PDA

View Full Version : حدود بولنجر

o-m-a-r
03-23-2016, 19:17
حدود بولنجر Bollinger Bands

هو مؤشر فني ابتكره جون بولنجر، يتكون من متوسط متحرك يحيطه خطان أحدهما أعلاه والآخر أسفله،

ويتم حسابهما من خلال انحراف معياري، ويستخدم المؤشر في قياس قوة تقلبات الأسعار، ومناطق التشبع الشرائي والبيعي.

Ayoub chahid
03-24-2016, 18:04
وعليكم الســـــــــلام ورحمة الله وتعالى وبركاته
أهلا اخـــــــــــــي وأشكرك على الطرح المفيد
مع متمنيــــــــــــــــــات ي لك بالتوفيق

معتصم سباعنة
03-24-2016, 19:11
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته انا اعتبر مؤشر البولنجر رائع ويمكن بناء الكثير من الاستراتيجيات عليه اشكرك للتوضيح الرائع
بالتوفيق

badr el asri
03-25-2016, 00:38
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
مشكور يا برنس .. موضوع أكثر من رائع
أنا بصراحة الموضوع عجبني وأعتقد
بأني سأستفيد منه خلال تجربتي في المتاجرة في سوق العملات ..
أتمنى لك التوفيق والمزيد من هذه الأبداعات .. :happy:

mouad bassim
03-25-2016, 01:54
شكرا لك أخي .. معلومات رائعة وموضوع
مناسب ان شاء الله سيستفيد الجميع مما
قدمت .. وبأنتظار المزيد من هذه المعلومات
والدروس ..

snnaky
02-13-2017, 23:17
اولا بما انك بتشرح مؤشر كان لازم تشرح اية المؤشر دة من خلال شرح فنى على الشارت مش مجرد كلام نظرى اما بخصوص المؤشر نفسة انا ارفض جميع المؤشرات بصراحة ولا اجد فيها اى نفع او فائدة بصراحة المؤشرات اصبحت ادوات قديمة جدا والعالم كلة بيتطور دلوقتى والمتداولين المحترفين على مستوى العالم معظم استراتيجياتهم بتكون من خلال ادوات اخرى غير المؤشرات واحنا للاسف مازلنا نتمسك بأدوات خادعة وتتبع السعر ونريد ان نصل الى الربح وعدم الخسارة ؟؟

بدر اشطيبي
02-14-2017, 01:10
البولنجر من اكثر المؤشراات استخداما اخواني و يمكن العمل من خلاله
على تحديد نقاط الدخول المناسبة و لكن اتخاذه كعنصر مساعد فقط طبعا

zizoo99
02-14-2017, 08:11
شكرا لك اخى على هذا الموضوع فالبولنجر من المؤشرات الهامة و الرائعة فالطرفين العلوى و السفلى بمثابة خطوط دعم و مقاومة متحركة كما ان تقارب الخططوط توحى بتوقع حدوث انفجار سعرى

samehsaeed13
02-14-2017, 08:14
الهيدج هو انك تكون داخل فى صفقه و بعد ما السعر يمشى مسافه معينه تدخل بلوتات معاكسه لاتجاه دخولك الاول . سواء كنت كسبان او خسران

يعنى لو كنت بايع تشترى ولو كنت شارى تبيع .. بنفس عدد الوتات ونفس الكميه اللى دخلت بيها فى البدايه ولكن فى اتجاه معاكس