PDA

View Full Version : التحليل الفني Technical Analysis

Elias Geox
03-30-2016, 01:34
باسم الله الرحمن الرحيم أحبائي أعضاء منتدى فوركس العرب, أرجوا أن تكونوا في تمام الصحة و العافية

التحليل الفني Technical Analysis
التحليل الفني هو دراسة حركة الأسعار باستخدام الرسوم البيانية وذلك بهدف توقع اتجاه حركة السوق المستقبلية، استنادًا على مبدأ رئيسي وهو أن جميع الأحداث التي تقع وتؤثر في حركة السوق تظهر جميعها خلال حركة السعر على الرسم البياني.

:accute::))

تقبلوا مروري ,أراكم في موضوع أخر والسلام عليكم و رحمة الله وبركاته

snnaky
02-22-2017, 15:05
مشكلة بعض الناس انها عايزة تكسب بونص وخلاص من اى حتة حتى ولو بأى كلام تافهة مش مهم تقديم معلومة مفيدة المهم تحصل على البونص مش مهم موضوعك منقول او منسوخ او حتى متكرر ومعاد 100 مرة مش مهم المهم انك تاخد بونص
مش عارف النموزج دة بيكمل ازاى فى المنتدى اللى المفروض قائم على اتاحة المعلومة الصحيحة المفيدة والتعاون بين الأعضاء

بدر اشطيبي
02-22-2017, 15:07
التحليل الفني هو سلاح المتداول و التحليل الفني الكلاسيكي هو
سلاح المتداول الذي يتوخى البساطة في اشتغاله و في طريقة استراتيجيته

tamermosa
02-22-2017, 15:39
انا حقيقة بفضل التحليل الفني علشان اعرف الاتجاه العام ( الترند) للسوق . علشان لو عرفت الترند العام للسوق حتقدر تمشي معاه و تكسب مكاسب كويسه ان شاء الله

alalbet
04-21-2017, 23:44
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
التحليل الفنى دا عصب النجاح فى الفوركس
واعتقد ان اكثر واحسن واحد اتكلم فى الموضوع دا هو جون يرفى
ولازم اى حد عايز يشتغل فى الفوركس يهتم بالموضوع دا

oroba
04-22-2017, 00:40
التحليل الفنى هو الرسم على الشارت.. فأنت من خلال التحليل الفنى تضع المؤشرات الخاصة باستراتيجيات سواء مؤشرات اتجاه أو تشبه أو مؤشرات لقياس حجم البائعين والمشترين.. بالإضافة إلى الترندات التى يسير عليها السعر.. وكذلك الدعوم والمقاومات التى احترمها الزوج فى الماضى.. والتى فى الغالب سيحترمها السعر فى المستقبل... وبناء على كل هذه الأدوات تتوقع حركة السعر فى المستقبل.

khaled212
04-22-2017, 10:37
السلام عليكم ورحمه الله وبركاتة
مشكور علي ما تقدمة من شرح ل التحليل الفني شرح جميل وننتظر منك المزيد من الشروحات التي تساعد علي فهم الفوركس .
وبالتوفيق للجميع ...........
تقبل مروري ...........

ANESS
04-27-2017, 17:20
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
شكرا لك أخي الكريم على هذا الطرح المفيد ، شرح روعة في القمة للتحليل الفني، ربنا يعطيك العافية و يبارك فيك
تقبل تحياتي