اخى الكريم انت علشان تبتدى بدايه سليمه للفوركس انك لازم تعرف عنه كل حاجه وتطبق استراتيجيه وتدرب عليها فى الحساب التجريبى الاول

ahmedm
02-03-2017, 21:44
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم يمكنك قراءة بعض الكتب التي تحتوي معلومات عن الفوركس او متابعة بعض الفيديوهات التي تشرح كل شئ تقريبا عن الفوركس تجدها في موقع يوتيوب او التوجه الي قسم المبتدئين ستجد الكثير من المواضيع المفيدة لك كمبتدئ

احمد ربيع عبد الخالق
02-03-2017, 21:51

شكرا اخى على هذا الشرح الوافى فى موضوعك اللى اكيد هيفيد الكثيرون فى المنتدى امثالى وكمان ممكن
اللى محتاج يتعلم اكتر يدخل القسم التعليمى فى المنتدى ويشاهد الفيديوهات لتعلم الفوركس

Gd Mohamed Eissa
02-04-2017, 11:00
اولا برحب بيك معانا فى المنتدى بما انك لسة جديد واتمنى ان انت تحقق هدفك للى دخلت هنا عشانه ثانيا اخى العزيز اشتغل الاول على زيادة البونص بتاعك عشان يكون ليك رأس مال تقدر تتاجر بيه فى الفوركس ربنا يوفقك

ragab012
02-04-2017, 11:04
السلام عليكم ورحمته الله وبركاته اخى شكرا ليك اخي على مجهودك الرائع فى طرح موضوع كيف يمكنني ان ابد بداية سليمه في الفوركس وبالتوفيق لك وللجميع ونتمنى المزيد من المواضيع المميزة والحصرية على فوركس

tolin
02-04-2017, 11:13
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته...اول حاجة تدخل على القسم التعليمى تتعلم وبعد كدة بتشارك فى الموضوعات برأيك ومن غير ماتخالف قوانين المنتدى

saroonah
02-04-2017, 12:06
ابتدأ بالتعلم المنتدى يوجد فيه قسم تعليمي موجود فيه إجابات عن كل استفساراتك وايضا اقرأ ردود الأعضاء ثم اعمل على تلخيصها بشكل مفيد

ramyelbadry
02-04-2017, 12:12
اخى الكريم عليك اولا تصفح منتدى المبتدئين والمنتدى التعليمى والقراءه جيدا
وانصحك ايضا بالصبر وعدم التسرع فى الربح الكبير لتنال ماتريد باذن الله
وبالتوفيق للجميع

عبد الرحيم رافا
02-19-2017, 16:47
السلام عليكم و رحمة الله
البداية السليمة اخي الفاضل في الفوركس يجب ان يكون لك حساب ديمو تتعلم فيه لمجة شهر على الاقل و تقوم بالايداع

Mohamed hasab
02-19-2017, 16:56
اول حاجه عليك انك تتعلم كويس جدا دور على اليوتيوب على كورسات واعرف ازاى تتداول وشيل فكرة انك هتكسب من الفوركس فى يوم دا محتاج صبر فى الاول

Abdiaziz
02-19-2017, 17:11
جزاك الله خيراً عزيزى

على الموضوع الرائع والمميز

دام لنا تميزك وحضورك الرائع

لك مني ارق المنى

وخالص التقدير والاحترام

elbe4lawy
02-19-2017, 17:17

romioromio
02-19-2017, 17:30
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اشتغل بصفقات قصيرة ولا تطمع واشتغل ب 5 في المائة فقط من راس مالك في الصفقه الواحده لو التزمت بهذا سوف تحقق ربح كبير باذن الله

ashmawey
02-25-2017, 13:28
اخي الكريم , انصحك بالذهاب الى القسم التعليمي ستجد هناك كل ما يلزمك من شروحات هامة لتعلم الفوركس
مع خالص الاحترام و التقدير

Mo7a
02-25-2017, 13:32
اهم نصيحه اخي الكريم هي اتباع قوانين المنتدي في الرد حتي تتجنب الايقاف او حذف ردودك وتضمن الحصول على البونص اما اختيار المواضيع فهي بسيطه وتقدر تفهم من ردود الاعضاء ما يدور حوله الموضوع والرد يكون في سياق الكلام

LAMIA1976
02-25-2017, 13:59
بسم الله الرحمن الرحيم انت اول شئ تربط حسابك في المنتدى بحسابك في انيستا فوركس و تبدا بالردود على المواضيع لتجمع البونص و اول كل شهلر جديد يحول البونص لانيستا فوركس للتداول لاكن احرص على فهم المواصيع و التعلم منها كي لا تجد صعوبه في التداول

fouadd19
04-30-2017, 18:23

michael1
04-30-2017, 19:16
انا اعتقد انه يمكنك انتبدا
فى الفوركس وان تتعلم اولا من هذا المنتدى
فى التدول على الفوركس

hamadasalama
05-08-2017, 02:56
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته يمكنك ان تبدا بدايه سلميه في الفوركس ان لاا تجازف وتعمل باداره راس مال واداره مخاطر والله يوفقنا لكل خير وربح من هذا السوق

waelmma
05-08-2017, 07:09
:(:(:( اخى الفاضل بارك الله فيك انت فقط كل اللى مطلوب منك ان تدخل على
القسم التعليمى وهتجد كل المعلومات التى تريد معرفتها وبارك الله فيك اخى

---------- Post added at 04:09 AM ---------- Previous post was at 04:07 AM ----------

:(:(:( بارك الله فيك اخى الفاضل والحقيقة انه يجب ان تدخل على القسم التعليمى
فى المنتدى وهتجد كل الفيديوهات التى تريد معرفتها وجزاك الله خيرا اخىى

waelmma
05-08-2017, 09:13
:(:)):o اخى الفاضل بارك الله فيك والحقيقة انه يجب ان تعلم ان
البداية السليمة بتكون من خلال التحليل السليم للصفقات وبارك الله فيك اخى

rayzigar
05-11-2017, 09:40
البداية السليمة في التداولفي الفوركس يا اخي تبتدئ بالبداية السليمة والجيدة في تعلم الفوركس والتدرب ايضا والتجريب للاستراتيجيات
من جهة اخرى ارى انه الافضل اننا نركز على النجاح المعرفي في اول الطريق قبل التفكير في النجاح المادي الي هو ثمرة الاول

dias40
05-11-2017, 12:41
والصلاة والسلام على أشرف الخلق سيدنا محمد
اعتقد انة من الممكن ان نبدا فى التداول فى سوق الفوركس اذا ما ساتطعنا ان نعمل على معرفة المزيد من الاستراتيجيات التى يتم التداول بها بنسبة من التاكد

MONNAS
05-11-2017, 12:45
و أقول لك أنه لكي تكون تاجر ناجح لابد من العمل على التعلم و جمع أكبر قدر من رأس المال لكي تصير في مستوى معين و من ثم إ نشاء الله سوف تكون تاجر

sob81
05-11-2017, 12:55
البداية السليمة فى الفوركس تكون من خلال التعلم الصحيحج بالبداية فى قراءة بعض الكتب التى تشرح الفوركس وايضا اختيار الفيديوهاتالتىتشرح الفوركس وايضا العمل على الحساب التجدريبي فترة الى ان تتقن التتداول

dias40
05-11-2017, 13:01
والصلاة والسلام على أشرف الخلق سيدنا محمد

bakdz
05-11-2017, 13:11
افضل بداية في تجارة الفوركس هي البداية بالتعلم و متابعة الدروس الفوركسية و تعلم التداول في الحسابات التجريبية يا اخي الفاضل.

MONNAS
05-11-2017, 13:13
مشكور اخي الكيرم على الموضوع و أقول لك أنه لكي تكون تاجر ناجح لابد من العمل على التعلم و جمع أكبر قدر من رأس المال لكي تصير في مستوى معين و من ثم إ نشاء الله سوف تكون تاجر

cladiator2007
05-12-2017, 23:03
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته .
موضوع مهم جدا الذي تطرقت له اخي لما فيه افادة للجميع . اتمنى التوفيق للجميع و اشكر تفاعلهم ايضا .
تقبلوا مروري و تحياتي

Samira shabban
05-13-2017, 00:00
طبعا ممكن ان تبدا من القسم التعليمى للمنتدى هناك ستجد كل شئ متعلق بالفوركس
من ادوات ومصطلحات وطريقه التداول بالفيديوهات ...

mostafa1995
05-13-2017, 00:06
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ........ تريد ارائنا وانا سأطرح رايي ... انصحك ان تتعلم الفوركس بشكل جدي وتعرف اساسياته والتحليل والدعم وغيره من الاساسيات وبعدها انت لوحدك تعرف تدخل اي صفقة بعد ان تجرب ذلك على الديمو

Hamza El36
05-13-2017, 14:00
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.
أظن أنك يجب أن تختار الموضوعات عشوائيا,...
لتستطيع التعلم عن كل شيء..
والله أعلى وأعلم.
بالتوفيق والنجاح للجميع بإذن الله.
وتقبل مروري...
تحياتي

Samira shabban
05-13-2017, 16:40
اخى البدايه السليمه فى الفوركس عن طريق دراسته جيدا وممكن عن طريق دخولك القسم
التعليمى للمنتدى او البحث فى جوجل واليوتيوب ..

nour3iny
05-13-2017, 16:43
السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته
اذا كنت تقصد اللرد على الموضوعات فاى موضوع يمكن اللرد عليه اما التعلم من خلال القسم التعليمى تقبل مرورى

MomoNafai
05-13-2017, 16:48
انصحك اخي بالدهاب غلى القسم التعليمي في المنتدى و سوف تجد ما تبحت عنه اخي العزيز

big.pharaoh
05-13-2017, 17:04
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .... انت هنا في القسم العام. وفيه الالاف من المواضيع تقدر تشارك فيهم وكل رد ب ١٠ سنت

sinaa
05-17-2017, 23:53