PDA

View Full Version : شرح الأوامر المعلقة فى الميتا ترايدر 4

Pages : [1] 2

tervarto
05-06-2012, 00:20
بسم الله الرحمن الرحيم

اعزائى أعضاء المنتدى الجميل

(pending orders) انهاردة هاشرحلكم الأوامر المعلقة أو ما يعرف ب

أولا :-
مكان الأوامر المعلقة فى الميتاترايدر

http://forex-masr.com/attachment.php?attachmentid=92&d=1336252287

ثانيا
شرح الأوامر
:-

1-Buy Limit هو وضع أمر الشراء أسفل السعر الحالى , يعنى يا ميتاترايدر لما ينزل السعر أشترى
2-Sell Limit هو وضع أمر البيع أعلى السعر الحالى , يعنى يا ميتاترايدر لما يطلع السعر بيع
3-Buy Stop هو وضع أمر الشراء أعلى السعر الحالى , يعنى يا ميتاترايدر لما يطلع السعر أشترى
4-Sell Stop هو وضع أمر البيع اسفل السعر الحالى , يعنى يا ميتاترايدر لما السعر ينزل بيع

http://forex-masr.com/attachment.php?attachmentid=93&d=1336252293

طبعا يتم وضع الأوامر المعلقة بناء على التحليل الفنى , حيث انك تعتقد ان وصل السعر لمنطقة معينة سوف يرتد منها
أتمنى ان يعجبكم الموضوع , وتكون أستفادة لكم جميعا
تحياتى

silverfox
05-06-2012, 00:30
موضوع رائع وتم تثبيت الموضوع

tervarto
05-06-2012, 00:39
موضوع رائع وتم تثبيت الموضوع

مش عارف أودى جمايلك فين يا سيلفر , بجد دى أقل حاجة ممكن أعملها عشا ننهض بالمنتدى , و يكون أفض منتدى فى الوطن العربى كلة , كدة انت بتشجعنى عشان اعمل مواضيع كمان حصرية للمنتدى
تحياتى

aboualy
05-06-2012, 00:43
شرح اكثر من رائع وانا كنت فعلا بتلخبط فى موضوع الاوامر المعلقة ده لحد فترة قريبا ومكنتش باستخدمه مع انه مفيد بيخلى الواحد يقدر يحط الاوردر بتاعه فى مكان مناسب بدلا من الدخول من السعر الحالى وخلاص

kingman
05-06-2012, 00:44
شرح مميز وكتير من الجدد بيسئلوا عن تلك المواضيع من شرح للأوامر ووضع الأستوب والتك بروفيت
وانا عن نفسى بفضل استخدام اوالأمر المعلقة فى السوق بناءا على تحليل جيد راحة من المتابعة طول الوقت وفى نفس الوقت بتريح من العامل النفسى ياهدف ياستوب
ان شاء الله الكل يستفيد من الموضوع وبارك الله فيك

dark dollar
05-06-2012, 00:54
بسم الله الرحمن الرحيم

ثانيا
شرح الأوامر

1-Buy Limit هو وضع أمر الشراء أسفل السعر الحالى , يعنى يا ميتاترايدر لما ينزل السعر أشترى
2-Sell Limit هو وضع أمر البيع أعلى السعر الحالى , يعنى يا ميتاترايدر لما يطلع السعر بيع
3-Buy Stop هو وضع أمر الشراء أعلى السعر الحالى , يعنى يا ميتاترايدر لما يطلع السعر أشترى
4-Sell Stop هو وضع أمر البيع اسفل السعر الحالى , يعنى يا ميتاترايدر لما السعر ينزل بيع

طبعا يتم وضع الأوامر المعلقة بناء على التحليل الفنى , حيث انك تعتقد ان وصل السعر لمنطقة معينة سوف يرتد منها
تحياتى

شكرا ع التوضيح الاكثر من رائع

كريم
05-08-2012, 22:08
أنا كنت في الدباية متلخبط جدا بس بعد الموضوع بقى الدنيا واضحه و فعلا معلومات اكتر من ممتازة و تستحق التقييم

و بالتوفيق للجميع

Mohamed90
05-08-2012, 22:11
براك الله فيك اخي على الموضوع و فعلا مفيد للمبتدئين لانه كثير من المتدولين يجهلون كيفكة عمل الاوامر المعلقة و لها مميزات في حالة من يريد ابتعاد عن النت للفترة

alaaght
05-08-2012, 23:39
أنا كنت في الدباية متلخبط جدا بس بعد الموضوع بقى الدنيا واضحه و فعلا معلومات اكتر من ممتازة و تستحق التقييم

و بالتوفيق للجميع

مش لوحدك والله اللي بتغلط فيه فيه متاجرين كتير انا واحد منهم ولسة لحد الان بغلط فيه فمش بفضل اني افتح اوردر جديد بندنج خوفا من اني اظبطه خطأ بس فيه خاصية في الميتار تريدر انها لو هتتظبط غلط مش بيقبل الاوردر يعني نقدر نظبطها بس بشرط اظبط الستوب لوز والتيك بروفت قبلها وهوا هيرفض لو غلط ويا كدها لو صح

kingman
05-09-2012, 02:24
مش لوحدك والله اللي بتغلط فيه فيه متاجرين كتير انا واحد منهم ولسة لحد الان بغلط فيه فمش بفضل اني افتح اوردر جديد بندنج خوفا من اني اظبطه خطأ بس فيه خاصية في الميتار تريدر انها لو هتتظبط غلط مش بيقبل الاوردر يعني نقدر نظبطها بس بشرط اظبط الستوب لوز والتيك بروفت قبلها وهوا هيرفض لو غلط ويا كدها لو صح

من اسواء الخطاء اللى ممكن يقع فيه المتاجر بالصدفة هو تغير اللوت دون قصد عندما يحرك عجلة الماوس ويكون المؤشر على اللوت
حصلت مع بعض الأخوة ولم ينتبهوا من ذلك الا بعد ضياع الحساب
ربنا يسلمنا منها وان شاء يكون كل واحد حريص فى التامل مع فتح الأوردار

عمرو
05-09-2012, 10:36
معلومات قيمة وشكرا لك بالاضافة انك تستطيع ان تغلق جزءا من عقودك وتترك جزاء لأكمال الهدف

tutaaaaa
05-11-2012, 14:38
شكرا عالتوضيح وننتظر المزيد من الشروحات الخاصة بالميتاترايدر من حظرتك
وخاصة ما يتعلق باوامر ستراتيجي تيستر والمؤشرات
تحياتي

عزبز 18
05-12-2012, 21:57
سلام موضوع يستحق الاحترام لاني اول مرة اسمع بهده الخاصية
في برنامج ميتاترادر4 لاني مبتدا في الفوركس ساطبقها علي الحساب التجريبي لاني لم افهمها جيدا

DZforex
05-14-2012, 22:37
هل يعني هذا _انا مبتدا _
عندما يكون الرسم البياني منخفض اشتري ام كيفق ممكن تفهموني

sheep192
05-16-2012, 13:43
بارك الله فيك اخي على الموضوع و فعلا مفيد

maad
05-17-2012, 21:55
موضو ع مهم و ضروري للكل و خاصة انه يتعلق بامر مهم في التداول ، انه امر المعلق ، و هو من الناحية التقنية ، فبارك الله فيك اخي عن المعلومات التي قد=متها ، و نتمنى ان يستفيد منها الكل باذن الله
و الاهم انه يجب معرفة وضع الاوامر المعلقة في وضعها المستحق ، بالتوفيق للجميع

kingman
05-18-2012, 03:58
هل يعني هذا _انا مبتدا _
عندما يكون الرسم البياني منخفض اشتري ام كيفق ممكن تفهموني

لا يأخى ده ملوش علاقة بالتحليل سواء بارتفاع السعار او نخفاضها دى اوامر بتضعا فى برنامج التداول ان وصل اليها السعر تتفعل يعنى تغنيك انك تفضل متابع على المنصة حتى يصل السعر الى النقطة التى تريدها عشان تبيع او تشترى منها يكفى ان تضع الأمر وعندما يصل اليها السعر سوف تتفعل الصفقة وان شاء الله تستفيد من الشرح

DZforex
05-18-2012, 17:36
شرح مميو بارك اللله فيك
و الله حقا يستاهل التثبيت

nader
05-19-2012, 02:44
هذا بالضبط ما يزعجني في موضوع الاوامر المعلقة لاني الاحظ ان التاجر يعتمد على نقطة معينة يود ان يصل اليها السعر اما للبيع او الشراء .اذن في هذه الحالة لا يوجد اعتماد على التحليل ؟ مع العلم ان صاحب الوضوع قد اشار الى ان الامر المعلق يتم باءا على التحليل الفني.

-طبعا يتم وضع الأوامر المعلقة بناء على التحليل الفنى , حيث انك تعتقد ان وصل السعر لمنطقة معينة سوف يرتد منها
تحياتى

انطلاقا من هذه المداخلات والردود هل الامر المعلق يتم بناءه او اللجوء اليه بعد التحليل الفني او لا ؟؟
او اننا نراقب السوق ونحاول ضبط اعلى سعر واقل سعر في اليوم وبناءا عليه يتم وضع الامر المعلق ؟
اذا كان التحليل الفني عاملا حاسما في اعطاء امر معلق - فاي المؤشرات يمكن ان نعتمد عليها ؟؟

وشكرا لكم
اتمنى الا اكون قد أطلت عليكم

tervarto
05-19-2012, 02:59
هذا بالضبط ما يزعجني في موضوع الاوامر المعلقة لاني الاحظ ان التاجر يعتمد على نقطة معينة يود ان يصل اليها السعر اما للبيع او الشراء .اذن في هذه الحالة لا يوجد اعتماد على التحليل ؟ مع العلم ان صاحب الوضوع قد اشار الى ان الامر المعلق يتم باءا على التحليل الفني.

-طبعا يتم وضع الأوامر المعلقة بناء على التحليل الفنى , حيث انك تعتقد ان وصل السعر لمنطقة معينة سوف يرتد منها
تحياتى

انطلاقا من هذه المداخلات والردود هل الامر المعلق يتم بناءه او اللجوء اليه بعد التحليل الفني او لا ؟؟
او اننا نراقب السوق ونحاول ضبط اعلى سعر واقل سعر في اليوم وبناءا عليه يتم وضع الامر المعلق ؟
اذا كان التحليل الفني عاملا حاسما في اعطاء امر معلق - فاي المؤشرات يمكن ان نعتمد عليها ؟؟

وشكرا لكم
اتمنى الا اكون قد أطلت عليكم

نعم يا أخى , يتم وضع الأمر المعلق فى مكان تجدة مناسبا , اذا وصل الية السعر سيرتد أو سيخترق مقااومة أو يكسر دعم , فنحن لا نضع الأوامر المعلقة فى مكان ليس لة دلالة فنية , اما بالنسبة للسؤال الثانى , فهذا يعتمد على الأستراتيجية التى تتبعها , أو انت كنت متاجر يومى أو متاجر لفترات طويلة (سوينج) , اما بالنسبة للسؤال الثالث , فانا عن نفسى لا اعتمد على المؤشرات فى تأكيد نقطة الدخول , انما أعتمد على التحليل الكلاسيكى , يليها المؤشرات , لذلك يجب ان تعتمد على أكثر من معطى لأختيار منطقة معينة تجدها متوافقة مع تلك المعطيات و تجدها مناسبة لوضع الأوامر المعلقة

nader
05-20-2012, 01:51
شكرا لك اخي على اجوبتك الكافية والوافية وعلى ردك واهتمامك بالاسئلة
عندما قرأت موضوعك بالامس كنت أفكر في نوع خاص من المؤشرات بامكاني اللجوء اليها لاعطاء امر بالبيع أو الشراء المعلق.
ومن خلال ردك اليوم خصوصا عندما أشرت في جوابك الى اختراق المقاومة أو كسر الدعم .
من هنا بامكاني أن افهم ان خطوط الدعم والمقاومة سوف تكون مهمة لوضع الامر المعلق ؟ هذا بطبيعة الحال الى جانب التحليل الكلاسيكي كما سبق وأشرت الى ذالك

mage
05-21-2012, 02:08
عندما قرأت موضوعك بالامس كنت أفكر في نوع خاص من المؤشرات بامكاني اللجوء اليها لاعطاء امر بالبيع أو الشراء المعلق.
من هنا بامكاني أن افهم ان خطوط الدعم والمقاومة سوف تكون مهمة لوضع الامر المعلق ؟ هذا بطبيعة الحال الى جانب التحليل الكلاسيكي كما سبق وأشرت الى ذالك

خطوط الدعم والمقاومة مهمة جدا فى الفوركس سواء فى الاوامر المعلقة او فى انك تبقى واخدها كنقاط لاغلاق الصفقات سواء على ربح او سخراة وهذا ما يفعله الكثير الاعتماد على نقاط الدعم والمقاومة ولكن فى بعش الاوقات لا تجد اى من هذه النقاط قوية الا على الفريمات الكبيرة فقط

kingman
05-21-2012, 17:51
عموما فى هذا السوق اى تحليل يهدف الى ايجاد اقوى المستويات التى يعتمد عليها فى البيع والشراء وهى اساسا هتكون دعوم ومقاومات مهما ختلفت الطريقة فى تحديد هذه النقاط والمستويات وهنا بيكون عامل السحر للأوامر المعلقة بان تحلل وتجد نقاطك ولاتنتظر السعر حتى تبيع وتشترى واما تضع اوامرك المعلقة وتذهب لحياتك وده من افضل مايميز هذا السوق

ramid
05-22-2012, 18:57
موضوع مهم خصوصا بالنسية للميتدئين حيث لايمكن اجراء صفقات التداول دون الالمام بمثل هاته
الامور .جازاك الله خيرا

konine
05-26-2012, 04:10
جميل أخي كنت أبحت عن هذا موضوع من زمان دائما تتحفنا بمواضيعك متميزة

p2000
05-30-2012, 01:25
شرح مميز اخى شكر لك على المجهود الجبار..وننتظر منك بعض الدروس والتوجيهات الفعاله فى هذا المجال ..أكرر شكرى لك اخى وبالتوفيق...وجزاك الله خيرا...

hardjob
06-02-2012, 15:10

[/QUOTE]

الفقرة هده اعجبتني كتيرا كتيرا
المبتدئين لا يفرقون بين buylimit و buy stop
والعكس
ان شاء الله تفيد و تستفيد الدعوات من الحميع
وموضوع فعلا كويس يستحق التتبيت
في انتضار حصرياتك
تحياتي
اخوك hardjob

tervarto
06-02-2012, 21:08

والعكس
في انتضار حصرياتك
تحياتي
اخوك hardjob[/QUOTE]

ممكن لو متلخبط انك تفرق بين الأوامر الأربعة , ممكن تحفظ واحدة , و الباقى عكس بعض , يعمى مثلا (باى ستوب) تحفظ طريقة عملها , و الباقى هايكون سهل

mohamed eldamnhorey
06-02-2012, 21:29
فيه يوجد الكثير من المبتدئين لايفرقون بينهم

ولكن انك كلك واجب ما قصرت

وضحت كل شئ وسار كل شئ برفكت

ahmed saleh
06-03-2012, 01:01
فعلا الاوامر المعلفة دة مفيدة جدا جدا لاى تاجر
وممكن الاستفادة منها كتير فى التجارة فى الفوركس
وانا اشكرك على هذا الشرح لانى استفدت من الشرح دا

mohamed eldamnhorey
06-03-2012, 18:39

نعم يا اخى فعلاً

فى اوقات ممكن ماتكون على الجهاز
او تكون بالخارج

وبدك تدخل صفقة من سعر معين

فى الوقت ده تقدر الاوردر بتاعك وهو هيتفعل اوتوماتيك

ممتاز

kingman
06-03-2012, 20:39
والعكس
في انتضار حصرياتك
تحياتي
اخوك hardjob

ممكن لو متلخبط انك تفرق بين الأوامر الأربعة , ممكن تحفظ واحدة , و الباقى عكس بعض , يعمى مثلا (باى ستوب) تحفظ طريقة عملها , و الباقى هايكون سهل[/quote]
ايوة مظبوط كلامك وببساطة جدا يستطيع المبتدا التفرقة بين كل نوع من الأوامر ببساطة انه يعرف ان ليميت لما يكون الامر المراد تعليقه للبيع فوق السعر فى حالة البيع وتحت ساعة الشراء والعكس للأستوب لما يكون السعر تحت فى حالة البيع وفوق فى حالة الشراء ومع الممارسة والتعود كل امر بيثبت فى الدماغ وبيبقى سهل التعرف عليهم بسهولة وربى يوفق الجميع

vadas
06-05-2012, 13:05

السلام عليكم
الأومر المعلقة هي أحد الوسائل المساعدة في الفوركس خصتا للمضارب الدي لا يملك وقت كتير فيدخل و يضع هده الوامر بتحديد وقف خسارة و ربح فهي تساعد كتير
و لا أنسى ان أشكركم على الموضوع الجميل ده

sherifmao
06-06-2012, 22:18
لفتح امر و ووضعه في الاحتياطي او بشكل معلق لازم تكون على علم و على ثقة من الاتجاه الجاي رايح فين و جاي من فين و النظريية اللي بيتشتغل عليها تكون بتدعم الحتى دي .. لانه في اغلب الاحيان مبتكونش قوية و الضربة فيها بتوجع ... فلازم النظرية تكون بتدعم استخدام الوسيلة دي من الميتاتريد علشان تكون فعالة و تجيبلك ربح

Mr.GooDMaN
06-07-2012, 19:06
تمام موضوع ومجهود رائع
وقد يظن البعض ان الاوامر المعلقة غير مهمة ولكنها مهمة جدا خاصة لمستخدمي التبريدات والهيدج وغيرها من طرق ادارة رأس المال
جزاك الله خيرا اخي الكريم

mohamed eldamnhorey
06-09-2012, 14:04
براك الله فيك اخي على الموضوع و فعلا مفيد للمبتدئين لانه كثير من المتدولين يجهلون كيفكة عمل الاوامر

المعلقة و لها مميزات في حالة من يريد ابتعاد

اهم شئ تكون استفدت ياغالى من شرح اخونا سمارت

لاتترد لو عندك اى مشكله او استفسار

فى الخدمه 24 ساعه

تحياتى

hesham itch
06-10-2012, 04:28
الشرح جميل جدا وكمان موضح نقط كتير ف الميتا ترايدر بس بصراحة على الرغم من انى بتعامل بيه من
فترة مش قصيرة ومش طويلة بس لسه بغلط وبحاول اتعلم اكتر عشان اتفادى الغلطات دى

najoull19
06-11-2012, 18:37
شكرا للك اخي والله انا كنت محتاج الشرح دااا

sho
06-12-2012, 18:46
موضوع جميل جدا استفدت منة .. نتمنى ان تستمر فى نشر مثل هذة الموضوعات الناجحة وتشاركها معنا لتعم الفائدة على الجميع .. جميعنا يتعامل مع برنامج التداول الميتا تريدر ولكن البعض مازال يكتشف عنة المزيد يوميا

mohamed eldamnhorey
06-13-2012, 14:42
شكرا للك اخي والله انا كنت محتاج الشرح دااا

ان شاء الله تكون استفدت من شرح اخونا المحترم سمارت
واهلاً بك معنا فى منتداك ياغالى

bousshimin
06-16-2012, 17:32
بارك الله فيك على شرح الأومر معلقة قمة في توضيح وأنا أتاجر بهده الأومر
عند دخولي إي صفقة

mohamed eldamnhorey
06-17-2012, 14:21
بارك الله فيك على شرح الأومر معلقة قمة في توضيح وأنا أتاجر بهده الأومر
عند دخولي إي صفقة

افضل شئ الاوامر المعلقه

انا سمعت احصائيه ان الاوامر المعلقة اكتر الصفقات نجاحاً

elzeel
06-17-2012, 17:08
شرح رائع وجهد جميل جدا مشكور اخى عليه وبارك الله فيك
مثل هذه المواضيع هى التى تعلمنا اكثر نحن المبتدئين دمت بكل خير

kamizidan
06-17-2012, 18:08
السلام عليكم شباب ..يسعدني الرد في موضوعك وتبادل الاراء مع الجميع;;;شكرا لك اخي ويارب الاخوة المبتدئين يستفيدوا كثيار من الشرح الذي وضعته

tervarto
06-17-2012, 21:25
افضل شئ الاوامر المعلقه

تكون الأوامر المعلقة فعلا ذات نسبة توقع أكبر بالربح من الدخول الفورى للصفقات , لأن ببساطة , انك بتحدد نقطة ترى ان السعر اذا وصلها سيرتد أو يخترق أو يكسر , فاذا وصلها و تفعلت الصفقة مع أدارة راس مال جيدة , ستكون نسبة نجاح الصفقة كبير , المهم هو تحديد نقطة الدخول و البحث جيدا عن نقطة جيدة

kingman
06-18-2012, 16:52
افضل شئ الاوامر المعلقه

افضل مايميز الأوامر المعلقة انها بتبقى مبنية على تحليل ويضع المتاجر اوامره ولايتأثر بحركة السعر التى تكون غالبا مشوشة للمتابع للمنصة باستمرار وغير كده من اكبر فوائدها انها بتجعل السعر ياتى اليك

amrmorasamir
06-20-2012, 01:47
شرح ممتاز اخى الكريم لكل مبتدأ وانا قعدت فتره كبيره بصراحه عقبال لما عرفت معنى الاوامر دى ومعلومه لكل مبتدأ
ان sell stop _ buy stop
هما دول اللى بنستخدمهم وقت الاخبار

kingman
06-20-2012, 03:14
شرح ممتاز اخى الكريم لكل مبتدأ وانا قعدت فتره كبيره بصراحه عقبال لما عرفت معنى الاوامر دى ومعلومه لكل مبتدأ
ان sell stop _ buy stop
هما دول اللى بنستخدمهم وقت الاخبار
الطريقة تبع استراتيجية الأخبار التى يقوم فيها المتاجر بفتح صفقات قبل صدور الخبر بثوانى بان يكون الشراء من فوق السعر الحالى والبيع من تحت السعر الحالى والمناسب هنا هذه الأوامر وحبيت اذكر الطريقة لمن لايعرفها وبالتوفيق للجميع

2x1
06-21-2012, 10:50
والله موضوع غاية فالاهمية وانتا مواضيع دايما بتتميز عن غيرها فانك بتختار

مواضيع تشرحلنا حجات مهمة عشان نقدر نستفيد استفادة كاملة من الفوركس

aminos
06-21-2012, 10:56
السلام عليكم
بارك الله فيك أخي الكريم على هذا الموضوع
الجميل و الهام للمبتدئئين مثلي
جزاك الله كل خير

mony
06-21-2012, 17:42
تسمح لك بمراقبة وإدارة جميع مراكزك المفتوحة. ولهذه الأغراض، تستخدم عدة أنواع من أوامر التداول.

najoull19
06-21-2012, 23:48
هل هناللك اوامر اخرى لاني سمعت بان هناللك اوامر كتيرة

abo ali
06-22-2012, 05:01
تسلم ايدك على الموضوع المفيد والشرح الرائح والواضح والمفيد للجميع سواء مبتدى او اخر
ودائما نحتاج لمثل هذة المواضيع لكى نتقدم ونفهم اكتر وبالتوفيق للجميع وحقا اللى عاوز يفهم يقرا اكتر

KOGI
06-25-2012, 04:44
من اسواء الخطاء اللى ممكن يقع فيه المتاجر بالصدفة هو تغير اللوت دون قصد
عندما يحرك عجلة الماوس ويكون المؤشر على اللوت

assidi saber
06-25-2012, 09:42
شرح اكثر من رائع و شكر لك اخي و اتمنى لك التوفيق و النجاح

mohamed eldamnhorey
06-25-2012, 12:05
حصلت معى كتيرر

كنت احرك اللوت وانا مش واخد بالى

الاقى الدنيا خربت معايا

بس خلااص مش هكرر نفس الخطأ تانى لان بركز وبدقق جداً على اللوت من البداي

ahmed
06-25-2012, 14:38

فعلا من اسواء الاخطاء لانها لو زودت قيمه اللوت بتؤدى احيانا لكوارث
لو انت كمان مخدش بالك بدرى او ما تفتح اللوت
وربنا يستر لانها بتحصل مع المبتداء والمحترف كمان

nrgslawi
06-26-2012, 02:55
شكرا ليك يا عزيزي
انا اشتغل احيانا بالاوامر المعقلقة ولها عائد من الربح

HARRY POTTEER
06-26-2012, 03:53
بسم الله الرحمن الرحيم

ثانيا
شرح الأوامر

تحياتى

بسم الله الرحمن الرحيم

شكرا ع التوضيح الاكثر من رائع

rabah
06-26-2012, 20:40
شكرا لك اخي على الشرح

والمعلومات القيمة والمفيدة وكل يوم اكتسب معلومة جديدة معكم

موضوع يستحق التقييم

kingman
06-27-2012, 15:26
حصلت معى كتيرر

كنت احرك اللوت وانا مش واخد بالى

الاقى الدنيا خربت معايا

بس خلااص مش هكرر نفس الخطأ تانى لان بركز وبدقق جداً على اللوت من البداي

المشكلة دى تعرض لها ناس كتير وبحسابات كبيرة ومنهم من لم ياخذ باله واغلق المنصة وهو لايعلم انه فاتح هذا اللوت وخسر خسارة كبيرة وفعلا بتبقى حاجة سيئة ان الواحد يخسر معظم حسابه بسبب هذه المشكلة

mohamed eldamnhorey
06-27-2012, 21:10
المشكلة دى تعرض لها ناس كتير وبحسابات كبيرة ومنهم من لم ياخذ باله واغلق المنصة وهو لايعلم انه فاتح هذا اللوت وخسر خسارة كبيرة وفعلا بتبقى حاجة سيئة ان الواحد يخسر معظم حسابه بسبب هذه المشكلة

انا خسرت حسابى من زمان بسبب انى مخدتش بالى من قيمة النقطه وكانت فعلاً سبب فى خسارتى

ياريت الكل ياخد باله وميقعش فى نفس الخطأ ده
الله كريم

tarek22
06-28-2012, 01:40
شرح اكثر من رائع اخي
في انتظار شروحات اخرى وانشاء الله تكون بهذا المنتدى

p2000
06-28-2012, 15:55
بسم الله الرحمن الرحيم

ثانيا
شرح الأوامر

تحياتى

شكرا لشرحك الرائع اخى الكريم...
موضوع مميز جدا وانا عن نقسى استفدت منه كتير..
أكرر شكرى لك على الموضوع.. تقبل مرورى..

dollyabdallah
06-28-2012, 16:31
شكرا يا اخى على روحاتك المميزه وانشاء الله راح يستفيد منه كثير من المبتدئين

deadlyfox
06-28-2012, 19:34
ايه الحلاوة دى يا كبير جمايلك عدت الحدود وبارك الله فيك وعليك
والله شرح مستفيض ورائع وسهل وبيوصل المعلومه بطريقه سحريه
مشكور على الموضوع

kingman
06-28-2012, 20:21
انا خسرت حسابى من زمان بسبب انى مخدتش بالى من قيمة النقطه وكانت فعلاً سبب فى خسارتى

ياريت الكل ياخد باله وميقعش فى نفس الخطأ ده
الله كريم
والمفروض ان الواحد يركز ويراجع بيانات صفقته قبل تنفيذ الأمر واكيد هذه التجارب بتخلى الواحد حريص ومافيش حد ماتعرضش لأخطاء غير مقصودة كانت سبب ياما لخسارة او مكسب فى بعض الأحوال

hesham1046
06-28-2012, 22:48
الله عاليك يا فنان بجد والله انتى شرحت الاوامر المعلقة الان يوجد بعض الناس وانا اولهم بصرلاحة ماكنتش اعرف الاوامر المعلقة الان اوقات مش بحب استخدمهااا الانها اوقات الميتا تريد لم يتم تفعيلها وتقلب الى خسارة
لكن اشكر اخى الغالى على الشرح الممتاااااااااااااز لك منى افضل تحية دائما

sendbad112
06-28-2012, 22:50
شرح مميز وكتير من الجدد بيسئلوا عن تلك المواضيع من شرح للأوامر ووضع الأستوب والتك بروفيت

elazez
06-28-2012, 23:46
موضوع رائع وشرح اكثر من رائع
جزاك الله خيرا
بالتوفيق اخي الكريم

ahmedkaka
06-29-2012, 11:40
فعلا معلومات اكتر من ممتازة و تستحق التقييم
وتفيد كثير من المبتدأين مثلى
هذه الاوامر لابد اخذها فى العتبار عن الدخول فى هذا المجال

و بالتوفيق للجميع

mohamed4
06-29-2012, 18:51
جزاك الله خيرا اخى الغالى
والله فعلا شرح اكثر من رائع كان نفسى اعرف كيفية عمل الاوامر المعلقة منذ فطرة والحمد لله استفت كثيرا من هذا الشرح
تحياتى لك

husamart
06-30-2012, 13:25
شكرااااااااااااااااا اخي على الشرحلقد افدت الجميع .. واحب ان اقول لمن لا يعرفو التفريق بين الاومر المعلقة .. اقول بأن الميتا تريدر لا يقبل الامر اذا كان خطأ فمثلا هذا للاطمئنان من الدخول الخاطئ بأمر معلق

zaki_ziad
06-30-2012, 14:25
بسم الله الرحمن الرحيم

ثانيا
شرح الأوامر

تحياتى

شرح ممتاز ان شاء الله تتحفنا بموضوع يتضمن جميع الروحات عن كيفة التداول و المتتاجرة في الفوركس

TAKABO
07-01-2012, 19:01
موضوع رائع ومهم خاصة للمبتدئين الذين لايعرفون طريقة استخدامه
شكرا

derfcase
07-02-2012, 13:04
مشكور اخي الكريم
tervarto
لكن يا ريت لو تشرح للاخوة المبتدئين ما الفرق بين الامر المعلق
و الدخول ماركت

shady hamza
07-04-2012, 22:21
شكرا لك على الشرح الجميل خاصة موضوع التفرقة بين الباى ستوب وباى ليميت و سيل ستوب وسيل ليميت بحثت فى الكتير من المنتديات عن الفرق بينهم ولكن لم يفيدنى احد واخيرا وجدت الفائدة فى هذا المنتدى الجميل وبالفعل ولاهى هناك الكثير من الاسئلة اللتى كنت ابحث عنها ولم اجد اجابتها الا هنا بالتوفيق واتمنى الاستمرار

تامر
07-06-2012, 13:46
بسم الله الرحمن الرحيم

ثانيا
شرح الأوامر

تحياتى

السلام عليكم و رحمة الله نشكرك يا أخي على الموضوع المفيد والشرح الرائع والواضح والمفيد للجميع سواء كان مبتدى اومحترف ودائما نحتاج لمثل هذه المواضيع لكى نفهم اكتر وبالتوفيق للجميع إن شاء الله

thugalive
07-06-2012, 14:20
أمضيت عدة أشهر في تجريب هذا النوع من التجارة والحمد لله بدأت أستوعب بعض
الاستراتيجيات التي يضعها الأخوان في هذا المنتدى الرائع جزاهم الله الخير كله فقت
عزمت الأمر بإذن الله تعالى على تطبيق بعض هذه الاستراتيجيات على حساب تجريبي في إنتظار اكتمال البونص لتطبيقها على الحساب الحقيقي

essam1985
07-06-2012, 14:42
السلام عليكم

جزاك الله كل خير اخي الكريم علي محجهودك
و بالفل موضوع مفيد ان شاء الله للعديد من الاخوة

thestarboy
07-06-2012, 14:49
تسلم علي الشرح الجميل يا اخي فعلا الاوامر المعلقه مهمه في التداول وانت وضحتلنا شرح جميل منك
واعتقد انها لازم تكون محلل كويس عشان تستفاد منها وتقدر تفتح امر معلق وانت مرتاح

hossam eldeen mohamed
07-06-2012, 15:10
شرح جامد جداا وانا والله كنت ناوي اعمل موضوع زي ده علشان اوضح للاعضاء اوامر الميتاترايدر وشكراا ليك

waleed adel
07-06-2012, 17:50
تسلم اييك على الموضوع بجد لازم الكل يدرس الموضوع ده كتير على التجريبى بدل المفاجات على الحقيقى وتلاقى نفسك
قمت بعمل اوردر غلط يوميا لازم نجرب اوردرات معلقه

egypt2012
07-06-2012, 18:44
شرح اكتر من ممتاز
فعلا من اساسيات التعامل فى الفوركس فهم تعليق الاوامر جيدا

Titanom
07-06-2012, 19:47
ما شاء الله شرح أكثر من رائع الأوامر المعلقة فى الميتا ترايدر
التي أتمنى أن يستفيد منها الجميع حتى يحققوا أكبر نسبة من الأرباح
داخل سوق الفوركس

eng2012
07-07-2012, 00:52
هذا شرح وافى واعتقد ان كثير من المبتدئين يبحثون عنه حتى يتعلمون جيدا كيف يقومون بكل هذاه الاوامر وانا قد تعلمت منه الكثير

ana sayed
07-07-2012, 10:17
مشكور على الشرح

tefax
07-07-2012, 11:20
السلام عليكم و رحمة الله نشكرك يا أخي على الموضوع المفيد والشرح الرائع والواضح والمفيد للجميع سواء كان مبتدى اومحترف ودائما نحتاج لمثل هذه المواضيع لكى نفهم اكتر وبالتوفيق للجميع إن شاء الله

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الموضوع حسن وماله من قيمه وعليك
ان تصتفيدا بالشرح لنا ولاتبخل علينا

dent
07-07-2012, 16:14
سوال للا خ الكريم كاتب الموضوع ساعات اعمل
الامر ما يتفعلش وساعات لما اعمل لbuy stop الامر يتفعل ايه العله فى كدهومش عارف buy limit

mohamedlee
07-08-2012, 00:24
موضوع ممتاز جدا ودقيق بس ملاحظة صغيرة وهى انه فى البداية يتم اختيار امر جديد من خلال الوقوف على زوج العملة المراد فتح الصفقة له ثم اتباع الشرح الموجود بالصور
والموضوع هايفيد كل الاعضاء ان شاء الله تسلم ايدك وجزاك الله خيرا

kingman
07-08-2012, 02:04
تسلم اييك على الموضوع بجد لازم الكل يدرس الموضوع ده كتير على التجريبى بدل المفاجات على الحقيقى وتلاقى نفسك
قمت بعمل اوردر غلط يوميا لازم نجرب اوردرات معلقه
ههههههههه انا قى عملت اوردر معلق يوم الخميس ومتفعلش وافتكرت انى حذفته لكن للأسف لم احذفه واتفعل وم الجمعة وبفتح الحساب عادى عشان ادخل صفقة على الزوج من نقطة جيدة لقيت فيه خسارة على الحساب ههههههههه
لازم كل واحد يبقى حريص جدا

osama00971
07-08-2012, 12:02
شكرا كتير يا هندسة ربنا يجعله في ميزان حسناتك
اهم حاجة متهيالي هو الحذر من الوقوع في مثل هذه الاخطاء

mido95
07-08-2012, 12:20

اظن ان اهمية هذه الاوامر تظهر جدا فى انها يمكن ان توقف خسارات كبيرة فمثلا لو عملت امر سيل ستوب هيوقف الخسارة لو السعر نزل للسعر
و انا اللى فهمتو من الاوامر دى انهم كل اتنين عكس بعض
يعنى buy limit عكس buy stop
و sell limit عكس sell stop
بس الستوب لوقف الخسارة و الليميت لانهاء صفقة رابحة
صح اللى انا فهمتو ؟؟

osama00971
07-08-2012, 12:41
جميل جدا وبانتظار المزيد من شرح
الميتاتريد

shady hamza
07-08-2012, 17:30
مميز وكتير من الجدد بيسئلوا عن تلك المواضيع من شرح للأوامر ووضع الأستوب والتك بروفيت
وانا عن نفسى بفضل استخدام اوالأمر المعلقة فى السوق بناءا على تحليل جيد راحة

kingman
07-09-2012, 01:08
اظن ان اهمية هذه الاوامر تظهر جدا فى انها يمكن ان توقف خسارات كبيرة فمثلا لو عملت امر سيل ستوب هيوقف الخسارة لو السعر نزل للسعر
و انا اللى فهمتو من الاوامر دى انهم كل اتنين عكس بعض
يعنى buy limit عكس buy stop
و sell limit عكس sell stop
بس الستوب لوقف الخسارة و الليميت لانهاء صفقة رابحة
صح اللى انا فهمتو ؟؟
لا مش صح
sell stop limit stop
ليسوا عكس بعض وبالتالى باى استوب وليميت استوب
ولكن الآلية التى يعملون بها بان واحد عندما يكون السعر تحت النقطة المراد الدخول منها والآخر لما يكون السعر فوق النقطة المراد الدخول منها كما سبق ذكر كل واحدة بالتفصيل

sobissa
07-09-2012, 02:50
ممتاز يا أخي شرح وافي وكافي نتمنى من الاخوة يستفيدوا من موضوعك

ehab
07-09-2012, 06:13

فعلا اخى الكريم اتفق معك الراى فى هذا ان الاوامر المعلقة مهمه جدا
وبتفيد ناس كتير من المحترفين فى هذا المجال

a5rzamn
07-09-2012, 06:20
شرح ممتاز للذين يتعاملون بالستوب لوز

بالتوفيق لك اخي

abdallah elbaz
07-11-2012, 01:37
تسلم جدا ياريس على الشرح الممتاز
انا المعلومات كانت ضايعه مني خالص وابتديت استفيد من حضرتكم شكرا جدا

mohamed yossef
07-11-2012, 04:38
موضوع رائع اخى الكريم
وياريت لو فيه اى اشياء زى كده خاصة بالميتاتريدر تشرحها لنا
وجزاك الله خيرا

hussaina2008
07-11-2012, 05:55
مشكوووووووور ماقصرت يعطيك ربي الف الف عافية انت الان قد ازحت هم كبير جدا من صدري ربي يفرجك كل همومك ويدخلك فسيح جناته ويييسر امورك كما يسر اموري امين بارب العالمين ثاااااااااااااااااااااااا انكس يا بعدهم

abdodomino
07-11-2012, 11:01
تم الحصول على المعلومة

جاري التطبيق

شكرا لكم جميعا

willy
07-12-2012, 03:46
موضوع جميل وفر علية كتير من الفحص والتمحيص خصوصا الميتا تريدر جديد علية

ehab
07-12-2012, 06:20
فى هذا السوق اى تحليل يهدف الى ايجاد اقوى المستويات التى يعتمد عليها فى البيع
والشراء وهى اساسا هتكون دعوم ومقاومات مهما ختلفت الطريقة فى تحديد هذه النقاط والمستويات

abdodomino
07-13-2012, 11:33
مشكوووووور جدا أخي
فعلا شرح رائع و مهم
ممكن تفيدني برابط البرنامج من فضلك ؟؟

eng2012
07-13-2012, 16:04
فكره جميله جدا وممكن من خلالها نحقق ربح كبير جدا من كل صفقه نفتحها وعلى الاقب نكون ضمنين جذء من الربح

sky44
07-13-2012, 17:18
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته . شكرا جزيلا اخي على هدا الموضوع الرائع و المفيد جدا لقد استفدت منه لانني لم اكن اعرف ما معنى الاوامر المعلقة و الان اعمل بها و هي مفيدة جدا لي

tarek22
07-13-2012, 19:55
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
جميع ماتفضلت به هي اختيارات خاصة بنوع الامر المعلق ويعتمد الاختيار على سعر الدخول للامر المعلق هل هو اعلى/ ادنى السعر الحالي وتفضل هذا الشرح ان شاء الله يوضح الامر اكثر
أنواع الأوامر في سوق العملات
تحياتي وتقديري

shady hamza
07-14-2012, 19:26
وانا عن نفسى بفضل استخدام اوالأمر المعلقة فى السوق بناءا على تحليل جيد راحة من المتابعة طول الوقت وفى نفس الوقت بتريح من العامل النفسى ياهدف ياستوب
ان شاء الله الكل يستفيد من الموضوع وبارك الله فيك

omanfx
07-15-2012, 00:52
بصراحة نتمني تزيد الشوحات فالقسم لنسفيد استفااادة قصوى من المنتدى
شكرا على المجهود اخي:bravo:

kasrimohammed
07-15-2012, 02:10
بارك الله فيك أخي
أهم نقطة يجب التركيز عليها في نظري عند فتح أمر معلق هي الستوب لوز
لتفادي المشاكل :d

السيد الجبالي
07-15-2012, 06:04
مشكور يا غالي علي الشرح القيم .. وهذا الموضوع مفيد جدا لكل اخوانا المبتدئين
جزاك الله خيرا
تحياتي

master_egypt
07-15-2012, 21:14
شرح قيم ومميز جدا خاصه لكل شخص مبتدئ فى الفوركس هيساعده كتير جدا على الفهم ى اسرع وقت ممكن بدون اى صعوبات

KOGI
07-16-2012, 15:26

و بالتوفيق للجميع

ههههههه مش لوحدك والله يا اخى الكريم ده انت وناس كتير غيرك وانا منهم طبعا بس مع الوقت الواحد اتعلم ودرس اكتر واكتسب المزيد من الخبرات وبقت اخر مشكلة فعلا هى الاوامر المعلقة فى الميتا تريدر
تقبل مرورى ولك فائق احترامى

os-x
07-17-2012, 00:17
شكرا لك اخي بالفعل موضوع مهم جدا وشرح مبسط للغاية بفضلك فهمته جيدا الاني كنت اواجه مشاكل في حفض تلك المصطلحات
لاكن الان فهمتها جيدا والحمد لله

ahmos_2080
07-17-2012, 01:37
موضوع رائع وشكراا على المعلومة المفيده

Mahmoudnashaat
07-19-2012, 16:34
شرح محترم

وبالفعل الاوامر المعلقه بتفيد جدا فى كتير من الاوقات ولازم على الجميع الاستفاده منها

ونتمنى من حضرتك المزيد من الشروحات

houssem11
07-19-2012, 18:08
هل هناك نظام أخر للربح السريع بحيث يكون البونوس أكبر أو مسابقات في مختلف المجالات
الرجاء الرد في أقرب وقت و بأبسط طريقة للشرح فأنا عضو جديد مبتديء في الفوركس

spiderxp
07-20-2012, 06:20
والله بتبهرونا بشروحاتكم الي ملهاش حل دي بصرااحة وفعلا برنامج الميتا ترايدر ملوووش حل خااالص

imadm201
07-20-2012, 14:41
االسلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
شكرا علي الشرح و ننتظر الجديد منك

mohaned
07-20-2012, 15:24
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
بجد شرج اكثر من ممتااز وربنا يوفقك
فكرتنى بنفسى وانا بشرح للطلبه فى المدرسه وبحاول ابسط المعلومه ليفهم الجميع
اتمنى الاستمرار فى المزيد من الشرح

osama00971
07-20-2012, 15:55
شرح اكتر من رائع وانا مجربتش الاوامر دي قبل
كدة بس هجربها ان شاء الله اكيد

imadm201
07-21-2012, 01:46
موضوع اكثر من رائع فشكرا جزيلا
ارجو ان تكون مثل هذه المواضيع موجودة بكثرة في المنتدي حتي تعم الفائدة

Single phase
07-21-2012, 17:59
معلومات اكتر من ممتازة و تستحق التقييم
ومفيده جدا لأي حد

mondemonde
07-21-2012, 21:25
سلام عليكم أنا جديدة بالمنتدى أود أن أعرف إن كان هناك أعضاء سبق لهم تحقيق أرباح من تجارة الفوركس وكم المبلغ
شكرا

HARRY POTTEER
07-22-2012, 04:13
مش عارف أودى جمايلك فين يا سيلفر , بجد دى أقل حاجة ممكن أعملها عشا ننهض بالمنتدى , و يكون أفض منتدى فى الوطن العربى كلة , كدة انت بتشجعنى عشان اعمل مواضيع كمان حصرية للمنتدى
تحياتى

مشكور على البادرة المتازة
نوررت
محتاجين مبادرات من هدا الشكل

رمضان مبروك عليكم يا رب

benzineb
07-22-2012, 22:03
السلام عليكم و رحمة الله
بارك الله فيك اخي موضوع جميل
سيستفيد به المبتدؤون ان شاء الله

eng2012
07-23-2012, 01:58
اعتقد ان الكثير من المبتدئين سوف يقومون بالدعاء لك على هذا الموضوع الجيد لان كل مبتدىء يريد ان يرى الشرح بعينيه حتى يستطيع ان يعرفه جيدا

nemo emo
07-23-2012, 22:58
شكرا على هذا الشرح المفيد القيم و الذى افادنى كمبتدئة فى مجال الفوركس
و فى انتظار المزيد من الشرح لاوامر هامة

master_egypt
07-24-2012, 01:05
فى شركات بعمل امر معلق والسعر بيوصله والاوردر مش بيتفتح اتوماتيك هل بيكون العيب من سرفر الشركه والا العيب بيكون فى ايه

i5land_man
07-24-2012, 05:13
فى شركات بعمل امر معلق والسعر بيوصله والاوردر مش بيتفتح اتوماتيك هل بيكون العيب من سرفر الشركه والا العيب بيكون فى ايه

انت لازم تبقي حاسب قيمة الاسبريد وانت بتعلق اي اوردر عشان السعر ينفذوه بالمظبوط
اما لو السعر اخترق مستوي الامر المعلق برالي مثلا وقت خبر فاظن بعض الشركات بتلغي الاوامر وقت الاخبار احتمال شركتك تكون منهم

ام لميس
07-24-2012, 05:21
افادك الله شكرا ع المعلومة الحلوة

master_egypt
07-25-2012, 00:07
انت لازم تبقي حاسب قيمة الاسبريد وانت بتعلق اي اوردر عشان السعر ينفذوه بالمظبوط
اما لو السعر اخترق مستوي الامر المعلق برالي مثلا وقت خبر فاظن بعض الشركات بتلغي الاوامر وقت الاخبار احتمال شركتك تكون منهم

لا يا اخى انا ببقى عارف فرق الاسبريد كويس جدا وبيوصلها السعر ومش بيفتح الاوردر اتفاجى بعدها بخمس دقايق الاقى الاوردر اشتغل اكتر من مره بتحصل معايا

Aker001
07-25-2012, 00:10
موضوع مهم جدا وشرح مبسط للغاية بفضل هذا الشرح يمكن الاستفادة للمبتدئين
بسهولة

havic
07-25-2012, 01:13
جعله الله في ميزان حسناتك و لله موضوع سيفيد المبتدأين
لا تبخل علينا بجديدك واصل

kero
07-25-2012, 01:31
موضوع مهم جدا اخى
ناس كتير من المبتداين مش عارفين معنى الاوامر المعلقة وكيفية عملها ..سهلت عليهم المهمة تحياتى

master_egypt
07-25-2012, 13:42
انا عامل اوردر بيع معلق على اليورو واتمنى ان يصله لانى شايف انه هيرتد منها ان شاء الله على الاقل 30 نقطه دعواتكم يا شباب لان الاسبوع ده كله خساير الحمد لله

nour7
07-25-2012, 16:28
هذه التقنية تأتي بعد التحليل الجيد والاحترافي، لا ينصح بها للمبتدئين حتى يتم التدريب عليها جيدا في حساب الديمو، وإلا فإنها ستكلف خسائر هائلة كما ينصح بوضع ستوب قريب إلى حد ما 50 نقطة تقريبا حتى لو كانت الصفقة خاسرة ، تكون الخسائر محدودة
والله أعلم

hesham1046
07-25-2012, 21:46
شرح اكثر من رائع وانا كنت فعلا بتلخبط فى موضوع الاوامر المعلقة ده لحد فترة قريبا ومكنتش باستخدمه مع انه مفيد بيخلى الواحد يقدر يحط الاوردر بتاعه فى مكان مناسب بدلا من الدخول من السعر الحالى وخلاص

master_egypt
07-25-2012, 23:09
انا عايز اعرف بس ازاى اعمل امر معلق يكون مجزء زى مسمعت حتى الان مش عارف ازاى اعملها اتمنى لو اخ يشرح لى الطريقه افضل

yusef2011
07-26-2012, 23:32
درس خفيف وسهل ومهم جدا جدا
مافهتمه بالبدايه بس يحتاج تركيز شوي ...

موضوع رائع واستحق التثبيت لانها نقطه مهمه كبدايه

willy
07-27-2012, 02:09
برافو عليك اخي شرح ومجهود اكثر من رائع كنت لسة هكتب استفسار عن هذا الموضوع لكن مجهودك جاوب على استفساري

dollyabdallah
07-27-2012, 05:14
فعلا الاوامر المعلفة دة مفيدة جدا جدا لاى تاجروممكن الاستفادة منها كتير فى التجارة فى الفوركس وانا اشكرك على هذا الشرح لانى استفدت من الشرح دا

master_egypt
07-27-2012, 10:45
انا عامل امر شراء معلق من 12250 لليورو ان شاء الله يرتد منها وميكسرهاشى لانه لو كسرها هيروح مباشر الى 1.2220 والجمعه بيبقى يوم كله اشياء غريبه بتحصل

mabrahim
07-27-2012, 14:46
شكرا اخي على الموضوع و فعلا مفيد للمبتدئين لانه كثير من المتدولين يجهلون كيفكة عمل

---------- Post added at 11:46 AM ---------- Previous post was at 11:15 AM ----------

شكر اخي الفاضل
شرح اكتر من رائع واصل لكي نتفيد منك

HOUSAMMI
07-27-2012, 15:05
شرح جيد

حاولت اطبق الاوامر المعلقة علىمنصات اخرى ولم افلح

بس هحاول مع الميتا ان شاء الله

master_egypt
07-27-2012, 19:13
ولله الحمد تحقق الهدف وربح اكثر من 120 نقطه لكن مش عارف ادخل بيع الان ام لا لانه هيرتد عشان اغلاق اليوم واغلاق الاسبوع فعايز ادخل بيع لكن قلقان

tforex
07-27-2012, 19:38
تمام بس هيه الاوامر المعلقه دى يكون افضل حاجه معاها اكسبيرت اغلاق الصفقات بمعنى انا سوف اقوم بوضع اوردر على مستوع معين طيب السعر وصل للمستوى بس عداه بعشر نقاط ورجع تانى كده انا ماليش دعوعه ولا الاكسبيرت لاكن جائت مثلا الاربع ساعات وكسرته بنقطه هنا تخرج الصفقه

dollyabdallah
07-28-2012, 08:50
موضوع مهم خصوصا بالنسية للميتدئين حيث لايمكن اجراء صفقات التداول دون الالمام بمثل هاته الامور .جازاك الله خيرا

master_egypt
07-28-2012, 14:25
انا داخل امر شراء يا شباب لليورو وسبت الاوردر مفتوح على امل ان يكون فى جاب للاعلى هل ممكن يحصل ذلك والا الجاب هيكون لاسفل وحسابى هيطير

hichemdz
07-28-2012, 14:43
شرح مميز جدا الف شكر لك و الله الموفق

eletrebi
07-28-2012, 15:09
مرسى جدا لونى ف حاجات كدا مش فاهمها بس انت وضحتلى معظم الى مكنتش عارفة
بجد مرسى ليك واتمنى اشوف توبك حلو تانى منك زى دا ان شاء الله

EngAhmed
07-28-2012, 17:00
بسم الله الرحمن الرحيم

ثانيا
شرح الأوامر

تحياتى

والله موضوع هايل ويستحق التثبيت بصراحة ومحهود اكتر من رائع منك ياربرنس:accute:

Calast
07-28-2012, 18:05
شكرا على الموضوع الممتاز اخي و بارك الله فيك والله معلومة قمية ومهمة و من الضعب ايجاد شرح كهذا

medmedooo
07-28-2012, 22:30

nemo emo
07-29-2012, 01:46
شكرا على الشرح بالصور بس كنت اتمنى لو حضرتك
تشرح فى البداية حتى لو نبذة عن الميتا ترايدر بما انى مبتدئة

Mamadof55
07-29-2012, 05:45
بسم الله الرحمن الرحيم

ثانيا
شرح الأوامر

تحياتى

نعم مهم جدا جدا لانه يحمى راس المال و يساعد فى تفادى الخسارة بقدر الامكان..‏‎

cash maker
07-29-2012, 10:52
شكرا كتير ليك انا فعلا كان فيه اوامر مش فاهمها
لكن خلاص فهمتها وهى ممكن بالفعل تساعد فى تجنب الخسائر فى الصفقة

benzineb
07-29-2012, 17:44
السلام عليكم ورحمة الله
بارك الله فيك أخي هذه الاوامر مفيدة جدا
لاخواننا المبتدئين

medmedooo
07-29-2012, 17:47
أنا كنت في الدباية متلخبط جدا بس بعد الموضوع بقى الدنيا واضحه و فعلا معلومات اكتر من ممتازة و تستحق التقييم والتوفيق للجميع

aminos
07-29-2012, 17:48
أنا كنت في الدباية متلخبط جدا بس بعد الموضوع بقى الدنيا واضحه و فعلا معلومات اكتر من ممتازة و تستحق التقييم والتوفيق للجميع

السلام عليكم
نعم يا أخي و أنا أيضا يا أخي من قبل لمأكن قادرا على الفهم
لكن مع هذا الموضوع كل شيئ واضح

medmedooo
07-29-2012, 18:39
من اسواء الخطاء اللى ممكن يقع فيه المتاجر بالصدفة هو تغير اللوت دون قصد عندما يحرك عجلة الماوس ويكون المؤشر على اللوت

---------- Post added at 05:21 PM ---------- Previous post was at 04:51 PM ----------

رح مميز وكتير من الجدد بيسئلوا عن تلك المواضيع من شرح للأوامر ووضع الأستوب والتك بروفيت
ان شاء الله الكل يستفيد من الموضوع وبارك الله في

---------- Post added at 05:39 PM ---------- Previous post was at 05:21 PM ----------

رح مميز وكتير من الجدد بيسئلوا عن تلك المواضيع من شرح للأوامر ووضع الأستوب والتك بروفيت
ان شاء الله الكل يستفيد من الموضوع وبارك الله في

dollyabdallah
07-29-2012, 22:16
شرح مميز اخى شكر لك على المجهود الجبار..وننتظر منك بعض الدروس والتوجيهات الفعاله فى هذا المجال ..أكرر شكرى لك اخى وبالتوفيق...وجزاك الله خيرا.

morx123
07-30-2012, 01:33
بارك الله فيك
شرح متميز وكمان مصور
ابدعت اخي الكريم

ahrou
07-30-2012, 06:25
شكرا أخي حثى أنا لم أكون قد فهمت طريقة العمل في الميتا ترايدر

master_egypt
07-30-2012, 14:27
اخى صاحب الموضوع ممكن تقولى ايه وجهه نظر حضرتك فى اليورو هل هيرجع ينزل تانى لانه اليوم مش قادر يطلع نهائى وشغال نزول منتظر ردك

mohamed eldamnhorey
07-30-2012, 17:24
اخى صاحب الموضوع ممكن تقولى ايه وجهه نظر حضرتك فى اليورو هل هيرجع ينزل تانى لانه اليوم مش قادر يطلع نهائى وشغال نزول منتظر ردك

انا رديت عليك فى الموضوع التانى ياغالى

ياريت كل موضوع نتكلم فى سياقه يامستر باشا

الله يكرمك

aladdin
07-30-2012, 17:27

شرح رائع وشامل وبسيط ويستطيع اى احد فهمه بسهوله

hossam hossam
07-31-2012, 07:21
ايه الجمال ده ياباشا والله استفدت من الموضوع ده استفده كبيره
بارك الله فيك علي الشرح الاوامر بجد في ناس كثير مكنتش فهمه وانا واحد منهم

mannon
07-31-2012, 08:31
شكرا ياخى الكريم على هذا لاشرح لان فى ناس كتير كانت بتلخبط بين
buy stop
buy limit
sell stop
sell limit

وكانوا بيسالوا عن الفرق بينهم

moez02
07-31-2012, 15:41
بارك الله فيك في ما نفعت و إستنفعت و جعله في ميزان حسناتك
و بالتوفيق للجميع

themaxprofit1
08-01-2012, 12:06
من اكبر الخطاء الى ممكن يقع فيه المتداول هو تغير الوت ولازم اكون حريص جدا وانا بستخمد الماوس
عشان مقعش فى اخطاء دون قصد

kingmada
08-02-2012, 11:10
بصراحة احييك على هذا الموضوع الرائع
و اتمنى النهوض السريع لمنتدانا الجميل ده

موفق ان شاء الله

kingman
08-03-2012, 17:21
شكرا ياخى الكريم على هذا لاشرح لان فى ناس كتير كانت بتلخبط بين
buy stop
buy limit
sell stop
sell limit

وكانوا بيسالوا عن الفرق بينهم
حتى احنا فى البداية اخدنا فترة لحد ماتعودنا على هذه الوامر وكنا فى البداية نجد صعوبة فى فهمهم لكن سريعا من التجريب على الديمو اصبح الموضوع سهل واصبح سهل استخدام وفهم الأوامر

mmm2013
08-03-2012, 18:57
اعتقد ان ذلك الموضوع شامل الكثير من الاوامر التى لها علاقه بالميتاتريدر وسوف يفيد الكثير من المبتدئين ولكنى اريد ان اعرف كيف اقوم بتركيب الاكسبيرت على المنصه

amr nabil
08-03-2012, 22:23
والله بجد شرح رائع ووافى للاوامر وجزاك الله خيرا
انا فعلا مكنتش فاهم الاوامر وده اللى كان موقفنى عن التداول

m.sayed
08-03-2012, 22:31
يعني كدة ممكن ابعد عن الكومبيوتر و انا مطمن حتي لا اقع تحت الارهاق الجسماني و الذهني و انا بكون مطمن اني محدد حدود صفقتي

thehulk3
08-04-2012, 13:40
شباب عشان نسهل موضوع الباي ليميت والباي ستوب والسيل ليميت والسيل ستوب
عندي طريقة تخليك ما تحسبش أي حاجة وسهلة جدا جدا
لو انت عايز تعمل أمر معلق بيع مثلا
بافتراض انك عايز لما السعر لما يصعد لنقطة معينة تفتح بيع يبقى ليميت
عشان فيه عملية ارتداد (يطلع ثم بيع) طيب لو عايزه الصفقة تكون في نفس الاتجاه بتاع السعر يعني انت عايز تفتح صفقة شراء لما السعر يصعد لفوق يبقى باي ستوب
عشان مفيش ارتداد حيكون في نفس الاتجاه

يبقى ممكن نعمل المعادلة في حاجة الأوامر المعلقة فوق السعر الحالي
buy stop
sell limit
وفي حالة وضع أوامر معلقة تحت السعر الحالي
buy limit
sell stop

أظن سهلة ولا ايه

moneymachine5
08-04-2012, 14:07
ممكن احدد الصقفة بتاريخ صلاحية يعني ممكن احدد ان الصفقة ممكن تفتح لحد يوم معين وبعده ان لم تفتح هذه الصفقة تنتهي الصلاحية حتي لو مر السعر علي السعر اللي محدد عنده الفتح

midopeace
08-04-2012, 21:15
05-05-2012 09:44 PM #5
kingman
kingman is offline
خبير فوركس مصر kingman's Avatar

Accumulated bonus
987.15 USD

شرح مميز وكتير من الجدد بيسئلوا عن تلك المواضيع من شرح للأوامر ووضع الأستوب

simox big
08-04-2012, 21:40
شرح رائع ووافى للاوامر وجزاك الله خيرا
بارك الله فيك

hesham1046
08-04-2012, 21:58
موضوع ممتاز جدا ودقيق بس ملاحظة صغيرة وهى انه فى البداية يتم اختيار امر جديد من خلال الوقوف على زوج العملة المراد فتح الصفقة له ثم اتباع الشرح الموجود بالصور
والموضوع هايفيد كل الاعضاء ان شاء الله تسلم ايدك وجزاك الله خيرا

kingman
08-04-2012, 23:35
ممكن احدد الصقفة بتاريخ صلاحية يعني ممكن احدد ان الصفقة ممكن تفتح لحد يوم معين وبعده ان لم تفتح هذه الصفقة تنتهي الصلاحية حتي لو مر السعر علي السعر اللي محدد عنده الفتح ايوة يمكنك تحديد وقت تنتهى فيه الصفقة ان لم تفعل وذلك من خلال اوبشن expiry وتختار الوقت الذى تريد ان تنتهى فيه الصفقة ويتم الغائها ان لم تفعل وبالتوفيق باذن الله

mokhtar26
08-05-2012, 01:27
السلام عليكم
شرح رائع و لكن يجب الحذر فالانسان بشر و البشر يخطأ و الخطا سيكلف اموال لذا و جب الحذر و التاكد قبل تفعيل الامر لئلا تكون النتائج وخيمة
نسال الله ان يثبتكم و يذهب عنكم النسيان و الغفلة

Eng PTC
08-05-2012, 04:39
موضوع راااائع واستفدت منه الكثير
لكن يا ليت يبقا في شرح ممثال للميتداتريد 5

Pivario
08-05-2012, 16:07
رمضان كريم و شكرا على الموضوع الحلو :)

marou49
08-05-2012, 16:25
السلام عليكم و رحمه الله

تم الإستفاده شرح مبسط و مفهووم
جزااك الله خير

topfox
08-05-2012, 18:07
شكرا لك على هذا الشرح الرائع لان ده هيريحنا كتير من المتابعة المستمرة فطبعا الواحد هيححل السوق كويس ويشوف السعر هيروح لفين و يفتح صفقته عن طريق الاوامر المعلقة و ينام و يستريح

osama00971
08-06-2012, 07:50
فعلا انا كنت محتاج الشرح ده
لاني بتلخبط في الاوامر المذكورة
شكرا

rabah
08-06-2012, 15:12
السلام عليكم

شكرا اخي على هذا الموضوع وانا لم اكن اعلم بوجود مثل هذا الامر في الميتاتريدر

شكرا لك على الموضوع

houssam-kdz
08-07-2012, 05:58
شكرااا لك ياغالي على الشرح بس ماهو الأمر الذي تغلق به الصفقة
أرجو الرد وشكرااااااااا

midomelad10
08-07-2012, 06:24
فعلا كنت محتاج الشرح
علشان ابدا عملى بفى

meroo
08-07-2012, 07:18
موضوع جميل جدا يااخى
وهيفيد كتير من البمتداين ان شاء الله على الرغم انى مش من محبى الاوامر المعلقة اطلاقا والدخول واحب الدخول ماركت تحياتى

master_egypt
08-07-2012, 10:44
انا بفكر ادخل امر بيع لليرورو من الاسعار الحاليه بهدف 50 بوينت واستوب 30 نقطه محتاج ارائكم يا شباب فى الاوردر ده

thehulk3
08-07-2012, 15:52
هذا ما يسمي بالامر المعلق ولكن لا يوضع
دون تحليل ودراسة

---------- Post added at 01:31 PM ---------- Previous post was at 10:44 AM ----------

المفترض ان الواحد يراجع كل البيانات قبل اعطاء الامر
الموضوع العاب بنلعبها الموضوع يستحق الانتباه

---------- Post added at 02:52 PM ---------- Previous post was at 01:31 PM ----------

الامر المعلق بيكون عمل صفقة معلقة سببها توقع تحرك السوق من سعر الي اخر ولكن بعد يوم او ساعة او اسبوع فيتم عمل امر بيع او شراء في المستقبل حسب تحليلي

master_egypt
08-08-2012, 14:23
انا عايز اعمل امر بيع معلق من 1.6680 للكيبل بس خايف يطير منها لاعلى وانا حسابى مش متحمل لانى داخل بيع من تحت ومش عارف هيوصلها ام لا ربنا يسترها معايا ومتمرجنشى اليوم

aggg
08-08-2012, 15:50
فعلا انال كنت محتاجة افهم ازاى اضع امر الجهاز يشترى وبيع علية
وعموما نتا حجرب كدة واشوف لان دة مهم جدااا تحسبا لاى ظروف خارجة عن الارادة ويا ما وقعت فيها
كهربة تفصل او نت يقطع او انك فى لحظة تلاقى مشكلة فنية فى الجهاز

saidyousef
08-08-2012, 15:52

x-sat-x
08-08-2012, 16:36
فعلا رائع

شرح رائع من عضو أروع

---------- Post added at 02:36 PM ---------- Previous post was at 02:09 PM ----------

شكرا
جاري التجريب ومحاولة الفهم إن شاء الله تعالى

osama00971
08-08-2012, 16:44
يا باشا انت استاذ
متعرفش الاوامر دي كانت عاملة ايه فية
مش عارف احفظها

a7lamp3
08-08-2012, 16:53
والله شرح رائع للاوامر المعلقة ولكن لدي استفسار هل يمكن تطبيقه هده الخاصية على نفس زوجي العملة

smed smox
08-08-2012, 20:38

thinks

The soul slayer
08-09-2012, 05:34
شرح رائع فعلا أخي الكريم للأوامر المعلقة ، الله يبارك فيك وسأجرّبها إن شاء الله

houssam-kdz
08-09-2012, 05:50
شكرا لك أخي على الشرح
بارك الله فيك

mahyfxxx
08-09-2012, 15:07
مش بالظبط انك تتفرغ لة ممكن تحدد وقت لة بجانب عملك الخاص حتى قدر انك تستفيد منة فى رفع مسوى المعيشة لك وهذا هو اساس العمل داخل السوق

rhanemyoussef
08-09-2012, 23:44
شرح جد مميز مشكور أخي جزيل شكرا نتمنى لك توفيق ليفدتينا دائما بتوفيق

youcefislam
08-10-2012, 01:05
بارك الله فيك و جزاك الله خيرا أستاذ

والله موضوع في القمة و مفيد جدا

سأتعلمهم في حساب تجريبي

و ننتظر نصائحكم

asad
08-10-2012, 01:25
انا مبتدئ و انت سهلت الامر علي
فعلا سهلت علي الموضوع

بسمة الحياه
08-10-2012, 03:59
السلام عليكم ورحمة الله ووبركاته
موضوع قيم مفيد و قد كنت احتاجه بالفعل فشكرا لكم اولا و اخر
بالتوفيق

breaking
08-10-2012, 04:01
براك الله فيك اخي على الموضوع

شرح اكثر من رائع

شرح مميز و ان شاء الله الكل يستفيد من الموضوع وبارك الله فيك

بالتوفيق للجميع

hehelibeb
08-10-2012, 04:44
ممتاز هذا الموضوع

مزيدا من التالق والعطاء

لتعم الفائدة

congraulation14
08-10-2012, 06:51
هما الميتاتريدر والهيدج هل الاتنين يعنى طرق مختلفه فى التعامل فى تبادل العملات ولا ايه الفرق بنهم

Matrix11
08-10-2012, 19:09
ما هو الميتا تريدر وكيف يكمن الأستفاددة منه وما فائدته وكيف يمكن الوصل له

mora warda
08-10-2012, 20:27
شرح اكثر من رائع ومبسط وواضح وبجد استفت كثيرا من هذا الموضوع

domadoma
08-10-2012, 22:26
المستا تريدر ده متاهه عمرك ماتعرف اخره ولكن حاجه عاوز تعملها اكتر مت 3 طرق للوصول لها

dina mahmoud
08-11-2012, 00:10
برنامج ميتا تريدر هو من اهم البرامج و اشهرها في تجارة العملات

و في التحليل

يمكنك من خلاله قراءة التشارت ( الرسم البياني ) للعملات

يمكنك من خلالة تحليل اي شارت على حسب طريقتك

يمكنك اضافة رسوم و خطوط و استخراج ما تريد من اي زوج لأي شارت

يمكنك فتح حساب ديمو و المتاجرة من نفس البرنامج و على الشارت مباشرة

يمكنك فتح حساب تجريبي او حقيقي و المتاجرة بالبرنامج

target100
08-11-2012, 00:45
من اهم شروط المنتدي اننا منعملش بيست وكوبي فخدو بالكم بقي من الموضوع ده

leosayrip
08-11-2012, 00:55
السلام عليكم شكرا أخي موضوع رائع و متقن

master_egypt
08-11-2012, 00:58
شباب بالله عليكم السوق اغلق وانا فاتح شراء يورو دولار بعقد كبير جدا النقطه ب 5 دولار هل فى امل الافتتاح على جاب الى اعلى والا هيكون نزول وحسابى معتشى يتحملنزول اكتر من 20 نقطه بس بالله عليكم حد يرد عليه

marocain_forex
08-11-2012, 01:14
والله شكرا جزيلا

تعلمت بعظ الاوامر

تحياتي لك و نريد شروحات اكتر

target100
08-11-2012, 01:45
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
يارب بس كلنا نستفاد ويكون خير لينا كلنا ياااااااارب

fxfx
08-11-2012, 03:26
اكتر حاجة بغلط ف استخدامها بس الحمد لله اكتشفت انك حتي لو عملتها غلط هيترفض الامر فبجرب الامر التاني الف شكر علي موضوعك وفعلا يستحق التثبيت

Motaz
08-11-2012, 04:01
الله عليك والله شرح 100% و الصور واضحة و ربنا يكرمك بجد انا ابتاديت افهم من الموقع داة حاجات كتير عن الفوركس فى البداية كنت بدور على موقع زى فوركس مصر داة اقسم بالله الموقع جواة ناس خدومة و مبدعين

andyy
08-11-2012, 04:24
ماشاء الله الموضوع ده كنت بدور علية لانى حملت الميتاتريدر بس مش عارف استخدمة و مش عارف المصطلحات اللى فيه وطبيعه عمل كل مصطلح جزااك الله خيرا

target100
08-11-2012, 04:41
الله بجد شرح كان رائع ومفيد كمان وبيفيد كمان جدا جزاك الله خير

ASKANDER1982
08-11-2012, 04:49
ألى أخي الكريم شكرا لك عل كل حال
لكن في سؤال ممكن الرد علي لكن هاي الحالة ما مرت علي أبدا
لو تركنا أمر معلق بيع أو شراء وأغلق السوق وفتح السوق للأعلى
أو للأسفل جاب كبير ماذا يحصل لهذا الأمر بيع أو شراء

target100
08-11-2012, 05:10
ياريت ياجماعة ناخد بلنا ان من شورط المنتدي ان منعملش كوبي وبيست لان الحالة دي بتعمل علي قفل الحساب خدو بالكم

Moselhy
08-11-2012, 06:26

---------- Post added at 03:26 AM ---------- Previous post was at 03:15 AM ----------

roukhou
08-11-2012, 07:52
موضوع مفيد أستاذنا
جزاك الله خيرا مشكور على هذا الجهد الجبار

معلومات صراحة أفادتني كثييير
ننتظر الجديد
و جزاك الله الفردوس الأعلى

domadoma
08-11-2012, 10:34
اهم شئ بالفوركس انك تعلق الاوامر لانك مش قاعد ليل ونهار قدام الفوركس ويالتالى تلحق السعر للزوج اللى انت عاوزه

master_egypt
08-11-2012, 14:56
لكن واحد زيى كده ملهووش اى شغلانه غير الفوركس و24 ساعه قدامه وفى الاجازه السبت والاحد بكون تايه مش لاقى اى حاجه اعملها نهائى وببقى عايز الاسبوع كله شغل بدون اى اجازات نهائى عشان اقدر اعمل منه ربح كويس باذن الله تعالى

s.n
08-11-2012, 16:31
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
بارك الله فيك أخي على الشرح الجميل بالتوفيق للجميع

target100
08-11-2012, 18:03
بجد بجد شرح رااااائع جدا ومشكورررر جدا والله يوفقك والى الامام شكرا

nadir21
08-11-2012, 23:28
بسم الله الرحمن الرحيم

ثانيا
شرح الأوامر

تحياتى

كم كثير من الميتدئين في الفوركس يحتاجون الى تعلم الفوركس ومنها تغلم ادارة منصة الميتاتريدر4 وكثير من المتداولين المبتدئين يدرسون الاوامر المعلقة ولكن لا يعرفون كيفية التطبيق وانت قد وصحت كيفية تطبيق الاوامر المعلقة

nagynagy
08-11-2012, 23:29
بامكاني أن افهم ان خطوط الدعم والمقاومة سوف تكون مهمة لوضع الامر المعلق ؟ هذا بطبيعة الحال الى جانب التحليل الكلاسيكي كما سبق وأشرت الى ذالك

BaHaa FxTr
08-11-2012, 23:53
تسلم ايدك فعلا ناس كتير بتسأل عن الموضوع ده وكويس انط شارحه بالصور عشان الناس تفهم وواصل اعمالك المتميزه

elgohary
08-12-2012, 14:29
رائع رائع رائع و افضل ما فيه انك تدير الثفقات بدون تواجد على الجهاز

master_egypt
08-12-2012, 14:36
رائع رائع رائع و افضل ما فيه انك تدير الثفقات بدون تواجد على الجهاز

نعم اخى دى ميزه كويسه جدا فى الفوركس تختلف عن اى عمل اخر انك ممكن تحط اوامرك كلها واهدافك وتروح عملك واى مكان وترجع تلاقى كل شئ كما هو مفيش اى تغيير ومش شرط تكون مرتبط امام الجهاز طول ما انت شغال

koko990
08-12-2012, 14:53
اشكرا شكرا جزيلا يا اخى على مواضيعك الرائعه وانت كدا سهلت عنى حاجات كتيره والامور وضحت شويه وى انتظار المزيد منك ان شاء الله

الترند الصاعد
08-12-2012, 16:28
بسم الله الرحمن الرحيم

ثانيا
شرح الأوامر

تحياتى

شرح جميل أخي وواضح لأن الأوامر المعلقة كانت محيراني مند مدة و لا أستطيع التفريق فيما بينهم لكن الآن الصورة قد وضحت

Mohib_El_Hikma
08-12-2012, 17:40
صراحة شرح ولا اروع انا من بين الذين كان لديهم لبس في هذا الموضوع فبارك الله فيك على عظيم افادتك ولاتحرمنا من مواضيعك الجادة

eletrebi
08-13-2012, 00:29
والله معلومة كويسة وحلوة
تسلم ايدك ياغالى
ولكن انا بعرف افتح صفقة ولكن معرفش اغلقها ولا اتابعها ممكن تساعدنى

master_egypt
08-13-2012, 00:34
والله معلومة كويسة وحلوة
تسلم ايدك ياغالى
ولكن انا بعرف افتح صفقة ولكن معرفش اغلقها ولا اتابعها ممكن تساعدنى

اخى الكريم نفس طريقه فتح الصفقه بالظبط هتلاقى شئ اسمه كلوز اوردر فى مربع كبير فى الميتاتريدر لو انت شغال بيه اضغط عليها هتلاقى رساله ظهرت لك بلاغلاقها والصفقه قفلت بدون اى مشكله

newselvan
08-13-2012, 11:01
مشكوراخي
موضوع جميل جدا جدا ومفيد لكن لي سؤال تنفيذ تلك الاوامر له علاقة بالتداول الاوتوماتيكي اي لا يحتاج ان اكون امامالكمبيوتر ولا دي مجرد توصيات رجاء الافادة ومعذرة لاني مبتدأة
ولكم جزيل الشكر والله الموفق للجميع

mahfoudh
08-13-2012, 14:03
موضوع اكثر من رائع اخي جزاك المولى خيرا

ان شاء الله تعم الفائدة في كل ارجاء المنتدى

albashe2012
08-13-2012, 17:29
السلام عليكم اخوانى الافاضل
ممكن اعرف منكم يعنى ايه pending orders انا عضو جديد ولا ادرك اى شئ فى هزا الموضوع اشكرك اخى الفاضل

A7mad_Aziz
08-13-2012, 19:07
الاوامر المعلقه هامه جدا في عالم الفوركي لكل متاجر وغالبا عن طريق تلك الاوامر يستطيع المتاجر تحديد الهدف وتوقف الخساره

master_egypt
08-14-2012, 00:12
انا بفكر اعمل امر شراء معلق على اليورو دولار من 1.2300 والهدف مفتوح لانه طالع ان شاء الله بس ياريت يوصلها الاول ايه رايكم يا شباب

forexgame
08-14-2012, 02:12
براك الله فيك شكرا لك اخي ....شرح اكثر من رائع