PDA

View Full Version : الفيبوناتشى

midoforex00
04-10-2016, 20:12
من افضل طرق المتاجرة من وجهة نظرى الشخصية المتواضعة هو التحليل على اليومى والدخول على الاربع ساعات والمراقبة على الساعة .. واذا كنت من المضاربين على اليومى مثلى قم بالتحليل على الاربع ساعات
هو عالم رياضيات ايطالى اسمة ليوناردو قيلييلمو بوناتشي واشتهر بفيبوناتشى وكان والدة يعمل فى التجارة فى الجزائر وتونس والمغرب ثم انتقل فيبوناتشى للعيش فى مدينة بجاية بالجزائر وكان لة عدة مؤلفات وكتب ومن علماء الرياضيات اللى التاريخ لن ينساهم لانة فعلا اضاف للعلوم والرياضيات وبقى يخترع معادلات رياضية علشان تفيدنا فى المستقبل ودلوقتى كل العالم كل الناس اللى بتاجر فى الفوركس او البورصة بيستخدموا مستويات فيبوناتشى لاهميتها الشديدة واحترام السعر ليها واغلب الاقاويل بتقول ان استنتج الارقام اللى اخترعها ( ارقام فيبوناتشى ) من القرأن الكريم وكان لة تاثر باللغة العربية وبعد ماتوفى عثروا على مخططات لية لقوا ان الارقام او المعادلات كان بيكتبها من اليمين للشمال
الفيبوناتشى
بمعنى قعد يجمع اخر رقمين ويضيف الرقم اللى بعدة وهكذا وبعد كدة اكتشف ان هناك مايسمى بالنسبة الذهبية وهى : بالترتيب
أ _ ( 1.618 ) حاصل قسمة اى رقم على اللى قبلة
مثال / 13 على 8 = 1.625 / 89 على 55 = 1.618 لازم هايطلع معاك بالنهاية المستوى التقريبى 1.6 مهما عملت .. وهوة دة المستوى الذهبى اللى بترتد عندة الاسعار ودة يعتبر المستوى الاهم والاقوى
ب_ ( 23.6 ) ودة بنسمية اول مستوى تصحيحى وهو حاصل قسمة رقم على تالت رقم من الشمال
مثال / 5 على 21 = 0.23 / 21 على 89 = 0.23 لازم هايطلع معاك المستوى التقريبى 0.23 مهما عملت
ج_ ( 38.2 ) حاصل قسمة اى رقم على تانى رقم على شمالة
مثال / 21 على 55 = 0.38 / 5 على 13 = 0.38 لازم هايطلع معاك المستوى التقريبى مهما عملت
** طبعا مستوى 0.0 هو مستوى البداية ومستوى 100 هو مستوى النهاية ومستوى 50 هو نص المسافة
اذن الارقام دى اكتشف فيبوناتشى انها ارقام سحرية وقدر يحدد مستوياتة وعلشان بعد كدة يعتمد عليها وزى ماقلنا ان مستوى ( 161.8 ) هو اهم مستوى وهو رقم ألهى كونى .. طبعا الفيبوناتشى كلما كان الفريم اكبر كان افضل ويبدأ من الاربع ساعات حتى الشهرى .. والفيبوناتشي يستخدم لمعرفة مستويات الدعم والمقاومة
المستويات التي تعتبر ذات الأهمية الأكبر للمراقبة هي 0.236، 0.382، 0.50، 61.8
3_كيفية المتاجرة علية : اذا اخترقت شمعة لاحد المستويات سواء 23 او 38 او 61 فهذا ينبؤ بان السعر سيستمر واذا الشمعة ارتكزت فقط على اى مستوى من مستويات الفيبو دون ان تغلق داخل فهذا ينبؤ بالارتداد

مصطفى حمدان
04-13-2016, 19:15
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته على الرغم من اننى لا استخدم الفيبوناتشى فى التحليل الا انه يعطى نتائج جيدة فى عمليه التحليل وتحديد الاهداف بدقة عالية ولكن يجب على من يستخدمه ان يكون ملما به بشكل جيد

latraaa
04-13-2016, 19:53
مكشور أخي الكريم على الموضوع و على الراي و على الطرح و على المعلومات القيمة التي تقدمت بها و التي أتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إنشاء الله، كما أتمنى ان نراك تحقق الكثير إن شاء الله، بالتوفيق إنشاء الله

emma91
04-29-2016, 04:06
اكيد الفيبوناتشي من طرق المتاجرة الممتازة
اسال الله ان يوفقني واياكم كما اشكرا كل القائمين على هذا المنتدى الرائع
تقبل مروري المتواضع

abdulrahman shannon
04-29-2016, 04:12
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
شكرا جزيلا اخي الكريم على هذا الشرح الرائع وانا حاولت ان اتداول باستعمال طريقة الفايبوناشتي ولكن لا استطيع تحديد السعر
او نقاط الدخول وهوة يخونني دائما والصحيح انا لا اجيد استخدامه لاني لست من محبي الفايبوناتشي

tmachkil10
04-29-2016, 04:23
اولا يا اخي مستويات او اداة الفيبوناتشي من اساسيات المحللين الفنيين الكبار في السوق الفوركسي كما تعلم طبعا
ثانيا لابذ من اتقان رسم مستويات الفيبو من جهة ومن جهة اخرى اتقان التداول من خلالها في الوقت المناسب

kamelamin
04-29-2016, 14:30
مرحبا اخي اكيد الفيبوناتشي من طرق المتاجرة الممتازة
اسال الله ان يوفقني واياكم كما اشكرا كل القائمين على هذا المنتدى الرائع
تقبل مروري المتواضع.وبالتوفيق للجميع

ahmed2521983
05-05-2016, 22:50
أخى الكريم مشكور على الشرح الرائع لطريقة استخدام الفيبوناتشى وفى انتظار المزيد
تقبل مرورى

sabahnamous
05-06-2016, 13:24
الســــــــــــــــــــــ ـلام عــــلـــى جميـــــع أعـــــضـــــاء المنتــــــــدى الكــــرام
أخي الفـــــــاضل مشكوووووووووووور معـــــلومــــات قـــــيـــــمة جــــزاك الله كــــل خـــــيـــــر
في انتظــــار المــــزيد من التألق و الابـــــداع في مــــــوضــــوعـــــاتـــ ـــك الهـــــــامـــــة

doaa sary
05-07-2016, 20:55
شرح اكتر من رائع لاهم طرق التداوال المتبعه
ومؤشر الفيبوناتشى
مهم جدا واستفدت من موضوعك والشرح الاكتر من رائع
بالتوفيق للكل

messaoud43
05-27-2016, 21:13
الســـــــــــــلام علـــــيــــــــكم و رحمــــــــة الله تعـــالى و بـــركــاته
شكرا جزيلا أخي في الله أنار الله دربك على المعلومات القيمة
مــــوضــــوع رائــــــع و قـــــيــــم مـــــشـــــكــــــور

riadhzagos
05-27-2016, 21:15
مكشور أخي الكريم على الموضوع و على الراي و على الطرح و على المعلومات القيمة التي تقدمت بها و التي أتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إنشاء الله، كما أتمنى ان نراك تحقق الكثير إن شاء الله، بالتوفيق إنشاء الله:)...

---------- Post added at 06:15 PM ---------- Previous post was at 06:14 PM ----------

شكرا جزيلا اخي الكريم على هذا الشرح الرائع وانا حاولت ان اتداول باستعمال طريقة الفايبوناشتي ولكن لا استطيع تحديد السعر
او نقاط الدخول وهوة يخونني دائما والصحيح انا لا اجيد استخدامه لاني لست من محبي الفايبوناتشي:):):)...

---------- Post added at 06:15 PM ---------- Previous post was at 06:15 PM ----------

شرح اكتر من رائع لاهم طرق التداوال المتبعه
ومؤشر الفيبوناتشى
مهم جدا واستفدت من موضوعك والشرح الاكتر من رائع
بالتوفيق للكل:):):)

عبد الرحيم رافا
05-27-2016, 21:17
‏السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
‏أهلا ومرحبا بك أخي الكريم معنا في هاذا المنتدى الرائع مساء الخير للجميع إن شاء الله نفيد ونستفيد
‏هل فيبو يا أخي هو يعطيك دعوى ومقاومة دقيقة جدا

aissaalg
05-27-2016, 22:03
الســلام علــيــكم و رحمـة الله تعـالى و بـركـاته
زميلي في الفوركس و المنتدى كل الشكر و الثناء على المعلومات القيمة
في انتظـار جديدك ومواضيعك الشيقة
[COLOR="Silver"]

zaza0519
05-28-2016, 00:29
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
شكرا لك عن طرحك هدا الموضوع
أتمنى لو جميع الأعظاء أن يبدون لنا بمواضيعهم المتعلقة بالفوركس كي نستطيع فهم هدا السوق الغامض

masr16
05-29-2016, 12:03
مكشور أخي الكريم على الموضوع و على الراي و على الطرح و على المعلومات القيمة التي تقدمت بها و التي أتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إنشاء الله، كما أتمنى ان نراك تحقق الكثير إن شاء الله، بالتوفيق إنشاء الله

رومانى
06-12-2016, 20:52
بالطبع مستويات الفيبوناتش لها اهمية كبيرة فى التحليل الفنى ولكن الصعوبة دائمة التى تواجهنى هى
كيفية رسم مستويات الفيبوناتشى متى ابدا بها ومتى تنتهى ولنى استفد من موضوعك جدا وشكرا لمجهودك .وبالتوفيق

mohcine amari
06-12-2016, 21:25
******بسم الله الرحمن الرحيم ******
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
مساء الفل لكل السادة الكرام ورمضان كريم
الفيبو لقياس التصحيح اخي
*****السلام اخواني تقبلو مروري الكريم*****

csebai12
06-13-2016, 01:16
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته مشكور اخي على الموضوع
مهم جدا ان نكون عارفين لاستعمالات العديدة للفيبوناتشي قي سوق الفوركس فهي نسب قوية و اهم استعمالاتها تحديد نقاط الدعوم و المقاومات

maryam1
01-11-2017, 23:39
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
جزاك الله خير ايها العضو الكريم على مشاركة هذا الموضوع الهام معنا و الذي يفيد الكثير من المبتدئين و اتمنى ان تشاركنا في مواضيع اخرى
بالتوفيق للجميع إن شاء الله

fares2alex
01-12-2017, 00:13
اخي الغالي انا مبحبش ابدا ان اتداول على الفيبوناتشي وذلك لعدة اسباب اهمها ان مؤشر الفيبوناتشي

بيعتمد على التحليلات ولازم تراقبه طول الوقت طب ما احنا ممكن نستخدم الاستراتيجيات التي لا تعتمد عليه

tazi larbi
01-12-2017, 00:21
السلام عليكم شرح ممتاز لمؤشر اقل ما يقال عنه انه تلخيص للتداول الناجح ومن يعرف التداول به فلقد الم بالكثير لانه يحدد الدعوم والمقاومات وحتى نقاط التصحيح شكرا لك اتمنى لكم النجاح والله الموفق

rmadona
01-12-2017, 00:32
خي الغالي انا مبحبش ابدا ان اتداول على الفيبوناتشي وذلك لعدة اسباب اهمها ان مؤشر الفيبوناتشي

بيعتمد على التحليلات وجزاك الله خير ايها العضو الكريم على مشاركة هذا الموضوع الهام معنا و الذي يفيد الكثير من المبتدئين و اتمنى ان تشاركنا في مواضيع اخرى
بالتوفيق للجميع إن شاء الله

magic777
01-12-2017, 17:10
هو من اساسيات التعلم الجيد فهم مستويات الفيبو جيدا لانك هتقدر تحتاجها لكي تضع عليها اهدافك او استوباتك هتكون جيده كل لما تقدر
تفهم كويس طبيعه الزوج الي بتعمل عليه

sinaa
01-14-2017, 13:41
او نقاط الدخول وهوة يخونني دائما والصحيح انا لا اجيد استخدامه لاني لست من محبي الفايبوناتشي

magic777
01-14-2017, 21:26
بيكون قوي جدا ويديك مستويات قويه بالفعل لو انت قدرت تعمل فيه بطريقه صحيحه يعني درست حركه السعر وعرفت ازاي تقارن
ده وتربط بينهم وبين هذه المستويات

مروه عصر
01-14-2017, 21:33
السلام عليكم
الفيبوناتشى هو من اساسيات التعلم الجيد ولها اهميه كبيره فى التحليل الفنى الخاص بالفوركس فهو يساعد فى التعامل السريع فى التداول

aym
01-14-2017, 23:57
الفيوبناتشي من اهم الادوات التى تساعد المتاجر على التتداول بطريقة صحيحة حيث عن طريقة يتم معرفة الاتجاهات التى يسير فيها السعر ومعرفة
ايضا المستويات التى يحدث من عندها الانعاكسات

magic777
01-22-2017, 18:59
انت ممكن تستفيد جيدا من مستويات الفيوباتتشي في الهدف والاستوب ولكن هيا مش بتحدد الاتجاه ليك طبعا لان تحديد الاتجاه ده معتمد
على ادوات اخرى في التحليل الفني

فوريكسي
01-25-2017, 23:04
الفايبو مؤشر رائع جدا في تحيد مناطق الارتدادشكرا جزيلا لك أخي الكريم على الموضوع بالتوفيق لك إن شاء الله ولجميع الإخوة الأعضاء تقبل تحياتي والسلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته

emin14
01-25-2017, 23:13
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته على الرغم من اننى لا استخدم الفيبوناتشى فى التحليل الا انه يعطى نتائج جيدة فى عمليه التحليل وتحديد الاهداف بدقة عالية ولكن يجب على من يستخدمه ان يكون ملما به بشكل جيد استفدت من موضوعك والشرح الاكتر من رائع
بالتوفيق للكل

aki
01-25-2017, 23:15
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته.
شكرا لك اخي الفاضل على هذه المعلومات بخصوص الفيبوناتشي الذي يعتبر اداة ذهبية في التحليل في عالم الفوركس.
حظ موفق.

ahmed megahed
01-26-2017, 00:25
ما شاء الله تبارك الله موضوع جميل جدا وشرح في منتهى الروعة ربنا يبركلك يا استاذنا
وارجو من حضرتك ان تكمل هذا الموضوع وتكلمنا على باقي النسل التي نسمع انها يمكن ان نضيفها ولو هناك اهمية للنسب الجديدة فاخبرنا بها ولا تنسى اهم المؤشرات التي يستحسن ان نستخدمها مع الفيبو والف مليون شكر

a7medsedik
01-26-2017, 00:32
يعتبر الفيبو ناتشي من اهم مؤشرات التحليل الفني على الفوركس.. فيمكنك تحديد نقاط الدعم والمقاومة ومن خلالها تستنتج هل تشتري ام تبيع

Mony Ezzat
01-26-2017, 00:41
بسم الله الرحمن الرحيم
شكرا لحضرتك على شرح المؤشر الفيبوناتشي وانا فعلا شوفت فيديو للمؤشر ده وممتاز جدا وفهمته بشكل كبير ولكن شرح حضرتك صعب

ابوفؤاد
01-26-2017, 00:41
الننقطه الهامهالتى استفدت منها هنا هى معلاه التقعع لارتداد السعر اوا اكمله للطريق الذى يسير فيه و كما تين من الشرح الموجز انه حال الثابت على احد المستويات يعنى ان السعر سيغعود الى الاتجاه الذى عليه

Mahmoud hesham
01-26-2017, 00:49
السلام عليكم انا اعتقد ان
كل الناس اللى بتاجر فى الفوركس او البورصة بيستخدموا مستويات فيبوناتشى لاهميتها الشديدة واحترام السعر ليها
وشكرا لك

skylol
01-27-2017, 16:36

اخي الغالي بالفعل قد تكون الفيبوناتشي من الطرق المهمة في التداول ولكن لا ادري هل استخدمها ام لكن سوف احدد ذلك عند بدء المتاجرة لاني مازلت اتعلم

123Hasnaa123
01-27-2017, 16:59
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. احسن حاجه انك فالموضوع ده اتكلمت ع الفيبوناتشي بالمعادله بتاعته في ناس كتيره بترزع اي كلام وخلاص وبتتكلم عن الفيبوناتشي بشكل سطحي عن طريق مؤشرة وخلاص ة

Mohammed Ayman
01-27-2017, 16:59
وعليكم السلام ورحمه الله تعالي وبركاته تحيه طيبه من القلب وبعد،، اخي الفاضل بسم الله الرحمن الرحيم انا لا استخدم الفيبوناتشي ولكني اسمع عنه انه جيد في التداول والمرابحه من علي حسب المشاركات التي اجدها في هذا المنتدي واتمني ان اكون مطورا ومصمما ومبرمجا في هذا المنتدي ال مميز ذلك لاني لازلت مبتدئ في فوركس ههههه نعم لازلت مبتدئ واتمني ان اكون ماهرا ذا صفقات متعددة

فوريكسي
01-27-2017, 20:09
الفيبونلتشي لئع وهنا موضع مثبت يشرح العمل به بارك الله فيك أخي و شكرا لك على الموضوع بالتوفيق لك إن شاء الله ولجميع أعضاء المنتدى تقبل تحياتي والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Manoush
01-27-2017, 20:29
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته .....بصـــرحـــه انـــا لــســـه عـــضــوا جـــــديـــد فـــى هـــذا الـــمــنــتــدى الــكــــبـيــر ولــم اعــرف مــاهــو الــفيبونــاتشى فاعذرنى لعدم الرد

medokarem
02-22-2017, 23:49
السلام عليكم اخي الكريم شكرا لك علي المعلومات القيمة احب اوضح بعض المعلومات المفيدة

يعتبر مؤشر فيبوناتشي في الفوركس من أكثر مؤشرات الفوركس الفنية الدارجة بين المتداولين المبتدأين والمحترفين على حدٍ سواء في عملية فهم وتحديد نقاط الدعم و المقاومة على الرسوم البيانية. كل هذه الأمور تكون مفيدة للغاية خلال يوم التداول من أجل أن تحدد نقاط الدخول المحتملة و نقاط تراجع السوق، كما وتفيد في تحديد إستراتيجية الخروج كذلك. إن لم تكن إستراتيجية التداول الرئيسية الخاصة بك، أن تعتمد على خطوط فيبوناتشي، فيمكنك إستعمال تراجعات الخطوط والمؤشرات الأخرى لتأكيد إستراتيجية نقاط الدخول و الخروج.

جابر1979
02-22-2017, 23:50
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته ،
موشر مهم على الشارت و خصوص الفريم الساعة و الأربع ساعات ، يوفر لنا مستويات قوية للدعوم و المقاومة . يجب تعلمه ، بالتوفيق

ahmed abdelmomen
02-23-2017, 00:08
مشكور اخي الكريم على هذا الموضوع المتميز عن الفيبوناتشي وهو طبعا من الاساليب القوية
في تحديد نقاط الدعم والمقاومة وممكن يكون كعامل مساعد مع التحليل الكلاسيكي
بالتوفيق

asmaamagdy
02-23-2017, 00:10
السلام عاليكم ورحمة الله وبركاته نرجو من الله حسن التوفيق
هو يا اخى عبارة عن نظرية تحمل ففى محتواها مؤشر يستخدم فى التجارة والتداول لكن لا يعتمد عالية بشكل اساسى

peter2
02-23-2017, 00:13
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته تحيه طيبه وبعد اخى الكريم شرح اكتر من رائع لاهم طرق التداوال المتبعه مشكور جدا يا فندم على الموضوع الرائع

hamadasalama
02-23-2017, 00:30
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته من اعظم اساليب التجاره والتحليل الرقمي هو الفيبوناتشي وانا افضله كثيرا في التداول وهو يعتبر نسب فيبوناتشي بشكل كبير بارك الله فيك ................

desha07
02-23-2017, 08:10
السلام عليكم ورحمة الله تعالى و بركاته
مشكورين.. بصراحة انا دخلت المنتدى لتعلم الفوركس و لانه المنتدى العربي الوحيد الذي يخول لك التداول و التعلم مجانا عن طريق المشاركة مع باقي اعضاء المنتدى لربح البونص جزاك الله الف خير بالتوفيق لجميع اعضاء المنتدى و شكرا لمنتدى فوركس العرب واشكرك ع الافاده

kamelbobo28
02-23-2017, 13:32
السلام عليكم ورحمة الله تعالى و بركاته
و هو كذلك الفيبوناتشى
بوركت حبيبي على المبادرة الطيبة منك
اسال الله العلي القدير ان يوفقك لما يحبه و يرضاه

magic777
02-23-2017, 14:47
من افضل طرق التعامل مع حركه الاسعار هو العمل بمؤشر الفيوتاتشي بس تقدر ترسمه صح وتقدر تحدد القمم والقيعان القويه الي يترسم
منها وليس اي قمه او قاع

zakija
06-03-2017, 18:03
شكرا لك أخي الكريم على هذا الموضوع
الرائع والجميل والمفيد لجميع أعضاء منتدى فوركس العرب
بارك الله فيك وجزك الله خيرا

hooda
06-29-2017, 04:40
الفيبوناتشى يوفر الإرشاد للمتداولين لنقاط مستويات الدعم والمقاومة وتحمل معلومات هامة لذوي الخبره بالتوفيق للجميع. تقبل مروري

number1
06-29-2017, 05:12
من ادوات التحليل الفني استخدام المؤشرات الفنيه الموجوده في وسائل التي تستخدم في الاسواق العالميه للعملات ومثل هذا المؤشر مؤشر الفيبوناتشي و هذا المؤشر يستخدم في تحليل الجيد جدا ويعطي نتائج جميله جدا والنتائج رائعه في هذا السوق

emadomda
06-29-2017, 05:52
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي العزيز
الامر اصبح يجعلني اضايق حقا
لا اعلم ما الفائده حتي الان ان تاتي بموضوع من موقع ما وتنقله هنا ما الذي تعلمته انا واستفادت انا منه

waelmma
06-29-2017, 09:51
:)):)):)) تمام اخى الفاضل بارك الله فيك والحقيقة انا احب دائما التحليل على الفريمات الكبيرة
والمتاجرة على فريم الاربع ساعات بعد رسم الفيبوناتشى عليه :p:)):tie:

yousee
06-29-2017, 12:32
الفيباشي هو رائع ولكن أنا لا اربح منه ولكن صديقي الدي يعمل بالفيبناتشي يحقق أرباح كبيرة من هدا المؤشر خاصة من المستوى الذهبي 61

Abu_Yassin
06-30-2017, 15:43
وعيكم السلام ورحمة الله وبركاتة مرحب أخى الغالى الفيبوناتشى أداة من أهم الأدوات بالفوركس وتهدف ألى تحديد التى من الممكن أن يرتد أليها السعر لأعادة التصحيح بعد الكسر

Hossam Abdo
07-02-2017, 01:23

انا عن نفسي لا استخد الفيبوناتشي يمكن صعب ىالاستخدام ولكن معروف عنه انه نتايجه في التحليل جميلة وذات دقة واضحة ... ساجربه في يوم من الايام حتي يتثني ليا معرفته جيدا

ahmedshiref1
07-02-2017, 01:24
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة أحبابى فى الله كان معكم أحمد شريف أحمد معاك أخى شرح رائع لكن أفضل شى هو التعلم التحليل الفنى والاساسى و الاستراجتك الخاصة ومن ثم ارباح

m7med
07-02-2017, 01:38
((السلام عليكم و رحمة الله و بركاته ))
شكرا لك اخي الكريم علي هذا الموضوع فانا مبتدا ولا اعرف طريقة التداول و في نهاية هذا الموضوع الرائع اتمني من الله ان تكون في تمام الصحة والعافية وايضا اتمني من الله ان يرزقنا من هذا المجال الرائع

moneer
07-02-2017, 01:55
اخي الكريم بالتأكيد الفيبوناتشي من افضل واروع الاستراتيجيات ولكن انا انصح الجميع بدراسته جيدا" حتى نستطيع رسمه بشكل نوذجي ويمكننا الاستفادة منه بشكل جيد

muhammad ismail
07-02-2017, 02:07
لازم كل متداول يكون عارف المعلومه المهمه دى وهى ان الفيبنواتشى من الفلترات فقط حاجه كدة بس بتساعدك على تاكيدالتحليل بتاعك لكن لا يمكن ابدا الاعتماد
عليه كتحليل فقط انك تدخل بيه الصفقات او تخرج منها

Badodo
07-02-2017, 03:54
سلام عليكم و رحمة الله و بركاته
اخي الكريم للاسف انا مبتدئ و ليس لديا فكرة
وفقك الله و تقبل مروري
و سلام عليكم و رحمة الله و بركاته

zunebha
07-29-2017, 02:07
الفيوناتشي يعطي نتايج جد مرضية عند استعماله بالتحليل ويوضح الكثير من الامور الغامضة لانه وبكل بساطة عبارة عن معادلة رياضية نستطيع بفضلعا توقع والتنبؤ بالنسار الحقيقي للسعر في تلك النقاط.

shr
07-29-2017, 02:11
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته طبعا الاداه دي مشهوره جدا ومش ننسى فضل العالم الي صنعها بس للاسف ما وجدتش استعمال ليها افهمه لحد الان بالتوفيق

احمد فوكس
08-10-2017, 14:11
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. اخى الكريم اشكرك شكرا جزيلا على هذا الموضوع الرائع بالطبع الفيبوناتشى من اهم الادوات المستخدمة
فى التحليل لقوة مستويات الدعم والمقاومة التى يقدمها واضل طرق المتاجرة الرسم على اليومى ودخول الصفقات على الاربع ساعات

snnaky
08-10-2017, 19:02
لا احد ابدا ينكر ان الفيبوناتشى من اهم الأدوات الفنية بس الكلام دة كان ممكن يكون افضل من كدة لو حضرتك اهتميت شوية بأنك تضع المعلومات الكاملة للشرح يعنى تضع شارت توضح علية الأداة الفنية اللى بتتكلم عنها ومراحل التطبيق علشان الأمور تكون افضل من خلال عرض شارت توضيحى وعرض تطبيق الادوات من خلالها على الشارت حتى تكتمل الأفادة

tahar2015
11-25-2017, 16:04
من لايجيد استخدام اداوت الفيبوناتشي فسيتعب كثير فى هعذا السوق
بارك الله فيك وبالتوفيق لك وللجميع اخي الكريم

eelgntel
11-25-2017, 20:39

شكرا اخى الكريم على المعلومات المفيدة وعلى تحليلك المتواضع وان اتفق مع فى تحليلك
مع ارق التمنيات لك بالتوفيق والنجاح ولى جميع اعضاء المنتدى الكرام

ehabbob
11-26-2017, 00:32
اشكرك اخى العضو الكريم على طرح هذا الموضوع الرائعفطريقة الفيبوناتشى من اهم الادوات التى تستخدم فى الفوركس لقد استفدت منه كثيرا وشكرا على التحليل والشرح القيم
والله ولى التوفيق

amine saddiki
12-23-2017, 02:50
سلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الفيبوناتشي من اساسيات المحللين الفنيين الكبار في السوق الفوركسي كما تعلم طبعا
ثانيا لابذ من اتقان رسم مستويات الفيبو

Sofien
12-23-2017, 05:56
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ، من من الأعضاء يعرف طريقة جيدة لإستعمال fibo لأني كثيراً

ما بعثت عن طريقة جيدة لأن هذا المؤشر معروف بأنه من أفضل المؤشرات الموجودة حالياً

Najmi
01-13-2018, 23:28
مرحبا أخي الكريم
الفايبوناتشي من أقوى الأدوات التي توجد في برنامج الميتاتريدر .. وأنا شخصيا أعتمد عليه
بين الفينة والأخرى لقياس نسب التصحيحات
تقبل مروري

waelmma
01-14-2018, 08:17
:o:o:oتمام اخى الفاضل بارك الله فيك والحقيقة ان مستويات فيبوناتشى بتعتبر من اهم
ادوات التحليل الفنى وخاصة عند مستويات ال 38 وال 61 الذى يحترمهم السعر جدا والله الموفق

ahmed.mohamed
01-14-2018, 20:08
الفيبوناتشي أداة قام باكتشافها رياضي ايطالي و تم تسميتها على اسمه و تستخدم في التداول خاصة في مرحلة الحركة التصحيحية للأسعار و هو أنواع فيوجد الإمتدادي و هو لقياس مناطق انتهاء التصحيح و كذلك امتداد الموجات و هناك التصحيحي يستخدم كثيرا في التحليل الموجي و هناك مراوح فيبوناتشي و أيضا الفيبو الزمني و الأقواس و لكل واحد طريقة لاستعماله على الشارت و من أهم النسب التي يحترمها السعر فيه هو 38.6و 50و 61.8

a7med 2almasry
03-21-2018, 22:40
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته على الرغم من اننى لا استخدم الفيبوناتشى فى التحليل الا انه يعطى نتائج جيدة فى عمليه التحليل وتحديد الاهداف بدقة عالية ولكن يجب على من يستخدمه ان يكون ملما به بشكل جيد

nady lord
03-21-2018, 22:49
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته على الرغم من اننى لا استخدم الفيبوناتشى فى التحليل الا انه يعطى نتائج جيدة فى عمليه التحليل وتحديد الاهداف بدقة عالية ولكن يجب على من يستخدمه ان يكون ملما به بشكل جيدو لكن ينبغى الدراسة المستمرة