PDA

View Full Version : افضل وقت لتداول الفوركس

bassiounimohamed
04-14-2016, 02:59
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
الصراحه انا لسه بادئ في المجال من فتره قريبه
وعندي استفسار مهم
اي الاوقات افضل ليا حتي اتداول الفوركس . واتفرغ فيه للفوركس
بالليل ولا بالنهار
وهل هذا له علاقه ببنوك عالميه ام ماذا
انا سمعت اخبار في هذا الموضوع ولكن لم اصدقها
اذا كان احد منكم لديه اي معلومات عن هذا فليخبرنا
شكرا مقدما

nonam
04-14-2016, 20:52
السلام عليكم ...من الممكن ان تختار اي وقت من الممكن ان تتعامل معاه بس من الممكن ان تختار الفترة الاوروبية ومن الممكن ان تختار الفترة الاسيوية لو انت مش بتحب التحركات العنيفة
بالتوفيق ان شاء الله

adamarwan
04-14-2016, 21:52
فى الليل اخى يكون السوق فى هدوء تقريبا
دا كنت تحب التجرب والمغامرة فهدا الوقت غير مناسبب
لكن فى افتتاح السوق الامريبكى والاروبى تشهد العديد من التحركات
وحط سعيد

ahmed2521983
04-15-2016, 10:25
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
افضل وقت للتداول هو قوت فتح البورصة الامريكية بتكون لسة بورصة اوروبة ما اغلقتش وحركة السوق بكون كويسه.
تحياتى

mhd99
04-16-2016, 22:25
يمكنك اخي ان تتداول في أي وقت من الاوقات ويجب اختيار الاوقات المناسبة لكل زوج من العملات فازواج اليورو
والدولار على سبيل المثال تكون مناسبة صباحا اكثر من الفترة المسائية

ismailagourdi
04-17-2016, 23:50
السلام عليكم اخواني الكرم ورحمه الله وبركتو

ختار الفترة الاسيوية لو انت مش بتحب التحركات العنيفة
بالتوفيق ان شاء الله

the iraqiwae knight
04-18-2016, 00:02
السلام عليكم اخي الكريم
ممكن لك ان تختار اي وقت للتداول وعلى العموم فان حركة الزخم للتداول تنشط في الفترة الاوربية واذا لم تكن ترغب بذلك فالمنطقة الاسيوية تشهد حركة اقل وهذا الامر يعود لك
تقبل مروري

samir011
04-18-2016, 00:03
السلام عليكم انا بالنسبة لى لا يوجد وقت معين للتداول فى الفوركس انا احب التداول على اى وقت ولاكن ما عادا اوقات صدور الاخبار القوية التى تؤثر فى السوق

kareemx
04-18-2016, 00:47
السلام عليكم انا بالنسبة لى لا يوجد وقت معين للتداول فى الفوركس انا احب التداول على اى وقت ولاكن ما عادا اوقات صدور الاخبار القوية التى تؤثر فى السوق

HaMaDa99
04-18-2016, 00:47
سبحان الله وبحمده عدد خلقه ورضا نفسه وزنة عرشه ومداد كلماته . اللهم اغفر للمسلمين والمسلمات والمؤمنين والمؤمنات الاحياء منهم والاموات
موضوع رائع وجميل وننتظر المزيد .......

rapeaezzat
04-18-2016, 01:04
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اخى العزيز
ممكن ان تختار الفترة الاوروبية ومن الممكن ان تختار الفترة الاسيوية لو انت مش بتحب التحركات العنيفة وللاستعلام اكثر اثبات بى الفديوهات وبالتوفيق

Bassem Hassani
04-18-2016, 09:31
الفوركس يعمل على مدار ال24 ساعة يوميا مما يتيح لك التداول فى الوقت المناسب لك حيث لا يوجد ما يسمى أفضل وقت فى الفوركس .
ولكن هناك أوقات بها سيولة أكثر من غيرها وهى اوقات الفترة الاوربية والأمريكية لذلك من المفضل التداول فى مثل هذه الأوقات .

yahia1
04-18-2016, 12:16
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم
اشكرك علي هذا الموضوع الشيق اتمني لك التوفيق
جزاك الله كل خير و تقبل مروري

ahmed070
04-18-2016, 12:43
افضل اوقات التداول من وجه نظري تكون ابتداء من الفتره الاوروبيه و انتهاء بالفتره الامريكيه و ذلك لكثره الاخبار الاقتصاديه الصاده عن كلا من الاقتصادين الامريكي و الاوروبي ...لذلك انا افضل العمل في تلك الاوقات

dhmo
04-18-2016, 16:47
افضل اوقات التداول من وجه نظري تكون ابتداء من الفتره الاوروبيه و انتهاء بالفتره الامريكيه و ذلك لكثره الاخبار الاقتصاديه الصاده عن كلا من الاقتصادين الامريكي و الاوروبي ...لذلك انا افضل العمل في تلك الاوقات

ده لوجود الحركه واكيد طبعا المتاجره وقت الاخبار بيكون صعب اختيار النقاط القويه الي ندخل منها والعمل اصلا في وقت التحركات القويه دي بيكون محتاج سرعه في
اختيار النقاط والعمل اكتر واحتراف

Zezobebo3
04-18-2016, 20:26
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ... اخى الكريم الفاضل . انا بفضل طبعا الفتره الاوروبيه والامريكيه طبعا لوجود السيوله الكبيره فى الاسواق ولذلك هى افضل اوقات التداول عندى وربنا يوفقنا

يحيى
04-18-2016, 23:18
بارك الله فيك علـى هذه المؤشرات القيمة وعلى هذا الطـرح الممـيز
لـك مـني أجمـل التحـيات ودمـت فـي أمـان الله وحفـظه
تحيـاتي الحـارة

فوزي
04-18-2016, 23:27
انت تسال وتقول افضل وقت لتداول الفوركس
اخى الكريم ان افضل اوقات التداول هو اوقات النهار

doaa sary
04-19-2016, 18:19
التجارة اى وقت تفضلة
السوق يعمل 24 ساعه
وعموما انا بفضل اشتغل وقت ما الاقى فرصة باستراتيجيتى
لقيت بدخل ملقتش بصبر
وممكن تشوف جدول لاوقات عمل البورصات

متداول خسران
04-19-2016, 19:46
السلام عليكم و رحمة الله
افضل اوقات لتداول الفوركس موضوع مهم في عالم التداول فوركس أشكر الأخ الكريم لطرحه كما أرجو طرح مجموعة من المواضيع و الاستراتيجيات و كيفية التحليل و النصائح و تبادل الأخبار غير ذلك حتى تعم الفائدة خاصة بالنسبة للمبتدئين
جزاكم الله عنا كل خير

latraaa
04-19-2016, 21:23
مشكور اخي الكريم على الموضوع و على الراي و على الطرح القيم و على المعلومات التي تقدمت بها و التي أتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله، كما أتمنى أن نراك تحقق الثكير إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

مصطفى حمدان
04-29-2016, 21:13
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته اخى الفاضل افضل الاوقات للتداول بالنسبة للمبتدئين هى الاوقات الهادئة للسوق والتى لا يكون فيها تذبذب كبير وتجنب تماما الدخول فى صفقات وقت صدور الاخبار والله الموفق

adham641
04-29-2016, 21:29
يحمل تداول الفوركس
والعقود مقابل الفروقات على درجة عالية من المخاطر،
بما في ذلك رأس المال المُستَثمَر

---------- Post added at 06:27 PM ---------- Previous post was at 06:25 PM ----------

تداول العملات الأوروبية خلال الساعات التي تكون فيها التذبذبات متدنّية مع استخدام استراتيجية النطاق.
تظهر بياناتنا أنّه على مرّ أكثر من عشر سنوات حقّق العديد من التجار النجاح عبر تطبيق استراتيجية
النطاق على الأزواج الأوروبية خلالالساعات التي تكون فيها التذبذبات متدنّية من 2 مساءًا حتّى 6 صباحًا بالتوقيت الشرقي (11 صباحًا حتّى 7 مساءًا بتوقيت لندن)

---------- Post added at 06:28 PM ---------- Previous post was at 06:27 PM ----------

اءت تداولات العديد من التجار بالفشل عند تجارة هذه العملات خلال الساعات الكثيرة التذبذب أيمن 6 صباحًا حتّى 2 مساءًا بالتوقيت الشرقي.
من الصعب للغاية تطبيق استراتيجية النطاق على العملات الآسيوية
في أي وقت من اليوم لأنّها تميل للتمتّع بفترات أقلّ وضوحًا من
التذبذبات المرتفعة والمتدنّية.

---------- Post added at 06:29 PM ---------- Previous post was at 06:28 PM ----------

وجدنا أنّ تحديد الإطار الزمني للتداول لقي نجاحًا تاريخيًا على صعيد الأزواج الأوروبية كاليورو/دولار والدولار/فرنك سويسري.
كما تكلّل بالنجاح على صعيد الاسترليني/دولار.
ينبغي علينا تطبيق استراتيجية
النطاق على هذه الأزواج بدءًا من الساعة 2 من بعد الظهر وحتّى الساعة 6 صباحًا

---------- Post added at 06:29 PM ---------- Previous post was at 06:29 PM ----------

للأسف، لا يعمل هذا الإطار الزمني على العملات الآسيوية.
لم تسفر اختباراتنا ذات الأطر الزمنية المختلفة التي أجريناها على الدولار/ين والأسترالي/دولار والنيوزيلندي/دولار
عن أي نتائج إيجابية خلال العشرة أعوام السابقة.
يعزى ذلك الى انّ هذه العملات غالبًا ما تشهد تحرّكاتها الأكبر خلال الدورة الآسيوية خلافًا للعملات الأوروبية.

beast4ever
04-29-2016, 21:31
التدول طول الاسبوع 24 ساعه
بس من الساعه 3 بليل لحد 9 مساء
بيكون طحن
واخص واقت تدوال بورصة امريكا مع لندان

samieh
04-30-2016, 14:03
التداول فى الفوركس يا اخى ليس له وقت محدد فيمكنك التداول متى ما تواجدت الفرصة للدخول وفتح صفقة
ولذلك عليك التعلم جيدا قبل ان تدخل هذا المجال لانه مجال صعب للغاية ومخاطره كبيرة ويحتاج الجهد فى التعلم

ahmadfool
04-30-2016, 14:04
التذبذبات متدنّية مع استخدام استراتيجية النطاق.
تظهر بياناتنا أنّه على مرّ أكثر من عشر سنوات حقّق العديد من التجار النجاح عبر تطبيق استراتيجية
النطاق على الأزواج الأوروبية خلالالساعات التي تكون فيها التذبذبات متدنّية من 2 مساءًا حتّى 6 صباحًا بالتوقيت الشرقي (11 صباحًا حتّى 7 مساءًا بتوقيت لندن)

ayoubfc
04-30-2016, 14:49

never1
05-05-2016, 12:08
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هوالمشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

zaza0519
05-14-2016, 23:19
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
شكرا لك عن طرحك هدا الموضوع
أتمنى لو جميع الأعظاء أن يبدون لنا بمواضيعهم المتعلقة بالفوركس كي نستطيع فهم هدا السوق الغامض

never
05-15-2016, 21:34
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هوالمشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

ameeral24
05-15-2016, 21:37
اخي الزيز السوق مفتوح اربع وعشرياً ساعة ولا يوجد افضل وقت على الاطلاق لاكن لكل استاتيجية وقتها التي تعمل فيه فلهذا يجب تحديد الاستاتيجية اولاً ثم معرفة الوقت المناسب لها

dhmo
05-16-2016, 18:07
اخي الزيز السوق مفتوح اربع وعشرياً ساعة ولا يوجد افضل وقت على الاطلاق لاكن لكل استاتيجية وقتها التي تعمل فيه فلهذا يجب تحديد الاستاتيجية اولاً ثم معرفة الوقت المناسب لها

بس نراعي اوقات السوق الصعبه وخاصه مع الاخبار القويه والخاصه ايضا بالدولار معها طبعا هيكون فيه تحركات قويه وتعلم وكده علشان المتاجر يحقق منها ربح
جيد لازم يفهمهما الاول

best39
05-17-2016, 10:44
الســــلام عليكــــم رحمــــة الله و بركاتــــه.....
و بعــــــد بســــــم الله الرحمــــان الرحيــــم .......
افضل اوقات لتداول الفوركس موضوع مهم في عالم التداول فوركس أشكر الأخ الكريم لطرحه كما أرجو طرح مجموعة من المواضيع و الاستراتيجيات و كيفية التحليل و النصائح و تبادل الأخبار غير ذلك حتى تعم الفائدة خاصة بالنسبة للمبتدئين

sabahnamous
05-17-2016, 13:41
الســــــــــــــــــــــ ـلام علـــــيــــــــــــكم و رحمــــــــة الله تعـــالى و بــــركــــاته
أخـــي الكـــريـــم أنــصـــحـــك بـــزيـارة القســـم التعليمــــي للمنتــــــدى
بالتـــــوفيـــــــــق للجــــميـــــع موفــــــقـــون انشــــاء الله

nassim126
05-20-2016, 08:31
السلام عليكم اخي بصراحة افضل وقت اتداول فيه هو تلاقي البورصتين الامريكية والاوروربية لا ن السيولة تكون كبيرة انداك

yousse
05-20-2016, 09:10
أفضل الوقت لتدوول الفوركس عندم أتقن متفرغ له تماما فهدا هو أفضل وقت يمكنك أن تتدول فيه الفوركس ادى الأم تكون موتفرغنة تسطيع التكيذ وبطلي ستقوم بصفات فاشلة

---------- Post added at 06:10 AM ---------- Previous post was at 05:33 AM ----------

أوم أفضل الأوقات أطول الفوركس يكون حسب إستعمال الزمان لدي تعمل به ما أريد أن أأقوله هو ناك نت من تحديد الوقت لمنصب لك في التجارة

dhmo
05-21-2016, 00:59
السلام عليكم اخي بصراحة افضل وقت اتداول فيه هو تلاقي البورصتين الامريكية والاوروربية لا ن السيولة تكون كبيرة انداك

لان الحركه بتكون سريعه لان الاخبار هنا بتكون وقود السوق اخي بالفعل واي متاجر هنا بيكون لازم عليه انه يعمل في السوق ويفهم الاخبار كويس علشان يقدر يحقق منها ربح
او على الاقل يحمي حسابه من المارجن

saleh05
05-21-2016, 02:22
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

مشكور اخي الكريم على هذا التحليل المميز والمفيد الذي قدمته لنا

و الذي نتمنى ان يكون قد استفاد منه كل من دخل الموضوع

و تقبل مروري

bargache
05-21-2016, 02:31
السلام عليكم ورحمة الله
في الحقيقة لا يوجد وقت معين أفضل من آخر في التداول في الفوركس، فقط اختر استراتيجية جيدة وتجنب الاوقات التي يكون فيها اخبار قوية تؤثر على حركة السوق
شكرا على الموضوع

housseyn cherachir
05-21-2016, 03:12
السلام عليكم جميعا
مشكور على ذكر أهم المؤشرات
التي نستفيد منها في التحليل الفني وهو شيء جيد ننتظر الجديد في قادم الأيام
شكرا جزيلا على طرح الموضوع بارك فيك الله فيك
تقبل مرورى.........

احمد عبد الباسط
05-24-2016, 04:31
الأوقات التى يمكن ان تخسر فيها)
تعتبر الاوقات التى نتكلم عنها هى اكثر الأوقات التى يخسر فيها المضاربون و يفضل تجنبها وفى النهايه هذا الامر يرجع لكم فقط هذه المقاله مستوحاه فقط من خبرتنا
الجمعه:
يعتبر هذا اليوم من أكثر الأيام التى يخسر المتعاملون فيها اموالهم بسبب ان هذا اليوم هو نهايه الأسبوع مما يجعل هناك دائما تصفيه للمراكز و عدد من الاخبار التى لا يمكن توقع نتيجتها على حركه العملات
الاحد :
يتم التداول فقط بفتره صغيره من هذا اليوم و تعتبر حركته غير متوقعه بالمره
و لذلك غالبا ما يخسر المتداولين فى هذا الوقت اموالهم
الاجازات :
تغلق البنوك فى اوقات الاجازات ممايعنى حجم تداول قليل للغايه ممايجعل الحركه غير متوقعه و حدوث الخسائر شئ متوقع
التقارير الأخباريه :
لا احد يعرف حقيقتا أين يمكن ان يذهب السعر عند ظهور التقارير الأخباريه . فأنت يمكنك ان تخسر ثروه خلال
النشرات الأخباريه أو التقارير الماليه . فلو لم تكن تعلم ماذا تفعل ستخسر و بشده

nadir 16
05-24-2016, 04:38
السلام عليكم ﻭﺭﺣﻤﻪ ﺍﻟﻠﻪ ﻭﺑﺮﻛﺎﺍﺗﻪ اعضاء المنتدى الافاظل
ﺑﻌﺪ ﺍﻟﺘﺤﻴﻪ ﺃﺧﻲ ﺍﻟﻔﺎﺍﺍﺿﻞ
ﺃﺷﻜﺮﻙ ﻛﺜﻴﺭﺍ على الﻤﻮﺿﻮﻉ ﺍﻻﻛﺜﺮ ﻣﻦ ﺭﺍﺋﻊ
ﻭﺍﺗﻤﻨﻲ ﻟﻠﺠﻤﻴﻊ ﺍﻻﺳﺘﻔﺎﺍﺩﻩ ﻣﻨﻪ ﻭﺍﻟﻌﻤﻞ ﺑﻪ
ﺗﺤﻴﺎﺗﻲ ﻟﻚ ﺑﺎﻟﺘﻮﻓﻴﻖ ﺃﺧﻲ ﺍﻟﻜﺮﻳﻢ

bakup28
05-24-2016, 04:42
السلام عليكم
من الممكن ان تختار اي وقت من الممكن
ان تتعامل معاه بس من الممكن ان تختار
الفترة الاوروبية ومن الممكن ان تختار الفترة
الاسيوية لو انت مش بتحب التحركات العنيفة
بالتوفيق ان شاء الله

never
05-24-2016, 18:43

dhmo
05-24-2016, 20:38
السلام عليكم ﻭﺭﺣﻤﻪ ﺍﻟﻠﻪ ﻭﺑﺮﻛﺎﺍﺗﻪ اعضاء المنتدى الافاظل
ﺑﻌﺪ ﺍﻟﺘﺤﻴﻪ ﺃﺧﻲ ﺍﻟﻔﺎﺍﺍﺿﻞ
ﺃﺷﻜﺮﻙ ﻛﺜﻴﺭﺍ على الﻤﻮﺿﻮﻉ ﺍﻻﻛﺜﺮ ﻣﻦ ﺭﺍﺋﻊ
ﻭﺍﺗﻤﻨﻲ ﻟﻠﺠﻤﻴﻊ ﺍﻻﺳﺘﻔﺎﺍﺩﻩ ﻣﻨﻪ ﻭﺍﻟﻌﻤﻞ ﺑﻪ
ﺗﺤﻴﺎﺗﻲ ﻟﻚ ﺑﺎﻟﺘﻮﻓﻴﻖ ﺃﺧﻲ ﺍﻟﻜﺮﻳﻢ

هو هنا عامه اهم وكمان ان المتاجر هنا لا يطمع ده محتاج وقت وجهد والاهم اداره سليمه وخطه جيده علشان المتاجر مش يلجأ بعد كده للطمع وكده
وده بيكون صعب كتير للأسف

latraaa
05-24-2016, 21:10
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على الرأي و على الطرح الراقي القيم و على المعلومات التي تقدمت بها و التي أتمنى أن يعرف الإخوة الكرام كيف يحققون الكثير منها إ نشاء الله، كام أتمنى أن نراك تحقق الكثير من النتائج الراقية إن شاء الله

abdomj
05-24-2016, 21:25
لا اعرف اخى حقا ولاكن يوجد مواعيد كثيرة انا حتى الان لم اتداول فى الفوركس
ولا تعلمت اى شىء فيه حتى الان ولكنى لو تداولت سوف اتداول فى الليل على حسب السوق
وهكذا ارجو ان اكون افدتك اخى

tenon
06-02-2016, 19:34
اثناء تداخل الاسواق بارك الله فيك شكرا جزيلا لك أخي الكريم على الموضوع بالتوفيق لكم ان شاء الله ولجميع أعضاء المنتدى الكرام تقبل تحياتي والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ده للاساسي لكن هنا ممكن العمل مع النماذج الفنيه جيده لو انت فهمتها كويس وعرفت ازاي تشتغل عليها كويس وتعرف ترسمها بنفسك وتطلعها كمان من الشارت علشان تقدر تعرفها
بدون استخدام اي مؤشرات

latraaa
06-02-2016, 20:06
مشكور اخي الكريم على الموضوع و على الراي و على الطرح الراقي القيم و على المعلوامت الطيبة القيمة التي تقدمت بها و هي بالفعل قيوة و راقية إن شاء الله، مشكور أخي الكريم و بالتفويق لك و للجميع إن اشء الله

csebai12
06-02-2016, 20:56
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته مشكور اخي على الموضوع
يفضل التداول في النهار كونها تعتبر اوقات ذروة التداول و بالتالي تحركات اكبر مع تناشي بنسبة 90 بالمائة مع التحليل

sife100
06-02-2016, 20:56
السلام عليكم
وحط سعيد
بالتوفيق

ssesko42
06-02-2016, 21:00
انا من رأيي ان التجارة في الفوركس ليس له وقت محدد فيمكنك التداول متى ما تواجدت الفرصة للدخول
وفتح صفقة و لذلك عليك التعلم جيدا قبل ان تدخل هذا المـجال لانه مجال صعب للغاية ومخاطره كبيرة
و يحتاج الجهد فى التعلم

sife100
06-02-2016, 21:04
السلام عليكم
وحط سعيد
بالتوفيق

hosam1982
06-02-2016, 21:15
السلام عليكم
اخي الكريم افضل وقت للتداول هو صباحا من الساعه السابعة بتوقيت القاهرة الى الساعه ال5 عصرا حيث انها افضل الاوقات سيولة وغالبا ماتحدث بها الحركات السعرية الكبيرة هذا فقط لو كنت متداول يومي اما لو كنت ممن يحبون الفريمات الكبيرة اذن لايوجد وقت افضل من الاخر

raedreda
06-02-2016, 21:24
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ... شكرا اخى الكريم على هذا الطرح الشيق والاكثر من رائع والمفيد لكل اعضاء منتدانا المحترم

تقبل مرورى واحترامى

رومانى
06-02-2016, 21:24
اخى الافاضل كل الاوقات يمكنك التداول فيها ولكن هناك عدة بورصات عالمية فبورصة طوكيو فى الفترة المسائية
حتى الصباح وبورصة لندن فى الفترة من العاشرة صباحا حتى الخامسة وبورصة نيويورك من التاسعة حتى الخامسة
وهذه بتوقيت القاهرة .

SALAMA22
06-02-2016, 21:37
السلا عليكم ورحمة الله وبركاته
يمثل التداول وقت الأخبار الكثير من الازعاج لكثير من المتداولين في سوق التداول على العملات الاجنبيه الفوركس وخصوصا المبتدئين، الذين في البدايه لا يعرفون وقت الأخبار، وبعدما يعرفونها لا يعرفون ماذا يفعلون أثناء الخبر أو كيف يقوموا بإستخدام الأخبار في جنيهم للربح، وهذا أمر مهم جدا بل على درجه كبيره من الأهميه ولذلك سأتحدث في هذا الموضوع عن أستراتيجيه الـتداول وقت الأخبار وهي سهله جدا وبسيطه وسنقوم بناء على هذه الاستراتيجيه في جنى الأرباح سواء كانت الأخبار سلبيه أم ايجابيه مقدم من klhjdfikd

nader
06-02-2016, 21:50
الوقتالمناسب هو الوقت الذي تستطيع ان تخرج منه بارباح
انصحك ان تجرب كافة الاوقات فربما تكون لديك مهارات وتقدر مثلا تتاجر على الاخبار
عكس ان تطلب اراء ربما تحيفك وتقوم بالابتعاد مثلا عن شيء انت ماهر فيه اتمنى ان يكون قصدي واضح
على كل حال افضل وقت برايي هو وقت الحركة القوية في السوق
بالتوفيق

raedreda
06-02-2016, 21:59
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ... شكرا اخى الكريم على هذا الطرح الشيق والاكثر من رائع والمفيد لكل اعضاء منتدانا المحترم

تقبل مرورى واحترامى

SALAMA22
06-02-2016, 22:03
يمثل التداول وقت الأخبار الكثير من الازعاج لكثير من المتداولين في سوق التداول على العملات الاجنبيه الفوركس وخصوصا المبتدئين، الذين في البدايه لا يعرفون وقت الأخبار، وبعدما يعرفونها لا يعرفون ماذا يفعلون أثناء الخبر أو كيف يقوموا بإستخدام الأخبار في جنيهم للربح، وهذا أمر مهم جدا بل على درجه كبيره من الأهميه ولذلك سأتحدث في هذا الموضوع عن أستراتيجيه الـتداول وقت الأخبار وهي سهله جدا وبسيطه وسنقوم بناء على هذه الاستراتيجيه في جنى الأرباح سواء كانت الأخبار سلبيه أم ايجابيه مقدم من tfgtfd

tenon
06-02-2016, 22:03
الوقتالمناسب هو الوقت الذي تستطيع ان تخرج منه بارباح
انصحك ان تجرب كافة الاوقات فربما تكون لديك مهارات وتقدر مثلا تتاجر على الاخبار
عكس ان تطلب اراء ربما تحيفك وتقوم بالابتعاد مثلا عن شيء انت ماهر فيه اتمنى ان يكون قصدي واضح
على كل حال افضل وقت برايي هو وقت الحركة القوية في السوق
بالتوفيق

واهم مهاره هيا التحكم في النفس وهنا لا يطمع ده محتاج وقت وجهد والاهم اداره سليمه وخطه جيده علشان المتاجر مش يلجأ بعد كده للطمع وكده
وده بيكون صعب كتير للأسف هنا

SALAMA22
06-02-2016, 22:32
يمثل التداول وقت الأخبار الكثير من الازعاج لكثير من المتداولين في سوق التداول على العملات الاجنبيه الفوركس وخصوصا المبتدئين، الذين في البدايه لا يعرفون وقت الأخبار، وبعدما يعرفونها لا يعرفون ماذا يفعلون أثناء الخبر أو كيف يقوموا بإستخدام الأخبار في جنيهم للربح، وهذا أمر مهم جدا بل على درجه كبيره من الأهميه ولذلك سأتحدث في هذا الموضوع عن أستراتيجيه الـتداول وقت الأخبار وهي سهله جدا وبسيطه وسنقوم بناء على هذه الاستراتيجيه في جنى الأرباح سواء كانت الأخبار سلبيه أم ايجابيه مقدم من gfgdc

متداول خسران
06-02-2016, 22:56
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اعضاء المنتدى
مشكور جزيل الشكر على هذا الموضوع الرئع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و مليء بالمعلومات الرائعة عن افضل وقت لتداول الفوركس
ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله وبالربح الوفير و لا تبخل علينا بكل جديد

mohamed gnichi
06-02-2016, 23:04
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اشكرك اخي الكريم على هذا الموضوع المهم

---------- Post added at 09:04 PM ---------- Previous post was at 09:03 PM ----------

مع تمنياتي لك التوفيق اخي العزيز

tenon
06-02-2016, 23:45
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اعضاء المنتدى
مشكور جزيل الشكر على هذا الموضوع الرئع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و مليء بالمعلومات الرائعة عن افضل وقت لتداول الفوركس
ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله وبالربح الوفير و لا تبخل علينا بكل جديد

مفيش حاجه اسها افضل وقت ده بيختلف مع الطريقه وهنا اي وقت يقدر اي متاجر يعمل به في السوق لكن كل وقت وليه مميزات وعيوب وعيب وقت الاخبار انه بيكون محتاج سرعه في اتخاذ القرار
وعلشان كده لازم المتاجر ياخد باله

golden1985
06-03-2016, 00:00
وحط سعيد وشكرا لك تقبل مرورى..

ahmedhathout
06-15-2016, 20:39
أفضل أوقات التداول في الفوركس هي اوقات افتتاح الجلسه الاوربيه والامريكيه وذلك
نظر للسيوله الكبيره في السوق في هذا الوقت

cherkaoui AAOUIQA
06-15-2016, 20:42
تحياتي
‏‏السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
‏مشكور أخي على هذه التوضيحات واصل مزيدا من الابداع
تقبلوا مروري

shadea1991
06-15-2016, 21:20
السلام عليكم ...من الممكن ان تختار اي وقت من الممكن ان تتعامل معاه بس من الممكن ان تختار الفترة الاوروبية ومن الممكن ان تختار الفترة الاسيوية لو انت مش بتحب التحركات العنيفة
بالتوفيق ان شاء الله

Harmonic
06-18-2016, 21:21
مشكور اخي الكريم على الموضوع و على الراي و على الطرح القيم و على المعلومات التي تقدمت بها و التي أتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله

harimeche
06-18-2016, 22:30
الســـــلام عليكم ورحمة الله وتعــــالى وبكاته

اهلا ومرحبـــــا بك معنــــا اخــي بالنسبة لي

أفضل التوقيت الأوروبي والأمريكي

مع التحية / وبالتوفيق

ghost.mastar
06-19-2016, 03:11
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته فى الليل اخى يكون السوق فى هدوء تقريبا دا كنت تحب التجرب والمغامرة فهدا الوقت غير مناسبب لكن فى افتتاح السوق الامريبكى والاروبى تشهد العديد من التحركات

khaled20
06-20-2016, 22:43
اخى الكريم تداول الفوركس طبعا يحتاج الى وقت تحدده و ذلك على حسب العملة التى تتداول عليها و افتتاح البورصات
و اغلاقها و ان افضل اول ايام الاسبوع مثل الاحد لان السوق يكون سريع

akram mohamed obaid
11-25-2016, 09:51
التداول في سوق الفوركس مفتوح 24ساعه باليوم الواحد ويمكن اختيار اي وقت للتداول لكن قد يصادف في ذلك اليوم وجود أخبار قويه جدا قد تؤثر على مسار واتجاه العملات بشكل كبير

zizoo99
11-25-2016, 10:03
و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته
يا اخى يمكنك التداول فى اى وقت من اوقات الليل او النهار طالما اتيحت لك فرصه مناسبه

محمد صلاح
11-25-2016, 11:51
اولا التفرغ للفوركس غير محبب لانه غير مضمون لازم يكون شغل ثانوى اما افضبل الاوقات هو الفترة الاوربية والفترة الامريكية ويبكون حجم السيولة كبير

bakup28
11-25-2016, 12:14
لا يوجد وقت معين للتداول فى الفوركس انا احب
التداول على اى وقت ولاكن ما عادا اوقات صدو
الاخبار القوية التى تؤثر فى السوق

sob81
11-25-2016, 12:24
افضل الاوقات للتداول فى الفوركس اخى يوجد الكثير من الاوقات الجيدة لفتح الصفقت ولكن تحتاج الى المتابعة باستمرار لسوق الفوركس وعمل التحليلات اللازمة لاختيار المناطق الجيدة فى الدخول فى الصفقات

tamermosa
11-25-2016, 12:38
أخى الكريم من وجهة نظري لا يوجد وقت محدد او أفضل للتداول ، المهم انك تبني استراتيجية محترمة و مطمن أليها و عند تحقق شروطك للدخول فتقوم و انت مطمن تفتح صفقة
يعني الدخول واقف على اصطيادك للفرص و ليس له وقت محدد
تقبل تحياتي

Youssilo
11-25-2016, 12:57
السلام عليكم بنسبة إلي لا يوجد وقت محدد لتداول لكن يوجد اوقات عليك تجنب التداول فيها و هي اوقات الاخبار القوية و التي تدبدب كل مقايس الفوركس ولا يوجد اي استراتجية تعمل وقت الاخبار نصيحة اخرج من السوق 20 دقيقة قبل الخبر و عد اليه 20 دقيقة بعد

khalidtrader
11-25-2016, 13:16
بسم الله الرحمن الرحيم
أخي الكريم يمكنك ان تتداول في أي وقت من الاوقات ويجب اختيار الاوقات المناسبة لكل زوج من العملات فازواج اليورووالدولار على سبيل المثال تكون مناسبة صباحا،وأزواج النيولندي واليين ،تكون مناسبةليلا..

ahmadinho100
11-25-2016, 13:45
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته بالنسبة لي افضل وقت لتداوف في الفوركس في الصباح يا اخي تكون السولة كتيرة عكس اوقات اخرى

magic777
11-25-2016, 16:53
يكون المهم من وجهه نظري الحركه لان هنا الهدف بتاعك هيتحقق في نفس اليوم لكن لو بتعمل في وقت تذبذب لازم هيكون فيه طرق اخرى لا انصح
بها زي الاسكالبنج وغيره يااما هتفضل وقت طويل

mahmoud552
11-26-2016, 13:15
بص اخى بالنسبى لى افضل ايام التداول هى وسط الاسبوع يعنى يوم الثلاثاء
والاربعاء اما يوم الجمعة اسوء ايام التداول بالنسبى لى بردو ليه زكريات وحشة معايا

ابوفؤاد
11-26-2016, 13:38
التدوال متاح على مدار اليوم لكل وقت طريقه بالعمل و كذلك نسب بين الربح و الخساره بكل وقت و افضل الاوقات التىتكون ببورصه نيورك نظرا الى العمل الذى يكون خاص بالتذبذب و راس المال المتوسط

محمد ابوغزاله
11-26-2016, 14:05
تحياتي لك أخي الفاضل وأشكرك على
هذه المعلومات القيمة فعلا وأرجو لك دائم
التقدم والأنجاز راجيا من الله أن يستفيد كل
عضو من هذه المعلومات ..

Mostafa Haredy
11-26-2016, 14:13
اخي الكريم .. السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
في سوق الانستا فوركس يمكنك ان تتاجر في اي وقت ولا يوجد وقت مناسب عن وقت
واعتقد ان افضل زوجي للمتاجره (من وجهة نظري) هم الدولار استرليني , وزوج الدولار ين , بالتوفيق

tazi larbi
11-26-2016, 16:14
السلام عليكم افضل التداول هو في تداخل الجلسه الاوروبيه والامركيه هي خطر لكن مربحه وكذلك الجلسه الاسيويه التي تبدا في 1 بعد منتصف اليلل اتمنى لكم النجاح والله الموفق

عبد الرحيم رافا
11-26-2016, 23:39
السلام عليكم و رحمة الله
الاوقات اخي المهم ان تنتظر الى ان تفتح بورصة من احدى الدول و انت تدخل على عملة تعنيها

maryam1
11-26-2016, 23:58
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
انا عضوة جديدة في المنتدى الفوركس و لم ادخل في امور التداول بعد و لم اكتسب خبرتها , اتمنى من الاعضاء الكرام ان يفيدوك بخصوص سؤالك
بالتوفيق للجميع إن شاء الله

m7med09090
11-27-2016, 00:09
السلام عليكم و رحمة الله وبركاته
مشكور اخي الكريم على الموضوع و على الراي و على الطرح القيم و على المعلومات التي تقدمت بها واتمني من الله ان تكون في تمام الصحة والعافية

محمد حجازى
11-27-2016, 00:12
من الممكن ان تختار اي وقت من الممكن ان تتعامل معاه بس من الممكن ان تختار الفترة الاوروبية:rules::rules::rules::rules:

medo mohamed
11-27-2016, 00:26
الاخ الفاضل اولا احييك على منشورك وموضوعك
اخى ان السوق يعمل من يوم الاحد بعد منتصف الليل حتى يوم الجمعه
منتصف الليل 24 ساعه وكلهم يمكنك التداول ولكنى انصحك ان تتداول
صباحا" لان السوق يكون به سيوله عن المساء وابتعد عن الفتره بعد منتصف الليل

Mostafa Haredy
11-27-2016, 00:42
اخي الكريم .. لا يوجد وقت افضل من وقت ولكن كل شخص في سوق الفوركس له استراتيجيه خاصه به
واعتقد ان اي وقت مناسب طالما انت متأكد بنسبه كبيره من ربح الصفقه ولكن نصيحه ابتعد عن اوقات التداول

chiheb316
11-27-2016, 00:46
بسم الله الرحمان الرحيم السلام عليك و رحمة الله تعالى وبركاته
بالنسبة لي افضل التداول في الوقت الذي تشتغل فيه كل من البورصة الاوروبية و البورصة الامريكية

rix215
11-27-2016, 01:00
بسم الله الرحمن الرحيم
اظن انها لن تفرق كثيرا
اختر الوقت الذي تراه مناسبا لك وتداول
وبالتوفيق للجميع
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
استغفر الله و الحمد لله
اللهم صلي وسلم على سيدنا محمد

zezo3
11-27-2016, 01:26
انا شايف ان افضل اوقات التداول من وجهه نظرى على حسب طريقتى فى التداول واسلوبى فى المتاجره هو فتره اوقات عمل الفتره الامريكيه ودا راجع لسبب ان السيوله بتبقى مرتفع فى هذا الوقت

xrif01
11-27-2016, 07:04
السلام عليكم ورحمة الله
اعتقد ان افضل الفترات عند كل متداول ناجح هي فترة افتتاح لندن ونيويورك لكونهما الاكثر سيولة والله اعلم
بالتوفيق وتقبل مروري

mohamed saad
11-27-2016, 07:44
السوق يا عزيزي يعتمد ويرتبط بالاسواق العالمية او البورصات العالمية كبورصة وول ستريت وبورصة لندن وبورصة طوكيو وهكذا واكثر هذه الاوقات تقلبا هي الفترة التي تعمل فيها بورصة نيويورك :وول ستريت

big.pharaoh
12-10-2016, 00:10
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ... افضل اوقات للتداول من وجهة نظري هي توقيت الساعه 9 صباحا وحتى الساعه 11 مساءا بتوقيت مصر

big.pharaoh
12-16-2016, 23:49
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ... لو انت مشغول بالنهار خليك في الفتره الاسيويه .. انما بالنهار والسيوله الزايده بتكون في الفتره الاوروبيه والامريكيه

عبد الرحيم رافا
12-17-2016, 00:46
السلام عليكم و رحمة الله
افضل وقت لتداول الفوركس هو يجب ان يكون على الساعة 07.00 بالتوقيت العالمي تكون السيولة في اوج العطاء

بروفسير العرب
12-17-2016, 01:50
كما كلنا من قبل لا يوجد وقت مفضل للتدول فى سوق الفوركس كل
الاوقات تقدر تتدول بها بسهوله تامه ولكن يجب ان تبتعد عن وقت الاخبار

waelmma
12-17-2016, 08:00
:(:)):o بالتاكيد اخى الفاضل ان افضل اوقات التداول هى الاوقات
اللى بيكون فيها الاسواق كلها مفتوحة زى السوق الامريكى والاسيوى والانجليزى وعادة بتكون من 3 الى 7 مساءا

sob81
12-17-2016, 10:23
افضل وقت لتتداول الفوركس يعتبر من اهم الميز التى تميز الفوركس هو انه يمكن فتح الصفقات فى اى وقت خلال فترة فتح السوق والتى
تكون مدة اربعة وعشرون ساعة ولمدة خمسة ايام

bakup28
12-17-2016, 10:52
بالنسبة لى لا يوجد وقت معين للتداول فى الفوركس
انا احب التداول على اى وقت ولاكن ما عادا اوقات
صدور الاخبار القوية التى تؤثر فى السوق

shreef2016
12-17-2016, 10:58
تتداول في أي وقت من الاوقات ويجب اختيار الاوقات المناسبة لكل زوج من العملات فازواج اليورو
والدولار على سبيل المثال تكون مناسبة صباحا

magic777
12-20-2016, 14:01
انا لا اعتمد على الوقت االصراحه بس كل لما يكون العمل في اوقات الحركه الجيده بيكون افضل علشان الاهداف تتحقق هنا بسهوله ولا
تأخد وقت كتير في التحقق

zezo3
01-17-2017, 06:07
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ... اخى الفاضل انا من وجهه نظرى ان افضل اوقات التداول هو وقت افتتاح وعمل البورصه الامريكية لان وقتها بتكون السيوله كبيره جدا فى السوق .

alonsoo
01-17-2017, 09:16
انت اخى الفاضل تستطيع بالفعل ان تتداول وقتما يحلو لك كل يوم بالليل او بالنهار المهم انك تعرف طريقة ناجحة
للمتاجرة عشان تربح من السوق فعلا اخى الفاضل

abdallah.2017
01-17-2017, 09:21
السﻻم عليكم ورحمة الله وبركاتة
نعم اخى الفاضل فيوجد اختﻻف فى افتتاح البورصاتﻻالعالميية فافضل وقت عندما تشترك اكتر من بورصة ان تكون مفتوحة فى نفس الوقت

rahigrib
01-17-2017, 09:51
الوت الذي اعتبره جيدا هو الفرصة وليس الوقت خصيصا لانه قد توجد فرص في اوقات اليلل وغيرها
اي علينا ان نبحث عن الفرص لا الوقت فالوقت هو هو

aboodkho
01-17-2017, 12:26
فى الليل اخى يكون السوق فى هدوء تقريبا دا كنت تحب التجرب والمغامرة فهدا الوقت غير مناسبب
لكن فى افتتاح السوق الامريبكى والاروبى تشهد العديد من التحركات :bravo::bravo::bravo:

hosam2020
01-17-2017, 12:29
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
كل الشكر و التقدير لاعضاء منتدى فوركس العرب على كل ما يقدموه
من معلومات ذات قيمه و فائده و انا استفيد منها كتير و تمنياتى بالتوفيق
للجميع

amine bajjou
01-17-2017, 12:31
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اعتقد ايها الاخ الكريييم ان كل الاوقات مناسبة للتداول في الفوركس الا انني لا انصحك بالتداول وقت الاخبار لان السوق في وقت الاخبااار تكون خطيييرة و تقبل مرووووري

123Hasnaa123
01-17-2017, 12:53
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته :)
ع ننفسي ابشوف افضل الاوقات للمضاربه فالسوق بورصات لندن وفرانكفورت عشان بحب المضاربه ع الجنيه الاسترليني الامر بيختلف من شخص لتاني بالتوفيق :))

bakmosta
01-17-2017, 13:28
السلام عليـكم ورحـمة الله تعالى و بركـاته
افضل الاوقات للتدالو في سوق الفوركس هي الاوقات التي يكون فيها حركات كبييرة في السوق و انا افضل التداول فيها و ابتعاد عن اوقات التذبذب.

bakup28
01-17-2017, 15:22
لا يوجد وقت معين للتداول فى الفوركس انا احب التداول
على اى وقت ولاكن ما عادا اوقات صدور الاخبار
القوية التى تؤثر فى السوق

Khaled metwally
01-17-2017, 15:30
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته من الممكن لكل متداول اختيار الوقت الذي يناسبه للتداول في الفوركس ولكن ادا كنت تريد صفقات مريحة باردة اختار التوقيت الآسيوي الدي يرتكز على صفقات مريحة وبسيطة نوعا ما

magic777
01-17-2017, 15:54
اختر الي بيكون مناسب ليك اخي لان دي حاجه تبع اختيارك الشخصي وانت الي بتعرف ايه هيا الاوقات الي بتكون متفرغ فيها من جدولك
اليومي والتزاماتك اليوميه ايضا

محمدفؤاد
01-17-2017, 17:04
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الغالى انا بالنسبة لى لا يوجد وقت معين للتداول فى الفوركس
انا احب التداول على اى وقت ولاكن ما عادا اوقات صدور الاخبار القوية التى تؤثر فى السوق
لانى مبفهمهاش كويس

antr
01-17-2017, 17:34
وعليكم السام ورحمة الله وبركاته
هو الافضل طبعا فى الصباح فى معاد السوق الاوربى والامريكى وهو الوقت الافضل على الاطلاق اخى

islamforex
01-17-2017, 17:35

سؤال ممتاز اخي الكريم شكرا على الموضوع

حيكون مفيد جد للمبتدئين امثالنا

وشكرا لكل الاعضاء الي شاركم بخبرتهم ...

waelmma
01-17-2017, 17:38
:)):)):)) اهلا بك اخى الفاضل والحقيقة انا بعتبر ان افضل اوقات التداول
هى الاوقات من 3 الى 7 مساءا جزاك الله خيرا ومنتظرين المزيد ان شاء الله

Manoush
01-17-2017, 19:31
بنسبه ليا انا لسه فى المجال دا جديده ومعندش خبره لكى اتم الرد عليكم وبالتوفيق للجميع

HadeerKamal1
01-21-2017, 00:32
افضل وقت في سوق التداول هووقت الصباح الباكر وكذلك وقت المساء فهما من اهم اوقات سوق التداول. وكذلك وقت البعد عن متابعه الاخبار.

Samira shabban
01-21-2017, 00:35
اخى العزيز من وجهه نظري لايوجد وقت مفضل للتداول لانه ذلك يعتمد على ظروف السوق واتجاهات الاسعار والتى تتغير باستمرار ...

zakariacr07
03-12-2017, 17:45
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته

حسب رأي لا يوجد وقت محدد للتداول بل توجد فرص يجب إستغلالها في وقتها

ahmedm
03-12-2017, 18:13
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته الموضوع بعتمد علي الزوج الي هتتداول من خلاله يعني مثلا حابب تتداول علي الدولار يبقي هتنتظر لحين افتتاح بورصة نيويورك بيكون في سيولة كبيرة جدا وكذلك ايضا لو هتتداول علي الين الياباني يبقي هتنتظر وقت افتتاح بورصة طوكيو

nour3iny
03-12-2017, 18:27
السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته
مفيش حاجه اسمها افضل وقت بليل ولا بالنهار كله بعتمد على خبرتك وطريقه تحليلك للسوق

him
03-12-2017, 18:40
انا بالنسبه لي لا يوجد وقت معين للتداول في الفوركس انا احب التداول علي اي وقت ولكن معاد اوقات صدور الاخبار القويه التي تؤثر في السوق تقبل مروري وتحياتي لكم جميعا بالتوفيق للجميع

capoeira
03-12-2017, 19:24
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ان الفوركس مايميزه عن باقى الاسواق المالية انه يعمل 24 ساعة
فيمكنك ان تتداول فى الوقت المناسب لك او تختار الوقت الانسب من حيث الفرص المتاحة بالسوق

maye
03-12-2017, 20:09
السلام عليم ورحمة الله وبركاته
انصح حضرتك بمتابعة السوق عموما بنفسك ليلا ونهارا لكي تحدد افضل الاوقات المناسبة لك او للتداول عموما ومن وجهة نظري اعتقد ان فترات الصباح اكثر نشاطا

akkouche salah
03-12-2017, 20:10
السلام عليكم بالنسبة لتساؤلك
أخي الوقت المناسب للتداول متعلق بك أنت شخصيا فمتى كنت مستعد
نفسيا عليك الدخول للسوق بدون مخاطرة تقبل مروري أخي

zeze2017
03-12-2017, 20:11
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته --------اخى الكريم ان افضل وقت لتتداول فى الصباح فى التوقيت من الساعه 9 ص الى 5 مساء

وبعد الاخبار بساعه او ساعتين يكون السوق اصبح واضح وهادئ من الالتزام بادارة راس المال --------------تقبلووووووووووو مرورى

freetrade
03-12-2017, 20:14
من وجهةنظري افضل الاوقات بتكون من الساعة 9 صباحا الي الساعة 5 مساءا لانها بتكون فترة افتتاح وعمل البورصتين الاوروبية والامريكية

smartawi
03-12-2017, 20:35
افضل وقت للتداول فيه يا اخي اولا هو الوقت الي يتناسب والاستراتيجية الخاصة بك اي اسلوبك الفني
ثانيا احلى وقت بالضبط هو الوقت الي تتاح لك فيه الفرصة الي تبع استراتيجيتك وتكون فرصة متكاملة الشروط للدخول

ziedncir
03-12-2017, 20:37
السلام عليكم و رحمة الله و براكاته
اخي تطترقت الي موظوع هام لقد استفدت كثيرا و قد افدت الكثير ايظا جزاك الله خيرا
تقبل مروري

Rabeh1977
03-12-2017, 20:39
السلام عليكمو رحمة الله و بركاته

بالنسبة لأفضل أوقات التداوال هي أيام الثلاثاء حتى للخميس و عند تزامن السوق الأروبي مع السوق الأمريكى
السيولة تكونة كبيرة و تحرك السوق ممتاز للتداول

مع الشكر

Forexaway
03-12-2017, 21:19
من الممكن تداول الفوركس في اي وقت تريد لكن لابد من متابعة احوال السوق دايما

skylol
03-12-2017, 23:29

اخي الغالي لا يوجد شيء اسمه افضل الاوقات للتداول لان التداول يعتمد على حال السوق وبالتوفيق للجميع

المهم
03-12-2017, 23:31
بالنسبة لفضل اوقات التداول فلا يوجد وقت محدد
لانه كل استراتيجية تعمل على وقتمعين فمنها من يعمل
في وقت السيولة القوية و منها من يعمل
وقت التدبدب الشديد
يعني الوقت يتوقف على حسب الاستراتيجية المتبعة

mostafa elsawy
03-12-2017, 23:45
باسم الله الرحمن الرحيم
من خلال تجربتي الشخصيه افضل وقت لتداول الفوركس يكون من الساعه العاشر صباحا و حتي الساعه السابعه مساء
مع تمنياتي بالتوفيق

Mr Brahim
03-12-2017, 23:48
وحط سعيد

ahmedmahmoud2017
03-13-2017, 00:52
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته من افضل تداول للعملات اوفضل الاوقات \يعا عير وقت الاخبار لمعرفة التجاهات الصحيحة

m7med
03-13-2017, 00:57
((السلام عليكم و رحمة الله و بركاته ))
انا عن نفسي اخي الكريم الكريم افضل التداول اثناء تداخل بورصتين في وقت واحد و في نهاية هذا الموضوع الرائع اتمني من الله ان تكون في تمام الصحة والعافية وايضا اتمني من الله ان يرزقنا من هذا المجال الرائع

ابوعلى
03-13-2017, 02:30
السلام عليكم ورحمه الله اخى الكريم ابعد عن وقت الاخبار وربنا يوفق الجميع ان شاء الله تقبل المرور

ilyestoumi
03-13-2017, 17:22
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
تحية طيبة وبعد ::::
من الممكن ان تختار اي وقت من
الممكن ان تتعامل معاه

بالتوفيق لصاحب الموضوع
ارباح وفيرة بــــــــاذن الله

asmaamagdy
03-13-2017, 17:24
السلام عاليكم ورحمة الله وبركاته نرجو من الله حسن التوفيق
التداول يا اخى ليس له وقت ولكن من الموكد لا تتاجر ومؤشر السهم فى الخسارة تنتظر حتى يصعد حتى تحقق بسيط من الربح

Abdiaziz
03-13-2017, 17:52
بكل ماخطه حرفك
وبكل ماجمعه فكرك
تبقى مميز
ثق بأني أستمتعت كثيرا من بين السطور

كذاك كان موضوعكـ اخــــي

لكـ خالص احترامي

bakup28
03-13-2017, 18:19
بالنسبة لى لا يوجد وقت معين للتداول فى الفوركس انا
احب التداول على اى وقت ولاكن ما عادا اوقات صدور
الاخبار القوية التى تؤثر فى السوق

mid0killer
03-13-2017, 20:28
يا غالي ليس هناك وقت مناسب للتداول او ماشبه ولكن الموضوع وما فيه انك متبع استراتيجيه معينه افرض مثلا ظهرلك فرصه فى فتره انت مش بتتداول بيها مش هتدخلها يعني

khaled212
03-13-2017, 21:33
السلام عليكم ورحمه الله وبركاتة
يمكنك التداول 24 ساعة علي مدار 5 أيام هي من بداية يوم الاثنين وحتي الجمعة .
وبالتوفيق للجميع ...........
تقبل مروري ...........

سيد2017
03-13-2017, 23:14
على ما اظن ان وقت التداول المناسب الى الى متداول فى الفوركس على حسب العملات التى يتداول عليها فانا افضل التداول على الدولار ين فى المساء وايضا الازواج التى بها دولار مع افتتاح البورصة فى امريكا وهكذا

mostafa1995
03-13-2017, 23:15
ابتعد عن يوم الجمعة وابتعد عن اوقات الاخبار وابتعد عن الايام التي يكون فيها السوق مقتول فعلا اعياد الخ ...

YOUNIS
03-13-2017, 23:17
لا يوجد الوقت لتداول فهو على مدار الساعة ولكن يجب اختيار الوقت المناسب لتبدأ تداول

ashmawey
03-31-2017, 19:25
اخي الكريم , كلامك عين العقل و صحيح , لا بد من التاني و التريث قبل بدأ التداول في سوق الفوركس وذلك للحفاظ على رأس المال
مع خالص الاحترام و التقدير

For
03-31-2017, 19:58
تختلف اوقات التداول حسب المتارين حيث ان هناك المتاجرين الذين يحبون التداول عندما تكون هناك تحركات كبيرة في السوق حيث يريدون جني الكثير من النقاط في وقت وجيز

mehdiradwan2
04-11-2017, 05:07
بســـم الــــــله الرحمــان الرحيـــــم السلام عليكم ايها الاخوة و الاخـــــــــــــــوات الافاضل من الممكن ان تختار اي وقت من الممكن ان تتعامل معاه بالتوفيق لصاحب الموضوع ارباح وفيرة بــاذن الله

kalimiro0
04-21-2017, 16:40
هو هنا عامه اهم وكمان ان المتاجر هنا لا يطمع ده محتاج وقت وجهد والاهم اداره سليمه وخطه جيده علشان المتاجر مش يلجأ بعد كده للطمع وكده
وده بيكون صعب كتير للأسف

houarisat
04-21-2017, 17:59
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته أخي
الفوركس ليس لديه وقت لكن أهم اوقاته هي وقت إفتتاح البورصات العالمية خاصةا البورصة الأامريكية والأسوية وكذا الاوروبية

magic777
04-21-2017, 21:53
على حسب الطريقه المعتمده لينا نحدد الوقت وكمان على حسب تفرغنا احنا والوقت الي بنقدر نكون مركزين فيه مع المجال
خصوصا وقت التحليل

Mony Ezzat
04-23-2017, 00:41
بسم الله الرحمن الرحيم
حضرتك افضل الاوقات هو انك تتداول وقت الفتره اللليليه لان السوق مش بيتحرك جامد وساعتها هتقدر تكسب

azzedine
04-23-2017, 02:28
اخي الغالي افضل وقت لتداول الفوركس هي في اوقات التي تفتاح فيها الاسواق و لكن قد تظطر الى الانتظار لانتهاز فرصة جيدة لدخول توفق للك

hamadasalama
04-23-2017, 02:34
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اعتقد يا اخي المحترم ان افضل وقت للتداول مع افتتاح الاسواق الثلاثه والله يطرمما ونربح علي خير من تجارتنا

magic777
04-23-2017, 12:03
الوقت هنا اخي بيتوقف طبعا على ان المتاجر يكون اون لاين مع السعر وعنده الوقت للتفرغ والمتابعه ولكن لو غير
كده مش هيكون عنده وقت

zunebha
04-23-2017, 12:10
السلام عليكم ورحمة الله وتعالى وبركاته
اخي الفاضل لا يوجد وقت محدد للتداول كل الاوقات بها ربح وبها خسارة.
بارك الله فيك على الطرح بالتوفيق تقبل مروري.

Lante
04-23-2017, 13:14
من الممكن ان تختار اي وقت من الممكن ان تتعامل معاه بس من الممكن ان تختار الفترة الاوروبية ومن الممكن ان تختار الفترة الاسيوية لو انت مش بتحب التحركات العنيفة

yousee
04-23-2017, 13:57
وقت التداول أنت الدي تحدده فكل شخص يتداول في الوقت الدي يناسبه حسب الأعمال التي لديه إلى جانب الفوريكس حاول أن تنضم وقتك وستعرف الوقت المناسب للتداول

Mohmed84
04-23-2017, 14:12
السلام عليكم ورحمه الله
اخي الكريم افضل اوقات التداول هي اثناء التوقيت الاوروبي وافضلها علي الاطلاق هو ما بين الساعه الرابعه والخامسه وهو تداخل بورصه لندن مع بورصه نيويورك
تثبل مروري

fouadar
04-23-2017, 14:22
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته كل عام وانتم بخير اخواني
ان التداول وقت الاخبار امر خطير جدا لكن هناك من يتميز في تلك اللحظات
جزاك الله كل خير و تقبل مروري

YOUNESS EL-BAKKIOUI
04-23-2017, 14:48
السلام عليكم ورحمة الله. .من أهم أوقات التداول في سوق العملات الأجنبية هو وقت التداخل بين البورصة العالمية بين البورصة الأمريكي و آسيوية جدا.......

Samira shabban
04-24-2017, 01:16
انا اعتقد انه لا يوجد وقت مفضل للتداول الا بعد التحليل الاساسى والفنى
ووالدخول للتداول يعتمد على نتيجه هذه التحليل ....

snnaky
07-22-2018, 13:27
مافيش حاجة اسمها وقت افضل من وقت عشان بس تكون فاهم ومحدش يضحك عليك لأن للأسف انتشار الكلمة دى نتيجة للناس اللى بتنقل بدون ما تفهم وتعالى نفهم بدلا من النقل يعنى اية وقت افضل
لو اخترنا الليل هل معنى كدة ان النهار وحش والتداول فية وحش طب اذن لو دة صح يبقى التداول قليل بالنهار جدا ؟ وهذا غير صحيح طيب لو قولنا ان الليل هو اللى التداول فية وحش اذن لا احد يتداول ليلا اذن فمن الذىة يربح ومن يخسر فى هذة الأوقات اذا لم يكن هناك من يتداول ؟
العبرة ليست بالوقت ولكن بالظروف المناسبة التى تختارها لنفسك انت