PDA

View Full Version : الحظ أو العمل

soltan
03-29-2016, 14:28
كثير من الناس يناقشون في المنتدى ما هو أكثر أهمية الحظ أو العمل الدؤوب؟
* أريد فقط أن اوضح هذا.
* الحظ هو الشيء الذي يعطى من الله.* في الدين علينا أن نؤمن في الحظ.
* ولكن مهنيا يجب علينا ان نصنع حظنا من خلال العمل الشاق الذي نقوم به والمعرفة في الحياة الحقيقية.
لأن
* تقريبا كل دين يقول أنه إذا كنا في محاولة لتغييرحضنا او حياتنا فإن الله يساعدنا علي التغير.

أعتقد أن كل المناقشات ستكون نهايها عن الحظ والعمل الدؤوب في تجارة الفوركس.

ynwa1892
03-30-2016, 13:56
السلام اخي الخظ في الفوركس قليل لان كل شيئ تحليلات فنية واساسية وتحليلات زمنية يجب ان تتعلم جيدا وتدخل هذا العالم اذ اعتمدت على الحظ ستخسر الكثير
وفقك الله

omar azam
03-30-2016, 14:02
بارك الله فيك على الموضوع الصراحه افدتنا كثيرا
ارجو من الجميع الاخذ بالمعلومه للجانب الايجابي اكثر من السلبي

latraaa
03-30-2016, 14:11
مشكور اخي الكريم على الموضوع و على الرأي و على المعلومات القيمة التي تقدمت بها و التي أتمنى ان يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله، كام أتمنى ان نراك في المستقبل القريب تحقق الكثير إ نشاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إن اشء الله

HaMaDa99
03-30-2016, 14:16
كثيراً ما نسمع البعض يردد أن الحظ وقف مع فلان، أو بأن الحظ ابتسم لفلان، ونحن بهذا نشير لتميز مالي حصل عليه أحدهم أو حصوله على منصب وظيفي أو تقلده لمهمة عملية متميزة.

Peter George
03-30-2016, 14:19
صمم استراتيجية تداولك قبل التداول لكى تتخلص من نزغات العواطف. قرر نقاط دخولك و خروجك و أهدافك. لا تدع قراراتك تخضع إلا لتغيرات طفيفة أثناء ساعات التداول. الربح هو نصيب المبادر و ليس المدافع. لا تغير فى استراتيجيتك أثناء وقت التداول إلا إذا كان لديك سبب جيد لذلك.

doaa sary
03-30-2016, 15:37
الحظ او العمل
طبعا فى حظ لاكن
لازم يكون فى عمل وجهد وتعب
الخبير يقدر يكسب حتى لو مبالغ بسيطة
اما الفاشل واللى بيعتمد ع الحظ هيخسر لا محالة
بالتوفيق

The_Gahbaz
03-30-2016, 17:41
الفوركس مش شغلانه حظ خالص
اللي بيدخل الفوركس ده واعتمادي الكلي علي الحظ
يعني بيدخل الصفقه وبيتمني ان السوق يمشي في اتجاه صفقته دي يعتبر مقامر مش متداول
المتداول الصح هي اللي بصنع حظه بايده
انت حلل صفقتك صح وهتلاقي الحظ الحلو في الارباح الكتير ان شاء الله

otman36
03-30-2016, 17:43
بارك الله فيك على الموضوع
اما الفاشل واللى بيعتمد ع الحظ هيخسر لا محالة
بالتوفيق

ahmed2521983
03-30-2016, 23:19
بارك الله فيك أخى الكريم
الفوركس عايز متابعة يعنى فكرة بسيطة عن سوق العملات ممكن تكون مفيدة كتير جداً ولو ان نسبة الحظ موجودة ,بسدى بقى للناس الموعودة هههههههه
تحياتى

ebn masr
03-31-2016, 01:52
العمل طبعا لانه الحظ بنسبة مية ف المية ملهوش مكان فى هذا المجال الكبير انما الاعتراف هو بالدراسة واجراء الاستراتيجيات

hamza215rix
03-31-2016, 01:53
بسم الله الرحمان الرحيم
السلام عليكم اعضاء منتدى فوركس العرب
اتمنى ان تكونوا في تمام الصحة والعافية
كثير من الناس يناقشون في المنتدى ما هو أكثر أهمية الحظ أو العمل الدؤوب؟
* أريد فقط أن اوضح هذا.
* الحظ هو الشيء الذي يعطى من الله.* في الدين علينا أن نؤمن في الحظ.
لأن
وبالمناسبة شكرا على تقديم مثل هذه المواضيع واتمنى ان تنتشر مثل هذه المقالات في المنتدى وشكرا
بالتوفيق للجميع

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
استغفر الله
الحمد لله
الحمد لله
22

ملاك الروح
03-31-2016, 01:57
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاتهلا يمكن القول ان الفوركس يعتمد على الحظ اخي الكريم انصح بالتحليلات الفنية
اتمنى لك التوفيق

belabied
03-31-2016, 02:37
شكرا جزيلا لك على المعلومات اخي الكريم .. و بالفعل افدتني .. لكن هناك مشكلة انه السوق لا يشتغل معي طول النهار يعني هناك اوقات يكون السوق متوقف عن الحركة .. عن كل حال شكرا لك و دمت بود

drsafaseefo
03-31-2016, 03:24
العمل ثم العمل والاجتهاد في الدراسة والتعلم في مجال الفوركس فهو الاهم في هذا المجال
أتمنى ان تكو قد استفدت من أعضاء المنتدى من ننقاشهم معك.. شكرا وبالتوفيق

lalmidiba
03-31-2016, 03:33
السلام عليكم اخي
مشكور على الموضوع الشيق
انا و اعوذ بي لله من كلمة انا سبحانه الواحد القهار
ان الله يرزق عباده من حيث لا بحتسبون
لكن الله لا يقول انتظر في مكانك حتى ارزقك لا تنتظر على هذا الاساس ابدا
يجب السعي و العمل يزكيك الله ويعينك حتى تصل الى المكان الذي دعوة الله به
واذا احب الله ان يرزقك مرة واحد فهو على كل شيئ قدير
لكن انت يجب ان تسع وتعمل جاهدا و توكل على الله فان المتوكلون على الله هم الفائزون
الله مجعلنا من الفائزين جميع المسلمين امين
شكرا

elm3lem
04-01-2016, 01:09
اعتقد دادائما فى الفوركس يوجد نسبة حظ فى مثلا ان لا يعكس عليك الزوج او شئ من هذا القبيل
واعتقد ايضا اخى ان ممكن تكون عامل صفقه خاطئة والداول فى السوق يظبتها معاك

mhmd.hmdy
04-01-2016, 01:12
الحظ ليس له دور كبير فى الفوركس وانما العمل الجاد المستمر
انما الى بيشتغل فوركس وهو داخل على الحظ ده يعتبر مقامر يروح يلعب رولت

neversi5
04-05-2016, 11:22
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هوالمشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

mohamed elsayid
04-05-2016, 22:16
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
تسلم اخى الكريم على طرحك لهذا الموضوع
وبارك الله فيك استمر نتظر منك الجديد استمر اخى شكرا

hamed mohamed
04-05-2016, 22:18
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
مشكور اخي الكريم على الموضوع و على الطرح
و على الراي و على المعلومات .
القيمة التي تقدمت بها و التي أتمنى ان يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله،
كما أتمنى ان نراك تحقق الكثير إن شاء الله....،...... بالتوفيق لك

البرنس ميدو
04-05-2016, 22:30
بسم الله الرحمن الرحيم الشغل فى المنتدى لا يعتمد على الحظ وانما
على الجهد والعمل باتقان وان تجتهد ولا يعتمد على النصيب وان تقبل مرورى

Islamo
04-05-2016, 22:31
السلام عليكم ورحمة الله
انا ارى ان مجال الفوركس مثله مثل جميع الميادين يحتاج إلى الخبرة والتحليل الجيد ووضع استراتيجيات اما الحظ فإن حالفك مرة عاندك مرات كثيرة.
بالتوفيق للجميع.

Islamo
04-05-2016, 22:32
السلام عليكم ورحمة الله
انا ارى ان مجال الفوركس مثله مثل جميع الميادين يحتاج إلى الخبرة والتحليل الجيد ووضع استراتيجيات اما الحظ فإن حالفك مرة عاندك مرات كثيرة.
بالتوفيق للجميع.

DR.MJH.JO
04-05-2016, 22:36
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
مشكور اخي الكريم على هذا الشرح الوافي و الكافي الذي قدمته لنا و بالفعل معلومات جديدة علينا
و بالتوفيق للجميع
ان طريقة الربح في هي التصميم والمتابعة
مشكور

فوزي
04-05-2016, 22:36
بسم اللة الرحمن الرحيم اخى الكريم احدهو يسال ويقول كثير من الناس يناقشون في المنتدى ما هو أكثر أهمية ا
لحظ أو العمل الدؤوب اجابك اخى الكريم واقول ان العلم الدئم طبعا افضل بكثير من الحظ وشكرا

admiap
04-05-2016, 22:59
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
اخي الكريم
مشكور على الموضوع و على الرأي و على المعلومات القيمة التي تقدمت بها و التي أتمنى ان يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله، كام أتمنى ان نراك في المستقبل القريب تحقق الكثير إ نشاء الله.
بالتوفيق لك و للجميع إن اشاء الله

فوزي
04-11-2016, 17:24
بسم اللة الرحمن الرحيم انت تسال عن ما هو أكثر أهمية الحظ أو العمل الدؤوب؟
اكيد اخى الكريم الاكثر اهمية هو العمل الدؤؤب من الحظ وشكرا

dhmo
04-11-2016, 19:56
بسم اللة الرحمن الرحيم انت تسال عن ما هو أكثر أهمية الحظ أو العمل الدؤوب؟
اكيد اخى الكريم الاكثر اهمية هو العمل الدؤؤب من الحظ وشكرا

ده الصح اكيد ويكون العمل هنا بنظام وبالبعد عن موضوع المشاعر ده هو اول الطريق لتحقيق الربح في هذا المجال بالذات الي بحتاج متاجر منظم
وقائد لحسابه جيده وبطريقه منطمه

اكرم التميمي
04-11-2016, 20:56
فعلا اخي الكريم العمل والمثابره والجهد الشاق هو طريقك الى النجاح في هذا المجال الكبير قد يلعب الحظ جزء من هذا النجاح لكن الاهم هو التعلم والتوفيق من الله عز وجل

aboubakr el ayach
04-11-2016, 20:57
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخي الحبيب شكرا لك كثيرا على هذا الموضوع الرائع والمختصر في الحقيقة الفوركس هو عمل يقوم على الحظ ولكن بطريقة غير مباشرة إذ أن العمل هو أن تعرف أن الحظ معك في أغلب الاوقات وذلك بالاعتماد على استراتيجية محددة.

lionardodicaprio940
04-11-2016, 20:58
انا افضل ان اقول العمل شيء مهم واساسي للربح من الفوركس لكن التوفيق من عند الله
شيء اساسي وضروري وانا لا احب مصطلح"حظ" وشكرااا
تحياتي.

ابوفؤاد
04-11-2016, 21:30
ليس من ادنى شك ان لحظ ببعض الوقت و لكن ليس بكل لوقت فاذا ما كان الاعتماد على الحظ هو الاساسس فاغلب الظن انك الى
لا شئ تسعى و بالنهايه تخسر ما تجمع و لكن ان اجنمع الحظ مع العمل ها افضل

basem adel
04-11-2016, 21:34
بعد التحية لا شك يا اخى فى الله ان الحظ لة دور كبير ولكن الاساس هو العمل فالعمل ناتجة يظهر فى تداولك اما الحظ فهو شيئ قد يأتى مرة فى العمر او مرتين لذلك تحلى بالصبر وبالعمل الدؤوب

mmf1978
04-11-2016, 21:34
اخي الكريم
الحظ في الفوركس قليل جدا لان الفروكس يعمتد علي التحليل وقراه جيده قيل اختيار الصفقات
ولو الصفقه عملت ربح كتير مكنش حظ يكون توفيق من الله
والله اعلم

islam bahnsawi
04-13-2016, 07:27
الشكر لكل من يساهم بمساعدة المتداولين المبتدئين من خلال الاسناد بمثل هذة المعلومات القيمة و جيدة هذة المعلومات الهامة و التى تساهم فى توفير البحث و الوقت و المجهود و تساعد على اكتساب الخبرة نرجو امدادنا بمثل هذة المعلومات المفيدة لكل المبتدئين فى سوق التداول

yousse
04-13-2016, 10:59
ادى أكنت توريد أن تربح المال عن طريق الحد فتيق بي يا أخي انك ألن تنجح في حدة الميدان ويبتعد عنه صب أن تخسر مالك كله وولكن إيضا كان ت لك أنيسة الصافية في أن تتعلم جيدا وتبدل مجهود فإنك من الناجحين

dhmo
04-13-2016, 14:57
بعد التحية لا شك يا اخى فى الله ان الحظ لة دور كبير ولكن الاساس هو العمل فالعمل ناتجة يظهر فى تداولك اما الحظ فهو شيئ قد يأتى مرة فى العمر او مرتين لذلك تحلى بالصبر وبالعمل الدؤوب

الحظ ده اخي حاجه ولكن اخي الصبر والتعلم هنا مطلوب جدا في المجال الي احنا فيه ده علشان المتاجر هيكون محتاج لوقت علشان يتعلم ويدرب وكده ومش هيكون ده
الا بالصبر والتعلم على انه يلتزم

adamarwan
04-13-2016, 15:17
لكن فى السو قلبد من ان تتوكل على الله فى الاول
ومن تم تتعلم وان تجهد نفسك فى التعليم لكى تعرف سر السوق
وحظ موفق

jaouad ouaiss
04-13-2016, 17:25
هو لازم نعمل ما علينا و نجتهد و ان كان مقدر لنا يء ما سنناله
و ان لم يقدر ف ممكن يكون لييس وقته مقدر في وقت لاحق او غير مقدر ابدا .

algoddam
04-13-2016, 17:30
الحظ ليس دائما بل هناك لابد من العمل بطريقة منصقةوطريقة سليمة فلو قلنا ان الطائرة
تم صنعها عن طريق الحظ لكان القول هذا فيه جنون وليس سليما من الناحية المنطقية

ahmadinho100
04-13-2016, 21:01
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته لا يا اخي لا يوجد الحض بتاتا في الفوركس حسب ما اعرف الفوركس علم و استراتجيات تعرف بها السعر

dhmo
04-13-2016, 22:10
الحظ ليس دائما بل هناك لابد من العمل بطريقة منصقةوطريقة سليمة فلو قلنا ان الطائرة
تم صنعها عن طريق الحظ لكان القول هذا فيه جنون وليس سليما من الناحية المنطقية

دايما النجاه هنا مع الخبره هنا هتيجي بالتعلم ولو انت استعديت كويس واتعلمت ودربت نفسك اكيد هتقدر تتعلم وتصل لما تريد بعد كده ولكن لازم تتعلم الاول وتعرف
ازاي تحقق النجاح الي انت بتحلم بيه

ahmadfool
04-13-2016, 22:11
من يساهم بمساعدة المتداولين المبتدئين من خلال الاسناد بمثل هذة المعلومات القيمة و جيدة هذة المعلومات الهامة و التى تساهم فى توفير البحث و الوقت و المجهود و تساعد على اكتساب الخبرة نرجو امدادنا بمثل هذة المعلومات المفيدة لكل المبتدئين فى سوق التداول

belabied
04-13-2016, 22:45
شكرا لك اخي الكريم على كل شيء
أتمنى لكم التوفيق والنجاح
جزاك الله خيرا

abdelmadjid41
04-13-2016, 22:54
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم الاعتماد على الحظ يعتبر قمارا لذلك لا انصح احد به يجب عليك ان تعتمد على التحليل والدراسة احسن

jaouad ouaiss
04-13-2016, 23:17
الرزق لا يتي دون عمل فقط في حالة كان قضاء و نزل عليك من حيت لا تدري
اما الرزق العادي لازوم تعمل و تك و ان لم يكن من نصيبك لن ياتيك

raouf41
04-13-2016, 23:28
مشكور اخي الكريم على الموضوع و على الطرح
و على الراي و على المعلومات .
القيمة التي تقدمت بها و التي أتمنى ان يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله،

نادر صباح الدين
04-13-2016, 23:35
مشكور صديقنا الفاضل على هذه المشاركة، اعتقد أن ثمة أمران أساسيان لا بد من التنبه إليهما، الأول أن عملية لتداول توجب الحصول على معارف ومهارات تجنب المتداول العمل بالصفة، فإذا جاء عمله في عمليات التداول مبنيا على المعرفة فلا يمكن القول بأنه الحظ قد وفر له ربحا، أو أوقعه في خسارة، إنما يقال بأن معرفته جعلته يحقق الأرباح، وجهله يدفع به إلى الخسارة، أما إذا بنيت عمليات التداول على غير معرففة فيمكن عندئذ القول بالصدفة.

saleh05
04-13-2016, 23:41

مشكور اخي الكريم على هذا التحليل المميز والمفيد الذي قدمته لنا

و الذي نتمنى ان يكون قد استفاد منه كل من دخل الموضوع

و تقبل مروري

joker7diaa
04-13-2016, 23:53
وبشكل عام الحظ يلعب دور في كل شيء اخي الكريم
ولا حتى او كان حظك شيء فأن العمل والاجتهاد والصبر قد يغيرو كل شيء

saleh05
04-13-2016, 23:54

و تقبل مروري

hoomid
04-16-2016, 13:39
السلام عليكم الاخوة الكرام
الحظ اخي لا مكان له في سوق الفوركس. بل العمل المضني. و البحث و التعلم ايضا
بالتوفيق للجميع

zead ahmad
04-16-2016, 16:36
الحظ فى الفوركس يخدم التاجر الذى يمتلك خبرة كبيرة يجب ان تتعلم كل شيء حتى تقدر تربح التعليم هو قبل الحظ الحظ شيء والخبرات شيء اخر لا يمكن ان تربح بالحظ

عبد الرحيم رافا
04-16-2016, 23:16
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
مرحبا بك و بجميع أعضائنا الكرام و المشرفين و مساء الخير للكل
العمل الجاد اخي من طبيعة الحال هو الاساس ولا نفي القليل من الحظ هو ايضا ضروري

Zezobebo3
04-16-2016, 23:25
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ...اخى الفاضل الحبيب مفيش خلاف \بعا ان العمل مطلوب جدا جدا وايضا كمان الحظ مطلوب فيجب ان يكون ناك توفيق من الله على هذا العمل وباتمنى لك النجاح

بروفسير العرب
04-16-2016, 23:59
الفوركس ليس به حظ بل به فهم وتحليل صحيح اذا بحثت عن المتداولين المحترفين
سوف تراى انهم قادريين على معرفه اتجاة السوق بثقه تامه من كثرة خبرتهم فى هخذا المجال فلا وجود للحظ فى الفوركس

احمد عبد الباسط
04-29-2016, 05:22
الفوركس لايعتمد على الحظ الا قليللا
ولكن هو علم لة اسس وقواعد ويحتاج الى دراسة وتدريب وخبرة وعمل
والا لن تصل الى هدفك
الهدف يتحقق بالعلم والجهد والعمل وليس بالحظ

FOREX7
04-29-2016, 13:02

بارك الله فيك اخي على هدا الموضوع الجميل و ربييجعلو في ميزان حسناتك

لله يهدينا و يهدي جميع المسلمين جزاك الله خيرا وبارك فيك

latraaa
04-29-2016, 13:05
مشكور اخي الكريم على الموضوع و على الراي و على الطرح القيم و على المعولمات التي تقدمت بهان و على اية حال أرى أنه من الأفضل العمل على تكوين طريقة عمل قوية و رائدى لكي تحقق الكثير من النجاح إن شاء الله

ahmed shawky 2
04-29-2016, 13:23
الاجتهاد الاجتهاد الاجتهاد و العمل لا يخلو اي مكسب او ربح او نجاح منهما فالخبره و المعرفه و النجاح تكون نتيجه لهم فهذا هو المهم سعي الانسان و مثابرته و جده في سبيل تحقيق نجاحه بكده و تعبه ووفق الله كل انسان يسعي و يجتهد فهذا سمو النفس و شكرا

emma91
04-29-2016, 13:43
الحظ والعمل عنوان جميل
ومن وجهة نظري المتواضعة الحظ لا يوجد له من الصحة في سوق الفوركس والعمل هو الطريق الوحيد اعتبرة طريقا للنجاح في هذا السوق الضخم
تقبل مروري

wayss
04-29-2016, 13:45
الفوركس يتطلب المعرفة و الانضباط في النفسية اما الحظ فهو يلعب دور هام بالنسبة للمقامرين
تحياتي وتمنياتي لك ولجميع اعضاء المنتدي الغالي بالارباح و التوفيق

snapping
04-29-2016, 13:50
كثيراً ما نسمع البعض يردد أن الحظ وقف مع فلان، أو بأن الحظ ابتسم لفلان، ونحن بهذا نشير لتميز مالي
حصل عليه أحدهم أو حصوله على منصب وظيفي أو تقلده لمهمة عملية متميزة.

ebn masr
04-29-2016, 14:09
العمل طبعا مفيش حاجة اسمها حظ فى التدتول واللى هايتعامل خع السوق على اساس الحظ والنقامرات غلط جدا وكمان حرام

ahmadinho100
04-29-2016, 18:51
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته بطبيعة الحال العمل يا اخي لا شيء يئتي بالحض فقط لعب القمار فلا اضن ان الفورسك يمكن ان تربح به بالقيمار

yousse
05-03-2016, 17:10
العمل هو أهم ما يوجد في الفوركس لأن الحد لن يسبب لك سوى في الخسارة أما العمل الجاد والإجتهاد هو الدي يمكنك منلربح

zarour soufyane
05-03-2016, 19:05
السلام عليكم ورحمة الله
اخي الكريم
انا من وجهة نظري ان مجال الفوركس مثله مثل جميع الميادين يحتاج إلى الخبرة والتحليل الجيد ووضع استراتيجيات اما الحظ فإن حالفك مرة عاندك مرات كثيرة.
بالتوفيق للجميع.

متداول خسران
05-03-2016, 19:25
السلام عليكم
موضوع ‘الاعتكاد على الحظ خلال التداول’ جيد يستحق التتبع و اللبحث و أرجو من الإخوة أعضاء المنتدى تقديم مواضيع تهم المبتدئيين من كيفية التحليل و الاستراتيجيات و كيفية التداول و المقترحات و غير ذلك من المواضيع حتى تعم الفائدة جزاكم الله خيرا
و السلام

latraaa
05-03-2016, 19:29
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على الراي و على الطرح القيم و على المعلومات التي تقدمت بها و أتمنى ان نراك تحقق الكثير من النتائج المبهرة و القيمة إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله يا اخي الكريم

locos
05-03-2016, 19:34
السلام عليكم
اخي العمل اولا والتعلم جيدا واخذ فكرة ممتازة والخبرة
ثم ياتي البخت او الحظ وهو من عند الله
لكن الحظ لا يمثل الا جزء بسيط من الموضوع
الاهم العمل
شكرا لك

walidnour
05-03-2016, 19:44
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخواني في الله
اخي الكريم اشكرك كتيرا على هاذا الراى و على المعلومات القيمة التي تقدمت بها و التي أتمنى ان يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله بالتوفيق لك و للجميع
شكرا لك على المعلومات المفيدة.

latraaa
05-03-2016, 20:14
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على الرأي و على الطرح الراقي الققيم و على المعلومات التي تقدمت بها و أتمنى أن نراك تحقق الكثير إن اشء الله من النتائج المبهرة و القيمة إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

رومانى
05-03-2016, 20:17
اخى الفاضل انت تتحدث عن الحظ الحظ يمكن ان يجدى فى اى شئ اخر
ولكن لا يجدى ابدا مع التداول فى الفوركس فلا تتكل على الحظ بل عليك
العمل بكل جد والدراسة بجدية للفوركس وبالتوفيق .

latraaa
05-04-2016, 21:00
مشكور اخي الكيرم على الموضوع و على الرأيو على الطرح الراقي القيم و على المعلومات التي تقدمت بها و اتمنى ان نراك تحقق الثكير إن شاء الله من النتائج المبهرة إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

yousse
05-09-2016, 16:12
الحد أو العمل يكون على شكل بعد الأمور التي هي غير طبيعية وقد تكون على حقل المتبرa وعلمل وجهد الدي هو أساس النجاح في أي مجل

Slimane.80
05-09-2016, 17:00
بسم الله الرحمان الرحيم
مشكور اخي الغالي على الموضوع المفيد و المعلومات القيمة
دمت طيبا.:bravo:

ghost.mastar
05-09-2016, 17:20
الحظ دائما يلعب دوره مع الانسان لكن الحظ لن يجعلك تربح دوما فهو لحظات لا تتكرر كثيرا اما الشخص المتعلم الفاهم لقوانين التداول وخط سير العمل لديه صحيح وذات مبدء ارى انه افضل من الحظ برمات عديده

hosam1982
05-09-2016, 17:25
السلام عليكم
الحظ هو منحة يهبها الله سبحانه وتعالى لمن اجتهد و تعلم وثابر . ولكل قاعدة شواذ . احيانا يكون محلل خبير يخسر صفقة ويربح مبتدئ من الدخول بعكس الخبير لكن لن يدوم الحال لان حظ المبتدئين سينتهي ليوم يخسر فيه المبتدئ حسابه بسبب سوء ادارة لرأس المال بينما سيكون المحترف قد عمل ارباح على المدى الطويل والمتوسط

zaza0519
05-15-2016, 23:18
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
شكرا لك عن طرحك هدا الموضوع
أتمنى لو جميع الأعظاء أن يبدون لنا بمواضيعهم المتعلقة بالفوركس كي نستطيع فهم هدا السوق الغامض

never
05-16-2016, 19:53
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هوالمشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

drissou45
05-16-2016, 20:03
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته صباحكم مبروك
كلام معقةل من شخص رائع اخي الفاضل
تقبل مروري تحياتي لكم

never1
05-17-2016, 12:46
اخى العزيز انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصت الفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

forex all arabes
05-17-2016, 14:21
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اهلا وسهلا بالاخوة اعضاء منتدى فوركس العرب الكرام وبعدده الصح اكيد ويكون العمل هنا بنظام وبالبعد عن موضوع المشاعر ده هو اول الطريق لتحقيق الربح في هذا المجال بالذات الي بحتاج متاجر منظم وقائد لحسابه شكرا جزيلا اخي على الموضوع وبالتوفيق للجميع.

HAZEM20
05-19-2016, 20:11
التداول في الفوكس مش حظ هوا علي حسب الخبره ودراسه جميع العملات التي تتداول
فيها ويجب انا يكون عندك خبر لتعرف متي تبيع ومتي تشتري

harimeche
05-19-2016, 20:17
خلينـــــا من الحض فهده مسألة فريغة غن إنتضرت الحض فقد لا يأتـــــي

هنــــاك أسبــــــاب يجب ان تعلملها لكي تستطيع أن تنجح

وبالتوفيق لك وللجمــــــيع

laradji mohamed
05-19-2016, 20:25
السلام عليكم و رحمة الله تعالى وبركاته
اخي الفاضل الحظ شيء و العمل الدؤوب شيء اخر
تاتي بالمثابرة

zianitrader
05-19-2016, 20:39
بارك الله فيك على الموضوع, لكن بالنسبة لي لاافضل كلمة حظ في السياق الذي جاءت فيه في موضوعك
بل افضل هنا كلمة ’’قدر’’ لان كل شئ بقدر...لكن هدا لا يمنعنا من العمل الدؤوب و الجاد من اجل النجاح
في هذا المجال وفي شتى مجالات الحياة

behindtu
05-19-2016, 21:33
أن تجارة الفوركس تجارة مثل أى تجارة
وهى تعتمد على فهم السوق مع شوية من الحظ لكى تربح من هذا السوق الضخم
الذي يتم التداول كل يوم ب 3 تريليون دولار

saleh05
05-19-2016, 21:36

و تقبل مروري

mohamed gnichi
05-19-2016, 21:46
السلام عليكم عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم اشكرك على هذا الموضوع الجيد

---------- Post added at 07:39 PM ---------- Previous post was at 07:37 PM ----------

انا في الواقع كنت لا اومن بلحظ لكن في الاعوام الاخرة عرفت بان الحظ شي مهم

---------- Post added at 07:42 PM ---------- Previous post was at 07:39 PM ----------

اما بنسبة لفوركس الحظ ممكن يسعفك مرة او اثنين او ثلاثة لكن ما كل مرة تسلم الجرة

---------- Post added at 07:44 PM ---------- Previous post was at 07:42 PM ----------

اعتقد ان العمل هوى الاساس و الخبرة

---------- Post added at 07:46 PM ---------- Previous post was at 07:44 PM ----------

اتمنى لك التوفيق و تداول موفق

مبتدئ و لكن...
05-19-2016, 21:56
شكرا اخي الكريم على هذا الموضوع الهام و المجهود الجبار الذي قمت به و قد استفدنا منه في بعض الاشياء
و ذلك من خلال الموضوع و من خلال الردود المهمة ايضا
لذ انتظر المزيد من المواضيع المفيد
تحياتي لك و تقبل مروري

sabahnamous
05-20-2016, 13:45
الســــــــــــــــــــــ ـلام علـــــيــــــــــــكم و رحمــــــــة الله تعـــالى و بــــركــــاته
أخي الكـــــريــــم بـــــــارك الله فيـــــك و جــــزاك الله كــــل خـــــيـــــر
مــــوضــــوع رائــــــع و قـــــيــــم مـــــشـــــكـــــــــور

بسام سعادة 1
05-20-2016, 15:34
نعم على الانسان ان يكون مثابرا في العمل وييكثر من الاستغفار والتوفيق من الله عز وجل

akram bahnsawi
05-20-2016, 17:46
شكرا اخى العزيز لهذة المعلومات المهمة لكل المتداولين الجدد و نتمنى المزيد من هذة المعلومات المفيدة و الشكر على هذا الاهتمام

hamada alex
05-24-2016, 13:58
صمم استراتيجية تداولك قبل التداول لكى تتخلص من نزغات العواطف. قرر نقاط دخولك و خروجك و أهدافك. لا تدع قراراتك تخضع إلا لتغيرات طفيفة أثناء ساعات التداول. الربح هو نصيب المبادر و ليس المدافع. لا تغير فى استراتيجيتك أثناء وقت التداول إلا إذا كان لديك سبب جيد لذلك.

yousse
05-24-2016, 14:24
الحض أو العمل حدة إختر لا يجيب أن يقون بطاطا لاين النجاح لا يكون عبر الصدفة بل يكون بالعمل لجاد هذي هي الحقيقة

أم مهيرة
05-25-2016, 22:07
مهنيا ... في السوق لا يوجد شيئاسمه حظ والا تحول من استثمار الى قمار
فيجب ان تدرس خطواتك في السوق وتتحرك حسب خطط تضعها في فترة تدريبك
وتعدلها ايضا في فترة تدريبك الى استخلاص الخطة النهائية التي تركن اليها وتعتمدها كخطة عمل

nuclear2010
05-25-2016, 23:42
السلام عليكم جميعا
فعلا اخي الكريم العمل والمثابره والجهد الشاق هو طريقك الى النجاح في
هذا المجال الكبير قد يلعب الحظ جزء من هذا النجاح لكن الاهم هو التعلم والتوفيق من الله عز وجل

تقبل تحياتى

AHMED NOLE
05-26-2016, 00:41
اكيد العمل الفوركس ممش حظ وعموما اخى الكريم وعموما السوق عن تجربه لا يرحم

وبالتوفيق للجميع فى هذا السوق والله المستعان

kamalrajab
05-26-2016, 01:11
بارك الله فيك اخي على هذه المعلومات القيمة التي تعود بالفائدة على جميع اعضاء المنتدى
ولا بد لنا ان نؤمن بالحظ والخسارة في اي شيئ سواء على ارض الواقع او على الانترنت في التداول والاربح الخ..
اتمنى للجميع التوفيق تحياتي لكم

hossamhatem
05-26-2016, 01:15
من وجهة نظرى يا اخى الكريم....... لا يوجد شىء فى الحياه يسمى بالحظ بل احنا الذى اخترعنا هذه المقوله
فكثير من الناس يعلقون اخطاءهم على شماعة الحظ حتى لا يظهر خطاه لاحد
و الله سبحانه وتعالى لا يضيع اجر من احسن عملا
فمن جد وجد ومن زرع حصد

abdomj
05-26-2016, 01:34
مفيش شىء اسمه حظ اخى الكريم كلما اجتهدت فى شىء ربنا هيديك
على قد نيتك وتعبك هذا اصبر وسوف تنول اخى وشكرا لك وعلى مرورك

helmi nsir
05-31-2016, 08:08
السـلام عليكـم ورحـمــة الله تعالى وبركاته
كثيراً ما نسمع البعض يردد أن الحظ وقف مع فلان، أو بأن الحظ ابتسم لفلان

haggui
05-31-2016, 08:09

بارك الله فيك اخي على هدا الموضوع الجميل و ربي يجعلو في ميزان حسناتك

الله يهدينا و يهدي جميع المسلمين جزاك الله خيرا وبارك فيك

magik999
05-31-2016, 08:33
شكرا للعضو المحترم على الموضوع الجميل ويارب دايما نكون احسن منتدى وان شاء الله دائما للائمام
موضوع رائع جدا ويستحق كل الشكر والتقدير للمجهود المبذول فيه الله ينور الى الامام دائما تقبل مرورى

haggui
05-31-2016, 08:34

بارك الله فيك اخي على هدا الموضوع الجميل و ربي يجعلو في ميزان حسناتك

الله يهدينا و يهدي جميع المسلمين جزاك الله خيرا وبارك فيك

abogoda
05-31-2016, 11:19
طبعا اخي الحظ ليس دائما بل هناك لابد من العمل بطريقة معينة وطريقة سليمة فلو قلنا ان الطائرة
تم صنعها عن طريق الحظ لكان القول هذا فيه جنون وليس سليما لابد من العمل الجيد والمثابرة

creatorman1978
05-31-2016, 11:46
اخى احرص على بذل الجهد فى العمل سواء فى الفوركس والتداول او فى اى مجال فى حياتك وان شاء الله ربنا يكرمك .. لذلك اترك مسألة الحظ والتوفيق لله ... بالتوفيق

hayatto
05-31-2016, 15:34
السلام عليكم و رحمة الله تعـالى و بركاته
صديقي و أخي العزيز شكرا جزيلا على المعلومات القيمة تقبل تحياتنا الطيبة مشكور على المجهودات الكبيرة سلام

masr16
06-04-2016, 11:00
السلام اخي الخظ في الفوركس قليل لان كل شيئ تحليلات فنية واساسية وتحليلات زمنية يجب ان تتعلم جيدا وتدخل هذا العالم اذ اعتمدت على الحظ ستخسر الكثير
وفقك الله

never1
06-05-2016, 10:20
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هوالمشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة والمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

nonam
07-09-2016, 05:13
السلام عليكم ... من المهم ان تتعلم التداول وتعمل بجد ومن المهم ان يكون التعامل مع الادوات من المهم جدا ان يكون الادوات في التداول الحقيقيقي من اهم الادوات اللي من الممكن التعامل معاها في المنصة
بالتوفيق ان شاء الله في التداول

akram mohamed obaid
07-14-2016, 12:52
اكيد ان العمل الدؤؤب والمثابره والحرص على التعلم واتقان العمل في سوق الفوركس هو سبيل النجاح في هذا السوق اما الحظ فانه قد يأتي مره او مرتين ولكن لأياتي دائما

simoomis
07-22-2016, 21:33

aboubakeur_m12
07-22-2016, 21:37
الكثير من المتداولين ما يعتقدون ان للحظ عاملا و جانبا كبيرا في تحقيق الربح و شخصيا اعتقد ان للعمل الجزء الكبير في تحقيق المكسب و للحظ نسبة لا تتجاوز 1بالمية لان الانسان المحظزظ هو الذي يعمل باستمرار كي يصل الى طموحه و يحقق اللرباح دون التعرض الى الخسائر المتكررة و حتى في الحياة اليومية فنسبة الحظ لا تعتبر حاسمة في تحقيق النجاح

BOYAFAR
07-22-2016, 21:39
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخوتي الغالييين
حياكم الله اخواني و صباح الخير اما بعد
اعتقد اخي ان الفوركس لا مجال للحض فيه و الفوركس عمل و تخي اكثر منه حض

السلام عليكم اخواني ورحمه الله وبركاته

AbdulrahmanAli
07-22-2016, 21:44
لجزء الثالث : اهم المؤشرات لارباح اآثر
سنستعرض في هذا الجزء اهم الموؤشرات الاقثتصادیة و اوصافها وتعاریفها و التي ذآرنا بعضها في الجزء
الثاني. من المهم معرفة هذه المؤشرات وفهمها خصوصا للتجار الذین یریدون الاستفادة من حرآة الاسعار بشكل
افضل. نستطيع تصنيف تاثير هذه المؤشرات آمسوتى عالى او متوسط على حرآة السعر .
للحصول على معاومات مطوله او اآثر عن المؤشرات بامكانك الرجوع الى موضوع تعالوا نتعلم المؤشرات
الاقتصادیة لاننا لا نرید الخوض و التوسع في شرح المؤشرات جميعا في هذا المقال. آما ان هذا التوسع من
الممكن ان یجعل الهدف الرئيسي للمقال غير واضح وقد یضيع مع آثرة المعلومات. الفوركس اثرياء فصناع السوق مثل البنوك المركزية يلعبون علي هذه النقطة

---------- Post added at 08:42 PM ---------- Previous post was at 08:42 PM ----------

سنستعرض في هذا الجزء اهم الموؤشرات الاقثتصادیة و اوصافها وتعاریفها و التي ذآرنا بعضها في الجزء
الثاني. من المهم معرفة هذه المؤشرات وفهمها خصوصا للتجار الذین یریدون الاستفادة من حرآة الاسعار بشكل
للحصول على معاومات مطوله او اآثر عن المؤشرات بامكانك الرجوع الى موضوع تعالوا نتعلم المؤشرات
الاقتصادیة لاننا لا نرید الخوض و التوسع في شرح المؤشرات جميعا في هذا المقال. آما ان هذا التوسع منه
الممكن ان یجعل الهدف الرئيسي للمقال غير واضح وقد یضيع مع آثرة المعلومات. الفوركس اثرياء فصناع السوق مثل البنوك المركزية يلعبون علي هذه النقطة

---------- Post added at 08:43 PM ---------- Previous post was at 08:42 PM ----------

افضل. نستطيع تصنيف تاثير هذه المؤشرات آمسوتى عالى او متوسط على حرآة السعر
الاقتصادیة لاننا لا نرید الخوض و التوسع في شرح المؤشرات جميعا في هذا المقال. آما ان هذا التوسع من

---------- Post added at 08:44 PM ---------- Previous post was at 08:43 PM ----------

الجزء الثالث : اهم المؤشرات لارباح اآثر
اسنستعرض في هذا الجزء اهم الموؤشرات الاقثتصادیة و اوصافها وتعاریفها و التي ذآرنا بعضها في الجزء

---------- Post added at 08:44 PM ---------- Previous post was at 08:44 PM ----------

سنستعرض في هذا الجزء اهم الموؤشرات الاقثتصادیةو اوصافها وتعاریفها و التي ذآرنا بعضها في الجزء

amarflex22
07-22-2016, 22:48
بارك الله فيك على الموضوع ...مشكور اخي الكريم على الموضوع اظن ان الحظ ياتي بالعمل فالنجاح سره استراتيجية و التحكم في العواطف إ نشاء الله، بالتوفيق لك و للجميع......

houarisat
07-22-2016, 22:57
السلام علكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخي
لا يوجد شيئ إسمه الحظ أخي الحظ يدخل في أمور الميسر نحن هنا نتداول بطرق علمية ومبرهنة وذلك لا يوجد حظ

metoza
07-22-2016, 23:00
بالطبع اخي انا اوافق الرأي تماما فالفوريكس فيه نسبه كبيرة من المخاطر
ة فيجب علي كل متداول ان يتحلي بالمحافظه علي هذا المال الخاص به
في اي حال من الاحول لان هذا السوق متغير

ahmadhamad
07-22-2016, 23:02
يجب عليك صناعة حضك بيدك والعمل ثم العمل الشاق حتى تصنع خطوات نجاحك
وبالتوفيق لك وللجميع

bakdz
07-22-2016, 23:57
الــسـلام عليــكم ورحمة الله تــعالى وبركــــاته
العمــل و التعلم هما أساس النجاح في الفووركس أما العتماد على الحظ و المقامرة في السووق هي أسباب الخسارة و تمرجن الحساب في الأخيــر.

شبه منحرف
07-23-2016, 00:02
فعلا صديقى العزيز الحظ هو شئ يعطيه الله لنا لكى ننجح فى اى مجال وفى الفوركس يوجد نسبة حظ ولكن ليس دائما بل نحتاج الى العمل الدؤوب فى التداول لكى نصبح محترفين فى هذا السوق

csebai12
07-23-2016, 00:19
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته مشكور اخي على الموضوع
هما امران مرتبطان ببعضهما في سوق الفوركس خاصتا انه مبني على علوم تقريبية و لكن ان اعتمدت على الخظ فقط فهذا يعني انك لا تفقه في الفوركس شيا بل لا يختلف الامر على المقامرة

forexaly5
07-23-2016, 00:19
السلام علتكم ورحمة الله تعال وبركاته أخي العزيز لا يوجد في الفوركس بشكل عام شيء إسمه الحظ فلابد أن تعمل وتحلل و تجتهد و ترز لك تنجح بعد ذلك يأتي حظ في أن ربحت أكثر من ذلك الذي حططت له بالتوفيق

mronei
07-23-2016, 01:46
فعلا صديقى العزيز الحظ هو شئ يعطيه الله لنا لكى ننجح فى اى مجال وفى الفوركس يوجد نسبة حظ ولكن ليس دائما بل نحتاج الى العمل الدؤوب فى التداول لكى نصبح محترفين فى هذا السوق

لا يوجد حظ هنا اخي العمل الناجح يعتمد على فهم المتاجر للزوج الي بيعمل عليه وتحركاته ونقاطه
القويه الي يقدر يدخل منها ويحقق ارباح جيده له

batch
07-23-2016, 01:46
فعلا هذا شرح مميز وفى منتهى الروعة وانت قمت بتلخيص الموضوع بطريقة سهلة وبسيطة
مما يجعل المبتدئين فى سوق الفوركس يستوعبون الموضوع ببساطة

Harmonic
08-10-2016, 17:41
بالتوفيق للجميع.

Khodz20
08-12-2016, 00:01
السلام عليكم ورحمة الله
بالتوفيق للجميع.

alasfarahmad
08-12-2016, 00:06
صديقنا الفاضل، اعتقد أن العمل بمعرفة أفضل بكثير من انتظتر الحظوظ، بالفعل قد يتمكن المرء من تحقيق نجاحات معينة من خلال الحظ، غير أن مثل هذه النجاحات تعترضها مشكلتان، الأولى أنها غير قابلة للتكرار بالضرورة، فما يأتك صدفة اليوم لا يأتيك غدا، والثانية، أنه إذا لم يستفد المرء في الصدفة أو الحظ الذي جاءه فليس من المتوقع أن يأتي البديل، ويختلف الأمر بالنسبة للعمل المبني على المعرفة، فهو قابل للتكرار كلما حدث الفشل، ولا يهم ما إذا عادت الصدفة أو لم تعد.

alym
08-12-2016, 00:09
الفوركس فعلا فيه نسبة حظ ولكن ليس كله حظ يعنى الخظ ممكن يبقى 20 فى المية والباقى تعليم ومهارة منك فى فتح وغلق الصفقات

doaa22
08-12-2016, 00:12
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته لا طبعا العمل الدءوب هو الاهم على جميع المستويات لابد من العمل ثم العمل ثم
العمل ولابد من الاجتهاد والمتابعه على طول ولابد من عدم ترك اى فرصه للتعلم واكتساب الخبره بعد كدا من الممكن انه نترجى
بعض الحظ

maryam1
01-09-2017, 23:44
اعتقد ان الفوركس مثله مثل اي علم يحتاج للدراسة و المزاولة العملية لاكتساب الخبرة اللازمة و بالطبع هذا سوف يأخذ الكثير من الوقت و يحتاج الكثير من الصبر و لكن انت المستفيد في النهاية
بالتوفيق للجميع إن شاء الله

big.pharaoh
01-09-2017, 23:47
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ... كلامك يحترم. والحظ لو ساعدك مره مش هيساعدك التانيه. ولو ساعدك كتير هييجي يوم برضو وهتخسر لانك معندكش خبره

tazi larbi
01-10-2017, 01:26
السلام عليكم انا لا اامن بالحظ في العمل في الفركس لبد من العمل والتعلم والطرق العلميه لتمكن من الربح وفقط اتمنى لكم النجاح والله الموفق

abdallah.2017
01-10-2017, 01:35
السﻻم عليكم ورحمة الله وبركاته
شكرا على المقال والجهد المبذول وﻻكن نستبعد الحظ ونقول العلم والعمل هم اساس المتداول الناجح فى نجاح صفقاته وتحقيق الربح

lyo
01-10-2017, 01:42
السلام عليكمن ورحمة الله تعالى وبركاته
شكرا لك عن هدا الموضوع
بالفعل الحظ يلعب دور كبير في الحياة ولكن لا يجب الاعتماد عليه بنسبة كبيرة لا سيما في الفوركس يجب التكثير من الاجتهاد والعمل المعقول لكي تعود علينا بالارباح

bakup28
01-10-2017, 07:05
سوق العملات ممكن تكون مفيدة كتير جداً ولو
ان نسبة الحظ موجودة ,بسدى بقى للناس الموعودة

جمال صادق
01-10-2017, 07:22
هناك الكثير من الرص التى من الممكن ان نستخدمها بهدف التوثل الى الكثير من الاستراتيجيات الحديثة الممكنة و تعلم اليات جديدة فى الربح و ليس الاعتماد على الحظ اطلاقا

123Hasnaa123
01-10-2017, 07:25
طبعاً اخي العزيز بعد التوفيق من الله لازم عشان الحظ يكون معاك بأراده ربنا
لازم تجتهد و تعمل بجد في دراسه هذا المجال و المضاربه فيه حتي تتمكن من الربح الاموال
بالتوفيق

waelmma
01-10-2017, 07:27
:o:yahoo::accute: تمام اخى الفاضل بارك الله فيك والحقيقة ان العمل الشاق
هو اللى بياتى فى المرتبة الاولى ثم الحظ بعد ذلك او قل ارادة الله

ahmedahmed1
01-11-2017, 17:17
يجب عليك ان تفهم ان التداول في الفوكس مش حظ هوا علي حسب الخبره ودراسه جميع العملات التي تتداول فيها والافضل ان تتداول على عملة واحدة اوعملتين

zakariacr07
01-26-2017, 00:06

الحظ ليس في كل شئ أخي لا يوجد شخص لا يتعب و يحالفه الحظ و إذا حالفه تكون مرة واحدة طول العمر

magdyezzat
01-26-2017, 00:48
السلام عليكم و رحمة الله وبركاته
عاوز تتداول حظ تداول عاوز تتعب و تتعلم و تصنع الحظ اتعلم
تقبل مروري
" لا إله إلا الله وحده لا شريك له، له الملك وله الحمد، يُحيي ويُميت، وهو حي لا يموت، بيده الخير وهو على كل شئ قدير "

Samira shabban
01-26-2017, 00:50
حتى لو اتوجد الحظ مره او مرتين فإنه لن يبقى ملازما لك حتى النهايه
ولذلك يجب التعلم والدراسه لمبادئ الفوركس

him
01-26-2017, 00:57
السلام عليكم يا اخي الفاضل
مشكور جدا لطرحك ذلك الموضوعك في الفوركس مفيش حظ او غير هوقضاء وقدر بالنسبه لسوق الفوركس

بارك الله فيك انتظر المزيد منك بالتووفيق لك وللجميع
تحيااااتي لك تقبل مروري

فوريكسي
01-28-2017, 01:04
لا يوجد شيء اسمه اخظ بل هو التوفيق من الله شكرا جزيلا لك أخي الكريم على الموضوع بارك الله فيك وبالتوفيق لك ان شاء الله ولاعضاء المنتدى تقبل تحياتي والسلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته

zunebha
01-28-2017, 01:14
كلنا نؤمن بالقضاء والقدر .والارزاق قسمها الله سبحانه وتعالى نسب كل واحد ورزقه وحصه في الدنيا
دعونا نترك الحظ جانبا واتركونا نعمل بجد وكلل من اجل الوصول القمة .امت اعمل واجتهد واكيد ستنجح .

Manoush
01-30-2017, 03:27
الحظ انا لا اعتمظ بصرحه عليه لكن العمل يحتاج الى جهد وعزيمه وصبر ودا طبعا المهم

big.pharaoh
01-30-2017, 03:48
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ... للاسف مفيش مجال للحظ في سوق الفوركس لانك لو كسبت صفقه ولا اتنين بالحظ هتخسر باقي الصفقات لا محاله

bakup28
01-30-2017, 05:54
الفوركس عايز متابعة يعنى فكرة بسيطة عن سوق العملات
ممكن تكون مفيدة كتير جداً ولو ان نسبة الحظ موجودة

Sofien
01-30-2017, 06:17
سلام عليكم ورحمة الله وبركاته ، من يعتضد على الحض في الفوركس فهو يسير في الطريق الخاطئ

وسيدرك ذلك حالما يرى قمة الخسائر المتتالية التي تنجر عن الصفقات دون علمٍ من المتداول بحركات السوق

alonsoo
01-30-2017, 14:32
ربنا سبحانه وتعالى يقول فى كتابه العزيز وقل اعملوا فسيرى الله عملك ورسوله والمؤمنون صدق الله العظيم فالنجاح اخى الفاضل لا يتأتى الا بالعمل طبعا

HadeerKamal1
01-30-2017, 16:23
العمل ثم العمل ثم العمل لا تركن اخي الي الحظ فما من تجار ومتداولين كبار خسروا ما يمتلكون من اجل الحظ ابدأ بالعمل والجد واجتهد واسأل وناقش وحاور وتدرب ومارس ما تعلمته وستحقق اعلي ربح حتي وان كان صغير بس هو ده ثمره يدك اما الحظ ما يمثل الا المخاطره والخساره.

Hanaasnaa
01-30-2017, 16:45
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم اشكرك علي هذا الموضوع واتمني لك المزيد من التقدم واود أن المبتدئين يكونوا استفادوا والله يوفق الجميع

wahid08
01-30-2017, 16:53
بسم الله الرحمان الرحيم
لا وجود للحظ في مجال التداول بل هناك التعلم والعمل الجاد بالتوفيق اخواني

Manoush
01-30-2017, 16:59
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ......... الحظ والعمل مهمين جدا لكن انا لا اعتمد على الحظ بل العمل لان العمل من خلال المجهود سوف احقيق ما اريد

zeze2017
01-30-2017, 17:07
اهم حاجه العمل الجاد والتركيز والدراسه والمتابعه
ثم الحظ بقى بييجى مع العمل الجاد وربنا هو اللى بايده الحظ نتركها على الله

tamermosa
01-30-2017, 17:09
صديقي اشتغل على اللي في أيدك مش على اللي مش معاك
و العلم هو اللي معاك و لازم تشتغل عليه
اما الحظ فليس لك منه شئ
اتعلم و اجتهد و اتوكل على الله

سما سعيد
01-30-2017, 17:45
السلام عليكم ورحمه اللخ وبركاته اخي الكريم شكراا علي طرحك الجميل للكلام بس هو الحظ حلو بس الواحد لازم يتعب ويبزل مجهود عشان يقدر يوصل والله الموفق والمستعان

aboeluosr
01-30-2017, 18:01
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة الحظ كما قلت ياتى من عند الله ولا يجب الاعتماد
علية والا ضاعت اموالنا اخى ولكن الاعتماد على العمل والخبرة هو الاهم

mohamed shams
01-30-2017, 19:15
السلام عليكم اخى الكريم
الحظ موجود ولكن الله يعطى من يسعى للعمل
مشكور على الموضوع الجيد
بالتوفيق للجميع

muhammad ismail
01-30-2017, 19:36
مفيش حد يعتمد على الحظ المفروض المتداول يكون عارف كويس هو بيعمل ايه ويكون دارس الفوركس
كويس جدا عشان يقدر يتداول فى الصفقات ويحقق ارباح ومع قليل من الحظ يقدر يشتغل كويس لكن مينفعش يعتمد على الحظ
بشكل اساسى

Mr Fathy
01-30-2017, 19:39
بسم الله الرحمن الرحيم . فعلا اى مجال فى الدنيا ربنا بيكافئ فيه على الجهد والعمل الشاق فيه يعنى مش بسهولة او بالحظ الانسان يعمل كل اللى هو عوزه

aki
01-30-2017, 19:41
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته.
انا متفق معك اخي الفاضل الجظ يمكن ان يلعب معك في بعض اللحظات لكن العمل هو الطريق الصح في الفوركس.
حظ موفق

investtime
01-30-2017, 19:58
ليس هناك حض في الفوريكس لأنه يوجد الكثير من التعقيد فيه لأنه يحتاج الى خزان من المعلومات
لتفهم طريقة عمله ويحتاج الكثير من التحليل لتوقع حركته اقصد حركة الأسعار فهو ليس لعبة نرد

alatn123
01-30-2017, 20:18
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اخي الكريم
من يتكلم عن الحظ في الفوركس فهو لم يصل لنقطة الاحتراف , باختصار سر النجاح في الفوركس هو العمل الدؤوب
بالتوفيق يا غالي

مروه عصر
01-30-2017, 20:27
السلام عليكم
حتى نستطيع العمل الجيد ان يكون هناك شئ من الحظ ولكن حتى نعمل ونحصل على مكاسب فعلينا بالتعلم والمعرفه وليس نعتم على الحظ فى العمل لكن يلزم ان نجتهد ونعمل حتى نحقق الاهداف التى نريد الجصول عليها ؟؟؟

skylol
01-30-2017, 20:29
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

اخي الغالي كلامك صحيح 100% الحظ لا يأـي دائما لذلك لازم نجتهد ونعمل حتى نحقق ما نريد وبالتوفيق للجميع

forex23
01-30-2017, 20:30
شكرا لك اخي الكريم على هذه المعلومات القيمة التي شاركتها معنا في هذا المنتدى منتدى فوركس مصر واتمنى من الجميع ان يستفيد من هذا المنتدى وان ينجح في تداول الفوركس

hamadasalama
01-30-2017, 22:03
الحظ في الفوركس قليل لكن الاجتهاد والتحليل وتحديد اهدافك وادارة راس مالك هي من تحسم نجاحك من فشلك
انشاء الله كلنا نتعلم من اخطائنا ونربح من هذا السوق الكبير

vipx25
01-30-2017, 22:04
قرر نقاط دخولك و خروجك و أهدافك. لا تدع قراراتك تخضع إلا لتغيرات طفيفة أثناء ساعات التداول. الربح هو نصيب المبادر و ليس المدافع. لا تغير فى استراتيجيتك أثناء وقت التداول إلا إذا كان لديك سبب جيد لذلك تقبل مروري وبالتوفيق

Samira shabban
01-30-2017, 22:08
انا لا اؤمن بالحظ فى الفوركس حتى وان كان الحظ معك مره فلن يكون هناك دائما ..
لذلك يجب الدراسه والتعلم لكل مايخص الفوركس واكتساب الخبره والمهاره قبل عمل الصفقات ...

ahmedhassan.forex
01-30-2017, 22:10
بسم الله الرحمن الرحيم
اهلا بك اخي الكريم وبجميع اعضاء منتدانا الغالي
شكرا لنصائحك اخي لقد استفدت الكثير تابع

LAMIA1976
01-30-2017, 22:43
بسم الله الرحمن الرحيملا يمكن الاعتماد على الحظ في الفوركس و الا راح تخسر خساره كبيره فهدا السوق مبتي على قواعد و لازم استراتيجيه و انشاء الله راح يصل كل الاعضاء للربح و السلام عليكم ورحمه الله و بركاته

korabikayoussef
01-30-2017, 22:47
السلام ورحمة الله لا تدع قراراتك تخضع إلا لتغيرات طفيفة أثناء ساعات التداول. الربح هو نصيب المبادر و ليس المدافع. لا تغير فى استراتيجيتك أثناء وقت التداول إلا إذا كان لديك سبب جيد لذلك.
لا تعتمد على الحظ دائما
موفق أخي

Mony Ezzat
01-30-2017, 22:47
بسم الله الرحمن الرحيم
الحظ موجود ولكن طبعا الاهم اننا نعمل ونجتهد لان الفوركس لا يجوز فيه اننا نعتمد على الحظوظ فقط لانها ليست هي اساس العمل

a7medsedik
01-30-2017, 22:58
لا ليس حظا فهي ليست لعبة قمار كي تقول عليها كذلك الفوركس علم وفن عند اتقانك له وتعلمه بشكل جيد يمكنك التحكم في زمام الامور وتحقيق ارباح مستمرة او تحقيق خسائر قليلة

Saidi
01-30-2017, 23:00
السلام عليكم اخي اريد أن أقول لك أن الحض هو أمر من عند الله و كل شخص و نصيبو و يجب الإجتهاد في العمل لأن الله قال إسعى يا عبدي و أنا أسعى معاك

emin14
01-30-2017, 23:11
مشكور اخي الكريم على الموضوع و على الرأي و على المعلومات القيمة التي تقدمت بها و التي أتمنى ان يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله، كام أتمنى ان نراك في المستقبل القريب تحقق الكثير إ نشاء الله، بالتوفيق لك

Rozeta
01-30-2017, 23:19
الفوركس محتاج مجهود وتعلم كثير حتى تسطتيع النجاح ولاتعتمد كثيرا على الحظ

ابوعلى
01-30-2017, 23:19
السلام عليكم ورحمه الله اخى الكريم مفيش حاجه اسمها حظ فى حاجه اسمها انك تتعلم وتتعب علشان تقدر يكون ليك اسلوب واستراتيجيه علشان تنجح خلاف كده انتا مش هتستمر خالص فى التداول ولا فى السوق

amine bajjou
01-30-2017, 23:21
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اخي الكريم لا احد قد ينكر ان الحظ موجود و يفعل فعلته في بعض الاحيان بامر من الله لكن اعتقد ان من جد وجد و من ررع حصد

MohamedMoamen
01-31-2017, 00:17
الحظ هو شيء موجود يا أخي الكريم وهو في رأيي موجود في سوق الفوركس
ولكن الفوركس ليس حظ فقط وإنما يجب الدراسة والتعلم من أجل تحقيق الربح

ahmed megahed
01-31-2017, 00:25
اخي الفاضل لا اعتقد ان هناك ما يسمى الحظ الذي في معناه العشوائية انما أؤمن بأن هناك نصيب وقدر
وهذا لا يتعارض مع الاخذ بالاسباب من التعلم والتدريب ولكن ممكن بعد ان تتعلم جيدا وتتدرب جيدا لا يكون من نصيبك الا ما كتب لك
وارجو التوفيق للجميع

فوريكسي
01-31-2017, 01:05
العمنل طبعا يحلب التوفيق والحظ غير موجود شكرا جزيلا لك أحي الكريم على الموضوع بارك الله فيك وبالتوفيق لك ان شاء الله ولجميع أعضاء المنتدى تقبل تحياتي والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

drahmedmagdy
01-31-2017, 03:36
بسم الله الرحمن الرحيم السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اللهم صلى على محمد صلى الله عليه وسلم
بارك الله فيك اخي على توضيح هذه المعلومة انا ارى فيها ان قليل لان كل شيئ تحليلات فنية واساسية وتحليلات زمنية يجب ان تتعلم جيدا وتدخل هذا العالم اذ اعتمدت على الحظ ستخسر الكثير الفوركس عايز متابعة يعنى فكرة بسيطة عن سوق العملات ممكن تكون مفيدة كتير جداً ولو ان نسبة الحظ موجودة ,بسدى بقى للناس الموعودة هههههههه

وفقك الله

hams
01-31-2017, 03:38
الخظ في الفوركس قليل لان كل شيئ تحليلات فنية واساسية وتحليلات زمنية يجب ان تتعلم جيدا وتدخل هذا العالم اذ اعتمدت على الحظ ستخسر الكثير يعني بيدخل الصفقه وبيتمني ان السوق يمشي في اتجاه صفقته دي يعتبر مقامر مش متداول

محمدفؤاد
01-31-2017, 05:20
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخى الغالى الفوركس عايز متابعة يعنى فكرة بسيطة
عن سوق العملات ممكن تكون مفيدة كتير جداً ولو ان نسبة الحظ موجودة

bakup28
01-31-2017, 07:30
الفوركس عايز متابعة يعنى فكرة بسيطة عن سوق العملات
ممكن تكون مفيدة كتير جداً ولو ان نسبة الحظ موجودة
بسدى بقى للناس الموعودة

zakariacr07
02-19-2017, 15:12

أوافقك الرأي أخي لكن يجب الإعتماد على العمل و الجهد و إذا كان وقف معنا الحظ فهذا يعتبر شيء إيجابي

ashmawey
02-25-2017, 17:05
بسم الله الرحمن الرحيم
اخي الكريم , لابد بالاخذ بالاستراتيجيات و الدراسة الكافية لمجال الفوركس , و ستجد المحصلة النهائية مليئة بالحظوظ
مع خالص الاحترام و التقدير

romioromio
02-25-2017, 17:09
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اعتقد يا اخي المحترم ان العمل والحظ كلاهما موجود في سوق العملات الفوركس والحظ ياتي في بعض النقاط يعني مثلا السعر جه قبل الستوب بنقطه وكمل باتجاهم وخكذا

Mo7a
02-25-2017, 17:09
السلام عليكم ورحمه الله وبركاتة
انا اعتقد ان العمل ثم العمل ثم الاجتهاد في العمل هو اساس النجاح ومن يعتمد على الحظ فقط لن يحقق اي شيء لنها ستكون مثل القمار
واتمني التوفيق للجميع

Samira shabban
02-25-2017, 19:09
لا يوجد حظ فى الفوركس ولكن يوجد دراسه وعمل واجتهاد
حتى ان اتاك الحظ مره واحده فلن ياتى فى كل مره لذذلك اعتمد على نفسك واتعلم الفوركس وابدء
بدايه صحيحه ....

ragab012
02-25-2017, 19:31
جزاك الله اخى على طرحك هذا الموضوع
وننتظر منك المزيد والمزيد
ونتمنى التوفيق للجميع ان شاء الله

جمال صادق
02-25-2017, 19:56
هناك الكثير من الامور التى من الممكن ان نستخدمها للعمل فى سوق الفوركس منها ان نلتزم بمبادىء التداول على الكثير من اوقات التداول السريع بعيدا عن اعتامد الحظ

Zinou0008
02-25-2017, 19:58
السـلام عليكـم ورحـمــة الله تعالى وبركاته
كثيراً ما نسمع البعض يردد أن الحظ وقف مع فلان، أو بأن الحظ ابتسم لفلان
بالتوفيق للجميع

Saeed EL Sayed
02-25-2017, 20:06
الحظ من وجهة نظري هو توفيق من عند ربنا لكن مينفعش حد يعتمد علي الحظ فقط لازم يكون في خبره في المجال لان الحظ مش هيخدمك دايما لكن الخبره هي الي هتربحك دايما

MOHAMED SAID ELSAYED
02-25-2017, 20:46
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على اشرف المرسلين......انا لا اعتمد على الحظ لانه حرام يعتبر نوع من انواع الربا وذلك حرااااااام

asmaamagdy
02-25-2017, 21:38
السلام عاليكم ورحمة الله وبركاته نرجو من الله حسن التوفيق
لا علاقة يا اخى بين الحظ والعمل لان لا يوجد شئ اسمه حظ لكن يوجد ما يسمى العمل بجهد ومثابرة

nour3iny
02-26-2017, 01:29
السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته
اهم شئ الاجتهاد والعمل اما الحظ فهذا يكون توفيق من الله فلا حظ دون عمل ولكل مجتهد نصيب مما اجتهد

stethoscope
02-26-2017, 01:38
هو الحظ هنا نسمية رزق فى حد له رزق فى المجال ده وحد ملوش علشان كده تلاقى ناس موفقة جدا وناس مش موفقة بس العمل لابد ان يحصل فالحالتين لان التداول مش هيتعمل لوحده للناس اللى بتكسب

nasro benz
02-26-2017, 02:23
السلام اخي لا يوجد حظ يوجد العمل فقط والعمل يجلب النقود والمال يجب ان تعرف مامعنى الحظ لانه قليلا ما تتحصل عليه عكس العمل
وفقك الله

waliedkamel
02-26-2017, 12:48
انهض يا صديقى .. حقق ما تريد
حارب لتحقيق الهدف .. لن ينفعك غيرك
الصبر والجهد والمثابرة مفتاح الفرج والنجاح
أعتمد على الله بدلا من التواكل والتفكير فى الحظ

lbebulk
02-26-2017, 13:23
مشكةر العضو الكريم سلطان على هذه المشاركة
الطيبة منك
وأستمر فى طرح المزيد من المشاركات ليستفاد منها أعضاء المنتدى الكرام
تقبل مرورى

abdelrazek elshafaay
02-26-2017, 17:09
السلام عليكم اخي الكريم لاحظ ان الشغل فى المنتدى لا يعتمد على الحظ وانما

mid0killer
02-26-2017, 17:24
والله انا اقتنع ابدا بوجود حظ لان التوفيق من الله عز وجل فقط وليس بشئ اخر وايضا الاجتهاد يولد التوفيق بامر الله فا انت اجتهد وبامر الله هتلاقي وبالتوفيق

hoodhood700
02-26-2017, 17:32
نعم صديقي كلامك واضح جدا والموضوع مفهوم ومختصر مفيد فكلنا يجب ان يؤمن حقيقة بعامل الحظ ولا يجب ان ننكره ولكن بالمقابل لا يجب ان نعتمد عليه كليا في تداولاتنا في سوق الفوركس فهناك اسباب وامكانيات اخرى نستعين بها مثل التحليل الفني ومراعاة اتجاه الترند على الاقل

MOHAMED SAID ELSAYED
02-26-2017, 18:32
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على اشرف المرسلين......انا لا اعتمد على الحظ لانه حرام بل اعتمد على العمل لان لكل مجتاد نصيب

magic777
02-26-2017, 21:09
هو مفيش اوجه اختيار هنا اخي لان ده تجاره انت مش منتظر حظوظ فيه اصلا انت لما تتعلم كويس المجال ده في حد ذاته هيجذب ليك
الفرص الجيده علشان هتقدر تطلعها

بدر اشطيبي
02-26-2017, 21:38
الحظ نحن من نؤمن به و هحن من نصنعه فما قيمة الحظ اذا لم تكن
لديك استراتيجية و ادارة صارمة لراس المال الحظ يكمل مجهودنا

zakija
05-29-2017, 12:51
شكرا لك أخي الكريم على هذا الموضوع
الرائع والمفيد و شكرا لك على هذا الشرح السهل والجميل
بارك الله فيك وجزك الله خيرا
تقبل تحياتي

sob81
05-29-2017, 13:13
الاثنين معا لهما دور كبير فى الوصول الى الهدف اولا يجب الاجتهاد فى العمل وةاختيار الادوات التى تساعدك على اتخاذ القرار الصحيح
وايضا ياتى الحظ معك يكون جيد

mostafa ilsawi
05-29-2017, 14:33
باسم الله الرحمن الرحيم
الاخ الكريم بعد السلام عتيكم ورحمه الله زبركاته لا مجال للمقارنه بين الحظ و العمل ولا يوجد حظ في الفوركس اطلاقا و انما هو عمل دراسه وتدريب
تقبل تحياتي

KARIM2017
05-29-2017, 15:18
تحيه طيبه وبعد
تحياتي لك اخي الفال علي مجهودك لمبذول ونتمني دائما مشاركات فعاله ذات
اهميه كبيره لنا ولكل الاعضاء الافاضل

Nadjiboo
05-29-2017, 15:38
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم و رحمة الله تعالى وبركاته و الصلاة و السلام على أشرف الأنبياء والمرسلين
بارك الله فيك على المشاركة القيمة
أردت فقط أن أقول لك إصنع حظك بنفسك .. ^^
تقبل مروري

fouadar
05-29-2017, 15:55
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته كل عام وانتم بخير اخوانى اعضاء منتدى فوركس
انت من ياتي بالحظ يا اخي ودلك بالتعلم والعمل والمثابرة
تقبل مروري جزاك الله خير

مصطفي السيد
05-29-2017, 15:58
الذي اعرفه اننا في حياتنا واعمالنا نجتهد قدر المستطاع
ثم نترك النتائج علي الله والحظ هو قدر مكتوب علينا خيره وشره

magic777
05-29-2017, 16:13
الحظ اخي بيكون اقوى مع التعلم والخبره لان بالخبره انت هيكون عندك القدره الاكبر هنا في استخراج الصفقات
القويه من الشارت وبكده تكسب

KARIM2017
05-29-2017, 16:28
تحيه طيبه وبعد
اهم عامل هو التعلم الجيد الذي يفيدنا ومن ثم ادرااره راس مال صارمه
هذه هي العوامل التي تفيد اي متداول

mostafa1995
06-05-2017, 00:51
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ............. اخي الحظ من الله طبعا
والفوركس طبعا لازم تتعلمله مش مسألة حظ
يعني مثلهه مثل اي امتحان اضرب لك مثال لتفهم قصدي
انا رايح امتحان جامعة وقرأتش يبقى اخبص بالامتحان واسقط واقول حظ
لا التعلم ثم التعلم والتوفيق على الله

hussein1985
06-05-2017, 00:58
للاسف مهما كان الحظ حليفك لن يكون لفترة كبيرة حيث انه لابد من ان لا يحالفك الحظ فى بعض
الاوقات لكن العمل الدؤوب يؤدى بك الى النجاح المستمر حتى لو خسرت لكن لن تستمر الخسارة وتعود للنجاح

Marina101
06-12-2017, 17:18
معلومات غاية في الاهمية حيث استفدت من بعض الاشياء التي لم اكن اعرفها من قبل وكذلك اطلعت على بعض ردود الاعضاء وكانت هي مفيدة كذلك وانصح الجميع بالتعلم وعدم المغامرة

m7med
06-12-2017, 17:21
((السلام عليكم و رحمة الله و بركاته ))
انا لا اعتقد يا اخي الكريم بانه يوجد للحظ اي مكان في الفوركس و في نهاية هذا الموضوع الرائع اتمني من الله ان تكون في تمام الصحة والعافية وايضا اتمني من الله ان يرزقنا من هذا المجال الرائع

amanygamal
06-12-2017, 21:09
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخي العزيز
ان الفوركس لا يحتاج الي الحظ من وجهه نظري ولكنه يحتاج الي جهد ومثابره قويه للاستمرار فيه وللمتابعه والربح ولذلك علينا العمل بجهد اكبر

hooda
06-22-2017, 18:56
الحظ هو الشيء الذي يعطى من الله.* في الدين علينا أن نؤمن في الحظ. ولكن مهنيا يجب علينا ان نصنع حظنا من خلال العمل الشاق الذي نقوم به والمعرفة في الحياة الحقيقية. تقبل مروري

abo.tali.wtalin
06-26-2017, 22:00
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
انا لا انصح الناس بضربة الحظ والمقامرة فى مجال الفوركس
وبرجاء تقبل مرورى

amir anwar
06-27-2017, 00:29
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته... فعلآ انت اجتهد و حاول تغير من نفسك هتغير مستقبلك إلي الاحسن و حظك كمان وربنا هيساعدك ان شاء الله طالما انت بتسعي

اسلام مجدي عباس
06-27-2017, 00:32
السلام عليكم ورحمت الله وبركاته الحظ بالعمل والعمل بالحظ يعني اكيد طول ما انا بجتهد وبشتغل
اكيد لازم يكون الحظ حليفي بكل تأكيد واكون اكتر نجاحا وحظا مع بعض

yousif200
06-27-2017, 00:45
السلام عليكم ورحمه الله اخي لقد ذكرت موضوع ان الحظ يمكن
ويجب علينا ان نؤمن بية في الدين وهذا الكلام غير صحيح
تماما بل هو اسمة القدر وليس الحظ

haitham salama
06-27-2017, 01:13
بالفعل أخى الكريم لان الحظ لا يتوافق مع من لا يجتهد ، كلما أجتهد كان الحظ فى صالحك وسوف تتحق لك ما تريد ، ولكن لابد من وضع خطة محكمة والتعلم الجيد للتحليل الفنى والأساسى وإدارة رأس المال.

ahmadelprins
06-27-2017, 01:30
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته وتقبل مروري اخي الكريم وشكرا على مجهود كم الرائع وبعد مفيش حاجه اسمها حظ بمعني ضربات عشوائيا ولكن فيه نصيب واظن أن العمل هومفتاح النجاح دائما ولكل مجتهد نصيب

adamo92
06-27-2017, 01:36
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته مساءكم سعيد لجميع الأعضاء
مشكور أخي الفاضل على هذه النصائح أتمنى الإستفادة منها
تقبلو مروري ليلكم سعيد

2017wydadi
06-27-2017, 01:46
سم الله الرحمن الرحيم الشغل فى المنتدى لا يعتمد على الحظ وانما

yousseff
06-27-2017, 02:39
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخر حبيب الحب في هذا المجال لا يلعب دورا كبيرا لان هذا المجال يحتاج الى تعلم جيدا ثم العمل بعد ذلك لكن من يعمل بالحظ سيخسر عاجلا ام اجلا

ahmedmca
06-28-2017, 22:52
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته بسم الله الرحمان الرحيم أما بعد أخي الفاضل لا يوجد الحض في الفوركس يا اخي لو كان حض لكانت كل الناس رابحة

mrcatalonia
06-28-2017, 23:05
الفوركس مش شغلانه حظ خالص اللي بيدخل الفوركس ده واعتمادي الكلي علي الحظ يعني بيدخل الصفقه وبيتمني ان السوق يمشي في اتجاه صفقته دي يعتبر مقامر مش متداول المتداول الصح هي اللي بصنع حظه بايده صمم استراتيجية تداولك قبل التداول لكى تتخلص من نزغات العواطف. قرر نقاط دخولك و خروجك و أهدافك. لا تدع قراراتك تخضع إلا لتغيرات طفيفة أثناء ساعات التداول...........

A.mustafa
06-29-2017, 01:29
بارك الله فيك اخي على هذه المعلومات القيمة التي تعود بالفائدة على جميع اعضاء المنتدى
ولا بد لنا ان نؤمن بالحظ والخسارة في اي شيئ سواء على ارض الواقع او على الانترنت في التداول
تقبل مرووورى,,,

Gehad Anwar
04-03-2018, 15:25
في اي مجال الحظ ليه نسبته طبعا في انتهاز الفرص ولكن العمل المستمر باجتهاد له جزاءه ايضا
ومن شأنه تقليل الاخطاء والاخطار
فلذلك اعمل على نفسك في اكتساب الخبرة والمعرفة

manotripleewry
04-03-2018, 17:36
بالطبه يوجد حظ بنسبه كبيره لكن لا يجب الاعتماد عليه
يجب ان نعمل ونفهم جيدا ونضع استراتيجيتنا الخاصه الدقيقه
ونفكر كيف ندير راس المال وندير الصفقات والعمل وكل هذا يعتمد على العمل لا الحظ

amine saddiki
04-03-2018, 17:52
اخي الفاضل نعم لا يجب ان تعترف بالحض لكن العمل في الفوركس هو صمم استراتيجية تداولك قبل التداول لكى تتخلص من نزغات العواطف. قرر نقاط دخولك و خروجك و أهدافك

forexman11
04-16-2018, 19:41
بخصوص موضوع الحظ في العمل في سوق الفوركس لا يمكن العمل باستخدام الخظ بطريقه مستمره لان الحظ من الممكن ان يجعل التربه بعد الصفقات ولكن العمل المستمر هو الذي يجعلك تستمر في الارباح والبعد عن الخسائر