PDA

View Full Version : الموضوع ده لكل مبتدا وانا اولهم في المتدي وياريت الخبراء يهتموا بالموضوع ده جدا جدا

HaMaDa99
03-31-2016, 15:19
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
ياريت ياريت من كل الخبراء و الناس الكبيره لهيا بقالها مده في شغل التداول في فوركس وما عنده من خبرات رائعه واكيده يقدر يفيدنا في الموضوع ده هنا ومش انا بس والله شوف كام واحد هيتابع الموضوع ده وقد ايه مهتمين به انه يعلمنا ازاي نتداول ع الفوركس من التحليلات والشغل لانت بتستخدموه علشان تكسبوا وتوقعاتكم ازاي نقدر نكتب الموضوع ده ...
هنستفاد من شرحكم ومتابعتكم لينا ومساعدتكم لكي نكون من احسن المتداولون العرب بثقه عاليه .
انا منتظر ردودكم يا عظماء وشكررا ...

korabikayoussef
04-02-2016, 00:27
السلام ورحمة الله
اول أخي لو سمحت أكتب باللغة العربية في عرب من دول أخري مثال أنا من المغرب لم أفم ماقلته بشكل كلي
ثانيا وحسب ما فهمت من موضوعك أنك تريد أن تفهم كيف يتداول الخبراء من خلال التحليل
أنصحك بالذهب الى منتدى Trading Universities رابطه : http://forex-masr.com/forumdisplay.php?12-Trading-Universities
هنا ستجد بعض الدروس التي تعتمد عليها كأساسية في حياتك الفوركسية وبعدها طور مهارتك من خلال البحث في اليوتوب وقوقل
موفق أخي

latraaa
04-02-2016, 15:11
مشكور اخي الكريم على الموضوع و على الراي و على المعلومات القيمة التي تقدمت بها و التي أتمنى ان يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله، كام اتمنى أن نراك تحقق الكثير إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إن اش ءالله

neversi5
04-05-2016, 19:58
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هوالمشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

فوزي
04-07-2016, 13:17
بسم اللة الرحمن الرحيم اخى الكريم انت تسال وتقول الموضوع ده لكل مبتدا وانا اولهم في المتدي وياريت
الخبراء يهتموا بالموضوع ده جدا جدا احى الكريم ان موضوع تداول الفوركس امر ليس بالسهل مجتاج
منك بعض الوقت والتدريب انصحك احى ان تتعلم من برامج التعليم الفنى وشكرا

yousse
04-07-2016, 14:25
أخي من أجلاً تتعلم التدول عليك أن تبحت بنفسك هنك الكتيرمن الدروس التي يمكن أن تتعلم منها لن يعلمك أحد إنلم تتعلم بنفسك هدا ما سأقوله لك أخي وشكرا

hamed mohamed
04-07-2016, 16:06
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
مشكور اخي الكريم على الموضوع و على الطرح
و على الراي و على المعلومات
القيمة التي تقدمت بها و التي أتمنى.... ان يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله، ***
كما أتمنى ان نراك تحقق الكثير إن شاء الله، بالتوفيق لك.***

Slimane.80
04-07-2016, 16:27
بسم الله الرحمان الرحيم
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
مشكور اخي على الموضوع المميز و المعلومات القيمة.
دمت طيبا.:bravo::bravo:

ehssas
04-07-2016, 16:36
مشكور اخى على هذه الفكرة الرائعة
وياريت تنفذ عن طريق شروحات بالفديو للاستقادة
وبخاصة للاغضاء المبتدجئين فى مجال الفوركس

doaa sary
04-07-2016, 17:53
موضوع هام جدا
وفكرة رائعه
واى سؤال تحت امركم
انا بحلل فنى واساسى
وخبرة 3سنين
بالتوفيق والارباح لينيا جميعا

الماجيك
04-07-2016, 18:45
بسم الله الرحمن الرحيم اشكرك اخى الكريم جدا جدا على المعلومات القيمة المفيدة لا انى مبتدا واستفدت كثيرا منكم وشكرا

مبتدئ و لكن...
04-07-2016, 19:00
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة اخى الغالى لك منى خالص التهانى والشكر على هذا الموضوع المفيد والرائع ولابد من عمل الاستراتيجيات الهامةوالتى تعمل على الربح وان استثمار الاموال لابد لة من استراتيجيات للمكسب
والسلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة

مينا ناجى سليمان
04-07-2016, 21:21
بسم الله الرحمن الرحيم اخى الفاضل
اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله وشكرا

abdelmadjid41
04-07-2016, 22:46
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم الفوركس صعب ولن تجد احد يفيدك عليك الاعتماد على نفسك احسن من الاعتماد على الاخرين

محمد مسعد
04-07-2016, 23:03
اشكرك اخي الكريم علي هذا الموضوع الرائع

الذي يفيد الجميع وننتظر منك المزيد ان شاء الله وافادني ايضا
(( ما يلفظ من قول إلا لديه رقيب عتيد ));):):):):)

اشرف البرنس
04-07-2016, 23:11
بسم الله الرحمن الرحيم السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم شكرا على موضوعك وانا عضو مبتدى
وارجو من الاخوه الاعضاء المحترفين ان يضعة الموضوع عين الاعتبار ولن يتركوه وارجو الرد والافادة وينصحونا ماذا نفعل وشكر

neverlit5
04-09-2016, 19:53
اخى العزيز انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصت الفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

belabied
04-09-2016, 20:47
انا بشكرك جزيل الشكر على مجهودك الجميل والمميز ونحن فى امس الحاجة لمثل هذه المواضيع المهمة
والمفيدة

latraaa
04-09-2016, 21:16
مشكو راخي الكريم على الموضوع و على الراي و على الطرح و على المعلومات القيمة الراقية التي تقدمت بها و التي أتمنى ان يستفيد منها اخوة الكرام إن اشء الله، كما أتمنى ان نراك من اللين يحققون الكثير إن شاء الله

yahia1
04-09-2016, 21:54

بارك الله فيك اخي على هدا الموضوع الجميل و ربي يجعلو في ميزان حسناتك

لله يهدينا و يهدي جميع المسلمين جزاك الله خيرا وبارك فيك

mohamedforex4
04-12-2016, 05:11
مشكور اخي الكريم على الموضوع و على الراي و على المعلومات القيمة التي تقدمت بها و التي أتمنى
ان يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله، كام اتمنى أن نراك تحقق الكثير إن شاء الله، بالتوفيق وشكرا :)

yansane
04-12-2016, 15:14
اول أخي لو سمحت أكتب باللغة العربية في عرب من دول أخري مثال أنا من المغرب لم أفم ماقلته بشكل كلي أخي من أجلاً تتعلم التدول عليك أن تبحت بنفسك هنك الكتيرمن الدروس التي يمكن أن تتعلم منها لن يعلمك أحد إنلم تتعلم بنفسك هدا ما سأقوله لك أخي وشكرا

belabied
04-12-2016, 15:48
انا بشكرك جزيل الشكر على مجهودك الجميل والمميز ونحن فى امس الحاجة لمثل هذه المواضيع المهمة
والمفيدة

Hazem hassan
04-12-2016, 16:20
بسم الله الرحمان الرحيم
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته على المعلومات القيمة التي تقدمت بها و التي أتمنى ان يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله، كام اتمنى أن نراك تحقق الكثير إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إن اش ءالله

neverlit5
04-13-2016, 13:37
اخى العزيز انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصت الفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

hossam123
04-15-2016, 01:17
لابد من عمل الاستراتيجيات الهامةوالتى تعمل على الربح وان استثمار الاموال لابد لة من استراتيجيات للمكسب

ismailagourdi
04-18-2016, 13:05
شرح اكثر من رائع وانا كنت فعلا بتلخبط فى موضوع الاوامر المعلقة ده لحد فترة قريبا ومكنتش باستخدمه مع انه مفيد بيخلى الواحد يقدر يحط الاوردر بتاعه فى مكان مناسب بدلا من الدخول من السعر الحالى وخلاص

aboubakr el ayach
04-18-2016, 13:55
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته. إذن أخي ركز على ما ساقوله في هذه المشاركة! أولا أخي الحبيب بالنسبة للفوركس فهو تجارة كغيرها من التجارات لكته يختلف عنها في طرق الربح، فالربح في التجارات الاخرى ينطلق من مبدأ ثابت وجامد ولا يعتمد لا على الحظ ولا على التوقع ولكنه يعتمد على مبدا الخبرة والإدارة الصالحة، أما الفوركس فهو يعتمد على طريقة توقعية اي أن نتائجه ليست يقينية وواقعية فهو توقع وحظ قائم على مبدا التحليل النسبي. ولهذا فطبيعة الفوركس تحتم عليك أن تدخل إليه دون أن يكون راس مالك من الاموال التي تحتاجها، قم بتعلم مبادئ الفوركس أولا يعني كيفية فتح الصفقات على المنصة وكذا تعلم كيفية فتح اي عملية كيفما كان وباي طريقة كانت، أي متى تفتح صفقة بيع ومتى تفتح صفقة شراء، فقط تعلم أولا هذه المسائل، وثانيا قم بتعلم متى يجب عليك فتح الصفقات ومتى لا يجب عليك فتحها ومتى يجب عليك فتح صفقة شراء مؤكدة ومتى لا يجب فتحها بطريقة سليمة وهذا ما نسميه بالتحليل والتحليل نوعان تحليل اساسي يقوم على صدور الاخبار والاعتماد على نتائجها في توقع اتجاه السوق وهناك تحليل فني يقوم على مبداين: مبدا التاريخ يعيد نفسه ومبدا الخوارزميات وكذا المؤشر والسعر وقواعد الحركة السعرية في الشارت. تحياتي والكثير يجب تعلمه مع الوقت

devowr
04-18-2016, 13:57

ahmed5
04-30-2016, 07:59

nan6jh1980
04-30-2016, 08:33
السلام ورحمة الله
اول أخي لو سمحت أكتب باللغة العربية في عرب من دول أخري مثال أنا من المغرب لم أفم ماقلته بشكل كلي
ثانيا وحسب ما فهمت من موضوعك أنك تريد أن تفهم كيف يتداول الخبراء من خلال التحليل
أنصحك بالذهب الى منتدى Trading Universities رابطه : http://forex-masr.com/forumdisplay.p...g-Universities
هنا ستجد بعض الدروس التي تعتمد عليها كأساسية في حياتك الفوركسية وبعدها طور مهارتك من خلال البحث في اليوتوب وقوقل
موفق أخي

dali riadh
04-30-2016, 08:57
سبحان الله وبحمده عدد خلقه ورضا نفسه وزنة عرشه ومداد كلماته . اللهم اغفر للمسلمين والمسلمات والمؤمنين والمؤمنات الاحياء منهم والاموات
موضوع رائع وجميل وننتظر المزيد .......

hosam1982
04-30-2016, 12:40
ياريت ياريت من كل الخبراء و الناس الكبيره لهيا بقالها مده في شغل التداول في فوركس وما عنده من خبرات رائعه واكيده يقدر يفيدنا في الموضوع ده هنا ومش انا بس والله شوف كام واحد هيتابع الموضوع ده وقد ايه مهتمين به انه يعلمنا ازاي نتداول ع الفوركس من التحليلات والشغل لانت بتستخدموه علشان تكسبوا وتوقعاتكم ازاي نقدر نكتب الموضوع ده ...
هنستفاد من شرحكم ومتابعتكم لينا ومساعدتكم لكي نكون من احسن المتداولون العرب بثقه عاليه .
انا منتظر ردودكم يا عظماء وشكررا ...

السلام عليكم
لو احتجت اي مساعدة ياغالي انا حااضر اي سؤال او استفسار انا تحت امرك . بالنسبة لي انا في المجال من 2007 وجربت كل الاستراتيجيات اللي تتخيلها وللي لا تتخيلها بصراحة لا يوجد حل غير ادارة رأس المال

dali riadh
04-30-2016, 13:49
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته :)
شكرا لك اخي على هذه المعلومة المفيدة
المميزونصائح قيمة استفدت منها كثيرا لا تبخل علينا أخي بمثل هذه المواضيع وفي انتظار المزيد من مواضيعك الممتازة لك جزيل الشكر وبالتوفيق للجميع إن شاء الله:)

hussein.nu
04-30-2016, 13:51
بسم الله الرحمن الرحيم
شكرا جزيلا على هذه المؤشرات و المعلومات و النصائح المفيدة و القيمة
ة تحياتي لكم اخوتي الاعزاء

mohamed elsayid
04-30-2016, 23:02
السلام عليكم اخى الكريم
مشكور على هذا الموضوع المفيد استمر اخى
و اتمنى ان نرى اخرى لك
و بالتوفيق اخى الكريم استمر الله معك ويوفقك:ok:

ynwa1892
04-30-2016, 23:06
السلام اخي للاسف من يصل مراده ويصبح يربح من السوق ينسى اخوانه التي تتخبط في الخسارات ارجو من الجميع التعاون كتف لكتف لنتغلب عن هذا السوق
وفقك الله

samieh
05-01-2016, 03:35
صعب يا اخى الواحد يضع لك خبرة اربع سنوات فى عدة مشاركات لان الواحد كل يوم بيتعلم جديد فلو شرحت هتاج اكتب صفحات كثيرة جدا
لو انت فيه جزئية معينة انت مش فاهمها انا ممكن اشرحهالك باستفاضة وهقدر اوصلك المعلومة بشكل سهل وبسيط

Abughali
05-01-2016, 04:48
وبالتوفيق للجميع إنشاء الله

jaouad ouaiss
05-01-2016, 05:06
اقتراح مدهش نتمنى لو يكون قسم مختص في المنتدى تطرح فيه الخبرات الخاصة بالمتاجريم العرب وعن استراتيجيتهم التي اتبعوها حتى حققوا بها ارباح جيدة لكي نستفيك منهم

ahmed5
05-01-2016, 05:48
مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هوالمشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

KALOUCHE
07-15-2016, 20:18
بسم الله الرحمان الرحيم
ل أخي لو سمحت أكتب باللغة العربية في عرب من دول أخري مثال أنا من المغرب لم أفم ماقلته بشكل كلي

liverpool FC
07-15-2016, 21:09
موضوع رائع و جميل حول لكل مبتدا وانا اولهم في المتدي وياريت الخبراء يهتموا بالموضوع كل الشكر و التقدير لك اخي للطرحك هكذا مواضيع

Forex-eg
03-27-2017, 21:15
اخى قبل ان تسئل اى حد متى ربح او ماذا علييك ان تبداء فى التعلم عن السوق وغيره والتعلم عن التداولات والبورصات وسوق العملات والاستيراد والتصدير والاسهم مشكور على المقالة

فهمى لاشين
03-29-2017, 13:18
تحياتى للعزيز
ارجو ان تهتم حضرتك بان يكون لك مصادر معلوماتك الجاهزة تحت امرك
وذلك بالدخول الى القسم التعليمى فى المنتدى وسوف تجد ماتطلب دائما

مروه عصر
03-29-2017, 13:35
السلام عليكم
شكرا لك على هذا الموضوع المهم والمفيد يجب على الاعضاء الذين لديهم خبرات كبيره فى هذا المجال حتى نتمكن من تحقيق الارباح التى نسعى اليها من خلال العمل بالفوركس..

Mr Fathy
03-29-2017, 13:38
بسم الله الرحمن الرحيم شكرا يا زعيم على موضوعك المهم ده وشكرا لجميع الاعضاء على ردودهم النافعة الصراحة انا دخلت انا كمان على قسم التريدنج ينفرستى عشان استفيد منه شكرا لكم جميعا

Lante
03-29-2017, 13:46
أخي من أجلاً تتعلم التدول عليك أن تبحت بنفسك هنك الكتيرمن الدروس التي يمكن أن تتعلم منها لن يعلمك أحد إنلم تتعلم بنفسك هدا ما سأقوله لك أخي وشكرا

adamarwan
03-29-2017, 14:21
فى المنتدى اخى الغالى ممكن ان تجد كل الامور التى تريد
ان تبداء بها ما عليك الى ن تبحت وان تفتش
على المواضيع التى دات اهمة فى هدا المجال وان تتمر
عليها
وحظ موفق

drahmedmagdy2
03-29-2017, 15:44
بسم الله الرحمن الرحيم وبه نستعين وعلى الله فاليتوكل المتوكلون
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اللهم صلى على محمد صلى الله عليه وسلم
مشكور اخي الكريم على هذا الطرح الارئع وارى ان طبعا من أجلاً تتعلم التدول عليك أن تبحت بنفسك هنك الكتيرمن الدروس التي يمكن أن تتعلم منها لن يعلمك أحد إنلم تتعلم بنفسك هدا ما سأقوله لك أخي وشكرا وياريت تنفذ عن طريق شروحات بالفديو للاستقادة
وبخاصة للاغضاء المبتدجئين فى مجال الفوركس وتقبل مرورى وبارك الله فيك وبالتوفيق لك ولكل اعضاء منتدانا الكريم الاكثر من رائع .... تحياتى

latraaa
03-29-2017, 16:44
مشكور اخي الكريم على الموضوع و على الراي و على الطرح العالي القيم و على المعلومات التي تقدمت بها و ارى انه لابد من العمل على التعلم أولا لكي نصل إلى ما نريد إ نشاء الله من نتائج راقية و قيمة إن شاء الله، مشكور أخي الكريم و بالتفويق لك و للجميع إ نشاء الله

abdeu2016
03-30-2017, 00:15
الســـــــــــــلام علـــــيــــــــكم و رحمــــــــة الله تعـــالى و بـــركــاته

شكرا جزيلا أخي الكريم أنار الله دربك على المعلومات القيمة مــــوضــــوع رائــــــع و قـــــيــــم مـــــشـــــكــــــور والله المستعان وربنا يكرم الجميع ان شاء الله تقبل مروري

zeze2017
03-30-2017, 00:16
https://www.youtube.com/watch?v=BVavEKPpL1E

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته -------------------------------فرص الاسواق اليومية مع وليد الحلو - 29 مارس 2017

alonsoo
04-04-2017, 07:37
لابد من التعاون فعلا اخى الفاضل للوصول الى افضل الطرق للربح من السوق وعلى فكرة ما شاء الله الاعضاء هنا متعاونين جدا بصراحة

sinaa
04-09-2017, 19:38
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هوالمشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

amirak
04-14-2017, 02:10
الســــــلام علــيــكم و رحمــة الله تعـالى و بــركـاته
أخي في الله زميلي في المنتدى بــارك الله فيك مني اليك كلمة حب و تقدير وتحية و وفاء واخلاص تحية ملئها كل معاني الاخوة والصداقه تحية من القلب الى القلب شكرا من كل قلبي
في انتظـار المـزيد من التألق و الابـداع في مــوضــــوعـــــاتـــك الهــــامـة

kalimiro0
04-18-2017, 19:52
تحياتى للعزيز
ارجو ان تهتم حضرتك بان يكون لك مصادر معلوماتك الجاهزة تحت امرك
وذلك بالدخول الى القسم التعليمى فى المنتدى وسوف تجد ماتطلب دائما

ebn masr
04-18-2017, 20:26
انا بما انى بعتبر نفسي لسه بتعلم ولسه بحاول اتعلم اكتر واكتر واعرف دائما الكثير وانا مثلكم تماما احب دائما اتعلم زيكم ومشكورين

tazi larbi
04-18-2017, 22:16
السلام عليكم اخي انا احلل بالاخبار ثم انتقل الى المنصة واعمل بستوك ستيك والفيبو ناتشي العمل بهما رائع ومتكامل واي سؤال انا تحت الامر اتمنى لكم النجاح والله الموفق

nour3iny
04-18-2017, 22:20
السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته
موضوع جميل لكن اخى الكثير من الاعضاء ليس لديهم الوقت الكافى للشرح واعتقد ان يوجد شروحات كثيره بالمنتدى تقبل مرورى

BAHI2800
04-18-2017, 22:28
خبير فوركس مصر Array
الصورة الرمزية latraaa

Accumulated bonus
4078.05 USD
شكراً
0

من وجهة رأيي المنتدى قيم و الحمد لله و لكن ارى أن الفلتر الدي تم وضعه من أجل الردود لا يخدم الكثير من المخلصين في المنتدى، نتمنى القيام بالرفع من قيمة الرد ب 5 سنت على الأقل فيصبح 15 سنت للرد، و أيضا أتمنى أن يتم فلترة المنتدى من المواضيع التي لا قيمة لها، كما أتمنى أن يتم مراجعة المواضيع قبل طرحها في المنتدى،لأنه بصراحة هناك العديد من المواضيع لا ترقى لأن تكون موضوع معتمد

abo.tali.wtalin
04-21-2017, 21:18
بسم الله الرحمن الرحيم
فعلا اخى المفروض محدش يبخل على حد بمعلومة وللله الموفق المستعان للجميع
وبرجاء تقبل مرورى على مواضيعك

elmister
04-24-2017, 10:55
اخي الحبيب انصحك يا اخي ان تقوم بزيارة المنتدي التعليمي ومشاهدة العديد من الفديوهات حول التداول وكذلك انصحك بمتابعة كبار المتداولين في هذا لامجال والاخذ بنصاءحهم الجيده ... تقبل مروري

Samira shabban
04-24-2017, 17:37
طبعا اخى الكريم من البدايه انا انصحك بالتدريب على الحساب
التجريبى لانه فرصه كبيره لاى متداول مبتدا لكى يتعرف على طريقه التداول ..

zakariacr07
04-24-2017, 20:08
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته

أخي الكريم يجب عليك الإجتهاد و أنصحك بالفيديوهات الموجودة على اليوتيوب لأنها أسهل في الإستيعاب

michael1
04-24-2017, 20:14
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
صديقى الغالى انا اعتقد ان لكل شخص
استراتجية مختلفة فى التداول على الفوركس مع الوقت يكتسبها طبعا

Mony Ezzat
04-24-2017, 20:22
بسم الله الرحمن الرحيم
حضرتك انا بضم صوتي لصوتك وياريت فعلا يبقى في موضوغ يقدمه اكتر واحد خبره في المنتدى عشان نستفيد

skylol
04-24-2017, 21:09
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

اخي الغالي اعتقد انه في القسم التعليمي يوجد شروحات عن كل شيء يختص بسوق الفوركس من البداية الى الحتراف اتمنى التوفيق للجميع

capoeira
04-24-2017, 21:14
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته يجب الاعتماد على النفس فى تعلم التحليل الفنى من اجل ان تفهم السوق جيدا
وتحلل السوق بنجاح ولكى تتعلم التحليل الفنى يجب ان تقرأ الكتب الاجنبية التى تتناول التحليل الفنى ولا تعتمد
على اى شئ باللغة العربية

elmister
04-28-2017, 17:02
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الحبيب تحيه طيبه وبعد أخي من أجلاً تتعلم التدول عليك أن تبحت بنفسك هنك الكتيرمن الدروس التي يمكن أن تتعلم منها لن يعلمك أحد إنلم تتعلم بنفسك هدا ...تقبل مروري

mohamed97
04-28-2017, 19:26
انا لسه مبتدا وكنت عاوز اعرف ازاى اعرف المواقع النصابه من الصادقه
ولو فى مواقع صادقه ياريت حد يساعدنى
ولكم جزيل الشكر

Hamza El36
04-28-2017, 20:05
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.
أنصحك أخي بالتوجه للقسم التعليمي, هناك تستطيع الإستفادة من خلال المواضيع المطروحة هناك...
والله المعين..
وتقبل مروري..
تحياتي لك.

moha-star
04-28-2017, 20:13
*الســــــلام علــــــــــــيــــكم و رحمــــة الله تعالى وبركـــــــاتـــه*

اخي الكريم هناك استاراتيجيات كثيرة يشاركها معنا الاخوة دوي الخبرة في المنتدى و بالظبط في

قسم الخاص بالاستراتيجيات هناك ستد الكثير مما تعلمته انا شخصيا

abo.tali.wtalin
04-28-2017, 21:20
بسم الله الرحمن الرحيم
فعلا واجب عليهم ان يهتمو بالمبتداءين
ولاكن واجب علينا كمبتدءين اتا نعلم كيف نزور الاقسام التعليمية
والله الموفق المستعان
وبرجاء تقبل مرورة على موضوعك

yacine7
04-28-2017, 21:23
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته ومغفرته
لا يمكن شرح الموضوع كله في رد، ابحث عن كورسات في الانترنت وستجد الكثير

M0hsenalawady
04-28-2017, 21:27
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاته
اخي الكريم انصحك بزيارة القسم التعليمي بالمنتدى ودراسة الفيديوهات اللي في المنتدى والبداية على حساب تجريبي.تقبل مروري

khalidtrader
04-28-2017, 21:40
بسم الله الرحمن الرحيم
لسلام ورحمة الله
مشكور اخي على الموضوع المميز و المعلومات القيمة.وياريت تنفذ عن طريق شروحات بالفديو للاستقادة وخاصة للمبتذئين ..

capoeira
04-28-2017, 22:57
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ان التعلم عن طريق دراسة لتحليل الفنى هى افضل طريقة لكى تكون متداول ناجح
او دعنا نقول انها الطريقة الوحيدة لذلك يجب الاعتماد على المصادر الاجنبية فى التحليل الفنى و الممارسة المستمرة

hany osman
04-28-2017, 23:13
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة نشكرك اخى على الموضوع الى انا مش فاهم انت تقصد اية الصراحة فبرجاء اعادة كتابة ماتريدة لانى اعتقد ان الموضوع مهم تقبل تحياتى اخى الكريم

mohamed shams
04-28-2017, 23:31
السلام عليكم اخى الكريم
بالطبع يا اخى لا تنتظر من يرسل لك ليعلمك بل انت ابحث ودور
هتلاقى الكورسات العديده والمواضيع المفيده فى القسم التعليمى
بالتوفيق

Manoush
04-29-2017, 02:16
مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم

mahgoub
05-01-2017, 10:46
فكرتك جيده اخي ولكن الافضل هو متابعة الكورسات التعليمية بالمنتدي والموجودة بالقسم التعليمي فبها شروحات مستوفاه وخبرات للسابقين في هذا المجال

سليم الحمادي
05-01-2017, 11:05
السلام عليكم
وشكرا جزيلا على مشاركتك
صحيح لابد على كل مبتتدأ التعلم بشكل كبير
عشان يفهم السوق وتحركاتة
وبالتوفيق

peter2
05-01-2017, 11:07
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخواني الكرام المبتدئين في مجال الفوركس تحيه طيبه وبعد يمكنكم ان تبحثون على الشروحات المصوره على بعض المواقع التي تشرح كل شيء في مجال الفوركس

saibah
05-01-2017, 13:01
السلام عليكم
انا لسة جديد فى المنتدى ومبتدأ فى سوق الفوركس
والمجهود اللى انتم عاملينه مجهود رائع وقيم نتمنى الايتفادة
وشكرا

fayadansakr
05-01-2017, 13:33
السلام عليكم و رحمه الله تعالي و بركاته اخي الكريم
انا الاخر اضم صوتي الي صوتك يا صديقي العزيز فعلا لو حدث هذا يستطور الجميع

abo.tali.wtalin
05-02-2017, 02:53
بسم الله الرحمن الرحيم
ممكن على المبتداءين زيارة للاقسام التعليمية لزيادة الخبرة وللشروحات
والله الموفق المستعان
برجاء تقبل مرورى على موضوعك

waelmma
05-02-2017, 07:10
:)):)):)) تمام اخى الفاضل بارك الله فيك ومنتظرين منك المزيد من
التوضيحات ومزيد من المشاركات وربنا يرزقنا جميعا ان شاء الله

murad11
05-06-2017, 13:44
شرح اكثر من رائع وانا كنت فعلا بتلخبط فى موضوع الاوامر المعلقة ده لحد فترة قريبا ومكنتش باستخدمه مع انه مفيد بيخلى الواحد يقدر يحط الاوردر بتاعه فى مكان مناسب بدلا من الدخول من السعر الحالى وخلاص

fouadar
05-06-2017, 13:56
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته كل عام وانتم بخير اخواني
شكرا لك على هذا الموضوع الرائع اتمنى لك التوفيق
جزاك الله كل خير و تقبل مروري

number1
05-06-2017, 14:00
علشان تقدر تستفيد من الخبرات السابقه عليك باول شيء والتباع وهو اداره راس المال الصارم او عدم فتح صفقات كثيره جدا و المتاجره مع الاتجاه العام للسوق سواء كان السوق صاعدا ام هابطا

Abu_Yassin
05-06-2017, 14:50
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة مرحب أخى الحبيب أول شئ عليك تعمله هو تجميع بونص لا يقل عن 300 دولار قبل التداول وخلال الفترة دى حاول تتعلم أكثر وتأسس أستراتيجية تداول وتجربها على الحساب التجريبى

latraaa
05-06-2017, 15:27
مشكور أخي الكيرم على الموضوع و على الراي و على الطرح أخي الكيرم و ارى انه لابد من العمل على التعلم اخي الكيرم لكي نصل إلى ما يجب أن نصل له إن شاء الله من نتائج راقية و قمية إ نشاء الله، بالتفويق لك

ladharimohamed
05-06-2017, 17:53
بسم الله الرحمان الرحيم
أخي اذا كنت ليس لديك أي فكرة تذكر في الفوركس فأنصحك باليوتوب فهو وسيلة تعلم أحسن من المنتديات ثم كسب الخبرة بالديمو
وع الشكر أخي الكريم

ebn masr
05-10-2017, 02:20
طرحك للموضوع دة مهم اوى ليه لانه اللى عندع
هم خبراا ودارسين علشان يقدروا انهم يقومون بامدادنا بالمعلومات والمعرفة

Mohamed Alsaeed
05-13-2017, 23:13
السلام ورحمة الله
أنصحك بالذهب الى منتدى Trading Universities رابطه : http://forex-masr.com/forumdisplay.p...g-Universities
موفق أخي

cladiator2007
05-18-2017, 10:20
شكرا لك اخى على هذا الموضوع المهم جدا . لقد استفدت من المعلومات القيمة مما استفدت من تفاعل الاخوة الايجابي . مشكورون جميعا و بالتوفيق للكل . دمتم سالمين .
تقبلوا مروري و تحياتي . ة السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته.

nore
05-18-2017, 11:56
لقد استفدت اخي الكريم من هذه المعلومات واستفدت ايضا من الردود علي هذا الموضوع ويجب علي كل مميز في الفوركس وضع كافه خبراته ليتعلم منها كل عضو.

Foreexx
05-18-2017, 11:58
السـلام عـــلـــيكم ورحــــمة الله تعــــالى وبـــركـــاته
خليك مع اليوتيوب واكتب العنوان الذي تريده عن الفوركس ، واحسن تابع عادل اسامة

zunebha
05-18-2017, 12:03
السلام عليكم ورحمة الله وتعالى وبركاته
اخي الكريم الفوركس يحتاج الى تعاون كبير.
بارك الله فيك وجزاك الله كل خير بالتوفيق.

fouadar
05-18-2017, 12:05
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته كل عام وانتم بخير اخوانى اعضاء منتدى فوركس
شكرا اخي على الموضوع الرائع والمتميز و اتمنى لك التوفيق
تقبل مروري جزاك الله خير

btareq
05-18-2017, 12:26
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخوانى اعضاء منتدى فوركس
لا استطيع الاجابة على سؤالك اتمنى ان تجد اجابة من الاعضاء تفيدك
وتقبل مروري جزاك الله خير

haitham salama
05-18-2017, 13:36
بالفعل أخى الكريم هناك العديد من الكورسات الموجودة لشروحات للفوركس بالكامل وذلك فى المنتدى أخى الكريم تستيع أن تشاهدها وتسمعها أخى الكريم
وسوف تتعلم منه كل شئ عن المضاربة

khalidtrader
05-18-2017, 14:52
بسم الله الرحمن الرحيم
أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا ..

Hamzalord
05-18-2017, 15:02
تعلم التحليل في قسم التريدنك ينوفرستي او من خلال اليوتوب وتعلم طريقة معرفة الاتجاة و الدعوم والمقاومات وتعلم بعض من السترايجيات وشكرا تقبل مروري

cladiator2007
05-20-2017, 02:54
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم أعضاء المنتدى فوركس مصر
شكراً أخي على طرحك هذا الموضوع الرائع
مشكور ين الاخوة الدين تفاعلوا ايجابيا مع الموضوع . لقد استفدت كثيرا . بارك الله فيكم .
اتمنى لك ولنا التوفيق والنجاح إنشاء الله

mohamed ebrahim khatab 1
05-20-2017, 09:59
اخى الغالى فى المنتدى انا اتفق معك تماما فى هذا الموضوع فعلا
وان هناك الان حرب العملات فى التداول على الفوركس

Mony Ezzat
05-21-2017, 23:31
بسم الله الرحمن الرحيم
ايوه بجد ياريت فعلا الخبراء يهتموا بوضع التوصيات والشروحات للمبتدئين حتى نربح جميعا والدال على الخير كفاعله

عاطف محمد
05-22-2017, 00:15
مشكور اخي الكريم على الموضوع و على الراي و على المعلومات القيمة التي تقدمت بها و التي أتمنى ان يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله، كام اتمنى أن نراك تحقق الكثير إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إن اش ءالله

---------- Post added at 12:15 AM ---------- Previous post was at 12:07 AM ----------

mrramy
05-23-2017, 11:13
سلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا

cladiator2007
05-24-2017, 11:37
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته .
مشكور يا اخي على طرحك لهذه النقطة و الموضوع الهام . لقد استفدت كثيرا كما استفدت من تفاعل الاخوة الايجابي هنا .
اتمنى التوفيق للجميع . تقبلوا احترامي و مروري .
و السلام عليكم

bassoumy
05-24-2017, 18:29
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته بصراحه انا انصح اي مبتدئ في سوق الفوركس الا يدخل في صفقات من تق=لقاء نفسه وانصحه بالاستعانه بتحاليل فنيه لكبار المحللين وليس توصيات

Rozeta
05-25-2017, 22:01
اخي بعيد عن طرح الاعضاء بالمعلومات ونشرها لكن يوجد شرح ودروس في المنتدي تفيدك في كل مايخص الفوركس

mostafa2
05-26-2017, 01:18
بسم اللة الرحمن الرحيم اخى الكريم انت تسال وتقول الموضوع ده لكل مبتدا وانا اولهم في المتدي وياريت
الخبراء يهتموا بالموضوع ده جدا جدا احى الكريم ان موضوع تداول الفوركس امر ليس بالسهل مجتاج
منك بعض الوقت والتدريب انصحك احى ان تتعلم من برامج التعليم الفنى وشكرا

hoos
05-26-2017, 18:36
موضوع ممتاز ممكن نعمله عن طريق سيمينار يومى او فتح موضوع لزوج معين او
زوجين بالكتير عشان نقدر ناخد اكتر توقعات صحيحة وقريبة من التحقق

M.R
09-03-2017, 21:49
بالفعل ستجد الكثير من ينشر طريقة التداول الذى يستخدمها وكيفية تحقيق الربح منها سواء كان فى المنتدى او على الجروبات فالمشاركة ستفيد بالطبع فى عملية التداول وستجد الكثير من الشروحات للخبراء فى مجال الفوركس

medo mohamed
09-03-2017, 23:05
وعليكم السلام اخى باتلنسبه للأدوات التى نستخدمها هى معروفه للجميع ولاكنت ما هى الاستراتيجيه التى تريد ان تحلل بها الزوج فكل متداول يجد الاستراتيجيه المناسبه له تابع اخى الاستراتيجيات والفديوهات الموجوده على النت وطبق على الحساب التجريبى وستجد الاستراتيجيه المناسبه والمريحه لك

ahmedabdelbacki
09-03-2017, 23:30
الموضوع شيق وانا يمكن ان اساعد انا محلل فني واساسي وخبرة ثلاث سنوات

---------- Post added at 11:30 PM ---------- Previous post was at 11:28 PM ----------

ارجو من اي مبتدئ ان يتعلم جيدا قبل القيام بتداول راس مال حقيقى لان سوق الفوركس وحش لايرحم ان لم تكن قويا لاتدخله

esraaosama
09-03-2017, 23:50
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة الموضوع يوجد به الكثير من المعلومات التى استفدت بها كمبتدئه في مجال الفوركس جيث لا امتلك الخبره الكافيه لحد الان لفهم الفوركس والتداول وارجوا المزيد من المعلومات

ehabbob
09-04-2017, 00:33
اخوانى الاعزاء اعضاء منتدى فوركس العرب واخى العضو الكريم اتمنى لكم ربحا كثيرا وحظا موفقا باذن الله والاستفاده من الموضوع
والله ولى التوفيق

بدر اشطيبي
09-04-2017, 00:36
فعلا اخواني اكتساب الخبرة في التداول يعابر اهم مرحلة يمكن ان يمر
منها المتداول بالتالي يمكن الاعتماد على المنتدى بالدرجة الاولى

abo.tali.wtalin
09-04-2017, 01:49
موصوع وفكرة رايعة هو فعلا المفروص كل القدامة افادتنا جيدا
ولاكن علينا احنا ان نسهى للتعلبم جيدا وليس الانتظاى فقط
وبالتوفيق لجميع الاعضاء

mido elshabrawy
09-04-2017, 02:39
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
اخي الفاضل يجب ان تبحث بنفسك عن العلم و التعلم و لا تنتظر حتي ياتيك أحد بذلك العلم
فيجب ان تبحث و تتعب لكي تصل الي مبتغاك فها افضل بكثير ن أنتظارك
تقبل مروري وبالتوفيق للجميع ان شاء الله

eslam-gad
09-04-2017, 06:27
لكم مني جذيل الشكر علي كل ما تقدمونه لنا نحن المبيدئين من معلومات ونصائح مفيدة
ولكم جزيل الشكر والعرفان
وتمنياتي لكم بالتوفيق الدائم والمزيد من المعلومات والنصائح المفيدة
والله الموفق لنا ولكم

والسلام عليكم ورحمة الله

احمد نصر 22
09-04-2017, 15:50
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته والسلام والصلاه على اشرف الخلق ومبعوث الرحمه سيدنا محمد ام بعد اخى العزيز والله معاك حق لانى انا واحد مبتدا واحتاج دايما لاحد يرشدنى ومش بلاقى والله الموفق والمستعان ويوفقنا جميعا

zam_bozo
09-04-2017, 20:37
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته ..الطريقة ببساطة بس تحفظ
1 - انت تحدد الاتجاه العام يعني للفريم الأعلى من الفريم الذي تعمل عليه بفريم او فريمين طلع صاعد مثلا
2 - تروح للفريم الخاص وتنتظر نزوله الى أقرب نقطة من خط الاتجاه وبدء صعوده بان يكون شمعة انعكاسية تدخل مباشرة في الشراء
3 - حدد هدفك عند أقرب مقاومة وضع استوبك عند أقرب دعم
4 - قم من امام الشارت ولا تعد الا بعد نصف ساعة

Asmaa1203
09-04-2017, 20:41
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
موضوعك جيد اخى الكريم الا انك لن تجد من يشرح الفوركس كما تريده انت يفضل عمل جروب او ورشة عمل كل اسبوع تشمل التحليل الفنى لاهم الازواج و الاخبار التى سوف تؤثر فيها و ترفق صورة الشارت المبينة للتحليل