PDA

View Full Version : كيف تدير رأس مالك؟

zakariaguemi
04-21-2016, 17:29
كيف تدير رأس مالك؟

اى واحد فاتح مشروع صغير حتى ولو كشك سجاير محتاج الى ادارة لرأس ماله يعنى مثلا يجيب الاصناف الشغالة معاه,انه ميخزنش صنف يركد عنده و هكذا..
نفس الوضع فى الفوركس و ان كان المجال اوسع و اكبر و اخطر شويتين لازم المضارب يظبط نفسه و نفسيته و بضاعته عشان يقدر يكمل فى السوق
الفوركس هو عبارة عن عمليتين
بيع او شراء
انت عايز تبيع قبل ما السعر ينزل و بكده انت كسبت الفرق او تشترى قبل ما السعر يطلع و كده كسبت برضه,الشطارة بقى انك تعرف امتى حيطلع و امتى حينزل.

اهم حاجة انك لا تطمع فى الربح و لا تترك الخسارة تجرى
و من هنا جت اهم نقطة و هى ادارة راس المال
فى مقولة بتقول انك لو دخلت ب 1% من راس المال على صفقات عميانى يعنى صاحى الصبح و قبل ما تغسل وشك حتى دخلت بيع يورو دولار من غير ما تبص على شارت اصلا و هدف 50 نقطة نسبة احتمالك للهدف هى 50% كاملة من غير ما تعمل شيئ ممكن تصيب و ممكن تخيب
لكن يستحيل انك تخسر 100 صفقة متتالية عشان تصفر طالما انك ملتزم بستوب
و عمرك ما حتخسر راس مالك و ممكن يزيد لو فى توفيق من عند ربنا لكن احنا هدفنا الارباح و التعلم و الخبرة و الاستمتاع بالمضاربة و الوصول للاهداف فهى سنة للحياة و فى طبيعة الانسان.
المهم نرجع تانى لادارة راس المال اولا
اعرف انت حسابك يساوى كام فى السوق يعنى على قد لحافك مد رجليك.
حسابك 500$ يعنى السوق يسحب منك 500 نقطة لو النقطة بدولار
او 1000 لو بنص دولار
او 5000 نقطة لو ب 10 سنتات
طالما انك مبتدئ لازم تدخل بالقليل عشان السوق تقيل و مش سهل و ناس عفية بتروح كل يوم
طيب او عملت خطة بسيطة انك تحقق 50 نقطة كل يوم يبقى حوالى 1000 نقطة فى الشهر و ده شيئ سهل نسبيا بعد التدريب حتجيب 100$ فى الشهر يعنى 20% من حسابك اكيد مفيش بنك او حتى مشروع قوى يديك 20% من حسابك كل شهر
انت محتاج 5-6 شهور عشان تضاعف راس المال و ده شيئ ممتاز كبداية.,

بالنسبة للروافع فهى تحجز لك المارجن المستعمل من حسابك و 1:400 هى جيدة كبداية

حجم العقود احسبه و جرب نفسك على الديمو كتير و متستعجلش فى الفتح فى حساب حقيقى
انا قعدت 8 شهور كاملين على الديمو
لكن عشان لما ابدأ لا اخسر
حتى و ان خسرت اول حساب ده حيعلمك كتير.,

طيب اهم نقط فى ادارة راس المال هى
1-اعرف حجم عقدك لا تضارب بعقود كبيرة نسبيا على حسابك ,السوق قوى جدا و لن تقف انت امامه.
2-لا تضاعف العقود ابدأ مهما ظننت ان الصفقة قوية جدا و بها ربح وفير
3-اعمل خطة و امشى عليها
مفيش شركة او مصنع او حتى محل كشرى مش عامل هدف يوصله و لو مش عامل بيفضل زى ما هو او يفلس
4-الستوب لوز ليس ابدا ابدا شيئ سيئ فهو يبقيك فى السوق,هو صديقك و ليس عدوك لانه طوق نجاتك عندما يعصرك السوق.
5- احسب خسارتك و تأثيرها على الحساب قبل مكسبك دائم

nano
04-22-2016, 14:33
./...................

احمد عبد الباسط
04-25-2016, 17:12
على سبيل المثال انك فى خلال اسبوع قمت باخذ 10 صفقات 5 رابحة و5 خاسرة وانت تعمل بادارة راس مال واستوب وتيك بروفت ولين ان الاستوب 50 نقطة والتيك بروفت اى الاهداف 100 نقطة
اذا 5 صفقات رابحة فى 100 نقطة = 500 نقطة
و5 صفقات خاسرة فى 50 = 250 نقطة
اذا هناك مكسب 250 نقطة مع العلم ان صفقاتك الخاسرة = صفقاتك الرابحة
السر الحقيقى فى الفوركس يكمن فى ادارة راس المال

yahia1
04-25-2016, 20:29
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بارك الله فيك اخي على هدا الموضوع الجميل و ربي يجعلو في ميزان حسناتك

لله يهدينا و يهدي جميع المسلمين جزاك الله خيرا وبارك فيك

hosam1982
04-25-2016, 22:59
كيف تدير رأس مالك؟

اى واحد فاتح مشروع صغير حتى ولو كشك سجاير محتاج الى ادارة لرأس ماله يعنى مثلا يجيب الاصناف الشغالة معاه,انه ميخزنش صنف يركد عنده و هكذا..
نفس الوضع فى الفوركس و ان كان المجال اوسع و اكبر و اخطر شويتين لازم المضارب يظبط نفسه و نفسيته و بضاعته عشان يقدر يكمل فى السوق
بيع او شراء
انت عايز تبيع قبل ما السعر ينزل و بكده انت كسبت الفرق او تشترى قبل ما السعر يطلع و كده كسبت برضه,الشطارة بقى انك تعرف امتى حيطلع و امتى حينزل.

فى مقولة بتقول انك لو دخلت ب 1% من راس المال على صفقات عميانى يعنى صاحى الصبح و قبل ما تغسل وشك حتى دخلت بيع يورو دولار من غير ما تبص على شارت اصلا و هدف 50 نقطة نسبة احتمالك للهدف هى 50% كاملة من غير ما تعمل شيئ ممكن تصيب و ممكن تخيب
و عمرك ما حتخسر راس مالك و ممكن يزيد لو فى توفيق من عند ربنا لكن احنا هدفنا الارباح و التعلم و الخبرة و الاستمتاع بالمضاربة و الوصول للاهداف فهى سنة للحياة و فى طبيعة الانسان.
او 1000 لو بنص دولار
طالما انك مبتدئ لازم تدخل بالقليل عشان السوق تقيل و مش سهل و ناس عفية بتروح كل يوم
طيب او عملت خطة بسيطة انك تحقق 50 نقطة كل يوم يبقى حوالى 1000 نقطة فى الشهر و ده شيئ سهل نسبيا بعد التدريب حتجيب 100$ فى الشهر يعنى 20% من حسابك اكيد مفيش بنك او حتى مشروع قوى يديك 20% من حسابك كل شهر

1-اعرف حجم عقدك لا تضارب بعقود كبيرة نسبيا على حسابك ,السوق قوى جدا و لن تقف انت امامه.
3-اعمل خطة و امشى عليها
مفيش شركة او مصنع او حتى محل كشرى مش عامل هدف يوصله و لو مش عامل بيفضل زى ما هو او يفلس
4-الستوب لوز ليس ابدا ابدا شيئ سيئ فهو يبقيك فى السوق,هو صديقك و ليس عدوك لانه طوق نجاتك عندما يعصرك السوق.

السلام عليكم
موضوع مهم جدا للمبتدئين واحلى مافيه رغم انه مكرر الاسلوب البسيط والسهل في الشرح
المشكلة والهل اخي الكريم في الطمع الذي يصيب المبتدئين بعد ان يربحوا بعض الصفقات
فينسوا انهم ملتزمين بإدارة رأس مال تمنعم من الدخول بأي صفقة جديدة ويقومون بفتح صفقات جديدة بعقود كبيرة
وقتها يندمون حيث لا ينفع الندم

moodyloveelromansy
04-25-2016, 23:10
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
حياك الله اخى الكريم
واتمنى انى ربنا يوفققك انت وجميع اعضاء المنتدى الكرام
ويرزققكم من حيث لا تعلمون
واراااك فى القمه ان شاء الله انت وجميع اعضاء المنتدى لقد احسنتم الاختيار فى هذا المجال وهذه الشركه شركه انستا فوركس الاقوى على الاطلاق فى مجالها وتقبل مرورى وتحياتى لك وللاخوه الكرام جميعا ان شاء الله موفقيين دائما

nonam
04-28-2016, 22:28
السلام عليكم .... انا عن نفسي لا اخاطر ب اكتي من 5 ف المية من الحساب في الصفقة الواحدة لاني ولله الحمد لا اخسر اكتر من 3 صفقات ورا بعض او متتالية لان الحساب معايا كويس والادارة هامة من وجهة نظري
بالتوفيق ان شاء الله

mahmoudnaser
04-28-2016, 22:47
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اخواني اريد منكم ان تشرحو التداول بسهوله لكي نفهمه انا مبتدا ولا استطيع فهمه
وشكرا لك علي كل شيء

مصطفى حمدان
04-29-2016, 00:42
من المعروف ان ادارة راس المال فى سوق الفوركس تعتبر من اهم الخطوات للحفاظ على راس المال بالاضافة الى الخبرةولكننظرا لوجود عامل الطمع والعوامل النفسيةفانها تؤثر على اغلب المتداولين ولا ينظرون الى هذه النقطة المهمة

csebai12
04-29-2016, 00:58
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته مشكور اخي على الموضوع
ادارة راس المال مهمة جدا في سوق الفوركس هي اصلب درع يقبنا من هجمات السوق العنيفة

HaMaDa99
04-30-2016, 14:50
سبحان الله وبحمده عدد خلقه ورضا نفسه وزنة عرشه ومداد كلماته . اللهم اغفر للمسلمين والمسلمات والمؤمنين والمؤمنات الاحياء منهم والاموات
موضوع رائع وجميل وننتظر المزيد .......

adamarwan
04-30-2016, 15:55
لبد من ان تكون لك خطت فى السوق لكى تتمكن من ان تتعرف عى هدا الامور المهمة
التى بها تزيد من احتمالية الربح فى السوق وكدالك تتمكن من ان تعرف على الامور
الجيد التى فيه
وحظ سعيد

ahmed2521983
05-01-2016, 20:00
فعلاً أخى ادارة رأس المال شىء مهم جداً وفى البداية الصفقات الصغيرة المركزة بتكون أكثر فايدة
تقبل مرورى

beast4ever
05-01-2016, 20:08
موضوع جميلومهم لكل متدوال ناجح
ولكن المشكله مقدرش احداد الخسارة
يعني لو بتشتغل علي القومات والدعم تلقي حد الخسارة كبير وديه مشكله مش قادر اتغلب عليها
بس انشاء الله هحوال اطبق الكلام ده

kadi hala
05-01-2016, 20:08
شرح مميز في رايي راس المال و كيفية ادارته يحتاج الى دراسة و تحليل منطقي و كدلك التوقيت مهم جدا في فتح و غلق الصفقة

latraaa
05-01-2016, 20:13
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على الراي و على الطرح القيم و على المعلومات التي تقدمت بها وأتمنى أن نراك تحقق الثكير من النتائج القيمة إن شاء الله، كما أتمنى من الإخوة الكرام العمل على النجاح أكثر و أكثر إن شاء الله

yasser boushaki
05-01-2016, 21:16
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
تحية طيبة وبعد اخوااني مع الأرقام ، هذا بسبب المعمارية ، معالجات x86-32 تستطيع التعامل مع 32 بت في العمليات المنطقية
تقبل مرووري اخي العزيز

yousse
05-02-2016, 09:41
تدير رأس مالك حسب المبلغ ادى كان المبلغ كبير فتكون القدرة مختلف أما ادى كان صغير فتكون الإدرة صارمة وحدة مهم ويجب عليك أن تكون من الناس الدي يعملون بجد وجهد

mohcine amari
05-03-2016, 13:45
لسلام عليكم و رحمة الله و بركاته
الملك لله . لا إله إلا الله وحده لا شريك له . صباح الفل لكل السادة الكرام
صراحتا الموضووع جد شيق اخي الفاضل ووفي
لسلام عليكم

Slimane.80
05-03-2016, 16:35
بسم الله الرحمان الرحيم
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
مشكور اخي الغالي على المشاركة الطيبة
دمت طيبا.

yousse
05-03-2016, 16:48
تدير رأس ملك حسب إيضا كان رأس المال صغير أو كبير لين إدارة راس المال تكون محكم بإحدى القوانين التي منالهم أن يكون شخص عرفها جيدا

doaa sary
05-11-2016, 02:37
ادارة راس المال
يعنى تختار لوت مناسب للصفقه
يعنى تعمل حسابك لو السعر عكس100نقطة متبقاش خسرت كل حسابك
لاتبقا خسران جزء لايتعدى5%
بالتوفيق للجمييع

the iraqiwae knight
05-11-2016, 22:48
السلام عليكم
اخي الكريم
شكرا لك على هذا الطرح الجميل والسلس والوافي عن مسالة ادارة راس المال اتمنى لك الموفقية في عالم التداول عبر الانترنيت ( الفوركس ) ويا رب من نجاح الى نجاح وتقبل ومروري

ahmadnigm
05-11-2016, 22:52
انا حاولت امشي عليً كلامك كله بالظبط بس مش عارف ايه بيحصل وبتبوظلي تاني الدنيا
ادعيلنا الدنيا تظبط ومنتشرة تاني يا رب احنا وانتم

مبتدئ و لكن...
05-11-2016, 23:11
من وجهة نظرى الشخصية ان من يدخل الى هذا السوق فاانه يدخل لتحقيق دخل مادى يختلف هدفه من شخص لاخر ولكن الاساس واحد وطبعا ان واحد من الناس اسعى الى التعلم لتحقيق مستوى مادى افضل بالتوفيق شكرا لك صديقي على الموضوع النقاشي الرائع
في الحقيقة الجميع لديه طموح ان طموحي في هذا المجال ان اصبح محترف و عندما اربح الكثير افتح مشروع صغير و اعمل عليه

kary
05-11-2016, 23:13
شكرا اخي الكريم على هذا الموضوع الرائع وعلى
هذا الطرح المتميز
تقبل مروري

bachir123
05-11-2016, 23:14
السلام عليكم شكر اخي علي هذا الموضوع الرائع بارك الله فيك
أتمني لك التوفيق والنجاح و سلام
أتمني أن يكون في ميزان حسناتك
نحن في إنتظارك في موضوع اخر

monylaser
05-11-2016, 23:17
السر الحقيقى فى الفوركس يكمن فى ادارة راس المال

allan55
05-11-2016, 23:33
بالنسبه لي كمبتدأ لا احب المخاطره وادخل بجزء صغير من راس مالي واحقق ربح بنسبه 70% من الصفقات

kary
05-11-2016, 23:36

مبتدئ و لكن...
05-12-2016, 00:07
اسعدني المرور بموضوعك الرائع والردود المفيدة
واصل ابداعك واتحفنا بكل ما هو جديد و شكراً جزيلاً لك
تمنياتي لك بالتوفيق
خالص التحية

Iheb1302
05-12-2016, 02:11
ادارة رأس المال مهمة للغاية و هي ما تجعلك مستمر في هذا السوق
شكرا على الموضوع أخي الكريم
تقبل مروري و فائق احترامي

ali gamal ali
05-12-2016, 05:35
ادارة المال اهم شئ انا اتاجر بعسرة فى المية من كل الصفقات من راس الحساب

amr655
05-12-2016, 05:57
جزاك الله خيرا اخى على المعلومات القيمه وانا لسه مبتدا وبحاول اتعلم

yousse
05-12-2016, 08:40
إدارة رأس المال تكون بلوط أو حجم الصفقة ي ادى كان حسعوك مئة س=دولار فليس من المعقل اى يكون حجم الوت دلار ادى يجب أن تعريف كيف ستتعمل مع الصفقة

sabahnamous
05-21-2016, 12:37
الســــــــــــــــــــــ ـلام عــــلـــى جميـــــع أعـــــضـــــاء المنتــــــــدى الكــــرام
أخي الفـــــــاضل مشكوووووووووووور معـــــلومــــات قـــــيـــــمة جــــزاك الله كــــل خـــــيـــــر
في انتظــــار المــــزيد من التألق و الابـــــداع في مــــــوضــــوعـــــاتـــ ـــك الهـــــــامـــــة

alasfarahmad
05-21-2016, 12:41
السلام عليكم ورحمة الله، صديقنا الكريم أن أفضل طريقة لتجنب الخسائر التي يمكن أن يتعرض لها المتداول، إنما تكمن في تمكينه من معرفة كيفية حساب الأخطار المترتبة على الصفقة الواحدة، فإذا تمكن المتداول من معرفة حساب الأخطار المترتبة على الصفقة الواحدة، فيصبح في مقدوره تجاوز الكثير من الخسائر التي قد يتعرض لها حقا، مشكور على مشاركتك، ونتمنى لك التوفيق.

forexfox
06-20-2016, 22:44
يتم تنفيذ توقف دخول عندما يكسر سعر الصرف من خلال مستوى معين. ووضع العميل أمر دخول وقف يعتقد أنه عندما يكسر الزخم في السوق من خلال مستوى معين وشكراا،

zakariaguemi
07-26-2016, 18:44
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته مشكور اخي على الموضوع
ادارة راس المال مهمة جدا في سوق الفوركس هي اصلب درع يقبنا من هجمات السوق العنيفة

نعم وهدى ما أريد أن أوضحه لكل مبتدء في هدى المجال كما قد حدت ليمن قبل فكل ما ربحت كنت أكبر نسبة العقد

لكن لم تكن تتناسب مع حجم المال وفي الأخير خسرت أموالي

algoddam
07-26-2016, 19:55
ان مثل هذهالمواضيع حتى ولو تكررت فهي دائما تزيد فائدة اي انها تذكر الذي نسي او تعلم الذي لحق متاخرا
اي ان الادراة الجيدة في راس المال هي الخطة التي لايمكن ان نتركها في التداول

salamat
07-31-2016, 14:11
عادي جدا يا اخي فادارة الراس مال من الامور الي لازم تكون دقيقة في حسابك حتى تقدر انك تبقي الحساب ماشي تمام
بالتالي لا تنسى انه لازم الواحد يدرس الادارة الراسمالية بالشكل الجيد حتى لا يقع في اخطاء اما في العقود او اي شيء

lebouziramzinio
07-31-2016, 14:15
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة بعد بسم الله الرحمن الرحيم أما بعد اخي الفاضل ادارة راس المال مهمة جدا في سوق الفوركس هي اصلب درع يقبنا من هجمات

salichou
07-31-2016, 15:25
الطمع الذي يصيب المبتدئين بعد ان يربحوا بعض الصفقات
فينسوا انهم ملتزمين بإدارة رأس مال تمنعم من الدخول بأي صفقة جديدة ويقومون بفتح صفقات جديدة بعقود كبيرة
وقتها يندمون حيث لا ينفع

فوزي
07-31-2016, 15:27
احد الاعضاء بيقول كيف تدير رأس مالك؟
اخى الكريم كل واحد منا لة طريقة فى ادارو راس المال
ولا يوجد كل الطرق متشابها

marconashat
07-31-2016, 16:35
موضووعك وافكارك حلوه جدا بس المشكله
ف الخوف من المخاطره بالفلوس يعنى اخاف اراهن
على مشروع واحط فيه اى مبلغ ويخسر بعد كدا

algendy
07-31-2016, 17:16
الاخ الكريم صاحب الموضوع تكلم باسلوب بسيط عن الدخول العميانى فى تجاره الفوركس بمبدأ ان هناك احتمال خمسين بالمئه ان تنجح الصفقه و انا اتفق معه ان هذا شئ سئ وحتى لو هناك رصيد يغطى على احتمال خساره الصفققه فالكثير منا يشتغل فى الفوركس برأس مال صغير

Aymen Tertag97
07-31-2016, 17:17
لسلام عليكم
وقتها يندمون حيث لا ينفع الندم ......

mronei
07-31-2016, 18:59
عادي جدا يا اخي فادارة الراس مال من الامور الي لازم تكون دقيقة في حسابك حتى تقدر انك تبقي الحساب ماشي تمام
بالتالي لا تنسى انه لازم الواحد يدرس الادارة الراسمالية بالشكل الجيد حتى لا يقع في اخطاء اما في العقود او اي شيء

يفضل دايما العمل مع اداره راس المال وايضا تكون الاستراتيجيه هنا بتكون مجموعه ادوات المتاجر هنا الي بيحددها لنفسه على حسب خبرته واختياراته وعلشان كده بتختلف هنا من
متاجر الى اخر لحد لما يصل لما يريد بها

Thunder
08-01-2016, 00:33

سوء ادارة راس المال هيخليك تخسر كل حاجة

انت لو مش عارف تعمل ايه فى راس المال بتاعك وازاى تستثمرو صح هتخسرو كله

تقبل مرورى

zouga91
08-02-2016, 15:34
السلام عليكم ورحمة الله احترام ادارة راس المال وعدم الطمع و الخوف

skily
08-02-2016, 15:41
السلام عليكم
شكرا جزيلا اخى الحبيب على الموضوع الشيق والتعليمى الرائع جدا
بالفعل معلومات هامة جدا للمبتدىء
بالتوفيق للجميع :)

سفيان مرادي
08-02-2016, 18:18
لسلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته و الصلاة و السلام
شكراااا على الخطوات القنية لتسيير راسمال

على اشرف الانبياء و المرسلين بالتوفيق اخي انشاء الله

alatn123
08-18-2016, 23:09
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اخي الكريم
موضوع مميز و نقاط هامة لكن ارى ان المتاجرة بفقط 1 بالمائة من رأس مالك هي نسبة قليلة جدا ,, 10 بالمائة نسبة جيدة
بالتوفيق يا غالي

houarisat
08-19-2016, 00:49
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته أخي
أفضل إدارة للرأس المال هي الدخول بأقل لوت ممكن في كل صفقاتك ليتسنى لك دوما الدخول في صفقات أخرى يا إما للتعزيز أو الدخول ععكس السعر

SHA3RAWY
08-19-2016, 00:50
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته...
شكرا اخى الفاضل على هذه المعلومات القيمة لقد استفدت كثيرا من موضوعك عن كيفيه اداره رأس المال لتحقيق الربح والحد من الخساره
ونتمنى المزيد من الموضوعات والمشاركات المميزة والقيمة تحياتى اخى الكريم
تقبل مرورى

alym
08-19-2016, 14:56
ادارة راس المال يجب ان تكون صارمة وملتزم بها ولا ازيد حجم اللوت يجب ان يكون حجم العقد ثابت فى كل الصفقات لانك ممكن تعلى اللوت وتخسر الصفقة

bodamj
08-19-2016, 14:59
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته مهم جدا اخوانى فى الله معرفه ادارة راس المال كويس جدا حتى ترتقى بيه ويكبر دوما

kymslye
08-30-2016, 20:21
تدبير راس مال يعتمد تحديدا على كل متداول وكم في حسابه متلا من معاه 50 دولار لا ينفع العمل بستراتجية 2/100 من راسمال في حال الخسارة في كل صفقة يعني من له حساب كبير يمكنه ان يعمل استراجية جيدة

mourada
08-31-2016, 17:50
اخي الفاضل ادارة الراسمال من الامور المهمة في تجارة الفوركس و بدونها يمكن ان تخسر حسابك في ثواني قليلة و هناك من يعتمد عليها فقط في المتاجرة

shsho.mys
08-31-2016, 18:02

يااااااه اخيرا لقيت حد يناضل معايا فى موضوع ادارة رأس المال ياريت الشباب المبتدئين يسمعوا الكلام وبلاش التسرع اللى هيوديكم فى داهيه ده وعيش نمله تاكل سكر تبقى حصان

Mohamedtarek
08-31-2016, 18:04
اهلا بكل الاعضاء تحيه طيبه وبعد شكرا لك اخى على الموضوع كلامك صحيح ربنا يوفقك ويوفقنا كلنا تحياتى لك تقبل مرورى

siddig1987
08-31-2016, 18:09
في نظام الفوركس وطريقه التي تدير بها محفظتك تسمي ادرارة راس المال تساعدك علىحماية اموالك من الضياع فيمتاهاتالعملاتالأجنبية تقبل مروري اخي

hussein1985
08-31-2016, 18:12
انا أؤيدك فى نقطة أن سوق الفوركس يعتبر بحر ولا يوجد كبير عليه مهما كانت خبرته و الستوب لوز مثل الطوق الذى ينجيك فى حالة الأمواج العالية

NANOF
08-31-2016, 18:13
كيف تدير رأس مالك؟

بيع او شراء

او 1000 لو بنص دولار

3-اعمل خطة و امشى عليها
تحياتي للجميع و مرحبا بكم بالنسبة لادارة راس المال دائما هي مهمة في كل تجارة و كذالك الفوركس اكثر الم تدر راس مالك بحرص شديد
ستكون معرض لخسارة راس مالك كاملا ولذالك انصح كل من يتداول العملات و الاسهم بادارة راس ماله بحكم و تبصر لكي لا يتم
مرجنة حسابه

omar025
08-31-2016, 19:42
الســـــــــــــلام عليكم اخي الكــــــــــــــريمـ
مشكور علي الموضوع المتميز ونتمني انا تستمر في افادتنا
لــــك كل الشكـــــر والتقدير
تحيــــــــــــــــــــات ي

mamdouh.adil
08-31-2016, 20:08
اولا اخى الكريم شكرا على هذه المعلومات والنصائح لكن احسدك على صبرك وطولة بالك 8 اشهر على حساب الديمو انا بقيت عليه شهر واحد فقط ومليت
والحماسه كانت وخدانى على الاخر لابداء فى الحساب الرسمى باى شكل وبنص تعليم ونصف خبره

ghazimnajed
08-31-2016, 20:32
سلام عليكم ورحمة الله وبركاته ............ معلومات مفيده في موضوعك اتمنى تكرار الشروحات للحاجة اليها....
وخاصة المبتدئين الجدد الذي هم بحاجة ماسة للاطلاع والمعرفة اكثر من خلال تجاربكم وخبراتكم...تقبل ودي وتقديري

---------- Post added at 08:32 PM ---------- Previous post was at 08:24 PM ----------

سلام عليكم ورحمة الله وبركاته ............ معلومات مفيده في موضوعك اتمنى تكرار الشروحات للحاجة اليها....
وخاصة المبتدئين الجدد الذي هم بحاجة ماسة للاطلاع والمعرفة اكثر من خلال تجاربكم وخبراتكم...تقبل ودي وتقديري

tahar2015
08-31-2016, 21:31
ادارة رأس المال متعلقه كليا بقيمة الستوب
ستوب كبير يعني دخولك يكون بلوت صغير ويعني تكون ارباحك قليله وخسارتك قليله
ستوب صغير يعني دخول بلوت اكبر وخسارة قليلة مقابل ارباح كبيره :)

metoza
08-31-2016, 21:48
السلام علييكم ورحمة الله وبركاتة , بسم الله الرحمن الرحيم
نعم الكثير من المبتديين لا يعرفون ما هوا دارة رأس المال
وهذا من اساسيات الفوريكس

Samirghatas
10-25-2016, 22:03
السلام عليكم ادارة راس المال هى ان تقوم بفتح لوت صغير جدا بالنسبة لراس المال
يعنى لو راس مالك 1000 دولار افتح الصفقة بلوت 20 سنت بالتوفيق لك

Hamdy Elhossiny
10-28-2016, 14:40
فعلا اخى فاول طرق النجاح هو التحكم الجيد فى راس المال
لكى تعرف مقدار الصرف الذى سوف تضحى به وتفهم كم ستربح او كم ستتعرض للخساره
وكيف سيؤثر ذلك على راس المال

hamzawapo
10-28-2016, 14:41
شكرا اخي على الموضوع نعم ادارة راس المال تعتبر مهمة جدا في تجارة الفوركس وبدونها الحساب في خطر لدلك يجب تعلم ادارة راس المال قبل
كل شيء

simowan
11-29-2016, 12:10
بسم الله الرحمان الرحيم
تسلم اخي الكريم على هذا المقال المتكامل. تسلم على كل هذه النصائح و التوجيهات التي كانت في الصميم و الكل ممكن يستفيد منها لو اخذها بعين الاعتبار.
نقبل مروري

zizoo99
12-01-2016, 21:30
شكرا جزيلا لك اخى الكريم على هذا العرض المميز للموضوع فادارة راس المال هو اساس التعامل بحكمة مع الفوركس و اساس الحفاظ على راس المال من الفقدان بالكليه و عليك اخى الكريم ان تعرف طريقة احتساب الارباح و قيمة النقطة و غيرها من المور الهامة

aym
12-01-2016, 21:54
كيف تدير راس مالك من المواضيع المهمة التى تحقق النجاح للمتاجر فى الفوركس بحيث يقدر ان يعمل عى الدخول فى الفرص
المناسبة لحجم راس المال

Omar Morad
12-01-2016, 22:47
السلام عليكم ، حدد هدفك لا تتاجر بأكثر من عشره بالمئه
من راس مالك استعن بخطه بعد دراسه للمؤشرات والخرائط
اختار التوقيت السليم للبيع و الشراء ثم توكل على الله

Samira shabban
12-01-2016, 23:01
السلام عليكم اخى الكريم شكرا لك على هذه المعلومات المفيده لكل متداول جديد فى للفوركس بوجود استراتيجيه ناجحه والالتزام بها مهما كانت ظروف السوق والصبر وعدم الطمع والتسرع ووضع الاستوب لوز والتيك بروفت كلها عوامل للمحافظه على راس المال وتجنب الخسائر
وشكرا

Mohamed Khateeb
12-01-2016, 23:05
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
استعمل استراتيجيات خاصة بي واطورها مع الوقت وادارة راس المال من الامور الهامة في الفوركس فاهي التي
تحدد مستقبلك ومدي ارباحك في هذا المجال..

maryam1
12-01-2016, 23:06
جزاك الله خير العضو الكريم لتقديم هذا الموضوع الهام و تقديمه في هذه الصورة البسيطة و التي تفيد الكثير ممن انضموا حيثا الى عالم الفوركس و انا منهم
بالتوفيق للجميع إ ن شاء الله

عبد الرحيم رافا
12-01-2016, 23:08
السلام عليكم ورحمة الله
ادير راس مالي اخي بالدخول في كل صفقة بمخاطرة لا تتعدى ال 1 في المائة من راس مالي لكي احافظ على رصيدي مع البروكر

tazi larbi
12-02-2016, 01:41
السلام عليكم الادارة السليمه ان تحسب الخسارة فبل الربح ولا تدخل الا بنسبه قليله من راس المال 5او10% هذا الافضل ولا تفتح الا صفقة واحدة ان ربحت تغلقها وتفكر بغيرها اتمنى لكم النجاح والله الموفق

makhlof
12-02-2016, 02:20
السلام عليكم رحمه الله وبركاته
10 صفقات 5 رابحة و5 خاسرة وانت تعمل بادارة راس مال واستوب وتيك بروفت ولين ان الاستوب 50 نقطة والتيك بروفت اى الاهداف 100 نقطة

maryam1
12-02-2016, 02:42
من اهم العوامل التي تحافظ على رأس المال هو الصبر و المثابرة و اكتساب الخبرة و التعلم في كل وقت , و تخطي الخسارة عند حدوثها و عدم فقدان الامل و المحاولة مرة اخرى و عدم التسرع او الطمع في كسب الكثير و هو امر يقع فيه كثير من الناس في بادئ الامر
بالتوفيق للجميع بإذن الله

waelmma
12-02-2016, 11:23
:(:)):o بارك الله فيك اخى العزيز على هذا التوضيح لادارة راس
المال وجزاك الله خيرا اخى ومنتظرين منك المزيد ان شاء الله

tamermosa
12-02-2016, 11:41
فعلا ادارة المخاطر اهم علم لازم تتعلمة علشان تعرف تدير راس مالك ،لو لم تتبع هذا العلم و قمت بمغامرات في راس مالك حتفقد و تخسر راس مالك و حتندم ساعة لا ينفع الندم ،
فلام تدير راس مالك باحترافية عالية و تحدد نسبة المخاطر اللي تقدر تستحملها علشان تقدر تبتدي صح و تكمل و تصمد في السوق

Samira shabban
12-03-2016, 12:29
السلام عليكم اخى الكريم شكرا لك على هذه المعلومات المفيده لكل متداول مبتدئ فى مجال الفوركس حيث ان الاداره الجيده لراس المال ووجود خطه واستراتبجيه خاصه ثابته مهما تغير السوق والصبر وعدم الطمع والتسرع كلها عوامل نجاح فى الفوركس

Omar Kamal
12-03-2016, 12:34
يجب عليك اداره رأس مالك بذكاء واختيار استراتيجية جيده أتمنى لك التوفيق دائما

magic777
12-20-2016, 13:30
لازم تحدد اللوتات الي تناسب حجم راس المال وتلتزم بها حتى تحقق هامش مناسب يتحرك فيه السعر اثناء الصفقه الخاصه بيك وبكده هتقدر
تتغلب على السوق وتقدر تخرج بربح

best39
12-23-2016, 20:11

ninamia
12-23-2016, 20:25
السلام عليكم أخي
شكرا على هذه المعلومات الفيمة لكن حبذا لو تشرحون بطريقة أكثر سهولة للمبتدئين في هذا المجال
تحياتي أرجو أن تتقبل مروري

عبد الرحيم رافا
12-24-2016, 16:49
السلام عليكم و رحمة الله
الادارة السليمة لراس المال تكون ان طريق كل صفقة بالدخول ب 1 في المية من راس المال لا اكثر و شكرا

AHMED NOLE
12-24-2016, 17:01
شكرا لعالموضوع اكيد موضوع مهم جدا للى بيحاول فى هذا السوق ان يكن هناك تعامل

مع الاداره الجيده لرأس المال فى السوق والله المستعان وبالتوفيق للجميع فى التعامل معه والله يوفقكم

Samira shabban
12-24-2016, 17:06
السلام عليكم اخى الكريم شكرا لك على هذه المشاركه واعتقد ان المتداول الناجح هو الذي يحول الخساره الى ارباح وذلك بعدم الوقوع في الاخطاء نفسها مره اخرى وايضا عدم الدخول فى اكثر من صفقه فى وقت واحد وايضا وضع الاستوب لوز شئ اساسى جدا

fares2alex
12-25-2016, 00:28
اخي الغالي انا اشكرك شكرا جزيلا على طرحك لهذه الافكار الاكثر من رائعة التي تساعد المتاجر الجديد في عالم الفوركس

وانا عن نفسي عندما كنت اتاجر تعلمت بعض الدروس عن كيفية ادارة راس المال وهو ان اتاجر بنسبة 0.1% من راس مال الحساب

bakdz
12-25-2016, 00:42
الســلام عليكم ورحمة الله التعالى وبركاته
ادارة الرأسمال مهمة جدا أخي الكريـم فلا يوج نجاح في سوق الفوركس بدون ادارة سليمة لرأسمال و هذاا الامر مفرووغ منه و علينا دائما اتباع ادارة راسمال صارمة.

سيد2017
12-25-2016, 15:16
انا اتفق معك يا اخى فى ادارة راس المال الصارمة وذلك للحفاظ على راس المال حيث اننى لا اقوم بالمخاطرة الا ب5%من راس المال اثناء تداولى وذلك لكى اتمكن من الحفاظ على راس المال من المخاطر الموجودة فى الفوركس

عبد الرحيم رافا
12-25-2016, 15:18
السلام عليكم و رحمة الله
ادارة راس المال ليس بالامر الصعب هي من اسهل الامور التي يمكن ان تجدها في سوق المال و الصعب هو الصببر عليها

ayoubfc
12-25-2016, 16:20
فينسوا انهم ملتزمين بإدارة رأس مال تمنعم من الدخول بأي صفقة جديدة ويقومون بفتح
صفقات جديدة بعقود كبيرة وقتها يندمون.

Iheb1302
01-08-2017, 15:38
مرحبا أخي الكريم ادارة رأس المال مهمة للغاية و هي ما تجعلك مستمر في هذا السوق
شكرا على الموضوع بالتوفيق و الارباح

magic777
01-17-2017, 21:21
الطمع هو السبب في ان المتاجرين هنا لا يبحثون عن اداره راس مال صارمه بل على ارباح قويه وبس وده هو الي بيكون السبب ان النسبه
الكبيره بتخسر علشان الاسلوب ده في المتاجره

ali gamal
01-18-2017, 15:02
من أهم الأسباب للنجاح فى الفوركس إدارة رأس المال بشكل جيد حتى يتم المحافظة على رأس المال من الخسارة ولكن هناك العديد من الأشخاص لا يفكرون فى كيفية إدارة رأس المال وكل ما نفكر فيه وقت التداول هو المكسب وتعويض الخسارة فى حالة حدوثها ولكن فى معظم أوقات يحدث عناد مع السوق ويعتقد المتداول أنه بهذه الطريقه سيعوض ما خسره ولكنه فى النهايه لا يفيق إلا بعد زيادة الخسارة ولا يعلم أنه أدى بهذا الشكل إلى تأكل رأس ماله ولا يفكر بأى شىء سوى الربح وهذا شىء ملىء بالأخطاء لابد من التفكير العقلانى والهادىء

capoeira
02-05-2017, 03:02
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ان ادارة راس المال تعد من اهم العوامل المؤثرة فى التداول
فى سوق العملات ان ادارة راس المال تقلل من المخاطر المحدقة فى السوق الى اقصى حد ممكن

m7med
02-05-2017, 06:07
((السلام عليكم و رحمة الله و بركاته ))
شكرا اخي الكريم علي ششرحك لنا ادارة راس المال لانها اهم شي للمتاجر في الفوركس و في نهاية هذا الموضوع الرائع اتمني من الله ان تكون في تمام الصحة والعافية وايضا اتمني من الله ان يرزقنا من هذا المجال الرائع

alonsoo
02-05-2017, 08:03
هو ده عين العقل بارك الله فك اخى الفاضل اى مشروع ولو حتى تحت السلم لازم ادارة سليمة اذكر كنت مرة بشتغل فى بداية
حياتى مع راجل اعمال صغير كان بيقولى انا ادير فى حق تحت السلم واديره صح احسن من الهنبقة الفاضية
واعمل هيلمان وافلام ومكتب بمساحة الف متر والهلث ده كله

waelmma
02-05-2017, 08:20
:yahoo::o:o بارك الله فيك اخى الفاضل والحقيقة انه
ادارة راس المال هو اهم شىء فى هذا الموضوع

bakup28
02-05-2017, 09:04
ادارة راس المال فى سوق الفوركس تعتبر من اهم الخطوات للحفاظ
على راس المال بالاضافة الى الخبرةولكننظرا لوجود عامل الطمع والعوامل
النفسيةفانها تؤثر على اغلب المتداولين ولا ينظرون الى هذه النقطة المهمة

محمدفؤاد
02-05-2017, 11:08
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الغالى ادارة راس المال مهمة جدا في سوق الفوركس
انا عن نفسي لا اخاطر ب اكتي من 5 ف المية من الحساب في الصفقة الواحد

zaheralwan
02-05-2017, 12:34
لا مشكلة ان تبدا في الحساب الديمو اشهر طويلة المهم بعد ذلك ان تدخل السوق وتجري الصفقات وانت على دراية جيدة في السوق ويالتالي تحقيق الارباح وانت مرتاح.

ashmawey
02-05-2017, 13:14
بسم الله الرحمن الرحيم
اخي الكريم , كلامك عين العقل و صحيح , لا بد من التاني و التريث قبل بدأ التداول في سوق الفوركس وذلك للحفاظ على رأس المال
مع خالص الاحترام و التقدير

muhammad ismail
02-05-2017, 15:10
طبعا اهم حاجه فى اى متاجرة سواء كانت فى الفوركس او متاجرة خارجيه هى ادارة راس المال يعنى مثلا عارف مقدار راس
المال اللى هتدخل بيه وعارف هيحقق ربح قد ايه وتعرف ازاى تقلل الخسارة

remon2010
02-05-2017, 15:58
السلام عليكم جميعا
ان اداره راس المال من الاشياء الهامه التى يجب ان يحرص عليها
اى متداول فى سوق الفوركس لانها اساس النجاح
تقبل تحياتى

بشير حمدان
02-05-2017, 16:03
السلام عليكم
لا شك ان اداراه راس المال بشكل جيد هو الهدف الاول من التدريب على الحسابات لفتره طويله فلا تغتر بالصفقه والسوق مهما كان ثقتك بالصفقه فانك لا تعلم من اى جهه سوف تهب الريح

khaled20
02-05-2017, 16:11
اكيد ادارة رأس مالك من اهم النقاط التى يجب الالتزام بها فى مجال الفوركس فيجب علينا الادارة الجيدة
و عدم المخاطرة و انا شخصيا افضل ان ادخل اى صفقة باقل من 10 % من رأس مالى

ابوعلى
02-05-2017, 16:17
السلام عليكم ورحمه الله اخى الكريم انت كلالامك محترم وانا استفدت منه وان شاء الله الكل يستفاد من المنتدىوربنا يوفق الجميع وانا اللى اعرفه انه تبعد عن الطمع

zakariacr07
02-05-2017, 16:35
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته

أوافقك الرأي أخي الكريم و هذا موضوع مهم جدا لأن من أسباب النجاح في الفوركس معرفة كيفية إدارة رأس المال

hoodhood700
02-05-2017, 17:05
السلام عليكم ورحمة الله تعالى و بركاته،
نعم بالتاكيد اخي الفاضل ان هذا الموضوع الفيد جدا وامثلته الرائعة هو شرح كافي لكيفية ادارة راس المال في اي مجال سواءا في سوق الفوركس او اي ميدان تجاري اخر ، شكرا اخي وتقبل مروري

Mr Fathy
02-05-2017, 19:22
بسم الله الرحمن الرحيم فعلا ادارة راس المال مهمة جدا جدا فى السوق ده لانه زى اى مشروع محتاج ادارة سليمة طبعا

latraaa
02-05-2017, 19:23
مشكور اخي الكيرم على الموضوع و على الراي و على الطرح القيم و اتمنى ان يعرف الإخوة الكرام كيف يستفيدون من المعلومات التي قمت بالعمل عليها غ نشاء الله، مشكور أخي الكريم ، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

lbebulk
02-11-2017, 17:10
مشكور أخى الكريم على مشاركاتك المتواضعة عن أدارة رأس المال
وكيف المبتدء والمحترف من ادارة رأس المال الخاص به
وأن أدارة المال من أساليب المتاجرة الناجحة
وتحقيق النتائج المرجوة فى سوق الفوركس

capoeira
02-11-2017, 18:57
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ان ادارة راس المال تعتبر من اهم الموضوعات التى يجب
ان يهتم بها المتدوال فى سوق العملات لما لها من اهمية فى تقليل المخاطرة

---------- Post added at 05:57 PM ---------- Previous post was at 05:04 PM ----------

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ان ادارة راس المال تجنب المتداول تكبد الكثير
من الخسائر وايضا يعمل على جعل المتداول يعمل لاطول فترة ممكنة

مروه عصر
02-11-2017, 18:58
السلام عليكم
موضوع مفيد جدا وممتع لتعلم اداره راس المال من خلال دراسه السوق ومعرفه اوقات البيع والشراء ومتى اقفل الصفقه وامتى افتح التانيه فاداره راس المال بطريقه جيده يساعدك فى تحقيق الارباح التى تسعى اليها..

bakup28
02-11-2017, 19:17
ادارة راس المال مهمة جدا في سوق الفوركس
هي اصلب درع يقبنا من هجمات السوق العنيفة

Mony Ezzat
02-24-2017, 00:05
بسم الله الرحمن الرحيم
حضرتك تدير رأس مالك من خلال الصفقات الناجحه ان شاء الله وهتحقق ربح كويس اوي من الفوركس

bassem forex
02-26-2017, 01:30
حتى و ان خسرت اول حساب ده حيعلمك كتير

nasro benz
02-26-2017, 02:02
السلام اخي نعم الادارة الصارمة لراس المال تجعل منك ملك الفوركس وستضاعف من رس مالك الكثير والكثير
وفقك الله

stethoscope
02-26-2017, 02:12
شرح هائل لكيفية ادارة رأس المال لان عدد كبير من المتداولين فالحقيقة لا يعرف كيفية ادارة راس المال الامر الذى
يجعلهم يخسروا ويخاوفوا من الفوركس والتداول

nour3iny
02-26-2017, 02:32
السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته
اهم شئ اداره راس المال عشان تقدر تحقق ربح مش مجرد دخول صفقات وخلاص تقبل مرورى

ahmedmahmoud2017
02-26-2017, 02:33
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اود ان اقدم لك كل التحية والتقدير على طرحك لهذا الموضوع الهام جدا داخل الفوركس بالطبع

waliedkamel
02-26-2017, 12:14
كيف تدير رأس مالك؟

بيع او شراء

او 1000 لو بنص دولار

3-اعمل خطة و امشى عليها

أظن دى اهم النقاط بالفعل فى إدارة راس المال
احييك اخى على المعلومات القيمة بموضوعك

abdelrazek elshafaay
02-26-2017, 17:28
بارك الله فيك اخى الفاضل والحقيقة انه
ادارة راس المال هو اهم شىء فى هذا الموضوع وتسلم ع موضوعك المميز ونتمني منك المزيد والمزيد

MOHAMED SAID ELSAYED
02-26-2017, 19:07
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته.......اريد راس مالى من التعلمن اولا وعدم المخاطره بالمال لا ذلك سوف يضيع كل المال تقبل مرورى

magic777
02-26-2017, 20:36
اولا قبل ما تعمل خطه لاداره راس المال شوف انت تقدر تدخل بمخاطره قد ايه في السوق وعلى اساس ده تقدر تعمل الاداره الماليه
دي وعلشان تقدر تستمر بيها وكده

skylol
03-02-2017, 01:59

اخي الغالي اول الطريق لادارة راس مالك هو تعلم الفوركس لان مع التعلم راح تقدر تدير راس مالك وبالتوفيق للجميع

abumazen
03-02-2017, 15:26
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اعتقد ان افضل طريقه لادارة راس المال هي العمل بنسبه 5 بالمائه للصفقه الواحده فاذا التزمنا بها ضمنا الاستمراريه في السوق

hoodhood700
03-02-2017, 15:48
السلام عليكم ورحمة الله تعالى و بركاته،
نعم بالتاكيد اخي الفاضل ان هذا الموضوع مفيد جدا وهو يتحدث عن اهم شيئ على الاطلاق في سوق الفوركس في رايي وهو الادارة الجيدة والمدروسة لراس المال ، شكرا اخي وتقبل مروري

hosam2020
03-02-2017, 15:49
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
يجب ان تتعلم اداره راس مالك بنجاح لان حسن الاداره لراس
مالك هو اساس النجاح و تحقيق الارباح فى الفوركس

ashmawey
03-17-2017, 18:41
اخي الكريم , كلامك عين العقل و صحيح , لا بد من التاني و التريث قبل بدأ التداول في سوق الفوركس وذلك للحفاظ على رأس المال
مع خالص الاحترام و التقدير

medosytara
03-17-2017, 19:13
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة :-

اداره راس مال يعتمد على شخصيه وافضل اداره هيا اعتماد على صفقه واحده رابحه باللوت معقول

بالتوفيق

kanelove
03-17-2017, 19:23
ادارة رأس المال اهم وسائل النجاح في اي متاجرة مهما كانت وفي الفوركس ادارة رأس المال وحدها لها نسبة 40% من تحقيق المكسب وذلك لان برأس المال ستحدد لنفسك قيمة كل نقطة في كل صفقة وحجم اللوت وحجم العقد ونقاط المكسب والخسارة فلو كان لديم مبلغ صغير يجب الدخول في صفقات بأهداف قليلة حتي لايؤدي ذلك الي مرجنة حسابك في صورة سريعة

zeze2017
03-17-2017, 19:24
https://www.youtube.com/watch?v=NCxyay0IDUU

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ----------------اعرف كيف تقتنص افضل مناطق التداول عن طريق البريس اكشن

فهمى لاشين
03-18-2017, 13:28
احسنت بما قدمت عن حسن ادارة رأس المال
وأركز على التغيرات النفسية التى تقود المضارب الى الطمع وخاصة فى حالة المكسب السريع
فالواجب ان نضع الهدف امام اعيننا ونعمل عليه باصرار
فمثلا يمكن ان يكون الهدف هو تحقيق مكسب 10 دولار يوميا
فماذا لو انك حققت 8 دولار او 12 دولار الست انت الان فى منطقة الهدف
التزم اذن ولا تنجرف الى الطمع

احمد فرحان منصور
03-18-2017, 13:31
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاتة في الحقيقيه اخواني ان ادارا رأس المال تختلف من شخص لاخر فكل من لديه استارتيحيتة الخاصة وحسب خبراتة

fouadd19
03-19-2017, 14:12

عبد الرحيم رافا
03-19-2017, 14:38
السلام عليكم ورحمة الله
اخي ادارة راس امال تكون بالشكل التالي
مثلا لنفرض عندك الف لا تخاطر باكثر من 10 دولار في الصفقة الواحدة ابدا

eng.medhat2017
03-19-2017, 23:39
شكرا لك اخى الكريم على موضوعك الرائع بخصوص فن ادارة راس المال لانه من العوامل المهمة للنجاح وعدم معرفته من اكبر اسباب الخسارة شكرا لك وفى انتظار كل جديد

ahmedm
03-20-2017, 00:32
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته موضوع قيم ورائع بخصوص ادارة راس المال وبالفعل الي بيقدر يتحكم كويس في ادارة راس المال اثناء التداول ويبعد عن الطمع والدخول بعقود كبيرة غير مناسبة لقيمة راس المال الخاص بيه بيقدر انه يحقق ارباح مع الحفاظ علي حسابه

abo.tali.wtalin
04-05-2017, 17:55
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
بارك الله فيك اخى وفى معلوماتك القيمة والمفيدة للمبتدءين الى زى جدة جزاك الله كل خير
بىجاء تقبل مرورى

yousee
04-14-2017, 13:53
لكي تدير رأس المال الدي تديعه بشكل جيد عليك أن تدخل في صفقات يكون فيها الوت منخفض خاصة ادا كان حسابك في الشركة أقل من 1000 دولار

Mo7a
04-14-2017, 15:24
السلام عليكم ورحمه الله وبركاتة
اداره راس المال مهمه جدا وتختلف من شخص لاخر حسب خبرته وحجم راس ماله ومدي مقدرته على تحمل المخاطر فيجب العمل بتحديد نقط الدخول والخروج وتحديد نقط وقف الخساره واخ الربح وحجم الصفقات بطريقه تضمن لك الاستمراريه فى السوق

Magdyahmed
04-14-2017, 15:37
شكراا اخي الكريم ع هذا الموضوع الرائع
.. ولكن اريد منك ان تشرح كيفيه التداول في العملات
وان تتوقع الزياده او الانخفاض في الاسعار هذا من افضل الاشياء للربح

KARIM2017
04-14-2017, 15:56
تحيه طيبه وبعد
تحياتي لك علي موضوعك الشيق الممتع الهادف
الذي نتعلم منه كيفيه اداره راس المال الجيد
بطريقه رابحه وغير خاسره الا بنسب قليله
تحياتي لك ولكل الاعضاء الكرام

yaseranwer
04-14-2017, 15:57
‎السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخي الكريم علي طرح هذا الموضوع المهم ولكني لي وجهة نظر في هذا الموضوع فدائما ما تتعدد الاساليب والاستراتيجيات ويبقي دائما ادارة راس المال هي اهم اسباب النجاح لأي تداول علي الاطلاق مهما تعددت المؤشرات والتحليلات الفنية والاساسية وهذة هي وجهة نظري مع تمنياتي بالتوفيق والنجاح.

shehab elfeky
04-14-2017, 16:13
سم الله الرحمن الرحيم السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته والصلاة والسلام على أشرف الخلق سيدنا محمد حياك الله أخي أما بعد مشكور أخي على هذة الشروحات والمعلومات التي لاشك ان كثير من الاعضاء يستفيدون بها وخاصة العبد الفقير لله مشكور أخي تقبل مروووووري والله الموفق والله المستعانوأرجو ان تستمر في تقديم مثل هذة الشروحات

nizar hidouri
04-14-2017, 16:14
اتفق معك انها الطريقة الافضل لحماية الحساب
و لكن ليست بقاعدة فلابد من تلائم مثلا بين الرفع المالي
و الاستراتجية ثم بين الاستراتجيىة و راس المال
و اخيرا الهدف من كل صفقة يعني التيك

YOUNESS EL-BAKKIOUI
04-14-2017, 16:27
السلام عليكم ورحمة الله و. الفوركس مجال معقد يصعب. يحتاج فيه المتداول إلى إدارة آمال بشكل جيد حتى يتم تحقيق ربح مالي جيد بدون مشاكل في الأسواق

abdallah.2017
04-14-2017, 16:44
ﻻبدمنادارة راس المال وهيا من اﻻسباب التى تمكننا من التعامل بالشكل اﻻمثل والتداول الناجح بالفوركس واتمنى للجميع الربخ .

antr
04-14-2017, 16:54
الشىء الى انا متاكد انه نقصلاسوا نا كلنا كمضاربين فى االاسواق الخاصة بالفلوكس هو الادارة الصحيحة لراس المال بشكل كبيرررررررر

dias40
04-14-2017, 17:21
والصلاة والسلام على أشرف الخلق سيدنا محمد
شكرا اخي الكريم علي ششرحك لنا ادارة راس المال لانها اهم شي للمتاجر في الفوركس و في نهاية هذا الموضوع الرائع اتمني من الله ان تكون في تمام الصحة والعافية وايضا اتمني من الله ان يرزقنا من هذا المجال الرائع

---------- Post added at 03:21 PM ---------- Previous post was at 03:17 PM ----------

والصلاة والسلام على أشرف الخلق سيدنا محمد
ان ادارة راس المال تعد من اهم العوامل المؤثرة فى التداول
فى سوق العملات ان ادارة راس المال تقلل من المخاطر المحدقة فى السوق الى اقصى حد ممكن

ebn masr
04-14-2017, 17:48
فعلا ادارة راس المال هى عصب العملية التجارية والراسمالية سواء اكان فى سوق التداول نفسه او فى اى عمل تجارى اخر ومتشكر لموضوعك

M0hsenalawady
04-14-2017, 18:22
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاته تحياتي للجميع
اخي الكريم مشكور على هذا الموضوع وتمنياتي لك بالتوفيق وجزاكم الله خيرا على المجهود المبذول والرائع.

Bastof
04-14-2017, 18:45
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته في الحقيقة لقد استفدت من هذا الموضوع حيث تعرفت على مجوعة من الاشياء التي تخص عالم التداول والربح ووجد ان التعلم هو السبيل الوحيد للنجاح في هذه التجارة الرائعة

capoeira
04-14-2017, 19:33
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ان ادارة رأس المال تعتبر الموضوع الاهم فى التداول فى الاسواق المالية بشكل
عام و سوق العملات بشكل خاص نظرا للسرعة التى يسير بها السوق و ايضا الاحتمالية الاكبر للخسارة

عاطف محمد
04-14-2017, 20:26
السلام عليكم شرح جميل وثلث ومشجع اشكورك اخي الكريم على هذا الشرح
واتمنى الا تبخل علينا بمثل هذه الفنيات

ayouz
04-14-2017, 20:55
السلام عليكم فعلا اخي الادارة المالية الصارمة والسليمة هي الاهم في الفركس يجب الاتتعدى الصفقات الخمسة في المئة من راس مالك من الافضل

magic777
04-14-2017, 21:50
انت لازم تعرف الطريقه الاول الي هتعمل عليها والزوج ايضا الي هتعمل عليه ونسبه المخاطره الي ممكن تكون مناسبه له ولمتوسط
حركته وبعد كده تقدر تعمل الي عليك

1477aa
04-14-2017, 21:52
يمكنك ان تدير الرصيد ومالك بكل بساطة ان تحصل على استراتيجية جيدة وتكون مجربة بهذا الاستراتيجية يمكنك ان تربح من خلالها فهى جيدة لك

مصطفي السيد
04-15-2017, 00:51
اعتقد اننا يجب ان نكون حذرين في تجاره الفوركس
والا نزيد من حجم اللوت بصوره كبيره في كل صفقه
الا علي قدر راس مالنا

kariim18
04-18-2017, 18:12
الطمع الذي يصيب المبتدئين بعد ان يربحوا بعض الصفقات
وقتها يندمون حيث لا ينفع

Abu_Yassin
04-18-2017, 20:10
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة مرحب أخى الحبيب أساس النجاح بسوق الفوركس هو كيفية أدارة رأس المال بشكل سليم وده بيتطلب أستراتيجية تداول جيدة والألتزام بها مهما كانت الظروف والأبتعاد عن أخذ أى قرار مبنى على العاطفة

cladiator2007
04-19-2017, 23:11
لسلام عليكم ورحمة الله وبركاته...
شكرا اخى الفاضل على هذه المعلومات القيمة لقد استفدت كثيرا من موضوعك ونتمنى المزيد من الموضوعات والمشاركات المميزة والقيمة تحياتى اخى الكريم
تقبل مرورى

Hamza El36
04-20-2017, 16:56
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.
بالنسبة لي لا يجب الدخول إلى صفقات فيها نسبة المخاطر مرتفعة....
والله أعلى وأعلم.
مع متمنياتي للجميع بالنجاح والتوفيق بإذن الله.
وتقبل مروري..
تحياتي.

zunebha
04-21-2017, 20:45
السلام عليكم ورحمة الله وتعالى وبركاته
سر النجاح بالفوركس هي ادارة راس المال.
احسنت اخي على اختيار الموضوع بالتوفيق .

KARIM2017
04-21-2017, 21:05
تحيه طيبه وبعد
اخي الفاضل دائما استراتيجيه راس المال من اهم العوامل التي من شانها ان تربحك جدا
او تمرجنك فمن الافضل اداراه راس المال جيدا قبل الدخول في التداول

mahmoud552
04-24-2017, 23:20
ادارة راس المال تعتمد على وجود استراتجية قوية فى السوق ولا تطمع فى الصفقات
نتمنى ان يكون التوفيق محالف الجميع فى الفوركس
ومن نجاح ان شاء الله لنجاح

eng.medhat2017
04-30-2017, 00:27
شكرا لك اخى الكريم على موضوعك بخصوص طريقة ادارة راس المال وبتمنالك التوفيق والنجاح وبتمنى اشوف المزيد من موضوعاتك القيمة وبتمنالك النجاح وكل اعضاء منتدانا الكرام

elmister
05-12-2017, 17:58
بسم الله الرحمن الرحيم اخي الحبيب تقبل تحياتي وشكري وتقديري لحضرتك وبعد ادارة راس المال فى سوق الفوركس تعتبر من اهم الخطوات للحفاظ على راس المال بالاضافة الى الخبرة.. تقبل مروري وشكرا

magdylotfy2
05-12-2017, 18:01
السلام عاليكم ورحمة الله وبركاته نرجو من الله حسن التوفيق
التدبير ياتى يا اخى من عمل استراتيجية مقننة من الافكار والخطط والمعطيات لكى تسير على مهجها فى التداول لكى تربح ربح عالى

مصطفي السيد
05-12-2017, 19:35
شكرا اخي الكريم علي نصائحك الثمينه وكنت اود ان اقول ان الستوب لوز صحيح
انه يحمي حسابك لكن لو اسأت تحديد مكانه يكون نقمه علي الحساب ويخرجك من الصفقات علي خساره هناك ناس بتضع الاستوب لوز اقل ما يمكن ولكن هذا ايضا خطأ لان اي تذبذب في السعر يغلق الصفقه

Hammad1971
05-12-2017, 19:41
بسم الله الرحمن الرحيم لايسعنا الا ان نشكر اياديكم على هذا الجهد الطيب في نشر هذا الموضوع عن اداره راس المال واكيد استفدنا منه في الطريقه والكيفية خصوصا واني كمبتديء استفدت من طرحكم الطيب وشكرا لكم

murad11
05-19-2017, 19:17
ادارة رأس المال مهمة للغاية و هي ما تجعلك مستمر في هذا السوق , شكرا على الموضوع أخي الكريم

capoeira
05-19-2017, 19:38
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ان ادارة رأس المال تعتبر ثانى اهم موضوع بعد التحليل الفنى
يجب ان يدرسه المتاجر من اجل ان يقوم بالعمل بشكل محترف للوصول الى الارباح التى يتمناها

michael1
05-19-2017, 19:56
اخى العزيز فى المنتدى انا اعتقد ان فعلا هناك
الكثير من الامور المهمة جدا فى التداول على الفوركس كل يوم هنا

---------- Post added at 04:56 PM ---------- Previous post was at 04:53 PM ----------

صديقى الغالى فى المنتدى الممتاز فى التداول
على الفوركس ولكن هناك الكثير من الاشياء التى نحافظ على راس المال

belgacem1985
05-19-2017, 19:57
من أكبر المشاكل التى لا نعتها اهتمام هي ادارة رأس المال
و في كل مرة نسقط في الطمع و البحث عن الربح السريع
بالتوفيق لك وللجمي

Rozeta
05-19-2017, 22:40
مشكور لك اخي علي هذا الشرح فا ادارة راس المال مهمه جدا في الفوركس ومن لا يعرف ادارة راس المال لا يمكنه التداول

Mhd nour
05-19-2017, 22:47
السلام عليكم الستوب لوز صحيح
انه يحمي حسابك لكن لو اسأت تحديد مكانه يكون نقمه علي الحساب ويخرجك من الصفقات علي خساره هناك ناس بتضع الاستوب لوز اقل ما يمكن ولكن هذا ايضا خطأ لان اي تذبذب في السعر يغلق الصفقه
أتمنى الحزر

joseph2
05-19-2017, 22:52
أن كثيرا من اعضاء يشتكون من عدم قبول شركة إنستا لوثائقهم لتفعيل حساباتهم لهذا أنصح الأعضاء أن لا يقوموا بربط حسابهم بالمنتدى بحسابهم للتداول بشركة أنستا إلا بعد أن يتم تفعيل حسابهم بالكامل لكي لايضيع مجهودهم بتجميع البونص
تحياتي للجميع أعضاء المنتدى

rashford
05-19-2017, 23:12
السلام عليكم ورحة الله تعالى وبركاته
ادارة الرأسمال مهمة جداا في تجار ةالفوركس و ال يوجد نجاح في هذ الاسوق الا بادارة الرأسمال الصحيحة للحساب يا غالي .

مصطفي السيد
05-19-2017, 23:54
كيف تدير رأس مالك؟

بيع او شراء

او 1000 لو بنص دولار

3-اعمل خطة و امشى عليها
بالنسبه لتجاره الفوركس والصفقات مهم جدا ان تحدد هدفك
والاهم تحديد نقطه ايقاف الخسائر فلو تم تحديدها خطأ سيزورها السعر مغلقا الصفقه علي خسائر

emadomda
03-07-2018, 22:18
عم إن توقعت أن عملة ما سترتفع فقمت بشرائها ستحصل على 10$ عن كل نقطة يرتفع فيها السعر .

ولكن ماذا إن لم يرتفع السعر ؟

ستخسر 10$ عن كل نقطة ينخفض بها السعر ..!!

فإذا انخفض السعر 50 نقطة ستخسر 500$ وسيخصم هذا المبلغ من حسابك .

وهذه حقيقة صحيحة في المتاجرة بالعملات أو المتاجرة بأي سلعة أو خدمة مهما كانت .

إذا انخفض سعر السلعة عن سعر شرائك لها ستعاني الخسارة .

فأي تاجر لايقوم بشراء سلعة بغرض المتاجرة إلا بعد أن يتوقع أن سعرها سيرتفع , ولكن ليس معنى ذلك أنه يضمن أن توقعه صحيحاً .

فلا شئ مضمون في هذا العالم ..!!

والمسألة تعتمد على صحة توقع التاجر , فإن كان التاجر ذو خبرة ودراية في السوق فإن توقعاته ستكون صحيحة في أغلب الوقت وليس بالضرورة في كل الوقت .

وهذا يكفي لكي يحقق التاجر ربحاً صافياً كل شهر

ehabbob
03-08-2018, 00:25
لا شك ان ادارة راس المال تعتبر من اهم الشروط التى يجب تتبعها فى مجال الفوركس حتى تتجنب مخاطر كبيرة تاتى عليك بالخسارة
والله المستعان

A.mustafa
04-27-2018, 20:42
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته...
لا مشكلة ان تبدا في الحساب الديمو اشهر طويلة المهم بعد ذلك ان تدخل السوق وتجري الصفقات وانت على دراية جيدة في السوق ويالتالي تحقيق الارباح وانت مرتاح...

ammar2000
04-27-2018, 21:41
اداره راس المال تكون عن طريق البعد عن المخاطره وهذا اول خطوه بعد ذلك من الممكن دراسه طريقه فتح الصفقات بانتظام وبحجم عقد صغير حتى لا نخسر كل شيء في صفحه واحده وحتى لا تضع كل البيض في سله واحده